Tarjouskauppa - reilua peliä?

Pohdin tässä tarjouskauppa-asiaa. Kirjoitinkin jo tuonne myyjän muistilista -kohtaan. Sitten vasta älysin, että paremminhan tämä mietintä nyt ostaja-puolelle kuuluu. Siis:

Varsin kummallinen tapa tehdä asuntokauppaa..: Ostaja tarjoaa jotain ja sitoutuu tarjoukseensa viikoksi (eli ei voi tarjota muualle sillä aikaa?) ja myyjä sillä välin kyselee, eikö joku tarjoaisi enemmän..

Ihan kuin huutokaupassa, jossa huutajat on eri huoneissa eikä kuule toistensa tarjouksia vaan joutuu huutamaan sokkona - aina välillä vilautetaan sitten joku tarjous screenille näkyviin, mutta kukaan ei tiedä, miten vanha se on - paljonko on tullut tarjouksia sen jälkeen...

Itse asiassa ostajat ei edes tiedä, onko heitä useampia siellä kun itse huutelemassa... (koska huutohuoneisiin voi tulla ja mennä mielensä mukaan; Paitsi että huudettuaan pitää seistä siellä viikko odottamassa vastausta ja jos myyjä siihen tarjoukseen päätyy, pitää ostaa)

Myyjä istuu näytön ääressä ja näkee ne kaikki ja niiden tarjoukset ja jakaa valikoivasti sieltä huomiota niille, miten strategisesti parhaaksi näkee.

83

24983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä7878

      Aivan perseestä tuollainen. En ostaisi mitään, asunnosta nyt puhumattakaan, tuolla tavalla.

      • asminkaami

        Itsekin skippaan tarjouskauppakohteet surutta asuntoja etsiessäni (siis juuri nyt).

        Muutamassa kohteessa lähtöhinta on ollut törkeästi yläkanttiin. Ei näy oikein houkuttelevan ostajia sellainen. Miten tarjouskaupalla muka voidaan määrittää 'oikea' hinta, jos lähtöhinta on yläkanttiin? Tutut tarjosivat jostain kohteesta vähemmän kuin mitä lähtöhinta oli. Välittäjä kuuleman mukaan veti palkokasvin oikein tosissaan poskionteloonsa ja haukkui, kuinka ostajat eivät ymmärrä, kuinka homma toimii. Useamman kuukauden kuluttua sitten otettiin yhteyttä ja sanottiin nöyrästi, että lähtöhinnalla voisi lähteä. Tosin kaverin suunnitelmat taisivat muuttua välissä. Kauppoja eivät tehneet.


    • epäreiluakaan

      Niin no, toisaalta. Myyjähän se avaa pelin ensimmäisenä ilmoittamalla asunnosta haluamansa hinnan. Ja jää odottelemaan, tuleeko ensimmäistäkään tarjousta.

      Ostajilla on aina valta tehdä tai olla tekemättä tarjousta - kun pelisäännöt ovat kuitenkin kaikille samat. Eli ostaja ilmoittaa puolestaan, että "ottaisin kämppäsi, mutta näin paljon halvemmalla hinnalla kuin siitä haluat".

      On totta, ettei ostaja tiedä, onko muissa huoneissa huutelemassa ketään. Mutta myönnät kai, että useimmille meistä on yleensä luonteenomaista ja sallittuakin pyrkiä saamaan kauppatavarastaan paras mahdollinen hinta. Siksipä on ihan kohtuullista, että myyjälle jää joku aika, vaikkapa se viikko, pohtia, voiko saada myyntiartikkelistaan paremman hinnan. Kun se ostajan tarjoushan tarkoitti, että haluamaansa hintaa myyjä ei siltä ostajalta saa. No, onhan tietysti, vaikka varmaan harvemmin, niitäkin tilanteita, joissa asunto on niin haluttu, että tarjoukset menevät yli pyydetyn hinnan. Mutta silloinkin kai on myyjän etujen mukaista ja ihan kohtuullista, että hän saa pohtia, voisiko joku tarjota vielä paremman hinnan.

      Mikä olisi parempikaan systeemi? Ymmärrät tuon kääntöpuolen kyllä, kun ensimmäisen kerran olet itse myyjän asemassa.

      • tarjouskauppa

        En oikein ymmärrä tätä systeemiä. Tarjous tehtiin netinkautta(tarjottiin lähtöhinta) ja seuraavana päivänä välittäjä soitti ettei omistaja myy sillä hinnalla! No halooo....miks pitää laittaa sit n. 10 000e alhaisempi hinta lähtöhinnaksi? Voisivat sentään ilmoittaa sen todellisen velattoman hinnan millä myyjä suostuu myymään ja lähetään siitä liikkeelle eikä vaan jonkun summan...Olen erittäin pettynyt!


      • minäkään ?!
        tarjouskauppa kirjoitti:

        En oikein ymmärrä tätä systeemiä. Tarjous tehtiin netinkautta(tarjottiin lähtöhinta) ja seuraavana päivänä välittäjä soitti ettei omistaja myy sillä hinnalla! No halooo....miks pitää laittaa sit n. 10 000e alhaisempi hinta lähtöhinnaksi? Voisivat sentään ilmoittaa sen todellisen velattoman hinnan millä myyjä suostuu myymään ja lähetään siitä liikkeelle eikä vaan jonkun summan...Olen erittäin pettynyt!

        Tarjouskauppa vaikuttaa lähinnä vedätykselle. Olen ensiasuntoa etsimässä, ja olen törmännyt tähän ilmiöön. Esimerkissä 1 kohteen lähtöhinta on 154 ke, ja tarhous 156 ke. Toisessa esimerkissä kohteen lähtöhinta on 60 ke, ja tarjous 60 ke. Molemmissa tapauksissa yhteistä on se, että ilmoitus on ollut samassa tilassa jo yli kaksi viikkoa. Ihmeellistä, jos myyjä ei osaa päättää tuossa ajassa, myykö asuntonsa tarjouksen tehneelle vai ei. Toinen juttu on se, että kuka takaa sen, ettei myyjä ja/tai välittäjä yhteistuumin vedätä myyntihintaa ylöspäin tekaistuilla tarjouksilla ?


      • ei epäreilua
        minäkään ?! kirjoitti:

        Tarjouskauppa vaikuttaa lähinnä vedätykselle. Olen ensiasuntoa etsimässä, ja olen törmännyt tähän ilmiöön. Esimerkissä 1 kohteen lähtöhinta on 154 ke, ja tarhous 156 ke. Toisessa esimerkissä kohteen lähtöhinta on 60 ke, ja tarjous 60 ke. Molemmissa tapauksissa yhteistä on se, että ilmoitus on ollut samassa tilassa jo yli kaksi viikkoa. Ihmeellistä, jos myyjä ei osaa päättää tuossa ajassa, myykö asuntonsa tarjouksen tehneelle vai ei. Toinen juttu on se, että kuka takaa sen, ettei myyjä ja/tai välittäjä yhteistuumin vedätä myyntihintaa ylöspäin tekaistuilla tarjouksilla ?

        "ilmoitus on ollut samassa tilassa jo yli kaksi viikkoa"

        Kyllä pari viikkoa on aika reilu pohtimisaika myyjälläkin, mutta eihän tarjouksesi ole enää edes voimassa, jos olet määritellyt sen voimassaoloksi vaikka viikon? Et kai ole jättänyt tarjousta, joka on voimassa "toistaiseksi"?

        "kuka takaa sen, ettei myyjä ja/tai välittäjä yhteistuumin vedätä myyntihintaa ylöspäin tekaistuilla tarjouksilla"

        Ei kukaan tietenkään. Mutta sinä ostajana päätät, mikä on sinun kipurajasi, jonka yli et mene. Myyjä voi yrittää vedättää (vaikka kimpassa välittäjän kanssa), mutta jos olet ylärajasi saavuttanut, niin eihän se sinua enää haittaa. Älä antaudu vedätykseen.


      • näyttää toteen
        minäkään ?! kirjoitti:

        Tarjouskauppa vaikuttaa lähinnä vedätykselle. Olen ensiasuntoa etsimässä, ja olen törmännyt tähän ilmiöön. Esimerkissä 1 kohteen lähtöhinta on 154 ke, ja tarhous 156 ke. Toisessa esimerkissä kohteen lähtöhinta on 60 ke, ja tarjous 60 ke. Molemmissa tapauksissa yhteistä on se, että ilmoitus on ollut samassa tilassa jo yli kaksi viikkoa. Ihmeellistä, jos myyjä ei osaa päättää tuossa ajassa, myykö asuntonsa tarjouksen tehneelle vai ei. Toinen juttu on se, että kuka takaa sen, ettei myyjä ja/tai välittäjä yhteistuumin vedätä myyntihintaa ylöspäin tekaistuilla tarjouksilla ?

        että hänellä on tarjous! Summaa ei tarvitse näyttää, mutta se on oltava, jos joku sitä kysyy... Paskanakki jos jää kiinni olemattomasta tarjouksesta!!! Sellaiselle välittäjälle ei kauheen kauaa töitä riitä!


      • närkästynyt

        Asiakkaan sitominen tarjoukseen jota myyjän ei tarvitse pitää on kohtuutonta. Lisäksi myyjällä on mahdollisuus heti ilmaista mielipiteensä hinnasta eli tehdä päätöksensä. On eettisesti ja moraalisesti väärin hyväksikäyttää vain yhtä osapuolta, myös ostaja tulevaisuudessa voi olla myyjä tai hänellä on kavereita, jotka harkitsevat ostamista...


      • ... raksalla

        Ostajalla on mahdollisuus laittaa tarjoukselleen määräaika. Jos myyjä ei kykene päättämään, haluaako myydä asuntonsa vaiko ei, se on voi voi.. Tämä Kiinteistömaailman tarjouskauppahan on lähinnä pelkkää vedätystä, koska ostaja ei voi olla varma siitä, onko tarjoushinnat hatusta vedettyjä (tekaistuja) vai ei.

        Itse ensiasunnon ostajana skippaan ensimmäiseksi kaikki ne Kiinteistömaailman kohteet, joissa esiintyy sana "tarjouskauppa".


    • Pankkimasa

      Mistä olet saanut sen luulon, että kaupankäynti olisi reilua?
      Tuskin edes päiväkodin leikkikaupassa.

    • Fran82

      Ostimme asunnon tällä tarjouskauppasysteemillä. Kävimme tekemässä normaalin tarjouksen myyjän luona. Halusimme tarjouksen voimassaoloajaksi 24 tuntia. Myyjä alkoi heti puhumaan, että kyllä nyt vähintään muutaman päivän pitäisi tarjouksen olla voimassa, että muut ehtivät reagoimaan. Miksi ihmeessä meidän olisi pitänyt antaa muille mahdollisuus, haloo? Pidimme päämme, ajaksi laitettiin 24 h. Saimme asunnon täysin käypään markkinahintaan, tai jopa hieman alle.

      Meille siis tämä tarjouskauppa ei ollut sen ihmeellisempi kokemus.

      Itse olisimme luopuneet saman tien kohteen ostamisesta, mikäli kaupasta olisi tullut jokin kilpajuoksu kohti ylihintaa.

      Loppupeleissä tarjosimme siis 2 000 euroa enemmän kuin mitä kohteen lähtöhinta oli. Mutta korostan vielä, että hinta oli silti tässä kohteessa täysin sopiva.

      • Fran82

        Tarkennuksena siis, että puheissani myyjä = välittäjä.


    • Pöhhh

      Tarjouskauppa mahdollistaa vedätyksen ja häviäjänä on ostaja. Kaiken lisäksi netti "tarjous", ainakin kiinteistömaailmalla, on hintaehdotus. Tämä ei ole sitova tarjous. Mitäpä jos kiinteistömaailmalla on esim 1000 "asiakasnumeroa", jolla käyvät huutelemassa vedätyshintoja kohteisiin.
      Ainoa tapa välttää moinen vedätys on olla ostamatta kyseisiä kohteita.

      • A. Siantuntija

        Kiinteistömaailman eräästäkin kohteesta "tarjottu" lähtöhinta. Tämä "tarjous" roikkunut kohta kuukauden päivät verkossa. Kukapa muu tämän "tarjouksen" olisi tehnyt ellei välittäjä... Tosin onhan se kämppä ollutkin myynnissä jo kolmatta vuotta :)


    • Hutkiva tutkija

      Omien havaintojen mukaan ainakin suurempien asuntojen tarjouskaupassa tarjous on jätetty alle 10:sta kohteista. Niissä tarjoukset jakaantuvat lähes tasan ryhmiin, lähtöhintaa alempitarjous, tarjous sama kuin lähtöhinta, korkeampi tarjous.

      Merkittävin tulos on kuitenkin se että kohteet joista yleensäkin on jotain tarjottu ovat selvästi mediaani- ja keskihintaa halvempia.

      Laskevien hintojen markkinoilla tarjouskauppa ei houkuttele ihmisiä huutamaan samalla tavalla kuin olisi ollut vaikka vielä vuosi sitten.

    • Rince

      "Ostaja tarjoaa jotain ja sitoutuu tarjoukseensa viikoksi (eli ei voi tarjota muualle sillä aikaa?) ja myyjä sillä välin kyselee, eikö joku tarjoaisi enemmän.. "

      Jos ei tee kirjallista tarjousta, niin ei sitoudu mihinkään. Jos taas tekee kirjallisen tarjouksen, niin se ei eroa mitenkään ihan tavallisesta ostotarjouksesta. Ostaja saa itse päättää kuinka kauan tarjous on voimassa, ja voisi kai siihen laittaa lisäyksen että tarjous on salainen (summaa ei saa kertoa ulkopuolisille) niin kauan kunnes myyjä hyväksyy tai hylkää tarjouksen.

      • Pettynyt

        Aluksi kun tämä käytäntö tuli, ajattelin että hyvä kun saadaan avoimuutta peliin...No, en ajattele enää. Lähtöhinta on monessakin kohteessa todellakin lähtöhinta, ylöspäin. Kolmessa tarjouskauppakohteessa olen ollut mukana "huutajana" , aina jäänyt rannalle. Joka kerta kohde on myyty reilusti kovemmalla hinnalla. Myyjälle ja välittäjällehän tämä sopii, kun saadaan hintaa vedätettyä ylöspäin. Varmasti joukossa on myös tekaistuja tarjoksia/hintaehdotuksia, jolla epävarma mutta samalla asunnosta kiinnostunut saadaan tarjoamaan asunnosta vielä enemmän. Ettei nyt mene hyvät kaupat vaan sivu suun...

        Olen ollut tarjoamassa myös ns. tavallisissa kohteissa, eikä niissä ollut yli pyyntihinnan tarjouksia tai edes täysrahatarjouksia. Että enpä tosiaan epäile, kun firma mainostaa tarjouskauppaa menestykseksi.


    • marrimaria

      Käytyämme parissa tarjouskauppakohteen esittelyssä, olemme päättäneet sivuuttaa myytävän asunnon välittömästi, jos se on tarjouskauppakohde.

      Ensimmäisestä kohteesta tuttu välittäjä totesi, että pyytävät reilusti ylihintaa. Kun menimme näyttöön, ilmeni kohteessa huomattavia puutteita, joita ilmoituksessa ei mainittu / oli jopa virheitä. Tästä huolimatta alempia tarjouksia olisi saanut esittää vain myyjän päättämästä hinnasta ylöspäin.

      Silti kuulemma on tosi reilu systeemi juuri ostajaa kohtaan, koska näin ostaja näkee asunnon todellisen hinnan muka. Mitä todellista siinä on, jos myyjä päättää mistä lähdetään, ja alemmas ei voi mennä?

      Toisessa kohteessa hinta oli kohtuullinen muihin vastaaviin markkinoilla oleviin verrattuna, mutta välittäjä opasti tarjoamaan vain ylöspäin, sillä hinnalla sitä ei todellakaan myytäisi.

      Lisäksi ko. firman vaatii lakia vastaan näytössä kävijöiden tiedot itselleen. Minusta tietoni kuuluvat välittäjälle vasta kun aletaan tehdä kauppaa ja muut välittäjät sen ovatkin ymmärtäneet.

      • marrimaria

        "Tästä huolimatta alempia tarjouksia olisi saanut esittää vain myyjän päättämästä hinnasta ylöspäin."

        Tarkoitin tietysti: tästä huolimatta tarjouksia olisi saanut esittää vain myyjän päättämästä hinnasta ylöspäin.


      • koti hakusessa
        marrimaria kirjoitti:

        "Tästä huolimatta alempia tarjouksia olisi saanut esittää vain myyjän päättämästä hinnasta ylöspäin."

        Tarkoitin tietysti: tästä huolimatta tarjouksia olisi saanut esittää vain myyjän päättämästä hinnasta ylöspäin.

        Törmäsin kiinteistömaailman tarjouskaupassa pohjahintaan, joka on yli 20 tonnia pienempi, kuin millä myyjä suostuisi myymään! Mielestäni pohjahinta on pahasti pielessä.. Pitäisikö ostajan mennä suin päin tarjoamaan reilusti yli 10 tuhatta pohjahinnan yli.. Itse tarjosin 3 tonnia ja tällähän ei pitkälle pötkitty... No, myyjä teki omaan tarjoukseeni verrattuna 20 tonnia suuremman vastatarjouksen.. Siinä meni kipuraja ja samoin kiinnostus kiinteistömaailmaan..


      • pah pyh
        koti hakusessa kirjoitti:

        Törmäsin kiinteistömaailman tarjouskaupassa pohjahintaan, joka on yli 20 tonnia pienempi, kuin millä myyjä suostuisi myymään! Mielestäni pohjahinta on pahasti pielessä.. Pitäisikö ostajan mennä suin päin tarjoamaan reilusti yli 10 tuhatta pohjahinnan yli.. Itse tarjosin 3 tonnia ja tällähän ei pitkälle pötkitty... No, myyjä teki omaan tarjoukseeni verrattuna 20 tonnia suuremman vastatarjouksen.. Siinä meni kipuraja ja samoin kiinnostus kiinteistömaailmaan..

        Menee vain ihmisiltä aikaa hukkaan kun ei alun perin ole selvillä, mitä myyjä asunnosta todella haluaa. Tulee turhia näyttöjä ja vaivannäköä sekä ostajan että välittäjänkin (!) kannalta, kun katsomassa juoksutetaan porukkaa, jonka ostokyky on ihan jotain muuta kuin mikä myyjän ajatuksissa siintää.


    • EevaLisbet

      että saan viestejä Kiinteistömaailmalta todella myöhään illallakin, joissa kerrotaan, että taas kerran on tullut uusi ostotarjous kohteesta. Tein siis ensimmäisenä ostotarjouksen eräästä asunnosta, johon heti seuraavana päivänä tuli korotus. Tästä lähtien hinta on korottunut jo 30.000 verran. Vaikea uskoa, että asunnon arvo oikeasti olisi tuo. Tuntuu vedätykseltä koko touhu. Luulen, että taustalla on oikeasti muutama ihminen, jota asunto kiinnostaa ja välittäjä on huomannut tämän ja ehkä osallistuu itse peliin?? Sama se, tuntuu vaan pahalta, että joku maksaa liikaa. Lisäksi ihmettelen oikeasti sitä, että voiko ostotarjouksia tehdä siis melkeinpä kellon ympäri. No tietenkin ne voi ehkä saada omaan sähköpostiin, josta ne voi skannata eteenpäin välittäjälle. Taitaa olla pitkät työtunnit...

      • välittäjä saa ostaa

        Onko joku välittäjä niin tyhmä että lähtisi tekemään itse valehuutoja?

        Ajatteleppa asiaa myyjän kannalta, ainakin minä räjähtäisin saman tien jos kuulisin että oli pari hyvää tarjousta, mutta ne hävisivät välittäjän valehuudolle, eikä nyt siis ole ostajaa... Väittäjä saisi kiltisti ostaa kohteen huutamallaan hinnalla, tai sitten hän itkisi ja ostaisi.

        Välittäjän kannalta nyt on yks ja sama että saadaanko jostain kohteesta kymppitonni enenmmän tai vähemmän, se ei hän kuukausipalkkaansa paljon heiluta.


      • 22

        tekstiviesti jossa ilmoitettiin minun tarjoukseni ylitetyn 9 000 € tuli klo 21.50 ?

        Tuossa tuli kiristyksen maku.

        Kauppahintaa tulee 1,6 % kauppahinnasta, mutta välittäjä ymmärtää vain kauppahinnan myyjälle.

        Tosin itse jo lopetin "asiakkaana" olemisen, kun myyjä ilmoitti paljonko minun on tarjottava ja oli valmis ottamaan myyntiin olevan asuntoni.


      • asuntosijoittaja
        välittäjä saa ostaa kirjoitti:

        Onko joku välittäjä niin tyhmä että lähtisi tekemään itse valehuutoja?

        Ajatteleppa asiaa myyjän kannalta, ainakin minä räjähtäisin saman tien jos kuulisin että oli pari hyvää tarjousta, mutta ne hävisivät välittäjän valehuudolle, eikä nyt siis ole ostajaa... Väittäjä saisi kiltisti ostaa kohteen huutamallaan hinnalla, tai sitten hän itkisi ja ostaisi.

        Välittäjän kannalta nyt on yks ja sama että saadaanko jostain kohteesta kymppitonni enenmmän tai vähemmän, se ei hän kuukausipalkkaansa paljon heiluta.

        Välittäjä on provisiolla, ei kuukausipalkkalainen, eli mitä korkeampi hinta, sen enemmän palkkaa. Myyjän ei tarvitse myydä korkeimmalle tarjoalle, sillä aina voi vedota tarjouksen ehtoihin, ja myydä alemmalle.Eli on mahdollista jonkun, myös välittäjän, tehdä korotuksia. Sitäpaitsi ei tarvitse julkaista tarjouksia tehneiden nimiä.
        Kyse ei ole huutokaupasta.
        En osallistu milloinkaan tarjouskauppaan, en ostajana enkä myyjänä.


      • Helvetin enkelit

        Osuit naulan kantaan!. Olen itse ollut tarjouskaupassa osapuolena ja lähtöhinnasta hinta nousi kuusikymmentätuhatta euroa! Välittäjä soitteli vuoron perään tiuhaan tahtiin eri osapuolille ja sai manipuloitua ihmiset huutamaan. Tässä ostajan päätettäväksi jää mikä on asunnon hinta, eli välittäjä delegoi oman työnsä ostajalle. Todella törkeää ja kilpailuvirasto vielä siunaa tällaiset toimet! Tämä on ostajien vedätystä. Puuttuisi nyt vaikka itse Presidenttimme Sauli Niinistö peliin kun oma asuntoministerimme on aivan mykkä ja kädetön.


    • Noita ilmoituksia

      Todella ohitan KAIKKI tarjouskauppailmoitukset smantien. En edes vilkaise niitä. Niistä tulee sellainen maku, että yritetään väkisinkin saada mahdollisimman iso hinta asunnolle. Siis aivan keinotekoisesti. Ja sillä saataisiin myös välittäjälle mahdollisimman isot tulot. Sekä yritetään saada kautta linjan asuntojen hinnat mahdollisimman ylös. TÄMÄ on kiinteistömaailman tarkoitus tässä?
      Ja sitten sekin asia, että onko tuossa hommassa mitään seurantaa tai tarkkailua? Nimittäin onhan se ihan helppoa sopia jonkun ystävien kesken, että he nostavat huutoa vaikka eivät sitä asuntoa ole edes aikoneetkaan ostaa. Ainahan on helppoa sanoa, että tuli pikku este jos sattuu ystävän huuto olemaan se korkein sitten. Ja jos vielä kiinteistömaailma on vaikka mukana juonessa, kuka sen tietää. Siis onko tarkkailua ja tietoa toteutuneista kaupoista tai sitten perutuista kaupoista? Ainakin huutonetissä se on hyvin yleistä, että myyjän kaverit nostaa hintoja. Ovatko muut samaa mieltä?

      • SUSA61

        Olen tässä kohta vuoden seurannut Kiinteistömaailman tarjouskauppasysteemiä ja päivä päivältä tullut vihaisemmaksi ja pettyneemmäksi koko systeemistä. Asetetaan hinta, joka ei ole todellinen, vaan houkutellaan ihmisiä tulemaan paikalle. No, miksi ei voida laittaa hintaa sille tasolle, joka olisi todellinen ja ostaja voisi itse päättää onko ko. kohde mahdollisuuksien rajoissa. Alempaa tarjousta kun ei voi antaa, koska välittäjä ei edes sitä myyjälle vie. Myyjää pidetään pimennossa, keinotekoisessa lasikaapissa ja luodaan visio, että kohteesi on todella haluttu. Myyntiaika nousee ja ostajakandidaatit hermostuvat Kiinteistömaailman tyyliin. Myyjähän loppukädessä päättää millä hinnalla asuntonsa myy, mutta kuinka moni myyjä luottaa omaan vaistoonsa, eikä kuuntele "viisaan" välittäjän sanaa, että älä hyvä ihminen myy vielä tällä hinnalla, teidän hyvän konstin...!


      • mYyJaApina
        SUSA61 kirjoitti:

        Olen tässä kohta vuoden seurannut Kiinteistömaailman tarjouskauppasysteemiä ja päivä päivältä tullut vihaisemmaksi ja pettyneemmäksi koko systeemistä. Asetetaan hinta, joka ei ole todellinen, vaan houkutellaan ihmisiä tulemaan paikalle. No, miksi ei voida laittaa hintaa sille tasolle, joka olisi todellinen ja ostaja voisi itse päättää onko ko. kohde mahdollisuuksien rajoissa. Alempaa tarjousta kun ei voi antaa, koska välittäjä ei edes sitä myyjälle vie. Myyjää pidetään pimennossa, keinotekoisessa lasikaapissa ja luodaan visio, että kohteesi on todella haluttu. Myyntiaika nousee ja ostajakandidaatit hermostuvat Kiinteistömaailman tyyliin. Myyjähän loppukädessä päättää millä hinnalla asuntonsa myy, mutta kuinka moni myyjä luottaa omaan vaistoonsa, eikä kuuntele "viisaan" välittäjän sanaa, että älä hyvä ihminen myy vielä tällä hinnalla, teidän hyvän konstin...!

        Ystäväni tarjosi yksiöstä 20 000 euroa vähemmän kuin tarjouskaupan lähtöhinta oli. Myyjä (asunnon omistaja) joutui hyväksymään tarjouksen, koska kukaan muu ei tarjonnut mitään. Vielä hetki sitten hänelle oli tarjottu kymmeniä tuhansia enemmän, mitä myyjä ei ollut hyväksynyt ahneuksissaan. Sitten joutui kahden asunnon loukkuun ja joutui myymään "alihintaan". Tarjouskaupassa kannattaa olla siis röyhkeä. Ystäväni tarjosi yhtään häpeilemättä alihintaa ja laittoi tarjouksen kestoksi 18 tuntia.


      • tarjouskaupasta
        mYyJaApina kirjoitti:

        Ystäväni tarjosi yksiöstä 20 000 euroa vähemmän kuin tarjouskaupan lähtöhinta oli. Myyjä (asunnon omistaja) joutui hyväksymään tarjouksen, koska kukaan muu ei tarjonnut mitään. Vielä hetki sitten hänelle oli tarjottu kymmeniä tuhansia enemmän, mitä myyjä ei ollut hyväksynyt ahneuksissaan. Sitten joutui kahden asunnon loukkuun ja joutui myymään "alihintaan". Tarjouskaupassa kannattaa olla siis röyhkeä. Ystäväni tarjosi yhtään häpeilemättä alihintaa ja laittoi tarjouksen kestoksi 18 tuntia.

        Tarjouskaupan todellinen ongelma on lähtöhinnan alhaisuus. Ostaja ei tiedä yhtään mitä myyjä todellisuudessa asunnosta haluaa. Välittäjä haluaa mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan asunnosta suhteettoman alhaisella hinnalla.

        Esim. alueen keskikinta 200 000 e
        Tarjouskaupan lähtöhinta 170 000 e, myyjä ja välittäjä ovat kuitenkin sopineet alimmaksi myyntihinnaksi 210 000 e

        Todella typerää, itse jätän nämä tarjouskauppakohteet heti väliin, kun en ala arvuuttelemaan todellista hintaa. Muutenhan ei tuo vedätys poikkea tavallisesta kaupasta. Siinäkin hintaa yleensä yritetään vedättää ylöspäin, mutta yleensä lähtee kyllä ainakin sillä hinnalla mikä oli hintapyyntö, yleensä aina halvemmalla, koska huntapyyntöön on leivottu jo sisään tinkimisvara.


      • ummalau
        tarjouskaupasta kirjoitti:

        Tarjouskaupan todellinen ongelma on lähtöhinnan alhaisuus. Ostaja ei tiedä yhtään mitä myyjä todellisuudessa asunnosta haluaa. Välittäjä haluaa mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan asunnosta suhteettoman alhaisella hinnalla.

        Esim. alueen keskikinta 200 000 e
        Tarjouskaupan lähtöhinta 170 000 e, myyjä ja välittäjä ovat kuitenkin sopineet alimmaksi myyntihinnaksi 210 000 e

        Todella typerää, itse jätän nämä tarjouskauppakohteet heti väliin, kun en ala arvuuttelemaan todellista hintaa. Muutenhan ei tuo vedätys poikkea tavallisesta kaupasta. Siinäkin hintaa yleensä yritetään vedättää ylöspäin, mutta yleensä lähtee kyllä ainakin sillä hinnalla mikä oli hintapyyntö, yleensä aina halvemmalla, koska huntapyyntöön on leivottu jo sisään tinkimisvara.

        Olisiko reilua, tai siis olisi reilua ja tuo voisi toimiakin JOS asunnon pohjahinnan lisäksi pitäisi ilmoittaa se alin mahdollinen hinta.

        Näinhän huutonettikin toimii, vaikka kauppatavara onkin eri.

        Jos kerran jotain on tiedossa välittäjän pitäisi se ilmoittaa ostajaehdokkaalle. Näinhän asuntokaupassa ON toimittava. Hinta lienee tärkeimpiä seikkoja.

        Jos tarkoituksena on olla avoin ja reilu, ilmoitettakoon alin lähtöhinta, alin hyväksyttävä hinta ja sitten ihmiset voivat alkaa tarjoamaan.

        Ihan kuten huuto.netissä.


      • Esimerkki
        tarjouskaupasta kirjoitti:

        Tarjouskaupan todellinen ongelma on lähtöhinnan alhaisuus. Ostaja ei tiedä yhtään mitä myyjä todellisuudessa asunnosta haluaa. Välittäjä haluaa mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan asunnosta suhteettoman alhaisella hinnalla.

        Esim. alueen keskikinta 200 000 e
        Tarjouskaupan lähtöhinta 170 000 e, myyjä ja välittäjä ovat kuitenkin sopineet alimmaksi myyntihinnaksi 210 000 e

        Todella typerää, itse jätän nämä tarjouskauppakohteet heti väliin, kun en ala arvuuttelemaan todellista hintaa. Muutenhan ei tuo vedätys poikkea tavallisesta kaupasta. Siinäkin hintaa yleensä yritetään vedättää ylöspäin, mutta yleensä lähtee kyllä ainakin sillä hinnalla mikä oli hintapyyntö, yleensä aina halvemmalla, koska huntapyyntöön on leivottu jo sisään tinkimisvara.

        Juuri tuosta syystä en itsekään oikein tuosta Tarjouskaupasta pidä.

        Esimerkki, koskee asuntoa josta olen kiinnostunut:

        Asunto ollut Tarjouskaupalla myynnissä kuukausia. Lähtöhinta 580 000 €. Kirjallisia tarjouksia annettu tammi-huhtikuussa 2009 neljä kappaletta, joista korkein 608 000. Myyjä hylännyt tarjoukset, sen jälkeen ei tarjouksia tai hintaehdotuksia ole tullut.

        Samasta kohteesta on parhaillaan kaksi muuta asuntoa myynnissä, aivan saman kokoisia. Toisen hintapyyntö 863 000 €, toisen 1 079 000 € (täysin järjetön, koska on huonompi kuin tuo josta pyydetään 863 tuhatta).

        Mutta kun on selvää että myyjä vaatii vähintään 700 000 - 750 000 tuosta asunnosta, niin mitä ihmeen järkeä on edes laittaa tuo aloitushinta noin alhaiseksi?? Johtaa ihmisiä harhaan ja suoraan sanoen valehtelee.


      • Havaintoja
        tarjouskaupasta kirjoitti:

        Tarjouskaupan todellinen ongelma on lähtöhinnan alhaisuus. Ostaja ei tiedä yhtään mitä myyjä todellisuudessa asunnosta haluaa. Välittäjä haluaa mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan asunnosta suhteettoman alhaisella hinnalla.

        Esim. alueen keskikinta 200 000 e
        Tarjouskaupan lähtöhinta 170 000 e, myyjä ja välittäjä ovat kuitenkin sopineet alimmaksi myyntihinnaksi 210 000 e

        Todella typerää, itse jätän nämä tarjouskauppakohteet heti väliin, kun en ala arvuuttelemaan todellista hintaa. Muutenhan ei tuo vedätys poikkea tavallisesta kaupasta. Siinäkin hintaa yleensä yritetään vedättää ylöspäin, mutta yleensä lähtee kyllä ainakin sillä hinnalla mikä oli hintapyyntö, yleensä aina halvemmalla, koska huntapyyntöön on leivottu jo sisään tinkimisvara.

        "Esim. alueen keskikinta 200 000 e"

        Tätä en ymmärrä asuntokaupassa ollenkaan. Itse en aio maksaa ostettavasta ensiasunnosta (jotain kuviteltua) alueen keskihintaa. Perustelu on yksinkertaisesti se, että jokainen myytävä kohde on yksilö, jonka kunto ja muut tekijät vaikuttavat siihen, paljonko olen kohteesta valmis maksamaan.

        Todellisuus on se, että myytävissä kohteissa on suuriakin eroja. Miksi ei siis myös niiden hinnoissa ? Turha kuvitella, että remontoimattomasta tai peruskuntoisesta kämpästä saa uutta vastaavan hinnan.


      • niiloooo
        Havaintoja kirjoitti:

        "Esim. alueen keskikinta 200 000 e"

        Tätä en ymmärrä asuntokaupassa ollenkaan. Itse en aio maksaa ostettavasta ensiasunnosta (jotain kuviteltua) alueen keskihintaa. Perustelu on yksinkertaisesti se, että jokainen myytävä kohde on yksilö, jonka kunto ja muut tekijät vaikuttavat siihen, paljonko olen kohteesta valmis maksamaan.

        Todellisuus on se, että myytävissä kohteissa on suuriakin eroja. Miksi ei siis myös niiden hinnoissa ? Turha kuvitella, että remontoimattomasta tai peruskuntoisesta kämpästä saa uutta vastaavan hinnan.

        Kyllä se keskihinta antaa hyvän kuvan. Kun olet hieman aikaa seurannut tietyllä alueella myytäviä asuntoja, selviää aika nopeasti millaista hintaa minkäkin tasoisesta ja kuntoisesta yleensä pyydetään. Aika harvassa kohteessa hinta poikkeaa olennaisesti. Aina joku kuitenkin kokeilee kepillä jäätä järjettömällä hintapyynnöllä. Sellaiset jäävät kuitenkin myyjän käsiin. Huomattavsti halvempia hintapyyntöjä esiintyy ainoastaan tarjouskauppakohteissa, eikä niitäkään ole tarkoitus myydä lähellekään ilmoitetulla hinnalla. Ne oikein pomppaavat silmille muiden asuntojen joukosta.

        Tavallisen hintaluokan asunnot eivät kyllä ole mitään yksilöitä. Samaa harmaata massaa. Remontit usein hutaistuja silmänlume temppuja ja pommikunnossa olevan saat hieman halvemmalla, mutta remontti nostaa hinnan samaan kuitenkin. Plus miinus nolla.

        Tärkeämpää osakkeen ostossa on selvittää taloyhtiön kunto, tehdyt remontit ja tulevat kunnostukset. Siinä voi ihan oikeasti tehdä itselleen palveluksen.


      • Soitto kuluttaja-asiamiehelle??

        Meillä ihan sama, halusiimme välttää tarjouskauppakohteet, mutta kuinka ollakkaan kohteemme muuttui tarjouskaupaksi tarjouksemme teon jälkeen???

        Teimme tarjouksen asunnosta, joka oli ns. hiljaisessa myynnissä (ei netissä ja välittäjän suoraan meille tarjoama). Tarjous ja euromäärät ovat "normaalissa" kaupankäynnissä ostajan ja myyjän välinen luottamuksellinen asia. Tulimme Kiinteistömaailman toimistosta kotiin ja katsoin nettiin: tarjouksemme oli julkaistu netissä ja kohde julkaistu tarjouskauppakohteena.

        Pettymys suuri, etenkin kun juuri minuutteja aikaisemmin välittäjä painottanut kuinka talo nimenomaan noudattaa hyviä kiinteistövälityksen tapoja.

        Soitto kuluttaja-asiamiehelle??


      • kroki
        Soitto kuluttaja-asiamiehelle?? kirjoitti:

        Meillä ihan sama, halusiimme välttää tarjouskauppakohteet, mutta kuinka ollakkaan kohteemme muuttui tarjouskaupaksi tarjouksemme teon jälkeen???

        Teimme tarjouksen asunnosta, joka oli ns. hiljaisessa myynnissä (ei netissä ja välittäjän suoraan meille tarjoama). Tarjous ja euromäärät ovat "normaalissa" kaupankäynnissä ostajan ja myyjän välinen luottamuksellinen asia. Tulimme Kiinteistömaailman toimistosta kotiin ja katsoin nettiin: tarjouksemme oli julkaistu netissä ja kohde julkaistu tarjouskauppakohteena.

        Pettymys suuri, etenkin kun juuri minuutteja aikaisemmin välittäjä painottanut kuinka talo nimenomaan noudattaa hyviä kiinteistövälityksen tapoja.

        Soitto kuluttaja-asiamiehelle??

        Sinuna ilmoittasin asiasta Ostoturva.fi:lle. Heillä on kokemusta kiinteistökauppiaiden toiminnasta.


      • kroki kirjoitti:

        Sinuna ilmoittasin asiasta Ostoturva.fi:lle. Heillä on kokemusta kiinteistökauppiaiden toiminnasta.

        Ei löydä miltään alalta tunnettujakaan yrityksiä, ja suosittelee sen vuoksi haetun yrityksen tarjoamien palveluiden välttämistä.

        Ei siedettävä visuaalinen ilme oikeuta sisällön puuttumista, eikä herjaamaan yrityksiä, jotka käyttävät rahansa järkevämmin kuin sijoittamalla sun nettisivustoon!!


      • 25

        myyjän ja välittäjän sopima.

        Eli ei tarjousta edes ole sillä vain kiristetään ja kutitetaan ostajaa maksat lisää.

        Kiinteistömaailman pieninkin myynti palkkio on yli 2 000 € suurin.


      • Ei tule kauppoja
        tarjouskaupasta kirjoitti:

        Tarjouskaupan todellinen ongelma on lähtöhinnan alhaisuus. Ostaja ei tiedä yhtään mitä myyjä todellisuudessa asunnosta haluaa. Välittäjä haluaa mahdollisimman paljon ihmisiä kiinnostumaan asunnosta suhteettoman alhaisella hinnalla.

        Esim. alueen keskikinta 200 000 e
        Tarjouskaupan lähtöhinta 170 000 e, myyjä ja välittäjä ovat kuitenkin sopineet alimmaksi myyntihinnaksi 210 000 e

        Todella typerää, itse jätän nämä tarjouskauppakohteet heti väliin, kun en ala arvuuttelemaan todellista hintaa. Muutenhan ei tuo vedätys poikkea tavallisesta kaupasta. Siinäkin hintaa yleensä yritetään vedättää ylöspäin, mutta yleensä lähtee kyllä ainakin sillä hinnalla mikä oli hintapyyntö, yleensä aina halvemmalla, koska huntapyyntöön on leivottu jo sisään tinkimisvara.

        Ensiasunnon ostajana en voi ymmärtää tätä nykyisin asuntokauppaan pesiytynyttä keskihinta-ajattelua.

        Asuntoja myydään rikastumisen kiilto silmissä jonkin kuvitteellisen alueen asuntojen keskihinnan perusteella ymmärtämättä lainkaan sitä, että jokainen myytävä kohde on yksilö ! Tämä tarkoittaa sitä, että samalla alueella ja jopa samassa rapussa tai korttelissa voi olla täysin samaa kokoluokkaa olevat asunnot, joista toinen on erittäin hyvin pidetty ja jopa valmiiksi remontoitu, kun taas toinen kohde voi olla täysin peruskuntoinen, ja tekniikaltaan kuppaista 70-lukua halpoine muovimattoineen ja repsottavine nurkkineen.

        Silti asuntoja yritetään myydä samoilla neliöhinnoilla. No, mutta tämä on tietysti myyjän ja asuntovälittäjän ongelma, sillä ostaja on kuitenkin se, joka tekee ostopäätöksen. Se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan...


    • petetty

      Oma kokemukseni Kiinteistömaailmann tarjouskaupasta on surkuhupaisaa asiakkaan vedätystä. Tein myyjän hyväksymän (välittäjän mukaan sekä suullisesti että kirjallisesti) tarjouksen; vain muutama tunti ilmoituksen jälkeen sain tekstiviestin korkeammasta tarjouksesta sekä mahdollisuuden korkempaan. Soittaessani välittäjälle sopimuksen sitovuudesta oikeustoimilaki) hän vihamielisesti käski riitauttaa asian käräjille. Että sillee.... Lisäksi ihmetykseeni sopimussanktion rikkomuksesta vain yksipuolisesti hän sanoi sääntöjen ilevan sellaiset.

    • 90+gh34t

      me ainakin saatiin itse päättää kauanko tarjouksemme on voimassa, ei tarvinnut olla viikkoa. Ja toiseksi, tarjouskaupassa korkein annettu tarjous on julkisesti nähtävillä reaaliaikaisesti netissä kohteen tiedoissa.

      Mutta en silti oikein tykkää koko tarjouskauppa-systeemistä.

      Ja ostaja voi tarjota yhtäaikaisesti ihan niin monesta kohteesta kuin haluaa, jos vain rahaa riittää :) Mikäli myyjä hyväksyy tarjouksen ja ostaja peruu, sakko on yleensä muutaman tonnin :)

      • No entäs tämä...

        Tarjouskaupan ideana luulisi olevan se, että ostaja pystyy jotakuinkin päättelemään millä hinnalla hän asunnon saa, mutta näin se ei todellakaan ole.

        Kävimme tarjouskilvan yhden pariskunnan B kanssa Nurmijärvellä sijaitsevasta omakotitalosta. B tarjosi kämpästä alkuun 270.000€, jota korotimme alkuun 275.000€. Sitten B 280, me 285. Tämän jälkeen välittäjä soitti, että myyjä haluaa nyt viimeiset tarjoukset molemmilta tahoilta ja kertoi B:llä sen olevan 286 ja pyysi meitä tekemään vastatarjouksen. No tietenkin, kun tiesimme, ettei vastapuoli enää korota, tarjosimme 287500 ja homman pitäisi olla selvä, mutta ei. Tänään välittäjä soitti ja kertoi, että myyjä oli hyväksynyt alemman tarjouksen, koska B oli kai myös Nurmijärveltä ja jonkun pankkikytköksen takia.

        Eli meille ei tässä 'tarjous'kaupassa annettu mahdollisuutta korottaa tarjousta, tai kerrottu hintaa, jolla asunto olisi irronnut. Sekin olisi vielä tuntunut jotenkin 'reilulta', jos olisi kerrottu että ulkopaikkakuntalaisille 10000 lisää tai että nykyistä tarjoustanne ei hyväksytty, korotatteko.

        Tämän lisäksi tämä pariskunta B maksaa mielestäni nyt turhaa 16000€ lisähintaa asunnosta, jonka hintaa me vivutimme. Voin sanoa, jos viesti tavoittaa, että älkää maksako. Meistä ei ole ainakaan huolta vastatarjoajiksi. Eli 270 tiskiin.

        Huvittavaa, että ostaja sitoutetaan tarjouksillaan kauppaan, mutta myyjää ei koske mitkään säännöt. Näinhän se on, mutta kyllä jos puhutaan tarjouskaupasta niin kuvittelisi korkeimmalla tarjouksella voittavan.

        Tällaiset myynti-ilmoitukset voi ripustaa jatkossa Nurmijärven Alepan ilmoitustaululle.

        Kiitokset Kiinteistömaailmalle jännittävistä hetkistä.


      • MyösMinäRuotsissa
        No entäs tämä... kirjoitti:

        Tarjouskaupan ideana luulisi olevan se, että ostaja pystyy jotakuinkin päättelemään millä hinnalla hän asunnon saa, mutta näin se ei todellakaan ole.

        Kävimme tarjouskilvan yhden pariskunnan B kanssa Nurmijärvellä sijaitsevasta omakotitalosta. B tarjosi kämpästä alkuun 270.000€, jota korotimme alkuun 275.000€. Sitten B 280, me 285. Tämän jälkeen välittäjä soitti, että myyjä haluaa nyt viimeiset tarjoukset molemmilta tahoilta ja kertoi B:llä sen olevan 286 ja pyysi meitä tekemään vastatarjouksen. No tietenkin, kun tiesimme, ettei vastapuoli enää korota, tarjosimme 287500 ja homman pitäisi olla selvä, mutta ei. Tänään välittäjä soitti ja kertoi, että myyjä oli hyväksynyt alemman tarjouksen, koska B oli kai myös Nurmijärveltä ja jonkun pankkikytköksen takia.

        Eli meille ei tässä 'tarjous'kaupassa annettu mahdollisuutta korottaa tarjousta, tai kerrottu hintaa, jolla asunto olisi irronnut. Sekin olisi vielä tuntunut jotenkin 'reilulta', jos olisi kerrottu että ulkopaikkakuntalaisille 10000 lisää tai että nykyistä tarjoustanne ei hyväksytty, korotatteko.

        Tämän lisäksi tämä pariskunta B maksaa mielestäni nyt turhaa 16000€ lisähintaa asunnosta, jonka hintaa me vivutimme. Voin sanoa, jos viesti tavoittaa, että älkää maksako. Meistä ei ole ainakaan huolta vastatarjoajiksi. Eli 270 tiskiin.

        Huvittavaa, että ostaja sitoutetaan tarjouksillaan kauppaan, mutta myyjää ei koske mitkään säännöt. Näinhän se on, mutta kyllä jos puhutaan tarjouskaupasta niin kuvittelisi korkeimmalla tarjouksella voittavan.

        Tällaiset myynti-ilmoitukset voi ripustaa jatkossa Nurmijärven Alepan ilmoitustaululle.

        Kiitokset Kiinteistömaailmalle jännittävistä hetkistä.

        Tukholmassa asuntoja ei myydä juuri millään muulla lailla kuin tarjouskaupalla.
        On myös todistettu että myyjä saa parhaimman hinnan tarjouskaupoilla. Varsinkin jos kyseessä on persoonallinen koti johon ostaja "rakastuu". Silloin tarjouskaupassa voi tehdä hyvät rahat koska ostaja on valmis maksamaan vähän enemmänkin saadakseen mitä haluaa.

        Tarjouskauppa on uusi juttu Suomessa mutta vanha juttu maailmalla.


      • junttilan einari
        MyösMinäRuotsissa kirjoitti:

        Tukholmassa asuntoja ei myydä juuri millään muulla lailla kuin tarjouskaupalla.
        On myös todistettu että myyjä saa parhaimman hinnan tarjouskaupoilla. Varsinkin jos kyseessä on persoonallinen koti johon ostaja "rakastuu". Silloin tarjouskaupassa voi tehdä hyvät rahat koska ostaja on valmis maksamaan vähän enemmänkin saadakseen mitä haluaa.

        Tarjouskauppa on uusi juttu Suomessa mutta vanha juttu maailmalla.

        Että ihan tavanomaista bättrefolkin keskuudessa Tukholmassa puhumattakaan Lontoosta ja Pariisista, että vain juntti arvostelee arveluttavaa kauppiasta.


      • mukavastihan tuo men
        No entäs tämä... kirjoitti:

        Tarjouskaupan ideana luulisi olevan se, että ostaja pystyy jotakuinkin päättelemään millä hinnalla hän asunnon saa, mutta näin se ei todellakaan ole.

        Kävimme tarjouskilvan yhden pariskunnan B kanssa Nurmijärvellä sijaitsevasta omakotitalosta. B tarjosi kämpästä alkuun 270.000€, jota korotimme alkuun 275.000€. Sitten B 280, me 285. Tämän jälkeen välittäjä soitti, että myyjä haluaa nyt viimeiset tarjoukset molemmilta tahoilta ja kertoi B:llä sen olevan 286 ja pyysi meitä tekemään vastatarjouksen. No tietenkin, kun tiesimme, ettei vastapuoli enää korota, tarjosimme 287500 ja homman pitäisi olla selvä, mutta ei. Tänään välittäjä soitti ja kertoi, että myyjä oli hyväksynyt alemman tarjouksen, koska B oli kai myös Nurmijärveltä ja jonkun pankkikytköksen takia.

        Eli meille ei tässä 'tarjous'kaupassa annettu mahdollisuutta korottaa tarjousta, tai kerrottu hintaa, jolla asunto olisi irronnut. Sekin olisi vielä tuntunut jotenkin 'reilulta', jos olisi kerrottu että ulkopaikkakuntalaisille 10000 lisää tai että nykyistä tarjoustanne ei hyväksytty, korotatteko.

        Tämän lisäksi tämä pariskunta B maksaa mielestäni nyt turhaa 16000€ lisähintaa asunnosta, jonka hintaa me vivutimme. Voin sanoa, jos viesti tavoittaa, että älkää maksako. Meistä ei ole ainakaan huolta vastatarjoajiksi. Eli 270 tiskiin.

        Huvittavaa, että ostaja sitoutetaan tarjouksillaan kauppaan, mutta myyjää ei koske mitkään säännöt. Näinhän se on, mutta kyllä jos puhutaan tarjouskaupasta niin kuvittelisi korkeimmalla tarjouksella voittavan.

        Tällaiset myynti-ilmoitukset voi ripustaa jatkossa Nurmijärven Alepan ilmoitustaululle.

        Kiitokset Kiinteistömaailmalle jännittävistä hetkistä.

        K-maailman tarjouskauppasääntöjen mukaan tuo varmaan kuitenkin meni. Kannattaa selvittää säännöt etukäteen. Jos säännöt eivät miellytä niin joko ei mene mukaan leikkiin lainkaan tai ottaa sen riskin että tulee pettymään "epäreilujen" sääntöjen takia.


      • Anonyymi
        No entäs tämä... kirjoitti:

        Tarjouskaupan ideana luulisi olevan se, että ostaja pystyy jotakuinkin päättelemään millä hinnalla hän asunnon saa, mutta näin se ei todellakaan ole.

        Kävimme tarjouskilvan yhden pariskunnan B kanssa Nurmijärvellä sijaitsevasta omakotitalosta. B tarjosi kämpästä alkuun 270.000€, jota korotimme alkuun 275.000€. Sitten B 280, me 285. Tämän jälkeen välittäjä soitti, että myyjä haluaa nyt viimeiset tarjoukset molemmilta tahoilta ja kertoi B:llä sen olevan 286 ja pyysi meitä tekemään vastatarjouksen. No tietenkin, kun tiesimme, ettei vastapuoli enää korota, tarjosimme 287500 ja homman pitäisi olla selvä, mutta ei. Tänään välittäjä soitti ja kertoi, että myyjä oli hyväksynyt alemman tarjouksen, koska B oli kai myös Nurmijärveltä ja jonkun pankkikytköksen takia.

        Eli meille ei tässä 'tarjous'kaupassa annettu mahdollisuutta korottaa tarjousta, tai kerrottu hintaa, jolla asunto olisi irronnut. Sekin olisi vielä tuntunut jotenkin 'reilulta', jos olisi kerrottu että ulkopaikkakuntalaisille 10000 lisää tai että nykyistä tarjoustanne ei hyväksytty, korotatteko.

        Tämän lisäksi tämä pariskunta B maksaa mielestäni nyt turhaa 16000€ lisähintaa asunnosta, jonka hintaa me vivutimme. Voin sanoa, jos viesti tavoittaa, että älkää maksako. Meistä ei ole ainakaan huolta vastatarjoajiksi. Eli 270 tiskiin.

        Huvittavaa, että ostaja sitoutetaan tarjouksillaan kauppaan, mutta myyjää ei koske mitkään säännöt. Näinhän se on, mutta kyllä jos puhutaan tarjouskaupasta niin kuvittelisi korkeimmalla tarjouksella voittavan.

        Tällaiset myynti-ilmoitukset voi ripustaa jatkossa Nurmijärven Alepan ilmoitustaululle.

        Kiitokset Kiinteistömaailmalle jännittävistä hetkistä.

        Samanlainen kokemus


    • emmivalo

      Yritin juuri tarjouskaupalla ostaa unelmakämppääni Helsingistä, mutta hinta karkasi täysin käsistä! Ehdin jo moneen kertaan innostua, kun korkein tarjous oli päivän pari minun nimissäni, mutta sitten joku tuli ja korotti. Monien pettymyksien jälkeen päätin luopua pelistä. Ihmisiä yritetään huijata innostamalla kilpailutilanteeseen ja roikottamalla edessä hintaa, joka ei ole lähimainkaan se mitä myyjä asunnosta haluaa. Tästä lähtien kierrän kyllä kaikki Kiinteistömaailmat kaukaa!

      • Asuntosijoittaja

        Sijoitusasuntoa ostavana minä pidän tarjouskaupastan sillä näen mitä asunnosta on tarjottu. Eli ei tarvitse laittaa tarjousta sokeana, kuten normaalissa asuntokaupassa, jossa ei tiedä mitä muut ostajat tarjoavat.

        Tiedän tarkalleen mitä asunnosta kannataa maksaa, jotta investointi on minulle kannattavaa. En sotke tunteita asuntokauppaan kuten monet tähänkin viestiketjuun kirjoittavista näköjään tekee. Joten jos hinta nousee ylemmäksi kuin minun laskelmani kannattavasta sijoituksesta jätän pelin siihen.

        Edellisen asunnon ostin koska kukaan ei kuukauteen ollut tarjonnut mitään joten tein tarjouksen 10e halvemmalla kuin Kiinteistömaailman mainostama alin tarjouskauppahinta. Kaupat tuli ja sain asunnon markkinahintoja halvemmalla.


      • pankki on jo ovella
        Asuntosijoittaja kirjoitti:

        Sijoitusasuntoa ostavana minä pidän tarjouskaupastan sillä näen mitä asunnosta on tarjottu. Eli ei tarvitse laittaa tarjousta sokeana, kuten normaalissa asuntokaupassa, jossa ei tiedä mitä muut ostajat tarjoavat.

        Tiedän tarkalleen mitä asunnosta kannataa maksaa, jotta investointi on minulle kannattavaa. En sotke tunteita asuntokauppaan kuten monet tähänkin viestiketjuun kirjoittavista näköjään tekee. Joten jos hinta nousee ylemmäksi kuin minun laskelmani kannattavasta sijoituksesta jätän pelin siihen.

        Edellisen asunnon ostin koska kukaan ei kuukauteen ollut tarjonnut mitään joten tein tarjouksen 10e halvemmalla kuin Kiinteistömaailman mainostama alin tarjouskauppahinta. Kaupat tuli ja sain asunnon markkinahintoja halvemmalla.

        Myyjällehhän toi on tilaisuus saada korsuna myytyä kukaties sievoisella voitolla. Ei todellakaan huono idea myyjälle luulisi yleisemmäksikin. Koska suurin hinku asunnollahan on juuri tehdä tuohta/massia / pätäkkää. Kukapa sitä nyt tappiolla myisi? Ja kun korot ovat alhaalla ja pankit myöntää hövelisti isoja lainoja on se oikeastaan kädenojennus luopuvalle polvelle puhaltaa kunnon asuntokupla joka paukahtaa kun korot nousee ja entinen asukas on jossain palmun alla ihmettelemässä että menihän se vedätysd läpi. Kyllä siitä palvelusta jo välittäjälle hyvin mielin hiukan maksaa. Tämä instrumentti on siis juuri tälläiselle matalan koron ajalle mitä oikein tapa saada päivän paras hinta asunnolle. Josta haluaa eroon hankkiutua. Kiiruusti kaupoille ettette jää ilman. ja kannattaa nostella hintaa saman tien 1000- 3000 haarukalla turha noita alle 1000 eur tarjouksia jättää työllistää vaan välittäjää (mahtaako edes kirjata)

        Se on myyjien markkinat NYT kun korot alhaalla. kun korot nousee alkaa pankit takomaan tulosta


      • kilpailu mieliala

        niinhän tarjouskauppe menee eli huutokauppa myydään uniikkia asuntoa uniikki ominaisuuksineen ja kun saadaan kysyntä luotua tolla kikalla niin alkaa armoton kilpailu jossa ostaja luulee saavvuttaneensa jonkun voiton. Eli voitto oli lähteä pankin rengiksi. Oli kuulemma rikkailla kilpailu kumpi saa tuhlattua enemmän rahaa 6 tunnissa. tiukka skaba oli kuulemma


      • Kermankuorija
        kilpailu mieliala kirjoitti:

        niinhän tarjouskauppe menee eli huutokauppa myydään uniikkia asuntoa uniikki ominaisuuksineen ja kun saadaan kysyntä luotua tolla kikalla niin alkaa armoton kilpailu jossa ostaja luulee saavvuttaneensa jonkun voiton. Eli voitto oli lähteä pankin rengiksi. Oli kuulemma rikkailla kilpailu kumpi saa tuhlattua enemmän rahaa 6 tunnissa. tiukka skaba oli kuulemma

        Mielenkiintoinen tapa sinänsä. Kun ostaja tarjoaa on tarjous voimassa 48h. Sinä aikana myyjä ilmoittaa hyväksyykö vai hylkääkö tarjouksen. Tänä aikana toiset ostajat voivat myös korottaa tarjouksiaan. Ostaja on siis sitoutunut ostamaan, mutta myyjä ei ole sitoutunut myymään. Erikoista on myös se, että hylätytkin tarjoukset jäävät esim etuoven listoille mikäli se sattuu olemaan korkein tarjous sillä hetkellä. Lähtöhinta onkin usein kymmeniä tuhansia pienempi kuin myyjän minimihinta millä suostuu kohteen myymään. Hintaahan tällä tavoin saa ylös kivasti, varsinkin kun myös ne hylätyt tarjoukset jäävät listoille.

        Perinteinen huutokauppa toki olisi eri juttu, sillä siinä suurimman tarjouksen huutanut todellakin saa ostettua kohteen, mutta tässä taas ei.


    • Tarjouksen tehnyt

      Tarjouskauppa on kieltämättä ostajan kannalta ikävä tapa tehdä kauppaa... Mutta kysymys kuuluu: -Voiko siitä kuitenkin joissain tapauksissa olla ostajelle hyötyä? Olen seuraillut että todella monet täällä (ja muilla foorumeilla) sanovat että kiertävät tarjouskaupat kaukaa vaikka kuinka kiinnostava kohde olisi kyseessä. Sen luulisi vähentävän ostajien määrää niin että ehkä myyjä ei saakaan niitä tarjouksia, ja joutuu myymään kohteen sillä huonolla lähtöhinnalla.

      Tätä ainakin itse tällä hetkellä toivon. Olen ainoa tarjoaja, ja tarjoustani ei ole hyväksytty. Nyt sitten vaan venytellään samaa tarjousta, vetkutellaan ja vedätetään myyjää, että josko vaikka huomais ettei muitakaan tarjouksia ole luvassa. Nyt olis vaan kyse siitä että kumman kantti pettää ensin.

      • wwwwwwwwwwwwww

        Tuttavan tuttava osti kesämökin tarjouskaupalla ja nyt katuu kauppaa. Mökki haarukoitui tarkemmin tutustuttaviin kohteisiin juuri hintansa puolesta, mutta tarjouskaupalla hinta hilautui korkeammaksi kuin mitä olivat alunperin ajatelleet mökkiin laittaa. Huutokauppameiningillä innostuu helposti liikaa, tämähän on jutun idea.

        Juuri näin on itsellenikin meinannut käydä. Nyt jätän tarjouskauppakohteet väliin kokonaan.


      • ei ole pakko

        myydä, jos tavoitehinta ei toteudu. Hän voi muuttaa vaikka kesken myynnin kohteensa myytäväksi perinteisellä tyylillä. Jos myyjä ei ole ilmoittanut hyväksyvänsä tuota tarjoustasi, ei hän sitä hyväksy myöhemminkään. Tuskin kukaan alihintaan asuntoaan myy.


    • Uusi-suomi

      Kyseessä on nousuajan ilmiö kun pankista saa lainaa niin paljon kun kehtaa pyytää. Siksi ainut tapa myyjäpuolen palvella asiakasta on ottaa tarjouksia huutokauppa idealla vastaan koska kuitenkin parempia tarjoajia on tulossa. Koska rytkönen ym kumppanit varoittelevat jo että asdunnot loppuvat kesken. Kaikille ei riitä eli nyt kannattaa ostaa kiiruusti ja varmuuden vuoksi tinkiä hintaa korkeammalle että saisi asunnon. Nyt on myyjän markkinat ja asunnot suorastaan revitään käsistä.

    • tarjouskaupassa

      on se, että asunnolle laitetaan "pohjahinta" joka on pienempi kuin asunnon arvo todellisuudessa on, samoin jo myyntiin laitto hetkellä mietitään välittäjän kanssa tavoite hinta, mitä hintaa siitä asunnosta lähdetään hakemaan, joten myyjäkään ei voi vedättää tarjouskauppaa ihan mielin määrin. Myyjä joutuu kirjallisesti sitoutumaan siihen, että jos/kun asunnosta tehdään järkevä tarjous, tai tavoitehinta on saavutettu, on tarjous hyväksyttävä. Muutenhan koko homma jatkuisi ja jatkuisi, myyjä yrittäisi saada aina vaan lisää. Jos joku tarjoaa esim. pari tonnia pohjahinnan päälle, se todennäköisesti ei sillä vielä lähde. myyjä ei näe eikä tiedä, ketkä tekee tarjouksia. Tarjous tehdään välittäjälle, välittäjä ilmoittaa myyjälle, ja jos tarjous ei ole lähimainkaan tuota tavoitehintaa, myyjä sitä tuskin hyväksyy. Välittäjä kirjaa nettiin viimeksi tehdyn tarjouksen, jotta muut mahdolliset tarjoajat näkevät, mitä on jo tarjottu. Tarjouksen voimassa olo ajanhan saa jokainen päättää ihan itse, ei tarvitse jäädä viikoksi roikkumaan, vaan se voi olla vaikka yksi päivä. Jos laitat esim. 10 000 tuon pohjahinnan päälle, aletaan olla lähellä todellista arvoa ja tavoite hintaa, jonka myyjäkin voi jo hyväksyä.

      • ajskoengf

        Eipä ole Tarjouskauppakohteet ottaneet tuulta purjeiden alle, ainakaan niillä alueilla joiden mökkitarjontaa seuraan.

        Tästä ja muutenkin myynnissä olevien mökkien määristä voi vetää yhden johtopäätöksen. Suuret ikäluokat ovat laittaneet mökkejä myyntiin, eikä uutta sukupolvea taida kiinnostaa mökkeily samoissa määrin.

        Itselläni myös harkinnassa, onko mökkeily sittenkään meidän "juttu". Vuokramökkeily on hyvä vaihtoehto.

        Hintatason pitää ainakin laskea, ennen kuin mökkikauppa syntyy. Kyllä minä tästäkin tarjonnasta itselleni muutaman sopivan mökin löydän, mutta kuten sanottu, liikaa pyyntiä. Mökkeily ei saa olla koko elämä, vaan rahaa pitää riittää muuhunkin.

        Tarjouskauppakohteisiin en lusikkaani kuitenkaan laita.


      • kjfghuasd
        ajskoengf kirjoitti:

        Eipä ole Tarjouskauppakohteet ottaneet tuulta purjeiden alle, ainakaan niillä alueilla joiden mökkitarjontaa seuraan.

        Tästä ja muutenkin myynnissä olevien mökkien määristä voi vetää yhden johtopäätöksen. Suuret ikäluokat ovat laittaneet mökkejä myyntiin, eikä uutta sukupolvea taida kiinnostaa mökkeily samoissa määrin.

        Itselläni myös harkinnassa, onko mökkeily sittenkään meidän "juttu". Vuokramökkeily on hyvä vaihtoehto.

        Hintatason pitää ainakin laskea, ennen kuin mökkikauppa syntyy. Kyllä minä tästäkin tarjonnasta itselleni muutaman sopivan mökin löydän, mutta kuten sanottu, liikaa pyyntiä. Mökkeily ei saa olla koko elämä, vaan rahaa pitää riittää muuhunkin.

        Tarjouskauppakohteisiin en lusikkaani kuitenkaan laita.

        Eihän tuossa ollut kyse mistään turhasta kesämökistä vaan asunnosta. Mökkiä ei kenenkään ole pakko ostaa, mutta jossain on kumminkin asuttava... Siinä tarjouskauppa toimii varmaan samalla lailla kuin muutkin myyntisysteemit. Omaa yksiötä markka-aikana ostaessani pistin varmuuden vuoksi hintapyynnön päälle kymppitonnin (n. 2000 euroa) ylimääräistä. Sain kämpän, ja siellä olen asunut jo pitkään. Että "tarjouskauppa"-menetelmällä (tarjoamalla muita ostajaehdokkaita enemmän) mentiin jo toistakymmentä vuotta sitten.


    • Omistusasuja..

      Ei liene mitään väärää, että asunnon saa se joka sitä eniten arvostaa.

    • jos oikeita huutoja

      Korkein huutohan on kokoajan tiedossa. Mitä väliä sillä on että paljonko niitä on tullu ja missä ajassa?!?

      Ostaja tietää mitä on valmis maksamaan, eikä huuda sitä enempää. Vikkohan nyt on vielä varsin kohtuullinen tarjouksen voimassaoloaika, jos oikeasti on kohteesta kiinnostunu.

    • sellasita sattuu

      Kaupungin järjestämässä tonttihuutokaupassa jätetään tarjous tontista ja korkeimman tarjouksen antanut saa tontin.

      Kaveri halusi erään tontin ja jätti siitä tarjouksen. Myöhemmin laskeskelivat että tarjous saattaa olla vähän alakantissa ja jättivät uuden hieman korkeamman tarjouksen. Saivat tontin ja kuulivat että kukaan muu ei ollu jättäny siitä tontista tarjousta, olisivat saaneet lähtöhinnalla, joka oli alle puolet heidän tarjoamastaan. Hieman kuulema otti päähän.

      • subprime?

        Koska asunnot uhkaavta loppua ja kyseessä on pakko ostoon verrattava tilanne on myyjän fiksua suorastaan suositeltavaa myydä asunto juuri kyseisellä keinolla. Nyt on myyjän markkinat hinnat nousee 5000 eur viikko. Onneksi olkoon myyjille. Ostajat kilpailee nyt kaikesta pätkätöillä ja vivutuksella et sais lainaa asuntoon. Kuulemma handelsbankenin maksat vaan korot laina on myös monen vähävaraisen ideana


      • Ihmetteleväinen...
        subprime? kirjoitti:

        Koska asunnot uhkaavta loppua ja kyseessä on pakko ostoon verrattava tilanne on myyjän fiksua suorastaan suositeltavaa myydä asunto juuri kyseisellä keinolla. Nyt on myyjän markkinat hinnat nousee 5000 eur viikko. Onneksi olkoon myyjille. Ostajat kilpailee nyt kaikesta pätkätöillä ja vivutuksella et sais lainaa asuntoon. Kuulemma handelsbankenin maksat vaan korot laina on myös monen vähävaraisen ideana

        Eräs asunto on ollut nyt myynnissä ainakin heinäkuusta 2010 (kävin silloin katsomassa tuota asuntoa). Alkuperäinen hintapyyntö oli muistaakseni yli 110 000, olisiko ollut alkujaan 115 000 euroa. (Ihan kohtuullinen pyynti tuolla alueella ja tuosta yhtiöstä ja asunnon koko on 2h k.)

        50-luvun kerrostalo, pinnat kunnossa, putki- ja hissirempat tehty, ikkunat vaihdettu yms. eli hyvin hoidettu yhtiö. Muuten ihan ok asunto, mutta... keittiön ja makuuhuoneen ikkunan alla on Siwan lastauslaituri ja asunto on kerrostalon 2. kerroksessa. Maisema ei siis ole kauhean viehättävä ja meteliäkin kuulunee.

        Asunto on nyt ollut tyhjillään elokuusta 2010 alkaen. Tiputtivat ensin hintaa aina muutamalla tuhannella, kunnes parisen kuukautta sitten kohde laitettiin tarjouskauppakohteeksi. Nyt lähtöhintä on 94 000. Eikä yhtään lähtöhintaa ylittävää tarjousta ole tullut, jos on tullut ylipäätään yhtään tarjousta.

        En parhaalla tahdollanikaan ymmärrä tuon kohteen myyntitaktiikkaa. Nyt näyttää lähinnä, että tilanne koko asunnon kohdalla on täysin kuollut, eikä mitään tapahdu. Myyjä on lisäksi ilmeisesti kahden asunnon loukossa, mikäli välittäjään on uskomista. Välittäjä kertoi heinäkuussa, että myyjätaho muuttaa juuri uuteen asuntoon ja asunto siis vapautuu heti elokuussa. (Onneksi ovat saaneet vähän kuvia päivitettyä, eikä huonekaluja ole enää jäljellä.)


      • Mieluummin ilman
        Ihmetteleväinen... kirjoitti:

        Eräs asunto on ollut nyt myynnissä ainakin heinäkuusta 2010 (kävin silloin katsomassa tuota asuntoa). Alkuperäinen hintapyyntö oli muistaakseni yli 110 000, olisiko ollut alkujaan 115 000 euroa. (Ihan kohtuullinen pyynti tuolla alueella ja tuosta yhtiöstä ja asunnon koko on 2h k.)

        50-luvun kerrostalo, pinnat kunnossa, putki- ja hissirempat tehty, ikkunat vaihdettu yms. eli hyvin hoidettu yhtiö. Muuten ihan ok asunto, mutta... keittiön ja makuuhuoneen ikkunan alla on Siwan lastauslaituri ja asunto on kerrostalon 2. kerroksessa. Maisema ei siis ole kauhean viehättävä ja meteliäkin kuulunee.

        Asunto on nyt ollut tyhjillään elokuusta 2010 alkaen. Tiputtivat ensin hintaa aina muutamalla tuhannella, kunnes parisen kuukautta sitten kohde laitettiin tarjouskauppakohteeksi. Nyt lähtöhintä on 94 000. Eikä yhtään lähtöhintaa ylittävää tarjousta ole tullut, jos on tullut ylipäätään yhtään tarjousta.

        En parhaalla tahdollanikaan ymmärrä tuon kohteen myyntitaktiikkaa. Nyt näyttää lähinnä, että tilanne koko asunnon kohdalla on täysin kuollut, eikä mitään tapahdu. Myyjä on lisäksi ilmeisesti kahden asunnon loukossa, mikäli välittäjään on uskomista. Välittäjä kertoi heinäkuussa, että myyjätaho muuttaa juuri uuteen asuntoon ja asunto siis vapautuu heti elokuussa. (Onneksi ovat saaneet vähän kuvia päivitettyä, eikä huonekaluja ole enää jäljellä.)

        Vihreiltä niityiltä pois lähtenyt välittäjä vahvisti luuloni: Tarjouskauppakohteiksi laitetaan etupäässä "epäkurantit" kohteet. Poikkeuksena on kantakaupungin parhailta paikoilta hyvät asunnot, joista kilpaillaan kyllä ilman tarjouskauppaakin. Hinta nousee lähes aina yli pyydetyn.

        Kun kämppä on ollut Vihreillä niityillä muutaman kuukauden, omistajalle myydään loistoidea tarjouskaupasta. Kun sitten huippualhaisella hintapyynnillä saadaan edes yksi tarjous, niin onhan sellainen aika helppo puhua ympäri, jos on todellinen motiivi myydä.


      • Halvalla meni
        Mieluummin ilman kirjoitti:

        Vihreiltä niityiltä pois lähtenyt välittäjä vahvisti luuloni: Tarjouskauppakohteiksi laitetaan etupäässä "epäkurantit" kohteet. Poikkeuksena on kantakaupungin parhailta paikoilta hyvät asunnot, joista kilpaillaan kyllä ilman tarjouskauppaakin. Hinta nousee lähes aina yli pyydetyn.

        Kun kämppä on ollut Vihreillä niityillä muutaman kuukauden, omistajalle myydään loistoidea tarjouskaupasta. Kun sitten huippualhaisella hintapyynnillä saadaan edes yksi tarjous, niin onhan sellainen aika helppo puhua ympäri, jos on todellinen motiivi myydä.

        Itse kysyin kerran yhdestä tarjouskauppakohteesta välittäjältä hieman yksilöityjä lisätietoja. Sain vastaukseksi vain perus "esitteen", missä oli samat tiedot, kuin mitä netistä muutenkin näkyi. En siis saanut mitään vastausta varsinaisiin kysymyksiini, mitä oli muistaakseni 3 kappaletta.
        Jotenkin jäi ihmetyttämään että miksi välittäjää ei kiinnostanut vastata kysymyksiini.
        Kun kysymyksiini ei vastattu, niin en tietenkään tarjonnut mitään. Kaksi muuta henkilöä kisasivat kohteesta muutaman päivän aktivisesti ja sitten se myytiin mielestäni selvästi alihintaan.
        Myöhemmin vasta tajusin että eihän välittää enää kiinnostanut töitä tehdä ja mulle vastauksia hakea, kun oli saanut kaksi ostajakandidaattia jo huutokauppaa "pyörittämän". Eihän välittäjän saama palkkio paljon nouse vaikka hintaa tulisi 10-20 k€ enemmän.
        Joten ei tuo pidä paikkaansa että markkinahinta tulisi. Liekö välittäjän edes tarvinnut myyjälle kertoa että olisi siitä ollut kolmaskin henkilö kiinnostunut.


      • RAne,.
        Halvalla meni kirjoitti:

        Itse kysyin kerran yhdestä tarjouskauppakohteesta välittäjältä hieman yksilöityjä lisätietoja. Sain vastaukseksi vain perus "esitteen", missä oli samat tiedot, kuin mitä netistä muutenkin näkyi. En siis saanut mitään vastausta varsinaisiin kysymyksiini, mitä oli muistaakseni 3 kappaletta.
        Jotenkin jäi ihmetyttämään että miksi välittäjää ei kiinnostanut vastata kysymyksiini.
        Kun kysymyksiini ei vastattu, niin en tietenkään tarjonnut mitään. Kaksi muuta henkilöä kisasivat kohteesta muutaman päivän aktivisesti ja sitten se myytiin mielestäni selvästi alihintaan.
        Myöhemmin vasta tajusin että eihän välittää enää kiinnostanut töitä tehdä ja mulle vastauksia hakea, kun oli saanut kaksi ostajakandidaattia jo huutokauppaa "pyörittämän". Eihän välittäjän saama palkkio paljon nouse vaikka hintaa tulisi 10-20 k€ enemmän.
        Joten ei tuo pidä paikkaansa että markkinahinta tulisi. Liekö välittäjän edes tarvinnut myyjälle kertoa että olisi siitä ollut kolmaskin henkilö kiinnostunut.

        Tai sitten välittäjä ei vaan tiennyt myymästään kohteesta mitään. Yleensä nimittäin eivät tiedä. Jotta välittäjä olisi pystynyt vastaamaan kysymyksiisi, se olisi joutunut kyselemään myyjältä tai isännöitsijältä. Aivan liian vaivalloista.

        Tehkää joskus testi. Kysykää välittäjältä jotain, jota ei myyntiesitteessä mainita. 90% välittäjistä ei osaa vastata vaan lupaavat tarkistaa asian myyjältä ja palata asiaan.


    • vältän huoneistokesk

      Kävin asuntoesittelyssä, ja olisin halunnut jättää asunnosta ehdollisen tarjouksen, Kiin teistövälittäjä halusi sen kirjallisena mutta "ei ollut" aikaa ottaa tarjousta kirjallisena vastaan ! Heitin suullisen tarjouksen ja sovimme että arkena seuaavana päivänä varataan aika ja teen tarjouksen . No seuraavana päivänä yritin soittaa ja varata aikaa. Välittäjä ei vastannut, jätin viestin vastaajaan, ei tulosta. Vihdoin illalla sain hänet kiinni ja välittäjä kertoi jo kaupat tehdyn. Tuntuipa "reilulta" kaupankäynniltä! Tarjoukseni oli asiallinen ja olisin tarjonnut enemmänkin jos olisin päässyt mukaan. Myyjä ei kertonut tarjouksen suuruutta.
      Tuskin enää tarjoan sen firman kohteista mitään. Mielestäni kieroa ja toisten suosimista. Ei olisi haitannut vaikka en olisi kilvassa pärjännyt, kun olisi edes huomioitu!

      • Tiinu.

        Välittäjille ns. varaston kiertonopeus on tärkeintä. Se, saako myyjä asunnosta muutaman tonnin enemmän tai vähemmän, on toisarvoinen juttu. Muutama tonni vaikuttaa välityspalkkioon kuitenkin sen verran vähän.

        Välittäjä sai toiselta asiakkaalta nimen paperiin nopeammin kuin sinulta. Vanha välittäjien sanonta: Parempi nimi paperissa, kuin kymmenen oksalla.


    • JopollaDuuniin66

      Tarjouskauppa on hanurista...ammattitaidoton välittäjä joka on aikaisemmin myynyt ompelukoneita tai ollut Citymarketin kassalla laitetaan hinnoittelaan myyntiin tulevaa kohdetta. Tarjouskaupassa lähtöhinta on jo usein yläkantissa. Firman oma valvonta ei pelaa. Kyllä se pitäisi aikuisten oikeasti laittaa ala se lähtötaso, jotta houkuttaa tarjoamaan. Esim. jos on 100.000 e torppa arviolta, niin lähtötaso 50.000 e. Siitä sitten ylöspäin. Mutta ei, nämä pankin välittäjtä lähtevät siitä 100.000 e liikkeelle ja ihmettelevät kun asiakkaat v...tuilevat!
      Jotain rajaa!!!

    • ZoomPrice

      Olen seurannut muutamaa tarjouskauppakohdetta, niissä on hinta laskenut ja tarjouskauppa sitten loppunut. Ostan jos ostan toiselta välittäjältä tai suoraan omistajalta. Saa pyytää mitä haluaa ja olla myymattä sitten sehän on myyjän asia jos uskoo välittäjää jne..

    • Varovainen ostaja

      Jotain mätää noissa tarjouskauppakohteissa taitaa olla. En edes vilkaise niitä.

    • FackId

      Reiluksi mainostavat...mutta kaikkea muuta!!
      En käy edes tarjouskauppa kohteissa. Väärä tapa ostaa...huutokaupassa huudetaan hintaa. Ei se näin mene. Vanhaa tavaraa ostettaessa ostaja määrittää hinnan jonka haluaa maksaa, myyjä myy sillä hinnalla jolla hennoo luopua.
      Täysin paska systeemi. Saisivat jo Kiinteistömaailmassa lopettaa ostajien kusettamisen..varsinkin tässä markkinatilanteessa.

    • hyvä juttu

      juuri tässä markinatilanteessa tarjous-kauppa toimii sillä suurin osa kohteista on ylihinnoiteltuja...tarjous-kaupassa ei näin ole kun lähtöhinta on alle käyuvän hinnan jopa 20%. Ja aina kaupan päättää MYYJÄ...ostaja vain ehdottelee.

    • tosi hyvä juttu

      Mikä tää hyvä juttu tyyppi on?? Hah hah. Tarjous kaupassa välittäjä ei tiedä oikeesti asunnon hintaa vaan toivoo että joku tarjois jotain!!
      Olen kuullut että tarjous kaupssa on monesti käynyt niin että myyjä ei ole hyväksynyt tarjousta.. ja ostaja antanut 2 päivän rajan. Ja myöhemmin myyjä on jotunut myymään huomattavsti halvemmalla kuin se tarjous jota ei hyväksynyt..
      Tarjous kauppa palvelee ehdottomasti välittäjää, ei tarvitse tehdä läheskään niin paljon työtä kuin normaali kaupankäynnissä.
      Miettikää ihmiset mitkä rahat liikkuu näissä välitys palkkioissa vuosittan, eikä välittäjällä ole mitään vastuuta kaupan teon jälkeen!!
      Ehdottomasti ostajan pitäisi maksaa välitys palkkio myynti hinnan päälle..

      • minä tiedän

        miten niin välittäjä joutuu tekemään vähemmän työtä tarjouskaupassa? Kun se juuri on toisinpäin sillä juuri tarjouskaupassa joutuu kohdetta esittelemään useasti jopa viikkoen ajan kun normaalikaupassa se voi mennä ensiesittelyssä...yleensä kylläkin liian halvalla jos heti menee kaupaksi ja näin ei voi käydä tarjouskaupassa.
        Älä puhu kun et tiedä.


    • hyvä juttu, edelleen

      sellaista välittäjää ei olekkaan joka ei kohteen hintaa tiedä. Ongelma on siinä että myyjä luulee sen tietävän eli hinnoittelee itsensä pihalle. Kiinteistömaailma teki v. 2010 yli 20 000 kauppaa tarjouskaupalla. Kyllä kai se nyt jotain kertoo että homma toimii.

      Tietenkin osa välittäjistä yrittää saada kohteen myyntiin ja lupaa myyjälle liikaa. Tässä kohdassa olisi terveestä järjestä hyötyä eikä uskoisi ihan mitä vaan. Näitä kohteita on esim. etuovessa 40% jotka ovat hinnotyeltu liian korkeaksi...huomaa....vaikka välittäjä kyllä takuulla oikean hinnan tietää mutta ei uskalla sitä kertoa...kuin 6 kk päästä.

      • Hiljattain muuttanut

        Ei se nyt kyllä ihan sitäkään todista, että homma toimii. Tosiasiassa Kiinteistömaailma ei anna muuta vaihtoehtoa, joten tottakai kaupat sitten tehdään tällä tavalla.

        Minusta tarjouskauppa on epäilyttävä, vaikka halvemmalla lähtöhinnalla saadaankin enemmän katsojia näyttöihin. Myyjä ei kuitenkaan tee mitään niillä, jotka vain tulevat näyttöön. Hän tarvitsee sen yhden katsojan, joka ostaa asunnon.

        Mitä eroa oikeasti on sillä, että tavoiteltu hinta asetetaan 10-15 % korkeammalle kuin "tarjoushinta" (jollasiis asuntoa ei kuitenkaan myydä) ja sillä, että tavoitehinta ilmoitetaan ensimmäisessä ilmoituksessa, ja ostajakandidaatti voi tehdä siitä 10-15 % alhaisemman tarjouksen? Molemmissa tapauksissa toteutunut hinta voi olla tarjoushinta, tavoitehinta tai jotakin siltä väliltä.

        Se on kyllä totta, että myyjät helposti ylihinnoittelevat asuntonsa. Siksi kannattaa kuunnella ammattilaista, hänellä on hyvä tuntuma siihen, millä hinnalla samantyyppiset asunnot samalta alueelta ovat lähiaikoina menneet kaupaksi.


    • never ever again

      kannattaa pysyä kaukana, T. vahingosta viisastunut ja asuntokaupan melkein käräjän kautta kierrättänyt. " Tarjouskaupassa" on ihan omat säännöt, josta kukaan ei ota vastuuta jälkikäteen..vähiten kiinteistövälittäjä.

    • TarjouskaupOppipoika

      Olen juuri tekemässä tarjouskauppaa kiinteistöstä, jossa on kaksi erillistä kohdetta. Haluan molemmat kohteet tai en kumpakaan. Tarjouskauppa herättää monenlaisia kysymyksiä.

      1. Jos parasta tarjousta ei hyväksytä sen voimassaolon aikana, mistä tiedän sen? Kiinteistömaailman sivuilla näkyy kaikki tehdyt tarjoukset niiden voimassaolosta riippumatta

      2. Jos teen tarjous molemmista kohteista, mutta onnistun saamaan vaan toisen niistä niin voinko jättää ostamatta toisen kohteen maksamatta sakkoa sillä olenhan tehnyt sitovan tarjouksen molemmista

      3. Pitäisi olla mahdollista tietää milloin muut tarjouksia tehneet eivät enää osallistuu tarjouskilpailuun tai heidän tarjoukset ovat menneet umpeen. Näin ollen siihen mennessä parhaan tarjouksen tehneen voisi, mikäli hänen tarjoustaan ei hyväksytä, pudottaa tarjoamansa hinnan jopa lähtöhintaan. Tämä voisi jossakin tapauksissa aiheuttaa paineita myyjälle myös.

      Niin tai näin kuluttajaviraston tai jokin toinen taho pitäisi laatia paremmat ja selkeät pelisäännöt tälle kauppatavalle!!!

    • Ei enää tarjouskau..

      Olen tehnyt tarjouksia tarjouskaupalla myytävästä kiinteistöstä puolentoista kuukauden ajan ja nyt omistaja sitten päätti ettei myy kiinteistöä ollenkaan tarjouskaupalla!

      Enpä taida enää kokeilla tätä kauppamuotoa...

    • Ms. Milla

      Välityspalkkiovertailusta kävin katsoon itse kaikki Suomen välittäjät ja niiden hinnat eikä tarvinnut meidän perheessä sen jälkeen aprikoida enää tyyliratkaisua. Tarjontaa oli niin järjettömästi ja hintahaitari laidasta laitaan. kannattaa käydä katsomassa ennen välittäjä valintaa..

      http://www.asuntojenmyynti.fi/Kiinteistövälittäjä-Helsinki-Espoo-Vantaa-Tampere-Oulu-Turku-Välityspalkkio.php

    • Sivustaseuraajamä

      Aivan älytön asuntokauppatapa. Miksei voi myyjä suoraan sanoa millä hinnalla myy???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe