Kammiolisälyönnit

hoi

Holter-nauhoituksessa todettiin 240 kammiolisälyöntiä vuorokaudessa.
Minulla on päivittäin tosi paljon niitä ja tunnen jokaisen muljahduksen. Ollut jo yli kymmenen vuotta.
Tutkittu on kaikki mahdolliset tutkimukset ja lääkärit vaan sanovat että ne on vaarattomia. Ikää 40v.
Lääkityksenä emconcor 5mg 1tbl/pvä.

minne voisin mennä ja mitä mulle voitais tehdä, sillä haluan jo niin näiden loppuvan.

36

17172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anne-Marie

      Mulla on kans samat. Mulla meni aikaisemmin kans vahvempana emconcor, mut lisärit lisääntyivät, vähän pienennettiin annosta ja jonkun verran vähenivät, mut nyt taas ihan päivittäin. Haluaisin myös tietää et voisko vielä jotain tehdä. On ultrattu, holteroitu, rasitettu. Nyt myös tyttärelläni samaa. Olen ite kärsinyt näistä teini-iästä lähtien.

      • kärsinyt

        minulla on myöskin paljon lisälyöntejä, ja ne tulevat muutamankerran kk pyrähdyksinä ,eli monta ihan peräkkäin tuntuu kuin olisi toisissaan kiinni,syön bisoprolol 5mg 1,5 tabl. päivässä.se on kait tälläkertaa paras lääke lisälyönteihin ainakin lääkärit väittää.ps.lääkäri sanoi mulle jos lisälyöntejä alkaa olla niistä ei pääse koskaan eroon,koska niihin ei ole sellaista lääkettä et ne kokonaan häviäis.


    • HarriM

      Minulla on kammiolisälyöntejä noin 8-10 kpl/min eikä ne ole ainakaan minulla vaarallisia. Ikäviä kylläkin. En käytä lääkkeitä vaikka toisaalta joskus tekisi mieli hakea jotain lääkettä vaivaan. Niiden kanssa pitäisi vain oppia elämään.

      • Mari(eh)

        Päivittäin, jopa kahden tai kolmen lyönnin välein. Beetasalpaaja ei ainakaan minulla auta. Nyt ekg:ssa muutoksia, joudun sydämen vajaatoimintaa kartoittavaan kokeeseen (st-laskut V4-V6 noin puoli milliä). Ja ikää vasta 21.


      • sama vaiva

        mulla on ollut joku vuoden verran extroja ja niitä ilmenee n. 8-12 min.. menen nytte holtter tutkimukseen, ultraan, sekä vielä rasitus ekg:n otto kylkeen.. kardiologi sano että tuskin mitään löytyy, vaan ku että niitä hyvänlaatuisia kammioextroja, ja sen että sitten ei auta ku vaan elää niitten kans.. aika näyttää tietty kuinka laita on..:/ mut onko sulta otettu jo kyseiset tutkimukset ja jos on nii mitä lekuri niistä sitte tuumas..? ite oon kaikella tavalla tietonen mitä kammiolisälyönnit pitää sisällään mutta kuitenkin pitkän paskan siedettyäni haluan kysyä samaa vaivaa potevalta henk. että mitä vaihtoehtoja on esim. tarjottu.. onko toivoakaan että niistä joskus pääsis eroon? salettiin meikäläisellä on tuhansia extroja/vrk. Boratin sanoin, very nice! :D


    • Oletko käynyt ultraäänikuvauksessa. Sillä voidaan katsoa sydämen toimintaa tarkemmin. Minullakin oli noita muljahduksia, en kiinittänyt niihin huomiota, mutta ultrassa todettiin sydämen vajaatoiminta. Ihmettelinkin miksi oli väsynyt, eikä kunto noussut vaikka liikuin melko paljon

      • puhut

        Ultra on hyvä tutkimus sulkemaan pois kaikki muut aiheuttajat, kuten sinulla vajaatoiminnan. Sekään ei ole itsenäinen sairaus vaan seuraus jostain, sekin varmaan selvisi.
        Minulla vastaavasti oli ollut sydänlihastulehdus, joka oli parantunut, mutta jätti jälkeensä mm. nuo vaarattomat lisälyönnit. Ne on saatu erilaisilla beetasalpaaja-annostuksilla vaimeammiksi, etten niitä aina huomaa, paitsi rasituksen jälkeen ja nytkin flunssassa. Ne tulevat ja menevät ja kaikenlaisilla tahdeilla.

        Bisoprololia käytän minäkin, sitähän on monella lääkenimellä ja saan vaihtaa lääkärin luvalla sen halvimpaankin, silti toimii.


    • pukkaa täälläkin

      Mulla myös kammiolisäreitä. Keväällä oli valloillaan ihan kauheat ajat sydämen kanssa kun kammiolisäriä puski vuorokaudessa yli 10 000. Ovat kiusanneet lapsesta saakka mutta kaksi kertaa tehty holter ennen tuota niin ei koskaa saatu nauhalle kun vaihtelu on ollut niin suurta (esim. saattoi mennä viikko ilman lisäreitä ja sitte tulla ihan hirveä härdelli päälle). No nyt kun tahti oli että yli 10 000 vuorokaudessa niin johan saatiin nauhalle ihan perus ekg:lle, kun niitä koko ajan tuli. Ärsyttää se, kun AINA lääkärit toitottaa potilaille että lisälyönnit on vaarattomia. Niin oli mullekin hoettu aiemmin. Mulla kun vihdoinki saatiin näytteet kunnon rytmihäiriöstä nauhalle niin ei olleetkaan vaarattomia, vaan varhaisia kammiolisälyöntejä, jotka osuu t-aaltoon. Ei kuulemma ole yleistä, valtaosalla ehdottomasti on vaarattomia.

      Mulla myös bisoprolol 5 mg/vrk käytössä, alotettiin sen jälkeen kun näytettä saatiin, sillä on suht hyvin pysyneet poissa mutta oikeasti pelottaa jos lisälyönnit tulee takaisin lääkkeistä huolimatta. En oo aiemmin ollut niistä huolissani kunnes vasta nyt kun kuulin että ovat varhaisia ja niihin liittyy vakavan kammioperäisen rytmihäiriön alkamisen ja kammiovärinän käynnistymisen riski. Elä nyt sitte tämänki kanssa. Ois ollu mielenrauhalle parempaa olla tietämättä ja kärsiä muljahtelusta. Oon ymmärtäny että aika monien meistä vaan täytyy tämä kestää. Ja mikäs on kestäessä niillä, joilla oikeasti on vaarattomat lisälyönnit, vaikka niitä paljon onkin ja alentaa elämänlaatua. Mutta huolta on ikävä kantaa mukanaan.
      Tsemppiä kaikille jotka ekstroista kärsii. Olkaa kuitenkin onnellisia jos teillä ne edes tulee oikeaan kohtaan.

      • matsoni83

        on kyllä toisaalta mukavaa kun on muitakin ihmisiä jotka näistä samoista vaivoista kärsii.. on raskasta elää helvetillisten rytmihäiriöiden kanssa yli vuoden verran ilman että olo edes hitusen verran rauhoittuis. Työskentelen itse ambulanssissa ja tiedän hyvin yleensäkin sydänsairaudet jne.. tunnen myös ammattini ohella useita lääkäreitä joilta olen saanut asiasta paljon kysellä, mutta kuitenkaan en ole juurikaan saanut helpotusta elämääni. Sen vuoksi on myös mukavaa kirjoittaa ihmisille jotka näistä oireista kärsii.. Ihme ja kumma, mutta saa tästä aika lailla ainakin sitä kuuluisaa vertaistukea. Tosiaan tällä hetkellä holter koreilee rintapielessä ja päivän saldo on varmasti ihan tyydyttävä.. on kuitenkin selviö että niitä lisälyöntejä tulisi mahdollisimman paljon että saadaan se pahin mahdollinen tila ja sitä myödän sydämen status paremmin selvitettyä. Raameiltani olen 170/69, ikää 26 v. Harrastan aktiivisesti liikuntaa ja suhkot norm. elämäntavat! ;) Kroppani käyttäytyy toisinaan erittäin ihmeellisesti.. Kun juon alkoholia oireet katoavat, ja kun minulla on krapula oireita ei ole tällöinkään mikä on aivan hullua sillä normaalisti silloin ihmisillä ne tulee jos joskus. Krapulassa sykkeeni on bradykardinen (hidaslyöntinen), kun norm. se krapulaisella on takykardinen eli (nopealyöntinen).. Lääkärille sanoinkin asiasta, että olisi varmaankin paras että meikäläinen olisi aina pikku kankkusessa, olis hiukan parempi sekin vaihtoehto! :D sitten on myös se että rytmihäiriöitä on miltein koko päivän, mutta kun alkaa kello menemään iltaa kohden, katoaa ne taas.. se tietty selittyy osin sillä että kun ilta sieltä tulee, on keho jo sen verran rauhoittunut että syketaajuus laskee tämän mukana. Toisinsanoen keho rauhoittuu. Ärsyttävää on se että nämä rytmihäiriöt eivät ole koskaan samanlaisia, vaan joka päivä on jollain tapaa erilainen. niitä on aina, mutta määrä voi vaihdella esim. 1000 lyönnistä aina tuhansiin.. Yhden positiivisen asian kuitenkin olen laittanut merkille. Niin kauan kun ei tule seuraavia oireita on kaikki jotenkuten tervettä. eli.. rasituksessa oireet häviävät, tai et joudu keskeyttämään urheilusuoritustasi sen takia että tykyttää, ei tule pahoinvointia, ei huimaa/okseta, verenpaineesi on kunnossa sekä syketaajuus on norm. jne.. olen huomannut että tupakan poltto provosoi rytmihäiriöille kuin myös unenpuute mikä ammatin puolesta ei palvele minua! :) Uskon että ne ihmiset jotka oireista on kärsinyt pitkään, muuttuvat oireet enemmän ja enemmän krooniseksi. Tarkoitan että ne on paljolti myös jo oman mielikuvituksen ansiota.. kun aamulla heräät ja lisälyöntejä ei ole, mietit jo että missäs ne oikein onkaan.. ja samalla alkaakin se tykyttely uudelleen. Tästä seuraa noidankehä josta on vaiokea päästä ulos, koska itse voin allekirjoittaa tämän ongelman näin pitkään näitä oireita jo katsellessani.. Ihminen voi saada pelkällä psyykkeellä itsensä hyvinkin kipeäksi!! Siitä pääseminen ulos on helpommin sanottu kuin tehty. Kiitos kaikille kun vastasitte edelliseen kirjoitukseeni, se oli silti mukavaa luettavaa omalla tavallaan! ;) olen tällä hetkellä töissä, ja aika väsynyt on mies tällä hetkellä klo. 3:34.. :D pahoittelen jos olen artikuloinut asioita päin pyllyä tai että olen toistanut itseäni liiaksi. En ole maailmanmestari kirjoittamisessa, mutta toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä.. Tsemppiä vaan kaikille!


      • entä kun
        matsoni83 kirjoitti:

        on kyllä toisaalta mukavaa kun on muitakin ihmisiä jotka näistä samoista vaivoista kärsii.. on raskasta elää helvetillisten rytmihäiriöiden kanssa yli vuoden verran ilman että olo edes hitusen verran rauhoittuis. Työskentelen itse ambulanssissa ja tiedän hyvin yleensäkin sydänsairaudet jne.. tunnen myös ammattini ohella useita lääkäreitä joilta olen saanut asiasta paljon kysellä, mutta kuitenkaan en ole juurikaan saanut helpotusta elämääni. Sen vuoksi on myös mukavaa kirjoittaa ihmisille jotka näistä oireista kärsii.. Ihme ja kumma, mutta saa tästä aika lailla ainakin sitä kuuluisaa vertaistukea. Tosiaan tällä hetkellä holter koreilee rintapielessä ja päivän saldo on varmasti ihan tyydyttävä.. on kuitenkin selviö että niitä lisälyöntejä tulisi mahdollisimman paljon että saadaan se pahin mahdollinen tila ja sitä myödän sydämen status paremmin selvitettyä. Raameiltani olen 170/69, ikää 26 v. Harrastan aktiivisesti liikuntaa ja suhkot norm. elämäntavat! ;) Kroppani käyttäytyy toisinaan erittäin ihmeellisesti.. Kun juon alkoholia oireet katoavat, ja kun minulla on krapula oireita ei ole tällöinkään mikä on aivan hullua sillä normaalisti silloin ihmisillä ne tulee jos joskus. Krapulassa sykkeeni on bradykardinen (hidaslyöntinen), kun norm. se krapulaisella on takykardinen eli (nopealyöntinen).. Lääkärille sanoinkin asiasta, että olisi varmaankin paras että meikäläinen olisi aina pikku kankkusessa, olis hiukan parempi sekin vaihtoehto! :D sitten on myös se että rytmihäiriöitä on miltein koko päivän, mutta kun alkaa kello menemään iltaa kohden, katoaa ne taas.. se tietty selittyy osin sillä että kun ilta sieltä tulee, on keho jo sen verran rauhoittunut että syketaajuus laskee tämän mukana. Toisinsanoen keho rauhoittuu. Ärsyttävää on se että nämä rytmihäiriöt eivät ole koskaan samanlaisia, vaan joka päivä on jollain tapaa erilainen. niitä on aina, mutta määrä voi vaihdella esim. 1000 lyönnistä aina tuhansiin.. Yhden positiivisen asian kuitenkin olen laittanut merkille. Niin kauan kun ei tule seuraavia oireita on kaikki jotenkuten tervettä. eli.. rasituksessa oireet häviävät, tai et joudu keskeyttämään urheilusuoritustasi sen takia että tykyttää, ei tule pahoinvointia, ei huimaa/okseta, verenpaineesi on kunnossa sekä syketaajuus on norm. jne.. olen huomannut että tupakan poltto provosoi rytmihäiriöille kuin myös unenpuute mikä ammatin puolesta ei palvele minua! :) Uskon että ne ihmiset jotka oireista on kärsinyt pitkään, muuttuvat oireet enemmän ja enemmän krooniseksi. Tarkoitan että ne on paljolti myös jo oman mielikuvituksen ansiota.. kun aamulla heräät ja lisälyöntejä ei ole, mietit jo että missäs ne oikein onkaan.. ja samalla alkaakin se tykyttely uudelleen. Tästä seuraa noidankehä josta on vaiokea päästä ulos, koska itse voin allekirjoittaa tämän ongelman näin pitkään näitä oireita jo katsellessani.. Ihminen voi saada pelkällä psyykkeellä itsensä hyvinkin kipeäksi!! Siitä pääseminen ulos on helpommin sanottu kuin tehty. Kiitos kaikille kun vastasitte edelliseen kirjoitukseeni, se oli silti mukavaa luettavaa omalla tavallaan! ;) olen tällä hetkellä töissä, ja aika väsynyt on mies tällä hetkellä klo. 3:34.. :D pahoittelen jos olen artikuloinut asioita päin pyllyä tai että olen toistanut itseäni liiaksi. En ole maailmanmestari kirjoittamisessa, mutta toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä.. Tsemppiä vaan kaikille!

        lisälyöntisyyteen liittyy pahoinvointia tai muuten huonoa ola sekä huimausta...Lääkäri on mulle sanonut että ei se haittaa että se on aika normaalia ja vaaratonta, sydän todettu muuten terveeks 3 holterilla, 2 ultralla sekä rasitus-ekg:llä...viimeisessä holterissa reilu tuhat kammiolisäriä.


      • spp1234
        matsoni83 kirjoitti:

        on kyllä toisaalta mukavaa kun on muitakin ihmisiä jotka näistä samoista vaivoista kärsii.. on raskasta elää helvetillisten rytmihäiriöiden kanssa yli vuoden verran ilman että olo edes hitusen verran rauhoittuis. Työskentelen itse ambulanssissa ja tiedän hyvin yleensäkin sydänsairaudet jne.. tunnen myös ammattini ohella useita lääkäreitä joilta olen saanut asiasta paljon kysellä, mutta kuitenkaan en ole juurikaan saanut helpotusta elämääni. Sen vuoksi on myös mukavaa kirjoittaa ihmisille jotka näistä oireista kärsii.. Ihme ja kumma, mutta saa tästä aika lailla ainakin sitä kuuluisaa vertaistukea. Tosiaan tällä hetkellä holter koreilee rintapielessä ja päivän saldo on varmasti ihan tyydyttävä.. on kuitenkin selviö että niitä lisälyöntejä tulisi mahdollisimman paljon että saadaan se pahin mahdollinen tila ja sitä myödän sydämen status paremmin selvitettyä. Raameiltani olen 170/69, ikää 26 v. Harrastan aktiivisesti liikuntaa ja suhkot norm. elämäntavat! ;) Kroppani käyttäytyy toisinaan erittäin ihmeellisesti.. Kun juon alkoholia oireet katoavat, ja kun minulla on krapula oireita ei ole tällöinkään mikä on aivan hullua sillä normaalisti silloin ihmisillä ne tulee jos joskus. Krapulassa sykkeeni on bradykardinen (hidaslyöntinen), kun norm. se krapulaisella on takykardinen eli (nopealyöntinen).. Lääkärille sanoinkin asiasta, että olisi varmaankin paras että meikäläinen olisi aina pikku kankkusessa, olis hiukan parempi sekin vaihtoehto! :D sitten on myös se että rytmihäiriöitä on miltein koko päivän, mutta kun alkaa kello menemään iltaa kohden, katoaa ne taas.. se tietty selittyy osin sillä että kun ilta sieltä tulee, on keho jo sen verran rauhoittunut että syketaajuus laskee tämän mukana. Toisinsanoen keho rauhoittuu. Ärsyttävää on se että nämä rytmihäiriöt eivät ole koskaan samanlaisia, vaan joka päivä on jollain tapaa erilainen. niitä on aina, mutta määrä voi vaihdella esim. 1000 lyönnistä aina tuhansiin.. Yhden positiivisen asian kuitenkin olen laittanut merkille. Niin kauan kun ei tule seuraavia oireita on kaikki jotenkuten tervettä. eli.. rasituksessa oireet häviävät, tai et joudu keskeyttämään urheilusuoritustasi sen takia että tykyttää, ei tule pahoinvointia, ei huimaa/okseta, verenpaineesi on kunnossa sekä syketaajuus on norm. jne.. olen huomannut että tupakan poltto provosoi rytmihäiriöille kuin myös unenpuute mikä ammatin puolesta ei palvele minua! :) Uskon että ne ihmiset jotka oireista on kärsinyt pitkään, muuttuvat oireet enemmän ja enemmän krooniseksi. Tarkoitan että ne on paljolti myös jo oman mielikuvituksen ansiota.. kun aamulla heräät ja lisälyöntejä ei ole, mietit jo että missäs ne oikein onkaan.. ja samalla alkaakin se tykyttely uudelleen. Tästä seuraa noidankehä josta on vaiokea päästä ulos, koska itse voin allekirjoittaa tämän ongelman näin pitkään näitä oireita jo katsellessani.. Ihminen voi saada pelkällä psyykkeellä itsensä hyvinkin kipeäksi!! Siitä pääseminen ulos on helpommin sanottu kuin tehty. Kiitos kaikille kun vastasitte edelliseen kirjoitukseeni, se oli silti mukavaa luettavaa omalla tavallaan! ;) olen tällä hetkellä töissä, ja aika väsynyt on mies tällä hetkellä klo. 3:34.. :D pahoittelen jos olen artikuloinut asioita päin pyllyä tai että olen toistanut itseäni liiaksi. En ole maailmanmestari kirjoittamisessa, mutta toivottavasti tästä oli edes jotain hyötyä.. Tsemppiä vaan kaikille!

        Siis niin oikeassa olet "kaimaseni". Ihan 100% samat oireet... Uskon että 50% ne johtuu psyykkisistä asioista...


    • Yksinäinen Ratsastaja

      Ne todella ovat vaarattomia, mutta ikävän tuntuisia. Hyviä kotikonsteja kammio ekstrojen vähentämiseen ovat säännöllinen elämänrytmi, kahvin ja kaiken kofeiinipitoisen juoman välttäminen, alkoholin välttäminen sekä tupakoinnin lopetus. Kaikki em. asiat provosoivat kammiolisälyöntejä.

      • Uusiasia

        Holterissa 250000 kmiolisälyöntiä, jokaettä toinen lyönti ultrassa. Ambulanssilla välittömästi sairaalaan seurantaan. Vasen puoli riskileikkaus, beetasalpaajilla aloitettu hoito. Kotiin joka 3. lisälyönti ja töihin. Miten työssä on sujunut kun lisälyöntejä on näin paljon.


      • uusiasia

        Siis 25000


    • tyttölisälyönteineen

      Lääkäri sanoi, että kannattaa kokeilla jääkylmää juomaa kun tulee paha olo sydämeen, koska yksi sydänhermo menee lähellä ruokatorvea, niin se kylmyys rauhoittaa sitä hermoa. (olen tyttö jolla on alkanut tulemaan lisälyöntejä, niitä on nyt joka kahdeksas lyönti). Kokeilin jäävettä ja se auttoi hetkelisesti.

    • jamika

      Itselläni kammiolisälyöntejä runsaasti, hoidettu kerran kateriablaatiolla ja vähenivätkin, jopa kuukausia ilman ainuttakaan lisäriä. Stressi lisää niitä itselläni ja vähäinen uni. Pahimmillaan Lisälyöntejä useita tuhansia mutta ablaation jälkeen selvästi vähenivät.

    • inkeri1972

      Itsellä todettiin 14000 lisälyöntiä / vuorokausi. Ollut propral käytössä migreenin estona jo pari vuotta, mutta ei juuri auta rytmeihin. Jatkotutkimukset odottaa, mutta tuskinpa mitään löytyy.

    • mullakin niitä

      Ollu 14vuotiaasta lähtien, välillä tulee, välillä hävii..Nyt on ollu kolme kk joka päivä koko ajan..Ennen emconcor autto, nyt propral eikä auta mikää..Lääkörit sanoo et on vaarattomii, mut haluun jo näitten loppuvan!!Rupee jo ärsyttää ku joka päivä huono olo ekä pysty tehä kunnol mitää.Käyny holteris ja ultras pari kertaa ja rasitustestis eikä mitää ihmeellist ollu.

      • Kapa_40

        MIllaisia määriä lisälyöntejä sulla on ja ovatko kammio- vai eteisperäisiä? Jos oikein valtavia määriä on päivittäin niin voitaneen katetriablaatiota harkita, muta edellyttää kuulemma että on tyylin yli 10.000 päivässä ja nimenomaan kammiolisälyöntiä. Jos sydämessä ei mitään muuta vikaa niin muuta lääkehoitoa kuin beetasalpaajat niihin ei anneta. Joillain lisärit voivat aiheutua myös vatsan toiminnasta (hapokas vatsa), selän jumeista, magnesium. ym. puutteista. Harvemmin kuitenkin noista seikoista ja kokelu voi antaa lähinnä hetken 'psykologisen' vaikutuksen, jonka olen itse havainnut magnesiumin kanssa.


    • Sydäntehosh

      Kammioextrat eli kammiolisälyönnit ovat normaaleja ja vaarattomia. Tuntuvat ikävinä muljahteluina. Leikkaushoitoa tai muutakaan poppaakonstia ei niiden hoidoksi ole jos sydän on muuten terve. Beetasalpaajat (emconcor, bisoprolol) voivat helpottaa oireita, mutta eivät sovi potilaille joilla on jo valmiiksi matala verenpaine. Ne kun hidastavat pulssia, mutta laskevat myös verenpainetta.
      Kannattaa välttää yliväsymistä, nukkua riittävästi, välttää krapulaa , välttää stressiä, välttää liikaa oman voinnin tarkkailua, liikkua, syödä terveellisesti, välttää ylipainoa ja huolehtia riittävästä magnesiumin ja kalsiumin saannista.
      Pelkkä sydänfilmikin kertoo jo pätevälle terveydenhuollon ammattilaiselle todella paljon sydämen tilasta.
      Jotkut täällä haaveilevat Sydänkirurgisista toimenpiteistä kammioextrojen poistoon, mutta sydänkirurgia ei ole ihan sama juttu kuin vaikkapa hammaslääkärillä käynti. Siihen liittyy aina riski.

      • yksilökohtaista

        ovat niinkauan vaarattomia, kunhan ei ole rakenteellista vikaa, sepelvaltimotautia, sydänlihastulehdusta jne...


      • vähänvaikeaakuvitella

        ihmettelen kyllä, jos joku haluaa leikeltäväksi ellei ole pakko :D


      • Sydäntehonsh
        yksilökohtaista kirjoitti:

        ovat niinkauan vaarattomia, kunhan ei ole rakenteellista vikaa, sepelvaltimotautia, sydänlihastulehdusta jne...

        Niinhän minä juuri kirjoitin JOS sydän on MUUTEN TERVE....


    • pelottaa

      Minulla on ollut sarkoidoosinen sydänlihastulehdus,josta on jäänyt arpi,joka aiheuttaa elinikäisen kammiotakykardia alttiuden.On kuin heikoilla jäillä kävelis,pyöräily ja sauvakävelykin piti jättää,kun etukeno asento altisti kammiotakykardioille.Lisättiin beetasalpaajaa,puhuttiin ablaatiosta,aika hakuammuntaa varmaan,ja pelottava ajatellakkin.Yritän käydä pelkästään kävelyllä pitääkseni itseni kunnossa,beetasalpaaja lihottaa,nestettä ja turvotuksia kertyy vatsan seudulle.Kortisonikuurin aikana lisälyöntisyyttä oli paljon,nykyään on aika rauhallista muutoin,mitä nyt taasa on alkanut tulla ihan yhtäkkiä liikkumisen yhteydessä noita tajunnanhämärtymisiä,kun tahdistin ylitahdistuksella vt hoitelee.

    • Vt79

      Mulla runsaat päivittäiset terveen sydämen ( terveeksi todettu ultrafeminismiä, kuormituskokeella, mri:llä )kammiolisälyönnit ja kammiotakykardiataipumus jatkunut nyt 1,5 vuotta, jokaikinen päivä. Enimmillään holterissa 25 000 lisälyöntiä sisältäen yli 70 kpl kammiosarjoja, joista pisin 4 minuutin kestoinen kammiotakykardia. Kahdesti tehty katetriablaatio, koska lisälyönnit aiheuttavat elämää invalidisoivia oireita eikä lääkitys (Tambocor ja beetasalpaaja) auta. Toimenpiteet eivät ole auttaneet, rytmihäiriön aiheuttava fokus on hankalassa paikassa. Tällä hetkellä vointi on ollut huonompi kuin koskaan, tosin nyt sairaslomalla ollessa hiukan parempi. Jos viimeisinkään toimenpide ei todella auta ( toipuminen on vielä kesken, tehty 1,5 kk sitten), ei sitten ole mitään tehtävissä kuulema. Eli pitänee alkaa sopeutumaan siihen, että näillä mennään loppuelämä...

    • Tapani866

      Mitä mieltä kanssakärsijät ovat näistä sarjoina myös rasituksessa tulevista lisäreistä, jos sydän on todettu ultrassa terveeksi?

      Tänään pitkästä aikaa kuntosalilla tuli yksittäisiä lisäreitä kesken voimaharjoittelun, mutta tämän lopettamisen jälkeen ilmeni vielä ns porraskonetta aerobisena (laitteessa noustaan pyöriviä portaita) tehtäessä lisälyöntejä sarjoina, eli lisäriä seurasi pitkän tauon jälkeen aina toinen lisäri, tämä rauhoittui rasituksen lopettamisen jälkeen.

      Entisestään lisäreistä kärsivää tämä säikäytti pahasti, koska nämä monipuolistuivat ja provosoituivat pahemmiksi rasituksessa.

      • sammmmm

        Itse olin sairaalassa noin kuukausi sitten kun alkoi juuri tuollainen että eli lisäriä seurasi pitkän tauon jälkeen aina toinen lisäri. se tuntui siltä että jokalyönti olisi ollut sellainen muljahdus ja ajatteli nettä joka lyönti olisi ollut lisälyönti. Sairaalassa kuitenki sydänfilmissä todettiin että jokatoinen lyönti oli Kammiolisälyönti. tätä rytmiä jatkui noin 3 tuntia ihan levossa jonka jälkeen alkoi nopeampi tykytys tunne joka oli kammiotakykardia patkä. näitä tuli useita noin 10 lyönnin mittaisia. Sydän todettiin terveeksi ultrassa. Lääkkeeksi aloitettiin bisoprolol 2x 2.5 mg. sitten rytmi rahoitui ja pääsi vuorokauden päästä kotiin, mutta alkoi taas seuraavana päivänä uudelleen. Kyllähän nämä mielestäni ihan vaarallisia ovat koska tuo kammio takykardia voi muuttua vaikka kammiovärinäksi. Nyt en tiedä mitä sitä tekisi täytyy mennä taas lääkäriin. Sairaalassa sanoivat että täytyy tulla sairaalaan jos tälläisiä vastaavai ilmenee


    • Digisuo

      Lisälyönneistäni alkoi monesti tiheälyöntisyyskohtaus, joka kesti kolmekin tuntia.
      Lisälyöntejä tuli polkupyörän tärinästä, myös auton tärähtelystä.
      Tiheäl.- kohtauksen lopetti kasvojen, pään, käsivarsien tai rinnan valelu kylmällä vedellä. Kerran jopa mahan päälle laitettu kylmäpaukku pakastimesta.

      Kadetriablaatio (sydänlihaksen arpeuttaminen palohaavalla sähkönjohtavuuden vähentämiseksi) lopetti oireet viideksi vuodeksi. Nyt lisälyöntejä ja pidentynyt QT- aika. Betasalpaaja auttaa, mutta sillä on käsijarruvaikutus. Siksi käytän vain ajoittain.
      Sinisemmät ajatukset ja lagoonisuus sekä pitempään nukkuminen auttavat. On koetettava huomata itselle sopivat keinot. Esim. digitaalihommia on minun vältettävä.

    • 0513

      Vanha aloitus, mutta 240 kammiolisälyöntiä vuorokaudessahan on todella vähän!

    • Vt79

      Mulla myös nämä kammiosarjat/pitkäkestoiset kammiotakykardiat ilmaantuvat juurikin rasituksessa. Sydän on myös ultramoderni ja magneetillakin todettu terveeksi. Eli vaaratonta terveessä sydämessä ja tietyistä paikoista käynnistyessä kai tyypillistäkin, mutta tosi, tosi epämiellyttävää. Ja kyllähän se mietityttää miten pitkään se sydän sitä kestää ilman että verenkierto romahtaa...?

    • Anonyymi

      Mulla ollut kammiolisälyöntejä reilut 30 vuotta, tai siis olen tiedostanut ne niin kauan. Tutkittu on sen toisenkin kertaan. Vuonna 2013 todettiin yhdessä sepelvaltimossa 95% tukos, joka avattiin ja stentattiin. Se ei tavallaan liittynyt mitenkään kammiolislyönteihin. Niitä oli vuosia ennen tukosta ja edelleen on. Stenttauksen jälken sydän kuvattiin, ultratutkitiin ja rasitustestattiin. Todettiin hyväksi. Nyt vuosia myöhemmin, syksyllä 2021 halusin uudelleen rasitustestiin. Se tehtiin, missä kardiologi totesi, että sydän on kuin urheilijalla, erittäin hyväkuntoinen. Vaan hyvä kuntoinen sydänkään ei poista kammiolisälyöntejä. Nytkin niitä on tyylillä , joka toinen tai kolmas lyöti on huti. Kävin nyt, vajaan kuukauden sisällä jo kolmannen kerran lääkärissä, missä kaikissa otettiin EKG, mitattiin happisaturaatio, lääkäri kuunteli sydämmen ja keuhkot. Vaikka sydän hakkaa miten sattuu, se on kuulemma silti kunnossa. Nää on vaarattomia kammiolisälyöntejä joita on kuulemma yhdellä sun toisella. Vaikka ovat vaarattomia, ovat silti erittäin ikäviä. Jatkuva rummutus väsyttää, saa olon pahoinvoivaksi, alkaa sattumaan muutaman päivän rummutuksen jälkeen, mutta silti ne on 'vaarattomia' lääkäreiden lausuntojen mukaan. Vaan toisaalta nuo sanat kandee uskoa. Se antaa toivoa.

      • Anonyymi

        Minulla takana sairastettu sydänsarkoidoosi,kammiolisälyöntejä näkyi holterissa 2800 vrk,ja minulla ne eivät ole vaarattomia,vaan voivat johtaa kammiovärinään..ablaatioon ei ole aihetta,mulla monimuotoisia nuo rytmihäiriöt eli tulevat monesta kohdasta.Vastikään muuttuivat eteisvärinäksi,lääkitys vaihdettiin Bisobrololista Satacoriin joka on järeä rytmihäiriölääke,mutt yöt ovat kamalia,on kovasti rytmihäiriöitä,myös tulee kuuma olo tuon tuostakin,joutuu potkiin peitot pois ja kohta palelee..päivällä en niitä huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla takana sairastettu sydänsarkoidoosi,kammiolisälyöntejä näkyi holterissa 2800 vrk,ja minulla ne eivät ole vaarattomia,vaan voivat johtaa kammiovärinään..ablaatioon ei ole aihetta,mulla monimuotoisia nuo rytmihäiriöt eli tulevat monesta kohdasta.Vastikään muuttuivat eteisvärinäksi,lääkitys vaihdettiin Bisobrololista Satacoriin joka on järeä rytmihäiriölääke,mutt yöt ovat kamalia,on kovasti rytmihäiriöitä,myös tulee kuuma olo tuon tuostakin,joutuu potkiin peitot pois ja kohta palelee..päivällä en niitä huomaa.

        Siis kammiolisälyönnit? Ei eteisvärinää tai flutteria?

        Itsellä Bisopropol 17,5 mg päivässä? Eli aamulla 4 x 2,5 mg tablettia ja illalla 3x 2,5 mg yhteensä lähes 20 mg mikä on maksimiannos. Eteisvärinään ja flutteriin.

        Ei vajaatoimintaa toukokuussa käydessäni sydänultrassa kardiologilla ( yksityinen) mutta jo elokuussa keuhkoissa pleuranestettä nolemmin puolin ja sydän hiukan laajentunut ja verekäs.
        Nyt mietin johtuuko se pleuranesteily massiivisesta lääkityksestä jolla on pyritty vain hillitsemään pulssia joka yli sadan pitkälle ja flimmeriä.
        Eli lääkitys on liian massiivista?
        Kaikki on ylläoleville kommentoijille selitetty niin että se ymmärretään , itselle ei juuri selitetty yhtään mitään. Pidettiin todennäköisesti niin yksinkertaisena ettei lääkäri viitsinyt nähdä vaivaa.
        Jossain läpässä takainvirtausta merkittävästi mutta ei säännöllisesti? Aorta laajentunut ja aneorysmaattinen, voisiko kyse olla myös aortaläpän laajentumisesta josta ei taas puhuttu mitään mutta ilm. lääkärit vastaanotolla kuullostelivatv sivuääniä joka syntyy artoaläpän laajentumisesta.

        Käytännössähän minulle ei tehdä mitään. Se on suoraan ilmaistu. Nytkin jo lääkäri ärtyneenä totesi kuinka minua on tutkittu, vaikka kyse oli peruslabrojen tekemisestä eikä mistään ylimääräisestä tutkimisesta.
        Itse jouduin mm.menemään yksityiselle sydänultraan koska perusterveydenhuollossa sitä ei tehty kertaakaan vaikka pitäisi tehdä kaikille flimmeripotilaille kertaalleen. Sitä jatkuvaa syyllistämistä kyllä oli kuten perusterveydenhuoltoon kuuluu.
        " Kulutat pelkästään rahaa ja resursseja ja mitä sulla on ollut antaa takaisin yhteiskunnalle, ei mitään".
        Ei myöskään leikata aortaläppää todennäköisesti, jos siinä olisikin jotain vikaa, ollaan vain hiljaa koko asiasta.
        Aneurysmat taas puhkeavat jos ovat puhjetakseen ja siihen menehtyy.

        Hyvinvointialueiden rahat eivät riitä kaikkien hoitamiseen ja leikkausten tekemiseen joten he priorisoivat ja pisteyttävät potilaat, ketä hoidetaan aktiivisesti, ketä ei.
        Yleensä keskitytään nuorempiin, koulutetumpiin, fiksumpiin - muut jätetään omin nokkineen selviytymään.
        Tämä on tosiasia.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut pahimmillaan ~5000 kammioextraa vuorokaudessa. On ajankohtia kun niitä tulee pari viikkoa putkeen. Viimeisin on nyt kestänyt muutaman viikon. Holterit ultrat kardiologit erikoislääkärit betasalpaajat kaik käyty. Ei vakavaa, mutta ei oikein apuakaan.

      Vaan eräs lääkäri neuvoi minulle hierontaan menoa kun ryhtini on IT-hommien myötä päin reisiä. Menin hierojalle ja kerroin tilanteen. Hieroja sanoi että eipäs hierota, kun tehdään mielummin osteopatiaa, se on kuulemma korjannut muitakin rytmihäiriöitä.

      Stressin ahdistuksen kaiken myötä runko oli painunut kasaan, kuin goblinilla ja pallea rintaranka kaikki aivan epätasapainossa.

      Osteopaatti kikkaili kaikenlaista pallean seudulle ja...

      ...hyvät ystävät, en huijaa teitä. Yksi osteopatiakäynti ja pari viikkoa kestänyt vuorokauden ympäri jatkuva rytmikonsertti loppui siihen.

      Seuraavana aamuna heräsin sellaiseen stressittömään olotilaan, happi kulki, rytmihäiriöt oli tipotiessään ja tässä on nyt tätä hyvää oloa jatkunut koko viikon. Ensi viikolla uusiksi osteopatiaan.

      Ja painotan vielä loppuun, olen lihaa syövä, kaljaa juova, hyvin vähän mihinkään itämaiseen vaihtoehtoishoitoon uskova yli kolmekymppinen kyyninen mieshenkilö.

      Mutta voi veljet ja siskot, tuosta tempusta oli hyötyä.

      Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe