Eläkeläiset

voitteko kertoa

Tässä nyt uusi avaus, kun joku sitä kaipasi.
Olen tuore eläkeläinen, kiinnostaa seuraava asia.
Onko asiassa perää kun olen kuullut huhuja.Onko todella niin, kun on ollut vuosia eläkkeellä, niin talous käy aina vaan huonompaan suuntaan. Nykyisten eläke indeksien väitetään sorsivan eläkeläisiä. Tietysti tämä asiani koskee vain, noin tuhannen euron eläkkeen saajia.
On kai niin, mitä suuremmat eläkkeet, sitä suuremmat korotukset.
Eli,suuremmilla eläkkeillä pysyy paremmin kyydissä mukana. Varsinainen kysymykseni kuuluu. Pysyykö omakotitalossa asuva, tuhannen euron eläkkeen saaja kyydissä mukana? Saa vääntää oikein rautalangasta.

87

4880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      niin on, että kun hinnat nousevat vuodessa sen 6 prosenttia, niin eläkkeet 2.
      Tänä vuonna ruuan hinta on noussut jo keskimäärin 10 %. Saa nähdä, nouseeko eläke edes 2 prosenttia.
      Eli kyydissä pysyt joitakin vuosia, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun terveys pettää, putoat. Sitten vain makaat vuodeosastolla märissä vaipoissasi lääkkeillä tylsistettynä pökkelönä.

      • se osaat

        piristää heti aamusta, olisi sen lopun voinut kauniimminkin sanoa tai jättää sanomatta.


      • toinen satusetä

        Vai on ruuan hinta tänä vuonna noussut 10%? Mihinkä tutkimustuloksiin mahtaa tulos perustua. Taitaa olla niitä kuuluisia "mutu" juttuja.

        Vuodesta 1995 ruoka on kallistunut nimellisesti noin 13%. Eli 12 vuoden ajan jaksona. Tämän kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.


      • sitroen.
        toinen satusetä kirjoitti:

        Vai on ruuan hinta tänä vuonna noussut 10%? Mihinkä tutkimustuloksiin mahtaa tulos perustua. Taitaa olla niitä kuuluisia "mutu" juttuja.

        Vuodesta 1995 ruoka on kallistunut nimellisesti noin 13%. Eli 12 vuoden ajan jaksona. Tämän kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

        ostaisit kaikki ruuat kaupasta, olisit huomannut sen itsekin. Kalankin hinta on ainakin kolminkertaistunut parissa vuodessa, sitäkään siis et ole huomannut? Maidon hinta nousi noin kuukausi sitten kaikissa kaupoissa. Sitäkään et siis huomannut? Etkä leivän hinnan nousua? Sokeri on ainut, jota saa nyt halvemmalla, mutta kuinka kauan? Seuraapa hintoja niin huomaat poliitikkojen valeet valeiksi. Lehdistökin niitä toistelee, muuten lehdistötuki on vaarassa ja se on sen lehden loppu.


      • oli.
        se osaat kirjoitti:

        piristää heti aamusta, olisi sen lopun voinut kauniimminkin sanoa tai jättää sanomatta.

        tuo oli aivan totta, et tiedä tai ymmärrä.

        Ei hoitolaitoksessa ole yhtään tervettä, kaikilla on hyvin suuria vikoja tai vaivoja.
        Ei se ole sitä kun jokin kuva näyttää.
        Kävelevät ovat dementikkoja, tms.

        Eli yksi neuvo sinulle, opettele jo kotona nopeasti syömään siltä varalta jos tulet joskus syötettäväksi.
        ------------------------------

        Niin 1000 € ja kahdenkin eläke riittää, kun on joka paikassa hyvin tarkka.
        Ruoka tarkalle maksaa 2-3 € päivä, sellaisella joka kaiken laittaa, eikä ole herkutteluhaluja.

        Sairastamisessa on useita kattoja, ei pelkkä lääkekulu-katto, jos sairastaa, se on kallista.
        ---------------------

        Minä voisin piristääkin,
        olen niin onnellinen kun lastenlapseni pääsi lääkikseen ja lakia lukemaan 2002,
        nyt jo auttavat meitäkin iskää ja äitiä, neuvomalla ja vaatimalla hoitoja, kunnan palvelukeskuksessa kun ovat jo 12. vuotta.

        Tämänlaista piristystäkö toivoit.


      • keinotekoinen.
        toinen satusetä kirjoitti:

        Vai on ruuan hinta tänä vuonna noussut 10%? Mihinkä tutkimustuloksiin mahtaa tulos perustua. Taitaa olla niitä kuuluisia "mutu" juttuja.

        Vuodesta 1995 ruoka on kallistunut nimellisesti noin 13%. Eli 12 vuoden ajan jaksona. Tämän kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

        ruoan hintaindeksiä on keinotekoisesti korjailtu jatkuvasti, Voillekin laitettiin suuri painoarvo, kun se on laskeva hinta.
        Samoin muille joiden hinta laskee on liian suuri painoarvo.

        Oikeasti Voin voisi jättää pois, samoin Maidonkin, rasvattomankin, kun en voi juoda korkean kolesterolini vuoksi.


      • Harhaluulo. Et pääse makaamaan vuodeosastole, liian kallista. Premminkin tehostettuun palveluasumiseen ja hyvähän se on jos on vaipat ettei vuode kastu. Jos pidätyskyky menee ei siinä pissi/kakkipoliisia vierellä ole heti vaippaa vaihtamassa missään.


      • oli. kirjoitti:

        tuo oli aivan totta, et tiedä tai ymmärrä.

        Ei hoitolaitoksessa ole yhtään tervettä, kaikilla on hyvin suuria vikoja tai vaivoja.
        Ei se ole sitä kun jokin kuva näyttää.
        Kävelevät ovat dementikkoja, tms.

        Eli yksi neuvo sinulle, opettele jo kotona nopeasti syömään siltä varalta jos tulet joskus syötettäväksi.
        ------------------------------

        Niin 1000 € ja kahdenkin eläke riittää, kun on joka paikassa hyvin tarkka.
        Ruoka tarkalle maksaa 2-3 € päivä, sellaisella joka kaiken laittaa, eikä ole herkutteluhaluja.

        Sairastamisessa on useita kattoja, ei pelkkä lääkekulu-katto, jos sairastaa, se on kallista.
        ---------------------

        Minä voisin piristääkin,
        olen niin onnellinen kun lastenlapseni pääsi lääkikseen ja lakia lukemaan 2002,
        nyt jo auttavat meitäkin iskää ja äitiä, neuvomalla ja vaatimalla hoitoja, kunnan palvelukeskuksessa kun ovat jo 12. vuotta.

        Tämänlaista piristystäkö toivoit.

        "vaatimalla hoitoja,"
        Kyllä naillekin lapsenlapsillesi totuus muutaan vuoden sisällä valkenee :D.


      • Anonyymi
        oli. kirjoitti:

        tuo oli aivan totta, et tiedä tai ymmärrä.

        Ei hoitolaitoksessa ole yhtään tervettä, kaikilla on hyvin suuria vikoja tai vaivoja.
        Ei se ole sitä kun jokin kuva näyttää.
        Kävelevät ovat dementikkoja, tms.

        Eli yksi neuvo sinulle, opettele jo kotona nopeasti syömään siltä varalta jos tulet joskus syötettäväksi.
        ------------------------------

        Niin 1000 € ja kahdenkin eläke riittää, kun on joka paikassa hyvin tarkka.
        Ruoka tarkalle maksaa 2-3 € päivä, sellaisella joka kaiken laittaa, eikä ole herkutteluhaluja.

        Sairastamisessa on useita kattoja, ei pelkkä lääkekulu-katto, jos sairastaa, se on kallista.
        ---------------------

        Minä voisin piristääkin,
        olen niin onnellinen kun lastenlapseni pääsi lääkikseen ja lakia lukemaan 2002,
        nyt jo auttavat meitäkin iskää ja äitiä, neuvomalla ja vaatimalla hoitoja, kunnan palvelukeskuksessa kun ovat jo 12. vuotta.

        Tämänlaista piristystäkö toivoit.

        2-3 eurolla päivässä pysty terveellisesti syömään
        ja asumiskulut voivat viedä suurimman osan eläkkeestä.

        Aloituksen on tehnyt joku t ä y s h o op o, kun on jo eläkkeelle päässyt
        eikä työeläkeindeksistä tiedä.


      • Anonyymi
        keinotekoinen. kirjoitti:

        ruoan hintaindeksiä on keinotekoisesti korjailtu jatkuvasti, Voillekin laitettiin suuri painoarvo, kun se on laskeva hinta.
        Samoin muille joiden hinta laskee on liian suuri painoarvo.

        Oikeasti Voin voisi jättää pois, samoin Maidonkin, rasvattomankin, kun en voi juoda korkean kolesterolini vuoksi.

        Indeksiin ei valita juuri sinun ruokiasi-


      • Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

        ostaisit kaikki ruuat kaupasta, olisit huomannut sen itsekin. Kalankin hinta on ainakin kolminkertaistunut parissa vuodessa, sitäkään siis et ole huomannut? Maidon hinta nousi noin kuukausi sitten kaikissa kaupoissa. Sitäkään et siis huomannut? Etkä leivän hinnan nousua? Sokeri on ainut, jota saa nyt halvemmalla, mutta kuinka kauan? Seuraapa hintoja niin huomaat poliitikkojen valeet valeiksi. Lehdistökin niitä toistelee, muuten lehdistötuki on vaarassa ja se on sen lehden loppu.

        Minä en seuraa hintoja enkä lue tai katsele mainoksia.
        Rahaa riittää ruokaan kun erosin kirkosta 40v sitten. Luojan olemassa olo on selvyys. En lottoa en osta juomia ja mitään roskaruokaa. En tilaa ja lue mitään lehtiä. En matkusta. Tässä iässä on jo turva tilillä ja oma asunto. Vaatteita kertynyt enemmän kuin tarvitsen n. 1980 luvulta lähtie laatu oli hyvä ja silloi kotimaista, ostan silloin kun tarvitsen esim. kengät. Pienet menot ja jää yleensä joka kuukausi. Ruokaa ostan mitä haluan syödä enkä katso hintaa. Näen sen loppusumman kuitista.
        Joskus näen kaupassa käydessä iäkkään jolta ei tahdo löytyä rahaa tarpeeksi ja laskee kolikoita niin tuntuu pahalta ja olen valmis auttamaan jos puuttuu. Kun muistaa lapsena nuorena miten ei ollut rahaa vaatteisiin tms välttämättömään koska äitini tuhlasi omiin menoihinsa sukulaisiin liikaa. Se häpeä,pilkka ja kipu köyhyydestä ei katoa koskaan. Kun joku alkaa valittaa hintoja ja vrt en halua kuunnella kun ne on niitä joilla on rahaa mutta silti jaksaa typerää touhua.


      • Anonyymi
        sitroen. kirjoitti:

        ostaisit kaikki ruuat kaupasta, olisit huomannut sen itsekin. Kalankin hinta on ainakin kolminkertaistunut parissa vuodessa, sitäkään siis et ole huomannut? Maidon hinta nousi noin kuukausi sitten kaikissa kaupoissa. Sitäkään et siis huomannut? Etkä leivän hinnan nousua? Sokeri on ainut, jota saa nyt halvemmalla, mutta kuinka kauan? Seuraapa hintoja niin huomaat poliitikkojen valeet valeiksi. Lehdistökin niitä toistelee, muuten lehdistötuki on vaarassa ja se on sen lehden loppu.

        Taitaa aika moni valheita syöttävä lehti lopettaa pian..Eikö teitä Ukraina uutisointi ole outoa? Ei ole kerrottu oikeita syitä operaatioon. Mediaan iuskova on satujen varassa.


      • Anonyymi
        toinen satusetä kirjoitti:

        Vai on ruuan hinta tänä vuonna noussut 10%? Mihinkä tutkimustuloksiin mahtaa tulos perustua. Taitaa olla niitä kuuluisia "mutu" juttuja.

        Vuodesta 1995 ruoka on kallistunut nimellisesti noin 13%. Eli 12 vuoden ajan jaksona. Tämän kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

        Vanha topikki. Inflaatiolaskuri on osin ihan puuta heinää, eikä kerro reaalitalouden ostovoiman kehityksestä juuri mitään. Inflaatiokoriin esim ruuan osalta laitetaan sellaisia tuotteita ja sellaisella painoarvolla, jotta hinnannousut saadaan häivytettyä mahdollisimman pieneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en seuraa hintoja enkä lue tai katsele mainoksia.
        Rahaa riittää ruokaan kun erosin kirkosta 40v sitten. Luojan olemassa olo on selvyys. En lottoa en osta juomia ja mitään roskaruokaa. En tilaa ja lue mitään lehtiä. En matkusta. Tässä iässä on jo turva tilillä ja oma asunto. Vaatteita kertynyt enemmän kuin tarvitsen n. 1980 luvulta lähtie laatu oli hyvä ja silloi kotimaista, ostan silloin kun tarvitsen esim. kengät. Pienet menot ja jää yleensä joka kuukausi. Ruokaa ostan mitä haluan syödä enkä katso hintaa. Näen sen loppusumman kuitista.
        Joskus näen kaupassa käydessä iäkkään jolta ei tahdo löytyä rahaa tarpeeksi ja laskee kolikoita niin tuntuu pahalta ja olen valmis auttamaan jos puuttuu. Kun muistaa lapsena nuorena miten ei ollut rahaa vaatteisiin tms välttämättömään koska äitini tuhlasi omiin menoihinsa sukulaisiin liikaa. Se häpeä,pilkka ja kipu köyhyydestä ei katoa koskaan. Kun joku alkaa valittaa hintoja ja vrt en halua kuunnella kun ne on niitä joilla on rahaa mutta silti jaksaa typerää touhua.

        Asun vuokralla,Yksin asuvan naisena. Ei lesken eläkettä. Ei Aikuisia lasia samassa kaupungissa tai lapsen lapsia. Naisen työ eläke aina pienempi kuin miehen. Käyn senjori keskus ilmaiset jumpat.Uloilen paljon joka sällä,latva pysyy silloin ok ja uni tulee hyvin.Velkaa ei ole mutta ei suuria säästöjä.Tilastojen mukaan vuosi tulot, kuulun suomen köyhiin. En omista älypuhelin,en ole some instagra, F.B. Kohtan ystävät ,sukulaiset ulkoilun merkeissä.En käytä alkoholia,en tupakoi. Risteilyläkän en käy tai loma matkoilla, Ei maksulisia tv kanavia. Ei kampaajia. Ei enää lempi hajuvettä jne. Voin silti hyvin.Asenne kysyys. En näe nlkää.Peruslaskuni mene suora velotuksena. Tuossa juuri ennen joulua naapurini kerrostalossa isompi tuloinen lainaili rahaa,elkepäivänä maksais. Lopetin sen vippi kassana olon 2024. Jokainen voi ietiä varsinki Helsingin alue jossa sujuva metro,Kanataako omaa autoa pitää? Kalista ja tekee loven eläkeeseen.En tie iten käy jos sairastuisin? Yrtän syödä tervelisesti ja kipunkin on lääke liiku.Terv. polvien nivelrikot,työ peräiset kulumat käsissä olikapäissä,Elämä silti ihan ok. Helsinki 2.1.24


    • totuutta

      Taitettu indeksi pitää huolen eläkeläisten suhteellisen ostovoiman heikkenemisestä verrattuna palkansaajiin.

      Osa taitetusta kuitenkin seuraa elinkustannusindeksiä joten eläkeläiset eivät köyhdy aikaisempaan elämäänsä verraten vaan ainoastaa suhteessa aktiiviväestöön.

      Jos elää omaa elämäänsä kilpailematta työväestön kanssa niin mitään heikkoa ei ole.

      Valtaosa on kuitenkin aktiiviaikanaan käyttänyt rahansa tuhon vertailuun joten niiden on varmaan vaikea päästä siitä perusasenteesta eroon.

      Suuret eläkkeet?
      Pieneläkeläisenä ei ole omakohtaista tietoa mutta eiköhän korotusprosentit ole samat.

      1% 5000:sta on noin 5 x 1% 1000:sta.
      = sama korotus prosenteissa.

      • tämä puoli asiassa

        Eikö prosentti 1000:sta ole 10, prosentti 5000:sta 50€. Minä saan kaupasta vain rahalla, en prosenteilla?


      • totuutta
        tämä puoli asiassa kirjoitti:

        Eikö prosentti 1000:sta ole 10, prosentti 5000:sta 50€. Minä saan kaupasta vain rahalla, en prosenteilla?

        Nettoeläkkeiden suhteet muuttuvat pienemmän eläkkeen eduksi veroprogressiosta johtuen.

        Ajattelutapassi johtaisi asymptoottisesti toisiaan lähestyviin tasaeläkkeisiin.


      • tätä ymmärrä

        Minulle täyttä utopiaa tämä. Ei eläkeläinen köyhdy muuhun väestöön verrattuna! Minulla kun on sellainen tunne, että hinnat määräytyvät vain palkkojen ja raaka-aineiden mukaan? Eläkkeisiin palkat vaikuttavat vain 20%.No, hyvä on,80% hintojen noususta vaikuttaa myös eläkkeisiin. Vaan minulla on tunne, indeksikorissa on jotakin kieroa? On tunne että,paperilla tämä systeemi toimii, vaan ei käytännössä. Mielestäni hyödykekori josta indeksit lasketaan, on kierosti kokoon kyhätty? Korista pitäisi poistaa sinne kuulumattomat ja lisätä sinne kuuluvat hyödykkeet.


      • ilmiö
        tätä ymmärrä kirjoitti:

        Minulle täyttä utopiaa tämä. Ei eläkeläinen köyhdy muuhun väestöön verrattuna! Minulla kun on sellainen tunne, että hinnat määräytyvät vain palkkojen ja raaka-aineiden mukaan? Eläkkeisiin palkat vaikuttavat vain 20%.No, hyvä on,80% hintojen noususta vaikuttaa myös eläkkeisiin. Vaan minulla on tunne, indeksikorissa on jotakin kieroa? On tunne että,paperilla tämä systeemi toimii, vaan ei käytännössä. Mielestäni hyödykekori josta indeksit lasketaan, on kierosti kokoon kyhätty? Korista pitäisi poistaa sinne kuulumattomat ja lisätä sinne kuuluvat hyödykkeet.

        Tämä elinkustannus indeksi on ihmeellinen asia. Kuukausi sitten elinkustannusten nousu oli2.6%, nyt se on pudonnut 2,3%:ttiin. Vuodenvaihteessa kun katsotaan elinkustannusten nousua niin korotukset tulevat vuodenvaihteen tilanteen mukaan. Kuitenkin, pitkin vuotta on ollut korkeammat elinkustannukset. Mielestäni tässä on jotain outoa. Eiköhän tämä indeksi saada vuoden vaihteeseen mennessä putoamaan vielä alle kahden prosentin. Tämä ilmiö toistuu vuodesta toiseen, keskellä vuotta on korkeammat indeksit kuin vuoden lopussa. Kuitenkin mikään hinta ei ole laskenut. Mitä mieltä olette, onko tämä kikkailua, vai mitä tämä on?


      • Anonyymi
        tätä ymmärrä kirjoitti:

        Minulle täyttä utopiaa tämä. Ei eläkeläinen köyhdy muuhun väestöön verrattuna! Minulla kun on sellainen tunne, että hinnat määräytyvät vain palkkojen ja raaka-aineiden mukaan? Eläkkeisiin palkat vaikuttavat vain 20%.No, hyvä on,80% hintojen noususta vaikuttaa myös eläkkeisiin. Vaan minulla on tunne, indeksikorissa on jotakin kieroa? On tunne että,paperilla tämä systeemi toimii, vaan ei käytännössä. Mielestäni hyödykekori josta indeksit lasketaan, on kierosti kokoon kyhätty? Korista pitäisi poistaa sinne kuulumattomat ja lisätä sinne kuuluvat hyödykkeet.

        "No, hyvä on,80% hintojen noususta vaikuttaa myös eläkkeisiin."

        Hehe ku oot hyvin ymmärtänyt. Luoja.

        Kyllä eläkeläinen köyhtyy. Eläkkeen ostovoima laskee.


    • angi

      kaupassa käydessäsi. Jos saat rahallasi voiton ota pois heti. Pelaa niin kauan että voitto on ylittänyt tuon kaksieurosen. Sitten laitat ne voittorahat eri paikkaan ja yden 2 eurosen taskuun. Mulle tuli maksamaan ruuat suomessa 20 euroa kahdessa viikossa. Tuli tosi halpa suomenreissu... Kyllä sillä konstilla pärjää..

      • kun se kaksieuronen menee heti, eikä tule senttiäkään - niinkin voi käydä!

        En moralisoi pelaamista, itsekkin joskus pelaan, mutta pelien ohikin pääsen.
        Harvemmin vaan yhdellä kaksieurosella voitolle pääsee.


      • tei.

        sinulla on onnea,
        kulut siihen parempaan puoliskoon,
        yleensä niissä rahakoneissa hävitään,

        minä laitan €uroni lottoon,
        kerran sain 200 000 mk, vuonna 1975 sillä ostin tämän asunnon jossa nyt asun ja uuden auton Vw Golf vm 1975, sellaisen pienen ja keltaisen,
        30 000 mk jäi vielä säästöön.

        yleensä saan nykyään 10% takaisin,
        mutta en tiedä enää olenko nykyään voitolla vai tappiolla,
        kun lotottu on lähes 40 vuotta.

        se on pointsini,
        koneessa ei voi koskaan rikastua,
        lotossa voi 1 € rikastua.


      • angi
        tei. kirjoitti:

        sinulla on onnea,
        kulut siihen parempaan puoliskoon,
        yleensä niissä rahakoneissa hävitään,

        minä laitan €uroni lottoon,
        kerran sain 200 000 mk, vuonna 1975 sillä ostin tämän asunnon jossa nyt asun ja uuden auton Vw Golf vm 1975, sellaisen pienen ja keltaisen,
        30 000 mk jäi vielä säästöön.

        yleensä saan nykyään 10% takaisin,
        mutta en tiedä enää olenko nykyään voitolla vai tappiolla,
        kun lotottu on lähes 40 vuotta.

        se on pointsini,
        koneessa ei voi koskaan rikastua,
        lotossa voi 1 € rikastua.

        en koskaan ennen ollut uskaltanut koittaa tuuriani ja siksi olen aina menettänyt sievoisen summan rahaa, tai unohdin kerran kauan sitten pelasin pajatsoa ja voitin hirveesti kolikoita taskunpohjan pullolleen. Niillä maksoin kolmelle ruuat ja vielä jäi tähteitä. Kyllä kassaneiti katsoi pitkään kun minä laitoin kourakaupalla kolikoita pöytään. Näitä uudempia koneita en sitten uskaltanut kokeilla ennen kuin nyt innostuin.


      • angi
        Tellastiina kirjoitti:

        kun se kaksieuronen menee heti, eikä tule senttiäkään - niinkin voi käydä!

        En moralisoi pelaamista, itsekkin joskus pelaan, mutta pelien ohikin pääsen.
        Harvemmin vaan yhdellä kaksieurosella voitolle pääsee.

        on mansikka se joka antaa aina ja joissakin koneissa on tähti. Laita ensin 20 centtin panos ja kun saat hiukan pääomaa nosta 40 centtiin. Kun siihen keskelle tulee merrkintään voitot ylimääräistä niin ole tarkkana ettet käytä siitä. Ota pois raha ja laita taskuun vaikkei siinä olekkaan 2 euroa. Toisella kertaa käytät ne samat rahat uudelleen silloin sulla on tuuria saat takaisin 2 eron ja voit saada jopa 30 euroa kerättyä. Näin minä toimin. Sitten jätin sen 2 euroa taskunpohjalle odottelemaan seuraavaa kertaa.


      • warjj.
        angi kirjoitti:

        en koskaan ennen ollut uskaltanut koittaa tuuriani ja siksi olen aina menettänyt sievoisen summan rahaa, tai unohdin kerran kauan sitten pelasin pajatsoa ja voitin hirveesti kolikoita taskunpohjan pullolleen. Niillä maksoin kolmelle ruuat ja vielä jäi tähteitä. Kyllä kassaneiti katsoi pitkään kun minä laitoin kourakaupalla kolikoita pöytään. Näitä uudempia koneita en sitten uskaltanut kokeilla ennen kuin nyt innostuin.

        olen onnellinen puolestasi, kun niin voitat.


      • angi kirjoitti:

        on mansikka se joka antaa aina ja joissakin koneissa on tähti. Laita ensin 20 centtin panos ja kun saat hiukan pääomaa nosta 40 centtiin. Kun siihen keskelle tulee merrkintään voitot ylimääräistä niin ole tarkkana ettet käytä siitä. Ota pois raha ja laita taskuun vaikkei siinä olekkaan 2 euroa. Toisella kertaa käytät ne samat rahat uudelleen silloin sulla on tuuria saat takaisin 2 eron ja voit saada jopa 30 euroa kerättyä. Näin minä toimin. Sitten jätin sen 2 euroa taskunpohjalle odottelemaan seuraavaa kertaa.

        jos se noin vaan kävisi.

        Olkoot mansikoita tai tähtiä, niin tuurista se on kiinni, ei siinä auta hyvätkään neuvot.
        Eihän niitä peleihin koukkuun jääviä mitään tarvitsisi surkutella, jos sieltä noin vaan rahaa tulee.
        Jos kerran jää voitolle, seuraavalla menee omat ja varastetut!


      • Angi *
        Tellastiina kirjoitti:

        jos se noin vaan kävisi.

        Olkoot mansikoita tai tähtiä, niin tuurista se on kiinni, ei siinä auta hyvätkään neuvot.
        Eihän niitä peleihin koukkuun jääviä mitään tarvitsisi surkutella, jos sieltä noin vaan rahaa tulee.
        Jos kerran jää voitolle, seuraavalla menee omat ja varastetut!

        peli riippuvaisia. Minä en ole kun täällä ruotsissa ei ole pelejä muualla kuin kasiinossa ja Lisseberissä.


      • Angi *
        warjj. kirjoitti:

        olen onnellinen puolestasi, kun niin voitat.

        Harvat ovat onnellisia toisen puolesta enemmän on kateellisia.

        Minä olen niin hullu että kerran sattui,yksi lähti koneelta pois niin minä sain parhaan pelin sen jälkeen niin annoin hänelle muutaman kolikon joka oli väistynyt ja sanoin etten muuta kuin painoin napista joten paina sinä nyt jos se kone luulee mun olevan edelleen ja antaa nyt sulle vuorostaan. Arvakkaas mitä tuo nainen ja minä petettiin sitä konetta ja niin hän sai kunnon voiton jolla maksoi minulle 2 euroa jonka olin hälle antanut että pääsi jatkamaan. Silloin hiukan pelkäsin että mun tuuri meni tuolle toiselle, muttei onneksi mennyt.


    • pärjääminen

      Löysin netistä tutkimuksen köyhyydestä. Tässä osa siitä. ”24.01.2006, Köyhyysraja on Eurostatin mukaan noin 1000 euroa kuukaudessa. Köyhyysraja oli Suomessa vuonna 2004 n. 1200 euroa kuukaudessa.”

      Jokainen voi päätellä omalla kohdallaan millaisella eläkkeellä pärjää. Itse kuulun tuon köyhyysrajan keskiarvon alapuolelle. Tiukkaa tekee. Toistaiseksi olen vielä hengissä pysynyt. Jatkossa pitää turvautua leipäjonoon.

    • Pian eläkkeelle jäävä

      Kyllä samaa olen miettinyt,miten pärjään,jään pian eläkkeelle ja saan tuon 1000 euroa kuussa käteen.Asun yksin omakotitalossa,josta omat menonsa ja velkaa vähän vielä.Mielenkiinnolla jään odottamaan mielipiteitä asiasta myös.

      • tätä

        Avauksessa mainitsemani tuhat euroa oli brutto eläke. Siitä miinus 17%.


      • Ullapolakka
        tätä kirjoitti:

        Avauksessa mainitsemani tuhat euroa oli brutto eläke. Siitä miinus 17%.

        tänne Ruottiin tääl on halvempoo. Tiellä my pärjätään huokkeemmalla.


      • onpi
        tätä kirjoitti:

        Avauksessa mainitsemani tuhat euroa oli brutto eläke. Siitä miinus 17%.

        Tuhannella eurolla brutto pärjää heikosti asui sitten omakotitalossa tai kerrostalossa vaikka vuokralla,sillä samalla summalla käteenkin joutuu tarkasti laskemaan.


      • avaus on
        onpi kirjoitti:

        Tuhannella eurolla brutto pärjää heikosti asui sitten omakotitalossa tai kerrostalossa vaikka vuokralla,sillä samalla summalla käteenkin joutuu tarkasti laskemaan.

        onpahan vaan sitten jotain tyhjänpäivästä kirjoiteltavaa. Ei sitten haittaa vaikka poistetaisiinkin.


      • outo sana
        avaus on kirjoitti:

        onpahan vaan sitten jotain tyhjänpäivästä kirjoiteltavaa. Ei sitten haittaa vaikka poistetaisiinkin.

        Mitä tarkoittaa provohan ja mikä on turhanpäiväistä kirjoittelua?


      • mikä provo
        avaus on kirjoitti:

        onpahan vaan sitten jotain tyhjänpäivästä kirjoiteltavaa. Ei sitten haittaa vaikka poistetaisiinkin.

        Sinä, joka väität avaustani provoksi. Voisitko hiukan tarkentaa, mikä siinä on provoa? Ilmeisesti olet joku yltäkylläisyydessä piehtaroiva, toisten elämästä mitään tietämätön, oman navan ympärillä pyöriskelevä, omahyväinen eläkeläinen? Oletko näitä, minä, minä, minä tyyppejä?


      • Anonyymi

        Saan 1100€ kk käteen , maksan 212€ kuukaudessa asuntolainaa, voi sanoa että tiukkaa tekee.
        Asun rivarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saan 1100€ kk käteen , maksan 212€ kuukaudessa asuntolainaa, voi sanoa että tiukkaa tekee.
        Asun rivarissa.

        Saan 1350€/kk käteen ja maksoin asuntolainaa 500€/kk ja säästin ja nyt maksoin viimeiset 8000€ pois ja hassua katsoa pankkitiliä velan osalta, joka näyttää 0,00.
        Asun kerrostalossa kantakaupungissa.


    • pakko muuttaa

      Asuin Helsingissä yli 20 vuotta. Jouduin muuttamaan Savosta työn perässä. Sitten jäin työttömäksi 6 vuotta sitten. Sain ansiosidonnaista 500 päivää. Tulin ihan mukavasti toimeen. Mutta sitten jouduin työttömyyseläkkeelle. En ajatellut kovinkaan paljoa asiaa, kunnes keväällä tajusin, että rahaa menee joka kuukausi enemmän kuin tulee. Olin saanut äidiltä vähän perintöä. Tein ratkaisun ja muutin takaisin kotikaupunkiini, josta olin työn perässä lähtenyt. Minulla ei ole koskaan ollut mitään omaisuutta, olin 4 lapsen yksinhuoltaja ja elettiin kädestä suuhun. Vuokralla asunut koko aikuisikäni. Nyt minulla on vuokra 50% halvemempi. Nyt alkaa menot pysyä tulojen mukaisena. En olisi millään halunnut muuttaa, olin jo niin kotiutunut Helsinkiin. Mutta pakko oli!

      • 1943

        kiva paikka, mutta kallis. Teit viisaasti. Itse muutin halvemmalle seudulle jäätyäni eläkkeelle.


    • rpa

      Itse saan eläkettä noin 700euroa, josta maksan yhtiövastiketta 250--jokainen osaa arvata riittääkö se. Miksiköhä eläkeläisillä ei ole omaa edustajaa Eduskunnassa? Osaksi tilanteemme on omaa syytämme...kotona purnaaminen ei tuo yhtään parannusta eläkkeeseen!

      • zenia

        Olen niin kutsuttua suurta ikäluokkaa ja päässyt/joutunut työttömyyseläkkeelle.
        Ansioni kuukaudessa ovat työeläke 531,68€ kansaneläke 220,74€ = 752,08 € kk (vuokrani on 388,90 johon saan myös asumistukea 231, 21).

        JÄTITTI meidät kaikkein pienintä eläkettä nauttivia aivan ilman, ainoastaa käsitykseni mukaan se 20 € korotus tulee.

        Minäkin olen aikanani aloittanut työnteon 15 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaalle. Siinä vaiheessa sai
        lapsemme ja sen ajan mukaan äiti hoisi lapset kotona. Menettäen näin taas verokertymää.

        Koittakaapas nyt itse miettiä miten tällä tulee toimeen. En edes viitsi luetella kaikkia korotuksia joita nyt on luvassa, mutta auton mainitsen
        koska se on pakko täällä olla. Sairaalat, röntgen ym viedään kauemmas. On viety jo ja linja-autolla ei pääse.
        Ajamani auto on Golf -90, uutta vähäpäästöistä autoa ei ole mahdollisuutta hankkia. Enkä todellakaan tiedä mitä tee jos nykyinen autoni hajoaa. Uutta vanhaa ei ole varaa ostaa.

        Olen paljasjalkainen Stadilainen, mutta ei voi kuvitellakaan että pääsisin sinne takaisin vaikka mieli tekee.

        "
        VOIN KERTOA
        rpa
        Itse saan eläkettä noin 700euroa, josta maksan yhtiövastiketta 250--jokainen osaa arvata riittääkö se. Miksiköhä eläkeläisillä ei ole omaa edustajaa Eduskunnassa? Osaksi tilanteemme on omaa syytämme...kotona purnaaminen ei tuo yhtään parannusta eläkkeeseen!"

        Myös omaan asuntoon saa asumistukea.


      • tulee niille
        zenia kirjoitti:

        Olen niin kutsuttua suurta ikäluokkaa ja päässyt/joutunut työttömyyseläkkeelle.
        Ansioni kuukaudessa ovat työeläke 531,68€ kansaneläke 220,74€ = 752,08 € kk (vuokrani on 388,90 johon saan myös asumistukea 231, 21).

        JÄTITTI meidät kaikkein pienintä eläkettä nauttivia aivan ilman, ainoastaa käsitykseni mukaan se 20 € korotus tulee.

        Minäkin olen aikanani aloittanut työnteon 15 vuotiaana, mutta eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaalle. Siinä vaiheessa sai
        lapsemme ja sen ajan mukaan äiti hoisi lapset kotona. Menettäen näin taas verokertymää.

        Koittakaapas nyt itse miettiä miten tällä tulee toimeen. En edes viitsi luetella kaikkia korotuksia joita nyt on luvassa, mutta auton mainitsen
        koska se on pakko täällä olla. Sairaalat, röntgen ym viedään kauemmas. On viety jo ja linja-autolla ei pääse.
        Ajamani auto on Golf -90, uutta vähäpäästöistä autoa ei ole mahdollisuutta hankkia. Enkä todellakaan tiedä mitä tee jos nykyinen autoni hajoaa. Uutta vanhaa ei ole varaa ostaa.

        Olen paljasjalkainen Stadilainen, mutta ei voi kuvitellakaan että pääsisin sinne takaisin vaikka mieli tekee.

        "
        VOIN KERTOA
        rpa
        Itse saan eläkettä noin 700euroa, josta maksan yhtiövastiketta 250--jokainen osaa arvata riittääkö se. Miksiköhä eläkeläisillä ei ole omaa edustajaa Eduskunnassa? Osaksi tilanteemme on omaa syytämme...kotona purnaaminen ei tuo yhtään parannusta eläkkeeseen!"

        Myös omaan asuntoon saa asumistukea.

        jotka saavat pelkästään kansaneläkettä. Ei niille jotka saavat työ- ja kansaneläkettä. Sitä paitsi heti kun työeläke noususee niin saman verran laskee kansaneläke. Ei auta kuin ruveta pettuleivän tekoon.


      • kertoa.

        iskäni sai omaan kaksioon, yv. 160 €,
        oletko kysellyt, jos joku alkaisi sitä sinulle ajamaan, ei sitä heti ekalla kerralla saa,
        mutta ehkä kolmannella.
        vuokratukea, eläke oli jotain 600-700.

        mitään suurempia lääkekuluja tms. ei ollut, koskaan ei lääke ym. katot tulleet lähellekään.


    • Muuttanut

      Minäkin pohdin aikoinani samaa kysymystä. Laskimen kanssa tein vuosikuluista kartoituksen. Suurena kysymysmerkkinä on talon putkien, viemäröinnin ja lämmityslaitteen kunto (öljy), ulkoseinien maalaus ja muut mahdolliset ja mahdottomat remontit. Yksi tekijä vanhenevat naapurin miehet, jotka kohta eivät jaksaisi auttaa puoli-ilmaiseksi. Sitten, kun öljysäiliön mittari yhtenä pakkasyönä ei näyttänyt ihan tyhjää, mutta lämmitys katkesi, tiesin vastauksen.

      Tyytyväisenä tyttönä asun kerrostalossa. Huoltomiehet ovat puhelimen päässä ja voin keskittyä muuhun kuin stressata asumiskuluja.

      Aikansa kutakin sanoi pässi, kun päätä leikattiin.

      • etsiä Kelan nettisivut

        ja tarkistaa itse asioita. Otin tähän vain muutaman linkin näytteeksi. Käykää itse kukin katsomassa Valtioneuvoston ohjeet ja Kelan sisvustot. Siellä on laskuri millä voi laskea onko oikeutettu asumistukeen. Kelan sivut on vähän hankalat koska linkkejä on paljon.

        Tässä niitä linkkejä;
        Valtioneuvoston asetus asumistuen määräytymisperusteista 1073/2006
        Ruokakunnan tulot
        Ruokakunnan omaisuus
        Enimmäisasumismenot

        Tulojen vaikutus

        Tukea haetaan Kelan toimistosta lomakkeella Eläkkeensaajien asumistuen hakemus AE 1. Hake-mukseen liitetään
        - selvitys asumiskustannuksista: vuokrasopimus, vuokran tai vastikkeen maksukuitti tai muu maksutosite
        - selvitys omista ja puolison tuloista ja omaisuudesta
        selvitykset veloista ja velkojen koroista. ******


        Yrittäminen ja kärsivällisyys kannattaa. Saa itse kaikessa rauhassa laskea, tutkia, miettiä ja suunnitella. On olemassa "inhimillisyys/kannattavuus" periaatteitakin. Niistä ei sivustoilla ole tietoa. Kun itsellä on asiasta hahmotelma on helpompi mennä Kelaan juttelemaan.


      • suora linkki
        etsiä Kelan nettisivut kirjoitti:

        ja tarkistaa itse asioita. Otin tähän vain muutaman linkin näytteeksi. Käykää itse kukin katsomassa Valtioneuvoston ohjeet ja Kelan sisvustot. Siellä on laskuri millä voi laskea onko oikeutettu asumistukeen. Kelan sivut on vähän hankalat koska linkkejä on paljon.

        Tässä niitä linkkejä;
        Valtioneuvoston asetus asumistuen määräytymisperusteista 1073/2006
        Ruokakunnan tulot
        Ruokakunnan omaisuus
        Enimmäisasumismenot

        Tulojen vaikutus

        Tukea haetaan Kelan toimistosta lomakkeella Eläkkeensaajien asumistuen hakemus AE 1. Hake-mukseen liitetään
        - selvitys asumiskustannuksista: vuokrasopimus, vuokran tai vastikkeen maksukuitti tai muu maksutosite
        - selvitys omista ja puolison tuloista ja omaisuudesta
        selvitykset veloista ja velkojen koroista. ******


        Yrittäminen ja kärsivällisyys kannattaa. Saa itse kaikessa rauhassa laskea, tutkia, miettiä ja suunnitella. On olemassa "inhimillisyys/kannattavuus" periaatteitakin. Niistä ei sivustoilla ole tietoa. Kun itsellä on asiasta hahmotelma on helpompi mennä Kelaan juttelemaan.

        eläkeläisen asumistuen laskenta-ohjelmaan:

        http://asiakas.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication


      • Muutto!

        Ilman suurempia remontteja tai jos ne pystyy tekemään itse, on omakotitalossa asuminen useimmiten halvempaa.

        Mielestäni kyse on myös tarkoituksenmukaisuudesta.
        OK:ssa on oma huolensa.
        Kun olimme 3kk:n jaksoja työnhakijoina Espanjassa, syys- marraskuut, jouduin värväämään naapurin talkariksi välillä pälyilemään öljylämmityksemme toimintaa.

        Kun kokonaan vetäydyimme työelämän ulkopuolelle, muutimme kerrostaloon.
        Ei huolta ja helppo lähteä.
        5 - 7 kertaa vuodessa häivymme muualle.

        Yhtiövastike koneella maksujonoon muiden tiedossa olebien toistuvien kulujen kanssa ja kaikki muu mahdollinen suoraveloitukseen.

        Mikään ei pitele.

        Jo aikanaan, heti viimeisenkin lapsemme lähdettyä omilleen, totesi vaimoni että tilanteessa jossa hän jäisi yksin hän muuttaisi välittömästi kerrostaloon.
        Ymmärrän täysin.


      • tai näin
        Muutto! kirjoitti:

        Ilman suurempia remontteja tai jos ne pystyy tekemään itse, on omakotitalossa asuminen useimmiten halvempaa.

        Mielestäni kyse on myös tarkoituksenmukaisuudesta.
        OK:ssa on oma huolensa.
        Kun olimme 3kk:n jaksoja työnhakijoina Espanjassa, syys- marraskuut, jouduin värväämään naapurin talkariksi välillä pälyilemään öljylämmityksemme toimintaa.

        Kun kokonaan vetäydyimme työelämän ulkopuolelle, muutimme kerrostaloon.
        Ei huolta ja helppo lähteä.
        5 - 7 kertaa vuodessa häivymme muualle.

        Yhtiövastike koneella maksujonoon muiden tiedossa olebien toistuvien kulujen kanssa ja kaikki muu mahdollinen suoraveloitukseen.

        Mikään ei pitele.

        Jo aikanaan, heti viimeisenkin lapsemme lähdettyä omilleen, totesi vaimoni että tilanteessa jossa hän jäisi yksin hän muuttaisi välittömästi kerrostaloon.
        Ymmärrän täysin.

        Tämä kerrostaloon muutto, yksin jäätyään.Tämähän on puhtaasti asenne kysymys. Asun itse maaseudulla,enemmistö asuinseudullani yksin jääneistä naisista, ovat jatkaneet asumista omakotitaloissaan. Eikä heidän pärjäämisessään ole ollut mitään heikkoa. Osalla ei ole mitään kulkuneuvoa. Joukkoliikennekin on aivan olematonta.Kauppaankin melkein 20:tä kilometriä,vaan ovat onnellisia mökissään. Jostain kumman syystä osaavat järjestää elämänsä. Vaan tämä pärjääminen tällä lyhyeellä elämän taipaleella, on puhtaasti yksilöstä itsestään kiinni. Joillekin on elämää kun ei ole elämä turhan vaivatonta. Joillekin on elämää kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Asenteet ratkaisee.


      • Muutto!
        tai näin kirjoitti:

        Tämä kerrostaloon muutto, yksin jäätyään.Tämähän on puhtaasti asenne kysymys. Asun itse maaseudulla,enemmistö asuinseudullani yksin jääneistä naisista, ovat jatkaneet asumista omakotitaloissaan. Eikä heidän pärjäämisessään ole ollut mitään heikkoa. Osalla ei ole mitään kulkuneuvoa. Joukkoliikennekin on aivan olematonta.Kauppaankin melkein 20:tä kilometriä,vaan ovat onnellisia mökissään. Jostain kumman syystä osaavat järjestää elämänsä. Vaan tämä pärjääminen tällä lyhyeellä elämän taipaleella, on puhtaasti yksilöstä itsestään kiinni. Joillekin on elämää kun ei ole elämä turhan vaivatonta. Joillekin on elämää kun ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Asenteet ratkaisee.

        Todella asenteet!

        Vaimoni kohdalla kyse ei olisi ollut pärjäämisestä vaan mukavuudesta.
        Pikkukaupungin ydinkeskustaan matkaa alle 2km.

        Molemmissa mummoissa näimme varoittavan esimerkin.
        Kun riittävän kauan asuu samojen seinien sisällä kokee kaiken muutoksen kiusalliseksi ja turvattomaksi.

        Toinen lähti vain pakon edessä.
        Toinen kuoli.

        Kyse ei ole pärjäämisestä vaan kykenemättömyydestä muutokseen edes oman mukavuuden nimissä.

        Mutta pääasia on "onnellisuus".
        Ilman lähimmäisten tyytymättömyyttä.


      • käsite onnellisuus
        Muutto! kirjoitti:

        Todella asenteet!

        Vaimoni kohdalla kyse ei olisi ollut pärjäämisestä vaan mukavuudesta.
        Pikkukaupungin ydinkeskustaan matkaa alle 2km.

        Molemmissa mummoissa näimme varoittavan esimerkin.
        Kun riittävän kauan asuu samojen seinien sisällä kokee kaiken muutoksen kiusalliseksi ja turvattomaksi.

        Toinen lähti vain pakon edessä.
        Toinen kuoli.

        Kyse ei ole pärjäämisestä vaan kykenemättömyydestä muutokseen edes oman mukavuuden nimissä.

        Mutta pääasia on "onnellisuus".
        Ilman lähimmäisten tyytymättömyyttä.

        Yksi on onnellinen kun on askareita, vaikka ne joskus vaatisivatkin vähän enemmän. Toinen on onneton jos joskus täytyisi vähän pientä tehdäkin.


    • Esko.K.Järvenpää

      Kaksi ministeriä on ehdottanut työeläkeindeksin korjaamista. Maanantai (HS) Pekka Hjelt Naantalista kirjoitti Ilkka Kanervan lupauksesta. Tarkistin lupauksen ja se löytyi netistä eläkeläisten uutisista. Toinen ministeri Mauri Pekkarinen kirjoitti taannoin samaan tapaan asiasta Sisä-Suomen lehdessä.

      Osa hallitusta on siis havainnut, ettei eläkeläisiä voida enää pitää laman maksumiehinä.
      Viimeinen leikkaus kun tehtiin laman varjolla ja tilapäisesti. Tänään Suomi ja sen eläkelaitokset ovat vauraampia kuin koskaan. Telan sivuilta voi tarkistaa, että alkuvuodesta rahastot ovat paisuneet useilla miljardeilla ja ovat kesäkuun lopussa 123 miljardia euroa. Rahastojen tuotto on ollut erinomainen 9,3 %.

      Kun samanaikaisesti työssä olevien eläkemaksuvirta on kasvanut niin, että se lähestukoon riittää jo sinänsä eläkkeiden maksuun, on meidän rahastoissamme varaa korjata eläkeindeksit ostovoimaa vastaavaksi ja silti rahastojen pääoma kasvaa. Aloimme kartuttaa rahastoja v.1962 lain voimalla, samalla sovittiin, että sitten kun eläkepalkkaa maksetaan se päivitetään palkkakehityksen mukaan. Tätä lupausta ja lakia pitää kunnioittaa erityisesti nyt kun aletaan viettää ensiviikolla vanhusten viikkoa.

      Esko Järvenpää (SSP) Suomen Senioripuolue r.p. varapuheenjohtaja

    • Anonyymi

      Sipila lupa talo jos tule suome. Me tulla ja ei anta talo asuta kerostalosa ja kela anta vaha raha. Voiko joku anta talo meile tarvi raha mista aa.

      • Anonyymi

        Petteri lupasi kanssa rahaa laittomille siirtolaisille, käypäs siltä pyytämässä.


    • Anonyymi

      Pelkkää valehtelua jotka puhuvat ettei muka tuloerot ole kasvaneet , leipäjonojen ja tulonsiirtojen varassa elävien määrän kasvu kertoo korutonta kieltä .

    • Anonyymi

      alottajalle:

      kyllä se on vaan niin
      meitä eläkeläisiä on petetty jo kymmeniä vuosia,
      kaikkein pahin oli paavo lipposen keksimä eläkeleikkuri,
      vaikka lipponen edusti sdp:n työ-kansaa oli pahin työläisten huijari
      asiaa ei ole saatu korjattua vaikka asiasta on pidetty suurta murhetta ja esitetty vaatimuksia korja asia, sdp ei korjaa tapahtunutta,
      kuka äänestää vielä sdp ei kukaan joka oikeesti osaa ajtella mitä sdp on saanu aikaan,

      perussuomalaiset ja kokoomus on suomen turvalinen tulevaisuus,

      • Anonyymi

        Erityisesti lupaan, että SDP tulee parantamaan pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa. Lupaan 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, lupaan keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja lupaan, että SDP korjaa eläkkeensaajien verotuksessa suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisesti lupaan, että SDP tulee parantamaan pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa. Lupaan 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, lupaan keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja lupaan, että SDP korjaa eläkkeensaajien verotuksessa suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat."

        HAH,
        vai lupaat,
        entä kun eläke on vain 1500 euro siihen ei tule mitää korotuksia mitään helpotuksia,
        työtä tehty yli nekytvuotta, ja käteenjäävä elä ke vaan pienenee,
        lupaa vaan mutta ET taatusti toteutta,
        selityksiä tulee kyllä saavin täydeltä, työ- kansalaisemme on petetty
        siitä ette pääse mihinkään,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisesti lupaan, että SDP tulee parantamaan pienillä eläkkeillä kituuttavien ihmisten, Suomen rakentajien toimeentuloa. Lupaan 100 euroa nettona kuukaudessa useamman vuoden ohjelmalla toteuttaen lisää alle 1400 euron eläkkeisiin, lupaan keventää esimerkiksi lääkkeiden ja asiakasmaksujen alennuksilla kustannuksia ja lupaan, että SDP korjaa eläkkeensaajien verotuksessa suhteessa samojen tulojen palkansaajiin olevat epäkohdat."

        Kuluvana vuonna kansaneläke nousi 34€/kk ja takuueläke 50€/kk
        Eläkkeensaajan asumistuen lisäomavastuun rajoja muutetaan, jotta eläkkeiden korotus ei vaikuta eläkkeensaajan asumistuen määrään ja siten pienennä eläkkeensaajan käytettävissä olevien tulojen nousua.


    • Anonyymi

      Kansanedustaja Kimmo Kiljunen on laskenut tai lasketuttanut, että eläkkeen ostovoimasta häviää parissakymmenessä vuodessa noin 200 euroa.

      Vuoden vaihteessa eläkkeet nousevat 0,54 %.

      • Anonyymi

        Tulossa on siis ruhtinaallinen indeksikorotus.
        Eläkeläinenkin maksaa muuten eläkemaksua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulossa on siis ruhtinaallinen indeksikorotus.
        Eläkeläinenkin maksaa muuten eläkemaksua.

        Mitäs Kimmo on tehvy ja Antti?, kovasti lupasivat kaikkea. Tonnin jos saa eläkettä, siihen tulee kelalta lisää ja asumistuki päälle. Jos saa 1500 euroa, ei saa tukia. Eli eipä ole eroa tuloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulossa on siis ruhtinaallinen indeksikorotus.
        Eläkeläinenkin maksaa muuten eläkemaksua.

        Ei muuten maksa

        ''Eläketuloista maksetaan valtion tuloveroa, kunnallisveroa, sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua, kirkollisveroa sekä Yle-veroa. Kunnallisverotuksen eläketulo- ja perusvähennyksen vuoksi pienistä eläkkeistä ei kuitenkaan mene veroa lainkaan.

        Työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksua sekä sairausvakuutuksen päivärahamaksua ei eläketulosta makseta.

        Suurta eläketuloa saavien henkilöiden eläketulosta maksetaan valtiolle eläketulon lisäveroa 5,85 prosenttia siltä osin kuin eläketulo vähennettynä eläketulovähennyksellä ylittää 47 000 euroa.''


    • Anonyymi

      ”Tuore” eläkeläinen vuodelta 2007😂
      Voi jestas sun juttujas! Etköhän jo tiedä ja kuka näitä juttuja menneiltä vuosilta kaivaa?

    • Anonyymi

      Kuka ikivanhoja aloituksia kaivelee ? Kun vastaa, ei tule huomanneeksikaan,
      että aloitus voi olla 15 vuottakin vanha.
      Kuka höhlä näitä nostaa ?

      • Anonyymi

        Sama juttu, aluksi ei huomaa miltä vuodelta..... Eikö niitä voi poistaa???


    • Anonyymi

      O l e t
      t e h n y t
      s a m a n
      a l o i t u k s e n
      m o n i s s a
      o s i o i s s a.
      Etkö ymmärrä saamiasi vastauksia ?
      70 plussassa kysyit miten opit nuukailemaan vasta eläkkeelle jääneenä.
      Etkä mitää ole elämässäsi oppinut tähän mennessä ?

    • Anonyymi

      Tuo SDP lipposineen on ollu työntekijöitten kannalata katsottuna kieri liero puhuu yhtä ja tekee toista,

      huomatkaa SDP: n päästyään valtaan alkoi valtava ERIARVOISTAVA politiikka

      yht-äkkiä muutamat johtajat tiastui MILJOONIA euroja valtion firmoissa
      kuten aikoinaan FORTTUMISSA,

      silloin oli Lipponen vallankahvassa ja talusministerinä MÖNKÄRE
      heidän aikoihin muutettiin LAKI täyteen porsaanreikiä ja suomesta alkoi raha virtaamaan paratiisisaarille suomen verottajalta kauas piiloon,
      myöhemmin Brax muutti lakipykäliä, ja ILMOITTI JULKISUUTEEN

      KAIKKIA PORSAANREIKIÄ EI VOI MUUTTAA

      joten raha virtasi edeleen pois suomen verotuksen ulottumattomiin,

      Brax itsekkin ISTUI FORTTUMIN hallituksessa, ilmeisesti hyötyi itsekkin
      suuria summia veronmaksajien rahoista,


      meikällä meni SDP:hen luottamus, kun kävi ilmi työeläkkeitten leikkaaminen jonka piti turvata työntekijöitten eläkkeet joilla ihmiset olisivat tulleet toimeen ilman leikkuria,

    • Anonyymi

      Joooo,

      tyhmempi ei arvaiskaa sdp :n kieroutta politiikassa,

      kaikki meni päälaelleen,

      vain muutamat suomessa ÄKKI- rikastui MILJOONIA euroja työntekijöitten ja veronamsajien kustannuksella,


      ---
      eniten hämmästyttää,

      SUOMEEN tehteein TYÖTTÖMIÄ HETKESSÄ

      PUOLI-MILJOONAA työtönta,
      ---
      kun Kekkosen aikana ei ollut työttömyyttä juurikaan ollenkaan,

      pienestä työttömien määrästä KEKKONEN julisti HÄTÄTILAHALLITUKSEN
      kaikille kansalisille pitä olla työtä
      työpaikat oli vakinaistettuja, suomesta tuli RIKAS VALTIO Kekkosen ansiosta,

      jonka sdp sittemmin tuhosi tunetulla politiikallaan,

      suomeen tuli köyhien työttömien armeija työttömyys ikuistettiin sdp aikana koristamaan suomea,

    • Anonyymi

      Pienituloinen eläkeläinen pärjää jos asuu vuokralla… asumistuki on iso lisä tuloihin… omakotitalossa asuminen on kallista ja kallistuu koko ajan… jos on yksin asuva niin se ei onnistu…

    • Anonyymi

      O l e t
      t e h n y t
      s a m a n
      a l o i t u k s e n
      m o n i s s a
      o s i o i s s a.
      Etkö ymmärrä saamiasi vastauksia ?
      70 plussassa kysyit miten opit nuukailemaan vasta eläkkeelle jääneenä.
      Etkä mitää ole elämässäsi oppinut tähän mennessä ?


      Aloitus on ikivanha. Onko aloittaja vielä elossa lukemassa vastauksia ?

    • Anonyymi

      No siksi juuri on hankittu maalämpö ja aurinkopaneelit, ettei tarvitse mennä pummitulille siltojen alle. Isommat pyykit, esim lakanat ja pyyhkeet voi ajoittaa sähkön kulutukseltaan oman tuotannon piikkin. En minä tulevaisuuteen luota, menee Amerikan malliin, kun nuorisokin on kokoomuslinjoilla. Tuottamattomat hylkiöt pois väkivahvuudesta. Näin se tulee menemään.

    • Anonyymi

      Muistanpa lukeneeni jostakin, että työeläkeyhtiö Elon sijoitukset ovat tuottaneet miljardin. Pitäisikö onnitella.

      Tässä ollaan menossa kohti pientä eläkettä. Pitäisikö sijoittaa naiseen? Tulisi toinen pieni eläke tähän samaan konkurssiin.
      Olisiko kaksin aina kaunihimpi?

      • Anonyymi

        Yksin pärjää paremmin! Asunto yksin ostettu ja maksettu. Ikinä en omaa asuntoa olisi avioliitossa onnistunut hankkimaan saatikka maksamaan.

        Nyt on kiva kantakaupungissa asua, asumismenojen ollessa vähän päälle satasen kuussa. Kivasti jää fyrkkaakin.


    • Anonyymi

      Jäin eläkkeelle v. 2021 alussa. Nettoeläkkeeni riittää niinä kuukausina, kun ei ole muuta kuin perusmenot (vuokra, ruoka, puhelin ja netti, sähkö). Tänä vuonna minulla on ollut lähes joka kuukausi ylimääräisiä menoja useamman satasen edestä kuten lähipiirin häitä, rippi- ym. juhlia ja pari kappaletta hinnaltaan satasia maksavia kodinkonetta on yllättäen vaatinut uusimista eikä eläkkeeni ole riittänyt näihin kaikkiin menoihin vaan olen jo nyt joutunut turvautumaan muutaman tonnin säästöihin joita olen työssäoloaikana onnistunut säästämään pahojen päivien varalle. Olen aina joutunut pärjäämään omillani, perintöjä en ole keneltäkään saanut enkä lesken eläkettäkään. Eläkkeelle jäädessäni pidin bruttoeläkettäni (n. 1800 eur) suhteellisen hyvänä, mutta nyt minulle on selvinnyt, että verotus ja asumistukijärjestelmä tasaavat eläkkeitä niin että tuloni nettona eivät ole juuri sen enempää kuin paljon pienempiä eläkkeitä saavilla. Elän sillä periaatteella, että sitä ilman on elettävä mitä ei voi saada. Vaikeuksia on ennustettavissa jos eteen tulee vaikka silmälasien uusinta, sairaalalasku tai tekarien hankinta. Avustuksia yhteiskunnalta tuskin saan ylimääräisiin menoihin koska avustusten perustana ovat brutto- eikä nettotulot.

      • Anonyymi

        Nyt puhut asiaa. Tuolla eläkkeellä saa Helsingissä vuokralla asumistukea ihan vähän, riippuen vuokrasta.
        Mutta verotus siellä on pienempi.
        Kun taas maakunnissa, asuminen on hieman halvempaa, riippuen asunnon tasosta. Mutta verotus jopa 4-5 % kalliimpaa. Sitten on kalliimpi sähkölasku ja liikkuminen maksaa enemmän.


    • Tosi tuore avaus 15 vuoden takaa😄.

    • Anonyymi

      Avaus viidentoista vuoden takaa mutta ongelma on sama eli rahan riittävyys.

      Asun omakotitalossa ja lainanlyhennystä on n 200/kk eläke on 1150 käteen. Asumiskulut pienet.
      Tällä hetkellä tilanne kohtuullinen mutta rahaa on kerättävä tulevia remontteja varten.
      Olen seurannut läheltä nuorta lapsiperhettä. Kaksi pientä lasta. Kysyvät neuvoja varsinkin rahaan liittyvistä asioista. Jatkuvaa suunnittelua ja laskemista ja pelot tulevasta sähkönhinnasta. Olen miettinyt, että olenko kuitenkin onnekas, koska olen jäänyt eläkkeelle aika terveenä. Asun yksin eikä tarvitse huolehtia kuin itsestäni.
      Vielä on työkuntoa lisäansioita varten

      • Onkohan eläkeläisen tilanne muuttunut viidessätoista vuodessa?


      • Anonyymi

        "Vielä on työkuntoa lisäansioita varten" Marjametsään vai kuka ottaa eläkeläisen
        hommiin, kun yli 50 vuotiasta ei huoli kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vielä on työkuntoa lisäansioita varten" Marjametsään vai kuka ottaa eläkeläisen
        hommiin, kun yli 50 vuotiasta ei huoli kukaan.

        Onko tilanne huonontunut noin paljon?
        2005v, ollessani 62v ikäinen niin minulle tarjottiin työtä kaupunkimme rajan takana noin 20km päässä.
        Matka ei ollut syynä kieltäytymiseeni vaan muutaman vuoden takainen päätös lopullisesta laiskistumisesta.


    • Anonyymi

      "Tuore eläkeläinen" taitaa olla jo 73-75 vuotias rahiseva savikiekko.

    • Anonyymi

      alottajalle :

      on se, huonompaan suuntaa menee talous yksityisen ihmisenki elämässä,
      kun SDP:n LIPPOSEN keksimä leikkuri TOIMII YHÄ
      leikkaa jokavuosi TYÖ-ELÄKKEISTÄ OSTOVOIMAA POIS,
      eläkkellä hyväki entinen työntekijä taatusti KÖYHTYY
      voi jopa joutua sossun asiakkaaksi aikaamyöten, vaikka työelämässä oli hyvin toimeentuleva,,
      syytä sdp;n lipposta tulevista köyhistä eläke vuosistasi,

      • Anonyymi

        Eläkeläisiä on pienillä eläkkeellä keplotellen toimeen tulevia todella paljon. Jos eläkkeitä leikataan niin moni joutuu hakemaan toimeentulotukea. Miten tämä toisi yhtään lisää valtion kassaan . Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen eläkkeitten leikkaus olisi yhtä kuin vähemmän verotuloja . Ja enemmän sosiaalimenoja. Pitemmät lipäjonot . Halutaan että eläkeläise alkaisi käymään töissä. Mihin töihin ihminen otetaan kun ei kunnolla pääse kävelemään ,eikä meinaa selvitä kotiaskareistakaa. Olen tullut siihen tulokseen että tämän hallituksen ainoa tarkoitus on saada pienituloiset ja eläkeläiset ennen näkemättömän ahdinkoon . Jakaa kansa kahtia ja pönkittää entistä enemmän hyväosaisia.


    • Anonyymi

      "Tässä nyt uusi avaus, kun joku sitä kaipasi."

      VUODELTA 2007.

    • Anonyymi

      TUORE TIETO

      Koronakuolemien määrä taas selvässä kasvussa edelliset 7 vrk 92 ja 14 vrk 176 koronakuolemaa

      Lähde THL. Tiedot päivitetty: kuolemat 4.5.2023.
      7 vrk: 92 (+10 %)
      14 vrk: 176 (+1254 %)

      *Kuolemien raportointitapa on muuttunut: Tilastossa näkyy vain kuolemat joissa korona on joko pääkuolinsyy tai myötävaikuttava tekijä.

      Lähde: Koronavirus COVID-19 tilanne Suomessa
      https://www.koronatilastot.fi/fi/


      Tällä hetkellä väestössä kiertää kahta koronavirusvarianttia, jotka vaikuttavat kiertävän immuunipuolustusta. Ne ovat Kraken-variantti eli omikronin XBB1.5-alavariantti ja Hyperion XBB 1.9.1.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe