Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi...

angi

Mahdollisuus on aina olemassa että jäisitte leskeksi... Huolehtikaa että teillä kummallakin on oma tili pankissa. Se henkilökohtainen. Jos jäät leskeksi jäädytetään kaikki kuolleen omaisuus niin pitkäksi ajaksi kun perunkirjoitus on suoritettu. Perun kirjoitus aika voi venyä jopa kolmeenkuukauteen.

40

1916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se perunkirjoitusaika

voi venyä vuosiinkin. ennen kuin pankki on tyytyväinen. Vaikka perintöverot sun muut olisi hoidettu vuosia sitten ja "verovaltiokin" tyytyväinen. Jos perikunta omiaan hakee, ei onnistu kuin haulikolla. Siitä taas ei pankkineidit ja poliisipojat oikein tykkää. :)))

Oma ratkaisuni: Lapsillani on täysi valtuutus pankkitileille. Voivat jo nyt hakea henkkarit vain näyttämällä, mitä tarvitsevat.

Ja jos sellainen "mahdottomuus" sattuisi, että tulisi aika "potkaista tyhjää", hakevat sitten loputkin. Ei ole pankkiirilla mitään nikottelemista.

• angi

minkään kokoinen herra ei daami joten odotettava on rahojen ulos ottoa vaikka kuinka kauan.

• angi kirjoitti:

minkään kokoinen herra ei daami joten odotettava on rahojen ulos ottoa vaikka kuinka kauan.

On varmaan pankista kiinni. Äitini kuoltua yksi sisaruksistani hoiteli raha-asiat eikä ollut mitään vaikeuksia tilin käytössä.

Loput rahat sitten joskus tuli meidän pankkitileille. Kyseinen pankki sijaitsee pienessä "maalaiskaupungissa".

• angi
        Tellastiina kirjoitti:

On varmaan pankista kiinni. Äitini kuoltua yksi sisaruksistani hoiteli raha-asiat eikä ollut mitään vaikeuksia tilin käytössä.

Loput rahat sitten joskus tuli meidän pankkitileille. Kyseinen pankki sijaitsee pienessä "maalaiskaupungissa".

kunnalla koko ikänsä hänet tunnettiin erittäin hyvin pankissa. Vaikkei sekään saisi olla syy että rahoihin voitaisiin koskea ennen perunkirjoitusta. Koska aina voi olla jakajia enemmän kuin on tiedossa. Paperit on ensin saatava kaikki kokoon ennen kuin rahoja luovutetaan jälkeläisille.

• Yksi yhteinen tili riittää!

Käyttöoikeus "herra x TAI rouva y" riittää kumman tahansa käyttöön!

Herra x ja rouva y vaatii molempien hengissäolon.

Yhteisellä käyttelytilillä on vähintään vaimon vuoden nettoeläkkeen verran (=pieni eläke).

Jos sekään ei riittäisi niin uskon vahvasti asian järjestyvän pankissa.

• angi

ja pysyy pankissa siihen saakka. Lainaa voit ottaa josta maksat koron sitten kun saat omasi ulos.

• angi kirjoitti:

ja pysyy pankissa siihen saakka. Lainaa voit ottaa josta maksat koron sitten kun saat omasi ulos.

vastaukseeni - ei tarvittu Maamme-laulua, kun tiliä voi yksi perillisistä käyttää.

• angi
        Tellastiina kirjoitti:

vastaukseeni - ei tarvittu Maamme-laulua, kun tiliä voi yksi perillisistä käyttää.

itselle kävi kun mieheni Isä muutti maallista majaa tuntemattomaan. Niin hänen rahat jäädytettiin kunnes perunkirjoitukset oli valmiit. Perunkirjoituksessa laskettiin rahat ja menot ja ylijäämä. Perun kirjoitukset kun päättyi tai oli hoidettu niin yksi lapsista sai luvan maksaa velat ja myydä jäämistö ja joutui hoitamaan perinnöt.

• sanamuoto
        angi kirjoitti:

Hra TAI rva niin ei pienimpiäkään vaikeuksia!

Hra JA rva niin pennoset pysyvät hapatissa perunkirjoitukseen saakka.

Ei tämän monimutkaisempaa!

• ibiza*

mutta molemmilla käyttöoikeus kummankin tiliin... Toisen "poismennessä" molemmat tilit käytettävissä jälkeenjääneellä... Näin oli meillä eikä mitään ongelmia pankin kanssa...

• 1943

meillä oli käyttöoikeus toistemme tileihin. Mieheni kuoltua se helpotti huomattavasti asioiden hoitoa. Nyt hoitelen kuolinpesän asioita ja lapseni ovat antaneet minulle valtakirjan. Jos olisivat olleet alaikäisiä, asioiden hoitaminen olisi huomattavasti vaikeampaa.

• RosaLiiin

meilläkin hyvin, ei mitään ongelmia.
        Ennen perunkirjoituksia tulevia maksuja voi laittaa kuolinpesän lukuun, niin saa tarvittavat hautaus yms kulut maksettua vainajankin tililtä.

Yhtä tärkeää kuin katsoa, että tilit ovat kunnossa on laittaa myös testamentit ja muut paperit ajan tasalle ja molempien on hyvä olla selvillä vielä kaikista papereista. Olen sanonut nuorillekin, varsinkin jos on lapsia, että laatikaa ihmeessä testamentti. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja eihän se haittaa jos sitä ei tarvitsekkaan, ja sitä voi aina elämäntilanteen muuttuessa muuttaa.

• angi

toimi väärin. Koska tässä on kyse omaisuuden arvosta joka tulee ylös perunkirjoitukseen ja täten rintaperillisen oikeus vanhempaansa. Aina pitää tutkia onko poismenneellä ulkopuolisia rintaperillisiä maailmalla..

• angi
        1943 kirjoitti:

meillä oli käyttöoikeus toistemme tileihin. Mieheni kuoltua se helpotti huomattavasti asioiden hoitoa. Nyt hoitelen kuolinpesän asioita ja lapseni ovat antaneet minulle valtakirjan. Jos olisivat olleet alaikäisiä, asioiden hoitaminen olisi huomattavasti vaikeampaa.

nimenomaan aloitin tämän aiheen ja tarkoitin sitä myös. Tietenkin tämä sivu taitaa olla liian ikääntyneiden ihmisten sivu, tarkoitan ettei kenelläkään tämän ikäisellä voi olla ala-ikäisiä lapsia.

• Nimetön
        angi kirjoitti:

toimi väärin. Koska tässä on kyse omaisuuden arvosta joka tulee ylös perunkirjoitukseen ja täten rintaperillisen oikeus vanhempaansa. Aina pitää tutkia onko poismenneellä ulkopuolisia rintaperillisiä maailmalla..

angi, angi otsikolla Teidän pankki, nyt sotket kyllä pahasti asioita. Omaisuuden arvo kyllä tulee perunkirjoitukseen ja sehän on tietysti tiedossa. Ei se muutu siitä, että pannaan laskut ja hautajaiskulut maksuun. Perunkirja on paperi, jossa kerrotaan kuolinpäivän tilanne. Se on verotuksen ja perinnönjaon lähtökohta.

Kuolinpesän juoksevien asioiden hoitaminen ei muuta tilannetta miksisään. Ne rahat menis tileiltä joka tapauksessa.

Rintaperillisten oikeudella ei ole sitten niin himpun vertaa tekemistä tämän asian kanssa. Se ei miksikään muutu. Kyse on vain kirjaamisesta ja laskemisesta.

• elämä on

Elämän tapoja on monenlaisia. Meillä oli aina eri tilit, ensimmäisiä avioliittovuosia lukuun ottamatta. Silloin valitettavasti kävi niin, että mieheni tyhjensi yhteisen tilin mille olin säästänyt koko syksyn, ja jouduin elämään 50 markalla vauvan kanssa kuukauden.
      Siinä oli leikki kaukana, onneksi olin juuri mennyt äitiysloman jälkeen töihin pankkiin, ruoka ja kahvi kuului luontaisetuihin. Vuokran olin maksanut viimeisestä äitiyspäivärahasta ja ostanut kuukausilipun.
      Mieheni oli laivalla töissä eikä edes ottanut yhteyttä viiteen viikkoon, häpesi varmaan tekosiaan.
      Sen jälkeen avasin oman tilin, minne palkka meni ja mille miehelläni ei ollut asia. Näitä taloudellisia katastrofeja hän järjesti myöhemminkin tasaiseen tahtiin, hyvä mies, mutta rahankäyttö aivan p….stä. Eikä rahankäytöstä saanut puhua, silloin ovet paukkui ja herra häipyi uhkailujen saattelemana kapakkaan.

• angi

tänäpäivänäkin jokaisen vanhemman pitäisi valistaa lapsiaan tämän tili asian hoitamisesta että älyäisivät laittaa omat tilit ja päättää kuka maksaa mitäkin laskuja ja kuka hankkii ruuat. Meillä on aina ollut omat säästöt ei ole tarvinnut tapella rahasta. Elämä on näin ollen helppoa.

• hillopurkki

Heippa, minä täällä taas! Sinä et muuten taida nukkua paljon?

Olen aktiivisesti yrittänyt olla ajattelematta sitä tilannetta, sillä en todellakaan ymmärrä miten kestäisin sen - koko maailmani romahtaisi. Olemme olleet yhdessä teini-ikäisistä saakka ja mieheni on minulle vielä niin mahdottoman rakas -kaikki kaikessa.

Mutta eikä sitä omaa eläkettä kuitenkin saa nostaa, vaikka se tulee yhteiselle tilille? Onhan meillä toki eri tilitkin, mutta eläkkeet tulevat samalle yhteiselle.

• angi

eläkkeesi omalle tilillesi tai mene kysymään pankista miten he toimivat jos sattuisi niin kamala asia? Elämästä kun ei koskaan tiedä sen olen oppinut lähipiirissäni tietämään viimeaikoina...

• Pirre*

ovat rahat ja tilit, mutta kirsturahat on oltava aina jemmassa.

• angi

aina jälkeen jäänyt on huonommassa tilassa. Kuollut ei tarvitse ruokaa eikä muutakaan maallista. Näin se vaan on..

• että jäisin

leskeksi, on jo 15 vuotta kohta, kun jäin, eikä käy kateeksi niitä jotka jäävät. 46-vuotiaana, että näin.

• MUMMELI1

Omalla tilillä on rahaa ja olen jonkun verran sijoittanut varmoihin rahastoihin.
        Rahat ovat invaliliteetti korvauksia liikennevahingosta josssa loukkaannuin. Katson että nämä rahat ovat omiani.Olen tosin näistärahoista ostanut puolisolle auton ja veneen.
        Ajattelen että tarvitsen näitä rahoja joskus hoitooni kun en itse kykene hoitamaan itseäni.
        Perintöjä olen saanut myös ja ne katson omaksi rahakseni. Lapsille olen lahjoitellut lain sallimissa rajoissa.
        Puoliso pärjää vielä tätä nykyä omillaan ja hänkin sai perintöjä jotka saa itse käyttää.
        Käyttötili on yhteinen johon menee kuukausittain tulevat rahat ja menot maksetaan sieltä.
        Lomaraha tili on olemassa ja sinne laitetaan kumpikin 100 € kuukaudessa.

• angi

Että niin nuorena olet joutunut luopumaan rakkaastasi. Toivottavasti olet kuitenkin onnellinen nyt...?

• angi
        MUMMELI1 kirjoitti:

Omalla tilillä on rahaa ja olen jonkun verran sijoittanut varmoihin rahastoihin.
        Rahat ovat invaliliteetti korvauksia liikennevahingosta josssa loukkaannuin. Katson että nämä rahat ovat omiani.Olen tosin näistärahoista ostanut puolisolle auton ja veneen.
        Ajattelen että tarvitsen näitä rahoja joskus hoitooni kun en itse kykene hoitamaan itseäni.
        Perintöjä olen saanut myös ja ne katson omaksi rahakseni. Lapsille olen lahjoitellut lain sallimissa rajoissa.
        Puoliso pärjää vielä tätä nykyä omillaan ja hänkin sai perintöjä jotka saa itse käyttää.
        Käyttötili on yhteinen johon menee kuukausittain tulevat rahat ja menot maksetaan sieltä.
        Lomaraha tili on olemassa ja sinne laitetaan kumpikin 100 € kuukaudessa.

mihin rahat menee ja mistä tulee. Pääasia oli että pärjää jos aika toiselta loppuu kesken.. Monella on tietysti erittäin hyvin, mutta on heitäkin joilla ei raha tee patoja. Katsoisin että he ovat enemmän onnellisia joilla on vähiten rahaa. Vaikka niinkin sanotaan että raha rauhoittaa...

• angi

Minä otin pois tämän aloituksen hetken kuluttua kun huomasin että on hiukan kiusallinen aloitus.

Minua ihan pyörrytti kun näin aloitukseni täällä kuitenkin????????

• 60män

Meillä oli eri tilit vaimon kanssa, mutta halusimme ne yhdistää, koska meidän rahat ovat meidän mielestä yhteiset, eli siis luotamme toisiimme 100%:sesti.
      Kysymme silloin pankin mielipidettä kuoleman sattuessa ja se oli, että jos valitsemme tai-tilin, niin rahat menee toisen kuollessa puoliksi ja toinen puoli jäädytetään perunkirjoitukseen asti.
      Jäljelle jääneen eläke menee tietysti hänen käyttöönsä.
      Täytynee tarkistaa asia vielä varmuuden vuoksi.

• angi

..koskaan ei voi tietää mitä muutoksia tekevät unohtaen siitä tehdä ilmoituksen. Ottakaa vaikka todistus mustaa valkoisella että on mistä näyttää ettei kukaan pysty muutteleen sanomisiaan.

• OMAT

tilit. Toisinnaan emme tiedä kummalla on enemmän rahhoo. Hyvin me oomma pärjänneet ei oo tarvinna ääntä korottaa jos rahhoo tarvii senkun hakee OTOSTA.

• Pelle1Peloton

Olkoon puolisoilla yhteinen tili, johon molemmilla käyttöoikeus.

Toisen puolison kuollessa myös leskeksi jääneen käyttöoikeus raukeaa.

Perunkirjoituksen yhteydessä selvitetään virallisiin asiakirjoihin nojaten kuolinpesän osakkaat. Vainajan tiliä käyttää kuolinpesä; siis kaikki osakkat yhdessä!

Useinmiten osakkaat antavat jollekin henkilölle, usein joku osakkaista, valtakirjat kuolinpesän asioiden hoitoon. Näillä valtakirjoilla sitten pankinkin tili aukeaa pesänhoitajalle.

Menettelyn tarkoitus on suojella kaikkia osakkaita mahdollisilta väärinkäytöksiltä.

Nimimerkillä: "muutamia pesiä hoitanut"

• mikä on systeemi

Miten käy jos yksinäinen on rutiköyhä,
        vain kaikkea luottoja käyttänyt, noita lainaajia kun on aina pilvin pimein, että kohta ollaan vain velkakortti kierroksessa, missä takaajiakaan ei tarvita. On kaiken näköiset luottokortit, mistä nämä sitten omansa ottavat kun luotonsaaja kuolla kupsahtaa. Vai onko niissä niin hyvät korot että on jo omansa saaneet, ja siksi ei ole tarvi takaajiakaan eikä mitään omaisuutta kysellä, kun ei monellakaan ole muuta kuin vähän maata kynnen alla, mutta näitä lainoja sitäkin enemmän.
        Lapsethan ei joudu kenenkään luottoja makselemaan,kun ei ole yhteistä talouttakaan.

• maksajat
        mikä on systeemi kirjoitti:

vain kaikkea luottoja käyttänyt, noita lainaajia kun on aina pilvin pimein, että kohta ollaan vain velkakortti kierroksessa, missä takaajiakaan ei tarvita. On kaiken näköiset luottokortit, mistä nämä sitten omansa ottavat kun luotonsaaja kuolla kupsahtaa. Vai onko niissä niin hyvät korot että on jo omansa saaneet, ja siksi ei ole tarvi takaajiakaan eikä mitään omaisuutta kysellä, kun ei monellakaan ole muuta kuin vähän maata kynnen alla, mutta näitä lainoja sitäkin enemmän.
        Lapsethan ei joudu kenenkään luottoja makselemaan,kun ei ole yhteistä talouttakaan.

sitä olen myös ihmetellyt,
        mainostetaan vain sillä,
        että jos ei ole häiriöitä
        luottotiedoissa niin saat lainaa,
        jopa 20 000 euroa, samoin joku
        käyttöluotto, aina vain nostetaan
        luottoa, kun vain olet hoitanut
        maksusi ajallaan, eikä ole
        ollut maksu häiriöitä.
        Ei lapsille jää sellaista perintöä
        että maksajaksi joutuvat, ja jos
        ei ole mitään perittävää muutenkaan.

• 1943

että kuolinpesä asetetaan konkurssiin. Silloin ei perillisten tarvitse maksaa velkoja. En ole paremmin perehtynyt asiaan.

• angi

...asian kuten se on.

• angi

vastaus kysymykseesi.. Eli korot ovat niin korkeat että velka on maksettu. Mutta jos kuolleella on omaisuutta niin kyllä he vielä haluavat velat takaisin. Nehän lasketaan perunkirjoituksessa miinukseksi perintöön. Elikä miinus voi olla yhtäkuin ei perillisille mitään perintöä, kaikki menee velkoihin.

• angi
        1943 kirjoitti:

että kuolinpesä asetetaan konkurssiin. Silloin ei perillisten tarvitse maksaa velkoja. En ole paremmin perehtynyt asiaan.

koko asiasta kuin osan.

• Nimetön

Vainajan tiliä ei nyt ihan kivikovaksi jäädytetä. Pankilla on tiedossa kuolinpäivän saldo. Sen jälkeen ei todellakaan tarvitse mennä ottelemaan velkaa mistään.

Kaikki vainajan nimellä tulevat laskut esim vuokra, sähkö, arkku ja muut selkeät jutut, samoin hautajaisiin liittyvät, voi maksaa vainajan tililtä. Ei myöskään tarvitse sen kummempia valtakirjoja kaikilta 56 perilliseltä. Näin se meillä meni, kun asiat hoidetaan järkipankissa ja hoitajat ja virkailijat osaavat asiansa. Kuitit liitetään sitten perunkirjoituksessa kuluihin. Ei tarvitse suvun ottaa velkaa. Samoin voi irtisanoa tarpeettomat lehdet ym asiat, joita vainaja ei tarvitse ja joita on turhaa maksella.

Ei tarvitse myöskään nyt alkaa haalia kasaan kantajia. Hautaustoimisto järjestää vaikka 10 kantajaa, jos haluatte.

• angi

tiesit hyvän ratkaisun. Mutta näin ei ole joka paikkakunnalla joten ottakaa selvää asioista..."

• hoitaa

Minä en saanut hoitaa mitään miesvainajani pankkiasioita ilman että sain hänen lapsiltaan aikaisemmasta avioliitosta valtuudet sekä myös meidän yhteiseltä lapselta joten eri pankeissa on näköjään eri systeemit.
        Ihmetytti kyllä että kun tarvitsin mieheni lääkekuluista yhteenvedon sinnekin tarvitsin taas jokaiselta allekirjoituksen kun taas KELAlta sain ne mieheni sairasvakuutuskortilla ja kertomalla miksi ne tarvitsen.

• Pelle1Peloton
        hoitaa kirjoitti:

Minä en saanut hoitaa mitään miesvainajani pankkiasioita ilman että sain hänen lapsiltaan aikaisemmasta avioliitosta valtuudet sekä myös meidän yhteiseltä lapselta joten eri pankeissa on näköjään eri systeemit.
        Ihmetytti kyllä että kun tarvitsin mieheni lääkekuluista yhteenvedon sinnekin tarvitsin taas jokaiselta allekirjoituksen kun taas KELAlta sain ne mieheni sairasvakuutuskortilla ja kertomalla miksi ne tarvitsen.

Niin se on. Joskus kohtuuttomalta näyttävä pankin tai viranomaisen toiminta on tarkoitettu vain kuolinpesän eduksi. Meillä Suomenmaassa tämä asia on hoidettu hyvin.

Pääsääntöisesti todellakin, kuolinpesän taloudellisia asioita voidaan hoitaa vasta perunkirjoituksen jälkeen ja sittenkin vain valtuutetun pesänhoitajan toimesta.
        Vainajan välittömät, kiistattomat sitoumukset (vuokra,sähkälasku,hautajaiskulut,yms) pankki maksaa kuolinpesän tililtä ilman pesänhoitajan toimeksiantoa. Muilta osin tilit on suljettu, kunnes valtakirjoja näkyy.

Jos jotkut pankit tästä poikkeavat, tekeät sen omalla riskillään.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      157
      5755
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3554
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      75
      2474
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2049
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1832
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      42
      1799
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1730
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1616
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1472
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      37
      1378
    Aihe