Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

minkä ikäisenä?

Mr. Gallup

Gallup:

Mikä on mielestänne sopiva ikä perinteiselle kihlautumiselle (eli siis kun pyydetään vaimoksi)? Entäpä minkä ikäinen on mielestänne liian nuori sellaiseen? :)

Mikä on mielestänne sopiva ikä nykyiselle kihlautumistavalle (eli ei sovita vielä avioliitosta, vaan "vakavoitetaan" suhde)? Entä minkä ikäinen on mielestänne liian nuori sellaiseen?

26

3968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr. Gallup

      Onko jälkimmäisessä tapauksessa mielestänne kyseessä "teinikihlat", jos seurusteleva pari on jo parinkympin kieppeillä? Otatteko heidät vakavasti? Mikä on mielestänne kyseisen kihlautumismuodon merkitys?

      • muuttaisi

        Pariskunta voi aivan hyvin olla vakavasti yhdessä ilman sormuksia niin miksi ei sitten "teinikihlasormukset" sormessa. Esim. jos ottaisin jonkun vakavasti tänään, niin miksi se huomenna muuttuisi siitä, että hänelle on ilmaantunut rinkula sormeen? Kyllä se vakavasti ottaminen riippuu muista seikoista.


    • kihloissa

      Oikea ikä on silloin kun ymmärtää kihlautumisen "vakavuuden" ja on valmis sitoutumaan kyseiseen ihmiseen. Valitettavan moni (mm. ylä-asteikäiset) kihlautuvat sen takia että se on jotenkin "coolia" ja sillä voidaan sitten kehuskella.

    • kissekki

      mielestäni avioliittoon pitää olla ainaskin 5 vuotta seurustelua takana.. itse en ainakaan uskaltaisi naimisiin ku vasta 7 vuoden seurustelun/kihlautumisen jälkeen :) tai mistä sitä koskaan tietää jos saa jonku "hullun" päähän piston :D
      kihloihin meneminen taas olisi ajankohtaista mielestäni 2-3 vuoden jälkeen.. ehkäpä?! itse olen seurustellut neljä vuotta ja eikä kyllä vielä ole kiirettä edes kihloihin. mutta myöntävästi kyllä vastaisin jos nyk. pyytäis :) *onnellinen*

      • kissekki

        kuhan nyt aviossa ois parinkympin yläpuolella ja kihloihin menemisellä ei mielestäni ole mitään alaikä rajaa kunhan tuntee toisen hyvin ja on onnellinen.


    • Kihloissa jo toista kertaa...

      Ensimmäisen kerran menin kihloihin kuustoista kesäisenä. tämä kihlautuminen kariutui kuitenkin omiin töppäilyihini. (vaikka häät oli suuniteltu seuraavalle vuodelle)

      Toisen kerran menin kihloihin kahdeksantoista kesäisenä, kun seurustelua takana virallisesti 3 kk. Ja yhdessa tuosta asuttu vajaa kk enne kihloja. tällä hetkellä suunnitellaan häitä kesälle 2oo9. jolloin tulee kihlauksesta aikaa kaksi vuotta.

      Perinteiseen kihlautumiseen suosittelisin itse alaikärajaksi 16 vuoden ikää, kun on rippikoulut ja peruskoulut suoritettuna.
      "kihlaus on lupaus avioliitolle"

      Nykyiselle kihlautumis tavalle on paha laittaa ikärajaa...mutta huomannut olen että yläasteella solmitut kihlaukset yleensä purkautuvat ennen täysi ikäisyyttä, tai vähän sen jälkeen.

      Itse pidän enemmän perinteisestä kihlautumisesta,
      kuin nykyaikaisesta "vakavoitetaan suhtetta" kihlauksesta.

    • tosin

      meillä mietittiin myös sitä, kuinka tosissaan meidät olisi otettu jos olisimme menneet kihloihin silloin kun miehen kanssa kihlat tulivat ensimmäisen kerran puheeksi (6kk tunnettuamme ja samassa osoitteessa elelleenä). Päätimme odottaa vuosipäiväämme, vaikka kumpikaan ei olisi hetkeäkään empinyt reilu puolivuotta sittenkään (kyseenalaistamiset ja mietinnät siitä mitä halutaan tehty jo paljon aiemmin, molemmat omilla tahoillaan) -Kyllä me molemmat lähdimme suhteeseen sillä mielellä että olemme vihdoinkin omamme löytäneet.

      Kyllä sen "tietää" (vaistoaa) kun vastaan kävelee se ihminen, jota todella haluaa rakastaa, jonka kanssa haluaa perustaa perheen, rakentaa omakotitalon, luoda tulevaisuuden. Aina. Se ei ole vain päätöntä ihastumista, vaan sitä että kaikki soljuu paikoilleen kuin itsestään -toinen on tuttu, turvallinen ja valtavan tärkeä heti ensimmäisestä hetkestä saakka.

      Aiemmin olin päättänyt vakaasti että takana täytyy olla yhteiselämää vähintään 5vuotta ennen kihloja, sillä mistä muuten voi tietää mihin on ryhtymässä? Enkä ole koskaan voinut aiemmin harkitakaan pyörtäväni päätöstäni jonka tein jo teininä (kokemusta pitkistä seurustelusuhteista on). Kihlattuni on kuitenkin enemmän kuin olisin voinut uskoa olevan ja tiedän että hän on mies jollaista olen odottanut koko ikäni. Miksi siis odottaakaan?

      Kyllä sen itse tietää kun on valmis, mutta
      sillä ei todellakaan pitäisi olla iän kanssa mitään tekemistä (eiköhän niiden muiden asioiden pitäisi painaa vaakakupissa enemmän).

      • Mr. Gallup

        Kiitos tästä viestistä ja kaikille muillekin paljon kiitoksia vastauksista! :)
        Mielenkiintoisia näkemyksiä ja elämäntarinoita, ja päällimmäisenä luottavaisuuden tunne tulevaa kohtaan. Minäkin tunnen löytäneeni elämänkumppanini ja olemme siis kihloissa, vaikka suhteellisen nuoria olemmekin (22&20 v.). Tahdoin vain kartoittaa hieman yleisiä mielipiteitä tästä ikäkysymyksestä, sillä kaikkien positiivisten reaktioiden joukosta on meillekin sattunut yksi negatiivinen, jonka mukaan olemme "liian nuoria". Mutta on hienoa tietää, että suurin osa ihmisistä ajattelee fiksusti tätä asiaa! :)


      • just----
        Mr. Gallup kirjoitti:

        Kiitos tästä viestistä ja kaikille muillekin paljon kiitoksia vastauksista! :)
        Mielenkiintoisia näkemyksiä ja elämäntarinoita, ja päällimmäisenä luottavaisuuden tunne tulevaa kohtaan. Minäkin tunnen löytäneeni elämänkumppanini ja olemme siis kihloissa, vaikka suhteellisen nuoria olemmekin (22&20 v.). Tahdoin vain kartoittaa hieman yleisiä mielipiteitä tästä ikäkysymyksestä, sillä kaikkien positiivisten reaktioiden joukosta on meillekin sattunut yksi negatiivinen, jonka mukaan olemme "liian nuoria". Mutta on hienoa tietää, että suurin osa ihmisistä ajattelee fiksusti tätä asiaa! :)

        fiksustihan se silloin SINUN MIELESTÄSI tietty on kun on SAMAA mieltä kanssasi, olet vielä niin nuori ettet osaa totuutta arvostaa...


      • edelliseen,
        just---- kirjoitti:

        fiksustihan se silloin SINUN MIELESTÄSI tietty on kun on SAMAA mieltä kanssasi, olet vielä niin nuori ettet osaa totuutta arvostaa...

        pissis-kihlat sopivat kaltaisellesi oikein mainiosti suhteen vakauttajana,

        jjjjjjjjjjjjjjjaajahhaahaaahahhhaaaaaaaaa......


      • Mr. Gallup
        just---- kirjoitti:

        fiksustihan se silloin SINUN MIELESTÄSI tietty on kun on SAMAA mieltä kanssasi, olet vielä niin nuori ettet osaa totuutta arvostaa...

        Anteeksi huono itseilmaisuni. Tarkoitin kylläkin, ettei välttämättä tarvitse olla samaa mieltä kanssani, mutta pelkän iän lisäksi pitäisi ottaa muutkin asiaan vaikuttavat seikat huomioon... joku voi olla 17-vuotiaana henkisesti hyvinkin kehittyneellä ja kypsällä tasolla, kun taas joku toinen ei sillä ole vielä kolmekymppisenäkään. Toisen päätöksiä on siis lähtötilannetta ym. tuntematta paha mennä arvostelemaan, eikös vain?
        [Se ei siis ole tämän keskustelunaloituksen pointti, vaan oma erillinen kommenttini.]

        Mikä se totuus sinun mukaasi on? Minusta absoluuttista totuutta ei ole olemassa.


    • Marie F

      En voi itse ainakaan määritellä ikärajaa kihlaukselle, sillä olin itse aikoinaan 18 v., kun mentiin kihloihin. Oltiin seurusteltu kolme kuukautta ja asuttu yhdessä kuukauden. Naimisiin mentiin seuraavana vuonna vuosi ja 8 kuukautta kihlauksesta. Nyt ollaan oltu yhdessä 22 vuotta ja hyvin menee. Toki onhan sitä ollut riitoja yms. normaalia elämää tässäkin suhteessa, mutta ei mitään sellaista, että olisi kertaakaan tullut mieleen, että lähdenpä tästä lätkimään. Ja edelleen rakastan tuota samaa miestä, rakkaus vain on syventynyt vuosien varrella.

    • tapauksesta

      Mitään tiettyä ikää ei voi sanoa, ihmiset ovat niin erilaisia. Mutta ehkä silloin, kun on tarpeeksi kypsä menemään naimisiinkin. Ja ikähän ei vaan ratkaise vaan muut seikat. Mikä on suhteen tilanne jne.

      Sen sijaan ns. teinikihlaukseen eli sormustamiseen voi ryhtyä koska vaan. Mielestäni se on rinnastettavissa siihen, että kantaa vaikka toisen luokkasormusta tms. kaulaketjussa. Ja jokainenhan saa päättää itse mitä se merkitsee. Eli jos se on vaikka vaan merkki seurustelusta niin, jos on tarpeeksi kypsä seurustelemaan niin kai on sormuksenkin pitoon.

    • yksi naikkonen

      tähän on niin hankalaa vastata, kun ihmiset ovat tosiaan täysin erilaisia. Mutta jos pitäisi jotenkin ympäripyöreesti aatella, niin perinteinen kosiminen voisi luultavasti tulla kyseeseen 23-25-vuotiaana tai sitä vanhempana.
      ja ns. "nykyinen" kihlaustapa voisi olla siinä täysi-ikäistymisen vaiheilla, eli 18-22 vuoden iässä.
      Näihin molempiin voisi myös vastata että alaikäinen on luultavasti useissa tapauksissa liian nuori kihlautuakseen. mutta poikkeuksiahan siis on aina, ja niin pitääkin olla.

    • ns.väärinpäin

      Elikkä olimme molemmat parikymppisiä tavatessamme ja vuoden seurustelun ja yhdessäasumisen jälkeen tulin raskaaksi. esikoisen ollessa vuoden ilmoitti kuopus tulostaan,sitten kupuksen ollessa kaksi menimme kihloihin tästä kihlautumisesta meni kaksi vuotta niin menimme naimisiin..nyt on kolmas tuloillaa ja yhteisiä vuosia 10!!! Mielestäni iällä ytai seurustelun pituudella ei ole merkitystä vaan sillä että molemmat tietävät että tämän ihmisen kanssa haluan vanheta ja perustaa yhteisen elämän. Tosin yläasteikäiset ovat kyllä liian nuoria, seitsemäntoista olisi jo sitten ihan hyvän ikäinen.

      • merkitystä

        Niin kuinka moni eronneista on "tiennyt"...

        Varsinkin nuoret tuppaa olevan kovin tietäväisiä. Mitäpä he eivät tietäisi!
        Omasta mielestäni 17-vuotias on aivan liian nuori menemään kihloihin ja naimisiin. Poikkeuksiakin voi löytyä. Mutta aika iso osa sen ikäisistä, varsinkin pojista on aika kypsymättömiä. Vaikka ei sitä siinä iässä tietenkään sitä tiedosta vaan vasta myöhemmin. Ja harva on enää kypsemmällä iällä teinirakkautensa kanssa.


    • Morsmaikkunen

      Mielestäni kihlaukselle ei voi määrittää mitään ikähaarukoita. Ennemminkin huomioisin suhteen kestoa kuin pariskunnan ikää. Sanoisin, että useampi vuosi pitäisi olla seurustelua takana ja myös yhdessä täytyy olla asunut ainakin vuoden jotta toisen todellinen "arkiluonne" tulee esille ja on myös ehditty kasvaa yhteen. On selvä, että lyhyen seurustelun aikana molemmat pyrkivät tuomaan hyvät piirteensä esiin ja olla näyttämättä huonoja puolia/"tylsyyden" hetkiä ym. Parisuhteen myötä myös yksilöt kasvavat, kehittyvät ja löytävät itsestään uusia puolia, joten senkään takia ei kannata pitää kiirettä. Esim. itse olin hyvin menevä ja villi ennen seurusteluamme, mutta kas kummaa muutaman vuoden päästä ja yhteen muuttamisen jälkeen en mistään muusta ole nauttinut niin paljon kuin omasta lämpimästä kodista ja läheisyydestä armaan kanssa. Onneksi se on meidän suhteessamme ollut hyvä juttu, mutta aina nämä muutokset eivät ole odotettuja ja toivottuja toisen osapuolen mielestä: siksi ei kannata pitää kiirettä vaan rauhassa katsoa miten parisuhde kehittyy ja nauttia siitä kun ei ole vielä kiire mihinkään.

      Sitä paitsi, jos toista rakastaa ja haluaa viettää koko loppuelämänsä rakkaansa kanssa, miksi kaikki pitäisi tehdä heti vuoden parin sisään seurustelun alkamisesta? Kahden vuoden sisään pitäisi mahduttaa kaikki mahdollinen, sitten 50 vuotta yhteiselämää eikä minkään konkreettisen ihanan tapahtuman odottelua _parisuhteelle_ ole enää luvassa?

      • ns.väärinpäin

        Miksi ei voisi suuria asioita tapahtua lyhyessä ajassa?
        "kahden vuoden sisään pitäisi mahduttaa kaikki mahdollinen, sitten 50vuotta yhteiselämää eikä minkään konkreettisen ihanan tapahtuman odottelua _parisuhteelle_ ole enään olemassa" aika karskisti sanottu, vaikka meillä jo naimisiin on menty ja lapset tehty ja olemme alle kolmikymppisiä niin silti meillä on unelmia ja haaveita tulevaisuudelle, joka päivä tapahtuu kaikenlaista uutta ja ihanaa, odotamme innolla lasten kasvamista ja kehitystä ja mahdollisesti vielä sitten lisää lapsiakin voisi tulla, puhumattakaan perheemme lomamatkoista ja juhlista joita joka vuosi on. Uskokaa tai älkää odotan myös eläkeikää sitten ollaan mieheni kanssa kahden ja voimme matkustella, ja ehkä asua osan vuodesta etelän lämmössä. Mahdolliset tulevat lapsenlapsetkin ovat käyneet mielessä ja niitäkin odotan innolla jonakin päivänä ssavani.. elämä on ihanaa!!


      • tylsyys...
        ns.väärinpäin kirjoitti:

        Miksi ei voisi suuria asioita tapahtua lyhyessä ajassa?
        "kahden vuoden sisään pitäisi mahduttaa kaikki mahdollinen, sitten 50vuotta yhteiselämää eikä minkään konkreettisen ihanan tapahtuman odottelua _parisuhteelle_ ole enään olemassa" aika karskisti sanottu, vaikka meillä jo naimisiin on menty ja lapset tehty ja olemme alle kolmikymppisiä niin silti meillä on unelmia ja haaveita tulevaisuudelle, joka päivä tapahtuu kaikenlaista uutta ja ihanaa, odotamme innolla lasten kasvamista ja kehitystä ja mahdollisesti vielä sitten lisää lapsiakin voisi tulla, puhumattakaan perheemme lomamatkoista ja juhlista joita joka vuosi on. Uskokaa tai älkää odotan myös eläkeikää sitten ollaan mieheni kanssa kahden ja voimme matkustella, ja ehkä asua osan vuodesta etelän lämmössä. Mahdolliset tulevat lapsenlapsetkin ovat käyneet mielessä ja niitäkin odotan innolla jonakin päivänä ssavani.. elämä on ihanaa!!

        On se kamalaa jos elämä ja parisuhde on niin tylsä, että sitä pitää aika-ajoin piristää jollain onnellisella tapahtumalla. Ihme kun monet pettyvätkin häiden jälkeen, että tässä tämä nyt oli. Ei ole enää mitään mitä odottaa jne. Huh!


    • ota koppi!

      Perinteiselle kihlaukselle sopiva AIKA on se, kun molemmat osapuolet ovat tarkoitukseen riittävän kypsiä, ja harvoin tätä näkee täysi-ikäisyyttään odottavilla nuorilla. Lisäksi edellytyksenä on riittävän pitkä seurusteluaika ennen kihlausta, yleensä vähintään 3 vuotta.

      Tuota sun "nykyistä kihlausta" ei ole, se ei ole kihlaus. Jokainen saa ostaa haluamansa määrän koruja suhteen vakavuuden osoitukseksi, eikä suhteen vakavuus ole avioliittolupauksesta kiinni, mutta jos on aivan pakko saada väittää olevansa kihloissa olematta kihloissa niin se on sitten kai sellainen "teinikihlaus" ja täyttä sontaa. Sonnalle ikä on avoin :)

    • olen

      16 vuotias, samoin kihlattuni. menimme muutamia päiviä sitten kihloihin, vähä reilu vuos ollaan oltu yhessä. Tiedämme että ollaan vielä aika nuoria, mutta ymmärretään täysin kihlauksen merkitys.

      Vanhemmat esimerkiksi sanoi "eikö se oo sama asia vaikka ette oo vielä kihloissa" mutta meille se ei ollut sama asia. rakastamme aidosti toisiamme ja suunnitteilla olisin ammattikoulun jälkeen muutto yhteen. eri paikkakunnilla kun opiskellaan.

      • Mennään

        Minun mielestäni iällä ei ole merkitystä sen kanssa kuinka tosissaan parin kihlauksen voi ottaa.

        Olen valitettavasti törmännyt teineihinkin,jotka ovat olleet ihan selkeällä "näytetään kaikille"-asenteella! Yksi tyttö oli kovasti menossa poikaystävänsä kanssa kihloihin ja jätti pojan kuitenkin viikon päästä siitä kun oli puhuttu kihlauksesta. Eli kihloissa he eivät ehtineet olla.Huomasi,ettei kyseinen tyttö ollut vielä valmis edes seurustelemaan.


        Minusta on siis ihan sama onko parilla ikää 18,vai 20v. Aikuisetkin tekevät tyhmyyksiä!


      • ne häät..

        on sitten suunniteltu pidettävän?


      • ----

        Minä olen 16 ja poikaystäväni on 17, ja me olemme sopineet virallistavamme kihlauksen maaliskuussa, mutta jo nyt olen siis epävirallisesti kihloissa. Emme ole seurustelleet vielä kovinkaan pitkään, vain 2 kuukautta olemme olleet pari, mutta jonkinlaista seurustelun tapaista on ollut jo vuoden verran. Meille kihlaus merkitsee lupausta avioliitosta, ja olemme molemmat valmiita sitoutumaan siihen.

        Asumme vielä muutaman vuoden eripaikkakunnilla opiskeluiden takia. Sittenkin kun asumme samalla paikkakunnalla emme ihan heti pääse muuttamaan yhteen minun vanhempieni takia, mutta heti kun vain mahdollista niin muutamme yhteen.

        Vanhempani eivät kihlauksestani vielä tiedä, mutta eihän se olekaan vielä virallista. Kun virallistamme kihlauksen, kerromme sen samalla vanhemmillemme. Pidimme suhteemme alkuun piilossa hänen vanhemmiltaa, koska he eivät pidä minua sopivana pojalleen.


    • niinkään

      vaan suhteen ikä tai "vakavuus" jos nyt oikein osaan kuvailla.

    • jenttura86

      itse olen nyt toista kertaa kihloissa. Ensimmäisen kerran menin kihloihin 16 vuotiaana pojan kanssa, jonka kanssa olin seurustellut 13 vuotiaasta. Ja tuolloin myös päätettiin hääpäivämme. Olin juuri täyttänyt 19 ja suunniteltuun hääpäivään oli vuosi aikaa, (olisimme menneet jo aikaisemmin, mutta halusimme järjestää isot häät ja opiskelijoina ei siihen ollut varaa.)kunnes kihlattuni käveli kaupungilla toisen naisen kanssa. Olisi halunnut yrittää vielä, ja sanoi, ettei nainen merkannut hänelle mitään. Annoin kuitenkin olla.

      1kk tämän jälkeen löysin puolivahingossa tulevan aviomiheni. Seurustelumme alusta asti olemme asuneet yhdessä. Nyt siis 2,5 vuotta. Vuosi sitten menimme kihloihin ja kesällä on häät.

      Mielestäni todellakaan ikä ei ratkaise mitään, vaan ne tunteet, ja se että minkä takia haluaa kihloihin mennä. Nyt kun nykyisen mieheni kanssa menimme kihloihin emme sopineet hääpäivää silloin. Mutta sovimme että häät tulee kun on sopiva aika. Sitten kesällä kaupungilla ollessamme hän ehdotti että jos mentäisiin aktsomaan tulevaa vihkikirkkoamme...

      Ja olen myös sitä mieltä että ei tarvitse seurustella vuosikausia voidakseen mennä naimisiin. Miettikää hyvät ihmiset isovanhempiamme, he ovat menneet naimisiin yleensä alle vuoden tuntemisen jälkeen. Ja ovat vielä vuosikymmenien jälkeenkin onnellisia! Itse en ainakaan haluaisi odottaa vuosia että voin mennä naimisiin rakastamani ihmisen kanssa. Ja tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että erotaan vuoden kuluttua ja taas naimisiin. Minulle avioliitto on erittäin tärkeä asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe