Olen tehnyt läh.hoitajan työtä ja tykkään alasta.Vakituista työsuhdetta en kuitenkaan koskaan saa ilman todistusta,koulutus puuttuu..
Mua kauhistuttaa lähinnä lääkelaskut ja latinaksi opeteltava anatomia!!Kokemuksianne näistä..?!
Lähihoitajaksi haluava..
35
7009
Vastaukset
- hoitaja
Lähde ihmeessä hakemaan. Koulu on suht helppo ja lääkelaskuja aina liioitellaan muka liian vaikeiksi. Kokeessa kaikki pitää olla oikein, mutta tehtävistä selviää harjoittelemalla ja uusia saa montakin kertaa. Anatomiastakin selviät lukemalla ja lh-koulun kirja Luut ja ytimet on melko selkeä.
- lähihoitajaksi
elä yhtään pelkää.
Ne on todella helppoja! itse opiskelen alaa eikä lääkelaskut mennyt kerrasta läpi mutta uusintakokeissa meni.
mukaan vaan! jos oikein paljon jännittää niin kannattaa esim, soittaa kyseisen koulun opolle, niin hän osaa neuvoa eteen päin ja vastaa kysymyksiin. - Enää tarviit teorian
sinne taakse jotta saat paikan,ei muuta.
Lääkelaskut on helppoja ja ei niitä kaikkia luita latinaksi lueta.
Pitää osata moiten veri kiertää ja sydän toimii.
Mene kirjastoon katsomaan toi luut ja ytimet ja lääkelasku kirjoja! Mäkin selvisin ja oli jo liki 50v! - mää1
Olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa! Mukaan vaan itse uusin lääkelaskuja 5 kertaa, mutta lopulta se meni läpi :D uskon että kaikki ne vaikeatkin asiat pystyy hoitamaan, ja meidän koulussa ainakin oli ns. yksityisopetusta jos tarvitsi! Eikun sinne vaan kyllä pärjäät!
- Aloittava opiskelija
Minun pitäisi syksyllä aloittaa aikuisopiskelu ja yllätys yllätys, kuin myös minua pelottaa ja mietityttää lääkelaskut kun yläasteesta on aikaa ja matikan numero silloin 5-6! Koskaan en ooo matikkaa tajunnut, no kuitenkin äitini valmistui pari vuotta sitten hoitajaksi ja lainasin häneltä matikan kirjaa kun ajattelin et täs on aikaa vähän opetella etukäteen et on sit vähän pohja osaamista/tietoa kun varsinaiset laskut kurssi joskus alkaa! Aluksi kun avasin kirjan niin ajatus oli että huh huh, mutta kun aloitin kaikessa rauhassa laskuja katselemaan ja otin laskimen näin aluksi käteen ni ei ne oikeesti niin kauheita olekkaan. annostelu laskut ovat ihan perus juttuja joissa tarvii vain vähän aikaa miettiä että miten tämä nyt meneekään kun tuntuu että ne kysymykset/miten asia on esitetty saavat laskut tuntumaan vaikeammilta mitä oikeasti ovat! Liuosten Laimennus laskut ovat niitä vähän kinkkisempiä, niihin tutustun parhaillaan mut ei ole oikein viel kunnolla mulle auennut miten menevät mutta harjoitus tekee mestarin. Ajan kanssa otat vaan kirjan käteen ja eka tutustut annostelu laskuihin niin huomaat että ei tää niin kauheeta sit olekkaan....
- alan vaihtaja(ko)
Millaista on on lähihoitajanopiskelu ihan käytännössä? Lasten- ja nuorten hoidon ja kasvatuksen sv kiinnostaa. Olen paljon ottanut eri vaihtoehdoista selvää, mutta käytännön tietoa, juuri noista laskuista, pistämisistä ja muusta ottaisin mielelläni vastaan..harkitsen alan vaihtoa, on jo yo tradenomin paperit.
- heissu
alan vaihtaja(ko) kirjoitti:
Millaista on on lähihoitajanopiskelu ihan käytännössä? Lasten- ja nuorten hoidon ja kasvatuksen sv kiinnostaa. Olen paljon ottanut eri vaihtoehdoista selvää, mutta käytännön tietoa, juuri noista laskuista, pistämisistä ja muusta ottaisin mielelläni vastaan..harkitsen alan vaihtoa, on jo yo tradenomin paperit.
Hoitajat.net sivulta löytyy aika paljon kaikkea hyvää tietoa et sieltä kandee käydä katsastamassa niin saa alan ammattilaisilta ja hoitoalan opiskelijoita hyvää fakta tietoa!
- alan vaihtaja(ko)
heissu kirjoitti:
Hoitajat.net sivulta löytyy aika paljon kaikkea hyvää tietoa et sieltä kandee käydä katsastamassa niin saa alan ammattilaisilta ja hoitoalan opiskelijoita hyvää fakta tietoa!
käyn katsomassa, kiitti.
- Oona
Kiitti kaikkille kannustuksesta,hymyssä suin luin teidän rohkaisevat kommentit!
Oon kyllä ajatellu et ainaki kannattaa kokeilla,eipä sit harmita et en edes yrittäny,nyt ikää 37-vee..
Mulla on 2 pientä neitiä (5-v. ja 7-v.)sekä isäntä jotka kyllä kannustavat äiskää opintopihin :) - ainakaan
Mitään latinaksi ole opeteltu?!?!?! Sairaanhoitajan hommia ne.
Lääkelaskut on läpihuutojuttu, ihan oikeasti!
Itselläni matikka aina ollut just ja just läpi ja nyt sain lääkelaskukokeesta heti 5.
Älä sen takia koulua unohda. Hae ihmeessä!- Tuomas--
Eikös toi lääkelaskukoe ole joko HYV/HYL, kun mainitsit et sait 5.
monimuotona eli iltaopintoja pääasiassa. Vuosi enää jäljellä ja sitten saan sen lähihoitajan todistuksen. Itsellä sama juttu. Töitä oli mutta ei mitään vakituista kun ei ollut tutkintoa. Lääkelaskut oli helppo juttu, sai uusia kolme kertaa jos ei heti mennyt läpi. Latinaksi ei tarvinnut osata mitään anatomiaa. Kannattaa ehdottomasti hakea kouluun!!!
- Nimetön
lääkelaskut on joko läpi tai ei, virheitä ei saa olla, eli myöskään numeroa ei tule, vain hyväksytty/hylätty. Ja latinaksi opetellaan anatomiaa siinä vaiheessa, kun suunnataan sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Taitaa käytännöt vaihdella paljonkin, samoin kuin vaatimustaso.....
- Oona
Mäki oon kuullu monelta et lääk.laskut saa uusia monia kertoja.Yx tuttu uusi jopa 10 ja tiedän monta jotka on uusinu esim.7 kertaa.Myöskin anatomiaa on ollu mun tuttavapiiris heti ekavuonna,ainaki aikuispuolel!?!Mut on ko se sit paikkakuntakohtasta tai jotain...
- Piikki
Oona kirjoitti:
Mäki oon kuullu monelta et lääk.laskut saa uusia monia kertoja.Yx tuttu uusi jopa 10 ja tiedän monta jotka on uusinu esim.7 kertaa.Myöskin anatomiaa on ollu mun tuttavapiiris heti ekavuonna,ainaki aikuispuolel!?!Mut on ko se sit paikkakuntakohtasta tai jotain...
Lääkelaskuista pidetään ihan turhaa meteliä. Annetaan ymmärtää, että ovat vaikeita. Maalaisjärjellä selviää. Sain matikasta 4 ja lääkelaskut ekalla läpi, vaikka soveltuvuuskokeessa tulos "keskitasoa selvästi heikompi suoritus matematiikassa". Kokeessa oli 4 lääkelaskua ja 3 prosenttilaskua, %-laskuilla sai hilattua matikan numeroa ylöspäin. Lääkelaskut oltava oikein kaikki. Pitää vain olla hyvin tarkka siitä, mitä kysytään. Latinaksi täytyi opetella muutama tärkein valtimo ja sydänsanastoa vähän. Helppoa. Vaikeinta on ollut saada kaikki tehtävät ajallaan valmiiksi, koska päällekkäisiä tehtäviä on paljon nopeaan tahtiin. Moni ilta ja viikonloppu on ähelletty koneella ja nenu kirjassa. Mutta. antoisaa on ollut ja eiköhän se tästä. Turhaa paniikkia litsoi myös injektioharjoitukset, mutta nekin meni ihan ok. Kukin sai kaksi piikkiä ja sai itse pistää pari kertaa.
Piikki kirjoitti:
Lääkelaskuista pidetään ihan turhaa meteliä. Annetaan ymmärtää, että ovat vaikeita. Maalaisjärjellä selviää. Sain matikasta 4 ja lääkelaskut ekalla läpi, vaikka soveltuvuuskokeessa tulos "keskitasoa selvästi heikompi suoritus matematiikassa". Kokeessa oli 4 lääkelaskua ja 3 prosenttilaskua, %-laskuilla sai hilattua matikan numeroa ylöspäin. Lääkelaskut oltava oikein kaikki. Pitää vain olla hyvin tarkka siitä, mitä kysytään. Latinaksi täytyi opetella muutama tärkein valtimo ja sydänsanastoa vähän. Helppoa. Vaikeinta on ollut saada kaikki tehtävät ajallaan valmiiksi, koska päällekkäisiä tehtäviä on paljon nopeaan tahtiin. Moni ilta ja viikonloppu on ähelletty koneella ja nenu kirjassa. Mutta. antoisaa on ollut ja eiköhän se tästä. Turhaa paniikkia litsoi myös injektioharjoitukset, mutta nekin meni ihan ok. Kukin sai kaksi piikkiä ja sai itse pistää pari kertaa.
on käytännön harjoittelut? Mitä olette päässeet tekemään käytännössä? Voisitko kertoa, haluaisin alalle ja aion hakeakin, mutta esim. miten sairaanhoidollisia tehtäviä lähihoitajat hoitavat? Miten työajat harjoittelun aikana? Itsellä lapsia ja ei miestä ;), niin sekin on harkittava miten lapset tulee hoidettua. kiitos kovasti etukäteen.
- Piikki
*** kirjoitti:
on käytännön harjoittelut? Mitä olette päässeet tekemään käytännössä? Voisitko kertoa, haluaisin alalle ja aion hakeakin, mutta esim. miten sairaanhoidollisia tehtäviä lähihoitajat hoitavat? Miten työajat harjoittelun aikana? Itsellä lapsia ja ei miestä ;), niin sekin on harkittava miten lapset tulee hoidettua. kiitos kovasti etukäteen.
Harjoitteluitahan on 5. Kasvun tukeminen ja ohjaus, hoito- ja huolenpito, kuntoutumisen tukeminen ja 2 harjoittelua erikoistumisjaksolla (itselläni tulee olemaan vanhustyö). Minulla menossa hoito- ja huolenpito. Aloitin kesällä vasta opinnot. Kussakin harjoittelussa on lopuksi näyttöviikko, eli silloin annetaan näytön vastaanottajalle suunnitelmat, mitä aikoo näyttää. Se sitten hyväksytään tai ehdotetaan muutoksia. Erikoistumisessa on näyttöviikko vasta jälkimmäisessä harjoitelussa. Kasvun tukeminen oli helppo; esim. päiväkoti tai perhepäivähoitaja, sitä tavallista arkea. Hoito ja huolenpito on aika paljon vaativa, siinä on lääkehoito, lääkelaskut, piikitykset, katetroinnit, pesut, vuodepesut ja yleensäkin eri-ikäisen perushoito ym. Paikasta riippuu se, mitä lähihoitaja saa tehdä. Joissakin paikoissa aika vastaavaa kuin sairaanhoitajatkin tekee. Luulen, että työajoista voi sopia paikkakohtaisesti, mutta periaatteessahan pitäisi kokeilla myös vuorotyötä. Työaika on meillä 7,5 tuntia päivä. Lähihoitajan työ tulee yleensä olemaan vuorotyötä, lukuunottamatta ehkä päiväkotia, mutta sielläkin on yöhoitoa joillakin paikkakunnilla. Hohussa lh:n pitää osata antaa lääkkeet, antaa injektiot, katetroida, laittaa vainaja, mitata verenpaine elohopeamittarilla, tehdä vuodepesu ja muut pesut ym. yleishoidot. Lisänä psykologiaa, ensiapua, aseptiikkaa jne. Kyllä siitäkin selviää, kuulostaa pahemmalta kuin onkaan. Tsemppiä!
Piikki kirjoitti:
Harjoitteluitahan on 5. Kasvun tukeminen ja ohjaus, hoito- ja huolenpito, kuntoutumisen tukeminen ja 2 harjoittelua erikoistumisjaksolla (itselläni tulee olemaan vanhustyö). Minulla menossa hoito- ja huolenpito. Aloitin kesällä vasta opinnot. Kussakin harjoittelussa on lopuksi näyttöviikko, eli silloin annetaan näytön vastaanottajalle suunnitelmat, mitä aikoo näyttää. Se sitten hyväksytään tai ehdotetaan muutoksia. Erikoistumisessa on näyttöviikko vasta jälkimmäisessä harjoitelussa. Kasvun tukeminen oli helppo; esim. päiväkoti tai perhepäivähoitaja, sitä tavallista arkea. Hoito ja huolenpito on aika paljon vaativa, siinä on lääkehoito, lääkelaskut, piikitykset, katetroinnit, pesut, vuodepesut ja yleensäkin eri-ikäisen perushoito ym. Paikasta riippuu se, mitä lähihoitaja saa tehdä. Joissakin paikoissa aika vastaavaa kuin sairaanhoitajatkin tekee. Luulen, että työajoista voi sopia paikkakohtaisesti, mutta periaatteessahan pitäisi kokeilla myös vuorotyötä. Työaika on meillä 7,5 tuntia päivä. Lähihoitajan työ tulee yleensä olemaan vuorotyötä, lukuunottamatta ehkä päiväkotia, mutta sielläkin on yöhoitoa joillakin paikkakunnilla. Hohussa lh:n pitää osata antaa lääkkeet, antaa injektiot, katetroida, laittaa vainaja, mitata verenpaine elohopeamittarilla, tehdä vuodepesu ja muut pesut ym. yleishoidot. Lisänä psykologiaa, ensiapua, aseptiikkaa jne. Kyllä siitäkin selviää, kuulostaa pahemmalta kuin onkaan. Tsemppiä!
itse on kerrotava mitä mainitsemistasi töistä näyttää..tajusinko oikein? kaikkihan on kait näytettävä ja osattava, vai? saako töihin opastusta esim. osastolla, vai tuleeko kaikki oppi koulunpenkillä? olen kahden vaiheilla, haenko sosionomiksi amk vai lähihoitajaksi..yksi amk tutkinto on jo ;)
- Piikki
*** kirjoitti:
itse on kerrotava mitä mainitsemistasi töistä näyttää..tajusinko oikein? kaikkihan on kait näytettävä ja osattava, vai? saako töihin opastusta esim. osastolla, vai tuleeko kaikki oppi koulunpenkillä? olen kahden vaiheilla, haenko sosionomiksi amk vai lähihoitajaksi..yksi amk tutkinto on jo ;)
Kaikkeahan ei välttämättä voi näyttää, ei ole taattua, että kukaan kuolee harjoitteluaikana tai tarvitsee katetrointia. Ennen harjoittelua on koulussa osoitettava että omaa valmiudet kaikkeen edellä mainittuun. Kaiken siihenastisen on oltava suoritettuna ennen hohu-jaksoa kentällä. Näyttöön on sisällyttävä tietyt pakolliset jutut, kuten lääkkeen jako, mutta valita saa jossain määrin. Yksi ystäväni järjesti yhtenä näyttönä toimintatuokionkin!
- Piikki
Piikki kirjoitti:
Kaikkeahan ei välttämättä voi näyttää, ei ole taattua, että kukaan kuolee harjoitteluaikana tai tarvitsee katetrointia. Ennen harjoittelua on koulussa osoitettava että omaa valmiudet kaikkeen edellä mainittuun. Kaiken siihenastisen on oltava suoritettuna ennen hohu-jaksoa kentällä. Näyttöön on sisällyttävä tietyt pakolliset jutut, kuten lääkkeen jako, mutta valita saa jossain määrin. Yksi ystäväni järjesti yhtenä näyttönä toimintatuokionkin!
Ei kaikkea voi osata käyännössä ennen harjoittelua, siispä nimike onkin TYÖSSÄOPPIMINEN. Mutta kaikki suoritetaan koulussa, ettet olisi ihan ummikko kentällä. Hyvä henkilökunta/ ohjaajat työpaikalla ottaa sen huomioon ja opastaa kuten OPISKELIJAA.
- Aloittava opiskelija
Piikki kirjoitti:
Hei!!
Heräsi mielenkiinto kun mainitsit tuosta vainajan laitosta! Onko kamala kokemus ja mitä kaikkea siitä tarvii tehdä! Pitääkö tehdä alusta loppuun yksin vai tehdäänkö jonkun vakkarin työntekijän kanssa yhteistyönä! Minun pitäisi aloittaa syksyllä aikuisopiskelu ja vähän on nyt jo jännitystä ilmassa! - Piikki
Aloittava opiskelija kirjoitti:
Hei!!
Heräsi mielenkiinto kun mainitsit tuosta vainajan laitosta! Onko kamala kokemus ja mitä kaikkea siitä tarvii tehdä! Pitääkö tehdä alusta loppuun yksin vai tehdäänkö jonkun vakkarin työntekijän kanssa yhteistyönä! Minun pitäisi aloittaa syksyllä aikuisopiskelu ja vähän on nyt jo jännitystä ilmassa!Tai kuten sanotaan virallisesti "kuolleen potilaan hoito". Eihän meillä tietenkään koulussa ole vainajia (toivotaan), mutta niillä nukeilla harjoitellaan. Työhön on olemassa sellainen exidus-setti, johon kuuluu vaatetusta ym. vainajaa varten. "Oikeassa" työelämässä sitä sitten väistämättä eteen tulee, mikäli on vanhustyössä tai sairaanhoidossa. En usko, että yksin joutuu siihen alussa, mutta esim. yövuorossa sen voi joutua tekemään yksinkin (toki lääkärin on todettava tapahtunut ensin). En ole koskaan itse edes nähnyt kuollutta. Joten nähtäväksi jää minkä slaagin siitä saa... Uskon kuitenkin, että siihenkin tavallaan tottuu, ei kuolema ole aina ruma ollenkaan. Kunnioitusta vaaditaan ehdottomasti.
Piikki kirjoitti:
Tai kuten sanotaan virallisesti "kuolleen potilaan hoito". Eihän meillä tietenkään koulussa ole vainajia (toivotaan), mutta niillä nukeilla harjoitellaan. Työhön on olemassa sellainen exidus-setti, johon kuuluu vaatetusta ym. vainajaa varten. "Oikeassa" työelämässä sitä sitten väistämättä eteen tulee, mikäli on vanhustyössä tai sairaanhoidossa. En usko, että yksin joutuu siihen alussa, mutta esim. yövuorossa sen voi joutua tekemään yksinkin (toki lääkärin on todettava tapahtunut ensin). En ole koskaan itse edes nähnyt kuollutta. Joten nähtäväksi jää minkä slaagin siitä saa... Uskon kuitenkin, että siihenkin tavallaan tottuu, ei kuolema ole aina ruma ollenkaan. Kunnioitusta vaaditaan ehdottomasti.
nukeilla harjoitellaan? mikä on inhottavin/kamalin homma, johon olet joutunut? onko opiskelukavereitasi/tai oletko itse ollut lastenosastoilla harjoittelussa? Esim. lasten neurologinen olisi tosi mielenkiintoinen paikka.
- Oona
*** kirjoitti:
...jos sullakin on pienet lapset!Ongelmana ainakin mulle tulee olemaan esim. se ,että mitäs sit kun tenavat sairastaa,eikä hoitoon voi viedä.. Pitääkö mun olla pois koulusta lapsia hoitamas.. Vaikka mies on olemassa,hän on tosi paljon työn puolesta matkoilla,joten hänen varaan en voi hoito hommia jättää!Hyvä olis jos ois "tukijoukkoja" jolle vois tenavat viedä tai sais jonku hoitamaan kotiin.
- Oona
Piikki kirjoitti:
Tai kuten sanotaan virallisesti "kuolleen potilaan hoito". Eihän meillä tietenkään koulussa ole vainajia (toivotaan), mutta niillä nukeilla harjoitellaan. Työhön on olemassa sellainen exidus-setti, johon kuuluu vaatetusta ym. vainajaa varten. "Oikeassa" työelämässä sitä sitten väistämättä eteen tulee, mikäli on vanhustyössä tai sairaanhoidossa. En usko, että yksin joutuu siihen alussa, mutta esim. yövuorossa sen voi joutua tekemään yksinkin (toki lääkärin on todettava tapahtunut ensin). En ole koskaan itse edes nähnyt kuollutta. Joten nähtäväksi jää minkä slaagin siitä saa... Uskon kuitenkin, että siihenkin tavallaan tottuu, ei kuolema ole aina ruma ollenkaan. Kunnioitusta vaaditaan ehdottomasti.
Mä olen suunnilleen itseoppien oppinut tiettyjä juttuja jo hoitotyössä,kun kerran se koulutus puuttuu.Muistan esim. ku ekakerran lyötiin insuliinipiikki käteen ja vaan sanottiin et pistä sä!Eka piikin pistoa jännitin,et kuin käy,mut hyvinhän se meni ja vkon päästä olin jo "vanha tekijä".Insuliinin pistot,vs-mittaukset,RR:n otot on ihan iisiä,niitä ainaki vähiten kannattaa tulevien opiskelijoiden jännätä.vainajan laitto voi olla aluksi kamalaa,mutta siihenki tottuu,yleensä ne laitetaan parinkans,ei tosin koskaan tuu olemaan lempipuuhaa :(
Oona kirjoitti:
Mä olen suunnilleen itseoppien oppinut tiettyjä juttuja jo hoitotyössä,kun kerran se koulutus puuttuu.Muistan esim. ku ekakerran lyötiin insuliinipiikki käteen ja vaan sanottiin et pistä sä!Eka piikin pistoa jännitin,et kuin käy,mut hyvinhän se meni ja vkon päästä olin jo "vanha tekijä".Insuliinin pistot,vs-mittaukset,RR:n otot on ihan iisiä,niitä ainaki vähiten kannattaa tulevien opiskelijoiden jännätä.vainajan laitto voi olla aluksi kamalaa,mutta siihenki tottuu,yleensä ne laitetaan parinkans,ei tosin koskaan tuu olemaan lempipuuhaa :(
olet päässyt hoitotyöhön, jos sinulla ei ole koulutusta siihen?
- Oona
*** kirjoitti:
olet päässyt hoitotyöhön, jos sinulla ei ole koulutusta siihen?
Se tais olla ihan säkä et tosiaan pääsin hoitohommiin.Tai alux sain talosta töitä jonkinlaisena "apulaisena",kuten mummujen ulkoiluttajana ym..Pomo sit jonku vkon päästä kysy et kiinnostaisko mua siirtyä kokonaan hoitopuolelle,(ai et kiinnostiko,arvaas vaan!)kun sen mielestä olin niiiin "sopiva ja näppärä" siihen hommaan.Siittä asti sit oon niitä töitä paiskinu ja tykänny!Ei kyllä varmaan monessa talossa tuo ois onnistunu ja tietty pomostaki asia on kiinni.Täs hiljattain pomo sanoki mulle et oon täys tekijä,paperit vaan puuttuu minkä johtokunta vaatii.siksipä vakipaikat on aina menny multa ohi... Itse tietysti ymmärrän asian täysin,enkä ole ollut katkera uusille tulioille vaan tyytyväinen että olen saannut kokemusta alasta "vahingossa"!
- Piikki
Oona kirjoitti:
...jos sullakin on pienet lapset!Ongelmana ainakin mulle tulee olemaan esim. se ,että mitäs sit kun tenavat sairastaa,eikä hoitoon voi viedä.. Pitääkö mun olla pois koulusta lapsia hoitamas.. Vaikka mies on olemassa,hän on tosi paljon työn puolesta matkoilla,joten hänen varaan en voi hoito hommia jättää!Hyvä olis jos ois "tukijoukkoja" jolle vois tenavat viedä tai sais jonku hoitamaan kotiin.
Itselläni ei ole lapsia, mutta kaikilla opiskelukavereilla on. Jos lapsi sairastuu, eikä muuta mahdollisuutta ole niin poishan se on jäätävä. Ei siinä muukaan auta. Sairaslomalapun saa lapsen sairauden perusteella. Tässä hohussa on vaan niin paljon asiaa, että kummasti on porukka paikalla napottanut!
Ei ole vielä tullut vastaan mitään "inhottavaa", kakan pesukaan ei ole mielihommia, mutta jonkunhan se on tehtävä sekin ;-D! Muuten, hoitotyössä on paljon kouluttamatonta väkeä. On vain tiettyjä hommia, joita he eivät saa tehdä, kuten lääkkeen jako.
Oonalle; jos asut pk-seudulla niin lastenhoitoapua pitäisi saada mannerheiminlastensuojeluliitosta. Siellä on hätähoitotätejä/setiä. Voi olla muitakin paikkoja. - Piikki
Piikki kirjoitti:
Itselläni ei ole lapsia, mutta kaikilla opiskelukavereilla on. Jos lapsi sairastuu, eikä muuta mahdollisuutta ole niin poishan se on jäätävä. Ei siinä muukaan auta. Sairaslomalapun saa lapsen sairauden perusteella. Tässä hohussa on vaan niin paljon asiaa, että kummasti on porukka paikalla napottanut!
Ei ole vielä tullut vastaan mitään "inhottavaa", kakan pesukaan ei ole mielihommia, mutta jonkunhan se on tehtävä sekin ;-D! Muuten, hoitotyössä on paljon kouluttamatonta väkeä. On vain tiettyjä hommia, joita he eivät saa tehdä, kuten lääkkeen jako.
Oonalle; jos asut pk-seudulla niin lastenhoitoapua pitäisi saada mannerheiminlastensuojeluliitosta. Siellä on hätähoitotätejä/setiä. Voi olla muitakin paikkoja.Jos ihmettelette mitä teen koneella klo 5 niin olen tässä lukenut jo puoli tuntia lääkehoidon tenttiin, kieh, kieh!
- opiskelusta
Piikki kirjoitti:
Jos ihmettelette mitä teen koneella klo 5 niin olen tässä lukenut jo puoli tuntia lääkehoidon tenttiin, kieh, kieh!
itse kun aloitan tosiaan syyskuussa aikuisopiskelun niin olen noita kirjoja jo vähän silmäillyt! miten tarkasti kaikki asiat pitää osata ulkoa kun esim noi kaikki vitamiini jutut miten toimivat elimistössä ja mitä kaikkia mikäkin tekee on niin paljon että ei sellaisia ihan tuosta vaan opi vai onkohan tarkoituskaan niitä sen enempää osata ulkoa kun eihän sellaisia tietoja niin hoitotyössä tarvitse! kaikki yleinen mitä työssä tulee vastaa on ilmeisesti sitä opeteltavaa ja oleellista?? Hirvittää jos tulee jotain isoja tenttejä jostain vaikeista alueista mutta voihan olla että ne opetellaan vaan tehtämuodoissa?
- aloittava opiskelija
Piikki kirjoitti:
Jos ihmettelette mitä teen koneella klo 5 niin olen tässä lukenut jo puoli tuntia lääkehoidon tenttiin, kieh, kieh!
sinähän olit kanssa aikuispuolella opiskelemasssa tällä hetkellä! miten olet opiskelun kokenut? onko kamalan vaikeaa ja haastavaa ja meneekö kaikki vapaa aika lukemiseen ja etätehtäviä tehdessä? kerkeekö ne tehtävät tekemään ajallaan helposti vai onko kaikkiin tehtäviin vastauksia oltava sivukaupalla! oma poikani on ensi syyskuussa vuoden ikäinen kun aloitan opiskelut ja vähän pelottaa miten kaikki lähtee käyntiin kun minulla ei tuo lukupää ole maailman parhaimpia!
- Piikki
aloittava opiskelija kirjoitti:
sinähän olit kanssa aikuispuolella opiskelemasssa tällä hetkellä! miten olet opiskelun kokenut? onko kamalan vaikeaa ja haastavaa ja meneekö kaikki vapaa aika lukemiseen ja etätehtäviä tehdessä? kerkeekö ne tehtävät tekemään ajallaan helposti vai onko kaikkiin tehtäviin vastauksia oltava sivukaupalla! oma poikani on ensi syyskuussa vuoden ikäinen kun aloitan opiskelut ja vähän pelottaa miten kaikki lähtee käyntiin kun minulla ei tuo lukupää ole maailman parhaimpia!
Tämä hoito ja huolenpito-jakso on teettänyt työtä. Jotkin aiheet voi tehdä "kotitentteinä", mutta koulussa tehtäviäkin tenttejä on toki. Perusteet on osattava elimistön toiminnasta yms. tottakai, mutta kyllä niistä selviää... kai. Ei sitä jouda viikonloppuisinkaan paljoa rimputtelemaan kartsalla. Tehtävät pitää huolen siitä, varsinkin jos haluaa arvosanat hyviksi eikä vaan rimaa hipoen. Meillä alkaa kohta harjoittelu ja siihen mennessä on oltava kaikki muu suoritettu hyväksytysti, iiik.
- Oona
Piikki kirjoitti:
Oonalle; jos asut pk-seudulla niin lastenhoitoapua pitäisi saada mannerheiminlastensuojeluliitosta. Siellä on hätähoitotätejä/setiä. Voi olla muitakin paikkoja.En ole pk-paikkakuntalainen.Asun pohjanmaalla.Kyllä kait niit mannerheimin lastenhoitajia tääläki on,täytys oikeen ottaa selvää asiasta,en oo koskaan aikasemmin tarvinnu niin en oikeestaan tiedä.
Kouluttamatonta hoitohenkilökuntaa oli varsinki "ennen vanhaan" aika paljoki,sillon monesti pääs ilman papereita töihin ku töihin,jos vaan oli sopiva muuten tietylle alalle.Toista se on nyt,tullut opinnot tärkeemmix ja hyvä niin!Mullakin on kokemusta jo n.15 vuotta taaksepäin,olin eräässä hoitolaitoksessa sairaala-apulaisena ja jo sillon "jouduin" jakamaan lääkkeitäkin.Ihmeesti on luotto pelannut!?!Nykyään on kyllä tarkempaa. - aloittava opiskelija
Piikki kirjoitti:
Tämä hoito ja huolenpito-jakso on teettänyt työtä. Jotkin aiheet voi tehdä "kotitentteinä", mutta koulussa tehtäviäkin tenttejä on toki. Perusteet on osattava elimistön toiminnasta yms. tottakai, mutta kyllä niistä selviää... kai. Ei sitä jouda viikonloppuisinkaan paljoa rimputtelemaan kartsalla. Tehtävät pitää huolen siitä, varsinkin jos haluaa arvosanat hyviksi eikä vaan rimaa hipoen. Meillä alkaa kohta harjoittelu ja siihen mennessä on oltava kaikki muu suoritettu hyväksytysti, iiik.
mulla noita kirjoja on muutamia jo valmiiksi niin mihin alueeseen kandeis vähän tutustua etukäteen ennen hohun jaksoa kun minulla olisi nyt aikaa kun en ole vielä opintoja aloittanut?? en yhtään tiedä mikä kirja kuuluu mihinkin kurssiin! sellaset kirjat löytyvät kun hoitamisen taito, sisätauti kirurginen hoito ja hoitotyö, kivunhoito, ihmisen tarvisemus, monimuotoinen sosiaaliturva, ensiapukirja, luut ja ytimet! olisi meinaan hyvä tässä kun on aikaa jos jotai vaikka oppisi etukäteen niin aina se helpottaa sitten sitä etäopiskelua! Kiitos jos jaksaat vastailla!!
- Piikki
aloittava opiskelija kirjoitti:
mulla noita kirjoja on muutamia jo valmiiksi niin mihin alueeseen kandeis vähän tutustua etukäteen ennen hohun jaksoa kun minulla olisi nyt aikaa kun en ole vielä opintoja aloittanut?? en yhtään tiedä mikä kirja kuuluu mihinkin kurssiin! sellaset kirjat löytyvät kun hoitamisen taito, sisätauti kirurginen hoito ja hoitotyö, kivunhoito, ihmisen tarvisemus, monimuotoinen sosiaaliturva, ensiapukirja, luut ja ytimet! olisi meinaan hyvä tässä kun on aikaa jos jotai vaikka oppisi etukäteen niin aina se helpottaa sitten sitä etäopiskelua! Kiitos jos jaksaat vastailla!!
Luita ja ytimiä kannattaa opiskella! Tee vaikka itsellesi semmoisia yksinkertaisia paketteja kustakin alueesta - lyhennelmiä. Helpottaa kummasti kun kurssin aika on. Kivun hoitoakin voi lueskella ja jos mahdl. lääkehoitoa, kansansairauksia, lääkelaskentaa ja ravitsemusta voi harjoitella jos käy odottajan aika pitkäksi! Kyllä sitä ehtii koulussakin toki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3671841Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111668Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411338Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel51940Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402888Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.69879Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä32714Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo68676- 53676
- 63673