Kertokaa kaikki mottoripyörää ajavat miehet ja naiset mikä siinä moottoripyörällä ajossa on kiehtovaa.
Liikenteessä teitä näkee pahimmisakin kaatosateissa ja tuulissa niska kyrmyssä painamassa ja autot roiskii kuravettä päälle.
Onko se hauskaa?
MIKSI SINÄ AJAT MOOTTORIPYÖRÄÄ?
36
2848
Vastaukset
- moottoripyöräily
on lähinnä statuskysymys. Se tekee minusta miehen ja saan ansaitsemaani rispektiä!
Lisäksi se kertoo varallisesta tilanteestani. Vähintään saa sen näyttämään paremmalta. - sanotaan
Jos tarvii selittää, et tajua kuitenkaan. Eli koita itse niin ymmärrät.
- Elämys
Pyörällä aistii kevään,kesän ja syksyn eri tavoin kuin autossa kyyhöttämällä.Lämmön ja kylmän eron tunteen maaston mukaan.Pyörällä voi poiketa helposti sellaisiinkin paikkoihin millä autolla ei tulisi lähdettyä.En esim.viitsisi lähteä heittämään 200km lenkkiä autolla,mutta pyörällä se ei tee tiukkaakaan.Lisäksi kun ajat niin "rentoudut" ja keskityt ajamiseen eritavoin kun autolla.Vielä kun saataisiin kypäräpakko pois niin tulisi 70-luku mieleen ajaessa pitkin raittia.
- blackwomans
Vapaus ottaa irtiottoja kaikesta muusta.mm duuneista,kodista jne.
Ajatukset ns nollaantuu,kun lähtee ajelemaan duunien jälkeen johonkin ilman määränpäätä.
Pysähtyessä esson baareihin kahville usein tapaa saman henkisiä ihmisiä ja voin sanoa kaikki tapaamani motoristi on ihan ok porukkaa.
Moottoripyöräily on hemmetin hauskaa.
Tulisi vaan ensikesä pian uudelleen,näin minä jonka mopo seisoo yksin tallissa:)- Bamby
Tossahan se jo tulikin!
- Old Biker.
Onhan niitä tyhmempiäkin kysymyksiä esitetty, mutta nyt vasta näen ensikertaa oikein kirjallisena.
- Bike Angels alias ?
kiitos vastauksesta,
saat ilmeisesti nautintosi ilkeydestä koskapa vaivaudut ilmaisemaan typerän "vastauksesi" oikein kirjallisena
"vanhuus" ei näköjään tuo viisautta
ainakaan kaikille motoristeille
mielestäni kysymys oli oikein hyvä
ja toivoin valaisevia vastauksia
ja kyllä niitä muutama tulikin
halusin peilata omia tuntemuksiani
kuinka ne sivuaa muiden motoristien emootioita ajamiseen
minulle moottoripyörä edustaa jotain johon kasvoin jo lapsena, isoisän Iwasta alkaen, molemmat vanhempani ajoivat moottoripyöriä
kakaroina työnnettiin papan vanhaa pärrää mäkeä ylös ja pyörän selässä alas
ystävä sanoi, että ajaminen on kuin lentäisi/kiitäisi läpi maisemaa
kaikille aisteille kokonaisvaltaiselta tuntuva kokemus ja koko ajan läsnä täydelllisen fokusoitumisen edellytys
ei saa tehdä virheitä, ei saa katsella minne sattuu, täytyy huomioida niin monta asiaa
mutta pitkälllä baanalla maaseuduilla kukkkapellot tuoksuu ja taivas on niin sininen että pakahduttaa
hymyilyttää pakostakin - Auto, toist...
Bike Angels alias ? kirjoitti:
kiitos vastauksesta,
saat ilmeisesti nautintosi ilkeydestä koskapa vaivaudut ilmaisemaan typerän "vastauksesi" oikein kirjallisena
"vanhuus" ei näköjään tuo viisautta
ainakaan kaikille motoristeille
mielestäni kysymys oli oikein hyvä
ja toivoin valaisevia vastauksia
ja kyllä niitä muutama tulikin
halusin peilata omia tuntemuksiani
kuinka ne sivuaa muiden motoristien emootioita ajamiseen
minulle moottoripyörä edustaa jotain johon kasvoin jo lapsena, isoisän Iwasta alkaen, molemmat vanhempani ajoivat moottoripyöriä
kakaroina työnnettiin papan vanhaa pärrää mäkeä ylös ja pyörän selässä alas
ystävä sanoi, että ajaminen on kuin lentäisi/kiitäisi läpi maisemaa
kaikille aisteille kokonaisvaltaiselta tuntuva kokemus ja koko ajan läsnä täydelllisen fokusoitumisen edellytys
ei saa tehdä virheitä, ei saa katsella minne sattuu, täytyy huomioida niin monta asiaa
mutta pitkälllä baanalla maaseuduilla kukkkapellot tuoksuu ja taivas on niin sininen että pakahduttaa
hymyilyttää pakostakinSiis mä nyt taas kajoan tähän vaikka olenkin nelipyöräkuskina periaatteessa poissuljettu.
Nuo kukkien tuoksut ja tuulen tuiverrus. Onhan ne paljon vanhempia asioita kuin prätkällä ajaminen! Miten ihmeessä niitä ennen vanhaan haisteltiin, kun ei ollut tuhannen kuution konetta polvien välissä? Ja taivaan sini... ei kai sitäkään motoristi ole keksinyt? - Kra
Auto, toist... kirjoitti:
Siis mä nyt taas kajoan tähän vaikka olenkin nelipyöräkuskina periaatteessa poissuljettu.
Nuo kukkien tuoksut ja tuulen tuiverrus. Onhan ne paljon vanhempia asioita kuin prätkällä ajaminen! Miten ihmeessä niitä ennen vanhaan haisteltiin, kun ei ollut tuhannen kuution konetta polvien välissä? Ja taivaan sini... ei kai sitäkään motoristi ole keksinyt?On vähän vaikeeta ymmärrettävästi selittää kenellekään, ellei sitten satu olemaan joku "Tommi Taberman".
Olen joskus verrannut prätkällä ajoa hyvään vitsiin. Sen joko ymmärtää heti tai sitten ei ollenkaan, mutta se menee pilalle jos toiselle joutuu selittämään.
Yksi esimerkki: Ajelin monien vuosien jälkeen uudestaan prätkällä vanhan kotikylän raittia ja kaikki ne samat luonnon "hajujäljet" palasivat mielikuviin, jotka sinne olivat iskostuneet joskus junnuna mopoillessani.
Ah mikä aito fiilis.......... - Långvikin Motörhed
Auto, toist... kirjoitti:
Siis mä nyt taas kajoan tähän vaikka olenkin nelipyöräkuskina periaatteessa poissuljettu.
Nuo kukkien tuoksut ja tuulen tuiverrus. Onhan ne paljon vanhempia asioita kuin prätkällä ajaminen! Miten ihmeessä niitä ennen vanhaan haisteltiin, kun ei ollut tuhannen kuution konetta polvien välissä? Ja taivaan sini... ei kai sitäkään motoristi ole keksinyt?Kristuksen pyhä jysäys, miten näitä tekstejä luetaan!
Se, että ainakin customilla ajaessa VOI nauttia luonnosta
ei kai tarkoita, että tässä ollaan ihan itse keksitty muuta kuin se mitä lause pitää sisällään. Sen, että pärrällä ajo on elämyksenä ja kokemuksena jotain aivan toista kuin metallikuoriaisen sisältäpäin voi kuvitellakaan...
keksinyt, höh... - Auto, ...
Långvikin Motörhed kirjoitti:
Kristuksen pyhä jysäys, miten näitä tekstejä luetaan!
Se, että ainakin customilla ajaessa VOI nauttia luonnosta
ei kai tarkoita, että tässä ollaan ihan itse keksitty muuta kuin se mitä lause pitää sisällään. Sen, että pärrällä ajo on elämyksenä ja kokemuksena jotain aivan toista kuin metallikuoriaisen sisältäpäin voi kuvitellakaan...
keksinyt, höh...Siis totta kai kaksipyöräistä ajetaan ihan toisin kuin autoa. Ollaan taivasalla ja kallistetaan sisäkaarteeseen, noin esimerkkinä. Ei tässä nyt ihan kaheleita olla meilläkään, vaikka tällä palstalla olen epäilemättä hullun kirjoihin joutunutkin.
Mutta sitä mä en usko, että motoristit kautta linjan olisivat jotenkin suuria luonnonystäviä! Kyllähän nyt aikuinen ihminen tajuaa, ettei taivaan sinestä, ruohon tuoksusta, järvimaisemista ja päivänpaisteesta nauttimiseen tarvita äänekästä ja savuavaa bensakonetta, joka aiheuttaa luonnolle pelkästään haittoja. On muuten silkkaa itsepetosta väittää, että "eihän tää mun prätkäni mitään vaikuta kun siinä on monipisteruisku ja alhainen kulutus... että NE MUUTHAN ne tän ongelman aiheuttaa..."
- Kra
Kait siihen tarvitaan jokin lisägeeni ja oikea luonteenpiirre yhdessä, jotta asia kolahtaa kerralla selkärankaan eikä lähde kulumallakaan pois. En osaa varmuudella sanoa kun olen koko ikäni asunut tässä samassa kropassa.
Vertasit ajamista lentämiseen ja kyllähän niissä kieltämättä yhtäläisyyksiä löytyykin. Mielenkiintoista muuten että, yllättävän moni lentokerhon kaveri ajaa myös prätkällä ja on ajanut jo pitkään.
Molemmissa lajeissa se itse toiminta vie totaalisesti kaiken huomion ja keskittymiskyvyn, joka taas auttaa irtaantumaan työstä/oravanpyörästä ja yleensäkin arjen rutiineista. Viime perjantaina oli hyvä esimerkki, kun tiivis työviikko oli "purkissa" lähdin vain tunniksi naatiskelemaan mutkateille prätkällä. Kotiin palattuani olin kuin uusi mies, viikon paineet olivat jääneet taakse.
No tänään olen varannut lentsikan töiden jälkeen ja lähden sillä pörräämään. Voin vertailla sitten tuoreeltaan fiiliksiä illalla. Ainakin molemmilla härveleillä saa päivittäisen G-vitamiinin tarpeensa tyydytettyä!
Ai niin ja vain toisessa näistä lajeista tarvii käyttää kypärää. ;)- vaihtelevaa
Jotkut ratsastaa hevosella ja minkätakia? Voisihan sitä kävelläkkin vaikka jotkut jouksevat.
jotkut pelaa (ja maksaa siitä) pellolla reikäpalloa..minkätakia?
Moottoripyöräily on ulkoilmaharrastus kuten hiihtokin. Sääilmiöt ja niiden kanssa kamppailu on osa sitä. Sitäpaitsi mottoripyörä on kiva omistaa..kuten varmasti hevonenkin !
- mies sateesta
Onko se hauskaa? kysymyksen asettelu on tavallaan hyvä. Koska ei ole viisasta kysyä ,mitä hyötyä siitä on.
Joskus pieni kärsimys on paikallaan.(muuten itku pitkästä ilosta)
Jos ajatellaan ,että kärsimyksen määrä on vakio, niin olisi hyvä kärsiä hieman joka päivä,että kärsimys pysyisi kohtuullisena. - pärrämisu
...ainaki mulle elämäntapa!! Ihana vapaudentunne ku pääsee ajaan, siin ei sateet haittaa :D
- Kra
Jätk.... siis henkilöille paistaa aina aurinko, kelillä kuin kelillä.
- pärrämisu
Kra kirjoitti:
Jätk.... siis henkilöille paistaa aina aurinko, kelillä kuin kelillä.
...oikein tokaastu :D ja sitäpaitsi toi sateella ajaminen on vaan asennekysymys....ja sitähän riittää ;D
- vaikea..
selittää mutta, se on helvetin mukavaa ajella moottoripyörällä.
Itsekullekin on pyöräilyssä omat juttunsa ja kuka painottaa mitäkin.
Joillekin on tärkeintä se millä ajaa, siis custom, kyykky, enska tai joku muu.
Eri pyörätyypeillä ajaville on ehkä tärkeää juuri se mihin kuppikuntaan kuuluu.
Joillekin on tärkeintä pyörän duunaaminen ja rakentaminen ja ajaminen on ehkä enemmän pyörän esittelyä.
Matkailijat taas nauttivat ajaa pitkään säässä kuin säässä ja itsekin olen sitä mieltä että, pyörän satulasta katsottuna ja aistittuna luonto ja ympäristö on erilaista.
Itse kuulun kai joka sarjaan.
Matka-ajo on mukavaa oikeissa varusteissa ja oikealla asenteella, mikä se sitten onkin itsekullekin, ja ajaminen yksin tai porukassa tuo lisää viehättävyyttä ajoon.
Aika mukavia tapauksia sattuu kesäisin ajellessa, esim.pysähdyt tankkaamaan ja paikalle osuu muitakin alan miehiä/naisia niin, kuulumisia vaihdellaan ja joskus matka jatkuu samassa porukassa ajellen..tapahtuuko näin autoillessa?..epäilen.
Olen myös rakentanut/entisöinyt moottoripyöriä ja siinäkin on oma viehätys, kun lopulta ehkä saa pyörän tien päälle näytille ja muiden alan harrastajien "arvosteltavaksi".
Sitten on vielä vauhdinnälkää tyydyttämässä crossi, jolla voi päästellä enimmät menohalut radalla, poissa liikenteestä, käy myös hyvin kuntoilusta.
Kuten alussa sanoin, ajaminen moottoripyörällä on mukavaa, eri muodoissaan, se ajaminen on se juttu siinä, kaikki muu siinä ohessa kiteytyy siihen että, pääsee tien päälle, säällä kuin säällä. - ..täällä !
Ei hauskan tarvitse aina näyttää hauskalta.
Lähteminen ja tuleminen on aina hauskaa, siinä välissä sitten sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. - halusin vaihtelua
Työmatkan teko aina samalla tavalla alkoi tympiä. Siinä junassa istuskellessa tuli mieleen, kuinka hauskaa oli menneinä vuosina siirtyä keväällä polkupyörään. No nyt matka on 30 km sivu. Tuli ahaa-elämys, voisihan sitä kokeilla moottoria. Olihan se viisitoistakesäisenäkin hauskaa. Siinä sitä jäi koukkuun. Nyt syksyllä siirryn ihan mielellään junaan. Mutta keväällä aivan varmasti prätkä polttelee. Pitäähän työhön meno olla hauskaa, vaikka vielä hauskempaa on vapaa-ajalla mutkateillä.
- Tuono
Miksikö ajan moottoripyörää?
Koska sen työntäminen on liian hidasta! - ...niin...miksi?
olipa hyvä kysymys.
Itselleni moottoripyöräily antaa vapauden hengittää.Arkiset ajatukset hellittää.Luonnon tuoksut ja kauneus tulevat lähemmäs mieltä.Toki polkupyörälläkin pääsee luontoon,mutta luontaisesti laiskalle ja malttamattomalle moottoripyörä sopii paremmin.
Jos olisi varaa alkaisin harrastaa lentämistä.Uskoisin että siinä vapauden tunne olisi vielä suurempi.- vinetto...
mitä potaskaa...
- yhden tähden jallu
vinetto... kirjoitti:
mitä potaskaa...
on ihan pakko ängetä tänne ja sanoa että onpa tyhmää
HEH - vinetto...
yhden tähden jallu kirjoitti:
on ihan pakko ängetä tänne ja sanoa että onpa tyhmää
HEHkun se on vielä typerämpää...
- vapaudes ain.
Tuuli vie mun vapauden liihoon,tuulen lempevän hivellessä hipiää, tekee syys synkkä kipiää. Mut mulla hyvä mieli, kun korvas on sun kieli. Koht taas aika koittaa kun keväänvalo pimeyden voittaa.
- siksi
Moottoripyörällä pääsee helpolla maitokauppaan ja vähemmällä bensakulutuksella kuin autolla.
- voisit kysyä
miksi joku juoksee maratonia tai osallistuu ironman-kisaan, Finlandia-hiihtoon, Sulkavan soutuun jne. Näistä kaikista saa sitä "jotain",
siinä syy! - K3ssu
Nautitaan vaimokkeen kanssa molemmat pyörän päällä olosta,alla ZZR 1100.Ei ihan heti saa meitä autoon istumaan jos keli ei ole ihan mahdoton sillä matkanteko paljon jouhevampaa kuin autolla kun vaan autoilijat oppisivat kunnioittamaan toisten henkikultaa hieman enemmän.
- ihmemies.
Mitä sottasempi keli ja alla konepeli, kylmä on ystäväni ja taisto luontovoimaa vastaan
aistini terävöittää.
Voittajana oon perille tullut lämpimien tulien ääreen,josta kohta pian mä haikailut takaisin
taistohon viimaa vastaan.
Taivaanrantaa katson tutkien, josko mustaa näkyis taivahalla, jospa taistohon lähteä jo saattaisin, tuonne rankkojen teiden kylmään paratiisiin. - arv1
Ei kai tuota järjellä voi selittääkään. Joku on kehunut kuinka kesän tuoksut tulee raikkaana suoraan nenään. Niin tulee, lietepytty kun pyörii pellolla ja työntää sian**skaa kaaressa vakoon. Myös vapautta on kehuttu. En allekirjoita sitäkään, aina löytyy joku joka sitä vapautta tulee häiritsemään sivutieltä.
Kuumana kesäpäivänä myös ajovarusteet alkaa hiostaa vaikka kuinka yrittää mansetin reunaa raottaa. Ja sitten kun ajaa sadekuuroon, tulee kylmä kun alla on vain t-paita ja kalsarit kun lähtiessä oli niin saatanan kuuma.
Mutta silti sitä vaan tulee liikkeelle lähdettyä, kelistä niinkään välittämättä. Kai se jonkinlaisesta päävammasta kertonee sekin.. ;) - nihiihhihi
elikkä Yksinkertaisesti se on vaan niin v*tun kivaa ajaa :D ei sillä niin väliä vaikka kastuuki ja rapa lentää päälle ;)
Kysymys on kokemuksista, jotka voittopuolisesti ovat miellyttäviä. Jos kaipaat kertomuksia, perehdy asiaa käsittelevään kirjallisuuteen...
- Bike Angels from Långvik
hankittu Robert Pirsingin kirjasta alkaen mutta mikään ei korvaa omia kokemuksia.
Kolme kesää olen pärrällä seikkaillut ja kolme kirjaa voisin jo itsekin kirjoittaa!!!
- vaikka onki mopo
En aja prätkällä, vaan mopolla, mutta 2 pyörää ne siinäki ja moottorilla kulkee. Ajan siksi, koska ajaminen on mukavaa, siinä on ihan eri vapauden tunne kuin autolla ajossa. Lisäksi maisemia voi katsella ihan eri lailla ja vauhdin tuntee paremmin. Mopoilu on hauskaa, vaikkei niin kovaa kuljekaan. Mopolla voi lisäksi ajaa pidempään kun isommilla koneilla.
- KOSKA
moottoripyörä ei voi ajaa minua.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706