ranta- Eeron kilipaeluun täötettä..

Kurjuuden kuningas

Perinteisellä tyylillä ruikuttaen


Kainuun väki vähäinen,
elää korvessa kärsien.
Raatanut käsin pellot ja kunnaat,
maksanut olostaan valtavat lunnaat.
Vaivat palkkana töistä noista,
ei kiitoksen sanaa kivikoista.
Käytössä uusi hallintomalli,
kustannuspainetta yhtään ei salli.
Käynnissä melkoinen amppariralli,
tyhjänä lojuu lääkärin palli.

Hommat kyykyssä kerrassaan,
silti pysyy suunnassaan,
tämä juna valoton,
ehkä myöskin kiskoton.

Ei kuulu torille selkosen huoli,
mukavalta tuntuu johtajan tuoli.
Korkeaa palkkaa maksetaan,
euroja tarkkaan lasketaan,
viisaita käskyjä jaetaan:
Ei onnistu budjetin alitus,
siis pois turha valitus!
Kalliiksi tulette korvessa siellä,
talouden nousun, kehityksen tiellä.

Siis kuulkaa vanhat; Herkko ja Lyyti,
tulossa teille viimeinen kyyti.
Parempi uskoa Pääkkösen Tomppaa,
vetäkää päälle lakkia, pomppaa.
Ruikutus tyyli nyt vaihdetaan pois,
se onnea, autuutta varmaankin tois.

Ei saa moittia, ei kritiikin sanaa,
muuten pääoma muualle ajaa.
Ei ole jarruja junassa tässä,
markkinahumun käyttämässä.
Kylmää on kyyti muutenkin,
housuissa risoissa populistin.

Mitä tekee kansa koloissaan,
käykö joukolla kapinaan?
Pelko kerrassaan turha on,
mielet suossa ahdingon.
Viinaa juodaan, relataan,
itseltä henkeä kelataan.
Hautoja kovasti täytetään,
näin mieltä osoitetaan, näytetään.
Papit saa kahvia juodakseen,
lehdet tuloja lööppeineen.

5

453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruikutus

      Nouskaamme polot koloistamme, minä ainakin.
      t. omaishoitaja

    • neuvoksen julistamaan kilpailuun, kilpailuaika päättyy viimeinen päivä marraskuuta ja palkinnot luovutetaan kirjoittajien yhteisessä pikkujoulussa Ämmänsaaressa ennen joulua terveisin "Rantaneuvos"

      Ps, Pääpalkinto on hyvä Joululahja Shekki tai vastaava summa rahaa, kirjoittakaa lisää, aihe on vapaa, tekstin pituudelle en aseta mitään rajaa.

    • enemmän tällaista

      ;) ;) ;)

      • kirjoittaa saa kaikki, terveisin "Neuvos"


    • Humppa-Hemppa

      Hieno ja silkkaa asiaa sisältävä runo. Sitä kun vähän muokkaisi ja joku säveltäisi sen, niin siitähän saisi uuden maakuntalaulun iänikuisen Kiannon jollotuksen tilalle. Olisipa hauska nähdä maakuntajohtaja sitä laulamassa jonkin paskantärkeän tilaisuuden lopuksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe