Gradu + masennus?

hukassa..

Onko kenelläkään muulla täällä sama tilanne tai on aijemmin ollut tässä tilanteessa?

Ajatus ei vaan kulje, mitään en muista. Saikulla olen ollut viim. puolen vuoden aikana 2kk, vakavan masennuksen takia.

Kirjottaa pitäis, mutta kun ei vaan jaksa. Ärsyttää tälläinen "laiskuus"! En oikein vielä osaa laittaa tätä sairauden piikkiin, ja tuo masentaa yhä enemmän.

Miten saan itseni jaksamaan ja motivaation gradun kirjoitukselle? Tämän lisäksi pitäisi jaksaa käydä vielä viimeiset kurssit, rästitentit ja käydä töissä. Työnteko on sinäänsä tärkeää, sillä valmistuttuani saan jatkaa tuota työtä. Ja työpaikan tähdenhän opiskelen, en sen että saisin hyvät paperit..

22

7611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • useimmilla

      on opiskeluaikana masennusta tms? Itsellä olotila helpotti työhän siirtymisen jälkeen. Ei kannata leikkiä terveydellään, vielä kun se on tallella.

    • adsdsadasd

      lomaa siitä gradusta. En tarkoita vain sitä, että et tee sitä (kuten et teekään), vaan annat itsellesi _luvan_ olla tekemättä sitä. Aivosi kaipaavat lepoa, jota ne eivät saa, jos esimerkiksi katsot elokuvaa ja samalla tunnet siitä huonoa omaatuntoa, kun pitäisi oikeastaan tehdä gradua.

      Ole itsellesi armollinen, nyt eletään sentään vuoden pimeintä aikaa, jolloin monet eivät jaksa tehdä mitään. :)

    • tilanne?

      Jos sinulla on ohjaaja gradullesi ja proffasi on vastannut sinulle muutakin kuin valitettavasti emme voi auttaa sinua mitenkään gradun teossa, niin asiasi ovat hyvin.

      Voit hyvällä syyllä pitää paussia gradun teosta.

      Itsellä on venynyt vuosi tolkulla gradun teko. Ei ollut alkuvuosina siitä kun sain kaikki tentit suoritettua, aihetta. Sitten keksin aiheen ja nyt alkaa olla koossa jotenkin.

      Vaikken sairas olekaan millään lailla ollut tänä aikana, niin silti on gradun teko kasautunut niskaan ja olen ollut pakon edessä keskeyttää kirjoittaminen. Välillä ilman töitä ja välillä töissä. Aikaa olisi ollut tehdä kirjoitelma loppuun. Aina ei ole tiennyt miten jatkaa, joten taukoja on tullut.

      • nyt loppuun!

        Tutkinnonuudistus on ovella, ja olisi komeaa valmistua vanhojen tutkintovaatimusten mukaisesti niin kuin on aloittanutkin.

        Jos gradusi kerran on jotenkuten kasassa, niin nyt vain viilaat sitä vähän ja viet esitarkastukseen. Ei se muuten valmistu ikinä.


      • vähän sama tilanne
        nyt loppuun! kirjoitti:

        Tutkinnonuudistus on ovella, ja olisi komeaa valmistua vanhojen tutkintovaatimusten mukaisesti niin kuin on aloittanutkin.

        Jos gradusi kerran on jotenkuten kasassa, niin nyt vain viilaat sitä vähän ja viet esitarkastukseen. Ei se muuten valmistu ikinä.

        Kannattaa nyt ihan ensinnä suorittaa ne rästitentit ja loput kurssit pois roikkumasta. Sitten toisekseen miettiä niitä työvuoroja, että kuinka paljon ehtii tekemään ja sitten keskittyä graduun.

        Eihän kukaan tuollaisessa stressissä ja touhussa ehdi keskittyä gradun tekemiseen ja vähemmästäkin masentaa kun ei saa mitään aikaan kun on niin monta asiaa levällään.

        Ei se mitään vaikka valmistuminen muutaman vuoden venyisi, kunhan et väsytä täysin itseäsi.

        Tee päättäväisesti ja keskittyneesti asia kerrallaan loppuun niin kyllä se siitä.

        Tsemppiä! :)

        PS. olen edellisen kanssa hieman eri mieltä. Minulle ainakin suositeltiin vaihtamaan uuteen systeemiin, vaikka ajattelinkin että tuo vaihtumisajankohta olisi hyvä porkkana valmistua. Mutta kuulemma työelämässä liitetään opintopiste tutkinto uusiin tutkintoihin ja opintoviikot ovat vähän historiaa... Näin minulle siis sanottiin ja vaihdoin. Sama se minulle kunhan valmistun tässä vielä tänä vuonna. :)


    • Graduntekijällä

      Itsellä oli samanlainen tilanne syksyllä. Olin töissä joista jouduin jäämään pois, kun sairastuin työuupumukseen ja masennukseen. Aikaisemmin kesällä jäi gradu kesken, kun kyseiseen työpaikkaan menin. Silloin kun oli masennus pahimillaan, en olisi voinut kuvitellakaan tekeväni gradua, enkä tehnytkään.
      Nyt voin jo paremmin, ja gradunkin tekeminen onnistuu himpun verran paremmin. Ei voi silti hurrata. Kai se on aina vaikeaa, vaikka terve olisikin.
      Gradu kyllä ahdistaa tekemättömyydellään niin kauan kuin sitä ei ole valmiiksi saanut. Jos vain voimat riittävät, kannattaa tehdä se valmiiksi, niin pääsee edes yhdestä asiasta eroon. Jos ei pysty, sekin täytyy hyväksyä. Uudessa ja vanhassa systeemissä ei ole paljoakaan eroa, kunhan vain on kandin tutkinto suoritettu. Eli mikään ei mene hukkaan, jos gradu kuitenkin viivästyy. Onnea!

    • ap..

      Kiva etten ole ainut tämän kanssa eläjä (vaikken kyllä tällaista kenellekään toivoisi..)

      Opinnot ei etene. Rästitentteinä on enää sellaisia, joihin pitäisi opetella ulkoa asiat. Gradukin on samassa pisteessä kuin syksyllä. Yritän aktiivisesti sulkea tuon pois mielestäni..

      Kiitoksia tsemppauksista! :) Pitäisi varmaan alkaa tekemään jotain tuo gradun suhteen.. Onhan yksikin artikkeli tai muutama rivi tekstiä enemmän kuin ei mitään. Vanhalla tutkintorakenteella en ehdi valmistua, pitäisi siirtyä tuohon uuteen. Kiva kuulla että jossakin oikeasti suositellaan siirtymistä tuohon, vaikka valmistuminen onkin aika ajankohtaista.

      Mutta lisää vinkkejä ja omia kokemuksia otetaan vastaan.

      • ahdistavat

        enemmän kuin niiden tekeminen.
        Koeta saada itsesi toimintaan joko rästitenttien tai gradun kimppuun. Luultavasti olosi paranee. Ellei niin käy, niin tilaa aika lääkärille.
        Jo se, että avaat gradutiedoston, käynnistää prosessin. Asioita alkaa palata mieleesi, ja ehkä talven mittaan olet saanut uusia ideoitakin.


      • graduntekijällä

        Tilanne elää jatkuvasti gradun ja sairaudenkin kanssa. Minulla ainakin masennus liittyy vahvasti stressiin, tuo tarina olisi kokonaisuudessaan pitkä enkä siihen nyt lähde, mutta pointti on se, että itse gradun tekeminenkin voi pahentaa masennusoireita. Tai ei tietenkään "gradun tekeminen" vaan siihen liittyvät tunteet. Minulla meni stressi niin pahaksi, etten vain pystynyt mihinkään. Stressin oireita kun ovat esimerkiksi univaikeudet ja keskittymihäiriöt. Yritä siinä sitten keskittyä gradun tekoon. Selvisin tuosta ainakin väliaikaisesti sillä, että rupesin lepäämään, tapaamaan kavereita, harrastamaan liikuntaa, jne. Kaikkea sellaista että saa mielen hyväksi. Sitten jaksaa taas. Ja jos ei jaksa, ei tee. Nytkin laitan koneen kiinni, koska tänään en enää jaksa.

        Välillä pitää levätä, ja työmäärä jonka sietää, on yksilöllistä. Jotkut pystyvät vääntämään yötä myöten ahdistumatta, minä en. Jos lähden siitäkin potemaan syyllisyyttä, niin en varmasti saa tätä vähääkään aikaiseksi. Meillä kaikilla on ristimme kannettavana :)


      • MN123
        graduntekijällä kirjoitti:

        Tilanne elää jatkuvasti gradun ja sairaudenkin kanssa. Minulla ainakin masennus liittyy vahvasti stressiin, tuo tarina olisi kokonaisuudessaan pitkä enkä siihen nyt lähde, mutta pointti on se, että itse gradun tekeminenkin voi pahentaa masennusoireita. Tai ei tietenkään "gradun tekeminen" vaan siihen liittyvät tunteet. Minulla meni stressi niin pahaksi, etten vain pystynyt mihinkään. Stressin oireita kun ovat esimerkiksi univaikeudet ja keskittymihäiriöt. Yritä siinä sitten keskittyä gradun tekoon. Selvisin tuosta ainakin väliaikaisesti sillä, että rupesin lepäämään, tapaamaan kavereita, harrastamaan liikuntaa, jne. Kaikkea sellaista että saa mielen hyväksi. Sitten jaksaa taas. Ja jos ei jaksa, ei tee. Nytkin laitan koneen kiinni, koska tänään en enää jaksa.

        Välillä pitää levätä, ja työmäärä jonka sietää, on yksilöllistä. Jotkut pystyvät vääntämään yötä myöten ahdistumatta, minä en. Jos lähden siitäkin potemaan syyllisyyttä, niin en varmasti saa tätä vähääkään aikaiseksi. Meillä kaikilla on ristimme kannettavana :)

        Toisaalta herää kysymys siitä, kuinka jaksaa työelämässä jos jo gradunkin vääntäminen on mielenterveydelle ylivoimaista? Tokihan sitä on työpaikkojakin moneen lähtöön mutta monella vähänkin nousujohteisemmalla uralla saattaa myös olla jonkinlaista painetta hommien etenemisen suhteen...


      • November11
        MN123 kirjoitti:

        Toisaalta herää kysymys siitä, kuinka jaksaa työelämässä jos jo gradunkin vääntäminen on mielenterveydelle ylivoimaista? Tokihan sitä on työpaikkojakin moneen lähtöön mutta monella vähänkin nousujohteisemmalla uralla saattaa myös olla jonkinlaista painetta hommien etenemisen suhteen...

        Itse kärsin helposti stressistä, mutta olen huomannut, että stressin syntyyn pystyy vaikuttamaan. Yleensä töissä kestän stressiä suhteellisen hyvin jos vain tiedän, että voin purkaa stressiä tekemällä työtä. Pahinta minulle on stressi, jossa olen epävarma itsestäni ja asetan itselleni sen takia niin suuret vaatimukset, että en voi niitä saavuttaa. Olen myös hyvin itsekriittinen, turvallisuudenhakuinen sekä epävarma itsestäni, joten gradun tekeminen on saanut ainakin itsellä laukeamaan aika pahan stressin ja sitä kautta masennuksen. Järjellä ajatellen luulen pystyväni tekemään työn loppuun, mutta tunteella ajatellen haluaisin vain kuolla, koska en usko itseeni ja tuntuu siltä, että en voi ikinä pärjätä missään. Tässä on sekin tekijä mukana, että olen työssä, joka on toisaalta erittäin helppoa ja ei aiheuta tällä hetkellä paineita mitenkään, pikemminkin turhautumista sen tylsyyden vuoksi. Tuon tyyppisestä työstä johtuen onnistumiskokemukset ovat tällä hetkellä aika vähäiset. Niinpä tällä hetkellä ei ole mitään positiviisia kokemuksia, jotka auttaisivat pahemmin jaksamaan.

        Niinpä, summa summarum, hyvä itseluottamus, ei täydellisyyteen pyrkiminen ja oman käytöksen tunteminen stressitilanteessa saattaisi auttaa.


    • t y ö t ö n

      Sul on sentäs oikea asenne tuon työnteon osalta. Itse haen, mutten osaa ottaa vastaan. Mun pitäs lopettaa meinaa gradun tekeminen ja hakea töitä, kun ei tunnu yhtäaikaa onnistuvat. Aina muistaa haastatteluun mennessä, että jos otan tän työn, ni sit gradu lykkääntyy ja menee fiilis. Elä ainakaan sitä työtäs lopeta, tai jos lopetat, ni anna mulle ;P

    • marraskuunharmaa

      Viestiketju on toki vanha, mutta näyttääpä olevan yhä aktiivinen.
      Itse olen tehnyt graduani enemmän tai useinmiten vähemmän aktiivisesti jo toukokuusta 2009 ja tarkoitus olisi saada vaikka ennen joulua valmiiksi, mutta hitto kun ei se vain etene! Tunnistan itsessäni vahvat stressin oireet ja melkeinpä jo muutakin, masennusta. Olen ajatellut hakea apua YTHS:ltä, mutta kierosti ajattelin eka painaa gradun mahdollisimman pitkälle... Vähän kuin pelätessä, että lääkäri tms antaisi oikeutuksen olla tekemättä ja sitten en tekisi....
      Eniten graduntekemisessä tökkii, että en mielestäni osaa tarpeeksi, en tiedä, miten pitäisi edetä jne. Tällä hetkellä yritän tulkita tuloksia... Ohjaaja kyllä auttaa, mutta hyvin negatiivisen palautteen kautta ja keksii joka kerta jotain uutta, mitä minun pitäisi vielä tehdä jne. Itse valmista tekstiä ei ole nimeksikään...
      Otan mielelläni vastaan ideoita, miten saan työtäni konkreettisesti eteenpäin? Pelkkä istuminen koneen ääreessä lukuja pyöritellen ei johda mihinkään vaan pilaa viikonlopunkin....

      • haguau

        Joskus aiemminkin on ollut vastaava neuvo: heitä aivot narikkaan ja itsekontrolli hyllylle, ja ala kirjoittaa. Tekstiä syntyy tällä tavalla, ja aluksi on sivuseikka, onko se hyvää vai huonoa, todennäköisesti huonoa. Mutta tekstiä se on kuitenkin, ja siitä muokatessa saat aikaiseksi jotain. Jos et hyvää gradua, niin tee huono sellainen, kunhan teet.


      • Schippy
        haguau kirjoitti:

        Joskus aiemminkin on ollut vastaava neuvo: heitä aivot narikkaan ja itsekontrolli hyllylle, ja ala kirjoittaa. Tekstiä syntyy tällä tavalla, ja aluksi on sivuseikka, onko se hyvää vai huonoa, todennäköisesti huonoa. Mutta tekstiä se on kuitenkin, ja siitä muokatessa saat aikaiseksi jotain. Jos et hyvää gradua, niin tee huono sellainen, kunhan teet.

        Itse jouduin uuteen tutkintosääntöön siirtymisen jälkeen tekemään vielä kandinkin. Itse ainakin aikaisemmin jäin odottelemaan sitä "valmista tekstiä". Alussa on vaikea ottaa mistään kiinni enkä nyt dipankaan kanssa osaa alottaa mistään. Kandi sentään oli pelkkää artikkeleiden lukua ja tekstin muokkausta.

        Mutta uskon seuraavaan taktiikkaan: Kirjoita kaikesta lukemastasi jotain. Vaikka pieni tiivistelmä. Tai "artikkelin nimi, tämä ei liittynyt aiheeseen". Tai, jos olet tehnyt jonkinlaisen lopputyöpohjan otsikoineen, tee uusi alaotsikko ja kirjoita lähteestä saamasi tieto siihen. tai useamman pienen otsikon alle. Itse ainakin kandissa sitten luin tekstejä välillä läpi ja yhdistelin niitä pidemmiksi kappaleiksi.

        Gradu/dippa on tietty vähän erilainen projekti aiheesta riippuen, mutta pieniä tekstejä kirjoittamalla rupeaa materiaalia pikkuhiljaa olemaan. Sitä on sitten helpompi työstää eteenpäin. Kunhan muistaa merkata mikä pätkä on mistäkin lähteestä!!!

        Itellä olis tuhat muutakin hommaa, työ hoidettavana ja putkiremppa kämpässä. Ei kauheesti kiinnostais dippa ja näin alkumetreillä hirvittää, miten ikinä selviän koko hommasta. Mutta jos kokeilen tuota omaa ohjetta, rupean keräämään tiedonmurusia ja suunnittelemaan haastatteluja. Käsitekarttoja ja joku aikataulu tuohon pöydänkulmalle. Ja seinälle oma aihe isoin kirjaimin. Kokeneiden mukaan se auttaa kanssa :)

        Tsemppiä kaikille!


    • Tuttu kokemus

      On ollut samankaltainen tilanne. Todellinen syy on tekemätön gradu. Se painoi kuin kivireki, jokainen aamu alkoi raskain askelin. Usko pois! Nyt ihme on tapahtunut, tuntuu epätodelliselta, sain gradun hyväksytyksi! Alat vain tekemään! Tärkeintä on kirjoittaa vaikka takkuilisi. Vähitellen päset putkeen ja saat gardusi tehtyä. Se on varma, et siltä voi välttyä. Mutta edellytyksenä on, että teet säännöllisesti ja vähintään 3-4 tuntia kerralla joka päivä. Muutoin ei onnistu.

    • VihreäVillasukka

      Samoja ajatuksia täälläkin. Olen kyllä miettinyt ohjauksen osuuttakin asiaan. Eräs ohjaaja ei ymmärrä aihettani ollenkaan ja piikittelee opinnäytetyön viivästymisestä melkein joka kerta.. Se masentaa ja saa mielen matalaksi. Tuntuu, että jotenkin nolaa itsensä kaikissa seminaari-istunnoissa, kun ei osaa niin tieteellisesti selittää asioita ja aiheestaan kertoa. Kai tämä gradun tekeminen on tällainen itsensä kanssa käytävä "kamppailu", jonka voittona on sellaisen asian tekeminen, mitä ei koskaan uskonut tekevänsä - tuo "pieni kirja yliopiston kirjaston hyllyyn". Kaikille gradun ja gradumasennuksen kanssa taisteleville lämpimiä ajatuksia! Monet muutkin ennen meitä ovat gradusta selviytyneet, miksei mekin? :)

    • .....

      Kun on vakava masennus, täytyy sitä saada ensin hoidettua, ennenkuin voi jatkaa opiskelua ja työtä. Pyydä töistä opintovapaata, että saat suoritettua tutkinnon valmiiksi.

      Onko teillä YTHS:ssä psykologia, jonka kanssa voisit keskustella?

      Kun olet vähän paremmassa kunnossa päätä, kumman teet ensin, gradun vai rästitentit. Minä tein ensin gradun. Gradun loppusilaukseenkin voi saada ohjaajalta apua.

      Miksi muuten et voisi vaihtaa uusimuotoiseen tutkintoon, minä ainakin vaihdoin.

      • ........

        gradu on vain yksi tentti muiden joukossa, sillä turhaan pelotellaan opiskelijaraukkoja!!


    • 2+33

      Juu, graduahdistus on merkkit siitä, että pitäisi olla aikuinen, valmistua, saada töitä ja alkaa elää.
      Kukaan ei graduja lue eikä ole niistä kiinnostunut, joten se vain pitää kursia kasaan ja sitten siitä pääsee eroon.
      Elämä alkaa joka tapauksessa, teki gradun tai ei.

      • On hyviäkin

        Jaa, minä selailen kyllä graduja joka kuukausi ja olen kiinnostunut oman oppiaiheeni uusista töistä. Jos ne ovat siis hyvin tehtyjä ja kiinnostavasta aiheesta. Ei gradu ole epäkiinnostavaa luettavaa vain siksi, että se on opiskelijan tekemä eikä siinä ole kovia kansia.


    • feikki-maisteri

      Huhtasaarikin oli ehkä masentunut, eikä jaksanut siksi tehdä itse graduaan vaan kopioi siihen sisällön.

      Aika masentavaa katseltavaa Lauran touhut ovat muutenkin. Ei se kyllä kovin paljon ole kouluissa oppinut kun opettaa että maa on littana plätty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe