HELMITALO on HELMI

kotihelmi

Katselin Helmitalojen kotisivuja ja olin tosi yllättynyt edullisista talojen hinnoista jotka sisälti tontin sekä myös liittymät.
Huonejärjestykset oli mielestäni selkeät ja toimivat ns. perustaloja.
Pidän halpana n. 150 000 € valmista taloa johonka kuuluu myös maanrakennustyöt.
Onko kellään kokemusta Helmitaloista? Itse ihastuin selkeisiin pohjaratkaisuihin.

97

30935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ypäjän kunkku

      Mistä sait hinnaston? Kyseinen toimittaja ei vaivaudu vastaamaan mailehini.

    • 70-luvulta

      No malliston talothan on samanlaisia mitä rakennettiin 70-luvulla. Varmaan ovat hyvä vaihtoehto Älvarille. Oikein näyttää Perusperustaloilta. Ei tollainen muillakaan niin paljoa maksa.

    • Halvalla ei hyvää saa.

      Se on valitettava tosiasia.

      • Timo Tarkka

        Hankkiessamme taloamme kävimme läpi useita eri vaihtoehtoja, haastattelimme juuri talonsa hankkineita, sekä teimme tarkkoja laskelmia ja päädyimme Helmitaloon, täytyy näin jälkeenpäin todeta että päivääkään emme ole katuneet, päin vastoin.
        103 m2 Talon autokatoksen hinta tontteineen n. 150 000 €, nyt sais 200 000 € eikä ole kulunut kuin pari vuotta hankinnasta, talossa ei ole ollut moitteen sijaa koko aikana.
        Seuraavakin talomme on ilman muuta Helmitalo, mutta vähän isompana, laadun jo tiedämme.


      • Jarppe!!!
        Timo Tarkka kirjoitti:

        Hankkiessamme taloamme kävimme läpi useita eri vaihtoehtoja, haastattelimme juuri talonsa hankkineita, sekä teimme tarkkoja laskelmia ja päädyimme Helmitaloon, täytyy näin jälkeenpäin todeta että päivääkään emme ole katuneet, päin vastoin.
        103 m2 Talon autokatoksen hinta tontteineen n. 150 000 €, nyt sais 200 000 € eikä ole kulunut kuin pari vuotta hankinnasta, talossa ei ole ollut moitteen sijaa koko aikana.
        Seuraavakin talomme on ilman muuta Helmitalo, mutta vähän isompana, laadun jo tiedämme.

        Onkos sinulla/teillä tietoa 1/5 kerros ratkaisujen hinnoista vs. yksitasot?


    • on harmi

      jos ongelmia tulee.
      Valmistalo on valmis jos se on asumiskunnosa kun muutat.
      Jos ongelmia vältät varmista rakentajan historia ja konkurssien ja vakuuksien riittävä määrä, sekä rakentajan koulutuksen vastuullisuuden riittävyys.
      sekä henkilökunnan riittävyys ongelmissa yms.
      se että "omistaja" toteaa ongelmatapauksissa että tee kauppa muiden kanssa ei liene vakuuttavaa toimintaa.
      Jos muovimatot, perusvalikot riittää niin varmaan saan samaa työntasoa muilta nimekkäiltä ja huutoonsa vastaavilta jopa edullisemmin.
      Hyvää ei saa halvalla !! se pätee jopa viialan huijareilla.

      • miettiä, mitä kirjoittaa...

        Onko sinulla todisteita väitteillesi?
        Huijariksi haukkuminen netissä luetaan kunnianloukkaukseksi, joka on laissa rangaistava teko. Esimerkkejä lain toteutumisesta on jo useita. Eli kannattaa tosiaan harkita, mitä kirjoittaa julkisella keskustelufoorumilla!


      • Viialasta

        Läheltä toimintaa seuranneena ja omistajan hyvin tuntien voin vain todeta, että hyvällä porukalla ja ammattitaidolla syntyvät Helmitalot, eikä tietääkseni ole pahemmin rutinoita ollut.
        Jos sinulle ei ole taloa myyty, niin syy on varmaan sinussa itsessäsi, eivät ole ilmeisesti halunneet hankaluuksia, mitä toiset oikein etsimällä etsivät.
        Yrityshän on luokitukseltaan parasta AAA luokkaa kuten myöskin sen omistaja, joten kyllä siellä varmaan "paukkuja" riittää vastuiden kantamiseen.
        Konkursseihin eivät ole tietääkseni ikinä olleet mitenkään osallisina, tosin tunnen tapausta vasta n. 25 vuotta.
        Lienetkö joku kilpaileva rakentaja?


      • tyytyväinen myös
        Viialasta kirjoitti:

        Läheltä toimintaa seuranneena ja omistajan hyvin tuntien voin vain todeta, että hyvällä porukalla ja ammattitaidolla syntyvät Helmitalot, eikä tietääkseni ole pahemmin rutinoita ollut.
        Jos sinulle ei ole taloa myyty, niin syy on varmaan sinussa itsessäsi, eivät ole ilmeisesti halunneet hankaluuksia, mitä toiset oikein etsimällä etsivät.
        Yrityshän on luokitukseltaan parasta AAA luokkaa kuten myöskin sen omistaja, joten kyllä siellä varmaan "paukkuja" riittää vastuiden kantamiseen.
        Konkursseihin eivät ole tietääkseni ikinä olleet mitenkään osallisina, tosin tunnen tapausta vasta n. 25 vuotta.
        Lienetkö joku kilpaileva rakentaja?

        me ostettiin helmitalokeväällä ja kesällä sitä alettiin tehdä ja seurattiin läheltä koko rakennusaika. hyvää työtä tekivät ja kaikkeen sai itse vaikuttaa (materiaalit, ym. jopa talon paikka vaihdettiin meille mieluisammaksi). olemme olleet erittäin tyytyväisiä. joku vertas ällsbyy taloon... voin kertoa että ovat kuin eri planeetalta. tänne sai laminaatin/parketin, laatat lattiaan (keittiö, kosteet tilat, eteinen). nämä eivät käsittääkseni ole mahdollisia älvarissa.


      • pohtia pohtia
        tyytyväinen myös kirjoitti:

        me ostettiin helmitalokeväällä ja kesällä sitä alettiin tehdä ja seurattiin läheltä koko rakennusaika. hyvää työtä tekivät ja kaikkeen sai itse vaikuttaa (materiaalit, ym. jopa talon paikka vaihdettiin meille mieluisammaksi). olemme olleet erittäin tyytyväisiä. joku vertas ällsbyy taloon... voin kertoa että ovat kuin eri planeetalta. tänne sai laminaatin/parketin, laatat lattiaan (keittiö, kosteet tilat, eteinen). nämä eivät käsittääkseni ole mahdollisia älvarissa.

        Talo kiinnostaa. Epäselvää on ikkunat. Mitä tarkoittaa MSK kolmilasiset? Onko lasit "irrallaan" eli ei selektiiviä? Eskopuun esitteestä ei selviä. Haaveena olisi ikkunat, joissa pestäviä pintoja kaksi, sisä- ja ulkopuolelta.
        Valmistajan ehkä kannattaisi panostaa esittelysivujen ajantasaistamiseen kuvien kera. Pelkät ulkokuvat ei paljon kerro. No etsivä löytää ainakin jotakin. Vai haluavatko pitäytyä tietyssä raamissa, pohdin vaan.

        Tämä kaivuineen loppuun asti tapahtuva rakentaminen on aivan cool. Kunhan myyjät olisivat samaa mieltä. Jarrua on kuulemma laajentamisesta yli pirkanmaan.


      • ydfg
        pohtia pohtia kirjoitti:

        Talo kiinnostaa. Epäselvää on ikkunat. Mitä tarkoittaa MSK kolmilasiset? Onko lasit "irrallaan" eli ei selektiiviä? Eskopuun esitteestä ei selviä. Haaveena olisi ikkunat, joissa pestäviä pintoja kaksi, sisä- ja ulkopuolelta.
        Valmistajan ehkä kannattaisi panostaa esittelysivujen ajantasaistamiseen kuvien kera. Pelkät ulkokuvat ei paljon kerro. No etsivä löytää ainakin jotakin. Vai haluavatko pitäytyä tietyssä raamissa, pohdin vaan.

        Tämä kaivuineen loppuun asti tapahtuva rakentaminen on aivan cool. Kunhan myyjät olisivat samaa mieltä. Jarrua on kuulemma laajentamisesta yli pirkanmaan.

        tietoa , kyllä siellä selektiivilasit on nykyään


      • Johan helpotti
        ydfg kirjoitti:

        tietoa , kyllä siellä selektiivilasit on nykyään

        Hienoa. Sitten meillä on aikanaan Helmitalo!
        Kauan olen pähkäillyt rossipohjan ja maanvaraisen välillä. Vaaka kallistuu Helmitaloon ja maanvaraiseen joka puolella olevan lattialämmityksen ja maatöiden vuoksi. Ainakin on oikein tehty, kun samat rakentajat sen tekevät. Sillä pohjan teolla on merkitystä talon elämiseen tai sen puuttumiseen.
        Aika metkaa, kun tuo 91 on juuri oikeanlainen. Kaikki ikkunat ovat oikeisiin suuntiin tonttiin nähden ja riittävän suuret. Saa sen takan, minkä itse haluaa.


      • onko mahdollista
        tyytyväinen myös kirjoitti:

        me ostettiin helmitalokeväällä ja kesällä sitä alettiin tehdä ja seurattiin läheltä koko rakennusaika. hyvää työtä tekivät ja kaikkeen sai itse vaikuttaa (materiaalit, ym. jopa talon paikka vaihdettiin meille mieluisammaksi). olemme olleet erittäin tyytyväisiä. joku vertas ällsbyy taloon... voin kertoa että ovat kuin eri planeetalta. tänne sai laminaatin/parketin, laatat lattiaan (keittiö, kosteet tilat, eteinen). nämä eivät käsittääkseni ole mahdollisia älvarissa.

        olemme alkamassa rakentaan/rakennuttamaan taloa ja olemme päätymässä myöskin helmitaloon. nyt haluaisinkin kuulla jo helmitalon rakennuttaneelta, kuuluuko paketin hintaan asennus/pystytys, eli tuleeko yllättäviä lisä maksuja netti esitteenhintaan????


      • Tyytyväinen Helmeen

        Nyt taitaa puhua joku asiasta tietömätön ja kateellinen kylän mies. itse olen ollut omaan helmeeni todella tyytyväinen ja saanut tarpeilleni aina vastakaikua. jos jotain vikoja on ollut (todella pieniä) ne on hoidettu kuntoon HETI. lopeta kadehdinta ja ota selvää tosiasioista. Helmitalo on hintalaatusuhteeltaan suomen paras talo...


      • Helmitalon omistanut

        Tämä kaveri on ihan pihalla.Mahtaako tietää mitään rakentamisesta? Vai onko joku kateelinen kilpailija?


      • hihhehh
        Tyytyväinen Helmeen kirjoitti:

        Nyt taitaa puhua joku asiasta tietömätön ja kateellinen kylän mies. itse olen ollut omaan helmeeni todella tyytyväinen ja saanut tarpeilleni aina vastakaikua. jos jotain vikoja on ollut (todella pieniä) ne on hoidettu kuntoon HETI. lopeta kadehdinta ja ota selvää tosiasioista. Helmitalo on hintalaatusuhteeltaan suomen paras talo...

        Ovatko nämä jotkut myyntipalstat, vaikuttaisi ainakin siltä. Taitaa taloliikkeen omistaja vastailla täällä mukamas asunnon hankkineena. Onko oikeita ostajia täällä kommentoimassa tyytyväisyyttään tai harmejaan kyseisistä taloista? Haiskahtaa pahasti


      • niin aina...........
        hihhehh kirjoitti:

        Ovatko nämä jotkut myyntipalstat, vaikuttaisi ainakin siltä. Taitaa taloliikkeen omistaja vastailla täällä mukamas asunnon hankkineena. Onko oikeita ostajia täällä kommentoimassa tyytyväisyyttään tai harmejaan kyseisistä taloista? Haiskahtaa pahasti

        eiköhän niitä negatiivisiakin tulis jos ois paljon aihetta, netti se se on sellanen väline.
        blogejakin löytyy ku laittaa googleen helmitalo blogi


      • Anonyymi
        ydfg kirjoitti:

        tietoa , kyllä siellä selektiivilasit on nykyään

        Selektiivilasit ovat muuten hyvät, mutta kukat ja kasvit kuolevat! Selektiivi leikkaa kasveille tärkeät säteet


    • M.Agia

      Minä pidän Helmitaloa erittäin kalliina ja mitättömän näköisenä maaseudun tekeleenä. Ja vielä pahemmalta näyttää, jos asian suhteuttaa siihen, mitä rahalla tuollaisessa halpatalossa saa.

      Tuollaisen peräkammarin poikien mieleen olevan "helmen" laittaa pystyyn noilla tarvikkeilla ja varustetasolla puolella noista hinnoista. Bisneksestähän noilla on kysymys ja hölmöläisiä on helppo rahastaa.

      Kuka tuollaisista suostuu maksamaan yli 100 000 euroa? Jo on aikoihin eletty.

      • Vastuu?Luotettavuus?

        ...arvatkaa vastaavatko tuollaiset sitten asiallisesti reklamaatioihinne, jos sellaisiin vaikeuksiin tuollaisten kanssa ajaudutte vaativassa rakennusttamisprojektissanne.


      • Corr Baloc
        Vastuu?Luotettavuus? kirjoitti:

        ...arvatkaa vastaavatko tuollaiset sitten asiallisesti reklamaatioihinne, jos sellaisiin vaikeuksiin tuollaisten kanssa ajaudutte vaativassa rakennusttamisprojektissanne.

        Just joo. "Helmitalo". Pliis, ei enää lisää tuollaisia.

        En juuri näe syytä, miksi jokin "helmitalo" on olemassa. Ei noita voi kauniiksi tai haluttavan näköisiksi sanoa, vaikka kuinka hyvällä tahdolla yrittäisi imarrella.

        Kuka tahansa voi perustaa oman "helmitalon". Ei siihen paljon vaadita. Hinnalla myynti pitäisi kieltää lailla. Halpaa ja hyvää ei vain ole vieläkään keksitty. Hirsitalo on oikea puutalo ja kivitalo ikuinen talo. Lautatalo tehdään sahatähteistä hirsien ylimenevästä osasta, mutta ansainnan ja voittojen maksimointi on sellaisella ratkaisulla helppoa. Siksi "helmitaloja" sikiää tämän tästä.


      • corr baloc2
        Corr Baloc kirjoitti:

        Just joo. "Helmitalo". Pliis, ei enää lisää tuollaisia.

        En juuri näe syytä, miksi jokin "helmitalo" on olemassa. Ei noita voi kauniiksi tai haluttavan näköisiksi sanoa, vaikka kuinka hyvällä tahdolla yrittäisi imarrella.

        Kuka tahansa voi perustaa oman "helmitalon". Ei siihen paljon vaadita. Hinnalla myynti pitäisi kieltää lailla. Halpaa ja hyvää ei vain ole vieläkään keksitty. Hirsitalo on oikea puutalo ja kivitalo ikuinen talo. Lautatalo tehdään sahatähteistä hirsien ylimenevästä osasta, mutta ansainnan ja voittojen maksimointi on sellaisella ratkaisulla helppoa. Siksi "helmitaloja" sikiää tämän tästä.

        painaako suuret velat niskassa kun on väh. 400k hirsimökki kaatumassa päälle vaiko kerrostalon ahtaat neliöt harmittavat kun ei niitäkään omista?


      • insider
        corr baloc2 kirjoitti:

        painaako suuret velat niskassa kun on väh. 400k hirsimökki kaatumassa päälle vaiko kerrostalon ahtaat neliöt harmittavat kun ei niitäkään omista?

        Tässä corr baloc:lle vastauksia hänen "pohdintoihinsa". Ensinnäkin syy Helmitalon olemassaoloon, joka on hyvinkin yksinkertainen. Talothan on suunnattu "ensikotia" etsiville, lähinnä nuorille pareille. Sen takia hinnat pidetään edullisina, ettei talon ostajan tarvitse olla Nokian tai Fortumin johtaja. Ne talot ovat sitten ihan erikseen (kivilinnoja tai 400m2 hirsitaloja). Hinta- laatusuhde on varmasti kohdallaan, ottaen huomioon pintamateriaalit yms. Ja mitä tulee ulkonäköön ja haluttavuuteen, kaikkia ei voi koskaan miellyttää. Kuitenkin niitä, joita se miellyttää, tuntuu olevan paljon. Ainakin myyntilukujen perusteella. (Vaikka nythän pitäisi olla lama?)
        Sitten siihen halpaan ja hyvää. Kyllä, halvallakin voi saada hyvää kun tietää mitä ostaa ja keneltä. Elementit rakennetaan kuivissa sisätiloissa ja niiden pystytys työmaalla tapahtuu päivässä. Saman päivän aikana elementit saavat päälleen kattotuolit ja aluskatteen, toisin kuin muilla firmoilla. Pohjaratkaisut ovat selkeitä ja toimivia, kaikinpuolin toimivia taloja. Kumpi sitten on loppupeleissä tärkeämpää, ulkonäkö vai toimivuus? Sitä voi jokainen miettiä. Olen nähnyt monia arkkitehtien suunnittelemia taloja, jotka ovat ulospäin näyttäneet hienoilta ja "omalaatuisilta", mutta asumisen kannalta ne ovat olleet täysin susia.
        Mitähän tarkoitit tällä "helmitalojen" sikiämisellä. Jos tarkoitit "kilpailevia" yrityksiä, niin voisitko mainita muutaman, jotka painivat samassa sarjassa. Eipä taida ainakaan Pirkanmaalta löytyä...


    • pirkanmaalainen

      Olen tässä vuoden verran seurannut Helmitalojen toimintaa ja heidän rakentamisiaan. Olen nähnyt millaisissa tiloissa elementit rakennetaan ja mistä ne koostuvat. Sen lisäksi olen nähnyt nyt noin kymmenen eri rakennusvaiheen helmitaloa ja voin sanoa että tällä kertaa hyvää saa halvalla.
      Ja tiedoksi sille joka oli sitä mieltä ettei näistä taloista voisi maksaa edes 100 000 e, voi miettiä että mikä uuden hyvän talon hinta pitäisi olla kun 40-50-lukujen talojakin myydään peruskuntoisina välillä reilustikin yli sadan tonnin...
      Ja jos vertaa esim helmitaloja ja kastellia, niin ei voi puhua samana päivänä... Helmitalot on oikeasti valmistalo, kastelli ei. Kastellilla joutuu tekemään itse perustukset ja maanraivaustyöt (jotka helmitaloilla kuuluvat hintaan) ja silti kastellin samanmoiset mallit maksavat 30-60 tuhatta enemmän... että kuka vetää välistä...
      Ja helmitaloilla ei ole ollut mahdollisuutta levittää toimintaansa pirkaamaalta kauemmas, osaksi siksi ettei löydy ammattitaitoisia työntekijöitä keikkatöihin riittävästi (ei haluta kulkea esim pirkanmaalta helsingin suuntaan)..
      Kyllä uskon että tulen itse myös hankkimaan helmitalon kun ajankohta on oikea. Toivottavasti hinnat vaan eivät nouse ennen sitä.
      Helmitaloille se kunnia joka sille kuuluu.
      ps. sinä Ypäjäläinen,,, hinnasto löytyy helmitalojen kotisivuilta

      • Panuke

        Kertokaa lisää kokemuksia Helmi-Taloista!! Onko urakoitsija esimerkillisesti hoitanut hommansa vai löytyykö sanottavaa??


      • Ölynus
        Panuke kirjoitti:

        Kertokaa lisää kokemuksia Helmi-Taloista!! Onko urakoitsija esimerkillisesti hoitanut hommansa vai löytyykö sanottavaa??

        Mitä tuo tarkoittaa kun vastaavamestari ja pääsuunnittelija ei sisälly hintaan?


      • Kliius
        Ölynus kirjoitti:

        Mitä tuo tarkoittaa kun vastaavamestari ja pääsuunnittelija ei sisälly hintaan?

        palvelut erikseen. Vaarallisempaa kuin pelkkä tunariporukka, nyt kerätään toisilleen vieraita tunareita kimppaan, siitähän homma paranee. Varsinaista säveltelyä koko markkinointihöttö.


      • Ölynus
        Kliius kirjoitti:

        palvelut erikseen. Vaarallisempaa kuin pelkkä tunariporukka, nyt kerätään toisilleen vieraita tunareita kimppaan, siitähän homma paranee. Varsinaista säveltelyä koko markkinointihöttö.

        mitenkäs muilla talopakettifirmoilla? onko muillakaan vastaavaamestaria ja pääsuunnittelijaa tarjota?


      • itse1111
        Ölynus kirjoitti:

        mitenkäs muilla talopakettifirmoilla? onko muillakaan vastaavaamestaria ja pääsuunnittelijaa tarjota?

        Kyllähän joillakin on nuo palvelut tarjota, mutta rakennuttajan kannalta ehdottomasti järkevää hankkia ulkopuolinen, yksi ja sama voi hoitaa "molemmat hommat". Muutamia tuhansia maksaa.


      • Kliius
        itse1111 kirjoitti:

        Kyllähän joillakin on nuo palvelut tarjota, mutta rakennuttajan kannalta ehdottomasti järkevää hankkia ulkopuolinen, yksi ja sama voi hoitaa "molemmat hommat". Muutamia tuhansia maksaa.

        vastaava-/pääsuunnittelija kovinkaan hyödyllinen jolle toteuttettava talokokonaisuus on vieras. Järkevintä voi olla antaa myyjän kuitata nuo, mutta ottaa oma luottohenkilö valvomaan meininkiä.


      • Hyvähyvä
        Kliius kirjoitti:

        palvelut erikseen. Vaarallisempaa kuin pelkkä tunariporukka, nyt kerätään toisilleen vieraita tunareita kimppaan, siitähän homma paranee. Varsinaista säveltelyä koko markkinointihöttö.

        Hieno homma, kun ihan vaan kirjottamisen innosta tänne kirjotetaan. Ei taida olla minkäänlaista hajua mitä asia tarkoittaa, mutta silti on pakko kommentoida ja purkaa pikkuihmisen pahaa mieltä.

        Kyllähän viisainta on ottaa ulkopuolinen mestari/pääsuunnittelija. Ei se talon ja asumismiljöön valmiiksi saattaminen pidä sisällään pelkkää taloa. Onhan siinä rakennuslupa-asiat sun muut, joihin on hyvä saada asiantuntevan ihmisen apua. Itse olen rakennuttamassa Helmitaloa ja ihmettelen suuresti, miten ihmiset näkevät kyseiset talot niin kauhean rumina. Taitaa olla niin, että eivät ole luonnossa koskaan nähneet. Kyllä tosi asia on se, että talot ovat oikeasti vielä hienojakin. Nettisivuilla olevista kuvista saa kieltämättä huonon kuvan...

        Edellä olevat asiat ovat MINUN mielipiteitäni ja tosiasia on, että juurikin makuasiat ovat niitä joita voi väitellä!! Joten antaa tulla! : )


      • Kliius
        Hyvähyvä kirjoitti:

        Hieno homma, kun ihan vaan kirjottamisen innosta tänne kirjotetaan. Ei taida olla minkäänlaista hajua mitä asia tarkoittaa, mutta silti on pakko kommentoida ja purkaa pikkuihmisen pahaa mieltä.

        Kyllähän viisainta on ottaa ulkopuolinen mestari/pääsuunnittelija. Ei se talon ja asumismiljöön valmiiksi saattaminen pidä sisällään pelkkää taloa. Onhan siinä rakennuslupa-asiat sun muut, joihin on hyvä saada asiantuntevan ihmisen apua. Itse olen rakennuttamassa Helmitaloa ja ihmettelen suuresti, miten ihmiset näkevät kyseiset talot niin kauhean rumina. Taitaa olla niin, että eivät ole luonnossa koskaan nähneet. Kyllä tosi asia on se, että talot ovat oikeasti vielä hienojakin. Nettisivuilla olevista kuvista saa kieltämättä huonon kuvan...

        Edellä olevat asiat ovat MINUN mielipiteitäni ja tosiasia on, että juurikin makuasiat ovat niitä joita voi väitellä!! Joten antaa tulla! : )

        Se mitä tulee talojen ulkonäköön, se on jokaisen oma makuasia, ja siitä ei voi edes väitellä - mutta huonosta mausta voi aina huomauttaa ;)


      • rehellisesti

        Molemmat ovat vamistaloja, Kastelli tekee pre cut- tavarasta paikalla rakentaen ja Helmitalo suurelementeistä, molemmilla on omat koulukuntansa, jotka vannovat omaan nimeen.

        Hinnoista se verran, että jos verrataan Kastelli Economy 120 ja Helmitalojen Perhehelmi 118, jotka ovat lähellä toisiaan sisällöllisesti, niin hinnaneroksi jää vain 7000€ ilman autokatos/varastoa ja Kastellilla hinta pitää sisällään kylmälaitteet ja astianpesukoneen.
        Pitää verrata Kastellin hintaa Perhehelmen hintaan sis. perustukset.

        Maanrakennustyöt, jotka Helmitalo tekee on erittäin hyvä juttu, mutta samalla hinnalla saa paikallisesti hyvämaineisilta maanrakennusyrittäjiltä saman palvelun ja vielä sisältäen sadevesikaivot, toisin kuin Helmitaloilla.

        Helmitalojen etuna taas on autokatos/varaston hinta 10.000€ , Kastellilla se maksaa yli 15.000€ talon päähän tehtynä. Lisäksi Helmitalo muuraa palomuurin sis. hintaan, tätä ei saa Kastellilta.
        Helmitaloilla takan ja piipun saa muurata samaan aikaan, kun taloa muutenkin rakennetaan. Kastellilla pitää tehdä itse palomuuri, takka ja piippu vasta sen jälkeen kun talo on luovutettu. Tämän koen haittana, ruveta repimään sisäkattoa auki jälkeenpäin jne.

        Eli summasummarum jos otetaan ko. talot vertailuun siten että autokatos/varasto tulee talon päätyyn eroksi jää n. 13.000€ ja Helmitaloon pitää hankkia ja asentaa sadevesikaivot ja jääviileäkaappi APK.

        En ota kantaa laatuun, sillä tavara on molemmilla varmasti priimaa, asennusporukka ,joka talon rakentaa ratkaisee talon laadun.
        Kastelli teettää tiiveysmittauksen jokaiseen valmiskastelliin, Helmitalosta en tiedä, eikä taida edes olla niin tiivis kun höyrysulku on heti sisäverhouslevyn takana.
        Lisäksi Kastelli käyttää Puustellin, Siemensin, Pukkilan ja upofloorin tuotteita. Helmitalo käyttää jotain paikallista pientä keittiökaluste firmaa ja rautakauppaa.


      • rehellisesti
        rehellisesti kirjoitti:

        Molemmat ovat vamistaloja, Kastelli tekee pre cut- tavarasta paikalla rakentaen ja Helmitalo suurelementeistä, molemmilla on omat koulukuntansa, jotka vannovat omaan nimeen.

        Hinnoista se verran, että jos verrataan Kastelli Economy 120 ja Helmitalojen Perhehelmi 118, jotka ovat lähellä toisiaan sisällöllisesti, niin hinnaneroksi jää vain 7000€ ilman autokatos/varastoa ja Kastellilla hinta pitää sisällään kylmälaitteet ja astianpesukoneen.
        Pitää verrata Kastellin hintaa Perhehelmen hintaan sis. perustukset.

        Maanrakennustyöt, jotka Helmitalo tekee on erittäin hyvä juttu, mutta samalla hinnalla saa paikallisesti hyvämaineisilta maanrakennusyrittäjiltä saman palvelun ja vielä sisältäen sadevesikaivot, toisin kuin Helmitaloilla.

        Helmitalojen etuna taas on autokatos/varaston hinta 10.000€ , Kastellilla se maksaa yli 15.000€ talon päähän tehtynä. Lisäksi Helmitalo muuraa palomuurin sis. hintaan, tätä ei saa Kastellilta.
        Helmitaloilla takan ja piipun saa muurata samaan aikaan, kun taloa muutenkin rakennetaan. Kastellilla pitää tehdä itse palomuuri, takka ja piippu vasta sen jälkeen kun talo on luovutettu. Tämän koen haittana, ruveta repimään sisäkattoa auki jälkeenpäin jne.

        Eli summasummarum jos otetaan ko. talot vertailuun siten että autokatos/varasto tulee talon päätyyn eroksi jää n. 13.000€ ja Helmitaloon pitää hankkia ja asentaa sadevesikaivot ja jääviileäkaappi APK.

        En ota kantaa laatuun, sillä tavara on molemmilla varmasti priimaa, asennusporukka ,joka talon rakentaa ratkaisee talon laadun.
        Kastelli teettää tiiveysmittauksen jokaiseen valmiskastelliin, Helmitalosta en tiedä, eikä taida edes olla niin tiivis kun höyrysulku on heti sisäverhouslevyn takana.
        Lisäksi Kastelli käyttää Puustellin, Siemensin, Pukkilan ja upofloorin tuotteita. Helmitalo käyttää jotain paikallista pientä keittiökaluste firmaa ja rautakauppaa.

        Luin pikaisesti viestisi ja oli tainnut unohtua muutama oleellinen kohta. Ensinnäkin ymmärtääkseni sadevesikaivoilla tarkoitetaan tässä yhteydessä rännikaivoja jotka maksaa alle kympin kappale.

        Katsoin pohjapiirokset ja toimitussisällöt ja Kastelli Economystä puuttuu seuraavat verrattuna Helmitaloon:
        - Toinen wc-istuin
        - Ulko-ovi takapihalle
        - Vaatekaappeja
        - Pariovi päämakuuhuoneeseen
        - Palomuuri
        - Radonsuojaus
        - Talotikas
        - Kattosilta ja lapetikas

        Kastelli Economyssä on lisänä Helmitaloon verrattuna:
        - Toimituskulut 1500 - 4200€
        - JVK APK

        Näillä pelkästään hintaeroksi tulee n. 13t€ ja autokatoksen kanssa 18t€. Lisäksi Helmitalon julkisivupanelointi on vähän enemmän viimeistellympi pysty/vaakapanelointi koristelistalla verrattuna täysvaakapanelointiin.


      • rehellisesti
        rehellisesti kirjoitti:

        Luin pikaisesti viestisi ja oli tainnut unohtua muutama oleellinen kohta. Ensinnäkin ymmärtääkseni sadevesikaivoilla tarkoitetaan tässä yhteydessä rännikaivoja jotka maksaa alle kympin kappale.

        Katsoin pohjapiirokset ja toimitussisällöt ja Kastelli Economystä puuttuu seuraavat verrattuna Helmitaloon:
        - Toinen wc-istuin
        - Ulko-ovi takapihalle
        - Vaatekaappeja
        - Pariovi päämakuuhuoneeseen
        - Palomuuri
        - Radonsuojaus
        - Talotikas
        - Kattosilta ja lapetikas

        Kastelli Economyssä on lisänä Helmitaloon verrattuna:
        - Toimituskulut 1500 - 4200€
        - JVK APK

        Näillä pelkästään hintaeroksi tulee n. 13t€ ja autokatoksen kanssa 18t€. Lisäksi Helmitalon julkisivupanelointi on vähän enemmän viimeistellympi pysty/vaakapanelointi koristelistalla verrattuna täysvaakapanelointiin.

        puhuvat kyllä Helmitalon puolesta.

        Soitin Helmitaloille ja kertoivat nostavansa hintoja vuoden alusta n. 4% ja ottavansa käyttöön myös toimituskulut, jolloin tämä hintaero pienenee n. kymppitonniin.
        Kuitenkin Helmitalo on siis edelleen houkuttelevampi mm. näiden kiintokalusteiden määrän perusteella.

        Vielä saattaa saada siis vanhaan hintaan, ainakin ennenkuin uudet hinnat ilmestyvät nettiin. :)


      • strepjlolka lph
        rehellisesti kirjoitti:

        Molemmat ovat vamistaloja, Kastelli tekee pre cut- tavarasta paikalla rakentaen ja Helmitalo suurelementeistä, molemmilla on omat koulukuntansa, jotka vannovat omaan nimeen.

        Hinnoista se verran, että jos verrataan Kastelli Economy 120 ja Helmitalojen Perhehelmi 118, jotka ovat lähellä toisiaan sisällöllisesti, niin hinnaneroksi jää vain 7000€ ilman autokatos/varastoa ja Kastellilla hinta pitää sisällään kylmälaitteet ja astianpesukoneen.
        Pitää verrata Kastellin hintaa Perhehelmen hintaan sis. perustukset.

        Maanrakennustyöt, jotka Helmitalo tekee on erittäin hyvä juttu, mutta samalla hinnalla saa paikallisesti hyvämaineisilta maanrakennusyrittäjiltä saman palvelun ja vielä sisältäen sadevesikaivot, toisin kuin Helmitaloilla.

        Helmitalojen etuna taas on autokatos/varaston hinta 10.000€ , Kastellilla se maksaa yli 15.000€ talon päähän tehtynä. Lisäksi Helmitalo muuraa palomuurin sis. hintaan, tätä ei saa Kastellilta.
        Helmitaloilla takan ja piipun saa muurata samaan aikaan, kun taloa muutenkin rakennetaan. Kastellilla pitää tehdä itse palomuuri, takka ja piippu vasta sen jälkeen kun talo on luovutettu. Tämän koen haittana, ruveta repimään sisäkattoa auki jälkeenpäin jne.

        Eli summasummarum jos otetaan ko. talot vertailuun siten että autokatos/varasto tulee talon päätyyn eroksi jää n. 13.000€ ja Helmitaloon pitää hankkia ja asentaa sadevesikaivot ja jääviileäkaappi APK.

        En ota kantaa laatuun, sillä tavara on molemmilla varmasti priimaa, asennusporukka ,joka talon rakentaa ratkaisee talon laadun.
        Kastelli teettää tiiveysmittauksen jokaiseen valmiskastelliin, Helmitalosta en tiedä, eikä taida edes olla niin tiivis kun höyrysulku on heti sisäverhouslevyn takana.
        Lisäksi Kastelli käyttää Puustellin, Siemensin, Pukkilan ja upofloorin tuotteita. Helmitalo käyttää jotain paikallista pientä keittiökaluste firmaa ja rautakauppaa.

        Myydään myös puustellin lastulevyä ja pukkilan laattoja....Pienestä keittiökaluste firmasta saa varmasti yksilöllisempää palvelua ja laatua kuin mega puustellista.


      • nuhppir
        rehellisesti kirjoitti:

        Molemmat ovat vamistaloja, Kastelli tekee pre cut- tavarasta paikalla rakentaen ja Helmitalo suurelementeistä, molemmilla on omat koulukuntansa, jotka vannovat omaan nimeen.

        Hinnoista se verran, että jos verrataan Kastelli Economy 120 ja Helmitalojen Perhehelmi 118, jotka ovat lähellä toisiaan sisällöllisesti, niin hinnaneroksi jää vain 7000€ ilman autokatos/varastoa ja Kastellilla hinta pitää sisällään kylmälaitteet ja astianpesukoneen.
        Pitää verrata Kastellin hintaa Perhehelmen hintaan sis. perustukset.

        Maanrakennustyöt, jotka Helmitalo tekee on erittäin hyvä juttu, mutta samalla hinnalla saa paikallisesti hyvämaineisilta maanrakennusyrittäjiltä saman palvelun ja vielä sisältäen sadevesikaivot, toisin kuin Helmitaloilla.

        Helmitalojen etuna taas on autokatos/varaston hinta 10.000€ , Kastellilla se maksaa yli 15.000€ talon päähän tehtynä. Lisäksi Helmitalo muuraa palomuurin sis. hintaan, tätä ei saa Kastellilta.
        Helmitaloilla takan ja piipun saa muurata samaan aikaan, kun taloa muutenkin rakennetaan. Kastellilla pitää tehdä itse palomuuri, takka ja piippu vasta sen jälkeen kun talo on luovutettu. Tämän koen haittana, ruveta repimään sisäkattoa auki jälkeenpäin jne.

        Eli summasummarum jos otetaan ko. talot vertailuun siten että autokatos/varasto tulee talon päätyyn eroksi jää n. 13.000€ ja Helmitaloon pitää hankkia ja asentaa sadevesikaivot ja jääviileäkaappi APK.

        En ota kantaa laatuun, sillä tavara on molemmilla varmasti priimaa, asennusporukka ,joka talon rakentaa ratkaisee talon laadun.
        Kastelli teettää tiiveysmittauksen jokaiseen valmiskastelliin, Helmitalosta en tiedä, eikä taida edes olla niin tiivis kun höyrysulku on heti sisäverhouslevyn takana.
        Lisäksi Kastelli käyttää Puustellin, Siemensin, Pukkilan ja upofloorin tuotteita. Helmitalo käyttää jotain paikallista pientä keittiökaluste firmaa ja rautakauppaa.

        Viialan rakennustarvike toimittaa mm. Pukkilan ja Upofloorin tuotteita, keittiöfirma PM-Kaluste Kensapuun kalusteita. Kodinkoneet ostat itse juuri sellaiset kun haluat, sama koskee myös muita sisustusmateriaaleja. Saat kunnon hyvityksen poisjätetyistä tuotteista ja voit tuoda tilalle haluamasi, tai tilata Viialan Rakennustarvikkeen kautta.

        Meidän tarpeisiimme ratkaisut löytyvät hyvin näistä valikoimista.

        http://www.viialanrakennustarvike.fi/tuotteet.php
        http://www.pmkaluste.com/index.html


      • Rehillisesti laskett
        rehellisesti kirjoitti:

        Molemmat ovat vamistaloja, Kastelli tekee pre cut- tavarasta paikalla rakentaen ja Helmitalo suurelementeistä, molemmilla on omat koulukuntansa, jotka vannovat omaan nimeen.

        Hinnoista se verran, että jos verrataan Kastelli Economy 120 ja Helmitalojen Perhehelmi 118, jotka ovat lähellä toisiaan sisällöllisesti, niin hinnaneroksi jää vain 7000€ ilman autokatos/varastoa ja Kastellilla hinta pitää sisällään kylmälaitteet ja astianpesukoneen.
        Pitää verrata Kastellin hintaa Perhehelmen hintaan sis. perustukset.

        Maanrakennustyöt, jotka Helmitalo tekee on erittäin hyvä juttu, mutta samalla hinnalla saa paikallisesti hyvämaineisilta maanrakennusyrittäjiltä saman palvelun ja vielä sisältäen sadevesikaivot, toisin kuin Helmitaloilla.

        Helmitalojen etuna taas on autokatos/varaston hinta 10.000€ , Kastellilla se maksaa yli 15.000€ talon päähän tehtynä. Lisäksi Helmitalo muuraa palomuurin sis. hintaan, tätä ei saa Kastellilta.
        Helmitaloilla takan ja piipun saa muurata samaan aikaan, kun taloa muutenkin rakennetaan. Kastellilla pitää tehdä itse palomuuri, takka ja piippu vasta sen jälkeen kun talo on luovutettu. Tämän koen haittana, ruveta repimään sisäkattoa auki jälkeenpäin jne.

        Eli summasummarum jos otetaan ko. talot vertailuun siten että autokatos/varasto tulee talon päätyyn eroksi jää n. 13.000€ ja Helmitaloon pitää hankkia ja asentaa sadevesikaivot ja jääviileäkaappi APK.

        En ota kantaa laatuun, sillä tavara on molemmilla varmasti priimaa, asennusporukka ,joka talon rakentaa ratkaisee talon laadun.
        Kastelli teettää tiiveysmittauksen jokaiseen valmiskastelliin, Helmitalosta en tiedä, eikä taida edes olla niin tiivis kun höyrysulku on heti sisäverhouslevyn takana.
        Lisäksi Kastelli käyttää Puustellin, Siemensin, Pukkilan ja upofloorin tuotteita. Helmitalo käyttää jotain paikallista pientä keittiökaluste firmaa ja rautakauppaa.

        Rehelliselle vastaus.

        Kastellin rahdit tohon päälle vielä sekä sen rakentamiseen menevät kuukaudet kun asuu väliaikaisessa majoutuksessa.

        Rahtikustannukset (Kastelli)
        n. 10 000 eur.

        10-12 kk vuorat väliaikaisessa majoituksessa (Rakentamis aika)
        Vuokara on noin 3h k 75m 700 eur/kk

        7000 eur. vuora
        n 10 000 eur. rahti kulut
        13 000 mikä oli laskettu ero = 30 000 eur.

        Ei kastellia kiitos!


      • En ostaisi kumpaakaa
        Rehillisesti laskett kirjoitti:

        Rehelliselle vastaus.

        Kastellin rahdit tohon päälle vielä sekä sen rakentamiseen menevät kuukaudet kun asuu väliaikaisessa majoutuksessa.

        Rahtikustannukset (Kastelli)
        n. 10 000 eur.

        10-12 kk vuorat väliaikaisessa majoituksessa (Rakentamis aika)
        Vuokara on noin 3h k 75m 700 eur/kk

        7000 eur. vuora
        n 10 000 eur. rahti kulut
        13 000 mikä oli laskettu ero = 30 000 eur.

        Ei kastellia kiitos!

        Vastaus edelliselle kirjoittajalle!

        Helmi-talojen rakentamis aika on suurpirten sama aika ja molemmat tehdään taivasalla ei niillä eroja ole kuin ehkä rahti kustannuksissa.

        Se on ero kumpi talo saadaan mahdollisemman nopeasti sadesuojaan ettei tule hometaloja vuosien päästä.

        Laatu on taas kiinni kirvesmiesten ammattitaidossa ja niiden asenteesta rakenajaa kohtaan. (Onko ammatti ylpeyttä)

        samaa puutavaraan käyttävät molemmat.

        En ostaisi kummastakaan taloa. (Markkinoilla on parempaakin satavilla onneksi)


      • ota selvää pässi
        En ostaisi kumpaakaa kirjoitti:

        Vastaus edelliselle kirjoittajalle!

        Helmi-talojen rakentamis aika on suurpirten sama aika ja molemmat tehdään taivasalla ei niillä eroja ole kuin ehkä rahti kustannuksissa.

        Se on ero kumpi talo saadaan mahdollisemman nopeasti sadesuojaan ettei tule hometaloja vuosien päästä.

        Laatu on taas kiinni kirvesmiesten ammattitaidossa ja niiden asenteesta rakenajaa kohtaan. (Onko ammatti ylpeyttä)

        samaa puutavaraan käyttävät molemmat.

        En ostaisi kummastakaan taloa. (Markkinoilla on parempaakin satavilla onneksi)

        Helmitalo taitaa olla suurelementeistä rakennettu että sateella suojassa ollaa yhden päivä sisällä


      • kotihelmen asukas
        Ölynus kirjoitti:

        Mitä tuo tarkoittaa kun vastaavamestari ja pääsuunnittelija ei sisälly hintaan?

        Vastaava mestari on asiantuntija, joka palkataan pitämään huoli siitä että rakennuksen laatu vastaan pykälien asettamia vaatimuksia. Jos joku talofirma tällaisen lyö kytkyllä mukaan niin ei missään tapauksessa tule ottaa. Mesu on siis henkilö joka myy tietotaitoaan asiakkaalle, jolloin talofirma ei pysty myymään "tyhmälle nätiksi maalattua paskaa" kun on joku asiantuntija valvomassa.


    • rehellisesti

      Olen nyt käsittänyt väärin, ei kenenkään Valmistalo valmistajan hinnasto voi käsittää tonttia eikä liittymiä.

      Liittymillä tässä tarkoitan vesi- viemäri- ja sähkölliittymiä, ne toimitetaan aina paikallisen sähkö- ja vesiyhtiön toimesta ja tontti joko ostetaan tai vuokrataan jostain.

      Maanrakennustyöt sen sijaan voi ostaa Helmitaloilta eri hintaan, joka ei yleensä ole mahdollista valmistalotehtailla. Tällöin talonrakentaja vastaa myös niiden laadusta. Helmitalo vetää kyllä kuuluen maanrakennustöihin vesi-, viemäri- ja sähköliittymät(max 15 metriä sis. hintaan ylimenevät vedot lisähintaan) tontin rajalta talolle.

      Tämä selvennyksenä ettei kenellekään jää väärää käsitystä yo. viestistä.

      • helmiatar

        ole edes puhuttu. Tontti ja liittymät on AINA erikseen, useinmiten myös maatyöt (paitsi siis Helmitalolla).


    • Valitsemme taloa..

      Näytti olevan vielä noin 10 te halvempi kuin helmitalo se Perhehelmi.

      Kysyin ihan Piruuttain noilta tarjouksen samalla sisällöllä kuin H-talolla. Hinta oli 140 000 €
      Muuten sama mutta tarjosivat lisäksi sisäpuolen pinnoiksi kalliimpia materiaaleja:
      Merbau - parketin
      Marmori lattialaatat 30*30 seinälaatat kylppäri 30*60
      Hienon ilmakiertotakan
      Harvia Senator Combi kiukaan
      Gustavsbergin wessan istuimen ja kaikki hanat:)
      Hanat on upeita:)

      • rehellisesti

        Joo oli kyllä parempia materiaaleja mutta hinta oli kyllä paljon kalliimpi. Tarjous annettiin neliöhintana 1390€/m2 ja se lasketaan rakennusalan mukaan. Hinta sisältää maanrakennustyöt, tarjouksesta ei selvinnyt pitikö hinta sisällään myös salaojat ja sadevesiviemärijärjestelmän.

        Jos vaikka vertaa Helmitalon Kotihelmi 118 niin maanrakennustyöt mukaanlukien hinta on 150 000€, Baltia-talojen hinnaksi tulee 183 480€, eli yli 30 000€ kalliimpi. Kyllä sillä hinnalla saa jo Merbauparkettia ja muitakin parempia materiaaleja ja takan.


      • rehellisesti kirjoitti:

        Joo oli kyllä parempia materiaaleja mutta hinta oli kyllä paljon kalliimpi. Tarjous annettiin neliöhintana 1390€/m2 ja se lasketaan rakennusalan mukaan. Hinta sisältää maanrakennustyöt, tarjouksesta ei selvinnyt pitikö hinta sisällään myös salaojat ja sadevesiviemärijärjestelmän.

        Jos vaikka vertaa Helmitalon Kotihelmi 118 niin maanrakennustyöt mukaanlukien hinta on 150 000€, Baltia-talojen hinnaksi tulee 183 480€, eli yli 30 000€ kalliimpi. Kyllä sillä hinnalla saa jo Merbauparkettia ja muitakin parempia materiaaleja ja takan.

        Olen asunut n. 1 vuoden helmitalossa. Aika tyytyväinen olen, paitsi ilmanvaihtokoneeseen. Tänä talvena kennosto on jäätynyt jatkuvasti. Ilmanvaihtokone on Ilox 97. Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia ja onko sama kone?


      • pitää
        jestas11 kirjoitti:

        Olen asunut n. 1 vuoden helmitalossa. Aika tyytyväinen olen, paitsi ilmanvaihtokoneeseen. Tänä talvena kennosto on jäätynyt jatkuvasti. Ilmanvaihtokone on Ilox 97. Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia ja onko sama kone?

        kääntää talviasetuksille ettei se jäädy


      • pitää kirjoitti:

        kääntää talviasetuksille ettei se jäädy

        On ollut talviasetuksilla. Vikaa oli säädöissä, joka korjattiin asiallisesti. Kiitoksia Helmitaloporukalle olemme tyytyväisiä. Eikun Helmitaloja ostamaan, hinta ja laatu on tosi kohdallaan.


    • naaväm

      Ollaan miehen kanssa varattu tontti, ja talopaketteja jonkin aikaa vertailtuamme olemme päätymässä Helmitaloon. Firma on pieni, mutta tässä tapauksessa se on iso plussa. Elementit tehtaalla koonnut porukka tulee myös tontille pystyttämään ne. Toimitusjohtaja itse kuulemma käy paikanpäällä seuraamassa töiden edistymistä, jos vain voi. Eli jos jotain menee pieleen, niin toimitusjohtajan oikeasti tavoittaa, eikä tarvitse soitella minnekään ulkomaille, tai jättää soittopyyntöjä kymmenelle eri henkilölle. Tapasimme tj:n kun kävimme katsomassa rakenteilla olevaa Helmeä. Tunnistamme kaverin kasvot ja tiedämme nimen :) Se on ilmeisesti aika harvinaista, monen muun talofirman kohdalla asiakas tapaa vain firman edustajia. Helmitalot ponnistaa pieneltä paikkakunnalta. Jos joskus jossain Helmitalossa olisi ollut ongelmia, tämä tieto olisi kiirinyt suusta suuhun kuin kulovalkea, ja yritys olisi ollut pian suurissa vaikeuksissa.

      Toinen plussa Helmitaloissa on maanrakennustöiden kuuluminen pakettiin. Maanrakennustöillä tarkoitetaan tässä tapauksessa pienempien kivien ja kantojen kaivamista ylös, mutta ei puiden kaatamista. Metsuri pitää siis hankkia muualta. Jos kalliota pitää räjäyttää, niin siihenkin täytyy hankkia tekijä muualta.

      Rakennutamme ehkä 1 1/2 kerroksisen Sulohelmen. Helmitalot eivät rakenna yläkertoja, vaan talot ovat yläkertavalmiudella. Yläkerta on siis täysin "paljas", vain lattiassa on reilummin villaa, mitä pitää sitten poistaa pieni kerros, jos yläkerrasta tekee asuttavan. Myös vesiputket vedetään ylös valmiiksi odottamaan vessan rakentamista. Portaat eivät kuulu pakettiin.

      Myös pienet muutokset ovat mahdollisia. Olemme harkinneet keittiöstä U:n mallista, eli kaappeja olisi kolmella seinällä. Tämä onnistuu, kunhan vaan ilmoittaa ajoissa mille seinille pitää asentaa koolaukset. Kaappien lisääminen ei ilmeisesti nosta hintaa. Käsittääkseni keittiön, kodinhoitohuoneen, makuuhuoneen, wc:n ja pesuhuoneen kaapit ja tasot kuuluvat samaan 5 000 euron pakettiin. Saako mistään yksin keittiön kaappeja näin halvalla??? Kertokaa heti, jos tiedätte paikan mistä saa :D

      Moneen taloon on Helmitalojen nettisivuilla piirretty iso terassi kuistin viereen, mutta se pitää rakentaa itse. Tulisijaa varten on palomuuri, mutta takka ei kuulu pakettiin. Keittiön osalta liesi ja liesituuletin kuuluvat pakettiin, mutta muut kodinkoneet eivät. Niistäkin varmaan saa hyvityksen, jos haluaa itse ostaa kaikki kodinkoneet samalta valmistajalta

      Jos on elämässään tottunut saamaan vain kalleinta ja hienointa jolla voi pröystäillä kavereille, niin sellaisen korvaan Viialan Rakennustarvike voi kuulostaa lähinnä joltain ylijäämävarastolta. Me olimme erittäin tyytyväisiä siihen valikoimaan, mitä heiltä saa Helmitaloihin. Hinnat ovat Helmen rakennuttajalle edulliset, monesta paikkaa tuskin saa halvemmalla. Varsinkin laattavalikoimassa on hyvin huomioitu tämänhetkiset trendit. Sen verran taidamme poiketa valikoimasta, että otamme olohuone keittiö eteinen -tilaan parketin laminaatin sijasta.

      Helmitalot ovat halpoja perustaloja, jotka on suunniteltu ensimmäistä kotiaan rakentaville. Nettisivuilta lainattua: "Me Helmitalo Oy:ssä ajattelemme, ettei perhe-elämä saa vain asunnon maksamista seuraavat 20-30 vuotta, vaan pitäisi pystyä muistakin asioista elämässä nauttimaan, varsinkin lasten ollessa vielä pieniä ja kotona."

      En ole Helmitaloilla töissä, joten perustan tekstini sille, mitä muistan firman (ilmeisesti sen yhden ja ainoan?) edustajan kanssa käymistäni keskusteluista. Jos kaikki tiedot ovat päin persettä, niin minun pitää ehkä terästäytyä ja herätä kuuntelemaan viimeistään rakennusprojektin tässä vaiheessa :D

      Olemme tutkineet myös Älvsbyn, Kastellin, Design-talon ja Jetta-talon malleja. Tärkeimmät syyt miksi päädyimme Helmeen ovat:

      1. Edullinen hinta
      2. Mallistosta juuri meille sopiva talo
      3. Paljon kattava toimitussisältö
      4. Firman "pienuus" eli ongelmien ilmetessä oikeat henkilöt tavoittaa helposti.

      • naaväm

        5. Huoneiden koko!


      • papukivi
        naaväm kirjoitti:

        5. Huoneiden koko!

        Tuskin ne huonompia on mitä muut puutalo valmistajat. Tohon naapuriin on tulossa pari helmitaloa ja
        mitä olen sivusilmällä seurannut niin ei ne hullumman näköisiä,perustaloja ja sillä siisti. Tuskin tälläisen
        ostaja odottaa jotain jugend tyylistä kivilinnaa. Itsellä on kannus ja ei tämä kovin paljoa kummempi,
        okei jotain puupylväitä terasilla ja vähän enemmän kruusailtu siinä ne suurimmat erot ulkoapäin.


      • 24
        papukivi kirjoitti:

        Tuskin ne huonompia on mitä muut puutalo valmistajat. Tohon naapuriin on tulossa pari helmitaloa ja
        mitä olen sivusilmällä seurannut niin ei ne hullumman näköisiä,perustaloja ja sillä siisti. Tuskin tälläisen
        ostaja odottaa jotain jugend tyylistä kivilinnaa. Itsellä on kannus ja ei tämä kovin paljoa kummempi,
        okei jotain puupylväitä terasilla ja vähän enemmän kruusailtu siinä ne suurimmat erot ulkoapäin.

        Oli hieno vastaus edelliseltä kannustalolaiselta! Luen näitä sivuja ja usein on epäasiallisia juttuja.
        Onneksi kaikki eivät ole kateellisia tai rehvakkaita, vaan tervehenkisiä suomalaisia.
        Mukavaa lukea asuvien juttuja. Niistä saa oikeaa kuvaa.
        Hyvää kesää!


      • Shorecorner
        24 kirjoitti:

        Oli hieno vastaus edelliseltä kannustalolaiselta! Luen näitä sivuja ja usein on epäasiallisia juttuja.
        Onneksi kaikki eivät ole kateellisia tai rehvakkaita, vaan tervehenkisiä suomalaisia.
        Mukavaa lukea asuvien juttuja. Niistä saa oikeaa kuvaa.
        Hyvää kesää!

        Meille rakentuu Onnehelmi siten, että huhtikuussa 2010 pitäisi olla luovutus. Teemme itse yläkerran samaan aikaan kun talotehtaan porukka tekee alakertaa.

        Tuossa joku mainitsei, että pienet muutokset ovat mahdollisia, mutta kyllä meillä ainakin tuli paljon muutoksia ja suurimmasta osasta tuli vain materiaalikustannukset lisää. Tässä hiukan listaa.

        Koko talo täysin peilikuva nettisivuilla olevasta
        Olohuoneeseen lisäikkuna
        Keittiöön lisäikkuna
        Portaikkoon lisäikkuna
        Kylppäristä wc pönttö ja käsienpesuallas pois
        Kylppäriin toinen suihku
        KHH hiukan isommaksi työhuoneen kustannuksella
        Muutama eteisen sisäseinä pois
        Yläkerran elementteihin ovi parvekkeelle, parveke toteutetaan itse
        Suoran sähkölattialämmityksen vaihto vesikiertoiseen

        Olemme tähän mennessä olleet kyllä tosi tyytyväisiä, tosin nyt on vasta pääosin tehty suunnittelua, ainoastaan perustukset ovat nyt tontilla valmiina, valua odotellessa....


      • hankkimassa
        Shorecorner kirjoitti:

        Meille rakentuu Onnehelmi siten, että huhtikuussa 2010 pitäisi olla luovutus. Teemme itse yläkerran samaan aikaan kun talotehtaan porukka tekee alakertaa.

        Tuossa joku mainitsei, että pienet muutokset ovat mahdollisia, mutta kyllä meillä ainakin tuli paljon muutoksia ja suurimmasta osasta tuli vain materiaalikustannukset lisää. Tässä hiukan listaa.

        Koko talo täysin peilikuva nettisivuilla olevasta
        Olohuoneeseen lisäikkuna
        Keittiöön lisäikkuna
        Portaikkoon lisäikkuna
        Kylppäristä wc pönttö ja käsienpesuallas pois
        Kylppäriin toinen suihku
        KHH hiukan isommaksi työhuoneen kustannuksella
        Muutama eteisen sisäseinä pois
        Yläkerran elementteihin ovi parvekkeelle, parveke toteutetaan itse
        Suoran sähkölattialämmityksen vaihto vesikiertoiseen

        Olemme tähän mennessä olleet kyllä tosi tyytyväisiä, tosin nyt on vasta pääosin tehty suunnittelua, ainoastaan perustukset ovat nyt tontilla valmiina, valua odotellessa....

        miten tuo helmitalon budjetti... jos on tontti jo hommattu, niin paljonko siihen muuhun pitäisi varata, jos ei siis huomioida talon sisäisiä muutoksia tai nurmikon istutuksia tms. Jotenkin tuntuu olevan kyseessä todellinen avaimet käteen kun 170000€ saat melkein 200m2... eli niitä "piilokustannuksia" tässä haen budjettia varten. Muuten olen kyllä viikkojen tutkimisen jälkeen tykästynyt kyseiseen firman toimintaan blogeja lukemalla ja näitä keskusteluja... vaaka alkaa kallistumaan tänne päin vs. design-talo


      • naaväm
        hankkimassa kirjoitti:

        miten tuo helmitalon budjetti... jos on tontti jo hommattu, niin paljonko siihen muuhun pitäisi varata, jos ei siis huomioida talon sisäisiä muutoksia tai nurmikon istutuksia tms. Jotenkin tuntuu olevan kyseessä todellinen avaimet käteen kun 170000€ saat melkein 200m2... eli niitä "piilokustannuksia" tässä haen budjettia varten. Muuten olen kyllä viikkojen tutkimisen jälkeen tykästynyt kyseiseen firman toimintaan blogeja lukemalla ja näitä keskusteluja... vaaka alkaa kallistumaan tänne päin vs. design-talo

        En usko, että niitä piilokustannuksia tulee. Tietenkin jos pakettiin kuuluva valikoima ei miellytä, niin sitten saa varautua suurempiin kustannuksiin. Jos jotain paketista jättää pois, niin siitä saa hyvityksen. Tiedä sitten, saako mistään muualta halvemmalla.

        Jos esim. jollain tutulla on firma, josta saa keittiökaapit tonnilla, niin mikä estää niitä sieltä hankkimasta.

        Nimimerkin Shorecorner kirjoituksen perusteella Helmitalo ei veloita ylimääräisestä työstä, vain materiaalikustannuksista.

        Rakennusbudjetissa pitää huomioida seuraavat talopaketin ulkopuolelle jäävät kustannukset (Ja tämä lista siis koskee Helmitaloja. Älkää tulko itkemään, että kyllä meidän Muuramen pakettiin kuului myös vastaava mestari!):

        *maaperätutkimus
        *rakennusluvat
        *vakuutukset
        *vastaava mestari ja pääsuunnittelija
        *sähkö- vesi- ja viemäriliitännät (työmaasähkö ja -vesi)
        *mahdolliset muutokset lämmitysjärjestelmässä (jos haluat vaikka maalämmön)
        *autotalli
        *yläkerta (jos otat yläkertavarauksella)
        *takka asennus
        *portaat asennus
        *talon ulkoseinien maalaus
        *kodinkoneet
        *rakennusjätteen siivous

        Mielestäni näitä ei voi luokitella piilokustannuksiksi Helmitalojen tapauksessa, koska on olemassa talofirmoja, joiden pakettiin kuuluu paljon vähemmän tavaraa ja palvelua. Helmitaloilla on omat sähkö- ja putkimiehet, sekä laatoittajat ja maalarit, heitä ei siis tarvitse palkata erikseen. Helmitaloilta saat tarkat tiedot mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei.

        Tuskin millään talofirmalla on tarjota aivan valmista pakettia maaperätutkimuksesta täysin valmiiseen sisustukseen, eli firma hoitaisi aivan kaiken työn ja vaivan asiakkaan puolesta.

        Jos talopakettisi hinta on 170 000 euroa, varaa siihen ainakin 50 000 euroa lisää. Ja ehkä vielä enemmän kannattaa varata, jos haluat maalämmön.


      • hankkimassa
        naaväm kirjoitti:

        En usko, että niitä piilokustannuksia tulee. Tietenkin jos pakettiin kuuluva valikoima ei miellytä, niin sitten saa varautua suurempiin kustannuksiin. Jos jotain paketista jättää pois, niin siitä saa hyvityksen. Tiedä sitten, saako mistään muualta halvemmalla.

        Jos esim. jollain tutulla on firma, josta saa keittiökaapit tonnilla, niin mikä estää niitä sieltä hankkimasta.

        Nimimerkin Shorecorner kirjoituksen perusteella Helmitalo ei veloita ylimääräisestä työstä, vain materiaalikustannuksista.

        Rakennusbudjetissa pitää huomioida seuraavat talopaketin ulkopuolelle jäävät kustannukset (Ja tämä lista siis koskee Helmitaloja. Älkää tulko itkemään, että kyllä meidän Muuramen pakettiin kuului myös vastaava mestari!):

        *maaperätutkimus
        *rakennusluvat
        *vakuutukset
        *vastaava mestari ja pääsuunnittelija
        *sähkö- vesi- ja viemäriliitännät (työmaasähkö ja -vesi)
        *mahdolliset muutokset lämmitysjärjestelmässä (jos haluat vaikka maalämmön)
        *autotalli
        *yläkerta (jos otat yläkertavarauksella)
        *takka asennus
        *portaat asennus
        *talon ulkoseinien maalaus
        *kodinkoneet
        *rakennusjätteen siivous

        Mielestäni näitä ei voi luokitella piilokustannuksiksi Helmitalojen tapauksessa, koska on olemassa talofirmoja, joiden pakettiin kuuluu paljon vähemmän tavaraa ja palvelua. Helmitaloilla on omat sähkö- ja putkimiehet, sekä laatoittajat ja maalarit, heitä ei siis tarvitse palkata erikseen. Helmitaloilta saat tarkat tiedot mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei.

        Tuskin millään talofirmalla on tarjota aivan valmista pakettia maaperätutkimuksesta täysin valmiiseen sisustukseen, eli firma hoitaisi aivan kaiken työn ja vaivan asiakkaan puolesta.

        Jos talopakettisi hinta on 170 000 euroa, varaa siihen ainakin 50 000 euroa lisää. Ja ehkä vielä enemmän kannattaa varata, jos haluat maalämmön.

        kiitos naaväm. Näin mä oon kans vähän ajatellut... jotenkin vain tuntuu että on liian hyvä ollakseen totta. Ehkä jengi sitten luottaa niihin suuriin ja mahtaviin... mut kyllä mä oon nyt Helmitalon tilaaja kunhan vielä hieman selvitän hieman enemmän taloja rakentaneilta kokemuksia ja toki täältä luen mitä ihmiset ovat mieltä firmasta...


      • Sp.
        hankkimassa kirjoitti:

        kiitos naaväm. Näin mä oon kans vähän ajatellut... jotenkin vain tuntuu että on liian hyvä ollakseen totta. Ehkä jengi sitten luottaa niihin suuriin ja mahtaviin... mut kyllä mä oon nyt Helmitalon tilaaja kunhan vielä hieman selvitän hieman enemmän taloja rakentaneilta kokemuksia ja toki täältä luen mitä ihmiset ovat mieltä firmasta...

        eipä voi kuin ihmetellä joitakin negatiivisiä kannanottoja,itse olen nähnyt paljonko taloja viialan pojat ovat rakentaneet niinkin pienellä paikkakunnalla,jossa varmaan sana kiertäisi jos taloissa olisi erityistä huomautettavaa,joten hommat olisi jo loppuneet kuin kananlento.

        Itsekkin rakentaneena ( kaksi taloa alkuaamenesta) olen käynyt Helmitalossa ( Kotihelmi 103) joka oli sisätöitä vaille valmis sai vaikutelman että on tekemällä tehty jämäkkä perustalo,juuri sellainen kuin talon pitää ollakkin,vailla mitään turhia kruusauksia ja kikkailuja.

        Sittenhän on näyttelytalot erikseen, (hinnoiltaankin lisäksi epäkäytännöllisiä) niitä voi käydä ihastelemassa vaikka Hämeenlinnan asuntomessualueella.

        Sain vaikutelman muuutamista kirjoituksista ettei hän taida tietää mitä vasaralla ja sahalla tehdään rakennuksella.


      • Perusihminen
        naaväm kirjoitti:

        En usko, että niitä piilokustannuksia tulee. Tietenkin jos pakettiin kuuluva valikoima ei miellytä, niin sitten saa varautua suurempiin kustannuksiin. Jos jotain paketista jättää pois, niin siitä saa hyvityksen. Tiedä sitten, saako mistään muualta halvemmalla.

        Jos esim. jollain tutulla on firma, josta saa keittiökaapit tonnilla, niin mikä estää niitä sieltä hankkimasta.

        Nimimerkin Shorecorner kirjoituksen perusteella Helmitalo ei veloita ylimääräisestä työstä, vain materiaalikustannuksista.

        Rakennusbudjetissa pitää huomioida seuraavat talopaketin ulkopuolelle jäävät kustannukset (Ja tämä lista siis koskee Helmitaloja. Älkää tulko itkemään, että kyllä meidän Muuramen pakettiin kuului myös vastaava mestari!):

        *maaperätutkimus
        *rakennusluvat
        *vakuutukset
        *vastaava mestari ja pääsuunnittelija
        *sähkö- vesi- ja viemäriliitännät (työmaasähkö ja -vesi)
        *mahdolliset muutokset lämmitysjärjestelmässä (jos haluat vaikka maalämmön)
        *autotalli
        *yläkerta (jos otat yläkertavarauksella)
        *takka asennus
        *portaat asennus
        *talon ulkoseinien maalaus
        *kodinkoneet
        *rakennusjätteen siivous

        Mielestäni näitä ei voi luokitella piilokustannuksiksi Helmitalojen tapauksessa, koska on olemassa talofirmoja, joiden pakettiin kuuluu paljon vähemmän tavaraa ja palvelua. Helmitaloilla on omat sähkö- ja putkimiehet, sekä laatoittajat ja maalarit, heitä ei siis tarvitse palkata erikseen. Helmitaloilta saat tarkat tiedot mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei.

        Tuskin millään talofirmalla on tarjota aivan valmista pakettia maaperätutkimuksesta täysin valmiiseen sisustukseen, eli firma hoitaisi aivan kaiken työn ja vaivan asiakkaan puolesta.

        Jos talopakettisi hinta on 170 000 euroa, varaa siihen ainakin 50 000 euroa lisää. Ja ehkä vielä enemmän kannattaa varata, jos haluat maalämmön.

        Meille nousee Perhehelmi 118 ja tähän asti olemme olleet tosi tyytyväisiä Helmitalojen toimintaan.
        Talo on perustalo perusihmisille, mutta hinta ja toimitussisältö kilpailijoihin nähden melkein luxusta. Budjetti pysyy raameissa, ellei lähde kovasti materiaaleilla pröystäilemään. Tonni sinne, toinen tänne-periaatteella saa kyllä hinnan äkkiä nousemaan. Haluamistaan muutoksista ei tarvitse maksaa muuta kuin materiaalin osuus ja mahdollinen ylimääräinen työ.
        Piilokustannuksiin emme mekään ole törmänneet, mutta kannattaa huomioida maatöissä perustuksissa se, että pakettiin kuuluu ns. "normiperustus", eli paketti lätkäistään moreenin päälle, josta on pintamaat poistettu. Meillä kaivettiin metri maata pois (joka sekään ei ole edes vielä syvä) ja täytettiin tietysti murskeella ja soralla. Maiden poisvienti maankaatomaksuineen ja sorätäyttö leipoivat budjettiin noin 9000 euroa lisää!
        Ainoa mikä tässä loppujen lopuksi jäi harmittamaan oli se, että maanrakennusporukka tuli noin 12 tunnin varoitusajalla tontille ja aloitti hommat. Itselle ei jäänyt liikoja aikaa hoitaa kuorma-autoja paikalle saviralliin, saatika aikaa kysellä paikkaa, johon saven olisi voinut hieman huokeammalla käydä kippaamassa. No, olisinhan itsekin voinut vähän ennakoida asiaa enemmän...
        Ja vielä miettimisvaiheessa oleville vinkiksi: Hankkikaa kunnon pääsuunnittelija/vastaava mestari projektiinne, joka ihan oikeasti valvoo teidän etujanne ja hoitaa projektia sujuvasti eteenpäin. Meillä asiat eivät ihan niin hyvin ole...


      • Satakuntalainen
        Shorecorner kirjoitti:

        Meille rakentuu Onnehelmi siten, että huhtikuussa 2010 pitäisi olla luovutus. Teemme itse yläkerran samaan aikaan kun talotehtaan porukka tekee alakertaa.

        Tuossa joku mainitsei, että pienet muutokset ovat mahdollisia, mutta kyllä meillä ainakin tuli paljon muutoksia ja suurimmasta osasta tuli vain materiaalikustannukset lisää. Tässä hiukan listaa.

        Koko talo täysin peilikuva nettisivuilla olevasta
        Olohuoneeseen lisäikkuna
        Keittiöön lisäikkuna
        Portaikkoon lisäikkuna
        Kylppäristä wc pönttö ja käsienpesuallas pois
        Kylppäriin toinen suihku
        KHH hiukan isommaksi työhuoneen kustannuksella
        Muutama eteisen sisäseinä pois
        Yläkerran elementteihin ovi parvekkeelle, parveke toteutetaan itse
        Suoran sähkölattialämmityksen vaihto vesikiertoiseen

        Olemme tähän mennessä olleet kyllä tosi tyytyväisiä, tosin nyt on vasta pääosin tehty suunnittelua, ainoastaan perustukset ovat nyt tontilla valmiina, valua odotellessa....

        Mekin olemme rakentaneet Helmitalon, Kotihelmi-mallia. Kokemukset ovat olleet hyviä. Hirvonen, firman toimitusjohtaja, ei missään vaiheessa ole meitä yrittänyt huijata. Silti myös minä korostaisin ammattitaitoisen vastaavan mestarin ja työmaavalvonnan tärkeyttä. Jos ei valvota, jää kaikenlaista pientä huomautettavaa helposti. Ei siksi, että yritettäisiin sahata silmään, vaan siksi, että kaikkia asioita ei välttämättä muisteta.

        Hirvosen työntekijät ovat ammattilaisia. Erityisesti Piitua kavereineen on ilo katsella työssä. Sen ammattitaitoisempaa timpurintyötä en ole koskaan nähnyt.

        Urakassa merkittäviä lisäkustannuksia tuovat lähinnä tontilla tehtävät mittaus- ja pohjatutkimustyöt, kodinkoneet sekä mahdollinen tulisija. Tulisijan rakentaja pitää rakennuttajalla olla omasta takaa, joten tässä työvaiheessa urakoiden yhteensovitus on tärkeää.


      • Satakuntalainen
        hankkimassa kirjoitti:

        miten tuo helmitalon budjetti... jos on tontti jo hommattu, niin paljonko siihen muuhun pitäisi varata, jos ei siis huomioida talon sisäisiä muutoksia tai nurmikon istutuksia tms. Jotenkin tuntuu olevan kyseessä todellinen avaimet käteen kun 170000€ saat melkein 200m2... eli niitä "piilokustannuksia" tässä haen budjettia varten. Muuten olen kyllä viikkojen tutkimisen jälkeen tykästynyt kyseiseen firman toimintaan blogeja lukemalla ja näitä keskusteluja... vaaka alkaa kallistumaan tänne päin vs. design-talo

        Nääväm laskee aivan oikein. Me rakensimme Helmitalon, ja budjetti oli n. 200 000. Pohjatutkimus, luvat, liittymät, vastaava pääsuunnittelija, ulkomaalit, hieman perusversiota korkeampitasoiset kaapistot, tiiveysmittaus, vakuutukset, jätehuolto, sähköt merkitsivät n. 50 tuhannen lisäkustannuksia. Lisäksi erikseen piti rakentaa vielä autotalli.

        Tiiveysmittauksen tulos oli muuten n50=1,02, joten helmitalo on kyllä hyvin ja tiiviisti rakennettu. Sähkönkulutus vastaa energiatodistukseen laskettua.


      • helmitalon asukki
        Satakuntalainen kirjoitti:

        Mekin olemme rakentaneet Helmitalon, Kotihelmi-mallia. Kokemukset ovat olleet hyviä. Hirvonen, firman toimitusjohtaja, ei missään vaiheessa ole meitä yrittänyt huijata. Silti myös minä korostaisin ammattitaitoisen vastaavan mestarin ja työmaavalvonnan tärkeyttä. Jos ei valvota, jää kaikenlaista pientä huomautettavaa helposti. Ei siksi, että yritettäisiin sahata silmään, vaan siksi, että kaikkia asioita ei välttämättä muisteta.

        Hirvosen työntekijät ovat ammattilaisia. Erityisesti Piitua kavereineen on ilo katsella työssä. Sen ammattitaitoisempaa timpurintyötä en ole koskaan nähnyt.

        Urakassa merkittäviä lisäkustannuksia tuovat lähinnä tontilla tehtävät mittaus- ja pohjatutkimustyöt, kodinkoneet sekä mahdollinen tulisija. Tulisijan rakentaja pitää rakennuttajalla olla omasta takaa, joten tässä työvaiheessa urakoiden yhteensovitus on tärkeää.

        Kotihelmen tyytyväinen asiakas minäkin. Laatu ja rakennustapa on samaa kuin esim. design tai kastelli taloilla. Tämän pääsin näkemään kun seurailimme naapureiden noin samaa tahtia eteneviä taloja. Helmitalojen muita paremman hinnan syynä on osaltaan kapea valikoima. Pohjaratkaisuihin ei juuri ole mahdollista saada muutoksia mutta sitä varten on muita talotoimittajia. 4 hlö nuori perhe mahtuu hyvin ja yläkerran voi sitten tehdä kun tarvitsee lisää tilaa

        Urakoitsijat ovat laadukkaita arvelen siksi, että Hirvonen on ammattitaitoinen rakennusmies eikä esim. KTM. Oli varsin yllättävää huomata rakennustöitä seuratessa että: "kappas itse TJ:hän se siellä lätkää talon pohjaa(lätkäys on Hirvosen lempihommaa, sanoi kaivurikuski kun hänelle ihmettelin asiaa)". Sama TJ myös asensi salaojaputkia ym. Myös tällä voi olla vaikutusta hintaan. Kun itse tekee töitä työmailla niin tietään mitä niistä kannattaa maksaa aliurakoitsijoille.


      • noin budjettia
        naaväm kirjoitti:

        En usko, että niitä piilokustannuksia tulee. Tietenkin jos pakettiin kuuluva valikoima ei miellytä, niin sitten saa varautua suurempiin kustannuksiin. Jos jotain paketista jättää pois, niin siitä saa hyvityksen. Tiedä sitten, saako mistään muualta halvemmalla.

        Jos esim. jollain tutulla on firma, josta saa keittiökaapit tonnilla, niin mikä estää niitä sieltä hankkimasta.

        Nimimerkin Shorecorner kirjoituksen perusteella Helmitalo ei veloita ylimääräisestä työstä, vain materiaalikustannuksista.

        Rakennusbudjetissa pitää huomioida seuraavat talopaketin ulkopuolelle jäävät kustannukset (Ja tämä lista siis koskee Helmitaloja. Älkää tulko itkemään, että kyllä meidän Muuramen pakettiin kuului myös vastaava mestari!):

        *maaperätutkimus
        *rakennusluvat
        *vakuutukset
        *vastaava mestari ja pääsuunnittelija
        *sähkö- vesi- ja viemäriliitännät (työmaasähkö ja -vesi)
        *mahdolliset muutokset lämmitysjärjestelmässä (jos haluat vaikka maalämmön)
        *autotalli
        *yläkerta (jos otat yläkertavarauksella)
        *takka asennus
        *portaat asennus
        *talon ulkoseinien maalaus
        *kodinkoneet
        *rakennusjätteen siivous

        Mielestäni näitä ei voi luokitella piilokustannuksiksi Helmitalojen tapauksessa, koska on olemassa talofirmoja, joiden pakettiin kuuluu paljon vähemmän tavaraa ja palvelua. Helmitaloilla on omat sähkö- ja putkimiehet, sekä laatoittajat ja maalarit, heitä ei siis tarvitse palkata erikseen. Helmitaloilta saat tarkat tiedot mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei.

        Tuskin millään talofirmalla on tarjota aivan valmista pakettia maaperätutkimuksesta täysin valmiiseen sisustukseen, eli firma hoitaisi aivan kaiken työn ja vaivan asiakkaan puolesta.

        Jos talopakettisi hinta on 170 000 euroa, varaa siihen ainakin 50 000 euroa lisää. Ja ehkä vielä enemmän kannattaa varata, jos haluat maalämmön.

        Kotihelmeen muutettiin 12/2010 ja ei paleltanut viimetalvenakaan.

        Tontti Helmitalo Pihatyöt Piharakennukset Kodinkoneet Takka Liittymät Lupa&asiantuntijakulut = Total.

        Ainakin meillä kaikki muu, paitsi pihan liittyvät, kestivät budjetissa erittäin tarkasti. Pelkän murmikon perustamiseen metsätontille saa äkkiä menemän 10k€ jos perustaa sen kunnolla. Liittymiin varattiin 10k€ ja asiantuntijoihin 5k€. Takkaleivinuuni oli jo lähes 10k€, kodinkoneet 5k€ ja autokatos15k€. Noin suurinpiirtein siis talo 50k€ kulunut ja vielä pitäisi maalata talo ja liiteri ja terassi pistää pystyyn.


      • kokemusta on

        Keittiöjätistä saat siihen hintaan kaikki kaapit.


    • helmihelmihelmi

      Helmitalollahan on hieno suomalaiskansallisuuteen yrittäjyyteen liittyvä tausta. TJ Hirvinen parikymmentä vuotta sitten alan ammattimiehenä rakensi itselleen talon niin hyvin, että maalaispitäjässä joku tuttava palkkasi hänet rakentamaan itselleen samanlaisen.
      Siitä se sitten lähti. Tilauksia tuli vaan lisää ja lisää.
      Ekat vuodet rakennettiin kokonaan paikalla ja sitten myöhemmin alettiin tehdä elementtiä valmiiksi.


      Yhä edelleen Helmitalojen laatu on poikkeuksellisen hyvä ja taloille olisi kysyntää enemmän kuin he pystyvät toimittamaan. Ja ilman suurempaa mainostamista.
      Muistan lukeneeni lehdestä että laajentumisen suurin este Hirvosen mukaan on se, että kaikissa tilanteissa luotettavaa ja taidoiltaaan erinomaista henkilökuntaa on vaikea löytää, siksi mieluummin pysyvät kooltaan hallittavana rakentajaperheenä. Muistaisin tuossa jutussa hänen myös sanoneen, että markkinoida ei juuri tarvitse, sillä jokainen tehty talo ja siinä asuva asiakas on heille markkinointia.

      HUOM. Itselläni ei ole Helmitaloa (vielä) vaan ihan rintamamiestalossa asustelen. Mutta täälläpäin niitä on niin monta, että useammallakin tuttavallani on.
      Voihan tietysti olla että kotiseuturakkaana tulee katsottua asioita ruusunpunaisten silmälasien läpi, mutta kyllä Helmitaloilla on täällä aivan älyttömän hyvä maine !

    • Onnellinen!

      Meille valmistui Helmitalo ja näin useampia rakennushankkeita seuranneena voin kertoa että työn jälki on ollut erittäin laadukasta. Tähän kun lisää sen, että valitsimme materiaalit oman makumme mukaan rautakaupasta, niin saimme juuri sitä mitä halusimme. Peruspaketissa ei ole missään tiloissa mainittuja muovimattoja tai muitakaan halppismateriaaleja vaan kaikki pinnat ja sisukset on tehty erittäin laadukkaista materiaaleista. Jos ei peruspaketin valikoima miellytä, voi tavaran vaihtaa myös erilaiseen, joten uskoisin, että jos on mieltynyt ruotsalaisvalmistajien muovimattoihin, niin kyllä niitäkin saa.

      Yllätyksiä ei tullut Helmitalojen kanssa muuten, kuin työntekijöiden poikkeuksellisen korkea työmoraali. Kaikki mitä luvataan, niin se pidetään. Se, että kaikki menee nappiin, on tällä alalla erittäin poikkeuksellista. Meillä kuitenkin kävi niin. Tästä iso kiitos Helmitaloille.

      Voin lämpimästi suositella kyseistä toimittajaa. On luonnollisesti ikävää, jos jollain tällä foorumilla on mennyt taloprojektit penkin alle. Pahoitteluni sen puolesta ja toivotan sen puolesta parempaa onnea seuraavalla kerralla.

      Mikäli luoja suo ja perhe kasvaa, niin seuraava talomme on aivan varmasti myös Helmitalo.

    • papukivi

      Kenen elementtejä helmitalo käyttää? Olen tossa jo aiemmin katsellut niitä koska ne tulivat tuohon lähikadulle.

    • Onnellinen helmitalo
    • kysyväihmettelevä

      Olisiko ketään, joka muistaisi vielä helmitalon kokonaiskustannuksen työn päätyttyä? Eli paljonko teillä on tullut talonrakennus maksamaan yhteensä? Ja siis ei tontinostokuluja, mutta kaikki muut?

    • hepsankeikkaa

      Rak.lupa ja muut paperi sotkut 1000 e
      pääsuunnittelija ja vastaava 1000e
      sähkö ja vesi liittymät tais täällä päin olla jotain 5500e
      kodinkoneet 3000 e
      takka hormeineen 5000 e
      tossa oli suurimmat mitä tuli päälle ,antenni ja teleliittymät , maalaus ,mahd. keskuspölynimuri tossa suurimmat sit vielä on
      Ja jos sisustus ja kalusteostoksilla villiintyy niin menemään saa enemmänkin .

      Pihaanhan sitten saa menemään sitten kaikki loput mitä jää jos haluaa

    • tiedänkaiken

      Tuo "hyvää ei saa halvalla" taitaa olla niiden sanonta jotka ovat ostaneet kalliin talon ja nyt heitä harmittaa kun paljon halvemmalla saa yhtä laadukkaita tönöjä :) Enkä omista helmitaloa että tiedoksi se.

      • jepsis7653

        Meillä on muurametalo joka maksoi maatöneen ym. n. 200 000 ja asuinpintala on 103m2.

        olemme hankkimassa jossain välissä toista taloa jostain järven rannalta. Taloomme olemme enemmän kuin tyytyväisiä mutta sijainti on väärä (kaungin asuinalue).

        Jos talon voisi siirtää niin tekisimme sen. Kuitenkin olemme käyneet katsomassa kanta-hämeessä, pirkanmaalla ja keski-suomessa jo rakennettuja kivitaloja ja erilaisia hirsitaloja toista kymmentä eikä yksikään ole ollut sellainen mihin tämän vaihtaisimme.

        Saa uusi talo olla todella upea ja hyvä että tämän myymme. Onhan niitä nähty taloja mitkä maksaa 500 000 ja siitä ylöspäin mitkä ovat rumia niin ulkoapäin kuin sisältäkin. Rumempia siis kuin jotkut 200 000e:n-> talot.

        Tilaahan niissä on mutta se jääkin siihen. Jotkut ovat todella hienoja mutta tarkoitan sitä että jos talo maksaa 2 miljoonaa niin se ei tarkoita sitä välttämättä että se olisi hieno. Sijainto voi olla todella upea muttei välttämättä se itse talo.

        Järven rannan lisäksi meille käy meren ranta,oikein korkealla oleva talo tai sitten keskellä metsää missä naapureita ei näy.


        Ollaan nähty taloja mitkä on maksanu 150 000e ja ovat ollet hienompia kuin esim jotkut 300 000e maksaneet. Me emme hintaa katso. Sijainti ja itse talo on meille tärkeimmät tekijät.
        .


    • Budjetin laskentaa

      Perhe helmi yksikerroksinen autotall varasto mallina 70km päähän tampereesta tulee maksamaan noin 200000-210000€. Hintaan sisältyy kaikki paitsi pihatyöt.

    • helmituli

      Tuli myöskin tehtyä juuri kaupat Helmitalon onnenhelmiPlus mallista. toimiva paketti edulliseen hintaan ja maanrakennustyöt ja perustukset sai myöskin helmitalolta! valmistuminen tosin vasta helmikuussa 2013 :(

      • helmeä miettivä

        mimmoses hinnassa toi OnnenhelmiPlus pyörii ?


    • helmituli

      maanrakennustöineen ja perustuksineen meille maksoi 163k. tietenkin hintaan vaikuttaa valinnat lämmitysjärjestelmän, sijainnin ja muiden valintojen kanssa, mutta meillä hinta oli tuo.

    • mies8080

      Katselin tuossa, että kastellilla oli kans vähän samaa hintaa tietysti tuo ilman maatöitä.
      Sitten tais olla tuolla desingtalolla vielä tosin hieman kalliimpi.

      Voikohan näitä verrata helmitaloon ns. toimitussisällön/valmiusasteen kannalta? onko helmitalossa enemmän samalla rahalla?

      • ON

        ON.


      • mies8080
        ON kirjoitti:

        ON.

        mitä eroa? Tarkemmin?


      • helmituli
        mies8080 kirjoitti:

        mitä eroa? Tarkemmin?

        http://helmitalo.net/kuvat/Helmitalo Oy toimitussisalto.pdf

        Siinä on helmitalon toimitussisältö. Eiköhän vastaava löydy muidenkin talovalmistajien sivuilta, niin siitä voi sit vertailla. Aika lailla samat ne on kaikilla, joitain pieniä eroja tietenkin. Helmitalolla vain erona se, että saa maanrakennustyötkin heidän tekemänään, niin ei tarvi asioita sumplia muiden urakoitsijoiden kanssa. Mielestäni myös maanrakennustöiden takuun kannalta merkittävä asia, koska vahingon sattuessa joku paikallinen kaivurikuski ei luultavastikaan pysty vastaan kuluista, toisin kuin helmitalon kokoinen firma.


    • Jokeri

      Meille tulee myös Onnenhelmiplus tai 120, millä nimellä sitä halutaan kutsua. Valmistuminen tammikuu 2013.

    • juhku

      Helmitaloihin on tulossa isot hinnan korotukset nyt heinäkuun alusta, johtuen työ- ja materiaalikustannusten noususta sekä uusista energiamääräyksistä. Tosin vanhat hinnat olivatkin päivitetty viimeksi vuonna 2010. Hinnat nousevat n. 10 %. Uusien määräysten myötä lämmitysmuoto muuttuu oletuksena vesikiertoiseksi lattialämmitykseksi sekä hintaan sisältyy PILP, joka nostaa osaltaan hintaa.
      Näistä huolimatta hinnat ovat edelleen muita talotehtaita alhaisempia, muillakin hinnat ovat koko ajan nousseet.

      Olemme harkitsemassa avaimet käteen -rakennuttamista ja Helmitalo on listalla korkealla valintaa tehdessä. Onko jotain mitä olisi hyvä ottaa huomioon Helmitalojen kanssa toimiessa?

      • En ole myyjä

        Vakiokamaa muilla toimijoilla jo pitkään. Helmi vaikuttaa halvalta, mutta se on kallis. Teeppä niitä vertailuja oikeasti - osta Omatalo!


      • juhku
        En ole myyjä kirjoitti:

        Vakiokamaa muilla toimijoilla jo pitkään. Helmi vaikuttaa halvalta, mutta se on kallis. Teeppä niitä vertailuja oikeasti - osta Omatalo!

        Noh, vertailuja tässä nimenomaan on tehty 1,5 krs:n talojen osalta ja Helmitalo vaikuttaa oleva meille halvin ja pohjaltaan paras ratkaisu, tosin Alsbyhuset ei ole mukana vertailussa.
        Omatalo keikkuu konkurssiuhan partaalla ja sitä ei saa enää avaimet käteen -pakettina (tietysti aina voi teetättää timpureilla), joka on ainoa vaihtoehto meille tässä tapauksessa.


      • Otappa selvää!
        juhku kirjoitti:

        Noh, vertailuja tässä nimenomaan on tehty 1,5 krs:n talojen osalta ja Helmitalo vaikuttaa oleva meille halvin ja pohjaltaan paras ratkaisu, tosin Alsbyhuset ei ole mukana vertailussa.
        Omatalo keikkuu konkurssiuhan partaalla ja sitä ei saa enää avaimet käteen -pakettina (tietysti aina voi teetättää timpureilla), joka on ainoa vaihtoehto meille tässä tapauksessa.

        Elä julli jupise! Omatalo on tällä hetkellä alansa vahvimpia toimijoita. Rakenneratkaisut ja tapa toimia on suorastaan ylivertainen. Myös talous on vankassa kasvussa ja tasearvot tulevat olemaan huippuluokkaa. Omatalo on jo nyt AAA-luottoluokituksessa! Mikäs se Helmen luottoluokitus olikaan? Heh, heh!

        Asiakkaamme ovat useimpien tutkimusten mukaan kaikkein tyytyväisimpiä omakotitalorakentajia! Onneksi on Omatalo, hei, hei Helmitalo.


      • finderista selviää
        Otappa selvää! kirjoitti:

        Elä julli jupise! Omatalo on tällä hetkellä alansa vahvimpia toimijoita. Rakenneratkaisut ja tapa toimia on suorastaan ylivertainen. Myös talous on vankassa kasvussa ja tasearvot tulevat olemaan huippuluokkaa. Omatalo on jo nyt AAA-luottoluokituksessa! Mikäs se Helmen luottoluokitus olikaan? Heh, heh!

        Asiakkaamme ovat useimpien tutkimusten mukaan kaikkein tyytyväisimpiä omakotitalorakentajia! Onneksi on Omatalo, hei, hei Helmitalo.

        Helmitalo superkannattava firma AAA.

        Lisäksi erittäin hyvämaineinen yritys ja henkilökunta.


      • Kattopa poizu sieltä
        finderista selviää kirjoitti:

        Helmitalo superkannattava firma AAA.

        Lisäksi erittäin hyvämaineinen yritys ja henkilökunta.

        Salli mun nauraa ja asiakastyytyväisyyskin on yhtä suurella varmuudella parasta ÖÖÖ-luokkaa. Sitähän sää reppana tarkotat. Ihme vaan, että RTS kertoo vähän toista.


      • k-rauta
        finderista selviää kirjoitti:

        Helmitalo superkannattava firma AAA.

        Lisäksi erittäin hyvämaineinen yritys ja henkilökunta.

        Siltikin jää reippaasti Omatalon taakse lähes kaikilla mittareilla. Helmi on menneen talven sulalumia!


      • peukkuja tälle!
        finderista selviää kirjoitti:

        Helmitalo superkannattava firma AAA.

        Lisäksi erittäin hyvämaineinen yritys ja henkilökunta.

        Eläs noin vähästä ota hernettä nenääs!


      • Osta Omatalo
        peukkuja tälle! kirjoitti:

        Eläs noin vähästä ota hernettä nenääs!

        Se meni ettimään Jussilan raamattua. Kohta tulee takasin ja alkaa saarnaamaan näppis vaahdossa, kuola suupielistä valuen.


      • Helmi, Haisulitalo
        En ole myyjä kirjoitti:

        Vakiokamaa muilla toimijoilla jo pitkään. Helmi vaikuttaa halvalta, mutta se on kallis. Teeppä niitä vertailuja oikeasti - osta Omatalo!

        Omatalo is tö best!


      • Tosi tyytyväinen!
        finderista selviää kirjoitti:

        Helmitalo superkannattava firma AAA.

        Lisäksi erittäin hyvämaineinen yritys ja henkilökunta.

        Niinhän se on. Taitaa kilpailijalla olla hiljaista, kun ehtii höpöjään laitella. Nehän vastikään päättivät lopettaa kaiken asentamisen ja rakentamisen. Toimittavat siis vain bulkkielementtejä raurakaupan välityksellä. Ei paini samassa sarjassa Helmitalon kanssa. Ei missään tapauksessa.


      • Ha Haa
        Helmi, Haisulitalo kirjoitti:

        Omatalo is tö best!

        Only Omatalo sucks!


      • talomyyjät hiljaa
        Kattopa poizu sieltä kirjoitti:

        Salli mun nauraa ja asiakastyytyväisyyskin on yhtä suurella varmuudella parasta ÖÖÖ-luokkaa. Sitähän sää reppana tarkotat. Ihme vaan, että RTS kertoo vähän toista.

        Muistan parin vuoden takaa paikallislehdessä olleessa jutussa kirjoitetun, että Helmitalon ei mm. tarvitse mainostaa, koska Akaan seudulla sana laadusta on riittävää mainosta ja tilauskanta on koko ajan niin suuri, että ilman merkittävää laajenemista eivät (pienehkönä perheyrityksenä) pystyisi enempää tekemään.
        Toimari sanoi haastattelussa myös, että jokainen talo rakennetaan niin, että tiedetään ostajan hoitavan sen mainostuksen ja tuovan uusia asiakkaita ja että hän käy itse jokaisella työmaalla.

        Sen suurempaa totuusarvoa asialle en tiedä, mutta velipojan työmaalla tuo kuulemma oli käväissyt useamman kerran (vuonna 2009). Ja että velipojan projekti ainakin onnistui loistavasti, niin loistavasti että harkitsen itsekin vakavasti Helmitaloa, kunhan joku päivä pääsen takaisin kotiseudulle muuttamaan.


      • Only The Omatalo
        talomyyjät hiljaa kirjoitti:

        Muistan parin vuoden takaa paikallislehdessä olleessa jutussa kirjoitetun, että Helmitalon ei mm. tarvitse mainostaa, koska Akaan seudulla sana laadusta on riittävää mainosta ja tilauskanta on koko ajan niin suuri, että ilman merkittävää laajenemista eivät (pienehkönä perheyrityksenä) pystyisi enempää tekemään.
        Toimari sanoi haastattelussa myös, että jokainen talo rakennetaan niin, että tiedetään ostajan hoitavan sen mainostuksen ja tuovan uusia asiakkaita ja että hän käy itse jokaisella työmaalla.

        Sen suurempaa totuusarvoa asialle en tiedä, mutta velipojan työmaalla tuo kuulemma oli käväissyt useamman kerran (vuonna 2009). Ja että velipojan projekti ainakin onnistui loistavasti, niin loistavasti että harkitsen itsekin vakavasti Helmitaloa, kunhan joku päivä pääsen takaisin kotiseudulle muuttamaan.

        No mixi Urpo sitten mainostaa ja jankkaa paskaa?


      • Happamia ovat
        Tosi tyytyväinen! kirjoitti:

        Niinhän se on. Taitaa kilpailijalla olla hiljaista, kun ehtii höpöjään laitella. Nehän vastikään päättivät lopettaa kaiken asentamisen ja rakentamisen. Toimittavat siis vain bulkkielementtejä raurakaupan välityksellä. Ei paini samassa sarjassa Helmitalon kanssa. Ei missään tapauksessa.

        Sarana liikkuu ja Omatalokauppa käy! Provikat vaan on surkeet, mutta onneksi nämä viedään käsistä! Tehtaalla on vielä monta tarpeetonta pölkkyä, mutta kyllä Siperia opettaa ja viimestään ensi talven yt:n jälkeen asi on kunnossa. Ensi kesäksi.


      • Omatalon kusettama
        Happamia ovat kirjoitti:

        Sarana liikkuu ja Omatalokauppa käy! Provikat vaan on surkeet, mutta onneksi nämä viedään käsistä! Tehtaalla on vielä monta tarpeetonta pölkkyä, mutta kyllä Siperia opettaa ja viimestään ensi talven yt:n jälkeen asi on kunnossa. Ensi kesäksi.

        Omatalon kanssa tulee yksinäinen olo rakentajalle, kun yrittää saada Omatalon vastuulle kuuluvia asennusporukoita (joille Omatalo ei ole maksanut aikaisemmista asennuksista) työmaalle ja elementit odottaa pihassa. Tai sitten puutelistojen korjaukset,kun soittaa niin väitetään valehtelijaksi, luurin korvaan jne. toimituksen laatu on mitä on mm rikkinäisiä elementtejä, höyrysulut vuotavat kun ns suurelementit koottu oikeasti pienelementeistä, jne. Lista on loputon. Lopulta kun jätät parin tonnin maksuerät kaniin, jotta sais Omatalon hoitamaan vastuunsa niin tulee haaste oikeuteen. Sellaista on Omatalon asiakkaalla - kokemusta on.


    • Elvizen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe