Heijastavat merkinnät uusiin kuorma-autoihin
EU vaatii uusiin raskaisiin kuorma-autoihin ja niiden yhdistelmiin heijastavia ääriviivamerkintöjä vuodesta 2011 lähtien. Tällä parannetaan liikenneturvallisuutta lisäämällä kuorma-autojen ja perävaunujen näkyvyyttä.
Yhtenäinen heijastava ääriviivamerkintä ajoneuvon takana ja osittainen merkintä ajoneuvon sivuilla tulee pakolliseksi yli 7,5 tonnin kuorma-autoille sekä yli 3,5 tonnin perävaunuille. Asennusvelvoite taakse koskee ajoneuvoja, joiden leveys on yli 2,1 metriä ja sivuille ajoneuvoja, joiden pituus on yli 6 metriä. Heijastavia ääriviivamerkintöjä vaaditaan 10.7.2011 jälkeen ensi kertaa käyttöön otettavilta kuorma-autoilta ja perävaunuilta.
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan asian vaatimia muutoksia lainsäädäntöön.
******************
Hienoa! Just näin. Kielletään lailla liiallisten äärivalojen asentaminen mutta jotain perkeleen heijastavia merkintöjä pitää sitten laitella. Näkee taas että on kirjoituspöytäajurit vauhdissa. Mitenköhän herrat ja rouvat kirjoituspöytäajurit pitää heijastavat merkinnät puhtaana? Tuleekohan herrat ja rouvat kirjoituspöytäajurit puhdistamaan Suomessa sinänsä harvinaisilla suolapaska- ja rapakeleillä autojen merkintöjä? Voi elämä kun olisi niin paljon kätevämpää ja varsinkin halvempaa sallia lisää äärivaloja ja parkkeja noihin meitin rotiskoihin :) Tosin onhan nekin yhtälailla paskaisia, mutta kumminkin.
Oikaiskaa ihmeessä jos en nyt ymmärrä jotain.
heijastavat merkinnät
23
4665
Vastaukset
- yrittäjäJK
Edellinen oli oikein tyypillinen huoltoasemalla maleksivan autokuskin lausunto. Lisää valoja auutoon. Ennemmin heijastimet kuin valot. Niitä valoja saa olla kaiken aikaa korjaamassa. Heijastimiin ei puututa niin helposti.
Olikohan sinun lausunto sitten tyypillinen isännän (?) lausunto.
Se on kyllä totta että heijastimet ovat huolettomampia, mutta turvallisuuden kanssa voi olla niin ja näin. Vai oletko isäntänä (?) jatkuvasti valmis pesemään kalustoa että nämä heijastimet pääsevät oikeuksiinsa?
Enkä muuten tiedä mistä valosi hommaat jos saa olla jatkuvasti korjaamassa. Meikäläisen ajokissakin valot on suht huoltovapaat. Pienillä nikseillä niistä saisi vielä huoltovapaammat. Ja nyt kuitenkin puhutaan puuautosta.- Pöllipojalle
puukuski kirjoitti:
Olikohan sinun lausunto sitten tyypillinen isännän (?) lausunto.
Se on kyllä totta että heijastimet ovat huolettomampia, mutta turvallisuuden kanssa voi olla niin ja näin. Vai oletko isäntänä (?) jatkuvasti valmis pesemään kalustoa että nämä heijastimet pääsevät oikeuksiinsa?
Enkä muuten tiedä mistä valosi hommaat jos saa olla jatkuvasti korjaamassa. Meikäläisen ajokissakin valot on suht huoltovapaat. Pienillä nikseillä niistä saisi vielä huoltovapaammat. Ja nyt kuitenkin puhutaan puuautosta.Ei niitä heijastimia aleta koko aikaa puunaamaan. Mitä tulee valoihin, niin näyttää tuolla tienpäällä aika usein olevan yhdistelmästä joku valo pimeänä. Ja jos yhdistelmiä on enemmän, niin tuikkuja on pimeänä lopuksi aika usein.
- lediä
kyllä nyky päivän valotekniikalla ei tarvi koko ajan olla niitä valoja remppaamassa jossei halua. Nyt tuli kärry jossa kaikki valot aisan päästä puskuriin lediä, niin on saanu unohtaa ruuvi meisselin. Useimmin valojen särkymiseen syy löytyy ratin takaa tai nosturin pukilta.Kyllä se antaa jonkin laisen kuvan kuskista minkälaisessa kunnossa auton ja kärryn valoarsenaali onei tervi olla lisätuikkuja kunhan on kunnossa ja palamassa tarvittavat tuikut.
Ja turha on pöllimiesten väittää ettei puuautossa pysy puskurin päät suorassa eikä takavalot ehjänä, se on miehestä kiinni. Voi joskus tulla sieltä hytistä pois ja käyä kattomassa mihin se kärryn perä on menossa ni ei tarvi kaiikki pyhäaikoja oikoo kärryn persettä. lediä kirjoitti:
kyllä nyky päivän valotekniikalla ei tarvi koko ajan olla niitä valoja remppaamassa jossei halua. Nyt tuli kärry jossa kaikki valot aisan päästä puskuriin lediä, niin on saanu unohtaa ruuvi meisselin. Useimmin valojen särkymiseen syy löytyy ratin takaa tai nosturin pukilta.Kyllä se antaa jonkin laisen kuvan kuskista minkälaisessa kunnossa auton ja kärryn valoarsenaali onei tervi olla lisätuikkuja kunhan on kunnossa ja palamassa tarvittavat tuikut.
Ja turha on pöllimiesten väittää ettei puuautossa pysy puskurin päät suorassa eikä takavalot ehjänä, se on miehestä kiinni. Voi joskus tulla sieltä hytistä pois ja käyä kattomassa mihin se kärryn perä on menossa ni ei tarvi kaiikki pyhäaikoja oikoo kärryn persettä.Samaa mieltä.
- kustantaa?
Kun näitä kuitenkin vaaditaan vain uusiin autoihin, niin se on käytännössä se ja sama mitä nämä viirut maksavat, mutta imago-syistä voisin tällaiset laittaa meidänkin vanhoihin rotiskoihin. Ainakin joissain Atrian-ajossa olevissa autoissa olen tällaiset nähnyt ja ovat muuten pirun hienon näköisiä. Mahtaa vaan maksaa tuo heijastava teippi? Kellään tietoa mitä se maksaa ja mistä sitä saa?
Autojen teippaajilta kun kyselee, niin saa tietoja hinnasta / saatavuudesta. Voi kai jonkinlaisia heijastavia teippejä ostaa jostain alan liikkeistäkin, mutta millaisia ne sitten lienee käytännössä... Olenhan itsekin nähnyt muutamissa hienot mainosteipit, mutta kyllä heijastimien heijastavuus ja niiden hienous on suoraan verrannollinen auton puhtauteen.
Joitakin olen jo laittanut ja aina sama ihmettely miten sen saa siististi laitettua.
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id77274.htmlkun rupesin miettimään tuota peili-asiaa vähän syvällisemmin. Ei taida olla lääkitys kunnossa.
Uusien autojen kohdalla ymmärrän näiden peilien pakollisuuden. Kerrottakoon se näin aluksi. On kuitenkin sinänsä yllättävää että peilit yleensäkin pitää asentaa vanhoihinkin autoihin. Mutta miksi raja on vedetty vuoteen 2000? Sitä vanhemmat, jopa samaa korimallia olevat lienevät sitten turvallisempia muille tielläliikkujille kun niihin ei kumminkaan tarvitse asentaa kuolleiden kulmien peilejä. No sitten toinen asia mikä tuli mieleen näin äkkiseltään, niin mitenköhän peilin asentaminen suoritetaan nokkamallisessa autossa? Mielestäni Scanian T-sarjalaisia on kuitenkin tälläkin vuosituhannella otettu käyttöön.- Nimetön
puukuski kirjoitti:
kun rupesin miettimään tuota peili-asiaa vähän syvällisemmin. Ei taida olla lääkitys kunnossa.
Uusien autojen kohdalla ymmärrän näiden peilien pakollisuuden. Kerrottakoon se näin aluksi. On kuitenkin sinänsä yllättävää että peilit yleensäkin pitää asentaa vanhoihinkin autoihin. Mutta miksi raja on vedetty vuoteen 2000? Sitä vanhemmat, jopa samaa korimallia olevat lienevät sitten turvallisempia muille tielläliikkujille kun niihin ei kumminkaan tarvitse asentaa kuolleiden kulmien peilejä. No sitten toinen asia mikä tuli mieleen näin äkkiseltään, niin mitenköhän peilin asentaminen suoritetaan nokkamallisessa autossa? Mielestäni Scanian T-sarjalaisia on kuitenkin tälläkin vuosituhannella otettu käyttöön.Johan noissa on oikealla puolella ollut iät ja ajat oven päällä etukulmaan näyttävä peili sekä normi peili ja sen ylä tai alapuolella laajakulmapeili. Mitä lisää sinne nyt vielä ollaan änkeämässä?
Omassa työajokissa (vm. 2005 Sisu) on etualueen peili keskellä tuulilasin yläpuolella. Se on kyllä ihan kiva apu ahtaissa nurkissa pyöriessä. Soisi yleistyvän enemmänkin käyttöön. Nimetön kirjoitti:
Johan noissa on oikealla puolella ollut iät ja ajat oven päällä etukulmaan näyttävä peili sekä normi peili ja sen ylä tai alapuolella laajakulmapeili. Mitä lisää sinne nyt vielä ollaan änkeämässä?
Omassa työajokissa (vm. 2005 Sisu) on etualueen peili keskellä tuulilasin yläpuolella. Se on kyllä ihan kiva apu ahtaissa nurkissa pyöriessä. Soisi yleistyvän enemmänkin käyttöön.Semmoinen peili tulee pakolliseksi.
Se voi olla siinä keskellä tai oikeassa yläkulmassa, auton eteen kuolleeseen kulmaan on kuskin nähtävä.
Peilin miellekkyden voi kukin testata laittamalla 1 metrin kepin (lue lapsi) puskurin eteen ja lähteä peruuttamaan, sitten pysähtyy kun keppi näkyy ja käy katsomassa paljonko jää tyhjää tilaa kepin ja puskurin väliin?
Tätä tilaa voisi kutsua vaikka suojatieksi.
- kusipääkö
Ja minkähän ikäinen pöljä olet, jos haluat tukkiautoon lisää tuikkuja. Onneksi meidän talossa omistaja ei ole niin pelle, että alkaa koristelemaan autoa valoilla. Tahtoo nuo pakollisetkin saada välillä siipeensä ahtaissa paikoissa. Ei lisää leikkivaloja tukkiautoihin.
- niin...
Taas kerran tänään ei löytynyt kelvollista kääntöpaikkaa, joten komensin muijan ulos hytistä perk..een kauas, otin vauhdit ja peruutin umpiryteikköön. Oksia lenteli ja tynkiä kaatui, mutta valot pysyivät taas tälläkin kertaa ehjinä, eikä tarvinnut peruutella kilometritolkulla. Autoissa pitäisi nykyään olla enemmän kiinnipitopaikkoja vänkärin puolella, sen verran jäykkänä muija puristeli kahvaa kun tultiin peilijäinen mäki alas kunnon vaudilla. Ei tule puukuskia siitä, hermot ei näytä kestävän.
Tuota en tainu missään kohtaa kirjoittaa että varsinaisesti haluaisin lisää valoja mihinkään vehkeeseen. Kyseenalaistin vain sen että lakiteitse on kielletty kaikenlainen ylimääräinen valoarsenaali. En tarkoita kymmentä xenon-kaukovaloa katolla ja vielä viittä puskurissa ja kärrin takaoviin viittäkymmentä parkkia vaan ihan tavallisia ja yksinkertaisia parkki/äärivalovirityksiä jotka mielestäni sopivissa määrin ja sopivasti sijoiteltuina lisäisivät yhdistelmän näkyvyyttä / hahmottamista. Onhan ne valot samalla tavalla paskaisia kuin ne heijastinmerkinnätkin, mutta enemmän / paremmin ne valot kiinnittävät huomiota kuin heijastinviivat.
Tämä tietenki edellyttää sitä, että ne valot pidetään kunnossa. Sähkövammaisia on paljon liikenteessä.
Toisekseen, ei kuulu itse asiaan, mutta missä päin Suomea vaikutat kun meikäläisen muistikuvat yltävät lähemmäs parinkymmenen vuoden taakse enkä muista ikinä, en ikinä, kuulleeni yhdenkään vähänkään enemmän puuautoa ajaneen kutsuvan puuautoa tukkiautoksi. Onhan se toki mahdollista että jossain kutsutaankin, mutta ainakin täällä se on harvinaista. Ja etpähän tuota väittänytkään ajavasi tukkiautoa.- seuranneena
puukuski kirjoitti:
Tuota en tainu missään kohtaa kirjoittaa että varsinaisesti haluaisin lisää valoja mihinkään vehkeeseen. Kyseenalaistin vain sen että lakiteitse on kielletty kaikenlainen ylimääräinen valoarsenaali. En tarkoita kymmentä xenon-kaukovaloa katolla ja vielä viittä puskurissa ja kärrin takaoviin viittäkymmentä parkkia vaan ihan tavallisia ja yksinkertaisia parkki/äärivalovirityksiä jotka mielestäni sopivissa määrin ja sopivasti sijoiteltuina lisäisivät yhdistelmän näkyvyyttä / hahmottamista. Onhan ne valot samalla tavalla paskaisia kuin ne heijastinmerkinnätkin, mutta enemmän / paremmin ne valot kiinnittävät huomiota kuin heijastinviivat.
Tämä tietenki edellyttää sitä, että ne valot pidetään kunnossa. Sähkövammaisia on paljon liikenteessä.
Toisekseen, ei kuulu itse asiaan, mutta missä päin Suomea vaikutat kun meikäläisen muistikuvat yltävät lähemmäs parinkymmenen vuoden taakse enkä muista ikinä, en ikinä, kuulleeni yhdenkään vähänkään enemmän puuautoa ajaneen kutsuvan puuautoa tukkiautoksi. Onhan se toki mahdollista että jossain kutsutaankin, mutta ainakin täällä se on harvinaista. Ja etpähän tuota väittänytkään ajavasi tukkiautoa.Ainakin Pohjanmaan suunnassa puhutaan noin. Tai en tiedä sanonnan yleisyyttä. Jossain olen kuullut nimitystä käytettävän kiinteällä nosturilla varustetusta autosta.
Mutta älä kysy enempää minulta. En ole pöllikuski, mutten myöskään halua kaappiautosta joulukuusta. Ennemmin otan ne heijastimet. Esimerkiksi nuo Atrian autot näkyy hienosti. seuranneena kirjoitti:
Ainakin Pohjanmaan suunnassa puhutaan noin. Tai en tiedä sanonnan yleisyyttä. Jossain olen kuullut nimitystä käytettävän kiinteällä nosturilla varustetusta autosta.
Mutta älä kysy enempää minulta. En ole pöllikuski, mutten myöskään halua kaappiautosta joulukuusta. Ennemmin otan ne heijastimet. Esimerkiksi nuo Atrian autot näkyy hienosti.http://www.timoteippi.fi/
Noista kuvistakin näkee että kyllähän ne heijastavat MAINOSteipit näkyvät selvästi puhtaasta pinnasta. Osa on jopa melkoisen tyylikkäitä. Ei siinä mitään.
- kun taas
MOOTTORIPYÖRÄT tarttis näkyä. Niille pitäis laitta laki että kaikki olisi heijastavan kirkkaankeltaisia.
Ne kun tulee toista sataa kurviin ja risteyksiin eihän niitä nää.
Moni ajaa jo nykyään pitkillä valoilla jotta ne näkyisi päivällä. - valoja
Vain elvis tyypin rahtarit haluaa lisää valoja, että saisivat elvistellä baarin pihassa. Näitä romuja kun aikansa tyyraa, niin ei tosiaankaan kaipaa mitään valomerta. Jokainen lisähuoltokohde on liikaa.
päättäjät ovat huomanneet autoilijoiden kitsauden valoasioiden suhteen, eli kaluston kunnossapitämisen suhteen, eli että edes nykyiset valot toimisivat edes jotenkin, ja pitävät varmempana heijastinmerkintöjen määräämistä :)
- itku-iikka rekan ratissa!
Mikäs siinä on kun te ns. ammattilaiset purnaatte joka asiasta?
Ne valonne on AINA risana /paskan peitossa koska piittaamattomuuttanne ette niitä viitsi korjata/ puhdistaa.
Vai ettekö osaa sitäkään?
Kerran vihjaisin eräällä taukopaikalla ns. ammattilaiselle, että olisko syytä puhdistaa edes kärrystä takavalot, (rasvamaha lyllersi juuri pesuämpärikaapin kohdalla), johon tuo ihratiinu totesi että "eiooaikaa", mahtava asenne teillä ns. ammattilaisilla.
Toki nuo heijastimetkin peittyvät paskakerroksen alle mutta ei niistä polttimot mene rikki kuten valoista. - 1022018
nyt niitä led-valoja on jo aivan liikaaa! eivätkä poliisit välitä ja katsastuasemat ovat kavereita. sama harrastus tai jokin liikelahja niin päästetään jarruttomatkin kuorma-autot liikenteeseen. todella ikäviä ne ledivaloja täynnä olevat rahtiautot vesisateessa loistaessaan. heijastin on aivan hyvä. katsokaa miten isoissa firmoissa ei lapsellisia joulukuusia ole vaan maksetaan kuskille palkat. nuoret poikaset eivät tarvi palkkaa kunhan autossa vaan paljon turhia/laittomia/lapsellisia ripustuksia ulkona ja sisällä näkemäesteinä.
- LedValoParaskeksintö
Nyt Bussissa kuule ihan ihan oikeasti joskus kommentointi kannattaa lopettaa ihan totaalisesti lopeta tämä kirjoittelu ja pyydän apua.Kaikilta rahtareilta pyydän laittakaa nyt tämä Bussissa heppu aisoihin. Jos keskustelufoorumin aihe on Kuljetusala ja lainsäädäntö niin ei tälläisia aiheita voi täällä käsitellä ?? Ikävä kyllä tässäkin on kyseessä Bussissa nimimerkki joka aiemmin esiintyi Pankkiautomaattina ja pakettiautomaattina.Nuoretkin ansaitsevat ihan asiallisen työpalkan ihan nuoresta iästä huolimatta. Tämän tampion päässä loistaa led-valo yötä päivää.Elämä on kuitenkin ihan muualla.Työ on työtä ja se vapaa-aika on vapaa aikaa.Silloin ei led-valot loista. No ehkä iltalenkillä tyttöystävän ja koiran kanssa. se on sitä aitoa elämää.
- AsserHelamet
Olihan ihan saatana naseva kommentti.hyvää yötä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185293MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1162750- 102294
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5892025Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1231746Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701342Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411319Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31088Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3901054Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641047