Synnytyskivuista

kysyisin

kokeneimmilta!
Tietämätön kun vielä vähän aikaa olen niin olisi kiva kuulla jo synnyttäneiltä paremmin itse synnytyksestä!
Tottakai se jännittää, ja vähän pelottaakin, mutta tapani hoitaa sitä pientä pelkoa on ruokkia mieltäni mahdollisimman suurella informaation määrällä... se auttaa ymmärtämään kivut yms.
Haluaisinkin nyt tietää että missä synnytyskivut eniten tuntuvat ja missä vaiheessa muuttuu yms.

Eli kun alkaa supistelemaan olen ymmärtänyt että kipu on vähän kuukautiskivun tyylistä... eli varmaankin silloin alavatsalla/selässä?? Onko se alavatsa se alue missä kipu tuntuu koko ajan kovemmin? Tunteeko alapäässä missään vaiheessa kipua vai pelkästään vatsassa? Saattaa taas olla niitä ns. tyhmiä kysymyksi jonkun mielestä, mutta kun en vielä tiedä niin on kiva kysyä! Ja mitä tahansa muuta haluatte kertoa itse synnytyksestä niin olisi kiva lukea... pelkään myös kovasti että on kauhean tyly kätilö vastassa, mutta sitähän nyt ei voi kukaan tietää etukäteen!

Olisi myös kiva tietää sattuiko epiduraalin laittaminen? Itse olen sitä vaihtoehtoa miettinyt näin etukäteen, mutta vähän mietityttää sekin miten se tapahtuu (ja menin sitten tyhmänä YouTube:ista katsomaan epiduraalinlatto-videon... en suosittele...

25

5004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kahdesti synnyttänyt

Kivun sijaintia ja sen laatua on vaikea kuvailla. Se oli itselläni ainakin hyvin kokonaisvaltaista, ehkä juuri kuukautiskipua muistuttavaa, mutta ei sitten kuitenkaan puhtaasti sellaistakaan.

Otin ensimmäisessä synnytyksessäni epiduraalin, eikä sen laittaminen tuntunut miltään. Helpotti oloa ja teki synnyttämisestä miellyttävämpää. Toinen synnytykseni oli niin kivuton, etten tarvinnut lainkaan puudutteita.

Jokainen synntys on yksilöllinen, samoin kivun kokeminen. Onneksi nykyaikana on mahdollisuus tehokkaaseen kivunlievitykseen, jos sellaiseen on tarvetta.

• Äiti siis itsekin

Synnytyskipua ei voi verrata mihinkään muuhun kipuun, itselläni se tuntui vatsassa, alaselässä ja reisissä. Alapäässä ei ennen ponnistusvaihetta kipua tuntunut. Se, missä vaiheessa kivut muuttuvat sietämättömäksi on aika vaikea arvioida koska se on ihan tapauskohtaista. Itselläni kivut muuttuivat erittäin koviksi n. klo 12 ja lapsi syntyi klo 17.40. Synnytykseni oli nopea. Paljon sattui myös ponnistaminen ja synnytyksen jälkeinen ompelu sillä sain pahoja repeämiä ja väliliha leikattiin. Epiduraalin laitto ei ensimmäisessä synnytyksessä sattunut, mutta toisessa synnytyksessä lääkäri vaurioitti hermoa ja tunsin sähköiskumaisia värähdyksiä mitkä tekivät todella kipeää sillä hermo vaurioitui. Tämä on kyllä erittäin harvinaista sillä yleensä epiduraalin laitto sujuu ongelmitta.

• muu oli helvettiä

Pahinta oli ponnistus, vauva painoi peräsuolta tunne oli kun olisi ollut ihan tajuton kakkahätä, miljoona kertaa kovempi, ja et saa sitä kakkaa tulemaan. Sietämätön paineentunne, sellainen että repeäisi paikat riekaleiksi. En olisi halunnut ponnistaa, koska kipu yltyi siitä, mutta kätilö pakotti, aivan sairasta.

Menin niin paniikkiin ja aloin hengittämään vääriin ja sain hyperventilaatiokohtauksen joten paperipussia suun eteen ja sinne sai sitten hengittää.
        Ja Helvetti ei muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu, siitä menee ihan sekaisin. Kyllä ärräpäitä olisi lentänyt jos olisin pystynyt puhumaan, mutta en saanut huudettua enkä puhuttua mitään, prkele, sanon nyt.
        Mutta eihän se huutaminen kiellettyä ole, se sattui myös ihan hirveästi kun vauva vedettiin ulos, varmaan hartioiden kohta on vaikea. Kiitos, mulle riitti ei enää koskaan.

• kysyn vaan
        muu oli helvettiä kirjoitti:

Pahinta oli ponnistus, vauva painoi peräsuolta tunne oli kun olisi ollut ihan tajuton kakkahätä, miljoona kertaa kovempi, ja et saa sitä kakkaa tulemaan. Sietämätön paineentunne, sellainen että repeäisi paikat riekaleiksi. En olisi halunnut ponnistaa, koska kipu yltyi siitä, mutta kätilö pakotti, aivan sairasta.

Menin niin paniikkiin ja aloin hengittämään vääriin ja sain hyperventilaatiokohtauksen joten paperipussia suun eteen ja sinne sai sitten hengittää.
        Ja Helvetti ei muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu, siitä menee ihan sekaisin. Kyllä ärräpäitä olisi lentänyt jos olisin pystynyt puhumaan, mutta en saanut huudettua enkä puhuttua mitään, prkele, sanon nyt.
        Mutta eihän se huutaminen kiellettyä ole, se sattui myös ihan hirveästi kun vauva vedettiin ulos, varmaan hartioiden kohta on vaikea. Kiitos, mulle riitti ei enää koskaan.

että mitä sitten olisi pitänyt tehdä paitsi ponnistaa, jättää se lapsi puolitiehen vai? Jos et itse ymmärrä ponnistaa niin sitten on pakotettava tai revittävä vauva imukupilla ulos. Kyllä se kipu vaan on kestettävä siinä vaiheessa ja tehtävä töitä sen eteen, että lapsi saadaan vahingoittumattomana maailmaan!

• Synnytyslakko
        kysyn vaan kirjoitti:

että mitä sitten olisi pitänyt tehdä paitsi ponnistaa, jättää se lapsi puolitiehen vai? Jos et itse ymmärrä ponnistaa niin sitten on pakotettava tai revittävä vauva imukupilla ulos. Kyllä se kipu vaan on kestettävä siinä vaiheessa ja tehtävä töitä sen eteen, että lapsi saadaan vahingoittumattomana maailmaan!

Niin, mitäköhän olisi tapahtunut jos en olisi ponnistanut? Tarkoitin lähinnä sitä että en olisi varmaankaan ponnistanut jos mua ei olisi kovisteltu siihen, niin paha paikka oli. Onneksi ei tarvise enää synnyttää. Mutta on se kumma että synnytyskipua ei vieläkään lievitetä tarpeeksi, mutta kyse on varmaan siitä että olemme vaan naisia ja raamatussakin sanotaan että kivulla tulet lapsen synnyttämään. Ei naisen kipua tarvitse ottaa niin tosissaan, siitähän tulee lisäkustannuksiakin synnytykseen.

• lapsen parhaaksi
        Synnytyslakko kirjoitti:

Niin, mitäköhän olisi tapahtunut jos en olisi ponnistanut? Tarkoitin lähinnä sitä että en olisi varmaankaan ponnistanut jos mua ei olisi kovisteltu siihen, niin paha paikka oli. Onneksi ei tarvise enää synnyttää. Mutta on se kumma että synnytyskipua ei vieläkään lievitetä tarpeeksi, mutta kyse on varmaan siitä että olemme vaan naisia ja raamatussakin sanotaan että kivulla tulet lapsen synnyttämään. Ei naisen kipua tarvitse ottaa niin tosissaan, siitähän tulee lisäkustannuksiakin synnytykseen.

toimitaan synnytyksessä. Se kunnollinen kivun lievitys kun usein sitten vahingoittaisi sitä syntyvää lasta, ne lääkemäärät.

En usko sinällään että naisen kipua vähätellään.

• vatsaan

Minulla supistukset olivat kivuliaita, ihan kuin joku olisi puukolla tuikannut alavatsasta selkäänpäin. Sain epiduraalin 2 h sairaalaan menon jälkeen. Sen jälkeen meni liki 6 h että vauva oli maailmassa. Ihmettelen suuresti miten olisin jaksanut ilman epiduraalia, koska koko ajan oli myös oksitosiinitippa nopeuttamassa avautumista. Ponnistus ei mielestäni sattunut juuri lainkaan verrattuna supistuksiin. Pirunmoinen hiki vaan tuli! Ja hartioista jumituneen vauvan kiskominen ulos tuntui tosi ilkeältä mutta onneksi vain hetken.

• muistaa...

mä olin jotenkin niin sekaisin siitä kaikesta ponnistusvaiheessa ettei siinä oikeastaan sattunut. tai sitten en vaan muista sitä, sekin hyvin mahdollista :) mun mielestä näitä juttuja on kauheen vaikee kuvailla jälkeenpäin, jotenkin se kauheus unohtuu niin hyvin kun vauvan saa sykkyyn. muistan että supistukset sattu niin paljon että halusin epiduraalin, mutta en osaa sanoa miltä tai kuvitella mielessäni miltä ne tuntui. niin ja sen muistan että mulla tuntui reisissä eniten ja en pystynyt olla lainkaan paikoillani. autossakaan en ollut vöissä vaan pyörin takapenkillä ku väkkärä... vähän vaarallista joo, mut en sillä hetkellä osannu sitä ajatella.

epiduraalia pelkäsin kauheesti mutta sehän sitte puudutettiin se alue eka ni ei tuntunu miltään, ajatus vaan inhotti, oon jotenki herkkä alaselästäni. puudutuspiikki tuntu samalta ku esim. hampilekurissa.

pahinta oli ehkä se kun alkoi kauheesti ponnistuttamaan mutta ei saanut vielä ruveta puskemaan vaavia ulos, se oli vaikeeta, huusin kätilölle että no miten v***ssa sä luulet että tässä pystyy pidättelemään?!

yllättävintä taas oli se, miten rauhallinen olin kotona supistusten alettua, menin suihkuun ja ajelin säärikarvat ja bikinirajat... XD luulin että olisin heti ihan paniikissa.

ompeluista ja istukan syntymisestä en tienny enää mitään.

• on aika

vaikea verrata mihinkään muuhun kipuun. Se on myös erilaista eri synnytyksissä. Ensimmäisessä avautumiskipu oli ihan kuin järkyttävä selkäkipu, joka välillä oli sietämätön ja välillä lähes siedettävissä, mutta koko ajan. Ensimmäisessä synnytyksessä sain myös epiduraalin, jonka laitto sattui ihan sairaasti, mutta hyöty oli olematon, joten toiste en sitä ota.

Toisessa avautumiskivut olivat selässä ja mahassa.

Kolmannessa synnytyksessä supistukset tuntuivat ikään kuin mahan ja selän välissä. Jossain, mikä ei ole koskaan aikaisemmin ollut kipeänä. Kolmannessa supistusten väli oli loppuun saakka niin selkeä, että kun supistus loppui, ei sattunut yhtään. Kunnes alkoi taas uusi supistus.

Alapääkipu tulee kuvaan vasta sitten kun ollaan ponnistusvaiheessa. Itseasiassa se on minulla kahdessa ensimmäisessä synnytyksessä saatu kompensoitua puudutteella niin, etten ole tuntenut ponnistaessa kipua oikeastaan lainkaan. Kolmannessa synnytyksessä ei puudutettu ja silloin vasta tajusin, että ponnistaminenkin voi sattua. Kuten joku tuossa kertoikin, niin minä myös yritin viimeiseen asti pidätellä ponnistusta kipujen takia, mutta ulos se oli sieltä lopulta pukattava.

Ei sitä synnytystä kannata kauheasti etukäteen pelätä. Onhan niitä karmeita synnytyskertomuksia, mutta suurin osa synnytyksistä sujuu varsin hyvin. Synnyttäminen on kivaa. Odotan innolla neljättä kokemustani. (On silti jokin hämärä muistikuva, että olisin viimeksi yrittänyt perua koko vauvahomman kesken synnytyksen, mutta kätilö ei antanut.)

• imukupin luomuna kokenut

Hei,

täällä on useampikin puhunut jostain ponnistusvaiheen puudutteesta. Mitä se sellainen on ja miten sen saa?

Lääkäreiltä kun kysyy, niin sanovat, ettei epiduraalia voi laittaa, kun kuulemma haittaa ponnistusta, kun ei tunne mitään, eikä sitten toisaalta kuulemma autakaan mitään. Vaikea uskoa, että ainakaan molemmat yhtä aikaa voisivat olla totta.

Toinen synnytys on kohta edessä ja kiinnostaisi, uskallanko yrittää alakautta. Edellisellä kerralla ponnistusvaihe imukuppeineen oli repivä ja kammottava.

Vaikka supistuskivutkin ovat erittäin voimakkaita ja loppuvaiheessa minullakin jo sietämättömiä, niin niiden kestämistä jotenkin helpottaa se, että kyse on pelkästä sinänsä vaarattomasta kivusta.

Ponnistusvaiheessa taas liha venyy ja repeää ihan oikeasti. Siinä on sitten jälkikäteenkin pitkään kipulääkkeiden varassa, vessassa käynti on vaikeaa ja palautuminen kestää.

• janeski78

synnytyskipu on varmaan kaikista kokemistani kivuista pahin mutta kipu unohtui kun sai vauvan syliin. ja näin jälkikäteen ei edes muista koko kipua, eli voisin lähteä vaikka heti uusimaan synnytyksen... palkinto siitä on niin ihana ja rakas. supistukset tuntui minulla aluksi selässä tosi voimakkaina jonka jälkeen ne alkoi tuntumaan vatsassa. epiduraali oli oikea helpotus, monta kivutonta tuntia... ponnistusvaihe oli mielestäni kaikkein kivulian ja varsinkin kun vauva oli olkapäiden kohdalla syntymässä.. mutta kokemus synnytyksestä oli ehdottomasti hieno!!! sitä ei voi sanoin kuvailla...

• 2x kokenut

Mulla avautumisvaiheen kivut tuntuivat alavatsalla ja selässä,kuukautiskivun tyyppistä ja kipu kesti sen aikaa että ehdin hengittää 20x sisään-ulos,sitten tuli tauko.Nuo tauot lyheni ja kipu koveni kun synnytys eteni.Ihan siedettävää kuitenkin.Kivunlievityksenä halusin ja sain olla suihkussa/kylvyssä,akupunktiota,aqua-rakkuloita,lämpöpakkauksia ja halusin olla liikkeellä koko ajan,eli kävelin ympäriinsä.Ponnistusvaiheen kipu oli mielestäni kurjinta,siihen oisin ottanut puudutteen toisella kertaa,ei se jostain syystä onnistunut kuitenkaan.Ekalla kerralla ei se ponnistaminen oikein onnistunut,kätilö vaihtui just silloin,ite jotenkin luovutin välillä.Melkein 2 tuntia meni,mutta sain lopulta punnerrettua vauvan maailmaan.Toisella kertaa meni paljon paremmin (20min.),sain ponnistaa synnytysjakkaralla ja kätilö kannusti loistavasti,auttoi tosi paljon mua.Kummallakaan kerralla ei tullut repeytymiä,sattui vaan kamalasti alapäähän se vauvan ulostulo.Sitten kun vauvan saa syliin ei ole kivuilla enää väliä,on se sellainen ihmepakkaus.Menisin kolmannenkin kerran synnyttämään :).

• omassa kuplassa

Sitä kipua on vaikea kuvailla. Kun kipeät supparit alkoivat, se oli kai vähän sellaista menkkakivun tapaista jomotusta alaselässä ja vatsalla. Alusta asti keskityin hengittämiseen, ja kivusta tulikin ikäänkuin aalto, jota rauhallisella hengityksellä ja huokauksilla/matalilla äänillä puhaltamalla kiipesin ylös ja alas. Kolme ensimmäistä hengitystä meni kivun koventuessa, kolmannella tiesi olevansa huipulla. Loppu oli helpotuksen tunnetta ja rentouden leviämistä.

Sairaalaan ja altaaseen päästyä (4-5 cm auki) jopa nautin tilanteesta. Kehon omat endorfiinit ym. hormonit toimivat ihan huikeasti, supparit olivat kivusta huolimatta jotenkin ennustettavia ja hallittavissa (aina vain se 3 hengitystä ja sitten helpottaa taas...) ja suppareiden välissä olo oli todella hyvä. Rauhallinen, kirkas. keskittynyt. Vedessä kipu oli paljon helpommin hallittavissa, siellä pystyi olemaan rentona eikä pistänyt suppareille vastaan. En osaa sanoa missä kipu silloin oli, se oli jotenkin kokonaisvaltaista eikä tuntunut ylivoimaisen pahasti missään tietyssä pisteessä. Altaasta poistuessa (vessassa käydessä ym.) kipu oli heti repivämpää ja sille oli vaikeampi antaa periksi.

Ihan avautumisvaiheen lopussa (altaaseen pääsystä noin puolitoista tuntia), tai avautumisen ja ponnistamisen välissä tuli hetki (muutama suppari) kipua jonka kanssa ei meinannut pärjätä. Lapsi liikkui kanavassa alemmas tai jotain, mutta sitten pääsikin ponnistamaan. Ponnistaminen taas tuntui lähinnä hyvältä, pääsi tekemään jotain. Ihan loppuvaiheessa kipu alkoi tuntua alapäässä, kun lapsen pää tuli esiin eikä enää vetäytynyt, vaan pingotti kudoksia. Se kipu oli sellaista kirvelyn ja paineen tunnetta. Mutta äkkiä sekin oli ohi.

Itsellä oli ihan huikea ero siinä miltä kipu tuntui kun sai olla rauhassa omissa oloissaan vedessä (ei mitään paniikkia) siihen kun yhdessä välissä käyrän otto ei onnistunutkaan seisten ja vapaasti liikuskellen vaan piti mennä makuulleen sänkyyn. Silloin tajusin miksi synnyttäjät haluavat epiduraaleja... Onneksi pääsin siitä vielä ylös ja takaisin altaaseen!

• äitikahden

Kovimmat supistuskivut minulla tuntui eniten alaselässä. Siinä vaiheessa olivat kivuliaimmat kun väli on lyhyin. Juuri ja juuri kesti supistuksen, sitten sai onneksi hengähtää ennen seuraavaa. Minulla oli vain ilokaasu apuna, en tiedä auttoiko se niin. Olihan se ihan hauskaa olla pihalla, mies sitä eniten imutteli keinutuolissa. Mutta mielummin olisi ottanut sitten synntyksen jälkeen :).
      Kestän kipua omasta mielestäni todella hyvin, mutta supistuskipua en pystynyt hallitsemaan niinkuin yleensä. Suihkussa olo helpotti huomattavasti, maata en pystynyt ollenkaan.
      Kaikista kivuliain kuitenkin oli ponnistus vaihe. Supistusket oli todellista leikkiä siihen verrattuna. Olin jotenkin saanut sellaisen kuvan täältä palstalta ja muualta, että kun on aika ponnistaa niin se helpottaa oloa.. Ei todellakaan! En saanut mitään puudutusta ja niinkuin se ei olisi riittänyt, minulta leikattiin kiireellä saksilla paikkaa auki että vauva mahtuu ulos. Olin pyörtyä ja välillä tuntui ettei siitä kivusta selviä. Kätilöt olivat sanoneet miten helposti vauva liukuu vaan ulos kun syntyi ennenaikojaan ja painoarvio oli 2kiloa. Eikä se nyt ihan niin mennyt. Hemmetti mitä teurastusta.

Minä en enään koskaan aio synnyttää, se on varma. Lapsia haluan mutta saa nähdä uskaltaako enään.

• eikun uudestaan...

Huomaa, että tänne ovat vastanneet suurimmaksi osaksi ne, joilla synnytys on ollut kivulias.

Lähipiirissäni moni äiti on kokenut synnytyksen ihan siedettävänä ja "ei niin pahana".
      Laitoksellakin kiinnitin huomion ns. hyviin synnytyskokemuksiin.
      Niistä vaan puhutaan harvemmin kun noista kipeistä ja vaikeimmista.

Itse en pitänyt missään vaiheessa kipuja niin kovina kun olin ennakkoon kuvitellut.
      Läpi synnytyksen tunsin ne menkkamaisina selkäpolttoina, salissa kuitenkin paljon kovempina.
      Kohdunkaulan puudutuksen jälkeen ei sattunut yhtään, tunsin kuitenkin koska pitää ponnistaa.
      Myöskään ponnistusvaiheen kipua en erityisemmin rekisteröinyt, koska kätilö puudutti välilihan ennen sen leikkaamista.

Peräsuolessa tuntui inhottavalta, ja koinkin synnytyksen "hikiseksi ähistelyksi" mieluumminkin.
      Ikävimpänä muistan tuntemukset, kun alapäästä valuu kaikennäköistä.

• järkyttävää

Synnytys on aina erilainen tapahtuma. Itse olen kolmen lapsen äiti ja rakastan lapsia, silti mikään mahti ei saisi minua enää synnyttämään. Ei mikään. Jos raskaaksi tulen haluan ehdottomasti leikkauksen. Kerron hieman kokemuksiani.
      Ensimmäinen synnytys oli järkyttävä, reilu vuorokauden kestävä ja kipua ei voi todellakaan verrata kuukautiskipuihin. Sain kaikki mahdolliset puudutteet, mikään ei auttanut, kätilöitä vaihtu tiheään tahtiin ja lopuksi minulla oli opiskelija joka ei osannut tehdä mitään päätöksiä, vaikka näki ettei synnytys edennyt. Minä itse sieltä kivun keskeltä huusin, että nyt on pakko saada se lapsi ulos sieltä (synnytystä takana 26h)sitten tuli lääkäri joka auttoi esikoisemme maailmaan imukupin avulla. Olin pitkään vihainen koko tapahtumasta !
      No toinen lapsemme syntyi reilu parin vuoden päästä. En vieläkään ymmrärrä miten en silloin vaatinut leikkausta, ajattelin vain, että se ei voi olla kamalempaa kuin ensimmäinen, ja eihän se ollutkaan. Aivan ihana kokemus. Synnytys alkoi ensinnäkin luonnollisesti (ensimmäinen käynnistettiin)supistuksia tuli ja kun ne koveni sain epiduraalin joka auttoi ihanasti, pötköttelin vain vuoteella ja jossain vaiheessa kätilö sanoi että nyt vois ponnistaa, muutamat työnnöt ja lapsi oli maailmassa. Voi mikä ihana tunne sen jälkeen kun synnytys oli sujunut niin hyvin.
      Kolmas lapsemme syntyi tästä 9v.kuluttua. Siis oli aivan yhtä järkyttävä kuin ensimmäinen, ellei jopa pahempi. Tuntui kuin olisi revennyt kahtia loppuvaiheessa ! Ilokaasu auttoi hetken, spinaalipuudutus hetken, sen jälkeen alkoikin todella kovat kivut. Ei niitä voi verrata mihinkään. Imukupilla taas saatettiin lapsi maailmaan kun oli niin vaikeeta.
      Lapsilukumme on täynnä, silti jos vielä iskee vauvakuume teen mitä vain, jotta saan leikkauksen sillä niin kovat pelot jäi synnytyksestä, vaikka yksi hieno kokemus mahtuu joukkoon.

• fyrakångermamma

Supistukset menettelee, ei ne kyllä mitään kuukautiskipuja ole. Mulla ikävin tunne hetki ennen ponnistusvaihetta. -Sillon olis voinu vaikka jodlata...

• kuvauksia olet saanut.

Itse pelkäsin synnytystä. Jälkeenpäin ajatellen se oli hyvä, koska kokoa ajan ajattelin "että ei tämä vielä mitään, mutta kohta alkaa varmaan ihan kauheat kivut". Ei, ei alkaneet. Synnytys on siitä hyvä, että se on prosessi, joka alkaa ja loppuu.

Minulla supistukset ovat tulleet kokoa ajan nopeina ja voimakkaina, mutta silloinhan myös avautuminen on ollut nopeampaa.

Ensimmäisessä synnytyksessäni oli kokenut kätilö, jolta sain parhaan neuvon täristessäni jännityksessä: Rentouta kaikki lihaksesi. Tein työtä käskettyä, keskityin koko synnytyksen ajan siihe, että pidän lihakseni mahdollisimman rentona supistusten aikana. Ja se toimi oikeasti tehokkaana kivunlievityksenä.

Minäkin luulin että minulla on kakkahätä, kun varsinainen ponnistusvaihe alkoi. Minusta se oli pelkästään helpottavaa, koska tiesin että pian vauva tulee. Eli ei jäänyt mitään kauhu kokemusta, vaikka etukäteen niin kovasti pelkäsin. Aivan turhaan.

Jos synnytys olisi jotain kamalaa, niin miksi naiset sitten hankkisivat useamman lapsen?

• ronjamiini

Mulla ainakin tuntu supistukset mahassa ja alaselässä. Ne tuntui ensin kuukautiskivuilta, vaikka kylläkin vähän kivuliaampia sitten kun alkoi kunnon supistukset maha meni kovaksi ja kipu tuntui koko mahassa. ponnistus vaiheessa mulla ainakin oli hirveen vaikee ponnistaa kun mahan päältä sattui ja sitten kun toinen kätilö tuli vielä auttamaan lasta ulos painamalla mahan päältä, niin se tuntui kauheelta..mutta siitäkin kivusta huolimatta vauva tuli nopeammin ulos:) Mä en ainakaan misään vaiheessa tuntenut alapäässä kipua ja se epiduraalin laitto..älä suotta pelkää sitä. Mä kans kyl pelkäsin sitä varmaan kaikkein eniten entäkun itse synnytystä mutta sitten kun se laitettiin nii ei se sattunut. Tuntui vaan sellanen paineen tunne selkärangas tai jossain siellä. Ja sen haluan sanoa että älä odota sitä että se epiduraali vie kaikki kivut pois tai edes osan..mä meinaan olin niin onnellin kun kuulin et nyt on aika laittaa eppari ja kuinka ihanaa kun kivut vähän helpottuu mutta siinä kävi melkeen päin vastoin mulla ei lähteny kivut kun tunniksi pois..sen jälkeen meni 8 tuntia kunnes vauva syntyi ja kivut oli ihan kauheet koko sen ajan. Mutta en halua pelotella odotin vain itse liikoja siitä..ja kaikki ihmiset ovat yksilöllisiä. Ja kyllä ne kivut kestää kun se on vaan yksi päivä sun elämässä vaiks mulla kesti kokonaisuudssa supistusten alkamisesta 3päivää..mutta tsemppiä synnytykseen:)toivottavasti en nyt kauheesti pelotellu sua.

• Maratonin juossut

Mulle jäi synnytyksestä ihan hyvät fiilikset. Alku oli leppoisa, keskivaiheilla kipu oli liki sietämätöntä, kunnes sain epiduraali ja helpotti. Kokonaan kipuja ei epi kuitenkaan vienyt, teki ne vaan siedettäviksi. Ennen epiduraalia puhkaistiin kalvot, se oli aika epämiellyttävää. Ponnistusvaihe kesti liki puoli tuntia ja oli aikamoista "ähellystä". Entisenä urheilijana vissiin se avautuminenkin kesti pitempään ja ponnistusvaiheessa tuntu ku joku olis halkassut kahtia kun tunki ulos. Ja koko ajan vaan oli pakko ponnistaa... Huh huh. Mut kaiken kaikkiaan ton jälkeen olo oli kun maratonin voittaneella, suorastaan euforinen, mä tein sen! Ja kuntokin oli hyvä jälkeenpäin, ei todellakaan mitään sängyssä kalpeana ja kipeänä makoilua. Toisin oli laita sektio-äideillä, jotka oli tosi kipeitä. Tekisin saman uudelleen, jos vaan elämäntilanne sallisi. Hyvät muistot jäi. Se sattuu, mutta siitä selvii kyllä!

• alkup.

teille ihanille ihmisille jotka olette vastanneet! Kyllähän tuo aika rajultakin kuulostaa, mutta tuntuu hyvältä jo se että tiedän vähän mitä on tulossa... vaikkakin olen varautunut siihen että yksilöllistähän se kaikki on!

Aika moni teistä puhuikin siitä epiduuraalista, ja itse kanssa pelkään sen laittoa melkein enemmän kuin itse synnytystä. En tiedä miksi... ja pelkään sitäkin ettei se edes auta. Minulla ei yleensäkään lääkkeet tai puudutteet auta. Hammaslääkärissä saan aina kolme kertaa normaaliannoksen puudutetta ja särkylääkkeitä syön kun leipää jos päätä särkee. Ehkä siksi pelottaa etten saa edes sitä hetkellistä apua siitä epiduraalista, mikä niin monelle on tuonut sen ihanan hetkellisen hengähdystauon.

Yritän pysyä positiivisena ja olla vielä ajattelematta liikoja. Se menee sitten niin kuin menee. Alakautta haluan kuitenkin synnyttää... olen sitä mieltä että kroppa on naisella suunniteltu sitä varten että lapsi mahtuu tulemaan, ja jos jotain sattuu niin sektio on sitten vara/hätäkeino.

Kiitos vielä kun jaksoitte vastailla. Luin jokaisen viestin tarkasti :)
      Vastailkaa ihmeessä vielä muutkin jos siltä tuntuu... :)

• minä vain

Jokaisen ja jokainen synnytys on erilainen ja kipuja on yleensä kaikilla, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Mieti enemmän sitä kun saat vauvasi vihdoin syliisi - ja sitä vauvelin ihanaa tuoksua ja pehmeää poskea...

• äippä07

synnytykseni kesti erittäin kauan ja oli todella kivulias mutta turvauduin kylpyyn ja ilokaasuun joista oli suuri helpotus jonkin aikaa. viimeiset 4h oli suorastaan kamalaa koska en missään vaiheessa halunnut turvautua epiduraaliin ja ilokaasusta ei ollut enää mihinkään se oli vaan kestettävä, kipu tuntui reisissä ja alaselässä, reisissä tuntui kuin ois moukaroitu joka supistuksella, lopussa kipu oli kamalinta kun tuli painontunne peräsuoleen, en halunnut puudutteita koska kivun tuntemisesta on myös hyöty synnytyksessä, koska kipu kertoo synnytyksen tilasta ja etenemisestä, ja kivun ei kuulemma pitäisi olla niin kovaa jos synnytys käynnistyy supistuksilla, itsellä käynnistyi veden menolla. mutta se on uskomatonta kun se ihanuus on sitten vihdoin ja viimein saapunut maailmaan kivut todella loppuvat kuin seinään (en meinennut uskoa kun kätilö sillä yritti mua lohduttaa) mut totta se oli :) ja olo mitä ihanin kun saimme pienen terveen tytön

Ei se kyllä aina niinkään ole että kaikki unohtuu kun vauvan saa syliin.
        Ystäväni juuri kertoi, että siinä vaiheessa ja olotilassa kun annetaan ryppyinen ja limainen käärö nenän eteen niin ei sitä ihan kaikilla ne onnenkyyneleet ensimmäisenä tule. Se ei siti tarkoita sitä, etteikö lapsi olisi tärkeä, mutta äidinrakkaus ei ole mikään salamanisku joka lyö sillä hetkellä kun vauva on rinnalla. Vauvaankin täytyy tutustua, ja synnytyksenjälkeisissä pöpperöissä ja kivuissa se ei välttämättä ole sitä mitä odottaa.
        Siihen menee hetki aikaa.

• lapsesta iloinen, synnytyks...
        *** kirjoitti:

Ei se kyllä aina niinkään ole että kaikki unohtuu kun vauvan saa syliin.
        Ystäväni juuri kertoi, että siinä vaiheessa ja olotilassa kun annetaan ryppyinen ja limainen käärö nenän eteen niin ei sitä ihan kaikilla ne onnenkyyneleet ensimmäisenä tule. Se ei siti tarkoita sitä, etteikö lapsi olisi tärkeä, mutta äidinrakkaus ei ole mikään salamanisku joka lyö sillä hetkellä kun vauva on rinnalla. Vauvaankin täytyy tutustua, ja synnytyksenjälkeisissä pöpperöissä ja kivuissa se ei välttämättä ole sitä mitä odottaa.
        Siihen menee hetki aikaa.

Minulla kivut eivät unohtuneet mihinkään, vaikka tietysti niiden loppuminen oli valtava helpotus ja se äidinrakkauskin yllättäen syttyi heti, vaikka olin varautunut siihen, että voi viedä aikaa. Eli oli se ihana rakas käärö sylissä, mutta kyllä silti istukan ulos kiskominen ja tikkien laitto oli ikävää ja se valtava väsymys ja kivut tuntuivat kyllä. Muistan ajatelleeni, että nyt olen talvisotani käynyt.

Olen kuullut naisista, jotka istuvat tunti synnytyksen jälkeen. Minä en kuulu heihin, minut vietiin osastolle pyöräsängyllä ja siellä sitten hoitaja auttoi vessaan ensimmäisen kerran, kun kävely oli vielä ensimmäisenä päivänä niin hirveän heikkoa.

Ei pidä yleistää, että alatiesynnytyksestä toipuisi nopeammin kuin sektiosta. Minä ainakin sain sektion huonoista puolista useimmat(myös suuren verenhukan) ja lisäksi sen alatien pitkän keston ja sietämättömät kivut. Episiotomiahaava on muuten haava sekin ja sekin helposti tulehtuu eli ei se mikään sektion käyneiden yksinoikeus se haavatulehdus ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe