Digifiaskon tekijät vetäytyvät vastuusta

Tässä se on

Digifiaskon tekijät vetäytyvät vastuusta

http://www.taloussanomat.fi/ict-ja-teknologia/2007/12/31/Digifiaskon tekij%E4t vet%E4ytyv%E4t vastuusta/200732842/382

Digitelevisiohanke meni metsään, mutta kukaan ei ota vastuuta munauksesta. Sopan maksumiehiksi joutuvat kuluttajat. He kärsivät esimerkiksi tekstitysongelmista. Kauppias ei kuitenkaan muitta mutkitta vaihda digiboksia.

70

12317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkomaalainen

Kun nyt tätä tv-maksujen laimenlöynti ja varojen puute on vatvottu, voin vain kysyä, että meiksei heti vaadittu ainoastaan korttipaikalla olevia bokseja myytäväski kelpaavaksi. Silloin olisi nyt voitu antaa antenniasikkaillekin kortin, tv-maksua vasta, ja asia olisi ollut sillä selvä.

Tässä ollan taas kerran sellaisella alueella, jossa paljastuu, kuinka huono on päättäjien ammattitaito. Koko eduskunta istui päättämässä näistä asioista, eikä kuka nostanut ääntä asiasta silloin. Ei siitä nyt voi yksittäisiä henkilöitä syytää.

Jatkossa olis mielekäs, jos ensin katsottaisi, mitä isoissa maissa tehdään ja pääteltäisi siitä, mitä Suomessa kannattaisi menetellä, eikä väkisin sommiteltaisi omia kauhean kunnianhimoisia ratkaisuja. Olen tätä niin monta kertaa nähnyt ammattielämässä, kuinka men rutkasti pieleen kerran toisensa jälkeen sen takia.

Parhaillaankin on Suomessa menossa sellaisia projektia, jolla pyritään hakea omaperäisiä ratkaisuja muualla jo keksityn tilalle ja voidaan odottaa, että pieleen mene ja veromaksaja maksaa.

• lusmuri

että Ylen ohjelmat ovat maksukortin takana, vai että kaikki ohjelmat on Ylen lupamaksun takana?

Tuskinpa Kolmonen tai nelonen haluaa olla mukana sellaisessa järjestelyssä, jossa heidän ohjelmiaan ei voi katsoa maksamatta Ylelle.

Jos kaikki ohjelmat menisivät maksukortille, niin tv:n katsominen siirtyy aika äkkiä kokonaan nettiin. Siinähän sitten lupakytät kävisivät tsekkaileen, onko ihmisilla tietokonetta ja mitä se sitten pitää sisällään. Aika orwellmainen tulevaisuuden kuvaus.

Ja kuitenkin kyse on vain yhden kapisen, ylettömäksi paisuneen yhtiön taloudenpidosta. Yle elää kuin sika pellossa luparahoineen. Toivottavasti helmikuu tipauttaa uudet 30 tuhatta lupamaksajaa pois, niin tulee vähän lisää säästötavoitteita heillekin.

• "Robin Hood"

"Kun nyt tätä tv-maksujen laimenlöynti ja varojen puute on vatvottu, voin vain kysyä, että meiksei heti vaadittu ainoastaan korttipaikalla olevia bokseja myytäväski kelpaavaksi. Silloin olisi nyt voitu antaa antenniasikkaillekin kortin, tv-maksua vasta, ja asia olisi ollut sillä selvä."

Kun olet niin perus yksinkertainen ettet tajua että ihmisillä on USEAMPIKIN TV ja tallennus laite.Niin niihin tietenkin lunastettaisiin JOKAISEEN oma yli 200€ oleva kortti! VAI?
        Muutenhan rahvas jakaisi ylimääräiset kortit tutuille ja tuntemattomille ja taas saataisiin maksutase miinukselle.
        Toiseksi vain osassa laitteita boxit TV.t muut tallentimet on korttipaikka,vallankin vähän vanhemmat laitteet.
        Maksatko itse kaikille UUDET korttipaikalliset laitteet? Taitais "pelinappulat" loppua heti kättelyssä.

• JOKAISELLE
        "Robin Hood" kirjoitti:

"Kun nyt tätä tv-maksujen laimenlöynti ja varojen puute on vatvottu, voin vain kysyä, että meiksei heti vaadittu ainoastaan korttipaikalla olevia bokseja myytäväski kelpaavaksi. Silloin olisi nyt voitu antaa antenniasikkaillekin kortin, tv-maksua vasta, ja asia olisi ollut sillä selvä."

Kun olet niin perus yksinkertainen ettet tajua että ihmisillä on USEAMPIKIN TV ja tallennus laite.Niin niihin tietenkin lunastettaisiin JOKAISEEN oma yli 200€ oleva kortti! VAI?
        Muutenhan rahvas jakaisi ylimääräiset kortit tutuille ja tuntemattomille ja taas saataisiin maksutase miinukselle.
        Toiseksi vain osassa laitteita boxit TV.t muut tallentimet on korttipaikka,vallankin vähän vanhemmat laitteet.
        Maksatko itse kaikille UUDET korttipaikalliset laitteet? Taitais "pelinappulat" loppua heti kättelyssä.

Onko meidän pakko maksaa lupia kun laatu on sekundaa,kysyn vaan?

• kysyn vaan

Taloussanomien kirjoituksesta ei käy ilmi lainkaan ex-ministeri O-P Heinosen rooli digi-tv -hankkeessa. Mieshän siirrettiin epäonnisten ilmatilakauppojen jälkeen Yleisradioon. O-P oli mukana hankkeessa sekä ministerinä että sittemmin Ylen johdossa. Poliittinen ura meni vessasta alas.

• Skeptikko

Päättäjämme poukkoilevat ympäri maapalloa, milloin minkäkin "seminaarin" varjolla. Reissut ovat palkkiomatkoja joilla rällätään veromarkkoja sileiksi. Valitettavasti tämä pitää paikkansa, sillä muutamat kelkasta pudonneet ovat ilmeisen harmistuneina näistä reissuista kertoneet. Aina kuitenkin joka reissulla on siteeksi aiheeseen liittyvää, mutta se on tosi vähäistä.
        Syyllisiä tähän digisotkuun ovat Äijälä ja Wessberg, he halusivat nimensä historiaan ja saivatkin, mestarimokaajina. O.P Heinonen on lapsenkasvoinen mitättömyys Raumalta, ei häneltä mitään odotettukaan, eikä niinmuodoin petyttykään.
        Tosin kaikki vastaavatkin tyypit saavat jonkin ruhtinaallisesti palkatun peiteviran, näin se meidän demokratiamme toimii valtaa pitävien kesken.

• ylessä suurena johtajana

Siellä se O-P lymyilee ylen isossa pajassa ja nostaa johtajanpalkkaa. On vain oppinut olemaan tekemättä mitään mitään niinpä ei ole viimeaikoina mokaillutkaan.

• häärii
        ylessä suurena johtajana kirjoitti:

Siellä se O-P lymyilee ylen isossa pajassa ja nostaa johtajanpalkkaa. On vain oppinut olemaan tekemättä mitään mitään niinpä ei ole viimeaikoina mokaillutkaan.

taustalla. Kyllä se YLEkin vielä raunioiksi saadaan samalla lailla kuin Sonera.

• maksumies

oon jo lopettanu tv lupamaksun maksamisen ku ei ne vaan toimi... ja jos ei kukaan aio ottaa vastuuta tästä nii tuskin mie enää ikinä alan ees maksamaan.. maksan siis ihan turhasta.. jotku sanoo että osta uusi boksi.. mie ostin jo yhen ja piti toimia vaan ei.. en rupia osteleen uusia kokoajan...

• täällä

Kaks boxia kokeiltu.
        Ensin toimi, mutta kun siirryttiin virallisesti digiaikaan, lakkasi toimimasta.
        Nykyään näkyy joskus ylen kanavat toisella boxilla. Toisella ei mitään.

Loppuu TV-maksujen maksaminen meidänkin taloudessa!

• päättäjinä
        täällä kirjoitti:

Kaks boxia kokeiltu.
        Ensin toimi, mutta kun siirryttiin virallisesti digiaikaan, lakkasi toimimasta.
        Nykyään näkyy joskus ylen kanavat toisella boxilla. Toisella ei mitään.

Loppuu TV-maksujen maksaminen meidänkin taloudessa!

Itse hävitin television ja sen mukana meni lupamaksu!
        Ostin tietokoneeseen sopivan boxin...vain äänikasetin kotelon kokoinen ja on oikea tehopakkaus!
        Ei ole ilmennyt mitään ongelmia ja näkyy yli 60 kanavaa!
        Syksyllä radiohaastattelussa Mikael-poju kertoi että ei näy vielä missään vaikka 200000 ihmistä oli sanonut jo lupansa irti! Kertoi että Yle on velaton yhtiö ja kaikki on okei.Mutta todellisuudessa kaikki oli jo tuolloin kuralla!
        Jätkä perkele valehteli!!!

• ^^Kyllästynyt**
        päättäjinä kirjoitti:

Ostin tietokoneeseen sopivan boxin...vain äänikasetin kotelon kokoinen ja on oikea tehopakkaus!
        Syksyllä radiohaastattelussa Mikael-poju kertoi että ei näy vielä missään vaikka 200000 ihmistä oli sanonut jo lupansa irti! Kertoi että Yle on velaton yhtiö ja kaikki on okei.Mutta todellisuudessa kaikki oli jo tuolloin kuralla!

Poliittisia pullasorsia joka paikassa töissä. Mitä pirun laatua niiltä voi odottaa. Jos lusikalla annetaan ei kauhalla voi ottaa.

• myöskin

täällä.Lopetin lupamaksujen maksamisen.Jos se joskus toimii,niin kyl mä sit luvat maksan mut en minä epäkelvosta kuvasta maksa.Enhä mä kaupastakaan osta jo valmiix rikkinäistä tuotetta.Mitähän sitä saa sakkoja jos ei oo lupaa...no...ainaha voi vedota tähän toimimattomuuteen...

• myöskinkin

täällä.Lopetin lupamaksujen maksamisen.Jos se joskus toimii,niin kyl mä sit luvat maksan mut en minä epäkelvosta kuvasta maksa.Enhä mä kaupastakaan osta jo valmiix rikkinäistä tuotetta.Mitähän sitä saa sakkoja jos ei oo lupaa...no...ainaha voi vedota tähän toimimattomuuteen....

• urpot
        päättäjinä kirjoitti:

...että myös tietokone tarvitsee tv-lupamaksun, mikäli sillä voi katsoa tv-lähetyksiä?

Että eipä ne lupamaksut mihinkään katoa, vaikka hölmöläiset kuinka kannatte vanhoja saloroita roskalavalle ja ostatte tilalle jonku hoopeen mediasentteri-koneen tai tietokoneboxin..

Niin kauan ku pohjoisen Suomen asukkaat ovat eriarvoisessa asemassa etelän paskoihin verrattuna minä en omista telkkaria enkä maksa tv-lupamaksua. Sitten kun käsivarren mummolla näkyy kaikki samat kanavat kuin etelän pelleillä, niin sitten minäkin voin jonku elävän kuvan ostaa ja ehkä jopa luvan maksaa.

• ...ainakin minä
        urpot kirjoitti:

...että myös tietokone tarvitsee tv-lupamaksun, mikäli sillä voi katsoa tv-lähetyksiä?

Että eipä ne lupamaksut mihinkään katoa, vaikka hölmöläiset kuinka kannatte vanhoja saloroita roskalavalle ja ostatte tilalle jonku hoopeen mediasentteri-koneen tai tietokoneboxin..

Niin kauan ku pohjoisen Suomen asukkaat ovat eriarvoisessa asemassa etelän paskoihin verrattuna minä en omista telkkaria enkä maksa tv-lupamaksua. Sitten kun käsivarren mummolla näkyy kaikki samat kanavat kuin etelän pelleillä, niin sitten minäkin voin jonku elävän kuvan ostaa ja ehkä jopa luvan maksaa.

Olen hyvin tietoinen siitä että tietokoneelta katsottaessa pitää olla lupamaksu ok.
        Saat itse arvata, onko minulla:)))

• Laitteet
        ...ainakin minä kirjoitti:

Olen hyvin tietoinen siitä että tietokoneelta katsottaessa pitää olla lupamaksu ok.
        Saat itse arvata, onko minulla:)))

On mulla,2kpl digibokseja korttipaikalla ja tietokoneessa viimeistä huutoa kaikki komponentit,enkä maksa lupamaksua ja en oo ikinä maksanukkaan.Elelen vaan yhteiskunnan rahoilla ja rikastun pimellä työllä.älkää valittako vaan ostakaa toimivat vehkeet!!!

• kiinnostunut1
        päättäjinä kirjoitti:

Moro. MISTÄ NÄITÄ BOKSEJA VOI OSTAA JA MITÄ MAKSAA? TARVITAANKO MUITA VARUSTEITA?

OLISIN KIITOLLINEN VASTAUKSISTA!!

• näreet
        Laitteet kirjoitti:

On mulla,2kpl digibokseja korttipaikalla ja tietokoneessa viimeistä huutoa kaikki komponentit,enkä maksa lupamaksua ja en oo ikinä maksanukkaan.Elelen vaan yhteiskunnan rahoilla ja rikastun pimellä työllä.älkää valittako vaan ostakaa toimivat vehkeet!!!

Olen samaa mieltä!!!

• saa mistä
        kiinnostunut1 kirjoitti:

Moro. MISTÄ NÄITÄ BOKSEJA VOI OSTAA JA MITÄ MAKSAA? TARVITAANKO MUITA VARUSTEITA?

Muitakin elektroniikka laitteita. Ei ole nappuloita eikä muita kotkotuksia! Merkkivalo palaa ja piuha tietokoneeseen ja antennikaapeli omaan reikäänsä ja se on siinä! Minun maksoi 160 euroa, mutta samaa merkkiä saa halvemmalla Helsingin alueelta ja voi sitä tilata myös netin kautta.

• vielä lisää
        kiinnostunut1 kirjoitti:

Nämä tietokoneen boxit on myös varustettu korttipaikalla ja niillä voi tallentaa ohjelmia!
        Käy kurkkaamassa esim. tuolla:
        http://www.anysee.fi/downloads.html

Itselläni ei ole ilmennyt mitään ongelmia tekstityksessä eikä muissakaan jutuissa!

• mistään ongelmista

Itse en ole kohdannut juuri minkäänlaisia ongelmia digilähetyksiin siirtymisessä. Kuvanlaatu parani roimasti, kanavien määrä kasvoi, ja digitaalisesta ohjelmaoppaasta en voisi enää kuvitellakaan luopuvani. Vanhemmillani on tallentava boksi, ja se on aivan loistava vehje. Melkeen kuvottaa ajatella sitä videonauhurin kanssa räpläämistä ei-niin kaukaisessa menneisyydessä.

Kuva pätkii joskus ja häiriöitäkin on, mutta kuitenkin huomattavasit vähemmän kuin analogiaikana. Tekstityksen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, ja mikä parasta, sen saa (joillakin kanavilla) kokonaan pois häiritsemästä, kun katsoo suomen- tai englanninkielistä ohjelmaa. Valitettavasti kaikkia digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia ei ole vielä lainkaan hyödynnetty, potentiaalia olisi paljon enempäänkin.

Ilmeisesti nämä valittajat ovat niitä tyypillisiä suomalaisia, jotka ovat asiaan mitenkään perehtymättä hakeneet marketista joko halvimman tai hauskimman näköisen digiboksin, ja sitten ihmetellään kun on ongelmia. On olemassa huonoja autoja, huonoja tietokoneita, huonoja keittiölaitteita, huonoja työkaluja... tämä kaikki on kyllä tiedossa, mutta monelle näyttää tulevan yllätyksenä että myös digiboksi voi olla huono. Tietoa kyllä löytyy, varsinkin netistä, ilmaiseksi ja mielin määrin. Puolen tunnin perehtymisellä osaa jo varmasti valita toimivan, hyvän digiboksin itselleen. Mutta ei tähän moni viitsi ryhtyä, helpompi mennä suoraan kauppaan ja valita sieltä - pääseepähän taas valittamaan jostakin.

• Nimetön

Kiva sulle, jos et ole tajunnut television katselun laadun kärsineen. Minunkin isälläni on hyvä tallentava boksi, eikä mene kuin puoli tuntia matkaan, jos haluan sitä katsella tosin isäni ei välttämättä halua katsella juuri samaa kanavaa, kuin minä, mutta mitäs pienistä.

Tulitko ajatelleeksi esim. vanhuksia, joille jopa kaukosäädin on jo korkeaa matematiikkaa, puhumattakaan kahdesta kapulasta?

Digitaalisuuden mahdollisuuksia ei todellakaan ole hyödynnetty loppuun asti, esimerkiksi tekstit varmasti saisi näkyviin aina halutessaan, jos boksit olisivat sitä, mitä laatikon kyljessä luvataan...

Näillä tyypillisillä suomalaisilla valittajilla saattaa myös olla ongelmana keskitason palkka ja muutama telkkarillinen lastenhuone. Itselläni ei ainakaan opiskelijana ole tilin saldo noussut penniäkään, vaikka olenkin jopa yli sen puoli tuntia perehtynyt boksien ominaisuuksiin ja hinta-laatu suhteeseen.

Sinulle voi ehkä tulla yllätyksenä, että juuri ja juuri televisio maksuun venyvälle opiskelijalle analogisten kanavien menetys on oikea menetys, sillä minä ainakin ostan lapsilleni ruokaa ennemmin, kuin huippu kalliin boksin telkkariin.

Usko pois, moni valittaa aiheesta niin kauan, kuin television katseluun ei riitä televisio, vaan pitää ostaa vielä erillinen television katselu laite.

• oivajussi

hyvistä tv-ohjelmista, varsinkin YLEn, enkä kärsi minkäänlaisista katseluongelmista sen jälkeen kun taloyhtiön sisäinen antenniverkko korjattiin. Lupamaksuni maksan mielellään, hyvästä kun kannttaa maksaa!
        Miksi täällä valittavat ne, jotka eivät maksa tv-maksua? Eihän ne ongelmat teitä koske, ettehän vaan yritä katsoa telkkua ilmaiseksi.

• KatselijaZ

Ilmeisesti "mistään ongelmista" kärsii jo harhoista...

Ihmeenä voi pitää:
        "Tekstityksen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia"

Hän kuvittelee että 599e boksi mukamas toimisi
        "paremmin"... yleensä ne halpis boksit toimivat parhaiten, koska niissä ei ole ylimääräisiä virityksiä, on vaan keskitytty oleelliseen.

Totta, jo 15 minuutin jälkeen nettiä selatessa voi huomata että ongelmia on ja PALJON, vähän on niitä joilla homma toimii edes hyvin.

Digipuolustelijat "eivät näe" vikoja omissa laitteissaan koska silloin he myöntäisivät ostaneensa sontaa ja maksaneetkin siitä vielä paljon.

Analogi aikakaudella emme kärsineet:
        - Tekstityshäiriöstä
        - Kuvasuhteen sekoilusta
        - Pakkaus artefakteista
        - äänen pätkimisestä
        - lumisateesta (siis ulkona olevasta, koska se ei vaikuttanut kuvaan)

• ...
        Nimetön kirjoitti:

Kiva sulle, jos et ole tajunnut television katselun laadun kärsineen. Minunkin isälläni on hyvä tallentava boksi, eikä mene kuin puoli tuntia matkaan, jos haluan sitä katsella tosin isäni ei välttämättä halua katsella juuri samaa kanavaa, kuin minä, mutta mitäs pienistä.

Tulitko ajatelleeksi esim. vanhuksia, joille jopa kaukosäädin on jo korkeaa matematiikkaa, puhumattakaan kahdesta kapulasta?

Digitaalisuuden mahdollisuuksia ei todellakaan ole hyödynnetty loppuun asti, esimerkiksi tekstit varmasti saisi näkyviin aina halutessaan, jos boksit olisivat sitä, mitä laatikon kyljessä luvataan...

Näillä tyypillisillä suomalaisilla valittajilla saattaa myös olla ongelmana keskitason palkka ja muutama telkkarillinen lastenhuone. Itselläni ei ainakaan opiskelijana ole tilin saldo noussut penniäkään, vaikka olenkin jopa yli sen puoli tuntia perehtynyt boksien ominaisuuksiin ja hinta-laatu suhteeseen.

Sinulle voi ehkä tulla yllätyksenä, että juuri ja juuri televisio maksuun venyvälle opiskelijalle analogisten kanavien menetys on oikea menetys, sillä minä ainakin ostan lapsilleni ruokaa ennemmin, kuin huippu kalliin boksin telkkariin.

Usko pois, moni valittaa aiheesta niin kauan, kuin television katseluun ei riitä televisio, vaan pitää ostaa vielä erillinen television katselu laite.

Olen itsekin opiskelija, tosin teen kyllä töitäkin, joten 200 euron vuosittainen TV-lupa ei ole katastrofi. Hyvän digiboksin, jolla katselee televisiota varmasti vielä seuraavat 5 vuotta, saa 100 eurolla. Tämä 20€/vuosi tuskin on onglma kenellekään, jolla on varaa maksaa se 200€ vuodessa pelkästä luvasta. (TV-maksusta valittamisen kyllä ymmärränkin hyvin.)

On kuitenkin olemassa myös ihmisiä, jotka käyvät töissä ja tienaavat rahaa, ja on mielestäni hyvä, että heillekin on vaihtoehtona ostaa kalliimpi boksi paremmilla ominaisuuksilla. Ei se ole muilta pois.

Omatkin isovanhempani ovat kaikki 75-91 vuotiaita, eikä heillä ole ollut ongelmia oppia käyttämään kahta kaukosäädintä. Kyse on lähinnä asenteesta. Jos ongelma on ylitsepääsemätön, niin on olemassa myös televisioita, joissa digiviritin on integroituna. Sellaisen saa käytettynä hyvinkin halvalla. Television katseluun siis riittää edelleenkin pelkkä televisio, kunhan siinä on oikeanlainen viritin.

• ...
        KatselijaZ kirjoitti:

Ihmeenä voi pitää:

"paremmin"... yleensä ne halpis boksit toimivat parhaiten, koska niissä ei ole ylimääräisiä virityksiä, on vaan keskitytty oleelliseen.

Totta, jo 15 minuutin jälkeen nettiä selatessa voi huomata että ongelmia on ja PALJON, vähän on niitä joilla homma toimii edes hyvin.

Digipuolustelijat "eivät näe" vikoja omissa laitteissaan koska silloin he myöntäisivät ostaneensa sontaa ja maksaneetkin siitä vielä paljon.

- Tekstityshäiriöstä
        - Kuvasuhteen sekoilusta
        - Pakkaus artefakteista
        - äänen pätkimisestä

Samassa viestissä ihmettelet, miten jollakulla muulla ei ole ollut tekstityksen kanssa ongelmia, ja sitten sanot että uskot halpisboksien olevan laadukkaampia. Mahtaisiko asioilla olevan joku yhteys?

Boksin ei tarvitse maksaa edes sataa euroa, halvemmallakin saa jo erittäin laadukkaan. Tosin jos uskot, että ne 500 euron boksien lisäominaisuudet jotenkin huonontavat muita ominaisuuksia, niin et selvästikään ymmärrä tekniikasta mitään, joten turha lähteä tästä keskustelamaan.

Mitä väliä sillä on, paljonko toimimattomia bokseja on olemassa? Etkö voi silti itse valita sellaista, joka toimii, kun tieto toimivista kerran on olemassa?

Ongelmalistasi on myös mielenkiintoinen:

-"Tekstityshäiriöstä"
        Analogikaudella kaikki teksitykset oli kuvaan poltettu, joten niitä ei halutessaan saanut pois eikä kieltä saanut valittua. Tämä jos mikä oli ongelma, ja on useilla kanavilla edelleen. Enempää ongelmia ei ole digiaikanakaan, jos vain tajuaa ostaa toimivan digiboksin.

-"Kuvasuhteen sekoilusta"
        Tämäkin ilmeisesti jonkun heikkolaatuisen digiboksin ongelma, itselläni boksi ei ole vielä valinnut väärää kuvasuhdetta kertaakaan kahden vuoden aikana.

-"Pakkaus artefakteista"
        Tämän tilalla sitten oli jokseenkin kaikki muut mahdolliset kuvanlaatua heikentävät ongelmat.

-"äänen pätkimisestä"
        Kohinaa ja rätinää taas sitäkin enemmän vähänkin huonommalla signaalilla.

-"lumisateesta (siis ulkona olevasta, koska se ei vaikuttanut kuvaan)"
        Ei se lumisade tiedä, kulkeeko data jossakin signaalissa analogisena tai digitaalisena... taidat olla sinä joka niistä harhoista kärsii.

• ongelmia.

Me annoimme 17 vanhan analogisen, pariin kertaan imuroidun 22" Saloran mökkitelkkariksi ja ostimme LCD-TV:n heinäkuussa ja teknisesti kaikki on kohdallaan. Ongemana ja ihmetyksenä on vain se, että mistä maksamme TV luvassa. Mielestäni nyt ilmaiseksi näkyvien kanavien ja niiltä tulevat ohjelmat mahtuisivat muutamalle kanavalle. Uusinnat tuntuvat pyörivän vuoron perään kanavalta toiselle ja kyllähän sillä tavalla saa kanaville "ohjelmaa". Kakkos-boxina tallentavan DVD:n edessä on 39€ Philips ja toiminut ainakin toistaiseksi kuin se kuuluisa junan vessa.
        YLE:n tekemää ratkaisua voi ehkä jollain tapaa perustella sillä, että jo poistunut analoginen tekniikka on tietysti viime vuosisadan alkupuolelta ja tekniikka on vain ajanut siitä jo ohi. Toki puheet digitalisoinnin "lisäarvoista" ovat menivät kyllä täysin överiksi, mutta ehkäpä digitalisointia ei olisi saatu läpi ilman tällasia "katteettomia" lupauksia.

• Rittama

et kärsi? Kyl käyp katteeks! :(

• Nimetön
        KatselijaZ kirjoitti:

Ihmeenä voi pitää:

- Tekstityshäiriöstä
        - Kuvasuhteen sekoilusta
        - Pakkaus artefakteista
        - äänen pätkimisestä

... Etten analogisena aikana kuullut kenenkään päivittävän televisiotaan tai ylipäänsä tehneen mitään muutakaan, laitteen avaamisen lisäksi, nähdäkseen ohjelmat teksteineen päivineen..
        Se siitä helppoudesta joo... :)

• Nimetön
        ... kirjoitti:

Olen itsekin opiskelija, tosin teen kyllä töitäkin, joten 200 euron vuosittainen TV-lupa ei ole katastrofi. Hyvän digiboksin, jolla katselee televisiota varmasti vielä seuraavat 5 vuotta, saa 100 eurolla. Tämä 20€/vuosi tuskin on onglma kenellekään, jolla on varaa maksaa se 200€ vuodessa pelkästä luvasta. (TV-maksusta valittamisen kyllä ymmärränkin hyvin.)

On kuitenkin olemassa myös ihmisiä, jotka käyvät töissä ja tienaavat rahaa, ja on mielestäni hyvä, että heillekin on vaihtoehtona ostaa kalliimpi boksi paremmilla ominaisuuksilla. Ei se ole muilta pois.

Omatkin isovanhempani ovat kaikki 75-91 vuotiaita, eikä heillä ole ollut ongelmia oppia käyttämään kahta kaukosäädintä. Kyse on lähinnä asenteesta. Jos ongelma on ylitsepääsemätön, niin on olemassa myös televisioita, joissa digiviritin on integroituna. Sellaisen saa käytettynä hyvinkin halvalla. Television katseluun siis riittää edelleenkin pelkkä televisio, kunhan siinä on oikeanlainen viritin.

että SINÄ olet tyytyväinen boksiisi ja valmis siihen sijoittamaan. Itse olen edelleen sitä mieltä, että pelkkä tv lupa maksaa liikaa, enkä olisi halukas enää maksamaan senttiäkään, sadasta eurosta puhumattakaan, elleivät lapseni olisi päätöksestäni riippuvaisia.

Lisä laitteena boksi on varmasti kiva lelu yhdelle jos toisellekin ja toisenlaisessa tilanteessa, jos esim. työssä käynti täysipäiväisenä opiskelijana ei olisi lapsiltani pois, voisin moiseen turhuuteen sijoittaakin.

Ikävä tosiasia vaan on se, että tv:n katselusta on tehty sekä kallista, laite riippuvaista, että hankalaa panostamatta millään lailla sisältöön, joka olisi tuon laite määrän ja rahan arvoista.

Olen myös kovin iloinen virkeä mielisten isovanhempiesi puolesta, mutta näkyykö sinne pumpulilla pehmustettuun torniin ollenkaan sitä osaa maisemasta, jossa elää pienellä kansan eläkkeellä kituuttavia ja jo hieman kehityksen jalkoihin jääneitä, jopa dementoituneita vanhuksia, joiden yksinäisyyttä helppo tv:n katselu voisi hieman helpottaa?

• KatselijaZ
        ... kirjoitti:

Samassa viestissä ihmettelet, miten jollakulla muulla ei ole ollut tekstityksen kanssa ongelmia, ja sitten sanot että uskot halpisboksien olevan laadukkaampia. Mahtaisiko asioilla olevan joku yhteys?

Boksin ei tarvitse maksaa edes sataa euroa, halvemmallakin saa jo erittäin laadukkaan. Tosin jos uskot, että ne 500 euron boksien lisäominaisuudet jotenkin huonontavat muita ominaisuuksia, niin et selvästikään ymmärrä tekniikasta mitään, joten turha lähteä tästä keskustelamaan.

Mitä väliä sillä on, paljonko toimimattomia bokseja on olemassa? Etkö voi silti itse valita sellaista, joka toimii, kun tieto toimivista kerran on olemassa?

Ongelmalistasi on myös mielenkiintoinen:

-"Tekstityshäiriöstä"
        Analogikaudella kaikki teksitykset oli kuvaan poltettu, joten niitä ei halutessaan saanut pois eikä kieltä saanut valittua. Tämä jos mikä oli ongelma, ja on useilla kanavilla edelleen. Enempää ongelmia ei ole digiaikanakaan, jos vain tajuaa ostaa toimivan digiboksin.

-"Kuvasuhteen sekoilusta"
        Tämäkin ilmeisesti jonkun heikkolaatuisen digiboksin ongelma, itselläni boksi ei ole vielä valinnut väärää kuvasuhdetta kertaakaan kahden vuoden aikana.

-"Pakkaus artefakteista"
        Tämän tilalla sitten oli jokseenkin kaikki muut mahdolliset kuvanlaatua heikentävät ongelmat.

-"äänen pätkimisestä"
        Kohinaa ja rätinää taas sitäkin enemmän vähänkin huonommalla signaalilla.

-"lumisateesta (siis ulkona olevasta, koska se ei vaikuttanut kuvaan)"
        Ei se lumisade tiedä, kulkeeko data jossakin signaalissa analogisena tai digitaalisena... taidat olla sinä joka niistä harhoista kärsii.

"Samassa viestissä ihmettelet, miten jollakulla muulla ei ole ollut tekstityksen kanssa ongelmia, ja sitten sanot että uskot halpisboksien olevan laadukkaampia. Mahtaisiko asioilla olevan joku yhteys? "

Ainakin ne halpisboksit joita olen näynyt ja lukenut netistä ovat olleet TOIMIVAMPIA kuin ns. kalliit boksit.

"Boksin ei tarvitse maksaa edes sataa euroa, halvemmallakin saa jo erittäin laadukkaan. Tosin jos uskot, että ne 500 euron boksien lisäominaisuudet jotenkin huonontavat muita ominaisuuksia, niin et selvästikään ymmärrä tekniikasta mitään, joten turha lähteä tästä keskustelamaan."

Lisäominaisuudet kyllä huonontavat boksin yleistä laatua, koska virheiden määrä nousee boksin softassa ja laitteen monimutkaistuessa raudassa olevien virheiden määräkin lisääntyy.

"Mitä väliä sillä on, paljonko toimimattomia bokseja on olemassa? Etkö voi silti itse valita sellaista, joka toimii, kun tieto toimivista kerran on olemassa? "

Myykö kauppias sinulle boksia näin:

Kauppias: Tässä ihan paska boksi, ei toimi.

vai

Kauppias: tässä sulle juuri sopiva boksi! toimii hyvin.

-"Tekstityshäiriöstä"

Totta, jos boksi toimii, mutta kun YLEn datastream EI AINA SISÄLLÄ TEKSTIÄ (DVB-teksitystä) niin silloin boksi sekoaa.

"-"Kuvasuhteen sekoilusta"
        Tämäkin ilmeisesti jonkun heikkolaatuisen digiboksin ongelma, itselläni boksi ei ole vielä valinnut väärää kuvasuhdetta kertaakaan kahden vuoden aikana. "

Osa bokseista osaa hoitaa tämän hyvinkin, toisen huonommin.

"Ei se lumisade tiedä, kulkeeko data jossakin signaalissa analogisena tai digitaalisena... taidat olla sinä joka niistä harhoista kärsii."
        Ei lumisade tiedäkkään, vaan se digiboksi, koska digisignaali on herkempi ulkoilman muutoksille.

Mielenkiintoiseksi tekee digitv:n se, että vaikka työpaikallani on näköyhteys tv linkkitorniin josta jaetaan digitv signaalia, välillä tulee ilmoitus Signaali on liian heikko -ilmoitus, ja tuntia paria myöhemmin signaalin vahvuus on 88% luokkaan ja laatu samaa luokkaa...

• Nimetön

Et kyllä tiedä mistään mitään kun tuollaista kirjoitat.
        Miten netistä voi löytyä tietoa ilmaiseksi?
        Ja eipä noi 500euron vehkeet ole sen kummempia kuin ne halvatkaan.

• sua ei tarvita

Erottakaa se Jungner. Digi-TV epäonnistui, aikataulut petti, koko kansa pakotettiin maksamaan pain vanhenevat digiboxit.

Virossa sentään siirryttiin suoraan teräväpiirtoon ilman kaatis-digiteeveetä.

Ajatelkaapa millainen kaatopaikka/ongelmajätevuori muodostuu kaikista digiboxeista kun ne vanhenee? Muutaman pilvenpiirtäjän kokoinen ongelmajäte!

Eroa Jungner!

• ^Vielä tv_luvan maksanut

Teksti kulkee miten sattuu. Kuva pysähtyy ja murenee. Signali puuttuu. Eniten harmittaa, kun jää jokin mielenkiintoinen kohta näkemättä.
      Tämä on varmaa sitä kehittämistä. Mitä niin innolla nykyään harrastetaan. Hintoja kyllä nostetaa.

• teksti-tv

Voi itku tätä teknologiaa, "huulisynkasta" ei tietoakaan, eli kuva ja ääni tulee eriaikaan. Televisioissa on tuumia kymmeniä mutta kuva on kuin rusina. Tekstitv on mennyt kymmenen vuotta käyttö kehityksestä taaksepäin...hidas ja kömpölö...Ja me ollaan kuulemma tekniikan kehityksessä kärjessä...

• Akselssån

...irtisanoin tv-luvan. Paskasta ei kannata maksaa.

• seippiw

Kysyin Digitalta jokin aika sitten seuraavaa:

Miksi suomen digi-tv ei käytä MPEG-4 AVC/H.264 pakkausmenetelmää?
      Ettekö todella osanneet ennakoida teräväpiirron tulemista?

Vastaus tuli parin kuukauden päästä:

Siirtyminen HDTV-tekniikan käyttöön toteutunee hitaasti asteittain, sillä
      ko. tekniikka vaatii suuria muutoksia esimerkiksi sisällöntuotannossa
      (kamerat, jne.) Digi-tv-verkko sinällään soveltuu HDTV-lähetyksiin.
      Normaalit digi-tv-lähetykset jatkuvat toki edelleen, mutta joidenkin
      vuosien kuluttua rinnalle tulee todennäköisesti ensin
      yksittäisiä HDTV-koelähetyksiä, jotka tulevat tarvitsemaan uudenlaisen
      vastaanottimen.
      Tilannetta seurataan aktiivisesti, mutta tällä hetkellä suunnitellaan
      kuitenkin vasta ensimmäisiä kokeiluja.

voi... voi... voi!!!
      näin meillä suomessa, tekniikan ihmemaassa.

ehdotus: uusitaan koko järjestelmä (mallia vaikka Virosta) ja myönnetään ja hyväksytään tehty moka. vanhan/vanhentuneen MPEG-2 (oli jo silloin kun suomi teki lopullisen valintansa) järjestelmän paikkausyritykset tulevat varmasti paljon kalliimmaksi eikä lopputulos ole kuitenkaa edes tyydyttävä.

t. psp

• ei kait

kukaan usko digiboksien "mustaan listaan"?! Syy on kyllä ihan YLE:llä. Siellä päässä se koko ongelma on. Ja miksi hemmetissä joka vuoden alusta nousee tv-lupa?! Ei ole oikeutta nosta lupaa, jos ei homma pelitä moitteettomasti!

ARGH!!

• Tiki tiki tiiiiii......

kun ei toimi niin ei toimi,mitä sitä märäjää.Kyllä alkaa päitä tippuun maaliskuulla kun lupia jää maksamatta suurista kaupungeista.Ylen ravatti porras istuu jo kurat housuis selittelemässä"pääosin kansa on tyytyväinen".

• digitaalitekniikasta?

"Päätöksen digitalisoinnista teki Paavo Lipposen (sd.) hallitus vuonna 1996. Liikenne- ja viestintäministerinä istui tuolloin kokoomuksen Tuula Linnainmaa.

Vuonna 2004 Matti Vanhasen (kesk.) hallitus päätti, että analogiset televisiolähetykset lopetetaan elokuun lopussa 2007. Liikenneministerinä oli tuolloin Sdp:n Leena Luhtanen."

Arvelen, että eivät nämä kaikkien alojen erikoisasiantuntijat tienneet höyhenen pöläystä digitaalitekniikan käyttöönottoon liittyvistä vaikeuksista.

Poliittinen päätäntä on siitä ihmeellistä, että päättäjien ei tarvitse tietää mitään asioista, joista päättävät.

• me halutaan olla melkein ekana

Poliitikot ovat selittäneet Suomen suurta höyrähdystä nopeaan digiaikaan sillä että kun meillä oli Nokiakin ja kun se oli niin hyvä ja kuulusa maailmalla.

YlE tulisi yksityistää. Sillätapaa sen talous saataisiin kuntoon. YLE on ollut ylen hyvä tuhlari jo vuoskymmenet.

Onhan noita vikoja täälläkin, millon teksiä ei tule, milloin ääntä ei tule jnpp. Muttei se mitään onhan meillä nyt digirakennelma. Kuvanlaatu on hyvä, siitä plussat. ;-)

• 50% ohjelmista
        me halutaan olla melkein ekana kirjoitti:

Poliitikot ovat selittäneet Suomen suurta höyrähdystä nopeaan digiaikaan sillä että kun meillä oli Nokiakin ja kun se oli niin hyvä ja kuulusa maailmalla.

YlE tulisi yksityistää. Sillätapaa sen talous saataisiin kuntoon. YLE on ollut ylen hyvä tuhlari jo vuoskymmenet.

Onhan noita vikoja täälläkin, millon teksiä ei tule, milloin ääntä ei tule jnpp. Muttei se mitään onhan meillä nyt digirakennelma. Kuvanlaatu on hyvä, siitä plussat. ;-)

Uusintoja 50 % prosenttia ohjelmista, lupamaksu senkun nousee, se ottaa vielä enemmän päähän !

• mökin_muori
        me halutaan olla melkein ekana kirjoitti:

Digiajan siirtymä oli 3 helvetin pitkää vuotta. Ainoat höyryäjät ja älämölön pitäjät ovat niitä uunoja, jotka viikkoa ennen h-hetkeä alkoivat hommaamaan boxeja.

Siinä samalla sitten huomasivat, että niistä isoisän aikaisista antenneista ja kaapeleista oli aika ajanut ohi.

• muutakin elämää
        50% ohjelmista kirjoitti:

Uusintoja 50 % prosenttia ohjelmista, lupamaksu senkun nousee, se ottaa vielä enemmän päähän !

Haluaisitko, ettei olisi uusintoja? Katsoisitko silloin tv:tä koko ajan? Eikö sinulle riitä katsottavaa noin kymmeneltä kanavalta vai oletko sinä katsonut kaikki ohjelmat vai ovatko kaikki uusintoja?

Minusta on kiva, kun tulee uusintoja. Ei tarvitse aina tallentaa ohjelmaa digiboksilla (joka tosin on helppoa verrattuna VHS-aikaan) kun voi valita paremman katseluajan. Ja voi tehdä jotain muutakin!

• ja ollut ennenkin

Niinhän se usein on että päättäjät eivät oikeasti tiedä asioista joista päättävät. Jos asiat ovat hivenen paremmin, turvautuvat päättäjät ulkopuoliseen apuun.

Asiantuntijoita löytyy kuitenkin moneen lähtöön. ”Asiantuntijat” neuvovat päättäjiä ja sitten pitäisi tehdä päätöksiä sen perusteella. Huh huh!

• infrasta käyttökelvottoman
        mökin_muori kirjoitti:

Digiajan siirtymä oli 3 helvetin pitkää vuotta. Ainoat höyryäjät ja älämölön pitäjät ovat niitä uunoja, jotka viikkoa ennen h-hetkeä alkoivat hommaamaan boxeja.

Siinä samalla sitten huomasivat, että niistä isoisän aikaisista antenneista ja kaapeleista oli aika ajanut ohi.

On mielestäni väärin että uusi tekniikka tekee vanhasta infrasta (antenniverkosta) käyttökelvottoman.

Uutta tekniikkaa pitää ottaa käyttöön niin että se uusiutuu luonnolisen poistuman kautta. Siirtymävaihe noin 5 - 10 vuotta jonka aikana aikaa hankkia uutta tekniikkaa ja päivittää infra kuntoon.

• harmistunut

Joo on vituttanut monta kertaa.
      Minulla on lautanen katolla ja taivaalta tulee lähetykset paremmin kuin maan päällisiltä antenneista. Diginä se taivaskin näkyy. Ei ole tarvinnut erikseen maksaa formuloiden suorista lähetyksistä.

• MVB

Jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt, niin vuodenvaihteen jälkeen Elävä Arkisto ja Areena siirtyy lupamaksun taakse...

Ihan vakavasti kysyen, milläköhän Yle aikoo estää sen, ettei tunnuksia käytä tuhat ja yksi parasta kaveria?

No, toikin pelleily työllistää taas vähintään 20 suojatyöläistä...

Vitusti digittää!

• lusmuri

"Ihan vakavasti kysyen, milläköhän Yle aikoo estää sen, ettei tunnuksia käytä tuhat ja yksi parasta kaveria?"

Niinpä!

Kiitos uuden vuoden parhaista hekotuksista.:D

Ylellä on tosiaan miettimistä, kuinka säilyttää täysin, vain lain voimalla säilytetty, monopoliasema tv-vastaanottimien luvallisessa hallussapidossa.

Tosin lakikirjakin sanoo, että se mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan.

• JA PYSYY...

Juu ei tässä parane heti uutta alkaa mollaamaan samoin sitä mollattiin aikoinaan GSM puhelimia ja olivat alkuu pätkiviä ja tökkiviä...nyt pelaavat OK.

Kyllä ne kaikki onglemat tulee aikoinaan poistumaan ja pakkohan se oli alkaa jotakin tekeen jos meinaa olla mukana tässä kehittyvässä maailmassa ja paljon on hyvääkin digi tv.ssä.

Se on minusta tosin rahan kiskontaa kun on eri laatikot antenni ja kaapeli talouksille...on se kumma juttu ennen oli sama mikä toosa oli se kävi joko kaapeliin tai antenniin.

Kyllä ne jatkossa tuleekin olemaan sellaisia varmaan kuten jo nyt huomataan yks ja sama tv tai boxsi käy molempiin on molemmat virittimet asennettuna.

• tervetullut ratkaisu

Täällä maaseudulla, jossa kylässämme on muutama talo, dikiaika oli tervetullut.
      Maasto, sää -ja etäisyysolosuhteista johtuen analogi lähetykset eräillä kanavilla ei juuri näkynyt koskaa.
      Käytimme kylässä ylen mittausautoa, ja siirtelimme antenneja, jopa kauas
      vastaanottimesta, mutta kuva ei parantunut. Eräs naapuri rakensi korkea antennin, mutta ei kuva ei parantunut.
      Odotimme uutta teknologiaa innolla. Naapuri hankki ensimmäisten joukossa boksi. Kuva ja tekstitys toimivat
      moitteettomasti. Itse hankin kaksi boksia. Molemmat toimivat. Asensi tietokoneeseen USB sovittimella toimivan. Siinä
      Ylen nauhoitukseen ei saada tekstitystä. Olemme tyytyväisiä.

• nurkassa

Ihan hyvä, ei tarvise maksaa tv-lupaa, silti saa katsella tv:ä aivan jaksamisen äärirajoille asti. Nurkasta, kun näkyy iso musta neliskanttinen kiiluvainen.
      Lupa setäkin kävi ihailemassa, että toimiipa se hyvin.
      Ei ole lähetys katkoja, eikä tekstitys ogelmia.
      Ootellaan tekniikan kehitystä, tässä tekniikan ihmelasten maassa.

• Vähäsen

TV1 ja 2 mainostavat tluevia ja menneitäkin ohjelmiaan jo tuntitolkulla päivässä, uusintarumba senkun pahenee, digiTV:n piti tuoda HUOMATTAVAT säästöt, kyllä se varmaan YLElle tuokin, kun on uusintatallenteet vaan vaihdetaan
      ja pätkitään lähetyksiä ym. lähes päivittäin.

PS. Vika ei ole täällä päässä, paitsi sikäli, että lupamaksu tuli maksettua, ens vuonna en maksa enää paskasta ja lupakyttä saa seistä oven takana vaikka kuukauden ja toiseksi paskaluukku joutaa tunkiolle.

• Virka Mies

kaikki kanavat,tosi hyvin.Kaikki ohjelmat tulee katottua.Lupia en maksa nyt enkä vastaisuudessa,sen tekee muut tunnolliset esm.kansanedustajat.Lupuri soittelee joskus ovikelloa,mutta siinähän soittelee. Että tälleen.

• Joo, kyllä sopii ihmetellä että minkälainen sopimus on syntynyt tuottajien ja toimittajien kanssa, tuosta viheliäästä lootasta. Jenkeissä mennään suoraan HD:n puolelle ja se ei ole se Harley Davidson. Täällä nysvätään jonkun välimallin kanssa joka tiedettiin varmasti jo olevan historiaa ennen kun se väkisin tuputettiin jokaiseen kotiin mikäli haluaa nähdä "muurahaisten sotaa" enemmän kuvaputkelta. Toivokaamme vaan että tää vaihe menee nopeasti ohi, mut harmittaa niiden puolesta jotka ovat sen boksin ostaneet ja joutuvat mahdolli9sesti ostamaan taas uutta sälää kun tulee vaihe kaksi.

• Miksi keskeneräinen työ tuotiin myyntiin ja kehuttiin sitä sutta,nyt on ihmisiltä viety ilo katsoa tv-tä,pätkii, tekstit ei näy,kaukosäätimiä helvetinmoinen määrä ja eti aina se oikea,OIKEESTI tulee mieleen onko tv-lupa ajan tasalla ja pitääkö se maksaa kun ei näykkään edes kunnolla aina jotakin pielessä??KUKA on vastuussa tästä vai ottaako joku vastuun paskan myynnistä,kai tällä on jonkunmoinen takuu?luulisi jonkun takaavan kun on rahatkin saanu??helmikuusta EN MAKSA TV-LUPAA.

• jotenkin tuosta tuli

mieleen Windows Vista. (sen kaikki versiot).
        :):)

• zinnuh

Kyllä vaan ärsyttää niin mahdottomasti tuo tekstitys ongelma. Toivottavsti paranee ongelmat ja toimisi tuo digi sovitin. Mielummin katselisin televisiota kuin kuuntelisin radiota.

• ja taas

toteutui vanha sanonta jotta "hosumalla ei saa aikaiseksi kuin k.päisiä kakaroita"!

Mutta ei se mitään päätin jo hyvissä ajoin olla hankkimatta koko digiboksia. TV-LUVAN irtisanoin 31.8.2007. 1.9.2007 piti oikein aamulla varmistaa avaamalla TV ja todeta omin silmin lähetysten loppuneen. Tosin tuli sieltä vielä jotain infoa, jotta jos haluaa katsella ohjelmia pitää ostaa boksi.

Meillä on kyllä vielä TV ja videonauhuri sekä vuoden 2006 lopulla hankittu DVD-soitin, myös tietokone löytyy, mutta sitä ei ole valjastettu TV-kanavien orjaksi.

Eikä ole vielä kertaakaan tullut tarvetta lähteä digikaupoille.

Tosin joissakin kaupoissa on tullut vertaitua taulutelkkareiden kuvia ja olen pannut merkille seuraavaa:

Kun kuvalähde on esim. DVD-soitin kuva on aika terävä ja pitää sisällään paljon yksityiskohtia, mutta kun kuva tulee joltakin TV-kanavalta, niin jo rupeaa kuva olemaan melkoista pikselimössöä varsinkin ihmisten iho ja muut pinnat joissa normaalisti paljon yksityiskohtia, jos kuvassa lajoja samanvärisiä pintoja vaikutaa paljon paremmalta (piirrosohjelmat) ja mitä suurempi taulu-tv on kyseessä, sen epätarkempi ON kuva.

Muistan hyvin kun kansaa ryhdyttiin aivopesemään ja digiä mainostettiin oikein, televisiossa, uutisissa ja koteihin jaetuissa oppaisa mm: KUVAN LAATU PARANEE, SAADAAN LISÄÄ KANAVIA (OHJELMATARJONTAA), TV:STA TULEE VUOROVAIKUTTEINEN, TV-YHTIÖT SÄÄSTÄVÄT KUN ANALOGISELLA JÄRJESTELMÄLLÄ ON NIIN KALLISTA LÄHETTÄÄ eli digi järjestelmässä voidaan samassa tilassa (taajuudella) ja samalla lähetysteholla kuin analogisessa, lähettää useampia kanavia, tosin kuvasta pitää jätää jotakin "tarpeetonta informaatiota pois", yms. HAPATUSTA

(Lisäksi jätettiin kertomatta, että aikaisemmasta poiketen digi-lähetysten ei tarvitsisi kattaa koko maata, joka oli ajanmittaan muodostunut itsestäänselvyydeksi. Jos muistan oikein analogia-aikana oli mahdollista saada tv-lupamaksusta alennusta tai jopa kokonaan vapautuksen jos talouteen ei saatu kunnon tv-kuvaa!)

EIKÄ TAVII MUUTA, KUN MENEE KAUPAAN JA HOMMAA DIGIBOKSIN!

Ja kansa kumartaa ja marssii kauppaan ja vie sinne vähäiset säästönsä ja ostaa:

Ensin yhden perus digiboksin...
      jos se ei toimi toisen...
      mahdollisesti taulutv:n..
      sitten paremman boksin jossa kortinlukija..
      sitten pitäis tallentaa ohjelmia ja ostaa tallentavan boksin..

Ja valtiovalta kuitaa ainakin jos ei muuta niin ALV 22%. (2,5 miljoonaa digiboksia x 100 euroa/kpl=250 miljoonaa, josta 22% on vaivaiset 55 miljoonaa) KIITOS KANSALAISET!

Tässä vaiheessa markkinoilla jo hyvinkin saatavilla laitteita jotka toimivat sekä antenni-/kaapelitalouksissa "TOIVOTTAVASTI" nimittäin jos tulee muutto toisenlaiseen antenniverkkoon EIPÄ pelitäkään!

No mitä näillä laittella sitten tehdään?

Katsellaan UUTISET noin tunnin välein, Käsikirjoitettua "REALITY TV:tä", visailuohjelmia, Amerikkalaista "viihdettä" (kuka murhasi, kenet, miten, millä, milloin, kuinka palhalta ruumis näytti, paljonko verta ja suolenpätkiä lensi ympäriinsä?

Olin josku nuorempana tosi kiinni TV-ohjelmissa (10-20vuotiaana), nyt ikää jo lähes tuplat. Piti oikein ohjelmatiedoista aina alleviivata mitä aikoo katsoa ja miltä kanavalta (vaihtoehdot olivat: TV1, TV2 ja joskus alkoi näkyä kolmonenkin) kun ei ollut vielä videonauhureita eikä muitakaan tallennusvälineitä, oli joskus katsottava kahtakin kanavaakin samaan aikaan aina vaihdellen, jota voi katsoa kahta samaan aikaan tulevaa ohjelmaa.

Nyt ole ainakin hetkellisesti päässyt irti TV:stä digin myötä, KUN EI OO BOKSIA NIIN EI NÄVY!

Muistaakseni YLE-lähetteli jossain pääkaupunkiseudulla joskus 80-90 luvulla DVB-radiolähetyksiäkin, mutta johonkin se kaatui.

Nyt piti DIGI-teeve tuoda lähes kertarysäyksellä koko kansa pelastamaan.

Olisi kiva tietää mitä tämä DIGI on tullut maksamaan Suomen valtiolle ja kansalaisille, siis meille kaikille.

Luulisi, että sillä rahalla olisi saanut lähes joka tönöön täällä pohjolassakin VALOKUITUYHTEYDEN tai langattoman nopean laajakaistan!

Siellä VALOKUIDUSSA olisi voinut lähetellä niitä kanaviaan edullisesti ja hyvällä kuvalaadulla, eikä vaikuttaisi etäisyydet, sää-olot, maastojen-muodot, yms. paljoakaan. Eikä tarvitsisi käytää satojen kilowattejen lähetystehoja/kanavanippu/lähetysmasto!

Mitä tehojamahtavat käyttää?

Katsotaan koska hurahdan DIGIIN!

• asiasta

Jos tuolla digihömppä-rahalla olisi laitettu tänne pohjoseen kunnon laajakaista yhteydet(=valokuitu) joka mökkiin niin ihmiset olisivat paljon tyytyväisempiä... Nyt ainut mahdollinen järkevä yhteys on meillä mahdollinen GPRS/EDGE, max nopeus 54kts... saahan sen myös siihen vanhaan NMT-verkkoon jonka tarjoaa digita, mutta siihen pitää ostaa kalliit lisälaitteet ja kk-maksu on 49,90! eli ei kiinnosta varsinkaan jos se pelaa samalla lailla kuin ylen tekstitykset!! Vanha analoginen TV oli ihan hyvä vaikka ei näkynyt kuin TV1, TV2 ja MTV3, ennemmin olisin tahtonut ja moni tuntemani ihminen olisi halunnut nopean verkkoyhteyden. Koska eikös se olisi enemmän nykyaikaa päästä ongelmitta internettiin kuin katsella pätkivää TV-lähetystä?!?

• luvaton

Irtisanoin tv-luvan,radiosta tulee paljon hyviä ohjelmia.

• toteutus
    • YLEn ruotsittamisvimma

on todella ylellistä.

• ...

`^´

• IT hemmo

on hyvä asia, vielä kun lopettavat kaapelista anlogiset lähetykset pääsen vihdoin eroon sikakalliista tv luvasta...

En maksa penniäkään pikselimössökuvasta...

• Olikarkki

Sitä varten palkattiin Jungner että ruotsia puhuvat eivät ainakaan jää toiseksi digisavotassa.

Extra-kanavaa ollaan ajamassa alas ja siitä piti tulla edes yksi Ylen kanava, millä tekstitykset toimivat. Syksyllä tuon sillisalaatin paikalle tulee kuulemma ruotsinkielinen maksukanava.

FST on nostettu valtakunnankanavaksi eikä siitä pääse millään eroon vaikka kuinka haluaisi. Onko sitten digipellejen tajuntaan välähtänyt se että FST:n katsojaluvut ovat romahtaneet kun se siirrettiin pois kakkoselta.

Radion puolella ainoa kanava, mikä kuuluu perusvehkeillä aina Hangosta Petsamoon moitteetta on ruotsinkielinen. Pahat kielet ovat kertoneet että suomenkielisiltä kanavilta on otettu kaistanleveyttä että ruotsinkielisten palvelu pelaa kaikkialla.

• Per Saukko

...analogisille lähetyksille. Se vain on mahdotonta. Siinä pitäisi myöntää tehneensä virheen ja sehän ei Suomen poliitikoille tule kuuloonkaan.

• polvillani rukoilen

että kaapelissa saisi jatkua analoginen.Tosi paljon tulee hankaluuksia kun videoilla oon nauhotellut ohjelmia asuntoautoon kattottavaks.Kotona siis kaapeli ja autosssa antenni!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe