FirmanPerustusKokemuksia!!

namisuku

Täma Keskustelu ON vapaa ja Toivon Mukaan tulee muodostumaan Viisaittein ja Kokeneiden Vinkkeihin, faktoihin ja Tietoihin=D
Eli mistä ja mitä Aluksi?

59

1532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • namisuku

...Mutta vaikutti jotensakkin sekavalta?
        Meidän Palstalta voisi saada Hyviä Vinkkejä, näin aluksi;)
        Ellei tätä nyt poisteta...huokaus
        Puheen ja Aihe tämäkin, jollain voisi kanssa olla harkinnassa=D se Oliskin Kiva:)

• aloituksesi, vaikka jatkatkin kirjasimilla leikkimistä ja teet tekstisi epämiellyttävän vaikeasti luettaviksi. Sisällön pitäisi olla tosi painavaa, että viitsisin nähdä vaivaa sen lukemiseksi. - Et kuitenkaan häiritse minua, jatka vaan ihan rauhassa.;))

Ehdotus: Ota yhteys lähimpään uusyrityskeskukseen. Käy keräämässä materiaalia ja varaa aika keskustelulle.
      Yrityskummejakin saattaa olla omalla paikkakunnallasi.
      Työvoimatoimistosta saattaisit myös saada monenlaista apua, starttirahaakin.

Onnea hankkeelle, jos itse olet yrittäjäksi ryhtymässä.

• namisuku

...tämä "yritys" olisi suunnattu KotiApuun, kaupassakäynteihin ja pankkiasioiden hoitoon vanhuksille ja sairaille, mukana olisi myös ruoanlaittoa, seurustelua, kylvetystä, saunontaa, hiustenlaittoa ja kaikkea KotiElämään Liittyvää, myöskin Koiruuksien Ulkoilutusta ja tietty Siivousta=D
        Oltiin kysymässä starttirahaa, se 670e puolivuotta ja maksetaan kuukausittain ja seuraava osa on 530e ja puoliv.
        Firma pitäis laittaa Mieheni nimiin, muuten minulta päättyy eläke=(/

Olisi kiva kuulla jonkun samaa harkinneen mieleipiteitä tai puljunsa jo pystyyn saaneen=D

• jo heti kättelyssä
        namisuku kirjoitti:

...tämä "yritys" olisi suunnattu KotiApuun, kaupassakäynteihin ja pankkiasioiden hoitoon vanhuksille ja sairaille, mukana olisi myös ruoanlaittoa, seurustelua, kylvetystä, saunontaa, hiustenlaittoa ja kaikkea KotiElämään Liittyvää, myöskin Koiruuksien Ulkoilutusta ja tietty Siivousta=D
        Oltiin kysymässä starttirahaa, se 670e puolivuotta ja maksetaan kuukausittain ja seuraava osa on 530e ja puoliv.

Olisi kiva kuulla jonkun samaa harkinneen mieleipiteitä tai puljunsa jo pystyyn saaneen=D

*firma pitäisi laittaa Mieheni nimiin, muuten minultä päättyy eläke*

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• namisuku
        jo heti kättelyssä kirjoitti:

*firma pitäisi laittaa Mieheni nimiin, muuten minultä päättyy eläke*

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

...paheksua saa...

• vesiviiva
        namisuku kirjoitti:

Kun tulet tänne kehumaan miten aiot väärin käyttää avustuksia.

• extrabonus
        namisuku kirjoitti:

...paheksua saa...

vaan tarkoitettu toimeentulon turvaamiseksi. Samoin yhteiskunnan tuet.

Väärinkäyttäjät ovat halveksittavia.

• namisuku
        vesiviiva kirjoitti:

Kun tulet tänne kehumaan miten aiot väärin käyttää avustuksia.

...olla väärinkäyttämässä...murinaa...

• Pirre*
        namisuku kirjoitti:

kysyntää tuollaiselle yritykselle, ja onhan niitä perustettukin viimeaikoina eräitäkin.

Työnsä hyvin hoitavalle hoiva-alan yrittäjälle riittää työtä, ja toimeentuloa. Onnea matkaan! :)

P.s. paikkakuntasi TE -kskus auttaa ja neuvoo sinua kaikissa yrityksen perustamis asioissa..

• outoa, että
        namisuku kirjoitti:

ihan julkisesti, kuvallasi kirjoitat:

- Firma pitäis laittaa Mieheni nimiin, muuten minulta päättyy eläke=(/ -

• tietää asian
        namisuku kirjoitti:

olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja eläkepäätös kun tuli niin siinä mainitaan, saat tehdä ansiotyötä melkein 600 euroa kk:dessa.
        Mutta jos ansio alkaa olla toistuvasti olla 800 euroa kk.ssa, eläke katkeaa, hyllytetään.
        Ei ole kyllä suotavaa tehdä sitä työtä miehen nimissä, koska tarkistus voi tulla milloin hyvänsä, ja miten sen asian selvität, että sinä olet kotona oleva eläkeläinen.
        Koska asiakkaat joissa tulet aputyötäsi tekemään, tulevat näkyviin jo verottajanki kirjauksiin, vanhuksethan saa nykyään verovähennystä kotipalveluista ja työntekijä mainitaan niissäkin tiedoissa,,,,, piilee vaara kärytä.

• namisuku
        Pirre* kirjoitti:

kysyntää tuollaiselle yritykselle, ja onhan niitä perustettukin viimeaikoina eräitäkin.

Työnsä hyvin hoitavalle hoiva-alan yrittäjälle riittää työtä, ja toimeentuloa. Onnea matkaan! :)

P.s. paikkakuntasi TE -kskus auttaa ja neuvoo sinua kaikissa yrityksen perustamis asioissa..

...se jaksat fiksusti jutella, mukavaa=D

Ajattelin siksi omaa firmaa, kun hajotan nyt itseäni niin moneen suuntaan, että olisi kiva yhdistää Kaikki, ja ansaitakkin pikkasen:)
        Kun sitä Kysyntää riittäisi vainka kuinka=D

• namisuku
        outoa, että kirjoitti:

...olen asiasta IHAN työvoimaneuvojan kanssa jutellut, itseasiassa hän sitä ehdotti, joten...

• namisuku
        tietää asian kirjoitti:

olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja eläkepäätös kun tuli niin siinä mainitaan, saat tehdä ansiotyötä melkein 600 euroa kk:dessa.
        Mutta jos ansio alkaa olla toistuvasti olla 800 euroa kk.ssa, eläke katkeaa, hyllytetään.
        Ei ole kyllä suotavaa tehdä sitä työtä miehen nimissä, koska tarkistus voi tulla milloin hyvänsä, ja miten sen asian selvität, että sinä olet kotona oleva eläkeläinen.
        Koska asiakkaat joissa tulet aputyötäsi tekemään, tulevat näkyviin jo verottajanki kirjauksiin, vanhuksethan saa nykyään verovähennystä kotipalveluista ja työntekijä mainitaan niissäkin tiedoissa,,,,, piilee vaara kärytä.

...kun itse TyövoimaNeuvoja sitä minulle ehdotti?
        Täytynee selvitellä:)

• outoa, että kirjoitti:

määrää, kuka on yrityksen omistaja.

Mutta tuloista pitää hoitaa työntekijämaksut, veronpidätykset ym. joten paljon 'raskaanpi' byrokratia siitä sillä keinoin aikaansaadaan.

Ehkä namisukun kannattaisi kartoittaa vaihtoehto, jossa hän toimisi ammatinharjoittajana.

Sillä muodoin selviää kaikkein vähimmällä kirjanpito ym. velvoitteilla.

Se tarkoittaa käytännössä myös sitä, että ansaitusta eurosta isompi osa jää tuloksi, eikä mene pakollisiin sivukuluihin.

• sinulle tarjotaan työtä
        namisuku kirjoitti:

...kun itse TyövoimaNeuvoja sitä minulle ehdotti?
        Täytynee selvitellä:)

kun olet työvoimatoimiston/työvoimaneuvojan juttusilla ollut.
        Olen itse kokoaika työkyvyttömyyseläkkeellä, enkä joudu asioimaan työvoimatoimistossa.

• namisuku
        sinulle tarjotaan työtä kirjoitti:

kun olet työvoimatoimiston/työvoimaneuvojan juttusilla ollut.
        Olen itse kokoaika työkyvyttömyyseläkkeellä, enkä joudu asioimaan työvoimatoimistossa.

...osa-aikainen. Työkkärissä käytiin siitä starttiRahasta jutskaamassa:)

• sellaisen
        namisuku kirjoitti:

...osa-aikainen. Työkkärissä käytiin siitä starttiRahasta jutskaamassa:)

sivutoimisen TMI, nimellä olevan yrityksen kun olet osa-aika-eläkkeellä.
        Sellainenhan ois mahdollinen, olisit eläkkeellä osa-aikiasesti ja loput tarkkaan lasketut tunnit käyttäsit työntekoon omassa firmassasi. Harkitse ja selvitä, mutta ne tunnit on laskettava sitten tarkkaan että et ylitä mitä eläkkeen päälle saa viikossa tienata rahakkisesti ja työ tunnit.

• !!!!
        sellaisen kirjoitti:

Sellainenhan ois mahdollinen, olisit eläkkeellä osa-aikiasesti ja loput tarkkaan lasketut tunnit käyttäsit työntekoon omassa firmassasi. Harkitse ja selvitä, mutta ne tunnit on laskettava sitten tarkkaan että et ylitä mitä eläkkeen päälle saa viikossa tienata rahakkisesti ja työ tunnit.

aikä rahakkisesti.

• Pirre*
        namisuku kirjoitti:

...se jaksat fiksusti jutella, mukavaa=D

Ajattelin siksi omaa firmaa, kun hajotan nyt itseäni niin moneen suuntaan, että olisi kiva yhdistää Kaikki, ja ansaitakkin pikkasen:)
        Kun sitä Kysyntää riittäisi vainka kuinka=D

tärkein onkin kasassa, ja eikun toimeksi vain.

Mutta palveluittesi hinnoitteluun kannattaa pyytää asiantuntijoiden apua, tai vakoilla muuten..työstäsihän pitää pystyä maksamaan palkkasi, ja eläkkemaksusi sekä muut pakolliset sivukulut..

Minäkin perustaisin sellaisen firman ellen olisi jo melkein ylityöllistetty..

Onnea Matkaan!

• en suosittele
        namisuku kirjoitti:

sinulla hoito tai sosiaalialan koulutus? Vähintään opistotasoinen tai akk. Entä miehelläsi. Ilmeisesti et saisi itse tehdä kuin siivoustyötä ilman koulutusta.

• namisuku
        en suosittele kirjoitti:

sinulla hoito tai sosiaalialan koulutus? Vähintään opistotasoinen tai akk. Entä miehelläsi. Ilmeisesti et saisi itse tehdä kuin siivoustyötä ilman koulutusta.

...on minulla koulutukset kunnossa..heh.)
        Samoin Miehelläni:)

• namisuku
        sellaisen kirjoitti:

...ollaan funtsittu kanssa:)

• namisuku
        emw34 kirjoitti:

määrää, kuka on yrityksen omistaja.

Mutta tuloista pitää hoitaa työntekijämaksut, veronpidätykset ym. joten paljon 'raskaanpi' byrokratia siitä sillä keinoin aikaansaadaan.

Ehkä namisukun kannattaisi kartoittaa vaihtoehto, jossa hän toimisi ammatinharjoittajana.

Sillä muodoin selviää kaikkein vähimmällä kirjanpito ym. velvoitteilla.

Se tarkoittaa käytännössä myös sitä, että ansaitusta eurosta isompi osa jää tuloksi, eikä mene pakollisiin sivukuluihin.

....Mahdollisuus olisi alkaa "ison Firman" (suojissa) oman firman perustamiseen.
        Sieltä tulisi kaikki Pelit ja Vehkeet! Tämä on 1 mahdollisuus:) vaihtoehto.

• aiemmin täällä
        namisuku kirjoitti:

...on minulla koulutukset kunnossa..heh.)
        Samoin Miehelläni:)

että päästötodistuksesi keskiarvo oli 8,3 ja sen jälkeen et ole kouluja käynyt?

• namisuku
        aiemmin täällä kirjoitti:

että päästötodistuksesi keskiarvo oli 8,3 ja sen jälkeen et ole kouluja käynyt?

...Tavallaan PääPiru minua houkuttelee (alaisekseensa)..heh

• alalla*

olet suvereeni? Pitää olla jokin ala, ei välttämättä edes ammatti jonka osaa ylivoimaisesti verrattuna muihin.

• namisuku

...se on tämä KodiHoito-siivous-Lastenhoito-IkäIhmiset-Eläimet-Osasto:)

• riittää jos
        namisuku kirjoitti:

...se on tämä KodiHoito-siivous-Lastenhoito-IkäIhmiset-Eläimet-Osasto:)

noissa kaikissa olet suvereeni. Miksi joku ostaisi juuri sinulta palveluja?

• Katsoppas

Paikka kuntasi Elinkeino-asiamiehen yhteys tiedot. Kyllä saat kerralla kaikki tarvitsemasi tiedot . Onnea matkaan ja iloista mieltä !

• namisuku

...ollut yhteydessä jo työkkäri-Ihmisten kanssa, keskustellut isännöitsijän kanssa ja soitellut ja varannut ajat muutamaan isompaan siivousalan firmaan (Haastatteluun):)

Olisin Teiltä vaan halunnut lukea mahdollisista kokemuksista!

• yksinäisiin
        namisuku kirjoitti:

...ollut yhteydessä jo työkkäri-Ihmisten kanssa, keskustellut isännöitsijän kanssa ja soitellut ja varannut ajat muutamaan isompaan siivousalan firmaan (Haastatteluun):)

Olisin Teiltä vaan halunnut lukea mahdollisista kokemuksista!

ilman sukulaisia oleviin jne. ?

• namisuku
        yksinäisiin kirjoitti:

ilman sukulaisia oleviin jne. ?

...niin ajattelin, pienten Kotitalouksien siivouksia, saunan pesuja, Koirien ulkoilutuksia ja ehkä kotipesuja ynnä kynsien leikkuita ja Lemmikkien Kuljetuspalvelua, ikäihmisten kaupassakäynti-ja ostoapua, mattojen pesua jne

Eli kaikkea KodinHallintaan liittyvää=D

• namisuku

...toivomuksistasi

• RosaLiiin

aikoinani oman hommani pystyyn laitoin niin juoksin kaikki elinkeinoihmiset kunnassa ja yritysneuvojat läänissä jne.
      Heihin petyin täysin. He ovat varsinaisia paskantärkeitä pilkunviilaajia, näin koin sen silloin. He auttavat jos on tarkat suunnitelmat ja varsinkin jos tulos näyttää miljoonia.
      Mutta koin, että yhden naisen yritys, jolla haluaa työllistää vain itsensä ja ehkä jonkun perheenjäsen, oli lähinnä huvittava vitsi heidän työpöydällään.

Paikka jonne lopulta kävelin ja kerroin suunnitelmani josta en halunnut millään luopua, ja kysyin mitä pitäisi tehdä oli...usko tai älä verotoimisto.
      Sain vastapäätäni itse verojohtajan ja hän täytti kaikki kaavakkeet ja antoi ohjeet,
      näitä ja näitä sudenkuoppia kannattaa varoa ja toimia näin.
      Niin olen toiminut ja kaikki on mennyt ihan hyvin.

Verotoimistossa on hyvä käydä ja neuvotella asioistaan etukäteen.
      Sieltä saa nykyisin hyvää palvelua ja asiallista tietoa yritysasioissa.

• namisuku

...siis sitten käväistä siellä Karhunkin Luona;) Kiitos vinkistä=D
        Siis Sinulla on Oma PikkuFirma?

• RosaLiiin
        namisuku kirjoitti:

...siis sitten käväistä siellä Karhunkin Luona;) Kiitos vinkistä=D
        Siis Sinulla on Oma PikkuFirma?

ryhtymistä ei kannata ainakaan pelätä.
        Tietoa sen homman pyörittämisestä kannattaa kyllä hankkia ahneesti kaikilta mahdollisilta tahoilta. Eikä uskoa ihan jokaista neuvojaa ensi istumalta. Kannattaa kyseenalaistaa ja lopulta tehdä niin kuin itse parhaaksi katsoo, sinun yrityksesihän se on jota olet perustamassa. On siinä niin monta kohtaa liukastua mutta kyllä se sitten monin tavoin palkitseekin.

Niin ja heti alussa kannattaa etsiä kirjanpitäjä, pikku hiljaa hänestä tulee uskottusi ja luotettusi ja paras neuvonantajasi.

Onnea vaan matkaan , työtä ja työtä ja rohkeutta

• namisuku
        RosaLiiin kirjoitti:

ryhtymistä ei kannata ainakaan pelätä.
        Tietoa sen homman pyörittämisestä kannattaa kyllä hankkia ahneesti kaikilta mahdollisilta tahoilta. Eikä uskoa ihan jokaista neuvojaa ensi istumalta. Kannattaa kyseenalaistaa ja lopulta tehdä niin kuin itse parhaaksi katsoo, sinun yrityksesihän se on jota olet perustamassa. On siinä niin monta kohtaa liukastua mutta kyllä se sitten monin tavoin palkitseekin.

Niin ja heti alussa kannattaa etsiä kirjanpitäjä, pikku hiljaa hänestä tulee uskottusi ja luotettusi ja paras neuvonantajasi.

Onnea vaan matkaan , työtä ja työtä ja rohkeutta

...kirkkaana, juuri kuten Sanoit=D
        Kiitos T:Nami

• tarvii

käydä yrittäjäkurssi, ennen kuin se myönnetään.

• namisuku

...siitä ei ollut puhetta?

• se firman

perustaja,,,,
      Maistraatista täytyy hakea yrittäjätunnus maksaa 60 euroa ja verotoimistosta tulee ennakkoverolaput heti pikinmiten, maksat siis ennakkoon jo verojasi, useasti useampi satanen eukkoja.
      Yrittäjän alku on kovaa taloudellisesti.

• namisuku

...rekisteröiminen tapahtuu sitten kun on kaikki asiat selvitetty ja ollaan tietoisia firman (laadusta):)
        Juu, ei tässä laakereilla varmaankaan levätä...heh

• jos

mahdollista.
      Perusta itse koko yritys ja pyydät että eläke laitetaan lepäämään määräämättömäksi ajaksi.
      Jos sinun terveytesi antaa myöten tehdä sitä työtä, ja sinulla mahdollisuus saada toimeentulosi siitä, kuin myös asiakkaita.(kartoitus kannattaisi tehdä asiakkaista))
      Jos käy niin että ei kannata tai terveys ei sitä salli, ois se eläke siellä otettavissa takaisin, selvitä tämäkin mahdollisuus.
      Olen kyllä kuullut et joissakin tapauksissa käytäntö on onnistunut, aivan fakta tietoa ei tästä ole.

• namisuku

...Hyvä Pointti, täytynee selvittää hetimiten=)
        Ettei, jos firma menee nuri, käy niin että olen tyhjän päällä, ei eläkettä ei mitään..tosi tärkeä pointti=D

• huomioon

kunseuraavan huuhaa aloituksen tempaiset hihasta, täällä on tietävää ja osaavaa porukkaa.

• namisuku

...tästä aiheesta TÄNNE kirjoitin...höh

• pienyritys vai?

..unohda heti!

Suomessa kun on sama perustaako Nokian kokoisen tai yhden vuokrapenkin parturi/kampaamon.

Tai ei olekaan. Koska jos perustat uuden Nokian saat hyvät avustukset. Mut et tuohon yhden vuokrapenkin parturi/kampaamoon.

t. ent. kahde pienyrityksen yrittäjä Suomessa.

• namisuku

...näin olisi, uhmaan Taas, ja Kokeilen (kuiteskin)=D

• mieltä

Jos tarkoituksei on hankkia elinkeino pienyrityksellä, unohda. Jos taas harrastella, niin mikä ettei.
        nimim. kokemusta 25

• namisuku
        mieltä kirjoitti:

Jos tarkoituksei on hankkia elinkeino pienyrityksellä, unohda. Jos taas harrastella, niin mikä ettei.
        nimim. kokemusta 25

..Mielekästä Omaa=D

• Kannattaa aloittaa ihan Aapisesta.
      Lue yritysmatematiikkaa, siitä saa jo jonkinlaisen kuvan yritystoiminnan pyörittämiseen liittyvistä tärkeistä asioista. Sitten perehdy yritysjuridiikkaan.
      Sen jälkeen voit ottaa kynän & paperin tai laskimen jos osaat sellaista käyttää ja laatia jonkinlaisen suunnitelman.
      Siitä se sitten lähtee :)

• namisuku

...siihen laskimeen sitten haaveet jäikin:(

• niin vaikeeksi markkeeraa yrityksen perustamista.

Se on helppo saada aikaiseksi. Elanto tai kohtuu tuotto vs. työpanos onkin toinen juttu.

Alkavan yrityksen lopetuskaan ei ole kovin kummoinen juttu.

Ei 'Namiksen' idea ole kovin vaikea saada toimimaan ja riskit on melko vähäiset.

Hänen tavoite on kai saada 'eläkeleivän' päälle hieman lisukkeita, joten sillä tavoitteella hänen on mahdollisuus onnistua!

• namisuku
        emw34 kirjoitti:

niin vaikeeksi markkeeraa yrityksen perustamista.

Se on helppo saada aikaiseksi. Elanto tai kohtuu tuotto vs. työpanos onkin toinen juttu.

Alkavan yrityksen lopetuskaan ei ole kovin kummoinen juttu.

Ei 'Namiksen' idea ole kovin vaikea saada toimimaan ja riskit on melko vähäiset.

Hänen tavoite on kai saada 'eläkeleivän' päälle hieman lisukkeita, joten sillä tavoitteella hänen on mahdollisuus onnistua!

...Yritetään Parhaamme!

• et montaks

kertaa sun firmas on mennyt nurin kaatuessas liukkailla?

• tohtori pilleri

on viisainta unohtaa koko asia. Teitä en suosittele tuolle alalle.

• allerginen ihminen

viedä kissalaumasi, koiralaumasi ja susilumasi karvaa ja hilsettä heikkojen ja avuttomien riesaksi.

• namisuku

..nyt siten....

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe