Valtakirja rahoitusyhtiöltä?

Tarviiko???

Autoliiton sivulla sanotaan että "Osamaksulla ostetun auton voi viedä maasta vain rahoitusyhtiön luvalla.". Onko tosiaan noin? Miksi tohon valtakirjalappuseen tarvittais joku autoliiton leima? Eikai Autoliitto ole mikään viranomainen? Vai riittääkö että rimpautan rahoitusyhtiölle ja kerron meneväni Suomen rajojen ulkopuolelle? Jos oon rekkariotteessa auton haltijana niin mitä ulkomailla kenenkään persettä kaivaa onko mulla joku ylimääräinen valtakirja vai ei, ei tajua....

10

4584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi tarvisi?

      Olen ajellut 30 vuotta osamaksuautolla ulkomailla eikä se ole ollut ongelma.

      Ainut mitä tarvii on valtakirja JOS ei rekisteriotteessa oleva henkilö ole mukana. Silloin tarvii valtakirja että kuski saa ajaa tätä autoa.

      • Omistajan lupa

        Periaatteena on että pitää olla omistajan valtakirja että saat viedä auton maasta. Tulli voi kysyä tuota paperia ja jos ei löydy niin voivat estää maasta viennin. Autoliitolla ei ole mitään tekemistä tuon valakirjan kanssa (tai ehkä www-sivuilta löytyy sopiva valmis kaavake).

        Vakuutusyhtiöltä tarvitset Green Gardin että auton vakuutus on voimassa.

        Käytönnössä varmaan kukaan ei kysele. En tiedä miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat asiaan jos ajat kolarin ja ei ole valtakirjaa.


      • Käynnyt
        Omistajan lupa kirjoitti:

        Periaatteena on että pitää olla omistajan valtakirja että saat viedä auton maasta. Tulli voi kysyä tuota paperia ja jos ei löydy niin voivat estää maasta viennin. Autoliitolla ei ole mitään tekemistä tuon valakirjan kanssa (tai ehkä www-sivuilta löytyy sopiva valmis kaavake).

        Vakuutusyhtiöltä tarvitset Green Gardin että auton vakuutus on voimassa.

        Käytönnössä varmaan kukaan ei kysele. En tiedä miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat asiaan jos ajat kolarin ja ei ole valtakirjaa.

        minne olet menossa,tarkista asia vakuutusyhtiöstäsi jos menet vaikka Baltiaan ettei tule yllätyksiä korvauksien kanssa.


      • Tarviiko???
        Omistajan lupa kirjoitti:

        Periaatteena on että pitää olla omistajan valtakirja että saat viedä auton maasta. Tulli voi kysyä tuota paperia ja jos ei löydy niin voivat estää maasta viennin. Autoliitolla ei ole mitään tekemistä tuon valakirjan kanssa (tai ehkä www-sivuilta löytyy sopiva valmis kaavake).

        Vakuutusyhtiöltä tarvitset Green Gardin että auton vakuutus on voimassa.

        Käytönnössä varmaan kukaan ei kysele. En tiedä miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat asiaan jos ajat kolarin ja ei ole valtakirjaa.

        Joo jotenkin ajattelin että tuo autoliiton leima on joku ihan hupileima epävarmoille ihmisille joilla on takaumia neuvostosuomen aikoihin että leima pitää olla, muuten ei olla "virallisia" eikä dokumentti ole "vahvistettu". Autoliitto perii 8 eur maksun leimasta, pientä silmiin pissimisen makua? Taidan lainata vekaran mikkihiirileimaa ja laittaa sellaisen rahoitusyhtiön valtakirjaan ihan ilmaiseksi sitten kun aika tulee ;-)
        Tietenkin voi olla että tuo valtakirja on tarkoitettu vain "yksityisille", mutta en silti voi tajuta mihin tarvittaisiin autoliiton leimaa...

        http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_liikenteessa/matkailuasiapaperit/valtakirja/


      • Ykä-60
        Tarviiko??? kirjoitti:

        Joo jotenkin ajattelin että tuo autoliiton leima on joku ihan hupileima epävarmoille ihmisille joilla on takaumia neuvostosuomen aikoihin että leima pitää olla, muuten ei olla "virallisia" eikä dokumentti ole "vahvistettu". Autoliitto perii 8 eur maksun leimasta, pientä silmiin pissimisen makua? Taidan lainata vekaran mikkihiirileimaa ja laittaa sellaisen rahoitusyhtiön valtakirjaan ihan ilmaiseksi sitten kun aika tulee ;-)
        Tietenkin voi olla että tuo valtakirja on tarkoitettu vain "yksityisille", mutta en silti voi tajuta mihin tarvittaisiin autoliiton leimaa...

        http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_liikenteessa/matkailuasiapaperit/valtakirja/

        Tuo autoliiton paperi on eri asia, se tarvitaan jos et ole auton omistaja ETKÄ haltija. Valtakirjan saa puhelinsoitolla rahoitusyhtiöstä, ilmaiseksi. Ikinä sitä ei ole missään tarvittu ja ilmankin on 4 viikon reissuja tehty. Mutta kannattaa se hankkia, jos ei muuten niin rahoitusyhtiön mieliksi.


      • hinta 12€
        Ykä-60 kirjoitti:

        Tuo autoliiton paperi on eri asia, se tarvitaan jos et ole auton omistaja ETKÄ haltija. Valtakirjan saa puhelinsoitolla rahoitusyhtiöstä, ilmaiseksi. Ikinä sitä ei ole missään tarvittu ja ilmankin on 4 viikon reissuja tehty. Mutta kannattaa se hankkia, jos ei muuten niin rahoitusyhtiön mieliksi.

        Kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan rahoitusyhtiö myöntää/kirjoittaa valtakirjan ja hinta tästä on ollut 12€. OKO-rahoituksella ainakin on näin. Kukaan tätä ei rajalla(Suomi-Viro) ole kysynyt, mutta kolaritapauksessa en tiedä, pitääkö olla vaiko ei.


      • Satunnainen matkaaja
        Ykä-60 kirjoitti:

        Tuo autoliiton paperi on eri asia, se tarvitaan jos et ole auton omistaja ETKÄ haltija. Valtakirjan saa puhelinsoitolla rahoitusyhtiöstä, ilmaiseksi. Ikinä sitä ei ole missään tarvittu ja ilmankin on 4 viikon reissuja tehty. Mutta kannattaa se hankkia, jos ei muuten niin rahoitusyhtiön mieliksi.

        tällä hetkellä 42€...


    • juuuuuuuuu

      Soita vakuutusyhtiöön niin parin päivän päästä sulla on se vihreä lappunen, se homma on niille ihan päivittäistä, autoliiton leima:D höpön höpön.

    • Millä sivulla mainitsemasi ohje on? Löydän Autoliiton sivuilta vain tällaisen ohjeen kohdasta "Ajoneuvon asiapaperit":

      "Valtakirja (jos ajaa autolla, jonka rekisteriotteessa oma nimi ei näy omistajana eikä haltijana) (Autoliitosta)"

      Ymmärrän tuon siten, että Autoliitosta saa sitä tarkoitusta varten erikielisiä valtakirjalomakkeita.

    • Rosvopankki

      Nordea ryöstää tälläkin, 30 euroa, ja maastavientilupa voimassa 3kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe