Olisihan se pitänyt arvata........

angi

Että suomi alkaa matkimaan ruotsia. Ensin oli kamala meteli ruotsissa kuinka ICA:ssa työläiset heittelevät jauhelihaa lattioille ja sieltä takaisin myytäväksi, sitten vaihdetaan uudet päivämäärät laatikoiden päälle, vaikka liha on ylivanhaa.. Mitäs suomessa tehdään, arvaako kukaan?

35

1825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksityiskaupassa

      kesämyyjänä ja jo silloin ne limaiset makkarat vedeltiin "kuiviksi" ja muuta salaperäisiä toimia tehtiin ja eikun myyntiin kaikki!Eikä kukaan kuollut niihin silloin, kaikki osti hyvää makkaraa!

      • angi

        yhtä peloton. Esimerkiksi liharuuat minä valmistan erittäin tarkasti, paistan ja keitän hyvin että varmasti ötökät kuolee. Makkarat voi myös keittää suola ja valkopippuri vesi liemessä. Kyllä siinä viimeisetkin limat katoaa.


    • myyjätär 2

      Pyörittelin kaksikymmentä vuotta lihoja ja makkaroita lihatiskiin ja pois.
      Mitä ei enää voinut esille laittaa, niin söimme itse.Tässä ollaan, aikaa jo kulunut 25 vuotta eikä heikota edes.
      Makkaratehdas se vasta kokemus, silti ei vienyt syöntihaluja.Nyt tosin en juuri syö makkaraa, maistuvat liian suolaiselle vedelle.

    • OliviaKoo

      Suomi matkii Ruotsia?
      Kerro, ole hyvä.

      Mitä konkreettisia kokemuksia sinulla tai tuttavillasi on?

      Että saatamme olla varuillamme.
      Kerro liikkeiden nimet.

      Jos sinulla ei ole faktatietoa, jonka voit täällä kertoa, älä levitä turhaa tietoa. Siitä on vain haittaa ja voit saada jälkiseuraamuksia.

      • angi

        Olen Ilta-Sanomien vakituinen lukija. Siitä löysin pikku ilmoituksen että suomessa jossakin kaupassa oltiin sekoitettu uutta ja vanhaa jauhelihaa yhteen. Eikös se ole aika sinunkin tietää. Vaikkei siinä minun mielestäni mitään kauheeta ole, mutta media on näköjään enemmän huolissaan, Onhan näitä kaiken sorttisia sairauksi liikkeellä jo yllin kyllin ettei enemmästä olisi väljä.


      • faktaa on kun lukee lehtiä

        Sinä et taida lukea lehtiä paljonkaan,
        kun tuollaista soopaa juttelet.

        Ei ole pakko liikkeiden nimiä mainita,
        sillä se olisi jo tavallaan mainostamista.

        Ja mainostaminen täällä on kiellettyä,
        vaan ei tietojen kirjoittamista.

        Ei ole mitään turhaa tietoa täällä
        levitetty, faktatietoa olisi sinullakin,
        jos lehtiä luet.

        Etkä näin ollen voi pelotella millään
        seuraamuksilla.


      • siellähän ne kaikki on
        faktaa on kun lukee lehtiä kirjoitti:

        Sinä et taida lukea lehtiä paljonkaan,
        kun tuollaista soopaa juttelet.

        Ei ole pakko liikkeiden nimiä mainita,
        sillä se olisi jo tavallaan mainostamista.

        Ja mainostaminen täällä on kiellettyä,
        vaan ei tietojen kirjoittamista.

        Ei ole mitään turhaa tietoa täällä
        levitetty, faktatietoa olisi sinullakin,
        jos lehtiä luet.

        Etkä näin ollen voi pelotella millään
        seuraamuksilla.

        Oliviahan pitää Pystybaaria, missa niitä papukaijoja hoidellaan. Se porukka informoi säät ja tekemisensä. Eivät he lehtiä lueskele.

        Taitaa olla muutakin hampaankolossa naapurimaassa asuvaa ystäväämme vastaan, kun noin tomerasti kommentoi.


      • ääni korvesta

        Voi onko tämä viestittely todella noin hermoille käypää että on pakko hyökätä vaatimaan totuuksia ja vakuuksia.

        Mahtaa olla tämä ylläoleva ihan mallikansalainen lausunnoissaan, vai mistä monen ärähdys.
        Kai täällä saa mielipiteensä lehtikirjoitteluunkin pohjaten ilmaista, vai saako kaikki sanoa suoraan ja tai pitääkö kaikesta olla mustaa valkoisella kuin lakitekstin vahvituksin, tämä on totta tai tämä valetta.

        Ilmankos????!!!!!


    • lehtiä lukenut

      Juurihan siitä on "toitotettu", missä kaupoissa oli myynnissä huonoa jauhelihaa SUOMESSA. Ei siinä edes matkia tarvitse, ahneus sitä teetättää.

      Itse olin v-63 kahvilassa, jossa omistaja käski vain madot keräilemään hillosta pois ja siitä vain jäätelön päälle sitä hilloa.

      Nuori kun olin, niin tottelin. Enää en tekisi niin.

      Toisaalta on sitä tullut liha poikineen syötyä "yli-ikäisenä". Syksyllä, kun maalla teurastettiin, niin viellä niitä keväälläkin syötiin. Pakkaset ulkona olivatkin kyllä eri luokkaa.

      • osuuskaupassa

        60-luvulla ja myymälänhoitaja käski liottamaan kuivahtaneet nakit vedessä ja laittamaan ne takaisin myyntiin...tuskin enää sellaistakaan, mutta mistä tietää varmasti?


      • jutta-juulia
        osuuskaupassa kirjoitti:

        60-luvulla ja myymälänhoitaja käski liottamaan kuivahtaneet nakit vedessä ja laittamaan ne takaisin myyntiin...tuskin enää sellaistakaan, mutta mistä tietää varmasti?

        Olin myös 60-luvulla parissakin pienessä elintarvikekaupassa töissä. Siellä vanhat nakit laitettiinhetkeksi kylmään veteen ennen uutta esillepanoa, olivat taas ihan freesin näköisiä.
        Samoin kinkusta leikattiin vihertävät reunat pois ja eikun myyntiin. Irto etikkakurkuista poistettiin home liemen päältä. Jauhelihaan laitettiin kaikki huono liha.
        Kaupankäynti oli aika hiljaista, mutta kun valinnan varaa ei lähellä ollut, ihmisten oli pakko ostaa.
        Suhtaudun tänä päivänakin varauksella pikkukauppojen lihatiskiin kun tulee entiset ajat mieleen.
        Vaikea on tajuta jos isot ketjut alkavat moiseen. Hävikki on siellä jo ennestään sitä luokkaa, että vanhan lihan käyttö tuskin sitä poistaa.


      • jutta-juulia
        jutta-juulia kirjoitti:

        Olin myös 60-luvulla parissakin pienessä elintarvikekaupassa töissä. Siellä vanhat nakit laitettiinhetkeksi kylmään veteen ennen uutta esillepanoa, olivat taas ihan freesin näköisiä.
        Samoin kinkusta leikattiin vihertävät reunat pois ja eikun myyntiin. Irto etikkakurkuista poistettiin home liemen päältä. Jauhelihaan laitettiin kaikki huono liha.
        Kaupankäynti oli aika hiljaista, mutta kun valinnan varaa ei lähellä ollut, ihmisten oli pakko ostaa.
        Suhtaudun tänä päivänakin varauksella pikkukauppojen lihatiskiin kun tulee entiset ajat mieleen.
        Vaikea on tajuta jos isot ketjut alkavat moiseen. Hävikki on siellä jo ennestään sitä luokkaa, että vanhan lihan käyttö tuskin sitä poistaa.

        tapana eikä tapan, ei tässä ketään ole tarkoitus tappaa. Näppiksen a on tullut kumman jäykäksi.


      • myyjätär2
        jutta-juulia kirjoitti:

        Olin myös 60-luvulla parissakin pienessä elintarvikekaupassa töissä. Siellä vanhat nakit laitettiinhetkeksi kylmään veteen ennen uutta esillepanoa, olivat taas ihan freesin näköisiä.
        Samoin kinkusta leikattiin vihertävät reunat pois ja eikun myyntiin. Irto etikkakurkuista poistettiin home liemen päältä. Jauhelihaan laitettiin kaikki huono liha.
        Kaupankäynti oli aika hiljaista, mutta kun valinnan varaa ei lähellä ollut, ihmisten oli pakko ostaa.
        Suhtaudun tänä päivänakin varauksella pikkukauppojen lihatiskiin kun tulee entiset ajat mieleen.
        Vaikea on tajuta jos isot ketjut alkavat moiseen. Hävikki on siellä jo ennestään sitä luokkaa, että vanhan lihan käyttö tuskin sitä poistaa.

        oli niitä venäläisiä hapattamalla säilöttyjä suolakurkkuja ja se "home"kuuluu niihin kurkkuihin. Kun käyn venäjällä ostan vieläkin niitä kurkkuja, ilman lientä kurkun päälle tulee se home, huuhdellaan ja syödään. Suomesta ei niitä herkkuja enää saa.


      • angi

        ei ollut kaupoissa yhtä hyviä jäähdyttäjiä kun nykyisissä kaupoissa on. Ei sitä voinut edes vaatia aikoinaan että olisi saanut varmasti tuoretta lihaa tai makkaraa. Muttei silloin vielä puhuttu ainakaan en minä kuullut ihmisiin tarttuneista sorkkataudeista sun muista hullunlehmän taudeista, huuli herpeskin taisi olla tuntematon...


      • angi
        osuuskaupassa kirjoitti:

        60-luvulla ja myymälänhoitaja käski liottamaan kuivahtaneet nakit vedessä ja laittamaan ne takaisin myyntiin...tuskin enää sellaistakaan, mutta mistä tietää varmasti?

        kyllä nykyään voi tapahtua vaikka mitä, joskus olen ajatellut näitä katukeittiöitäkin että miten puhdasta ruokaa sillä saat.. Ei kukaan voi tietää kuinka puhtailla käsillä tekevät pitzoja esimerkiksi...


      • angi
        jutta-juulia kirjoitti:

        Olin myös 60-luvulla parissakin pienessä elintarvikekaupassa töissä. Siellä vanhat nakit laitettiinhetkeksi kylmään veteen ennen uutta esillepanoa, olivat taas ihan freesin näköisiä.
        Samoin kinkusta leikattiin vihertävät reunat pois ja eikun myyntiin. Irto etikkakurkuista poistettiin home liemen päältä. Jauhelihaan laitettiin kaikki huono liha.
        Kaupankäynti oli aika hiljaista, mutta kun valinnan varaa ei lähellä ollut, ihmisten oli pakko ostaa.
        Suhtaudun tänä päivänakin varauksella pikkukauppojen lihatiskiin kun tulee entiset ajat mieleen.
        Vaikea on tajuta jos isot ketjut alkavat moiseen. Hävikki on siellä jo ennestään sitä luokkaa, että vanhan lihan käyttö tuskin sitä poistaa.

        että ennen muinoin ei ollut yhtä hyviä jäähdyttäjiä kuin nykyaikana on. Muttei se meinaa sitä että he myisivät meille sitä parasta. Kuten ei ennenkään.... Ihmiset ovat tulleet pelokkaimmiksi, näiden sairauksien tähden.


      • angi
        jutta-juulia kirjoitti:

        tapana eikä tapan, ei tässä ketään ole tarkoitus tappaa. Näppiksen a on tullut kumman jäykäksi.

        minulla on tainnut jäykistyä sormet... Teen niin paljon virheitä että kestää pitkät ajat ennen kuin saan tänne viestini lähetettyä..


      • sorkkatauti
        angi kirjoitti:

        ei ollut kaupoissa yhtä hyviä jäähdyttäjiä kun nykyisissä kaupoissa on. Ei sitä voinut edes vaatia aikoinaan että olisi saanut varmasti tuoretta lihaa tai makkaraa. Muttei silloin vielä puhuttu ainakaan en minä kuullut ihmisiin tarttuneista sorkkataudeista sun muista hullunlehmän taudeista, huuli herpeskin taisi olla tuntematon...

        ja miten se ilmenee ihmisissä, selitä se!


      • angi kirjoitti:

        kyllä nykyään voi tapahtua vaikka mitä, joskus olen ajatellut näitä katukeittiöitäkin että miten puhdasta ruokaa sillä saat.. Ei kukaan voi tietää kuinka puhtailla käsillä tekevät pitzoja esimerkiksi...

        kerran ohjelma kalliista ravintolasta ja siitä kuinka paljon mistäkin palvelusta maksaa, niinku tippiä, lisää laskun päälle??
        Huomion siinä vei se asia: jollet maksanut tarpeeksi ylimääräisiä, tarjoilija teki koiruuksia ruoka-annoksellesi, esim. sylkäisi ruuan päälle ja tarjoili sen sitten asiakkaalle muina miehinä...tms.


      • angi
        sorkkatauti kirjoitti:

        ja miten se ilmenee ihmisissä, selitä se!

        olen vain kuullut sen nimen mainittavan..


    • onks tässä nyt niin, että tieto aikaan saa tuskaa ja nälkää..
      Ostan kyllä muutenki edulliset viimmesen päivän tuotteet pois, kuinkahan vanhoja ne oikeesti ovatkaan..
      Maku hermoni eivät ole parhaat mahdolliset, mutta niinkauan ku kieli jotenki aistii hyvän ja pahan maun, mie vetelen ääntä kohden, suht'koht tyytyväisen oloisesti.
      Silmät kiinni vaan ja eikun syömään...ku ei päällisin puolin näy hometta tai haise vanhalta hieltä...

      • angi

        kohta emme uskalla syödä mitään jos takerrumme kaikkeen mitä kuulemme tai luemme. Sehän on hyvä että saa halvemmalla sen mistä muut maksaa enemmän ja luulotellaan että se olisi jotenkin parempaa.. Mutta nythän se tuli selväksi että uutta ja vanhaa jauhelihaa sekoitetaan yhteen ja myydään täydellä hinnalla..


      • angi kirjoitti:

        kohta emme uskalla syödä mitään jos takerrumme kaikkeen mitä kuulemme tai luemme. Sehän on hyvä että saa halvemmalla sen mistä muut maksaa enemmän ja luulotellaan että se olisi jotenkin parempaa.. Mutta nythän se tuli selväksi että uutta ja vanhaa jauhelihaa sekoitetaan yhteen ja myydään täydellä hinnalla..

        Muuan tuttava kertoi vieraistaan, jotka eivät voineet syödä ravintolan surinkoisessa ulkopöydässä *ettei kylmäketju katkea!*

        Kaikenmoista se liika tieto teettää ;-)


      • vaarivaari kirjoitti:

        Muuan tuttava kertoi vieraistaan, jotka eivät voineet syödä ravintolan surinkoisessa ulkopöydässä *ettei kylmäketju katkea!*

        Kaikenmoista se liika tieto teettää ;-)

        piti olla aurinkoinen eikä surinkoinen - on tainnut kylmäketju katketa.....


      • angi
        vaarivaari kirjoitti:

        Muuan tuttava kertoi vieraistaan, jotka eivät voineet syödä ravintolan surinkoisessa ulkopöydässä *ettei kylmäketju katkea!*

        Kaikenmoista se liika tieto teettää ;-)

        mutten oikein pysynyt jyvällä...?


      • ääni korvesta
        vaarivaari kirjoitti:

        Muuan tuttava kertoi vieraistaan, jotka eivät voineet syödä ravintolan surinkoisessa ulkopöydässä *ettei kylmäketju katkea!*

        Kaikenmoista se liika tieto teettää ;-)

        ainakin siinä vaiheessa kun annoksen suuhunsa lipittää.

        Kaupoissa kylmäketjukin katkeaa kun lähetyslaatikot lojuvat varastossa koska henkilökuntaa ei ole tarpeeksi siirtämään tuotteita omille paikoilleen. Joskus lastaussillalla on paperipaalien joukossa lihalaatikotkin, siinä kyllä kylmäketju kesällä katkeaa, mutta liekö senkään väliksi, kaikki menee kaupaksi ja mikä ei mene se on roskalaatikossa.


      • kysyjä11
        angi kirjoitti:

        mutten oikein pysynyt jyvällä...?

        angi tiedä mikä on kylmäketju????


      • mitään
        kysyjä11 kirjoitti:

        angi tiedä mikä on kylmäketju????

        tiedä, ennustelee vaan.


      • Angi*
        kysyjä11 kirjoitti:

        angi tiedä mikä on kylmäketju????

        se on aina pakkasella hirveän kylmäketju.
        Muista kylmistäketjuista en tiedä mitään...hihii.


      • angi
        mitään kirjoitti:

        tiedä, ennustelee vaan.

        meinaan kun sanoin miehelle. Älä suotta lähde sinne niin kauaksi. Kohta he ovat täällä, ei kulunut kuin viisiminuuttia heidän kurvattuaan pihaan. Mies sanoi että oot todella hyvä ennustaja...? Jos mieheni olisi lähtenyt heille eivät olisi koskaan tavanneet kun tämä nuoriso tuli toisesta suunnasta.


      • angi
        ääni korvesta kirjoitti:

        ainakin siinä vaiheessa kun annoksen suuhunsa lipittää.

        Kaupoissa kylmäketjukin katkeaa kun lähetyslaatikot lojuvat varastossa koska henkilökuntaa ei ole tarpeeksi siirtämään tuotteita omille paikoilleen. Joskus lastaussillalla on paperipaalien joukossa lihalaatikotkin, siinä kyllä kylmäketju kesällä katkeaa, mutta liekö senkään väliksi, kaikki menee kaupaksi ja mikä ei mene se on roskalaatikossa.

        Nyt ymmärrän mitä kylmälläketjulla meinataan suomessa. Se on just nämä ruuat jotka tarvitsevat jäähdytys menetelmää. Tässähän oppii suomea vielä vanhoilla päivillään.


    • olet melkoinen

      mielenvikainen pelle,,oletkos ollut paikalla kun lihaa on heitetty lattialle,?? tuskin.

      Tunnut olevan yhteiskunnan loinen joka liiottelee aioita ja vielä rekiteröy. nmm.

      olet melkoinen idiootti. hanki elämä ja mene töihin hus hus,,

      • mikä sinä oikein olet

        Minä olen ollut paikalla, että turha
        on täällä ketään syyttää mielenvikaiseksi,
        kunhan vain et itse olisi ollut
        heittelemässä, ja heitit vielä suoraan
        lihamyllyyn jauhelihaksi sekoitettiin.

        Mikä sinä olet täällä soimaamaan ketään
        idiootiksi, mene ja hanki itse elämä
        itsellesi, ja jos olet työtön mene
        koulutukseen, siihen pääsee nykyään
        aivan ilmaiseksi.
        Mene käytöstapoja oppimaan jos ei sinusta muuhun ole.

        Mistä päättelet angin olevan yhteiskunnan
        loinen, vastaatko puheesi, saadaan sinut
        selville, ja saat vastata herjaus ja kunnian-
        loukkaus syytteeseen, otetaanpa ip osoite talteen.


      • angi

        vanhojen mummojen ja pappojen sivulle joutunutkaan? Mene hyvä ihminen omiesi joukkoon... :-) Sinun täytyy sääliä minua että olen niin vanha etteivät huoli minua töihin muualle kuin lastenlastenlapsia hoitamaan, mutten uskalla mennä kun mun kädet tärisee niin kamalasti että voin pian pudottaa sen pienen paaperoisen.

        Osaan ehkä hiukan paremmin suomea kuin sinä, kirjoituksestasi päätellen. )pärjäile(


      • angi
        mikä sinä oikein olet kirjoitti:

        Minä olen ollut paikalla, että turha
        on täällä ketään syyttää mielenvikaiseksi,
        kunhan vain et itse olisi ollut
        heittelemässä, ja heitit vielä suoraan
        lihamyllyyn jauhelihaksi sekoitettiin.

        Mikä sinä olet täällä soimaamaan ketään
        idiootiksi, mene ja hanki itse elämä
        itsellesi, ja jos olet työtön mene
        koulutukseen, siihen pääsee nykyään
        aivan ilmaiseksi.
        Mene käytöstapoja oppimaan jos ei sinusta muuhun ole.

        Mistä päättelet angin olevan yhteiskunnan
        loinen, vastaatko puheesi, saadaan sinut
        selville, ja saat vastata herjaus ja kunnian-
        loukkaus syytteeseen, otetaanpa ip osoite talteen.

        kuulin hänen ajatuksensa. Oli sellaisella ähäkuti tuulella. Ja mikä huvittavinta onkaan asiassa se että tunnen hänet joka on kirjoituksen takana. Ei hänkään ole pikkulapsi..kun en minäkään ole idiootti........ hihihiii.... Hän vain ei usko että minulla on jotain henkisiä lahjoja..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe