niskajumit

jumissako?

siis onko teillä muilla niskajumit aiheuttaneet näin kamalia oireita. Tuntuu, että niinkuin huimaa, tai lattia "aaltoilis " jalkojen alla. Semmonen epätodellinen olo muutenkin. Näkö on sumee, ja tuntuu, että ajatus ei kulje. Välillä myös jomottaa takaraivoa ja ohimoita. Ja lääkäri väitti, että johtuu niska.hartia jumeista!!!!!!!!!On niin vaikee uskoo.

9

13054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut

      Itselläni ollut niska todella pahasti jumissa ja mitä ihmeellisimpiä oireita oli. Juuri tuo mainitsemasi epätodellinen olo, välillä taas oli olo kuin pahassa krapulassa vaikken ollut juonut pisaraakaan. Vihlontaa ja särinää päässä, pahoinvointia, ei pystynyt keskittymään mihinkään. Välillä huimasi niin pahasti etten pystynyt edes istumaan sohvalla, jopa söin makuullani!! Epäilin kaikkia mahdollisia tauteja ja kasvaimia ja luulin lopulta kuolevani siihen oloon.. Mutta niskasta se johtui, ihan lääkäri se on todennut. Olo parani lopulta hieronnan avulla, mutta pitkään siihen meni, n. puoli vuotta... Siksi kehotankin sinua menemään mahdollisimman pian hierojalle, hän osaa auttaa sinua ja olosi ei pahene entisestään.

    • sitä

      tekevät.

    • ...

      No mulla yhessä vaiheessa niin jumissa, että pyörtyilinkin vähän väliä. Mutta ne loppu heti kun niskat sai rennommaks, eikä joudu jännittämään (esim. katsomaan ylöspäin pitkään tms.)

      Lääkärille kun menee valittaan, niin ainakin tutuille on antaneet lihasrelaksantteja. Vetää kuulemma sitten ihan veteläks ja uni maittaa:D Että jos pahaks menee niin toikin vaihtoehto on.

    • Mairisa

      Välillä tuntuu, että koko eläminen tapahtuu keinuvassa laivassa. Alaspäin ollessa ja kurottaessa jotain, otan siuvaskelia kuin mikäkin humalainen. Ei pyöri päässä mutta sellainen heitehuimaus olo. Pelottava tunne. Itse olen ihan varma, että jotain karmivaa piilee takana, mutta niskat on ihan jumissa. Totta on myös se, että kun alkaa pelkäämään oireita ja niitä seuraamaan niin ne pahenee tietty. Itsensä tarkkailemisesta tulee kokopäivä homma. Pitäisi rentoutua, mutta kun ei osaa. On mielestäni luonne kysymys! Hieroja auttaa, välillä pahentaa oloa, mutta periksi ei anneta! Ihanaa kun täällä jokin muu kirjoittaa samanlaisista oireista, sekin helpottaa jo jonkin verran! Voimia kaikille!

      • matami mimmi

        itselläkin ollut näitä oireita, alkoivat reilut 3kk sitten. Hoitamaan niitä alettiin reilut 1,5kk sitten, sain lääkäriltä lihasrelaxantteja ja lähetteen fysioterapiaan. Alkuun mulla oireita olivat huimaus, epätodellinen olo, pahoinvointi. Sitten kun aloin käymään fysioterapiassa, nämä oireet katosivat pikkuhiljaa ja tilalle tulivat niskakivut ja niskan jäykkyys. Välillä niska meni fysioterapian jälkeen aivan tönköksi, tai saunomisenkin jälkeen.
        Nyt olen siinä vaiheessa paranemisessa, että välillä niskat tuntuu hyvältä, mutta jos vain jotain teen niin heti alkaa kipuilu, huimausta, epätodellista oloa, pahoinvointia ei ole enää ollut muutamaan viikkoon ja tätä täysin niskan jäykistävää niskajäykkyyttäkään ei ehkä viikkoon. Olen juuri aloittanut käymään kuntosalilla, ei ole kyllä kovin kivaa puuhaa, mutta teen kaikkeni, että saan vaivan pois!
        Miten te muut pystytte työnne hoitamaan tämän kiusallisen vaivan kanssa? Minä olin määräaikaisessa työssä ja se loppui juuri, koko loppuajan jouduin olemaan sairaslomalla, en kyennyt tekemään töitä. Aloin todella jännittämään töihin menemistä, koska oireet välillä tosi pahoja siellä, ei juurikaan ollut aikaa venytellä tai lepuuttaa niskoja siellä. Pahimpana päivänä koko vaiva vei niin voimani, että jaloista ja käsistä lähti totaalisesti voimat pari tuntia töitä tehtyäni, oli kauheaa taistelua, että jaksan pysyä pystyssä tai pitää tavaran kädessä, etten pudota sitä.
        Nyt onneksi siis tilanne parempi.. tsemppiä vain muillekin tästä kärsiville.


      • Mairisa
        matami mimmi kirjoitti:

        itselläkin ollut näitä oireita, alkoivat reilut 3kk sitten. Hoitamaan niitä alettiin reilut 1,5kk sitten, sain lääkäriltä lihasrelaxantteja ja lähetteen fysioterapiaan. Alkuun mulla oireita olivat huimaus, epätodellinen olo, pahoinvointi. Sitten kun aloin käymään fysioterapiassa, nämä oireet katosivat pikkuhiljaa ja tilalle tulivat niskakivut ja niskan jäykkyys. Välillä niska meni fysioterapian jälkeen aivan tönköksi, tai saunomisenkin jälkeen.
        Nyt olen siinä vaiheessa paranemisessa, että välillä niskat tuntuu hyvältä, mutta jos vain jotain teen niin heti alkaa kipuilu, huimausta, epätodellista oloa, pahoinvointia ei ole enää ollut muutamaan viikkoon ja tätä täysin niskan jäykistävää niskajäykkyyttäkään ei ehkä viikkoon. Olen juuri aloittanut käymään kuntosalilla, ei ole kyllä kovin kivaa puuhaa, mutta teen kaikkeni, että saan vaivan pois!
        Miten te muut pystytte työnne hoitamaan tämän kiusallisen vaivan kanssa? Minä olin määräaikaisessa työssä ja se loppui juuri, koko loppuajan jouduin olemaan sairaslomalla, en kyennyt tekemään töitä. Aloin todella jännittämään töihin menemistä, koska oireet välillä tosi pahoja siellä, ei juurikaan ollut aikaa venytellä tai lepuuttaa niskoja siellä. Pahimpana päivänä koko vaiva vei niin voimani, että jaloista ja käsistä lähti totaalisesti voimat pari tuntia töitä tehtyäni, oli kauheaa taistelua, että jaksan pysyä pystyssä tai pitää tavaran kädessä, etten pudota sitä.
        Nyt onneksi siis tilanne parempi.. tsemppiä vain muillekin tästä kärsiville.

        Itse olen raahautunut töihin, vaikka on ollu ihan kauhea olo. Monesti huimaus, puutuminen ja pahoinvointi ovat olleet kamalimpia, jos on VAIN kipua, niin se on jo melkein helpotus! Töissä olen huomannut, että vaikka oireet ei häviä, niin ne siirtyy hieman taka-alalle. Kuten aik. kirjoitin, itsensä seuraamisesta ja oireiden pelkäämisestä voi tulla kokopäivä homma. Välillä on tullut pelko ja ahdistus, kun olo on tosiaan kauhea, ja olen maannut. Jumppa tosiaan auttaa ja itseä helpotti kun hermoratahieroja, joka on myös fysioterapeutti oikaisi ajattelmaan virheasentoja jotka vaikuttavat ryhtiin. Taistelua tämä on, mutta EI ANNETA PERIKSI! Ja kaikki tosiaan johtuu niskoista. Hermoratahierojalla ollessa huomasin kuinka kipukohdan syy voi olla jossain ihan muualla. Samalla helpottaa myös se, että muitakin on, ettei ole ainoa tämän oireiston kanssa. Jatkoja!


      • Matami mimmi
        Mairisa kirjoitti:

        Itse olen raahautunut töihin, vaikka on ollu ihan kauhea olo. Monesti huimaus, puutuminen ja pahoinvointi ovat olleet kamalimpia, jos on VAIN kipua, niin se on jo melkein helpotus! Töissä olen huomannut, että vaikka oireet ei häviä, niin ne siirtyy hieman taka-alalle. Kuten aik. kirjoitin, itsensä seuraamisesta ja oireiden pelkäämisestä voi tulla kokopäivä homma. Välillä on tullut pelko ja ahdistus, kun olo on tosiaan kauhea, ja olen maannut. Jumppa tosiaan auttaa ja itseä helpotti kun hermoratahieroja, joka on myös fysioterapeutti oikaisi ajattelmaan virheasentoja jotka vaikuttavat ryhtiin. Taistelua tämä on, mutta EI ANNETA PERIKSI! Ja kaikki tosiaan johtuu niskoista. Hermoratahierojalla ollessa huomasin kuinka kipukohdan syy voi olla jossain ihan muualla. Samalla helpottaa myös se, että muitakin on, ettei ole ainoa tämän oireiston kanssa. Jatkoja!

        Jaksamista sulle töihin! Itsellä onkin nyt päätoimisena työnä itsensä kuntouttaminen, olen ollut työttömänä pari viikkoa. Jakselen kyllä jo paremmin, tietty kun saa levätäkin nyt just silloin kun itse haluaa. Mulla enää yksi fysioterapiakerta ja olen nyt käynyt kuntosalilla 1-2 kertaa viikossa, haluan saada itseni entiseen kuntoon. Paitsi, että kun on näitä muitakin sairauksia, jotka pukkaavat päälle just nyt (lievät oireet onneksi tällä hetkellä), sairastan jonkinlaista reumaa, ei tarkkaa tietoa mikä reuma, polvissa lähinnä oireilee.
        Itselleni tuli kyllä kauhea pelko tuosta niskaoireilusta, lähinnä just siitä huimaamisesta ja heikotuksesta, että ihan pelottaa hakea uutta työpaikkaa, koska pelkään, että tämä sama rumba pian toistuu ja sit kun vielä tuo reumakin ilmoittelee olemassaolostaan. todella noloa, jos heti uudessa työpaikassa joudun jäämään sairaslomalle jomman kumman vaivan takia. ja usein kun reuma oikein pahasti alkaa oireilemaan , niin sairasloma saattaa kestää useita kuukausia. Hitto vieköön!
        Olen kyllä maailman herkin ihminen stressaamaan kaikkia asioita, ja omia vaivojani. Kaikista eniten stressaan sitä, että joudun niistä puhumaan jollekin, pelkään, että alan itkemään, jos ihmiset alkavat voivottelemaan tms. Ois paljon kivempi kertoa ja puhua, et juu kaikki on hyvin ja terveenä on oltu!!
        Jotenkin jäi tossa edellisessä työpaikassa sellainen olo, että en ollut sairaslomalla oikeasta syystä, sillä kyllähän kaikilla on joskus niskavaivoja. Olin siis kaupan kassalla ja jouduin tietty tekemään kaikkia talonhommia. Huomenna pitäisi mennä käymään entisen pomon luona, hermostuttaa, koska juuri hän ihmetteli, kun en kykene niskavaivojeni takia tekemään töitä. En haluaisi nähdä koko miestä!
        Nyt haen lähinnä toimistotöitä, sillä siihen olen kouluttautunut. Tiedän kyllä, että se ei ole todellakaan mitään niskaystävällistä työtä, mutta uskon, että siinä pystyy kassatyötä paremmin vaikuttamaan työergonomiaan.
        Ystävälläni oli samanlaisia niskavaivoja, kun hän odotti vauvaa, ja kaikki laitettiin silloin raskauden piikkiin. Hänellä meni toista vuotta, että oireet helpottivat. Hänellä oli pahimmillaan myös jatkuva pyörryttävä olo, pääkipu, hän käytti jatkuvasti aurinkolaseja, koska valot ärsyttivät häntä, hän ei pystynyt ajamaan autolla kuin ihan lyhyitä matkoja, kotona rullaverhot olivat kesäaikaan kiinni... Mutta kun oireiden syy vihdoin keksittiin, olo alkoi pikkuhiljaa helpottaa, mutta kesti tosiaan kauan.
        Ilmeisesti teet toimistotöitä, onko sinulla kuinka pitkä työhistoria takana? Onko sulla käytössä lihasrelaxantteja? Mulla oli Sirdalud- tabletteja, kait ne rentouttivat, ainakin nukuttivat. Ja yks lääkäri kirjoitti mulle opamoxiakin, poistaa henkistä jännittämistä, et jos omalla jännitykselläni pahennan niskaoireita. Niitä en ole montaakaan ottanut, ei tuntunut oikein kivalta käyttää mitään mieliala tms. lääkkeitä ja toisekseen minä jäin aika pian ne saatuani sairaslomalle, niin ei sitten enää ollut sitä "töissä jaksamis"-jännittämistä niin paljon. Mutta huomasin kyllä, että ne parhaiten lievensivät oireitani! Varoittelikin vielä, että käytettävä varoen, niihin saattaa jäädä herkästi koukkuun. Jos vain vaiva pahenee aion kyllä kokeilla niitä sitten uudestaan!
        Ois kiva kuulla miten sulla nyt jatkossa vaivan kanssa menee. Toivon kyllä, että oireet alkaisivat helpottamaan pian!! Yhtä tuskaa, jos päivä toisensa jälkeen joutuu vain pinnistelemään oman jaksamisen kanssa.


      • Mairisa
        Matami mimmi kirjoitti:

        Jaksamista sulle töihin! Itsellä onkin nyt päätoimisena työnä itsensä kuntouttaminen, olen ollut työttömänä pari viikkoa. Jakselen kyllä jo paremmin, tietty kun saa levätäkin nyt just silloin kun itse haluaa. Mulla enää yksi fysioterapiakerta ja olen nyt käynyt kuntosalilla 1-2 kertaa viikossa, haluan saada itseni entiseen kuntoon. Paitsi, että kun on näitä muitakin sairauksia, jotka pukkaavat päälle just nyt (lievät oireet onneksi tällä hetkellä), sairastan jonkinlaista reumaa, ei tarkkaa tietoa mikä reuma, polvissa lähinnä oireilee.
        Itselleni tuli kyllä kauhea pelko tuosta niskaoireilusta, lähinnä just siitä huimaamisesta ja heikotuksesta, että ihan pelottaa hakea uutta työpaikkaa, koska pelkään, että tämä sama rumba pian toistuu ja sit kun vielä tuo reumakin ilmoittelee olemassaolostaan. todella noloa, jos heti uudessa työpaikassa joudun jäämään sairaslomalle jomman kumman vaivan takia. ja usein kun reuma oikein pahasti alkaa oireilemaan , niin sairasloma saattaa kestää useita kuukausia. Hitto vieköön!
        Olen kyllä maailman herkin ihminen stressaamaan kaikkia asioita, ja omia vaivojani. Kaikista eniten stressaan sitä, että joudun niistä puhumaan jollekin, pelkään, että alan itkemään, jos ihmiset alkavat voivottelemaan tms. Ois paljon kivempi kertoa ja puhua, et juu kaikki on hyvin ja terveenä on oltu!!
        Jotenkin jäi tossa edellisessä työpaikassa sellainen olo, että en ollut sairaslomalla oikeasta syystä, sillä kyllähän kaikilla on joskus niskavaivoja. Olin siis kaupan kassalla ja jouduin tietty tekemään kaikkia talonhommia. Huomenna pitäisi mennä käymään entisen pomon luona, hermostuttaa, koska juuri hän ihmetteli, kun en kykene niskavaivojeni takia tekemään töitä. En haluaisi nähdä koko miestä!
        Nyt haen lähinnä toimistotöitä, sillä siihen olen kouluttautunut. Tiedän kyllä, että se ei ole todellakaan mitään niskaystävällistä työtä, mutta uskon, että siinä pystyy kassatyötä paremmin vaikuttamaan työergonomiaan.
        Ystävälläni oli samanlaisia niskavaivoja, kun hän odotti vauvaa, ja kaikki laitettiin silloin raskauden piikkiin. Hänellä meni toista vuotta, että oireet helpottivat. Hänellä oli pahimmillaan myös jatkuva pyörryttävä olo, pääkipu, hän käytti jatkuvasti aurinkolaseja, koska valot ärsyttivät häntä, hän ei pystynyt ajamaan autolla kuin ihan lyhyitä matkoja, kotona rullaverhot olivat kesäaikaan kiinni... Mutta kun oireiden syy vihdoin keksittiin, olo alkoi pikkuhiljaa helpottaa, mutta kesti tosiaan kauan.
        Ilmeisesti teet toimistotöitä, onko sinulla kuinka pitkä työhistoria takana? Onko sulla käytössä lihasrelaxantteja? Mulla oli Sirdalud- tabletteja, kait ne rentouttivat, ainakin nukuttivat. Ja yks lääkäri kirjoitti mulle opamoxiakin, poistaa henkistä jännittämistä, et jos omalla jännitykselläni pahennan niskaoireita. Niitä en ole montaakaan ottanut, ei tuntunut oikein kivalta käyttää mitään mieliala tms. lääkkeitä ja toisekseen minä jäin aika pian ne saatuani sairaslomalle, niin ei sitten enää ollut sitä "töissä jaksamis"-jännittämistä niin paljon. Mutta huomasin kyllä, että ne parhaiten lievensivät oireitani! Varoittelikin vielä, että käytettävä varoen, niihin saattaa jäädä herkästi koukkuun. Jos vain vaiva pahenee aion kyllä kokeilla niitä sitten uudestaan!
        Ois kiva kuulla miten sulla nyt jatkossa vaivan kanssa menee. Toivon kyllä, että oireet alkaisivat helpottamaan pian!! Yhtä tuskaa, jos päivä toisensa jälkeen joutuu vain pinnistelemään oman jaksamisen kanssa.

        Työskentelen lasten ja nuorten parissa, jossa joudun välillä istumaan koneen ääressä raportteja kirjoittaen ihan liian kauan. Välillä on tosiaan ihan pakko jäädä kotiin, kun yöunikin jää vähemmälle. Minulla on paha allergia buranaa ja muita tulehduskipulääkkeitä vastaan, siis lähes allergiasokin oireet, joten niitä en pysty käyttämään. Jäljelle jää paracetamooli, joka auttaa kyllä, kun otan gramman kolme kertaa vuorokaudessa. Lihasrelaksannnteja en uskalla ottaa, nukun niistä viikon. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, kestän mielummin kipua kuin muita epämääräisiä oireita!
        Ymmärrän huolesi, että oireet uusiutuvat uudessa työssä, niin varmaan tekevätkin aika ajoin, mutta älä anna sen vaikuttaa kuitenkaan uusiin haasteisiin ja töihin. Helppo sanoa, mutta itse olin samassa jamassa kuin sinä ja päättämällä päätin, että saamari minua et lannista ja päätin, että nyt alan elää vaikka kuínka joutuisin ottamaan lattiasta tukea. Ei voi odottaa että tulee kipeäksi, kuitenkin joskus tulee, niin suree sitä silloin! Helppo sanoa, mutta uskallan tehdä niin, kun itse olin samassa jamassa kuin sinä ja varmaan joku muukin. Viimeisin suuri murheeni on kun lentäessä tulee paha olo, en voi pitää päätä alaspäin lentokoneessa. Matkustan paljon ja pelkään jo etukäteen, että matka päättyy lentokoneeseen...
        Hulluinta tässä on se, että nämä oireet antaa ymmärtää, että on kyse jostain TOSI vakavasta perussairaudesta, vaikkei niin oikeastaan ole.
        Tosi paljon voimia ja periksi ei anneta. Eihän?


    • Itsellä melkein lähtenyt taju joskus niskajumin takia fysioterapiaa 4 kertaa ennen kuin helpotti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe