Ei tainut olla viime yönä meikäläisen ohittaneessa Kelpokuljetuksen Rellussa rajoitin kunnossa, kun meni suhahtamalla ohitse, kun allekirjoittanut kihnutti just tasan kahdeksaakymppiä. Eipä siinä, omille nilkoille kusevat, kun ajavat talla tiskissä. Ja liekö mikään ihme sitten, miksi aikataulut ovat kireitä.
Miettikääs muuten ihmiset, mihin sillä postilla tai yleensäkin ottaen rahdilla on niin helvetin kiire? Yhdestä suunnasta vaaditaan nopeampia toimituksia ja toisaalta pitäisi noudattaa prikulleen rajoituksia. Lievä ristiriita?
Allekirjoittanut on sitä mieltä, ettei ainakaan minulle tuodulla postilla tai mitä nyt hyvänsä tuodaankin ole niin kiirettä, etteikö sitä ennätä tuoda väljemmälläkin aikataululla. Onko joku muu samaa mieltä? Me ihmiset itse sen kiireen teemme ja aivan älyttömin perustein.
Kun Kusti polkee, niin
12
1902
Vastaukset
- ja pään sisuksen nesteet
Ajan kolmella erilaisella autolla Turku - Tampere väliä kuukaudessa 9 keikkaa. Pienin on turbotettu paku ja suurin auto Mannin perävaunullinen säiliö. Kyllä minä ne henkilöautoilijat tajuan, jotka viheltää ohi ja painuu horisonttiin.
Raskaan kaluston kilpa-ajamista en tajua. Saan ensimmäiset Turusta lähtiessäni Runosmäen valoista perääni. Kyllä ne kihnuttaat kyljessä moottoritiellä vain jotenkin ohi rajoitinta vasten. Näitä juuri juuri ohi "rekkoja" riittää leveäkaistan matkan Auraan kun itse välillä nostan avuksi kaasulta, että mahtuvat sankarit takaisin.
Loimaalta taas mäki- ja mutkaosuudet kolmostielle on peilit täynnä kilpaa ajavaa "ammattimiestä". Valkeakosken sillalla ne kaikki kihnuttaa 88 ja kiire on kova.
Tämä sama toistuu tullessani turbolla takaisin sataa. Vielä silloinkin on ohipyrkivää Raunion sahahaketta ja Lujabetonin puolikasta perävalossa.
Voi pojat kun huomaisitte, että ei se viisi minuuttia ennen siellä työmaalla tai voimalaitoksen pihassa teitä auta!
Ei raskaasta kirjoiteta turhaan pahaa ja ei meidän omat touhut lisää luottamusta ja ihailua.- se on
joka merkitsee..
itse ajan nuppi ja "täysperä" hommia,ja mistään en ole myöhästynyt vaikka matkavauhti on 82-85 vakkarilla ajettuna.. ajettu jo monta vuotta sitä vauhtia.. Monethan sanovat että ajavat rajoitinta vasten silloin kun on kiire (nojoo, ajan kyllä itsekin joskus). Se, että ajatko esim. 84-85km/h vaiko 88-90km/h ei tee niin suurta lovea päivään että sen takia tarvitsisi ajaa rajoitinta vasten. Aiemmin olin itsekin sitä mieltä, ja tulihan sitä ajeltua rajoittimessa, että muu kuin rajoitinta vasten ajaminen hidastaa selvästi matkantekoa.
Mutta näinhän ei todellakaan ole, korkeintaan useiden satojen kilometrien mittaisilla yhtenäisillä linjoilla vähän kovemmin ajamalla saa joidenkin minuuttien edun. Siis kun puhutaan vain ja ainoastaan ajasta. Käytännössä en usko Suomessa olevan kovinkaan montaa sellaista ajoa missä rajoitinta vasten ajamalla saisi niin suuren hyödyn, että siitä oikeasti olisi mitään hyötyä. Jos tekee noin kymmentuntista päivää, niin ei 5-10 minuutin, tai vaikkapa 15min aikasäästöllä ole mitään oikeaa tarkoitusta paitsi tietenkin silloin jos pitää ehtiä esim. laivaan. Tai tiukan aikataulun ajossa tiukat aikatalut houkuttavat yrittämään pysymistä aikataulussa. Mutta miksi ne aikataulut todellakin lasketaan niin tiukoiksi niin...
No onhan minullakin sen verran ongelmia korvien välissä että henkilökohtaisesti ajatellen "eniten" rassaa jos ajelee itse tyhjänä hieman pitempää väliä ja haluaisi mennä vapaasti (kuten oikeastaan aina) mutta ei voi kun kuorman kanssa kuhniva hidastelee edessä. Tai oikeastaan se rassaa silloinkin kun ajelee itse kuorman kanssa ja joku selvästi huonovetoisempi ajelee edessä. Ja myös silloin kun turistit ovat matkalla kaupungin sykkeestä maalle ja tiruuttelevat 80-100:sen tiellä 70:ä katselemassa maisemia. Silloin tekee mieli mennä ohi jos vain tilaisuus tulee eteen. Olen ajatellut asian niin ettei ole mitään syytä jäädä muodostamaan jonoa vaan jos joku ajaa hitaammin kuin oma matkanopeuteni, niin menen kyllä ohi jos se vain on järkevää = matkaa määränpäähän on tarpeeksi pitkälti.
Pitäähän laskut olla ajallaan perillä :)
En kyllä itsekään aina ymmärrä miksi aikataulut vedetään niin kireällä. Kiire on olevinaan trendikästä, mutta mielestäni omalla kiirellisyydellä ei kenenkään kannata alkaa kehuskelemaan. Lisäksi varsinkin työelämässä kiire on pitemmänpäälle paskamainen työkaveri - ainakin meidän hommissa.
Mites se Junnu lauloikaan... stressin orjana ois synti kaatua?- ?????????????????????
niin kun ei ole sellainen!!!!!!
- rajoitinta vasten
Nyt ja tulevaisuudessa. Kyllä se 89 km/h:kin on jo köröttelyä. Jos valtiovalta haluaisi kaikkien ajavan 80 km/h, niin silloin olisi rajoittimetkin säädetty 80 km/h. On helppoa ja järkevää ajaa rajoitinta vasten, se muutama litra naftaa, mitä kuluu enemmän, ei merkkaa mitään jos talossa on veloitukset kunnossa. Oikein säälittää nuo sorapellet, jotka keräävät tunteja ajaen 80 km/h. Naurettavaa! Johan kuljettajien pidentynyt työaikakin syö jo moninkertaisesti tuon naftakuluista syntyvän säästön palkkakustannusten muodossa. Perseestä ajaa 80 km/h!
- Sorapelle
rajoitinta vasten kirjoitti:
Nyt ja tulevaisuudessa. Kyllä se 89 km/h:kin on jo köröttelyä. Jos valtiovalta haluaisi kaikkien ajavan 80 km/h, niin silloin olisi rajoittimetkin säädetty 80 km/h. On helppoa ja järkevää ajaa rajoitinta vasten, se muutama litra naftaa, mitä kuluu enemmän, ei merkkaa mitään jos talossa on veloitukset kunnossa. Oikein säälittää nuo sorapellet, jotka keräävät tunteja ajaen 80 km/h. Naurettavaa! Johan kuljettajien pidentynyt työaikakin syö jo moninkertaisesti tuon naftakuluista syntyvän säästön palkkakustannusten muodossa. Perseestä ajaa 80 km/h!
Joo, tuleehan mulle päivässä joku puoli tuntia enemmän tunteja kuin koko ajan rajoitinta vasten ajavalle työkaverille samalla reitillä. Naftaa menee taas järjestään 3-4 litraa vähemmän sadalla. Kun oikein innostun yrittämään mahdollisimman pientä kulutusta, on ero välillä jopa 10 litran luokkaa sadalle.
Kun kilometrejä tulee päivässä yli 500, on säästö isännälle päivässä jo aika paljon enemmän kuin minun puolen tunnin palkkakulut. Varsinkin kun huomioidaan että taloudellinen ajotapa säästää myös renkaita, jarruja, moottoria jne.
Lisäksi tuo ajotapa säästää itseltä huomattavasti hermoja. Kun ajaa 80 km/h, ei kovinkaan usein tule muita perä edellä vastaan. Jos tulee, pääsee niistä yleensä myös suhteellisen vaivattomasti ohi, kun on vielä varaa hetkeksi kiihdyttääkin. - aikaisemmin
Sorapelle kirjoitti:
Joo, tuleehan mulle päivässä joku puoli tuntia enemmän tunteja kuin koko ajan rajoitinta vasten ajavalle työkaverille samalla reitillä. Naftaa menee taas järjestään 3-4 litraa vähemmän sadalla. Kun oikein innostun yrittämään mahdollisimman pientä kulutusta, on ero välillä jopa 10 litran luokkaa sadalle.
Kun kilometrejä tulee päivässä yli 500, on säästö isännälle päivässä jo aika paljon enemmän kuin minun puolen tunnin palkkakulut. Varsinkin kun huomioidaan että taloudellinen ajotapa säästää myös renkaita, jarruja, moottoria jne.
Lisäksi tuo ajotapa säästää itseltä huomattavasti hermoja. Kun ajaa 80 km/h, ei kovinkaan usein tule muita perä edellä vastaan. Jos tulee, pääsee niistä yleensä myös suhteellisen vaivattomasti ohi, kun on vielä varaa hetkeksi kiihdyttääkin.kato saattaa hyvä karata kottoo.
- pekkamies
motarilla meni heittamällä ohi vaikka minäkin ajoin rajoitinta vasten!! Mukamas shellin säännöt on rajoittimet 80ssä....vitut...
- hällä?
Niin kauan kun noita voi muutella läppärillä, niin eik´s se oo se ja sama.
- jusu
tossa itse ajoin omalla h-autolla näyttötauluun tasan 80 km/h ja totuus oli 74 km/h ettei ihme jos postipeku ja muut isot autot lykkii ohitte!
- Tarinan aloittaja
Mutta kun minäkin ajelin yhdistelmällä ja mittari kyllä pitää kutinsa. Pointti olikin lähinnä tuossa, miksi teetetään niin älyttömiä aikatauluja, että pitää polkea sitä keksintöä kuin tulpatonta mopoa. Ilmeisesti "kellokalle" on kellottanut reitit merseedeksellään ajamalla tuossa satasen nurkilla, ilman taukoja. Ja koska hän ei pidä taukoja, niin ei tarvitse muidenkaan pitää (oletusta).
Epäilen suuresti, että useissa logistiikkatehtävissä toimii sellaisia tyyppejä, jotka olisivat ehkä parempia mm. pölynimurikauppiaina kuin kuljetusesimiehinä ja suunnitteluinsseinä. Korkeampi koulutus ei mielestäni takaa laadukasta johtamista, jos ei yhtään ymmärrä käytännön asioiden päälle.
Onneksi ei vielä näissä ajoissa tehdä aikatauluja, mitä itsekin renkinä teen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921846- 851292
- 1101133
- 761017
- 111952
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693