Työtapaturma?

Nimetön

Kirjoitan ystäväni puolesta, ja toivoisimme neuvoja asiassa jossa kävi näin. Ystäväni satutti selkänsä työaikana työpaikalla kumartuessaan ja sen jälkeen suoristaessaan selkänsä. Aluksi tilannetta käsiteltiin työtapaturmana kunnes jonkin ajan kuluttua vakuutusyhtiöstä tuli kirje, jossa kerrottiin että kyse on normaalista liikesuorituksesta ja ei ole tapaturma.Kenen vakuutukseen se sitten pitäisi mennä jos kerran ei ole tapaturman tapaista esim.kompastuminen tai kaatuminen? Nyt pitkän sairausloman jälkeen lähetti kela päätöksen sairauspäivärahan maksamisen päättymisestä vedoten sairausvakuutuslakiin 8 luku 4§ 2mom. Voiko Kela tosiaan päättää yksipuolisesti että ystäväni on työkykyinen vaikka tuskin pystyy kävelemään??? Koko ajalta on lääkärin toteamaa työkyvyttömyyttä eli sairausloma todistuksia jokaiselta päivältä.Mistä asiaa pitäisi lähteä purkamaan, koska missään tapauksessa hän ei pysty tekemään töitä vammansa takia. Nyt näyttää siltä että Kelan tähän asti maksama sairauspäivärahakin lopetetaan. Joten onko marssittava fattaan vai mikä neuvoksi?

15

3954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomen suurimman

      laillistetun huijausorganisaation kohteeksi.

      Tapaturmavakuutuslaki on todellakin vakuutusyhtiöiden parhaiten voittoa tuottama vakuutusmuoto.
      Eli vakuutusyhtiöiden kouluttamat vakuutuslääkärit tekevät tapaturmissa vammautuneiden ihmisten työkykyisyydestä hylkypäätöksiä, näkemättä potilasta, hoitamatta tai suorittamatta hänelle minkäänlaisia lääketieteellisiä tutkimuksia.

      Samat vakuutuslääkärit ovat sitten ns. sosiaalituomioistuinten ns."asiantuntijalääkäreinä", esim. vakuutusoikeudessa jopa tuomarinvalan vannoneina tuomareina, tekemässä taas hylkypäätöksiä näissä ns."puolueettomissa ja oikeudenmukaisuuksia noudattavissa tuomioistuimissa", joiden hylkyprosentit ovat vuositasolla n.90%!!!!

      Kaiken kruunaa vakuutusoikeuslain mukainen salauskäytäntö, millä näiden vakuutuslääkäreiden antamat "lääketieteelliset mielipiteet" voidaan salata 80 vuoden ajaksi!!

      Eli Suomi ns. oikeusvaltiona on palannut keskiaikaan, vain julkiset noitavainot puuttuvat, jos niiksi ei lasketa vakuutuslääkärimafian tekemiä rikoksia.

      Eli tosiasiassa vakuutusyhtiöt käytännössä hallinnoivat Suomessa näitä sosiaalituomioistuimia, kuten myös käytännössä Kelan hylkypäätöksiä.

      • Anonyymi

        Olen joutunut vakuutusyhtiön ja vakuutus lääkärin uhriksi. Käräjäoikeudessa vakuutus lääkäri valehteli minulla olevan sairauksia, hän keksi ne. Tapaturmasta ei kuulemma kivut johdu.


    • TÄSTÄ APUA

      Mullakin oli ja on edellen työtapaturman tiimoilta surkean paljon koukeroita:(
      Mutta jos han pyytäisi kuntoutustarveselvittelyyn tai suoraan kuntoutustutkimukseen lääkäriltä b-laisunnon kohonkin laitokseen.Aika rankkoja ne ovat, mutta mulla ei ainakaan ollut muuta vaihtoehtoa. Kela kustantaa näitä. Jos sieltä kautta asioita alkaisi selviämään.
      Onko hän saanut jo kuntoutustukea eläkelaitokseltaan?
      Voimia puolensa pitämiseen tarvitaan paljon.
      Jospa jotain selviäisi!

    • samanlainen juttu,

      mutta melkein. Olin töissä ja käytin tietokonetta päivittäin melkein koko päivän. Nopeata naputusta kiireellä. Sain peukaloni kipeäksi, jännetuppitulehdus mm. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että se on ammattitauti (rasitusvamma). Tehtiin vakuutusyhtiölle paperit. Ostin peukaloon sellaisen suojan, joka auttoi työtä tehdessä. Sitten joskus päätös tuli ja se ei tietenkään ollut ammattitauti. Vakuutusyhtiö kuitenkin korvasi sen peukalo-rannesuojan, kun päätös ei ollut vielä tullut. Olin sairaslomalla 3 kk ja sairaus ei oikeastaan koskaan kunnolla parantunut. Aina kun tein paljon töitä, se muistutti itsestään. Nyt olen jo eläkkeellä, mutta jos nytkin paljon naputtelen koneella, peukalo ilmoittaa itsestään. Tosin nyt naputtelemisen voi keskeyttää silloin kuin itse haluaa!
      Tuon 3 kk:n aikana sain 1 kk ajan täyttä palkkaa, sitten vain pientä Kelan sairauspäivärahaa. Oli siis pakko mennä töihin puolikuntoisena. Minun olisi pitänyt vielä käydä näyttämässä lääkärille ja olisin kyllä saanut lisää sairaslomaa, mutta kun ei ollut varaa enää. Onneksi työnantaja oli ymmärtäväinen ja jos peukaloni oli kovin kipeä, sain tehdä muita töitä vähän aikaa, ettei tulisi niin suurta rasitusta.
      Pointti tässä on, että vakuutusyhtiöt etsimällä etsivät, ettei tarvitsisi korvata mitään. Koskee muitakin vakuutuksia, esimerkiksi kotivakuutusta. Täytyy oikein opiskella vakuutusalaa, että osaa täyttää korvaushakemukset siten, että saisi korvauksen (siis ihan aiheesta). Olin töissä palkanlaskijana hoitaen myös tapaturmailmoituksia. Oikein lentävä lause oli "kukaan ei nähnyt mitään". Hakemukseen kun olisi pitänyt aina saada tiedot siitä, kuka työtapaturman näki.

    • valita!

      Aina kun tulee päätös, jossa on joku epäselvä tai mieltä askarruttava asia, niin luuri käteen ja eikun soittamaan. Kaikissa kelan ja vakuutusyhtiön päätöksissä on valitusosoitus. Ja ohjeet kuinka valitus tehdään. Se on aika helppo tehdä itsekin. Valittaa pitää aina! Päätöksissä on yleensä vain 30 vrk:n valitusaika, joten kiirettä kannattaa pitää, ettei menetä sitä valitusoikeuttaan. Jos näyttää, ettei kerkeä saamaan lausuntoja ja todistuksia kasaan, niin pitää tehdä sellainen valitus, jossa ilmoittaa, että valitan tästä ja tästä päätöksestä ja toimitan tarvitsemani lausunnot myöhemmin. Allekirjoitat ja viet/toimitat oikeaan paikkaan. Lisäselvityksiä voi sitten toimittaa myöhemmin, kun kerkeää saamaan papereita kasaan.
      Vakuutusyhtiöillä on neuvontavelvollisuus sinua kohtaan, joten niiden pitäisi neuvoa, mitä kaikkea sinulla on oikeus hakea ja ehkä myöskin saada. Sen voin kertoa, että kamppailu vakuutusyhtiön kanssa ei ole helppoa, eikä nopeata. Itse olen taistellut ihan kohta kymmenen vuotta eikä loppua näy. Mutta luovuttaa ei kannata, sitähän ne nimenomaan haluavat, että asiakas heittäisi lusikan nurkkaan tai väsyisi ja uupuisi lopullisesti.
      Itse olen ollut melko tyytyväinen kelan toimintaan. Sieltä saa jo nykyisin aika hyvin neuvoja. Kyllä ne kertovat, mitä ystäväsi pitää tehdä tilanteessaan. Yksi suuri kummallisuus näissä työtapaturma/sairastumistapauksissa on juuri se, että hoitavien lääkäreiden lausunnoilla ei ole juurikaan mitään virkaa. Vakuutuslääkäri=paperilääkäri. Kutsutaan aiheellisesti myös kaukoparantajaksi. Niin monet parantuvat heidän paperiensa käytyä pyörähtämässä vakuutuslääkärin käsittelyssä. Itsekin olen kaukoparantajan mukaan terve ja työkykyinen mitä nyt syön 10 tablettia särkylääkkeitä päivässä. Valittaa kannattaa: itse voitin vakuutusoikeudessa ja olen saanut korvauksia.

      • Mä vaan

        Hei, tosi paljon onnea, jos olet saanut vakuutusoikeudessa myönteisen päätöksen! Tuntuu siltä että olet hyvin harvinainen tapaus.

        Omat kokemukset eivät ole vakuutusoikeudessa, mutta tapaturma-asiain muutoksenhakulautakunnassa kaikki on mennyt pieleen kahteen kertaan. Kahdet pitkät kuntoutustutkimukset ja kuntoutussuunnitelmat, mutta mikään ei ole tehonnut. Terve olen, mutta sairaslomalla. Tosin työeläkelaitos on myöntänyt, että olen sairas, joten saan työeläkkeen mukaista kuntoutusta, joka noin 50% palkasta. Tietenkään ei tule kuntoutusta, koska työtapaturmana asioiden käsittely on loppunut työtapaturmasta 2,5 vuoden kuluttua.

        En tiedä, itse neuvoisin kyllä välttämämään valituskierrettä, sillä taitaa olla tosiaankin 10 vuoden valitusrumba. Sinä aikana kannattaisi yrittää sopeutua tilanteeseen ja hakea kuntoutusta Kelasta tai oman kunnnan lääkinnälliseltä ryhmältä.

        Suomi ei ole tosiaankaan ole hyvinvointivaltio, jossa lakisääteiset vakuutusasiat toimii sovitusti.
        Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa?? Tuskin kuitenkaan vuonna 2008, ehkä vuosi 2028 voisi olla oikeampi arvio.


      • oikean päätöksen
        Mä vaan kirjoitti:

        Hei, tosi paljon onnea, jos olet saanut vakuutusoikeudessa myönteisen päätöksen! Tuntuu siltä että olet hyvin harvinainen tapaus.

        Omat kokemukset eivät ole vakuutusoikeudessa, mutta tapaturma-asiain muutoksenhakulautakunnassa kaikki on mennyt pieleen kahteen kertaan. Kahdet pitkät kuntoutustutkimukset ja kuntoutussuunnitelmat, mutta mikään ei ole tehonnut. Terve olen, mutta sairaslomalla. Tosin työeläkelaitos on myöntänyt, että olen sairas, joten saan työeläkkeen mukaista kuntoutusta, joka noin 50% palkasta. Tietenkään ei tule kuntoutusta, koska työtapaturmana asioiden käsittely on loppunut työtapaturmasta 2,5 vuoden kuluttua.

        En tiedä, itse neuvoisin kyllä välttämämään valituskierrettä, sillä taitaa olla tosiaankin 10 vuoden valitusrumba. Sinä aikana kannattaisi yrittää sopeutua tilanteeseen ja hakea kuntoutusta Kelasta tai oman kunnnan lääkinnälliseltä ryhmältä.

        Suomi ei ole tosiaankaan ole hyvinvointivaltio, jossa lakisääteiset vakuutusasiat toimii sovitusti.
        Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa?? Tuskin kuitenkaan vuonna 2008, ehkä vuosi 2028 voisi olla oikeampi arvio.

        Ehdottomasti kannattaa valittaa vakutusoikeuteen asti, jos sitä ennen ei ole saannut oikeata päätöstä.
        Aivan kuin nimim. Valita kirjoitti.
        Muutoksenhakulautakunnankin jälkeen olisi voinut valittaa. Sitkeyttä jä kärsiväiilsyyttä siinä tosin kysytään, kun joutuu menemään tutkimuksesta toiseen.
        Tapauksen käsittely aika on tietysti tapauskohtainen. Itsellä kesti vajaat 5 vuotta.
        Kun itse kyselin asiotani, niin kerrottiin, että vakutusoikeus on puolueton joka päättää asiasta. Uskon myös että näin on.
        Omassa tapauksessa vakutusoikeus kielsi valitusoikeuden, joten vakutusyhtiö ei enää pystynyt muuttamaan päätöstä.
        Alkup. kirjoittajan ystävän kannataisi mennä erikoislääkärin luo, sekä ottaa selvää mitä korvataan tapaturmana. Ehkä netistäkin voisi jotain tietoa löytyä.


      • valita!
        oikean päätöksen kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa valittaa vakutusoikeuteen asti, jos sitä ennen ei ole saannut oikeata päätöstä.
        Aivan kuin nimim. Valita kirjoitti.
        Muutoksenhakulautakunnankin jälkeen olisi voinut valittaa. Sitkeyttä jä kärsiväiilsyyttä siinä tosin kysytään, kun joutuu menemään tutkimuksesta toiseen.
        Tapauksen käsittely aika on tietysti tapauskohtainen. Itsellä kesti vajaat 5 vuotta.
        Kun itse kyselin asiotani, niin kerrottiin, että vakutusoikeus on puolueton joka päättää asiasta. Uskon myös että näin on.
        Omassa tapauksessa vakutusoikeus kielsi valitusoikeuden, joten vakutusyhtiö ei enää pystynyt muuttamaan päätöstä.
        Alkup. kirjoittajan ystävän kannataisi mennä erikoislääkärin luo, sekä ottaa selvää mitä korvataan tapaturmana. Ehkä netistäkin voisi jotain tietoa löytyä.

        Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta on pelkästään vakuutusyhtiöiden rahoittama lautakunta, ei siis mikään oikeusaste. Vaikka se mainostaa olevansa vakuutusyhtiöistä riippumaton, niin sen kulut maksaa kokonaisuudessaan vakuutusyhtiöt. Sen puolueettomuus on todella suuri harha ja kupla.
        Vakuutusoikeus sen sijaan on "oikea" oikeusaste, mutta itse suhtautuisin siihenkin melkoisen suurella varauksella. Oma asiani oli täysin lääketieteellinen ja päätöksen teki ortopedi, vaikka vamma oli täysin pään neurokirurgiaan liittyvä. Siis aika kaukana ortopedian alasta. Sanoisin, että tapauksessani arpakuutio kellahti kannaltani oikeinpäin, koska voitin taistelun syy-yhteydestä. Ja sen voin sanoa, että jos menisin kysymään jotain tuolta ortopediltä tästä vammastani, niin hän ei tietäisi siitä yhtään mitään. Itsekin suhtaudun tuohon päätökseen lähinnä lottovoittona.
        Valittamista ei kannata koskaan jättää kesken! Aina kun on valitusosoitus, niin valita! Julkisuudessa saattaa liikkua väärää tietoa siitä, että jos on valitusasia meneillään niin ei voi saada muualta (kela, työeläkeyhtiö...) korvauksia/kuntoutusta/eläkettä. Valitusasiat elävät taustalla omaa elämäänsä ja pyörivät hitaasti virkakoneistojen rattaissa, mutta oikeassa elämässä voit saada esim. sairauspäivärahoja, kuntoutustukea, työkyvyttömyyseläkettä. Sitten jos voitat asiasi vakuutusoikeudessa ja saat takautuvasti korvauksia vakuutusyhtiöltä, niin tapahtuu "rahojen uusjako". Vakuutusyhtiö ja kela/työttömyyskassa/työeläkeyhtiö sopivat kuka maksaa kenellekin mitäkin. Sinä saat sitten loput, jos jäljelle jää jotain. Voin kertoa, että tuo vaihe ei ole mitenkään yksinkertainen, mutta kyllä siitäkin selviää. Yleensä kuitenkaan itse ei tarvitse tehdä mitään, vaan ne sopivat asiat keskenään.
        Ja mitä tulee valitusoikeuteen vakuutusoikeudesta eteenpäin, niin seuraava vaihe on korkein oikeus, mutta sinne pitää anoa valiuslupaa. Ja vain erittäin harvoissa tapauksissa tuo valituslupa myönnetään. Käytännössä myöskin vakuutusyhtiö tyytyy vakuutusoikeuden päätökseen, eikä sekään lähde hakemaan tuota valituslupaa.
        Vaahtoan tästä valittamisen tärkeydestä myös tilastojen vuoksi. Tulee esille ihmisten tyytymättömyys vakuutusyhtiöiden korvauskäytäntöjä kohtaan. Jos kukaan ei valita, niin luullaan, että kaikki on hyvin, vaikka ei todellakaan ole! Asioita ei voida muuttaa, ellei tiedetä, että niitä pitäisi muuttaa, että ihmiset kokevat päätökset epäoikeudenmukaisiksi.


      • päätöksen saan.
        valita! kirjoitti:

        Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta on pelkästään vakuutusyhtiöiden rahoittama lautakunta, ei siis mikään oikeusaste. Vaikka se mainostaa olevansa vakuutusyhtiöistä riippumaton, niin sen kulut maksaa kokonaisuudessaan vakuutusyhtiöt. Sen puolueettomuus on todella suuri harha ja kupla.
        Vakuutusoikeus sen sijaan on "oikea" oikeusaste, mutta itse suhtautuisin siihenkin melkoisen suurella varauksella. Oma asiani oli täysin lääketieteellinen ja päätöksen teki ortopedi, vaikka vamma oli täysin pään neurokirurgiaan liittyvä. Siis aika kaukana ortopedian alasta. Sanoisin, että tapauksessani arpakuutio kellahti kannaltani oikeinpäin, koska voitin taistelun syy-yhteydestä. Ja sen voin sanoa, että jos menisin kysymään jotain tuolta ortopediltä tästä vammastani, niin hän ei tietäisi siitä yhtään mitään. Itsekin suhtaudun tuohon päätökseen lähinnä lottovoittona.
        Valittamista ei kannata koskaan jättää kesken! Aina kun on valitusosoitus, niin valita! Julkisuudessa saattaa liikkua väärää tietoa siitä, että jos on valitusasia meneillään niin ei voi saada muualta (kela, työeläkeyhtiö...) korvauksia/kuntoutusta/eläkettä. Valitusasiat elävät taustalla omaa elämäänsä ja pyörivät hitaasti virkakoneistojen rattaissa, mutta oikeassa elämässä voit saada esim. sairauspäivärahoja, kuntoutustukea, työkyvyttömyyseläkettä. Sitten jos voitat asiasi vakuutusoikeudessa ja saat takautuvasti korvauksia vakuutusyhtiöltä, niin tapahtuu "rahojen uusjako". Vakuutusyhtiö ja kela/työttömyyskassa/työeläkeyhtiö sopivat kuka maksaa kenellekin mitäkin. Sinä saat sitten loput, jos jäljelle jää jotain. Voin kertoa, että tuo vaihe ei ole mitenkään yksinkertainen, mutta kyllä siitäkin selviää. Yleensä kuitenkaan itse ei tarvitse tehdä mitään, vaan ne sopivat asiat keskenään.
        Ja mitä tulee valitusoikeuteen vakuutusoikeudesta eteenpäin, niin seuraava vaihe on korkein oikeus, mutta sinne pitää anoa valiuslupaa. Ja vain erittäin harvoissa tapauksissa tuo valituslupa myönnetään. Käytännössä myöskin vakuutusyhtiö tyytyy vakuutusoikeuden päätökseen, eikä sekään lähde hakemaan tuota valituslupaa.
        Vaahtoan tästä valittamisen tärkeydestä myös tilastojen vuoksi. Tulee esille ihmisten tyytymättömyys vakuutusyhtiöiden korvauskäytäntöjä kohtaan. Jos kukaan ei valita, niin luullaan, että kaikki on hyvin, vaikka ei todellakaan ole! Asioita ei voida muuttaa, ellei tiedetä, että niitä pitäisi muuttaa, että ihmiset kokevat päätökset epäoikeudenmukaisiksi.

        Valittajan kirjoitus on täyttä asiaa. Muutoksenhakalautakuntassa toistivat vaan samat asiat monimutkasemmin mitä vakutusyhtiö oli jo ennen päättänyt.
        Lisään vielä sen, että vaikka on työtyvyttömyyseläkkeellä niin kannattaa ilmoittautua työvoimatoimistoo(hassulta tuntui) työn hakijaksi, ettei jää aivan rahattomaksi, kun työkyvyttömyys aika menee umpeen, eikä varsinaista eläkettä ole myönnetty.
        Nämä asiat kyllä sai tälläisen tyhmänpään montakertaa aivan pyörryksiin.


      • Anonyymi

        Hyvä että voitit


    • selkäsairaus

      Voihan sitä valittaa, mutta turha on hakata päätään seinään...
      Kai te nyt hyvät ihmiset olette sairastaneet selkäkipuja melkein jokainen. Ja tuollaisia yleisiä sairauksia, kuten selkäkipu, ei lasketa tapaturmiksi sattuivat ne kotona, työssä, työmatkalla, työaikana tai vaikkapa matkalla. Kysymyksessä on normaali sairaus (jonka taustalla on useimmin normaali rappeuma ja ikääntymiseen liittyvä kuluminen), ei siis "yllättävä tai odottamaton tapahtuma", jota vastaan se tapaturmavakuutuskin on otettu.
      Miettikää nyt hyvät ihmiset hetki, ja kertokaa mikä siinä "kumartumisessa ja ylösnousemisessa" on tapaturmaa? Ja ikävää on, että vaikka se olisi tapahtunut jotain raskasta nostaessa, sitäkään ei katsota tapaturmaksi.
      ... Mutta, jos ystäväsi olisi vaikka liukastunut portaissa ja kaatunut ja loukannut selkänsä olisi se selkeä tapaturma, kuten normaali järkikin sanoo.

      Eri asia on sitten se, miten sairautta on hoidettu, ja mikä on KELA:n velvollisuus asiassa. Onko henkilöllä ollut jonkinlaista kuntoututusmotivaatiota ja yritystä? Pelkkä sairaslomahan ei paranna, ellei jotain tehdä sen aikana. Sairauspäivärahakaan ei jatku ikuisuuksiin, jos varsinkaan edellytyksiä sille ei ole. Pitää siis näkyä perustellusti, miten sairautta on hoidettu (lääkkeet, fysioterapiat, onko kuvattu, onko käyty erikoislääkärillä...?)
      Suos. hakeutumista lisätutkimuksiin ja mahd. kuntoutustutkimuksen hakemista Kelasta lääkärin B-lausunnolla.

    • Anonyymi

      Jos on lääkärin todistus samasta asiasta, tapaturma ei kela voi lopettaa maksamista. Kelassa on myös lakimies. Varaa aika

    • Anonyymi

      Ei kannata mennä töihin. Kela yritti minutkin saada sairaana töihin. Jos on sairasloma todistus. Kelan on pakko maksaa.

    • Anonyymi

      Vakuutusyhtiöt ja kela tekee mitä päätökset: Mitä hoitava lääkäri papereihin on kirjoittannut,terv. vuosi 2023.

    • Anonyymi

      Fyssarille. Selässä voi olla joku lihasjuttu. Ei normaaleissa liikkeissä ruoto vikaannu. Ellei ole kyseessä nosto, joka pitäisi joko suorittaa oikein tai olla nostovälineet, esimerkiksi paikassa jossa itse olen, materiaali(teräs) nousee ja siirtyy nostovälinein.
      Ja kyllä niitä väärin jonkin liikkeen tekemisestä aiheutuneita kipuja on itse kullakin välillä.
      Ellei kävely onnistu, että joutuu pyörätuolia käyttämään, asia vaatii kunnollisen tutkimisen, ei pelkkää sairauslomaa. Jos vika on hermo puristuksissa, se pitää hoitaa sekin.
      Aloittajan kertomus tuttavan vaivasta kyllä viittaa lähinnä lihasvaivaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe