Huoltokirjassa sanotaan, että samalla kun vaihtaa jarrunesteen 2:n vuoden välein, pitäisi vaihtaa myös jarrusylintereiden sisuskaluja. Jotain tiivisterenkaita siinä kai tarkoitetaan? Ja kaiken lisäksi molempiin, sekä pää-, että työsylinteriin.
Mietin vain, että onko siinä mitään järkeä, kun ajotkin kahdessa vuodessa jäävät alle 10 tkm:n.
Eihän autossakaan tuollaista jatkuvaa rempuamista tarvita, joten mistä tuollainen vaihtointo lienee peräisin? Pyöräni on japsi, autoni ei. Joten käyttääkö juuri japanilaiset huomattavan hauraita ja heikkoja materiaaleja? Ja vielä jarrusylinterin sisällä?
En mitenkään olisi valmis turhiin vaihtotöihin, vain siksi, että lihotan pyöränvalmistajien tilejä turhilla varaosaostoilla.
Jos jättäisin
13
1476
Vastaukset
- Vdue
jarrunesteet useasti vuodessa, kuten jarrupalatkin loppuun kuluessaan. Samalla saattaa jarruletkutkin vaihtua mikäli kulumista on havaittavissa. Jarrupalojen vaihdon yhteydessä nuo "tiivisteet" vaihtuvat, ovat edullisia kumirinkuloita verrattuna ihmisen elämään. Nuo kiihdytysajat nollasta sataan ovat kaikkein kysytyimpiä, mutta kukaan ei ole kiinnostunut kuinka noista nopeuksista sitten pysähdytään...
- ole tullut
vaihdetuksi milloinkaan ja tuskin tulee jatkossakaan. Jarruletkuthan vaaditaan vaihdettaviksi myös neljän vuoden välein. En ole noudattanut sitäkään määräystä.
- Kra
On kaksi ihan eri asiaa tekeekö itse vuosihuollot harrastetyönä, vaiko teettää liikkeessä laskutustyönä. Jos kaikki tiivisteetkin hierotaan/tutkitaan laskutustyönä, niin samalla rahalla sais jo useamman sarjan uusia osia. Ja pajan pitää kuitenkin toimia kustannustehokkaasti ja antaa myös takuu tekemälleen työlle. Tyyli on totaalisen erilainen kuin osaavalla harrastajalla, joka vielä itse maksaa omasta pussistaan jokaisen nippelin.
Ennen oli osat kalliita ja työ halpaa, nyt asia on toisinpäin. Näin siis tämä asia karrikoidusti sanottuna.
Esimerkkinä vaikkapa nykyisen pyöräni jarruremppa muutaman vuoden takaa. Purin kaikki jarrut osiksi ja osien puhdistusten/hieromisten jälkeen tarkastin kaikki osat "suurennuslasin kanssa". Kaikki tiivistekumit olivat lähes uuden veroisessa kunnossa, ei kulumisen jälkiä eikä mitään muutakaan miksi olis pitänyt uusia. Venyttelin ja vanuttelin tiivistekumeja ja kaikki olivat uutta vastaavassa kunnossa. Kasasin jarrut käyttäen kumiosissa kasausrasvaa ja kylläpä toimivatkin edelleen herkästi ja tunnokkaasti. Ehkäpä vaihdan nesteet tulevana talvena.
Pyörällä oli silloin ikää jo 10 vuotta ja jarrut olivat vasta ekaa kertaa auki. Tosin sillä on ajettu koko historiansa ajan keskimäärin alle 10thkm/vuosi. Tärkein syy miksi avasin jarrut juuri silloin oli, että pyöräsylinterit olivat lievästi "jäykät" eli eivät irrottaneet täysin kun jarrukahvasta päästi irti. Se taas kuluttaa jarrupaloja/-levyjä tarpeettomasti, sekä haittaa ajamisen "herkkyyttää" erityisesti mutkateillä ja soralla. En myöskään vaihtanut jarruletkuja rempassa, miksi olisinkaan. Jarruneste oli selvästi jo vaihtokunnossa, mutta siinä oleva vesi ei ollut vielä ehtinyt syövyttämään metalliosia. Jarrunesteen vaihtokunnon näkee helposti, kun avaa säiliön kannen. Jos neste on tummunut vähänkään, niin kannattaa vaihtaa jo siinä vaiheessa.
Valmistajien suosittelemat kalenteriajat osien ja nesteiden vaihdoille takaavat jarrujen toimivuuden pahimmissakin olosuhteissa. Jos ajetaan vähän ja sekin hyvissä olosuhteissa ja säilytetään pyörää kuivassa/lämpimässä tilassa, niin terveen järjen käyttö on tässäkin kohtaa ihan sallittua ja jopa suositeltavaa.
Ehkä tuo jarrunesteen 2 vuoden vaihtosuositus on se ainoa asia jolle on perusteita olemassa.
Tiukat kalenteriajat jarruosille ovat valmistajatehtaille oiva keino pestä kätensä mahdollisista korvausvaatimuksista.
Autoissakin jarruletkut vaihdetaan vain kunnon mukaan ja siellä letkut ovat paljon huonommissa olosuhteissa kuin pyörässä.- Kra
Otsikosta jäi näköjään yksi sana pois.
Lieneekö tuo johtuvan Jaappanilaisista turvallisuusmääräyksistä koska muistaakseni siellä täytyy autoihinkin vaihtaa kaikki ohjauksen osat kahden vuoden käytön jälkeen.
Jarruneste kannattaa kyllä vaihtaa koska sen imemä kosteus juuri aiheuttaa korroosio vaurioita sylintereihin mikä taas vaurioittaa gummeja.- GHOSTWRITER
Tiivisteisiin ei tarvi kajota jos ei niissä mitään vikaa ole. Yleensä ne tiiviste- ja muut vauriot tulevat juuri siitä, että on nesteiden vaihto laiminlyöty. Jos ei mitään toimintahäiriöitä ole eikä vuotoja, niin hyvin riittää se pelkkä jarrunesteen vaihto. Ja kun sen parin vuoden välein tekee, niin pysyy ne tiivisteetkin kunnossa. Muista sitten laittaa vain järjestelmään suositeltavaa nestelaatua. Missään tapauksessa ÄLÄ laita DOT5 nestettä. Se on silikonipohjainen eikä sovellu yhteen muiden nesteiden kanssa. Eikä välttämättä kaikkien tiivistemateriaalienkaan. Eri asia sitten, jos juuri tuota laatua suositellaan. Silloin tuo DOT5 on ainoa vaihtoehto.
- vaihtamatta
ne tiivisteet ja kun nyt luin nämä vastaukset, jotka olivat oikein asiallisia ja antoisia, niin todellakin vaihdan vain nesteet, ellei mitään yllättävää ilmene.
Pyörä jo oleskeleekin "talviteloilla" lämpöisessä tallissa. Säädin juuri venttiilit ja nyt olisi edessä kaasareiden synkkaus. Ajattelin kokeilla kuulemaani menetelmää: 10m muoviletkua, johon 2T-öljyn ja bensan seosta hieman. Lähdöistä kulkemaan ylhäältä katon kautta ja keskikohta alas, jossa nesteen sitten pitäisi liikkua puoleen tai toiseen ja säätämällä keskelle letkua, johon tietysti ensin tehty merkki. Saattaa olla parempi, kuin heikko mittari?- GHOSTWRITER
Toi on todella tarkka mittari, vaikka omavalmiste onkin. :-) Muista vaan hommata siihen letkuun jotkut kuristimet. Mielellään vielä säädettävät. Huomaat kyllä aika pian niiden tarpeellisuuden. Toki voit myös tehdä letkuun mutkan ja säädellä sitä vaikkapa nippusiteellä. Mitään bensiiniä siihen öljyn joukkoon ei tarvi laittaa. Muutoinkin se neste, mitä siihen letkuun sitten laittaakaan, tuntuu olevan aina liian ohutta. Väriltään kannattaa valita sellainen öljy joka selvästi näkyy. Tosin, se kyllä värjää sen letkunkin niin että pintaa on syytä pitää tarkasti silmällä. Mutta oikeastaan tuo "mittari" on tarkin. Sopii sellaisille täydellisyyden tavoittelijoille ;-))
- vaihdellaan nesteitä
Se jarrunesteen vaihto parin vuoden välein on perusteltua senkin takia, että kuulemma vesi haluaa kerääntyä sinne jarrujen alimpiin osiin eli jarrusylinteriin. Ja siellähän se on omiaan aiheuttamaan murheita. Tosin kun Suomessa ajetaan puolet vuodesta ja säilytetään mopot talvella tallissa, voi vaihtosuositus olla yliampuva, mutta ei ole ainakaan kovin kallis toimenpiden, itse tehtynä. Ja säästää varmaan turhilta jarruremonteilta.
Synkkamittariksi katsoin itsekin joskus noita muoviputkivirityksiä, mutta sitten tilasin halvan mittarisarjan Louisilta ja hyvinhän tuo toimii. Kun synkkaus pitää tehdä nopeasti pelkällä kaasuttimeen jääneellä bensalla niin ei ole oikein aikaa alkaa virittelemään ;-) Ja kuten joku mainitsi, niin siihen vaimennukseen joudut kiinnittämään huomiota eli vaikka puristamaan letkua kasaan. Muuten voi olla nesteen liike liian villiä! - vaihtamatta
GHOSTWRITER kirjoitti:
Toi on todella tarkka mittari, vaikka omavalmiste onkin. :-) Muista vaan hommata siihen letkuun jotkut kuristimet. Mielellään vielä säädettävät. Huomaat kyllä aika pian niiden tarpeellisuuden. Toki voit myös tehdä letkuun mutkan ja säädellä sitä vaikkapa nippusiteellä. Mitään bensiiniä siihen öljyn joukkoon ei tarvi laittaa. Muutoinkin se neste, mitä siihen letkuun sitten laittaakaan, tuntuu olevan aina liian ohutta. Väriltään kannattaa valita sellainen öljy joka selvästi näkyy. Tosin, se kyllä värjää sen letkunkin niin että pintaa on syytä pitää tarkasti silmällä. Mutta oikeastaan tuo "mittari" on tarkin. Sopii sellaisille täydellisyyden tavoittelijoille ;-))
Täytyisikö niitä kuristuksia olla kaksi, eli "nestepilarin" molemmilla puolilla? Ja täytyisikö kuristusten olla samansuuruiset?
Vai tasoittuuko asia niin kuin muistan virtausopista joskus lukeneeni, että kuristuksen kohdalla virtaus vain kiihtyy, mutta määrä pysyy samana. Tosin tämä oli nestevirtauksista, kuten vesijohdosta ja ilma voi olla aivan eri asia?
Se kyllä kuulostaa helpolta, että taittaa letkun mutkalle ja varovasti hölläten päästää virtauksen liikkumaan.
Tossa mopossa ne synkkausnipat on 5:n mm:n letkulle. Aika ohutta on, mutta sitä tuossa nyt on 10 metriä varattuna. - Piilteema
vaihtamatta kirjoitti:
Täytyisikö niitä kuristuksia olla kaksi, eli "nestepilarin" molemmilla puolilla? Ja täytyisikö kuristusten olla samansuuruiset?
Vai tasoittuuko asia niin kuin muistan virtausopista joskus lukeneeni, että kuristuksen kohdalla virtaus vain kiihtyy, mutta määrä pysyy samana. Tosin tämä oli nestevirtauksista, kuten vesijohdosta ja ilma voi olla aivan eri asia?
Se kyllä kuulostaa helpolta, että taittaa letkun mutkalle ja varovasti hölläten päästää virtauksen liikkumaan.
Tossa mopossa ne synkkausnipat on 5:n mm:n letkulle. Aika ohutta on, mutta sitä tuossa nyt on 10 metriä varattuna.Laudan pätkään kiinnitetään esim neljä letkua jotka yhdistetään laudan alapäästä(lauta on pystyssä lattialla) esim t-haaroilla. Letku on sisäpuolelta n. 3-5mm halkaisijaltaan. Läpinäkyvää letkua, laadulla ei väliä. Letkut menevät suorassa alhaalta ylös lankkua pitkin. Kiinnitä esim rautakaupasta saatavilla johdonkiinnikkeillä(semmoisia naulalla seinään asennettavia klipsuja). Letkut menevät sitten suoraan imusarjaan/imukauloihin/sylintereihin johtaviin nippoihin. Letkun tulee olla tiivis nippaan. Tästä syystä nipan päähän tulevat letkunpätkät kannattaa laittaa pehmeästä ja laadukkaasta letkusta! Asenna jokaisen letkun väliin(tässä kohtaa hyvä vaihtaa läpinäkyvästä umpinaiseeen mustaan letkuun) 0,6mm hitsaussuutin mallia mig/mag hitsilaite.Muuta et sitten tarvisekaan, täytät vain letkuihin kraanavettä/bensaa/valopetroolia/2-t öljyä sen verran että neste on laudanpätkän puoliväliin asti alhaalta ylös. Alipaine-erot letkujen ja siten imusarjojen ja siten sylinterien välillä imevät vesipatsaan letkujen välillä erikorkeudelle. Suosittelen tekemään TUKEVAN telineen lankunpätkälle että lankku on A: Suorassa B: Pysyy suorassa.
Kaikkia osia löytyy Piilteemasta :)
- alkup.
nyt on jo venttiilit säädetty, kaasarit synkatty, jarruneste vaihdettu ja myös öljyt sain juuri vaihdetuksi.
Käytin siinä synkkaysletkussa öljyn ja bensan seosta. Pelkkä öljy tuntui juoksevan letkussa liian hitaasti, eli jäi liian pitkäksi aikaa seiniin. Öljynä käytin Jonsered 2T-öljyä. Se on itsesekoittuvaa ja käy myös tuoreöljyvoiteluun. Ja mikä parasta, siinä on tummanvihreä värisävy, joten näkyy, eikä kuitenkaan värjää letkua.
Hyvin onnistui, joten kiitoksia ohjeista, olivat tarpeen. - ____?
Mulla on 21v vanha mazda,eikä ikänä oo vaihdettu jarrunesteitä eikä tiivisteitä ja hyvin jarrut pelaa.Älä ihan heti ota ressiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1532617
- 1971890
- 701667
- 921628
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91351- 721021
- 811010
- 95999
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes190924- 67901