Helvetillinen emetofobia

Jatkuva pelko

En tiedä kuinka moni on täällä jo kirjoittanut tästä samasta aiheesta, mutta tarvitsisin kipeästi apua.

Kärsin erittäin pahasta emetofobiasta eli oksennuspelosta. Kaikki mikä hiukankaan viittaa oksentamiseen tai koko aiheeseen, saa sydämeni hakkaamaan ja joudun pakokauhun valtaan.

Olen viimeksi oksentanut aivan pienenä, mutta muistan sen kaiken täydellisesti; se oli varmaan hirveintä mitä minulle on koskaan tapahtunut. Se oksentamisen tunne, haju, polttelu, ääni..

Joka päivä pelkään milloin itselleni iskee oksennustauti, kun viime kerrasta tosiaan on joku 13 vuotta. Joka kevät joudun lintsaamaan koulusta sen takia, kun on vatsataudit liikkeellä ja pelkään saavani sen joltakulta. Jos joku vähänkin vihjaisee pahasta olosta, häivyn sen siliän tien. Tämä siis todellakin haittaa opiskelujani, vaikka kuinka rohkeasti yritän olla koulupäivän loppuun.

Yritän vain olla mahdollisimman kaukana muista ihmisistä ja pesen käsiäni jatkuvasti. Jos joku yskäisee päinkin, alkaa suututtaa ja pelottaa. Tekee mieli juosta karkuun ja desinfioida itseni jotenkin.

Pienenä olin myös todella innokas huvipuistojen vierailija = nyt en enää uskalla mennä laitteisiin pelkoni takia, luulen että minulle tulisi paha olo jossain vempeleessä. Olen myös erittäin luulotautinen, luulen alinomaa että minulla on oksennustauti. Jos vähänkin koskee vatsaan, olen paniikissa ja luulen oksentavani.

En myöskään uskalla koskaan juoda alkoholia, tiedätte varmasti miksi.. sen takia olen tiukasti absolutisti.

Öisin pelkään mennä nukkumaan, sillä moni on kertonut kuinka heille on iskenyt oksennustauti AINA öisin. Sekös lisäsi pelkoa tuplaten.. Tämän takia nousen sängystä monta kertaa yössä ja kävelen ympäriinsä ja yritän ajatella mitä tahansa muuta. Joskus auttaa, yleensä ei.

Kärsin tästä todella paljon enkä oikein edes usko että oksennusfobiasta pääsisin eroon.. Miten siitä muka saisi siedettävää tai mukavaakin?

Mitä minun pitäisi tehdä?

56

17928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Toivottavasti joku muu osaa vastata.

      Vinkkinä imodium apteekista (aikuisten oikeasti) -oon testannut sitä hyväksi havainnut -voi "poistaa" koko taudin, vesi, myöhemmin varovasti laimennettu jaffa, jäiset mansikat, banaani, suolatikusta voi imeskellä suolaa. Noin muuten voi olla ämpäri lähellä, paperia, vettä. Ja ristikoita. Näillä pärjää.

      Käsienpesu on hyvä keino välttää pöpöjä.

      • ---

        Sekin onko virus vai bakteeri kyseessä, niin riippuu imodiumin teho siitä(?). Mutta itselle auttanut ainakin joskus kun on meinannut jotain tulla.

        Mutta kannattaa sekin erottaa, että jos ei olekaan tauti, vaan elimistö koittaa saada jonkun myrkyn pois. Silloin voi olla terveellisempää oksentaa. Ei se ole vaarallista.


      • olin samanlainen
        --- kirjoitti:

        Sekin onko virus vai bakteeri kyseessä, niin riippuu imodiumin teho siitä(?). Mutta itselle auttanut ainakin joskus kun on meinannut jotain tulla.

        Mutta kannattaa sekin erottaa, että jos ei olekaan tauti, vaan elimistö koittaa saada jonkun myrkyn pois. Silloin voi olla terveellisempää oksentaa. Ei se ole vaarallista.

        Itse olin viime kesään asti aivan samanlainen (ei ehkä yhtä vakava fobia, en miettiny asiaa kun vain silloin ku jollakin tutulla oli tauti ja silloin kyllä iski täysi paniikki).

        Noh, viime kesänä sitten sairastuin norovirukseen, rajuun sellaiseen ja vieläpä yöllä. En ollut oksentanut ainakaan kymmeneen vuoteen ja pelkoni johtui ehkä osaksi siitä etten muistanut millaista se oli. Inhottavaahan se tottakai on, mutta ei nyt mitenkään kuolettavaa. Yllättävän hyvin siitä selvisin. Ainut juttu, mistä jäi kammo, on se odottaminen, kun on paha olo ja tietää että kohta oksettaa. Mut itse oksentaminen: ei kovin paha! Oon tavallaan tyytyväinen et kävin ton taudin läpi, koska se "paransi" minut :D Toivottavasti säkin pääset siitä eroon tai edes lievenee hieman!!


    • Omark

      Jos jokin oire alkaa kovin rajusti rajoittaa elämää, niin olisi aiheellista käydä terapeuttisesti sen kimppuun. Käy terkkarin tai lääkärin juttusilla aluksi. Äkkiseltään kuvittelisin, että tuo olisi varsin nopeasti selvitettävissä oleva juttu, mutta tämä on taas niitä tietoon perustumattomia maallikkoarvailuja.

      Kuten edelliset, niin minäkin olen kammonnut oksentamista, mutta mitään välttämistilanteita se ei ole aiheuttanut. Oksennustautiaikaan olen välttänyt ainoastaan syömistä. Varsinaista oksennustautia en ole sairastanut 20 vuoteen.

      Vuosi sitten oksensin paastotilanteessa. Sain syömättömyyden vuoksi rytmihäiriöitä ja sitten tietysti oksensin. Aiemmin vatsatautiaikaan (silloin harvoin kun sain mitään oireita) olin onnistunut välttämään oksennuksen tahdonvoimalla, vaikka oloa okdentaminen olisi helpottanut.

      Kitalaki tuli kipeäksi, yökkääminen oli niin voimallista, mutta mitään kamalaa ei tapahtunut.

      Ilmeisesti et ole edes kovin herkkä oksentamaan. Olisit taudin saanut muuten välttämistoimistasi huolimatta.

      Oletko miettinyt, mikä pelkosi on aiheuttanut, ja mitä itse asiassa oksentamisessa pelkäät? Käy juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa, niin elämäsi ei tarpeettomasti rajoitu!

    • irooniselta

      Luulen että selviäisit tosta jos oksentaisit edes kerran uudestaan.
      Onhan se vähän kurjaa, mutta ei oikeasti mitenkään kauheaa - sä tiedät sen. Koiratkin syövät ruohoa ja oksentelevat, maailman luonnollisin asia.

      että terapiaan >>>

      • juupa juu

        niin sitä ihmiset luulee, sormet kurkkuun ja siitä vaan. no kovassa KAMMOSSA se ei ole kovin hyödyllistä. miulla se ainakin pahensi. ehkä pari kuukautta meni kammoamatta sitten se tuli pahempana takaisin. terapia on tehokkaaampaa etenkin jos haluaa mennä behavioraalis-kognitiiviseen missä harjoitellaan terveellisempää reagtiota tilanteeseen. tosin monella epäonnistuu siihen koska ammatilaiset eivät voi mennä loppuunasti hoidossa. sillä yleensä saa kammoa helpotettua.


    • tuo pelko

      Moi,

      Oksentamisen sairaalloinen pelko on melko yleinen, vaikka siitä puhutaan vähän. Kärsijät luulevat, että he ovat ainoita ja häpeävät vaivaa sen takia.

      Minulla on ollut emetofobia niin kauan kuin muistan. Johtuu lapsuuden erittäin negatiivisista oksentamiseen liittyvistä kokemuksista. Pelkää omaa oksentamista, muiden oksentamista ja erityisesti pelkään, että oksennan jossakin, missä niin ei saa tehdä. Vaikka jonkun häissä tai leffateatterissa jne.

      Minulla ei ole tuota tautikammoa, koska en koskaan saa mitään oksennustauteja. Olen kärsinyt jopa ruokamyrkytyksen oksentamatta kuitenkaan. En siis mitenkään yritä vältellä bakteereita vaan ajattelen, että on hyvä, että oppii sietämään bakteereja, niin sitten ei niin helposti saa tauteja. Ja tämä on toiminut hyvin.

      Nykyään on tosiaan vaan tämä sopimattomissa tilanteissa oksentamisen pelko.
      Ja se on paha edelleen. Sitä on nyt kestänyt noin 18 vuotta. Sinä aikana en ole oksentanut kertaakaan. En siis edes kunnolla muista, että minkälaista se on. Enkä myöskään tiedä, että minkälainen olo johtaa oksentamiseen ja minkälainen ei. Sen takia luulenkin, että saattaa yhtäkkiä oksentaa missä tahansa ilman varoitusta ja välttelen tiettyjä paikkoja, tilanteita ja istumapaikkoja. Hullua. Mutta sitkeässä asuu pelko.
      Olen kokeillut aika monia menetelmiä pelon poistamiseksi: hypnoosihoitoa, EFT:tä, keskustelua, välttelemistä, tilanteille altistumista, järkeistämistä, pahimman skenaarion hyväksymistä yms. Mutta ei se minnekään ole hävinnyt. Pelko on voimakkaampaa silloin, kun elämässä on muutenkin stressitekijöitä. Onnellisina aikoina vaivaa ei juurikaan muista. Paitsi, jos joutuu "ansaan" esim. leffateatteriin jonnekin suljettuun nurkkapaikkaan.

      Tsemppiä!!

      Kirjoita heti, jos keksit parannuskeinon tähän vaivaan.

    • foobikko myös
    • Jennushka2007

      Minulla oli tosi kova oksentamisen pelko monta vuotta. Se alkoi, kun olin 5. luokalla (silloin sairastin mahataudin) ja jatkuu edelleenkin jonkinlaisena. Pelko oli niin paha, että en voinut nukkua öisin, maha oli aina kipeä ja en voinut syödä, oli pahoinvointia ja ties mitä.

      Olen nyt 22-vuotias, ja olen huomannut, että pelko on helpottanut vähän. En tiedä johtuuko se iästä vai siitä, että myöhemmin "jouduin" oksentamaan kolme kertaa, ja kokemus ei ollut niin paha kuin olin aina pelännyt. Ensimmäinen oksennus tapahtui Meksikossa, kun sain auringonpistoksen. Kaksi toista kertaa johtuivat alkoholista. Heh, mun matkapäiväkirjassa on hauskoja tekstejä. Matkan alussa pelkäsin niin paljon ripulia ja mahatautia, että en uskaltanut syödä ravintoloissa ja kaupoissakin valitsin tarkkaan ruoat. Koko ajan olin ahdistunut siitä milloin tauti iskee. Kun ahdistus oli paha, kirjoitin päiväkirjaan rukouksia yms. että saisin olla terve, pohdin oireitani ja valitin pelkoani. Lopulta auringonpistos laittoi minut oksentamaan, sitten kirjoitin päiväkirjaan "tein saavutuksen, oksensin, ja se ei ollut yhtään kamalaa!". No, minusta vain on huvittavaa, että olin niin riemuissani tuosta kokemuksesta :)))

      Nyt opiskelen lähihoitajaksi ja työharjoitteluissa olen joutunut näkemään ja siivoamaan oksennuksia ja se on helpottanut pelkoani paljon. Ainoastaan pelkään, että jos sairaalassa tai muussa laitoksessa on esim. noro-virusepidemia.... Se laittaa mut vieläkin pelkäämään ihan hulluna. En voi olla yhtään normaalisti, kun koko ajan tarkkailen oireitani. Tai odotan niiden alkavan... Muistan aina ensimmäisen yövuoroni, kun yksi potilas sairastui noroon. Jouduin pitämään oksennuspussia hänen suullaan ja samalla sydämeni hakkasi tuhatta ja sataa, silmissä sumeni ja jalat tärisi. Neljä seuraavaa päivää odotin paniikissa, että olisin saanut tartunnan. Pelkoa ei auttanut se, että yhden valvotun yön jälkeen olo on aika kamala...ja kun vielä nukkuu kaksi seuraavaa päivää... Pää on sitten ihan sekaisin olo karmea, joten se vaan vahvistaa tunnetta siitä, että minulla todella on mahatauti!

      Mutta kyllä tämän pelon voi voittaa, ja aion tehdä sen! Joskus kehitinkin sellaisen iskulauseen "I'll vomit until I'll love it" :)))

    • moefreak

      että oksentaminen ei oikeasti ole todellakaan niin hirveetä, kun muistat. Olen itse emetofoobikko, ollut aina, ja lähiaikoina vielä enemmän. En myöskään ollut oksentanut noin 5 vuoteen (ja sitäkin ennen ehkä 3 kertaa elämäni aikana) kunnes sain joulukuussa oksennustaudin. Olin lähtenyt kotoani viikoksi karkuun poikaystävälleni koska perheelläni oli vatsatauti, mutta palatessani sain sen (virus elää esineissä kuten ovenkahvoissa 12 päivää). Se ei todellakaan ollut lähellekkään niin paha, kuin kuvittelin! Kipeänä oksentaminen on lähinnä suuri helpotus, eikä se niin epämiellyttävää edes ole. Ja kun se on tehty, olo on todella paljon parempi. Luota minuun; pelossa eläminen on NIIN paljon pahempaa. Sitä paitsi oksentaminen on ohi ennen kuin huomaatkaan. Ja tiedoksi myös; minulle oksennustauti iski hereillä ollessani, ja se sisälsi noin 6 tuntia HYVIN omituista ja pahaa olo ennen oksentelua. Siis sen todella huomaa, kun on oksennustauti, eli ei tarvitse pelätä, että se yhtäkkiä "hyökkää". Mutta oksennustaudin saaminen oli mulle ainakin TODELLA helpottava kokemus, koska se poisti sitä tuntemattoman pelkoa, joka minulla siihen liittyi (ja varmasti sinullakin).

    • Minäkin!

      Aaah, tiedäm tunteen paremmin kun hyvin!!
      Mullakin on sama juttu, ylä-asteella ollessani kammo oli paljon helpompi, mutta nyt ammattikoulun alotettuani ja syksyn masennuksen kautta kammo tuli takaisin!! :o Pelkään aina kun joku on vatsataudissa, että saan sen. eniten pelkään sitä että se tulee silloin kun olen jossain muualla kuin kotona! Olisi hirveetä oksentaa vaikkapa koulussa :s

      Taitaa juuret johtaa johonkin lapsuuden vatsatauteihin. Kun olin neljännellä, ja kammo oli jo silloin sairastin vatsataudin mutta kammo ei hävinnyt mihinkään :/

      Tänään sain tekstieviestin poikaystävältäni kun olin menossa kouluun "Kulta, mulla taitaa olla vatsatauti :(" Olin aivan paniikissa! Suunnittelin jo kotiin lähtöä mutta ystäväni joka tietää fobiastani sai mut jäämään kouluun. Nyt pelottaa että se tulee!! Vaikka en ole nähnyt poikaystävääni kiireiden takia kahteen päivään, mut voihan olla et hänellä se oli jo sunnuntaina kun nähtiin :( Pelottaaa!! APUA!!

    • Loiku

      Heippase, tässähän minulla vallan sielunihminen... Itsekin valitettavan emetofobinen, absolutisti (mutta ei ainoastaan emetofobian takia, alkoholi on vain turhaa) ihminen, joka välttelee ihmismassoja, pesee paljon käsiään ja pelkää aina keväisin loskasäitä.

      Mie en osaa muuta sanoa kuin että itsesi kanssa siun tulee yrittää löytää tapoja selvitä tuosta, tuo yöllinen heräilyhän tässä taitaa se ilkein sivuoire olla... itsellänikin on vaikeaa nukkua, maha on kipeä useana yönä.

      Suoranaisesti en osaa auttaa, mutta ilmoita toki jos haluat jutteluseuraa emetofoobikosta, niin koitetaan törmätä netin vilkkaassa viidakossa!

      ~ Fellow emetofoobikko

    • Nura__

      Tiedän miltä sinusta tuntuu. Itse kärsin myös pahasta emetofobiasta ja luulin aluksi itse, että olen ainut. Olen itse oksentanut 8 vuotta sitten ja muistan sen päivän kuin eilisen. Kannattaa hakeutua lääkäriin ja pyytää pahoinvointi lääkkeitä. Ne auttavat ja sillä myös voidaan estää oksennuksen tuleminen. Ja terpaia on yksi tapa rauhoittaa itseään. Itse myös kävelen öisin ja ravaan yhtenään tupakalla. Itse ne voi nukkua edes samalla puolella sänkyä, kun pelkään, että sitä myötä minulle tulee oksennus.

      • myös minulle

        Hei vain kaikki! Tosiaan täällä ilmottautuu yksi todella pahasta emetofobiasta kärsivä naisihminen. Fobia on ollut minulla niin kauan kuin muistan, olen nyt 23-vuotias. Sairastuin paniikkihäiriöön ollessani 14-vuotias varmaankin juuri oksennuspelon takia... Känniin olen itseni juonut useasti pelosta huolimatta, kännissä ei pelota niin paljon. Mutta seuraava päivä onkin aina kaksinverroin pahempi...

        Tänään aamulla se sitten tapahtui, oksensin selvinpäin ensimmäistä kertaa todella moneen vuoteen. Tuntui ihan oikeasti sille, että nyt tulee kuolema, ei tästä voi selvitä. Oksensin pelkästään mahanesteitä, kirveli ja kuului kauhea ääni. Henki salpautuu ja se tunne...YÖK. Eli voin taas todeta, että oksentaminen ei todellakaan helpottanut fobiaani!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myönnän sen, että muutaman viime vuoden aikana fobia on helpottanut, kun nyt uskallan siitä jo puhua ystävilleni ja terapeutilleni. Mutta taas on sellainen olo, että ei hemmetti tästä ei pääse eroon. Olisin valmis tekemään mitä vain, jos tämä vain katoaisi. Itkettää, ahdistaa, masentaa, tuntuu että olen korvia myöten täynnä tätä ainaista paniikkia ja pelkoa oksentamisen suhteen. Vertaistukea kaivataan!! Meidän pitäisi varmaan järkätä joku meeting :)


    • täti83

      mullapa onki ollut myös sama ongelma jo alakoulusta lähtien. viime kerrasta ku oksensin onki jo aikaa reilusti yli 10 vuotta ja se tapahtui kun olin tokalla luokalla, koulussa ja vieläpä keskellä tuntia!
      Olin todella ujo tyttönen silloin enkä uskaltanu kertoa asiasta opettajalle joten pidätin tosi kauan sitä ja se oli todella kamalaa istua siinä paikoillaan pulpetilla ja pidätellä vaan, kunnes se sitten lopulta tuli ja lattialle..yöks:(
      kamalat muistot se on jättänyt pidättämisestä, ja olin vihainen äitille kun oli laittanu minut kipeänä kouluun, kun jo aamulla valitin vointiani.
      Ei voi muuta ku onnitella itteään ja terveyttään kun ei ole vielä koskaan sairastanut tohon kammottavaan norotautiin tai muutoinkaan oksennustautiin, mitä ainakin näin talvisin on liikkellä jatkuvasti. näihin aikoihin saakin olla koko ajan kädet hikoen ja jännän kakka housuissa, siinä pelossa ettei vain saisi mitään.
      Oon pessy kätösiä kyllä pienestä pitäen joka päivä aina kun tulee ulkoota,koulusta,töistä tai jostain muualta ja samoin myös vessakäynnin jälkeen ja ennen ruuanlaittoo/syömistä. Lisäksi tykkään syödä päivittäin noita gefilus tuotteita(tehojuomia, jogurtteja ja mehuja), kun oon kuullu et ne saattaa antaa parantavan eston vatsapöpöillekkin.:) Vihreää ja valkosta teetä juon joka päivä n. 4-7 kuppia...omasta mielestä virkoavaa ja hyvää oloa tuovan lisäksi nimenomaan vihreä tee tappaa viruksia ja bakteereja.

      hyviä vointeja sinne!

      • pdm

        Täälläpä vielä yksi samaan sakkiin. Ikää nyt 19 vuotta ja fobia ollut ainakin viisivuotiaasta asti - niiltä ajoilta muistaa vanhemmatkin minun kauhun mahatauteja kohtaan. Minulla ko. fobia on aiheuttanut paniikkihäiriön, jonka takia on tullut enemmän ja vähemmän ongelmia mm. koulunkäynnin takia aina epidemioiden aikaan. Viimeksi olen oksentanut vuonna 2003, mutta se ei vähennä yhtään sitä, että jatkuvasti pelkään että tällä kertaa se tarttuu..

        Fobia on hieman lievittynyt kun ikää tullut lisää, nykyään ei enää sana "oksennus" laukaise kauheaa stressireaktiota ja pystyn jopa olemaan kavereiden seurana vaikka tulisivat huonovointisiksi esimerkiksi juhlissa.. Tartuntoja pelkään edelleen aivan hurjasti ja sen vaikutuksen huomaa kyllä ihmissuhteissa, poikaystävä on onneksi ymmärtäväinen mutta kaverit eivät aina ota tajutakseen.

        Ehkä ikävintä asiassa on se, että tätä harva ottaa tosissaan ja mieltää edes fobiaksi. Erityisesti nuorempana oli äärettömän ikävää kun ihmiset pilailivat sen kustannuksella, tekivät oksennusääniä ja puhuivat miten nyt onkin oksettava olo, itselle kun ko. asia taasen teki tuhottoman ahdistavan ja epämukavan olon - pahimmassa tapauksessa laukaisi paniikkikohtauksen.

        Pikkuhiljaa olen pyrkinyt itseäni siedättämään ja esimerkiksi näkemään poikaystävää vaikka hänen vanhemmillaan tautia olisikin.. Käsiä tulee silti pestyä ja harrastettua desinfiointia - ja onneksi tuo nykyinen mieheke tosiaan asian ymmärtää ja on tukenakin..

        Tsemppiä kaikille tästä kärsiville! :(


    • nainen31-

      sama vika.. ja nyt ihan paniikissa kun oma lapsi oksentaa.. ihan varmaan saan sen. mitään en pysty edes syömään... sydän hakkaa.. hirveetä

    • mine vaa

      mulla käy niin, kun olen huvipuistossa menossa hurjiin laitteisiin, tai edes mietin meneväni, tulee kauhean huono ja oksettava olo. voiko tämä olla emetofobiaa?

    • Criss-

      Mullakin on emetofobia. joskus kun tulee paha olo , menen ihan paniikkiin, ja rupean pyytämään jostain, että se menisi pois .se on kamalaa! haluaisin siitä eroon.

      • pimee..

        Luulen että oon aika pimee ja en tykkää yhtään oksennustauti/oksennuspelosta lainkaan!!! Itken useesti pelon takia, jos jokin pelottaa tai jtn.. Minulla oli n. 3 vuotta kauhee oksennustauti(tai kauheelta se ainaki tuntui, ku olin ihan peloissani) ja sitä enne oli kuume. No nyt on ollu mulla kuumetta ja tänä illal ois se päivä ku mä tulisin kipeeks... Pelkään iha hirveesti.. JA kuumekki alko vie ihan saman viikonpäivänä ku sillo ja nyt ois tulos tää tauti kans saman päivän... apuaa.. Kunpa en pelkäis, ni en ees muistais minä viikonpäivän oon ollu kipee ;) mut nyt kyl muistan ja myös aika tarkasti, jopa kellonajatki.. mut sitä edellisii mahatautei en muista. Kattoo ny tuunko kipeeksss.... helpp mee.. Onko kellää samanlaisii kokemuksia?


      • Elli vaan
        pimee.. kirjoitti:

        Luulen että oon aika pimee ja en tykkää yhtään oksennustauti/oksennuspelosta lainkaan!!! Itken useesti pelon takia, jos jokin pelottaa tai jtn.. Minulla oli n. 3 vuotta kauhee oksennustauti(tai kauheelta se ainaki tuntui, ku olin ihan peloissani) ja sitä enne oli kuume. No nyt on ollu mulla kuumetta ja tänä illal ois se päivä ku mä tulisin kipeeks... Pelkään iha hirveesti.. JA kuumekki alko vie ihan saman viikonpäivänä ku sillo ja nyt ois tulos tää tauti kans saman päivän... apuaa.. Kunpa en pelkäis, ni en ees muistais minä viikonpäivän oon ollu kipee ;) mut nyt kyl muistan ja myös aika tarkasti, jopa kellonajatki.. mut sitä edellisii mahatautei en muista. Kattoo ny tuunko kipeeksss.... helpp mee.. Onko kellää samanlaisii kokemuksia?

        Turhaa toistaa jo sanottuja, olen 22-vuotias ja pelkään oksentamista.
        Noin kaksi vuotta olen jo kuitenkin saanut kavereilta ja poikaystävältäni totaalista siedätyshoitoa, ymmärrän etten voi itse sille mitään ja hyväksyn jos he eivät sitä ymmärrä, heillehän kyseinen asia on täysin luonnollinen tapahtuma.
        Olen käynyt terapiassa jo neljä vuotta emetofobian takia, enkä missään nimessä suosittele kenellekkään foobikolle heti ensimmäiseksi pelon suoraa kohtaamista. Tapahtuma saattaa vain pahentaa tilannetta.
        Hienoa niille joille suora fobian kohteelle altistaminen on tuonut helpotuksen, mutta minulla ei toimi sellainen.

        Tässä sivu, missä kerrotaan asiallisesti oksennuskammosta ja siihen liittyvistä asioista, esim. tautien, elokuvien ja sosiaalisten kanssakäymisten vaikutuksista. Kannattaa tsekata!

        http://keksi.colony.ee/emetofobia/emetofobia_ukk.html


      • sissiiii
        Elli vaan kirjoitti:

        Turhaa toistaa jo sanottuja, olen 22-vuotias ja pelkään oksentamista.
        Noin kaksi vuotta olen jo kuitenkin saanut kavereilta ja poikaystävältäni totaalista siedätyshoitoa, ymmärrän etten voi itse sille mitään ja hyväksyn jos he eivät sitä ymmärrä, heillehän kyseinen asia on täysin luonnollinen tapahtuma.
        Olen käynyt terapiassa jo neljä vuotta emetofobian takia, enkä missään nimessä suosittele kenellekkään foobikolle heti ensimmäiseksi pelon suoraa kohtaamista. Tapahtuma saattaa vain pahentaa tilannetta.
        Hienoa niille joille suora fobian kohteelle altistaminen on tuonut helpotuksen, mutta minulla ei toimi sellainen.

        Tässä sivu, missä kerrotaan asiallisesti oksennuskammosta ja siihen liittyvistä asioista, esim. tautien, elokuvien ja sosiaalisten kanssakäymisten vaikutuksista. Kannattaa tsekata!

        http://keksi.colony.ee/emetofobia/emetofobia_ukk.html

        Itse kärsin myös emetofobiasta. Onneksi nyt kuitenkin lievempänä kuin lapsena. Viimeksi olin oksennustaudissa n. 18 vuotta sitten, ja sen päivän muistan kyllä vieläkin kuin eilisen. Lapsena pelko oli muutenkin erittäin voimakas. Veljelläni oli usein oksennustauti ja oksensi lattialle tms. joka oli aivan kamalaa ja linnoittauduin usein lukkojen taakse ettei tartu. En myös uskaltanut nukkua kerrossängyn alemmassa pedissä, koska pelkäsin että veljeni oksentaa yöllä seinää pitkin tai laidan yli ja sitä roiskuu päälleni. MInulla oli oksutauti 11 vuotiaana. Sen jälkeen en ole oksentanut, paitsi kännissä joskus(ja gastroskopiassa 2vuotta sitten). Jostain syystä kännissä oksentaminen minua ei ällötä, eikä muiden oksentaminen ja sen näkeminen jos itse olen kännissä. Selvinpäin pelko tosin on kamala. Pelkään esim yöbussessa oloa, koska pelkään että takana oleva oksentaa päälleni. Lisäksi saatan esim bussissa tarkkailla ihmisten ilmeitä, ja paniikki iskee jos näyttävät pahoinvoivilta. Huvipuistoissa menen vain sellaisiin laitteisiin, jotka eivät ole"junamaisia" ettei kukaan voi oksenta päälleni, esim mustekalassa voin olla. jollakin tavalla. Siinäkin tosin pelkään että joku oksentaa "ilmaan" ja se tulee suoraan minun päälleni. Viikinki on pahin, sillä siinä näkee ihmisten ilmeet koska siinä istutaan vastapäätä, pahin mahdollinen siis. Näen usein painajaisia että ihmiset ympärilläni oksentavat paljon ja "hukun yrjömereen" enkä pääse pois. Esim bussissa. pahin uni ikinä. Vauvan pukli minua ei ällötä yhtään jostain syystä, mutta kaikki muu aivan kamalaa. pahin on haju, ja ääni kun se räiskähtelee lattiaan, pönttöön yms. yhtenä päivänä olin junassa, ja yksi lapsi oksensi pääleen ja sitä meni penkille ja lattialle. siirryin samantien toiseen vaunuun. että tällainen. Lisäksi olen aivan sairaan neuroottinen ulkomailla, ja todella tarkka mitä syön. usein en uskalla syödä lihaa ollenkaan, en kananmunia enkä oikeastaan mitään"tuoretta" tai maitotuotetta, kraanavedestä puhumattakaan! ja myös normielämässä kotonakin, paistan kanan usein ylikypsäksi koska pelkään salmonellaa myös kotimaisesta kanasta. Toinen pelkoni on lukkojen taakse jäämisen pelko esim. tulee esille yleisissä vessoissa mutta se onkin jo ihan eri otsikko...


      • sissiiii kirjoitti:

        Itse kärsin myös emetofobiasta. Onneksi nyt kuitenkin lievempänä kuin lapsena. Viimeksi olin oksennustaudissa n. 18 vuotta sitten, ja sen päivän muistan kyllä vieläkin kuin eilisen. Lapsena pelko oli muutenkin erittäin voimakas. Veljelläni oli usein oksennustauti ja oksensi lattialle tms. joka oli aivan kamalaa ja linnoittauduin usein lukkojen taakse ettei tartu. En myös uskaltanut nukkua kerrossängyn alemmassa pedissä, koska pelkäsin että veljeni oksentaa yöllä seinää pitkin tai laidan yli ja sitä roiskuu päälleni. MInulla oli oksutauti 11 vuotiaana. Sen jälkeen en ole oksentanut, paitsi kännissä joskus(ja gastroskopiassa 2vuotta sitten). Jostain syystä kännissä oksentaminen minua ei ällötä, eikä muiden oksentaminen ja sen näkeminen jos itse olen kännissä. Selvinpäin pelko tosin on kamala. Pelkään esim yöbussessa oloa, koska pelkään että takana oleva oksentaa päälleni. Lisäksi saatan esim bussissa tarkkailla ihmisten ilmeitä, ja paniikki iskee jos näyttävät pahoinvoivilta. Huvipuistoissa menen vain sellaisiin laitteisiin, jotka eivät ole"junamaisia" ettei kukaan voi oksenta päälleni, esim mustekalassa voin olla. jollakin tavalla. Siinäkin tosin pelkään että joku oksentaa "ilmaan" ja se tulee suoraan minun päälleni. Viikinki on pahin, sillä siinä näkee ihmisten ilmeet koska siinä istutaan vastapäätä, pahin mahdollinen siis. Näen usein painajaisia että ihmiset ympärilläni oksentavat paljon ja "hukun yrjömereen" enkä pääse pois. Esim bussissa. pahin uni ikinä. Vauvan pukli minua ei ällötä yhtään jostain syystä, mutta kaikki muu aivan kamalaa. pahin on haju, ja ääni kun se räiskähtelee lattiaan, pönttöön yms. yhtenä päivänä olin junassa, ja yksi lapsi oksensi pääleen ja sitä meni penkille ja lattialle. siirryin samantien toiseen vaunuun. että tällainen. Lisäksi olen aivan sairaan neuroottinen ulkomailla, ja todella tarkka mitä syön. usein en uskalla syödä lihaa ollenkaan, en kananmunia enkä oikeastaan mitään"tuoretta" tai maitotuotetta, kraanavedestä puhumattakaan! ja myös normielämässä kotonakin, paistan kanan usein ylikypsäksi koska pelkään salmonellaa myös kotimaisesta kanasta. Toinen pelkoni on lukkojen taakse jäämisen pelko esim. tulee esille yleisissä vessoissa mutta se onkin jo ihan eri otsikko...

        Tämä on tosiaan ihan helvetillinen sairaus! Olen työkyvyttömyyseläkkeellä vuodesta 1993 ja sairaus on invalidisoinut minut. Kesäisin menee vähän paremmin, mutta kevät taitaa olla sitä pahinta aikaa. Joka paikassa kuulee erilaisista vatsataudeista. Tuntuu, että tänä vuonna ne jyllää erityisen pahasti.
        Mikseivät lääkärit tajua, vaikka emetofobia on viidenneksi yleisin kaikista fobioista?

        Minulla se on mennyt niin pahaksi, että harkitsen itsemurhaa!


      • 48 v

        Hei, älä ajattele sitä, että valituksesi oli pitkä. Minä jaksan kyllä aina "kuunnella".
        Ymmärrän täysin, miltä sinusta tuntuu. Ajattelinkin, että jos sinä, tai joku muu "emakko", haluaa vaihtaa ajatuksia, laitan sähköpostiosoitteeni tähän: [email protected]

        Olen muuten unitossu62, en nyt vaan sattunut olemaan rekattuna.
        48 vuoden kokemuksella vaihdan mielelläni ajatuksia :)


      • toivotonta(ko)
        48 v kirjoitti:

        Hei, älä ajattele sitä, että valituksesi oli pitkä. Minä jaksan kyllä aina "kuunnella".
        Ymmärrän täysin, miltä sinusta tuntuu. Ajattelinkin, että jos sinä, tai joku muu "emakko", haluaa vaihtaa ajatuksia, laitan sähköpostiosoitteeni tähän: [email protected]

        Olen muuten unitossu62, en nyt vaan sattunut olemaan rekattuna.
        48 vuoden kokemuksella vaihdan mielelläni ajatuksia :)

        Kiitos "kuuntelemisesta". Niin ja kiitos sähköpostiosoitteesta, kenties minä ainakin laitankin viestiä, jos tai kun haluan vaihtaa ajatuksia ihmisen kanssa joka ymmärtää paremmin. Ns. normaali ihminen kun ei yrityksistä huolimatta yleensä pysty käsittämään, miten voi olla tällaista pelkoa ja ahdistusta oksentamisesta ja kaikesta siihen liittyvästä.


      • ellurei82
        toivotonta(ko) kirjoitti:

        Kiitos "kuuntelemisesta". Niin ja kiitos sähköpostiosoitteesta, kenties minä ainakin laitankin viestiä, jos tai kun haluan vaihtaa ajatuksia ihmisen kanssa joka ymmärtää paremmin. Ns. normaali ihminen kun ei yrityksistä huolimatta yleensä pysty käsittämään, miten voi olla tällaista pelkoa ja ahdistusta oksentamisesta ja kaikesta siihen liittyvästä.

        Oon kohta 28-vuotias emetofoobikko nainen... Luulin, että olen ainoa kunnes vuonna 2005 googletin netissä oksennuskammon... hui sentään, sieltäpä löytyi paljon asiaa ja helpotus oli sinällään jo huomata etten ole yksin ongelman kanssa.
        Mulla tää pelko on ollu niin kauan ku jaksan muistaa, luulen muistavani ensimmäisen oksennuskertanikin ja ne kaikki kolme muutakin... Kuulitte oikein, olen elämäni aikana oksentanut neljä kertaa, mutta muutamia kertoja on pitänyt vessanpöntöllä istua ja puristaa paperirullia käsissä niin että tuskanhiki valuu päästä ja pidätellä oksennusta, yrittää ajatella jotain muuta, jotta olo helpottaisi. Pienenä minua pelotti jos joku vanhempi ihminen yski äänekkäästi, laitoin kädet korvilleni ja menin oitis paniikkiin. Tänään sitten aloin jo aamusta ripuloida ja nyt illalla vatsaa alkoi kipristellä ikävästi, en uskalla mennä sänkyyn kun pelkään herääväni oksentamiseen, mikä olisi varmasti pahempaa kuin mikään muu. Sen takia nyt istun täällä tietokoneella ja odotan, että olo helpottuisi. Ja joka kerta kun mulla on tää olotila, löydän itseni tietokoneen ääreltä lukemassa näitä muiden avautumisia. Olis hienoa perustaa joku yhdistys... mikä parhainta, jos voisi jutella jonkun kanssa joka oikeesti ymmärtää mille tää tuntuu.


      • ellurei82 kirjoitti:

        Oon kohta 28-vuotias emetofoobikko nainen... Luulin, että olen ainoa kunnes vuonna 2005 googletin netissä oksennuskammon... hui sentään, sieltäpä löytyi paljon asiaa ja helpotus oli sinällään jo huomata etten ole yksin ongelman kanssa.
        Mulla tää pelko on ollu niin kauan ku jaksan muistaa, luulen muistavani ensimmäisen oksennuskertanikin ja ne kaikki kolme muutakin... Kuulitte oikein, olen elämäni aikana oksentanut neljä kertaa, mutta muutamia kertoja on pitänyt vessanpöntöllä istua ja puristaa paperirullia käsissä niin että tuskanhiki valuu päästä ja pidätellä oksennusta, yrittää ajatella jotain muuta, jotta olo helpottaisi. Pienenä minua pelotti jos joku vanhempi ihminen yski äänekkäästi, laitoin kädet korvilleni ja menin oitis paniikkiin. Tänään sitten aloin jo aamusta ripuloida ja nyt illalla vatsaa alkoi kipristellä ikävästi, en uskalla mennä sänkyyn kun pelkään herääväni oksentamiseen, mikä olisi varmasti pahempaa kuin mikään muu. Sen takia nyt istun täällä tietokoneella ja odotan, että olo helpottuisi. Ja joka kerta kun mulla on tää olotila, löydän itseni tietokoneen ääreltä lukemassa näitä muiden avautumisia. Olis hienoa perustaa joku yhdistys... mikä parhainta, jos voisi jutella jonkun kanssa joka oikeesti ymmärtää mille tää tuntuu.

        Moikka, unitossu täällä :)
        Ajattelin ilmoittaa, että facebookissa on ryhmä meille emetofoobikoille.
        Itsestäni tuntuu, että en halua hirveästi puhua enää koko asiasta, koska olen
        kärsinyt siitä koko ikäni. Laitoin pari viikkoa sitten lehteen avunhuudon siinä toivossa,
        että joku ihminen, lääkäri tai joku olisi ottanut yhteyttä ja että jollakin olisi ollut
        tiedossa joku "lääke", mikä tähän helvetilliseen sairauteen auttaisi. Ei kukaan vastannut!

        Lääkärini on jopa jättänyt minut, koska aina valitin samasta asiasta. Aika törkeä teko
        ammattilaiselta, vai mitä? Suututtaa ja surettaa :(

        Voimia kaikille meille.


      • ässä-mixx
        unitossu62 kirjoitti:

        Moikka, unitossu täällä :)
        Ajattelin ilmoittaa, että facebookissa on ryhmä meille emetofoobikoille.
        Itsestäni tuntuu, että en halua hirveästi puhua enää koko asiasta, koska olen
        kärsinyt siitä koko ikäni. Laitoin pari viikkoa sitten lehteen avunhuudon siinä toivossa,
        että joku ihminen, lääkäri tai joku olisi ottanut yhteyttä ja että jollakin olisi ollut
        tiedossa joku "lääke", mikä tähän helvetilliseen sairauteen auttaisi. Ei kukaan vastannut!

        Lääkärini on jopa jättänyt minut, koska aina valitin samasta asiasta. Aika törkeä teko
        ammattilaiselta, vai mitä? Suututtaa ja surettaa :(

        Voimia kaikille meille.

        Täällä yks nuorempi. Oon 11 v. ja mulla on lievä emetofobia (epäilen sitä). Ihan kauhee kammo! Kukaan muu ei ymmärrä sitä pelkoo, jos ei sitä itsellään ole. En uskalla mennä nukkumaan illalla, koska pelkään mahatautia. Tänäänkin yks mun tuttu ei ollu koulussa ja mä kysyin että mikä sillä on. Jostain kuulu vastaus: oksennustauti. Menin ihan paniikin valtaan. Mä en kehtaa tästä pelosta kenellekkään puhua, koska kaikkien mielestä oksentaminen on iha luonnollinen asia. Onneks mulla on yks tosi hyvä kaveri, joka kärsii tästä samasta vaivasta. Onko tän pelon hoitoon jotain vinkkejä?

        Positiivista kommenttia kiitos.

        Voimia kaikille emetofoobikoille!


    • jokug...

      kärsin tästä itsekkin. sain sen vasta hetki sitten tietää kun tästä luin. en enää minäkään uskalla mennä huvipuiston laitteisiin tästä syystä ja lentokoneessa en ole ollut enkä uskalla mennä sen takia ja joudun sitten sepittämään että pelkään että se putoaa ja en uskalla mennä. en lintsaa koulusta senn takia mutta kauhistun heti jos joku ilmoittaa voivansa huonosti ja pysyttelen erossa hänestä. itsekkää en joskus yöllä saa nukutuksi oksennustaudin pelossa ja silloin yritän vain lukea esim. sarjakuvia. pelkään oksennuksen ääntä se on ihan hirveää! yhdelle kaverillani en viihdy koska sain kerran oksennustaudin siellä olon jälkeen minulle tyuli siellä paha olo ja sanoin että pitää mennÄ ja kotona oksensin D: en itse asiassa ole ihan varma onko minulla emetofobia mutta uskon vahvasti sillä lähes tulkoon kaikki oireet viittaavat minuun. Suosittelen menemään psykologille ja jutella hänen kanssaan itse siellä käyn ja se on hieman (ei vielä paljoa) auttanut mutta siellä käynti saattaa vaatia muutaman vuoden ennenkuin se paranee tai muuttuu siedettäväksi.

      • 17Vgirl

        Mulla ei oo enään semmosta, etten pysty sanomaan sitä sanaa tai puhumaan siitä. Ei tule enää paha olo jos joku puhuu oksentamisesta tai tv:ssä joku oksentaa. Mut mulla on semmonen epämääränen huono olo melkein joka päivä. Johtuuko se siitä, että ajattelen koko ajan, että "entä jos oksennan, apua"??


      • Minähän en oksenna
        17Vgirl kirjoitti:

        Mulla ei oo enään semmosta, etten pysty sanomaan sitä sanaa tai puhumaan siitä. Ei tule enää paha olo jos joku puhuu oksentamisesta tai tv:ssä joku oksentaa. Mut mulla on semmonen epämääränen huono olo melkein joka päivä. Johtuuko se siitä, että ajattelen koko ajan, että "entä jos oksennan, apua"??

        Leukani loksahti lattiaan, kun uskaltauduin viimein googlettamaan oksennuskammosta, joka on vaivannut jo pari vuotta: aluksi se tuli minulle aivan kamalan pahana, hermoilin sitä kokoajan, sitten se ikäänkuin "haihtui". Nyt minulla on ollut monta kuukautta pahana tämä emetofobia: kokoajan on "alitajuinen" paha olo, välillä tärisen ja sydän hakkaa. Olen jo liian pitkään vähätellyt ja salaillut kammoani, mutta muille kuin kohtalotovereille asiaa on hankala selittää. Pidän yllä uskoa, että oksentaminen veisi pelkoni pois, sen avulla kestän tätä jatkuvaa huonovointisuuttani. Pari kertaa on ollut ihan SIETÄMÄTÖN olo, jolloin olen pysähtynyt ja uhmannut itseäni:"Okei, no sitten pitää varmaan oksentaa. Kohta on jo parempi olo". Uskokaa tai älkää, olen ihan totta rauhoittunut! Ennen juoksin hysteerisenä ympäriinsä sydän hakaten, ja se vain lietsoi pelkoa.

        Kun kaverini mainitsi isänsä olevan vatsataudissa - seisoin juuri silloin kyseisen kaverini eteisessä - tajusin, kuinka kovasti kärsin emetofobiasta: tuli paha olo, sydän hakkasi ja teki mieli juosta ovesta ulos, pesin hysteerisesti käsiä ja olin varma, että nyt se tuli minullekin! Leffateatterissa ja nukkumaan mennessä minun on pakko suunnitella, mihin voin tarvittaessa oksentaa, ja kuinka nopeasti pääsen vessaan. Aion käydä puhumassa psykiatrille, koska tälle on tultava loppu.

        PALJON, paljon voimia kaikille kohtalotovereille


      • Yrjö Kammonen
        Minähän en oksenna kirjoitti:

        Leukani loksahti lattiaan, kun uskaltauduin viimein googlettamaan oksennuskammosta, joka on vaivannut jo pari vuotta: aluksi se tuli minulle aivan kamalan pahana, hermoilin sitä kokoajan, sitten se ikäänkuin "haihtui". Nyt minulla on ollut monta kuukautta pahana tämä emetofobia: kokoajan on "alitajuinen" paha olo, välillä tärisen ja sydän hakkaa. Olen jo liian pitkään vähätellyt ja salaillut kammoani, mutta muille kuin kohtalotovereille asiaa on hankala selittää. Pidän yllä uskoa, että oksentaminen veisi pelkoni pois, sen avulla kestän tätä jatkuvaa huonovointisuuttani. Pari kertaa on ollut ihan SIETÄMÄTÖN olo, jolloin olen pysähtynyt ja uhmannut itseäni:"Okei, no sitten pitää varmaan oksentaa. Kohta on jo parempi olo". Uskokaa tai älkää, olen ihan totta rauhoittunut! Ennen juoksin hysteerisenä ympäriinsä sydän hakaten, ja se vain lietsoi pelkoa.

        Kun kaverini mainitsi isänsä olevan vatsataudissa - seisoin juuri silloin kyseisen kaverini eteisessä - tajusin, kuinka kovasti kärsin emetofobiasta: tuli paha olo, sydän hakkasi ja teki mieli juosta ovesta ulos, pesin hysteerisesti käsiä ja olin varma, että nyt se tuli minullekin! Leffateatterissa ja nukkumaan mennessä minun on pakko suunnitella, mihin voin tarvittaessa oksentaa, ja kuinka nopeasti pääsen vessaan. Aion käydä puhumassa psykiatrille, koska tälle on tultava loppu.

        PALJON, paljon voimia kaikille kohtalotovereille

        Olen jo keski-iän ylittänyt nainen 58v ja kärsinyt pelosta yli 50 vuotta. Pelkoni syykin on täysin selvä,
        sillä kun olin n.5 vuotias, oli maassamme kuuluisa influenssa nimeltään "aasialainen". Koko pieni kylä,
        jossa kasvoin oli taudin kourissa ja asuin äidin kanssa kahden. Äiti sairastui ja jouduin katselemaan,
        kun hän oksensi polvillaan ämpäriin ja tuo ääni ja huokailu ja voivotus yökkäilyjen lomassa sai minut
        vetämään peiton pään yli, ettei tuo ääni kuuluisi! Nukuimme nimittäin vierekkäin ja äidin paha olo alkoi
        kai nukkuma-aikana.Sydämeni hakkasi ja pelkäsin oikeasti, että äiti kuolee. Ketään aikuista, johon olisin
        voinut turvautua, ei ollut. Katsoin kauhuissani, kuoleeko äiti!!!Ja että joudunki minäkin oksentamaan...
        Siis tämä on todennäköisin syy omaan fobian kehittymiseeni, josta olen kärsinyt koko ikäni. Ja pelko on
        juuri tuota omaa oksentamispelkoa, toisten oksentamisen näkemistä, äänen kuulemista yms, siis aivan
        kaikkea mikä tuohon hirvittävään sanaan sisältyy... Lasten oksentaminen, eikä eläinten,ole niin paha kuin aikuisen. Itse en ole joutunut onneksi oksentamaan kuin joskus alta 10v ja siitäkin jäi kamala pelko.
        En uskaltanut syödä moneen päivään kunnolla sen jälkeen. Myös minä lopetan syömisen heti, kun esim.
        mieheni valittaa vatsakipuja, vaikei oksentaisikaan.Pelkään myös sairaalaan joutumista juuri sen vuoksi,
        kun siellä ollaan samassa huoneessa monen ihmisen kanssa ja he saattavat oksentaa...
        Juri myös kartan vatsatautisia perheitä, esim. lapsenlapsia en ota hoitton, jos ovat taudissa, enkä menetietysti kyläänkään vielä useaan päivään taudin sairastamisesta.Onneksi poikani perhe tietää, että
        mummo ei ole käytettävissä hoitoapuna!Lukemattomat matkat on myös mennet pieleen juuri, kun joku
        matkaseuralainen on sairastunut turistiripuliin, koska itse olen heti lopettanut syömisen vaikka suurin
        osa muista matkalaisista on olleet täysin terveitä. Ja lentokoneessa olen pelännyt joutuvani sellaisen
        viereen, joka oksentaa!!!Siis voisin jatkaa tätä vaikka kuinka kauan, mutta yhteenvetona on,
        että paljon on elämässä mennyt kanssaihmisten vilkuiluun, että onkohan niillä paha olo?!
        Olen myös pohtinut jotakin hoitokeinoa, mutta sitten olen ajatellut, että kun näinkin kauan olen jo
        asian kanssa pärjännyt, kai pärjään vastakin...Mutta ei tosiaan ole helppoa.. tämä asian tunnustaminen
        auttaa kyllä vähän ja tieto, että en ole ainut! Mutta tuttavissa ei kyllä ole vastaavia ja joskus olenkin
        saanut ihmetelyä osakseni, kun olen poistunut selittämättä jostakin tilanteesta, kun olen säikähtänyt
        oksentavaa ihmistä...Toivon todella että me kaikki voisimme pitää tätä yhteyttä keskustemalla toisten
        samoin kokevien kanssa, sillä kukaan muu ei tätä ymmärrä!


      • 4+11
        Yrjö Kammonen kirjoitti:

        Olen jo keski-iän ylittänyt nainen 58v ja kärsinyt pelosta yli 50 vuotta. Pelkoni syykin on täysin selvä,
        sillä kun olin n.5 vuotias, oli maassamme kuuluisa influenssa nimeltään "aasialainen". Koko pieni kylä,
        jossa kasvoin oli taudin kourissa ja asuin äidin kanssa kahden. Äiti sairastui ja jouduin katselemaan,
        kun hän oksensi polvillaan ämpäriin ja tuo ääni ja huokailu ja voivotus yökkäilyjen lomassa sai minut
        vetämään peiton pään yli, ettei tuo ääni kuuluisi! Nukuimme nimittäin vierekkäin ja äidin paha olo alkoi
        kai nukkuma-aikana.Sydämeni hakkasi ja pelkäsin oikeasti, että äiti kuolee. Ketään aikuista, johon olisin
        voinut turvautua, ei ollut. Katsoin kauhuissani, kuoleeko äiti!!!Ja että joudunki minäkin oksentamaan...
        Siis tämä on todennäköisin syy omaan fobian kehittymiseeni, josta olen kärsinyt koko ikäni. Ja pelko on
        juuri tuota omaa oksentamispelkoa, toisten oksentamisen näkemistä, äänen kuulemista yms, siis aivan
        kaikkea mikä tuohon hirvittävään sanaan sisältyy... Lasten oksentaminen, eikä eläinten,ole niin paha kuin aikuisen. Itse en ole joutunut onneksi oksentamaan kuin joskus alta 10v ja siitäkin jäi kamala pelko.
        En uskaltanut syödä moneen päivään kunnolla sen jälkeen. Myös minä lopetan syömisen heti, kun esim.
        mieheni valittaa vatsakipuja, vaikei oksentaisikaan.Pelkään myös sairaalaan joutumista juuri sen vuoksi,
        kun siellä ollaan samassa huoneessa monen ihmisen kanssa ja he saattavat oksentaa...
        Juri myös kartan vatsatautisia perheitä, esim. lapsenlapsia en ota hoitton, jos ovat taudissa, enkä menetietysti kyläänkään vielä useaan päivään taudin sairastamisesta.Onneksi poikani perhe tietää, että
        mummo ei ole käytettävissä hoitoapuna!Lukemattomat matkat on myös mennet pieleen juuri, kun joku
        matkaseuralainen on sairastunut turistiripuliin, koska itse olen heti lopettanut syömisen vaikka suurin
        osa muista matkalaisista on olleet täysin terveitä. Ja lentokoneessa olen pelännyt joutuvani sellaisen
        viereen, joka oksentaa!!!Siis voisin jatkaa tätä vaikka kuinka kauan, mutta yhteenvetona on,
        että paljon on elämässä mennyt kanssaihmisten vilkuiluun, että onkohan niillä paha olo?!
        Olen myös pohtinut jotakin hoitokeinoa, mutta sitten olen ajatellut, että kun näinkin kauan olen jo
        asian kanssa pärjännyt, kai pärjään vastakin...Mutta ei tosiaan ole helppoa.. tämä asian tunnustaminen
        auttaa kyllä vähän ja tieto, että en ole ainut! Mutta tuttavissa ei kyllä ole vastaavia ja joskus olenkin
        saanut ihmetelyä osakseni, kun olen poistunut selittämättä jostakin tilanteesta, kun olen säikähtänyt
        oksentavaa ihmistä...Toivon todella että me kaikki voisimme pitää tätä yhteyttä keskustemalla toisten
        samoin kokevien kanssa, sillä kukaan muu ei tätä ymmärrä!

        Minäkin kärsin tästä fobiasta ja ennen kaikkea nyt tammikuun saavuttua se tuntuu taas hallitsevan koko elämää; talvi ja se pahin vatsatautiaika on taas edessä, mikä ahdistaa suunnattomasti. Kammon hillitseminen tuntuu vaikealta, kun jatkuvasti tuntuu tulevan uusia syitä pelkoon. Taas eilen lomalta palattuani oli porukkaa poissa ja heti tietysti tuli mieleen, että tarttuvaa vatsatautia olisi taas liikkeellä...

        Kurjaa, kun pelko tuntuu vievän kaiken talven mielekkyyden. Kesällä ei niinkään pelota, mutta tähän aikaan vuodesta senkin edestä.


      • Neititär
        4+11 kirjoitti:

        Minäkin kärsin tästä fobiasta ja ennen kaikkea nyt tammikuun saavuttua se tuntuu taas hallitsevan koko elämää; talvi ja se pahin vatsatautiaika on taas edessä, mikä ahdistaa suunnattomasti. Kammon hillitseminen tuntuu vaikealta, kun jatkuvasti tuntuu tulevan uusia syitä pelkoon. Taas eilen lomalta palattuani oli porukkaa poissa ja heti tietysti tuli mieleen, että tarttuvaa vatsatautia olisi taas liikkeellä...

        Kurjaa, kun pelko tuntuu vievän kaiken talven mielekkyyden. Kesällä ei niinkään pelota, mutta tähän aikaan vuodesta senkin edestä.

        Olen 17-vuotias emetofoobikko. Fobiasta on tullut ISO osa elämää. Perheessämme on aikuisten lisäksi kaksi ala-asteikäistä ja yksi tarhaikäinen, jotka tuovat AINA joka talvi kotiimme jonkun oksennustaudin. Itsemurha on harkinnassa, koska kaikki asiat (kuten koulunkäynti) kaatuvat aina jatkuviin paniikkikohtauksiin jotka johtuvat oksennuspelostani.


    • ---

      emetofobiasta kärsivä lapsi sijoitetaan pois omasta kodista. Järkyttävää!! :(

    • shyltty

      Olen pahimman luokan emetooobikko. En ole oksentanut 15vuoteen, mutta eilen se sitten tapahtui.
      Tuli vaan niin huono olo ja sitten vaan... oksensin. Sen tilanteen näki jotenkin eritavalla, se vaan tulee etkä sitä voi estellä. Yritin vaan ajatella koko ajan, että muistaa hengittää, ole rauhassa nyt se on menoa :D Ja olo parani heti sen oksentamisen jälkeen! Nyt on olo aika... mieletön. Sanoin aina että kuolen mielummin kuin oksennan tai että kuolen siihe itse oksentamiseen, mutta enpä tainnutkaan kun tätä vielä kirjoitan :)

      En usko, että pelko on nyt voitettu ja tanssi ruusuilla loppuelämäni. Esim tänään tapasin ihmisen joka kertoi sairastaneensa viikon oksennustautia... häivyin paikalalta kuin kuppa Töölöstä. Ja nyt istun ja pelkään että sain sen häneltä... mutta toisaalta, vaikka olisinkin saanut, ehkä selviän siitäkin?

    • 17v

      Todella lohdullista nähdä, että muillakin kun mulla on kyseinen emetofobia!
      Käsittämätöntä miten näinkin ''naurettava'' asia voi johtaa niin suuriin turvatoimiin ja pelkotiloihin, ku mihin esim. mulla johtaa. Tai no, naurettava tämä on lähinnä niiden mielestäm, jotka eivät itse kärsi fobiasta ja jotka eivät ymmärrä... Olen nyt 17, sairastanut emetofobiaan noin kolme vuotta sitten ja tällä hetkellä on kova yritys päästä tästä eroon, vaikka vaikealta se tuntuukin. Mun välttämiskäyttäytyminen on tällähetkellä jo niin paha, että en pysty puhumaan asiasta muuten ku nimeämällä sen emetofobiaksi. Sen o-sanan sanominenkin jo pelottaa... Myös muiden ihmisten kirjotusten lukeminen on vaikeaa, sekä sanan kuuleminen asiayhteydestä huolimatta. Toki noiden lisäksi vältän paikkoja, joista ei pääse helposti pois, en käy ulkomailla, en ikinä voisi kuvitella juovani alkoholia, en koske mihinkään minkä aijon pistää suuhuni ennen kuin olen pessyt kädet kunnolla... noita kyllä löytyy!
      Olen käynyt tämän asian kanssa jo kolmella eri terapeutilla, mutta (niinkun joku jo tuntui sanovan) jopa kuolema tuntuu ajoittain helpommalta ajatukselta, kuin ajatus siitä, että joutuisi kohtaamaan tämän pelon. Suosittelen silti lämpimästi terapeutilla käyntiä, sillä jollei siitä suoranaista apua ole, se ainakin selkiyttää ajatuksia. Itse olen vähitellen alkanut ymmärtää mistä tämä fobia voi olla itselläni lähtöisin ja jo se tuo hetkittäin vähän mukavamman fiiliksen tämän pelon keskelle.
      Mulla ehkä masentavinta tästä tekee se, että mulla ei ole yhtään kaveria, kenelle voisin tästä asiasta puhua. Muutamalle olen kertonut, mutta niinkun varmasti tiedätte, paras keskustelukumppani tässä asiassa on toinen emetofoobikko...ns. terve ihminen ei vain tunnu ymmärtävän tarpeeksi tämän asian kamaluutta!
      Joten, jos joku on halukas juttelemaan/kertomaan omia fiiliksiä tai tietää jonkun paikan, jossa voisi saada vertaistukea toisilta eme-tyypeiltä, niin kertokaa ihmeessä!! Itse en ole löytänyt oikeastaan muuta keskustelumahdollisuutta kuin tämän tyyppiset palstat, mutta harmittavan usein näilläkin liikkuu ihmisiä, jotka vain halveksivat ja nälvivät..(aivan kun niitä ihmisiä ei jo tarpeeksi löytyisi.)

      Tsemppiä meille kaikille!!

    • yrjö kammonen

      Joko olet löytänyt emetofoobikot-keskustelupalstan?
      Siellä meitä on! Osalla näyttää olevan melko "pahana", joten siellä ei ole kyllä
      niitä "naurajia"....

    • diudiuduuduu

      Mulla on kans emetofobia, ollut ehkä 6-vuotiaasta asti. Muistan ekaluokalta tilanteen, jossa hyvä kaverini valitti huonoa oloa jollakin tunnilla: minä painelin kauhuissani toiselle puolelle luokkaa, sillä pelkäsin että kaverillani olisi saattanut olla mahatauti. Ei sitten ollut, tavallinen vesirokko vain.

      Normaalia, jokapäiväistä elämää tämä pelko ei juurikaan haittaa. Mutta heti, jos joku mainitsee huonon olon, sanoo sanan "oksennus" tai tekee/sanoo mitä tahansa oksennukseen viittaavaa tai jos näen telkkarissa tai jossain oksentamista, niin kappas, mä olen jo kaukana desinfioimassa käsiäni.

      Riparilla oli myös kamala tilanne. Eräs poika sairastui vatsatautiin(oksensi lakanoilleen), ja erään työntekijän piti hakea lakanat pois. Hän laittoi ne laatikkoon, johon iltaisin kerättiin kännykät. Tietenkin hän laatikon pesi, mutta en voinut enää antaa kännykkääni siihen laatikkoon, vaikka laatikon pohjalla oli kangaskin... Väitin hukanneeni kännykän, eikä kukaan onneksi kysellyt mitään.

      Myös käsien pesu ja desinfiointi on tullut mulle melkein pakkomielteeksi. Aina, kun tulen kotiin ja ennen kuin syön, pesen kädet. Jos olen kaupungilla, desinfioin käteni miltei jokaisen kaupan jälkeen. En uskalla myöskään syödä mitään ruokia, joiden parasta ennen-päiväys on mennyt pari päivää sitten. Eräästä lääkkeestäni saattaa tulla pahoinvointia, ja mun on aina sitä ennen otettava pahoinvointilääke. Paitsi että nyt olen todennut, ettei kysesiestä lääkkeestä tule pahoinvointia - silti mä otan sen pahoinvointilääkkeen ensin.

    • lol

      Lähetän tän kolme vuotta myöhemmin, mutta oon aivan samassa tilanteessa. Olin joku aika sitten psykiatrisella osastolla tän ongelman takia, ja syön lääkkeitä jotka vähän rauhottaa. Fobiasta ei välttämättä pääse eroon, mutta siitä voi puhua jonkun kanssa, ja se helpottaa oloa huomattavasti, kun voi jakaa näita samoja, kauheita asioita jonkun kanssa, jolla on samanlainen ongelma. Muista, sä et oo ainoa jolla on tommonen.

    • Mindi

      Täällä myös yksi kammoinen.
      Monen teksti on ollut kuin omalta näppikseltä.
      Itsellä jos kuulen, että joku tuttu on vatsataudissa, mulla suunnilleen kääntyy vatsa ihan ympäri, kouraisee tosi ilkeesti ja tulee sairaan paha olo.
      Itsellä sitten kans toi on sitä, että ku tulee pahaolo, pelkään että oksennan ja tulee sitten kahta kauheampi paha olo... ei kiva yhtään.
      Tänäänkin kuulin että yhdellä kaverilla vatsatauti ja tämä kaveri kävi tuossa toissa päivänä meillä kylässä... Prkl.
      Tän pelon kanssa ei ole ollenkaan kivaa :(

      Viimeks olen oksentanut 18-vuotiaana, nyt oon 20. Silloin oksensin liian juomisen takia... Oksennustauti on ollut viimeks seiskalla. Tai no, oli jtn 15 ikäsenäki mutta sillon en laatannut...

    • pirkkaliisa

      Olen myös ollut oksennuskammoinen ja voin sanoa että olen parantunut siitä.
      En toki ole siitä oksentamisesta vieläkään oppinut pitämään eikä kait tarvitsekaan,mutta en enää mene paniikkiin kun kuulen sanan vatsatauti.Minullakin tuo pelko alkoi lapsuudessa jonkun vatsataudin yhteydessä ja uskoisin että kysymyksessä on "virhekäsitys" aivoissa eli jonkun asian voi muistaa pelottavampana kuin se onkaan koska lapsena ei ole pystynyt asiaa jäsentämään.
      Vanhempani eivät olleet kovin empaattisia ja kannustavia joten olen joutunut monen asian kanssa painimaan yksin joten olen sitten muodostanut asioista aivan omat pelottavat johtopäätökset.
      Nyt aikuisena olen paininut monen erilaisen pelon kanssa ja yksi mikä kyllä auttaa on itsensä altistaminen peloille joista ei oikeasti ole vaaraa,esim hämähäkit,oksennus,korkeat paikat jne.
      Osa näistä peloistahan on täysin alkukantaisia eli olleet joskus meille tärkeitä ja onhan se selvää että korkeasta paikasta voi esim pudota jolloin reagointi on itseasiassa täysin normaali.
      Oksennuspelossa minua auttoi se että ajan kanssa kun tarpeeksi monta kertaa lasten kanssa se käytiin läpi niin joka kerta se vain lieveni.Myös tieto siitä että se on itseasiassa kehon puolustusmekanismi joka pyrkii poistamaan elimistöön kuulumattoman viruksen auttoi.Keho ikäänkuin puhdistuu.

    • kamalaa

      Mulla on ollut emetofobia niin kauan kun muistan. Vaikka perheeni tukee minua erittäin paljon tässä asiassa, koen ettei se auta parantumisessani. Minun pitäisi ilmeisesti itse kohdata pelot ja selvitä niistä itsenäisesti.

      En uskalla juoda alkoholia, koska pelkään oksentavani.

      En halua lapsia, koska vatsataudit ovat yleisiä lapsilla.

      Minua pelottaa joka päivä syödessäni, että saan jonkun pöpön ja oksennan. Jos saan jonkun taudin. Luulen (tai oikeastaan tiedän) kuolevani.

      Olen 21-vuotias ja tämä pelko hallitsee elämääni :( voi kun löytäisin rohkeuden kukistaa pelon...

    • emetofobiikko

      Heips:)

      Niille kaikille jotka etsii "helpotusta" vaivaan... Kaappiin imodiumia, Relaa, pahoinvointilääkettä, joka auttaa huonoon oloon!! Relaa voi syödä kerran päivässä ja se rentouttaa vatsan :) Ja täällä puhuu siis fobikko.

      Myös "sotasuunnitelma" auttaa! Oksennuspussi mukaan bussiin, junaan, metroon, leffassa käytäväpaikalle mistä pääsee nopee vessaan. Oksennusämpäri sängyn viereen. Se todella auttaa! Itse hermoon että ehinkö vessaan. vaikka en koskaan oksenna, mutta kun tietää, että ämpäri on lähellä ns."kuvitteellisen" oksennuksen tullessa, pelko hälvenee hieman. Actimel, Activia, Gefilus, vahvistaa vastustuskykyä. Käsidesi. Voimia kaikille!

    • JK

      MENE HOITOON

    • 17v Poika

      Täällä taas yksi, jonka elämää emotofobia hallitsee ja vahvasti. On kuitenkin muutama asia joka on lieventänyt pelkoani ja ajattelin sen tänne jakaa, jos se vaikka auttaisi muitakin.

      1. Suurin osa emotofoobikoista sairastaa oksennustaudin erittäin harvoin, sillä käsien pesu ja vanhojen ja epäilyttävien ruokien välttely on sen verran aktiivista. Sairastumiseen kestää yleensä vuosia, eli juuri "se päivä" kun se tulee tuskin on tänään.
      2. Osa ihmisistä pelkää enemmän sitä pahoinvointia kuin itse oksennusta ja pahoinvointiin löytyy lääkkeitä (kysy apteekista).
      3. Oksennus ei tule "puun takaa" joten voit rauhassa käydä esimerkiksi elokuvissa pelkäämättä, että se vain tulisi noin vain. (itsellä aina ollut selkeät oireet enne oksennusta)
      4. Vatsatauti uskokaa tai älkää voi myös olla lievä tai melkeimpä oireeton. Muistakaa nukkua ja syödä terveellisesti niin vastustuskykykin paranee.

      Opiskelen itse ravintoterapeutiksi, joten ainakin lukemieni kirjojen perusteella, kaikki edellä mainittu pitää paikkaansa. Voimia kaikille ja etsitään se parannuskeino yhdessä!

    • ..

      Mun on pakko kirjottaa tänne omakohtainen, hieman lievempi versio emetofbiasta. En pelkää oksentamista juurikaan omalla kohdallani, mutta en sitä siis todellakaan itselleni toivo (kukapa nyt oikeasti pitäisi oksentamisesta lainkaan?). En muista koskaan sairastaneeni 20 ikävuoteen mennessä yhtään oksennustautia, mutta muistan joitakin yksttäisiä hetkiä lapsuudestani, kuten sen, että oksensin aina yöllä sen jälkeen kun olin syönyt munkkia. Pystyn kyllä edelleen syömään normaalisti erilaisia munkkeja, mutta edelleen niissä on jokin kummallinen oksennuksen sivumaku... En ole oksentanut viiteen vuoteen, en humalassa enkä sairaana, vaikka en ole mitenkään yltiöhygieeninen välttääkseni minkäänlaisia tartuntoja. Alkoholia olen kyllä vähentänyt huomattavasti viime vuosina.

      Mutta mitä tulee muiden ihmisten oksennukseen, en voi sietää. Esim. kerran kolmisen vuotta sitten yöbussilla kotiin matkustaessani kuulin, kun joku oksensi bussin lattialle. Sydämmeni hyppäsi kurkkuun ja tuli sellainen pakokauhun tunne ja alkoi ahdistaa fyysisesti oikein kunnolla (eikä se ollut tms ketjureaktio-ällötys, eli en alkanut voimaan pahoin). Tämän jälkeen olen aina pelännyt matkustaa yöaikaan busseilla, varsinkin kun niihin aikoihin aina matkustaa ihmiset umpitunnelissa, ja yritän aina istua mahdollisimman eteen, koska nuo kännisimmät aina menevät suht. taakse nuokkumaan. Myös huvipuistoissa ahdistaa jonkinverran, kun pelkään että jollain menee vatsa sekaisin ja laatta lentää. Myös oksennuksen näkeminen esim. kadulla ahdistaa, sekä tv:ssä näytetyt oksennuskohtaukset (esim. hauskat kotivideot, jackass ym.) EIVÄT ole hauskoja, vaikka niiden (kai?) kuuluisi olla.

      Olen ravintola-alalla töissä ja pelkään välillä, että joku oksentaa nähteni tai kuuloetäisyydellä ja joutuisin siivoamaan asiakkaiden oksuja.. Enkä kehtaa kertoa kenellekään pelostani koska se kuulostaa vain muitten korvaan diivailulta. Epäilen, että sain jotain traumoja siitä, kun olimme ala-asteella matkalla luokkaretkelle linja-autossa, ja eräs poika oksensi, laittoi käden suun eteen ja sitä roiskui ympäriinsä.. En ole vieläkään unohtanut sitä mielikuvaa. Tuon jälkeen mietin tapahtumaa useita päiviä ja se ahdisti minua jollain tavalla..

      Tiedän, että pelkoni ei ole yhtä pahaa laatua kuin muilla kirjoittajilla, joten tsemppiä kaikille.

    • Tiedän miltä tuntuu

      Moi! :)
      Minullakin on emetofobia. Olen vasta 14 vuotias ja oon kärsiny siitä vähän yli vuoden. Se alkoi kyllä jo eskarissa, mutta nyt se on vallannut koko kehon.
      Pelkään mennä kauppaan, syödä muualla kuin kotona, mennä kylään jonkun luo, mennä kouluun jne. kaikkea mahdollista. Hain apua kouluterveydenhoitajalta joka sitten lähetti mut koulupsykologille. Koulupsykologi sitten lähetti minut psykiatriselle poliklinikalle. Lääkäri määräs mulle masennuslääkettä ja sano et pelko on kohdattava. Et saa vältellä paikkoja mitkä pelottaa plääplää plää...
      Nyt alan pikku hiljaa melkein 10 vuoden jälkeen "parantua". Toivottavasti sulle käy samoin :)

    • 11vMole

      Minullakin on samanlainen. olen vasta 11v, mutta olen yrittänyt aina syödä esim. vähän likaisemmilla käsillä, ja ajatella, ei mulle voi tulla sitä, koska huomenna me mennään johoki kivaan paikkaan. mul auttaa ;)

    • pge
    • kaksoisolento

      Hei! Monta vuotta myöhässä kommentoin koska en ole huomannut tätä aiemmin,kunnes tänä iltana päätin etsiskellä netistä vähän vertaistukea ja törmäsin kirjotukseesi. Hassua oli lukea sillä kuulosti ihan omalta kuvailultani ja kaikki ihan samaa kun itsellä! Olen myös absolutisti ja välttelen huvipuistoja. Vatsatautien aikaan olen ihan hysteerinen ja jos kaverillakin on sellainen tauti,etsin jatkuvasti syitä ja seurauksia oksentamiseen ettei se vain olisi tauti..itse sairastan oksennustautia n.kerran seitsemässä vuodessa että tahdonvoimaa olen itsellänikin epäillyt välttämiseksi.(joku mainitsi kommenteissa) fobia on mulla ollut 7v:stä asti,se lievitty jonkin verran yläaste-ajaksi ja alkoi lukiossa uudelleen...ja käyn nykyään käyn psykologilla siedätyshoidossa ja puhumassa fobiastani. Täytän kuitenkin 18 kesällä ja joudun siirtymään yksityiselle puolelle nuorten puolelta...(onneksi kela korvaa kalliit käynnit suurimmaksi osaksi). Mulla oli vatsatauti viime talvena ja en sanoisi että sem taudin kohtaaminen todellakaan olisi helpottanut pelkoani...päinvastoin ; aloin pelätä yhtä enemmän. Joka ikinen kerta kun vatsaani sattuu alan pelätä että se aiheuttaisi oksentamisen,vaikkei tauti olisikaan niin silti.! Ihanaa kuulla etten ole ainoa fobiani kanssa ja että meillä on niin paljon yhteistä asian kanssa. Tsemppiä sinnekin jos yhä taistelet fobian kanssa!

    • tuntematon3

      wikipedia auttaa

    • SIELUNVELJET/SISKOT

      Hei te samankaltaiset ihmiset!

      Mulla on kans ollu koko pienen ikäni ajan oksennuspelko, joka on muuten aivan sairaalloinen! Se alko siitä ku pienenä sairastuin ihan hirvittävään mahatautiin ja siitä asti se on seurannut elämää. Viimeks 7-8 vuotta sitten olin mahataudissa ja muistan ku pidättelin oksua viimiseen saakka ja nieleskelinki sitä mut ei oikee auttanut mitään, siitä tuli vaan helpottuneempi olo ku päästi kaiken ulos vattasta. Se ei tosin auttanut tähän emetofobiaan pätkän vertaa.

      Oksensin viimeks n 2-3 vuotta sitten liian juomisen takia ja se oli hirveetä. Varsinkin sen jälkeen ku oli KAHDEN päivän krapula ja paha olo. Mm.. ei ollu kivaa.

      Se että jos joku mainitsee edes että vattatautia on ollu jossai ni en mee lähellekkää ja koitan vältellä mahd pitkään niit ihmisiä kenellä se on ollu ja varsinki nyt ku on taas kevät ja mahatauti jyllää... Mä en tykkää. Sydän tykyttää ja tärisen ihan hillittömästi jos on vähän enemmän paha olo ja/tai vihloo vatsa. Tiedän mistä te puhutte ja tiedän mistä mä puhun, joten voimia teille emetofoobikot ja koittakaa selvitä, niin minäkin yritän

    • Emetofobia

      Moi!

      Olen 24 vuotias nuori nainen. Minulla oksentamisen pelko alkoi jo ollessani lapsi, en osaa sanoa ikää, mutta muistan melkoisen tarkkaan ainakin lähes jokaisen oksentamiskertani ja joka kerta se on ollut yhtä hirveää. Lapsena muistan kuinka vatsataudissa vain makasin oksentamassa vadin täyteen, samalla vieraiden kurkkiessa oven raosta. Siksi myös sana "vati" saa minut aina muistamaan nämä lapsuuteni ikävät kokemukset.

      12-vuotiaana aloin pelkäämään koulussa oksentamista jo niin paljon, että en voinut enää olla tunnilla, enkä kestänyt edes kuulla sanaa oksennus.
      Kyselin kavereilta kokoajan jokohan tunti kohta loppuisi? Vaikka osasin kyllä katsoa kelloa, yritin vain päästä pois pahasta olosta. En uskaltanut kertoa kenellekään, että voin pahoin (enkä uskalla vielä tänä päivänäkään).
      Lähettelin papereita kavereille, vain koska halusin saada ajatuksen pois olostani, joskus jouduin sanomaan opettajalle että oksettaa pakko päästä kotiin, tunsin silloin itseni täydellisen noloksi.
      En koskaan oksentanut. Minut vietiin lääkäriin jotka sanoivat "sä vaan pelkäät, että voit pahoin ja kuvittelet sen, ei sulla oikeesti ole mitään". Se lause jopa auttoi hetken, tajusin että pelkään vain ja pikkuhiljaa pystyin olemaan rennommin tunneilla.

      Kului ehkä vuosi tai pari, kun se tuli takaisin. Siitä asti olen kärsinyt pelosta kaikkeen mikä liittyy millään tavalla oksentamiseen.
      Lukiessa emetofobiasta vaikka wikipediasta tai tästä hyvästä linkistä http://emetophobia.byethost15.com/faq_finnish.html niin todella moni kuvasi itseäni.

      Kun näen jotain oksentamiseen liittyvää alkaa vapina, kehon polttelu, huimaus, iskee paniikki ja tekee mieli pyytää apua, mutta ei kehtaa. Kamalaa on jos alkaa voida pahoin vaikkapa autossa ja en itse pysty sanomaan siitä kenellekään. Todennäköisesti vasta viimetipassa sanoisin olostani, jolloin voi olla liian myöhäistä.
      En tiedä miksi se on niin vaikeaa sanoa ääneen, häpeän ja pelkään muiden reaktiota ja sitä jos olenkin väärässä ja voinkin hyvin ja kuvittelen vain kaiken. Joissain tapauksissa pelkään myös, että minulle nauretaan. Minulle on myös naurettu, ja yritetty "oksennusäänillä" saada minut oksentamaan joka on myös onnistunut ja siitäkin on jäänyt trauma.

      koulussa vitsaillaan siitä, jos joku on vatsataudissa. Aina kun kuulen mitä tahansa aiheeseen liittyvää, ottaa mahasta. Vain harva tietää fobiastani, koska en uskalla kertoa sitä kovin herkästi. Tämä rajoittaa elämää ja itselläni ei ainakaan siedätyshoito ole auttanut vaan pahentanut. Sydän hakkasi jo lukiessani tätä viestiketjua.

      Olisin todella iloinen jos joku kaipaa aiheesta keskustelemista niin minut voi lisätä skypeen nimellä toomuchofeverything.

      Voimia kaikille

    • Anonyymi

      Mä oon vasta 14-vuotias tyttö, jolla ihan kauhee emetofobia. Päiväkoti-ikäisenä olin ainakin 3-5 kertaa vatsataudissa ja jäänyt traumat siitä. Tänään kaverini laittoi viestiä että hän oksensi kotona ja on varmaan oksennustauti. Pelkään hirveesti että sairastun itsekin..

    • Anonyymi

      Mullakin on emetofobia

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2914
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      412
      2812
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      2014
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1834
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1785
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1602
    Aihe