Millainen on hyvä työpaikkaohjaaja?

Motivoitunut ohjaaja

Moikka!
Millaisia odotuksia opiskelijoilla on meiltä työpaikkaohjaajilta? Millainen on hyvä ohjaaja? Mihin kiinittäisin huomiota, että opiskelija saisi parhaan mahdollisen hyödyn jaksosta?

17

7468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsupoitsu vm,69

      Mikäili olet terveydenhoitoalan työnohjaaja, älä ainakaan sorru tähän; Opiskelija on tulossa TYÖSSÄOPPIMISEN-jaksolle, niin sä tokaiset opiskelijalle työnteon aikana, että eikö tätä ole koulussa opetettu. Nimikin viittaa siihen, että asiat opitaan työssäoppimisella. Yleensä terveydenhoitoala on huono työssäoppimisen kannalta, ohjaajat vaihtuu koko ajan, tai pahimmassa tapauksessa ohjaajaa ei ole nimetty lainkaan.

      • motivpoitunut

        Olen myös miettinyt tätä opiskelijan oma-aloitteisuus- juttua. Pitäisikö patistaa opiskelijaa tuomaan esille, mitä hän haluaa oppia, vai kerronko automaattisesti kaiken työn ohessa. Aika kun on kortilla hoitotyössä...


      • kannattaa rohkaista
        motivpoitunut kirjoitti:

        Olen myös miettinyt tätä opiskelijan oma-aloitteisuus- juttua. Pitäisikö patistaa opiskelijaa tuomaan esille, mitä hän haluaa oppia, vai kerronko automaattisesti kaiken työn ohessa. Aika kun on kortilla hoitotyössä...

        Sinun kannattaa rohkaista oppilasta tuomaan esille asioita mitkä häntä kiinnostaa/mietityttää. Ja asiat jotka eivät ole niin hyvin hallussa kuin oppilas vaikka toivoisi.


    • opettajatar..............

      luettelivat seuraavia "ominaisuuksia". kannustaa, ohjaa mutta antaa tehdä itsekin, antaa opiskelijalle vastuuta opintojen vaiheesta ja työtehtävästä riippuen. Ei odota hetialkuun kaikkea, mutta ei myöskään vastaa opiskelijalle heti, vaan pistää tämän miettimään itsekin.

      Ei pidä opiskelijaa alempi arvoisena vaan puhuu kuin ihminen ihmiselle muutenkin. Voi joskus jopa kysyä muutakin kuin opiskeluun liittyvää. JA MUISTAA OPISKELIJAN NIMEN JA KÄYTTÄÄ SITÄ