a3 kuvia

a3hki

Kuinka monta megapikseliä tarvitsee ok laatuiseen a3 kuvaan? 6,8,10 megapikseliä?

8

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttötarkoituksesta

      Ok-laatu?

      Jos kuva tulee seinälle kehykseen ja sitä katsellaan metrin päästä tai kauempaa, riittää 6 megaa helposti.

    • vastamulkoinen..

      Onko se hämärämmässä otettu maisemakuva vai pikkutarkkaa yksityiskohtaa sisältävä makrokuva? Ensimmäiseen riittää hyvinkin pari megapikseliä, jälkimmäiseen saa olla hyvinkin 8 tai enemmän. Pelkkä pikselimäärä ei kuitenkaan ole riittävä vertailuarvo, kinokokoinen digijärkkäri kun tekee parempaa jälkeä kuin pikkukennoinen pokkari. Pikkutarkkaan makroon saa vähintäänkin olla kinokoinen digi, mielellään keskikokoinen, jos isoa ja tarkkaa tulostetta kaipaa. Eikä unohdeta sitä objektiivin piirtotarkkuutta, kenno tallettaa vain sen mitä objektiivin läpi piirtyy.

    • Kuinkamonta?

      Virrallisten kirjapainomittojen mukaan tarvitaan A3 kokoon 18 Megapikseliä.
      Kuva on silloin parhaalla laadulla 300 dpi.
      Leluja on dikit kaikki.

      • oikeaa tietoa, vaihteeksi

        > Virrallisten kirjapainomittojen mukaan tarvitaan A3 kokoon 18 Megapikseliä.
        Kuva on silloin parhaalla laadulla 300 dpi.

        Kuvan painaminen onkin vähän toinen juttu. Tuo 300 ppi vaatimus tulee siitä, että kuvan resoluution pitää olla selvästi suurempi kuin rasterin linjatiheys, ettei kuvaan ilmaannu moirea.

        Mustesuihkuissa nykyisin käytettävät rasterointimenetelmät (error diffusion yms.) ovat sen verran fiksumpia, ettei tulostettavan kuvan sovittelu tulostimen tarkkuutta vastaavaksi ole yhtä välttämätöntä. Tällöin vaadittavan tarkkuuden määrää aika pitkälti katseluetäisyys. Normaalinäköinen erottaa 25 cm etäisyydeltä noin 0,1 mm kokoisia yksityiskohtia, joten 10 pikseliä/mm = 254 ppi riittää mainiosti. Itseasiassa 200 ppi (8 pikseliä/mm) on vielä varsin hyvännäköinen, etenkin A3-koossa, jota ei yleensä ole tarkoituskaan katsella noin läheltä.

        A3 @ 254 ppi = 12,5 megapikseliä.
        A3 @ 200 ppi = 7,7 megapikseliä

        Niin, joo, ja "asiantuntijalle" tiedoksi myös, että nyt puhutaan pikselitiheydestä (Pixels Per Inch) eikä siitä, kuinka tiuhaan musteruisku pystyy pisaroita ruiskimaan (Dots Per Inch). Katso wikipediasta mitä eroa on pikselillä ja mustepisaralla.


      • Sinä,
        oikeaa tietoa, vaihteeksi kirjoitti:

        > Virrallisten kirjapainomittojen mukaan tarvitaan A3 kokoon 18 Megapikseliä.
        Kuva on silloin parhaalla laadulla 300 dpi.

        Kuvan painaminen onkin vähän toinen juttu. Tuo 300 ppi vaatimus tulee siitä, että kuvan resoluution pitää olla selvästi suurempi kuin rasterin linjatiheys, ettei kuvaan ilmaannu moirea.

        Mustesuihkuissa nykyisin käytettävät rasterointimenetelmät (error diffusion yms.) ovat sen verran fiksumpia, ettei tulostettavan kuvan sovittelu tulostimen tarkkuutta vastaavaksi ole yhtä välttämätöntä. Tällöin vaadittavan tarkkuuden määrää aika pitkälti katseluetäisyys. Normaalinäköinen erottaa 25 cm etäisyydeltä noin 0,1 mm kokoisia yksityiskohtia, joten 10 pikseliä/mm = 254 ppi riittää mainiosti. Itseasiassa 200 ppi (8 pikseliä/mm) on vielä varsin hyvännäköinen, etenkin A3-koossa, jota ei yleensä ole tarkoituskaan katsella noin läheltä.

        A3 @ 254 ppi = 12,5 megapikseliä.
        A3 @ 200 ppi = 7,7 megapikseliä

        Niin, joo, ja "asiantuntijalle" tiedoksi myös, että nyt puhutaan pikselitiheydestä (Pixels Per Inch) eikä siitä, kuinka tiuhaan musteruisku pystyy pisaroita ruiskimaan (Dots Per Inch). Katso wikipediasta mitä eroa on pikselillä ja mustepisaralla.

        Olet viisas!
        Wikipedia on viimeinen luotettava lähde. Yleensäkään internetissä ei ole kuin vääristeleviä mainoksia, suoria valheita ja juoruja.
        Hakukoneetkin tuo maksetut sivut ensin.

        Mihinkäs se kuuluisa 150 ppi on kadonnut?


    • yms.......

      Ei tuohon voi oikein vastata kun on niin paljon muuttujia sekä makuasia, että mikä on sun mielestä riittävän hyvä. Olen nähnyt 4 megapikselin kameralla tehdyn A3 kokoisen julisteen ja laatu oli kyllä erittäin hyvä, normaaliin katseluun.

      Kamerasta riippuu myös sen verta, että otetaan nyt esimerkkinä niin 6 megapikselin kamera pystyy tuottamaan paremman kuvan kuin 8 megapikselin kamera, siis tarkkuudeltaan. Joten ei voi suoraan sanoa, että enemmän on parempi kun kerta ei siitä välttämättä tule yhtään lisää tarkkuutta, päin vastoin on kiinni kamerasta.

      http://photobusinessforum.blogspot.com/2007/12/nikon-vs-canon-megapixel-issue.html

    • tai sitten ei

      Sigma teki vihdoin sen mihin muut eivät ole pystyneet. Iso kennoinen 4.69 megapikselin (2640 x 1760) kamera jolla otettuja kuvia oli tulostettu PMA messuilla Las Vegasissa aina A0 juliste kokoon saakka. Paikalla olleet kuvaajat olivat ihastelleet kuvien loistavaa laatua! Jos muutkin valmistajat lopettaisivat kuluttajien kusetuksen ja keskittyisivät laatuun niin ehkä saisimme muitakin laatukameroita.

      http://capacamera.net/pma08/index.php?page=1&id=25
      http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1027&message=26634719

      "the interviewer with the Ricoh was REALLY amazed with the quality of the A0 prints on the wall..."

      Tietysti tuo Foveon sensori on toista maata kuin CCD tai CMOS, että ei voi suoraan verrata. Arvostettavaa on kuitenkin se, että eivät keskittyneet määrään vaan laatuun ja halutessaan muutkin voisivat seurata perässä ja jättää nämä 10-12 megapikselin lelut rauhaan.

      • Ne megapikselit on myynti valtteja. Ne on helppo selittää, mutta todellista laatua ne ei kerro. Kuvan laatua ei voi kertoa millään numeroilla se pitää nähdä. Kai ne vihdoin tajuaa, että niitä megapikseleitä tarvita lisää vaan laatua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe