http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1484877
Älä osta uutta asuntoa, ellet halua tapella kuukausitolkulla rakennuttajan kanssa korjauksista.
Aiottiin itsekin ostaa pian valmistuva asunto, mutta mieli on nyt muuttunut, kun olen lukenut kauhutarinoita TODELLA paskasta rakentamisen laadusta.
Älä osta uutta asuntoa
55
14116
Vastaukset
- tuonti-tavaraa..
entisistä sosialisti-maista, eipä siihen muuta syytä tarvitse etsiä. No kiirekin on osasyynä, mahdollisimman nopeasti kun pitää saata valmista aikaan.
- juntura
maltti on valttia myös rakentamisessakin.
- jyri.
Ei pelkästään ulkomailta tuleva työvoima ole huonoa. Meillä alkaa olla kotimaan rakennus työntekijöissäkin olla liian paljon tällaisia "viemäri" Villejä. Jotka eivät välitä työnsä laadusta. vaan kovat palkat kupataan. Liiaksi kun isot urakoitsijat pilkkovat alihankinta töiksi sitten ei kukaan enää valvo työn laatua.
- koemus esk
Niin se vain on että mitä isompi rakennusliike sitä huonompi laatu , he maksavat asianajovakuutuksia niin paljon et pakko myös riitauttaa kaikki selvät takuu asiat. Riidat ei kestä vain kuukausia vain pyrkivät pitkittämään useiksi vuosiksi ja kun taloyhtiön hallitus vaihtuu niin itse asia unohtuu ja silloin rakennusliike on vahvoilla ja lasku aina lankeaa
taloyhtiön piikkiin .
Olen seurannut useita vastaavia tapauksia ja kuluttaja aina häviää valitettavasti sellainen on lainsäädäntö ja oikeusturva kun iso organisaatio kyseessä. Pieni rakentaja ei voi kikkailla huonontamalla laatua mut isot saa asiat helposti niin mutkaiseksi et oikeuslaitos ei pysty enää selvittämään jos asukas ei tee kokopv töitä sen eteen useita vuosia. - koemus esk
Niin se vain on että mitä isompi rakennusliike sitä huonompi laatu , he maksavat asianajovakuutuksia niin paljon et pakko myös riitauttaa kaikki selvät takuu asiat. Riidat ei kestä vain kuukausia vain pyrkivät pitkittämään useiksi vuosiksi ja kun taloyhtiön hallitus vaihtuu niin itse asia unohtuu ja silloin rakennusliike on vahvoilla ja lasku aina lankeaa
taloyhtiön piikkiin .
Olen seurannut useita vastaavia tapauksia ja kuluttaja aina häviää valitettavasti sellainen on lainsäädäntö ja oikeusturva kun iso organisaatio kyseessä. Pieni rakentaja ei voi kikkailla huonontamalla laatua mut isot saa asiat helposti niin mutkaiseksi et oikeuslaitos ei pysty enää selvittämään jos asukas ei tee kokopv töitä sen eteen useita vuosia. - ace1000
ei ole aikaa tehdä kunnolla, mutta aina tuntuu olevan korjata. Näinhän se on:)
- rivitaloelämää
koemus esk kirjoitti:
taloyhtiön piikkiin .
Olen seurannut useita vastaavia tapauksia ja kuluttaja aina häviää valitettavasti sellainen on lainsäädäntö ja oikeusturva kun iso organisaatio kyseessä. Pieni rakentaja ei voi kikkailla huonontamalla laatua mut isot saa asiat helposti niin mutkaiseksi et oikeuslaitos ei pysty enää selvittämään jos asukas ei tee kokopv töitä sen eteen useita vuosia.Pieni muutaman työntekijän rakennusfirma teki rivitaloa 1980-luvun puolivälissä. Timpuri oli aloittamassa saunan panelointia ja huomasi, että laudat olivat aivan märkiä. Hän meni ilmoittamaan mestarille, että pitäisi saada kuivaa panelilautaa, hänen timpurinkunniansa ei oikein anna periksi laittaa märkää lautaa seinään.
Mestari ilmoitti, että minä olen pomo ja sinä teet mitä käsketään. Muuta lautaa ei ole, joten sen märän laitat seinään.
Timpuri otti lopputilin. - amatööriliiga
koemus esk kirjoitti:
taloyhtiön piikkiin .
Olen seurannut useita vastaavia tapauksia ja kuluttaja aina häviää valitettavasti sellainen on lainsäädäntö ja oikeusturva kun iso organisaatio kyseessä. Pieni rakentaja ei voi kikkailla huonontamalla laatua mut isot saa asiat helposti niin mutkaiseksi et oikeuslaitos ei pysty enää selvittämään jos asukas ei tee kokopv töitä sen eteen useita vuosia.Rakennusalalla osaavat ammattilaiset tekee teollisuus- ja liikerakennuksia, koska niillä tienaa.
Asuntoja tekee ne jotka eivät ammattilaissarjassa pärjää. - Jantunennen
juntura kirjoitti:
maltti on valttia myös rakentamisessakin.
Monta kertaa syynä on myös se, että rakennuttava taho vaatii niin tiukalla aikataululla toimimista.
Toinen asia on se, että rakentaminen on melko kallista nykypäivänä. Sitten vaaditaan kuitenkin edullisia taloja. Koko ketju kusee siinä vaiheessa. Jokainen osa-alue ja osatekijä koittaa tinkiä jostakin ja lopulta kukaan ei ole tyytyväinen. - Rakentaja-07
Nyt haukut väärää puuta, jos meinaat, että huono laatu johtuu siitä, että esim.Virolaisia työmiehiä
käytetään rakennuksilla!!
Omakohtaiset kokemukset ovat aivan erisuuntaisia
Virolaiset ovat ahkeria ja ammattitaitoisia, kun
Suomalaista ei näytä kiinnostavan, kun mahdollisimman kova liksa!!
Tuntihintapyynnöt ovat taivaissa ja kustannusarvion
saaminen on lähes mahdotonta, tai sitten se on "varmuuden vuoksi" tuplattu!!
Virolaisilta olen saanut kiinteän tarjouksen joka
on pitänyt kutinsa ja työnlaatu, aikataulut ja
hinta ovat pitäneet hyvin kutinsa.
Rakentaja-07
- maanvilj.
itse ostin vuosi sitten hirsitalon ja kasasin sen itse veljeni kanssa melkein alusta loppuun asti jolloin voit olla varma työn laadusta, heh, tietenkin mikäli osaa rakentaa edes jollain lailla... itsellänikään ei kokemusta ollut kuin yhdestä hirsi talosta ennen tuota projektia, jos sattuu löytymään tuttava piiristä tietoa niin säästää paljon kun tekee itse ja suosittelen kyllä hirsitaloa kaikille hyvänä asumis vaihtoehtona!
- kiire kiire!
aika helvetin tyhmää yleistää yhtä alaa että laatu huonontunu! en tiedä yhtään alaa missä laatu paranis ku kiire on kiire! raha ajaa laadun alas, yritetään nopeasti saada valmiiksi eikä mietitä mitä siitä seuraa.. by the way MAANVILJELIJÄ minkälaisesta hirrestä rakensit talosi? tilasitko hirret vai omasta metsästä työstämällä? kuinka paljon laskit säästäväsi rahaa? entä kuinka kauan talon tekoon vierähti? niin ja aika tärkeä, talon koko? itse olen harkinut hirsitalon rakentamista oman metsän puista...
- saat laatua
Mikähän on kun täällä kaupungin keskustassa talossa joka on valmistunut 1938 EI ole mitään rakenteellsia vikoja ?????
ai miksi nää on kalliimpia = LAATUA ei mitään elementti paskaa- rappars mies
Eli älä lyö projektia jäihin 10-30 tonnia lisää rahaa ja palkkaa suomalinen työporuka tekemään työt
kalliimaksi tulee mutta laatua saat mutta muista tarkkailla silmä kovana.ja kun pitää korvansa auki varmasti löytää asiaan kuuluvan timpuri porukan suht halvalla...ja itselleen voi sanoa että rauhotu kyllä se tästä valmistuu..koska omakotitalo ei ihan 2-5 kkssa ole asumis kunossa...ja jos on niin varmasti löytyy vikoja paljon..en ymmärrä muutenkaan mihin vittuun ihmisillä on kauhea kiire koko ajan helvetti mennään vaan ei ajatella tehdään vaan ei ajatella..työ miehen pitäisi olla robotti ilmaiseksi ei se ihan näinkään ole..eli hiljaa hyvä tulee ja rahalla saa...tietysti järkevä aikataulu on aina hyvä tehdä mutta ei tällasita naapuri teki 5 kk hänen talo oli valmis...ei se ole minkään asteen kilpailu rakennat kotia
- mitä ostaa
Rakentajat Suomeen (halpa vuokratyövoima) tulevat pääasiassa vanhoista sosialistimaista. Ei tarvitse mennä kuin katsomaan esimerkiksi Baltian maita, Puolaa, Slovakiaa ehkäpä myös Romaniaa ja siellä miten uudet kaupungit 70-luvulta alkaen ovat rakennettu. Joku Kaunasin keskustakin on purkuvalmiita elementtitaloja. Miksi ne täällä sen paremmin osaisivat rakentaa, kun ei sielläkään?
- Kate
...Päijät-Hämeestä sössii myös töitään ahkerasti. Huolimattomuutta viimeistelyssä ja kun valittaa virheistä alkaa kauhea selittely eikä millään viitsittäisi korjata. Ei se auta, vaikka tuntuu olevan iso firma ja mainostaa itseään ahkerasti lehdessä. Koskaan ei tiedä mitä saa.
- kamikaze33
Oli meinaan tuttu kaveri rakennustyömaalla ja uusille asukkaille oli luvattu tietty sisäänmuuttopäivä. Yhtiössä oli lähes sata asuntoa
joihin kyplpyhuonelaatoitukset lyötiin kiireellä
märäle pinnalle(tarkoittaa, että lattiabetoni ei ollut saanut kuivua tarpeellista aikaa) niinpä laatat irtosivat asukkaan jalkaan kun kävi kylppärissä.Että tämmöistä rakentamista.
Suomi taantuu.Kohta kolisee- nopeampi korjata...
valituskohteet eli narinalista, kuin rakentaa kunnolla!
- rakentaja rane
jos jotain rakennuttaa on parempi teetättää se yksityisellä rakennus miehellä mielellää kotimaisella. sillon ei ole monta miestä hämmentämässä soppaa ja haukut tulee suoraa hänelle jos on tarvetta. isoissa firmoissa rakentajat ei ite ole vastuussa vaan sen firman johtajat,mikä tekee sen hälläväliä asenteen. seki vielä on totta että ne rakennus firmat missä on ulkomaalais työvoimaa on epäluotettavia. ja toinen tärkiä seikka rakennuta ensin maksa vasta kun työ on tehty ja tarkistettu!!!!
...voi varmistua siitä, että laatu on sitä tasoa mitä haluaa. Nykyään kuka tahansa joka on joskus elämässän vasaran nähnyt kutsuu itseään timpuriksi. Jos työt tilaa suuremmalta liikkeeltä, ei se ole mikään takuu paremmasta laadusta, koska niiden työntekijät ovat ties mistä aliurakointi liikkeestä joka taas vuorostaan toimii jollakin epämääräisellä vuokratyövoimalla...
Ei muuta kun kirja käteen ja netti auki. Rakentamisessa ei todellakaan ole kyse mistään aivokirurgiasta, minkä takia onkin aika uskomatonta, että nk. ammattilaiset osaavat sössiä yksinkertaisetkin asiat.
Taitaviakin ammattitaitoisia timpureuta kyllä on, mutta he liikkuvat niillä markkinoilla missä tieto hyvästä työnlaadusta siirtyy vain suusta suuhun, asiakkaalta toiselle. Jos jonkun "timpurin" tarvitse tällä hetkellä itseään lehdessä mainostaa, kun ei ole tarpeeksi töitä, niin täytyy kyllä ihmetellä miksiköhän hän on siihen tilanteeseen ajautunut...- puhut
tuttava on tosi kätevä käsistää rakentaa jouhevasti tietää tarkallee mitä nyt pitää tehä ja miten tehä. töitä riittää kokoajan aina tulee soittoja et siellä ja siellä on rkentamista. eikä ilmota lehtien sivuilla et tekee näitä töitä. ite olen tavannut näitä ammattimiehiä jotka tupakka suupielessä jeesustelee et miten ton tekis.sitte ku tajuaa ni tekasee sen päin persettä. ja yksityiset rakennusmiehet on luotettavempiä.
- mutta niin
niin on kaikessa muussakin tuotannossa käynyt! Tämä on karu totuus.
- KökkäKöykkä
Vaihtoehtoja on miljuunia, osta uusi talo firmalta avaimet käteen-periaatteella, kirjoittelet "vikalistaa" seuraavan kuukauden ja tappelet vastuista seuraavan 2 vuotta... Seuraava vaihtoehto, osta vanhempi remontointiin tarkoitettu talo, pyydä kaverit "kökkään", saat olla työnjohtajana suurimman osan ajasta jos kaverit eivät ole ammattilaisia, kuka sitten korvaa jos kaveri ei osaakaan esim laatoittaa tms... heheh No kukahan, sinä itse ja saat tehdäkin itse... Eli kökällä saa parhaimmassa tapauksessa tehdä kaikki kahteen-kolmeen kertaan... Tulee remontille hintaa... Tai palkkaa 2 "reipasta" työmiestä, jotka lonnii ympäri tupaa viikko tolkulla eikä mikään valmistu, jos menet jotain sanomaan niin olet työmaaprojektisi "Kouhija" "Herra Ylipäällikkö"... Näitä oravanpyöriä voisi pyöritellä vuosia, mikä on paras vaihtoehto? Ei mikään...
Kumpiko on muuten parempi Mersu vai Volvo? No ei kun Toyota..
Tottahan tuo näyttää olevan, että rakentamisen laatu on surkeaa Suomessa, mutta tee itse niin tiedät miten on tehty... Tai no, onko sekään hyvä jos myöhemmin on ongelmia, esim olet myymässä taloasi ja havaitaan kosteusvaurioita tai homepilkku kaapin takana tms tms... Siinä sitten selität, että tein näin ja noin, eikä kukaan usko, homepilkku on ja pysyy.. eheheh
Koittakaahan pärjätä - ja taitoa
Hyvästä rakentamisesta löytyy,jos vaan on halua.Vielä nykyäänkin energiaa säästävissä taloissa käytetään plastiikkaa eristeissä,samoin puutalojen maalaus suoritetaan muovipohjaisilla maaleilla,seinät tapetoidaan muovipintaisilla tapeteilla.Taloja mainostetaan energiaa säästävinä.Jokainen voi miettiä miten tällainen talo alkaa homehtumaan,kun rakennus materiaalit eivät hengitä.Eristeisiin muodostuu kondensiovettä,kun ulko ja sisäpinnoilla on lämmön vaihtelut suuria,siihen ei auta nykyaikaiset koneelliset ilmastoinnitkaan. Ja ei muutaku energiaa säästämään,ettei tule ilmastonmuutoksia,mutta hometta tulee ja paljon ;)))
- Joo "timpuri"
Kyllä tuokin nyt on aivan täyttä paskaa että tapetti homehtuu olohuoneen seinään kun siinä on muovia... Joo ei mene kun 3 vuotta niin jokainen energiansäästötalo on homeessa lattiasta kattoon ja kaikki aivastelee... Hoh hoijjaa ja hehe hehehheee... 8)
- Tietoa ja Taitoa, osa 2.
Suosittelen sinulle rossipohja, katsoppa vaikka mummosi mökkiä, vielä on pystyssä ja hyvin porskuttelee, ihanan vanhanaikainen ajattelutapa sopisi sinulle.
- taitoa.
Joo "timpuri" kirjoitti:
Kyllä tuokin nyt on aivan täyttä paskaa että tapetti homehtuu olohuoneen seinään kun siinä on muovia... Joo ei mene kun 3 vuotta niin jokainen energiansäästötalo on homeessa lattiasta kattoon ja kaikki aivastelee... Hoh hoijjaa ja hehe hehehheee... 8)
70 luvulla alkanut energiansäästö vouhotus on jo homehduttanut satoja jopa tuhansia asuntoja.Entisaikaan omakotitalot rakennettiin hengittävistä materiaaleista,samoin talot maalattiin keittomaaleilla,joita nykyäänkin saa melkein mitä värejä vaan.Esim.eristeenä käytettiin puruja,joka omaa erittäin hyvät eristysarvot ja tuulensuojaeristeenä tervapahvia tai paperia.Vilkaisepa mitä eristeenä käytetään nykyään valmistalopaketeissa?Sieltä löytyy mm.plastiikkia tuulensuojaeristeenä.Tyhmäkin voi kietaista puupalan plastiikkiin ja tarkastella,mitä tapahtuu kun jonkun aikaa puupalapaketti lojuu ulkona...Suosittelen lämpimästi tutustumaan vanhanajan rakentamiseen,ettet ole entinen timpuri kortistossa:)))
- lupo-loco
rakennetaan asunnot talvella? Lumi ja räntä kastelevat tarvikkeet ennen asennusta. Kesä ja poutasää olisivat oikea rakennusaika. Mutta eihän se käy kun pitää lomaillakin! Toivottavasti Turkki on pian EU:n jäsenmaa niin saadaan rakennusmiehiä jotka kestävät töissä kesäheltelläkin :o))
- Presu
Heh heh juu. Kyllä ite tuntemani rakennusmiehet painaa hommia koko ajan läpi kesän. Ei ny kesällä kauheesti kannata lomia pitää jos haluu hommia saada. Pidetään lomat sillo ku aikaa on. Sitä en ymmärrä minkä takia ihmiset alottaa taloprojektinsa talvella, maanrakennushommat ja varsinkin perustusten teko on sillon harvinaisen vittumaisia. Joutuu maksaankin vielä talvilisää jonkun semmosen 30%. Kaiken paras tiätysti on tekee ulkohommat kevät-syksy välil ja sisähommat talvella. Mutta eihän nyt niin voi aina mennä. Ei sesonkiaikana tekijöitä välttämättä saa.....
- maksaa
Meillä on Muurametalo (avaimet käteen). Erinomainen laatu. Ollaan todella tyytyväisiä.
- isännöitsijällä sormet
pelissä, omassa taskussa ja omaetu kyseessä sekä oman interessipiirinsä suosiminen.
Palkataan rakennusalalle "remonttifirmoiksi" vaikka kaverin metallifirma esimerkiksi rappaamaan. Jälki on sen näköistä.
Työt tehdään muiden töiden takia viikonloppuisin ja mahdollisesti sen takia, ettei kukaan valvo työtä.
Jos asiaa halutaan kritisoida, niin isännöitsijän selitykset kummastuttavat. Ei taloyhtiöt ole mitään "sosiaalisia" työnantajia, jotka pitävät kavereiden firmat kuta kuinkin pystyssä hiljaisina kausina.
Ei asissa olisi mitään, jos työtä valvottaisiin ja huonosta työstä ei maksettasi senttiäkään. Mutta, kun on kaverin firma, niin...
Tässä vain yksi esimerkkitapaus.
Olisi mukavaa tietää miten isännöitsijät kilpailuttavat rakennusalan yrityksiä remonteissa.
Kilpailuttavatko he ainoastaan oman intressipiirinsä yrityksiä valiten niistä vuorollaan aina jonkun?
Onko kilpailu avointa, johon voi osallistua joku muukin yritys kuin intressipiiriläinen? - "mielipide"
Energiahuoltomme varmuus on unohtumassa .
"Tällä hetkellä esimerkiksi sähkölämmitys kasvaa aivan turhaan kaukolämpöalueillakin, koska asunnoissa on alettu lämmittää pesutiloja ja ilmanvaihtoa sähköllä."
Hesari mielipidesivulla Prof. Timo Kalima valottaa retuperällä olevaa energiapolitiikkaa ja tulevaisuutta miten pitää toimia ilmastomuutoksen ja uusiutuvan energiakäytön suhteen .
Maallikkona olen hänenen kanssa aivan yhtämieltä asioista ja turhista lattialämmityksistä joita rakennetaan halvalla ja myöhemmät kustannukset siirretään käyttäjille korotettuna sähkölaskuna ,vaikka taajamissa on kaukolämpöverkko .
Joissakin taloyhtiöissä on alettu ajamaan remonttien yhteyksissä lattialämmitystä kylpyhuoneisiin (sähkölämmitys).
Patterilämmitys kaukolämmöllä on toimiva ,ilmankierto venttiilien ja paine-eron avulla ,ilman sähköä ,tekniikka on olemassa ja toimiva .
Kylpärin pitää kuivata aina käytön jälkeen ,ilmanvaihto lvi tekniikalla on toimiva olemassaoleva kosteuden kuivattaja ,älkää menkö gryndereitten vipuun ,kyllä he tarjoavat vaihtoehtoa joka on sama kun heittäisit €urot kankkulan kaivoon ,tavallaan olet lisäämässä sähkönavulla ilmastomuutosta jos suostut moiseen huijjaukseen .
Lukekaa tämänpäivän hesaria ,artikkeli löytyy "Mielipide" sivulta . - Etelä-Savossa
Jo koulutuksessa laadun valvonta ontuu pahasti. Oppilaat ovat pitkään pelkän puhelinkonsultaation varassa ja suttahan siitä tulee. Opettajat sulkevat silmänsä suurista virheistä. Myytti hyvästä ammattikoulun talosta on tyhjää!
- jepnaadi
voin itse kohta valmistuvana rakennusalan insinöörinä kertoa että varmasti osittain syynä on melkoisen paska koulutuksen taso. ei ole ihme ettei pätevänä valmistu, kun teräsbetonirakenteita opettaa henkilö joka on uutisiinkin päässyt suunniteltuaan prisman kattopalkin. ja tämä kyseinen henkilö on koulun kärkikaartia. on nimittäin sellaisiakin opettajia, jotka ovat varmasti paperilla päteviä, mutta pedagogiset taidot ovat yhtä hyvät kuin leivänpaahtimella...
mutta toisaalta, niinhän ne aina sanoo että työelämä sitten opettaa. jokatapauksessa olen ainakin henkilökohtaisesti pettynyt saamaani opetuksen tasoon.
mutta sitten tuosta että joutuu urakoitsijan kanssa tappelemaan. noh, ei kannata aina valita sitä halvinta tarjousta. rahalla saa laatua niin alkossa kuin rakentamisessakin. perähollolan rakennusmiehet ry ei välttämättä olisi se ensimmäinen urakoitsija minkä itse valitsisin. jos käyttää valtakunnallista tai kansainvälistä firmaa, niin luultavammin saa laadukkaampaa. resurssit on paremmat, kokemusta luultavasti enemmän ja laatujärjestemäkin yleensä löytyy. uskoisinkin siis että jos osaa urakoitsijan valita niin välttyy ainakin isommilta ongelmilta. - pölökky
Tuo asia on ollut jo tiedossa vuosikausia, kuten Saksan rakennuttajat ovat sen todenneet, että suomipojan rakentamat ja itäplokin työntekijöillä teettämät kyhäelmät ovat puolalaista laatua.
Meillä Suomessa ammattiliitto SAK pitää suojissaan ja valvoo tiukasti jäsenyyttä ja työmaan jäseniä, mutta vain jäsenmaksun osalta, ei koskaan sitä mitä työmaalla pitäisi osata. Tynjälki on juuri riitoihin johtavaa.
Kiitos Suomen "ammattitaitoisten SAK:laisen" ""kirvesmiesten""!!!!! - Peretsa
Meille timpureille oli ennen kunniakysymys tehdä hyvä työ. Nyt kun me ollaan lähemmäs 60 votiaita, meitä ei ota kukaan tekemään taloa, vaan tuodaan Venäjältä ja Virosta tekijät. Siis älkää ihmetelkö mitään, tämänpäivän järjen käyttäjistä. Tämä on tosi"
- rets hydhsh
Me valitsimme oman talomme peruskorjaukseen nimenomaan suomalaisia timpureita, ja kuinkas kävikään. Homma kusi heti alusta alkaen, rakennuksella olisi pitänyt olla koko ajan vahtimassa mitä tehdään ja miten, vai tehdäänkö ollenkaan. Samalla tuhlattiin rakennusvälineitä, osa jopa katosi sen siliän tien heti kun selän käänsi. Jälki oli yhtä paskaa jota on nyt sitten korjattu reilu vuosi. Eikä timpuripoppoo ole juurikaan takuukorjauksiin ilmestynyt.
Ainoa hyvä asia koko hommasta on ollut huomio että pystyn itse tekemään parempaa jälkeä kuin "aito" timpuri.
- huonoja
Ei laatu mihinkään ole huonontunut, ainahan se on ollut huono täällä Venäjän naapurissa.
Hyvää saa kun ITSE vaatii ja valvoo ja pitää rahoistaan kiinni kunnes on saanut mitä haluaa.
Viranomaisista ei (tässäkään) ole apua: Rakennustarkastajat eivät enää edes tarkasta rakennuksia ja rakenteita vaan pelkkiä papereita. Miksi asuntoon muuttava Matti Meikäläinen on laaduntarkastajana? Siksi kai, että monet eivät osaa vaatia korjauksia tai eivät välitä.
Vuosikorjauksista on laissa säädetty vain milloin on pidettävä aloituskokous. Mitään rakentajaa velvoittavaa aikaa ei laissa muutoin mainita.
Asuntoa ostettaessa kauppasummasta maksetaan 2% eri tilille, jolta rahat maksetaan rakentajalle, kun korjaustyöt on hyväksytty.
Ajatelkaa 2%, pitäisi olla vähintään 10%, mieluiten 20%.
Työmailla on liian vähän osaavia mestareita ja liikaa pikku urakoitsijoita !!- ilman ei pärjää
Rakennettavasta talosta asunnon varanneiden ostajien kannattaa ihan aikuisten oikeasti palkata ammattilainen työnaikaiseksi valvojaksi ja vastaanottotarkastuksen pitäjäksi.
Rakennusliikkeen oma tai jonkun saton valvoja ei riitä. - Valvojana toiminut
ilman ei pärjää kirjoitti:
Rakennettavasta talosta asunnon varanneiden ostajien kannattaa ihan aikuisten oikeasti palkata ammattilainen työnaikaiseksi valvojaksi ja vastaanottotarkastuksen pitäjäksi.
Rakennusliikkeen oma tai jonkun saton valvoja ei riitä.Tämä on erittäin tärkeää, ennen kaikkea valvoja joka ei ole sidoksissa minkään rakennus, suunnittelu tai vastaavan firman kanssa. Tätä tehtävää varten kannattaa palkata henkilö joka tekee tätä työkseen mieluummin pienyrittäjä jolloin leipä on maineesta kiinni eli hoitaa tehtävänsä hyvin. Moni suuryrityksen työntekijä ei jaksa sitoutua tehtäväänsä vaan tekee sen mikä on välttämätöntä. Ei viitsi riidellä työn laadusta suunnittelijoiden ja rakennuttajan kanssa, meinaa että pilaa tulevaisuutensa. Yrittäjän palkanmaksaja on tilaaja (Taloyhtiö) ei rakentaja tai suunnittelija, joten sille on kumarrettava joka maksaa. Tämä olisi muistettava kun remontoidaan nykyistä asuntokantaamme. Taloyhtiöt tilatkaa valvonta eri paikasta kuin suunnittelu ja rakentaminen, ei sieltä mistä he suosittelevat, toden näköisesti on jotakin kytköstä näihin. Rakennus ja LVI-valvonta eri henkilöiltä.
- Vara-Elmo
...ei riipu toimittajasta eikä siitä, että onko toimittajalla laatujärjestelmä vai ei. Kaikki toimittajat rakentavat suunnilleen samalaista Suomalaista "laatua"!
Ainoat omasta mielestään "laatua tekevät" ovat konsultit.Nämä loiseläjät, jotka eivät kuitenkaan ota mitään vastuuta mistään, eivät edes "suosituksistaan" rakentajien tai esim. laitetoimittajien suhteen! Hyvä, että edes nämä loiseläjät tekevät työnsä kunnolla, että tilaajat tuntevat saavansa "laatua". - mumina
olin viime kesänä erään pienyrittäjän töissä, yrittäjän pojan tunnuslause oli "Älä tee liian hyvää".
Tänä päivänä saan tapella palkkaturvan kautta, jotta saisin minulle kuuluvan palkan.
Nyt pääsen selvittämään palkaturvalle miten on mahdollista, että he ovat saaneet x-työntajaltani palkkalaskelmat joita itse en missää vaiheessa ole saanut.
Ne sinänsä pitisi selvitä sillä, että onko ky. yrittäjä maksanut kohdallani veroa niinä kuukausina mitä väittää.
Soitin verovirastoon ja kysyin asiaa sanoivat, että työnantaja maksaa verovirastoon kuukausittain palkansaajan veropidätyksen.
Niitä tuskin löytyy. - laadussa.
Rakentamisen laatu on aina ollut surkea Suomessa. Fuskataan sen kun keritään. Ja jos ei keritä niin fuskataan vielä enemmän. Kaikilla, jotka ovat rakentaneet tai rakennuttaneet on omakohtaisia kokemuksia kuinka laatu on sietämättömän huonoa.
- Ei kai.
Ei rakentamisen laatu ole romahtanut. Se on aina, ainakin niin kauan kuin minä muistan n. 57 vuotta, ollut surkea. Lähes talossa kuin talossa löytyy fuskaamista rakentamisessa. Omakotitalon sokkelista puuttu betoni paikoin, ikkunat on miten sattuu, kattoja ei saa millään vedenpitäviksi jne jne. Harmittaa niiden rakentajien puolesta, jotka todella yrittää tehdä laadukasta, mutta jonka pilaa joku toinen, joka fuskaa ja tekee huonoa jälkeä.
- Ammattikoulun opettaja
Olen toiminut rakennusalalla työntekijänä vuodesta 1973. Olen työskennellyt useissa firmoissa myös ulkomaisissa ympäri maailmaa. Sanoisin että suomessa ja pohjoismaissa kaikkiaan rakennetaan melko hyvin ja suomalaiset rakennusalan yritykset toimivat harvinaisen hyvin säännösten mukaisesti. Eniten sanoisin työnjohdon ammattitaidottomuudesta, tämä johtuu nykyisestä koulutus järjestelmästä jossa koulutetaan ihmisiä ammattiin sillä periaatteella että teorian osaaminen riittää kyllä, töissä sitten oppii lisää. Ennen oli oltava työskennelty rakennuksilla 3-5 vuotta ennen kuin pääsi opiskelemaan rakennusalan insinööriksi. Nykyinen opetus toimii siten että mille alalle tahansa voi hakeutua suoraan koulun penkiltä joten missään vaiheessa ei olla tutustuttu kyseiseen ammattiin saatikka tiedostettu onko tämä haluamani ammatti. Opettajakunta on myös teorian osaavaa mutta eivät tunne lähes ollenkaan käytännöntyötä koska ovat nykyisen koulutusjärjestelmän tuloksia.
- ja näin
Kustannusten nousu eli toisin sanoen palkat on se kiinnostavin asia mitä koko hommassa rakennuttajan ja eri urakoitsijoiden kannalta ajatellaan. Toisella laidalla on varsinaiset työn tekijät, timpurit sun muut, jotka pomo palkkaa hyväveli-verkosto-tyylisellä ajattelulla, sanonko suoraan mihin työhön. Sitten kovasta työstä ja kamalasta kiireestä maksetaan mitätön palkka, työsuojelulain kohtia selvästi laiminlyödään ja tämä siis esimiehen taholta tapahtuvaa laiminlyöntiä koska ei huolehdi alaistensa osaamistasosta eikä lakipykälistäkään. Pomo onkin se, joka kepulikonstein saa parhaat palat olemalla vain pomo joka määrää - ja tietää miten kiertää asiat joita pitää noudattaa ilman että kukaan edes tajuaa että tämmöinen asia on tapahtunut.
- ammattilainen
Pitää paikkansa. Eikä tuo ole uusi ilmiö. Olin rakennusalalla vuodesta 1971 alkaen erilaisia jaksoja. Täytyy sanoa, että laatu ja taso lähtivät heikkenemään jo 80-luvun alkupuolelta juppirakentamisen myötä. Poikkeuksena oli muutamia pieniä yrityksiä pääkaupunkiseudulla (palvelin heillekin), joilla oli moraali ja laatu kunnossa. Mutta muuten kauttaaltaan syntyi sutta ja sekundaa ja niiden jäljiltä 80-luvun lapset ja aikuiset kärsivät monenlaisista sairauksista ja tulevat kärsimään. Olin mukana vielä läpi 90-luvun ja meno vain villiintyi (nythän se on karannut kaikkien käsistä ja hallinnasta) ja lopetin hommat. Vaihdoin ammattia. Hävetti olla rakennusmies. Ja jos tänä päivänä kysyt aidoilta rakennusamattilaisilta laadusta ja tasosta, useat ovat kanssani samaa mieltä. Hävettää olla nykyrakentaja kun seassa on alihankkijoiden liimaa-silokonia-sekundaa tekijöitä. Itse vaihdoin alaa ja ammattia ja olen tyytyväinen sivusta seuraaja, naureskelen poskiini kuinka ihmiset ovat sokeita; omaa pitää ostaa, mutta hurjalla rahalla saavat valmiiksi kosteita kipsiseiniä, piileviä homeongelmia ja taiten piilotettuja tai räikeästi näkyviä rakennusvirheitä. Onneksi olkoon sinulle asunnon ostaja, olet juuri voittanut... paskaa käsiisi.
Pääkaupunkiseudulla ns. laatu- ja tasokkaat asunnot ovat todella harvinaisuuksia. Vain tosi vanhat kivitalot ehkä täyttävät kriteerit. Mutta kun nekin ovat valtaosin (silloin muinoin) rakennettu ns. kananpaskaseinin ja rakenteiden seoksena on kaikki sen ajan myrkyt, mitä greoleita yms silloin surutta käyttivätkin, niin onnelliset asujat asuvat niissä sen aikaa kunnes lähtevät syöpäklinikoiden kautta ruumishuoneelle "liian varhain tästä elämästä poistuneina". - raksalta
kadonneet!Virosta ja muualta tulee työvoimaa ku nää niin sanotut isänmaan toivot vaan kouluttautuu insinööreiks ja ja tietonörteiks mitä on siis jäljellä kohta....kasa paskaa
- on kiinni
kannattaako ostaa vai ei.
Pane vuokralle siksi aikaa, että takuuremontit on saatu tehtyä äläkä valita.
Saat hyvän tilin ja sijoituskämpän lainan korot voi vähentää veroista. - LVI-alan yrittäjä
Olen itse LVI-alan perheyrittäjä ei vieraita työn tekijöitä. Olen itse työntekijä sekä työnantaja, tämän johdosta tärkeimpänä asiana pidän työni laatua. En väitä olevani hinnaltaan halvin mutta taatusti teen työni niin että asiakas ei valita. Urakoissa laitan sellaisen hinnan että olen hieman halvempi kuin isot alan yritykset, mutta kalliimpi kuin ne yritykset jotka toimivat vuoden jättäen maksamatta työnantajamaksut ja verot. Takuuni työstä on pidempi kuin muilla keskimäärin, huomautuksia tulee aina, mutta kun ne korjataan sellaisiksi että tilaaja ne hyväksyy ja ovat määräysten mukaisia niin kaikki ovat tyytyväisiä. Pienyrittäjänä muistan aina että huono kello kauas kuuluu, joten kun hoidan työni kunnolla niin töitä riittää.
Tersveisiä Keski -Uudeltamaalta - uuteen taloon
Vähällä pääsee jos kuukausissa voi laskea.
Minä tappelen kerrostalo huoneistostani kuudetta vuotta eikä loppua näy. Todella välinpitämätöntä rakentamista pääkaupunkiseudulta. - on susi
Ensi kesän asuntomessut on Vaasassa ja nyt jo sieltä kuuluu karmeita juttuja.
Taloja on rakennettu kauhealla kiireellä ja sitten on huomattu, että talot alkavat painumaan maahan. Oli jäänyt maaperätutkimukset hieman vajaiksi. Nyt sitten on todella kovilla kustannuksilla jouduttu paaluttamaan yli kymmenen talon perustukset.
Kerrostaloissa on tehty sutta ja sekundaa. Suojaukset on jääneet tekemättä ja kun on porattu reikiä seiniin niin sieltä on oikein lotisemalla tullut vettä. Eristeitä on kiinnitetty jäisiin elementteihin ja senhän tietää mitä tapahtuu kun jää sulaa. Kosteus jää kivasti seinän sisään.
Vanhaan Vaasaan tehtiin rakennettiin muutama paritalo pari vuotta sitten. Kuljimme viikottain siitä ohi ja pystyimme seuraamaan homman edistymistä. Eristysvaiheessa ei eristeitä suojattu mitenkään viikonlopunkaan ajaksi vaan ne saivat olla taivasalla räntä- ja vesisateessa. Nyt niitä parakin näköisiä vedellä kyllästettyjä taloja myydään oikein tosii kalliilla hinnoilla.
Onneksi ei olla olla ostamassa Vaasasta asuntoa. - Ostaja33
Ostin v 1961 rakennetun talon. Hyvä on .
- ostakaa
ihmeessä mieluummin vanha asunto johon on tulossa putki-,parveke-,julkisivu-,ikkuna- ja sähköremontti. Se siitä vanhanajan rakentamisen laadusta sitten..
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452897Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen452835Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232618Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3341684- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101051Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193907Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101762Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26760- 43702