Miten tämä toimii?

viivesilmukka

Aloittelen assyn opiskelua ja ostin kaupasta Pickit2 paketin, jossa on pieni piiri, jonka ledejä tässä välkyttelen. Esimerkkiohjelmassa on viive toteutettu tavalla, jota en ymmärrä. Mitä tässä tapahtuu?

Ensin määritellään muuttujat
cblock 0x20
Delay1 ; Define two file registers for the
Delay2 ; delay loop
endc

Sitten laitetaan jotain alustuksia ja toteutetaan viive seuraavalla tavalla:

MainLoop
bsf PORTC,1 ; turn on LED C0
OndelayLoop
decfsz Delay1,f ; Waste time.
goto OndelayLoop ; The Inner loop takes 3 instructions per loop * 256 loopss =
; 768 instructions
decfsz Delay2,f ; The outer loop takes and additional 3 instructions per lap
; * 256 loops
goto OndelayLoop ; (768 3) * 256 = 197376 instructions / 1M instructions per second = 0.197 sec.
; call it a two-tenths of a second.

bcf PORTC,1 ; Turn off LED C0
OffDelayLoop
decfsz Delay1,f ; same delay as above
goto OffDelayLoop
decfsz Delay2,f
goto OffDelayLoop
goto MainLoop ; Do it again...
end

Millä perustein tuo silmukka toimii kuten toimii? Missään ei aseteta Delay1 tai Delay2 muuttujille arvoja.

Muissa esimerkeissä toimitaan muuten vastaavati, mutta silmukkamuuttujille asetetaan arvoja eksplisiittisesti ja ne ovat suht suoraviivaisia ymmärtää.

Minulle on myös epäselvää miten eri rekisterit toimivat, joten kyse voi olla file-rekisterin jostain fiitsöristä mistä en ole tietoinen.

Onko tässä kyse siitä, että muuttujille on varattu yksi tavu, joka alustetaan automaagisesti alussa nollaksi? Tämän jälkeen siitä lähdetään vähentämään yksi kerrallaan kunnes se tulee nollaksi ja pyörähtää ympäri arvoon 255?

2

997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotakin....

      Jep, aivan kuten oletit, eli siihen ympäri pyörimiseen se perustuu. Eli 0 - 1 = 255, 255 - 1 = 254, 254 - 1 = 253, ..., 2 - 1 = 1, 1 - 1 = 0 (kierros loppuu). Tuskin niitä kahta 8-bittistä muuttujaa Delay1 (muistipaikassa 0x20) ja Delay2 (muistipaikassa 0x21) erikseen alustetaan nolliksi, (silloin se pitäisi näkyä koodissa jotenkin, esim. käsky riveinä: clrf Delay1 ja clrf Delay2).

      Kyseisissä muistipaikoissa on ensimmäisellä ajokerralla (käynnistyksen jälkeen) se arvo mikä niissä on ohjelman käynnistyksen yhteydessä ollut. Niiden arvo siis riippuu siitä mitä prosessorin muistille käy erilaisissa käynnistys tilanteissa (Power up, Reset, Watchdog reset, tms.). Kyseiset muistipaikat kuitenkin menevät nollaksi kun viive silmukat on vedetty kerran läpi, koska viivesilmukka vähentää kumpaakin muistipaikkaa yhdellä niin kauan kunnes vähentämisen tulos on nolla. Eli ensimmäisen ajokerran jälkeen voidaan olla varmoja, että viive silmukka alkaa siten, että Delay1 ja Delay2:n arvot ovat nollia. Viiveellä kuitenkin ohjataan LED:iä ja jos ensimmäinen viive ei olekaan 0.197s vaan pienempi, niin se tuskin haittaa. Tuo ohjelma vastaa suunnilleen seuraavan kaltaista C ohjelmaa.



      unsigned char delay1;
      unsigned char delay2;


      void inline viive(void)
      {
         do {
            do {
               delay1 = delay1 - 1;
            } while(delay1 != 0);
            
            delay2 = delay2 - 1;
         } while(delay2 != 0);
      }


      int main()
      {
         while(1) {
            ledOn();
            viive();
            ledOff();
            viive();
         }
      }

      • viivesilmukka

        Mietinkin, että alustuvatko muuttujat automaagisesti nollaksi ja se tuntui hieman hölmöltä.

        Kiitos.

        Kohta varmaan palaan, koska en saanut ledejä välkkymään haluamallani tavalla :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3725
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      117
      2728
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      617
      2385
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      20
      2077
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      84
      1984
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1718
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1678
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1642
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      97
      1506
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1476
    Aihe