Mistä lisää?

Mistä tulee lisää sairaanhoitajia, jos palkat nousee?

Tehy kertoo, että jo nyt on pula hoitajista. Ei palkankorotus lisää hoitajien määrää.

Tehy sanoo, ettei hoitajia tule takaisin norjasta eikä ruotsista. Tehy sanoo, ettei esim. virolaisista voida kouluttaa hoitajia. Mistä niitä siten löytyy lisää?

Kouluihin ei voida ottaa enemmän, koska kaikki aloituspaikat ovat täynnä.

8

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairaanhoitava

      Tällä hetkellä opintonsa keskeyttää helvatan moni, ja alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta juuri sen takia, että hoitotyö nykyään on mitä on, ja edut tehdä pitkä ura sen parissa ovat melko vähissä.

      Samoin ulkomailta on aivan turha rekrytoida yhtään ketään näillä palkkaeroilla. Toisin sanoen jotain porkkanaa tarjoamalla saadaan ehkä pidettyä sitä porukkaa, joka vielä jaksaa töissä, saadaan alalle edes jotain vetovoimaa ja niin pois päin.

      Raha on hassu motivaattori.

      Outoa vaan on, että ketään ei inahdakkaan lekureiden palkoista, joihin sorvattiin juuri 10-17 prosenttia lisää kaikessa hiljaisuudessa ja näiden prossamarkkinoiden lakien alla ei ne summat ihan pieniksi niissäkään markkinoissa jää.

      • sinä tosiaan

        että sairaanhoitajan ura valitaan suuren palkan vuoksi? Eiköhän sairaanhoitajaksi hakeuduta sen vuoksi, että heissä jokaisessa elää pieni Florence. Näin on.


      • Ei ainakaan täällä pohjoisessa keskeytetä opintoja.
        Ja koko suomessa hoitopuolelle on eniten hakijoita kaikista aloista.


        "Tällä hetkellä opintonsa keskeyttää helvatan moni, ja alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta juuri sen takia, että hoitotyö nykyään on mitä on, ja edut tehdä pitkä ura sen parissa ovat melko vähissä. "

        Kerrotko mitä tarkoittaa:"alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta"


      • varmaan
        kimmon10 kirjoitti:

        Ei ainakaan täällä pohjoisessa keskeytetä opintoja.
        Ja koko suomessa hoitopuolelle on eniten hakijoita kaikista aloista.


        "Tällä hetkellä opintonsa keskeyttää helvatan moni, ja alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta juuri sen takia, että hoitotyö nykyään on mitä on, ja edut tehdä pitkä ura sen parissa ovat melko vähissä. "

        Kerrotko mitä tarkoittaa:"alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta"

        ne,joista ei todellisuudessa alalle ollutkaan,joten miksi roikkua heissä????


      • sitä meinaa
        sinä tosiaan kirjoitti:

        että sairaanhoitajan ura valitaan suuren palkan vuoksi? Eiköhän sairaanhoitajaksi hakeuduta sen vuoksi, että heissä jokaisessa elää pieni Florence. Näin on.

        Eiköhän jokainen valitse ammatin, jossa uskoo viihtyvänsä ja jonka kanssa kuvittelee voivansa elää "onnellisena". Tähän tietysti vaikuttaa työn luonne (yksin vai ihmisten keskellä, nippelitietoa näpräten vai käsillä tehden), työajat, koulutus sekä palkka.

        Ei ne sairaanhoitajat sitä työtä pelkällä Pyhällä Hengellä halua tehdä, vaikka työstään tykkäisivätkin. Ja sama muuten pätee siivoojiin ja muihin palkkakuopan pohjalla makaaviin, joilla myös on itsensä ja perheensä elätettävinä.

        Tuskin kukaan alaa pelkän palkan takia valitsee. Mutta voi jättää valitsematta. Muuten äitini olisi kampaaja eikä juristi. (Molemmat kiinnosti, toisessa surkea palkka.)


      • vai mitä
        kimmon10 kirjoitti:

        Ei ainakaan täällä pohjoisessa keskeytetä opintoja.
        Ja koko suomessa hoitopuolelle on eniten hakijoita kaikista aloista.


        "Tällä hetkellä opintonsa keskeyttää helvatan moni, ja alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta juuri sen takia, että hoitotyö nykyään on mitä on, ja edut tehdä pitkä ura sen parissa ovat melko vähissä. "

        Kerrotko mitä tarkoittaa:"alalle hakeutuminen on suorastaan surkuhupaisan onnetonta"

        "koko suomessa hoitopuolelle on eniten hakijoita kaikista aloista."
        ------------------------

        Hesa pois lukein,
        muilla paikkakunnilla otetaan aivan kaikki kun vähänkin täyttää vaatimukset,
        siitä seuraakin valtavat keskeyttämiset.
        Jo kai 20 % lopettaa ekan vuoden jakeen ja vaihtaa paremmalle alalle.

        Kyllä kansa tietää, mikä on alat joissa tulee kevyemmin ja enemmän rahaa,
        sinä et näytä tietävän.

        Minkä alan ammattilainen sinä olet ?


      • tyjtyjtyjtyjty
        sitä meinaa kirjoitti:

        Eiköhän jokainen valitse ammatin, jossa uskoo viihtyvänsä ja jonka kanssa kuvittelee voivansa elää "onnellisena". Tähän tietysti vaikuttaa työn luonne (yksin vai ihmisten keskellä, nippelitietoa näpräten vai käsillä tehden), työajat, koulutus sekä palkka.

        Ei ne sairaanhoitajat sitä työtä pelkällä Pyhällä Hengellä halua tehdä, vaikka työstään tykkäisivätkin. Ja sama muuten pätee siivoojiin ja muihin palkkakuopan pohjalla makaaviin, joilla myös on itsensä ja perheensä elätettävinä.

        Tuskin kukaan alaa pelkän palkan takia valitsee. Mutta voi jättää valitsematta. Muuten äitini olisi kampaaja eikä juristi. (Molemmat kiinnosti, toisessa surkea palkka.)

        eiköhän jokainen kuule valitte ammattinsa mikä siinä elämäntilanteessa on mahdollista.

        28 vuotias mies loviisasta.

        (tuskin minustakaan enää ammattijalkapalloilijaksi olisi vaikka kuinka tykkäisin)

        joten jään tänne voimalaan.


    • vastaus.

      ”Mistä tulee lisää sairaanhoitajia, jos palkat nousee? ”

      - jos ulkomailta tulee 10 % niin, se on enemmän kuin muut ulkomailta tuotetut, thaimaalaiset ym.
      - useat menevät vaihto-oppilaaksi koulun jälkeen,
      uskon että suurempi osa tulisi takaisin jos palkka olisi parempi.

      - jos palkka on parempi, alkaa koulutetut pysymään ammatissaan,
      alle 80 % koulutetuista tehyläisistä on alallaan 15 vuotta enempää.




      ”Kouluihin ei voida ottaa enemmän, koska kaikki aloituspaikat ovat täynnä”

      Kerropa, missä muuta kuin pääkaupunkiseudulla on ollut edes yli 5 % enemmän hakijoita kuin on otettu ?
      Vai riittääkö sinulle,
      että on yhtä paljon hakijoita kun on koulutuspaikkoja ?


      Kun nykyään lähes kaikki otetaan,
      hyvin moni lopettaa jo ensimmäisen vuoden jälkeen ja siirtyy eri alalle.

      Et näytä yhtään ymmärtävän, oletko vielä niin nuori,
      vai vaan kateellinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe