"Kalasoppa kiehuu", apua

Apua kaivataan :)

Ongelmana on sitkeä tauti kaloissa, joka ei meinaa mennä ohi. Tässä yleisinfo:
Allas 240 litrainen, ulkosuodatin EHEIM joitan... tuli paketin mukana, valona kaksi kappaletta 38W toinen daylight ja toinen oli joku semmonen "etualan lamppu" jossa kalat näyttää värikkäämmältä. En muista mikä sen nimi oli.
Vaihdan vettä 1/3, joka toinen viikko, kun aikaisemmin vaihdoin 60-80 litraa kerran viikossa. ( sain ohjeen että ei niin usein.)
No3=25. No2=0. Gh=8. Kh=5. Ph 7,5.
Akvaario perustettu viime maaliskuussa. Aikaisemmin about 4kk sitten oli joku loistartunta, joka hoitui Waterlifen sterazin kuurilla. Nyt siis ongelmaan :
Kultapyrstösateenkaarikalat: yhdellä "pyrstön juuri" näyttää siltä, kuin siitä olisi otettu muutamat suomut pois. Siinä näkyy vaan se kalan "iho" ilman suomuja. Ei kasva mitää valkoista karvaa tms. Toisella on taas etuevän takana samankaltainen kohta "ilman suomuja".
2:lla muulla kultapyrstös.kalalla on "nenät" väärän väriset... siis kun kalan pitäisi olla semmoinen sinisen sävyinen niin se "kuono" on päältä harmaan vihreä. Siltä se näyttää.
Purppurasateenkaarikalalla vain yhdellä on kyljessä melkein valkoinen pyöreä alue halkaisija noin 3mm. Siinä ei "karvaa" kasva vaan se on niinkuin vaan vaalea pyöreä alue.
Västäräkki Platyllä yhdellä silmä meni harmaaksi ja nyt näyttää siltä ettei sitä silmää ole ollenkaan. Toisella platyllä taas silmät ok, mutta suunseutu valkoisessa töhnässä/karvamaista töhnää. Ja kupeet vaaleat, näyttää samalta jos itse raapii omaa kättään niin siihen jää vaaleampaa kohtaa. Yksi partamonni näyttää siltä kuin se olisi joutunut peltikolariin. Silmän ja evän takaa on noin 3mm alue painunut sisään. Elikkä ensin kokeilin 4 päivän kuurin Seran Mycopuria. Ei mitään vaikutusta. Nyt olen antanut 11 päivänä peräkkäin waterlifen Myxazinia. Ja mitään muutosta ei ole tapahtunut. Ehkä se valkokupeinen platy ei ole niin vaalea ja se suun ympärillä oleva partamömmökin on ehkä vähän vaalentunut ja hävinnyt. Kaikki kalat ovat vilkkaita ja syövät hyvin. Elikkä altaassa on myös aivan terveen näköisiä / oloisia kaloja noiden sairaiden lisäksi.

Jos jollain olisi hyviä neuvoja jaettavana niin mielelläni otan vastaan. :)

17

874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apua kaivataan :)

      "Kypsytin" akvaariota viikon verran ilman kaloja; mutta lukemani perusteella en sitä sitten kypsyttänytkään. :( ! En käyttänyt mitään "ymppejä" tms. Vaan viikon perustamisesta otin partamonnin ja Black Venetzuela 6kpl. Joista jäljellä enää 2. Muut kuolivat heti 2 ekan kk aikana. En ottanut lisää, kun ekatkin kuolivat. Nuo kaksi pörräävät siellä pohjalla partamonnien kanssa.

      Minulla ON liikaa kaloja ja osa ei edes sinne kuuluisikaan.( luettuani lisää juttuja, huomasin senkin...) Mutta hyvä uskoisena olen niitä sinne ostellut. Elikkä koko härdelli sisältää :
      2 x lehtikala
      2 x purppurasateenkaarikala ( tiedän parvikala, mutta ei lisää voi enää ottaa...)Ja tiedän, että voisin niistä luopuakin..
      5 x kultapyrstösateenkaarikala
      3 x partamonni ( kaikki ilmeisesti naaraita, kun ei poikasiakaan näy )
      3 x haarniskamonni
      2 x Black Venezuela
      12 X Keisaritetra
      5 x västäräkkiplaty
      1 X iso omena kotilo

      Lämpötila on 26. Hoitorutiineista, hmm. elikkä se vedenvaihto oli nykyään kahden viikon välein kun kuulemma "hoidin" liikaa. Liekö tuo mahdollistakaan. Lämpötilan tarkistan joka päivä. Katson kalojen käyttäytymistä ja juuri noita mahdollisia ulkoisia muutoksia. En omista ruoka automaattia, joten vuorotyötä tekevänä se ei ole säännöllistä kellon mukaan. Mutta 2 krt valojen (12h) oloaikana kalat saavat ruokaa. Noin kerran tai kaksi kuukaudessa pidän paastopäivän. Ulkosuodattimen olen vasta kerran puhdistanut, kun ohjeeksi sain, että sitten vasta kun veden ulostulo on heikentynyt tai vesi on todella likaisen näköistä tai noin 2 krt vuodessa. Vihersameus tms. on vaivannut muutaman kerran. Mutta vesi on kirkastunut täydellisen pimentämisen ja ruokinnan melkein lopettamalla muutamaksi päiväksi. Ja veden ahkeran vaihtamisella.

      Tässä vielä vähän lisää. kiitos jos joku jaksaa vielä vastata, kun on tämän hässäkkä sepostuksen lukenut.

      • Rihma

        "Minulla ON liikaa kaloja ja osa ei edes sinne kuuluisikaan.( luettuani lisää juttuja, huomasin senkin...) "

        Tässäpä se vastaus kysymykseesi.
        Akvaariossasi on todellakin liikaa kalaa. Ja vaihdat liian vähän vettä, joka aiheuttaa näitä ongelmia luultavimmin. Ota selvää lajiesi vaatimuksista, vähennä reilusti kansoitusta(sairaat kalat olisi syytä lopettaa).
        Lopeta myös turhat lääkitsemiset, tauti pitää tunnistaa, ennenkuin lääkitset.
        Pidä paastopäivä kerran viikkoon ja vaihda vettä 50% kerran viikkoon.


      • Apua kaivataan :)
        Rihma kirjoitti:

        "Minulla ON liikaa kaloja ja osa ei edes sinne kuuluisikaan.( luettuani lisää juttuja, huomasin senkin...) "

        Tässäpä se vastaus kysymykseesi.
        Akvaariossasi on todellakin liikaa kalaa. Ja vaihdat liian vähän vettä, joka aiheuttaa näitä ongelmia luultavimmin. Ota selvää lajiesi vaatimuksista, vähennä reilusti kansoitusta(sairaat kalat olisi syytä lopettaa).
        Lopeta myös turhat lääkitsemiset, tauti pitää tunnistaa, ennenkuin lääkitset.
        Pidä paastopäivä kerran viikkoon ja vaihda vettä 50% kerran viikkoon.

        Kiitos vastauksestasi. Kävin kalakauppiaan luona juttelemassa ja hän taas sanoi, että vaihdan liian usein vettä.... noh täytyy yrittää tsekata noi kalojen "taustat" uudemman kerran. Ja tehdä toimenpiteet sen mukaan. Lääkityksen lopetin ja nyt tarkkaillaan mitä tapatuu. Toivossa on hyvä elää, jospa kaikki kalat eivät kuolisi. :(


      • kansoitus
        Rihma kirjoitti:

        "Minulla ON liikaa kaloja ja osa ei edes sinne kuuluisikaan.( luettuani lisää juttuja, huomasin senkin...) "

        Tässäpä se vastaus kysymykseesi.
        Akvaariossasi on todellakin liikaa kalaa. Ja vaihdat liian vähän vettä, joka aiheuttaa näitä ongelmia luultavimmin. Ota selvää lajiesi vaatimuksista, vähennä reilusti kansoitusta(sairaat kalat olisi syytä lopettaa).
        Lopeta myös turhat lääkitsemiset, tauti pitää tunnistaa, ennenkuin lääkitset.
        Pidä paastopäivä kerran viikkoon ja vaihda vettä 50% kerran viikkoon.

        voi aiheuttaa sairauksia? Itselläni on varmasti liikaa kaloja, mutta ei kukaan ole siltikään sairastunut eikä varsinkaan tuollaisin oirein. Joskus ovat raapineet itsensä juurakoihin kun osa on aika teräviä mutta nekin naarmut paranevat parissa päivässä.


      • ;DD
        kansoitus kirjoitti:

        voi aiheuttaa sairauksia? Itselläni on varmasti liikaa kaloja, mutta ei kukaan ole siltikään sairastunut eikä varsinkaan tuollaisin oirein. Joskus ovat raapineet itsensä juurakoihin kun osa on aika teräviä mutta nekin naarmut paranevat parissa päivässä.

        Altistaa sairauksille, sillä kalat stressaantuvat ja vesi ylikuormittuu.


      • fish KING
        kansoitus kirjoitti:

        voi aiheuttaa sairauksia? Itselläni on varmasti liikaa kaloja, mutta ei kukaan ole siltikään sairastunut eikä varsinkaan tuollaisin oirein. Joskus ovat raapineet itsensä juurakoihin kun osa on aika teräviä mutta nekin naarmut paranevat parissa päivässä.

        Kun vettä vaihdetaan ko. tapauksessa liian harvoin ja kalasto saastuttaa ulosteillaan vettä nousevat mainitut myrkkypitoisuudet kaloille haitallisiksi jolloin kalat sairastuvat herkemmin.


      • Apua kaivataan :)
        fish KING kirjoitti:

        Kun vettä vaihdetaan ko. tapauksessa liian harvoin ja kalasto saastuttaa ulosteillaan vettä nousevat mainitut myrkkypitoisuudet kaloille haitallisiksi jolloin kalat sairastuvat herkemmin.

        Moi taas!
        Siis täytyy ruveta vaihtamaan silti kerran viikossa vettä. Joka oli kauppiaani mielestä liian usein... Nitriitti ja nitraatti ovat pysyneet noissa samoissa lukemissa sen jälkeen kun siellä se nitriitti "piikki" käväs "hetikohta" perustamisen jälkeen. Elikkä kuinkas nopeasti se nousu sieltä laskee? Kun mittaan ennen veden vaihtoa nuo lukemat? No vieläkään yhtään ei ole kuollut ja edelleen kaikki syövät ja ovat vilkkaita. Se vaaleaksi mennyt platykin näyttää jo normaalimmalta. Mutta sateenkaarikalat ovat samannäköisiä kuin aikaisemmin. Ne kalat jotka ovat olleet terveennäköisiä ovat edelleen ihan normaaleja. Katsellaan miten käy.


      • fish KING
        Apua kaivataan :) kirjoitti:

        Moi taas!
        Siis täytyy ruveta vaihtamaan silti kerran viikossa vettä. Joka oli kauppiaani mielestä liian usein... Nitriitti ja nitraatti ovat pysyneet noissa samoissa lukemissa sen jälkeen kun siellä se nitriitti "piikki" käväs "hetikohta" perustamisen jälkeen. Elikkä kuinkas nopeasti se nousu sieltä laskee? Kun mittaan ennen veden vaihtoa nuo lukemat? No vieläkään yhtään ei ole kuollut ja edelleen kaikki syövät ja ovat vilkkaita. Se vaaleaksi mennyt platykin näyttää jo normaalimmalta. Mutta sateenkaarikalat ovat samannäköisiä kuin aikaisemmin. Ne kalat jotka ovat olleet terveennäköisiä ovat edelleen ihan normaaleja. Katsellaan miten käy.

        Jos et jatkuvasti tarkkaile vetesi NO2 ja NO3 pitoisuuksia niin varmempi tapa pitää veden myrkkypitoisuudet alhaisina juurikin säännöllisinä veden vaihdoilla kuin olla vaihtamatta.

        Mulla on menossa testi jossa mittaan nitraatin nousua ja aikas stabiilina se on jo ollut kolmatta viikkoa, en ole lisäillyt kun tuon haihtuneen veden tilalle uutta viikottain (10%) mutta tiedän itse että tuolla nitraatit muuttuvat typeksi jota taasen kasvit käyttävät hyväkseen ja näin ollen akvaarioni on tasapainossa, samalla tulee testattua tuo loma ajan toimenpiteet toimivassa akvaariossa.

        ÄLKÄÄ KOKEILKO TÄTÄ KOTONA ELLETT OLE 100% VARMOJA KALOJENNE TERVEYDESTÄ JA HYVINVOINNISTA.

        Sopivalla kalastolla ja riittävällä bakteeri kierrolla akvaario siis voi olla pidempäänkin vedenvaihdotta mutta tietyin ehdoin!

        Kertaus... kun sulla pysyttelee nitriitti nollassa ja nitraatti alle 40mg/l Seran tippamitalla tai Tetran mitta antaa arvoksi alle 30mg/l voit kyllä huoleti pitkittää veden vaihto väliä mutta kalojesi parhaaksi MINÄ suosittelen tuota viikottaista vedenvaihtoa ellet ole asiasta täysin satavarma!!
        Heti veden vaihdon jälkeen NO3 mitattuna pitoisuus saattaa laskea sinne alle 10mg/l paikkeille.

        Mitäs sateenkaarikaloja sulla olikaan...?


      • fish KING

        On tosiaan soppaa kerrakseen 240 litraisessa...

        Joillekin kaloille lämpötila on liian korkea ja joillekin taasen akvaario ehdottomasti liian pieni.

        Tässä sopiva kalasto tuohon akvaan 26 lämpötilaan...

        2 x partamonni ( kolmas menettelee mutta... nooh... toivottavasti ovat natuja kaikki)
        3 x haarniskamonni
        10 x Black Venezuelat vaihtaisin johonkin muuhun lajiin esim. helmimonniseen!!
        15 X Keisaritetra

        BVt ovat aikas herkkiä veden laadulle ja jotain häikkää siellä sulla kyllä taatusti on tuon Nitriitin kanssa (millä testerillä mittailet)?

        Täysi ikäisille kaloille voit pitää paastoa jopa kahdesti viikossa!
        Ja tarkkaile ruokinnan aikana että kaikki ruota tulisi syötyä, eivätkä ne jäisi mätänemään pohjalle... itse annan kaloille ruokaa kahdesti päivässä; kerran hiutale yms. pintaruokaa ja illalla juuri ennen valojen sammumista pohjaruokaa.

        Valojen päällä olo aikaa voisi ehkä rajoittaa niin että ne olisi päällä päiväs aikaan max. sen kymmenen tuntia mutta voit koittaa kuuttakin tuntia, kahdeksan on hyvä perus säätö ja niin että siitä olisi sinulle kaikkein eniten hyötyä.
        Mulla syttyy valot aamulla kasin paikkeilla ja puolen päivän aikaan on kaikki päällä sammuakseen taas osittain ilta valaistukseen seiskan aikaan jaa siitä himmeten yhdeksän paikkeilla yö valaistukseen (kuutamovaloille).
        Näen ite miten tietyt lajit käyttäytyy hämärän aikaan ja sitten keskipäivällä taasen eri kalalajit ovat aktiivisimmillaan kun tulen töistä kotiin.

        Vihersamennus häipyy ajallaan kun akvasi vesitasapaino hakee paikkaansa.

        Nyt ensin tuo kalasto kuntoon ja sitten opiskelemaan hoitoa lisää... moe!


      • Apua kaivataan :)
        fish KING kirjoitti:

        Jos et jatkuvasti tarkkaile vetesi NO2 ja NO3 pitoisuuksia niin varmempi tapa pitää veden myrkkypitoisuudet alhaisina juurikin säännöllisinä veden vaihdoilla kuin olla vaihtamatta.

        Mulla on menossa testi jossa mittaan nitraatin nousua ja aikas stabiilina se on jo ollut kolmatta viikkoa, en ole lisäillyt kun tuon haihtuneen veden tilalle uutta viikottain (10%) mutta tiedän itse että tuolla nitraatit muuttuvat typeksi jota taasen kasvit käyttävät hyväkseen ja näin ollen akvaarioni on tasapainossa, samalla tulee testattua tuo loma ajan toimenpiteet toimivassa akvaariossa.

        ÄLKÄÄ KOKEILKO TÄTÄ KOTONA ELLETT OLE 100% VARMOJA KALOJENNE TERVEYDESTÄ JA HYVINVOINNISTA.

        Sopivalla kalastolla ja riittävällä bakteeri kierrolla akvaario siis voi olla pidempäänkin vedenvaihdotta mutta tietyin ehdoin!

        Kertaus... kun sulla pysyttelee nitriitti nollassa ja nitraatti alle 40mg/l Seran tippamitalla tai Tetran mitta antaa arvoksi alle 30mg/l voit kyllä huoleti pitkittää veden vaihto väliä mutta kalojesi parhaaksi MINÄ suosittelen tuota viikottaista vedenvaihtoa ellet ole asiasta täysin satavarma!!
        Heti veden vaihdon jälkeen NO3 mitattuna pitoisuus saattaa laskea sinne alle 10mg/l paikkeille.

        Mitäs sateenkaarikaloja sulla olikaan...?

        Moi!

        Mulla on siis 2 purppurasateenkaarikalaa (toisella näillä siis vain toisella puolella kylkeä se n.2-3 mm pyöreähkö alue vaaleana) Siis ihan kun sitä olisi "raaputettu" pyöreällä terällä. Ei näy siis verestävää tms. vaan semmonen pyöreä vaalea alue. Ja ei ole semmoista kunnon karvaa tai pumpulia.

        5 kpl kultapyrstösateenkaarikalaa. Näillä 2:lla isommalla / vanhemmalla siis "kuonot" näyttää vihreenharmaalta. Nuoremmilla (2 kpl) näyttää siltä kuin olisi suomuja napattu pois. Näkyy siis vaalean punaisena se kalan "iho". Ja se yksi ei oikeen edes oireilekkaan.

        Olivat kyllä kaupassa aivan ihmeissään selityksestäni. Epäilivät tosiaan jotain home/bakteeri häikkää. Mutta nyt siis katson mitä käy kun lääkettä ei ole annettu nyt enää.

        Sen unohdin mainita, että voisikos tämä samainen ongelmainen liittyä tälläiseen hommaan:
        Kun puhdistin ulkosuodattimeni ekan kerran ( kun letkuista ei enää vesi kulkenut läpi) Suodatin itsessään ei minun mielestä ollut ns. erityisen likainen. ( siis huomio. minulla ei ole ennen ollut akvaariota ja en ole edes ennen nähnytkään akvaarion suodattimen puhdistusta... Huuhtelin viileähköllä vedellä ne "kiven muruset" ja muovipötkilöt" ja sen sienen. Sen valkoisen pumpuli pyörylän vaihdon. Kun niin sain ohjeen. Ja laitoin suodattimen kiinni. No eipäs vesi kulkenutkaan. Siis otin huomioon sen, että letkuissa oli ilmaa jne. Mutta kun puhdistin letkut ( jotka oli täynnä vihreänruskeaa limamömmöä ) niin vesi alkoi taas kulkea aivankuin uutena. Ja tämän jälkeen olen 2 kertaa joutunut kk aikana puhdistamaan letkut. Kun se vesi ei pääse kulkemaan. Nyt koklataan sitä Tetran purkista levän estoainetta (Algumin) jos se mömmö olisi levää ( ja tietty kalojen jätöksiäkin). Myyjä vaan epäili sitä kun kerroin siitä vihersamennuksesta joka aika ajoin ilmestyy.

        Noh tulipas taas pitkä sepostus. Mutta jos jaksoitte lukea niin hyvä. :)


      • fish KING
        Apua kaivataan :) kirjoitti:

        Moi!

        Mulla on siis 2 purppurasateenkaarikalaa (toisella näillä siis vain toisella puolella kylkeä se n.2-3 mm pyöreähkö alue vaaleana) Siis ihan kun sitä olisi "raaputettu" pyöreällä terällä. Ei näy siis verestävää tms. vaan semmonen pyöreä vaalea alue. Ja ei ole semmoista kunnon karvaa tai pumpulia.

        5 kpl kultapyrstösateenkaarikalaa. Näillä 2:lla isommalla / vanhemmalla siis "kuonot" näyttää vihreenharmaalta. Nuoremmilla (2 kpl) näyttää siltä kuin olisi suomuja napattu pois. Näkyy siis vaalean punaisena se kalan "iho". Ja se yksi ei oikeen edes oireilekkaan.

        Olivat kyllä kaupassa aivan ihmeissään selityksestäni. Epäilivät tosiaan jotain home/bakteeri häikkää. Mutta nyt siis katson mitä käy kun lääkettä ei ole annettu nyt enää.

        Sen unohdin mainita, että voisikos tämä samainen ongelmainen liittyä tälläiseen hommaan:
        Kun puhdistin ulkosuodattimeni ekan kerran ( kun letkuista ei enää vesi kulkenut läpi) Suodatin itsessään ei minun mielestä ollut ns. erityisen likainen. ( siis huomio. minulla ei ole ennen ollut akvaariota ja en ole edes ennen nähnytkään akvaarion suodattimen puhdistusta... Huuhtelin viileähköllä vedellä ne "kiven muruset" ja muovipötkilöt" ja sen sienen. Sen valkoisen pumpuli pyörylän vaihdon. Kun niin sain ohjeen. Ja laitoin suodattimen kiinni. No eipäs vesi kulkenutkaan. Siis otin huomioon sen, että letkuissa oli ilmaa jne. Mutta kun puhdistin letkut ( jotka oli täynnä vihreänruskeaa limamömmöä ) niin vesi alkoi taas kulkea aivankuin uutena. Ja tämän jälkeen olen 2 kertaa joutunut kk aikana puhdistamaan letkut. Kun se vesi ei pääse kulkemaan. Nyt koklataan sitä Tetran purkista levän estoainetta (Algumin) jos se mömmö olisi levää ( ja tietty kalojen jätöksiäkin). Myyjä vaan epäili sitä kun kerroin siitä vihersamennuksesta joka aika ajoin ilmestyy.

        Noh tulipas taas pitkä sepostus. Mutta jos jaksoitte lukea niin hyvä. :)

        Joo. joo-o...

        Kyllä nuo vesiolosuhteet ovat sateenkaarikalojesi vaivana... kultapyrstövaatisi vielä kovempaa vettäkin mutta mulla ne kyllä pärjäili ja lisääntyivät ihan seura-akva pitoisuuksissa.
        Noi suomujen halkeilut on loisperäisen taudin oireita, kunhan pääsisivät paremmille akvavesille niin paranevat itsestään.

        Mitä kaupassa ihmettelivät selityksiäsi, kerro lisää!

        Suodattimen valkoinen hienovanukin kestää pesua yhtälailla kuin nuo karkeammatkin vanut, mulla vaihtuu n. puolenvuoden välein tuo hienoin ja karkeat on kohta kymmenen vuotta vanhoja ;)

        ÄLÄ KOKEILE NOITA LITKUJA VAAN SELVITETÄÄN MIKSI TUO LETKUSI TUKKEUTUU!!!

        KERRO suodattimesi merkki ja mallinumero ja kuinka olet sen asentanut akvasi alle, letkut jne...


      • Rihma
        fish KING kirjoitti:

        Jos et jatkuvasti tarkkaile vetesi NO2 ja NO3 pitoisuuksia niin varmempi tapa pitää veden myrkkypitoisuudet alhaisina juurikin säännöllisinä veden vaihdoilla kuin olla vaihtamatta.

        Mulla on menossa testi jossa mittaan nitraatin nousua ja aikas stabiilina se on jo ollut kolmatta viikkoa, en ole lisäillyt kun tuon haihtuneen veden tilalle uutta viikottain (10%) mutta tiedän itse että tuolla nitraatit muuttuvat typeksi jota taasen kasvit käyttävät hyväkseen ja näin ollen akvaarioni on tasapainossa, samalla tulee testattua tuo loma ajan toimenpiteet toimivassa akvaariossa.

        ÄLKÄÄ KOKEILKO TÄTÄ KOTONA ELLETT OLE 100% VARMOJA KALOJENNE TERVEYDESTÄ JA HYVINVOINNISTA.

        Sopivalla kalastolla ja riittävällä bakteeri kierrolla akvaario siis voi olla pidempäänkin vedenvaihdotta mutta tietyin ehdoin!

        Kertaus... kun sulla pysyttelee nitriitti nollassa ja nitraatti alle 40mg/l Seran tippamitalla tai Tetran mitta antaa arvoksi alle 30mg/l voit kyllä huoleti pitkittää veden vaihto väliä mutta kalojesi parhaaksi MINÄ suosittelen tuota viikottaista vedenvaihtoa ellet ole asiasta täysin satavarma!!
        Heti veden vaihdon jälkeen NO3 mitattuna pitoisuus saattaa laskea sinne alle 10mg/l paikkeille.

        Mitäs sateenkaarikaloja sulla olikaan...?

        Ihan aina tuota nitraattimäärää ei voi pitää varmana vedenvaihtomääreenä, sillä runsaskasvisessa akvaariossa nitraattia kuluu tai se kuluu kokonaan(eli on nollilla) kasvien ravinnoksi.

        Kasvit eivät voi sitoa kuitenkaan kaikkia haitallisia aineita mitä kalojen jätöksistä syntyy joten vesi voi olla "likaista" vaikka nitraatit on nollilla. Mutta tämä siis runsaskasvisessa akvaariossa!
        Eli siltikkin kannattaa vaihdella sitä vettä kerran viikkoon tai riippuen kalastosta.


      • fish KING
        Rihma kirjoitti:

        Ihan aina tuota nitraattimäärää ei voi pitää varmana vedenvaihtomääreenä, sillä runsaskasvisessa akvaariossa nitraattia kuluu tai se kuluu kokonaan(eli on nollilla) kasvien ravinnoksi.

        Kasvit eivät voi sitoa kuitenkaan kaikkia haitallisia aineita mitä kalojen jätöksistä syntyy joten vesi voi olla "likaista" vaikka nitraatit on nollilla. Mutta tämä siis runsaskasvisessa akvaariossa!
        Eli siltikkin kannattaa vaihdella sitä vettä kerran viikkoon tai riippuen kalastosta.

        Tässä mennee jo monen harrastajan pää pyörälle mutta menköön, hehe!

        Pääasian kaikki kuitenkin tajunnevat?

        Kannattaa siis vaihtaa vettä puolet akvan korkeudesta viikottain jos ei ole täysin varma siitä että oma akvaario on niinkin tasapainossa että itseriittoisasti hävittää tuota nitraattia typeksi.


      • Apua kaivataan :)
        fish KING kirjoitti:

        Joo. joo-o...

        Kyllä nuo vesiolosuhteet ovat sateenkaarikalojesi vaivana... kultapyrstövaatisi vielä kovempaa vettäkin mutta mulla ne kyllä pärjäili ja lisääntyivät ihan seura-akva pitoisuuksissa.
        Noi suomujen halkeilut on loisperäisen taudin oireita, kunhan pääsisivät paremmille akvavesille niin paranevat itsestään.

        Mitä kaupassa ihmettelivät selityksiäsi, kerro lisää!

        Suodattimen valkoinen hienovanukin kestää pesua yhtälailla kuin nuo karkeammatkin vanut, mulla vaihtuu n. puolenvuoden välein tuo hienoin ja karkeat on kohta kymmenen vuotta vanhoja ;)

        ÄLÄ KOKEILE NOITA LITKUJA VAAN SELVITETÄÄN MIKSI TUO LETKUSI TUKKEUTUU!!!

        KERRO suodattimesi merkki ja mallinumero ja kuinka olet sen asentanut akvasi alle, letkut jne...

        Kaupassa ihmettelivät juuri tuota letkujen tukkeutumista kovastikin. Eivät keksineet mitään järkevää syytä siihen. Ainoana siis tuli mieleen se, että se olisi jotain levää joka tukkii sen. Ja toisekseen ihmettelivät, kun lääkkeet eivät auttaneet. Tai sitten minä selityksilläni sain kauppiaat sekaisin. :)! Meinattiin vielä jo huumorimielessä, että jos vaikka vaihtaisi letkut. Jos niissä olisi jotain vikaa... mutta se oli vaan villi heitto. Testasin äsken nuo arvot taas,elikkä NO3 = 25, NO2 = 0, GH = 6 - 10 välillä jotain. KH = 3, pH = 7,4.
        Mitäs tuo pH, auttaiskos alempi mitenkään?

        Suodattimena on siis EHEIM classic 2215.
        Suodatin on tuossa akvaariokaapissa, jonka ostin akvaarion mukana. Siis on akvaarion alapuolella. Letkuja lyhensin sopivan pituisiksi. Elikkä ettei ole turhia mutkia vaan olisi mahdollisimman suorat. Mitähän muuta osaisin kertoa...siis ohjeen mukaan laitoin letkut kiinni. Niin ja kysyit aikaisemmin siitä testistä. Käytän Tetran testi tikkuja. Se jolla saa 5 testiä samalla tikulla.

        Vesi näyttää tänään harvinaisen puhtaalta ja kirkkaalta. Taitaa se aktiivihiili pussi auttaa... Siis sain neuvoksi laittaa suodattimeen semmosen aktiivihiili pussin. Poistaa lääkejäämät ja kuulemma pitäisi auttaa muutenkin puhdistamaan vettä. Mitä mieltä olette tuosta aktiivihiili jutusta? Kuulemma vaikutus kestää noin kuukauden. Ja sen voi poistaa kuulemma sitten kun seuraavaksi puhdistaa suodattimen.

        Tässä taas lisää pohdittavaa :) .


      • fish KING
        Apua kaivataan :) kirjoitti:

        Kaupassa ihmettelivät juuri tuota letkujen tukkeutumista kovastikin. Eivät keksineet mitään järkevää syytä siihen. Ainoana siis tuli mieleen se, että se olisi jotain levää joka tukkii sen. Ja toisekseen ihmettelivät, kun lääkkeet eivät auttaneet. Tai sitten minä selityksilläni sain kauppiaat sekaisin. :)! Meinattiin vielä jo huumorimielessä, että jos vaikka vaihtaisi letkut. Jos niissä olisi jotain vikaa... mutta se oli vaan villi heitto. Testasin äsken nuo arvot taas,elikkä NO3 = 25, NO2 = 0, GH = 6 - 10 välillä jotain. KH = 3, pH = 7,4.
        Mitäs tuo pH, auttaiskos alempi mitenkään?

        Suodattimena on siis EHEIM classic 2215.
        Suodatin on tuossa akvaariokaapissa, jonka ostin akvaarion mukana. Siis on akvaarion alapuolella. Letkuja lyhensin sopivan pituisiksi. Elikkä ettei ole turhia mutkia vaan olisi mahdollisimman suorat. Mitähän muuta osaisin kertoa...siis ohjeen mukaan laitoin letkut kiinni. Niin ja kysyit aikaisemmin siitä testistä. Käytän Tetran testi tikkuja. Se jolla saa 5 testiä samalla tikulla.

        Vesi näyttää tänään harvinaisen puhtaalta ja kirkkaalta. Taitaa se aktiivihiili pussi auttaa... Siis sain neuvoksi laittaa suodattimeen semmosen aktiivihiili pussin. Poistaa lääkejäämät ja kuulemma pitäisi auttaa muutenkin puhdistamaan vettä. Mitä mieltä olette tuosta aktiivihiili jutusta? Kuulemma vaikutus kestää noin kuukauden. Ja sen voi poistaa kuulemma sitten kun seuraavaksi puhdistaa suodattimen.

        Tässä taas lisää pohdittavaa :) .

        ... Ainakin tuo suodatin on yksi EHEIMin huonommista ratkaisuiltaan kierrättää vettä, siihen mutkaan ämprin pohjalla, tarttuu kaikki paskat kiinni ja se ei oo hyvä asia.
        Letkujen lyhennys auttaa huomattavasti asiaa!

        Testitikut on todella epäluotettavia eivätk äedes suuntaa antavia, kannattaisi kyllä hankkia samat tippamittoina ;) vaikka kirpaseekin niin pääsete lähemmäksi totuutta, todella.

        Aktiivihiili poistaa ajan mittaan akvaariosta KAIKKI elävätkin bakteerit samalla kun se rikkoo lääkejämätkin. Kannattaa ottaa se pois väh. kolmen päivän käytön jälkeen ja mittailla NO2 ja NO3 pitoisuuksia edelleen.

        Kyllä tästä vielä hyvä tulee!!!


      • Apua kaivataan :)
        fish KING kirjoitti:

        On tosiaan soppaa kerrakseen 240 litraisessa...

        Joillekin kaloille lämpötila on liian korkea ja joillekin taasen akvaario ehdottomasti liian pieni.

        Tässä sopiva kalasto tuohon akvaan 26 lämpötilaan...

        2 x partamonni ( kolmas menettelee mutta... nooh... toivottavasti ovat natuja kaikki)
        3 x haarniskamonni
        10 x Black Venezuelat vaihtaisin johonkin muuhun lajiin esim. helmimonniseen!!
        15 X Keisaritetra

        BVt ovat aikas herkkiä veden laadulle ja jotain häikkää siellä sulla kyllä taatusti on tuon Nitriitin kanssa (millä testerillä mittailet)?

        Täysi ikäisille kaloille voit pitää paastoa jopa kahdesti viikossa!
        Ja tarkkaile ruokinnan aikana että kaikki ruota tulisi syötyä, eivätkä ne jäisi mätänemään pohjalle... itse annan kaloille ruokaa kahdesti päivässä; kerran hiutale yms. pintaruokaa ja illalla juuri ennen valojen sammumista pohjaruokaa.

        Valojen päällä olo aikaa voisi ehkä rajoittaa niin että ne olisi päällä päiväs aikaan max. sen kymmenen tuntia mutta voit koittaa kuuttakin tuntia, kahdeksan on hyvä perus säätö ja niin että siitä olisi sinulle kaikkein eniten hyötyä.
        Mulla syttyy valot aamulla kasin paikkeilla ja puolen päivän aikaan on kaikki päällä sammuakseen taas osittain ilta valaistukseen seiskan aikaan jaa siitä himmeten yhdeksän paikkeilla yö valaistukseen (kuutamovaloille).
        Näen ite miten tietyt lajit käyttäytyy hämärän aikaan ja sitten keskipäivällä taasen eri kalalajit ovat aktiivisimmillaan kun tulen töistä kotiin.

        Vihersamennus häipyy ajallaan kun akvasi vesitasapaino hakee paikkaansa.

        Nyt ensin tuo kalasto kuntoon ja sitten opiskelemaan hoitoa lisää... moe!

        Terve taas!
        Platyt ovat parantuneet kokonaan. Tai ainakaan mitään merkkejä taudista ei näy. Sateenkaarikalojen ulkonäkö ei ole pahentunut eikä parantunutkaan. Ja vesikin on edelleen kirkkaan oloista. Eli ei ne sitten kuolekkaan, ehkä ;) ! Kiitos kaikille avusta ja neuvoista. Niitä tälläinen aloittelija todella kaipaakin. :)


      • fish KING
        Apua kaivataan :) kirjoitti:

        Terve taas!
        Platyt ovat parantuneet kokonaan. Tai ainakaan mitään merkkejä taudista ei näy. Sateenkaarikalojen ulkonäkö ei ole pahentunut eikä parantunutkaan. Ja vesikin on edelleen kirkkaan oloista. Eli ei ne sitten kuolekkaan, ehkä ;) ! Kiitos kaikille avusta ja neuvoista. Niitä tälläinen aloittelija todella kaipaakin. :)

        ja apua täällä aina annetaankin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe