Kuinka moni autonkuljettaja olis valmis lakkon tyäaikalain muuttamisen vuoksi??
Lakkoon
24
3319
Vastaukset
- ainakin
Jos lakia muutettaisiin siihen suuntaan että taas saisi ajaa kuten ennen. Ei olisi mitään naurettavia 4,5h max ajoaikoja ja 11h vrk lepoja. Perkele tämä ala on tehty tienaamista varten ja työt eivät kyllä lopu. Onneksi kaikki alat eivät vielä ole nöyrtyneet tämän naurettavan työaikalain noudattamiseen. Romua saa vielä päästää menemään lähes niinkuin ennenvanhaan, ei nyt ihan joka kk tahdo saada 470 tuntia mutta lähes
- hakejullikka
kannattaa varmaan hakeutua hoitoon...
- Sisuskalu
Ei muille aloille tarvita sellaisia rajoituksia,sillä 50 ja 100 prosentin ylityökorvaukset rajoittavat jo paljon . Ajoaika laki vaan tervehdyttää kuljetusalaa.
- slopo
Kuinka ennenvanhaan ajettin? Poju, ota se tutti suukkelista pois. Taas näitä ihannointeja, joista saa märkiä unia, kumminkin kuin pojut ovat teini-iässä.
- Lakkovääpeli
Kyllähän siihen vähän maalais järkeä pitäis saada...
- löpökuski
kyllä passaa..
- Tupu1772
O/.
- entinen paperimies
lyökää perseet kenttään, ette te muuten saa asioitanne kuntoon, kyllähän ne yrittäjät kusettavat jos vain siihen annetaan mahdollisuus, teidän ammatiryhmä on senverran tärkeä lenkki koko suomen yhteiskunnan toiminnan kannalta että luulisi asioiden korjaantuvan jos vain koko porukka on asian takana.
- Miksi muuttaa
kun juuri sitä muutettiin. En kyllä lupaa lakoilla, kun entiedä miten kysyjä lakia muuttais.
- ajaa mielummin
raskas auto kun on kotona kuuntelemassa valituksia!
Menkää te 10% lakkoon vaan me muut ajetaan kuormia. Vapaus on tärkeämpi kun palkka!- slopo
Kun nämä jullit,"ammattimiähet", siis todella pollansäteilijät, joiden ahtaaseen ajatukseen ei mahdu muuta, niin kuin tämän ajatuksen edustaja, todella oman alan/työn arvostaja- liksasta viis, kun saa ajaa,niin kuinka näitä voi arvostaa ammatillisesti, "olen isokokoinen" mutta pieni aivoinen? Mutta tämänkin osion 90% esittäjä ei ole näköjään kovin "ammattimiäs" vaan todella nuori, jolla ei ole vielä vastuuta kertynyt, kuuntelee esson miesten suuria puheita.
Ps. Huhu kuuluu venäläisistä kuskeista;( ei virolaiset) ovat älynneet liittyä AKT:hen, saavat takautuvasti kaikki palkkaan liittyvät lisät - eduy
vitun vapaus?ne ajat on menny jo kauan sitten!
- e- kuski
työ aikalain takia en olisi lakkoon koska nykyinen noin 200 tuntia/kk piisaa hyvin minulle, mutta palkkoihin korotusta, jonka puolesta olisin valmis lähtemään mukaan. Nykyinen tessi ei paljon vuodessa nouse ja ajaminen menee vain vuosi vuodelta vaikeammaksi.. Kohta kuskien pitää käydä vuooden välein tarkistuttamassa näkö, ajo taito ynnä muut asiat..
Kaupan kassalla tienaa jo enenmmän mitä minä tienaisin tekemällä saman laisia vuoroja kuin he ja muut alat ovat kuitenkin hyvin riippuvaisia kuljetus alasta.. Kyllä sitä ihmiset ihmettelisivät kuin ei se mansikki oiskaan käynyt sieltä maalta kaupassa ja tuonut maitoa.Palkkatasoa pitäisi saada nostettua.
Nähdäkseni työaikalakia suurempi ongelma on useiden yrittäjien laskutaidottomuus, useiden yrittäjien halu tai tarve polkea taksaa (ehkä taka-ajatuksena on se, että "heikoimpien" luovutettua juuri heidän firmansa jäisi pystyyn...) sekä ehkä suurimpana syynä ajojen tarjoajien haluttomuus nostaa yrittäjien ansiotasoa eli taksaa.
Tämä taas heijastuu suoraan kuljettajiin ja meidän palkkoihin. Yleinen taksataso on niin alhainen ettei edes maksuhaluisilla yrittäjillä ole mahdollisuutta maksaaa työntekijöilleen kunnon palkkaa jos meinaavat jotenkin yritystään pyörittää. Tyhjästä on paha nyhjästä. Alhaisesta palkkatasosta taas seuraa pula ammattitaitoisista kuljettajista. Tätä asiaa ei helpota sekään, että vuosi vuodelta näyttää tulevan entistä enemmän kaikenlaista ylimääräistä ohjelmaa ja vaatimuksia. Jotka tietenkin periaatteessa on hyväksi, mutta perkele jos ajaa jo työkseen päivästä ja vuodesta toiseen, niin ei siinä normiälyinen ja -taitoinen enää mitään koulutuksia tarvitse. Lainsäädäntö kiristyy mikä toisaalta on hyväksi jos sillä saadaan kitkettyä epärehellistä yrittäjyyttä. Muuten lakiin ja ajoaikalakiin kaivattaisiin jonkinlaista joustomahdollisuutta mutta kuitenkin siten, että pitemmällä aikavälillä pysyttäisiin lain sallimissa puitteissa.
Nojoo, ehkä teorian osalta jotkut asiat unohtuvat ajan kanssa, mutta olen sitä mieltä ettei jokaisen kuljetusalalla olevan tarvitse tietää kaikkia pykäliä kaikista maailman ajoista. Jos osaat sen hetkisen ajotehtäväsi niksit / asetukset, niin luulisi tuon riittävän. Tämän asian suhteen pitäisi kenties siirtää vastuuta yrittäjille että heillä olisi innokkuutta perehdyttää juuri heidän ajoihinsa tulevat kuljettajat juuri heidän ajoihinsa. Siis jos kyseisellä kaverilla ei ole kokemusta juuri niistä ajoista.
No jos palataan palkkaan ja työaikoihinkin, niin jotenkin tuntuu että koko kuljetusalan pitäisi pysäyttää pyörät. Siis ihan kaikkien. Yrittäjät ja kuljettajat samassa rintamassa eikä mitään tapahtuisi ennen kuin on saatu sovittua yhteisistä pelisäännöistä. Eli esim. taksojen korotuksista.
Mutta ai ihanaa: ollaanpa päästy siihen tilanteeseen missä esim. metsäteollisuus voi pelotella tehtaiden ja sahojen sulkemisilla jos työntekijät (eli miksei myös kuljetusalalla metsäteollisuuden ajoissaa olevat) alkavat pokkuroida omien etujensa perään. Sama on varmasti muillakin aloilla, tuskin metsäteollisuus on yksin tämän asian kanssa. Se on tuo perkeleen voittojen maksimointi, jeesus suurien optioiden maksaminen sun muu elitistinen paska mikä ohjaa yrityksiä päätöksissään. Inhimillisyys tahtoo unohtua mitä isommasta herrasta / rouvasta on kyse - siis varsinkin jos kyseessä on työnantajia edustava tai heidän "puolellaan" oleva henkilö. Sitä vaan hiljalleen revitään kuilua tavan ihmisten, lähinnä pieni/keskituloisten ja rikkaiden ja hyväosaisten väliin.
Minusta joku Paperiliitto on mainio esimerkki siitä, miten asiat olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten. Kuppasestihan on moni paperimies saanut lähtöpassit, mutta laajempaa kokonaisuutta ajatellen kaikilla niillä, joilla töitä on, on edut ja palkka kohdillaan. Vedän härskisti kotiinpäin mutta väitän että työ kuljetusalalla on vastuullisempaa kuin jossain paperitehtaassa. Mutta mitäs tekikään liiton edustajat silloin muinoin kun meidän palkkataso on nykyään mitä on...
Yleisestikin palkoista puhuttaessa matalapalkka-alojen todellinen matalapalkkaisuus on huono asia. Voit tehdä sellaista työtä mistä pidät mutta palkka jää niin pieneksi, että saat siitä vain välttämättömimmän toimeentulon. Onko tuo sitten miten reilua... Se on se voittojen maksimointi ja inhimillisyyden puute näitä nykyajan kirouksia. Valitettavasti.- kuoppakorotus
puukuski kirjoitti:
Palkkatasoa pitäisi saada nostettua.
Nähdäkseni työaikalakia suurempi ongelma on useiden yrittäjien laskutaidottomuus, useiden yrittäjien halu tai tarve polkea taksaa (ehkä taka-ajatuksena on se, että "heikoimpien" luovutettua juuri heidän firmansa jäisi pystyyn...) sekä ehkä suurimpana syynä ajojen tarjoajien haluttomuus nostaa yrittäjien ansiotasoa eli taksaa.
Tämä taas heijastuu suoraan kuljettajiin ja meidän palkkoihin. Yleinen taksataso on niin alhainen ettei edes maksuhaluisilla yrittäjillä ole mahdollisuutta maksaaa työntekijöilleen kunnon palkkaa jos meinaavat jotenkin yritystään pyörittää. Tyhjästä on paha nyhjästä. Alhaisesta palkkatasosta taas seuraa pula ammattitaitoisista kuljettajista. Tätä asiaa ei helpota sekään, että vuosi vuodelta näyttää tulevan entistä enemmän kaikenlaista ylimääräistä ohjelmaa ja vaatimuksia. Jotka tietenkin periaatteessa on hyväksi, mutta perkele jos ajaa jo työkseen päivästä ja vuodesta toiseen, niin ei siinä normiälyinen ja -taitoinen enää mitään koulutuksia tarvitse. Lainsäädäntö kiristyy mikä toisaalta on hyväksi jos sillä saadaan kitkettyä epärehellistä yrittäjyyttä. Muuten lakiin ja ajoaikalakiin kaivattaisiin jonkinlaista joustomahdollisuutta mutta kuitenkin siten, että pitemmällä aikavälillä pysyttäisiin lain sallimissa puitteissa.
Nojoo, ehkä teorian osalta jotkut asiat unohtuvat ajan kanssa, mutta olen sitä mieltä ettei jokaisen kuljetusalalla olevan tarvitse tietää kaikkia pykäliä kaikista maailman ajoista. Jos osaat sen hetkisen ajotehtäväsi niksit / asetukset, niin luulisi tuon riittävän. Tämän asian suhteen pitäisi kenties siirtää vastuuta yrittäjille että heillä olisi innokkuutta perehdyttää juuri heidän ajoihinsa tulevat kuljettajat juuri heidän ajoihinsa. Siis jos kyseisellä kaverilla ei ole kokemusta juuri niistä ajoista.
No jos palataan palkkaan ja työaikoihinkin, niin jotenkin tuntuu että koko kuljetusalan pitäisi pysäyttää pyörät. Siis ihan kaikkien. Yrittäjät ja kuljettajat samassa rintamassa eikä mitään tapahtuisi ennen kuin on saatu sovittua yhteisistä pelisäännöistä. Eli esim. taksojen korotuksista.
Mutta ai ihanaa: ollaanpa päästy siihen tilanteeseen missä esim. metsäteollisuus voi pelotella tehtaiden ja sahojen sulkemisilla jos työntekijät (eli miksei myös kuljetusalalla metsäteollisuuden ajoissaa olevat) alkavat pokkuroida omien etujensa perään. Sama on varmasti muillakin aloilla, tuskin metsäteollisuus on yksin tämän asian kanssa. Se on tuo perkeleen voittojen maksimointi, jeesus suurien optioiden maksaminen sun muu elitistinen paska mikä ohjaa yrityksiä päätöksissään. Inhimillisyys tahtoo unohtua mitä isommasta herrasta / rouvasta on kyse - siis varsinkin jos kyseessä on työnantajia edustava tai heidän "puolellaan" oleva henkilö. Sitä vaan hiljalleen revitään kuilua tavan ihmisten, lähinnä pieni/keskituloisten ja rikkaiden ja hyväosaisten väliin.
Minusta joku Paperiliitto on mainio esimerkki siitä, miten asiat olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten. Kuppasestihan on moni paperimies saanut lähtöpassit, mutta laajempaa kokonaisuutta ajatellen kaikilla niillä, joilla töitä on, on edut ja palkka kohdillaan. Vedän härskisti kotiinpäin mutta väitän että työ kuljetusalalla on vastuullisempaa kuin jossain paperitehtaassa. Mutta mitäs tekikään liiton edustajat silloin muinoin kun meidän palkkataso on nykyään mitä on...
Yleisestikin palkoista puhuttaessa matalapalkka-alojen todellinen matalapalkkaisuus on huono asia. Voit tehdä sellaista työtä mistä pidät mutta palkka jää niin pieneksi, että saat siitä vain välttämättömimmän toimeentulon. Onko tuo sitten miten reilua... Se on se voittojen maksimointi ja inhimillisyyden puute näitä nykyajan kirouksia. Valitettavasti.Kuljettajien palkat ovat liian alhaiset. Sen vuoksi monet kuskit suostuvat läpituntipalkkoihin, kun saavat sitten tehdä töitä minkä jaksavat. Pelkällä 80h ja muutamalla ylityötunnilla jää tili heidän mielestään pieneksi. Mielestäni tuntuva kuoppakorotus korjaisi asiaa. Me kuskit yleensä uskotaan isäntien puheet siitä, että kun taksat eivät nousu niin palkkoja ei voida nostaa. Asian korjaaminen onkin meidän kuskien tehtävä. Me nostetaan ensin palkkoja ja sen jälkeen kaikkien isäntien on pakko vaatia taksan korotuksia jos meinaa hommaa jatkaa. Turha odotella, että yksikään isäntä vaatii taksan korotusta, jotta voisi nostaa kuskinsa palkkoja. Nostetaan me palkat ensin niin sitten nousevat taksatkin. Tämä on oikea marssijärjestys asioiden korjaamiseksi.
kuoppakorotus kirjoitti:
Kuljettajien palkat ovat liian alhaiset. Sen vuoksi monet kuskit suostuvat läpituntipalkkoihin, kun saavat sitten tehdä töitä minkä jaksavat. Pelkällä 80h ja muutamalla ylityötunnilla jää tili heidän mielestään pieneksi. Mielestäni tuntuva kuoppakorotus korjaisi asiaa. Me kuskit yleensä uskotaan isäntien puheet siitä, että kun taksat eivät nousu niin palkkoja ei voida nostaa. Asian korjaaminen onkin meidän kuskien tehtävä. Me nostetaan ensin palkkoja ja sen jälkeen kaikkien isäntien on pakko vaatia taksan korotuksia jos meinaa hommaa jatkaa. Turha odotella, että yksikään isäntä vaatii taksan korotusta, jotta voisi nostaa kuskinsa palkkoja. Nostetaan me palkat ensin niin sitten nousevat taksatkin. Tämä on oikea marssijärjestys asioiden korjaamiseksi.
Jos isäntien tekemisiä yksistään odottelee niin varmaan saa odotella maailman tappiin saakka. Meidän kantilta kun ajattelee, niin jos kaikki kuljettajat menisi lakkoon niin kyllä silläkin saataisiin jotain aikaan. Ja siten, että kaikki työntekijät jäisivät kotiin ja pysyisivät kotona. Vaikka olisi miten hyvä työnantaja tai omalta kohdalta asiat miten hyvin tahansa, niin silti. Tuntuu vaan että meiltä puuttuu se yhteishenki. Jos kuvitellaan että tuollainen tilanne tulisi että kuljettajien lakko alkaisi vaikka maanantaina, niin luulen että moni lähtisi silti töihin. Ehkä miekin kun tietää tämän meidän joukkohengen. Ikuisen joustamisen tien olisi päätyttävä eikä se kyllä pääty jos ei jotain tehdä.
Tietysti ainahan voisi yrittää sitäkin että jokainen pitäisi huolta siitä että saa kunnon palkkaa, mutta tehokkaampaa olisi jos kaikki jäisi kotiin ja odottaisi liksan nousemista.
Muutamassa firmassa kuljettajat kyllästyivät jatkuviin viikonlopputöihin ja kirjelmöivät asiasta työnantajalle vaatien asiaankuuluvaa korvausta kyseisistä töistä. Työnantaja meni ajojen antajan pakeille että tällaista työntekijät vaativat ja hänellä ei ole varaa maksaa, maksakaa te jos on välttämätöntä ajaa viikonloppuisin. En tiedä nykyisestä meiningistä, mutta viikonloppuajot loppui ainakin tilapäisesti siihen.- kuljetusritystä
puukuski kirjoitti:
Palkkatasoa pitäisi saada nostettua.
Nähdäkseni työaikalakia suurempi ongelma on useiden yrittäjien laskutaidottomuus, useiden yrittäjien halu tai tarve polkea taksaa (ehkä taka-ajatuksena on se, että "heikoimpien" luovutettua juuri heidän firmansa jäisi pystyyn...) sekä ehkä suurimpana syynä ajojen tarjoajien haluttomuus nostaa yrittäjien ansiotasoa eli taksaa.
Tämä taas heijastuu suoraan kuljettajiin ja meidän palkkoihin. Yleinen taksataso on niin alhainen ettei edes maksuhaluisilla yrittäjillä ole mahdollisuutta maksaaa työntekijöilleen kunnon palkkaa jos meinaavat jotenkin yritystään pyörittää. Tyhjästä on paha nyhjästä. Alhaisesta palkkatasosta taas seuraa pula ammattitaitoisista kuljettajista. Tätä asiaa ei helpota sekään, että vuosi vuodelta näyttää tulevan entistä enemmän kaikenlaista ylimääräistä ohjelmaa ja vaatimuksia. Jotka tietenkin periaatteessa on hyväksi, mutta perkele jos ajaa jo työkseen päivästä ja vuodesta toiseen, niin ei siinä normiälyinen ja -taitoinen enää mitään koulutuksia tarvitse. Lainsäädäntö kiristyy mikä toisaalta on hyväksi jos sillä saadaan kitkettyä epärehellistä yrittäjyyttä. Muuten lakiin ja ajoaikalakiin kaivattaisiin jonkinlaista joustomahdollisuutta mutta kuitenkin siten, että pitemmällä aikavälillä pysyttäisiin lain sallimissa puitteissa.
Nojoo, ehkä teorian osalta jotkut asiat unohtuvat ajan kanssa, mutta olen sitä mieltä ettei jokaisen kuljetusalalla olevan tarvitse tietää kaikkia pykäliä kaikista maailman ajoista. Jos osaat sen hetkisen ajotehtäväsi niksit / asetukset, niin luulisi tuon riittävän. Tämän asian suhteen pitäisi kenties siirtää vastuuta yrittäjille että heillä olisi innokkuutta perehdyttää juuri heidän ajoihinsa tulevat kuljettajat juuri heidän ajoihinsa. Siis jos kyseisellä kaverilla ei ole kokemusta juuri niistä ajoista.
No jos palataan palkkaan ja työaikoihinkin, niin jotenkin tuntuu että koko kuljetusalan pitäisi pysäyttää pyörät. Siis ihan kaikkien. Yrittäjät ja kuljettajat samassa rintamassa eikä mitään tapahtuisi ennen kuin on saatu sovittua yhteisistä pelisäännöistä. Eli esim. taksojen korotuksista.
Mutta ai ihanaa: ollaanpa päästy siihen tilanteeseen missä esim. metsäteollisuus voi pelotella tehtaiden ja sahojen sulkemisilla jos työntekijät (eli miksei myös kuljetusalalla metsäteollisuuden ajoissaa olevat) alkavat pokkuroida omien etujensa perään. Sama on varmasti muillakin aloilla, tuskin metsäteollisuus on yksin tämän asian kanssa. Se on tuo perkeleen voittojen maksimointi, jeesus suurien optioiden maksaminen sun muu elitistinen paska mikä ohjaa yrityksiä päätöksissään. Inhimillisyys tahtoo unohtua mitä isommasta herrasta / rouvasta on kyse - siis varsinkin jos kyseessä on työnantajia edustava tai heidän "puolellaan" oleva henkilö. Sitä vaan hiljalleen revitään kuilua tavan ihmisten, lähinnä pieni/keskituloisten ja rikkaiden ja hyväosaisten väliin.
Minusta joku Paperiliitto on mainio esimerkki siitä, miten asiat olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten. Kuppasestihan on moni paperimies saanut lähtöpassit, mutta laajempaa kokonaisuutta ajatellen kaikilla niillä, joilla töitä on, on edut ja palkka kohdillaan. Vedän härskisti kotiinpäin mutta väitän että työ kuljetusalalla on vastuullisempaa kuin jossain paperitehtaassa. Mutta mitäs tekikään liiton edustajat silloin muinoin kun meidän palkkataso on nykyään mitä on...
Yleisestikin palkoista puhuttaessa matalapalkka-alojen todellinen matalapalkkaisuus on huono asia. Voit tehdä sellaista työtä mistä pidät mutta palkka jää niin pieneksi, että saat siitä vain välttämättömimmän toimeentulon. Onko tuo sitten miten reilua... Se on se voittojen maksimointi ja inhimillisyyden puute näitä nykyajan kirouksia. Valitettavasti.suomeen jäis jos kannattavuuden pitäis olla samalla tasolla kuten metsäyhtiöillä eli voittoa tulee mutta ei riitä ja toiminta suomessa seis.
kuljetusritystä kirjoitti:
suomeen jäis jos kannattavuuden pitäis olla samalla tasolla kuten metsäyhtiöillä eli voittoa tulee mutta ei riitä ja toiminta suomessa seis.
jos ulkomaalaiset yritykset, eli lähinnä itäeurooppalaiset puulaakit kun niissä työvoima on halpaa, saavat luvat liikenteenharjoittamiseen Suomessa. Muistelen että muutos olisi tulossa, mutta voin olla väärässäkin.
- ahtaaja 5-vuorossa
kuoppakorotus kirjoitti:
Kuljettajien palkat ovat liian alhaiset. Sen vuoksi monet kuskit suostuvat läpituntipalkkoihin, kun saavat sitten tehdä töitä minkä jaksavat. Pelkällä 80h ja muutamalla ylityötunnilla jää tili heidän mielestään pieneksi. Mielestäni tuntuva kuoppakorotus korjaisi asiaa. Me kuskit yleensä uskotaan isäntien puheet siitä, että kun taksat eivät nousu niin palkkoja ei voida nostaa. Asian korjaaminen onkin meidän kuskien tehtävä. Me nostetaan ensin palkkoja ja sen jälkeen kaikkien isäntien on pakko vaatia taksan korotuksia jos meinaa hommaa jatkaa. Turha odotella, että yksikään isäntä vaatii taksan korotusta, jotta voisi nostaa kuskinsa palkkoja. Nostetaan me palkat ensin niin sitten nousevat taksatkin. Tämä on oikea marssijärjestys asioiden korjaamiseksi.
rekkamiesten palkat on olleet tosi alhaiset, jo monia vuosia. Mutta syyt mistä johtuu palkan huonous, löytyy monelta kuiteskin aamulla, kun menee aamupesulle ja ihan vähän vilkaisee peiliin, jos kehtaa. Sieltä paistaa se alipalkatun rahtarin ruumillistuma ja katsoo sua suoraan silmiin.En mä ainakaan oikeesti keksi teidän palkkoihin suuria parannuksia, niin kauan, kun jotkut ajelee kilsapalkoilla(laissa kielletty), tai jollain läpituntipalkalla.
Ärsyttää vaan taas keväällä alkaa lakkoilla joidenkin urakkakuskien puolesta, kun taas AKT:n jäsenet saavat kaiken tukeni. - Suomeen
puukuski kirjoitti:
jos ulkomaalaiset yritykset, eli lähinnä itäeurooppalaiset puulaakit kun niissä työvoima on halpaa, saavat luvat liikenteenharjoittamiseen Suomessa. Muistelen että muutos olisi tulossa, mutta voin olla väärässäkin.
Kyllä itäeurooppalaiset voisivat jo nyt toimia suomessa jos haluaisivat. Suomi on onneksi syrjässä oleva pieni markkina. Itä-euroopan kuskeilla on riittävästi duunia kun hoitavat keski-euroopan kuljetukset. Heidän palkkatasonsa on lievässä nousussa ja muutaman vuoden kuluessa saavuttavat jo länsi-euroopan tasoa. Toisaalta haetaan koko ajan aina idempää halvempaa kuskia mikä jarruttaa palkkakehitystä.
Mielenkiintoistahan tässä on se, että juuri pienipalkkaisen ihmisen työtä halutaan siirtää ulkolaisten tehtäväksi. Kunnon palkkaa ei haluta missään tapauksessa maksaa. Yheiskunta on mukana tukemassa toimintaa erilaisin asunto ym. tuin, että hyvinkin kannattavat yritykset saavat halvan työvoimansa. Eli ei ole tarkoituskaan, että työtä tekevä ihminen tulisi palkallaan toimeen. Suomeen kirjoitti:
Kyllä itäeurooppalaiset voisivat jo nyt toimia suomessa jos haluaisivat. Suomi on onneksi syrjässä oleva pieni markkina. Itä-euroopan kuskeilla on riittävästi duunia kun hoitavat keski-euroopan kuljetukset. Heidän palkkatasonsa on lievässä nousussa ja muutaman vuoden kuluessa saavuttavat jo länsi-euroopan tasoa. Toisaalta haetaan koko ajan aina idempää halvempaa kuskia mikä jarruttaa palkkakehitystä.
Mielenkiintoistahan tässä on se, että juuri pienipalkkaisen ihmisen työtä halutaan siirtää ulkolaisten tehtäväksi. Kunnon palkkaa ei haluta missään tapauksessa maksaa. Yheiskunta on mukana tukemassa toimintaa erilaisin asunto ym. tuin, että hyvinkin kannattavat yritykset saavat halvan työvoimansa. Eli ei ole tarkoituskaan, että työtä tekevä ihminen tulisi palkallaan toimeen.Niin kun on jotenkin sellainen mielikuva että ehkä 2009 olisi vapautunut markkinat ulkomaalaisille. Ilmeisesti muistan väärin. Mutta kyllä neuvostoliittolaisia liikennöi paljon Suomen liikenteessä, tosin Venäjä-Suomi-Venäjä-liikenteessä, joten siinä mielessä en ihmettelisi yhtään vaikka joitakin yksittäisiä hurjia tulisi Suomeenkin raatamaan.
Tuosta pienipalkkaisten töiden siirtämisestä ulkomaalaisille olen samaa mieltä. Ihmettelen suuresti kun valitetaan työntekijöiden vähyyttä ja tulevaa työvoimapulaa jota paikkaamaan tarvitaan ulkolaisia. Samaan aikaan, tälläkin hetkellä, Suomessa on lähemmäs 300 000 työtöntä. Ainakin, tilastokikkailuakin voidaan käyttää kaunistelemaan tilastoja. Semmonen jonkinlainen pienenpieni ristiriita on havaittavissa - ainakin miun mielestä. En tiedä muista. Edelleen samaan aikaan, tälläkin hetkellä, ihmisiä ei todellisuudessa kannusteta työntekoon. Jos työtön tekee vähän töitä niin työttömältä kupataan heti asumistuista ja työttömyyspäivärahoista ylimääräiset pois ettei vaan kituuttaminen loppuisi. Rupeaa ihan vituttamaan kun ei meikäläisen järki riitä tällaiseen epäoikeudenmukaisuuteen tai tämän asian ymmärtämiseen. Eihän sitä valtionkaan pidä rahaa syytä ihan minne tahansa, mutta kuitenkin...
Lisäksi monella alalla on todellakin niin ettei haluta maksaa edes sellaista palkkaa että sillä tulisi toimeen. Haetaan vaan niitä "kiinalaisia kivimiehiä" orjatöihin. Jos suomalainen kieltäytyy näistä orjatöistä ja ihan pelkästään siitä syystä ettei saadulla palkalla yksinkertaisesti tule toimeen, eli jää vain töissäkäymisen ilo jos sitäkään, niin hänelle napsahtaa heti karenssi.
Äly hoi, älä jätä.- Proomun purkaaja
puukuski kirjoitti:
Jos isäntien tekemisiä yksistään odottelee niin varmaan saa odotella maailman tappiin saakka. Meidän kantilta kun ajattelee, niin jos kaikki kuljettajat menisi lakkoon niin kyllä silläkin saataisiin jotain aikaan. Ja siten, että kaikki työntekijät jäisivät kotiin ja pysyisivät kotona. Vaikka olisi miten hyvä työnantaja tai omalta kohdalta asiat miten hyvin tahansa, niin silti. Tuntuu vaan että meiltä puuttuu se yhteishenki. Jos kuvitellaan että tuollainen tilanne tulisi että kuljettajien lakko alkaisi vaikka maanantaina, niin luulen että moni lähtisi silti töihin. Ehkä miekin kun tietää tämän meidän joukkohengen. Ikuisen joustamisen tien olisi päätyttävä eikä se kyllä pääty jos ei jotain tehdä.
Tietysti ainahan voisi yrittää sitäkin että jokainen pitäisi huolta siitä että saa kunnon palkkaa, mutta tehokkaampaa olisi jos kaikki jäisi kotiin ja odottaisi liksan nousemista.
Muutamassa firmassa kuljettajat kyllästyivät jatkuviin viikonlopputöihin ja kirjelmöivät asiasta työnantajalle vaatien asiaankuuluvaa korvausta kyseisistä töistä. Työnantaja meni ajojen antajan pakeille että tällaista työntekijät vaativat ja hänellä ei ole varaa maksaa, maksakaa te jos on välttämätöntä ajaa viikonloppuisin. En tiedä nykyisestä meiningistä, mutta viikonloppuajot loppui ainakin tilapäisesti siihen.meilläpäin kun isännät kieltäytyivät viikonloppuna yöajoista teollisuudelle, teollisuus uhkasi tällä suurella mahtavalla sivusen kivikiidolla.
- rahtirepa
kuljetusalalla on aina ollut huono palkka mutta tili on tehty tunneilla.. nyt kun tunteja ei saa tehä niin olisko aika nostaa palkkoja?? ja kyllä mun mielestä voitais mennä lakkoon.. nykyinen tyäaikalaki on todella naurettava ei tommosta lakia voi toteuttaa pienessä ja harvaan asutussa suomessa.. euroopassa se saattaakin toimia.. suurelta osin tyäaikalaki on politiikkaa sillä kun pyritään hankaloittaan maantieliikennettä jotta saataisiin kuljetuksia rautateille.. joka saattaa taas kerran toimia eurooppassa mutta ei täällä suomessa.
- ...............
juurikin pitäisi menetellä AKT ja Skal ovat varmasti 2 suomen heikointa liittoa, pitäisköhän niiden harkita yhteistyötä, kun ei noita hintoja muuten saada nousemaan ja liikennelupakursseille 100 tuntia matematiikkaa pakolliseksi. Ettei aina tarttis kokeilla kantapään kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921826- 851272
- 1101133
- 761017
- 105919
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56848- 47761
- 36752
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47701- 33683