Tango Romano ("Mannetango")

Kaaje

Olen ihmeissäni koittanut selvittää mikä oikein oikeastaan on tuo "Tango Romano" tai "Mannetango" vai onko se sittenkin "Vanha tango".
Tätä foorumia selaten löysin vain kaksi pientä vinkkiä aiheesta.


Päivi, tanssitytsä 16.4.2007
Käännökset syntyvät vanhassa tangossa melkein kuin itsestään, ilman päkertämistä.
Esimerkki vasemmasta käännöksestä:
Tehdään avaus (NN).
Tuodaan tyttö avauksesta eteen ja samalla vauhdilla hieman vasemmalle (H).
Mies kääntyy selkä menosuuntaan (H).
Avaus tanssisuuntaan (NN).

Oikea käännös tapahtuu samalla periaatteella, mutta mies kääntyy naisen eteen.


Nämä Päivin antamat ohjeet ovat kuitenkin mielestäni vain avauksen jälkeisiä pyörähdyksiä, jotka voivat aivan hyvin olla osa nykytangoakin.

Olisiko niin että nykyinen tavallinen HHNN-askelin sekä daamin ohi mentävin ohi-ohi-askelin mentävä tango olisikin itseasiassa nielaissut sisäänsä sen vanhan "Mannetangon".
Ja vain jotkut isojen hameiden takia otetut, mutta muuten eivät niin näyttävät askelkuviot ovat jääneet vähemmälle käytölle.

Tanssikoulut sitten opettavat näitä muutamia kuvioita "Tango Romano"-nimellä.

Voin olla tässä nyt ihan väärässä.
Onko ehkä sittenkin kyseessä ihan omantyylisensä tangoversio?

Varmaan joku tietää kertoa aiheesta enemmän.

44

8755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päivi.-.-.Tanssitytsä

      "Nämä Päivin antamat ohjeet ovat kuitenkin mielestäni vain avauksen jälkeisiä pyörähdyksiä, jotka voivat aivan hyvin olla osa nykytangoakin."

      Niin voivatkin. Oleellinen ero onkin perusaskeleessa ja siinä, että nämä kuviot syntyvät kyseisessä askelluksessa aivan kuin itsestään, heti kun perusaskelluksen on oivaltanut. Samaa ei voi sanoa nykytangosta.

      "Onko ehkä sittenkin kyseessä ihan omantyylisensä tangoversio? "

      On.
      Askellus oli muistaakseni selitetty tuossa samaisessa viestissäni.

      • Tangomies

        Päivi: Niin voivatkin. Oleellinen ero onkin perusaskeleessa ja siinä, että nämä kuviot syntyvät kyseisessä askelluksessa aivan kuin itsestään, heti kun perusaskelluksen on oivaltanut. Samaa ei voi sanoa nykytangosta.

        Saman voi sanoa aivan taatusti nyky tangosta!


      • Kaaje

        Kun selasin foorumia edelleen niin löysin ohjeita askelluksestakin.
        Hiukan eri versioita tosin. Mutta periaate näistä kyllä selvisi:


        Kirjoittanut: Päivi, tanssitytsä 30.3.2007 klo 02.02

        Meille Jussi opetti sen niin, että se HNNH:n ensimmäinen hidas tulee sivulle (oikealle), ensimmäinen nopea sivulle (vasemmalle), toinen nopea eteen, naisen ohi, ja toinen hidas eteen, naisen ohi.

        Itse olen opettanut tuota hieman helpompana versiona: Rytmitys HHNN. Ensimmäinen hidas sivulle (vasemmalle), toinen hidas sivulle (oikealle), ensimmäinen nopea sivulle (vasemmalle), toinen nopea eteen, naisen ohi. Tuloksena vain tunnin harjoittelun jälkeen hyvinkin mannemaista liikehdintää ja kuviointia alkeisjatkotasoisessa ryhmässä. Eli toimi kuin junan vessa!



        Kirjoittanut: karhu_koira 30.3.2007 klo 14.21

        Mannetangon (pari kertaa käynyt Tahvanaisen kurssilla) askeleet menivät ainakin silloisessa opetuksessa näin, miehelle:

        oikea sivulle (1), vasen painottomana viereen (2), vasen sivulle/etuviistoon(3), oikea naisen ohi(4), vasen eteen(5), oikea painottomana viereen(6). H-N-N-H, jossa H on askel painoton jalansiirto. Sen voi tietysti ajatella myös H-H-N-N jos haluaa, ero foksitangoon tulee painottomista askeleista.

        Nainen seuraa samat, mutta painoton jalansiirto tehdään niin että nilkat menevät ristiin.




        Kun kokeilin noita "karhu_koira":n kuvaamia askelia itse käytännössä, niin muistin aivan yllättäen ihan selkeästi itsekin että juuri noinhan ne taitavimmat mustalaiset tanssivat silloin 70-luvun alussa kun itse aloin käymään tansseissa.
        (Miten ihmeessä se olikin voinut noin täysin unohtua.)
        Siihen aikaan tuo tyyli oli ihan yleinen näky, tosin valkolaismiehelle ei tullut mieleenkään sitä alkaa itse opettelemaan.
        Ajat ja asenteeet olivat silloin aivan erilaiset.

        Siihen aikaan mustalaiset tulivat ainakin Oulun Hietasaareen suurella joukolla tanssimaan. Heillä oli silloin aivan oma kokoontumispaikkansakin siinä orkesterin esiintymislavalle vievän oven edustalla. Nykyisinhän siellä ei kokoonnu enää kukaan.

        Noista Päivin ohjeista on minusta jääneet pois nuo painottomat askeleet, jotka tyylin hioutuessa varmaan kyllä tulevat siihen tanssiin mukaan ihan automaattisestikin.
        Mutta kritisoisin kyllä jonkin verran tuota helpotetun version opettamista kun se mielestäni pilaa tuosta "vanhasta tangosta" juuri sen räväkän etenevyyden joka siihen ainakin mustalaisten tanssimana on alunperin kuulunut.


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Kaaje kirjoitti:

        Kun selasin foorumia edelleen niin löysin ohjeita askelluksestakin.
        Hiukan eri versioita tosin. Mutta periaate näistä kyllä selvisi:


        Kirjoittanut: Päivi, tanssitytsä 30.3.2007 klo 02.02

        Meille Jussi opetti sen niin, että se HNNH:n ensimmäinen hidas tulee sivulle (oikealle), ensimmäinen nopea sivulle (vasemmalle), toinen nopea eteen, naisen ohi, ja toinen hidas eteen, naisen ohi.

        Itse olen opettanut tuota hieman helpompana versiona: Rytmitys HHNN. Ensimmäinen hidas sivulle (vasemmalle), toinen hidas sivulle (oikealle), ensimmäinen nopea sivulle (vasemmalle), toinen nopea eteen, naisen ohi. Tuloksena vain tunnin harjoittelun jälkeen hyvinkin mannemaista liikehdintää ja kuviointia alkeisjatkotasoisessa ryhmässä. Eli toimi kuin junan vessa!



        Kirjoittanut: karhu_koira 30.3.2007 klo 14.21

        Mannetangon (pari kertaa käynyt Tahvanaisen kurssilla) askeleet menivät ainakin silloisessa opetuksessa näin, miehelle:

        oikea sivulle (1), vasen painottomana viereen (2), vasen sivulle/etuviistoon(3), oikea naisen ohi(4), vasen eteen(5), oikea painottomana viereen(6). H-N-N-H, jossa H on askel painoton jalansiirto. Sen voi tietysti ajatella myös H-H-N-N jos haluaa, ero foksitangoon tulee painottomista askeleista.

        Nainen seuraa samat, mutta painoton jalansiirto tehdään niin että nilkat menevät ristiin.




        Kun kokeilin noita "karhu_koira":n kuvaamia askelia itse käytännössä, niin muistin aivan yllättäen ihan selkeästi itsekin että juuri noinhan ne taitavimmat mustalaiset tanssivat silloin 70-luvun alussa kun itse aloin käymään tansseissa.
        (Miten ihmeessä se olikin voinut noin täysin unohtua.)
        Siihen aikaan tuo tyyli oli ihan yleinen näky, tosin valkolaismiehelle ei tullut mieleenkään sitä alkaa itse opettelemaan.
        Ajat ja asenteeet olivat silloin aivan erilaiset.

        Siihen aikaan mustalaiset tulivat ainakin Oulun Hietasaareen suurella joukolla tanssimaan. Heillä oli silloin aivan oma kokoontumispaikkansakin siinä orkesterin esiintymislavalle vievän oven edustalla. Nykyisinhän siellä ei kokoonnu enää kukaan.

        Noista Päivin ohjeista on minusta jääneet pois nuo painottomat askeleet, jotka tyylin hioutuessa varmaan kyllä tulevat siihen tanssiin mukaan ihan automaattisestikin.
        Mutta kritisoisin kyllä jonkin verran tuota helpotetun version opettamista kun se mielestäni pilaa tuosta "vanhasta tangosta" juuri sen räväkän etenevyyden joka siihen ainakin mustalaisten tanssimana on alunperin kuulunut.

        "Mutta kritisoisin kyllä jonkin verran tuota helpotetun version opettamista kun se mielestäni pilaa tuosta "vanhasta tangosta" juuri sen räväkän etenevyyden joka siihen ainakin mustalaisten tanssimana on alunperin kuulunut."

        Se olisi seuraavan kurssin aihe. Tuo minun käyttämäni tapa oli kivuton siirtymävaihe nykyaskelluksesta mannemaiseen. Askelten suunnan vaihtaminen toisella nopealla askeleella pitää saada selkäytimeen.

        "Siihen aikaan tuo tyyli oli ihan yleinen näky, tosin valkolaismiehelle ei tullut mieleenkään sitä alkaa itse opettelemaan.
        Ajat ja asenteeet olivat silloin aivan erilaiset."

        Mutta valkoistenkin tyyli oli silloin lähempänä tuota mannetangoa kuin nykyistä lavatangoa. Ainakin joidenkin valkolaisten. Olen kuullut.


      • Kaaje
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        "Mutta kritisoisin kyllä jonkin verran tuota helpotetun version opettamista kun se mielestäni pilaa tuosta "vanhasta tangosta" juuri sen räväkän etenevyyden joka siihen ainakin mustalaisten tanssimana on alunperin kuulunut."

        Se olisi seuraavan kurssin aihe. Tuo minun käyttämäni tapa oli kivuton siirtymävaihe nykyaskelluksesta mannemaiseen. Askelten suunnan vaihtaminen toisella nopealla askeleella pitää saada selkäytimeen.

        "Siihen aikaan tuo tyyli oli ihan yleinen näky, tosin valkolaismiehelle ei tullut mieleenkään sitä alkaa itse opettelemaan.
        Ajat ja asenteeet olivat silloin aivan erilaiset."

        Mutta valkoistenkin tyyli oli silloin lähempänä tuota mannetangoa kuin nykyistä lavatangoa. Ainakin joidenkin valkolaisten. Olen kuullut.

        Siihenpä aikaan ei ollut tapana käydä tanssikursseilla niinkuin nykyisin.
        Siitä syystä tanssilavoilla näkyi runsaasti todella erikoisiakin ihan itseopittuja tyylejä.

        Monenlaisia sivu ja väliaskeleita ja erikoisia pyörähdyksiä. Mitä kukin mies oli sattunut harjoitellessaan keksimään.
        Saattoipa olla jopa niinkin että niiden vähemmäntaitavien romanimiestenkin tanssi oli epäilyttävän lähellä niiden vähemmäntaitavien valkolaismiesten tanssimista :)
        Kyllä naisilla on nykyään helppoa :)


      • Mitään mannetangoa...
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        "Mutta kritisoisin kyllä jonkin verran tuota helpotetun version opettamista kun se mielestäni pilaa tuosta "vanhasta tangosta" juuri sen räväkän etenevyyden joka siihen ainakin mustalaisten tanssimana on alunperin kuulunut."

        Se olisi seuraavan kurssin aihe. Tuo minun käyttämäni tapa oli kivuton siirtymävaihe nykyaskelluksesta mannemaiseen. Askelten suunnan vaihtaminen toisella nopealla askeleella pitää saada selkäytimeen.

        "Siihen aikaan tuo tyyli oli ihan yleinen näky, tosin valkolaismiehelle ei tullut mieleenkään sitä alkaa itse opettelemaan.
        Ajat ja asenteeet olivat silloin aivan erilaiset."

        Mutta valkoistenkin tyyli oli silloin lähempänä tuota mannetangoa kuin nykyistä lavatangoa. Ainakin joidenkin valkolaisten. Olen kuullut.

        Tuskin tuolla "mannetangoksi" kutsutulla kotkotuksella mitään tekemistä on mustalaisten kanssa koskaan ollutkaan. En tiedä kuka on vetänyt hatustaan tuollaisen jutun. Tokkopa se on sen kummemmmin "wanhaa" tangoakaan jota muka suomessa olisi ennen tanssittu...

        -älkäähän nyt kuulkaa viitsikö viilata ihmisiä linssiin! Sen paremmin ennen kuin nytkään 98% lavoilla käyvistä ei ole koskaan osannut yhtään minkään tanssin "oikeita" askelia vaan on männyt itsekeksityillä hytkytys askelilla! Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Mitään mannetangoa... kirjoitti:

        Tuskin tuolla "mannetangoksi" kutsutulla kotkotuksella mitään tekemistä on mustalaisten kanssa koskaan ollutkaan. En tiedä kuka on vetänyt hatustaan tuollaisen jutun. Tokkopa se on sen kummemmmin "wanhaa" tangoakaan jota muka suomessa olisi ennen tanssittu...

        -älkäähän nyt kuulkaa viitsikö viilata ihmisiä linssiin! Sen paremmin ennen kuin nytkään 98% lavoilla käyvistä ei ole koskaan osannut yhtään minkään tanssin "oikeita" askelia vaan on männyt itsekeksityillä hytkytys askelilla! Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!

        "Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!"

        Sieltähän se totuus tuli. Tähän on meidän siis tyytyminen.
        Täytyykin muistaa sanoa näille, jotka muistavat tangoa tällä tavalla tanssineensa/tanssitun, että puhuvat paskaa.


      • Kaaje
        Mitään mannetangoa... kirjoitti:

        Tuskin tuolla "mannetangoksi" kutsutulla kotkotuksella mitään tekemistä on mustalaisten kanssa koskaan ollutkaan. En tiedä kuka on vetänyt hatustaan tuollaisen jutun. Tokkopa se on sen kummemmmin "wanhaa" tangoakaan jota muka suomessa olisi ennen tanssittu...

        -älkäähän nyt kuulkaa viitsikö viilata ihmisiä linssiin! Sen paremmin ennen kuin nytkään 98% lavoilla käyvistä ei ole koskaan osannut yhtään minkään tanssin "oikeita" askelia vaan on männyt itsekeksityillä hytkytys askelilla! Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!

        Kyllävaan mustalaiset ennen (70-luvulla) mannetangoa tanssivat.
        Ja tyyli erosi kuin yö ja päivä siitä valkolaisten perinteisestä ilman ohiaskelia tanssitusta tangosta.

        Mutta se on kyllä tietenkin myös selvä juttu että todella hyviä tanssijoita on aina ollut niin valko- kuin mustalaisissakin.
        Ja hyvillä tanssijoilla on taipumuksena oppia kaikki tyylit mitä tarjolla on.
        Jostain syystä en kuitenkaan ole koskaan kenenkään valkolaismiehen nähnyt mannetangoa tanssivan.

        Todella hyvät tanssijat ovat harvinaisia niin nyt kuin ennenkin.
        Mustalaisten lukumäärä valkolaisiin verrattuna on aina ollut paljon pienempi.
        Tästä johtui tietenkin se että todella hyvin tanssivia mustalaisiakin oli äärimmäisen vähän.
        Joten sitä todella hyvin tanssittua mannetangoakaan ei esim. Hietasaaressa tanssittu kuin muutaman parin voimin. Mutta komean näköistä se on. Temperamenttista ja räväkkää mustalaisten tanssimana.
        Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen.
        Nykyisin näyttävät tanssivan lähinnä bugia ja foksia.


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Kaaje kirjoitti:

        Kyllävaan mustalaiset ennen (70-luvulla) mannetangoa tanssivat.
        Ja tyyli erosi kuin yö ja päivä siitä valkolaisten perinteisestä ilman ohiaskelia tanssitusta tangosta.

        Mutta se on kyllä tietenkin myös selvä juttu että todella hyviä tanssijoita on aina ollut niin valko- kuin mustalaisissakin.
        Ja hyvillä tanssijoilla on taipumuksena oppia kaikki tyylit mitä tarjolla on.
        Jostain syystä en kuitenkaan ole koskaan kenenkään valkolaismiehen nähnyt mannetangoa tanssivan.

        Todella hyvät tanssijat ovat harvinaisia niin nyt kuin ennenkin.
        Mustalaisten lukumäärä valkolaisiin verrattuna on aina ollut paljon pienempi.
        Tästä johtui tietenkin se että todella hyvin tanssivia mustalaisiakin oli äärimmäisen vähän.
        Joten sitä todella hyvin tanssittua mannetangoakaan ei esim. Hietasaaressa tanssittu kuin muutaman parin voimin. Mutta komean näköistä se on. Temperamenttista ja räväkkää mustalaisten tanssimana.
        Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen.
        Nykyisin näyttävät tanssivan lähinnä bugia ja foksia.

        "Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen."

        Viime kesänä Kangasalan Kisarannassa pääsin tanssimaan hyvin paljolti tämän tyylistä tangoa! Eikä varmasti ollut tanssikurssituotetta, vaan puhdasta luomua! Tanssittaja oli mielestäni ihan valkolainen, mutta kuului seurueeseen, jossa monella virtasi suonissaan romaniverta.


        Toisen Hymyn Tango-SM:n voittaja (n. v. -95) oli romanipari Mikko ja Marjukka Koivisto, jotka tanssivat tosi upeata tangoa, juuri tuolla "mannetango"-tyylillä. En ole vain kuullut heistä aikoihin mitään.

        Monien muidenkin tummien olen tuolla tyylillä nähnyt tanssivan.

        Valkolaisista hieman tuolla tyylillä tanssii esim. upea "luomutanssija" Veli-Markku. Mutta hänkään ei enää valitettavasti kovin paljoa lavoilla käy.

        Nämä tällaisina mieleenjuolahtumina.

        Sääli olisi, jos tämä upea ja ihana tyyli tyystin katoaisi lavoilta!


        "todella hyvin tanssivia mustalaisiakin oli äärimmäisen vähän."

        Väittäisin kuitenkin, että prosentuaalisesti enemmän kuin valkolaisia. :)


      • zöf
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        "Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen."

        Viime kesänä Kangasalan Kisarannassa pääsin tanssimaan hyvin paljolti tämän tyylistä tangoa! Eikä varmasti ollut tanssikurssituotetta, vaan puhdasta luomua! Tanssittaja oli mielestäni ihan valkolainen, mutta kuului seurueeseen, jossa monella virtasi suonissaan romaniverta.


        Toisen Hymyn Tango-SM:n voittaja (n. v. -95) oli romanipari Mikko ja Marjukka Koivisto, jotka tanssivat tosi upeata tangoa, juuri tuolla "mannetango"-tyylillä. En ole vain kuullut heistä aikoihin mitään.

        Monien muidenkin tummien olen tuolla tyylillä nähnyt tanssivan.

        Valkolaisista hieman tuolla tyylillä tanssii esim. upea "luomutanssija" Veli-Markku. Mutta hänkään ei enää valitettavasti kovin paljoa lavoilla käy.

        Nämä tällaisina mieleenjuolahtumina.

        Sääli olisi, jos tämä upea ja ihana tyyli tyystin katoaisi lavoilta!


        "todella hyvin tanssivia mustalaisiakin oli äärimmäisen vähän."

        Väittäisin kuitenkin, että prosentuaalisesti enemmän kuin valkolaisia. :)

        Löytyisiköhän mistään videopätkää tango romanosta, kiinnostaisi tosiaan nähdä kyseinen tango elävänä.


      • Tango romano
        zöf kirjoitti:

        Löytyisiköhän mistään videopätkää tango romanosta, kiinnostaisi tosiaan nähdä kyseinen tango elävänä.

        Ei siinä mitään varsinaisesti erikoista ole. Askellus vaan pääsääntöisesti ohi ja vain poikkeustapauksissa askel suuntautuu erittäin lievästi jalkojen väliin - jos silloinkaan. Askelletaan niin että hameelle jää kunnon tila pyörähtää liikkeen mukana. Muuten voi askeltaa samoilla rytmityksillä kuin muutenkin.


      • bugiajafoksiajuujuu!
        Kaaje kirjoitti:

        Kyllävaan mustalaiset ennen (70-luvulla) mannetangoa tanssivat.
        Ja tyyli erosi kuin yö ja päivä siitä valkolaisten perinteisestä ilman ohiaskelia tanssitusta tangosta.

        Mutta se on kyllä tietenkin myös selvä juttu että todella hyviä tanssijoita on aina ollut niin valko- kuin mustalaisissakin.
        Ja hyvillä tanssijoilla on taipumuksena oppia kaikki tyylit mitä tarjolla on.
        Jostain syystä en kuitenkaan ole koskaan kenenkään valkolaismiehen nähnyt mannetangoa tanssivan.

        Todella hyvät tanssijat ovat harvinaisia niin nyt kuin ennenkin.
        Mustalaisten lukumäärä valkolaisiin verrattuna on aina ollut paljon pienempi.
        Tästä johtui tietenkin se että todella hyvin tanssivia mustalaisiakin oli äärimmäisen vähän.
        Joten sitä todella hyvin tanssittua mannetangoakaan ei esim. Hietasaaressa tanssittu kuin muutaman parin voimin. Mutta komean näköistä se on. Temperamenttista ja räväkkää mustalaisten tanssimana.
        Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen.
        Nykyisin näyttävät tanssivan lähinnä bugia ja foksia.

        "Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen.
        Nykyisin näyttävät tanssivan lähinnä bugia ja foksia."


        No tulihan se sieltä! Montako mustalaista olet nähnyt "bugia" tanssimassa? Mahdatko oikein tietää edes millaista tuo mainitsemasi "bugi" on?

        Minäkin olen kyllä nähnyt paljon mustalaisten tanssivan lavoilla, vanhojenkin ihmisten eikä kukaan heistä ole mennyt buggia koskaan. Bugg on trenditanssi josta romaanit tuskin piittaavat hölkäsen pöläystä! Pääasiassa he tanssivat samalla lailla kuin kaikki muutkin tangoa humppaa, foksia jne. Jotkut osaavat hienosti, toiset eivät. Mitään yhtenäistä tapaa tanssia ei heillä ole, -epäilen että tuskin on koskaan ollutkaan! Mannetango lienee vain taas kerran näitä "tanssinohjaajien" omia keksintöjä ja markkinointikikkoja niinkuin joku diskoswing tai rumbafoksi tai swingfusku tai muuta yhtä typerää.
        Ei kannata uskoa kaikkia legendoja mitä kerrotaan.


      • Todellakin!
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        "Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!"

        Sieltähän se totuus tuli. Tähän on meidän siis tyytyminen.
        Täytyykin muistaa sanoa näille, jotka muistavat tangoa tällä tavalla tanssineensa/tanssitun, että puhuvat paskaa.

        Kuule jos heräät päiväunelmista reaalitodellisuuteen niin ajatteleppas vähäsen asiaa:

        mannetangotai ns. "wanha tango", sillä tavalla tanssittuna kuin te nyt väitätte sitä "ennen suomessa tanssitun" -on verrattuna 95% lavoilla tanssivista puupökkelöistä, -hiotumman ja harjoitellumman näköistä sekä edellyttää jonkinlaista harrastuneisuutta koska tuollaisia askelsarjoja ym. ei kukaan luonnostaan omaksu eikä tyyliä liioin!

        Väitätkö ihan pokkanaamalla että "ennen suomessa tanssittiin noin tangoa"? Sehän on samaa kuin yleistää että suuri, -hyvä jos ei suuRIN osa olisi tanssinut noin! Suurin osa lavayleisöstä ennen vanhaan siis oli tanssinharrastajia jotka osasivat oikeat askeleet ja olivat harjoitelleet eri tyylejä? Niinkö?

        Mitä minä olen historiaan asian tiimoilta tutustunut ja vanhojen ihmisten kanssa keskustellut, niin ennen vanhaan lavoilla tosin soitettiin tangot tangoina, foksit fokseina jne. mutta lähes 100% yleisöstä tanssi kaikki tanssit samoilla askelilla, suurin osa itsekeksityillä tai naapurin likalta opituilla, minkä näkee vieläkin vanhojen ihmisten tanssityylistä: sehäön on pelkkää hytkyttelyä lähes ilman etenemistä eikä valssilla ja tangolla ole silmin nähtävää eroa! Jos heidän tanssia katselee ilman musiikkia niin ei voi sanoa tanssitaanko siinä tangoa vai humppaa!

        Kyllähän sinä nyt aikamoisia legendoja levittelet näistä asioista!


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Tango romano kirjoitti:

        Ei siinä mitään varsinaisesti erikoista ole. Askellus vaan pääsääntöisesti ohi ja vain poikkeustapauksissa askel suuntautuu erittäin lievästi jalkojen väliin - jos silloinkaan. Askelletaan niin että hameelle jää kunnon tila pyörähtää liikkeen mukana. Muuten voi askeltaa samoilla rytmityksillä kuin muutenkin.

        Perusrytmitys on tosiaan samanlainen kuin nykytangossakin, HHNN, mutta liikkumistyyli on hyvin erilainen. Toinen hidas ja ensimmäinen nopea astutaan sivulle. Seuraavat kaksi askelta (nop-hidas) etuviistoon vasemmalle, parin ohi.
        Tämä nopean sivulle (tai joskus jopa hieman takaviistoon) suuntautuva askel antaa tanssille sille ominaisen keinahduksensa.
        Hitailla askeleilla vapaa jalka käväisee "parkissa" tukijalan vieressä (jossain kuvauksessa sitä sanottiin jopa tap-askeleeksi).
        Avauksia käytetään paljon.
        Tanssiasento on alkuperäistangon eli argentiinalaisen tangon tyyppinen, eli A-linjainen, usein pääkontaktilla.


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Todellakin! kirjoitti:

        Kuule jos heräät päiväunelmista reaalitodellisuuteen niin ajatteleppas vähäsen asiaa:

        mannetangotai ns. "wanha tango", sillä tavalla tanssittuna kuin te nyt väitätte sitä "ennen suomessa tanssitun" -on verrattuna 95% lavoilla tanssivista puupökkelöistä, -hiotumman ja harjoitellumman näköistä sekä edellyttää jonkinlaista harrastuneisuutta koska tuollaisia askelsarjoja ym. ei kukaan luonnostaan omaksu eikä tyyliä liioin!

        Väitätkö ihan pokkanaamalla että "ennen suomessa tanssittiin noin tangoa"? Sehän on samaa kuin yleistää että suuri, -hyvä jos ei suuRIN osa olisi tanssinut noin! Suurin osa lavayleisöstä ennen vanhaan siis oli tanssinharrastajia jotka osasivat oikeat askeleet ja olivat harjoitelleet eri tyylejä? Niinkö?

        Mitä minä olen historiaan asian tiimoilta tutustunut ja vanhojen ihmisten kanssa keskustellut, niin ennen vanhaan lavoilla tosin soitettiin tangot tangoina, foksit fokseina jne. mutta lähes 100% yleisöstä tanssi kaikki tanssit samoilla askelilla, suurin osa itsekeksityillä tai naapurin likalta opituilla, minkä näkee vieläkin vanhojen ihmisten tanssityylistä: sehäön on pelkkää hytkyttelyä lähes ilman etenemistä eikä valssilla ja tangolla ole silmin nähtävää eroa! Jos heidän tanssia katselee ilman musiikkia niin ei voi sanoa tanssitaanko siinä tangoa vai humppaa!

        Kyllähän sinä nyt aikamoisia legendoja levittelet näistä asioista!

        Se on varmasti totta, että monet tanssivat silloinkin tanssinsa hyssytellen. Mutta myös silloin oli olemassa tanssijoita, jotka olivat taitavampia kuin muut.
        Eivät hekään tietenkään kaikki samalla tavalla tanssineet, mutta jostainhan hekin tanssinsa oppivat. Hyviä tanssijoita katsotaan ja heidän tyyliään matkitaan (kukin kykyjensä mukaan) ja näin tyyli leviää.

        Aiemmin hyvien tanssijoiden tyyli oli enemmän tuon tyyppistä, kuin tässä ketjussa on kuvattu. Mutta ajan saatossa kilpatanssivaikutteet muokkasivat tangoa. Mutta "mannet" kun ei useinkaan tanssikursseilla käy (ja muutenkin toimivat enimmäkseen omiensa kesken), heillä tuo vanha tyyli säilyi paljon pidempään. Siitä tuo vanha tango / mannetango -nimisekasotku.

        Selailin vanhoja kirjoituksia ja löysin vuodelta 2004 omia kirjoituksiani (lähinnä valkolaisten kanssa tanssimastani) "mannetangosta". Tiesin jo tuossa vaiheessa Jussin opettavan "mannetango"-nimistä tanssia, mutta pidin sitä keinotekoisena höpöhöpönä, jolla ei ole paljoakaan tekemistä oikean mannetangon kanssa (myöhemmin mielipiteeni on hieman muuttunut).

        Itse kuvailin tuossa em. kirjoituksessani mannetangoa tanssiksi, jossa on A-linjainen tanssiasento ja jota tanssitaan pitkin askelin ja laajoin kaarroksin.

        Jussin opettama "mannetango" ei varmasti ole tarkka kopio jokaisen muutaman kymmenen vuoden takaisen mustalaisen tanssista, mutta kyllä siihen on osattu poimia aika hyvin niitä leimallisia elementtejä, jotka tangosta mannetangon tuntuisen/näköisen tekee.


      • Huldamaria
        Mitään mannetangoa... kirjoitti:

        Tuskin tuolla "mannetangoksi" kutsutulla kotkotuksella mitään tekemistä on mustalaisten kanssa koskaan ollutkaan. En tiedä kuka on vetänyt hatustaan tuollaisen jutun. Tokkopa se on sen kummemmmin "wanhaa" tangoakaan jota muka suomessa olisi ennen tanssittu...

        -älkäähän nyt kuulkaa viitsikö viilata ihmisiä linssiin! Sen paremmin ennen kuin nytkään 98% lavoilla käyvistä ei ole koskaan osannut yhtään minkään tanssin "oikeita" askelia vaan on männyt itsekeksityillä hytkytys askelilla! Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!

        On se kumma, kun just kävin yhdellä mannetangokursilla, ja senkun pitäs olla vain linssiin viilaamista, joten en tainnut edes kurssilla ollakkaan, taisin unta nähä hereillä.

        Tietennii on sellanenkin harha, että jos on MIES, niin eihän mannetangoa pääse tanssimaan, kun naiset ei vie, se on sit voivoi, ja tyhjä arpa.


      • Etteikö
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        Se on varmasti totta, että monet tanssivat silloinkin tanssinsa hyssytellen. Mutta myös silloin oli olemassa tanssijoita, jotka olivat taitavampia kuin muut.
        Eivät hekään tietenkään kaikki samalla tavalla tanssineet, mutta jostainhan hekin tanssinsa oppivat. Hyviä tanssijoita katsotaan ja heidän tyyliään matkitaan (kukin kykyjensä mukaan) ja näin tyyli leviää.

        Aiemmin hyvien tanssijoiden tyyli oli enemmän tuon tyyppistä, kuin tässä ketjussa on kuvattu. Mutta ajan saatossa kilpatanssivaikutteet muokkasivat tangoa. Mutta "mannet" kun ei useinkaan tanssikursseilla käy (ja muutenkin toimivat enimmäkseen omiensa kesken), heillä tuo vanha tyyli säilyi paljon pidempään. Siitä tuo vanha tango / mannetango -nimisekasotku.

        Selailin vanhoja kirjoituksia ja löysin vuodelta 2004 omia kirjoituksiani (lähinnä valkolaisten kanssa tanssimastani) "mannetangosta". Tiesin jo tuossa vaiheessa Jussin opettavan "mannetango"-nimistä tanssia, mutta pidin sitä keinotekoisena höpöhöpönä, jolla ei ole paljoakaan tekemistä oikean mannetangon kanssa (myöhemmin mielipiteeni on hieman muuttunut).

        Itse kuvailin tuossa em. kirjoituksessani mannetangoa tanssiksi, jossa on A-linjainen tanssiasento ja jota tanssitaan pitkin askelin ja laajoin kaarroksin.

        Jussin opettama "mannetango" ei varmasti ole tarkka kopio jokaisen muutaman kymmenen vuoden takaisen mustalaisen tanssista, mutta kyllä siihen on osattu poimia aika hyvin niitä leimallisia elementtejä, jotka tangosta mannetangon tuntuisen/näköisen tekee.

        Sitä minä en sanokaan etteikö tuontyylisesti tanssittu (mikäli se hallitaan) tango olisi hienon näköistä ja säilyttämisen arvoista, päinvastoin; pidän sitä nykyiseen lavoilla nähtävään kilpatangomatkimiseen nähden parempana!

        Kritisoin vahvasti sitä kun väitätte/puhutte yleisesti tämän olleen joskus muka "tapana tanssia" tällä tavalla tangoa suomessa tai mustalaisten keskuudessa kun todellisuudessa romaaneilla ei kukaan ole osoittanut olleen mitään yhtenäistä tanssitapaa eikä sellaista nykyäänkään näe ja toisaalta taas"suomessa ennenvanhaan" tuolla tyylillä on tanssinut niitä mainitsemiasi hyviä pareja tuskin paria kourallista enempää. Kumminkin nykyään ihan yleisesti ja estotta viljellään käsitystä "wanhasta tangosta" että näin olisi suomessa ennen tanssittu! SIITÄ tässä nyt on kysymys ja se jos mikä on varmuudella pelkkää legendaa!

        Monenlaisia rtikkeleita olen lukenut siitä miten ennenvanhaan on suomessa tanssittu lavoilla noin yleisesti ottaen ja kaikki ovat sanoneet samaa että melkein kaikki musiikinlajit mentiin suurinpiirtein samoilla itsekeksityillä hyssytys-askelilla. tanssin varsinaisia harrastajia tai taitureita oli HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nykyään eli jos pari kolme heistä meni "mannetango"-tyylillä niin ei totisesti voi selittää että "näin suomessa ennen tanssittiin tangoa" eikä nimitys "wanha tango" ole mitenkään oikeutettu vaan lähinnä huvitusta herättävä juttu.

        Kaikkea halutaan romantisoida ja koristella että kurssit menisivät paremmin kaupaksi, siitähän vain on kysymys...-loppujen lopuksi!


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Etteikö kirjoitti:

        Sitä minä en sanokaan etteikö tuontyylisesti tanssittu (mikäli se hallitaan) tango olisi hienon näköistä ja säilyttämisen arvoista, päinvastoin; pidän sitä nykyiseen lavoilla nähtävään kilpatangomatkimiseen nähden parempana!

        Kritisoin vahvasti sitä kun väitätte/puhutte yleisesti tämän olleen joskus muka "tapana tanssia" tällä tavalla tangoa suomessa tai mustalaisten keskuudessa kun todellisuudessa romaaneilla ei kukaan ole osoittanut olleen mitään yhtenäistä tanssitapaa eikä sellaista nykyäänkään näe ja toisaalta taas"suomessa ennenvanhaan" tuolla tyylillä on tanssinut niitä mainitsemiasi hyviä pareja tuskin paria kourallista enempää. Kumminkin nykyään ihan yleisesti ja estotta viljellään käsitystä "wanhasta tangosta" että näin olisi suomessa ennen tanssittu! SIITÄ tässä nyt on kysymys ja se jos mikä on varmuudella pelkkää legendaa!

        Monenlaisia rtikkeleita olen lukenut siitä miten ennenvanhaan on suomessa tanssittu lavoilla noin yleisesti ottaen ja kaikki ovat sanoneet samaa että melkein kaikki musiikinlajit mentiin suurinpiirtein samoilla itsekeksityillä hyssytys-askelilla. tanssin varsinaisia harrastajia tai taitureita oli HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nykyään eli jos pari kolme heistä meni "mannetango"-tyylillä niin ei totisesti voi selittää että "näin suomessa ennen tanssittiin tangoa" eikä nimitys "wanha tango" ole mitenkään oikeutettu vaan lähinnä huvitusta herättävä juttu.

        Kaikkea halutaan romantisoida ja koristella että kurssit menisivät paremmin kaupaksi, siitähän vain on kysymys...-loppujen lopuksi!

        Ok. Ymmärrän pointtisi.

        Mutta haluan lisätä, että tuon tyylistä tangoa olen kuullut 'mannetangoksi' kutsuttavan jo paljon ennen kuin Jussi on tutkimustöidensä tulosta alkanut opettaa (askeleet ei ehkä juuri samanlaiset, mutta tanssin ilme kuitenkin).

        'Vanha tango' oli minulle nimityksenä uusi, mutta vakuutuin nimityksensä oikeellisuudesta viimeistään silloin, kun itse pitämäni 'Vanhan tangon' kurssini jälkeen muutamat tulivat "valaistuneena" kertomaan, että noinhan sitä tosiaan jotkut menikin silloin kun hän oli nuori!

        Mielestäni en ole kyllä missään vaiheessa väittänyt, että kaikki noin olisivat menneet. Tyyli on kuitenkin ollut olemassa, eikä vain yhdellä tai kahdella kaveruksella, vaan ilmeisestikin taitavilla "luomutanssijoilla" (=ei tanssikurssitaustaisilla) ihan läpi Suomen (tämä omana havaintonani). Minusta nimi ei siis ole harhaanjohtava, koska se on tangontanssityyli, joka on ollut olemassa ennen, mutta jota ei juurikaan tänä päivänä näe.

        Jo oman 12 vuotta kestäneen "tanssiuranikin" aikana olen havainnut tämän tyylin katoamissuuntauksen lavoilla. Tanssikurssityylit valtaa alaa.


      • Kaaje
        bugiajafoksiajuujuu! kirjoitti:

        "Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen.
        Nykyisin näyttävät tanssivan lähinnä bugia ja foksia."


        No tulihan se sieltä! Montako mustalaista olet nähnyt "bugia" tanssimassa? Mahdatko oikein tietää edes millaista tuo mainitsemasi "bugi" on?

        Minäkin olen kyllä nähnyt paljon mustalaisten tanssivan lavoilla, vanhojenkin ihmisten eikä kukaan heistä ole mennyt buggia koskaan. Bugg on trenditanssi josta romaanit tuskin piittaavat hölkäsen pöläystä! Pääasiassa he tanssivat samalla lailla kuin kaikki muutkin tangoa humppaa, foksia jne. Jotkut osaavat hienosti, toiset eivät. Mitään yhtenäistä tapaa tanssia ei heillä ole, -epäilen että tuskin on koskaan ollutkaan! Mannetango lienee vain taas kerran näitä "tanssinohjaajien" omia keksintöjä ja markkinointikikkoja niinkuin joku diskoswing tai rumbafoksi tai swingfusku tai muuta yhtä typerää.
        Ei kannata uskoa kaikkia legendoja mitä kerrotaan.

        Kyllä se bugia puhekielessä on.
        Tällaisessa pulinaboksissa ei mielestäni kyllä kannata millään kirjakielellä alkaa elvistelemään.

        Totta kyllä puhut toisaalta... kun minäkään en ole romaanien koskaan havainnut tanssivan. Enimmäkseen nököttävät paikallaan... ainakin kirjastoissa.

        Nuoriso seuraa aikaansa. Niin tekee myös romaninuoriso.
        Jos tuo romanien nykyinen tanssiminen enemmänkin kiinnostaa niin kannattaa käydä sellaisissa huvikeskuksissa joissa on tanssilavan lisäksi myös nuorisodisko. Sellaisissa mestoissa tulee nuoriso tanssimaan myös sinne lavan puolelle.

        Minuapa on itseänikin nuori romanityttö hakenut "bugia" tanssimaan, ja kylläpä olikin kivaa.
        (...olen siis erittäin komea mies :)))
        Ne hehkuvat silmät kyllä moninverroin korvasivat vielä kehittymässä olevan taidon.
        Vähän vanhemman romanitytön kanssa ollaan menty joskus foksia ja humppaa.

        Jossain Jenkkapirtillä on tietenkin aivan eri tunnelma.


      • Kaaje
        Etteikö kirjoitti:

        Sitä minä en sanokaan etteikö tuontyylisesti tanssittu (mikäli se hallitaan) tango olisi hienon näköistä ja säilyttämisen arvoista, päinvastoin; pidän sitä nykyiseen lavoilla nähtävään kilpatangomatkimiseen nähden parempana!

        Kritisoin vahvasti sitä kun väitätte/puhutte yleisesti tämän olleen joskus muka "tapana tanssia" tällä tavalla tangoa suomessa tai mustalaisten keskuudessa kun todellisuudessa romaaneilla ei kukaan ole osoittanut olleen mitään yhtenäistä tanssitapaa eikä sellaista nykyäänkään näe ja toisaalta taas"suomessa ennenvanhaan" tuolla tyylillä on tanssinut niitä mainitsemiasi hyviä pareja tuskin paria kourallista enempää. Kumminkin nykyään ihan yleisesti ja estotta viljellään käsitystä "wanhasta tangosta" että näin olisi suomessa ennen tanssittu! SIITÄ tässä nyt on kysymys ja se jos mikä on varmuudella pelkkää legendaa!

        Monenlaisia rtikkeleita olen lukenut siitä miten ennenvanhaan on suomessa tanssittu lavoilla noin yleisesti ottaen ja kaikki ovat sanoneet samaa että melkein kaikki musiikinlajit mentiin suurinpiirtein samoilla itsekeksityillä hyssytys-askelilla. tanssin varsinaisia harrastajia tai taitureita oli HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nykyään eli jos pari kolme heistä meni "mannetango"-tyylillä niin ei totisesti voi selittää että "näin suomessa ennen tanssittiin tangoa" eikä nimitys "wanha tango" ole mitenkään oikeutettu vaan lähinnä huvitusta herättävä juttu.

        Kaikkea halutaan romantisoida ja koristella että kurssit menisivät paremmin kaupaksi, siitähän vain on kysymys...-loppujen lopuksi!

        Kirjoituksestasi syntyy sellainen vaikutelma että kaikki olisivat tanssilavoilla ennen vain "hyssytelleet" jokainen omalla tavallaan ja vain jotkut olisivat yrittäneet jotain muuta mutta eivät kuitenkaan mitään oikeasti olisi osanneet.

        Kyllä se perinteinen ilman vaihtoaskelia tanssittu perus tango on mielestäni ihan oma tyylinsä. (vaikka foksia muistuttaakin)
        Ja tähän tyyliin ennen ns. "kantaväestö" pyrki lavoilla tangoa tanssimaan. (enemmän tai vähemmän siinä onnistuen). Tyyli kuitenkin oli selkeästi olemassa.
        Taitavia ja taitamattomia tanssijoita oli ennenkin ja tulevaisuudessakin niitä syntyy.

        Jenkkaa, polkkaa, humppaa ja valssia tanssittiin kaikkia ihan omilla tyyleillään. Ei suinkaan hyssyttämällä. Joidenkin tanssilavojen lattiat eivät kestäneet sitä ennen niin suosittua jenkan tiettyä "painavaa rytkyaskelta", jolla tahallaan testattiin lavan kunto.
        Lavankorjauksen jälkeen jenkan tanssiminen jopa kiellettiin joillakin lavoilla.

        Romanien tanssityyli poikkesi täydellisesti valkolaisten tavasta tanssia.
        Vaikka kaikki eivät olleetkaan taitavia, pyrkimyksenä heillä oli kuitenkin tanssia pitkillä askelilla ohi daamin.
        Tällaiseen tyyliin pyrkivät tanssimaan ihan kaikki romanimiehet.
        Eli kyllä selkeä mannetyyli oli olemassa.

        Tuo aiemmassa kirjoituksessani mainitsemani nimimerkki "karhu_koira":n kuvaama askellus oli mielestäni nimenomaan se johon he pyrkivät. Tanssikoulua ei ollut mutta tummat opettivat toisiaan. (Ja naiset tietysti miehiä.)
        Kyllä siinä kesken opetussession joskus kiivas nuorimies poistui koko lavalta ja vielä kesken tanssin.
        Eihän se että kaikki eivät osaa tanssia tarkoita että tiettyä tanssityyliä ei olisi olemassakaan.


      • Kaaje
        Kaaje kirjoitti:

        Kirjoituksestasi syntyy sellainen vaikutelma että kaikki olisivat tanssilavoilla ennen vain "hyssytelleet" jokainen omalla tavallaan ja vain jotkut olisivat yrittäneet jotain muuta mutta eivät kuitenkaan mitään oikeasti olisi osanneet.

        Kyllä se perinteinen ilman vaihtoaskelia tanssittu perus tango on mielestäni ihan oma tyylinsä. (vaikka foksia muistuttaakin)
        Ja tähän tyyliin ennen ns. "kantaväestö" pyrki lavoilla tangoa tanssimaan. (enemmän tai vähemmän siinä onnistuen). Tyyli kuitenkin oli selkeästi olemassa.
        Taitavia ja taitamattomia tanssijoita oli ennenkin ja tulevaisuudessakin niitä syntyy.

        Jenkkaa, polkkaa, humppaa ja valssia tanssittiin kaikkia ihan omilla tyyleillään. Ei suinkaan hyssyttämällä. Joidenkin tanssilavojen lattiat eivät kestäneet sitä ennen niin suosittua jenkan tiettyä "painavaa rytkyaskelta", jolla tahallaan testattiin lavan kunto.
        Lavankorjauksen jälkeen jenkan tanssiminen jopa kiellettiin joillakin lavoilla.

        Romanien tanssityyli poikkesi täydellisesti valkolaisten tavasta tanssia.
        Vaikka kaikki eivät olleetkaan taitavia, pyrkimyksenä heillä oli kuitenkin tanssia pitkillä askelilla ohi daamin.
        Tällaiseen tyyliin pyrkivät tanssimaan ihan kaikki romanimiehet.
        Eli kyllä selkeä mannetyyli oli olemassa.

        Tuo aiemmassa kirjoituksessani mainitsemani nimimerkki "karhu_koira":n kuvaama askellus oli mielestäni nimenomaan se johon he pyrkivät. Tanssikoulua ei ollut mutta tummat opettivat toisiaan. (Ja naiset tietysti miehiä.)
        Kyllä siinä kesken opetussession joskus kiivas nuorimies poistui koko lavalta ja vielä kesken tanssin.
        Eihän se että kaikki eivät osaa tanssia tarkoita että tiettyä tanssityyliä ei olisi olemassakaan.

        Tarkoitus oli sanoa että ns. kantaväestön tangoa tanssittiin ilman ohiaskelia.
        Tangoa siis tietenkin tanssittiin vaihtoaskelin.


      • Kaaje
        Etteikö kirjoitti:

        Sitä minä en sanokaan etteikö tuontyylisesti tanssittu (mikäli se hallitaan) tango olisi hienon näköistä ja säilyttämisen arvoista, päinvastoin; pidän sitä nykyiseen lavoilla nähtävään kilpatangomatkimiseen nähden parempana!

        Kritisoin vahvasti sitä kun väitätte/puhutte yleisesti tämän olleen joskus muka "tapana tanssia" tällä tavalla tangoa suomessa tai mustalaisten keskuudessa kun todellisuudessa romaaneilla ei kukaan ole osoittanut olleen mitään yhtenäistä tanssitapaa eikä sellaista nykyäänkään näe ja toisaalta taas"suomessa ennenvanhaan" tuolla tyylillä on tanssinut niitä mainitsemiasi hyviä pareja tuskin paria kourallista enempää. Kumminkin nykyään ihan yleisesti ja estotta viljellään käsitystä "wanhasta tangosta" että näin olisi suomessa ennen tanssittu! SIITÄ tässä nyt on kysymys ja se jos mikä on varmuudella pelkkää legendaa!

        Monenlaisia rtikkeleita olen lukenut siitä miten ennenvanhaan on suomessa tanssittu lavoilla noin yleisesti ottaen ja kaikki ovat sanoneet samaa että melkein kaikki musiikinlajit mentiin suurinpiirtein samoilla itsekeksityillä hyssytys-askelilla. tanssin varsinaisia harrastajia tai taitureita oli HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nykyään eli jos pari kolme heistä meni "mannetango"-tyylillä niin ei totisesti voi selittää että "näin suomessa ennen tanssittiin tangoa" eikä nimitys "wanha tango" ole mitenkään oikeutettu vaan lähinnä huvitusta herättävä juttu.

        Kaikkea halutaan romantisoida ja koristella että kurssit menisivät paremmin kaupaksi, siitähän vain on kysymys...-loppujen lopuksi!

        Suurin syy mannetangon katoamiseen on varmaan se että mustalaiset eivät enää käy tanssimassa.

        Niitä suuria mustalaisjoukkoja ei vaan enää ole lavoilla joka lauantai niinkuin ennen oli.
        Yksittäisiä tanssijoita näkee kyllä vieläkin, mutta ei niitäkään jokakerta.


      • Tango romano
        Kaaje kirjoitti:

        Suurin syy mannetangon katoamiseen on varmaan se että mustalaiset eivät enää käy tanssimassa.

        Niitä suuria mustalaisjoukkoja ei vaan enää ole lavoilla joka lauantai niinkuin ennen oli.
        Yksittäisiä tanssijoita näkee kyllä vieläkin, mutta ei niitäkään jokakerta.

        Aivan samaa tangoa tanssitaan edelleenkin aika yleisestikin. Se asento ja ote ovat vaan erilaisia kun ei ole tarvetta antaa tilaa leveälle hameelle. Silloin kun tanssitaan lähes kaikki askeleet ulkopuolelle ja nelonen kolmosen ohi ja käytetään vastaliikettä niin siinähän se on. Eikä askelsarjatkaan ollut mitenkään tarkkoja. Tanssin sujuvuus oli pääasia.


      • Kaaje
        Tango romano kirjoitti:

        Aivan samaa tangoa tanssitaan edelleenkin aika yleisestikin. Se asento ja ote ovat vaan erilaisia kun ei ole tarvetta antaa tilaa leveälle hameelle. Silloin kun tanssitaan lähes kaikki askeleet ulkopuolelle ja nelonen kolmosen ohi ja käytetään vastaliikettä niin siinähän se on. Eikä askelsarjatkaan ollut mitenkään tarkkoja. Tanssin sujuvuus oli pääasia.

        Puhut muuten ihan asiaa.
        Itsekin nyt asiaa käytännössä kokeilleena ja muiden tanssijoiden tanssia tarkoin syynänneenä olen tehnyt juuri ihan samanlaisia havaintoja.
        Eli tuo vanha romanotango onkin tainnut olla vähän vaan muuntuneena koko ajan olemassa.
        Sitä vaan ei enää tunnista niin helposti kuin ennen koska tuo nykyisin tanssikouluissa opetettava tango taitavasti tanssittuna itseasiassa sisältää kaikki nuo askelkuviot.
        Vain se A puuttuu.
        Sekä naisen nilkkalukot ja se pieni suunnanmuutos ensimmäisen nopean jälkeen, jotka ovat vaan pieniä nyansseja.


      • zöd
        Kaaje kirjoitti:

        Puhut muuten ihan asiaa.
        Itsekin nyt asiaa käytännössä kokeilleena ja muiden tanssijoiden tanssia tarkoin syynänneenä olen tehnyt juuri ihan samanlaisia havaintoja.
        Eli tuo vanha romanotango onkin tainnut olla vähän vaan muuntuneena koko ajan olemassa.
        Sitä vaan ei enää tunnista niin helposti kuin ennen koska tuo nykyisin tanssikouluissa opetettava tango taitavasti tanssittuna itseasiassa sisältää kaikki nuo askelkuviot.
        Vain se A puuttuu.
        Sekä naisen nilkkalukot ja se pieni suunnanmuutos ensimmäisen nopean jälkeen, jotka ovat vaan pieniä nyansseja.

        En malta olla lisäämättä tuohon vielä, viime vikolla kävin jälleen kerran perinteisesti Aaltosen tangokurssilla.

        Havaitsin että Aaltosen opettama tyyli oli pehmentynyt ja mielestäni verrattavissa ihan näissä rimpsuissa kuvailtuun mannetangotyyliin. Kilpatangomaista repimistä ei enää ollut, mikä mielestäni oli hyvä seikka.

        Näin jälkeen päin kun mietin niin jos daameilla todellakin olisi ollut mustalaishameet niin siitä syntyneen A muodon vuoksi se olisi ollut, sanoisinko aika puhdasta mannetangoa. Varsinkin käännökset tuntuivat hyvin "mannemaisilta".

        Eli kyllä se taitaa olla niin että ei se mannetango mihinkään ole hävinnyt, sitä tanssitaan ja opetetaan edelleenkin, tanssijoiden kostyymi on vain muuttunut tehden tangosta eri näköisen.


      • zöf
        zöd kirjoitti:

        En malta olla lisäämättä tuohon vielä, viime vikolla kävin jälleen kerran perinteisesti Aaltosen tangokurssilla.

        Havaitsin että Aaltosen opettama tyyli oli pehmentynyt ja mielestäni verrattavissa ihan näissä rimpsuissa kuvailtuun mannetangotyyliin. Kilpatangomaista repimistä ei enää ollut, mikä mielestäni oli hyvä seikka.

        Näin jälkeen päin kun mietin niin jos daameilla todellakin olisi ollut mustalaishameet niin siitä syntyneen A muodon vuoksi se olisi ollut, sanoisinko aika puhdasta mannetangoa. Varsinkin käännökset tuntuivat hyvin "mannemaisilta".

        Eli kyllä se taitaa olla niin että ei se mannetango mihinkään ole hävinnyt, sitä tanssitaan ja opetetaan edelleenkin, tanssijoiden kostyymi on vain muuttunut tehden tangosta eri näköisen.

        Toki Aaltosen kurssilla ei otettu niitä täp askelia.


      • Söhvi 2
        zöf kirjoitti:

        Toki Aaltosen kurssilla ei otettu niitä täp askelia.

        Oikeastaan tuo "A-tyyli" ei ole mikään tyyli vaan tanssiasento jota hieman harhaanjohtavasti tyyliksi kutsutaan. A-asento on tuttu argentiinalaisesta tangosta jossa on puhtaaksi viljelty kaunis tanssiasento. Olennaista on rintakontakti ja alapäässä tilaa eli ei tanssita polvet koukussa niin alhaalla kuin yleensä. Ei myöskään harpita niin pitkillä askelilla eikä varsinkaan tanssita vahvalla reisikontaktilla. Kädet eivät myöskään ole kilpatanssimaisessa asennossa vaan enemmän supussa. Tuohon asentoon oikeastaan kuuluu että katse on molemmilla samaan suuntaan, miehestä katsoen vasemmalle ja tietenkin päät yhdessä, muuten on vaikeaa rintakontaktin kanssa. samaten vaikeuksia tulee jos miehestä katsoen vasenta puolta ei hieman avata ja oikea puoli miehen rintakehästä pitää olla kosketuksissa naisen vasempaan rintakehän puoliskoon!

        A-asento ei siis johdu/synny minkään hameenhelman tai muun ulkonaisen vaatetuksen tuloksena vaan on selkeä tanssiasento johon ei kuulu lantiokontakti.


      • llllllllllllll
        Söhvi 2 kirjoitti:

        Oikeastaan tuo "A-tyyli" ei ole mikään tyyli vaan tanssiasento jota hieman harhaanjohtavasti tyyliksi kutsutaan. A-asento on tuttu argentiinalaisesta tangosta jossa on puhtaaksi viljelty kaunis tanssiasento. Olennaista on rintakontakti ja alapäässä tilaa eli ei tanssita polvet koukussa niin alhaalla kuin yleensä. Ei myöskään harpita niin pitkillä askelilla eikä varsinkaan tanssita vahvalla reisikontaktilla. Kädet eivät myöskään ole kilpatanssimaisessa asennossa vaan enemmän supussa. Tuohon asentoon oikeastaan kuuluu että katse on molemmilla samaan suuntaan, miehestä katsoen vasemmalle ja tietenkin päät yhdessä, muuten on vaikeaa rintakontaktin kanssa. samaten vaikeuksia tulee jos miehestä katsoen vasenta puolta ei hieman avata ja oikea puoli miehen rintakehästä pitää olla kosketuksissa naisen vasempaan rintakehän puoliskoon!

        A-asento ei siis johdu/synny minkään hameenhelman tai muun ulkonaisen vaatetuksen tuloksena vaan on selkeä tanssiasento johon ei kuulu lantiokontakti.

        Olisikohan tuo A-asento saanut alkunsa katolisten maiden moraalikäsitysten pakottamana? Siis lantiokontaktin puuttuminen. Tämä nyt vain pompsahti mieleen...


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        llllllllllllll kirjoitti:

        Olisikohan tuo A-asento saanut alkunsa katolisten maiden moraalikäsitysten pakottamana? Siis lantiokontaktin puuttuminen. Tämä nyt vain pompsahti mieleen...

        Mielenkiintoinen ajatus. Mutta en ihan suoralta kädeltä "ostaisi" tuota. Ehkä heille ei vain tullut edes mieleen, että lantioiden yhteenlaittaminenkin olisi tanssin onnistumisen kannalta tarpeellista.

        En tiedä mitkä alueet ovat katolilaisia ja mitkä eivät, mutta ainakin Väli-Amerikan tanssityyleistä tuo lantiokontaktin häveliäs välttäminen on kaukana... :-P



        Täytyykin ihan uteliaisuuttaan koittaa selvittää, millä tavalla tuo kiinteä lantiokontakti on meidän vakiotansseihimme tullut.


      • Latino
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ajatus. Mutta en ihan suoralta kädeltä "ostaisi" tuota. Ehkä heille ei vain tullut edes mieleen, että lantioiden yhteenlaittaminenkin olisi tanssin onnistumisen kannalta tarpeellista.

        En tiedä mitkä alueet ovat katolilaisia ja mitkä eivät, mutta ainakin Väli-Amerikan tanssityyleistä tuo lantiokontaktin häveliäs välttäminen on kaukana... :-P



        Täytyykin ihan uteliaisuuttaan koittaa selvittää, millä tavalla tuo kiinteä lantiokontakti on meidän vakiotansseihimme tullut.

        "Ehkä heille ei vain tullut edes mieleen, että lantioiden yhteenlaittaminenkin olisi tanssin onnistumisen kannalta tarpeellista" (Päivi. T...)


        Ei se ainakaan tangoa tanssittaessa ole mitenkään tarpeellista jos a-asennossa tanssittaan! Pikemmin siitä on haittaa eikä se mikään a-asento olekaan jos lantiotkin ovat kiinni toisissaan. A-asennon idea on että ylhäältä kiinni, alhaalta irti vai oletko nähnyt esim. että arkkutangon taiturit tanssisivat lantio ja reisikontaktissa? Poikkeuksia ja taitamattomia ei lueta.


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Latino kirjoitti:

        "Ehkä heille ei vain tullut edes mieleen, että lantioiden yhteenlaittaminenkin olisi tanssin onnistumisen kannalta tarpeellista" (Päivi. T...)


        Ei se ainakaan tangoa tanssittaessa ole mitenkään tarpeellista jos a-asennossa tanssittaan! Pikemmin siitä on haittaa eikä se mikään a-asento olekaan jos lantiotkin ovat kiinni toisissaan. A-asennon idea on että ylhäältä kiinni, alhaalta irti vai oletko nähnyt esim. että arkkutangon taiturit tanssisivat lantio ja reisikontaktissa? Poikkeuksia ja taitamattomia ei lueta.

        Tulkitsit lainaamasi lauseen ilmeisesti toisin kuin tarkoitin.

        Lauseeni rivienväliviesti oli, että suljetussa otteessa voi tanssia ihan hyvin ilman meille "pakkosyötettyä" lantiokontaktiakin.


      • Ile
        llllllllllllll kirjoitti:

        Olisikohan tuo A-asento saanut alkunsa katolisten maiden moraalikäsitysten pakottamana? Siis lantiokontaktin puuttuminen. Tämä nyt vain pompsahti mieleen...

        Tarina kertoo että argentiinalainen tango syntyi Argentiinan satamabordelleissa, kun miehet kuluttivat aikaa keskenään tanssimalla. Naisia kun ei ollut riittävästi joka miehelle. Olisiko tässä syy asentoon.


      • Milonga
        Ile kirjoitti:

        Tarina kertoo että argentiinalainen tango syntyi Argentiinan satamabordelleissa, kun miehet kuluttivat aikaa keskenään tanssimalla. Naisia kun ei ollut riittävästi joka miehelle. Olisiko tässä syy asentoon.

        Buenos Airesissa toki oli Tangon syntyaikoihin paljon enemmän naimattomia miehiä, kuin naisia. Syynä tähän mm. Euroopasta työvoimapulaa paikkaamaan houkutellut siirtolaismiehet. Bordellit olivat kuitenkin epätodennäköinen "harjoittelusali". Siellä harjoitettiin muuta bisnestä.
        Milonga (tanssiaiset) oli noihin aikoihin harvoja (lue ainoita) paikkoja , joista mies saattoi hankkia tyttöystävän ja päästä lähelle naista. Oli pakko oppia tanssimaan ja hyvin, ennenkuin tanssi julkisesti naisen kanssa! Äärettömän kova kilpailu naisista johti siihen , ettei ollut varaa mokata kertaakaan. Suhdeluku miesten ja naisten määrässä karmeampi kuin nykyään Kiinassa.
        Nuorimies meni ns. practicaan, jossa jo osaavat miehet harjoittelivat ja opettivat ensin seuraamaan (jopa kuukausia) ja sitten vasta viemään. Saattoi kulua vuosia, ennenkuin nuoren miehen annettiin (katsottiin pärjäävän) tanssia julkisesti naisen kanssa milongassa.
        Tanssissa oli tuolloin pelissä koko tulevaisuus, jos aikoi perheen perustaa. Tärkeää tanssissa oli miellyttää naista. Olisi ollut kohtalokasta miehelle astua varpaille, törmätä tai ylipäätään tanssia huonosti ja tulla jätetyksi lattialle kesken tandan.
        Jos aihe kiinnostaa suosittelen luettavaksi kirjan "The meaning of Tango".


      • Tanssin romanotangoa
        Kaaje kirjoitti:

        Puhut muuten ihan asiaa.
        Itsekin nyt asiaa käytännössä kokeilleena ja muiden tanssijoiden tanssia tarkoin syynänneenä olen tehnyt juuri ihan samanlaisia havaintoja.
        Eli tuo vanha romanotango onkin tainnut olla vähän vaan muuntuneena koko ajan olemassa.
        Sitä vaan ei enää tunnista niin helposti kuin ennen koska tuo nykyisin tanssikouluissa opetettava tango taitavasti tanssittuna itseasiassa sisältää kaikki nuo askelkuviot.
        Vain se A puuttuu.
        Sekä naisen nilkkalukot ja se pieni suunnanmuutos ensimmäisen nopean jälkeen, jotka ovat vaan pieniä nyansseja.

        Romanotangon niputtaminen samaan kategoriaan wanhan tangon kanssa, on jo yksinomaan tangokulttuurin kannalta väärin. Romanien tanssima tango kuuluu oleellisena osana romaanikulttuuriin ja se on aivan eri asia kuin wanha tango. Valtaosa wanhan tangon askeleiden suunnista ja kuvioista ei yksinkertaisesti toimi romanien tangotyylissä. Romanien tanssima tango on tiettyjen periaatteiden mukainen ja siitä syystä sen pitäisi antaa olla täysin omana tanssilajinaan jo yksinomaan tanssikulttuurillisistä syistä. En ole koskaan nähnyt kenenkään valkolaisen parin tanssivan romanitangoa niin kuin sitä pitäisi tanssia. Muutama valkolaismies osaa tanssia erittäin näyttävääkin romanitangoa romaninaisten kanssa, mutta silloin onkin kysymyksessä romanotangon ehtojen mukainen tanssiminen.


      • Oma tyyli
        Etteikö kirjoitti:

        Sitä minä en sanokaan etteikö tuontyylisesti tanssittu (mikäli se hallitaan) tango olisi hienon näköistä ja säilyttämisen arvoista, päinvastoin; pidän sitä nykyiseen lavoilla nähtävään kilpatangomatkimiseen nähden parempana!

        Kritisoin vahvasti sitä kun väitätte/puhutte yleisesti tämän olleen joskus muka "tapana tanssia" tällä tavalla tangoa suomessa tai mustalaisten keskuudessa kun todellisuudessa romaaneilla ei kukaan ole osoittanut olleen mitään yhtenäistä tanssitapaa eikä sellaista nykyäänkään näe ja toisaalta taas"suomessa ennenvanhaan" tuolla tyylillä on tanssinut niitä mainitsemiasi hyviä pareja tuskin paria kourallista enempää. Kumminkin nykyään ihan yleisesti ja estotta viljellään käsitystä "wanhasta tangosta" että näin olisi suomessa ennen tanssittu! SIITÄ tässä nyt on kysymys ja se jos mikä on varmuudella pelkkää legendaa!

        Monenlaisia rtikkeleita olen lukenut siitä miten ennenvanhaan on suomessa tanssittu lavoilla noin yleisesti ottaen ja kaikki ovat sanoneet samaa että melkein kaikki musiikinlajit mentiin suurinpiirtein samoilla itsekeksityillä hyssytys-askelilla. tanssin varsinaisia harrastajia tai taitureita oli HUOMATTAVASTI vähemmän kuin nykyään eli jos pari kolme heistä meni "mannetango"-tyylillä niin ei totisesti voi selittää että "näin suomessa ennen tanssittiin tangoa" eikä nimitys "wanha tango" ole mitenkään oikeutettu vaan lähinnä huvitusta herättävä juttu.

        Kaikkea halutaan romantisoida ja koristella että kurssit menisivät paremmin kaupaksi, siitähän vain on kysymys...-loppujen lopuksi!

        Tango romano on itsenäinen tapa tanssia romanien vaatimusten mukaista tangoa. Siinä on aina tietyt periaatteet mutta askellus ei siinäkään kovin kaavamainen ole. Eli askellukseltaan romanien tanssima tango on aika vapaata ja vaihtelevaa. Muilta osin romanien tangon tyyli on jo käytännöllisistä syistä aika pitkälle vakoimuotoista ja muihin tangoihin verrattuna hyvinkin yksinkertaisista elementeistä muodostuvaa. Yksinkertaisuudestaan huolimatta romanien tanssima tango on erittäin näyttävää ja juohevasti etenevää ja myös vauhdikasta.


      • tangotyyli
        Kaaje kirjoitti:

        Kirjoituksestasi syntyy sellainen vaikutelma että kaikki olisivat tanssilavoilla ennen vain "hyssytelleet" jokainen omalla tavallaan ja vain jotkut olisivat yrittäneet jotain muuta mutta eivät kuitenkaan mitään oikeasti olisi osanneet.

        Kyllä se perinteinen ilman vaihtoaskelia tanssittu perus tango on mielestäni ihan oma tyylinsä. (vaikka foksia muistuttaakin)
        Ja tähän tyyliin ennen ns. "kantaväestö" pyrki lavoilla tangoa tanssimaan. (enemmän tai vähemmän siinä onnistuen). Tyyli kuitenkin oli selkeästi olemassa.
        Taitavia ja taitamattomia tanssijoita oli ennenkin ja tulevaisuudessakin niitä syntyy.

        Jenkkaa, polkkaa, humppaa ja valssia tanssittiin kaikkia ihan omilla tyyleillään. Ei suinkaan hyssyttämällä. Joidenkin tanssilavojen lattiat eivät kestäneet sitä ennen niin suosittua jenkan tiettyä "painavaa rytkyaskelta", jolla tahallaan testattiin lavan kunto.
        Lavankorjauksen jälkeen jenkan tanssiminen jopa kiellettiin joillakin lavoilla.

        Romanien tanssityyli poikkesi täydellisesti valkolaisten tavasta tanssia.
        Vaikka kaikki eivät olleetkaan taitavia, pyrkimyksenä heillä oli kuitenkin tanssia pitkillä askelilla ohi daamin.
        Tällaiseen tyyliin pyrkivät tanssimaan ihan kaikki romanimiehet.
        Eli kyllä selkeä mannetyyli oli olemassa.

        Tuo aiemmassa kirjoituksessani mainitsemani nimimerkki "karhu_koira":n kuvaama askellus oli mielestäni nimenomaan se johon he pyrkivät. Tanssikoulua ei ollut mutta tummat opettivat toisiaan. (Ja naiset tietysti miehiä.)
        Kyllä siinä kesken opetussession joskus kiivas nuorimies poistui koko lavalta ja vielä kesken tanssin.
        Eihän se että kaikki eivät osaa tanssia tarkoita että tiettyä tanssityyliä ei olisi olemassakaan.

        Wanhassa tangossa ja tango romanossa on yllättäviä yhtäläisyyksiä yllättävistä syistä johtuen. Tango romanossa leveä hame antaa romanien tanssimalle tangolle tyypillisen perusmuodon. Yllättäen samaan muotoon muutamissa kuvioissa - lähinnä ohituskuvioissa - johti myös Wanhassa tangossa 20-30-luvuilla naisten käyttämät pitkät ja ainakin periaatteessa tangon tanssimiseen liian kapeat hameet. Hameiden kapeudesta johtuen naiset joutuivat tanssimaan lyhyttä askelta, mikä ei ollut kovinkaan tangomaista. Miehet korvasivat naisen lyhyen askeleen tanssimalla runsaasti erilaisia "ohituskäännöksiä" ja pitkiä ohiaskelia ja myös lisäsivät liikkumista tanssisuuntaan nähden poikittaissuunnassa, ja myös lisäämällä tanssietäisyyttä tanssin näyttävyyden lisäämiseksi. Myös eräänlaiset suorastaan raahausluonteiset viennit olivat tavallisia. Näistä yhtäläisyyksistä ei kuitenkaan saa vetää sellaista johtopäätöstä, että wanha tango ja tango romano olisi sama tanssi.

        On myös huomattava että wanhan tangon luonne ja myös ilmiasu muuttui, kun naisilla oli paremmin pitkään askellukseen sopiva hame.


      • Original tango
        Kaaje kirjoitti:

        Tarkoitus oli sanoa että ns. kantaväestön tangoa tanssittiin ilman ohiaskelia.
        Tangoa siis tietenkin tanssittiin vaihtoaskelin.

        Osaavat tanssijat tanssivat hyvinkin monipuolista vanhan ajan tangoa, eli ohiaskel oli osaajien yleisesti käyttämä askel, ja erilaiset "ohikäännökset kuuluivat osaajien valikoimaan. Lavoille tango tuli nimenomaan osaajien toimesta, ja kestikin pitkään aina 40-luvulle, ennenkuin tavalliset tanssijat alkoivat tanssimaan saksalaista akuperää olevaa tangoa yleisesti tanssilavoilla. Tämä 40-luvun sakasalaista alkuperää oleva tangokin oli selvästi monipuolisempaa verrattuna 70 luvulla vakiintuneeseen yksinkertaisen HHNN tangoon.

        Tangosta kehittyi myös hyvin yksinkertainen hitaisiin askeliin perustuva lavatango, ja siinä oli epämääräinen määrä askelia eteenpäin ja myös epämääräinen määrä askelia taaksepäin. Yleisiä taakse otettuja askelia oli painon palauttaminen takana olevalle jalalle, tai useampia askelia taakse, kuitenkin taakse askelia yleensä vähemmän kuin eteen askelia. Eteen askelilla usein tehtiin vajaa tai vähän yli neljänneskäännös ennen taakse askelia. Täysien käännösten tekeminen oli aika harvinaista. Tyyli on edelleenkin käytössä.


      • Blues-täp
        zöf kirjoitti:

        Toki Aaltosen kurssilla ei otettu niitä täp askelia.

        Voimakkaasti oikealle ja vasemmalle sivulle otetun askeleen viereen myös "aaltosten tangoon" on opetettu myös täp-askelta. Siihen kohtaan on opettu myös muita "pikkujuttuja", niin on voinut jäädä ne täpit unholaan.


      • Blues-täp
        zöd kirjoitti:

        En malta olla lisäämättä tuohon vielä, viime vikolla kävin jälleen kerran perinteisesti Aaltosen tangokurssilla.

        Havaitsin että Aaltosen opettama tyyli oli pehmentynyt ja mielestäni verrattavissa ihan näissä rimpsuissa kuvailtuun mannetangotyyliin. Kilpatangomaista repimistä ei enää ollut, mikä mielestäni oli hyvä seikka.

        Näin jälkeen päin kun mietin niin jos daameilla todellakin olisi ollut mustalaishameet niin siitä syntyneen A muodon vuoksi se olisi ollut, sanoisinko aika puhdasta mannetangoa. Varsinkin käännökset tuntuivat hyvin "mannemaisilta".

        Eli kyllä se taitaa olla niin että ei se mannetango mihinkään ole hävinnyt, sitä tanssitaan ja opetetaan edelleenkin, tanssijoiden kostyymi on vain muuttunut tehden tangosta eri näköisen.

        "Aaltosten tango" on ollut jo pitemmän aikaa hyvää vanhan tangon kaltaista nykyaikaista tangoa. Tanssiote on niin "läheinen" että jo siitä syystä se ei missään tapauksessa voi olla romanien tanssityylin mukaista tangoa. "Läheisestä" tanssiotteesta huolimatta "Aaltosten tangon" ote on joustava ja elää huomattavastikin mikä mahdollistaa vanhat perinteiset vanhan tangon askelten suunnat ja tanssityylin.


      • kaaleenjuulit
        Mitään mannetangoa... kirjoitti:

        Tuskin tuolla "mannetangoksi" kutsutulla kotkotuksella mitään tekemistä on mustalaisten kanssa koskaan ollutkaan. En tiedä kuka on vetänyt hatustaan tuollaisen jutun. Tokkopa se on sen kummemmmin "wanhaa" tangoakaan jota muka suomessa olisi ennen tanssittu...

        -älkäähän nyt kuulkaa viitsikö viilata ihmisiä linssiin! Sen paremmin ennen kuin nytkään 98% lavoilla käyvistä ei ole koskaan osannut yhtään minkään tanssin "oikeita" askelia vaan on männyt itsekeksityillä hytkytys askelilla! Asia on näin joten lopettakaahan paskanjauhaminen!

        helahip


      • Anonyymi
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        "Sitä vaan ei näe enää nykyisin missään. Ovatkohan mustalaisetkin ihan kokonaan unohtaneet sen."

        Viime kesänä Kangasalan Kisarannassa pääsin tanssimaan hyvin paljolti tämän tyylistä tangoa! Eikä varmasti ollut tanssikurssituotetta, vaan puhdasta luomua! Tanssittaja oli mielestäni ihan valkolainen, mutta kuului seurueeseen, jossa monella virtasi suonissaan romaniverta.


        Toisen Hymyn Tango-SM:n voittaja (n. v. -95) oli romanipari Mikko ja Marjukka Koivisto, jotka tanssivat tosi upeata tangoa, juuri tuolla "mannetango"-tyylillä. En ole vain kuullut heistä aikoihin mitään.

        Monien muidenkin tummien olen tuolla tyylillä nähnyt tanssivan.

        Valkolaisista hieman tuolla tyylillä tanssii esim. upea "luomutanssija" Veli-Markku. Mutta hänkään ei enää valitettavasti kovin paljoa lavoilla käy.

        Nämä tällaisina mieleenjuolahtumina.

        Sääli olisi, jos tämä upea ja ihana tyyli tyystin katoaisi lavoilta!


        "todella hyvin tanssivia mustalaisiakin oli äärimmäisen vähän."

        Väittäisin kuitenkin, että prosentuaalisesti enemmän kuin valkolaisia. :)

        Olet oikeassa! Vuonna - 95 ovat Suomen sm-lavatangon voittanut omat vanhempani Mikko ja Marjukka (Wessman) Koivisto. He tanssivat äärimmäisen kaunista ja tunteikasta tangoa. Niin sanottua luomua "mustalaistangoa". Siihen ei ole mitään kursseja eikä opetuksia. Romanit oppivat sen jo lapsuudessaan tanssien vanhempiensa ja sisarusten yms kanssa. Siinä vain annetaan tunteen, rytmin ja parin viedä. Itse olen oppinut tanssimaan juuri tähän "vanhaan" tyyliin. On vain harmillista ettei nykypäivän nuoret lähde tansseihin samaan tapaan kuin ennen.


        Yle Areenan arkisto Elävää Musiikkia Åke Blomqvistin ohjelmassa löytyy pätkä jossa tanssivat yhdessä pienen pätkän tangoa. En tiedä löytyykö enään arkistosta.


      • Anonyymi
        Tanssin romanotangoa kirjoitti:

        Romanotangon niputtaminen samaan kategoriaan wanhan tangon kanssa, on jo yksinomaan tangokulttuurin kannalta väärin. Romanien tanssima tango kuuluu oleellisena osana romaanikulttuuriin ja se on aivan eri asia kuin wanha tango. Valtaosa wanhan tangon askeleiden suunnista ja kuvioista ei yksinkertaisesti toimi romanien tangotyylissä. Romanien tanssima tango on tiettyjen periaatteiden mukainen ja siitä syystä sen pitäisi antaa olla täysin omana tanssilajinaan jo yksinomaan tanssikulttuurillisistä syistä. En ole koskaan nähnyt kenenkään valkolaisen parin tanssivan romanitangoa niin kuin sitä pitäisi tanssia. Muutama valkolaismies osaa tanssia erittäin näyttävääkin romanitangoa romaninaisten kanssa, mutta silloin onkin kysymyksessä romanotangon ehtojen mukainen tanssiminen.

        Ihmettelen vain miten tämä vanhatango on tullu muotiin minä olin kerran tanssimassa tangomarkkinoilla kilpaa minut ajettiin kesken tansiin pois lattialta ja tuomari sanoi että en tanssi tangoa ja minä olen tanssinu elämäni tätä vanhaa tangoa


    • Romaanitanssi

      Vanha tango on lähinnä sama kuin canyengue. Siinä on muutama elementti mitkä toimii ainakin sovellettuna myös "mannetangossa". Näiden yhteisten elementtien johdosta ilmeisesti vanhat tangogurutkin ovat menneet halpaan, koska ovat vetäneet "yhtäläisyysmerkit" "vanha tango" ja "tango romano" tangojen välille. Tango romano aivan oma tangolajinsa ja se on syntynyt puhtaasti romaanien erityisvaatimusten mukaisesti. Vanha tango sisältää suuren määrän erilaisia kuvioita, mitkä eivät toimi missään tapauksessa romaanien tanssimassa tango romanossa.

    • vaihtelu-virkistäisi

      Harmi kun nykyään tätä vanhaa tangoa tai " manne tangoa " ei juurikaan lavoilla näe. Mielestäni se ei kovinkaan vaikeaa ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      53
      758
    Aihe