väsynyt

omistaja...

En vain ymmärrä, ei meidän koirasta todennäköisesti tule ikinä sisäsiistiä. Alan olla todella väsynyt tähän ainaiseen pissa&kakka rumbaan.. En jaksaisi enää pestä lattioita monta kertaa päivässä ja suihkia kaiken maailman pissanhajun poitajilla, joihin on kulutettu jo omaisuus. Tämä tilanne oikeasti masentaa ja pahasti. Koira on nyt jo 9kk ikäinen ja ei mitään merkkiäkään sisäsiisteydestä.

On tutkittu eläinlääkärissä rakennevian varalta ja tulehdusten varalta. On otettu paperit pois, mutta tekee paljaalle lattialle tai matolle. Rampataan vähän väliä ulkona, jonne myös tekeekin, mutta aina riittää myös sisälle laskettavaa. On kehuttu, ei auta. On toruttu, ei auta. On oltu huomioimatta, ei auta. Säännöstellään vettä. On rajattu tilaa, mutta koira tekee vaikka omalle pedilleen, jos ei muuta kohtaa löydy. On siirretty ruokakuppia niihin kohtiin, joihin tekee, mutta koira vain tekee sitten jonnekin muualle. Kyse ei ole eroahdistuksesta, ei ole väliä olemmeko kotona vai ei niin silti laskee lattioille.

koira on myös erittäin suurikokoinen. Eli joka kerta kun tekee sisälle niin lammikot ja kasat ovat todella suuria. Siivoamista siis riittää, monta kertaa päivässä.

Kohta alamme olla siinä tilanteessa, että koira lähtee.. Ei vain enää voimat riitä tähän. Olemme yrittäneet ja yrittäneet ja sitten vielä yrittäneet, mutta mitään tulosta ei synny. En suostu siihen, että siivoaisin koiran jätöksiä päivittäin vuodesta toiseen. Tilanne kiristää myös jo parisuhdetta... Masentaa oikeasti ja pahasti. :,(

9

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummallista, mitä se koira sitten syö?
      Normaalisti peräpäästä ei ihan kovin montaa kertaa tule tavaraa/vrk.
      Ja jos vettäkin säännöstelette, niin luulisi ettei ainakaan hädästä ole kysymys.
      Ootte tietty kehuneet ulos tarpeiden teosta mahtipontisesti, siis oikeen silleen hullun lailla, niin että ihmisetkin pysähtyy katsomaan :)...luulisi koiran näin oppivan pikkuhiljaa.
      Sitten se mikä on kiellettyä tänään, on aina ja toisinpäin! Ei mielestäni kannata vaihdella epäjohdonmukaisesti taktiikkaa tässäkään.
      Tsemppiä kumminkin ja älkää luopuko toivosta!

      • että meidän koiralla ongelmana oli aiemmin vesi/räntäsade. Jos ulkona satoi, niin kakkipaikkaa ei millään löytynyt :)...kyykkäsi ja nousi ylös, pyöri ja hyöri, mutta ei onnannut. Aina tuli joku tippa jostain kuusen alta pepulle ja taas uudelleen alusta. Eräitäkin kertoja sataan laskettuani seisoin sateessa "tsemppaamassa ja kannustamassa" koiraa ja kas, on tuottanut tulosta :)
        Pentuna, siis vielä isompanakin pentuna tuli lenkiltä joskus kotiin kakkimatta ja paineli hissukseen yäkertaan vääntämään sen tortun sisälle ja lämpimään :(


    • todella. meilläkin tapahtuu sellaista vielä toisinaan. ne on nämä Chihut joskus. mutta ne onneksi vaan lirauttaa pikkusen. mutta sekin on liikaa. välillä menee viikkoja että ei mitään mutta sitten taas... grrrrr.
      kaikki paikat on etikalla pesty ja puunattu.

      mikä kuitenkin on auttanut että olen laittanut
      niille "pissipöksyt". ne kun laittaa päälle niin taas muistavat että hyi kun on inhottavaa.
      kannattaa kokeilla.

      (meillä on myös yksi kissa joka pissii eteisen matolle. mikään ei auta. olen ottanut matot pois ja kaikki kokeiltu. joskus siis pissii postin päälle. mukavaa ;-)))) koskaan ennen ei ole tehnyt eikä siis tee minnekkään muualle.)

      sinulla on iso koira. saako tarpeeksi liikuntaa,koulutusta ja aivotoimintaa? siis uskoo käskyjä jne.? tuli mieleen että jos koira on turhautunut.?

      vielä että jos koirastasi päätät luopua niin mihin se joutuu? älä anna koiraa eteenpäin toiselle omistajalle joka sitten muutaman viikon/kuukauden päästä antaa koiran eteenpäin :-(

      ja vielä että kun sanot että olet kokeillut "kaikkea" niin koirahan on aika nuori.
      kuinka kauan olet kokeillut näitä eri juttuja? sen virheen olen itse tehnyt joissakin jutuissa että jos joku ei tuota tulosta niin olen vaihtanut tapaa. ja se taas ei ole hyvä! kannattaa yrittää nyt se minkä on parhaaksi kokenut ja pitää siitä kiinni.

      • omistaja...

        tuota merkkailua olen miettinyt itsekin syyksi, kun kyseessä kuitenkin on uroskoira.. Muutenkin murkkuilee jo aika paljon (varastelee ja yrittää rähistä takaisin käskytettäessä).

        Koiran kanssa kyllä touhutaan paljon. Käydään lenkillä ja puistossa ja yritetään keksiä aina jotain aivojumppaa. Välillä oli kuitenkin jakso jolloin lekuri määräsi lepoa ensin yskän takia ja sitten tassuhaavaumien vuoksi. Silloin homma paheni selvästi ja on ilmeisesti jäänyt nyt "päälle".

        Onneksi ei kuitenkaan (vielä) tee sitä, että nostaisi koipeaan sisällä, vaikka ulkona kinttu nousee komeasti. Merkkailua voisi myös tukea se, että ainakin kerran koira on pissannut toisen koiramme päälle!

        Noita eri keinoja on käytetty parin kolmen viikon jaksoissa. Joitakin yhdistellen jatkuvasti. Eli jos koira jää kiinni itse teosta käytetään kolinapurkkia ja kieltoa. Jos taas koira tekee "piilossa" tekoa ei jälkikäteen huomioida. Ulkona kehutaan, kun tekee asiansa. Koira osaa myös tehdä ulos tarpeensa käskystä "tee pissa" tai "tee kakka", eli se kyllä tietää mitä siltä ulkona odotetaan. Vettä on säännöstelty aivan pennusta asti, sillä nopeasti huomattiin, että koira on "juoppo". Öisin ei ole koirilla vettä tarjolla ja illan viimeinen juottohetki on hyvissä ajoin ennen iltapissatusta. Myös tila on ollut rajattuna pienestä asti aina öisin ja silloin, kun olemme poissa.

        Jos kyseessä nyt sitten olisi merkkailu niin mitähän moiselle voisi tehdä?


    • No,ensinnä,kaikki koirat ei välttämättä ole sisäsiistejä vielä tuonkaan iässä.Eli pidätyskyky ei ole vielä kondiksessa.

      Jos pennulle on hyvin opetettu sisäsiisteyttä,terveeksi todettu,niin kyse voi olla (pois sulkien,että pidätyskyky ei ole vielä kunnossa)että koiralle on nyt jostain syystä muodostunut koko toiminnasta jonkinnäköinen stressi.Joskus se voi tulla jo siitä,että pentua,joka ei osaa pidätellä,on menty kovistelemaan.Tuossa yksi syy.
      Tai tehty jotain epäloogista jossain vaiheessa sisäsiisteyden opetuksesssa.

      Jos nuo perusjutut on kokeiltu,mitä täällä on mainittu (viiminen ruoka annetaan suht` aikaisin,jonka jälkeen vielä kunnon lenkitykset,vesi pois yöksi,tilan rajaus),niin kannattaisi mennä kokeilemaan ihan ulkopuolista koira-ammattilaista,ongelmakoirakouluttajaa.
      Kysessä voi olla merkkailua,ikäkin täsmäisi.Ammattilainen ulkopuolisena olisi hyvä arvioimaan tilanteenne,ja sitä kautta antamaan hyviä neuvoja.

      Yleensä merkkaus sisätiloissa yhdistetään pieniin koiriin,mutta kyllä isoissa roduissakin tapauksia on.

      Kolinapurkin käytössä myös kannattaa olla varovainen,ellei hyvin tunne koiraansa.Väärin käytettynä,ja varsinkin nuorella koiralla se ei auta,voi jossain tapauksessa jopa tehdä säröä koiran omistajan ja koiran välille,joka vaikuttaa myöhempään kannsakäymiseen.
      Yleensä ei suositella pennuille,nuorille koirille,aroille tai pehmeille,eikä silloin,jos ei tiedetä mikä se itse ongelma on.

      Mutta ota yhteyttä asiantuntijaan,koska mahdollisesti sinun lisäksesi myös koiralla on tilanteestanne johtuen ikävä olo...

    • antoi sulle hyviä neuvoja. Jos vielä viitseliäisyyttä löytyy niin hae todella ulkopuolisen apua. Siitä voi tulla pitkä projekti, joten heti ei välttämättä helpotusta tilanteeseen tule.

      • olisi.

        pitkällä kokemuksella antaa mitään hyvä neuvoja?

        Voisitteks te ottaa huomioon että kaikilla ei oo saatavilla ongelmakoirakouluttajan palveluita, niitä kun ei kaikkialta löydy.


      • olisi. kirjoitti:

        pitkällä kokemuksella antaa mitään hyvä neuvoja?

        Voisitteks te ottaa huomioon että kaikilla ei oo saatavilla ongelmakoirakouluttajan palveluita, niitä kun ei kaikkialta löydy.

        Vastaan nyt Uman puolesta(toivottavasti ei haittaa).

        Kyllä niitä päteviä ongelmakoiriin erikoistuneita on jo jokusiakin ;)
        Kaikkialta ei toki löydy,joskus voi tarvita lähteä pidemmällekin.
        Mutta jos tosissaan haluaa apua,niin joskus se voi olla ainoa vaihtoehto,paras sellainen.

        Monesti on myös niin,että ongelmiin ei voi aina antaa näkemättä neuvoja,jotain perusjuttuja joskus,muttei ihan ytimeen osuvia tarkalleen.Jopa samoilta kuulostaviin tapauksiin,voi tarvita eri keinoja niiden auttamiseksi.Siksi viimekädessä se näkeminen on niin tärkeää ;)
        Siksi siis esim.minä tietyissä tapauksissa varsinkin suosittelen aina ammattilaista (tai hyvin kokenutta vastaavissa asioissa),jotta voi arvioida tarkalleen tapauksen.Samoin,kun olen tuossa muutamiakin autellut vuosien aikana,AINA kun on kyse isommista ongelmista, autan vain niitä,joita siis pystyn näkemään ja tulkitsemaan sitä kautta varmemmin ;)
        Kun ne kaikki nyanssit ei sieltä omistajan sanomisista välttämättä ilmene...


      • rompelo
        molossi kirjoitti:

        Vastaan nyt Uman puolesta(toivottavasti ei haittaa).

        Kyllä niitä päteviä ongelmakoiriin erikoistuneita on jo jokusiakin ;)
        Kaikkialta ei toki löydy,joskus voi tarvita lähteä pidemmällekin.
        Mutta jos tosissaan haluaa apua,niin joskus se voi olla ainoa vaihtoehto,paras sellainen.

        Monesti on myös niin,että ongelmiin ei voi aina antaa näkemättä neuvoja,jotain perusjuttuja joskus,muttei ihan ytimeen osuvia tarkalleen.Jopa samoilta kuulostaviin tapauksiin,voi tarvita eri keinoja niiden auttamiseksi.Siksi viimekädessä se näkeminen on niin tärkeää ;)
        Siksi siis esim.minä tietyissä tapauksissa varsinkin suosittelen aina ammattilaista (tai hyvin kokenutta vastaavissa asioissa),jotta voi arvioida tarkalleen tapauksen.Samoin,kun olen tuossa muutamiakin autellut vuosien aikana,AINA kun on kyse isommista ongelmista, autan vain niitä,joita siis pystyn näkemään ja tulkitsemaan sitä kautta varmemmin ;)
        Kun ne kaikki nyanssit ei sieltä omistajan sanomisista välttämättä ilmene...

        Ihan oikeesti,jos olet tosi väsynyt tilanteeseen niin kuin uskoa saattaa,ota ihmeessä yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan.
        Jos omalla paikkakunnallasi sellaista ei ole,etsi lähin ja soita sellaiselle.Täälläkin päin kouluttajat mainostavat,että he tulevat paikan päälle katsomaan tilannetta.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      181
      4157
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2656
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2234
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2195
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1910
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      109
      1391
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1061
    Aihe