Togo, mutta miksi?

Afrikan maissa liikkunut

Joku VL varmaan pystyy vastaamaan tähän.

Mikä intressi SRK:lla on käännyttää Togossa asuvia afrikkalaisia vanhoillislestadiolaisiksi?

Togolaiset ovat hyvin köyhiä länsimaisilla mittareilla mitaten. Kolmasosa väestöstä eli melkein kaksi miljoonaa elää köyhyysrajan alapuolella. Alle puolella lähes kuuden miljoonan ihmisen väestöstä on käytössään puhdasta vettä. Elinajanodote on miehillä 52 vuotta, maisilla 56 vuotta. Vertaa: suomalainen nainen voi odottaa elävänsä yli 80-vuotiaaksi, ja mies yli 75-vuotiaaksi.

Ravinto- ja terveydenhoito-olot ovat surkeat. Maassa on yli satatuhatta aidsia sairastavaa ja vuosittain aidsiin kuolee yli kymmenentuhatta ihmistä.

Asukkaita on 88 neliökilometriä kohden (Suomi 15 neliökilometrillä) ja perhekoko on keskimäärin 7 lasta naista kohden. Luku on kansainvälisesti erittäin korkea. Väestönkasvu on hurjaa. Lapsikuolleisuus on myös erittäin korkea, 476 lasta tuhatta lasta kohden menehtyy (Suomessa 4,9).

Aikuisväestöstä suuri osa on lukutaidotonta, naisista 63% ja miehistä 33% ei osaa lukea.

Togon väestö koostuu 40 erilaisesta etnisestä ryhmästä. Suurimmat väestöryhmät ovat ewe-adjat 43,1%; tem-kabret 26,7%; gurmat 16,1%; kebu-akposot 3,8%; ana-ifet 3,2%. Lisäksi on 36 muuta, pienempää väestöryhmää. Valtaosa heistä harjoittaa omia alkuperäisiä uskontoja. Lisäksi on katolisia on 23 %, muslimeja 15%, ja prostestantteja (kuten esim. lestadiolaiset ovat) on 12 %.

Herää kysymys miksi vanhoillislestadiolaiset ovat kohdistaneet käännytystyönsä juuri yhteen maailman heikoimmassa asemassa olevista maista? Miksi juuri togolaisiin ihmisiin? Siksikö, kun tietämättömyys ja köyhyys on siellä niin syvää? Estääkö vl-käännytystyö Togossa AIDS-tietouden ja kondomien käytön valistuksen?

Miksi Oulussa keskuspaikkaansa pitävä suomalainen, Ruotsin Lapissa 1800-luvun puolivälissä syntynyt, fundamentalistinen herätysliike on lähtenyt huolestumaan juuri togolaisten sieluista?

62

3877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palola

      Togossa ei ihmiset ehkäise ja ovat kuulaisia Jumalan lisääntymiskäskylle jo valmiiksi. Syy on tämä.

      • sopii SRK:lle hyvin

        Miesten valta taitaa olla vielä messevämpi kuin suomalaisten vl:ien keskuudessa.


    • Afrikan maissa liikkunut

      Unohdin mainita, että maan pääkieli on ranska, kotoperäisten kielten lisäksi. Näitä heimokieliä on kuusi-seitsemän erilaista.

    • Oulun ry:llä käyvä

      Sitä pitäisi kysyä SRK:n puheenjohtajalta Olavi Voittoselta tai pääsihteeriltä Aimo Hautamäeltä. Tämä on parhaillaan Yhdysvalloissa.

    • Togon vl:t ovat saaneet alkunsa Togolaisesta opiskelijasta, joka oli sattumalta matkustanut Ruotsiin, törmännyt siellä vl:iin ja kiinnostunut heidän uskostaan. Saatuaan "KaikkiSynnitAnteeksiJeesuksenNimessäJaVeressä" oli tämä Togolainen luonnollisesti vienyt "ilosanomansa" kotimaahansa.

      Kyseessä ei siis ole SRK:n intressi, vaan puhdas sattuma.

      • lettipääblondi

        Togolainen ihastui vaaleaverikköön ja se oli menoa sen jälkeen.
        Seurustelusuhde vl-neitokaisen kanssa ei jatkune ilman parannusta.
        Siinä eräs kuulemani selitys.

        Naimaparannusko??


      • siellä hoitokokouksia?

        Onkos sieltä tullut vielä tietoa hoitokouksista. Näin yhtäkkiä ajatellen se maaperä miekkoinneen ja koruineen ei tuntuis kovin otolliselta lestadiolaiskäsityksille.


      • Aimo H
        lettipääblondi kirjoitti:

        Togolainen ihastui vaaleaverikköön ja se oli menoa sen jälkeen.
        Seurustelusuhde vl-neitokaisen kanssa ei jatkune ilman parannusta.
        Siinä eräs kuulemani selitys.

        Naimaparannusko??

        Historiaa toistaa itseään... Eikös se näin mennyt, että Lars Levikin ihastui Lapin Mariaan ja sai uskon tämän kautta. Kiinnostavaa oli se, että Fundamentalisti-näytelmässäkin pohdittiin sitä, miten uskoon hurahtamiseen voi hyvinkin liittyä seksuaalisia taka-ajatuksia.


      • ihan uutta minulle
        lettipääblondi kirjoitti:

        Togolainen ihastui vaaleaverikköön ja se oli menoa sen jälkeen.
        Seurustelusuhde vl-neitokaisen kanssa ei jatkune ilman parannusta.
        Siinä eräs kuulemani selitys.

        Naimaparannusko??

        Mikä on naimaparannus? Tekee parannuksen pelkästään saadakseen vl-naisen. Kerro?


      • sinultakin saa

        vl:tkin inhimillisyyttä. Hyvä.


      • Nils Holgersson
        lettipääblondi kirjoitti:

        Togolainen ihastui vaaleaverikköön ja se oli menoa sen jälkeen.
        Seurustelusuhde vl-neitokaisen kanssa ei jatkune ilman parannusta.
        Siinä eräs kuulemani selitys.

        Naimaparannusko??

        K.o. opiskelija avioitui (vuosia sitten) kyllä ihan paikallisen togolaisen kanssa. Myöhemmin on kyllä yksi togolaisimies löytänyt itselleen Ruåttista vaimon...


      • Afrikan maissa liikkunut

        Kiitos Admata vastaamisesta. Tuo selittäisi sen että juuri Togo kaikista Afrikan valtioista olisi "valittu" vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen äkillisesti määräytyneeksi kaukolähetystyön kohteeksi.

        Mutta mutta. Onko minulla väärä muistikuva, kun muistelen, että lähetystyön varsinainen rahoittaja Togossa on LCC eli vl-liikkeen amerikkalainen sisarjärjestö?

        Tästä olin itse päätellyt että amerikkalainen vl ja togolainen olisivat ensi alkuun jotenkinkohdanneet.

        Saatan olla vääräsäkin.

        Asian saattaa ratkaista se millaiset evidenssit sinulla Admata on väitteellesi. Onko sinulla muuta kuin kuulopuheita?


      • admata.
        Afrikan maissa liikkunut kirjoitti:

        Kiitos Admata vastaamisesta. Tuo selittäisi sen että juuri Togo kaikista Afrikan valtioista olisi "valittu" vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen äkillisesti määräytyneeksi kaukolähetystyön kohteeksi.

        Mutta mutta. Onko minulla väärä muistikuva, kun muistelen, että lähetystyön varsinainen rahoittaja Togossa on LCC eli vl-liikkeen amerikkalainen sisarjärjestö?

        Tästä olin itse päätellyt että amerikkalainen vl ja togolainen olisivat ensi alkuun jotenkinkohdanneet.

        Saatan olla vääräsäkin.

        Asian saattaa ratkaista se millaiset evidenssit sinulla Admata on väitteellesi. Onko sinulla muuta kuin kuulopuheita?

        >> varsinainen rahoittaja Togossa on LCC eli vl-liikkeen amerikkalainen sisarjärjestö?

        Tuo saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Minulla ei ole tämän suhteen muuta tietoa, kuin mitä olen vl:iltä itse kuullut. Ainakin opillisille linjoille Togon anteeksiantamuksen kirkko kuulemma hakee vahvistuksen nimenomaan LCC:ltä, josta on ollut myös lähetyssaarnaajia Togossa. Tämän kuulin samalta lähteeltä kuin senkin, että alkusykäyksen Togolaisille vl:ille on tuonut Togolainen opiskelija, joka oli tutustunut vanhoillislestadiolaisuuten Ruotsissa.

        Tarkempaa tietoa minulla ei valitettavasti ole, mutta ei myöskään mitään syytä epäillä kuulemaani.


      • Afrikan maissa liikkunut
        admata. kirjoitti:

        >> varsinainen rahoittaja Togossa on LCC eli vl-liikkeen amerikkalainen sisarjärjestö?

        Tuo saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Minulla ei ole tämän suhteen muuta tietoa, kuin mitä olen vl:iltä itse kuullut. Ainakin opillisille linjoille Togon anteeksiantamuksen kirkko kuulemma hakee vahvistuksen nimenomaan LCC:ltä, josta on ollut myös lähetyssaarnaajia Togossa. Tämän kuulin samalta lähteeltä kuin senkin, että alkusykäyksen Togolaisille vl:ille on tuonut Togolainen opiskelija, joka oli tutustunut vanhoillislestadiolaisuuten Ruotsissa.

        Tarkempaa tietoa minulla ei valitettavasti ole, mutta ei myöskään mitään syytä epäillä kuulemaani.

        Vaikuttaa uskottavalta. Suomessa (tai Ruotsissa ehkä?) opiskelleesta henkilöstä lähtenyt satunnainen kontakti lienee perusteena myös SRK:n edustajien toiminnalle Keniassa. Siellä on tietääkseni pidetty seuroja paikallisessa katolisen kirkon tiloissa.
        Kiitos vastauksistasi!


      • Lippalakkimies
        Nils Holgersson kirjoitti:

        K.o. opiskelija avioitui (vuosia sitten) kyllä ihan paikallisen togolaisen kanssa. Myöhemmin on kyllä yksi togolaisimies löytänyt itselleen Ruåttista vaimon...

        Tiedätkö muuttiko ruotsalais-togolais-perhe Afrikaan vai mitä heille kuuluu?


      • ämmä

        olet oikeassa. Näinhän evankeliumi on aina kulkenut jalkojen päällä, uskosta uskoon saarnattunna.


      • korpi-Kaaleppi

        Muutama vuosi sitten kuulin juttua Thaimaasta, jossa olisi ollut muutama kymmenen parannuksentekijää jonkin Suomi-kytköksen takia. Juttu lienee sittemmin kuivunut kasaan, koska tulkin saaminen oli kuulemma kiven takana. Alussa oli ollut kuulemma tulkkina joku matkaopas (ei-vl).

        Paljon mielenkiintoisempi tieto liittyy siihen Venäjällä piilossa olleeseen lestadiolaiseen haaraan, joka tuli tietoon muutamia vuosia sitten.

        Alussa he olivat kiinteässä yhteydessä SRK:hon, mutta sitten syvällisemmin tutustuttaan olisivat antaneet SRK:lle "pakit".

        Voisiko joku kertoa tästä Venäjän asiasta enemmän ja vahvistaa tai kumota nämä kuulemani asiat. Mikä oli se opillinen ero, miksi yhteys katkesi ?


      • Lähteitäkin on siellä

        Olet nähtävästi oikeassa, Admata. Löytyi tällainen tieto netistä:

        "Vanhoillislestadiolaisuus on saanut Togossa alkunsa henkilökontakteista, jotka ovat syntyneet Ruotsissa 1990-luvun puolivälissä vanhoillislestadiolaisten ja silloin Ruotsissa asuneiden togolaisten välille. Togoon Ruotsista palannut Nicolas Koffi DEH oli "saanut parannuksen armon" ja puheli uskon asioista maamiestensä kanssa. Togoon muodostui näin vähitellen pieni vanhoillislestadiolaisten yhteisö, joka on ollut yhteydessä lähinnä Amerikan vanhoillislestadiolaisten keskusjärjestön Laestadian Lutheran Churchin (LLC) kanssa. LLC:n lähettämät papit ja saarnaajat ovat vierailleet muutamia kertoja Togossa. Vanhoillislestadiolaisten määrä lienee Togossa tällä hetkellä noin 150 - 200 henkeä. Togon lestadiolaiset kuuluvat ewe-heimoon."

        http://lestadiolaisuus.info/maat/togo/


    • ...

      Vl:t mielellään näkee vieneensä "oikean uskon" maailman ääriin.
      Siksi tosolaisuskovaiset ovat saaneet julkisuutta aivan riittämiin.

      • VL-lapsuuden opetus

        Kun minä olin lapsi, ja ihmettelin vanhemmille miten surullista on kun muissa maissa ei ihmiset tiedä oikeasta uskosa, vanhemmat opetti että lähetystyö on oikeasti synti. Se mitä kirkko tekee. Ja että noissa pakanamaissa on etsikon aika jo ohi kun ovat aikoinaan hylänneet heille joskus jossain tarjolla olleen evankeliumin.

        Se tuntui julmalta mutta niin se kerrottiin silloin. Puhujatkin opetti niin.

        Onko tästä periaatteesta nyt luovuttu?


      • Modern times
        VL-lapsuuden opetus kirjoitti:

        Kun minä olin lapsi, ja ihmettelin vanhemmille miten surullista on kun muissa maissa ei ihmiset tiedä oikeasta uskosa, vanhemmat opetti että lähetystyö on oikeasti synti. Se mitä kirkko tekee. Ja että noissa pakanamaissa on etsikon aika jo ohi kun ovat aikoinaan hylänneet heille joskus jossain tarjolla olleen evankeliumin.

        Se tuntui julmalta mutta niin se kerrottiin silloin. Puhujatkin opetti niin.

        Onko tästä periaatteesta nyt luovuttu?

        Niinhän se asia SILLOIN ymmärrettiin...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000032445818


    • togolaiset

      saavat tanssia vaikka päivät pitkät ja soitta "rytmimusaa"?

      kukaan vl ei osaa tuohon vastata, koska he eivtä itse perehdy oppeihinsa tai siis johtajien oppeihin, koska kulkevat heidän perässä kuin pässit narussa.
      Niin no, onhan ne opeteltukin olemaan ajattelematta mitään. Ihan miten vaan, kukin tavallaan...

    • alpomurberger

      >> Joku varmaan pystyy vastaamaan tähän.

      • parempaa tietoa..

        ..Ei Togon Lestadiolaisuus ole lähtenyt suinkaan ns. Toröläisyydestä, vaan paljon jälkeenpäin kun ko.hajaannus tapahtui Amerikassa.

        Eräs togolainen mies oli opiskelemassa Ruotsissa ja tutuistui vl-henkilöön,siis SRK-lestadiolaiseen ja sai "parannuksen armon" kohdalleen. Palatessaan Togoon hän pyysi, että sinne tultaisiin pitämään seuroja ja niin tapahtui.

        Lähetystyö Togossa tapahtuu pääasiassa SRK:n Amerikkalaisen sisarjärjestön LLC:n toimesta.Työ on kantanut hedelmää.


      • ent.vl

        tarkemmin sillanpääläisyydestä. Kyselin tästä asiasta jo aiemmin mutta sain vain vähän tietoa. Mitä Paavo Sillanpään opissa oli väärää sen aikaisen vl-opin mukaan? 70-luvulla sipistiin ja supistiin paljon Sillanpäästä mutta olin silloin niin nuori etten vielä tajunnut mitään. Hänen poikansa jotka asuivat kotipaikkakunnallani jäivät vl-liikkeeseen muistini mukaan.


      • sivusta tiedottava
        ent.vl kirjoitti:

        tarkemmin sillanpääläisyydestä. Kyselin tästä asiasta jo aiemmin mutta sain vain vähän tietoa. Mitä Paavo Sillanpään opissa oli väärää sen aikaisen vl-opin mukaan? 70-luvulla sipistiin ja supistiin paljon Sillanpäästä mutta olin silloin niin nuori etten vielä tajunnut mitään. Hänen poikansa jotka asuivat kotipaikkakunnallani jäivät vl-liikkeeseen muistini mukaan.

        Paavo Sillanpäässä ei ollut mitään väärää. Hän vain halusi, että SRK:n pimeät raha-asiat tulisivat julkisuuteen, niistä tehtäisiin parannus julkisesti suviseurojen yhteydessä.

        Mutta sitä toiset eivät halunneet. Perustana oli se, että "mitä ne vennamolaiset olisivat sanoneet", kas kun SRK:n politiikka oli kepulaista ja vennamolaisia vastaan.

        Niinpä Sillanpää oli "väärässä hengessä" ja sai lähteä.

        Ei siinä sen kummempaa. Mitään väärää ei ollut Paavo Sillanpään opissa eikä elämässä. Mutta uhri oli välttämätön, että saataisiin pimitettyä se synti ja vääryys, mikä vallitsi ja vallitsee edelleen "ainoassa oikeassa seurakunnassa".


      • ämmä
        sivusta tiedottava kirjoitti:

        Paavo Sillanpäässä ei ollut mitään väärää. Hän vain halusi, että SRK:n pimeät raha-asiat tulisivat julkisuuteen, niistä tehtäisiin parannus julkisesti suviseurojen yhteydessä.

        Mutta sitä toiset eivät halunneet. Perustana oli se, että "mitä ne vennamolaiset olisivat sanoneet", kas kun SRK:n politiikka oli kepulaista ja vennamolaisia vastaan.

        Niinpä Sillanpää oli "väärässä hengessä" ja sai lähteä.

        Ei siinä sen kummempaa. Mitään väärää ei ollut Paavo Sillanpään opissa eikä elämässä. Mutta uhri oli välttämätön, että saataisiin pimitettyä se synti ja vääryys, mikä vallitsi ja vallitsee edelleen "ainoassa oikeassa seurakunnassa".

        ollenkaan olla näin. En toki tiedä enkä tunne tarkemmin näitä asioita.Mutta ei tuommoisesta asiasta voi syntyä mittään kummenpaa eriseuraa. Raha-asiat on tarkemmassa syynissä eikä vain muutamien hallussa.


      • raakeli
        ent.vl kirjoitti:

        tarkemmin sillanpääläisyydestä. Kyselin tästä asiasta jo aiemmin mutta sain vain vähän tietoa. Mitä Paavo Sillanpään opissa oli väärää sen aikaisen vl-opin mukaan? 70-luvulla sipistiin ja supistiin paljon Sillanpäästä mutta olin silloin niin nuori etten vielä tajunnut mitään. Hänen poikansa jotka asuivat kotipaikkakunnallani jäivät vl-liikkeeseen muistini mukaan.

        Sillanpäällä oli ns. isäntähenki, joka esiintyi mm. siten,että kun uskomassa olevat poikansa kävivät kotonaan ja sanoivat isälleen, että kyllä isä sinä nyt olet väärässä opissa niin Paavo paukautti nyrkin pöytään ja vastasi pojilleen, että minä olen isäntä talossa.


    • Työvaliokunta

      ovat kovia tupakoimaan. Togo on sen vuoksi oivallinen lähetyskohde vl-herätysliikkeelle.

      • sinne

        Lähdetään sinne joukolla tanssimaan, iloitsemaan ja tupakoimaan!


    • Uskov.opiskelija

      Uskovaisen hätkähdin lukiessa avausta. Onko SRK:lla suunnitelma lähetys työstä? Se käyttää varojamme tähän. Autammeko me uskovaiset oikealla tavalla tämän "Jumalan hylkäämän" maan asukkaita ? Millä tavoin siis siellä toimimme? Onko jollain tietoa ? Onko SRK:sa asian tuntemusta kehitysmaiden olosuhteista?

      • JanHus

        että lähetystyötä Togossa tehdään siellä asuvien uskovaisten pyynnöstä. Kun Suomesta mennään sinne seuroja pitämään niin mukana on aina myös AALC:n kautta toinen puhuja.

        Togossa on nykyään oma "anteeksiantamuksen kirkko". Tätä nimeä he käyttävät pikallisesta ry:stä.

        Uusi lähetyskohde on tänä vuonna Togon naapurivaltio Ghana, mistä on tullut ihmisiä seuroihin Togon puolelle.

        Lähetystyöstä Togosta voi lukea esim. Suomen Kuvalehdessä olleesta artikkelista, Päivämies-lehdestä, Siionin Lähetyslehdestä tai Voice Of Sion-lehdestä.

        Tässä jotakin nyt aluksi.


      • Uskov.opiskelija
        JanHus kirjoitti:

        että lähetystyötä Togossa tehdään siellä asuvien uskovaisten pyynnöstä. Kun Suomesta mennään sinne seuroja pitämään niin mukana on aina myös AALC:n kautta toinen puhuja.

        Togossa on nykyään oma "anteeksiantamuksen kirkko". Tätä nimeä he käyttävät pikallisesta ry:stä.

        Uusi lähetyskohde on tänä vuonna Togon naapurivaltio Ghana, mistä on tullut ihmisiä seuroihin Togon puolelle.

        Lähetystyöstä Togosta voi lukea esim. Suomen Kuvalehdessä olleesta artikkelista, Päivämies-lehdestä, Siionin Lähetyslehdestä tai Voice Of Sion-lehdestä.

        Tässä jotakin nyt aluksi.

        Kiitos vastauksesta Jan Hus. On hyvä saada asiantuntevaa tietoa. Sanan älkä siellä tuntuu olevan, siitä olen kuullut. Minulle ei tule Suoemn Kuvalehteä. Miten se yhteys aikoinaan Togoon lähti liikkeelle? Tiedätkö mikä on amerikkalaisten kustannus osuus ja mikä meidän ?


      • on nykyisin
        JanHus kirjoitti:

        että lähetystyötä Togossa tehdään siellä asuvien uskovaisten pyynnöstä. Kun Suomesta mennään sinne seuroja pitämään niin mukana on aina myös AALC:n kautta toinen puhuja.

        Togossa on nykyään oma "anteeksiantamuksen kirkko". Tätä nimeä he käyttävät pikallisesta ry:stä.

        Uusi lähetyskohde on tänä vuonna Togon naapurivaltio Ghana, mistä on tullut ihmisiä seuroihin Togon puolelle.

        Lähetystyöstä Togosta voi lukea esim. Suomen Kuvalehdessä olleesta artikkelista, Päivämies-lehdestä, Siionin Lähetyslehdestä tai Voice Of Sion-lehdestä.

        Tässä jotakin nyt aluksi.

        LLC eli Lestadiolais-Lutherialainen kirkko. Nimihän muutettiin n.10 vuotta sitten. Kyseessä on siis SRK:n sisarjärjestö.


      • JanHus
        Uskov.opiskelija kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta Jan Hus. On hyvä saada asiantuntevaa tietoa. Sanan älkä siellä tuntuu olevan, siitä olen kuullut. Minulle ei tule Suoemn Kuvalehteä. Miten se yhteys aikoinaan Togoon lähti liikkeelle? Tiedätkö mikä on amerikkalaisten kustannus osuus ja mikä meidän ?

        Lähetystyön kustannukset muodostuvat varmaankin lähes pelkästään matkoista sinne ja takaisin muutaman kerran vuodessa.
        No tietysti sitten jotakin lahjoja täytyy sinne viedä, mutta ne ovat hyvinkin kohtuullisia.

        AALC:n sivuilla on mahdollista lahjoittaa varoja Togon veljille ja sisarille aoneellisen välttämättömän toimeentulon lisäämiseksi.

        No yhteys lähti aikoinaan liikkeelle Ruotsiin tulleesta Togolaisesta opiskelijasta joka sai parannuksen armon. Hän sitten kertoi kotimaahan palattuaan siitä miten oli löytänyt armollisen Jumalan.
        Jumala siunasi työtään ja sinne on muodostunut oma seurakuntansa.


        Suorastaan erikoista SRK:n ja AALC:n lähetystyössä on muuten se, että sitä tehdään aina uskoontulleiden kutsumana. Ts. lähetystyötä ei koskaan lähdetä tekemään noin vain. Näemmekin että Jumala ohjaa lähetystyötään oman aikaulunsa mukaan. Nyt ovat vuorossa mm. Afrikan ja Etelä-Amerikan alueet.

        Kuka olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, että esim. Equadorissa on satoja intiaaneja saaneet parannuksen armon.


      • Jos tunnet asiaa
        JanHus kirjoitti:

        Lähetystyön kustannukset muodostuvat varmaankin lähes pelkästään matkoista sinne ja takaisin muutaman kerran vuodessa.
        No tietysti sitten jotakin lahjoja täytyy sinne viedä, mutta ne ovat hyvinkin kohtuullisia.

        AALC:n sivuilla on mahdollista lahjoittaa varoja Togon veljille ja sisarille aoneellisen välttämättömän toimeentulon lisäämiseksi.

        No yhteys lähti aikoinaan liikkeelle Ruotsiin tulleesta Togolaisesta opiskelijasta joka sai parannuksen armon. Hän sitten kertoi kotimaahan palattuaan siitä miten oli löytänyt armollisen Jumalan.
        Jumala siunasi työtään ja sinne on muodostunut oma seurakuntansa.


        Suorastaan erikoista SRK:n ja AALC:n lähetystyössä on muuten se, että sitä tehdään aina uskoontulleiden kutsumana. Ts. lähetystyötä ei koskaan lähdetä tekemään noin vain. Näemmekin että Jumala ohjaa lähetystyötään oman aikaulunsa mukaan. Nyt ovat vuorossa mm. Afrikan ja Etelä-Amerikan alueet.

        Kuka olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, että esim. Equadorissa on satoja intiaaneja saaneet parannuksen armon.

        Kerrot että Ruotsissa opiskellut togolainen mies palasi takaisin omaan maahansa. Satutko tietämään millaisiin tehtäviin hän omassa maassaan on sijoittunut? Luin että Togossa alle kolme prosenttia ihmisistä on korkeakoulututkinnon suorittaneita.


      • Sydämin, suin, kätten töin
        on nykyisin kirjoitti:

        LLC eli Lestadiolais-Lutherialainen kirkko. Nimihän muutettiin n.10 vuotta sitten. Kyseessä on siis SRK:n sisarjärjestö.

        siellä Togossa ym. Afrikassa ihan konkreettista avustustyötä näiden köyhien ihmisten parissa?

        Pitääkö olla parannuksen tehnyt "meikäläinen", saadakseen mahd. avustusta?
        Vai onko lähetystyö vain seurojen pitämistä ja Sanan
        julistamista?
        Pitääkö olla ensin aina joku parannuksen tehnyt ulkomaalainen esim. Togossa, että siihen maahan voi mennä lähetystyötä tekemään.

        Minä olen entisen vl- saarnaajan lapsena myös aina ihmetellyt ja surrut sitä, että miksi vl- uskovaisilla ns.lähetystyö on ollut vain seurojen pitämistä sellaisissa maissa missä ennestään on joku vl-uskovainen.

        Muunlainen auttamistyö ja evankeliumin vieminen " pakanoillekin" on ollut jotenkin vaiettu asia, ja käsittääkseni melkein kuin syntiä.

        Onko se ulkomailla lähetystyön tekemisen vähyys vanhoista hajaannuksista ja oppiriidoista johtuvaa? ( esim. uusheräyksen ajoilta )
        Olen minäkin kuullut sen selityksen, että evankeliumia ei tarvitse enää levittää kaikkeen maailmaan, koska se on jo kiertänyt kaikissa maissa!

        Oliko tämä 1970- luvun oppia, vai onko aina näin uskottu?


      • Uskov.opiskelija
        JanHus kirjoitti:

        Lähetystyön kustannukset muodostuvat varmaankin lähes pelkästään matkoista sinne ja takaisin muutaman kerran vuodessa.
        No tietysti sitten jotakin lahjoja täytyy sinne viedä, mutta ne ovat hyvinkin kohtuullisia.

        AALC:n sivuilla on mahdollista lahjoittaa varoja Togon veljille ja sisarille aoneellisen välttämättömän toimeentulon lisäämiseksi.

        No yhteys lähti aikoinaan liikkeelle Ruotsiin tulleesta Togolaisesta opiskelijasta joka sai parannuksen armon. Hän sitten kertoi kotimaahan palattuaan siitä miten oli löytänyt armollisen Jumalan.
        Jumala siunasi työtään ja sinne on muodostunut oma seurakuntansa.


        Suorastaan erikoista SRK:n ja AALC:n lähetystyössä on muuten se, että sitä tehdään aina uskoontulleiden kutsumana. Ts. lähetystyötä ei koskaan lähdetä tekemään noin vain. Näemmekin että Jumala ohjaa lähetystyötään oman aikaulunsa mukaan. Nyt ovat vuorossa mm. Afrikan ja Etelä-Amerikan alueet.

        Kuka olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, että esim. Equadorissa on satoja intiaaneja saaneet parannuksen armon.

        Joo olen kuullut tuosta Equadorista. Se on ollut todellinen Jumalan ihme miten siellä on tavoitettu evankeliumin tarvitsijat. Usko on tuottanut hedelmää.

        Togon asiasta vielä kysyisin jos sinulla on tietoa. AIDS tilanne on siellä päin vienyt köyhän kansan katastrofin partaalle. Mikä on meikäläisten puhujien neuvo kondomin käytön osalta? Kun avioparista ainakin toisella on hyvin usein AIDS. Kun tekevät parannuksen, miten heille silloin neuvotaan kondomin käytöstä?


      • Vl -äiti
        Uskov.opiskelija kirjoitti:

        Joo olen kuullut tuosta Equadorista. Se on ollut todellinen Jumalan ihme miten siellä on tavoitettu evankeliumin tarvitsijat. Usko on tuottanut hedelmää.

        Togon asiasta vielä kysyisin jos sinulla on tietoa. AIDS tilanne on siellä päin vienyt köyhän kansan katastrofin partaalle. Mikä on meikäläisten puhujien neuvo kondomin käytön osalta? Kun avioparista ainakin toisella on hyvin usein AIDS. Kun tekevät parannuksen, miten heille silloin neuvotaan kondomin käytöstä?

        En nyt sano muuta mutta epäilen sinua että oeltko uskovainen. Uskovainen ei ole ensimmäisenä nostamssa näitä asioita esille lähetyst työssä. Eikä ainakaan ole viemässä ehkäisyä ... Mietippä vähän.


      • sydämin, suin, kätten töin
        Sydämin, suin, kätten töin kirjoitti:

        siellä Togossa ym. Afrikassa ihan konkreettista avustustyötä näiden köyhien ihmisten parissa?

        Pitääkö olla parannuksen tehnyt "meikäläinen", saadakseen mahd. avustusta?
        Vai onko lähetystyö vain seurojen pitämistä ja Sanan
        julistamista?
        Pitääkö olla ensin aina joku parannuksen tehnyt ulkomaalainen esim. Togossa, että siihen maahan voi mennä lähetystyötä tekemään.

        Minä olen entisen vl- saarnaajan lapsena myös aina ihmetellyt ja surrut sitä, että miksi vl- uskovaisilla ns.lähetystyö on ollut vain seurojen pitämistä sellaisissa maissa missä ennestään on joku vl-uskovainen.

        Muunlainen auttamistyö ja evankeliumin vieminen " pakanoillekin" on ollut jotenkin vaiettu asia, ja käsittääkseni melkein kuin syntiä.

        Onko se ulkomailla lähetystyön tekemisen vähyys vanhoista hajaannuksista ja oppiriidoista johtuvaa? ( esim. uusheräyksen ajoilta )
        Olen minäkin kuullut sen selityksen, että evankeliumia ei tarvitse enää levittää kaikkeen maailmaan, koska se on jo kiertänyt kaikissa maissa!

        Oliko tämä 1970- luvun oppia, vai onko aina näin uskottu?

        että vl-isäni suhtautui jotenkin ivallisesti ja pilkatenkin lähetystyöhön.
        Serkkuni oli 60- luvulla eräässä Afrikan maassa lähettinä.
        Minullakin on jotenkin aina kai jonkinlainen kutsumus asiaan ollut, koska tästä asiasta isäni kanssa jo lapsena keskustelin.

        Isäni mielestä kaikkien lähettien olisi ensin pitänyt tehdä parannus vl-uskoon, etteivät väärää oppiaan levittäisi.

        Mietinkin nyt, kun vl-uskovaiset ovat innolla nykyään auttamassa Kirkon Ulkomaanavun kautta köyhien maiden ihmisiä, että miten nyt näihin vääräuskoisiin lähetteihin ja työntekijöihin suhtaudutaan?
        Onko vl-uskovaisella Antti Pentikäisellä KUA:n johdossa osuutta innokkuuteen tässä asiassa?

        No siitä lähetyskutsumuksestani vielä, että valitsin sitten helpomman tien kotimaan "vähimpien veljien" pyllyn pesijänä.


      • tärkeä,
        Vl -äiti kirjoitti:

        En nyt sano muuta mutta epäilen sinua että oeltko uskovainen. Uskovainen ei ole ensimmäisenä nostamssa näitä asioita esille lähetyst työssä. Eikä ainakaan ole viemässä ehkäisyä ... Mietippä vähän.

        kysymys on juuri tuo mitä edellinenkin ihmetteli. Mitä mieltä itse olet asiasta?


      • Humanistilikka
        Uskov.opiskelija kirjoitti:

        Joo olen kuullut tuosta Equadorista. Se on ollut todellinen Jumalan ihme miten siellä on tavoitettu evankeliumin tarvitsijat. Usko on tuottanut hedelmää.

        Togon asiasta vielä kysyisin jos sinulla on tietoa. AIDS tilanne on siellä päin vienyt köyhän kansan katastrofin partaalle. Mikä on meikäläisten puhujien neuvo kondomin käytön osalta? Kun avioparista ainakin toisella on hyvin usein AIDS. Kun tekevät parannuksen, miten heille silloin neuvotaan kondomin käytöstä?

        Sehän on fakta, että kun niin monella miehellä on AIDS, ja tyyppi menee naimisiin, hän tartuttaa vaimoonsa taudin. Sitä ei voi estää muuten kuin kondomin käytöllä. Seuraa tilanne että pariskunnasta kummpikin sairastaa kuolemaan viimeistään varhaisessa keski-iässä johtavaa tautia.

        Syntyvillä lapsilla on myös aids. He tulevat jäämään orvoiksi viimeistään kouluiässä. Isovanhemmat hoitavat heitä jos ovat elossa. Jos eivät, lapset joutuvat kadulle ihmiskaupan uhreiksi.

        Tätäkö vanhoillislestadiolaiset tahtovat viedessään ehkäisykielto-oppiaan Togoon?

        Oletteko te ihan vastuuttomia sekopäitä?
        Vai onko togolaisille vanhoillislestadioalislle kondomi sallittu?


      • Tuohon kysymykseen
        Humanistilikka kirjoitti:

        Sehän on fakta, että kun niin monella miehellä on AIDS, ja tyyppi menee naimisiin, hän tartuttaa vaimoonsa taudin. Sitä ei voi estää muuten kuin kondomin käytöllä. Seuraa tilanne että pariskunnasta kummpikin sairastaa kuolemaan viimeistään varhaisessa keski-iässä johtavaa tautia.

        Syntyvillä lapsilla on myös aids. He tulevat jäämään orvoiksi viimeistään kouluiässä. Isovanhemmat hoitavat heitä jos ovat elossa. Jos eivät, lapset joutuvat kadulle ihmiskaupan uhreiksi.

        Tätäkö vanhoillislestadiolaiset tahtovat viedessään ehkäisykielto-oppiaan Togoon?

        Oletteko te ihan vastuuttomia sekopäitä?
        Vai onko togolaisille vanhoillislestadioalislle kondomi sallittu?

        haluaisin minäkin vastauksen. Onko togolaisille vanhoillislestadiolaisille kondomi sallittu?
        Kuka teistä rohkenee vastata?


      • Näin uskon
        Humanistilikka kirjoitti:

        Sehän on fakta, että kun niin monella miehellä on AIDS, ja tyyppi menee naimisiin, hän tartuttaa vaimoonsa taudin. Sitä ei voi estää muuten kuin kondomin käytöllä. Seuraa tilanne että pariskunnasta kummpikin sairastaa kuolemaan viimeistään varhaisessa keski-iässä johtavaa tautia.

        Syntyvillä lapsilla on myös aids. He tulevat jäämään orvoiksi viimeistään kouluiässä. Isovanhemmat hoitavat heitä jos ovat elossa. Jos eivät, lapset joutuvat kadulle ihmiskaupan uhreiksi.

        Tätäkö vanhoillislestadiolaiset tahtovat viedessään ehkäisykielto-oppiaan Togoon?

        Oletteko te ihan vastuuttomia sekopäitä?
        Vai onko togolaisille vanhoillislestadioalislle kondomi sallittu?

        Kyllä tämä kysymys on varmasti mietitty kun on lähdetty viemään evankeliumia näin vaikeisiin oloihin.


    • siksi

      ku ne ite haluaa uskoa.

      • Ketjun lukenut

        Terveytensä ja elämänsä uhallakin? Meinaan, kun siellä toi AIDS leviää hirmuista vauhtia ja tappaa 10 000 ihmistä vuodessa.

        Vanhoillislestadiolaisuus pitää kondomin käyttöä syntinä.

        Jos togolaismies ei käytä kondomia, vaimolle tulee kanssa se tauti. Ja lapset saa sen jo kohdussa. Lisäksi he menettävät vanhempansa ennen kuin ovat edes murrosikään ehtineet. heistä kasvaa täysorpoja. Todennäköisesti he kuolevat jonkun hyväksikäyttäjän käsissä tai heidät pannaan raaatamaan orjatyövoimana.

        Mistä sadat tuhannet orvot saisivat ravintonsa ja huolenpidon näin köyhässä maassa?

        Väestökatastrofi maassa sen kun pahenee, jos vanhoillislestadiolaisten usko saa jalansijaa Togossa.

        Eikö SRK:n miehillä ole vastuuntuntoa?


      • Parattujen varoilla
        Ketjun lukenut kirjoitti:

        Terveytensä ja elämänsä uhallakin? Meinaan, kun siellä toi AIDS leviää hirmuista vauhtia ja tappaa 10 000 ihmistä vuodessa.

        Vanhoillislestadiolaisuus pitää kondomin käyttöä syntinä.

        Jos togolaismies ei käytä kondomia, vaimolle tulee kanssa se tauti. Ja lapset saa sen jo kohdussa. Lisäksi he menettävät vanhempansa ennen kuin ovat edes murrosikään ehtineet. heistä kasvaa täysorpoja. Todennäköisesti he kuolevat jonkun hyväksikäyttäjän käsissä tai heidät pannaan raaatamaan orjatyövoimana.

        Mistä sadat tuhannet orvot saisivat ravintonsa ja huolenpidon näin köyhässä maassa?

        Väestökatastrofi maassa sen kun pahenee, jos vanhoillislestadiolaisten usko saa jalansijaa Togossa.

        Eikö SRK:n miehillä ole vastuuntuntoa?

        Kyllä ne on tämänkin asina miettineet.

        Ehkä meikäläiset puhujat perustavat Togoon uskovaisten ylläpitämän lastenkodin. Sinne voisivat mennä kaikki ne orvoiksi jääneet togolaisperheiden lapset vanhemmpiensa kuoleman jäkeen. Uskovaiset hoitajat pitäis heistä huolta. Aikuisikään asti. Lapset saisivat käydä koulua ja oppia kieliä ja matematiikkaa, ja johonkin ammattiin.

        Suomen uskovaiset rahoittaisivat tämän orpokodin kaiken toiminnan, kuten rakennukset sekä hoitajien ja koulun opettajien palkat. Tämä olisi varmasti hyvä kehitys yhteistyö kohde meille uskovaisille. Tietäisimme tasan tarkkaan mihin meidän antama apu menee. Voisimme pitäämyyjäisiä tosolaisten orpojen hyväksi. Ehkä tärkäempikuin aina vaan kohentaa ry:n taloa?

        Kun meitä uskovaisia on ainakin 100 000, niin ei alkuun pääsemiseksi Togossa tarvita kuin muutamien suviseurojen tuotto.

        Yksi tuttu puhuja sanoi että SRK on "rikas kuin Kroisos". Euro on varmasti melko arvokas valuutta noin köyhässä maassa.


      • sinunko mielestäsi
        Parattujen varoilla kirjoitti:

        Kyllä ne on tämänkin asina miettineet.

        Ehkä meikäläiset puhujat perustavat Togoon uskovaisten ylläpitämän lastenkodin. Sinne voisivat mennä kaikki ne orvoiksi jääneet togolaisperheiden lapset vanhemmpiensa kuoleman jäkeen. Uskovaiset hoitajat pitäis heistä huolta. Aikuisikään asti. Lapset saisivat käydä koulua ja oppia kieliä ja matematiikkaa, ja johonkin ammattiin.

        Suomen uskovaiset rahoittaisivat tämän orpokodin kaiken toiminnan, kuten rakennukset sekä hoitajien ja koulun opettajien palkat. Tämä olisi varmasti hyvä kehitys yhteistyö kohde meille uskovaisille. Tietäisimme tasan tarkkaan mihin meidän antama apu menee. Voisimme pitäämyyjäisiä tosolaisten orpojen hyväksi. Ehkä tärkäempikuin aina vaan kohentaa ry:n taloa?

        Kun meitä uskovaisia on ainakin 100 000, niin ei alkuun pääsemiseksi Togossa tarvita kuin muutamien suviseurojen tuotto.

        Yksi tuttu puhuja sanoi että SRK on "rikas kuin Kroisos". Euro on varmasti melko arvokas valuutta noin köyhässä maassa.

        ei ole väliä sillä, jos AIDS tarttuu miehistä vaimoihin ja lapsiin?? Oletko tosissasi? Tekisi mieli kysyä, että oletko nyt ihan järjissäsi.


      • Parattujen varoilla
        sinunko mielestäsi kirjoitti:

        ei ole väliä sillä, jos AIDS tarttuu miehistä vaimoihin ja lapsiin?? Oletko tosissasi? Tekisi mieli kysyä, että oletko nyt ihan järjissäsi.

        Ei sitä sairauden leviämistä pysty muuten estämään kuin kondomilla. Se taas on synti. Edes sterilisaatio ei estä taudin tarttumista (tosin estää sairaiden lasten hedelmöittymisen, mutta ei sovi uskovaiselle).

        Näissä olosuhteissa orpokoti-ratkaisu olisi hieno asia uskovaisilta. Jos uskovaisten määrä maassa kasvaa, tarvittaisiin ehkä useampia orpokoteja.


      • Surku Hupanen
        Parattujen varoilla kirjoitti:

        Kyllä ne on tämänkin asina miettineet.

        Ehkä meikäläiset puhujat perustavat Togoon uskovaisten ylläpitämän lastenkodin. Sinne voisivat mennä kaikki ne orvoiksi jääneet togolaisperheiden lapset vanhemmpiensa kuoleman jäkeen. Uskovaiset hoitajat pitäis heistä huolta. Aikuisikään asti. Lapset saisivat käydä koulua ja oppia kieliä ja matematiikkaa, ja johonkin ammattiin.

        Suomen uskovaiset rahoittaisivat tämän orpokodin kaiken toiminnan, kuten rakennukset sekä hoitajien ja koulun opettajien palkat. Tämä olisi varmasti hyvä kehitys yhteistyö kohde meille uskovaisille. Tietäisimme tasan tarkkaan mihin meidän antama apu menee. Voisimme pitäämyyjäisiä tosolaisten orpojen hyväksi. Ehkä tärkäempikuin aina vaan kohentaa ry:n taloa?

        Kun meitä uskovaisia on ainakin 100 000, niin ei alkuun pääsemiseksi Togossa tarvita kuin muutamien suviseurojen tuotto.

        Yksi tuttu puhuja sanoi että SRK on "rikas kuin Kroisos". Euro on varmasti melko arvokas valuutta noin köyhässä maassa.

        Onko siis uskovaiset lähetystyöllään aiheuttamassa sikäläisten ihmisten joutumisen entistä syvemmälle kurjuuteen?


      • Lippalakkimies
        Surku Hupanen kirjoitti:

        Onko siis uskovaiset lähetystyöllään aiheuttamassa sikäläisten ihmisten joutumisen entistä syvemmälle kurjuuteen?

        Sillä erotuksella että osa aidsiin kuolevista isistä ja äideistä ja tietysti kaikki lapsena menehtyvät pääsee nyt taivaaseen. Ennen SRK:n tuloa tämä ei ollut mahdollista.


      • vl:t käyttävät ehkäisyä,
        Parattujen varoilla kirjoitti:

        Ei sitä sairauden leviämistä pysty muuten estämään kuin kondomilla. Se taas on synti. Edes sterilisaatio ei estä taudin tarttumista (tosin estää sairaiden lasten hedelmöittymisen, mutta ei sovi uskovaiselle).

        Näissä olosuhteissa orpokoti-ratkaisu olisi hieno asia uskovaisilta. Jos uskovaisten määrä maassa kasvaa, tarvittaisiin ehkä useampia orpokoteja.

        jos henki on vaarassa. Tottakai sitä on myös togolaisten käytettävä. Jokainen naimisiinmenevä togolainen vl-mies HIV-testiin, ja jos tulos on positiivinen, kondomia täytyy käyttää. Se tarkoittaa kyllä myös sitä, ettei pariskunta saa lapsia. Mutta tappavan sairauden tietoinen tartuttaminen on murha.


      • Asiaaa tutkinut
        vl:t käyttävät ehkäisyä, kirjoitti:

        jos henki on vaarassa. Tottakai sitä on myös togolaisten käytettävä. Jokainen naimisiinmenevä togolainen vl-mies HIV-testiin, ja jos tulos on positiivinen, kondomia täytyy käyttää. Se tarkoittaa kyllä myös sitä, ettei pariskunta saa lapsia. Mutta tappavan sairauden tietoinen tartuttaminen on murha.

        Väität: "Suomessakin vl:t käyttävät ehkäisyä, jos henki on vaarassa. "

        Onko tosi? Missä ja milloin on näin todettu? Ei ainakaan yhdessäkään SRK:n kannanotossa, jossa ehkäisy on kokonaan kieleletty.

        "Uskovainen ottaa kaikki lapset vastaan." "uskovaiset emme käytä ehkäisyä. Se erottaa meidät epäuskoisista." (Mikko Uljas Päivämiehessä.)


      • vastausta
        Asiaaa tutkinut kirjoitti:

        Väität: "Suomessakin vl:t käyttävät ehkäisyä, jos henki on vaarassa. "

        Onko tosi? Missä ja milloin on näin todettu? Ei ainakaan yhdessäkään SRK:n kannanotossa, jossa ehkäisy on kokonaan kieleletty.

        "Uskovainen ottaa kaikki lapset vastaan." "uskovaiset emme käytä ehkäisyä. Se erottaa meidät epäuskoisista." (Mikko Uljas Päivämiehessä.)

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000028242671

        Huomaa tuo viimeinen kannanotto vuodelta 2005.

        Tunnen veeälliä, jotka ovat itse kertoneet ehkäisevänsä, koska raskaaksitulo olisi hengenvaarallista. Heidän ystäväpiirinsä tietää tämän.


      • Ehkäisy kielletty
        Asiaaa tutkinut kirjoitti:

        Väität: "Suomessakin vl:t käyttävät ehkäisyä, jos henki on vaarassa. "

        Onko tosi? Missä ja milloin on näin todettu? Ei ainakaan yhdessäkään SRK:n kannanotossa, jossa ehkäisy on kokonaan kieleletty.

        "Uskovainen ottaa kaikki lapset vastaan." "uskovaiset emme käytä ehkäisyä. Se erottaa meidät epäuskoisista." (Mikko Uljas Päivämiehessä.)

        "Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen." (Päivämies)


      • Pipo päässä
        Lippalakkimies kirjoitti:

        Sillä erotuksella että osa aidsiin kuolevista isistä ja äideistä ja tietysti kaikki lapsena menehtyvät pääsee nyt taivaaseen. Ennen SRK:n tuloa tämä ei ollut mahdollista.

        ^^Ennen SRK:n tuloa tämä ei ollut mahdollista.^^

        provo.


      • Miten tämä on?
        vastausta kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000028242671

        Huomaa tuo viimeinen kannanotto vuodelta 2005.

        Tunnen veeälliä, jotka ovat itse kertoneet ehkäisevänsä, koska raskaaksitulo olisi hengenvaarallista. Heidän ystäväpiirinsä tietää tämän.

        Rovasti Juhani Alaranta taas kirjoitti Siionin Lähetyslehdessä että ehkäisykanta ei ole muuttunut.

        Se olisi kuitenkin siis muuttunut ja nyt sallittaisiin sairaustapauksissa.

        Pitäkö sairaus jollain tavalla osoittaa, todistaa? RY:n puheenjohtajalle tai jollekin puhujalle?

        Riittääkö masennus taikka sairaalloiseksi luokiteltava synnystyspelko luvalliseksi syyksi ehkäistä?


      • vastaan,
        Miten tämä on? kirjoitti:

        Rovasti Juhani Alaranta taas kirjoitti Siionin Lähetyslehdessä että ehkäisykanta ei ole muuttunut.

        Se olisi kuitenkin siis muuttunut ja nyt sallittaisiin sairaustapauksissa.

        Pitäkö sairaus jollain tavalla osoittaa, todistaa? RY:n puheenjohtajalle tai jollekin puhujalle?

        Riittääkö masennus taikka sairaalloiseksi luokiteltava synnystyspelko luvalliseksi syyksi ehkäistä?

        että luepa Mopin palstalta osiosta 'Avioliitto ja perhe' vl-ihmisten näkemyksiä ehkäisystä (en ole itse vl). En osaa valitettavasti antaa Mopin palstan linkkiä, mutta löydät sen varmaan, kun kirjoitat hakuun 'Mopin palsta'.
        Heillä näyttää siellä olevan se käsitys, että jokaisen tulee kuunnella omaatuntoaan ja toimia sen mukaan. Siis että ei omantunnon asioissa pidä kysyä lupaa muilta ihmisiltä.


      • mistään
        vastaan, kirjoitti:

        että luepa Mopin palstalta osiosta 'Avioliitto ja perhe' vl-ihmisten näkemyksiä ehkäisystä (en ole itse vl). En osaa valitettavasti antaa Mopin palstan linkkiä, mutta löydät sen varmaan, kun kirjoitat hakuun 'Mopin palsta'.
        Heillä näyttää siellä olevan se käsitys, että jokaisen tulee kuunnella omaatuntoaan ja toimia sen mukaan. Siis että ei omantunnon asioissa pidä kysyä lupaa muilta ihmisiltä.

        Hah! "Mopin palsta" ei päätä uskovaisten Raamatun tulkinnasta.

        "Mopin palsta" ei ole puhujainkokous! SRK järjestää vuosittain kaksi puhujainkokousta, joissa käydään läpi ajankohtaiset, kannanottoa ja tulkintaa vaativat asiat. Ehkäisykiellosta päätettiin VL-liikkeessä vuonna 1967, jolloin puhujainkokous totesi: "lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan".
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuus#Suhtautuminen_syntyvyyden_s.C3.A4.C3.A4nn.C3.B6stelyyn


      • varmasti pyrikään
        mistään kirjoitti:

        Hah! "Mopin palsta" ei päätä uskovaisten Raamatun tulkinnasta.

        "Mopin palsta" ei ole puhujainkokous! SRK järjestää vuosittain kaksi puhujainkokousta, joissa käydään läpi ajankohtaiset, kannanottoa ja tulkintaa vaativat asiat. Ehkäisykiellosta päätettiin VL-liikkeessä vuonna 1967, jolloin puhujainkokous totesi: "lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan".
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuus#Suhtautuminen_syntyvyyden_s.C3.A4.C3.A4nn.C3.B6stelyyn

        päättämään toisten uskovaisten puolesta yhtään mitään. Eivät he ole sellaisia. Päinvastoin he painottavat sitä, ettei omantunnonasioista voi toisten puolesta päättää. He kertovat vain omista näkemyksistään ja kokemuksistaan ja etsivät vastauksia kysymyksiinsä.

        Teitä veeälliä näyttää olevan monenlaisia. Osa on antanut omantuntonsa SRK:n taskuun, osa taas haluaa vastata siitä Jumalalle, ei ihmisille.


    • TogostaLippurivistöön

      Tutkimuksissa aikoinaan paljastui että Togossa ei vielä tiedetty silloin mitään SRK-liikkeen laajoista ja järkyttävistä lapsiin, Kristuksen silmäteriin kohdistuneista väärinkäytöksistä ja siksi susia lammasten vaatteissa ei ole osattu pelätä.

      Kukapa olisi arvannut että ylintä johtoa myöten pimitelty noitä kauheuksien tekijöitä. Jospa nyt olisi tilanne parantunut.

    • Anonyymi

      Tietääkö joku mitä Togon ja myös Ecuadorin vanhoillislestadiolaisille kuuluu? Onko LLC:n hajaannus vaikuttanut mitenkään? Nimenomaan LLC on vastannut lähetystyöstä näihin maihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe