Kuukausi jouluun

rompelo

Ou nou,kuukausi enää...
Täytyypä alkaa miettiä lahjoja jo immeisille ja tietysti elukoille.
Äkkiä se aika taas tuli,tuntuu et joka vuosi pääsee yllättämään.
Mmm,ja pääsee syömään pipareita ja torttuja,nami :)

41

922

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siel....????

periferias jouluu???? Asuuks pukeliki siel??

• n.sorsa

Lapsuudessa joulunalla meidän kaksi koiraa otti keskenään yhteen toiselta irtosi silmä se roikkui vain suolien varassa ja verta pursusi ympärinsä voisinpa rotusetkin mainita toinen oli sakemanni joka ennen 6 kk ikää kerennyt olla 5 eri perheessä ennenkuin löysi pysyvän kodin ja toinen oli kas kas sekarotuinen mikä olisi joutunnut lopetettavaksi kahdenpäivän sisällä jos emme olisi sitä ottannut.

Asiaa koira siis sekarotuinen kiikutettiin pieneläinklinikalle se on tuolla stadissa.

Lääkäri totesi, että silmästä ei saa enään kalua ja suurella todennäköisyydellä toinenkin silmä sokeutuu ainoaksi vaihtoehdoksi koiran kannalta oli sen lopetus vaikka se tuntui pahalta.

Mutta eläimen hyvin vointi kaiken edelle ja sitten vasta ihmisten itsekkyys.

Meidän lapsuuden kodissa ei senjälkeen enään joulua vietetty se olisi saannut muistelemaan vain tätä kauheata tapausta ja vieläkin välillä jouluna tulee tapaus mieleen vaikka siitä on moniavuosia.

Noh en kyllä erityisemmin edes välitä koko joulu hössötyksestä.

• n.sorsa
    • manta-elviira

päästä aivan yhtä ihanan näköinen luonto, kuin mitä tänään! Hienoinen pakkanen, eilen satanut lumi puiden oksilla- Aivan ihanan näköistä!

Joululahjoja olen oppinut (jo) hankkimaan hyvissä ajoin just sen vuoksi, ettei niiden suhteen joulu tulisi ihan liian pian. Ja moni muukin näköjään, tänäänkin käärin Puodissa useamman ostoksen joulupaperiin asiakkaille, jotka monias viikko sitten jo olivat käyneet putiikissa katselemassa tuotteita "sillä silmällä".

Pipareista ja tortuista viis, kunhan joulupöydästä löytyy kinkkua, lanttu- ja porkkanalaatikkoa, rosollia ja eri kalasorttimentteja!

• jo täysillä joulua;)) Keksin isännän harmiksi että posliinikukasta tehdään "joulupuumme". Se on valloittanut keittiössä lampun ja hieman kattoa. Hoksasin että siihen voisi laittaa sellaiset valonväriset pienet sähkövalot. Antaa jännän tunnelman ja näyn.

• manta-elviira

en ole koskaan tehnyt "joulupuuta" vaikka oishan tuossa vaikka isohko palmu sitä ajatellen...
        Joulukuusi, vaikkapa pienikin, on aina. Tuleehan siitä oma tuoksunsakin.

Viime jouluna väsäsin ikkunakoristeeksi pitkän, pienillä kirkkailla lampuilla olevan valosarjan, jonka kokonaisuudessaan kiersin niillä kuusen koristeeksi, mitä ilmeisemmin, tarkoitetuilla kimaltelevilla, hopeanvärisillä "hörhelö"nauhoilla. Ne mukavasti pehmensivät lamppujen kirkasta valoa. Oli nätti sekä sisältä että ulkoa katsottaessa.

Onhan ne joulusuunnitelmat mielessä jo hyvän aikaa ennen joulua...

• manta-elviira kirjoitti:

en ole koskaan tehnyt "joulupuuta" vaikka oishan tuossa vaikka isohko palmu sitä ajatellen...

Viime jouluna väsäsin ikkunakoristeeksi pitkän, pienillä kirkkailla lampuilla olevan valosarjan, jonka kokonaisuudessaan kiersin niillä kuusen koristeeksi, mitä ilmeisemmin, tarkoitetuilla kimaltelevilla, hopeanvärisillä "hörhelö"nauhoilla. Ne mukavasti pehmensivät lamppujen kirkasta valoa. Oli nätti sekä sisältä että ulkoa katsottaessa.

ennen. Harmi kun ei ole tuota digi kameraa laittaisin siitä kuvan. viime kesänä lamppu ja katto kukkivat;)))
        Täytyy vaan maanantaina mennä katsomaan niitä valosarjoja. Ongelman muodostaa kun lähellä ei ole pistoketta, joten isäntä joutunee töihin, kun joutuu katon kautta laittamaan johdon.... mutisee jo

• manta-elviira
        umalehtinen kirjoitti:

ennen. Harmi kun ei ole tuota digi kameraa laittaisin siitä kuvan. viime kesänä lamppu ja katto kukkivat;)))
        Täytyy vaan maanantaina mennä katsomaan niitä valosarjoja. Ongelman muodostaa kun lähellä ei ole pistoketta, joten isäntä joutunee töihin, kun joutuu katon kautta laittamaan johdon.... mutisee jo

katto ja lamppu olisi todella mielenkiintoista nähdä!

Voihan siinä "isäntä" vähän mutista vaikkapa siitä syystä, miten johdot kiinnittää kattoon ilman, ettei niiden poistoista sitten mitään jälkeä jää. Tai miten johdon saa ylipäänsä katossa pysymään. Tiedä teidän kattoa, mutta mulla esim. tuollaista rypylä-pintaista materiaalia, jossa ei ainakaan teipit pysy.

Yksi "paha" vika valosarjoissa on: Niiden johdot ovat, tai ainakin niiden, jotka silmiini on sattunut, järjestään tummanvihreitä.
        Okkei, onhan ne varmaan etupäässä tarkoitettu kuusipuihin tai vastaaviin mutta noin sisustuksellisesti ajatellen olisi vaihtoehtona edes valkeajohtoiset valosarjat.
        Niiden ympärille voisi paremmin kehitellä omia virityksiään esim. valkoista seinää vasten.

• Pukeli
        umalehtinen kirjoitti:

ja pimeyden tulla. Pois minun kuvioista valosarjat. Elävä kynttilän lepatus, siinä kaikki. Potkua tunnelmaan saan Jouluyön messusta ja minun jouluni alkaa vasta silloin. Tietysti haudoilla käyminen on yksi osa tätä hienoa harrasta juhlaa.
        Olen käynyt Betlehemissä siinä luolassa missä taru kertoo tämän syntymäpäiväsankarin syntyneen. Karnevaali tunnelmasta siellä ei ollut jälkeäkään.

Voihan siinä "isäntä" vähän mutista vaikkapa siitä syystä, miten johdot kiinnittää kattoon ilman, ettei niiden poistoista sitten mitään jälkeä jää. Tai miten johdon saa ylipäänsä katossa pysymään. Tiedä teidän kattoa, mutta mulla esim. tuollaista rypylä-pintaista materiaalia, jossa ei ainakaan teipit pysy.

Yksi "paha" vika valosarjoissa on: Niiden johdot ovat, tai ainakin niiden, jotka silmiini on sattunut, järjestään tummanvihreitä.
        Okkei, onhan ne varmaan etupäässä tarkoitettu kuusipuihin tai vastaaviin mutta noin sisustuksellisesti ajatellen olisi vaihtoehtona edes valkeajohtoiset valosarjat.
        Niiden ympärille voisi paremmin kehitellä omia virityksiään esim. valkoista seinää vasten.

posliinikukkaan sopivat ne vihreät johdot. Olen muuten jossakin nähnyt valkoisella johdolla olevia valosarjoja. Lieneekö sisustusliikkeissä vai missä? Sisarellani on ainakin lahjaksi saatu valosarja valkoisella johdolla ollut kauan ja hän mm. laittaa joulupöydän koristeeseen ne. Hän on sellainen näppärä sorminen askartelija. Pohjana sammalta ja havuja sekä puolukanvarpuja, ja ne valot ovat kuin kuin välkkyvät lumipisarat tai miksi niitä sanoisi. Kauniit joka tapauksessa.

• manta-elviira
        umalehtinen kirjoitti:

posliinikukkaan sopivat ne vihreät johdot. Olen muuten jossakin nähnyt valkoisella johdolla olevia valosarjoja. Lieneekö sisustusliikkeissä vai missä? Sisarellani on ainakin lahjaksi saatu valosarja valkoisella johdolla ollut kauan ja hän mm. laittaa joulupöydän koristeeseen ne. Hän on sellainen näppärä sorminen askartelija. Pohjana sammalta ja havuja sekä puolukanvarpuja, ja ne valot ovat kuin kuin välkkyvät lumipisarat tai miksi niitä sanoisi. Kauniit joka tapauksessa.

näppäryydellä ja tyylitajulla saa aikaiseksi paljon kaunista aikaiseksi.
        Eipä ole outoa luonnonmateriaalien käyttö pöytien koristelussa. Niitä arvostavat tilaisuuteen osallistujat kaikki, tapahtuman luonteesta riippumatta.

Ajattelin vaan, jotta kun jouluksi väkertää jotain tuosta valosarjasta, se ainakin mulla on käytössä sitten pidemmälle kevättalveen.

• issu56
        manta-elviira kirjoitti:

tänään kaupungissa, että miten paljon ihmisillä jo onkaan jouluvaloja ikkunoissa ja pihoissa. Niitä en vielä ole laittanut, mutta pulloissa, kulhoissa ja lyhdyissä on sisätiloissa valosarjat :).

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

tänään kaupungissa, että miten paljon ihmisillä jo onkaan jouluvaloja ikkunoissa ja pihoissa. Niitä en vielä ole laittanut, mutta pulloissa, kulhoissa ja lyhdyissä on sisätiloissa valosarjat :).

jouluvalojen laitto (sähköisten-) menee joskus överiksi.
        Laitetaan räiskyvästi esille tai ne ovat esim. väritykseltään ihmeellisiä. Päävärit, keltaisesta siniseen samassa ja jos vielä jotenkin vilkkuvat... Hyi ei.

Vaikka valosarjoja käytän, ne eivät mene oikean kynttilän suoman valon ja tunnelman edelle.

Kyllä näissä meidän kaupoissa ainakin on enemmin noita valkoisia ja hopeanvärisiä johtoja...ite oikeen sain tehdä töitä että löysin tummalla johdolla ulkovalosarjan..(ulko/sisäkäyttöön)tuonne piha tuijaan. Nyt on tuija niin kaunis, kun eilen sai vielä valojen lisäksi lunta oksillensa.

• issu56
        manta-elviira kirjoitti:

jouluvalojen laitto (sähköisten-) menee joskus överiksi.
        Laitetaan räiskyvästi esille tai ne ovat esim. väritykseltään ihmeellisiä. Päävärit, keltaisesta siniseen samassa ja jos vielä jotenkin vilkkuvat... Hyi ei.

Vaikka valosarjoja käytän, ne eivät mene oikean kynttilän suoman valon ja tunnelman edelle.

aidon kynttilän edelle, joita meilläkin poltetaan kyllä ihan kiitettävässä määrin. Koirat tosin asettavat rajoitteita, mutta keittiön puuhella ja takkahuoneen pieni takka on hyviä paikkoja polttaa kynttilöitä.
        Heh, meillä on valoverkko, joka vilkkuu monellakin eri tavalla ja voi että kun minä siitä tykkään. Viime jouluna se oli takapihan thuijassa, mutta tänä vuonna olen ajatellut sovittaa sen jotenkin kukkatelineeseen :=).

• Pukeli kirjoitti:

ja pimeyden tulla. Pois minun kuvioista valosarjat. Elävä kynttilän lepatus, siinä kaikki. Potkua tunnelmaan saan Jouluyön messusta ja minun jouluni alkaa vasta silloin. Tietysti haudoilla käyminen on yksi osa tätä hienoa harrasta juhlaa.
        Olen käynyt Betlehemissä siinä luolassa missä taru kertoo tämän syntymäpäiväsankarin syntyneen. Karnevaali tunnelmasta siellä ei ollut jälkeäkään.

rakastan tunnelma valoja kuten noita valosarjoja, mutta ne pitää olla normaalin valon väriset, ei värikkäät.
        Parveke kaunis kun kaiken saa valmiiksi ja ikkuna tähdet ja sähkökyntteliköt VAU. Siinä sitä tunnelmaa vanhan parin joulu odotukseen ja jouluun. Voiko kauniimpaa olla pimeyden keskellä. Ihailen aina muiden ihmisten pihoja kun koirien kanssa kuljen ohitse. Puissa tuikkivat valot ja pihalyhdyissä palavat kynttilät voittavat mielestäni kesä pihat kukkineen.

• issu56 kirjoitti:

aidon kynttilän edelle, joita meilläkin poltetaan kyllä ihan kiitettävässä määrin. Koirat tosin asettavat rajoitteita, mutta keittiön puuhella ja takkahuoneen pieni takka on hyviä paikkoja polttaa kynttilöitä.
        Heh, meillä on valoverkko, joka vilkkuu monellakin eri tavalla ja voi että kun minä siitä tykkään. Viime jouluna se oli takapihan thuijassa, mutta tänä vuonna olen ajatellut sovittaa sen jotenkin kukkatelineeseen :=).

Teitkö kesällä niistä pajuista kartioita, niistä saa ihania valojuttuja...Mä oon suunnitellut ostaa sellasen puolitoistametrisen pajukartion, ja siihen oiiikein pienet kirkkaat tähtimäiset valotuikut....

• issu56
        Sikra kirjoitti:

Teitkö kesällä niistä pajuista kartioita, niistä saa ihania valojuttuja...Mä oon suunnitellut ostaa sellasen puolitoistametrisen pajukartion, ja siihen oiiikein pienet kirkkaat tähtimäiset valotuikut....

kun ei lanttu leikannut... Nyt sitte hämmästelin MiniManissa, mitä kartio maksoi ja mitä maksoi nippu pajunoksia...ihan tolkutonta.

• Pukeli
        umalehtinen kirjoitti:

rakastan tunnelma valoja kuten noita valosarjoja, mutta ne pitää olla normaalin valon väriset, ei värikkäät.
        Parveke kaunis kun kaiken saa valmiiksi ja ikkuna tähdet ja sähkökyntteliköt VAU. Siinä sitä tunnelmaa vanhan parin joulu odotukseen ja jouluun. Voiko kauniimpaa olla pimeyden keskellä. Ihailen aina muiden ihmisten pihoja kun koirien kanssa kuljen ohitse. Puissa tuikkivat valot ja pihalyhdyissä palavat kynttilät voittavat mielestäni kesä pihat kukkineen.

Voihan se olla sillätavalla, ettei oikein huvita laitella niitä hökötyksiä. Vaatii paljon vaivaa.

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

valosarjat missä muodossa tahansa eivät mun omalle pihalle taikka kotiin eksyisi. En vaan moisista pidä.

• issu56 kirjoitti:

kun ei lanttu leikannut... Nyt sitte hämmästelin MiniManissa, mitä kartio maksoi ja mitä maksoi nippu pajunoksia...ihan tolkutonta.

Täällä oli Terrassa se yli puolitoistametrinen kartio jotain kympinluokkaa, että ei minusta mikään
        pahahinta, pajunippujen/kuusien hintoja en kattonutkaan...
        Vielähän sä voisit käydä keräämässä luonnosta kunnon "pajukuusen", ja valaista sen, kun ei varmaan teilläkään sitä lunta vielä paljoa ole...

valosarjat missä muodossa tahansa eivät mun omalle pihalle taikka kotiin eksyisi. En vaan moisista pidä.

Juu minustakin vilkuttavat ovat jotenkin rauhattomat, mulla on yksi vanha valosarja josta saa säätää joko vilkulle ta jatkuvasti palaviksi, niin kyllä ne on sillä jatkuvalla ollut aina käytössä...

• issu56
        Sikra kirjoitti:

Täällä oli Terrassa se yli puolitoistametrinen kartio jotain kympinluokkaa, että ei minusta mikään
        pahahinta, pajunippujen/kuusien hintoja en kattonutkaan...
        Vielähän sä voisit käydä keräämässä luonnosta kunnon "pajukuusen", ja valaista sen, kun ei varmaan teilläkään sitä lunta vielä paljoa ole...

kun en siitä syöksystä ole ihan vielä täydelleen toipunut, enkä varmaan toivukaan...
        Tuo sama ajatus mulla kyllä kävi mielessä, kun niitä hintoja ihmettelin, mutta kun...se nyt ei vain onnistu mitenkään :(.
        Aika mustaa on meillä...

• issu56 kirjoitti:

kun en siitä syöksystä ole ihan vielä täydelleen toipunut, enkä varmaan toivukaan...
        Tuo sama ajatus mulla kyllä kävi mielessä, kun niitä hintoja ihmettelin, mutta kun...se nyt ei vain onnistu mitenkään :(.
        Aika mustaa on meillä...

ymmärrän kyllä..ja oishan se jo vähän kylmäkin niitä pajusa pätkiä ja kerätä...

• issu56
        Sikra kirjoitti:

ymmärrän kyllä..ja oishan se jo vähän kylmäkin niitä pajusa pätkiä ja kerätä...

sillä jos olis mahdollista mennä niitä katkomaan, niin vaatteita vain pitäis pistää päälle tarpeeksi, ettei tulisi vilu...yleensä mulla kuitenkin on aina hiki :)).

• issu56

ajoissa, eli oikeammin pitkin vuotta ja lasten lahjat on kasassa...tänä vuonna ei päässyt joulu yllättämään :).
      Ja nyt kun sain yllätyksellisen joululahjan etukäteen mieheltäni, niin huomenna alkaakin joululeivonnaisten leipominen. Kyllä menee helpoksi tänä vuonna...heh.

• manta-elviira

...yleiskone! Jolla saadaan mm. taikina vaivatuksi oikeen kunnolla suussa sulaviin joululeivonnaisiin!
        Asiaa, kun(/jos) sait apulaisen.
        Pullataikinakin kun tuntuu, että sitä pitäisi jyystää herra ties miten pitkään, että nisusta hyvää tulee!

• issu56
        manta-elviira kirjoitti:

...yleiskone! Jolla saadaan mm. taikina vaivatuksi oikeen kunnolla suussa sulaviin joululeivonnaisiin!
        Pullataikinakin kun tuntuu, että sitä pitäisi jyystää herra ties miten pitkään, että nisusta hyvää tulee!

vaan arkkupakastimen sain :). Kaappipakastimia meillä on ollut parikin, mutta molemmat ihan yhtä kittanoita niin, etteipä niihin juuri mitään kakkuja ja pullaa ole mahtunut.
        Sen nisutaikinan vaivaan kyllä aina käsin, samoin kuin leipä- ja sämpylätaikinatkin. Vaan ihanaa, kun nyt voin tehdä isompia satseja kerralla :).

Voi niin on nuokin makuasioita, mä en tee koneella koskaan pullataikinaa, enkä lihapullataikinaakaan...
        minusta tulee pullasta paljon parempaa käsinvaivattuna, niin kuin lihapullistakin...
        Kakut on sitte eriasia...

• rompelo
        issu56 kirjoitti:

vaan arkkupakastimen sain :). Kaappipakastimia meillä on ollut parikin, mutta molemmat ihan yhtä kittanoita niin, etteipä niihin juuri mitään kakkuja ja pullaa ole mahtunut.
        Sen nisutaikinan vaivaan kyllä aina käsin, samoin kuin leipä- ja sämpylätaikinatkin. Vaan ihanaa, kun nyt voin tehdä isompia satseja kerralla :).

Toisilla jo noin pitkällä suunnitelmat ja hankinnat.Minä,kun vasta alan tajuamaan,et koht on
        jo kiire :)

Mä laitan aina vast ihan joulukuun alussa valot ym.Nytkin isännän kans rupateltiin,et seuraavana viikonloppuna laitetaan ulos ja sisälle.

Piparkakkutaloja olen monet vuodet sukulaisille leiponut lahjaksi,nyt taitaa jäädä leipomatta.Täytyy ostaa tai keksiä jotain muuta.

Kuusi täytyy hankkia,onneksi meiltä n.100m päästä saa kuusia.Ei tartte lähteä kaupungista asti hakemaan.Täytyy vaan köyttää se kiinni jotenkin,muuten katti pirulainen vetää sen nurin :)

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

harhaan.

Vaan eikös olekin mukavampi, ja järkevämpi, tehdä isompia satseja nisuakin!
        Samalla vaivalla vaivaa litran kuin kolmenkin litran taikinan.
        Ja käsin. Olen laittanut Scootter´ia soimaan kun taikinan vaivauksesta on kyse.
        Rytmillä ja joo... Scooter vaan kuuluu pullan tekoon.

• vaimo...
        manta-elviira kirjoitti:

...eli nainen juuri ole se yleiskone?

• issu56
        Sikra kirjoitti:

Voi niin on nuokin makuasioita, mä en tee koneella koskaan pullataikinaa, enkä lihapullataikinaakaan...
        minusta tulee pullasta paljon parempaa käsinvaivattuna, niin kuin lihapullistakin...
        Kakut on sitte eriasia...

ja meillä se yleiskone onkin "naftaliinissa"...se on mun mielestä laiskan työkalu :)).

• issu56 kirjoitti:

ja meillä se yleiskone onkin "naftaliinissa"...se on mun mielestä laiskan työkalu :)).

No juu, täytyy myöntää että "naftaliinissa" on meilläkin yleiskone...sähkövatkain on sitte enemmässä käytössä...

• issu56
        rompelo kirjoitti:

Toisilla jo noin pitkällä suunnitelmat ja hankinnat.Minä,kun vasta alan tajuamaan,et koht on
        jo kiire :)

Mä laitan aina vast ihan joulukuun alussa valot ym.Nytkin isännän kans rupateltiin,et seuraavana viikonloppuna laitetaan ulos ja sisälle.

Piparkakkutaloja olen monet vuodet sukulaisille leiponut lahjaksi,nyt taitaa jäädä leipomatta.Täytyy ostaa tai keksiä jotain muuta.

Kuusi täytyy hankkia,onneksi meiltä n.100m päästä saa kuusia.Ei tartte lähteä kaupungista asti hakemaan.Täytyy vaan köyttää se kiinni jotenkin,muuten katti pirulainen vetää sen nurin :)

on meillä ja niin aidon näköinen, että miniäkin erehtyi ihmettelemään miten olin onnistunut niin tasaisen löytämään :). Oli siinä nauramista kun kerroin, että ihan omin käsin olin oksat väännellyt oikeisiin asentoihin :)).
        Ei kannata kadehtia, sillä ihan eka vuosi on nyt tämä, jolloin olen ollut hereillä koko vuoden muistaen sen joulunkin tulon taas kuin salaa.

• issu56
        manta-elviira kirjoitti:

harhaan.

ihan hiljaisuudessa minä ne taikinat vaivaan, kun tuo köksä on ilman musavälinettä. Samalla vaivalla tekee isomman satsin ja siitä riittääkin sitte pitempään...ei tarvi jatkuvasti vaivailla :).

• issu56
        Sikra kirjoitti:

No juu, täytyy myöntää että "naftaliinissa" on meilläkin yleiskone...sähkövatkain on sitte enemmässä käytössä...

mutta muistan hyvin vielä senkin ajan, kun munat ja sokerit piti vispilöidä käsin...siinä tuli oikein hikikin monta kertaa...

• issu56
        vaimo... kirjoitti:

...eli nainen juuri ole se yleiskone?

niinhän se taitaa mennä. Ainakin olen jotain sen sorttista ollut huomaavinani :=)).

harhaan.

pulla taikinan käsin. Silloin joskus, kun perhe oli vielä kaikki saman katon alla, tein kaksikin kertaa viikossa litran taikinan.
        Yleiskoneena keittiössä meillä olen minä ja ainoa sähköinen apuvälinen on sähkövatkain , ruoanlaitossa ja leivonnassa.

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

ihan hiljaisuudessa minä ne taikinat vaivaan, kun tuo köksä on ilman musavälinettä. Samalla vaivalla tekee isomman satsin ja siitä riittääkin sitte pitempään...ei tarvi jatkuvasti vaivailla :).

Harvemmalla vaivaamisella hyvin vaivattua pullaa.

("Anteeksi kun vaivaan vaivatessanne pullataikinaa", sano paistaja leipurille, joka vaivasi pullataikinaa. "Vaivaisiko teitä se, jos kauppias vaivaisi teitä asiakkaitansa vaivaavilla kysymyksillä?")

• valmiita joululaatikoita tuli just pistettyä poskeen :)
      Muuta ei sitten joulun eteen olekaan vielä tehty...ulkovaloja meinasin ens viikolla viritellä jo. Pikkuhiljaa mukamas ja viikkoa ennen kaamee paniikki, sama homma joka vuosi ;)
      Laitatteko muuten itse kaikki jouluruuat? Meillä ainakin perinteenä yhdessä tehdä kaikki tarjottavat itse, paitsi perunalaatikko tulee ostettua kaupasta. Mulle ei ole valjennut, että miten siitä saa hyvää, ei liian imelää, löysää, kovaa tms.
      Tasan kerran se on ollut mieleisen makuista ja seuraavalla kerralla taas ihan jotain muuta. Kaupan looraan vaan hiukan mausteita ja kermaa ja siinä se.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      207
      4416
    2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2451
    3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      64
      1452
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1171
    5. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      123
      1089
    6. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      71
      1036
    7. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      95
      1006
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      131
      967
    9. Bim bom ovikello soi!!

Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      105
      943
    10. Kuvaile kaivattuasi

kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁
      Ikävä
      54
      865
    Aihe