Päiväkodin aloitus

eka päivä edessä pian

Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia aiheesta "lapsen ensimmäinen päiväkotipäivä". Meillä se on pian edessä kaksi vuotiaan kohdalla ja kovasti jännittää -siis äitiä. Mitenkä teidät on otettu vastaan ensimmäisenä aamuna päiväkodissa? Oletteko varannut aamuun aikaa olla hetki lapsen kanssa osastolla ennen töihin lähtöä ja lapsen jäämista ilman äitiä/isää? Onko lapsen tulo huomioitu jo etukäteen jollakin tavalla? Oletteko käyneet etukäteen tutustumassa päiväkodissa?

Yksi tuttavani kertoi joskus oman lapsensa ensimmäisestä aamusta ja se on osa syy omaan jännitykseeni. Hänen lapselleen ei ollut ehditty (?) laittaa vaatenaulakkoa, istumapaikkaa aamupuuropöydästä ym. Äiti koki sen niin, ettei hänen lapsensa ollut tervetullut. Hoitajat olivat kyllä pahoitelleen asiaa ja vedonneet kiireeseen, mutta voiko tosiaan olla niin kiire, ettei uudelle lapselle ole ehditty järjestää mitään "omaa" vaikka hänen tulostaan oltiin oltu tietoisia jo kuukauden päivät? Onko tällainen kovinkin yleistä? Itse olen kovin tarkka siitä, että lapseni kokee itsensä heti tervetulleeksi paikkaan jossa hän tulee seuraavat vuodet viettämään.

Olen ajatellut, että voisin yhtenä päivänä käydä katsomassa lapseni kanssa päiväkodin toimintaa, jottei se olisi ihan outo paikka sitten kun se alkaa. Mitähän kaikkea kannattaisi silloin kysellä? Ja mihin kiinnittää huomiota?

17

5563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diamanto

Heippa!

Minun 2 viikkoa vaille 3-vuotiaani aloitti päiväkoti-taipaleensa viime viikon keskiviikkona.

Ekana päivänä olimme, äiti ja poika, parisen tuntia katselemassa paikkoja ja tutustumassa hoitotäteihin sekä lapsiin.. :D

Pojalleni oli laitettu naulakko ja sänky valmiiksi ja hänelle ne tietysti näytettiin. Toiset lapset olivat aivan ihania, toivat kovasti leluja nähtäväksi ja pyysivät heti leikkimään. ( tosin ei tuo minun poikaseni välittömästi leikkimään suostunut, mutta jo puolen tunnin jälkeen oli toisten kanssa leikkimässä, eikä olisi halunnut lähteä kotiin kun lähdön aika tuli..)

Nyt hän on tosin ollut 3 päivää tällä viikolla pois päiväkodista flunssan takia, mutta maanantaina hänet taas sinne vien.

Hirmu hienosti meillä ainakin mennyt nämä muutamat päivät. Kyllä se teilläkin varmaan ihan hyvin menee!! Tsemppiä sinne!! :D

• alkuper.kirj.

että teillä päiväkotielämä alkoi noin mukavasti :)

• Mamma69

Ymmärsinkö nyt oikein, että ette ole lapsenne kanssa harjoitelleet päiväkodissa etukäteen ollenkaan? Olen lastenhoitaja ja työskennellyt jo vuosia päiväkodissa.Meillä lapset harjoittelee vähintään viikon.Alle 3-vuotiaana mielellään harjoitteluaika pari viikkoa.Lapsi on äidin tai isän kanssa 3-5 tuntia päivässä tutustumassa henkilökuntaan,ryhmän lapsiin,toimintaan ym.Lapselle nimetään ns.omahoitaja,joka "perehdyttää" lapen ja vanhemmat päiväkotielämään.Mitä pienempi lapsi sitä suurempi shokki kokopäiväinen ero vanhemmista on lapselle.Päiväkotiin tutustumalla vähennämme tätä shokkia.Minusta jokaisen vanhemman tulisi vaatia tarpeeksi pitkä tutustumisaika päiväkotiin.On ehdottoman tärkeää,että henkilökunta tutustuu lapseen kunnolla ennenkuin lapsi jää hoitoon. Ensimmäinen "oikea" hoitopäivä onkin huomattavasti helpompi aloittaa, kun tulee jo valmiiksi tuttuun paikkaan.En suosittele,että äiti tai isä jää kovin pitkäksi aikaa aamulla ennen töihin lähtöä osastolle.Erohetken pitkittäminen on lapselle vielä piinallisempaa.Halit,pusut ja heiheit ja sitten menoksi.Ja vaikka sinua kovasti jännittääkin,yritä kuitenkin esittää lapsellesi reipasta,sillä epävarmuus tarttuu lapseenkin niin kovin herkästi. Oikein mukavaa "päivähoitouraa" teille!

• Pyyanna

Tyttäreni 2-vuotta aloitti päiväkodissa viikko sitten. Kävimme tutustumassa päiväkodissa ainakin viitenä päivänä että paikka ja hoitajat ovat tuttuja. Ensimmäisinä kahtena päivänä hän vietti päiväkodissa vain nelisen tuntia ja tuli sitten kotiin päiväunille.

• lastentarhanopettaja
        Pyyanna kirjoitti:

Tyttäreni 2-vuotta aloitti päiväkodissa viikko sitten. Kävimme tutustumassa päiväkodissa ainakin viitenä päivänä että paikka ja hoitajat ovat tuttuja. Ensimmäisinä kahtena päivänä hän vietti päiväkodissa vain nelisen tuntia ja tuli sitten kotiin päiväunille.

sanoit, että ei oltu ehditty laittaa omaa naulakkopaikkaa yms. yksi syy voi olla se, että jos on esim. 20 lapsen ryhmä, on naulakkoja tasan se 20. ja jos edellinen lapsi on lopettanut juuri edellisenä perjantaina, ja uusi tulee maanantai-aamuna, ei väliin jää paljoakaan aikaa vaihtaa nimiä. toki tällöinkin nimilaput voisi kirjoittaa valmiiksi, ettei sitten tarvisi kuin liimata pikaisesti paikalleen..

• alkuper.kirj.

päiväkodissa tutustua noinkin pitkän ajan? Olen vain kuullut, että olisi mahdollista käydä muutaman kerran (3-4- kertaa). Tuohan olisi mukava, niin ehtisi kunnolla tutustua. Meillä päiväkoti aloitetaan helmikuun alusta, joten ehtisimme kyllä viikoksi-pariksikin tutustumaan. Onkohan kaikissa päiväkodeissa tuollainen ns. omahoitaja. Olisikin kiva, jos lapsella olisi sellainen. Hän ilmeisesti sitten perehtyy lapseen paremmin?

• alkuper.kirj.
        Pyyanna kirjoitti:

olla parasta meidänkin käydä tutustumassa muutaman kerran ennen päiväkodin alkua.

• alkuper.kirj.
        lastentarhanopettaja kirjoitti:

sanoit, että ei oltu ehditty laittaa omaa naulakkopaikkaa yms. yksi syy voi olla se, että jos on esim. 20 lapsen ryhmä, on naulakkoja tasan se 20. ja jos edellinen lapsi on lopettanut juuri edellisenä perjantaina, ja uusi tulee maanantai-aamuna, ei väliin jää paljoakaan aikaa vaihtaa nimiä. toki tällöinkin nimilaput voisi kirjoittaa valmiiksi, ettei sitten tarvisi kuin liimata pikaisesti paikalleen..

niin. Voi toki olla, että siinä on voinut käydä jjuri kuten kuvasit (edellinen lapsi jäänyt pois perjantaina ja uusi tulee heti maanantaina). Enpä tullut ajatelleeksikaan tuota (eikä ystävänikään, hänelle ei selitetty asiaa muuta kuin että oli kiirettä). Sittenhän sen ymmärrän, jos näin on ollut. Kiitos näkökulmasta :)

• päiväkotishokki
        alkuper.kirj. kirjoitti:

päiväkodissa tutustua noinkin pitkän ajan? Olen vain kuullut, että olisi mahdollista käydä muutaman kerran (3-4- kertaa). Tuohan olisi mukava, niin ehtisi kunnolla tutustua. Meillä päiväkoti aloitetaan helmikuun alusta, joten ehtisimme kyllä viikoksi-pariksikin tutustumaan. Onkohan kaikissa päiväkodeissa tuollainen ns. omahoitaja. Olisikin kiva, jos lapsella olisi sellainen. Hän ilmeisesti sitten perehtyy lapseen paremmin?

meillä tutustuminen 3 aamupäivää, yhteensä noin 7 tuntia. lapsi yli 2 v.Päiväkodin aloitus oli sitten pelkkää painajaista.

• tupla

Hei! toukokuun puolivälissä kaksosemme täyttävät 3v ja työt kutsuvat..
        Olen hakenut vuoropäiväkotipaikkaa (paikkakunnalla 3 vuoropäiväkotia) ja keväästä -07 ovat tienneet tarkalleen milloin työni alkaisi. Näyttää siltä, että kaksoset aloittavat ensin 1,5kk arkipäivät yhdessä päiväkodissa ja viikonloput toisessa. sen jälkeen kuukaudeksi kolmanteen paikkaan, minkä jälkeen siirrytään taas 2päiväkodin systeemiin. Miltä teistä kuulostaa??? Tuntuu kovalta 2kk:n sisällä viedä 3 eri paikkaan.

Päiväkoti johon haimme on lisäksi huomattavasti lähempänä kotia ja työpaikkojamme, samoin kun se toinenkin johon emme tod näk pääse.. tässä ei tutustumiskäynnit paljoa auta. ei ole mitään pysyvää jatkuvaa tai turvallista. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

• ihmeisään
        tupla kirjoitti:

Hei! toukokuun puolivälissä kaksosemme täyttävät 3v ja työt kutsuvat..
        Olen hakenut vuoropäiväkotipaikkaa (paikkakunnalla 3 vuoropäiväkotia) ja keväästä -07 ovat tienneet tarkalleen milloin työni alkaisi. Näyttää siltä, että kaksoset aloittavat ensin 1,5kk arkipäivät yhdessä päiväkodissa ja viikonloput toisessa. sen jälkeen kuukaudeksi kolmanteen paikkaan, minkä jälkeen siirrytään taas 2päiväkodin systeemiin. Miltä teistä kuulostaa??? Tuntuu kovalta 2kk:n sisällä viedä 3 eri paikkaan.

Päiväkoti johon haimme on lisäksi huomattavasti lähempänä kotia ja työpaikkojamme, samoin kun se toinenkin johon emme tod näk pääse.. tässä ei tutustumiskäynnit paljoa auta. ei ole mitään pysyvää jatkuvaa tai turvallista. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

On kuulemma ihan normaalia, että tarhapaikasta ilmoitetaan viikkoa ennen kun pitäis tarhaan viedä... Mä olen lähdössä parin viikon päästä töihin, enkä tiedä vieläkään, minne lapseni vien...

• Mamma69
        alkuper.kirj. kirjoitti:

Meillä Espoossa tavoittena on, että jokaiselle alle 3-vuotiaalle nimetään omahoitaja.Omahoitaja perehtyy lapseen paremmin.Omahoitajan kanssa tehdään palvelusopimus ja varhaiskasvatussuunnitelma.
        Harjoitteluaika on varmaankin päiväkotikohtainen,mutta mielestäni voit vaatia tarpeeksi pitkää harjoittelua.Se on kuitenkin kaikkien parhaaksi.

• tupla
        ihmeisään kirjoitti:

On kuulemma ihan normaalia, että tarhapaikasta ilmoitetaan viikkoa ennen kun pitäis tarhaan viedä... Mä olen lähdössä parin viikon päästä töihin, enkä tiedä vieläkään, minne lapseni vien...

Olen itse keskustellut päiväkotien johtajien ja päivähoidon johtajan kanssa huolestuksestani. Lopputuloksena minulle ehdotettiin, että isovanhemmat voisivat hoitaa viikonloput tai jos vaikka hakisin ilmotustaulun kautta kesätyöläistä..
        Lisäksi päivähoidon johtaja kuiskutteli puheluni aikana omia henk koht asioitaan omaan kännykkäänsä-en kokenut että piti asiaani tärkeänä.Hän sanoi itsekin että "anteeksi en kuullut, kun puhuin henk.koht puhelimeen"..

En minä voi isovanhempien puolesta luvata, ovat jo iäkkäitä, eikä kaikkiin ventovieraisiin voi luottaa. En varmasti hakisi hoitopaikkaa, jos olisi muita suunnitelmia.onko nykyään tarkoitus että vanhemmat auttavat päiväkotia etsimään hoitopaikkaa??luulin että se oli päinvastoin..

Ei vaikuta mukavalta sinunkaan tilanne mutta olen kuullut meilläpäinkin paikkojen varmistuvan viimetinkaan.Miten lapsi ehtii tutustua??

Toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin!

• paikkoja loihditaan
        tupla kirjoitti:

Olen itse keskustellut päiväkotien johtajien ja päivähoidon johtajan kanssa huolestuksestani. Lopputuloksena minulle ehdotettiin, että isovanhemmat voisivat hoitaa viikonloput tai jos vaikka hakisin ilmotustaulun kautta kesätyöläistä..
        Lisäksi päivähoidon johtaja kuiskutteli puheluni aikana omia henk koht asioitaan omaan kännykkäänsä-en kokenut että piti asiaani tärkeänä.Hän sanoi itsekin että "anteeksi en kuullut, kun puhuin henk.koht puhelimeen"..

En minä voi isovanhempien puolesta luvata, ovat jo iäkkäitä, eikä kaikkiin ventovieraisiin voi luottaa. En varmasti hakisi hoitopaikkaa, jos olisi muita suunnitelmia.onko nykyään tarkoitus että vanhemmat auttavat päiväkotia etsimään hoitopaikkaa??luulin että se oli päinvastoin..

Ei vaikuta mukavalta sinunkaan tilanne mutta olen kuullut meilläpäinkin paikkojen varmistuvan viimetinkaan.Miten lapsi ehtii tutustua??

Toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin!

Siksi ehkä tulee hoitopaikka tietoon niin myöhään, koska paikkoja on vapaina tosi vähän. Meidän kunnassa aloitti vuoden vaihteessa hoidon toista sataa lasta. Monelle olisi ollut tarve varmasti aikaisemminkin, mutta paikkoja ei yksinkertaisesti ollut. Päiväkodit täynnä, perhepäivähoitajiksi ei haluta. Meillä oli viime vuonna kaksi tosi isoa neljän kasvattajan ryhmää, nyt ei onneksi ollut meidän päiväkodin vuoro, vaan muutama muu pk sai kunnian jättiryhmiin, joissa neljä kasvattajaa.

• ...........
        paikkoja loihditaan kirjoitti:

Siksi ehkä tulee hoitopaikka tietoon niin myöhään, koska paikkoja on vapaina tosi vähän. Meidän kunnassa aloitti vuoden vaihteessa hoidon toista sataa lasta. Monelle olisi ollut tarve varmasti aikaisemminkin, mutta paikkoja ei yksinkertaisesti ollut. Päiväkodit täynnä, perhepäivähoitajiksi ei haluta. Meillä oli viime vuonna kaksi tosi isoa neljän kasvattajan ryhmää, nyt ei onneksi ollut meidän päiväkodin vuoro, vaan muutama muu pk sai kunnian jättiryhmiin, joissa neljä kasvattajaa.

... niin. Tää nyt tavallaan menee ohi otsikon, mut minust on tosi kummallista, että kunnat painiskelee rahavaikeuksissaan ja sit ei olla valmiita tukemaan vanhempia, jotta jäisivät kotiin hoitamaan lapsiaan.

Meillä yhden lapsen hoito maksaa vuodessa kunnalle noin 9000 euroa, meillä ollut kahden vaiheilla, jäänkö kotiin vai en, päätimme, että lapsi menee tarhaan , kun talous on tosi tiukalla, auttais tässäkin tilanteessa pienikin lisä, vaan kun ei.

En ole tottunut millään avustuksilla elelemään, ihmettelen lähinnä sitä, miten lapsen hoitaminen tarhassa on kunnalle halvempaa, kuin kotihoito ja sen pieni tukeminen... Varsinkin kun tarhapaikoista on huutava pula kokoajan...

• kitekati
        alkuper.kirj. kirjoitti:

tyttäreni ( 2v4kk ) aloittaa päiväkodin helmikuun alusta ja me menemme yhdessä harjoittelemaan sinne viikoksi.olisimme voineet päiväkodin puolesta pidempäänkin harjoitella,mutta ajattelin viikon riittävän.toivottavasti näin on...
        taitaa niin olla,että minua paljon enemmän tämä muutos hermostuttaa..

• lastentarhanopettaja

Meillä 1-2-vuotiaiden ryhmässä on myös käytössä omahoitajajärjestelmä. Meillä omahoitaja ottaa perheeseen yhteyttä hyvissä ajoin ja tarjoaa kotikäynnin mahdollisuutta eli omahoitaja tulisi kotiin tutustumaan lapseen ihan ensimmäiseksi. Tämä on ollut mielestämme hyvä käytäntö, lapsi on saanut tutustua hoitajaansa omassa turvallisesssa kotiympäristössään. Sitten vanhemmat voivat n. viikon verran käydä lapsensa kanssa tutustumassa (tarvittaessa pidempäänkin jos vanhemmat kokevat tarvetta) päiväkodin tiloihin ja muihin lapsiin ja hoitajiin. Omahoitaja kulkoo koko ajan mukana ja perehdyttää, jotta lapsellekin vahvistuu mielikuva siitä, että se sama aikuinen on hänen lähellään. Muut ryhmän aikuiset eivät tietoisesti ota heti kontaktia sen enempää, jotta lapsi kiintyy aluksi vain omahoitajaan. Lapsi voi jäädä useana päivänä vanhemman kanssa leikkimään ja sitten aletaan jättää lapsi hetkeksi yksin omahoitajan seuraan. Olipa se sitten viisi minuuttia tai tunti, niin kunhan lapsi harjoittelee sitä "eroamista". Siksi ajaksi kun lapsi jää yksin, omahoitaja keskittyy pelkästään kyseiseen lapseen eli hänelle on järjestetty aikaa toimia lapsen ehdoilla, esim. jos lasta kovasti itkettää niin omahoitaja voi olla lapsen kanssa kahdestaan jossain rauhallisemmassa huoneessa. On meillä joku lapsi käynyt harjoittelemassa aamupuuron syöntiäkin ja nukkumista;=) Meillä omahoitajan työvuorot järjestetään lapsen hoitoajan mukaan ainakin ensimmäiseksi päiväksi, tarvittaessa myös pidempään. Eli jos lapsi on hoidossa ensimmäisenä päivänä 9h, niin hoitajakin on. Ja loppuviikon omahoitaja on mahdollisuuksien mukaan sellaisessa työvuorossa, että on aina aamuisin ottamassa lasta vastaan. Nämä hoidon aloitukset riippuvat aika paljon tapauksesta, toisten lasten on helpompi jäädä kuin toisten. Itse oon ainaki ollu tosi tyytyväinen tuohon omahoitajasysteemiin, koska me työntekijät sekä lasten vanhemmat ovat todenneet, että se on kovasti helpottanut lapsen hoidon aloitusta, ja vanhemmillekin on tuonut turvaa se, että tietävät lapsen olevan turvassa kun omahoitaja hoitaa lasta aluksi kokonaan. Ekana päivänä me ollaa usein roudattu laps mukkaan kahville ja aikuisten pukukoppiin jne..eli ettei sille lapselle pääse ekoina päivinä tulemaan turvattomuuden tunnetta. Sit ku niillä on turvallinen olo, niin sitten ollaan aloitettu pikkuhiljaa irrottautumaan sen verran, että ei enää oteta ihan joka paikkaan mukaan ja muutkin aikuiset alkavat hoitaa.
      Meidän ryhmän hoitajat ovat niin sitoutuneita omahoitajuuteen tai ylipäänsäkin halutaan turvata lapsen päivähoidon aloitus, nimittäin meidän isossa päiväkodissa yhdistellään joskus loma-ajoiksi ryhmiä, jolloin meidän pitäis viedä johonki vieraaseen ryhmään meidän lapset täysin vieraiden aikuisten hoidettaviksi, mut me ollaa kieltäydytty tekemästä niin jos meillä on ollut vasta hoidon aloittanut lapsi tai muuten epävarmuutta kokeva lapsi. Me ollaan sitten tehty ylitöitä meidän ryhmässä niiden lasten takia.. Me kai koetaan ne lapset vähä niiku omiks lapsiks, että jos me oltas äitejä, ei mekää haluttas että laps joutuu koko ajan vieraille hoidettavaks, varsinki jos se on lapselle vaikeeta.
      Mitä tuohon tervetulleeks kokemiseen tulee, niin meillä vanhemmat on kokeneet tulleensa tervetulleeks, tai siis kun omahoitaja on jo ajoissa soittanut kotiin ja aloittanut perehdytyksen ja kenties käynyt kotikäynnilläkin, niin sitten kun he tulevat sovitusti päiväkodille, niin omahoitaja on jo suurinpiirtein ikkunassa oottamassa heitä ja vastaanottamassa ja opastaa koko ajan. Ja meidän ryhmässä kai on jotenkin niin avoin ilmapiiri, me kun ollaan semmosia höpöläisiä me hoitajat=)Mutta tuon naulakon suhteen ollaan usein jouduttu sanomaan, että "teidän lapsenne naulakko tulee tähän, kunhan tämä lapsi lähtee pois".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe