KAHVIPIRTTI Jouluna 2007

Heipä hei, uusi pirttimme.

Olen laitellut noita verhoja ja liinoja, samat ovat kuin edellisessä pirtissä.

Ostin kultapalloja, niitä ripustan ikkunoihin isoina ryhminä ja kun tuo "kultakuume" nyt vaivaa, ostin tuonne pyöreälle pöydälle kultaliinan, mikä lattiaan asti ylttää.
Ruseiteilla nostan kulmat ylös, voi että on upea.
Ostin myös kultavihreä mansetit ja niissä valkoiset kukat, kauniisti kullatut kynttilät niihin istuvat.

Minun piti tulla muuttokuorman mukana, mutta en malttanut odottaa, tulin tänne jo kahvin keittoon, odottelen, kohtsillään varmaan tulevat.
Koristellut kuuset tuonne seinän varteen, tein muutaman kuusenokasa pallon, kuusen tuoksua antamaan.
Lila-siniset hyasintit pöydille ja kahvit kakkuineen tuonne tulppaanein koristettuun pöytään.


Tulet takkaan, tuikut palamaan ja levy soimaan, jouluista on musiikki, yksi mieli kappaleitani,

Minun jouluni,
Minun mieleni joulua vartoaa,
minun mieleni jouluun jo saa.
Vaikka jouluista herkimmät tunnot,
on vuotten varrella himmenneet,
niin siltikin silmiin se seimen tuo,
pyhän äidin seimen luo.

Herkistytään joulupirttiin, kuunnellen jouluista musiikkia, kerrotaan omia muistoja ja lauletaan mieleisiä joululauluja.

Tervetulleite olette taas kerran, samat toivotukset kuin joka pirtissä on ollut, viihtykää!!

Muistaisivat nyt kissat mukaan ottaa ja sen peikonlehden saisivat tulemaan, ettei katkeile.

120

6326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kännykkä keksitty, kun SkillaN ei malttanut odottaa, vaan lähti kahvinkeittoon. Antoi sentään osoitteen meille ja navigaattorillahan tänne oli helppo osata.

      Obbea vaan uuteen pirttiin. Tavarat sisälle ja emäntä näyttää "kaapinpaika". Kyllä täällä on jo kodikasta valmiiksi verhot ja kaikki paikoillaan ja upouudet nekin.

      Tervakset ja perinteiset pusut toin, sekä pipareita ja Paulamaian leipomia torttuja.

      Mitenkäs olisi tupaantuliais tanssit, on minulla Urisorkka mukana kaikenvaralta. Pyydän ainakin emäntäämme ensimmäiselle valssille. Kaikki mukaan.

      • ruusupuskan vanhaan pirttiin muuton tohinassa. Laitan pöydälle maljakkoon. Siitä vaan onnittelujen kanssa kaikille Annoille Anoille Annelle ja ketä kaikkia se sitten koskeekaan ja onnittelulaulu vielä saatteeksi

        Onnea, Onnea, Onnea, vaan,
        teille nyt toivottaa saan,
        ruusuista kauneimman,
        teille nyt ojennan,
        Onne näin toivotan.


      • mummeli-36

        Ai kun ihanaa taas uudessa pirtissä. Tuolla aamulla pikkusen ounastelin muuton olevan lähellä mutta en joutanut jäämään pakkaamaan jumppavehkeitäkään. Kai ne nyt sieltä tullee kuitenkin. Nytkään en jouva oottamaan kuormaa mutta voin hetken huuvella kisuja kyllä ne miun äänen kuullessaan vaikka juokseevat tänne.

        No nyt on mentävä mutta muistakaa nyt se nurkkakaappi pannaa oikeeseen nurkkaan ja jumppavehkeet toivottavasti ainakin yhteen läjjään. Voin sitten kurkata niitä vaikka illemmalla kun kiireet on ohi. Kauheesti nyt vaan ONNEE UUTEEN PIRTTIIN taas ja onneehan meillä on aina ollu. Tapaillaanhan taas,,,,,tää joulun aika,,,,(puistelee päätään),,,,,,,,


      • ukko mulkosilmä
        mummeli-36 kirjoitti:

        Ai kun ihanaa taas uudessa pirtissä. Tuolla aamulla pikkusen ounastelin muuton olevan lähellä mutta en joutanut jäämään pakkaamaan jumppavehkeitäkään. Kai ne nyt sieltä tullee kuitenkin. Nytkään en jouva oottamaan kuormaa mutta voin hetken huuvella kisuja kyllä ne miun äänen kuullessaan vaikka juokseevat tänne.

        No nyt on mentävä mutta muistakaa nyt se nurkkakaappi pannaa oikeeseen nurkkaan ja jumppavehkeet toivottavasti ainakin yhteen läjjään. Voin sitten kurkata niitä vaikka illemmalla kun kiireet on ohi. Kauheesti nyt vaan ONNEE UUTEEN PIRTTIIN taas ja onneehan meillä on aina ollu. Tapaillaanhan taas,,,,,tää joulun aika,,,,(puistelee päätään),,,,,,,,

        Esitähän sitten oikein hemaseva jumppanäytös ja eiköhän taas tanssita sitä himotangoo. Oisko tango Desiree mitä?


      • ukko mulkosilmä kirjoitti:

        Esitähän sitten oikein hemaseva jumppanäytös ja eiköhän taas tanssita sitä himotangoo. Oisko tango Desiree mitä?

        Taisi auttaa se minun metelin pito;))

        Olisin muuten auttanut tuossa muutossa,mutta sattui yksi tuttava tulemaan käymään ja pakko oli Hänen kanssaan rupatella.
        Täällä on niin jouluisen tuntuista että.
        Ja mikä ihana lämmin tuolta takasta hohkaa.

        Meillä muuten paistoi aurinko noin pari tuntia tänään.

        Kiitos iltateestä hyvää taas oli ja nuo pusut namm.....

        näkyillään...


      • Hintriika*
        muori67 kirjoitti:

        Taisi auttaa se minun metelin pito;))

        Olisin muuten auttanut tuossa muutossa,mutta sattui yksi tuttava tulemaan käymään ja pakko oli Hänen kanssaan rupatella.
        Täällä on niin jouluisen tuntuista että.
        Ja mikä ihana lämmin tuolta takasta hohkaa.

        Meillä muuten paistoi aurinko noin pari tuntia tänään.

        Kiitos iltateestä hyvää taas oli ja nuo pusut namm.....

        näkyillään...

        Kotoisalta näyttää taas! Täällä sitä voi olla kuin herran (rouvan?) kukkarossa. Mutta Matiksi en ala kenenkään pörssiin.

        Hetken tässä huokaisen ja lähden saunaan.


      • mummeli-36
        ukko mulkosilmä kirjoitti:

        Esitähän sitten oikein hemaseva jumppanäytös ja eiköhän taas tanssita sitä himotangoo. Oisko tango Desiree mitä?

        Tanssitaan vaan se tanko nyt. Otin kuulokkeen pois jo ettet saa sitä suuhus,,,,,voihan vietävä kun mennäänkin oikein pitkillä venytyksillä,,,,tässä kuule jää ne jumpatkin toiseksi,,,,oot sie melkonen viejä vaan,,,,,oikein ottaa syvämmen päälle, ei tahti vaan tunne,,,,,ja jatketaanhan taas,,,Kiitoksii kauheesti tangosta,,,,,oli naatinto minulle,,,


      • Hintriika* kirjoitti:

        Kotoisalta näyttää taas! Täällä sitä voi olla kuin herran (rouvan?) kukkarossa. Mutta Matiksi en ala kenenkään pörssiin.

        Hetken tässä huokaisen ja lähden saunaan.

        Hienoa on ja kodikasta ..SkillaN on laittanut niin kauniisti taas kaiken..Juon tässä kahvia ja syön joulutortun ..nam..Minulla on tässä yksi
        Maaria Leinosen hieno runo joulusta :
        "Vain pimeässä näkyvät tähdet."

        Hyvää joulua hyvät ihmiset. Hyvää joulua!
        Käsillä hetki,jonka soisit viipyvän,
        tahtoisit pidätellä.
        Onni odotuksessa ja muistoissa,
        suurempi kuin täyttymyksessä,
        on joku sanonut.

        Aatto,odotus pian ohi,
        mutta ei joulun tarvitse olla...
        eikä olekkaan,jos oikea..se jatkuu,
        jotain säilyy..pysyy säteilee,
        ensi jouluun,joulusta jouluun.

        Oikea joulu,jotain muuta,
        enemmän kuin sammuva kynttilä,
        kuihtuva kuusi,särkyvä lelu.
        Vaan mitä se joulu sitten?
        Mitä se...millainen se oikea?

        Joulu on iloa ,rauhaa ,valoa,sanoo joku.
        Katso lapsen silmiin jouluaattona,
        näet mitä ilo on.
        Katso vanhuksen kasvoja, vuosien uurtein kirjomaa,
        näet mitä on rauha.
        Katso tähteä ja näet valon.

        Joulun kokee todella se,jolla ei kaikki hyvin
        ja joka siksi tarvitsee hiljaisuutta,rauhaa.
        Hän löytää laulun ja tähdet.
        Joulu on juhla ,joka tekee onnelliset onnellisemmiksi,
        onnettomat onnettomammiksi.

        Hyvää joulua lapset,odottamaan väsyneet!
        Hyvää joulua isot lapset,
        joilla jo kauan rikki lelut ja sydämet!
        Hyvää joulua sinulle,jolta suru sammutti
        joulun valon!
        Hyvää joulua väsynyt!
        Hyvää joulua ihmiset!
        Iloa ,valoa ,rauhaa!!"

        Minusta oikein ajatuksia herättävä runo.
        Nähdään aamulla taas..Ja onnea vielä!
        Terveisin Irkku


      • kaija.vm44
        mummeli-36 kirjoitti:

        Tanssitaan vaan se tanko nyt. Otin kuulokkeen pois jo ettet saa sitä suuhus,,,,,voihan vietävä kun mennäänkin oikein pitkillä venytyksillä,,,,tässä kuule jää ne jumpatkin toiseksi,,,,oot sie melkonen viejä vaan,,,,,oikein ottaa syvämmen päälle, ei tahti vaan tunne,,,,,ja jatketaanhan taas,,,Kiitoksii kauheesti tangosta,,,,,oli naatinto minulle,,,

        Olin tässä iltakävelyllä. Olen pirtin kynnyksellä käynyt useamman kerran vaan en ole sisään tohtinut astua, mutta nyt kuului niin kaunista musiikkia , että oli ihan pakko kurkata, Tangoa tuvassa mentiin , että matot oli rullalla,,Tarjoiluakin oli ylen määrin joten kävin vähän maistelemassa ja hyvää oli . Kaunis on uusi pirtti, kiitos vaan laittajille, Hyvää joulun odotusta kaikille pirtissä kävijöille.


      • Älä mene pois
        kaija.vm44 kirjoitti:

        Olin tässä iltakävelyllä. Olen pirtin kynnyksellä käynyt useamman kerran vaan en ole sisään tohtinut astua, mutta nyt kuului niin kaunista musiikkia , että oli ihan pakko kurkata, Tangoa tuvassa mentiin , että matot oli rullalla,,Tarjoiluakin oli ylen määrin joten kävin vähän maistelemassa ja hyvää oli . Kaunis on uusi pirtti, kiitos vaan laittajille, Hyvää joulun odotusta kaikille pirtissä kävijöille.

        Vaan tule takaisin. Minäkin olen täällä.Riisu takki naulaan.Minä pyydän Sinut seuraavalle nostalkiselle valssille,joka on Kultaa ja hopeaa. Saanko luvan.


      • kaija.vm44
        Älä mene pois kirjoitti:

        Vaan tule takaisin. Minäkin olen täällä.Riisu takki naulaan.Minä pyydän Sinut seuraavalle nostalkiselle valssille,joka on Kultaa ja hopeaa. Saanko luvan.

        Juoksujalkaahan minä tulen, jos tanssimaan kutsut... Kiitosta vaan, ilman muuta valssiin lähden . Kaikki muu tanssi sujuu, mutta tuo Lambada alkaa olla äärirajoilla, kun ei tahdo kroppa taipua tahdon mukaan... Olipas mukava yllätys,,, kauan onkin kun viimeksi olen valssia tanssinut, mutta nyt sitten mennään senkin edestä.


      • tanssittajasi
        kaija.vm44 kirjoitti:

        Juoksujalkaahan minä tulen, jos tanssimaan kutsut... Kiitosta vaan, ilman muuta valssiin lähden . Kaikki muu tanssi sujuu, mutta tuo Lambada alkaa olla äärirajoilla, kun ei tahdo kroppa taipua tahdon mukaan... Olipas mukava yllätys,,, kauan onkin kun viimeksi olen valssia tanssinut, mutta nyt sitten mennään senkin edestä.

        Kiitos Kaija tästä ihanasta valssista.Olipa kiva kokemus, olet muuten erittäin hyvä tanssija.kiitos vielä kerran.


      • tanssittajasi kirjoitti:

        Kiitos Kaija tästä ihanasta valssista.Olipa kiva kokemus, olet muuten erittäin hyvä tanssija.kiitos vielä kerran.

        Arki-maanantai jälleen ja pimeetä on..Ihan ensimmäiseksi sytytän kynttilät ja pistän tulen
        takkaaan...No niin .. ja kahvin keittoon ,teepannu
        päälle ja herkkuja pöytään..Kissoille ruokaa ja vettä.Tästä se lähtee,tämäkin viikko ,vauhtiin.
        Minä en ole vielä keksinyt niitä lahjoja,pitäisi
        jotain kivaa löytää..Kirjakauppaan taidan mennä,sieltä löytyy ainakin.Juon tässä kahvia ja syön joulutorttuja..Tulkaapa kahville!
        Tehdään taas mukava päivä.. Sytytän ulkona lyhtyjä
        ja tuikkuja mennessäni. Nähdään! t.Irkku


    • taas kotiuduttu, ihan kuin olisi aina täällä oltu.
      Tervetuloa Kaija44, näitkös näin pirtissä heti tanssiin kutsu käy.
      Hymyilytti tuo sanontasi, että et ennen ole uskaltanut tulla pirttiin, mikähän siinä onkin, olen kuullut tuon ennenkin.
      Aina tänne tervetulleeksi toivotellaan ja niin sopuisa ilmapiiri on, että ei luulisi se ainakaan pelottavan, onko se vaan ujoutta?
      No pian tänne kotiintuu, kirjoittele toki usein, mukava on uusia tulokkaita saada ja kuulla, mitä mielessäsi liikkuu.
      Tuolla chatin puolella huomasin Sinut, kun joskus siellä pistäydyin;))

      Laitan tuon kahvin tippumaan, voi olla että irkku jossain piileksii ja kahvia taas kumpikin keittelemme, mutta kauankos se yksi pannullinen riittää.
      Olisi tuo mukava joskus yhteenkin sattua, uskon, että juttua syntyisi.
      Kissoille kyllä maistuu kalat, yhtä hyvä on näköjään ruokahalu kuin tällä kirjoittajallakin;))
      Nyt katselen tuolta jääkaapista pöytään kaikenlaista, pitää syödä tyhjemmäksi, tilaa sitten sen oikean joulun herkuille.
      Silloinhan syödään yölläkin.

      Viikko alkamassa ja tasan kaksi viikkoa jouluaattoon, sitä ennen olen jo vuosikymmenen vaihtanut, saapas nähdä miten sekin vaikuttaa;))
      Tulisiko himpun verran malttia lisää ja oppisin olemaan niin, että pelkästään hymyillen kaikkeen suhtautuisin, kielteiseen ainakin.

      Tuolla jossakin joku sanoi, että huomiota etsin, sitäpä ihan vähän rupesin pohtimaan, onkos se muuten väärin, jos niin teen?
      Huomioiduksi kai jokainen haluaa, jos tänne kirjoittelee, aika tylsää olisi yksin höpötellä, ainakin minusta viestit yleensä toisiinsa tarttuvat, olenko hakoteillä.
      Olen huomannut sellaisenkin ilmiön, että kirjoittaja loukkaantuu kovastikin, jos ei viestiinsä vastata, minusta silloin odotetaan huomiota.
      En kyllä kovinkaan usein näihin kirjoituksiini suoraan minulle kohdistettua vastausta saa, mutta minulle riittää kun kävijöitä pirtissä on ja saan lukea mukavia juttuja.
      No sepä nyt siitä, aina vaan näyn tulevan huomatuksi, jos ei muuten, vähän kielteisesti,vanha sananlasku jotakin tuohonkin sanoo, mutta olkoon;))

      Jokohan loppuviikosta saisimme lunta, ainakin vähän kylmemmäksi lupailivat muuttuvan, kyllä uskon, että joulu on valkoinen, en muista olisiko koskaan ollut aivan lumeton, meillä täällä päin, voin olla väärässä, paljon muutakin olen unohtanut.

      Nyt valmistautumaan pikku-joulu ruokailuun, minun kiireeni alkaa olla ohi, olen suunnitellut nämä joulua edeltävät viikot niin, että joka päivälle joku puuha ja sitten vain olemista.
      Jokohan Venlastiina uudessa kodissa nukkui ja maistuiko uni??

      Hyvää viikon alkua ja touhukasta maanantai päivää.

      • kaija.vm44

        Kiitos Skillan ystävällisistä sanoistasi. Minulla tämä kynnyksen korkeus johtuu kieliopista. Minulla kun pisteet ja pilkut tuppaa menemään miten sattuu, mutta hyvällä tahdolla varmaan kirjoittamaani ymmärretään, Piti tulla tänä aamuna kissoja lepyttelemään, toin hieman herkkuja. Eilen kun valssia tanssittiin, niin kissat kauhuissaan karkasivat pankolle. Nautin tässä samalla aamukahvin ja herkkuja ,jotka jo olivat valmiina. Mukavaa istua hetkinen rauhassa ja nauttia aamusta.. Laitoin kulmakaappiin konjakkipullon,jos vielä kovin tanssitaan, niin voi ottaa "sydäntippoja".


      • kaija.vm44 kirjoitti:

        Kiitos Skillan ystävällisistä sanoistasi. Minulla tämä kynnyksen korkeus johtuu kieliopista. Minulla kun pisteet ja pilkut tuppaa menemään miten sattuu, mutta hyvällä tahdolla varmaan kirjoittamaani ymmärretään, Piti tulla tänä aamuna kissoja lepyttelemään, toin hieman herkkuja. Eilen kun valssia tanssittiin, niin kissat kauhuissaan karkasivat pankolle. Nautin tässä samalla aamukahvin ja herkkuja ,jotka jo olivat valmiina. Mukavaa istua hetkinen rauhassa ja nauttia aamusta.. Laitoin kulmakaappiin konjakkipullon,jos vielä kovin tanssitaan, niin voi ottaa "sydäntippoja".

        vastaan, tuo kielioppi ei saa olla esteenä, jos minäkin olen pärjännyt ilman näitä taitoja, sen teet Sinäkin, älä murehdi moista;))

        Pirtissä ei sellaisiin puututa, jos jotakin ei ymmärretä, kysytään ja vastataan.
        Kiitos tuomisista, kyllä se pieni tilkka sydäntä vahvistaa;))


    • SkillaN*

      Olipa kaunis ilma, mieliala kohosi suurilla lukemilla.
      Pitäisi nyt pientä pakkasta, että jäät tulisi kantaviksi, routa maan jäädyttäisi, sitten sopivasti lunta ja valkoinen satumainen luonto jouluksi.

      Joulusta on puhetta kovasti ja kohta se alkaa maistua puulle, mutta reilu viikko ja sitten se taas on ohi.
      Uusi vuosi uusilla kujeilla on seuraava odotuksen kohde.(siis vuoden vaihe)

      En tiedä löytyykö toista yhtä höpsöä kuin olen, aina on oltava joku kohde mitä odottaa, mitä sitä tekisi jos ei olisi näitä vuoden katkaisuja.
      Yhtä pötköä vaan mentäisiin;))

      Mukava että mummut oli tyytyväisiä ja luulen että kiitosten paljous hukutti Simpatin.
      Kyllähän tässä voitaisiin ottaa Simpatti pirtinkin mummujen kuljettajaksi, ajeltaisiin ympäri Suomea ja keräiltäisiin mummo sieltä, toinen täältä,,,,

      Sisäpiiri on taas noussut keskusteluun, mikähän se muuten on, ketkä ovat ulkopiiriläisiä, kivahan se on, kun parit kohdakkain sattuu esitellään;)

      Ei pääsky tosissaan kissaa metsään jätä, kunhan meitä säikyttää, eihän tuollaisia suloisia karvaturria voi kylmään heittää.
      Viskaan puita takkaan ja istahdan täydellä masulla kuuntelemaan joululauluja, jospa joku kaveriksi ehtisi,,illan jatkot!

      • etooooo

        oksettaaa ja silmää siinä isket vaan


      • toistaitoinen
        etooooo kirjoitti:

        oksettaaa ja silmää siinä isket vaan

        nämä on niitä Potemkinin kulisseja, niillä ei ole oikeaa elämäää...niitä pitää ymmärtäää...


      • Hintriika*

        Murheellista, kun asiat alkavat ihmisella olla tuolla tolalla kuin tällä "etoo-relalla" (lienee yksi ja sama henkilö). Ilkeilystä voi ehkä saada hetken mielihyvän, mutta taitaa uhoaminen pitemmän päälle käydä raskaaksi.

        Minun päähän ei sitten millään sovi, että se joulu on niin lähellä. Eihän tämä aika voi tällaista vauhtia vilistää! Kohta varmaan totean, että ne vähäisetkin aikomuksen joulun suhteen jäi tekemättä.

        Mutta ei hätää. Tällä vauhdilla on pian taas seuraava joulu. Ehtiihän ne silloinkin.


      • Hintriika* kirjoitti:

        Murheellista, kun asiat alkavat ihmisella olla tuolla tolalla kuin tällä "etoo-relalla" (lienee yksi ja sama henkilö). Ilkeilystä voi ehkä saada hetken mielihyvän, mutta taitaa uhoaminen pitemmän päälle käydä raskaaksi.

        Minun päähän ei sitten millään sovi, että se joulu on niin lähellä. Eihän tämä aika voi tällaista vauhtia vilistää! Kohta varmaan totean, että ne vähäisetkin aikomuksen joulun suhteen jäi tekemättä.

        Mutta ei hätää. Tällä vauhdilla on pian taas seuraava joulu. Ehtiihän ne silloinkin.

        Toivottavasti oli oikea päivä? Suuri ruusukimppu
        sinulle ja halaukset! ( vai oliko vasta 23 pv?)
        No Onnea kuitenkin kovasti.. Mukavaa Lucian päivää
        Nyt keitetään kahvia ja laitetaan pöytä kauniiksi ja kynttilät palamaan.. Tuli takkaan..Olisipa mukavaa,jos edes joskus olisin jossain, missä olisi takka..olisi romanttisen näköistä..tuli räiskyisi iloisesti..No,eletään näillä eväillä ,mitä on. Toin maustekakkua tänne..
        Minusta se on hyvää,toivottavasti teillekin maistuu..Kisut..ruokaa on lautasella taas ja uutta vettä..Tulkaahan syömään.. Kissat ovat mukavia eläimiä.. Muistan,kun minun kissani
        harrasti semmoista WC-paperin tuhoamista..Nappas rullan, makasi selällään ja piti tassujen välissä ja takajaloilla potki sen ihan risaseksi..sitä teki ,aina kun vaan huomasi tarpeeksi ison rullan.
        Oli siinäkin harrastus..Lankakerät meni samalla konstilla ihan käyttökelvottomaksi..Piti muistaa piilottaa tuollaiset tarpeeksi korkeelle.
        No...tulkaa kahville ..Tehdään mukava päivä!!Näkyillään taas..Terveisin Irkku


      • evk.
        Hintriika* kirjoitti:

        Murheellista, kun asiat alkavat ihmisella olla tuolla tolalla kuin tällä "etoo-relalla" (lienee yksi ja sama henkilö). Ilkeilystä voi ehkä saada hetken mielihyvän, mutta taitaa uhoaminen pitemmän päälle käydä raskaaksi.

        Minun päähän ei sitten millään sovi, että se joulu on niin lähellä. Eihän tämä aika voi tällaista vauhtia vilistää! Kohta varmaan totean, että ne vähäisetkin aikomuksen joulun suhteen jäi tekemättä.

        Mutta ei hätää. Tällä vauhdilla on pian taas seuraava joulu. Ehtiihän ne silloinkin.

        kännyyni;laita kanelia pellille ja se kuumaan uuniin,
        Kastele villasukka tolulla ja heitä sohvan alle,
        tulee pullan tuoksu tupaan ja raikas tuoksu kammariin;))
        Siinä on joulu siivous tehty;))

        näkyillään...

        x muori67 ei antanut kirjautua tämä kone.


      • SkillaN*
        evk. kirjoitti:

        kännyyni;laita kanelia pellille ja se kuumaan uuniin,
        Kastele villasukka tolulla ja heitä sohvan alle,
        tulee pullan tuoksu tupaan ja raikas tuoksu kammariin;))
        Siinä on joulu siivous tehty;))

        näkyillään...

        x muori67 ei antanut kirjautua tämä kone.

        aika jännä juttu,jos villasukasta pullan tuoksun saa, pitäisikö kokeilla, puhdas sukka varmaan on oltava;))
        Tuo kaneli on varmaan ihan jees.

        Ai huomenet vaan, pitkän jutun jo kirjoitinkin ja sitten julmasti sanottiin ,pirtti kiinni, no uusiksi nyt sitten.
        Irkku kuiskaan se oli se toinen, mutta onnea saa tulla tällekin päivälle, kiitos!

        Voi,voi kun sitä ei osaa olla mitenkään, aina sanomista löytyy, joku epäili ettei ole elämää pirtin ulkopuolella, tietäisipä vaan;))

        En jaksa kirjoittaa enempää, jatkan illalla, kumminkin hyvää päivää kaikille, teillekin joita pirtti ärsyttää,moi,moi!


      • Ei ex mummeli,,,,,
        SkillaN* kirjoitti:

        aika jännä juttu,jos villasukasta pullan tuoksun saa, pitäisikö kokeilla, puhdas sukka varmaan on oltava;))
        Tuo kaneli on varmaan ihan jees.

        Ai huomenet vaan, pitkän jutun jo kirjoitinkin ja sitten julmasti sanottiin ,pirtti kiinni, no uusiksi nyt sitten.
        Irkku kuiskaan se oli se toinen, mutta onnea saa tulla tällekin päivälle, kiitos!

        Voi,voi kun sitä ei osaa olla mitenkään, aina sanomista löytyy, joku epäili ettei ole elämää pirtin ulkopuolella, tietäisipä vaan;))

        En jaksa kirjoittaa enempää, jatkan illalla, kumminkin hyvää päivää kaikille, teillekin joita pirtti ärsyttää,moi,moi!

        Huomenia vaan pirttiin.

        Siis siitä Skilla:n kun sai tietää tuon päivän. Olet sitten joulunlapsi niinkuin oli äitini ja miniänikin on edelleen. Heidän synttärinsä vaan sattuu joulupäivälle ja varsinkin miniäni sanoo ettei koskaan saa omaa synttäriä viettää.

        Mutta en ymmärrä mikä ihme joitakin kaivaa jonkun toisen ihmisen onni tai onnellisuus? Tai mikä kaivaa kun tää pirtti vetää hyvin? No vetäähän se kun ovi on usein auki käyttäjistä. Eikö enää kukaan osaa nauttia toisen ihmisen onnellisuudesta, olkoon se mitä laatua hyvänsä tai siitä, että joku voi nauttia siitä, kun saa täällä toisten kanssa virtuaalisesti kahvitella ja jutella mukavia. No kaipa heidän nautintonsa on sitten se kun saavat mollata. Nautintohan se on sekin mutta tuokohan todella hyvänmielen?

        Mutta hyvää päivän jatkoa vaan kaikille. Ei tosiaan antanut Eniro kirjautua ja piti tulla omintakeisella nikillä sisälle. Nyt on niin kiireitä vaan ettei jouva kovin ussein pistäytymään ja ei oo nyt ees liikunnan puute joten jumpatkin on vähissä, mutta vauhti ei oo yhtään hiljentyny. Tapaillaanhan taas,,,mummeli-36 kuitenkin.


      • Ei ex mummeli,,,,, kirjoitti:

        Huomenia vaan pirttiin.

        Siis siitä Skilla:n kun sai tietää tuon päivän. Olet sitten joulunlapsi niinkuin oli äitini ja miniänikin on edelleen. Heidän synttärinsä vaan sattuu joulupäivälle ja varsinkin miniäni sanoo ettei koskaan saa omaa synttäriä viettää.

        Mutta en ymmärrä mikä ihme joitakin kaivaa jonkun toisen ihmisen onni tai onnellisuus? Tai mikä kaivaa kun tää pirtti vetää hyvin? No vetäähän se kun ovi on usein auki käyttäjistä. Eikö enää kukaan osaa nauttia toisen ihmisen onnellisuudesta, olkoon se mitä laatua hyvänsä tai siitä, että joku voi nauttia siitä, kun saa täällä toisten kanssa virtuaalisesti kahvitella ja jutella mukavia. No kaipa heidän nautintonsa on sitten se kun saavat mollata. Nautintohan se on sekin mutta tuokohan todella hyvänmielen?

        Mutta hyvää päivän jatkoa vaan kaikille. Ei tosiaan antanut Eniro kirjautua ja piti tulla omintakeisella nikillä sisälle. Nyt on niin kiireitä vaan ettei jouva kovin ussein pistäytymään ja ei oo nyt ees liikunnan puute joten jumpatkin on vähissä, mutta vauhti ei oo yhtään hiljentyny. Tapaillaanhan taas,,,mummeli-36 kuitenkin.

        täältä lahdentakaa.
        Täällä on ihana pieni pakkanen tänään ,mutta lunta ei näy missään ,onkin jo saatu sadetta enemmän kuin tarpeeksi.
        Pääsin sisään omalla nikillä ,ei tarvinnut laittaa ullapullaa ,vaikka meinaankin paistaa kohta luciapullia .

        Ja pääasia ONNEA Skillanilleoikeen paljon ja ,antaisin puketin kieloja ja siihen vielä cyklaamin punaisia joukkoon!

        Ottakaa rauhallisesti ,minäkin koitan hillitä Joulutohinoita,vaikka vaikeeta se on_=)!


      • SkillaN* kirjoitti:

        aika jännä juttu,jos villasukasta pullan tuoksun saa, pitäisikö kokeilla, puhdas sukka varmaan on oltava;))
        Tuo kaneli on varmaan ihan jees.

        Ai huomenet vaan, pitkän jutun jo kirjoitinkin ja sitten julmasti sanottiin ,pirtti kiinni, no uusiksi nyt sitten.
        Irkku kuiskaan se oli se toinen, mutta onnea saa tulla tällekin päivälle, kiitos!

        Voi,voi kun sitä ei osaa olla mitenkään, aina sanomista löytyy, joku epäili ettei ole elämää pirtin ulkopuolella, tietäisipä vaan;))

        En jaksa kirjoittaa enempää, jatkan illalla, kumminkin hyvää päivää kaikille, teillekin joita pirtti ärsyttää,moi,moi!

        painetaan mieleen. Aatto juhlista jaloin ja aatonaatto vielä juhlavampi.

        On ollut niin kiirettä, että ei ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Mitäs sitten tehdään kun alkaa härkäviikot ja reikäleivät? Sitten nukutaan rästit pois.

        Kiitokset taas herkuista, tein mahtavan kinkkuvoileivä kahvin kanssa. Kiitos hyvvee oli.

        Meillä kävi Tänään Paulan serkku Kuopiosta ja saimme aidon lentävän kalakukon. Se säästetään jouluksi.


        Hyvää illanjatkoa kaikille.


      • ylikypsa kirjoitti:

        painetaan mieleen. Aatto juhlista jaloin ja aatonaatto vielä juhlavampi.

        On ollut niin kiirettä, että ei ole ehtinyt tekemään yhtään mitään. Mitäs sitten tehdään kun alkaa härkäviikot ja reikäleivät? Sitten nukutaan rästit pois.

        Kiitokset taas herkuista, tein mahtavan kinkkuvoileivä kahvin kanssa. Kiitos hyvvee oli.

        Meillä kävi Tänään Paulan serkku Kuopiosta ja saimme aidon lentävän kalakukon. Se säästetään jouluksi.


        Hyvää illanjatkoa kaikille.

        Jouluiset terveiset Teneriffalta, tallataan Las Americasin katuja.
        Aurinko paistaa, mittarissa 24, illalla klo 22
        oli 21 astetta.
        Iisisti ootellaan joulua. AAtoksi kuitenkin kotiin.
        Mita ootte kirjoitelleet, en ehdi lukea.
        Mutta SkillaNille paljom onnea!
        Hommatkaa lunta jouluksi, ja "pukit"
        paikalle lahjoineen !!
        Mukavaa joulun odotusta kaikkille !!


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Jouluiset terveiset Teneriffalta, tallataan Las Americasin katuja.
        Aurinko paistaa, mittarissa 24, illalla klo 22
        oli 21 astetta.
        Iisisti ootellaan joulua. AAtoksi kuitenkin kotiin.
        Mita ootte kirjoitelleet, en ehdi lukea.
        Mutta SkillaNille paljom onnea!
        Hommatkaa lunta jouluksi, ja "pukit"
        paikalle lahjoineen !!
        Mukavaa joulun odotusta kaikkille !!

        Meri-kukalle kiitokset terveisistä..Kiva kuulla ,
        että menee hyvin siellä. Täällä on kaikki hyvin ja
        joulupukkikin valmiina,lahjakuormineen..
        Eilen oli ihana ,pakkaspäivä..toivottavasti jatkuu..Mutta nyt jälleen kahvinkeittoon ja veden.
        Onhan se kiva huomata,että meidän pirtissämme
        käy lukijoita,vaikka eivät pidäkään tästä..mutta
        eihän se olekaan pakollista...Nyt kynttilöitä
        palamaan ja pöytä koreaksi..Kisut..ruokaa on taas.
        Sytyttelen vielä tuon tulenkin takkaan..Ihanaa on.
        Olemme jo perjantaissa..aika rientää..Tehdäänkö
        taas oikein mukava päivä! Tulkaahan kahville!
        Iloa ja voimia jokaiselle..toivottelee Irkku
        Ei tämä nyt millään lähde mihinkään???


      • irkku-37 kirjoitti:

        Meri-kukalle kiitokset terveisistä..Kiva kuulla ,
        että menee hyvin siellä. Täällä on kaikki hyvin ja
        joulupukkikin valmiina,lahjakuormineen..
        Eilen oli ihana ,pakkaspäivä..toivottavasti jatkuu..Mutta nyt jälleen kahvinkeittoon ja veden.
        Onhan se kiva huomata,että meidän pirtissämme
        käy lukijoita,vaikka eivät pidäkään tästä..mutta
        eihän se olekaan pakollista...Nyt kynttilöitä
        palamaan ja pöytä koreaksi..Kisut..ruokaa on taas.
        Sytyttelen vielä tuon tulenkin takkaan..Ihanaa on.
        Olemme jo perjantaissa..aika rientää..Tehdäänkö
        taas oikein mukava päivä! Tulkaahan kahville!
        Iloa ja voimia jokaiselle..toivottelee Irkku
        Ei tämä nyt millään lähde mihinkään???

        ja kaikki toiset pirttiin kurkkaajat.
        Huomaa, että kiireistä aikaa elämme, kirjoitukset ovat vähissä, mutta aloituksia kumminkin reippaasti;))
        Luulisi aiheiden riittävän;))DD

        Pirtissä on kaikki mallillaan, kuten aina kun irkku on käynyt paikat kuntoon laittamassa, hyvät kahvin tuoksut houkuttelee sisään astumaan, ja nuo häntä pystyssä vastaan tulevat kisulit tervetulleeksi toivottelevat, ihania,,

        Alkaa ne viimeiset joulutyöt tulla ajankohtaiseksi, laatikoiden ja kakkujen teot odottaa vuoroaan.
        Minä pakkasherraa olen pysyväiseksi odotellut, saisin vähän etuottoa noihin valmisteluihin, ei kaikki jäisi viimeisille päiville.
        Tässä on joutunut toisten pakkasiin turvautumaan, kun omiin ei mahdu, lohikakut ovat jo ystävän pakkasessa.

        Käsityöt on valmiina, mutta keksin aina vielä siltä varalta, että luppo aikaa jää, uusia kohteita, en osaa olla ja istua vaan, jotakin näperreltävää on oltava.
        Tänä jouluna innostuin pitsisukkien tekoon ja kun yhdelle teet, tarve tulee tehdä toisillekin.
        Ei kumminkaan paniikkia oteta, ehtii minkä ehtii.

        Pakkasta kolme astetta, huuraa maassa, vähän valkoiselta kuultaa.
        Katselin eilen junan ikkunasta, talojen ja mökkien savupiipuista nousi savut kohti taivasta, puut ja maa valkoisessa huurassa, tuli eka kerran tunne joulun aika on tullut.
        Idyllistä, samalla haikean juhlallista, on se tuo joulu niin mieltä herkistävä juttu.

        Aloitellaan nyt viikonloppuun valmistautuminen, pientä puuhaa tehden ja joululauluja kuunnellen,
        yhdyn usein lauluun ja se tuntuu oikein kivalta.
        Yksin touhuillessa, ei edes laulullaan kenenkään sävelkorvaa kiusaa, jos väärinkin menee;))

        Hyvää perjantaipäivää ystävät.


      • SkillaN kirjoitti:

        ja kaikki toiset pirttiin kurkkaajat.
        Huomaa, että kiireistä aikaa elämme, kirjoitukset ovat vähissä, mutta aloituksia kumminkin reippaasti;))
        Luulisi aiheiden riittävän;))DD

        Pirtissä on kaikki mallillaan, kuten aina kun irkku on käynyt paikat kuntoon laittamassa, hyvät kahvin tuoksut houkuttelee sisään astumaan, ja nuo häntä pystyssä vastaan tulevat kisulit tervetulleeksi toivottelevat, ihania,,

        Alkaa ne viimeiset joulutyöt tulla ajankohtaiseksi, laatikoiden ja kakkujen teot odottaa vuoroaan.
        Minä pakkasherraa olen pysyväiseksi odotellut, saisin vähän etuottoa noihin valmisteluihin, ei kaikki jäisi viimeisille päiville.
        Tässä on joutunut toisten pakkasiin turvautumaan, kun omiin ei mahdu, lohikakut ovat jo ystävän pakkasessa.

        Käsityöt on valmiina, mutta keksin aina vielä siltä varalta, että luppo aikaa jää, uusia kohteita, en osaa olla ja istua vaan, jotakin näperreltävää on oltava.
        Tänä jouluna innostuin pitsisukkien tekoon ja kun yhdelle teet, tarve tulee tehdä toisillekin.
        Ei kumminkaan paniikkia oteta, ehtii minkä ehtii.

        Pakkasta kolme astetta, huuraa maassa, vähän valkoiselta kuultaa.
        Katselin eilen junan ikkunasta, talojen ja mökkien savupiipuista nousi savut kohti taivasta, puut ja maa valkoisessa huurassa, tuli eka kerran tunne joulun aika on tullut.
        Idyllistä, samalla haikean juhlallista, on se tuo joulu niin mieltä herkistävä juttu.

        Aloitellaan nyt viikonloppuun valmistautuminen, pientä puuhaa tehden ja joululauluja kuunnellen,
        yhdyn usein lauluun ja se tuntuu oikein kivalta.
        Yksin touhuillessa, ei edes laulullaan kenenkään sävelkorvaa kiusaa, jos väärinkin menee;))

        Hyvää perjantaipäivää ystävät.

        Täältä Hämeestäkin,pakkasta näkyy olevan meilläkin -6,7c.Ihan hyvä,kunhan ei tuosta kovemmaksi nouse.

        Minulla veti vähän pitkäksi,kun valvotti yöllä.

        Mutta kyllä pirtin kahvi auttaa,että herään;))

        Skillan se kerkiää;)ollut jo junailemassakin;))

        Tänään on taas se saunapäivä.

        Täytyy nyt mennä touhuilemaan.
        näkyillään...


      • Katicat2
        muori67 kirjoitti:

        Täältä Hämeestäkin,pakkasta näkyy olevan meilläkin -6,7c.Ihan hyvä,kunhan ei tuosta kovemmaksi nouse.

        Minulla veti vähän pitkäksi,kun valvotti yöllä.

        Mutta kyllä pirtin kahvi auttaa,että herään;))

        Skillan se kerkiää;)ollut jo junailemassakin;))

        Tänään on taas se saunapäivä.

        Täytyy nyt mennä touhuilemaan.
        näkyillään...

        Oottakos ehtineet jumpata ja venytellä noitten joulusiivoustenne välillä. Minä autan teitä, tässä olkaa hyvät:
        http://www.youtube.com/watch?v=JRgRaxiTBaU


      • Katicat2
        Katicat2 kirjoitti:

        Oottakos ehtineet jumpata ja venytellä noitten joulusiivoustenne välillä. Minä autan teitä, tässä olkaa hyvät:
        http://www.youtube.com/watch?v=JRgRaxiTBaU

        Minulla vasemman käden sormet olivat väärillä nappuloilla ja vatsajumpasta tuli tuo vstdsjumppa, joka oli Loirin syytä.


      • Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

        Minulla vasemman käden sormet olivat väärillä nappuloilla ja vatsajumpasta tuli tuo vstdsjumppa, joka oli Loirin syytä.

        Aurinko paistaa vaakasuoraan, minkäänmoista sadetta ei näy missään, mutta taivaanrannan pilviä vasten näkyi äsken upea sateenkaari. Tätä kirjoittaessani se katosi. Enpä muista, että olisin koskaan ennen nähnyt joulukuussa sateenkaarta...

        Jännä tuo aurinko, se todellakin paistaa vaakasuoraan. Sen näkyy muutaman talon seinässä mutta ei katoissa. Ja kohta ei näy missään. Se kerkesi jo painua jonkun talon taakse. En ehdi kirjoittaa yhtä nopeasti kuin valo ulkona muuttuu! Ja käytän sentään kaikkia kymmentä sormea.

        Jos hetken vielä jatkan tätä, niin ulkona onkin pimeä. Mutta viikon päästä ruvetaan ihmettelemään päivän jatkumista. Ihanaa.


      • mummeli-36
        Katicat2 kirjoitti:

        Oottakos ehtineet jumpata ja venytellä noitten joulusiivoustenne välillä. Minä autan teitä, tässä olkaa hyvät:
        http://www.youtube.com/watch?v=JRgRaxiTBaU

        On hyvä kun ees sie jumppautat meitä välillä kun mie en ennää oo aikoihin joutanu pysähtymmään yhteen kohti jumppaamaan. No tää siun jumppa oli kyllä pakko tehä kuulo aistejakin käyttäin. Ja mahanahat sai kyytiä. Ois vaan kauas asti menneet tai oikeestaan sen nahan alla olevat läskit.

        Ja tuo Hintriikka on toinen naurattaja. Kyllä se taitaa olla et siellä Hintriikan korkeuvella se aurinko käyttäytyykin nyt aika ovelasti. Meillä se tännään on niin ovela ettei oo tullu näkyviin ollenkaan. Eilen paisto ihan pilvettämältä taivaalta ja kyllä se täällä yltää katollekin asti kun vaan katto on tartpeeks matalalla.

        En oo miekään nähny joulukuussa satteenkaarta mut en oo nyt nähny paljoo muutakaan ku maan, kun oon juossu tuota mäkkee ylös-alas, ees-taas ja taas takasin kumpaanki suuntaan.

        Mutta nyt taas johonki suuntaan on mentävä. Kakut on uunissa ja silitysrauta kuumana varttuu verhojen silitystä. Ryyppään kuitenkin kahvimukillisen tässä kissojen kanssa rauhassa ja taas menoksi vaan. Tää on tätä nyt aikasa ja sitte pysähtyy taas kunnes alkaa uuvestaan. Tapaillaan taas,,,


      • mummeli-36 kirjoitti:

        On hyvä kun ees sie jumppautat meitä välillä kun mie en ennää oo aikoihin joutanu pysähtymmään yhteen kohti jumppaamaan. No tää siun jumppa oli kyllä pakko tehä kuulo aistejakin käyttäin. Ja mahanahat sai kyytiä. Ois vaan kauas asti menneet tai oikeestaan sen nahan alla olevat läskit.

        Ja tuo Hintriikka on toinen naurattaja. Kyllä se taitaa olla et siellä Hintriikan korkeuvella se aurinko käyttäytyykin nyt aika ovelasti. Meillä se tännään on niin ovela ettei oo tullu näkyviin ollenkaan. Eilen paisto ihan pilvettämältä taivaalta ja kyllä se täällä yltää katollekin asti kun vaan katto on tartpeeks matalalla.

        En oo miekään nähny joulukuussa satteenkaarta mut en oo nyt nähny paljoo muutakaan ku maan, kun oon juossu tuota mäkkee ylös-alas, ees-taas ja taas takasin kumpaanki suuntaan.

        Mutta nyt taas johonki suuntaan on mentävä. Kakut on uunissa ja silitysrauta kuumana varttuu verhojen silitystä. Ryyppään kuitenkin kahvimukillisen tässä kissojen kanssa rauhassa ja taas menoksi vaan. Tää on tätä nyt aikasa ja sitte pysähtyy taas kunnes alkaa uuvestaan. Tapaillaan taas,,,

        Jo pitkään olen Pirttiläisten jutustelua käynyt kurkkimassa. Nyt kun huomasin jotta
        Katicat2 oli uutena mukaan tullut, tervetuloa! Ujouteni pärekoriin poljin, tuumasin jotta
        vaikka tumpelo olenkin niin kai uskallan yhden sormen ja yhdeksän muun voimin jonkun
        sanan naputella. Tosin minulla ei ole niitä ihania kisuja joita täällä alvariinsa hellitte, vaan
        on minulla yksi kisu, sain sen jo viime vuosituhannella. Ei ole ollut rusetilla käyttöä, vielä.
        Toivossa on hyvä elää, mummeli lupasi ottaa minut avec ensivuoden ittepäisyysjuhliin
        linnaan. Josko sitten viime reissun jälki löylyissä antamansa lupauksen vielä jouluyön
        "kaks vain valveilla" jälkeen lupauksessaan pysyy. Ei ole enää turhan pitkä aika uuteen
        vuoteen. Ihan yksinäinen en toki ole, joskaan ei kisuja niin on minulla iso lauma hauvoja.
        Kiltti yritän olla, en villakoiriani kiusaa, imurin annan levätä. Nisuäijiä ja -mummeleita alan
        paistelemaan,,, ja kaikille Kahveepirttiläisille toivottelen intoa siivota, paistaa, koristella
        ja mitä kaikkea sitte joulun oottelussa itse kukin harrastaneekin. Parit tuikut hämärtyvän
        päivän iloksenne sytytän,,,, "(*:*)" -mie-


      • Katicat2
        tujo kirjoitti:

        Jo pitkään olen Pirttiläisten jutustelua käynyt kurkkimassa. Nyt kun huomasin jotta
        Katicat2 oli uutena mukaan tullut, tervetuloa! Ujouteni pärekoriin poljin, tuumasin jotta
        vaikka tumpelo olenkin niin kai uskallan yhden sormen ja yhdeksän muun voimin jonkun
        sanan naputella. Tosin minulla ei ole niitä ihania kisuja joita täällä alvariinsa hellitte, vaan
        on minulla yksi kisu, sain sen jo viime vuosituhannella. Ei ole ollut rusetilla käyttöä, vielä.
        Toivossa on hyvä elää, mummeli lupasi ottaa minut avec ensivuoden ittepäisyysjuhliin
        linnaan. Josko sitten viime reissun jälki löylyissä antamansa lupauksen vielä jouluyön
        "kaks vain valveilla" jälkeen lupauksessaan pysyy. Ei ole enää turhan pitkä aika uuteen
        vuoteen. Ihan yksinäinen en toki ole, joskaan ei kisuja niin on minulla iso lauma hauvoja.
        Kiltti yritän olla, en villakoiriani kiusaa, imurin annan levätä. Nisuäijiä ja -mummeleita alan
        paistelemaan,,, ja kaikille Kahveepirttiläisille toivottelen intoa siivota, paistaa, koristella
        ja mitä kaikkea sitte joulun oottelussa itse kukin harrastaneekin. Parit tuikut hämärtyvän
        päivän iloksenne sytytän,,,, "(*:*)" -mie-

        Kiitos tervetulotoivotuksesta. Tujo taitaaa itse olla uusi, kun minua uudeksi luulee. Johan sitä on täällä tullut pyörittyä v:sta 2005, mitä nyt välillä nimeään vaihdellen ja taukoja pidellen. Katsotaan nyt miten viihdyn. Johan tuolla Kansanradiossa joku antipatiansa ilmi toi. En minä ihan vähästä pelästy, huumorilla pitää moitteet kehuiksi muuttaa.


      • mummeli-36
        Katicat2 kirjoitti:

        Kiitos tervetulotoivotuksesta. Tujo taitaaa itse olla uusi, kun minua uudeksi luulee. Johan sitä on täällä tullut pyörittyä v:sta 2005, mitä nyt välillä nimeään vaihdellen ja taukoja pidellen. Katsotaan nyt miten viihdyn. Johan tuolla Kansanradiossa joku antipatiansa ilmi toi. En minä ihan vähästä pelästy, huumorilla pitää moitteet kehuiksi muuttaa.

        Tää jusu-tuju on semmonen huumormies. On vaan ollu niin ujo muka ettei oo tänne kehannu tulla. Nyt uskalsi ja hyvä kun tulit. Täällä myö ollaan siun kanssa kun Herran kukkarossa. Ja kun tarkkaan katot niin ne kisut on siellä uuninpankolla nukkumassa. Ja ne meijän tyttöjen jumppavehkeet siellä yhessä nurkassa.

        Mutta luppauksen oon antanu ja katotaan miten sen luppauksen kanssa jouvun liemeen. Niin siis niistä ensvuojen juhlista nimittäin. Tosin vaajin usseemman tanssi kappaleen tanssimista kun viimeksi. On hyvä tanssimaan tää jusu-tuju. Valssiki mennee kun unelma vaan hänen käsivarsillaan.

        Ja sen "valveilla olon" jälkeisen päivän kirkkoreissusta jos mittään tulloo. Vai mennäänkö me sinne kirkon penkkiin nukkumaan. Ei käy jouluaamuna.

        No nyt me leivotaa ja ne koirat sieltä sängyn alta voit vaikka parivaljakoksi valjastaa ja silleen höynätä ne ulos. Jos on tarpeen.

        Mutta nyt mennään taas juoksemaan tuonne mäkkeen ja sitte katotaan mitä saahaan aikaseksi,,,,,tapaillaanhan taas,,,


      • mummeli-36 kirjoitti:

        Tää jusu-tuju on semmonen huumormies. On vaan ollu niin ujo muka ettei oo tänne kehannu tulla. Nyt uskalsi ja hyvä kun tulit. Täällä myö ollaan siun kanssa kun Herran kukkarossa. Ja kun tarkkaan katot niin ne kisut on siellä uuninpankolla nukkumassa. Ja ne meijän tyttöjen jumppavehkeet siellä yhessä nurkassa.

        Mutta luppauksen oon antanu ja katotaan miten sen luppauksen kanssa jouvun liemeen. Niin siis niistä ensvuojen juhlista nimittäin. Tosin vaajin usseemman tanssi kappaleen tanssimista kun viimeksi. On hyvä tanssimaan tää jusu-tuju. Valssiki mennee kun unelma vaan hänen käsivarsillaan.

        Ja sen "valveilla olon" jälkeisen päivän kirkkoreissusta jos mittään tulloo. Vai mennäänkö me sinne kirkon penkkiin nukkumaan. Ei käy jouluaamuna.

        No nyt me leivotaa ja ne koirat sieltä sängyn alta voit vaikka parivaljakoksi valjastaa ja silleen höynätä ne ulos. Jos on tarpeen.

        Mutta nyt mennään taas juoksemaan tuonne mäkkeen ja sitte katotaan mitä saahaan aikaseksi,,,,,tapaillaanhan taas,,,

        Ehdin vihdoin minäkin iltakahville. Lämmittelen tässä saunaa ja kohta päästää kylpemään. Sitten ollaan taas puhtaita kuin pulmuset. On se vain hyvä keksintö tuo sauna.

        Kyllä tuota joulun hössötystä on, että ei meinaa päästä mihinkään. Joulukorttien vieminen kun jäi viimetinkaa. Niin tuo näköjään oli jäänyt toisiltakin. Valtavat jonot, vaikka oli kaksi tyttöä myymässä merkkejä ja muutenkin palvelemassa.

        Minä laitan suurimman osan joulukorteista sähköisesti, jos ehdin. Laitan sitten uudeksivuodeksi jos en jouluksie hdi.

        Kyllä se hyvä tapa on muistaa ystäviä kortilla. Ei sen kortin mallin niin ole väliä, mutta hyvältä tuntuu kun kortin saa.

        Kiitos kahvista, menen lisäämään pökköä saunanpesään. Toin tännekin niitä perinteisiä tervaksia ja pusuja. että riittää joulunylitse.


    • vedin tänne sivuun, että kestämme paremmin pystyssä;))

      Ensiksi kiva nähdä Tuju, uusi tulokas pirtissä, Mummelin taidat tunteakin, mutta pian meidät kaikki opit tunnistamaan.
      Kurkkasin profiiliisi ja kerroit että tykkäät keskustella, oikeaan paikkaan tulit, sillä mehän vasta osaammekin keskustella;))
      Jos vielä leikkimielinen olet, taisi Mummeli niin todeta, jopa meille mukavaa tulee, tanssitkin hyvin, sekin on pirtin yksi tärkeä juttu.
      Tervetuloa vaan useammin, käy taloksi;))

      Ylikypsä saunaa lämmittelee, minä vaan odottelen kellon tulevan kahdeksaan, saunaan pääsen silloin minäkin.
      Hyviä löylyjä vaan perhe ylikypsälle.

      Kävin tyttäreni kanssa kaupoissa, ostelimme vähän ruokia, ja oikein rauhallisesti tutkimme, mitä olisi voinut vielä sellaista mikä joulun aikaan tarvitaan.
      Eipä hirveästi tavaraa mukaan lähtenyt, lohen ostin ja laitoin suolattuna pakkaseen.
      Tytär piffasi kahvit baarissa ja ihan ylelliseltä tuntui, niin harvoin tulee käytyä.

      Rakentelimme muutaman havupallon ja siinä se päivä vierähti.
      Tyttäreni on sairaslomalla ja siksi tälläinen harvinainen tilaisuus yhdessä kauppoja kiertää.
      Ei ole näkö vielä tullut leikattuun silmään, ensi viikolla menee tarkastukseen, mitenkähän tuon homman kanssa nyt meneekään???

      Viskaan minäkin muutaman tervaksen takkaan, kun ylikypsä muistaa meidät puissa pitää, ei kylmä yllätä.

      Istahdan tuonne telkkarin ääreen odottelemaan saunaan menoa ja tuleehan siinä sukkaa kudottua;))
      Ainakin kahdet sukat vielä toivon ehtiväni tehdä.
      Hyvät illan jatkot!

      Ai niin, missähän LateVaan on, onko lähtenyt Meri-kukan kanssa etelään, My.mm.eliä ensi viikolla kotiin odotellaan.

      • saunasta.Minä kävin jo,Skillan kohta menee.

        Paistoi se aurinko tänäänkin täällä.Nyt pakkasta-1.3

        Mukava lukea että uusia "tuttuja"tulee.

        Eipä ole nyt minulla mitään joulu hössötyksiä,kun olen yksin kotosalla.Sovittiin lasten kanssa ettei tänä jouluna kokoonnuta,on ollut sen verran jokaisella menoja ja kuluja ettei raskita lähteä mihkään.Asumme sen verran kaukana toisistamme.Soitellaan ja viestitellään toisillemme.
        Leppoisaa loppuiltaa kaikille.

        näkyillään...
        Eikä ole porukassa enää niin pieniä,että niiden takia tarvitseisi touhuta.


      • muori67 kirjoitti:

        saunasta.Minä kävin jo,Skillan kohta menee.

        Paistoi se aurinko tänäänkin täällä.Nyt pakkasta-1.3

        Mukava lukea että uusia "tuttuja"tulee.

        Eipä ole nyt minulla mitään joulu hössötyksiä,kun olen yksin kotosalla.Sovittiin lasten kanssa ettei tänä jouluna kokoonnuta,on ollut sen verran jokaisella menoja ja kuluja ettei raskita lähteä mihkään.Asumme sen verran kaukana toisistamme.Soitellaan ja viestitellään toisillemme.
        Leppoisaa loppuiltaa kaikille.

        näkyillään...
        Eikä ole porukassa enää niin pieniä,että niiden takia tarvitseisi touhuta.

        kahvin keittoon.
        Kahvin laitan valumaan, tuoksu jo leviää, on se vaan poikaa näin aamulla saada kahvia, ei se päivä muuten alkuun lähde.
        Toin torttuja, vähän erilaisia, piparkakku muotilla painettuja, keskellä appelsiini tuorejuusto nokareja luumua päällä, nam, nam.
        Ottakaa ja maistakaa;))

        Nollassa on mittari, ei siis toivoakaan avusta pakkastarpeisiini,
        kohtahan vähän väljenee, kun lanttu ja porkkanalaatikko tarpeet pois otan.
        Jäälyhdyt ei kyllä onnistu ellei pakkasta tule, mutta vielähän on reilu viikko aikaa, ehtii tulla pakkasta ja luntakin.

        Palvelutalo on suunnitteilla paikkakunnalleni( yksi jo on) siihen tulisi vierashuone vieraiden yöpymistä varten ja tärkeät palvelut saman katon alle.
        Järven rannalle, tietysti;))
        Hieno juttu, se hinnoittelu on usein kompastuskivi monen kohdalla, ja katselin että neliötkin ovat aika suuria yksin asuvalle.
        Minulla on hyvä asunto keskellä kaikkea, mutta aina muutosta väliin kaipaisi, siksi tulee katseltua.

        Kyllä on kaupunki hiljainen tähän aikaan, ei ristinsielua näy kadulla.
        Asuntojen ikkunoissakin hyvin vähän valoja loistaa, vaikka luulisi että iäkkäämmät aikaisin ylös nousevat, naapureissani asuu paljon vanhempia ihmisiä.

        Katselin minäkin elokuvan illalla, myöhään meni, mutta eipä osaa nukkua silti.
        Elokuva oli juutalaisten kauheasta kohtelusta, kyllä ne on aivan uskomattomia juttuja, mitä kaikkea ihminen on joutunut kokemaan.
        Julmaa, eikä taida parempaa olla nykyäänkään, kärsiviä on paljon tänäkin päivänä, vaikka tietoa on kuinka paljon, ihminen on peto aina kun valtaan pääsee.

        Nyt elämme joulun aikaa ja toivoisi kaikille maailmassa olosuhteita, missä lapset saisivat kokea joulunilon ja ainakin turvallisen olon.
        Kodin rakkautta ja lämpöä, sillä sehän on paras kasvualusta elämää varten.
        Eipä taida tälläisen mummelin toivomukset toteen käydä.

        Nyt alan laittautua myyjäisiin, pitäkää peukkuja, että kauppa kävisi.

        Kissat syöttelen, tuossa jo viiksiään pesevät, tulkaapas syliin, kehräätte minulle hyvän päivän, kun silitykset annan.
        Jätän nyt pirtin teidän huostaan, menkäähän vastaan, kun pirtin ovi taas käy.

        Tulen tein takkaan, lämmin, kahvin tuoksuinen pirtti odottaa kirjoittajia, hyvää päivää!!


      • SkillaN kirjoitti:

        kahvin keittoon.
        Kahvin laitan valumaan, tuoksu jo leviää, on se vaan poikaa näin aamulla saada kahvia, ei se päivä muuten alkuun lähde.
        Toin torttuja, vähän erilaisia, piparkakku muotilla painettuja, keskellä appelsiini tuorejuusto nokareja luumua päällä, nam, nam.
        Ottakaa ja maistakaa;))

        Nollassa on mittari, ei siis toivoakaan avusta pakkastarpeisiini,
        kohtahan vähän väljenee, kun lanttu ja porkkanalaatikko tarpeet pois otan.
        Jäälyhdyt ei kyllä onnistu ellei pakkasta tule, mutta vielähän on reilu viikko aikaa, ehtii tulla pakkasta ja luntakin.

        Palvelutalo on suunnitteilla paikkakunnalleni( yksi jo on) siihen tulisi vierashuone vieraiden yöpymistä varten ja tärkeät palvelut saman katon alle.
        Järven rannalle, tietysti;))
        Hieno juttu, se hinnoittelu on usein kompastuskivi monen kohdalla, ja katselin että neliötkin ovat aika suuria yksin asuvalle.
        Minulla on hyvä asunto keskellä kaikkea, mutta aina muutosta väliin kaipaisi, siksi tulee katseltua.

        Kyllä on kaupunki hiljainen tähän aikaan, ei ristinsielua näy kadulla.
        Asuntojen ikkunoissakin hyvin vähän valoja loistaa, vaikka luulisi että iäkkäämmät aikaisin ylös nousevat, naapureissani asuu paljon vanhempia ihmisiä.

        Katselin minäkin elokuvan illalla, myöhään meni, mutta eipä osaa nukkua silti.
        Elokuva oli juutalaisten kauheasta kohtelusta, kyllä ne on aivan uskomattomia juttuja, mitä kaikkea ihminen on joutunut kokemaan.
        Julmaa, eikä taida parempaa olla nykyäänkään, kärsiviä on paljon tänäkin päivänä, vaikka tietoa on kuinka paljon, ihminen on peto aina kun valtaan pääsee.

        Nyt elämme joulun aikaa ja toivoisi kaikille maailmassa olosuhteita, missä lapset saisivat kokea joulunilon ja ainakin turvallisen olon.
        Kodin rakkautta ja lämpöä, sillä sehän on paras kasvualusta elämää varten.
        Eipä taida tälläisen mummelin toivomukset toteen käydä.

        Nyt alan laittautua myyjäisiin, pitäkää peukkuja, että kauppa kävisi.

        Kissat syöttelen, tuossa jo viiksiään pesevät, tulkaapas syliin, kehräätte minulle hyvän päivän, kun silitykset annan.
        Jätän nyt pirtin teidän huostaan, menkäähän vastaan, kun pirtin ovi taas käy.

        Tulen tein takkaan, lämmin, kahvin tuoksuinen pirtti odottaa kirjoittajia, hyvää päivää!!

        Kiitos SkillaN kahvista ja tortuista..Hyvältä maistuivat..Kuuntelen tässä samalla ,Toivon tuottajien jouluradiota. Ihanaa rauhoittavaa
        musiikkia..Olen ollut vähän väsynyt ja en ole ehtinyt paneutua joulu-tohinaan yhtään..se ei
        ole,minun mielestäni,joulun perimmäinen tarkoitus.
        No,on tässä viikko vielä aikaa suunnitella jotain.
        Inhoan kauppojen ruuhkia,ei huvittais mennä edes ovesta sisään...No,kyllä jotain keksin.Nämä joululaulut ovat kyllä mukavia..Juon tässä kahvia ja nautiskelen..Tulkaa toisetkin tänne kahville..
        Oikein hyvää lauantai-päivää,voimia ja iloa!
        Minun pitää kohta alkaa siivota..sitäkin pitää aina tehdä ,eikä valmista tule koskaan..
        Olisi kivaa ,kun kaikki huonekalut nousisivat hetkeksi ilmaan,sais äkkiä siivottua..No, kun
        ei niin ei..Sytytän noi ulkolyhdyt mennessäni ja
        heitin pari pölliä pesään ,joten lämmintä on pirtissä.. No hei taas..Terveisin Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Kiitos SkillaN kahvista ja tortuista..Hyvältä maistuivat..Kuuntelen tässä samalla ,Toivon tuottajien jouluradiota. Ihanaa rauhoittavaa
        musiikkia..Olen ollut vähän väsynyt ja en ole ehtinyt paneutua joulu-tohinaan yhtään..se ei
        ole,minun mielestäni,joulun perimmäinen tarkoitus.
        No,on tässä viikko vielä aikaa suunnitella jotain.
        Inhoan kauppojen ruuhkia,ei huvittais mennä edes ovesta sisään...No,kyllä jotain keksin.Nämä joululaulut ovat kyllä mukavia..Juon tässä kahvia ja nautiskelen..Tulkaa toisetkin tänne kahville..
        Oikein hyvää lauantai-päivää,voimia ja iloa!
        Minun pitää kohta alkaa siivota..sitäkin pitää aina tehdä ,eikä valmista tule koskaan..
        Olisi kivaa ,kun kaikki huonekalut nousisivat hetkeksi ilmaan,sais äkkiä siivottua..No, kun
        ei niin ei..Sytytän noi ulkolyhdyt mennessäni ja
        heitin pari pölliä pesään ,joten lämmintä on pirtissä.. No hei taas..Terveisin Irkku

        kerkesin tänne kahville,oli pyykki aamu,piti olla vasta iltavuoro,vaan se jonka piti aamulla pestä kävi sanomassa ettei hän kerkiä,mene vaan.
        Ja minähä tein työtä käskettyä;)
        Voi juku tuota säätä,taas on nollan keli.

        No ei voi mitään,hörppään kahvit ja lähden apteekkiin.

        näkyillään...


      • Hintriika*
        muori67 kirjoitti:

        kerkesin tänne kahville,oli pyykki aamu,piti olla vasta iltavuoro,vaan se jonka piti aamulla pestä kävi sanomassa ettei hän kerkiä,mene vaan.
        Ja minähä tein työtä käskettyä;)
        Voi juku tuota säätä,taas on nollan keli.

        No ei voi mitään,hörppään kahvit ja lähden apteekkiin.

        näkyillään...

        Juu, ei ole pakkasia luvassa edes tänne pohjoiseen, on tämä maailma niin kummalliseksi mennyt.

        Kummalliseen prosessiin minut johti tänään myös tuo irkun siivousunelma ilmaan nousevista huonekaluista. Olen nimittäin kirjoittanut pakinan tapaisen, jossa tuosta unelmasta on tulla painajainen.

        No, minähän rupesin etsimään, löytyykö se otsikolla Googlesta. Löytyihän se, mutta kas vain, kun löytyi toinen samalla otsikolla oleva juttu.

        Minä tietenkin uteliaana katsomaan. Siellähän se minun juttuni kopio komeili jonkun toisen nimissä! Oli suoraan kopsattu sivuiltani. Ja vielä kehujakin oli mokoma "kirjoittaja" saanut peräänsä.

        Jännää sekin, että asiasta ei päässyt sanomaan kuin kirjautumalla sivuille. Ei mitään osoitetta, mihin voisi antaa palautetta.

        Se siitä. Tässä pikkuhiljaa yritän siivoilla omaa huusholliani. Ei täällä kyllä nouse huonekalut ilmaan, mutta eipä noita niin paljon ole, etteikö jaksaisi siirrelläkin.

        Ja onhan tässä reilu viikko aikaa jouluun. Siivoaa vaikka yhden nurkan päivässä, niin sittenkin vielä hyvin ehtii.


      • Katicat2

        Ihan pisti silmään tuo lauseesi,"pistin lohen suolattuna pakastimeen". Miten sen sitten laitat sulatettuna, vai teitkö siitä graavattua jo valmiiksi? Minäkin iskin kokonaisen kirjolohen pakastimeen, mutta en suolaa laittanut. Meinaan sitten tapanina uunilohen paistaa. Jospa jonkun hyvän vinkin saan sinulta, joka olet expertti noissa ruoka-asioissa.


      • Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

        Ihan pisti silmään tuo lauseesi,"pistin lohen suolattuna pakastimeen". Miten sen sitten laitat sulatettuna, vai teitkö siitä graavattua jo valmiiksi? Minäkin iskin kokonaisen kirjolohen pakastimeen, mutta en suolaa laittanut. Meinaan sitten tapanina uunilohen paistaa. Jospa jonkun hyvän vinkin saan sinulta, joka olet expertti noissa ruoka-asioissa.

        Vaikka SkillaNilta kysyitkin, niin sopii kai tähän minunkin kommenttini. Kyllä minäkibn lohifilepalan ruukaan laittaa suolattuna pakkaseen. Ihan normaali graavisuolaus, ja kun sen sieltä sulattaa, niin se on graavilohta!

        Joskus minäkin luulin, ettei se jäädy, kun panee suolaa. Mutta luulo ei ole tiedon väärti. Lohta voi ostaa silloin, kun saa edullisesti, tai muuten vain varalle. On sitten, mistä ottaa.


      • Katicat2
        Hintriika* kirjoitti:

        Vaikka SkillaNilta kysyitkin, niin sopii kai tähän minunkin kommenttini. Kyllä minäkibn lohifilepalan ruukaan laittaa suolattuna pakkaseen. Ihan normaali graavisuolaus, ja kun sen sieltä sulattaa, niin se on graavilohta!

        Joskus minäkin luulin, ettei se jäädy, kun panee suolaa. Mutta luulo ei ole tiedon väärti. Lohta voi ostaa silloin, kun saa edullisesti, tai muuten vain varalle. On sitten, mistä ottaa.

        Hyvä vinkki tuo, kiitti vaan. Eikä kai sitten liikaa suolaannu, kun jäätynyt on. Pitääpä joskus kokeilla. Voisi paloitella fileen annospaloiksi, niin saisi sitä graavilohta aina halunsa mukaan pakkasesta.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Hyvä vinkki tuo, kiitti vaan. Eikä kai sitten liikaa suolaannu, kun jäätynyt on. Pitääpä joskus kokeilla. Voisi paloitella fileen annospaloiksi, niin saisi sitä graavilohta aina halunsa mukaan pakkasesta.

        Hintriikan juttua, minäkin teen kraavilohta silloin kun se on tarjouksessa ja edellä mainituin tavoin.
        Sen verran lisään, että ihan tönkkö jäähän kala ei mene(suola ei salli) ja kohmeinen kala on hyvä leikata tarjolle.
        Kyselin kalakauppiaalta mitä mieltä ja miten hän kalansa laittaa, hän sanoi, että nimenomaan näin täytyy tehdä, kala säilyttää pakkasessa tuorean makunsa, kun on suolaa.
        Toivottavasti en nyt kumoa paremmin tietävien tapoja, sillä kalamiehillä on omat konstinsa.


        Kerronpa sellaisen ohjeen kuin Serinakakut, olen huono onnistumaan pikkuleipien teossa, mutta nyt onnistuin.
        350g voita
        2dl sokeria
        1/2 dl siirappia
        1 muna
        9 dlvehnäjauhojaa
        1 tl hirvensarvensuolaa( apteekista)
        2 tl vaniljasok.

        Muna voi sekoitetaan, muna ja siirappi lisätään,
        vehnäjauhot, mihin on sekoitettu hirvensarvisuola ja vaniljasok. lisätään.
        Taikina on aika pehmoista, mutta vähäksi aikaa jääkaappiin ja sen jälkeen pyöritellään pieniä palloja pellille, painetaan ne litteäksi,( ei kovasti)
        voidellaan, laitetaan päälle mantelirouhetta ja sokeria, paistetaan 200 astetta kuumassa uunissa, noin 7 min.

        Sain taikinasta 90 pikkuleipää ja niitä ei kannata laittaa kovin tiukkaan pellille, leviävät liki kaksinkertaiseksi.
        (Vai oliskos ottaneet mallia tekijästä)
        Herkullisia, nopeita tehdä ja jopa minunkin tekeleet tarjolle kelpaavat;)

        Muuten kiitos vaan tuosta hyvän ruuanlaittajan maininnasta, katicat, eipä taida paikkaansa pitää, ei aina ruokiani kehuta;))

        Tehkää Serinakakkuja, jos ette ole ennen tehnyt, ne onnistuvat, taitaa muuten olla aika tuttu ohje monelle, minä eka kertaa tein.

        Hintriika* todella ikävää tuo että kirjoituksesi on "lainattu" eihän niin saa tehdä, eikös ne ole ne tekijänoikeudet????? vai pystyykö mitenkään valvomaan?


      • SkillaN kirjoitti:

        Hintriikan juttua, minäkin teen kraavilohta silloin kun se on tarjouksessa ja edellä mainituin tavoin.
        Sen verran lisään, että ihan tönkkö jäähän kala ei mene(suola ei salli) ja kohmeinen kala on hyvä leikata tarjolle.
        Kyselin kalakauppiaalta mitä mieltä ja miten hän kalansa laittaa, hän sanoi, että nimenomaan näin täytyy tehdä, kala säilyttää pakkasessa tuorean makunsa, kun on suolaa.
        Toivottavasti en nyt kumoa paremmin tietävien tapoja, sillä kalamiehillä on omat konstinsa.


        Kerronpa sellaisen ohjeen kuin Serinakakut, olen huono onnistumaan pikkuleipien teossa, mutta nyt onnistuin.
        350g voita
        2dl sokeria
        1/2 dl siirappia
        1 muna
        9 dlvehnäjauhojaa
        1 tl hirvensarvensuolaa( apteekista)
        2 tl vaniljasok.

        Muna voi sekoitetaan, muna ja siirappi lisätään,
        vehnäjauhot, mihin on sekoitettu hirvensarvisuola ja vaniljasok. lisätään.
        Taikina on aika pehmoista, mutta vähäksi aikaa jääkaappiin ja sen jälkeen pyöritellään pieniä palloja pellille, painetaan ne litteäksi,( ei kovasti)
        voidellaan, laitetaan päälle mantelirouhetta ja sokeria, paistetaan 200 astetta kuumassa uunissa, noin 7 min.

        Sain taikinasta 90 pikkuleipää ja niitä ei kannata laittaa kovin tiukkaan pellille, leviävät liki kaksinkertaiseksi.
        (Vai oliskos ottaneet mallia tekijästä)
        Herkullisia, nopeita tehdä ja jopa minunkin tekeleet tarjolle kelpaavat;)

        Muuten kiitos vaan tuosta hyvän ruuanlaittajan maininnasta, katicat, eipä taida paikkaansa pitää, ei aina ruokiani kehuta;))

        Tehkää Serinakakkuja, jos ette ole ennen tehnyt, ne onnistuvat, taitaa muuten olla aika tuttu ohje monelle, minä eka kertaa tein.

        Hintriika* todella ikävää tuo että kirjoituksesi on "lainattu" eihän niin saa tehdä, eikös ne ole ne tekijänoikeudet????? vai pystyykö mitenkään valvomaan?

        Eikös poronsarvijauhoa vois käyttää leivonnassa. Olen kuullut sitä mainostettavan. Nuorgamin Jouni sanoi kyllä, että "kunto täytyy olla hyvä ja luja usko ennen kuin se tehoaa". Leivonnaisen mukana sitä olisi ainakin hyvä käyttää. Kun joulukin on tulossa.

        Ei luonto kyllä oikein jouluiselta näytä, mutta vielähän tässä ehtii vaikka tehdä lumitöitäkin ennen joulua.

        Hyvää illanjatkoa kaikille ja kiitos taas pöydän herkuista.


      • mummeli-36
        ylikypsa kirjoitti:

        Eikös poronsarvijauhoa vois käyttää leivonnassa. Olen kuullut sitä mainostettavan. Nuorgamin Jouni sanoi kyllä, että "kunto täytyy olla hyvä ja luja usko ennen kuin se tehoaa". Leivonnaisen mukana sitä olisi ainakin hyvä käyttää. Kun joulukin on tulossa.

        Ei luonto kyllä oikein jouluiselta näytä, mutta vielähän tässä ehtii vaikka tehdä lumitöitäkin ennen joulua.

        Hyvää illanjatkoa kaikille ja kiitos taas pöydän herkuista.

        Mut mitenkäs se niille syötetään ja minkä kanssa jotka ei pullan puolesta tykkää?? Siis se poronsarvijauhe...No voishan sitä panna vaikka lippeekalan kastikkeeseen. Hmmmmmm,,,onkohan se voimakkaan makusta se jauhe. Mutta tulishan ainakin uus aromi kastikkeeseen.

        Tuossa oon pullaukkoja ja akkoja tehny urakalla ja vielä pitäs torttuja ja pipareita leipoo semmosten vieraitten varalle jotka niitä syö. Tää miun jouluvieras kun ei oo pullapoikia ollenkaan. Onhan niitä semmosiakin kai olemassa. Ja viimiset lahjat pakettiin ja sitte kova siivous päälle,,,sekä ylläällä että allaalla. Onneks pullat ja kakut mahtu vielä pakasteeseen. Säästykööt vaikka pääsiäiseen asti jos ei tuu jouluna syötyä.

        Mutta on vaan kelit inhottavia. Nyt ei tiijä panisko luistimet vai jarrukengät jalkaan kun on tuota kuuraa jäätäny kivirappuihin ja terasseihi. Olin tehä voltin kiertäen kun menin varomattomasti terassille. On niin näkymätön se kuura, että kun siihen vaan astut niin hups heijaa ja sinne ollaan menossa mihin ei pitäs.

        Mutta siinähän ne jumpatkin tullee tehtyä kun taiteilet pystyyn ittees sieltä. Hyvä kun ei pahemmin käyny. Mustelmii voi olla siellä ja täällä mut niitähän tullee muutenki. Kyllä sais sitä lunta tulla taas et maalima valkenis vähän.

        Mutta nyt iltaa jatkamaan ja tapaillaan taas,,,,


      • tulenlieskat
        mummeli-36 kirjoitti:

        Mut mitenkäs se niille syötetään ja minkä kanssa jotka ei pullan puolesta tykkää?? Siis se poronsarvijauhe...No voishan sitä panna vaikka lippeekalan kastikkeeseen. Hmmmmmm,,,onkohan se voimakkaan makusta se jauhe. Mutta tulishan ainakin uus aromi kastikkeeseen.

        Tuossa oon pullaukkoja ja akkoja tehny urakalla ja vielä pitäs torttuja ja pipareita leipoo semmosten vieraitten varalle jotka niitä syö. Tää miun jouluvieras kun ei oo pullapoikia ollenkaan. Onhan niitä semmosiakin kai olemassa. Ja viimiset lahjat pakettiin ja sitte kova siivous päälle,,,sekä ylläällä että allaalla. Onneks pullat ja kakut mahtu vielä pakasteeseen. Säästykööt vaikka pääsiäiseen asti jos ei tuu jouluna syötyä.

        Mutta on vaan kelit inhottavia. Nyt ei tiijä panisko luistimet vai jarrukengät jalkaan kun on tuota kuuraa jäätäny kivirappuihin ja terasseihi. Olin tehä voltin kiertäen kun menin varomattomasti terassille. On niin näkymätön se kuura, että kun siihen vaan astut niin hups heijaa ja sinne ollaan menossa mihin ei pitäs.

        Mutta siinähän ne jumpatkin tullee tehtyä kun taiteilet pystyyn ittees sieltä. Hyvä kun ei pahemmin käyny. Mustelmii voi olla siellä ja täällä mut niitähän tullee muutenki. Kyllä sais sitä lunta tulla taas et maalima valkenis vähän.

        Mutta nyt iltaa jatkamaan ja tapaillaan taas,,,,

        Mieleeni lapsuuden joulu, kun katselin kissaani.

        Koristelimme kuusen. Äiti oli leiponut tyttö ja poikapipareita laitoimme muutaman koristeeksi. Siellä ne roikkui kaulastaan oksilla.Osa oli alempanakin. Myös kaunis paperisia karamelleja ripustelimme kuuseen.

        Sain lahjaksi taatelipaketin. En raskinnut syödä kuin yhden. Ne olivat kovin makeita ja päätin jättää seuraavaan päivään.

        Aamulla isä kyseli miksi olimme kuusesta ottaneet pipareita ja karkkeja. Miksi olimme jättäneet paperit roikkumaan kuuseen. Pipareista oli vain päät jäänyt kuuseen.Minä ja siskoni
        katsottiin hölmistyneenä iskää.

        Yhtäkkiä alkoi kuulua yäkkäämistä. Katsoin taatelirasiaa, se oli lattialla. Ihan tyhjänä. Meidän kissa Söpö siinä oksenteli. Selvis myös pipari ja karkkien katoamiset saman tien. Kissa parka oli kipeä. Sillä oli ainakin makea joulu.

        En ole tavannut samanlaista kissaa sen koomin. Enkä olis uskonut kissan syövän makeaa mahan täydeltä.

        Mukavia joulun alusviikoa kaikille. Eihän syödä liikaa makeaa.


      • Hintriika*
        tulenlieskat kirjoitti:

        Mieleeni lapsuuden joulu, kun katselin kissaani.

        Koristelimme kuusen. Äiti oli leiponut tyttö ja poikapipareita laitoimme muutaman koristeeksi. Siellä ne roikkui kaulastaan oksilla.Osa oli alempanakin. Myös kaunis paperisia karamelleja ripustelimme kuuseen.

        Sain lahjaksi taatelipaketin. En raskinnut syödä kuin yhden. Ne olivat kovin makeita ja päätin jättää seuraavaan päivään.

        Aamulla isä kyseli miksi olimme kuusesta ottaneet pipareita ja karkkeja. Miksi olimme jättäneet paperit roikkumaan kuuseen. Pipareista oli vain päät jäänyt kuuseen.Minä ja siskoni
        katsottiin hölmistyneenä iskää.

        Yhtäkkiä alkoi kuulua yäkkäämistä. Katsoin taatelirasiaa, se oli lattialla. Ihan tyhjänä. Meidän kissa Söpö siinä oksenteli. Selvis myös pipari ja karkkien katoamiset saman tien. Kissa parka oli kipeä. Sillä oli ainakin makea joulu.

        En ole tavannut samanlaista kissaa sen koomin. Enkä olis uskonut kissan syövän makeaa mahan täydeltä.

        Mukavia joulun alusviikoa kaikille. Eihän syödä liikaa makeaa.

        Muistan 70-luvulta yhden "TV:stä tutun", joka asui sukulaiseni naapurissa. Perheellä oli rotweiler, joka tuli kuuluisaksi ahmattimaisuudestaan.

        Kerran koira sai kaapin auki ja söi kerralla kolme kiloa suklaakonvehteja. Arvaahan sen, miten siinä käy... suklaat päätyivät valkoiselle paimentolaismatolle. Koira selvisi, mutta matosta tuli entinen.

        Erään toisen kerran perheelle oli tulossa ruokavieraita. Rouva oli maustanut kokonaisen häränfileen, joka oli apupöydällä odottamassa uuniin laittamista. Vain yksi selän kääntö ja file häipyi parempiin suihin! Koira ryökäle lotkaisi sen kertanielaisulla.

        Sellaisia voivat eläinystävämme olla!


      • Hintriika* kirjoitti:

        Muistan 70-luvulta yhden "TV:stä tutun", joka asui sukulaiseni naapurissa. Perheellä oli rotweiler, joka tuli kuuluisaksi ahmattimaisuudestaan.

        Kerran koira sai kaapin auki ja söi kerralla kolme kiloa suklaakonvehteja. Arvaahan sen, miten siinä käy... suklaat päätyivät valkoiselle paimentolaismatolle. Koira selvisi, mutta matosta tuli entinen.

        Erään toisen kerran perheelle oli tulossa ruokavieraita. Rouva oli maustanut kokonaisen häränfileen, joka oli apupöydällä odottamassa uuniin laittamista. Vain yksi selän kääntö ja file häipyi parempiin suihin! Koira ryökäle lotkaisi sen kertanielaisulla.

        Sellaisia voivat eläinystävämme olla!

        yhden ahmivan kaksijalkaisen, joka ei anna joululahjaksi tarkoitettujen suklaiden olla rauhassa;))

        Oikein totta, ostan aina varalta suklaarasioita, jos sattuu jäämään puutoksia lahjakasseihin.
        Eilen tuli taas kerran sellainen suklaan nälkä ja niinpä pulmasta selvisin, kun otin rasian ja aukaisin,
        Useampi käärre aukesi, ennen kuin makean himoni tyyntyi, että tälläinen ahmatti olen;))
        No eikös se suklaa olekin sydämelle hyvää,,,aina puolustus puheenvuoro löytyy.

        Huomenta pirttiin näin se meinaa unohtua ja ettei tavat muuttuisi, kahvit olen laittanut tippumaan, tulet takkaan, kisuleille annoin aamupalan, pirtin kissat ei ole ahmattia, pieniä, sieviä karvaturreja.
        Pöytä on katettu, sämpylöitä ja tuorejuustoa, eipä muuta laitetakkaan, nyt alkoi paasto, että joulun herkut sitten maistuu.

        Oletteko miettineet, miten kauheasti tulee ruokaa hankittua joulua varten, sitten niiden kanssa tuskailllaan ja pakkaset täyttyy ylimääräisistä.
        Niinhän sitä aina todetaan, joulu on vain kerran vuodessa, vaikka se mässäilyltä tuntuukin.

        Tänään taidan kuunnella radiota, katsoa telkkaria ja muutenkin huilailla ja kerätä voimia viikkoa varten, sillä pakko on töitä jättää viimeisille päiville, minulla vielä vähän suuremmat tarpeet, mitä joulu muuten aiheuttaisi.
        Hyvin on ohjelmoitu, paniikkia ei pitäisi syntyä ja mitä ei muista tai ehdi, ei se varmaan maailma kaada.

        Mittari nollaa näyttää, lunta ei juuri ollenkaan, no on siinä se hyvä puoli, että haudalla ei tarvitse kahlata hangessa, eikä varpaat palennu, no vieläpä ehtii kylmäkin tulla, lunta tuskin hangiksi asti.
        Tälläisin puhein sunnuntain viettoon ja se on jo kolmas adventti, hyvää päivää, rauhaisia ajatuksia mieliinne!


      • Hintriika* kirjoitti:

        Muistan 70-luvulta yhden "TV:stä tutun", joka asui sukulaiseni naapurissa. Perheellä oli rotweiler, joka tuli kuuluisaksi ahmattimaisuudestaan.

        Kerran koira sai kaapin auki ja söi kerralla kolme kiloa suklaakonvehteja. Arvaahan sen, miten siinä käy... suklaat päätyivät valkoiselle paimentolaismatolle. Koira selvisi, mutta matosta tuli entinen.

        Erään toisen kerran perheelle oli tulossa ruokavieraita. Rouva oli maustanut kokonaisen häränfileen, joka oli apupöydällä odottamassa uuniin laittamista. Vain yksi selän kääntö ja file häipyi parempiin suihin! Koira ryökäle lotkaisi sen kertanielaisulla.

        Sellaisia voivat eläinystävämme olla!

        Niin se aika rientää.. Keitän tässä kahvit ja teet..SkillaniN joulutorttuja on vielä ja voisarvia. Olin tässä jo pari tuntia sitten,mutta tuli sitten tässä kotona tekemistä,jäi juttu kesken,piti aloittaa alusta.Pistin taas kynttilät palamaan ja takkaan tulen.. Kisut..ruokaa on taas lautasella ja uutta vettä..Juonkin tässä torttu-
        kahvit.. hyvältä maistuu.. Luin Hintriikan juttua
        koirista..olisi se aika paha,jos ei koiria ole opetettu käyttäytymään..Kai ne pitää pennusta
        heti opettaa.No,en siitä muuta..Minulla on ollut kissoja,eikä yksikään ole mennyt pöydälle.
        Inhoittais jo ajatus,että kissan karvoja leijuu
        ruokiin. Tänään menemme Jorin kanssa Näkövammaisten joulujuhlaan..on hyvät jouluruuat siellä,olemme olleet jo monena jouluna..nam..
        Paljon on väkeä,kun avustajatkin ovat ,tietysti,
        mukana. Eilen tein joulutorttuja,mutta niitä teen taas jouluaattona,koska ovat parhaita ,juuri tehtyinä.Ensi viikkona on varmaan kiirettä,kun en niitä lahjojakaan ole keksinyt vielä. Kaikilla on
        niin paljon kaikkea,että on vaikeaa keksiä mitään..Kirjakaupassa kyllä jo kävin ja löysin hyviä kirjoja..Kirjakauppa on ihana,tykkään siitä,
        ja kirjastosta myös.Olisi kamalaa,jos ei olisi
        kirjoja.Mutta..tulkaahan kahville!!!Tehdään tästä
        hyvä päivä.. Voikaahan hyvin..Tämä kirjoitteluni
        ärsyttää tietysti taas jotain,mutta sehän on ihan sama.Jokainen vastaa vain omista sanoistaan ...ei toisen.Heippa taas..sytyttelen lyhtyjä mennessäni.. Terveisin Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Niin se aika rientää.. Keitän tässä kahvit ja teet..SkillaniN joulutorttuja on vielä ja voisarvia. Olin tässä jo pari tuntia sitten,mutta tuli sitten tässä kotona tekemistä,jäi juttu kesken,piti aloittaa alusta.Pistin taas kynttilät palamaan ja takkaan tulen.. Kisut..ruokaa on taas lautasella ja uutta vettä..Juonkin tässä torttu-
        kahvit.. hyvältä maistuu.. Luin Hintriikan juttua
        koirista..olisi se aika paha,jos ei koiria ole opetettu käyttäytymään..Kai ne pitää pennusta
        heti opettaa.No,en siitä muuta..Minulla on ollut kissoja,eikä yksikään ole mennyt pöydälle.
        Inhoittais jo ajatus,että kissan karvoja leijuu
        ruokiin. Tänään menemme Jorin kanssa Näkövammaisten joulujuhlaan..on hyvät jouluruuat siellä,olemme olleet jo monena jouluna..nam..
        Paljon on väkeä,kun avustajatkin ovat ,tietysti,
        mukana. Eilen tein joulutorttuja,mutta niitä teen taas jouluaattona,koska ovat parhaita ,juuri tehtyinä.Ensi viikkona on varmaan kiirettä,kun en niitä lahjojakaan ole keksinyt vielä. Kaikilla on
        niin paljon kaikkea,että on vaikeaa keksiä mitään..Kirjakaupassa kyllä jo kävin ja löysin hyviä kirjoja..Kirjakauppa on ihana,tykkään siitä,
        ja kirjastosta myös.Olisi kamalaa,jos ei olisi
        kirjoja.Mutta..tulkaahan kahville!!!Tehdään tästä
        hyvä päivä.. Voikaahan hyvin..Tämä kirjoitteluni
        ärsyttää tietysti taas jotain,mutta sehän on ihan sama.Jokainen vastaa vain omista sanoistaan ...ei toisen.Heippa taas..sytyttelen lyhtyjä mennessäni.. Terveisin Irkku

        Ristiin kuljimme,mutta kun emme voi nähdä,vaikka törmäisimme ovella hehhee...Pimeetä on,mutta toivotaan että kirkastuu ja pakastuukin taas.
        Minulla on välillä ongelmia täällä,mutta olen pitkäpinnainen,joten ei hätää.. Viime viikko ,
        meni vähän pieleen,kun luulin ,että saan hetken hengähtää..Jorin piti päästä asuntolaan muutamaksi yöksi,mutta siellä oli ollut joku vesivahinko ,ja peruttiin se oleminen, ja minuun iski väsymys.Mutta elämä on aina yllätyksiä
        täynnä,mutta sehän tekee juuri siitä mielenkiin-
        toisen.Koskaan ei voi olla varma mistään,eikä suunnitella kovin pitkälle..Enpä olisi uskonut,että minusta tulee koirankin pissittäjä..
        Eniten ,olen ollut iloinen siitä,että olen saanut tämän rauhallisen luonteen,sitä olen tarvinnut aina..Ei olisi "kuumakallena" pärjännyt
        mitenkään. Hih..Menen taas..Moikka ..terv.Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Ristiin kuljimme,mutta kun emme voi nähdä,vaikka törmäisimme ovella hehhee...Pimeetä on,mutta toivotaan että kirkastuu ja pakastuukin taas.
        Minulla on välillä ongelmia täällä,mutta olen pitkäpinnainen,joten ei hätää.. Viime viikko ,
        meni vähän pieleen,kun luulin ,että saan hetken hengähtää..Jorin piti päästä asuntolaan muutamaksi yöksi,mutta siellä oli ollut joku vesivahinko ,ja peruttiin se oleminen, ja minuun iski väsymys.Mutta elämä on aina yllätyksiä
        täynnä,mutta sehän tekee juuri siitä mielenkiin-
        toisen.Koskaan ei voi olla varma mistään,eikä suunnitella kovin pitkälle..Enpä olisi uskonut,että minusta tulee koirankin pissittäjä..
        Eniten ,olen ollut iloinen siitä,että olen saanut tämän rauhallisen luonteen,sitä olen tarvinnut aina..Ei olisi "kuumakallena" pärjännyt
        mitenkään. Hih..Menen taas..Moikka ..terv.Irkku

        Vaikka ei tämä mikään huomenen enää ole kun kello on kymmenen. Kiirettä pitää, vaikka on sunnuntai aamu. Nukuttiin myöhään ja sitten äkkiä imelletytperunalaatikot uuniin. Olipas pitkä sana.

        Onneksi on tämä Paulamaria päällepäsmärinä, on helppoa kun tekee vain sen mitä käsketään, ei tarvitse itse päätään vaivata, että paljonko mitäkin laitetaan. Olen minä tosin tehnyt tätä laatikkoa jo ennen paulamariaakin, se on äidin perintönä jäänyt mieleen. Tosin meillä lapsena aina kuorittiin perunat ennen keittämistä, mutta sen olen jättänyt pois, kuoritaan vasta kypsänä. Perunan paras osa on juuri ohkasen kuoren alla oleva osa, eihän sitä kannata pois ottaa.

        Täytyy tehdä toinen satsi vielä, kun ei kerralla uuniin sovi mahdottomia, tosin on yläkerran keittiössäkin vielä toimiva hella, mutta harvoin sitä käytetään.

        Tänään mennään taas illalla Sääksmäen kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja, sinne on mentävä ajoissa jos mielii istumapaikan saada.

        Olisi ihanaa jos saataisiin edes hitusen lunta, että maa olisi valkoinen jouluna. Mutta se on sellainen asia johon me emme voi vaikuttaa, se on täysin yläkerrran isännän käsissä, kuten monet muutkin asiat.


      • ylikypsa kirjoitti:

        Vaikka ei tämä mikään huomenen enää ole kun kello on kymmenen. Kiirettä pitää, vaikka on sunnuntai aamu. Nukuttiin myöhään ja sitten äkkiä imelletytperunalaatikot uuniin. Olipas pitkä sana.

        Onneksi on tämä Paulamaria päällepäsmärinä, on helppoa kun tekee vain sen mitä käsketään, ei tarvitse itse päätään vaivata, että paljonko mitäkin laitetaan. Olen minä tosin tehnyt tätä laatikkoa jo ennen paulamariaakin, se on äidin perintönä jäänyt mieleen. Tosin meillä lapsena aina kuorittiin perunat ennen keittämistä, mutta sen olen jättänyt pois, kuoritaan vasta kypsänä. Perunan paras osa on juuri ohkasen kuoren alla oleva osa, eihän sitä kannata pois ottaa.

        Täytyy tehdä toinen satsi vielä, kun ei kerralla uuniin sovi mahdottomia, tosin on yläkerran keittiössäkin vielä toimiva hella, mutta harvoin sitä käytetään.

        Tänään mennään taas illalla Sääksmäen kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja, sinne on mentävä ajoissa jos mielii istumapaikan saada.

        Olisi ihanaa jos saataisiin edes hitusen lunta, että maa olisi valkoinen jouluna. Mutta se on sellainen asia johon me emme voi vaikuttaa, se on täysin yläkerrran isännän käsissä, kuten monet muutkin asiat.

        Unohdin aivan kiittää jouluherkuista, otankin nyt tuosta kalkkunarullasta leivän päälle oikein paksun siivun. Paistettiin niitä kaksi ja toin toisen rullan tänne. Paulamaria kun ei pidä kinkusta. Minusta molemmat ovat hyviä. Kyllä sitä varmaan joutuu pienen kinkunkin paistamaan vielä ennen joulua.

        Sitten vielä torttua ja piparia, avot kyllä kelpaa taas päivää jatkaa.

        Hyvää päivänjatkoa kaikille.


      • ylikypsa kirjoitti:

        Unohdin aivan kiittää jouluherkuista, otankin nyt tuosta kalkkunarullasta leivän päälle oikein paksun siivun. Paistettiin niitä kaksi ja toin toisen rullan tänne. Paulamaria kun ei pidä kinkusta. Minusta molemmat ovat hyviä. Kyllä sitä varmaan joutuu pienen kinkunkin paistamaan vielä ennen joulua.

        Sitten vielä torttua ja piparia, avot kyllä kelpaa taas päivää jatkaa.

        Hyvää päivänjatkoa kaikille.

        Täytyy maistaa tuota kalkkunarullaa,en ole ennen moista syönytkään.Hyvää on isot kiitokset.

        Täällä on kovin sumuinen ilma saa nähdä selkeneekö ollenkaan.

        Kisulit on niin sylin kipeitä,pidän vähän aikaa niitä hyvinä,heti alkoi hrrrrr.....

        Kiitos taas tarjoiluista hyvää oli.
        On kiva kun meillä on nuo ahkerat tytöt.

        näkyillään...


      • Katicat2
        SkillaN kirjoitti:

        yhden ahmivan kaksijalkaisen, joka ei anna joululahjaksi tarkoitettujen suklaiden olla rauhassa;))

        Oikein totta, ostan aina varalta suklaarasioita, jos sattuu jäämään puutoksia lahjakasseihin.
        Eilen tuli taas kerran sellainen suklaan nälkä ja niinpä pulmasta selvisin, kun otin rasian ja aukaisin,
        Useampi käärre aukesi, ennen kuin makean himoni tyyntyi, että tälläinen ahmatti olen;))
        No eikös se suklaa olekin sydämelle hyvää,,,aina puolustus puheenvuoro löytyy.

        Huomenta pirttiin näin se meinaa unohtua ja ettei tavat muuttuisi, kahvit olen laittanut tippumaan, tulet takkaan, kisuleille annoin aamupalan, pirtin kissat ei ole ahmattia, pieniä, sieviä karvaturreja.
        Pöytä on katettu, sämpylöitä ja tuorejuustoa, eipä muuta laitetakkaan, nyt alkoi paasto, että joulun herkut sitten maistuu.

        Oletteko miettineet, miten kauheasti tulee ruokaa hankittua joulua varten, sitten niiden kanssa tuskailllaan ja pakkaset täyttyy ylimääräisistä.
        Niinhän sitä aina todetaan, joulu on vain kerran vuodessa, vaikka se mässäilyltä tuntuukin.

        Tänään taidan kuunnella radiota, katsoa telkkaria ja muutenkin huilailla ja kerätä voimia viikkoa varten, sillä pakko on töitä jättää viimeisille päiville, minulla vielä vähän suuremmat tarpeet, mitä joulu muuten aiheuttaisi.
        Hyvin on ohjelmoitu, paniikkia ei pitäisi syntyä ja mitä ei muista tai ehdi, ei se varmaan maailma kaada.

        Mittari nollaa näyttää, lunta ei juuri ollenkaan, no on siinä se hyvä puoli, että haudalla ei tarvitse kahlata hangessa, eikä varpaat palennu, no vieläpä ehtii kylmäkin tulla, lunta tuskin hangiksi asti.
        Tälläisin puhein sunnuntain viettoon ja se on jo kolmas adventti, hyvää päivää, rauhaisia ajatuksia mieliinne!

        Olisi hyvä jos tiedemiehet tutkisivat mikä se aine suklaassa on,joka aiheuttaa sen ettei mussuttamista voi lopettaa ennenkuin voi sanoa että, "kaikk' män eikä piisantaa."


      • Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

        Olisi hyvä jos tiedemiehet tutkisivat mikä se aine suklaassa on,joka aiheuttaa sen ettei mussuttamista voi lopettaa ennenkuin voi sanoa että, "kaikk' män eikä piisantaa."

        Onhan sitä tutkittukin, että kaakaossa on joku mielihyvää aiheuttava aine. En muista, onko sillä joku tarkempi nimi, muttu se kuitenkin menee aivoissa sinne "mielihyvä"-lokeroon.

        Ja niitä flavonoidejakin ainakin tummassa suklaassa on. Valitettavsti joukkoon on sotkettu runsaasti niitä kalorejakin!


    • Katicat2

      Olen vain kerran kalkkunan laittanut jouluksi ja todennut, että kyllä kinkku on sentään aina kinkku.
      Nyt kuitenkin näin netistä Kati Napan ohjeen kalkkunan paistamisesta, joka tuntui hyvältä.

      Printtasinkin sen ohjeen onneksi talteen. Yritin hakea sitä netistä uudelleen esiin, osoitteen tänne laittaakseni, mutta en löytänyt. Mtv kolmosen sivuilla se muistaakseni oli, mutta oliko se vaan sitten eilen esillä.

      Uskaltaisikohan yrittää taas. Hyvin oli ohjeessa valmistus neuvottu kastikkeineen sekä lisukkeineen.Pian se täytyy päättää, sillä ohjeessa sanottiin sulatuksen viileässä kestävän 3-5 päivää koosta riippuen.

      • pitää ja minulla vielä suolavedessä likoaa.

        Meinasin aamulla pitää lepopäivän, mutta kuinkas kävikään, innostuin hopeita niitä vähiä kiillottamaan ja siitä työinto vain kasvoi.
        Keitin sinapin ja tulikin ärttyä, saapa nähdä uskaltaako kukaan syödä.

        Sitten innostuin paistamaan torttuja, sellaisia tähtimuotilla otettuja.
        Tulikin aimo läjä, liki sata kappaletta, ovat sellaisia pieniä, melkein suupaloja.
        Sitä imellettyä perunalaatikkoa laitoin kanssa imeltymään, huomenna paistan, katsotaan onnistuuko, se ei kuulu yleensä jouluruokiini.

        Että ihan työpäivästä meni, sitten istuin telkkarin ääreen ja katsoin Niskavuori elokuvan, osaan melkein ulkoa, mutta katson silti.

        Nyt tuntuu siltä, että melko valmis olen nukkumaan, mutta vielä on katsottava Kunnian tähden, koukussa olen siihen.
        Huomenna laitan lehtimehun, pojan tytär aina toivoo sitä saavansa joulun aikaan, totta kai mummi toiveen toteuttaa.
        Kakkuja ehken myös paistan, on niin hassusti että joka päivälle joku meno sattuu, katkeaa päivät kehnosti, kauankos kakkuja vatkaa ja paistaa.

        Täämmösiä suunnitelmia, tuskin luppo aikaa kovin paljon jääkään.
        Nyt hyvää illan jatkoa teille joulua valmisteville kirjoittajille.
        Kiirettä taitaa kaikilla olla, kun ei pirttiin joudeta,, mutta aika on nyt sitä;))


      • Katicat2
        SkillaN kirjoitti:

        pitää ja minulla vielä suolavedessä likoaa.

        Meinasin aamulla pitää lepopäivän, mutta kuinkas kävikään, innostuin hopeita niitä vähiä kiillottamaan ja siitä työinto vain kasvoi.
        Keitin sinapin ja tulikin ärttyä, saapa nähdä uskaltaako kukaan syödä.

        Sitten innostuin paistamaan torttuja, sellaisia tähtimuotilla otettuja.
        Tulikin aimo läjä, liki sata kappaletta, ovat sellaisia pieniä, melkein suupaloja.
        Sitä imellettyä perunalaatikkoa laitoin kanssa imeltymään, huomenna paistan, katsotaan onnistuuko, se ei kuulu yleensä jouluruokiini.

        Että ihan työpäivästä meni, sitten istuin telkkarin ääreen ja katsoin Niskavuori elokuvan, osaan melkein ulkoa, mutta katson silti.

        Nyt tuntuu siltä, että melko valmis olen nukkumaan, mutta vielä on katsottava Kunnian tähden, koukussa olen siihen.
        Huomenna laitan lehtimehun, pojan tytär aina toivoo sitä saavansa joulun aikaan, totta kai mummi toiveen toteuttaa.
        Kakkuja ehken myös paistan, on niin hassusti että joka päivälle joku meno sattuu, katkeaa päivät kehnosti, kauankos kakkuja vatkaa ja paistaa.

        Täämmösiä suunnitelmia, tuskin luppo aikaa kovin paljon jääkään.
        Nyt hyvää illan jatkoa teille joulua valmisteville kirjoittajille.
        Kiirettä taitaa kaikilla olla, kun ei pirttiin joudeta,, mutta aika on nyt sitä;))

        Voi kun hyvä että muistutit, olin unohtanut täysin. Onneksi oli esitysaikaa muutettu myöhemmäksi, jotta eipä jäänyt näkemättä. Tuleehan se tosin tiistaina uusintana.
        Sydämen asialla, Kauniit ja rohkeat ovat Kunnian hinnan lisäksi ainoat sarjat, joita katson.


      • SkillaN kirjoitti:

        pitää ja minulla vielä suolavedessä likoaa.

        Meinasin aamulla pitää lepopäivän, mutta kuinkas kävikään, innostuin hopeita niitä vähiä kiillottamaan ja siitä työinto vain kasvoi.
        Keitin sinapin ja tulikin ärttyä, saapa nähdä uskaltaako kukaan syödä.

        Sitten innostuin paistamaan torttuja, sellaisia tähtimuotilla otettuja.
        Tulikin aimo läjä, liki sata kappaletta, ovat sellaisia pieniä, melkein suupaloja.
        Sitä imellettyä perunalaatikkoa laitoin kanssa imeltymään, huomenna paistan, katsotaan onnistuuko, se ei kuulu yleensä jouluruokiini.

        Että ihan työpäivästä meni, sitten istuin telkkarin ääreen ja katsoin Niskavuori elokuvan, osaan melkein ulkoa, mutta katson silti.

        Nyt tuntuu siltä, että melko valmis olen nukkumaan, mutta vielä on katsottava Kunnian tähden, koukussa olen siihen.
        Huomenna laitan lehtimehun, pojan tytär aina toivoo sitä saavansa joulun aikaan, totta kai mummi toiveen toteuttaa.
        Kakkuja ehken myös paistan, on niin hassusti että joka päivälle joku meno sattuu, katkeaa päivät kehnosti, kauankos kakkuja vatkaa ja paistaa.

        Täämmösiä suunnitelmia, tuskin luppo aikaa kovin paljon jääkään.
        Nyt hyvää illan jatkoa teille joulua valmisteville kirjoittajille.
        Kiirettä taitaa kaikilla olla, kun ei pirttiin joudeta,, mutta aika on nyt sitä;))

        Kiiretytä pitää. Aamulla ensimmäiseksi Paulamarian kanssa paistettiin yli yön imeltyneen perunalaatikon, Juuri muusasin uuden satsin yön ylitse, laitoin vehnäjauhot, voin ja siirapin, siirappi on minun oma lisä, mutta miun maun mukaan erittäin hyvä, Kohtuudella tietysti.

        Nuorin poika Espoosta kävi lasten kanssa tuomass ja viemässä joululahjoja, Hänelle annettiin peruna, lanttu ja porkkanalaatikot mukaan. Sen vuoksi niitä täytyy tehdä lisää, että jäisi itsellekin jouluksi. Loppiaisena on meidän perinteinen joululounas.

        Keskimmäiselle pojalle kyllä olisi kutsu aattona, mutta taidamme viettää Paulamarian kanssa jouluaaton kaksistaa, kun se on vuosi meidän yhteistä taivalta, (kosinnan jälkeen).

        Kävimme tuttava pariskunnan ja miniän ja heidän kahden lapsen kanssa Sääksmäen kirkossa laulamassa kauniita joululauluja. Kirkko oli tupaten täynnä laulunhaluisia seurakuntalaisia.

        Nyt Paulamarian kainaloon. Kiitos taas pöydän antimista ja hyvää yötä.


      • ylikypsa kirjoitti:

        Kiiretytä pitää. Aamulla ensimmäiseksi Paulamarian kanssa paistettiin yli yön imeltyneen perunalaatikon, Juuri muusasin uuden satsin yön ylitse, laitoin vehnäjauhot, voin ja siirapin, siirappi on minun oma lisä, mutta miun maun mukaan erittäin hyvä, Kohtuudella tietysti.

        Nuorin poika Espoosta kävi lasten kanssa tuomass ja viemässä joululahjoja, Hänelle annettiin peruna, lanttu ja porkkanalaatikot mukaan. Sen vuoksi niitä täytyy tehdä lisää, että jäisi itsellekin jouluksi. Loppiaisena on meidän perinteinen joululounas.

        Keskimmäiselle pojalle kyllä olisi kutsu aattona, mutta taidamme viettää Paulamarian kanssa jouluaaton kaksistaa, kun se on vuosi meidän yhteistä taivalta, (kosinnan jälkeen).

        Kävimme tuttava pariskunnan ja miniän ja heidän kahden lapsen kanssa Sääksmäen kirkossa laulamassa kauniita joululauluja. Kirkko oli tupaten täynnä laulunhaluisia seurakuntalaisia.

        Nyt Paulamarian kainaloon. Kiitos taas pöydän antimista ja hyvää yötä.

        Pimeetä on,,ei näe edes eteensä..ekana pitää noi ulkolyhdyt sytyttää,että löydän edes oven..
        No niin ja sitten kynttilät palamaan..Nyt jo
        kelpaa ollakin...Ei kun kahvin keittoon ja teen.
        Juuri Marjatta Kanadasta,kävi kertomassa,että heillä on jo metrin korkea hanki,,voi voi..ei taida Suomeen tulla enää kunnon talvia,kuin Lapin perukoille. On se ikävää,kun säätila on muuttunut
        aivan kokonaan täällä...Mitähän ottaisimme kahvin kanssa hmm,jos joulutorttuja ja maustekakkua..
        Kissat hei tulkaahan..pistin Lazzia lautaselle nam..Siitähän tämä lähtee rullaamaan uusi viikko.
        Ei kun mukavia päiviä kaikille ja viikon päästä sitten olemmekin jo joulussa, äkkiä hurahtaa..
        Tulkaahan kahville!! Minä alan tosissani suunnittelemaan joulua nyt,lahjat kääröihin ja
        ruokaa kaappiin..Eilen olimme joulujuhlassa ja oli jouluateria tarjolla (runsas) Pitää miettiä,
        yritän välttää,ettei ole liikaa mitään..ei niitä pysty syömään montaa kertaa peräkkäin.No,eiköhän
        se tästä suju.Mutta nyt..tehdään mukava päivä taas.Voimia ja iloa toivottelee Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Pimeetä on,,ei näe edes eteensä..ekana pitää noi ulkolyhdyt sytyttää,että löydän edes oven..
        No niin ja sitten kynttilät palamaan..Nyt jo
        kelpaa ollakin...Ei kun kahvin keittoon ja teen.
        Juuri Marjatta Kanadasta,kävi kertomassa,että heillä on jo metrin korkea hanki,,voi voi..ei taida Suomeen tulla enää kunnon talvia,kuin Lapin perukoille. On se ikävää,kun säätila on muuttunut
        aivan kokonaan täällä...Mitähän ottaisimme kahvin kanssa hmm,jos joulutorttuja ja maustekakkua..
        Kissat hei tulkaahan..pistin Lazzia lautaselle nam..Siitähän tämä lähtee rullaamaan uusi viikko.
        Ei kun mukavia päiviä kaikille ja viikon päästä sitten olemmekin jo joulussa, äkkiä hurahtaa..
        Tulkaahan kahville!! Minä alan tosissani suunnittelemaan joulua nyt,lahjat kääröihin ja
        ruokaa kaappiin..Eilen olimme joulujuhlassa ja oli jouluateria tarjolla (runsas) Pitää miettiä,
        yritän välttää,ettei ole liikaa mitään..ei niitä pysty syömään montaa kertaa peräkkäin.No,eiköhän
        se tästä suju.Mutta nyt..tehdään mukava päivä taas.Voimia ja iloa toivottelee Irkku

        tietää, että irkku-37 on jo pirttiin ehtinyt, kaikki valmiina.

        Minä toin tuota imellettyä perunalaatikkoa ihan vain maistiaisiksi, jospa uskaltaisitte maistaa vaikka teelusikallisen ja sitten arvostelu;))
        Itse olen niin vähän sitä syönyt, että en tiedä onko hyvää, keittokirjasta ohjeen otin.
        Kaksi maustekakkua nyt vuorostaan uunissa kypsyy, niistä tulee onnistuneita, ei muistini mukaan koskaan ole epäonnituneet.

        Tänään menen kampaajalle, mitähän jos ottaisi punaisen, oranssin vivahtavan sävyn tukkaansa,, ei vaineskaan, minusta mikään ei ole niin kauhean näköistä, kuin vanhan naisen liiallinen hiusten väri ja meikki.
        Varoen on väriä naamansa laitettava, siis minun mielestä, samoin hiuksiin, mutta jotakin sävyä nyt kumminkin laitetaan.
        Linnan juhlissa sellainen hiuskuontalo näkyi.

        Katselin Ajatusten Aamiaisen joulukalenteria ja se ei enää ollutkaan yhtä ihanan näköinen kuin ne ensimäiset olivat,,,, siis se on kyllä yhtä kaunis, mutta siihen on tottunut ja siksi ei enää saa sitä tunnetta, mitä aiemmin oli.
        Niin se on kaikessa, totumme ja kaikki muuttuu itsestään selväksi, ei osaakaan enää sitä nautintoa saada mitä aiemmin on kokenut.
        Puhun nyt minun tunteista ja tuntemuksista, voihan olla että tämä iän karttuminenkin on osa syynä.

        Kyllähän joulusta ja sen sanomasta aina sen kaivatun tunteen saa, mutta sitä ei samalla tavalla enää koe, on nähnyt liian monta joulua,,,,varmaankin;)
        Joulua silti valmistelen ja joka päivälle on kalenterissa puuhaa merkitty ja kun se hoo hetki tulee, eiköhän sitä silloin viimeistään herkisty.
        Ainakin lasten odottavat ja jännittyneet olemukset virittävät tälläisen lapsenmielisen mummonkin aitoon tunnelmaan, näin uskon.

        Kävikös Marjatta chatin puolella, en pirtissä huomannut?
        Kyllä se tuo lumi toisi sitä joulun tunnelmaa, mutta huonolta näyttäää.
        Pitkä on ollut tämä pimeä jakso, osatekijä myös mieleen.

        Nyt puuhat odottavat, työnintoa ja tunnelmaan virittymistä kaikille toivottelen, viikon perästä alkaa olla se kaivattu ja odotettu joulu ja minä olen saanut yhden kymmenen taas täyteen.


      • SkillaN kirjoitti:

        tietää, että irkku-37 on jo pirttiin ehtinyt, kaikki valmiina.

        Minä toin tuota imellettyä perunalaatikkoa ihan vain maistiaisiksi, jospa uskaltaisitte maistaa vaikka teelusikallisen ja sitten arvostelu;))
        Itse olen niin vähän sitä syönyt, että en tiedä onko hyvää, keittokirjasta ohjeen otin.
        Kaksi maustekakkua nyt vuorostaan uunissa kypsyy, niistä tulee onnistuneita, ei muistini mukaan koskaan ole epäonnituneet.

        Tänään menen kampaajalle, mitähän jos ottaisi punaisen, oranssin vivahtavan sävyn tukkaansa,, ei vaineskaan, minusta mikään ei ole niin kauhean näköistä, kuin vanhan naisen liiallinen hiusten väri ja meikki.
        Varoen on väriä naamansa laitettava, siis minun mielestä, samoin hiuksiin, mutta jotakin sävyä nyt kumminkin laitetaan.
        Linnan juhlissa sellainen hiuskuontalo näkyi.

        Katselin Ajatusten Aamiaisen joulukalenteria ja se ei enää ollutkaan yhtä ihanan näköinen kuin ne ensimäiset olivat,,,, siis se on kyllä yhtä kaunis, mutta siihen on tottunut ja siksi ei enää saa sitä tunnetta, mitä aiemmin oli.
        Niin se on kaikessa, totumme ja kaikki muuttuu itsestään selväksi, ei osaakaan enää sitä nautintoa saada mitä aiemmin on kokenut.
        Puhun nyt minun tunteista ja tuntemuksista, voihan olla että tämä iän karttuminenkin on osa syynä.

        Kyllähän joulusta ja sen sanomasta aina sen kaivatun tunteen saa, mutta sitä ei samalla tavalla enää koe, on nähnyt liian monta joulua,,,,varmaankin;)
        Joulua silti valmistelen ja joka päivälle on kalenterissa puuhaa merkitty ja kun se hoo hetki tulee, eiköhän sitä silloin viimeistään herkisty.
        Ainakin lasten odottavat ja jännittyneet olemukset virittävät tälläisen lapsenmielisen mummonkin aitoon tunnelmaan, näin uskon.

        Kävikös Marjatta chatin puolella, en pirtissä huomannut?
        Kyllä se tuo lumi toisi sitä joulun tunnelmaa, mutta huonolta näyttäää.
        Pitkä on ollut tämä pimeä jakso, osatekijä myös mieleen.

        Nyt puuhat odottavat, työnintoa ja tunnelmaan virittymistä kaikille toivottelen, viikon perästä alkaa olla se kaivattu ja odotettu joulu ja minä olen saanut yhden kymmenen taas täyteen.

        Joulunalusviikko alkamassa, täytyy yrittää olla mahdollisimman kiltti tämän loppuviikon, vaikka omasta mielestäni minä olen aina kiltti, siis ympäri vuoden, en vain ennen joulua.

        Liikuttelin imelletyn perunalaatikon survosta, kyllä siitä lähti ihana jouluntuoksu. Uuniin sitä ei saa ennen kuin käydään ruokakaupassa, maito meni melkein kaikki eilisiin laatikoihin.

        Kyllä tämä SkillaNin laatikko on ihan hyvää, laitoitko yhtään siirappia, tuntuu hiukan sellaista makua. Hyvää jokatapauksessa.

        Nyt lähden kiltisti lauluharjoituksiin ja perjantaina on esiintyminen Tervasaaren ruokalassa Tervapadassa. On käyty joka vuosi aatonaattona. mutta nyt kun on perjantai viimeinen työpäivä, niin menemme silloin. siellä saamme jouluruuan ja kahvit.

        Tehtaanjohtaja pitää oman puheensa työntekijöille ja pappikin tuo joulutervehdyksen ja tietysti me Uriskuoro esitämme myös joululauluja. Toivottavasti ääni kestää.

        Hyvää alkavaa viikkoa ja kiitokset laatikosta ja aamukahvista.

        Hyvää päivänjatkoa kaikille.


      • Hintriika*
        ylikypsa kirjoitti:

        Joulunalusviikko alkamassa, täytyy yrittää olla mahdollisimman kiltti tämän loppuviikon, vaikka omasta mielestäni minä olen aina kiltti, siis ympäri vuoden, en vain ennen joulua.

        Liikuttelin imelletyn perunalaatikon survosta, kyllä siitä lähti ihana jouluntuoksu. Uuniin sitä ei saa ennen kuin käydään ruokakaupassa, maito meni melkein kaikki eilisiin laatikoihin.

        Kyllä tämä SkillaNin laatikko on ihan hyvää, laitoitko yhtään siirappia, tuntuu hiukan sellaista makua. Hyvää jokatapauksessa.

        Nyt lähden kiltisti lauluharjoituksiin ja perjantaina on esiintyminen Tervasaaren ruokalassa Tervapadassa. On käyty joka vuosi aatonaattona. mutta nyt kun on perjantai viimeinen työpäivä, niin menemme silloin. siellä saamme jouluruuan ja kahvit.

        Tehtaanjohtaja pitää oman puheensa työntekijöille ja pappikin tuo joulutervehdyksen ja tietysti me Uriskuoro esitämme myös joululauluja. Toivottavasti ääni kestää.

        Hyvää alkavaa viikkoa ja kiitokset laatikosta ja aamukahvista.

        Hyvää päivänjatkoa kaikille.

        Maan lämpimin paikka on tänään Pohjois-Lappi, ja nollaraja taitaa kulkea näin aamusta tässä meidän korkeuksilla. Saa joulupukki laittaa kiesit poronsa perään. Ei ole pulkka tai reki tämän joulun kulkupeli.

        Sääli niitä turisteja, jotka kalliilla lentävät katsotamaan lunta ja joulupukin asuinsijoja. Ehkä matkan hinta ei rikkaille surettavan suurta lovea lompsaan tee, mutta Lapin matkailulle se voi tehdä hallaa.

        Yks hallayö voi viljan kaataa, mutta hallaton yö talvella voi kaataa matkailuyrittäjän! Näin on näreet, kun kainalossa on päreet. Ja nekin palavat.

        Voi, kun tulisi lunta ja saisi polttaa kynttilöitä päreiden sijasta! Vaan ei taida olla joulupukin vallassa tämän toiveen toteutus...


      • Hintriika* kirjoitti:

        Maan lämpimin paikka on tänään Pohjois-Lappi, ja nollaraja taitaa kulkea näin aamusta tässä meidän korkeuksilla. Saa joulupukki laittaa kiesit poronsa perään. Ei ole pulkka tai reki tämän joulun kulkupeli.

        Sääli niitä turisteja, jotka kalliilla lentävät katsotamaan lunta ja joulupukin asuinsijoja. Ehkä matkan hinta ei rikkaille surettavan suurta lovea lompsaan tee, mutta Lapin matkailulle se voi tehdä hallaa.

        Yks hallayö voi viljan kaataa, mutta hallaton yö talvella voi kaataa matkailuyrittäjän! Näin on näreet, kun kainalossa on päreet. Ja nekin palavat.

        Voi, kun tulisi lunta ja saisi polttaa kynttilöitä päreiden sijasta! Vaan ei taida olla joulupukin vallassa tämän toiveen toteutus...

        Kylläpä on ollut hiljaista palstoilla,päivällä yritin tulla pirttiin,vaan eihän tämä TAASKAAN
        toiminut;(

        Kyllä näyttää nuo säätilat menneen ihan hakoteille.
        Täällä on ollut pikku pakkasta,vaan lumesta ei tietoakaan.

        Laitan noihin termareihin kahvit ja vedet jos joku vielä pääsee poikkeamaan.

        Ulkotulet laitoin myös ja kissat syötin,kyllä mourusivat kun tulin,nyt ovat mahat pullollaan uunin päällä köllöttelemässä.

        Koettakaahan käydä kahveella.
        näkyillään...


    • on laitettava.
      Kyllä huomaa, että joulu on tulossa, kellään ei ole kiire, mutta kaikki loistavat poissa olollaan;))

      Uupumustahan tuota näin illalla jo tuntee, kone hidastelee, Suomi24 tökkii, ei jaksa odotella, vaikka vähän vielä kirjoittelisikin.

      Torstaina sain "tohtorin" koneelle, lupasi tuoda samana iltana takaisin, kuulema on häiriköt ajettava pois koneesta.
      Kiva tuo olisi kone olla, kun joulunpyhinä on ehken aikaakin kirjoitella.
      Katsotaan sanoi tohtori.

      Nyt, nukkukaa hyvin, kerätkää voimia, viikosta tulee monellekin rankka,huh,huh, jospa jotenkin selviäisi;))

      • Hintriika*

        Taidan olla ainoa porukasta, jolla ei ole mitään kiireitä. Kotona vain vedän lonkkaa, mutta eihän täällä pirtissäkään viitsi myötäänsä käydä yksin höpisemässä.

        Tuossa normaalia siivousta tehdessäni mietin, että on tainnut jäädä monilla tapa päälle joulusiivousten kanssa. Maalla ennen vanhaan kai pestiin ja puunattiin joka ikinen huonekalukin. Jouluna piti paikan kuin paikan kiiltää.

        Mutta ajatelkaapa... ei silloin ollut imureita ja nykyajan vempaimia. Pirtti lakaistiin luudalla, kun ehdittiin. Siinä pölyt siirtyivät tehokkaasti ilmaan ja laskeutuivat alas. Pienessä tilassa tehtiin kaikki askareet. Tuvassa pyörivät lapset ja aikuiset.

        Kuljettiin navetassa, pellolla, missä milloinkin. Harvemmin kai kenkiä riisuttiin sisälle tullessa kuten nykyisin. Saapasteltiin vain sisälle ja ulos. Silloin oli syytäkin joskus tehdä perusteellinen siivous. Mutta miksi yhä tuo tapa on kaupunkiasunnoissakin?

        Nykyisin piiskataan pölyttömiä mattoja, jynssätään puhtaita lattioita ja pestään joka paikasta olemattomia likoja. Emmehän me missään sairaalssa ole, jos olemme omassa kodissamme. Ylenpalttinen hygienia taitaa olla yksi syy allergioihinkin.

        No niin, huomaatte taas, kuinka osaan puolustella viitsimättömyyttäni! Sekin on taitolaji. Teissä on monta, jota ei saa pysymään aloillaan kuin naulaamalla kiinni lattiaan! Sairaaksi tulette, jos ette saa hössöttää...

        Hyvää hössötystä sitten!


      • Hintriika*

        Pöh! Kirjoitin pitkän sepustuksen, että olen ainoa, jolla ei ole kiirettä, ja että teidät muut pitäisi naulata lattiaan, jotta lopettaisitte hössötyksen... Joku söi viestini.

        Hössöttäkää sitten, mutta älkää yrittäkö minuun tartuttaa sitä kamalaa tautia!


      • Hintriika*
        Hintriika* kirjoitti:

        Pöh! Kirjoitin pitkän sepustuksen, että olen ainoa, jolla ei ole kiirettä, ja että teidät muut pitäisi naulata lattiaan, jotta lopettaisitte hössötyksen... Joku söi viestini.

        Hössöttäkää sitten, mutta älkää yrittäkö minuun tartuttaa sitä kamalaa tautia!

        En uskonut, että se vielä ilmestyy... ihmeiden aika ei olekaan ohi.


      • Hintriika* kirjoitti:

        En uskonut, että se vielä ilmestyy... ihmeiden aika ei olekaan ohi.

        Kahville!!! Kohta on valmista...Ainakin juuri keitän sitä..on taas Haloskaa tarjolla. Kisut..
        aterialle tekin.. Muuten tässä olenkin jo sytyttänyt kynttilöitä ja tuikkuja ja takkaan
        tulen..Pöllejä lisätkää ,kun käytte täällä..
        Torttuja,pipareita ja sämpylöitä on tarjolla,sekä
        jääkaapissa herkkuja sämpylälle...nam..nam..
        Hintriika...en minäkään muuta tee kuin vaihdan yhdet verhot keittiöön ja imuroin ja pyyhin pölyt,siis normaalia viikkosiivousta..Noi verhot nyt on ainoa myönnytys joululle..ehkä nykyaikana ,yleensäkin, siivotaan useammin,kuin ennen vanhaan. Tai en tiedä,,kai olemme siivoushullua kansaa,syntyneet rätti kourassa..
        No, nyt pitää mennä auttamaan täällä kotona..
        Tehdään mukava päivä tästäkin..Iloa t.Irkku


      • Hintriika* kirjoitti:

        En uskonut, että se vielä ilmestyy... ihmeiden aika ei olekaan ohi.

        käydä, pitää vain uskoa;))
        Älä luulekkaan, että minäkään siivoan suuremmin tavallisen viikkosiivouksen, mutta onhan sitä jouluisia tavaroita laiteltava esiin, liinat silitettävä ja niin edelleen.
        Väittäisin että en "hössötä", mutta kun pöytään istuu liki parikymmentä ruokailijaa, on siinä jotakin tehtävä;))
        Onneksi on ihan omaa porukkaa, jos ei kaikki ole aivan 100% ei haittaa.
        Pieniäkin vielä monta, heille ei tuo ruokailu taida olla maailman tärkein asia, heitä varten on mukava ripustella vähän jouluisia tavaroita esiin.
        No tulipahan seliteltyä,,,

        Huomenta muuten pirttiin, asteita on 1 ja maa musta, en muista ihan lumetonta joulua koskaan olisi ollutkaan.
        Unohdan jäälyhdyt ja vien perinteisen kynttilän haudalle.

        Tänään laulellaan vielä huomiset pikku-joulu lauluesitykset läpi, ja kertaamme laulut, mitkä laulamme perjantaina kuoroystävän hautajaisissa.
        Viikatemies ei kunnioita joulun aikaa, tulee ja vie mennessään, taas on yksi joukosta poissa.

        Katselin taas illalla elokuvan ja meni liki kahteentoista, mutta kyllä se vaan viiden aikoihin herättää ja pyöri siinä sitten,kun uni ei enää tule, siispä kahvin keittoon nousin, aika pieni uni näkyy riittävän.

        Pirtissä on kahvintuoksu ja jotakin kastettavaa kaivan jääkaapista, unohtuu tuo syöminenkin, mikä on ihan hyvä.
        No pakkohan on jotakin päivän alkajaisiksi, otan tuosta sämpylän ja juustopalan sen päälle, siitä se päivä alkaa.
        Kissoillekin jotakin löydän, ai tuolla pakasteiden keskellä on ahvenia, no nyt herkuille mirrit.

        Sytytän joka ikisen tuikun ja lyhdyn, jospa kulkijat, kiireiset joulun valmistelijat kahville joutaisivat, eikös ne ala kotiutua sieltä ulkomailtakin kohtapuoliin?

        Hyvää päivää, rauhallisesti edetään, kyllä se joulu tulee,,,,,


      • irkku-37 kirjoitti:

        Kahville!!! Kohta on valmista...Ainakin juuri keitän sitä..on taas Haloskaa tarjolla. Kisut..
        aterialle tekin.. Muuten tässä olenkin jo sytyttänyt kynttilöitä ja tuikkuja ja takkaan
        tulen..Pöllejä lisätkää ,kun käytte täällä..
        Torttuja,pipareita ja sämpylöitä on tarjolla,sekä
        jääkaapissa herkkuja sämpylälle...nam..nam..
        Hintriika...en minäkään muuta tee kuin vaihdan yhdet verhot keittiöön ja imuroin ja pyyhin pölyt,siis normaalia viikkosiivousta..Noi verhot nyt on ainoa myönnytys joululle..ehkä nykyaikana ,yleensäkin, siivotaan useammin,kuin ennen vanhaan. Tai en tiedä,,kai olemme siivoushullua kansaa,syntyneet rätti kourassa..
        No, nyt pitää mennä auttamaan täällä kotona..
        Tehdään mukava päivä tästäkin..Iloa t.Irkku

        aina pirtissä yhtä aikaa touhuillaan tuon irkun kanssa, mutta jutuille asti ei päästä;))

        Onhan ne siivoukset muuttuneet, ei tuplia ikkunaan, katajaluudalla ennen ripsuttiin,ah mikä tuoksu.
        Kuparit kiilloitettiin, pyykit pestiin(isot) käsin kakut sun muut vatkailtiin,,,,
        nyt helpolla päästään, nappia painellaan, mutta yhtä kiireisiä ollaan, jollei vähän enemmänkin.

        No jatketaan,,,


      • mummeli-36
        SkillaN kirjoitti:

        käydä, pitää vain uskoa;))
        Älä luulekkaan, että minäkään siivoan suuremmin tavallisen viikkosiivouksen, mutta onhan sitä jouluisia tavaroita laiteltava esiin, liinat silitettävä ja niin edelleen.
        Väittäisin että en "hössötä", mutta kun pöytään istuu liki parikymmentä ruokailijaa, on siinä jotakin tehtävä;))
        Onneksi on ihan omaa porukkaa, jos ei kaikki ole aivan 100% ei haittaa.
        Pieniäkin vielä monta, heille ei tuo ruokailu taida olla maailman tärkein asia, heitä varten on mukava ripustella vähän jouluisia tavaroita esiin.
        No tulipahan seliteltyä,,,

        Huomenta muuten pirttiin, asteita on 1 ja maa musta, en muista ihan lumetonta joulua koskaan olisi ollutkaan.
        Unohdan jäälyhdyt ja vien perinteisen kynttilän haudalle.

        Tänään laulellaan vielä huomiset pikku-joulu lauluesitykset läpi, ja kertaamme laulut, mitkä laulamme perjantaina kuoroystävän hautajaisissa.
        Viikatemies ei kunnioita joulun aikaa, tulee ja vie mennessään, taas on yksi joukosta poissa.

        Katselin taas illalla elokuvan ja meni liki kahteentoista, mutta kyllä se vaan viiden aikoihin herättää ja pyöri siinä sitten,kun uni ei enää tule, siispä kahvin keittoon nousin, aika pieni uni näkyy riittävän.

        Pirtissä on kahvintuoksu ja jotakin kastettavaa kaivan jääkaapista, unohtuu tuo syöminenkin, mikä on ihan hyvä.
        No pakkohan on jotakin päivän alkajaisiksi, otan tuosta sämpylän ja juustopalan sen päälle, siitä se päivä alkaa.
        Kissoillekin jotakin löydän, ai tuolla pakasteiden keskellä on ahvenia, no nyt herkuille mirrit.

        Sytytän joka ikisen tuikun ja lyhdyn, jospa kulkijat, kiireiset joulun valmistelijat kahville joutaisivat, eikös ne ala kotiutua sieltä ulkomailtakin kohtapuoliin?

        Hyvää päivää, rauhallisesti edetään, kyllä se joulu tulee,,,,,

        Kyllä se aina jostain sen kiireen ossaa keksii jouluksi. Vaikka miten varraantuisi pitkin pimmeetä syksyä sitä vastaan niin loppujen lopuksi se kuitenkin se kiireen puskee just jouluviikolle.

        Tuli ystävän synttäritkin jus sopivasti kiireen keskelle eli perjantaille joten omat hommansa siinäkin vaikka ei ite niitä järkkäämässä ookkaan. Mutta sopivasti laatikoitten teko päiväksi sekin sattuu. Hmmm,,,,niinkun ne nyt meikäläisen huushollin laatikotkin nyt ison ajan veisi. Kohan höpisen.

        Onneksi tuolla ylläällä saa jo siiheksi kaiken tehtyä kun meemme yhessä sinne synttäreille perjantaina. Siis Frouvan kanssa.

        Kyllä kesti jännätä miten tää hoitolasten perheen kotiin tulo onnistuu kun se Thaimaan lentokonneen lähtö täältä sinnepäin myöhästy jo liki vuorokauvella. Mutta nyt onneksi lehtilenkillä huomasin et onnellisesti nukkuuvat kotonaan. Yöllä olivat tulleet ja likotus alkaa heti tänä iltana taas.

        SkillaN:ille kovasti kiitoksia muistamisesta ja jos nyt on kiireitä etten ehi muuta toivotella tässä niin oikein hyvää joulunalusviikkoa koko pirtin väelle. Pyrin käymään kun vaan ehin kattomassa miten täällä voidaan ja kissoja silittämässä. Tapaillaan taas,,,


      • Katicat2
        Hintriika* kirjoitti:

        En uskonut, että se vielä ilmestyy... ihmeiden aika ei olekaan ohi.

        Kovasti olen koettanut vältellä kiireen tarttumista. Oikein vatsaa kiertää, kun kuuntelee kun monet töitä luettelee. Nyt teen sen itse: Pari kammaria tuli eilen putsattua oikein tarkkaan. lattialla konttasin ja jalkalistat pölystä puhdistin, jakkaralle kiipesin, kaappien pääliset pesin,ym. Ruumis kankeana illalla, mutta uni tuli hyvin kun itseään oli rasittanut.

        Skillan tarjoaa Haloskaa, mitäs se on. Tunnen vain yhden Halosen.


      • Katicat2
        Katicat2 kirjoitti:

        Kovasti olen koettanut vältellä kiireen tarttumista. Oikein vatsaa kiertää, kun kuuntelee kun monet töitä luettelee. Nyt teen sen itse: Pari kammaria tuli eilen putsattua oikein tarkkaan. lattialla konttasin ja jalkalistat pölystä puhdistin, jakkaralle kiipesin, kaappien pääliset pesin,ym. Ruumis kankeana illalla, mutta uni tuli hyvin kun itseään oli rasittanut.

        Skillan tarjoaa Haloskaa, mitäs se on. Tunnen vain yhden Halosen.

        Noin on pätkämuisti, irkkuhan sitä Haloskaa tarjoili eikä Skillan. Kysymys meni siis väärään osoitteeseen.


      • Hintriika*
        SkillaN kirjoitti:

        käydä, pitää vain uskoa;))
        Älä luulekkaan, että minäkään siivoan suuremmin tavallisen viikkosiivouksen, mutta onhan sitä jouluisia tavaroita laiteltava esiin, liinat silitettävä ja niin edelleen.
        Väittäisin että en "hössötä", mutta kun pöytään istuu liki parikymmentä ruokailijaa, on siinä jotakin tehtävä;))
        Onneksi on ihan omaa porukkaa, jos ei kaikki ole aivan 100% ei haittaa.
        Pieniäkin vielä monta, heille ei tuo ruokailu taida olla maailman tärkein asia, heitä varten on mukava ripustella vähän jouluisia tavaroita esiin.
        No tulipahan seliteltyä,,,

        Huomenta muuten pirttiin, asteita on 1 ja maa musta, en muista ihan lumetonta joulua koskaan olisi ollutkaan.
        Unohdan jäälyhdyt ja vien perinteisen kynttilän haudalle.

        Tänään laulellaan vielä huomiset pikku-joulu lauluesitykset läpi, ja kertaamme laulut, mitkä laulamme perjantaina kuoroystävän hautajaisissa.
        Viikatemies ei kunnioita joulun aikaa, tulee ja vie mennessään, taas on yksi joukosta poissa.

        Katselin taas illalla elokuvan ja meni liki kahteentoista, mutta kyllä se vaan viiden aikoihin herättää ja pyöri siinä sitten,kun uni ei enää tule, siispä kahvin keittoon nousin, aika pieni uni näkyy riittävän.

        Pirtissä on kahvintuoksu ja jotakin kastettavaa kaivan jääkaapista, unohtuu tuo syöminenkin, mikä on ihan hyvä.
        No pakkohan on jotakin päivän alkajaisiksi, otan tuosta sämpylän ja juustopalan sen päälle, siitä se päivä alkaa.
        Kissoillekin jotakin löydän, ai tuolla pakasteiden keskellä on ahvenia, no nyt herkuille mirrit.

        Sytytän joka ikisen tuikun ja lyhdyn, jospa kulkijat, kiireiset joulun valmistelijat kahville joutaisivat, eikös ne ala kotiutua sieltä ulkomailtakin kohtapuoliin?

        Hyvää päivää, rauhallisesti edetään, kyllä se joulu tulee,,,,,

        Rehellisyyden nimissä minun täytyy tunnustaa, että jos minulle olisi tulossa parikymmentä ruokavierasta, niin olisin paniikissa!

        Olen niin hidas ja epärationaalinen hellan edessä, etten ikinä opi ymmärtämään, miten joku saa ateriakokonaisuudesta valmiiksi kaikki yhtäaikaa. Kyllä minäkin jokaisesta lajista erikseen jotenkuten selviän, mutta että kaikki kerralla syömäkunnossa...

        Joten minun höpinäni voi heittää yli olan. Olen vain kateellinen niille, jotka hallitsevat hommat!

        Mittarissa 5 astetta. Ei ole hiihtäjän hyvä hangilla hiihdellä. Eikä pukin pulkalla ajella.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Noin on pätkämuisti, irkkuhan sitä Haloskaa tarjoili eikä Skillan. Kysymys meni siis väärään osoitteeseen.

        Minusta on niin vitsikästä,kun Presidenttikahvi on nykyään Haloskaa..Eipä se oliskaan sointunut
        ennen,vai miltä kuulostais Ahtisaarta tai Kovistoa hehheee..tai Manua :Juodaanpa tässä manut. Ei oikein! No,,pian joulu tulee ja menee..
        On se sitten mukavaa,kun on aatto ja istutaan poydässä,kynttilät loistaa ja joululaulu soi
        hiljalleen..on siinä tunnelmaa.,Juodaan myöhemmin joulukahvit ja nautitaan rauhasta(tai hälinästä) jos olemme kylässä ja lapsia paikalla.
        Miten nyt jokaisella on se tilanne...Lahjahössötys
        vie vähän tunnelmaa joulusta.No jatketaan..Voimia.
        Terveisin Irkku


      • Katicat2 kirjoitti:

        Noin on pätkämuisti, irkkuhan sitä Haloskaa tarjoili eikä Skillan. Kysymys meni siis väärään osoitteeseen.

        Tai aamupäivähän se jo on;)

        Se Haloska on sitä resitentti kahvia;)

        Kyllä muistan kun meilläkin oli porukat koolla ja ei ollut kuin 3-levyn hella,siinä pisti aina miettimään missä järjestyksessä mitäkin teki.Nyt taidan tehdä tuon tempun minkä tyttäreni neuvoi;kardemummaa pellille ja kuumaan uuniin ja tolulla kasteltu villasukka sohvan alle;)

        Et varmaan Hintriika ole sen laiskempi kuin minä.
        En ole vielä tikkua ristiin laittanut joulun takia.Normaali viikko siivouksen teen ja se saa riittää.
        tuntuu kyllä vähän oudolle olla yksin joulu,vaan osaan ottaa rennosti.

        Ihmeelliselle kuulostaa nuo sää tiedotukset,on totuttu että lapissa on lunta ja pakkasta tähän aikaan vuodesta.
        Vaan jospa se siitä vielä iloksi muuttuu;))

        Lämmön puolelle täälläkin on mittari mennyt 0,5c

        Kyllä oli pirtin herkut taas hyviä,suur kiitos "köksille"

        näkyillään...


      • Hintriika* kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä minun täytyy tunnustaa, että jos minulle olisi tulossa parikymmentä ruokavierasta, niin olisin paniikissa!

        Olen niin hidas ja epärationaalinen hellan edessä, etten ikinä opi ymmärtämään, miten joku saa ateriakokonaisuudesta valmiiksi kaikki yhtäaikaa. Kyllä minäkin jokaisesta lajista erikseen jotenkuten selviän, mutta että kaikki kerralla syömäkunnossa...

        Joten minun höpinäni voi heittää yli olan. Olen vain kateellinen niille, jotka hallitsevat hommat!

        Mittarissa 5 astetta. Ei ole hiihtäjän hyvä hangilla hiihdellä. Eikä pukin pulkalla ajella.

        Älä välitä..Minulla ei edes olisi niinisoa pöytää
        hehhee,joten en voisi edes kutsua noin paljoa väkeä..eniten oli silloin,kun lapsenlapset olivat vielä pieniä ,10 aikuista ja lapsenlapset eri pöydässä 7, hmmm olihan tossa väkeä,en ole edes ajatellut..Kuule,kaikesta selviää ja varmaan joku aina auttaakin valmisteluissa..mutta en enää jaksais edes ajatella ,että kaikki tulisivat yhtäaikaa..Jokainen haluaa olla kotona jouluna.
        Siis meidän porukat. Jatketaan hommia..Moi moi..
        Terv.Irkku


      • Katicat2
        irkku-37 kirjoitti:

        Minusta on niin vitsikästä,kun Presidenttikahvi on nykyään Haloskaa..Eipä se oliskaan sointunut
        ennen,vai miltä kuulostais Ahtisaarta tai Kovistoa hehheee..tai Manua :Juodaanpa tässä manut. Ei oikein! No,,pian joulu tulee ja menee..
        On se sitten mukavaa,kun on aatto ja istutaan poydässä,kynttilät loistaa ja joululaulu soi
        hiljalleen..on siinä tunnelmaa.,Juodaan myöhemmin joulukahvit ja nautitaan rauhasta(tai hälinästä) jos olemme kylässä ja lapsia paikalla.
        Miten nyt jokaisella on se tilanne...Lahjahössötys
        vie vähän tunnelmaa joulusta.No jatketaan..Voimia.
        Terveisin Irkku

        Noi oli helppo arvattava ja mulla tuli kaikki jouluhalot (se joulupulla)ja piparit (kun se eilen pipareita se Halonen lapsille tarjosi)mieleen. Siis enämpi pulla ku kahvi mielessä mulla. Ku ei sytytä, ni ei.


      • Hintriika* kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä minun täytyy tunnustaa, että jos minulle olisi tulossa parikymmentä ruokavierasta, niin olisin paniikissa!

        Olen niin hidas ja epärationaalinen hellan edessä, etten ikinä opi ymmärtämään, miten joku saa ateriakokonaisuudesta valmiiksi kaikki yhtäaikaa. Kyllä minäkin jokaisesta lajista erikseen jotenkuten selviän, mutta että kaikki kerralla syömäkunnossa...

        Joten minun höpinäni voi heittää yli olan. Olen vain kateellinen niille, jotka hallitsevat hommat!

        Mittarissa 5 astetta. Ei ole hiihtäjän hyvä hangilla hiihdellä. Eikä pukin pulkalla ajella.

        Hintriika*, se vain on tahdosta kiinni.

        Muutamana viime jouluna olemme pitäneet "nyyttikestit" valmistelut jaettu, miniäni laittaa kala tarjoukset, tytär salaatit, tyttärentytär paistaa piirakat, (minäkin vähän lisää) tyttärenpojan perhe tuo juusot, minä nämä lämpimät ja kinkun paistan.
        Laittaisihan sitä, mutta on vähän tuota pakastetilaa,eikä kannata yhden ihmisen huusholliin isompaa hankkia, marjoille riittää nuo kaksi pientä.
        Aikaa laittamiseen kyllä riittäisi.
        Pöydän kattaminen ja jokaiselle paikan järjestäminen on haastava juttu, ei minunkaan tilani kovin isot ole, mutta järjestelemällä,,,,,

        Olen jo todennut aiemmin, että porukkani kokoon saaminen muuna ajankohtana on mahdotonta, jouluna vähän rauhoittuvat, siksi yritän pitää niinni tästä tavasta.
        On tätä jo jatkunut yli kolmenkymmenen vuoden, mieheni kuoleman jälkeinen joulu oli poikkeus, olin pojan luona.
        Perhe vaan on lisääntynyt, nyt saattaa mennä joku vuosi, ettei lisää tule, ai niin, pojan tyttäret ovat 17 ja 18, eipä siis tiedäkkään;))

        Minäpäs pesin ikkunat,ihan yllättäin sain puuskan,,,,keittiö sai jouluverhot, päätän aina en nyt viitsi, mutta sitten taas lipsun.

        Nyt harjoituksiin,,,,


      • muori67 kirjoitti:

        Tai aamupäivähän se jo on;)

        Se Haloska on sitä resitentti kahvia;)

        Kyllä muistan kun meilläkin oli porukat koolla ja ei ollut kuin 3-levyn hella,siinä pisti aina miettimään missä järjestyksessä mitäkin teki.Nyt taidan tehdä tuon tempun minkä tyttäreni neuvoi;kardemummaa pellille ja kuumaan uuniin ja tolulla kasteltu villasukka sohvan alle;)

        Et varmaan Hintriika ole sen laiskempi kuin minä.
        En ole vielä tikkua ristiin laittanut joulun takia.Normaali viikko siivouksen teen ja se saa riittää.
        tuntuu kyllä vähän oudolle olla yksin joulu,vaan osaan ottaa rennosti.

        Ihmeelliselle kuulostaa nuo sää tiedotukset,on totuttu että lapissa on lunta ja pakkasta tähän aikaan vuodesta.
        Vaan jospa se siitä vielä iloksi muuttuu;))

        Lämmön puolelle täälläkin on mittari mennyt 0,5c

        Kyllä oli pirtin herkut taas hyviä,suur kiitos "köksille"

        näkyillään...

        Ehdimpäs minäkin vihdoin tännekin. Tulin tähän koneen viereen ilkosillani, kun pesin saunan (Työhuoneeni on täällä alakerrassa, missä saunakin). En viitsinyt kastella vaatteita ja hikin siinä tuli. Nyt on sauna joulukunnossa ja kohta pääsee löylyttelemään putipuhtaiseen sasunaan.

        Maa on mustana ja lämmintä vieläkin 0.3 astetta. Eikä varmaan saada jouluksi lunta, ainakaan tänne Pirkanmaalle. Löysin netistä ihanan talvisen joulutervehdyksen. siinä on täysi talvi.

        Nyt tekee kunnon Haloska hyvää kovan urakan jälkeen. Täällähän on herkkuja jos jonkinlaisia. Kyllä kelpaa. Kiitos.

        Hyvää illanjatkoa kaikille.


      • SkillaN kirjoitti:

        Hintriika*, se vain on tahdosta kiinni.

        Muutamana viime jouluna olemme pitäneet "nyyttikestit" valmistelut jaettu, miniäni laittaa kala tarjoukset, tytär salaatit, tyttärentytär paistaa piirakat, (minäkin vähän lisää) tyttärenpojan perhe tuo juusot, minä nämä lämpimät ja kinkun paistan.
        Laittaisihan sitä, mutta on vähän tuota pakastetilaa,eikä kannata yhden ihmisen huusholliin isompaa hankkia, marjoille riittää nuo kaksi pientä.
        Aikaa laittamiseen kyllä riittäisi.
        Pöydän kattaminen ja jokaiselle paikan järjestäminen on haastava juttu, ei minunkaan tilani kovin isot ole, mutta järjestelemällä,,,,,

        Olen jo todennut aiemmin, että porukkani kokoon saaminen muuna ajankohtana on mahdotonta, jouluna vähän rauhoittuvat, siksi yritän pitää niinni tästä tavasta.
        On tätä jo jatkunut yli kolmenkymmenen vuoden, mieheni kuoleman jälkeinen joulu oli poikkeus, olin pojan luona.
        Perhe vaan on lisääntynyt, nyt saattaa mennä joku vuosi, ettei lisää tule, ai niin, pojan tyttäret ovat 17 ja 18, eipä siis tiedäkkään;))

        Minäpäs pesin ikkunat,ihan yllättäin sain puuskan,,,,keittiö sai jouluverhot, päätän aina en nyt viitsi, mutta sitten taas lipsun.

        Nyt harjoituksiin,,,,

        Skillan muuteta vielä joluksi uuteen pirttiin. Tänne on niin pitkä matka, että ei viestitkään tule tänne asti. Kun lähetin äsken pitkän viestin, niin ilmoitettiin, että "Sivua ei avata". Elikkä pirtin ovea.

        Jokatapauksessa sasuna tuli pestyä ja kohta laitan lämpiämään.

        Nyt Haloskaa ja kaikkia herkkuja. Kiitos.

        Hyvää illanjatkoa kaikille, jotka tänne pääsee, jos pääsee.


      • ylikypsa kirjoitti:

        Ehdimpäs minäkin vihdoin tännekin. Tulin tähän koneen viereen ilkosillani, kun pesin saunan (Työhuoneeni on täällä alakerrassa, missä saunakin). En viitsinyt kastella vaatteita ja hikin siinä tuli. Nyt on sauna joulukunnossa ja kohta pääsee löylyttelemään putipuhtaiseen sasunaan.

        Maa on mustana ja lämmintä vieläkin 0.3 astetta. Eikä varmaan saada jouluksi lunta, ainakaan tänne Pirkanmaalle. Löysin netistä ihanan talvisen joulutervehdyksen. siinä on täysi talvi.

        Nyt tekee kunnon Haloska hyvää kovan urakan jälkeen. Täällähän on herkkuja jos jonkinlaisia. Kyllä kelpaa. Kiitos.

        Hyvää illanjatkoa kaikille.

        tämäkin tänne, missä lie viivytellyt.


      • tulenlieskat
        irkku-37 kirjoitti:

        Minusta on niin vitsikästä,kun Presidenttikahvi on nykyään Haloskaa..Eipä se oliskaan sointunut
        ennen,vai miltä kuulostais Ahtisaarta tai Kovistoa hehheee..tai Manua :Juodaanpa tässä manut. Ei oikein! No,,pian joulu tulee ja menee..
        On se sitten mukavaa,kun on aatto ja istutaan poydässä,kynttilät loistaa ja joululaulu soi
        hiljalleen..on siinä tunnelmaa.,Juodaan myöhemmin joulukahvit ja nautitaan rauhasta(tai hälinästä) jos olemme kylässä ja lapsia paikalla.
        Miten nyt jokaisella on se tilanne...Lahjahössötys
        vie vähän tunnelmaa joulusta.No jatketaan..Voimia.
        Terveisin Irkku

        Hauska ajatus juoda manut. Eikä soinnu oikein Kyösti, risto, johan kustit. Urhosta tulee jotenkin toinen juoma mieleen. Otetaas urhot :)
        Ei soinnu myöskään rytit,paasikivet,ei edes kekkoset.
        Kumma kun Haloset käy, mut Tarjatki kuulostas oudolta.
        Nyt otan tuosta pannusta ja palan hyvää piirakkaa. Täs on nyt isopussillinen joulupullia rusinoiden kanssa. Toisessa on suklaa muhvinssia, olkaa hyvä.. Nyt taas tuli kiire nukkumaan jotta ehtii ajoissa aamulla ylös.
        Ai, mä unohdin...eihän mulla mikään kiire oo.
        Enhän ole huomenna menossa minnekkään.
        Hyvää yötä kaikille.


      • Hintriika*
        ylikypsa kirjoitti:

        tämäkin tänne, missä lie viivytellyt.

        Nyt alkaa olla liioittelun makua teittien joulukiireissä. Täällä ei enää edes kaiku vastaa, vaikka kuinka huutelisi.

        Jos nyt osaisin laulaa, niin laulaisin teille:
        "Viuhaa viikset, heiluu häntä, työtä paljon on, juostaan alla sananjalkain - touhu loputon!"


      • Hintriika* kirjoitti:

        Nyt alkaa olla liioittelun makua teittien joulukiireissä. Täällä ei enää edes kaiku vastaa, vaikka kuinka huutelisi.

        Jos nyt osaisin laulaa, niin laulaisin teille:
        "Viuhaa viikset, heiluu häntä, työtä paljon on, juostaan alla sananjalkain - touhu loputon!"

        se on?

        Minäkin yritän keksimällä keksiä mitä tekisin;))

        Tuo mittari on pysähtynyt nollaan, ei varmaan viikkoon ole heilahtanut mihinkään.
        Jos me olemmekin siirtyneet nolla lämpötilaan, ei tule vuoden aikoja, ei talvea ei kesää, aina vaan on nolla, mitäs sitten tapahtuu?
        Ei kasva mikään,eikös se ole melkein kuin maailman loppu,ei palennuta, mutta ei paistutakkaan, huh mitäs minä horisen, älkää välittäkö,on tyhmempää kuin blondi vitsit, vai olisiko peräti naisen logiikkaa, heh !

        Huomenta, ei vastaa kukaan, ei edes kaiku, niinkuin Hintriika* epäilikin.
        Juttelen sitten yksin, minä kyllä osaan, täällä kotonakin intoilen itselleni, kun jotakin erittäin hölmöä teen.
        Aika usein muuten niitä hölmöilyjä tapahtuu, yleinen virhe tapahtuu silloin, kun päätän jotakin oikein hyvin tehdä, taatusti epäonnistuu.
        Tänään aion tehdä kakunpohjia, melko varmasti lätsähtää, kun olisi tärkeää saada hyvä lopputulos, no onneksi on aikaa uusia vielä.

        Luulen että suolaamani kinkku on aivan liian suolainen,mites siitä suolan pois otan, mutta onhan se vähän onnen kauppaa se suolaus, valmiissakin kinkussa.
        No nämä etukäteishuolet ne niitä mukavampia huolia vasta onkin, sitä lajia minä osaan;))

        Voi hyvä ihme kahvit on laittamatta tippumaan, siis vesi pannuun ja kahvit tötteröön ja sitten se tippuu, no nyt tippuu, pöydälle nostelen jotakin tuolta jääkaapista, juustosarvia löytyi, oikein hyvä.
        Kissoille ruokalautaset, tuli takkaan ja kynttilät loistamaan, valmista on heräilkää nyt kahville,ehditte sitten hommanne tehdä.
        Irkku tulee ja viimeistelee nämä puuhani, jotakin kumminkin jätin tekemättä.

        Nyt tuli sitten paljon asiaa tänä aamuna onpa se mukava päivä aloittaa, näiden aamupuheiden jälkeen;))
        Menen pikku-jouluun, taas silmät syövät enemmän mitä masuun mahtuu, ylitys tapahtuu, oikein mukavaa ja hyvin rauhallista päivää kaikille!


      • Hintriika* kirjoitti:

        Nyt alkaa olla liioittelun makua teittien joulukiireissä. Täällä ei enää edes kaiku vastaa, vaikka kuinka huutelisi.

        Jos nyt osaisin laulaa, niin laulaisin teille:
        "Viuhaa viikset, heiluu häntä, työtä paljon on, juostaan alla sananjalkain - touhu loputon!"

        Polun varrella on tuikkuja ja lyhtyjä,näette tulla...Sisällä on kynttilät palamassa ja
        ja joulutähti ikkunassa...Kahvi on tuotapikaa valmista ja jouluisia herkkuja on. On torttuja,
        Hannatädinkakkuja,kaneliässiä ja rusinapullia..
        Kisuillekin on vielä kalaa,joku ahkera kalastaja on tuonut..tulkaa kisut..Istuskelen tässä keinutuolissa nauttimassa aamukahvista..tulkaa
        seurakseni..tulen liekit loimuavat kauniisti takassa.. Ihana paikka tämä on..Minä me nen taas juoksemaan ne viikottaiset asiani ja samalla ostelen vähän lahjoja..Jotain pientä vaan,että saan paketoida..Se on hauskaa puuhaa..Miksiköhän
        antaminen on paljon helpompaa,kuin saaminen..
        Tulee aina niin vaivautunut olo,jos joku antaa lahjan..Siinä on vielä harjoittelemistä..hih..
        No,nyt menen antamaan nuorelle miehelle kahvia..
        Näkyillään taas ja ollaan iloisella mielellä,vaikka pimeys jatkuu ulkona,ei sen tarvitse mieleen hiipiä...Voimia!!! t.Irkku


      • Lokari-x
        irkku-37 kirjoitti:

        Polun varrella on tuikkuja ja lyhtyjä,näette tulla...Sisällä on kynttilät palamassa ja
        ja joulutähti ikkunassa...Kahvi on tuotapikaa valmista ja jouluisia herkkuja on. On torttuja,
        Hannatädinkakkuja,kaneliässiä ja rusinapullia..
        Kisuillekin on vielä kalaa,joku ahkera kalastaja on tuonut..tulkaa kisut..Istuskelen tässä keinutuolissa nauttimassa aamukahvista..tulkaa
        seurakseni..tulen liekit loimuavat kauniisti takassa.. Ihana paikka tämä on..Minä me nen taas juoksemaan ne viikottaiset asiani ja samalla ostelen vähän lahjoja..Jotain pientä vaan,että saan paketoida..Se on hauskaa puuhaa..Miksiköhän
        antaminen on paljon helpompaa,kuin saaminen..
        Tulee aina niin vaivautunut olo,jos joku antaa lahjan..Siinä on vielä harjoittelemistä..hih..
        No,nyt menen antamaan nuorelle miehelle kahvia..
        Näkyillään taas ja ollaan iloisella mielellä,vaikka pimeys jatkuu ulkona,ei sen tarvitse mieleen hiipiä...Voimia!!! t.Irkku

        Kumpasenkahan keittämää nyh joisin....?

        Kuh näkyy skillani jah Irkku keitäneet melkeen samaanaikaan.
        Mää nyh otan kupillisen kummankih keittämää niih tuleee maisateltuva kumpiko paremman keitti...

        Kylhän nytten on vähän myöhänen kahvija juora mut määnyttten kyl kokkeilen jos sitten saisin hyvin nukuttuva.
        Emää vitti alkaa miksikään maku arvostelijaksi , sanonpahan vaan et hyvää oli molemmat kahveet .
        Toivotanki hyvää huoamenta kaikille ja nytten mää menenki nukkumaan.

        Terv: Lokari-x


      • mummeli-36
        Lokari-x kirjoitti:

        Kumpasenkahan keittämää nyh joisin....?

        Kuh näkyy skillani jah Irkku keitäneet melkeen samaanaikaan.
        Mää nyh otan kupillisen kummankih keittämää niih tuleee maisateltuva kumpiko paremman keitti...

        Kylhän nytten on vähän myöhänen kahvija juora mut määnyttten kyl kokkeilen jos sitten saisin hyvin nukuttuva.
        Emää vitti alkaa miksikään maku arvostelijaksi , sanonpahan vaan et hyvää oli molemmat kahveet .
        Toivotanki hyvää huoamenta kaikille ja nytten mää menenki nukkumaan.

        Terv: Lokari-x

        Oikein hyvvää ja rauhallista joulunalus päivää kaikille. Saahan sitä rauhallista toivottaa kun uskon kuitenkin et kaikki muutkin naiset on yhtä kiirreellisiä kun itekin oon. On muka kiva tehä kaikkee valmiiksi et sitte saa jouluna muka levätä. Hmmmm,,,,onkohan tuo noinkaan. Niin ja SkillaN:illahan on muutenkin tohinaa kun on kahet juhlat, joulu ja se toinen.

        Ompas kiva kuulla Lokaristakin et hengissä ollaan sielläkin puolla maalimaa. Ei oo taas aikoihin raatattu kun oon muka ollu niin kiireinen etten paljoo oo skypeekään auki pitäny.

        No kyllä ne kiireet tässä loppuu pikkuhiljaa kunhan jouluun ehditään. Tuli tuo lapskatras kottiin sieltä kaukomaan reissulta niin nyt on jokunen ilta niitten kanssa oltava ja mielellään oonkin. Kyllä tulivat eilen aamulla jo ajoissa kaulomaan kun olivat yöllä tulleet kottiin. Äitinsä soitteli jo heti lehtilenkin jälkeen että nyt nää lähti mäkkee alas. Oli meinanneet jo yöllä juosta tänne kun tulivat mut oli kuitenkin saaneet aamuun asti pijettyä etteivät herättämään tulleet. Kyllä oli kahenviikon jälkeen ihana jälleen näkeminen.

        Mutta ei kiire lopu jos tässä vaan lärisen nyt vaan menoksi. Tapaillaan taas,,,


      • Katicat2
        mummeli-36 kirjoitti:

        Oikein hyvvää ja rauhallista joulunalus päivää kaikille. Saahan sitä rauhallista toivottaa kun uskon kuitenkin et kaikki muutkin naiset on yhtä kiirreellisiä kun itekin oon. On muka kiva tehä kaikkee valmiiksi et sitte saa jouluna muka levätä. Hmmmm,,,,onkohan tuo noinkaan. Niin ja SkillaN:illahan on muutenkin tohinaa kun on kahet juhlat, joulu ja se toinen.

        Ompas kiva kuulla Lokaristakin et hengissä ollaan sielläkin puolla maalimaa. Ei oo taas aikoihin raatattu kun oon muka ollu niin kiireinen etten paljoo oo skypeekään auki pitäny.

        No kyllä ne kiireet tässä loppuu pikkuhiljaa kunhan jouluun ehditään. Tuli tuo lapskatras kottiin sieltä kaukomaan reissulta niin nyt on jokunen ilta niitten kanssa oltava ja mielellään oonkin. Kyllä tulivat eilen aamulla jo ajoissa kaulomaan kun olivat yöllä tulleet kottiin. Äitinsä soitteli jo heti lehtilenkin jälkeen että nyt nää lähti mäkkee alas. Oli meinanneet jo yöllä juosta tänne kun tulivat mut oli kuitenkin saaneet aamuun asti pijettyä etteivät herättämään tulleet. Kyllä oli kahenviikon jälkeen ihana jälleen näkeminen.

        Mutta ei kiire lopu jos tässä vaan lärisen nyt vaan menoksi. Tapaillaan taas,,,

        Hyvää huomenta. Ei oo mullakaan mikään kiire, mutta joutua täytyis. Tähtipullia aion paistaa, tiedättehän pikkupullan jossa on pikkuleipätaikinasta tehty tähti päällä. Mutta minulla ei ole ohjetta sen tähden taikinaan. Ja painetaanko tähti munalla voideltuun pullaan ennen paistamista? Olen kiitollinen neuvoista.


      • Katicat2
        Lokari-x kirjoitti:

        Kumpasenkahan keittämää nyh joisin....?

        Kuh näkyy skillani jah Irkku keitäneet melkeen samaanaikaan.
        Mää nyh otan kupillisen kummankih keittämää niih tuleee maisateltuva kumpiko paremman keitti...

        Kylhän nytten on vähän myöhänen kahvija juora mut määnyttten kyl kokkeilen jos sitten saisin hyvin nukuttuva.
        Emää vitti alkaa miksikään maku arvostelijaksi , sanonpahan vaan et hyvää oli molemmat kahveet .
        Toivotanki hyvää huoamenta kaikille ja nytten mää menenki nukkumaan.

        Terv: Lokari-x

        Milläs se munkki unesta kiinni saa, kun kahdet kahvit joi.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Hyvää huomenta. Ei oo mullakaan mikään kiire, mutta joutua täytyis. Tähtipullia aion paistaa, tiedättehän pikkupullan jossa on pikkuleipätaikinasta tehty tähti päällä. Mutta minulla ei ole ohjetta sen tähden taikinaan. Ja painetaanko tähti munalla voideltuun pullaan ennen paistamista? Olen kiitollinen neuvoista.

        tätä muistia, olen tehnytkin noita tähtipullia, mutta en millään saa päähäni mikä oli ohje tähtiin.
        Olikos se piparkakku taikinasta ja kai se voidellaan, niin paremmin tarttuu kiinni.
        Yritin katsella keittokirjanikin, mutta eihän se tietysti silloin löydy kun tarvittaisiin.

        Naurattaa ja suututtaa yhtä aikaa tämä huono muistini, ajattelin, kun menen vintille tuolia hakemaan otan myös sitä, mutta nyt en muista mitä???
        Tuleehan ne mieleen, mutta selviä katkoja alkaa olla,,,,,,

        Joten en pysty auttamaan, jospa joku "muistavampi" tulisi apuun.


      • tähtitortun syöjä
        Katicat2 kirjoitti:

        Hyvää huomenta. Ei oo mullakaan mikään kiire, mutta joutua täytyis. Tähtipullia aion paistaa, tiedättehän pikkupullan jossa on pikkuleipätaikinasta tehty tähti päällä. Mutta minulla ei ole ohjetta sen tähden taikinaan. Ja painetaanko tähti munalla voideltuun pullaan ennen paistamista? Olen kiitollinen neuvoista.

        Pitäisihän Katicatinki tietää, että munalla mennään töihin, tai ainaski ennen mentiin ja jos vielä keittää sen tähtipullan kaveriksi munilla kahvit, niin ei munalla voi enää sitä pullaa voidella.
        Tästä neuvosta ei tartte kiitellä, riittää, kun nautiskelee munilla keitettyä kahvia ja mutustelee sitä tähtipullaa.


      • mummeli-36
        Katicat2 kirjoitti:

        Hyvää huomenta. Ei oo mullakaan mikään kiire, mutta joutua täytyis. Tähtipullia aion paistaa, tiedättehän pikkupullan jossa on pikkuleipätaikinasta tehty tähti päällä. Mutta minulla ei ole ohjetta sen tähden taikinaan. Ja painetaanko tähti munalla voideltuun pullaan ennen paistamista? Olen kiitollinen neuvoista.

        Kuule Pirkka/reseptihaku ja sieltä pullat ja siinä on kolme sivua,,,vasta kolmannella sivulla on ihan tähtipullan nimellä ohje,,,Toivottavasti löydät. Oikein Hyvää Joulu mieltä leipomiseesi,,,,mummeli-36


      • Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

        Milläs se munkki unesta kiinni saa, kun kahdet kahvit joi.

        Reseptiongelmissa kannattaa käyttää Googlea. Vaikka niitä painettuja reseptejä tulee laittaneeksi talteen, niin harvoin minä ainakaan niihin jälkikäteen palaan.

        Jos jotakin niiden mukaan tekee, niin tekee slloin heti. Ison pinon selaaminen tuntuu turhan hankalalta, kun hakusanalla löytää netistä heti monta vaihtoehtoa.

        Olkaa, savolaiset, onnellisia, jos siellä on mittari juuttunut nollaan! Meillä se on juuttunut plussan puolelle. Ei enää edes yöllä mene miinukselle. Ympäri Lappia vain tehdään uusia talven lämpöennätyksiä.

        Joululaulun kysymykseen vastaan: On se! Kyllä on tullut kesä talven keskelle.


      • Katicat2
        mummeli-36 kirjoitti:

        Kuule Pirkka/reseptihaku ja sieltä pullat ja siinä on kolme sivua,,,vasta kolmannella sivulla on ihan tähtipullan nimellä ohje,,,Toivottavasti löydät. Oikein Hyvää Joulu mieltä leipomiseesi,,,,mummeli-36

        Pirkassa olikin helppo ohje. Ostaa vaan valmiin pakastetun murotaikinan. Kiitos!


      • uzma-m
        Lokari-x kirjoitti:

        Kumpasenkahan keittämää nyh joisin....?

        Kuh näkyy skillani jah Irkku keitäneet melkeen samaanaikaan.
        Mää nyh otan kupillisen kummankih keittämää niih tuleee maisateltuva kumpiko paremman keitti...

        Kylhän nytten on vähän myöhänen kahvija juora mut määnyttten kyl kokkeilen jos sitten saisin hyvin nukuttuva.
        Emää vitti alkaa miksikään maku arvostelijaksi , sanonpahan vaan et hyvää oli molemmat kahveet .
        Toivotanki hyvää huoamenta kaikille ja nytten mää menenki nukkumaan.

        Terv: Lokari-x

        nyt kun sulla on aamuu ja mulla ilta ja flunssakin,voisiks saa antaa sen munakaffee reseptin se tekekis hyvaa ja bradii joukkoon.


      • rinsessakakun leipoja
        Katicat2 kirjoitti:

        Hyvää huomenta. Ei oo mullakaan mikään kiire, mutta joutua täytyis. Tähtipullia aion paistaa, tiedättehän pikkupullan jossa on pikkuleipätaikinasta tehty tähti päällä. Mutta minulla ei ole ohjetta sen tähden taikinaan. Ja painetaanko tähti munalla voideltuun pullaan ennen paistamista? Olen kiitollinen neuvoista.

        Minä niin tykkään marsipaanista, että teen tähtipullan tähdetkin siitä.Marsipaani pysyy hyvin pullassa kiinni, kun sen pullan ensin munalla voitelee.


      • Lokari-x
        uzma-m kirjoitti:

        nyt kun sulla on aamuu ja mulla ilta ja flunssakin,voisiks saa antaa sen munakaffee reseptin se tekekis hyvaa ja bradii joukkoon.

        Ota kattila . Riko kananmunat siihen jah sitten kahvi ja pikku rippuneh suolaa, vispaa kahvi jah munat sekasin ja vettäsopiva määrä,jah keitä niin kauan että sakat laskeentuu pohjalle.

        Huom: pitää laitaaa kahvia puolta enempi kuhtavaliseenkahviin.

        6 kupiliseen olen pannu 4 munaa.

        Pitäs tällä tapaa tulla hyvää kahvia.

        Toivotanki nautillisija kahvi hetkijä.

        Saa tämän neuvon mukaan toisetkih muna kahvit keittää.

        Ai niin Hyvää joulua kaikille.

        Terv: Lokari-x


      • Lokari-x
        uzma-m kirjoitti:

        nyt kun sulla on aamuu ja mulla ilta ja flunssakin,voisiks saa antaa sen munakaffee reseptin se tekekis hyvaa ja bradii joukkoon.

        Jos koitasin vähän väkisin pistää meneen.

        Meinaan tän viesini niiku kyyti mieäheks kirjotan

        Hei Uxma-m emää olekan lanne miehijä.

        Seh Elvis kyl oli hyvä ketkuttamaan lannetta.HAHA

        Mää vaan ihhailen lanteen kaarija = kurvija.

        Nääs kuh mää olen kilpailujen tuomariki ollu.

        Terv: Lokari-x


    • Kulta pieni, ethän loukkaannu, kun minä toin muutoporukan ja ajattelin, että jos tavoitan sinut, niin muutetaan jouluksi vähän ylemmäksi taas. Kaikki on pakattu valmiiksi odotamme vain, että tulet näyttämään uuden pirtinpaikan.

      Tässä odotellessamme juomme termarit tyhjiksi, mutta noita herkkuja emme kaikke ajaksa syödä

      • ja uupunut olen, mutta kun muuttoporukka on paikalla, helpolla pääsen, joten mennään pääkadun varrelle;))


      • SkillaN kirjoitti:

        ja uupunut olen, mutta kun muuttoporukka on paikalla, helpolla pääsen, joten mennään pääkadun varrelle;))

        olevan hankaluuksia ovien aukomisella, pitänee korjausväki paikalle kutsua, pirtin laitoin tuonne ylös, mutta kilevet ja ovet ei toimineet, katsotaan aamulla.

        Jospa tontut yön aikana pirtin näkyviin saattavat, nyt hyvää yötä.


      • Koditon kulkuri
        SkillaN kirjoitti:

        olevan hankaluuksia ovien aukomisella, pitänee korjausväki paikalle kutsua, pirtin laitoin tuonne ylös, mutta kilevet ja ovet ei toimineet, katsotaan aamulla.

        Jospa tontut yön aikana pirtin näkyviin saattavat, nyt hyvää yötä.

        liedessä on vielä pari hiiltä hehkuvaa.
        Saisinkohan minä lämmitellä täällä ja jos sallitte arvoisa ylhäistö,niin olisin täällä koko joulun tienoon.Noita polttopuitakin on jäänyt teidän muutokuormastanne.Edelliset asukkaat on kyllä lähteneet hosuen,kun kaikki on jäänyt vähän huonolle siivoukselle,tuolla nurkassakin näyttää olevan joku kasa,---------eiköhän liene ihan kissan p,,,,a,on jo kuivanut,ei minua haittaa.Minkähän laisia asukkaita täällä on ollut,tyhjiä lasiastioita on tuolla komeron nurkassa melkoinen läjä.Hyvä,kun löysin tällaisen hylätyn pirtin,niin voin viettää joulun täällä.


      • kaunihimpi
        Koditon kulkuri kirjoitti:

        liedessä on vielä pari hiiltä hehkuvaa.
        Saisinkohan minä lämmitellä täällä ja jos sallitte arvoisa ylhäistö,niin olisin täällä koko joulun tienoon.Noita polttopuitakin on jäänyt teidän muutokuormastanne.Edelliset asukkaat on kyllä lähteneet hosuen,kun kaikki on jäänyt vähän huonolle siivoukselle,tuolla nurkassakin näyttää olevan joku kasa,---------eiköhän liene ihan kissan p,,,,a,on jo kuivanut,ei minua haittaa.Minkähän laisia asukkaita täällä on ollut,tyhjiä lasiastioita on tuolla komeron nurkassa melkoinen läjä.Hyvä,kun löysin tällaisen hylätyn pirtin,niin voin viettää joulun täällä.

        Hei saanhan tulla kaveriksesi tänne, minua niin paleltaa
        tuo vihvoma tuuli, ja pimeys tuolla ulkona.
        Täällä on niin lämmintä ja kodikasta, kun olet
        siivonnut nuo kamalat kasat pois ja pessyt nuo
        purkit ja purnukat, hyvä kun vesi vielä tulee

        eivät ehtineet sitä sulkea, ja valoa saadaan näistä kynttilänpätkistä
        mitä ovat jättäneet
        jälkeensä, ja tuo havupallokin on jätetty lamppuineen
        tuohon kuistin ovenpieleen,
        ei edes se ole kelvannut, mutta
        hyvä meille, on jotain koristetta näin jouluna.
        Laitetaan vaikka hopeateetä kun löytyi tuo
        vanha kattilakin tuolta kaapin nurkasta.
        Juomme noista purkeista, hyvä vain kun on
        vähän lämmintä.
        Otetaan toisetkin yksinäiset jos sattuvat
        löytämään tänne. Ei tuone sisäpiiriin meitä
        huolita emmekä ole sinne tervetulleita,
        ei siellä meille toivoteta edes sitä hyvääpäivää.
        Mutta nyt oikein hyvää ja armorikasta joulua
        meille kummallekin.


      • Koditon kulkuri
        kaunihimpi kirjoitti:

        Hei saanhan tulla kaveriksesi tänne, minua niin paleltaa
        tuo vihvoma tuuli, ja pimeys tuolla ulkona.
        Täällä on niin lämmintä ja kodikasta, kun olet
        siivonnut nuo kamalat kasat pois ja pessyt nuo
        purkit ja purnukat, hyvä kun vesi vielä tulee

        eivät ehtineet sitä sulkea, ja valoa saadaan näistä kynttilänpätkistä
        mitä ovat jättäneet
        jälkeensä, ja tuo havupallokin on jätetty lamppuineen
        tuohon kuistin ovenpieleen,
        ei edes se ole kelvannut, mutta
        hyvä meille, on jotain koristetta näin jouluna.
        Laitetaan vaikka hopeateetä kun löytyi tuo
        vanha kattilakin tuolta kaapin nurkasta.
        Juomme noista purkeista, hyvä vain kun on
        vähän lämmintä.
        Otetaan toisetkin yksinäiset jos sattuvat
        löytämään tänne. Ei tuone sisäpiiriin meitä
        huolita emmekä ole sinne tervetulleita,
        ei siellä meille toivoteta edes sitä hyvääpäivää.
        Mutta nyt oikein hyvää ja armorikasta joulua
        meille kummallekin.

        Nyt kätes anna,ei tiemme eroa nyt koskaan.
        Ma liian kauan sain Sua odottaa.´Nyt elää saamme kerran vaan.
        Viihtykäämme tällä.


      • Koditon kulkuri kirjoitti:

        Nyt kätes anna,ei tiemme eroa nyt koskaan.
        Ma liian kauan sain Sua odottaa.´Nyt elää saamme kerran vaan.
        Viihtykäämme tällä.

        joulua teille, jotka haluatte erillään muista sen viettää.

        Toivon että etusivun pirttiin tulisitte, siellä on ystävyyttä kaikille.


      • Koditon kulkuri
        SkillaN kirjoitti:

        joulua teille, jotka haluatte erillään muista sen viettää.

        Toivon että etusivun pirttiin tulisitte, siellä on ystävyyttä kaikille.

        Suurkiitos Pirtin Emäntä,kun kävitte katsomassa tätä hylkäämäänne majaa.Kyllä me täällä ihan siivosti eletään.Kiitokset myös kutsusta sinne ylätupaan,mutta en minä ainakaan taida sinne tulla. Minulla ei ole ensinnäkään sellaisia vaatteita joilla minut sinne kelpuutettaisiin(vaatteeni on hankittu tuolta kirpputorilta),ja toiseksi,en osaa käyttäytyä niinkuin siellä pitäis,kun en ole kouluja käynyt,muuta kuin elämän kiertokoulua,niin ei minusta ole sinne.Se muu porukka Teitä lukuun ottamatta on sellaista vähän niinkuin itsestään pitävää herraskansaa.
        Kävin kerran teidän oliko ne nyt tupaantuliais tanssit,vai mitkä pippelot liene ollut,niin olin siellä,niin ei minua huomioitu mitenkään-----ei hyvään iltaan kukaan vastannut.Olenhan vain
        Koditon kulkuri.


      • lämmittelijä
        SkillaN kirjoitti:

        joulua teille, jotka haluatte erillään muista sen viettää.

        Toivon että etusivun pirttiin tulisitte, siellä on ystävyyttä kaikille.

        Siellä on ystävyys kaukana, emme kaiketi kuulu siihen kerhoon, iteksein siellä saa olla,
        kenelle juttelisi muuta kuin itelleen.
        Kaikki orvot ja yksinäiset voivat astua tänne hylättyyn majaan, sillä kahvipirtti tämä ei ole enää. Hylätyt hylättyyn majaan astukaa
        täällä on lämpöä ja ihmeen hyvää hopeateetä.


      • eksyssissä enää
        Koditon kulkuri kirjoitti:

        Nyt kätes anna,ei tiemme eroa nyt koskaan.
        Ma liian kauan sain Sua odottaa.´Nyt elää saamme kerran vaan.
        Viihtykäämme tällä.

        Ihanaa kun toivotit minut tervetulleeksi,
        kaksin aina kaunihimpi.


      • yhdessä majassa
        Koditon kulkuri kirjoitti:

        Suurkiitos Pirtin Emäntä,kun kävitte katsomassa tätä hylkäämäänne majaa.Kyllä me täällä ihan siivosti eletään.Kiitokset myös kutsusta sinne ylätupaan,mutta en minä ainakaan taida sinne tulla. Minulla ei ole ensinnäkään sellaisia vaatteita joilla minut sinne kelpuutettaisiin(vaatteeni on hankittu tuolta kirpputorilta),ja toiseksi,en osaa käyttäytyä niinkuin siellä pitäis,kun en ole kouluja käynyt,muuta kuin elämän kiertokoulua,niin ei minusta ole sinne.Se muu porukka Teitä lukuun ottamatta on sellaista vähän niinkuin itsestään pitävää herraskansaa.
        Kävin kerran teidän oliko ne nyt tupaantuliais tanssit,vai mitkä pippelot liene ollut,niin olin siellä,niin ei minua huomioitu mitenkään-----ei hyvään iltaan kukaan vastannut.Olenhan vain
        Koditon kulkuri.

        Älä välitä koditonkulkuri,
        koti on siellä mihin kulloinkin asetumme,
        yhtä hyljätyksi minäkin siellä itseni tunsin,
        näissä samoissa arkipyhä vaatteissa,
        ei ollut varaa lähteä tallinnaankaan,
        vaikka siellä kuuleman mukaan olisi
        halvalla saanut kuteet niskaansa, mutta onhan
        meillä oma tallinna kun kirpputorille
        mennään. Ja kaatopaikalta kerätään tyhät
        alkon pullot jotka viemme kauppaan, saadaan jotain
        muruakin silloin ainakin pikkasen.


      • yksi koditon
        eksyssissä enää kirjoitti:

        Ihanaa kun toivotit minut tervetulleeksi,
        kaksin aina kaunihimpi.

        Hyvää joulupäivää tänne kodittomalle ja toisillekin täällä käyneille.
        Nyt kohta on tämäkin joulu taakse
        jäänyttä aikaa.
        Ei ole paljon lahjoja saatu, vaan
        parhain lahja on ollut kun katto on
        päänpäällä ja jotain suuhun laitettavaa
        vaikka ei nyt kaikenmaailman herkkuja,
        mutta meikäläiselle on tavallinenkin
        ruoka suurta herkkua.
        Kiitos kaikille ja hyvää jatkoa.


      • yksi koditon kirjoitti:

        Hyvää joulupäivää tänne kodittomalle ja toisillekin täällä käyneille.
        Nyt kohta on tämäkin joulu taakse
        jäänyttä aikaa.
        Ei ole paljon lahjoja saatu, vaan
        parhain lahja on ollut kun katto on
        päänpäällä ja jotain suuhun laitettavaa
        vaikka ei nyt kaikenmaailman herkkuja,
        mutta meikäläiselle on tavallinenkin
        ruoka suurta herkkua.
        Kiitos kaikille ja hyvää jatkoa.

        iloita, vaatimattomaan olen minäkin tottunut, ja se riittää, tyytyväinen olen.

        Ruokaa pöydässä, katto pään päällä, terveyttä, mitä muuta tämän ikäinen tarvitsee.
        Näin toivoisi kaikilla olevan, vaan eipä taida olla, käsi ei ylety joka kolkkaan vaikka halua olisikin auttaa, mutta kykyjensä ja voimiensa mukaan jokainen tekee.

        Hyvä tahto, sen ylläpitäminen olisi kaikkien hyväksi.
        Hyvää jatkoa Sinullekin!


      • Koditon kulkuri
        SkillaN kirjoitti:

        iloita, vaatimattomaan olen minäkin tottunut, ja se riittää, tyytyväinen olen.

        Ruokaa pöydässä, katto pään päällä, terveyttä, mitä muuta tämän ikäinen tarvitsee.
        Näin toivoisi kaikilla olevan, vaan eipä taida olla, käsi ei ylety joka kolkkaan vaikka halua olisikin auttaa, mutta kykyjensä ja voimiensa mukaan jokainen tekee.

        Hyvä tahto, sen ylläpitäminen olisi kaikkien hyväksi.
        Hyvää jatkoa Sinullekin!

        Pitänee taas lähteä.Ei ole tiedossa minne taas seuraavana yönä päänsä kallistais.Kiitoksia näistä joulun aikaisista majoituksista.Hyvää uuttavuotta kaikille


      • Koditon kulkuri kirjoitti:

        Pitänee taas lähteä.Ei ole tiedossa minne taas seuraavana yönä päänsä kallistais.Kiitoksia näistä joulun aikaisista majoituksista.Hyvää uuttavuotta kaikille

        uuteen pirttiin, siellä on ruokaa ja lämmintä;))


    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      107
      1712
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1113
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      156
      883
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      782
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      749
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      40
      695
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      680
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      656
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      640
    Aihe