Auttaakohan jälkiehkäisypilleri jos sen ottanut etukäteen? Vaikkapa päivää ennen yhdyntää? Mikäli olen lukenut oikein jostain jo aiemmin, niin jälkiehkäisypillerin vaikutus on se, että se tekee kohdun limakalvosta niin paksun, ettei munasolu pääse kiinnittymään. Onkohan tuo vaikutus kuinka pitkään? Luullakseni niin kauan kunnes seuraavat kuukautiset alkavat. Ihan näin vain mietiskelen..
Auttaakohan jälkiehkäisy
12
7930
Vastaukset
- ..............
...ja tämä kohta nyt ei sitten alkuunsakaan pidä paikkaansa; "Luullakseni niin kauan kunnes seuraavat kuukautiset alkavat."
- mitenkäs sitten
Oho. Joku vähän kiukkuaa. :D Kerran noin tarkalleen tiedät kaiken ehkäisypillereiden toiminnasta yms. niin kerrotko miten ne sitten toimivat ja mikä se vaikutus tarkalleen on?
- voihan sitä
mitenkäs sitten kirjoitti:
Oho. Joku vähän kiukkuaa. :D Kerran noin tarkalleen tiedät kaiken ehkäisypillereiden toiminnasta yms. niin kerrotko miten ne sitten toimivat ja mikä se vaikutus tarkalleen on?
vaikka googlailla ja selvittää e-piltsujen toimintasysteemin, sehän perustuu mm. siihen että niitä käytetään jatkuvasti, siis esim. taukoviikon jälkeen on otettava pilleri jos on ollut yhdynnässä vaikkapa sillä taukoviikolla, muuten voi tulla raskaaksi.
Eipä ole yhdestä jälkiehkäisypilleristä, vaikka siinä kuukauden hormonisatsi onkin miksikään ehkäisijäksi etukäteen. Jos ehkäisy pettää ja ottaa jälkiehkäisyn ja jos se ehkäisy taas pettää vaikka parin päivän kuluttua niin ei se otettu pilleri enää siinä vaiheessa auta. Ja ap., mieti hei sitäkin että jälkiehkäisypillerillä ei ole e-tehoa enää 72 tuntia yhd.jälkeen otettuna kuin 58%, eli tosi vähän
- jälkikäteen etukäteen?
Jälkiehkäisypilleri otetaan jälkikäteen. Siksi sen nimi on JÄLKIehkäisypilleri. Sen tarkoitus on estää raskaus, jos on tapahtunut "vahinko" ja ehkäisy on pettänyt tai sitä ei ole ollut ollenkaan.
Mistä sinä tiedät etukäteen, että ehkäisysi pettää? Miksi sinä suunnittelet yhdyntää ilman ehkäisyä, jos et halua raskaaksi? Täysin vastuutonta ja todella epäterveellistä (je-pillerissä melkoinen annos hormoneita, eikä sellaisten määrien ottaminen ole koskaan aivan riskitöntä) suunnitella yhdyntää sillä tavoin, että valmistautuu ottamaan jälkiehkäisyn jopa etukäteen..!
No, omahan on tietysti asiasi, mutta je-pilleriä sinun ei joka tapauksessa auta ottaa etukäteen.- kaksi kertaa tehnyt...
Kannattaa kanssa ottaa huomioon se, että jälkiehkäisy pilleri tai abortti tehtynä lääkkeiden avulla on AINA kropalle tosi kova koettelemus. Ja voi haitata lapsen saantia tulevaisuudessa. Elikä kyllä siitä ehkäsystä kannattaa ihan kunnolla huolehtia, ettei tuu mitään ikäviä yllätyksiä kun meinaa lapsia hommata.
- kyllä enemmänkin näin
kaksi kertaa tehnyt... kirjoitti:
Kannattaa kanssa ottaa huomioon se, että jälkiehkäisy pilleri tai abortti tehtynä lääkkeiden avulla on AINA kropalle tosi kova koettelemus. Ja voi haitata lapsen saantia tulevaisuudessa. Elikä kyllä siitä ehkäsystä kannattaa ihan kunnolla huolehtia, ettei tuu mitään ikäviä yllätyksiä kun meinaa lapsia hommata.
"Kannattaa kanssa ottaa huomioon se, että jälkiehkäisy pilleri tai abortti tehtynä lääkkeiden avulla on AINA kropalle tosi kova koettelemus."
Jälkiehkäisypilleri ei todellakaan ole kropalle tosi kova koettelemus. Abortti on hieman eri asia kuitenkin.
- Miksi vain
et huolehdi ehkäisystä, jos tiedän harrastavasi seksiä? Jälkiehkäisypilleri ei ole ehkäisykeino vaan varotoimenpide, jos sattuu vahinko. Onkohan sulla nyt mennyt vähän ohi toi seksivalistus?
- Papa-75
Tässä hieman otteita Duodecim Käypä Hoito-suosituksesta, koskien jälkiehkäisyä.
"Hormonaalisen jälkiehkäisyn vaikutusmekanismeja ei edelleenkään tunneta täysin."
Eli toisin sanoen, kukaan ei voi sanoa varmaksi auttaako jälkiehkäisy etukäteen. Ilmeisesti jossain määrin kyllä.
Jatkoa:
"Pääasiallisena mekanismina pidetään ovulaation estymistä tai myöhästymistä."
Jos ovulaatio estyy, niin silloin jälkiehkäisy auttaa etukäteen otettuna. Jos ovulaatio "vain" myöhästyy, niin ottamisajankohdalla on iso merkitys. Jos jälkiehkäisyn ottaa vaikka 3 päivää ennen yhdyntää, myöhästyminen ei ole välttämättä riittävän pitkä, jotta siittiöt ehtisivät kuolla pois ennen ovulaatiota.
"Levonorgestreelin jälkiehkäisyvaikutus ei ilmeisesti välity implantaation estävien endometriumin muutosten kautta."
Eli olet lukenut väärin, kun kirjoitit:
"Mikäli olen lukenut oikein jostain jo aiemmin, niin jälkiehkäisypillerin vaikutus on se, että se tekee kohdun limakalvosta niin paksun, ettei munasolu pääse kiinnittymään."
Ilmeisesti keltarauhashormoni toimii hieman eri tavalla, kun sitä otetaan kerralla paljon (je) tai sitten vähän kerrallaan (minipillerit)
Summasummarum:
Jos pystyt vaikuttamaan asioihin, älä missään nimessä luota siihen, että aiemmin otettu jälkiehkäisy vaikuttaa, vaan käytä muuta ehkäisyä, ellet halua tulla raskaaksi. Ihan vaan sillä, että jälkiehkäisy ei parhaimmillaankaan ole kuin 90-95% varma.- jälkiviisas-40
Jos käy vahinko ja jälkiehkäisyn ottaa niin sitten on paras jättää raskausriskin sisältävät seksijutut väliin loppukierron ajaksi. Jos nimittäin käy toinen vahinko niin toista jälkiehkäisyä ei saa ottaa.
Miksi tästä mainitsen? No siksi kun tänne palstalle aina silloin tällöin tulee näitä jälkiehkäisyn jälkeen kortsun rikkoneita tapauksia. Jos jälkiehkäisy on jo otettu niin mitään sellaista ei tehdä jossa edes tarvittaisiin kortsua raskauden ehkäisyyn. - j
mulla olis sellanen kysymys että jos on harrastanut seksiä kolmenpäivän sisällä kaksi kertaa suojaamattomasti tai on käynyt vahinko ja ottaa jälkiehkäisypillerin, onko mahdollista että pilleri ehkäisee molemmat vahingot???
- nou,nou
j kirjoitti:
mulla olis sellanen kysymys että jos on harrastanut seksiä kolmenpäivän sisällä kaksi kertaa suojaamattomasti tai on käynyt vahinko ja ottaa jälkiehkäisypillerin, onko mahdollista että pilleri ehkäisee molemmat vahingot???
niitä mahd.molempia vahinkoja (tai mikä vahinko suojaamaton seksi on, siinähän otetaan riski tieten tahtoen..)
- tuplaäiti
nou,nou kirjoitti:
niitä mahd.molempia vahinkoja (tai mikä vahinko suojaamaton seksi on, siinähän otetaan riski tieten tahtoen..)
Kyllä jälkiehkäisyn ehkäisyteho perustuu siihen että se lykkää ovulaatiota muutamalla päivällä. Muista vaikutuksista ei tiedetä. Alan artikkeleista käy ihan selvästi ilmi että jälkiehkäisy on toiminut ihan 100 %:sti jos se on otettu ennen ovulaatiota. Jos ovulaatio on kuitenkin ehtinyt tapahtua, ei pillereistä ole enää ykeensä hyötyä. Ja puhun nyt myös omasta kokemuksesta, eli meillä oli ehkäisy uudelleen harkinnassa koska pillerit ja renkaat ei oikein sopinut minulle. Kuis sattukaan että kondomi puhkesi juuri ovulaatio aikaan. Hain jälkiehkäisypillerit 13 tuntia taphtuneesta ja eipä auttanut -rv 7 menossa. Eli näin lulkemani ja kokemani perusteella voin sanoa että jos alkuperäisellä alkukierto menossa ja ovulaation vielä oli päiviä, todennäköisesti jälkiehkäisy auttoi koska ovulaatio siirtyi päivillä eteenpäin. Jos ovulaatioajankohta jo kun pillerit söi, ei enää mitään auta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758