Opiskelevat

vauva tulossa

Mietin tässä pääni puhki lähes joka yö sen jälkeen, kun sain tietää olevani raskaana, että miten ihmeessä pärjäämme taloudellisesti!?
Olemme molemmat amk-opiskelijoita, yli parikymppisiä. Miehellä 2.vuosi menossa, itsellä 1.vuosi, eli opiskelut eivät ole edes vielä loppusuoralla. Mies valmistuu toukokuussa 2010.
Hän tekee viikonlopputöitä koulun ohessa ja saa ehkä n. 200e kuussa opintotuen lisäksi. Asumismenot meillä on 520e kuussa.
Katselin kelan sivuilta noita lukuja ja tukia, mitä lapsen syntymän jälkeen saa ja oon ihan pihalla! Oikeastaan hermoraunio kohta.

Pelottaa niin vietävästi, että emme pärjää ollenkaan, kun nytkin on kuitenki pennin venyttämistä, mutta kuitenkin kahdestaan pärjätään. Ei ole kuitenkaa realistista tietoa, paljonko lapseen vähintään menee rahaa, kun lähipiirissä lapsiperheet on kuitenki hyvätuloisia, eli voivat ostaa uudet vauvantarvikkeet ym.

Osaisko joku kertoa ihan konkreettisia lukuja?
Kiitos todella paljon, jos joku auttaisi! Kokemukset myös siitä, voiko kaksi opiskelijaa pärjätä vauvan kanssa on tervetulleita!

7

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on omasta itsestä paljolti kiinni ja siitä mihin on tottunut.

      Ihminen pärjää myös heikommallakin taloudellisella pohjalla, jos lapsi on tulossa, mutta tapauksessasi vaikeaa se tulee olemaan.En kirjoita omasta kokemuksesta vaan niistä, jotka tiedän ja olen auttanut likipitäen samassa tilanteessa.

      Tuo kirjoitus hyvätuloisista lapsiperheistä ihmetytti..Ei kaikkea kaiketi uutena tarvitse.

      Konkreettisia lukuja en siis tiedä, mutta asian kuin asian kanssa pärjää, jos vain panostaa siihen ja tämän olen sivusta huomannut.

    • gjgjk

      Kelan laskureilla (vanhempainraha yleinen asumistuki)
      lapsilisät saa kyllä konkeettisia lukuja.
      Jos laskureita ei osaa käyttää, niin taitaa opinnotkin mennä hukkaan. Sen verran yksinkertaisia
      käyttää.

      Lapsen syntymästä lukien opintotuen asumislisä muuttuu yleiseksi asumistueksi.

    • mapee

      ei siinä kulutusjuhla avietetä, mutta kyllä pärjää. Lapsi tuo itseasiassa jopa mahdollisesti teidät uusien tukien piiriin eli esim toimeentulotukea saatte lapsiperheenä ihan toisell atapaa kuin opiskelijoina samoin asumiseen tukea.

      Äippäloman päivärahasi on joko peruspäiväraha se n15e tai sitten jos olet ollut töissä ennen opiskeluja niin sen mukainen.

      Vauvaan ei mene juuri mitään jos ostaa vaatteet kirpparilta jossa varsinkin pienelle on paljon tavaraa tarjolla. Vaunutkin saa edullisesti muutamallakin kympillä jos ei ole vuosimallilla väliä, samoin muut tarvikkeet joista pakollisia on oikeastaan vain sänky. Tosin sitteri helpottaa elämää monasti ja syöttöuolikin sitten on aikanaan hankittava. Jos olette pääkaupunkiseudulla niin ikeassa löytyy uutenakin ihan halpiskamaa joka kestää yhdellä ainakin hyvin.

      Kuluja tulee jos vauva sairastaa niin lääkkeistä ja sitten tietysti vähän ruokaan kun kasvaa. Vaipat on oma lukunsa. Niissä ei oikein voi säästää, mutta voi tuhlata. On makuasia ostaako halpoja ja useammin vaihdettavia vai kalliimpia ja harvemmin vaihdettavia, tosin vauvakin sanelee aika paljon sinappikoneena mikä on toimivin malli..

      Lukuja on aika mahdoton sanoa ellei joku nyt kaiva kuittejaan esiin ja ala laskea ja siltikin niissä on aina liikkumavaraa joka suuntaan. Lapsilisällä kyllä rahoittaa vauvaa aika kivasti alussa vaika ei se iso raha olekkaan.

    • jkjlö

      paljon teillä siis tulee olemaan/on ne kuukausitulot yhteensä?? me saadaan(vanhemmat ja 10kk lapsi)kuussa 500e(lapsilisä, kotihoidontuki) ja toimeentulotuki joka vaihtelee 200euron ja 400euron välillä. ja asumistuki 400e(vuokra reilut 500e). mies opiskelee vielä yliopistossa. kyllä noilla tuloilla pärjää ihan hyvin kun ei ostele mitään turhia. vauvan vaatteet on melkein kaikki kirpparilta ostettu. uutena oon ostanu vaan rattaat(ja nekin netanttilasta osamaksulla) ja kylpyammeen. ja teki voitte sossusta pyytää avustusta vaunujen ostoon.

      kyllä sitä pärjää ku vaan haluaa pärjätä. ja etuna teillä on(meilläkin sama)se että ootte nytkin jo joutunu venyttämään penniä eli on jo ns.kokemusta siitä miten rahaa käyttää.

      ja mun mielestä on hyvä vaikka tuolta netanttilasta tilata joitain vauvan tarvikkeita jos ei oo paljoa rahaa. sieltä ku valitsee tilausta tehdessä erämaksu niin on hyvä. meilläkin ne rattaat mikkä tilasin sieltä makso 130e mutta erämaksulla hinta on 17e/kk.

      kyllä te pärjäätte! suomi on hyvä maa sinänsä että on hyvät tukimahdollisuudet. ei ketään jätetä lasten kanssa roskiskatokseen nukkumaan. jos ei muuta vaihtoehtoa ole rahantuloon niin käykää hakemassa toimeentulotukea.

    • gääk

      olimme molemmat töissä kun vauva ilmoitti tulostaan, miehelläni vakituinen työpaikka. minulla määräaikainen työsuhde loppui äitiysloman alkaessa.. olin ehtinyt olla töissä vuoden joten en onneksi joutunut minimipäivärahalle..... mutta ei meitä silti mitenkään erikoisen hyvätuloisiksi voisi kutsua, asuntolainaakin lyhennellään jnejne.. mutta lapsen synnyttyä en ole kyllä huomannut että rahaa olisi alkanut palamaan mitenkään ÄLYTTÖMIÄ määriä... itseasiassa tuntuu melkein että kauppalaskut ovat hieman suurentuneet vaan juuri vaippojen ja korvikkeen vuoksi, about 20€vko...(?).eikä muuta.. imetin vain 2kk, ja senkin osittain joten korvikkeeseen on palanut pennosia alusta asti hiukan... vaunut ostimme 80 eurolla, kaupan ilmoitustaululta, vaatteita tuli isot läjät kavereilta ja anopilta, ja meilläpäin on aivan mahtava lastenvaatekirppis josta saa bodeja ymym. hintaan 0,20€...ja sänky ostettiin työkaverilta parilla kympillä.. melkein kaikki muu "oheismateriaali" on lainassa kavereilta...

      nyt kun ollaan aloitettu kiinteitä syömään niin olen pyrkinyt tekemään soseet itse, ainakin tuntuu että se saattaisi tulla halvemmaksi, ja on ihan mukavaa puuhaakin...

      en nyt kommentoi siis noihin kelan rahoihin, tässä vaan yritän havainnollistaa sitä että ainakaan näin vauva-aikana ei ole huomattu että menot olisivat merkittävästi kasvaneet... vain vaipat ja korvikkeet:P

    • tukimies

      Lapsiperhe saa jonkin verran enemmän tukia kuin kaksi opiskelijaa. Ehkä paras ratkaisu olisi, että toinen jää hoitamaan lasta kotiin ja toinen jatkaa opiskeluja. Opintotuki ja kotihoidontuki mahdollistavat molemmat osa-aikaisen työskentelyn. Ainoa riski on, että lapsi sairastaa paljon, joten kannattaa harkita hyvän vakuutuksen hankkimista. Asuinpaikallakin on vanhempainloma-ajan jälkeen merkitystä, koska vain joillakin paikkakunnilla on kuntalisiä.

    • opiskeleva äiti

      Onko mahdollista, että mies jättäisi opiskelut hetkeksi ja etsisi työtä?

      Meillä mies jätti opinnot kesken, pyysi entisestä kesätyöpaikastaan jatkoa kesäsopimukselle ja teki vuorotyötä. Saatiin näin rahoitettua isompi asunto ja tarvittavat hankinnat. Myöhemmin kaikeksi onneksi koko se työkokemus laskettiin osaksi tutkintoa, ja hän valmistuikin tosi nopeasti työn ohessa. Palasi täysipäiväiseksi opiskelijaksi vain muutamaksi kuukaudeksi ja pääosin kävi insinööriksi tenttien ja työkokemuksella.

      Itse olen koko tämän ajan opiskellut yliopisto-opintoja, jotka ovat onneksi niin teoreettisia että tenttimällä ja kirjallisilla opinnäytteillä olen saanut opintopisteet kasaan joka kuukausi ilman että lapselle on tarvinnut hankkia muuta hoitajaa (mummo auttanut aina tarvittaessa). Olen pysynyt muiden vauhdissa hyvin.

      Ja lapsi on pysynyt vauhdissa myös mukana. Miehelle tietysti ollut kaikkein rankinta, kun hän on ollut se tienaaja koko ajan. Minulle opiskelun ja äitiyden yhdistäminen on ollut hirveän luontevaa ja mukavaa, vauvasta on vastapainoa opinnoille ja opinnoista taas potkua ja virikettä kotielämään.

      Kaikkeen on ollut varaa mitä ollaan tarvittu vauvan suhteen. Vaunut saatiin isovanhemmilta, vaatteita paljon lahjaksi ja äitiyspakkaus oli loistava, turvakaukalo ostettiin käytettynä ja ensimmäinen puoli vuotta pärjättiin rintamaidolla ja kestovaipoilla että ei se vauva niin hirveästi tuhlannut :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      258
      2386
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2085
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      100
      1805
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1639
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      175
      1203
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      117
      1048
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      65
      1042
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1036
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1033
    Aihe