Kasvotarjonta/otsatarjona

irene82

Hei!

Kyselisin teiltä, ketkä olette synnyttäneet kasvotarjonta/otsatarjonta vauvan alakautta:

1. Oliko synnytys tosi kamala/vaikea? Voiko
verrata normi-synnytykseen?
2. Monesko synnytys oli kyseessä?
3. Minkä kokoinen sikiö oli?
4. harkittiinko keisarileikkausta?
5. Miten kauan toipuminen kesti ja jäikö pysyviä
vaurioita?

Kiitos kaikille vastaajille!!

21

4613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

      synnytin 1 lapsen kasvotarjonnassa. synnytys kesti 42 tuntia, ponnistin 2 h 35 min puoli-istuvassa asennossa. lapsi oli normaalia pienempi, 47 cm ja 3 kg. pahinta kipu oli ponnistusvaiheessa. synnytin ilman kivunlievitystä. 2 lapseni oli otsatarjonnassa. synnytyksen kesto 30 h, josta ponnistusta 1 h 50 min. oli normaalikokoinen. kummankaan kohdalla ei mietitty keisarinleikkausta. molemmissa synnytyksissä sain 2 asteen repeämät ja toipuminen oli aika hidasta, n. kahden kuukauden kuluttua taas normaali... pysyviä vaurioita ei jäänyt. meillä on nyt 8 lasta ja yhdeksäs tulossa. kaikki synnytykset on ollu pitkiä (lyhin 19 h) ja ponnistusvaiheet tooosipitkiä. (siinä lyhin 1 h 20 min) odotamme yhdeksättä lasta...

      • ...

        Ovatko kaikki ihan biologisia lapsianne? Siinä mahtaa olla hommaa kerrakseen...


    • ...

      Mulla lapsi oli avonaisessa otsatarjonnassa, ei edes päässyt tarpeeksi laskeutumaan saati ulos alakautta.
      27h turhia suppareita ja leikkuriin jolloin tila paljastui. Kokoa oli 3500g, ei siis liian iso tulemaan normaalisti. Eka raskaus ja liekö uskallan enää yrittää...

    • Jospetti

      Toinen lapsi oli otsatarjonnassa ja synnytys kesti n. 5h ponnistusvaihe 27min. Ja ponnistusvaiheen kestoon vaikutti myös se, että en tuntenut minispinaalin takia supistuksia.. Ja otsatarjonnasta kätilö sanoi vasta kun vauva oli jo pihalla.. Eli en tiennyt sitä ollenkaan..
      Vauva painoi 3150g ja repeämiä tuli pari. Ja ihan normaalisti toivuin synnytyksestä. Esim. pystyin istumaan jo seuraavana aamuna suht normaalisti jne. Niin ja keisarinleikkausta ei harkittu tai ainakaan kätilö ei ehtinyt sitä ääneen sanoa. Älä ressaa liikaa, niin hyvin se menee!

    • vauva oli

      otsatarjonnassa ja pää jotenkin sivuittainki vielä. ei mietitty leikkausta sen takia, vaikka hätäsekstio meinas tulla. imukupilla kuitenkin autettiin mailmaan.kaikki oli ihan ok. viikossa parani vauvan jälki päästä.

    • v2002

      syntyi yllättäen kasvotarjonnassa, oli synnytyksen aikana saanut pänsä käännettyä väärään asentoon. Supistukset koveni yhtäkkiä tosi paljon ja jälkikäteen kätilö sanoi että silloin ilmeisesti käänsi päänsä. Minulle asiasta kerrottiin vasta kun lapsi oli jo maailmassa. Ponnistusvaihe oli "tavallista" hankalampi, tuli itselle tunne että vauva ei liiku mihinkään vaikka kuinka ponnistan, ja mielessäni kuvittelin että vauva on valtavan suuri kun ei meinaa tulla. Tuli se lopulta sieltä, kun mieheni kiskoi jalkaani taaksepäin ja kätilöt kai vetivät kaksin käsin päästä, niin luulen. ei kai siinä mitään keisarinleikausta harkittu, tai en tiedä mitä kätilön mielessä liikkui, mutta minä kun en koko asiasta tiennyt kuin vasta jälkikäteen. Vauva oli 52 cm ja 3850g. Ei ponnistustusvaihe kestänyt kuin 5 minuuttia, mutta eron huomasi edellisiin synnytyksiin, joissa vauva tuli ulos liukkaammin. Toipuminen oli helppoa. Pikku repeämä vain tuli.

    • tantsu84

      Synnytin lapseni kasvotarjonnassa,ensimmäinen synnytys kyseessä.Synnytys ei ollu kovin kamala,kokonais aika oli vajaa 11tuntia ja ponnistusvaihe kesti noin 40min.Imukupin avulla piti lasta auttaa ulos koska omat voimani kävivät vähiin.Lapsi oli 4500g ja 53.5cm eli isokokoinen.Keisarinleikkausta ei harkittu.Synnytyksessä minulle tehtiin eppari ja toisen asteen repeämä tuli mutta suht nopeesti toivuin synnytyksestä.Synnytyksestä ei jäänyt itselleni mitään kammoa,haluaisin jo pian uudestaan.=)

    • jaana80

      kasvotarjonta(? vauvan kasvot ylöspäin, mutta vielä jotenki vinossa, että vaadittu tila erittäin suuri)
      avautuminen kivulias, supistuksissa ei mitään taukoa missään vaiheessa, rimpuilin niin että laittoivat sängyn laidat ylös etten tippuisi lattialle, alusta asti takapuoleen "veti" ilkeästi - kramppasi toden teolla että selkä oli kokoajan kaarella, enkä pystynyt rentoutumaan saatikka nousemaan sängystä. Suihkuun panivat ensin, mutta ei auttanut pätkääkään. Epiduraali vei kivut kun se viimein saatiin toimimaan (n. 6h:n kuluttua!)kun epiduraali haihtui ja olisi pitänyt ponnistaa olivat kivut ihan samanlaiset kuin koko avautumisen aikana. Olisin halunut sektion, mutta ensikertalaisena en uskaltanut avata suutani vaan uskoin, että kätilö ehdottaisi sitä, muttei ehdottanut, sillä kaikesta huolimatta ja vaikkei minkäännäköistä ponnistuksen tarvetta tullut (kätilö "väkivin" ponnistutti, niin pää hieman liikkui synnytyskanavassa eteenpäin, mutta tuskakseni kätilö kertoi, että heti kun lopetan ponnistuksen niin se"liukuu" takaisinpäin. Siinä vaiheessa halusin jo takaisin kotiin. Koko synnytys tuntui painajaiselta. Sitten kätilö ilmoitti, että vauva tulee väärässä tarjonnassa. Olin jo itsekin sitä arvellut, sillä olin lukenut, että kasvo-/otsatarjonnassa(?) särky selässä voi olla sietämätön ja synnytyksestä tulee vaikea, ja selkäni särki kokoajan pahasti ja häiritsi "väkisin ponnistusta". Pahinta oli se kramppaus takapuolessa ja sen aiheuttama valtava kipu, jota luulin ensin normaaliksi supisteluksi (mistä sen tietää kun on ensikertalainen)ja kipu kun pihdit laitettiin paikalle, mutta vielä pahempaa oli se raastava tunne kun vauva oikeasti VÄKISIN vedettiin ulos minun samalla ponnistaessa viimeiseen hengenvetoon asti. Tuli järkyttävä ahtaanpaikankammo(!?) ja luulin että luuni irtoavat ja luulin, että vauva on kuollut. Kun pää vihdoin yli 2h:n ponnistamisen ja ties kuinka monen supistuksen ajan oli siinä vaiheessa pihdeillä KOVAA vedetty lasta ulos monen kätilön lääkärin voimin( vielä muut apujoukot, jotka tukivat jalkojani jalkatuissa ja tsemppasivat säikähtäneen näköisinä)kysyin että mitä odotetaan, että onko se kuollut, minulle sanottiin, että odotetaan vain seuraavaa supistusta, että saataisiin loputkin ulos, että kyllä se elossa on(kasvot olivat ylöspäin)sitten vielä usean supistuksen ajan ponnistamalla lopulta lapsi oli ulkona ja vietiin heti teholle. Ilmarinta tuli, mutta vain 3-4pv teholla joutui olemaan (onneksi,sillä olin niin huonossa kunnossa verenhukan takia ja repeämien ja episotomian vuoksi). Synnytyksen jälkeen lääkäri sanoi, että seuraava sitten sektiolla jos samankokoinen tai isompi (vauva painoi 4kg ja pää oli muistaakseni 37cm, pituutta ei saatu pään venymisen takia). Olin ollut synn.t.arviossa 2-kertaa, mutta siitä ei apua, koska sanottiin että OIKEIN HYVIN mahtuu isokin. Jälkeenpäin röntgeniin lähettivät ja tuloksissa todettiin ahdas lantio ja kork. 3,5kg mahtuis tulemaan...et silleen.Pojan pää oli aika ruvella pihdeistä, mutta muuten parantunut hyvin. Toivottavasti ei ilmene jälkeenpäin mitään...Itsellä parani haavat n. 3kk:ssa. Vieläkin välillä vuotaa haavat, muttei tee kipeää.Seuraavan haluaisin silti alateitse synnyttää jos mahd. mutta pelkään sillä en tiedä kuuluuko supistusten "oikeasti" olla niin kivuliaita, vai olinko vain niin huono sietämään niitä.

    • Sen kokenut.

      Heippa!

      Siltä varalta, että vielä kaipaat lisävastauksia:
      1. Kun ei ole mitään, mihin verrata, on vaikea sanoa. Parakervikaalipuudutuksen kanssa selvisin. Jälkikäteen puhuivat pitkittyneestä ponnistusvaiheesta, mutta eipä sitä kolmituntista siinä itse ehtinyt ajatella. :)
      2. Ensimmäinen.
      3. Tyttö syntyi kymmentä grammaa vajaa nelikiloisena.
      4. Ei.
      5. Toipuminen oli nopeaa, jälkitarkastuksessa lääkäri tuumasi limakalvojen olevan hyvässä kunnossa. Pysyviä vaurioita ei jäänyt lapselle tai äidille.

    • äiti_82

      1. Synnytys oli ensimmäinen, joten ei ole mitään mihin verrata, mutta vaikea oli.
      2. Siis ensimmäinen.
      3. 3 320g 50cm pitkä.
      Mietittiin siitä syystä, että vauvat pulssi laski aina napakoiden supistusten aikana. Ei kuit. leikattu, hapetusarvot oli hyvät.
      5. Alapää toipui suht nopeasti, mutta ilmeisesti tästä otsatarjonnasta johtuen (tällöin vauva siis vie enmmän tilaa synnytyskanavassa) jäi ilmeisesti pysyvä hermovika jälkaan.

      Tää ketju onkin näköjään aikoja sitten aloitettu, mutta mikäli tätä tietoa vielä tarvitset niin täällä olis vielä yksi.

      • pmi

        Pitkä synnytys kävin kerran polilla lähettivät takaisin menin uudestaan kesti ja kesti oksytosiinia joo olikohan otsa vai kasvo vai mikä avotarjonta. Ei ultrattu mutten enää tiedä näkisikö sitä siitäkään. Lapsella 3kk iässä todettu sagittaalisauman kraniosynostoosi, leikattiin, aukile luutui siis liian aikaisin, leikkauksen ei pitäisi vaikuttaa aivojen kammioihin.


      • ......
        pmi kirjoitti:

        Pitkä synnytys kävin kerran polilla lähettivät takaisin menin uudestaan kesti ja kesti oksytosiinia joo olikohan otsa vai kasvo vai mikä avotarjonta. Ei ultrattu mutten enää tiedä näkisikö sitä siitäkään. Lapsella 3kk iässä todettu sagittaalisauman kraniosynostoosi, leikattiin, aukile luutui siis liian aikaisin, leikkauksen ei pitäisi vaikuttaa aivojen kammioihin.

        On nyt vanha ketju, mutte kerrotaan, että kun olin käynnisteltävänä Naistenklinikalla, naapuripedissä olevalle synnyttäjälle tehtiin siinä ultra, kun lääkäri sisätutkimuksella tuumasi, että vauva saattaa olla väärässä asennossa. Kasvotarjonta varmistui ultrassa ja he lähtivätkin sitten samantien sektioon. Kuulin kun lääkäri sanoi, että nyt hänen mielestään olisi kyllä parasta ja turvallisinta leikata vauva ulos.


      • kolmen äiti
        ...... kirjoitti:

        On nyt vanha ketju, mutte kerrotaan, että kun olin käynnisteltävänä Naistenklinikalla, naapuripedissä olevalle synnyttäjälle tehtiin siinä ultra, kun lääkäri sisätutkimuksella tuumasi, että vauva saattaa olla väärässä asennossa. Kasvotarjonta varmistui ultrassa ja he lähtivätkin sitten samantien sektioon. Kuulin kun lääkäri sanoi, että nyt hänen mielestään olisi kyllä parasta ja turvallisinta leikata vauva ulos.

        Itselläni aivan erilainen kokemus. Kolmas lapsi, painoa 3900 ja pituutta 55cm. Avotarjonta, synnytys kesti 5h, josta ponnistus vajaa 2min. Helppo synnytys kaiken kaikkiaan ja jos pelkän tarjonnan takia olisin leikkaukseen joutunut, niin tämän kokemuksen perusteella olisi ollut hyvin turhaa.


      • ed.......
        kolmen äiti kirjoitti:

        Itselläni aivan erilainen kokemus. Kolmas lapsi, painoa 3900 ja pituutta 55cm. Avotarjonta, synnytys kesti 5h, josta ponnistus vajaa 2min. Helppo synnytys kaiken kaikkiaan ja jos pelkän tarjonnan takia olisin leikkaukseen joutunut, niin tämän kokemuksen perusteella olisi ollut hyvin turhaa.

        Voihan olla, että parin synnytyksen jälkeen onnistuukin hieman normaalia helpommin, kun kohdunsuu ja lantio joustaa enemmän, ja vauva mahtuu epäsuodullisessakin asennossa helpommin.
        Huonetoverini oli ensisynnyttäjä, lieneekö sillä sitten ollut jotain tekemistä asian kanssa..

        Olen muutenkin kuullut, että kasvotarjonnassa synnytys on normaalisti pidempi, kivuliaampi (myös vauvalle) ja hieman vaikeampi. Onneksi teillä selvittiin helpommalla.


    • kasvot edellä?

      Nyt on pakko tähän kommentoida, vaikkei omaa henk.kohtaista kokemusta ko.synnytyksestä ole. Ihmisillä menee (ja aivan ymmärrettävästi) sekaisin arkipuheessa kasvotarjonnat ja avotarjonnat. Monesti kuulee kerrottavan, että vauva ollut kasvotarjonnassa jonka vuoksi jouduttu esim. imukuppia käyttämään. Tämä ei ole edes mahdollista, koska kasvoihin ei imukuppia voida kiinnittää. (Huh mikä ajatuskin!) Monesti kasvotarjonnan vuoksi joudutaan sektioon, samoin otsatarjonnat harvemmin syntyvät alateitse.

      Kasvotarjonta tarkoittaa siis sitä, että vauva tulee kasvot edellä maailmaan, eli on siis taivuttanut päänsä niin voimakkaasti taaksepäin, että kasvot ovat "tarjoutuvana osana". Sisätutkimusta tehdessä kätilö tuntee luisen pään sijaan siis nenän, suun ja silmäkuopat. Tämä on hyvin harvinainen tarjonta (omalle kohdalle osunut kahdesti kuuden vuoden synnytyssalityöskentelyn aikana), kun taas suhteellisen yleinen virhetarjonta on tämä jo jonkun täällä mainitsema avonainen tarjonta, joka tarkoittaa sitä, että vauvan kasvot ovat synnyttäjän häpyluuhun päin. "Normi" tarjonta on takaraivotarjonta, jossa vauvan kasvot ovat kohti synnyttäjän takapuolta.

      Usein itsekin sorrun selittämään synnyttäjälle virheellistä avonaista tarjontaa pikaisesti niin, että vauvan kasvot ovat ylöspäin ja siksi ponnistusvaihe tms. on vaikeampi. Moni ymmärtää tämän selityksen sitten kasvotarjonnaksi. Tässä näkeekin myös synnytyksen jälkeisen synnytyskeskustelun tärkeyden, koska silloin vastaavat väärät mielikuvat ja ymmärrykset voitaisiin oikaista. Harmi sinänsä, että siihen harvemmin on nykyisin aikaa yhä vähenevillä resursseilla.

      • Viisinkertainen äiti

        Kasvotarjonta
        Minä synnytin neljännen lapseni kasvotarjonnassa alakautta.Tilanne huomattiin vasta ponnistusvaiheen alkaessa, kun kätilö pukkasi sormensa vauvan suuhun. Tosin luuli ensin vauvan olevan perätilassa, kun ihmetteli sitä sormen "uppoamista". Kiireesti siihen haettiin lääkäri, joka totesi kasvotarjonnan ja hetkessä huone oli täynnä väkeä. Itse tietysti hätäännyin kun en tiennyt mistä on kysymys, en ollut koskaan kuullutkaan mistään kasvotarjonnasta. Hetken lääkäri pohti, että lähdetäänkö leikkaussaliin, mutta minua ponnistutti jo niin kovasti, että kuultuaan kysymyksessä olevan jo neljäs synnytys, antoi luvan ponnistaa. Kieltämättä se oli rankkaa, ja suurin huoleni oli vauvan kunto. Muutaman työnnön jälkeen vauva syntyi suloinen naamansa turvonneena, huulet punaisina ja pulleina, mutta huutaen ja eheänä. Tyttövauvalla oli painoa 3600g. Minä jäin pahasti vuotamaan. Kätilö joutui uudestaan hakemaan lääkärin ja minulle tehtiin kaavinta siinä synnytyspöydällä! Kaikki synnytyskivut olen unohtanut, mutta se kaavinta on vieläkin painajaisena muistoissani. En vieläkään tiedä miksi kaavinta tehtiin siinä, synnytyssalissa, ilman puudutusta tai nukutusta. Onko muilla sellaista kokemusta?? Olen ymmätänyt, että kaavinta tehdään AINA nukutuksessa tai ainakin humautettuna.
        En tiedä oliko kasvotarjonnalla merkitystä, mutta vauvalla oli runsaasti lapsivettä vatsassaan ja vielä kolme päivää syntymänsä jälkeen oksensi sitä paljon ja veti henkeensäkin, jolloin häneltä piti imeä hengitysteistä nestettä pois.
        Fyysinen toipuminen kesti puoli vuotta, kaavinnasta johtuva henkinen toipuminen vei vuosia. Kohdunlaskeuman ja virtsanpidätysongelman sain 'muistoksi'.
        Kaikesta huolimatta halusin vielä viidennen vauvan. Synnytys kesti 1h 22 min, se oli suurenmoinen ja ihana kokemus. Täyden kympin poika 41-vuotiaana! Helppo ja nopea synnytys kuin palkinto siitä äitiyden riemusta, jonka kohdalleni olin näiden viiden lapseni kautta saanut.
        Parin vuoden kuluttua viimeisestä ja viidennestä synnytyksestä minulle tehtiin kohdunpoisto ja korjattiin virtsarakon laskeuma. Oli erittäin tarpeellinen leikkaus kohdallani.


    • kamalakokemus

      1. Oliko synnytys tosi kamala/vaikea? Voiko
      verrata normi-synnytykseen?

      Meidän pieni oli tulossa pää sivuttain ulos, oli muistaakseni otsatarjonnassa. Kestin 19 tuntia niitä hemmetin supistuksia ja vasta viime hetkellä huomataan, että lapsi on otsatarjonnassa ja kiireellinen sektio. Epiduraali ei toiminut kuin hetken.Oli todella rankka kokemus. Sain infektion, kumeen, lapsivesi oli vihreää, epiduraali ei auttanut, vauvan sydänäänet ja happiarvot laskivat välillä, synnytys ei edennyt, joten jouduin tippaan. Supistukset tulivat alusta asti vähintään 5min välein ja lopulta niiden välissä ei ollut minkäänlaista taukoa. Väkeä ramppasi ja se vaihtui todella useesti, jäi paha mieli ja tuntui mm. siltä, ettei kukaan ottanut kipua tosissaan, kaikki vaan toitottivat, että kyllä se epiduraali auttaa, sain vakuutella useamman kerran, mutta kun ei tunnu missään, onneksi mies oli mukana ja sai sanani läpi. Selkäni oli ihan tulessa, tuntu että vauvan pää painaa selkään. Välillä mietittivät sektiota ja välillä taas eivät.. kunnon soutamista ja huopaamista koko touhu, ei tullut minkään laista luottamusta henkilökunnan ammattitaitoon.

      Sectiossa lisäksi huomattiin, että napanuora oli vauvan kaulan ympärilä.
      Olin tosi kipeä section jälkee, silti vauvan kuulema kuului olla vierelläni 24/7. Olin aivan loppu 4päivän jälkeen, kun en nukkunut kun muutaman tunnin koko sairaala aikana, kun vauva oli todella itkuinen ekat päivät, varmasti kun maito ei kunnolla ollut noussut.

      Hoitajien nauru ja kikatus kuului käytävältä huoneeseen, tuntui, että parempi antaa heidän istua siellä kun pyytää apua, monesi ilmeet oli sellasia, että ei tehnyt toistakertaa mieli pyytää apua, tunsi itsensä ihan hölmöksi. kukaan ei kertonut osastosta tai esitellyt paikkoja. Ei kerrrottu koska tuli ruoka missä syödään, tai kysytty tulenko syömään, jos satui nukahtamaan, niin oli sitten ihan ilman ruokaa. Imetys ei alussa onnistunut, useapi hoitaja turhautui jonkin aikaa autettuaan ja yksi lättäsi rintakumin käteen ja käski kokeilla sillä, senkään käyttöä ei neuvottu.

      2. Monesko synnytys oli kyseessä?

      ensimmäinen
      3. Minkä kokoinen sikiö oli?
      3700g

      4. harkittiinko keisarileikkausta?

      tehtiin kiireellinen sektio

      5. Miten kauan toipuminen kesti ja jäikö pysyviä
      vaurioita?

      Pari viikkoa meni, ettei varonnut koko ajan käyttämästä vatsalihaksia

      • egtzrfgt

        sympatiat sulle, mun eka synnytys oli hyvin samantyyppinen, joskin en joutunu sektioon, mutta vauva tuli väärässä tarjonnassa ja olin tosi kipeä ja sairaalaoloaika oli kauheaa. Toka kerta oli paljon, paljon parempi. Usein rankan synnytyksen jälkeen vauvakin on itkuisempi, imetys vaikeaa ja äiti väsynyt. Näin jälkikäteen ajateltuna kärsin varmaan postraumaattisesta stressistä ekan synnytyksen jälkeen: en pystynyt nukahtamaan kun synnytys tuli aina mieleen vähän väliä ja se oli niin iso järkytys. Tokalla kertaa synnytys oli helppo, vauva helppo ja imetys sujui heti loistavasti - en voinut uskoa, että oli kaksi niin eri kokemusta!


    • ed

      1.hankala oli ja aivan kamala. kammo jäi.
      2. eka synnytys
      3. 3950g ja 52cm pitkä
      4. ei ainakaan mun kuullen harkittu edes. pakkohan se olis ollu leikata,jos imukupilla ei loppuviimein olisi pihalle tullut, 2.5 tunnin ponnistamisen jälkeen. puolessa välissä ponnistusvaihetta ultralla kattoivat, että on otsatarjonnassa ja kasvot ylöspäin, mutta silti pakottivat siirtymään vielä jakkaralle ponnistamaan!
      5. vauvalle ei jäänyt mitään,ittellä kesti kauan parantua,kun tikit alkoivat repsottaa epparihaavasta. kaiken lisäksi lääkäri leikkas eka väärästä kohtaa,eli 2 jälkeä sielä nyt on,ja ihan kaameen näkönen alapää edelleen vaikka 8kk aikaa on.

    • Anonyymi

      1.Avautumisvaihe oli kivulias, kuten edellisissäkin synnytyksissä. Lapsivesi oli mennyt, eikä luonnolliset supistukset alkaneet, ne käynnistettiin tipalla ja olivat rajuja. (Tämä tapahtui 1980--luvulla, kivunlievitystä ei ollut). Ponnistusvaihe oli vaikeudessaan aivan toista luokkaa, tuntui kuin lävitseni olisi työnetty paksu terästanko enkä saisi mitään aikaiseksi.
      2.kyseesä oli kolmas synnytys.
      3.Yli kolme kiloa.
      4. Kätilö sanoi, että tämmöisessä tapauksessa pitäisi tehdä sektio, mutta koska minulla on kovin leveä lantio ja synnytys on kolmas niin kokeilemme alakautta.
      5. Toipuminen oli normaali, lapsen naama oli turvoksissa ja mustelmilla.
      Lisäksi kerron että siskoni on syntynyt maalla kotisynnytyksessä 1940-luvun lopussa kasvot edellä. Hänellä on lievä cp-,vamma.
      Tämä on jo vanha asia, mutta vastaan tähän kyselyyn koska lapseni, nyt jo aikuinen, kiinnostui tästä aiheesta ja etsimme tietoa netistä. Törmäsin tähän ja halusin vastata vaikka en kiinnostaako tämä sinua enää vai onko joku vanha kysely.

      • Anonyymi

        Jos sinulle tulee viellä lapsi niin suosittelen vesisynnytystä se on renntoitavaa ja vauvakin on hiljainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe