luokanopesta terv.tiedon opeksi?

valmistuva ope

Heippa!

Valmistun luokan opettajaksi vuoden sisällä. Oulussa näyttää olevan tarjolla terveystiedon luokanopettajakn koulutusohjelma. Tietääkö kukaan kuinka kauan jo valmistuneella opella kestää kyseinen koulutus ja tarviiko sinne pyrkiä normaalissa haussa, vai voiko saada jonkinlaisen opinto-oikeuden, kun on jo toisessa yliopistossa. Lisäksi kysyisin sitä, että tietääkö kukaan paljonko on terveystiedon opettajan palkka?

14

6851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aineenope

      Oletko nyt ihan tosissasi? Ei ole olemassa mitään terveystiedon opettajan virkoja. Kyseistä ainetta opetetaan vain yläkouluissa ja lukioissa lähinnä liikunnanopettajien toimesta. Myös yhdistelmät kotitalous ja terv.tieto sekä biologia ja terveystieto ovat mahdollisia. Opettajat ovat kyllä yleensä erikseen pätevöityneet suorittamalla cumun verran lisäopintoja. Yksin terveystiedon tunneilla ei kuitenkaan kenenkään opettajan lukujärjestys täyty.

      Miksi moista koulutusta tarjotaan luokanopeille? Onko kenties suunnitelmissa ottaa terveystieto omaksi aineekseen alakouluunkin? Mielestäni siinäkin tapauksessa luokanopen olisi huomattavasti järkevämpää sijoittaa äidinkielen tai matikan opintoihin, ovathan ne tärkeimmät ja eniten opetetut aineet.

      Joka tapauksessa perusopetuksessa ja lukiossa ei ole tarjolla vain terveystiedon opettajan toimia. Miten on mahdollista, ettei valmistuvalla opettajalla ole mitään käsitystä tällaisista asioista? Tuossahan voi tiedon puutteessa tehdä todella huonoja päätöksiä:O

    • Lähes terveystiedon opettaj...

      Moi,

      Täytyy sen verran nyt tarkentaa käytyä keskustelua, että terveystiedon opettajille on olemassa omia virkoja. Siis sellaisia, että opetetaan vain terveystietoa. Ja tämä erityisesti siksi, että muutoksen myötä lähivuosina terveystietoa eivät saa jatkossa enää opettaa ei-pätevöityneet terveystiedon opettajat, sisältäen siis liikunnan, psykologian, biologian jne. opettajat, jotka aiemmin ovat opettaneet terveystietoa.

      Itse hankin tässä parhaillaan maisteritutkinnon lisäksi terveystiedon opettajan pätevyyttä ja sen suorittaminen vaatii meillä jonkin maisteritutkinnon (omani on tehty terveystieteistä) ja lisäksi erillisen terveystiedon opintopaketin, 35 opintoviikkoa, sekä opettajan pedagogiset opinnot, jotka ovat myöskin laajuudeltaan 35 opintoviikkoa. En tiedä, miten eri kaupungeissa tämä on hoidettu, eli esim. Oulusta en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että jo alalta olevan maisteritutkinnon lisäksi tuo terveystiedon opettajan pätevyys vaatii aika paljon lisäkoulutusta, ja hyvä niin. Lisäksi ainakin meillä opettajan pedagogisiin opintoihin on pääsykokeet ja näin ollen terveystiedon opettajaksi (kuten muiksikaan aineenopettajiksi) ei voi ns. niin vain ryhtyä, vaan se vaatii soveltuvuuskokeiden jne. läpäisyn.

      Ja se oli totta, että terveystiedon opettajat toimivat lähinnä lukioissa sekä yläasteilla. Toki tämäntyyppisellä pätevyydellä (yliopistotutkinto pedagogiset opinnot) voi opettaa myös ammattikorkeakoulussa, mutta ainakin itse arvostan tuota pedagogista pätevyyttä, vaikka en tulisi ikinä opettamaan lukiossa, yläasteella tms. Tuosta pätevyydestä on ollut jo itsellenikin huomattavaa hyötyä työnhaussa, jos mielii esim. kouluttajan hommiin tms.

    • Tuleva terveystiedon opettaja

      Moi,

      Täytyy sen verran nyt tarkentaa käytyä keskustelua, että terveystiedon opettajille on olemassa omia virkoja. Siis sellaisia, että opetetaan vain terveystietoa. Ja tämä erityisesti siksi, että muutoksen myötä lähivuosina terveystietoa eivät saa jatkossa enää opettaa ei-pätevöityneet terveystiedon opettajat, sisältäen siis liikunnan, psykologian, biologian jne. opettajat, jotka aiemmin ovat opettaneet terveystietoa.

      Itse hankin tässä parhaillaan maisteritutkinnon lisäksi terveystiedon opettajan pätevyyttä ja sen suorittaminen vaatii meillä jonkin maisteritutkinnon (omani on tehty terveystieteistä) ja lisäksi erillisen terveystiedon opintopaketin, 35 opintoviikkoa, sekä opettajan pedagogiset opinnot, jotka ovat myöskin laajuudeltaan 35 opintoviikkoa. En tiedä, miten eri kaupungeissa tämä on hoidettu, eli esim. Oulusta en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että jo alalta olevan maisteritutkinnon lisäksi tuo terveystiedon opettajan pätevyys vaatii aika paljon lisäkoulutusta, ja hyvä niin. Lisäksi ainakin meillä opettajan pedagogisiin opintoihin on pääsykokeet ja näin ollen terveystiedon opettajaksi (kuten muiksikaan aineenopettajiksi) ei voi ns. niin vain ryhtyä, vaan se vaatii soveltuvuuskokeiden jne. läpäisyn.

      Ja se oli totta, että terveystiedon opettajat toimivat lähinnä lukioissa sekä yläasteilla. Toki tämäntyyppisellä pätevyydellä (yliopistotutkinto pedagogiset opinnot) voi opettaa myös ammattikorkeakoulussa, mutta ainakin itse arvostan tuota pedagogista pätevyyttä, vaikka en tulisi ikinä opettamaan lukiossa, yläasteella tms. Tuosta pätevyydestä on ollut jo itsellenikin huomattavaa hyötyä työnhaussa, jos mielii esim. kouluttajan hommiin tms.

      • opex

        Terveystiedonopettajan virkoja ei liene monta koko maassa, kun enpä ole minäkään ikinä kuullut eikä mol.fikään näytä tuntevan. Mitä tulee pätevyyksiin, niin tälläkin hetkellä kaikkia aineita opetetaan ilman muodollista pätevyyttä eikä mitenkään välttämättä siksi, ettei päteviä olisi tarjolla...

        Terveystieto peruskoulussa ja lukiossa on niin uusi aine, että eikö ole vallan mahdollista, että sen kohtalona on jäädä muutamien vuosien tai vuosikymmenten kokeiluksi? Tuntimäärä voi ainakin muuttua, kun opetussuunnitelmia rukataan tulevina vuosina. Jos terveystieto on ainoa aine, jota on pätevä peruskoulussa tai lukiossa opettamaan, saattaa kyllä olla työpaikka tai tunnit tiukassa. Eri asia tietysti, jos sitten tekee muita hommia kuten sinä.


      • Terv.tiedon opettaja
        opex kirjoitti:

        Terveystiedonopettajan virkoja ei liene monta koko maassa, kun enpä ole minäkään ikinä kuullut eikä mol.fikään näytä tuntevan. Mitä tulee pätevyyksiin, niin tälläkin hetkellä kaikkia aineita opetetaan ilman muodollista pätevyyttä eikä mitenkään välttämättä siksi, ettei päteviä olisi tarjolla...

        Terveystieto peruskoulussa ja lukiossa on niin uusi aine, että eikö ole vallan mahdollista, että sen kohtalona on jäädä muutamien vuosien tai vuosikymmenten kokeiluksi? Tuntimäärä voi ainakin muuttua, kun opetussuunnitelmia rukataan tulevina vuosina. Jos terveystieto on ainoa aine, jota on pätevä peruskoulussa tai lukiossa opettamaan, saattaa kyllä olla työpaikka tai tunnit tiukassa. Eri asia tietysti, jos sitten tekee muita hommia kuten sinä.

        Virkoja tulee aina aika ajoin avoimeksi, mutta vielä suhteellisen harvoin (ja niitä kannattaa katsella mollin lisäksi esim. yliopistojen omilta rekryiltä). En ole itse ollut tästä perusaste-/lukio-opettamisesta niin innoissani, että olisin seurannut asiaa tarkemmin, mutta muistaakseni se on vuosi 2012, kun terveystietoa saa opettaa vain tämän siihen muodostetun pätevöitymisohjelman suorittamalla. Ja mitä muiden aineenopettajien pätevyyksiin tulee, niin kyllä lukiossa ja yläasteella kullakin opettajalla on pätevyys omaan aineeseensa, eli tavallisesti siitä on suoritettu yliopistotutkinto pedagogiset opinnot. Terveystietoon vain ei ole omaa yliopistossa opetettavaa ainetta, vaikkakin terveystiede liippaa erittäin läheltä, joten sen vuoksi siihen on tuollainen oma pakettinsa, jonka suorittamalla ainetta saa opettaa. Ja mitä paketin suorittamisen kestoon tulee, niin jos lähtee ihan nollista (ei esim. aiempia terveystieteiden opintoja, eikä pedagogisia opintoja), niin paketin laajuus täällä on 70 opintoviikkoa kaikkinensa, eli yksilöstä riippuen n. 2-3 vuotta se ottaa.

        Opetussuunnitelmista vielä sen verran, että seuraamani kehityksen valossa terveystieto tuskin tulee jäämään kokeiluksi. Siitä on tehty jo ylioppilasaine ja kokoajan se vahvistaa asemaansa ns. kovien tieteiden joukossa. Ennemminkin suunta on niin, että terveystietoa ollaan jopa kaavailtu omaksi itsenäiseksi oppiaineekseen myös ala-asteelle vuosiluokille 1-6. Ja mitä tuohon terveystiedon tuntimäärään tulee, niin kyllä siitä tällä hetkelläkin saa jo viikkonsa täyteen, kun esim. isommissa lukioissa tarjotaan monenlaista syventävää ja soveltavaa terveystiedon kurssia kirjoituksia varten.

        Vaikka itse en ole ehkä paras kannustaja terveystiedon opettajaksi opiskelun/opettamisen saralla (koska en itse välttämättä tule koskaan tekemään sitä työtä yläaste-/lukiotasolla), niin aihe on kyllä erittäin mielenkiintoinen ja ennenkaikkea tärkeä, ja uskon vakaasti sillä olevan tulevaisuudessa yhä suurempi merkitys. Ei näitä opintokokonaisuuksia terv.tiedon opettajillekaan ole ihan kokeilumielessä tehty, vaan niiden taustalla on vuosien suunnittelu ja tarpeen kartoittaminen.


      • opex
        Terv.tiedon opettaja kirjoitti:

        Virkoja tulee aina aika ajoin avoimeksi, mutta vielä suhteellisen harvoin (ja niitä kannattaa katsella mollin lisäksi esim. yliopistojen omilta rekryiltä). En ole itse ollut tästä perusaste-/lukio-opettamisesta niin innoissani, että olisin seurannut asiaa tarkemmin, mutta muistaakseni se on vuosi 2012, kun terveystietoa saa opettaa vain tämän siihen muodostetun pätevöitymisohjelman suorittamalla. Ja mitä muiden aineenopettajien pätevyyksiin tulee, niin kyllä lukiossa ja yläasteella kullakin opettajalla on pätevyys omaan aineeseensa, eli tavallisesti siitä on suoritettu yliopistotutkinto pedagogiset opinnot. Terveystietoon vain ei ole omaa yliopistossa opetettavaa ainetta, vaikkakin terveystiede liippaa erittäin läheltä, joten sen vuoksi siihen on tuollainen oma pakettinsa, jonka suorittamalla ainetta saa opettaa. Ja mitä paketin suorittamisen kestoon tulee, niin jos lähtee ihan nollista (ei esim. aiempia terveystieteiden opintoja, eikä pedagogisia opintoja), niin paketin laajuus täällä on 70 opintoviikkoa kaikkinensa, eli yksilöstä riippuen n. 2-3 vuotta se ottaa.

        Opetussuunnitelmista vielä sen verran, että seuraamani kehityksen valossa terveystieto tuskin tulee jäämään kokeiluksi. Siitä on tehty jo ylioppilasaine ja kokoajan se vahvistaa asemaansa ns. kovien tieteiden joukossa. Ennemminkin suunta on niin, että terveystietoa ollaan jopa kaavailtu omaksi itsenäiseksi oppiaineekseen myös ala-asteelle vuosiluokille 1-6. Ja mitä tuohon terveystiedon tuntimäärään tulee, niin kyllä siitä tällä hetkelläkin saa jo viikkonsa täyteen, kun esim. isommissa lukioissa tarjotaan monenlaista syventävää ja soveltavaa terveystiedon kurssia kirjoituksia varten.

        Vaikka itse en ole ehkä paras kannustaja terveystiedon opettajaksi opiskelun/opettamisen saralla (koska en itse välttämättä tule koskaan tekemään sitä työtä yläaste-/lukiotasolla), niin aihe on kyllä erittäin mielenkiintoinen ja ennenkaikkea tärkeä, ja uskon vakaasti sillä olevan tulevaisuudessa yhä suurempi merkitys. Ei näitä opintokokonaisuuksia terv.tiedon opettajillekaan ole ihan kokeilumielessä tehty, vaan niiden taustalla on vuosien suunnittelu ja tarpeen kartoittaminen.

        Mitä olen terveystiedon oppikirjoja selannut, niin on kyllä liioittelua puhua kovasta tieteestä. Lähinnä on kyse ihan arkiasioista (tyyliin käy pesulla ja juttele tunteistasi) jotka useimmille opetetaan kotona ja jotka ennen käsiteltiin liikunnan, kotitalouden ja biologian kursseilla. Ex-opetusministeri Rask terveydenhoitoalan ammatilaisena halusi jättää oman puumerkkinsä, mutta oikea tarve on sitten asia erikseen.

        Kuinka todennäköistä muuten on, että rehtorit ottaisivat pätevöityneiltä köksän- ja liikanopeilta terveystiedon tunnit pois ja kunnissa alettaisiin perustaa vain terveystiedon opettajien virkoja? Vaikka aineen oppitunteja on, virat ovat mallia liikunnan ja terveystiedon lehtori jne. Eli jos ajattelee ihan puhtaasti järjellä, on työllistymisen kannalta turvallisempiakin ainevalintoja kuin pelkkä terveystieto.

        Siinäkin olen aineenopettajan kanssa samaa mieltä, että itse alakoululaisen äitinä toivoisin, että luokanope olisi erikoistunut mieluummin esimerkiksi juuri äikän opettamiseen kuin vaikkapa terveystietoon. Tärkeitä välineaineita opetetaan tällä hetkellä todella vähäisin opintoviikoin!


    • .................

      Terveystiedon opettajan kelpoisuuden saat kun suoritat aineesta perus- ja aineopinnot. Nykyään se onnistuu jopa verkko-opintoina. Monimuoto-opintoja järjestetään runsaasti eri avoimissa yliopistoissa.

      • aineenope

        Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa. Muiden aineiden kohdalla näin onkin, mutta ei terveystiedon. Tarkasta asia esim. Tampereen yliopiston sivuilta. Tästä asiasta on väännetty kättä pitkin viime syksyä opetusministeriötä lähtien, että miksi terveystietoa ei saa opettaa pelkät perus- ja aineopinnot suorittamalla (kuten joka ainoaa muuta ainetta saa), mutta vastaus on, että ei saa. Tästä on lisäksi tehty lakisäädös, jonka voi kaivaa netistä esille. Toisaalta asiaan liittyy läheisesti se, että terveystietoa ei voi suoranaisesti lukea missään, kuten esim. historiaa ja matematiikkaa, vaan voi lukea ainoastaan terveyskasvatusta, kansanterveystiedettä jne., jotka ovat eri asia kuin terveystieto. Että näin.


      • .....
        aineenope kirjoitti:

        Tuo ei valitettavasti pidä paikkaansa. Muiden aineiden kohdalla näin onkin, mutta ei terveystiedon. Tarkasta asia esim. Tampereen yliopiston sivuilta. Tästä asiasta on väännetty kättä pitkin viime syksyä opetusministeriötä lähtien, että miksi terveystietoa ei saa opettaa pelkät perus- ja aineopinnot suorittamalla (kuten joka ainoaa muuta ainetta saa), mutta vastaus on, että ei saa. Tästä on lisäksi tehty lakisäädös, jonka voi kaivaa netistä esille. Toisaalta asiaan liittyy läheisesti se, että terveystietoa ei voi suoranaisesti lukea missään, kuten esim. historiaa ja matematiikkaa, vaan voi lukea ainoastaan terveyskasvatusta, kansanterveystiedettä jne., jotka ovat eri asia kuin terveystieto. Että näin.

        olen saanut avoimesta yliopistosta väärää tietoa. Tällä vääryydellä meitä on yli 30 opiskelijaa, jotka olemme juuri saaneet maksulliset aineopintomme valmiiksi.

        Voisitko ystävällisesti laittaa linkkejä näistä tiedoistasi. Tuntuu uskomattomalta, että oppilaitos mainostaisi väärää tietoa!


      • Aineope
        ..... kirjoitti:

        olen saanut avoimesta yliopistosta väärää tietoa. Tällä vääryydellä meitä on yli 30 opiskelijaa, jotka olemme juuri saaneet maksulliset aineopintomme valmiiksi.

        Voisitko ystävällisesti laittaa linkkejä näistä tiedoistasi. Tuntuu uskomattomalta, että oppilaitos mainostaisi väärää tietoa!

        Esim. Tampereen yliopistossa sanotaan näin:

        "Terveystiedon aineenhallinnan kelpoisuuden antava terveystiedon opintokokonaisuus (60 op) antaa yliopistotutkinnon suorittaneille opettajille terveystiedon opettajakelpoisuuden. ..lisäksi suoritetaan opettajan pedagogiset opinnot (60 op).

        60 opintopisteen monitieteinen opintokokonaisuus muodostuu pääasiassa kansanterveystieteen pääaineopinnoista sekä lisäksi toisten laitosten terveystiedon opintokokonaisuutta tukevista opinnoista, kuten psykologian laitoksen kehitys- ja terveyspsykologian opinnoista."

        Harmi, ettei mulla ole enää sitä linkkiä sinne lakipykälään, jossa tuo vahvistetaan. Varmasti se finlexistä löytyy. Olen siksi tästä niin valveutunut, koska tosiaan mielestäni meidän terveystieteiden maistereiden olisi pitänyt saada opettaa terveystietoa vain pedagogiset suorittamalla, mutta näinhän se ei ole. Eli meillä on terveystieteistä kuitenkin koko tutkinto, eli noin 100 opintoviikkoa tutkintoa tukevia syventäviä sen 60 opintoviikkoa lisää. Mutta tällaista:)

        Ja toisaalta nyt, kun olen suorittanut tuota em. opintopakettia, niin täytyy tunnustaa, että osa opinnoista siellä on ihan hyviä ja varmasti terveystiedon opettajan työtä tukevia. Mutta tiedottaminen tästä on ontunut aivan totaalisesti, eli mekään emme saaneet aluksi tietoa, että tällainen pitää tehdä, vaikka alustava lakipäätös on tehty jo viime helmikuussa. Ja olemme tavanneet opettajaharjoitteluissa nyt esim. liikunnan opettajia, jotka ovat olleet iloisia, että saavat opettaa jatkossa terveystietoa, koska he ovat tehneet terveystieteistä perus- ja aineopinnot. Mutta heidän saatua oikean tiedon, onkin tyrmistys ollut melkoinen.


      • .............
        Aineope kirjoitti:

        Esim. Tampereen yliopistossa sanotaan näin:

        "Terveystiedon aineenhallinnan kelpoisuuden antava terveystiedon opintokokonaisuus (60 op) antaa yliopistotutkinnon suorittaneille opettajille terveystiedon opettajakelpoisuuden. ..lisäksi suoritetaan opettajan pedagogiset opinnot (60 op).

        60 opintopisteen monitieteinen opintokokonaisuus muodostuu pääasiassa kansanterveystieteen pääaineopinnoista sekä lisäksi toisten laitosten terveystiedon opintokokonaisuutta tukevista opinnoista, kuten psykologian laitoksen kehitys- ja terveyspsykologian opinnoista."

        Harmi, ettei mulla ole enää sitä linkkiä sinne lakipykälään, jossa tuo vahvistetaan. Varmasti se finlexistä löytyy. Olen siksi tästä niin valveutunut, koska tosiaan mielestäni meidän terveystieteiden maistereiden olisi pitänyt saada opettaa terveystietoa vain pedagogiset suorittamalla, mutta näinhän se ei ole. Eli meillä on terveystieteistä kuitenkin koko tutkinto, eli noin 100 opintoviikkoa tutkintoa tukevia syventäviä sen 60 opintoviikkoa lisää. Mutta tällaista:)

        Ja toisaalta nyt, kun olen suorittanut tuota em. opintopakettia, niin täytyy tunnustaa, että osa opinnoista siellä on ihan hyviä ja varmasti terveystiedon opettajan työtä tukevia. Mutta tiedottaminen tästä on ontunut aivan totaalisesti, eli mekään emme saaneet aluksi tietoa, että tällainen pitää tehdä, vaikka alustava lakipäätös on tehty jo viime helmikuussa. Ja olemme tavanneet opettajaharjoitteluissa nyt esim. liikunnan opettajia, jotka ovat olleet iloisia, että saavat opettaa jatkossa terveystietoa, koska he ovat tehneet terveystieteistä perus- ja aineopinnot. Mutta heidän saatua oikean tiedon, onkin tyrmistys ollut melkoinen.

        Jyväskylän avoimen yliopiston sivuilta:
        "Terveystiedon perus- ja aineopinnot (yht. 60 op / 35 ov) antavat yliopistotutkinnon suorittaneille opettajille terveystiedon opettajakelpoisuuden." (http://www.avoin.jyu.fi/oppiaineet/terveystieto/)

        Turun avoimen yliopiston sivuilta:
        "Opettajille terveystiedon aineopintojen suorittaminen antaa pätevyyden toimia terveystiedon opettajana peruskoulussa ja lukiossa."
        (http://www.tkk.utu.fi/avoin/opetustarjonta/oppiaineet_ja_opetusohjelmat/terveystieto/index.html)


      • Aineope
        ............. kirjoitti:

        Jyväskylän avoimen yliopiston sivuilta:
        "Terveystiedon perus- ja aineopinnot (yht. 60 op / 35 ov) antavat yliopistotutkinnon suorittaneille opettajille terveystiedon opettajakelpoisuuden." (http://www.avoin.jyu.fi/oppiaineet/terveystieto/)

        Turun avoimen yliopiston sivuilta:
        "Opettajille terveystiedon aineopintojen suorittaminen antaa pätevyyden toimia terveystiedon opettajana peruskoulussa ja lukiossa."
        (http://www.tkk.utu.fi/avoin/opetustarjonta/oppiaineet_ja_opetusohjelmat/terveystieto/index.html)

        Moi,

        Eli tuo lainauksesi Jkl:n avoimesta koskee juuri sitä terveystiedon opintopakettia, josta tässä on ollut puhe. Koettakaa siis erottaa toisistaan terveysTIEDE (jota esim. tampereella ja kuopiossa opiskellaan), terveyskasvatus (jota esim. jyväskylässä opiskellaan) ja terveysTIETO, jotka ovat siis eri asiat. Tottakai avoimen yliopiston terveysTIEDON 35 opintoviikkoa antavat pedagogisten ja yliopistotutkinnon suorittamisen ohella terveystiedon opettajan pätevyyden (koska sehän se paljon täällä puhuttu paketti on), MUTTA samaa pätevyyttä ei anna esim. maisteritutkinto terveysTIETEISSÄ. Tässä se ero:)


      • ....
        Aineope kirjoitti:

        Moi,

        Eli tuo lainauksesi Jkl:n avoimesta koskee juuri sitä terveystiedon opintopakettia, josta tässä on ollut puhe. Koettakaa siis erottaa toisistaan terveysTIEDE (jota esim. tampereella ja kuopiossa opiskellaan), terveyskasvatus (jota esim. jyväskylässä opiskellaan) ja terveysTIETO, jotka ovat siis eri asiat. Tottakai avoimen yliopiston terveysTIEDON 35 opintoviikkoa antavat pedagogisten ja yliopistotutkinnon suorittamisen ohella terveystiedon opettajan pätevyyden (koska sehän se paljon täällä puhuttu paketti on), MUTTA samaa pätevyyttä ei anna esim. maisteritutkinto terveysTIETEISSÄ. Tässä se ero:)

        sinä puhut terveystieteistä tai jostakin, minä ja alkuperäinen kirjoittaja terveystiedosta. Miksi ihmeessä sekoitit asioita?


      • aineope
        .... kirjoitti:

        sinä puhut terveystieteistä tai jostakin, minä ja alkuperäinen kirjoittaja terveystiedosta. Miksi ihmeessä sekoitit asioita?

        Kukaan ei ole varmasti tarkoituksella sekoittanut asioita! Joku (en muista olitko sinä) vain aluksi kirjoitti terveystiedon perus- ja aineopinnoista, mutta yleensä tuollaisia opintokokonaisuuksia voi tehdä vain tutkintoon liittyen ja terveysTIEDOSTA ei ole omaa tutkintoa, eli siinä se ero:) tuo on siis se paketti, jota olette avoimessa tehneet ja sitä vain kutsutaan teillä nyt "maanläheisemmällä", eli monelle tutummalla nimellä. Monestihan ihmiset ovat tottuneet puhumaan juuri perus- ja aineopinnoista, vaikka eivät tiedä, että yleensä em. ovat tutkintoon johtavia. Tässä tapauksessa ne ovat erillinen opintokokonaisuus tai -paketti, miten kukin haluaa kutsua, joka ei johda tutkintoon, vaan on enemmänkin ns. täydennyskoulutusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe