Aito joulu tunnelma,onko sitä enää?

pa-si

Lapsuudessa mentiin jouluna mummolaan.Mummolassa
oli joulun tuoksu ja tunnelma.Onneksi on ainakin muistot,jos ei muuta.

11

964

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieleheni minunkin, joulut mammalassa suvun kera ja voi sitä kirkunaa ja kiljuntaa mikä syntyi kun vanhan talon vintistä outoja ääniä ilmoille kajahti ja vanhemmat ihmiset olivat mukana leikissä ja meitä lapsia kiusoittelivat tonttujen siellä tapsuttelevan, tosin...

peloittelunakin tätä käytettiin jos me lapset hieman villiinnyimme, tontut kuuntelee ja aih... ja voih... jos emme kilttejä ole, niin kuinkahan on lahjojen laita, nooohhhh... aina sain lahjan, en risuista...

On vielä joulun tuntua, mutta... muistotkin jouluuni liittyvät.

• pa-si

vanhan ajan joulun.Nyky päivän kauppiailla ei kiilu,kuin eurot silmissä joulun aikaan. Ja ihmiset menee kaupassa, kuin tuli hännän alla.
        Sitten kun jouluna lähdetään,sinne sukulaisiin paahdetaan naama punasena,keskisormi pystyssä.
        Perille päästyään,(jos päästään)leuhkitaan appi-ukolle että ei mennyt kuin 3,5h tohon 400km matkaan.Niin ja uuden vuoden jälkeen,tulee kutsu nimismiehelle puheille.Nimismies paiskaa kaikki 6-kuvaa pöydälle,jotka on ottanut kameratolpat,matkan varrelta.Sakkoa apaut 1280e ja kortti pois 3kk ajaksi.Niin ja taas isin naama punottaa ja verisuonet paukkuu päästä.

• pa-si kirjoitti:

vanhan ajan joulun.Nyky päivän kauppiailla ei kiilu,kuin eurot silmissä joulun aikaan. Ja ihmiset menee kaupassa, kuin tuli hännän alla.
        Sitten kun jouluna lähdetään,sinne sukulaisiin paahdetaan naama punasena,keskisormi pystyssä.
        Perille päästyään,(jos päästään)leuhkitaan appi-ukolle että ei mennyt kuin 3,5h tohon 400km matkaan.Niin ja uuden vuoden jälkeen,tulee kutsu nimismiehelle puheille.Nimismies paiskaa kaikki 6-kuvaa pöydälle,jotka on ottanut kameratolpat,matkan varrelta.Sakkoa apaut 1280e ja kortti pois 3kk ajaksi.Niin ja taas isin naama punottaa ja verisuonet paukkuu päästä.

on latistanut osittain tuokin että, muutamina edeltävinä jouluina on maa ollut mustana, tuo lienee myös syy siihen että niin monilla on aattona tuo kaasujalka turhan raskas.

Itsekkin hieman kauhistelen tuota joulun kaupallisuutta, mutta selkärangaton olen minäkin, euroni kauppialle kiikutan...

Oikein hyvää joulunalus aikaa sinulle, kaikesta huolimatta, pyritään tuo joulu ottamaan hymyillen vastaan...

• pa-si
        Silipa-Tuuli kirjoitti:

on latistanut osittain tuokin että, muutamina edeltävinä jouluina on maa ollut mustana, tuo lienee myös syy siihen että niin monilla on aattona tuo kaasujalka turhan raskas.

Itsekkin hieman kauhistelen tuota joulun kaupallisuutta, mutta selkärangaton olen minäkin, euroni kauppialle kiikutan...

Oikein hyvää joulunalus aikaa sinulle, kaikesta huolimatta, pyritään tuo joulu ottamaan hymyillen vastaan...

kun vettä sataa ja maa on musta. Toivotaan että ,jouluksi tulisi lumi maahan.Eiköhän meistä aika moni ole,jouluna selkärangaton.Itsekkin täytyy myöntää..Joo,et silleen.
        Hyvää joulunalus aikaa sinullekkin.

• löytyy

kun muistaa sen sisällön...ja tietty kun pitää yllä niitä perinteitä mitä muistaa lapsuudestakin...

• .. tuli mulle, ettei se tunnelma ehkä löydykään muistoista, ei niitä aikoja saa takaisin.
      Pitäis yrittää löytää näistä ajoista ja tavoista oma tunnelmansa.

• ...ngg

ne toimivatkin hyvinä tienviittoina. Itse näkisin
        menneiden joulujen mittapuuna niiden harras onnel-
        lisuuden suvantohetki. Kun niitä tulee useita,
        syntyy eräänlainen lempeä riippuvuus, jota jää
        kaipaamaan, kunnes aika muuttaa raiteitaan.

Tätä kokemusta voi sitten parhaansa mukaan välit-
        tää, jos siihen tulee mahdollisuus. Mieluimmin
        olen yksin muistojeni kanssa kuin remu-, särö-
        ja häröjuhlissa vain kääntymässä.

Mitä noihin mummolajouluihin tulee, oli hienoa
        herätä seuraavana aamuna vaikkapa hiihtämään.
        Ennen oli lunta, nääs.

• Seijasini*ex

nn täynnä iloa ja rauhaa,
      leipomusten ja ruuan tuoksua,
      yöllisiä jääkaappiretkiä...
      Kuusi saa koristaa metsän laitaa,
      kynttilät lepattavat pihamaalla,
      lahjoja varten ei tarvita säkkiä suurta.
      Perinteistä ja uutta limittäin,
      meidän perheen joulu on meidän näköinen
      Sydämen sykettä ja tunnelmaa,
      halauksia ja naurua - yhdessäolon aikaa.

Joulun tunnelma ei löydy tavarataivaasta,
      sitä ei voi ostaa kaupasta.
      Joulun tunnelma löytyy sisältämme,
      muistoista ja sydämestä.

• Alien-8

on nykyajan joulu muuttunut.Kauhealla kiireellä kierrellään kaupoissa haalimassa enimmäkseen tarpeetonta tavaraa.

Ei tänä päivänä saa enää aikaseksi sitä aitoa Joulun henkeä.Pääasiallinen sanoma on melkein unohtunut jo..

• Råtta..

Muistan, kun minut raahattiin lapsena joka joulu mummolaan. Odotin, että lähdettäisiin takaisin kotiin ja pääsisin leikkimään saamillani joululahjoilla.

Minun joulumuistoni liittyy siis vanhempieni kotiin. Joulukuusen koristeluun aattoaamuna. Kynttilöiden tuomaan tunnelmaan. Yleensäkin äitini tekemiin jouluruokiin.

Hmm.. En ole viettänyt yhtään joulua elämästäni niin, etten olisi viettänyt sitä vanhempieni tai jomman kumman sisareni kanssa. Tänäkin jouluna vanhempi sisko miehensä kanssa, vanhempani ja minä vietämme jouluaaton yhdessä.

Eli joulut ovat minulle tavallaan katkeamaton ketju samojen ihmisten parissa. Ehkä hyväkin niin kauan kuin vanhempani ovat hengissä. Näyttävät voivan hyvin :).

• HIRTZUTAR

No kyllähän se niin on, että joulu on lasten juhla! Nyt kun omat lapset ovat isoja, joulutunnelma syntyy hyvästä jouluateriasta.Kynttilät tietysti luovat ihan kivaa fiilistä. Joululaulut eivät ikinä ole kuuluneet suosikkeihini, voin sanoa, että lähes inhoan niitä!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2466
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2096
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1759
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1507
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      124
      1059
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe