Olen sitä mieltä että suomessa ei oikein kukaan näytä tietävän miten buggia pitäisi tanssia!
Syy sekavuuteen löytyy lavapuolen tanssin opetuksesta. Pääsääntöisesti kukaan ei enää halua tanssia 20 vuotta vanhalla tyylillä ja metodilla snurraten. Lavapuolen alkeisopetuksessa kuitenkin lähes poikkeuksetta aloitetaan bugg-opettelu opettelemalla ko. tyyli. Kun oppilas menee jatkokurssille, niin opettaja käskee heittään tuon tyylin roskakoriin ja opettaa kokonaan toisenlaista buggia.
Jatkoon asti opetellessa tutustuu yleensä jo 2-5 erilaiseen tapaan tanssia buggia linjassa. Syynä lavatanssi opetuksen hajanaisuus ja opettajien tietämättömyys.
Jatko 2:n tasolla kirjo ja tietämättömyys vain lisääntyy; Tässä vaiheessa löytyy jo n. 5-8 erilaista tapaa jota opetetaan syynä että yksi opettaa päkiäaskelia, toinen kanta-askelia, kolmas kävelemistä, neljäs niiailemista eli polvijoustoa, viides ohoij-tyyliä, kuudes tavallista linjaa, seitsemäs rock-musiikkiin, kahdeksas opettaa vain hitaahkoon ja "perinteiseen" musiikkiin käyttökelpoista tapaa tanssia.
Kaikkea sekavuutta lisää vielä ruotsista sissihyökäyksiä tekevät bugg-kisailijat joilla kuuleman mukaan tuntuu olevan kovin toisistaan poikkeavia näkemyksiä- kaikki mainostavat opetavansa "aitoa" ruotsalaista tapaa buggiin.
Rock´n swing tanssijat taas kulkevat omia polkujaan eikä jostain kumman syystä heidän tieto-taitonsa näytä välittyvän lavapuolelle vaikka heillä näyttäisi olevan keskenään selvästi yksimielisempi käsitys buggista ja bugg-musiikista yleensäkin.
Jotakin yhteistä linjaa näillä kaikilla kuitenkin on: nimittäin se, ettei kukaan opeta mitään oikein kunnolla ja meillä lavatanssijoilla on tanssissamme se yhteinen linja ettei meistä oikein kukaan osaa tanssia buggia hyvin.
Näissä mietteissä taas lähdetään lauantai-tansseihin... -onneksi meillä sentään on humppa! sitä ruotsalaiset eivät osaa!
Bugg-tanssin tila suomessa
18
2801
Vastaukset
- Ookke Plumqvist
Bugg-tanssi pysyköön ruotsalaisten erikoisherkkuna. Heillähän on muitakin erikoisuuksia, joiden päälle ei muualla ymmärretä esimerkkeinä hapansilakka ja nuuska.
Ei sen puoleen, etteikö buggia voisi tanssia Suomessakin ja itsekin välillä tanssin, mutta suhtaudun huumorilla koko tanssiin. - Tanssin vaan
Aivan sama mitä askelusta käyttää....sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä,,,ja jos homma toimii mitä sitä analysoimaan niin hirveästi...
Tanssin tanssimisen ilosta....- Humpukki
Buggia voi tanssia monella tavalla, eikä mikään niistä ole ainakaan lavaympäristössä väärin. Eri tyylejä voi vaihdella tanssin aikana musiikin mukaan.
- Pointteri1
Humpukki kirjoitti:
Buggia voi tanssia monella tavalla, eikä mikään niistä ole ainakaan lavaympäristössä väärin. Eri tyylejä voi vaihdella tanssin aikana musiikin mukaan.
Tuo ei kai ollutkaan avaajan pointti vaan se että eri kursseilla kulkiessa saa aina laittaa edellisen kurssin opit roskakoriin.
- nytkö se
Pointteri1 kirjoitti:
Tuo ei kai ollutkaan avaajan pointti vaan se että eri kursseilla kulkiessa saa aina laittaa edellisen kurssin opit roskakoriin.
sulle selvis että tanssissa lajien kirjo on loppumaton. Eri aikakaudet, alueet, opettajat -> erilainen tanssi. Jos pääsi ei kestä tätä yhden lajin sisällä olevaa kirjoa hae terkkarilta rauhoittavia.
Muuten tanssiopettajat aina tuovat opetukseensa uutta vivahdetta tanssiin. Näin pisnes pyörii jatkossakin kun maksajat taas pääsevät opettelemaan uusimpia bugg -virtauksia. - Buggivariaattori
Pointteri1 kirjoitti:
Tuo ei kai ollutkaan avaajan pointti vaan se että eri kursseilla kulkiessa saa aina laittaa edellisen kurssin opit roskakoriin.
Ei kurssi mene koskaan hukkaan. Vanhoja oppeja voi hyödyntää lavalla siinä missä uusiakin ja musiikin kunnollinen tulkinta vaatiikin monenlaista osaamista ja variointia.
Bugg-tanssin säännöissä sanotaan näin:
http://tanssiurheilu.fi/toimisto/saanto/stul_kilpailusaanto_08_2007.doc
Osalainaus: "Miehen askeleet ovat vapaat, mutta niiden on oltava sopusoinnussa musiikin, kuvion ja naisen askelten kanssa. Miehen jalkatyö saa mieluiten olla vaihtelevaa."
Tätä luonnollisesti jokainen itseään kunnioittava tanssinopettaja tulkitsee omaan tyyliinsä.
Ruotsissa ilmeisesti ei juuri muuta tanssitakaan kuin buggia tai dubbelbuggia. Näin voi päätellä, kun katselee videonäytteitä Nackswingetin sivuilta:
http://www.video.nackswinget.net/
Makuja on monia, mutta minusta ruotsalaisten miesten koikkelehtinen on suorastaan rumaa varsinkin nopeaan musiikkiin tanssittaessa.
Oma vaatimaton kokemukseni on, että jos osaa tanssia jiveä ja fuskua, niin sen jälkeen bugg on pelkkää lasten leikkiä, jonka opettelemiseen ei kannata kovin paljon uhrata aikaa. Varmaankin joku toinen on täysin eri mieltä.- No voihan ihme
Siinä tuli kaikki. Älkää kukaan enään sanoko mitään muuta.JES
- Denzel Washington
Kuten joku jo mainitsikin, ei se niin vakavaa ole. Pääasia, että on hauskaa.
- zöf
Itsekin olen ihmetellyt sitä kusitoloppabugin opetusta. Daamit pyörii ympäri ja itse kusitoloppana siinä keskellä, aika hölmöltä kieltämättä tuntuu.
Mutta kun bugiin löytyi ylimääräinen vaihde niin jo alkoi tanssi liikkumaan ja muuttui bugin luonne kokonaan.
Että näin meillä peräpohojolassa. - Rock 'n roll
Aika lähellä suomalaista käsiotteista kävelyhumppaa nykyinen ruotsalainen bug on - ja paljon muutakin. Ruotsalainen humppa eiku bugg on muuttunut kuvioiltaan, vienniltään, suunniltaan täysin vapaaksi tanssiksi. Eli kaikki käsiotteinen tanssiminen kävelyrytmillä noin tasaiskuiseen ja ei aina edes niin tasaiskuiseenkaan musiikkiin, on nykytyylin mukaista ruotsalaista humppaa eiku buggia.
Suomessa yritetään pitää epätoivoisesti kiinni vanhasta bugg tyylistä. Monien suomalaisten mielestä nykyinen ruotsalainen bugg ei ole edes buggia. Kuitenkin myös suomessa vapaaseen vientiin ja vapaisiin kuvioihin ja tanssisuuntiin perustuva bugg lisääntyy kiihtyvällä vauhdilla. Lisäksi suomessa lisääntyy paikallaan tanssittava vapaa bugg. Siitä liikkuvasta buggista kun ei oikein pääse nauttimaan suomen lavojen tungoksessa. Lisäksi paikallaan tanssittava bugg antaa paljon enemmän mahdollisuuksia vapaamuotoiseen variointiin, kun taas liikkuva bugg on sidottu enemmän liikkumisen vaatimusten mukaisiksi.- Loponen
Etpäs näy tietävän, että kävelyhumppaa tanssitaan suljetussa otteessa ja tuota tylsän näköistä kävelyä, joka on kuviohumppaa, avoimessa otteessa. Muusikoiden mielestä tylsimmän näköistä tanssia lavoilla, eikä humpan kanssa sillä ole oikeasti mitään tekemistä, koska humppahan on ilmava tanssi, eikä mitään hiihtelyä.
Loponen kirjoitti:
Etpäs näy tietävän, että kävelyhumppaa tanssitaan suljetussa otteessa ja tuota tylsän näköistä kävelyä, joka on kuviohumppaa, avoimessa otteessa. Muusikoiden mielestä tylsimmän näköistä tanssia lavoilla, eikä humpan kanssa sillä ole oikeasti mitään tekemistä, koska humppahan on ilmava tanssi, eikä mitään hiihtelyä.
Niinpä ei kävelyhympassakaan mitään rajoituksia ole kuvioinnin suhteen. Ihan kaikkea sellaista voi tehdä, mitä buggissa ja muissakin r'n's-tansseissa tehdään. Omat keksinnöt ovat sallittuja tietysti myös, kuten lavatanssissa muutenkin.
Toki se ns. kävelyhumppa kulkee enemmän suljetussa otteessa kuin nuo muut, mutta tanssijan itse valitsema sekin määrä on.
Sambahumppaa mennään jokseenkin koko ajan suljetussa, mutta löytyy siihenkin sentään joku kuvio.
Ei kai tuota varsinaista kuviohumppaa (ontuen tai ontumatta) enää juuri kukaan tanssi.- Loponen
Truehum kirjoitti:
Niinpä ei kävelyhympassakaan mitään rajoituksia ole kuvioinnin suhteen. Ihan kaikkea sellaista voi tehdä, mitä buggissa ja muissakin r'n's-tansseissa tehdään. Omat keksinnöt ovat sallittuja tietysti myös, kuten lavatanssissa muutenkin.
Toki se ns. kävelyhumppa kulkee enemmän suljetussa otteessa kuin nuo muut, mutta tanssijan itse valitsema sekin määrä on.
Sambahumppaa mennään jokseenkin koko ajan suljetussa, mutta löytyy siihenkin sentään joku kuvio.
Ei kai tuota varsinaista kuviohumppaa (ontuen tai ontumatta) enää juuri kukaan tanssi.Nythän kirjoitit taas ihan höpöjä! Tietysti on lavatanssi kyseessä, mutta humpasta oli kyse. Humpan askellus on ilmavaa ja korkealla baunssilla tapahtuvaa, riippumatta siitä tanssitaanko perushumppaa, kävelyhumppaa tai sen ala-astetta, kuviohumppaa. Selkeästi sekoitit nuo kaksi humppalajia, kun puhut ontuen tanssittavasta kuviohumpasta ja olet sitä mieltä, ettei sitä juuri kukaan enää tanssi. Nimenomaan sitähän porukat tanssivatkin ja se on näin musikon silmin tosi tylsää katseltavaa. sambahumppaakaan ei ole olemassa. Miksikö? No sksi, että humpassa ei ole taka-askelta.
Loponen kirjoitti:
Nythän kirjoitit taas ihan höpöjä! Tietysti on lavatanssi kyseessä, mutta humpasta oli kyse. Humpan askellus on ilmavaa ja korkealla baunssilla tapahtuvaa, riippumatta siitä tanssitaanko perushumppaa, kävelyhumppaa tai sen ala-astetta, kuviohumppaa. Selkeästi sekoitit nuo kaksi humppalajia, kun puhut ontuen tanssittavasta kuviohumpasta ja olet sitä mieltä, ettei sitä juuri kukaan enää tanssi. Nimenomaan sitähän porukat tanssivatkin ja se on näin musikon silmin tosi tylsää katseltavaa. sambahumppaakaan ei ole olemassa. Miksikö? No sksi, että humpassa ei ole taka-askelta.
...sinultakin kysyä, millaisissa paikoissa oikein soittelet.
Ei ainakaan niissä, suosituissa tanssitaloissa ja kesällä tanssilavoilla, joilla minä käyn, juuri koskaan näe invahumppaa tanssittavan.
(Järvenpää, Satulinna, Ruusulinna, Kapakanmäki, Kolmilammi, Riutanharju nyt alkuun vaikka lueteltuina).
Nimitysasioista voi olla montakin eri mieltä. Tuo invahumppa on sitä kuiviohumpaksi yleisesti nimettyä plaatua, eikä sitä juuri baunssaten mennä -laahaten pikemminkin.
Kävelyhumpassa toki on korkea baunssi silloin, kun musiikki sitä edellyttää -ja kisoissa tietysti aina. Joitakin humppabiisejä voidaan tanssia melkoisen matalallakin (suorastaan polkkamaisesella) askelluksella. Tyyli siis on vapaa, kun lavoilla liikutaan.
Se sambahumpaksi mainitsemani on tietysti se, jota sinä sanot perushumpaksi. Toisena nimenä voidaan käyttää myös valssihumppaa. Sitä kun näkee tanssittavan yks kaks kol tai sitten Kalle Tappisen tyyliin muka sambana. (Näyttää siis siltä kuin junttieinari yrittäisi tanssia sambaa).
Usko pois vain, kyllä sitä näkee (varsinkin ravintoloissa) mentävän samban perusaskelia tavoitellen, mutta samban yläkautta kulkevan jouston asemesta jousto siinä meneekin alakautta.- Swing-humppa
Loponen kirjoitti:
Etpäs näy tietävän, että kävelyhumppaa tanssitaan suljetussa otteessa ja tuota tylsän näköistä kävelyä, joka on kuviohumppaa, avoimessa otteessa. Muusikoiden mielestä tylsimmän näköistä tanssia lavoilla, eikä humpan kanssa sillä ole oikeasti mitään tekemistä, koska humppahan on ilmava tanssi, eikä mitään hiihtelyä.
Siis avoimella käsiotteella tanssittava humppa tanssitaan suljetussa otteessa. Aika vekkuli päätelmä avoimella käsiotteella tanssittavasta siwing-kuvioisesta humpasta.
Tätä paikallaan linjassa tanssittavaa swing-kuvioista humppaa on opetettu jo 80-luvulla. Joku neropatti keksi 90-luvulla että se on vain väärin tanssittua buggia, ja että niin ei buggia saa tanssia. Kysymyksessähän ei ollut mikään bugg, vaan nimenomaan avoimella käsiotteella ja kävelyaskelluksella tanssittava humppa. Joku ohjaaja käytti siitä "jive-humppa" nimitystä. Myös "swing-humppa" nimitystä sille on ehdotettu. - taka-askel
Loponen kirjoitti:
Nythän kirjoitit taas ihan höpöjä! Tietysti on lavatanssi kyseessä, mutta humpasta oli kyse. Humpan askellus on ilmavaa ja korkealla baunssilla tapahtuvaa, riippumatta siitä tanssitaanko perushumppaa, kävelyhumppaa tai sen ala-astetta, kuviohumppaa. Selkeästi sekoitit nuo kaksi humppalajia, kun puhut ontuen tanssittavasta kuviohumpasta ja olet sitä mieltä, ettei sitä juuri kukaan enää tanssi. Nimenomaan sitähän porukat tanssivatkin ja se on näin musikon silmin tosi tylsää katseltavaa. sambahumppaakaan ei ole olemassa. Miksikö? No sksi, että humpassa ei ole taka-askelta.
samba-humpassa on taka-askel ja useissakin kuvioissa. Varsinkin kuvion alkuihin tanssitaan samba-humpassa taka-askel, esimerkiksi avauksella alkavat kuviot.
- 15 vuotta taantumaa
Samaltahan ruosalaisten bugg näyttää kun suomalaisten käsiotteinen kävelyhumppa jo parinkymmenen vuoden takaa. Näin se aika muuttuu - ja ruotsalaiset. Ruotsalaiset kun alkoi tanssimaan buggiaan kaikenlaiseen musiikkiin niin humppahan siitä automaattisesti syntyi. Varsinkin rock 'n' roll ja jump musiikkeihin tanssittu bugg on käytännössä sama kuin käsiotteinen kävelyhumppa. Ja tanssiihan ne ruotsalaiset buggia nykyisin myös humppamusiikkiin. Ja onhan "Amerikan humppa" intensiteetiltään saman kaltainen kuin suomalainen humppa.
Bugg tanssin tila suomessa on jämähtänyt siihen mistä ruotsalaiset päättivät päästä eroon jo 15 vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http3215031Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k1463500Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1753227Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin
Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän92128Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn371649Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2541427Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.411391- 481341
Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?
Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop3591313Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu811254