HanMooDo

että semmoista

On se hyvä, että nyt jo muutaman vuoden ajan on avoimesti jo kerrottu ja tunnustettu, että Han Moo Do on täysin korealaisen Yong Suk:in "kehittämä" laji.

1989, 1990 tai 1991 en nyt muista tarkkaan.. mutta silloin vielä mainostettiin lajin olevan satoja jos ei tuhansia vuosia vanha korealainen itsepuolustuslaji! Sekä näytöksissä mukana oli heidän kutsuma Suurmestari 10dan (Mikä nyt oikeasti on joku Hapkido tai HoiJeonMooSool mestari.. tai jotain), sekä Taekwondosta tuttu In Seon Kwang yms.. jokainen oli jostain tuttu ja selässä luki aina eri lajin nimi... silti kyse oli silloin Han Moo Do näytöksestä. Se oli aika hämmentävää :)

Kun vuodet ovat kuluneet on uskallettu jo mainostaa, että lajin on kuitenkin yhdistänyt muutamasta korealaisesta lajista Yong Suk.

Kaikella kunnioituksella kuitenkin. Kyllähän lajeja saa "keksiä" kuka tahansa ja kuinka paljon tahansa. Olisi vaan asiallista puhua asiat heti niin kuin ne ovat.

Sekä kyllähän HanMoodo on nuorille hyvä harrastus! Siinä kasvaa kunto, fysiikka muutenkin, voima, nopeus, notkeus ja itsepuolustusvalmiuksiakin saa jonkin verran! Parempi nuorten olla salilla ennemmin kuin kadulla.

Se vaan vielä ihmetyttää, että miksi Korealaisessa lajissa treenataan Japanilaisella katanalla? Varsinkin kun tekniikat esim. lyönti/leikkaus-tekniikka näyttää kuitenkin olevan aikaslailla hukassa. Sekä muutenkin kaikki liikumiset, asennot, ymuita.. ei voi verrata yhtään mihinkään, esim. Japanilaiseen lajiin!? (Joten sieltäkään niitä ei ole voitu lainata). Haidon Kumdo tämä Korealaisten kopioima laji Japanilaisesta Kendosta.. tulisiko se sieltä? Siinäkin myös käytetään esim Japanilaista perinteistä vaatetta Hakamaa! Mikä ei ole myöskään Korealainen vaatekappale.

27

4549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeza

      Joo, no tossa oli aikanaan paljon kaikenlaista markkinointisatua mukana. Oli muuten kamppailulajeissa muuten melko yleistä muutenkin vielä 80/90-lukujen puolella kun ninjahupussa ja salinnurkassa kiertopotkun vetämällä sai salit täyteen väkeä :)

      Niin ja markkinointi tuubahan muuten oli sitten ihan härmän jätkien kirjoittamaan ja huonosta korea-englannista tulkkaamaa tavaraa, joten siten en ihmettele vaikka papereissa olisi lukenut ties mitä :)

      Toi mestari mukana oli Myong Jae Ok, Hoijeonmoosool suurmestari 10dan. Erittäin pätevä kaveri, ja oli mukana näytöksissä siksi, että samalla pidettiin HJMS näytöksiä.

      • Han Moo Do

        Yong Suk on luonut toimivimman taistelutyylin, lajin kiertävät potkut ovt hämmästyttävän tehokkaita, kuusi vuotta olen treeannut ja käyn säännöllisesti muissa seuroissa myllyttämäss mm potkunyrkkeilijöitä ja nyrkkeilijöitä, myöskin bjj ja vapaa-ottelukavereitten kanssa treenaan ja sanon, että annan heille kyytiä.

        Kävin viime vuonna Tae Kon sm-kioissa ja otin hopeaa sarjassani ihan Han moon pohjalta, hävisin loppuottelun, koska vedin liian kovaa ja kaveri menetti hetkeksi tajuntansa.

        Kova laji ja kehittävä.


      • DeCarabas
        Han Moo Do kirjoitti:

        Yong Suk on luonut toimivimman taistelutyylin, lajin kiertävät potkut ovt hämmästyttävän tehokkaita, kuusi vuotta olen treeannut ja käyn säännöllisesti muissa seuroissa myllyttämäss mm potkunyrkkeilijöitä ja nyrkkeilijöitä, myöskin bjj ja vapaa-ottelukavereitten kanssa treenaan ja sanon, että annan heille kyytiä.

        Kävin viime vuonna Tae Kon sm-kioissa ja otin hopeaa sarjassani ihan Han moon pohjalta, hävisin loppuottelun, koska vedin liian kovaa ja kaveri menetti hetkeksi tajuntansa.

        Kova laji ja kehittävä.

        ...ja sitten heräät ja huomaat että sänky on märkä :D


    • Nimetön

      Minua ihmetyttää se, miksi sinua ihmetyttää tämä.

      Mitä tulee miekkailuun, niin mistä erotat japanilaistyylisen miekan korealaistylisestä miekasta? Kysyn vaan mistä? Korealaistyyliset lajit ovat usein lähtöisin japanalaisista tyyleistä. Hojoiluhistoria on koreassa huomattavast pidempi kuin suomessa. Minua ihmetyttää miten suomesta löytyy asiantuntijoita enemmän kuin lääkäri määrää. Hanmoodo ei ole HoiJeonMooSoolia,hapkidoa tai taekwondoa, se on vain yhden miehen keitos eri lajeista. Yhdessäkään edellämainituista lajeissa Jan Suk ei ole mestari. Taekwondosta oli kokemusta kohtaisesti ja sen vaikutus todella lajissa näkyy. Törkein väitös oli HoiJeonMooSoolin kohdalla. Se oli niin tökerö yritys, että alkoi paistaa läpi ja oli aika hanmoodon, siitä ei voi sanoa etteikö mestari osaisi lajiaan. Varmasti osaa kun kysessä on oma laji. Jos vähääkään tiedät tästä taustaa niin ymmärrät hyvin. Mailma on täynnä vastaavanlaisia lajeja.

      • Nimetön

        Korealaisista ja korealaisperäisistä lajeista löytyy kyllä erittäin hyviä kamppailulajeja ja korkeatasoista osaamista. Joskus kehnolla osaamisella yritetään ratsastaa hyvämaineisen lajin nimellä ja syntyy kaikenlaista paskaa. On saatu kusetuksella harrastajia, sekä emälajin suhteen voimakkaita ennakkoluuloja, on aika muuttaa lajin nimi ja tyyli. Perustellaan syyt nimenvaihdokseen erimielisyyksistä johtuviksi ja moititaan vielä alkuperäistä lajia ja sen pääopettajia. Erimielisyydet johtuvat näissä tapauksissa yleensä vain ja ainoastaan siitä, ettei osattu alkuperäistä lajia ja on käytetty tunnettua nimeä hyväksi ja kerrottu satuja harrastajille. Kun homma on alkanut haista, on perustettu oma tyyli (se on pitkän linjan mestarille oikeutettua, mutta oliko tässä tapauksessa kyse sellaisesta)ja näin päästy eroon kiusallisesta osaamattomuudesta lajin suhteen.


      • harrastaja vaan
        Nimetön kirjoitti:

        Korealaisista ja korealaisperäisistä lajeista löytyy kyllä erittäin hyviä kamppailulajeja ja korkeatasoista osaamista. Joskus kehnolla osaamisella yritetään ratsastaa hyvämaineisen lajin nimellä ja syntyy kaikenlaista paskaa. On saatu kusetuksella harrastajia, sekä emälajin suhteen voimakkaita ennakkoluuloja, on aika muuttaa lajin nimi ja tyyli. Perustellaan syyt nimenvaihdokseen erimielisyyksistä johtuviksi ja moititaan vielä alkuperäistä lajia ja sen pääopettajia. Erimielisyydet johtuvat näissä tapauksissa yleensä vain ja ainoastaan siitä, ettei osattu alkuperäistä lajia ja on käytetty tunnettua nimeä hyväksi ja kerrottu satuja harrastajille. Kun homma on alkanut haista, on perustettu oma tyyli (se on pitkän linjan mestarille oikeutettua, mutta oliko tässä tapauksessa kyse sellaisesta)ja näin päästy eroon kiusallisesta osaamattomuudesta lajin suhteen.

        Itse olen harrastanut lajia vuodesta 2001. Silloin kerrottiin että Young Suk on harrastanut useita kamppailulajeja vuosikymmenien ajan. Nämä arvot kustakin lajista olen häneltä nähnyt paperilla. Han moo do on Young Sukin itse kehittämä laji, jossa yhdistyy kamppailulajien eri osa-alueita. Eli ihan alusta alkean on minulla ainakin ollut tiedossa, että laji on hänen kehittämänsä.

        Eli ihan omalla nimellä on aina ratsastettu ja laji on aina ollut han moo do niminen.


      • JIDO
        harrastaja vaan kirjoitti:

        Itse olen harrastanut lajia vuodesta 2001. Silloin kerrottiin että Young Suk on harrastanut useita kamppailulajeja vuosikymmenien ajan. Nämä arvot kustakin lajista olen häneltä nähnyt paperilla. Han moo do on Young Sukin itse kehittämä laji, jossa yhdistyy kamppailulajien eri osa-alueita. Eli ihan alusta alkean on minulla ainakin ollut tiedossa, että laji on hänen kehittämänsä.

        Eli ihan omalla nimellä on aina ratsastettu ja laji on aina ollut han moo do niminen.

        Kirjoittaja ilmeisesti viittaa ratsastamisella meriittien luomistapoihin, niillä haettiin uskottavuutta lajin perustamiseen. Tässä kohtaa näkisin pientä heikkoutta kehittäjän itsetunnossa, mutta sehän on vain inhimillistä kun kehitellään toimintaa vieraassa ja oudossa maassa hakien kummajaisten hyväksyntää. Korealaisen silmin katsotuna kulttuuritonta maatamme on opetettava olemaan. Suomalaisillahan ei ole mitään kulttuuria ja ruokakin on suolalla maustettua klimppisoppaa.

        HJMS:n ja taekwondon kohdalla pientä ratsastamista näkisin. Vuosien kuluessa hanmoodo on varmasti kehittynyt paljon ja saanut omaleimaisuutensa. Alkuvaiheen liioitellut meriitit tekivät vain hallaa lajille. Vaatimattomuudesta olisi enemmän hyötyä lajin uskottavuuden kannalta. Pari dania taekwondossa ja muutamia vuosia korealaisiin lajeihin koreassa tutustunut korealainen olisi riitänyt kehittelemään uutta lajia suomessa ja vaalimaan harrastajiin hienoa kulttuuriaan.
        Korealaisilla opettajilla on yleensä hienoja elämänohjeita oppilailleen kuten vaatimattomuus, ne ohjeet vain harvemmin koskevat opettajia itseään.

        Lajina hanmoodo kehittyy koko ajan ja ottaa vaikutteita muista tyyleistä, se on pitkällä juoksulla myös vahvuus. Joissakin lajeissa kehittyminen on pysähtynyt ja säännöt jo vaativat tekemään kaiken niin kuin on ennenkin tehty. Katselin muutamia viikkoja sitten hanmoodo harjoituksia, joissa mustavöinen ohjaaja opetti lukkoja. Ohjaaja perusteli lukkoa pitäväksi ja yksityiskohtaiseti selitti sen eri vaiheita. Päin persettähän se meni jos tarkoitus oli hakea edes jollain tapaa toimivaa lukkoa ja pienellä korjauksella siitä olisi ihan toimiva tullutkin. Asiahan ei minulle kuulunut, enkä ulkopuolisena sitä neuvomaan lähde.
        Aikaa kun taas kuluu niin tämäkin virhe korjaantuu harjoittelun ja kilpailujen kautta kun joku keksii miten se lukotus toimii. Näin on ollut monissa tyyleissä ja tulee olemaan. Toisissa vain ollaan jo valovuosia edellä.
        Hanmoodo tosin sattaa olla omalla tavallaan edellä kävijä joissakin muissa osa-alueissa kampailun ja elämän välillä.


    • morkula

      Mites lajilla pyyhkii nykyään noin yleisesti? Harrastajamäärät kasvussa vai nousussa? Ainakin kilpailuissa harrastajamäärät ovat romahtaneet, mutta onko lajilla noin muutenkin lamakausi menossa? Lajin tilanteesta on todella, todella vaikea saada minkäänlaista tietoa koska HMD -aiheista foorumia ei ole ja hanmoodo.fi:stä on aika turha hakea informaatiota, sitä kun on siellä todella niukasti. Tuntuu että näistä asioista tietävät vain norsunluutornin sisäpiiriporukka(eli YS, IS ja 2.danit).

      Nuo uudistukset vaikuttavat hyvältä, etenkin tuo että 2.danit saavat vetää alempien vöiden vyökokeita ja perusleirejä.

      • harrastaja vaan

        Noh...edelleen olen nähny noista YS:än mainitsemista meriiteistä toditukset, joten siltä osalta uskon kyllä hänen lajitaustansa.

        Se osaako joku yksittäinen musta vyö jossan opettaa toimivaa lukkoa, ei ehkä kuitenkaan kerro tarkalleen siitä, mitä lajin perustaja opettaa? Jokaisella mustalla vyöllä kuitenkin oma tyylinsä opettaa..


      • Mikko Anttila

        Harrastaja määrät ovat tosiaan pudonneet parin vuoden takaisesta huipusta. Lajilla sinällään menee kuitenkin oikeen hyvin. Uudistuksia on tehty, ja nyt tehdään kovasti töitä lajin eteenpäin viemiseksi. Paljon on vielä uutta tulossa tämänkin vuoden aikana. Myös tiedottaminen hanmoodo.fiillä tulee lisääntymään ja muutenkin pyritään toimimaan entistä avoimemmin. Joten jatkossa sitä tietoa lajista ja toiminnasta löytyy varmasti paljon enemmän nettisivuilta.


      • että semmoista
        Mikko Anttila kirjoitti:

        Harrastaja määrät ovat tosiaan pudonneet parin vuoden takaisesta huipusta. Lajilla sinällään menee kuitenkin oikeen hyvin. Uudistuksia on tehty, ja nyt tehdään kovasti töitä lajin eteenpäin viemiseksi. Paljon on vielä uutta tulossa tämänkin vuoden aikana. Myös tiedottaminen hanmoodo.fiillä tulee lisääntymään ja muutenkin pyritään toimimaan entistä avoimemmin. Joten jatkossa sitä tietoa lajista ja toiminnasta löytyy varmasti paljon enemmän nettisivuilta.

        Sitä vaan pidemmällä mentäessä asia kostaantuu, kun pohjatyön ns. pioneerityön lajin eteen tehdään huonosti.

        Eri lajien treenajien keskuudesta tällaiset satujen sepitykset lajin historian, kehittäjien, ym. suhteen ei unohdu koskaan. Vaatii vaan paljon aikaa, että ne haihtuvat pikkuhiljaa tai niistä ei enää niin välitetä, tai niille ei ulkopuoliset enää jaksa nauraa.

        Aina kun aivan uusi kaveri kamppailulaji rintamalle astuu. Ei hän asioista, lajin synnystä ym. tiedä mitään, jolloin sillä ei ole merkitystäkään, mutta myöhemmin asia voi tulla ilmi ja laji voi silloin menettää kyseisen kaverin silmissä uskottavuutensa, menettää arvonsa, moraalinsa, ja pohjan koko hommalta. (Mikä on sääli sinäänsä).

        Jokainen kuitenkin hoitakoon asiansa ja lajin kehittämisensä niinkuin itse parhaaksi näkee. Kyllä sen sitten aina näkee mihin se johtaa..... vaikka kantapään kautta.

        Pitäkäähän kuitenkin HanMoodoo miehet huolta omistanne!


      • morkula
        Mikko Anttila kirjoitti:

        Harrastaja määrät ovat tosiaan pudonneet parin vuoden takaisesta huipusta. Lajilla sinällään menee kuitenkin oikeen hyvin. Uudistuksia on tehty, ja nyt tehdään kovasti töitä lajin eteenpäin viemiseksi. Paljon on vielä uutta tulossa tämänkin vuoden aikana. Myös tiedottaminen hanmoodo.fiillä tulee lisääntymään ja muutenkin pyritään toimimaan entistä avoimemmin. Joten jatkossa sitä tietoa lajista ja toiminnasta löytyy varmasti paljon enemmän nettisivuilta.

        Itse lopetin lajin pakon edessä kun seuran toiminta lakkasi. Olin itse lajissa jo kohtuu pitkällä, ja merkille pantavaa oli nimenomaa tuo kilpatoiminnan hiipuminen. Silloin kun lajia aloittelin ja kävin kilpailuissa oli mattoja muistaakseni 8kpl, mutta nykyään tuntuu että neljä tai jopa kaksi riittää ihan kansalliskilpailuissakin. Tämä on mun mielestä huolestuttavaa, ja asian korjaamiseksi pitäisi tehdä jotain (ja varmasti pyritään tekemään).

        Toivottavasti lajia pääsisi vielä harrastamaan tulevaisuudessa jossakin, sillä hyvin lämpimät muistot jäi muista harrastajista ja YS:sta. Nuo uudistukset myös lämmittävät kovasti mieltä, ja ovat juuri sitä mitä laji kaipaa etenkin Pohjois-Suomen alueella.

        Harrastajamäärät saisi nousuun lisäämällä realistisuutta. Se on kuitenkin se juttu jota Suomessa arvostetaan. Päähän lyönnit edes harjoituksissa (sekä näihin liittyvä VT-leiri) olisivat aivan ehdottoman tärkeitä uudistuksia. Nykyään päähän lyönnit ja NIILTÄ SUOJAUTUMINEN ovat aivan lapsen kengissään, vaikka kysymys on itsepuolusteksen ja realismin suhteen hyvin, hyvin oleellisesta asiasta. Sama koskee tietysti alapotkuja, mutta päähänlyönnit ovat mun mielestä paljon kriittisempi asia. Niin hieno liike kuin jokin mammutti esimerkiksi onkin se on itsepuolustuksen kannalta turhaakin turhempi tekniikka. Ruumiinhallinta mielessä ehkä ihan käyttökelpoinen kyllä.

        Musta tuntuu että Suomessa ei arvosteta näyttävyyttä. HMD on todella näyttävä laji jossa näkyy kaiken maailman helikopteripotkuja ym. upeita, akrobaattisia tekniikoita mutta tavallinen ihminen joka on kiinnostunut itsepuolustuksesta ei välitä noista tuon taivaallista. Päin vastoin. Tämä väite perustuu käymiini keskusteluihin muiden lajien ja myös lajia harrastamattomien ihmisten kanssa.

        Suurista puutteista huolimatta laji on ja tulee olemaan mulle rakas. Todella monipuolista treeniä (verrattuna esim. judoon)ja erittäin mukava ilmapiiri takasivat sen että viihdyin lajin parissa mainiosti tuon neljä vuotta. Jos mahdollisuus tulee, viihdyn varmasti vielä lisää.


      • DGHGFJYHG
        harrastaja vaan kirjoitti:

        Noh...edelleen olen nähny noista YS:än mainitsemista meriiteistä toditukset, joten siltä osalta uskon kyllä hänen lajitaustansa.

        Se osaako joku yksittäinen musta vyö jossan opettaa toimivaa lukkoa, ei ehkä kuitenkaan kerro tarkalleen siitä, mitä lajin perustaja opettaa? Jokaisella mustalla vyöllä kuitenkin oma tyylinsä opettaa..

        "Noh...edelleen olen nähny noista YS:än mainitsemista meriiteistä toditukset, joten siltä osalta uskon kyllä hänen lajitaustansa"

        Tuo ei vielä paljon kerro. Mitä todistuksia ja mistä meriiteistä? Ansaittuja vai saatuja todistuksia, niissäkin on eroja. En tiedä mestarin todistuksista mitään, mutta väitteesi oli vain kirjoitus nimerkin takaa vailla minkäänlaista faktaa. Tuollaiset kirjoitukset vain herättävät ennakoluuloja. Jos esitetään asioita faktoina, on oltava jotain dokumenttia vastineeksi. Muussa tapauksessa puheet ovat vain löpinää. Kenen myöntämiä ja missä ajassa saatuja, sekä missä harjoittelu tapahtunut yms..Opettajia jotka tunnustavat väitteet todeksi, sekä todistuksen aitous. Osaatko erottaa korealaisen itse väsäämän todistuksen aidosta? Oletko nähnyt aitoja tkd:n ja HJMS:n todistuksia? Niissä on sarjanumerot, leimat ja myöntäjät, sekä järjestön tunnukset.


      • asdasda

        Tuntuu aika monella paikkakunnalla hanmoodon harrastaminen hiipuneen. Alku innostuksen jälkeen on ihan normaalia, että osa porukasta jää pois, mutta kuinkahan monella on toiminta loppunut kokonaan?


      • mgwerig
        asdasda kirjoitti:

        Tuntuu aika monella paikkakunnalla hanmoodon harrastaminen hiipuneen. Alku innostuksen jälkeen on ihan normaalia, että osa porukasta jää pois, mutta kuinkahan monella on toiminta loppunut kokonaan?

        helpommalla pääset kun luettelet missä nykyään treenataan. On aikamoinen kato käynyt..


      • Mikko Anttila
        mgwerig kirjoitti:

        helpommalla pääset kun luettelet missä nykyään treenataan. On aikamoinen kato käynyt..

        Suomessa on tällä hetkellä 54 toimivaa seuraa ympäri suomea. Tiputusta on toki paljon huippu vuosista, mutta onhan seuroja aikoinaan perustettu muutaman tuhannen ihmisen kyliinkin. Nykyisin toimivat seurat ovat lähes kaikki vakaalla pohjalla, ja joitan uusiakin on tullut, joten laji on mielestäni ihan hyvällä pohjalla.


      • treenaja kauhavalla
        Mikko Anttila kirjoitti:

        Suomessa on tällä hetkellä 54 toimivaa seuraa ympäri suomea. Tiputusta on toki paljon huippu vuosista, mutta onhan seuroja aikoinaan perustettu muutaman tuhannen ihmisen kyliinkin. Nykyisin toimivat seurat ovat lähes kaikki vakaalla pohjalla, ja joitan uusiakin on tullut, joten laji on mielestäni ihan hyvällä pohjalla.

        Ihan tässä lähiaikoina oli Kauhavan seuran tulevaisuus vaakalaudalla. Nyt on ilmeisesti tulemassa EP:n seurojen yhdistyminen ja siksi myös vetäjiä Kauhavallekkin saattaa riittää....En nyt sanoisi että pienempien kaupunkien seurojen pysyvyys on vakaalla pohjalla. Kuten tämä kauhavan tapaus kertoo...Kuitenkin alunperin HMD perustettiin tänne.
        I'll be watching you Mikko Anttila.


      • Mikko Anttila
        treenaja kauhavalla kirjoitti:

        Ihan tässä lähiaikoina oli Kauhavan seuran tulevaisuus vaakalaudalla. Nyt on ilmeisesti tulemassa EP:n seurojen yhdistyminen ja siksi myös vetäjiä Kauhavallekkin saattaa riittää....En nyt sanoisi että pienempien kaupunkien seurojen pysyvyys on vakaalla pohjalla. Kuten tämä kauhavan tapaus kertoo...Kuitenkin alunperin HMD perustettiin tänne.
        I'll be watching you Mikko Anttila.

        Siksipä juuri tässä töitä tehdään ja kehitellään uusia ajatuksia, että pystytään vakauttamaan niidenkin seurojen tilaa joilla menee nyt heikommin. Seurojen yhdistäminen on hyvä vaihtoehto kohdistaa resursseja siihen tärkeimpään, eli reenaamiseen. Ja vahdi vaan, ei se haittaa.


      • miikasy
        Mikko Anttila kirjoitti:

        Siksipä juuri tässä töitä tehdään ja kehitellään uusia ajatuksia, että pystytään vakauttamaan niidenkin seurojen tilaa joilla menee nyt heikommin. Seurojen yhdistäminen on hyvä vaihtoehto kohdistaa resursseja siihen tärkeimpään, eli reenaamiseen. Ja vahdi vaan, ei se haittaa.

        Itse jouduin lopettamaan tuon lajin valtavan kaluni vuoksi. Se oli aina tiellä, mestari huomasi sen ja opetti "lähitaistelutekniikoita" takahuoneessa.


      • kicker
        miikasy kirjoitti:

        Itse jouduin lopettamaan tuon lajin valtavan kaluni vuoksi. Se oli aina tiellä, mestari huomasi sen ja opetti "lähitaistelutekniikoita" takahuoneessa.

        Suomi24 on kuuluisa sen trollaajien paljoudesta jotka eivä osaa keskustella asiallisesti, tai jos nyt ylipäätäänsä jotain tajuavat.


      • uteliaisuus heräsi

        Ensiksi haluaisin korostaa etten ole ks. lajia harjoitellut ja tarkoitukseni ei ole millään tavalla loukata lajia/harrastajia. Enemmänkin haluaisin tietää faktoja pitkäaikaisilta harrastajilta.

        Edellisiltä lajin harrastajilta olen kuullut mm.että siinä 1990-luvun loppupuolella, tämä mestari kierteli perustelemassa seuroja ympäri suomea, ilmeisesti hyvin kiireisenä, ja vöitäkin sillon sateli melkosen nopeasti. Kunnioitan sinänsä lajin kehittäjää, olen nähnyt hänen kadehtittavaa tekniikkaansa mm. korkeat hypyt jne. mutta joissan määrin siinä haiskahtaa jonkinlainen rahastuksen maku, seurat alkavat alkavat kaatua siihen ettei päteviä vetäjiä enää löydykään, ihan joka paikkakunnalta. Mutta nämähän ovat huhupuheita. Laji sinänsä näyttää mielenkiintoiselta ja monipuoliselta. Mutta jos juuri ensimmäisen vyön suorittanut harrastaja määrätään pitämään alkeiskurssia se ei vaikuta mielestäni kovin vakuuttavalta toiminnalta, ensimmäinen vyö kai suoritetaan HMD piireissä 2-4kk harjoittelun jälkeen tosin tämä on vanhaa tietoa, voi olla että kriteerit ovat muuttuneet.


      • tomtom
        Mikko Anttila kirjoitti:

        Siksipä juuri tässä töitä tehdään ja kehitellään uusia ajatuksia, että pystytään vakauttamaan niidenkin seurojen tilaa joilla menee nyt heikommin. Seurojen yhdistäminen on hyvä vaihtoehto kohdistaa resursseja siihen tärkeimpään, eli reenaamiseen. Ja vahdi vaan, ei se haittaa.

        Hlökohtainen mielipide on, että seuran pyörittäminen ei itsessään ole niin hurjan kuormittavaa tai muutakaan ylitsepääsemätöntä.

        Oma strategia olisi kierrättää ruskea- ja mustavöisiä alueiden seuroissa pitämässä harjoituksia ja samalla antamassa harjoitusten vetäjille lisää "näkemystä" treenejen pitoon.
        Pieni kierto on aina hyvästä :)
        Samalla kouluttaa seuran vetäjiä leireillä tms..

        Toki jos seurojen pyörittämistä tahtoo helpottaa, niin kirjanpidon jne hoitaminen liiton taholta olisi helpotus varmasti monelle pienelle seuralle.


    • tietoinen asiasta

      "On se hyvä, että nyt jo muutaman vuoden ajan on avoimesti jo kerrottu ja tunnustettu, että Han Moo Do on täysin korealaisen Yong Suk:in "kehittämä" laji"

      Outoa mutta minulla tämä on jollakin tavalla ollut tiedossa -90 luvun lopppuolella, siis niinä aikoina kun laji alkoi tulla jollain tapaa tunnetuksi. Mutta kaipa se niin on että nämä taistelulajit ovat jonkinlainen trendi juttu. Ikävä katsoa että vanhat juuret omaavat lajit mm. Okinawalaisia peruja olevat lajit eivät enää saakaan niin paljon harrastajia näiden uusien trendilajejen vuoksi. Näissä vanhoissa lajeissa kunnioitetaan/kehitetään myös sitä budo-henkeä,joka nykyisistä lajeista on kadonnut lähes olemattomiin.Mutta en syytä tästä yksin Han Moodoa, kokoajanhan näitä uusia lajeja pukkaa, taitaa nuo lukkopainit ja muut krav magat olla tällä hetkellä pop ja mitkä lie pääasiallisesti naisille suunnatut fitness martial arts yhdistelmät. Mutta jotain positiivista näissä uusissa tuulissa silti on, vaikka ne ovatkin varsin brutaaleja ovat seurat käsittääkseni hyvin tarkkoja harrastajien rikorekistereistä ym. jota voisi verrata tietynlaiseen budo-henkeen ja itsekuriin, mutta ei kuitenkaan täysin sama asia.

    • seuraava video
      • Lähdekritiikki

        Äijä vaikutti vähän jälkeenjääneeltä. Joka tapauksessa ymmärsin sen niin, että Koreassa olisi vastaava kamppailulaji jo olemassa, ja Young Suk ja He-Young Kim olisivat nyysänneet sen itselleen. Oikeasti, uskooko tähän kukaan?

        On totta, että jenkeissä on Han Mu Do-niminen laji, mutta pienellä videokatsauksella huomaa, että tekniikat näyttää aika erilaisilta Han Moo Doon verrattuna. Englanninkielinen Wikipedia huomauttaakin, ettei näitä tule sotkea toisiinsa. Han Mu Dolla on ollut useita eri nimiä, nykyinen vakiintui -91. Eikä nimien sanankaltaisuudessa ole ongelmaa, kunhan korostetaan, että kyseessä ovat eri lajit.

        Videon äijä itsekin sanoi, että nämä miehet lisäsivät omiaan ja muuttivat sisältöä. Mikä tässä silloin olisi muka varastamista? Tuosta "ulos potkimisesta" en tiedä, mutta rankatkin erimielisyydet on aika tavallisia, mm. Bruce Leelläkin oli riitaa omien opettajiensa kanssa. Voimme varmaan kysyä Young Sukilta itseltään, kun hän palaa Koreasta kesän jälkeen.


      • tsahtsah

        tosi välkkyä :)) "Huippu" ulosanti asioissa.
        joo... ei viitsi edes kommentoida enempää (piste) .


      • nappul
        Lähdekritiikki kirjoitti:

        Äijä vaikutti vähän jälkeenjääneeltä. Joka tapauksessa ymmärsin sen niin, että Koreassa olisi vastaava kamppailulaji jo olemassa, ja Young Suk ja He-Young Kim olisivat nyysänneet sen itselleen. Oikeasti, uskooko tähän kukaan?

        On totta, että jenkeissä on Han Mu Do-niminen laji, mutta pienellä videokatsauksella huomaa, että tekniikat näyttää aika erilaisilta Han Moo Doon verrattuna. Englanninkielinen Wikipedia huomauttaakin, ettei näitä tule sotkea toisiinsa. Han Mu Dolla on ollut useita eri nimiä, nykyinen vakiintui -91. Eikä nimien sanankaltaisuudessa ole ongelmaa, kunhan korostetaan, että kyseessä ovat eri lajit.

        Videon äijä itsekin sanoi, että nämä miehet lisäsivät omiaan ja muuttivat sisältöä. Mikä tässä silloin olisi muka varastamista? Tuosta "ulos potkimisesta" en tiedä, mutta rankatkin erimielisyydet on aika tavallisia, mm. Bruce Leelläkin oli riitaa omien opettajiensa kanssa. Voimme varmaan kysyä Young Sukilta itseltään, kun hän palaa Koreasta kesän jälkeen.

        Asiaa kun pohtii... Han Moo Do:n nettisivuhan oli ennen www.hanmoodonet.com. Mistä lie tullut ;)

        Ilmeisesti kyseessä on lähinnä nimen räikeä kopiointi.. Tekniikathan ovat HMD:ssa (YS:n opettamassa) muutuneet alkuajoista todella paljon.
        Han Moo Do:n piti muuten vaihtaa nimensä Chi Woo Do:ksi mutta tästä ilmeisesti luovuttiin.. tai ainakin asia lakaistiin maton alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe