Pidätkö kirjaa päivittäisistä menoista ja tuloista?
Olen monen vuoden ajan laittanut summat euron tarkkuudella vihkoon ylös, määrättyyn sarakkeeseen kunkin. Siis systeemillä: tulot-ruoka-henk.koht.-asuminen-sekalaiset. On mielenkiintoista kk lopussa katsoa, mihin ne eurot taas hupenivat. Ja joskus myöhemmin tarkastaa, paljonko se takki tms. maksoikaan.
Kirjanpitoa
7
701
Vastaukset
- Lyyli T
pidän. Aikoinaan tuli opeteltua exelin käyttö. Sillä hoidan kirjanpidon ja muut laskelmat. Ihan vaan sen takia etten unohda oppimaani. Välillä on kyllä pakko kaivella vanhoja muistiinpanoja.
Aikoinaan töissä ollessa tuli tehtyä niitä heräteostoksia. Kuukauden lopussa kirjanpidon tarkastelu aiheutti harmittelua "mitä taas tulikaan tehtyä". Kirjanpidolla pystyy helposti karsimaan turhat menot. Tulee ajateltua hiukan tarkemmin.- Excelissä
kirjanpito. Oikeastaan minulla on "kolminkertainen kirjanpito"! Yksi ihan itse tehty, yksi Marttaliiton sivuilta kopioitu, jossa on talousarvio ja budjettikin (nämä Excelissä). Sitten minulla Accesissa laajempikin kirjanpito, jossa on ihan tilinumerotkin. Se on debet-kredit kirjanpito. Vuosittain päätän sen ja avaan uudelle vuodelle uuden. On alkusaldot ja loppusaldot. (Vastaavaa ja vastattava). Joskus tosin saa etiä jotain summaa, kun ei aina muista jokaiseen kolmeen paikkaan näitä tietoja laittaa. Olin töissä kirjanpitäjä! Siksi se vieläkin kiinnostaa.
- vaimo!
Maksamme kaiken mahdollisen luottokortin maksuaikaominaisuudella. Siis melkein kaikken.
Korttilasku menee suoraveloitukseen eikä kiinnosta minua tippaakaan.
Käsittääkseni vaimo katsoo pankin kuukausiraportista tulot/menot ja korttiyhteenvedosta hieman jakaumaa sekä "epätavalliset" positiot.
Yleensä matkoilla tapahtuneet.
Kotona ollessa päivitän itse laskentapohjalleni OMX:n muutokset.
Loma-asunnon kustannukset ovat omalla pohjallaan.
Jotain muutakin, harvemmin tapahtuvaa tulee kilkuteltua omatekoisille pohjille muistiin. - jutta-juulia
Pidän ja olen todennut sen hyväksi keinoksi karsia turhia menoja ja pysyä budjetissa. Pienillä tuloilla se kummasti auttaa venyttämään senttiä. Kiva on vertailla toistuvien laskujen vaihtelua vuosittain. Minulla on kirjanpito Excel taulukossa, teen myös aina kuukauden budjetin. Taulukossa on laskurit jotka summaavat tuotteittain, ja vähentää menot tuloista ja vertaa budjettiin.
ruoka- ja automenot laitan ylös, en tosin tiedä miksi.
Automenot olen laittanut ylös aina ja ruokamenot kymmenkunta vuotta. Niistäkin ainoastaan laskun kokonaissumman. Ja sanottakoon ruoan hinnasta mitä hyvänsä, niin eipä paljon ole ruokamenot lisääntyneet, mielestäni samalla lailla ostan kuin ennenkin.
Isommat ostokset kirjaan kalenteriin, niistä sitten tarkastetaan hintoja vuosien kuluttua.- kirjanpitoa
Ja se oli tosi tarpeen. Pystyi jälkeenpäin katsomaan, jos tuli jotain epäselvyyksiä tai halusi tarkistaa hintoja.
Nyt olen laiskistunut enkä enää merkkaile menoja.Oikeastaan menot eivät ole ryöstäytyneet, vaikka en laita kaikkia muistiin. On tullut omanlainen tyyli kulutukseen. En juuri tee heräteostoja ja ajattelen melko tarkkaan isommat hankkeet. Ruokaan menee joskus liian paljon rahaa, mutta haluan syödä terveellisesti ja se maksaa.
Rahamenoja enää kirjaa, mutta olen jo vuosikaudet laittanut kalenteriin joka päivä tärkeimmät tapahtumat.
Se on ihan hyvä konsti, monesti läheisetkin ovat joutuneet turvautumaan muistiinpanoihini, kun jokun jutun ajankohta on epävarma. - a-woman1
...vihkoa ja kynää. Aina tankatessani kirjaan kilometrit, eurot ja paikkakunnan missä olen tankannut. Tallentuu samalla liikkumiseni eri puolilla Suomea, koska en juurikaan liiku muilla tavoin kuin omalla autolla.
Jos auto alkaa yllättäen kuluttaa normaalia enemmän, sen huomaa, kun on kilometritkin muistissa. Muut auton asiat kirjoitan myös vihkoon, renkaanvaihdot jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1904143
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421916- 561498
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331283Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581277Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93879SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä24863Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10839Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170798Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186679