Katsekontakti.

Viikoilla 35 syntynyt poika.

Oon kysellyt tätä jo tuolta vauvapalstan puolelta, mutta kukaan ei oo sinne vastannu.
Elikkäs minkä ikäisenä on teidän ennenaikaset alkaneet ottamaan katsekontaktia, hymyilemään ja "höpöttämään"?
Meillä 2kk poika joka syntyi viikoilla 35.
Ekan kuukauden lähestulkoon nukkui ja söi vain, mutta nyt kun ollaan koitettu seurustella, niin siitä ei tunnu tulevan oikein mitään.
Tuntuu kuin katsoisi vähän ohi naamasta kun jutellaan ja vain hetkittäin kattelee silmiin.
Valot ja lelut ja kaikki muu tuntuu kiinnostavan enemmän kuin kasvot.
Ei ääntele eikä ole hymyillyt kun aivastuksen jälkeen ja nukahtamaisillaan/unissaan.
Kasvaa todella hyvin ja oli viikkoihin nähden isokokoinen.
Kannatellut alusta asti päätään ihmeellisen hyvin ja kääntyilee jatkuvasti mahalta selälleen.
Eli fyysisesti on hyvin kehittynyt.
Refleksit myös normaalit.
Neuvolassa sanoi että ihan ok kaikki vaikka siitä kysyin, mutta musta kaikki ei todellakaan ole ok kun pikkuinen ei millään haluaisi kasvoja katsoa vaikka joka paikassa toitetaan miten se on lapsen lempi katselunkohde.
Olen ajatellut että on ok, että tulee vähän kehityksessä jäljessä kun ekan kuukauden tosiaan vain nukkui ja söi, mutta musta kyllä useimmat 1kk ikäsetkin jo jotain ääntelee ja äitiä edes katselee.

14

5624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hippula

      SAG-pikkukeskonen syntyi rv 34. Muistan myös olleeni huolissaan kun ei halunnut katsoa varsinkaan äippää kasvoihin. Kesti jonkun kuukauden, en muista tarkkaan. Nykyään seurustelee ja on katsekontaktissa ihan normaalisti.

      • Taas tässä.

        Olen törmännyt tohon SAG:iin monessa paikassa, mutta vähän epäselväks on jäänyt mitä se tarkoittaa?
        Usein myös on kirjotettu pienikokoisuudesta lyhenteen mukana, mutta meillä poika on tosiaan alusta asti ollut melko iso.
        Syntyessään melkein kolme kiloa ja nyt yli 5 kiloa!


      • mä vaan
        Taas tässä. kirjoitti:

        Olen törmännyt tohon SAG:iin monessa paikassa, mutta vähän epäselväks on jäänyt mitä se tarkoittaa?
        Usein myös on kirjotettu pienikokoisuudesta lyhenteen mukana, mutta meillä poika on tosiaan alusta asti ollut melko iso.
        Syntyessään melkein kolme kiloa ja nyt yli 5 kiloa!

        Meillä syntyi kans SGA keskonen rv24. Ei poitsu kato kasvoihin yleensä kun syödessään, mut sillon tarkkaileekin silmiin:)Just pari viikkoo sit alotti ton jutun ja ikää on jo mittarissa 4kk (ki vajaa 1kk)


      • hippula
        Taas tässä. kirjoitti:

        Olen törmännyt tohon SAG:iin monessa paikassa, mutta vähän epäselväks on jäänyt mitä se tarkoittaa?
        Usein myös on kirjotettu pienikokoisuudesta lyhenteen mukana, mutta meillä poika on tosiaan alusta asti ollut melko iso.
        Syntyessään melkein kolme kiloa ja nyt yli 5 kiloa!

        tarkoittaa siis pienipainoinen viikkoihin nähden. Eli meillä oli painoa vain 1450g ja viikkoja oli 34, jolloin painoa olisi pitänyt olla normaalisti reilu 2kg.


      • Taas tässä.
        hippula kirjoitti:

        tarkoittaa siis pienipainoinen viikkoihin nähden. Eli meillä oli painoa vain 1450g ja viikkoja oli 34, jolloin painoa olisi pitänyt olla normaalisti reilu 2kg.

        Onko tälle SGA:lle mitään selitystä?
        Miksi tälläistä on?
        On ilmeisesti aika yleistä että sga vauvat tulevat vähän jäljessä vauva aikana, kunnes ottaa toiset kiinni?


      • hippula
        Taas tässä. kirjoitti:

        Onko tälle SGA:lle mitään selitystä?
        Miksi tälläistä on?
        On ilmeisesti aika yleistä että sga vauvat tulevat vähän jäljessä vauva aikana, kunnes ottaa toiset kiinni?

        Syyt ilmeisesti SGA:han oli, että istukka lakkasi toimimasta joskus tuolla rv.28-30 kunnolla. Viikolla 33 ilmeisesti vauva ei saanut enää ollenkaan ravintoa. Myös chatch-22 niminen oireyhtymä löytyi vajaan vuoden iässä. Sekin hidastaa hiukan kasvua sikiöaikana. Näin siis meillä.


    • lai-ne

      hei

      mun toinen lapsi syntyi 36 0 ja painoa oli jo 2840 g ja pituutta 47 cm eli oli isokokoinen viikkoihin nähden (mun eka poika painoi 3 195 g ja syntyi 39 6).

      ensimmäisen kuukauden jälkeen tajusin, että kaikki ei ole kuten pitäisi. menimme lastenlääkärille muista syistä ja kerroin huoleni puuttuvasta katsekontaktista. oikeastaan poikani suorastaan pakeni kasvoja tai katsoi kertomallasi tavalla ohi, myös imettäessäni. lääkäri oli sattumalta myös neurologi, joten pääsimme suoraan eteenpäin tutkimuksiin, mutta noin pienillehän on turha tehdä mitään tutkimuksia vielä eli olimme seurannassa ja tosiaan huomattiin lapsen haluavan pois kontaktista ja tuijottavan mieluiten valkoista seinää.

      myös minun poikani kasvoi hurjaa vauhtia. painoi tasan 2 kk vanhana 5,5 kg ja puolivuotiaana jo huimat 10 kiloa (rintaruokinnalla). poikani ei jokeltanut, ei äännellyt, ainoastaan itki paljon ja nukkuminen oli aivan mielettömän vaikeaa. kymmenkuisesta yli vuoden ikään hän nukkui ainoastaan 20 minuutin jaksoja, sitten heräsi huutamaan, myös yöt siis.

      eli ensimmäisenä vuotena ei tullut äänteitä tai jokeltelua. hän oli oikeastaan sanaton kaksi vuotiaaksi asti. ensimmäinen hymy tuli lähes puolivuotiaana, mutta pääasiassa oli koko ensimmäisen vuoden "ilmeetön" vauva, jota ei tavoittaneet terapeutitkaan erilaisilla keinoilla. kävimme tietysti puheterapeutin arviossa useita kertoja ja muutenkin olimme viikottain seurannassa. 2-vuotisneuvolassa hänet arvioitiin 1,5-vuotiaan tasoiseksi. hän ei puhunut sanaakaan, mutta oli jo varsin sosiaalinen perheen kesken, muille arempi. poika alkoi puhua viime vuoden toukokuussa ollessaan 2v 3kk vanha.

      poikani täyttää ensi viikolla jo kolme. hän on nykyään täysin normaali lapsi pienin erikoisuuksin. eli kaksi ensimmäistä vuotta kehitys oli selvästi myöhässä kaikilla osa-alueilla, paitsi kävelemään oppi normaaliaikaan 1 v 2 kk iässä. diagnooseja ja epäilyjä oli erilaisia (autismi, ataksia..) mutta lapseni on tosiaan täysin normaali nykyisin. pään magneettikuvissa ei ollut mitään poikkeavaa eikä myöskään aivosähkökäyrässä. pojallani on joitain erikoisuuksia joille ei ole löytynyt syytä (mm valtava hikoilu kesät-talvet, lääkkeet eivät tehoa kuin valtavina annoksina, häntä ei mm. saatu nukutettua pään magneettikuvauksessa normaalisti, vaan hän sai yli kaksinkertaisen annoksen ja oli silti hereillä 15 minuuttia, kun yleensä lapsi nukahtaa alle puolessa minuutissa).

      poikani on nykyään täysin erilainen mitä ensimmäinen vuosi antoi odottaa. hän on iloinen, energinen, erittäin sosiaalinen, verbaalisesti taitava, fiksu ja hoksaava, kiltti ja herkkä ja erittäin ilmeikäs ja hänellä on noin pieneksi pojaksi mahtava huumorin- ja tilanteidentaju.

      hän tosin vaistoaa yliherkästi muiden ihmisten tunnetilat ja aiemmin pelästyi suunnattomasti jos esim joku toinen lapsi itki. edelleen saattaa silloin jähmettyä ja olla muutenkin välillä poissaoleva,mutta nykyään tosi harvoin. hän on tällä hetkellä kaikissa asioissa ikätasoisensa tai hieman yli joissain asioissa ja on siis normaalikokoinen vaikka vauva-ajan kasvu oli niin hurjaa, että häneltä otettiin jo 8 kk kilpirauhaskokeet ym.

      tulipa selitystä. toivottavasti tästä on jotain apua, jos teillä vaikka edessä samanlaista. oliko raskautesi vaikea? minulla oli luultavasti aluksi kaksosraskaus, joista toinen meni kesken jo hyvin alkuvaiheessa. vuosin verta viikosta 6 viikolle 25, sillä minulla oli myös täydellinen eteisistukka. istukka oli myös jotenkin kalvomainen ja kalkkeutunut joten olen itse sitä mieltä, että poikani sikiöaika on ollut hänelle vaikea ja kehitys ei ole päässyt etenemään normaalilla tavalla.

      jos sattumalta tämän lukee joku, joka on kokenut samaa olisin iloinen jos kertoisit selvisikö teillä ikinä syytä lapsen erikoiseen varhaislapsuuteen.

      alkuperäiselle sanoisin, että luota omiin vaistoihisi ja pyydä aikaa lastenneurologille, jos vauvanne ei ala äännellä ja ei ole halukas kontaktiin. on parempi olla ammattilaisten seurannassa jotta voidaan poissulkea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mahdolliset syyt, jotka voivat tällaista aiheuttaa. oman poikani kohdalla siis mitään syytä ei ole löytynyt.

      • Taas tässä.

        Mulla oli täydellinen eteisistukka ja ollaan ihmetelty kun poika hikoilee aivan mielettömästi!
        Menee vieläkin kylmiä väreitä miten samanlaiselta kuulostaa!
        Poika tosin nukkuu kohtalaisen hyvin, mutta on itkuinen hereillä ollessaan.
        Toivottavasti meillä on samanlainen kohtalo, että kaikki kääntyy hyväks!
        Kivi vierähti nyt sydämeltä kyllä.
        KIITOS SINULLE!
        Mielikuvitus laukkaa ja tuli ihan sellainen olo, että tää voi olla jotain mitä ei oo vielä hokattukkaan.


      • lai-ne
        Taas tässä. kirjoitti:

        Mulla oli täydellinen eteisistukka ja ollaan ihmetelty kun poika hikoilee aivan mielettömästi!
        Menee vieläkin kylmiä väreitä miten samanlaiselta kuulostaa!
        Poika tosin nukkuu kohtalaisen hyvin, mutta on itkuinen hereillä ollessaan.
        Toivottavasti meillä on samanlainen kohtalo, että kaikki kääntyy hyväks!
        Kivi vierähti nyt sydämeltä kyllä.
        KIITOS SINULLE!
        Mielikuvitus laukkaa ja tuli ihan sellainen olo, että tää voi olla jotain mitä ei oo vielä hokattukkaan.

        siis ei ole totta! sinullakin oli täydellinen eteisistukka, teidänkin poika hikoilee paljon, syntyi ilmeisesti suht saman verran ennenaikaisena, painaa nyt jo suht paljon ja ei ota katsekontaktia eikä ääntele.

        en ole kolmen vuoden aikana kuullut kenestäkään jolla olisi samankuuloista!! tosin teidän vauva on vasta parikuinen eli kaikki voi olla kohta jo teillä ihan normaalisti.

        missäpäin te asutte? me asumme espoossa.

        kysyisin vielä että syntyikö poikanne ennenaikaisena juuri eteisistukan takia? minun istukkani siirtyi kuin ihmeenä pois kohdunsuun päältä ja synnytin alakautta. synnytys alkoi lapsivesien menolla 35 5 ja sitä ennen oli ollut viikon kovia supistuksia. eli mietin vain että oliko sinulla sovittu sektio viikolle 35 koska minulle se oli sovittu kyllä juuri sille viikolla mutta istukkani onneksi siirtyi pois.


      • Taas tässä.
        lai-ne kirjoitti:

        siis ei ole totta! sinullakin oli täydellinen eteisistukka, teidänkin poika hikoilee paljon, syntyi ilmeisesti suht saman verran ennenaikaisena, painaa nyt jo suht paljon ja ei ota katsekontaktia eikä ääntele.

        en ole kolmen vuoden aikana kuullut kenestäkään jolla olisi samankuuloista!! tosin teidän vauva on vasta parikuinen eli kaikki voi olla kohta jo teillä ihan normaalisti.

        missäpäin te asutte? me asumme espoossa.

        kysyisin vielä että syntyikö poikanne ennenaikaisena juuri eteisistukan takia? minun istukkani siirtyi kuin ihmeenä pois kohdunsuun päältä ja synnytin alakautta. synnytys alkoi lapsivesien menolla 35 5 ja sitä ennen oli ollut viikon kovia supistuksia. eli mietin vain että oliko sinulla sovittu sektio viikolle 35 koska minulle se oli sovittu kyllä juuri sille viikolla mutta istukkani onneksi siirtyi pois.

        Mä en ole kuullut koskaan ennen edes eteisistukasta ennenku omalle kohdalle osui. En nopeasti kasvavista keskosista (meille sanottiin maanantaina neuvolassa et voisitte alkaa vähän kattoo niitä ruokailuja kun kasvaa niin kovaa) Enkä ongelmista katsekontaktin kanssa ja tässä ne on nyt molemmilla yhdessä kasassa!
        Mulla oli suunniteltu sektio. Lapsivesipunktiossa katottiin että keuhkot oli kypsät (on kuulemma sekin harvinaista niille viikoille) ja heti vaan leikkaukseen.
        Toi hikoilu on ihmeellistä kertakaikkiaan. Monta kertaa luullut että vaipasta tullu läpi kun on lakanat märät, mutta pojasta se lähtee!
        Ihan syödessäänki nousee hiki otsalleen!
        Oliko teillä koskaan niin että poika tuntui ehkä tajuavan että puhut hänelle heiluttelemalla käsiä ja hengittämällä kiivaammin? Meillä on välillä niin jos oikein asettelen pojan eteeni ja lässyttelen. Kuitenkin tuijottelee takana olevaa seinää mielummin ja katse ei edes pysähdy mun kasoihin jos kääntää pään vasemmalta oikeelle. Joskus, harvoin luulen saaneen katseen kohtaamaan, mutta sitä ei kauaa kestä.
        Teillä tuli toi kävely normaali aikaan. Oliko muutenki fyysisesti ajallaan?
        Meillä poika kannattelee hyvin päätään ja "kaatuilee" tuon tuosta mahalta selälleen.
        Poika nauttii rytmikkäästä musiikista selvästi. Saattaa lopettaa itkemisen ihan pelkän musiikin ansiosta.
        Ei ilmeitä minkäänlaisia juurikaan tullut, eikä mitään ääntä, paitsi itkua kuulunut.
        Mä tässä toistelen kaikkea, mut olen todella tohkeissani tästä asiasta nyt! Olin jo puolivarma että pojalla on autismi tms.
        Mulla on esikoinen 2.5 vuotias ja hänen kehitys kulki aina jotenki aikaansa edellä. Ovat kuin yö ja päivä nämä veljekset.


      • lai-ne
        Taas tässä. kirjoitti:

        Mä en ole kuullut koskaan ennen edes eteisistukasta ennenku omalle kohdalle osui. En nopeasti kasvavista keskosista (meille sanottiin maanantaina neuvolassa et voisitte alkaa vähän kattoo niitä ruokailuja kun kasvaa niin kovaa) Enkä ongelmista katsekontaktin kanssa ja tässä ne on nyt molemmilla yhdessä kasassa!
        Mulla oli suunniteltu sektio. Lapsivesipunktiossa katottiin että keuhkot oli kypsät (on kuulemma sekin harvinaista niille viikoille) ja heti vaan leikkaukseen.
        Toi hikoilu on ihmeellistä kertakaikkiaan. Monta kertaa luullut että vaipasta tullu läpi kun on lakanat märät, mutta pojasta se lähtee!
        Ihan syödessäänki nousee hiki otsalleen!
        Oliko teillä koskaan niin että poika tuntui ehkä tajuavan että puhut hänelle heiluttelemalla käsiä ja hengittämällä kiivaammin? Meillä on välillä niin jos oikein asettelen pojan eteeni ja lässyttelen. Kuitenkin tuijottelee takana olevaa seinää mielummin ja katse ei edes pysähdy mun kasoihin jos kääntää pään vasemmalta oikeelle. Joskus, harvoin luulen saaneen katseen kohtaamaan, mutta sitä ei kauaa kestä.
        Teillä tuli toi kävely normaali aikaan. Oliko muutenki fyysisesti ajallaan?
        Meillä poika kannattelee hyvin päätään ja "kaatuilee" tuon tuosta mahalta selälleen.
        Poika nauttii rytmikkäästä musiikista selvästi. Saattaa lopettaa itkemisen ihan pelkän musiikin ansiosta.
        Ei ilmeitä minkäänlaisia juurikaan tullut, eikä mitään ääntä, paitsi itkua kuulunut.
        Mä tässä toistelen kaikkea, mut olen todella tohkeissani tästä asiasta nyt! Olin jo puolivarma että pojalla on autismi tms.
        Mulla on esikoinen 2.5 vuotias ja hänen kehitys kulki aina jotenki aikaansa edellä. Ovat kuin yö ja päivä nämä veljekset.

        siis aivan kuin puhuisit mun pojan vauva-ajasta!

        imetin siis poikaani ja aina kun hän söi oli pää samantien hikikarpaloissa ohimoilta. aluksi hikoilun takia kuunneltiin jo sairaalassa sydän tarkasti ettei sydänvikaa. sydän normaali. poika hikoili vauvana varsinkin kun laittoi nukkumaan, samantien oli lakana märkä, hikoili myös muualta kuin päästä eli jotenkin koko poika oli usein aivan litimärkä ja tyynyliinat kastuu edelleen. muistan, että kävin häntä usein pyyhkimässä talouspaperilla tai liinalla hiuksista ja ohimoilta ja selästä ja ne siis kastuivat ihan märäksi. kotona ei siis ollut kuuma tms mitä minulle aina ehdoteltiin.

        mutta nyt juuri tajuan, että hikoilu on vähentynyt nyt viime kesän jälkeen. en ole kuitenkaan nähnyt lasta tai aikuista joka hikoilee noin valtavasti.

        fyysinen kehitys oli kyllä mun mielestä erilaista ja paljon hitaampaa kuin ensimmäisellä pojallani,joka alkoi kävelemään aikaisin 10 kk iässä. meillä ei mun mielestä käännytty 2 kuisena.joo katsoin juuri neuvolakortista, mun poika on kääntynyt vasta kuusikuisena vatsalleen, kannattanut päätään käsistä kohotettaessa kolmikuisena. eli fyysinenkin kehitys oli ensimmäisen vuoden tosi hidasta mutta kävelemään alkoi sitten kuitenkin ihan normiaikaan.

        poikani oli niin painava että neuvolassa pitivät sitä osasyynä hitaaseen liikkeelle lähtöön, tosiaan 6kuisena 10 kiloa ja ainoastaan rintamaidolla, ei ollut saanut mitään muuta. neuvolassa sanoivat vaan että kasvaa todella hyvin (itse olen tosi hoikka, kuten vanhempikin poika) ja vanhempi poika ei kasvanut mun maidolla koska siinä oli liian vähän rasvaa.

        poikani on myös poikkeuksellisen valkoihoinen, mutta on voinut sen kyllä periä. itse olen pigmentiltäni normaalisuomalaista tummempi kuten vanhempikin poikani, eli rusketun tosi ruskeaksi ja olen talvisinkin sen näköinen että olisin ollut etelässä. eli tämä pikkuveli on valkoinen aina ja palaa heti auringossa. tietysti suojaan vaatteilla niin hyvin kun voin mutta vaatteet on hankalat kun hän hikoilee niin paljon.

        mun poika käänsi aina pään vasemmalle kun esim vaihdoin vaippaa tai hän pötkötteli lattialla ja olisin loruttanut ja jumpannut häntä tms. käänsi aina pään pois tai katsoi nimenomaan kuvaamallasi tavalla jonnekin hieman sivuun mun taakse. muistan kuinka koetin aina siirtyä hänen katseensa reitille mutta se ei auttanut vaan hän katsoi siltikin taas sitten ohi.

        säikkyi mun mielestä ääniä vauvana mutta ei välttämättä itkenyt vaan "lukittui kuoreensa". sellainen tunne mulla oli muutenkin, että hän oli omassa paikassa jonne minä en päässyt. lauluista piti ja pitää edelleen, nykyään laulaa paljon itse.

        koska sullakin on jo yksi poika ennestään niin varmasti voit luottaa itseesi ja äidinvaistoosi, tiedät jos joku on poikkeuksellisen erilaista mitä esikoisen kanssa olet kokenut. mä ainakin tajusin hyvin nopeasti, että vauvani ei ole tavallinen. en osaa vieläkään selittää hänen ekaa vuottaan, mutta nykyään on ihan tavallinen pieni poika. ja esimerkiksi kun jokeltelu ja ääntelyvaihe jäi kokonaan välistä onkin tavallaan täysin ennusteiden vastaista että poika puhuu hyvin rikasta kieltä ja alkoi siis puhua pitkiä lauseita hyvin nopeasti viime keväänä kun puhetta ylipäätään alkoi yhtäkkiä tulla. sitä ennen mielestäni myös ymmärtämisessä oli isoja puutteita, tai ei siis ymmärtänyt ikätasoisesti asioita. kirjaimista on puuttunut viime keväästä asti r ja l, mutta se ihan normaalia kohta kolmivuotiaalle.

        pojallani oli jonkin aikaa diagnoosina määrittämätön ataksia mikä tarkoittaa liikkumisen leveäraiteisuutta ja kömpelyyttä. poikani kaatuili ja kuljeskeli päin ovenkarmeja, törmäili ja juoksemaan oppi vasta muistaakseni viime keväänä vaikka oli kävellyt jo vuoden. tästäkään ei ole enää mitään jäljellä. nykyään pelaa isoveljen kanssa futista ja potkuissa on voimaa normaalisti ja saa maaleja :) juoksee lujaa.

        yhden asian tajusin mikä on edelleen erikoista muiden pikkuerikoisuuksien lisäksi. kun lapseni pyörii, hän menee aivan sekaisin jo parista pyörähdyksestä ympäri, saattaa kaatua mihin vaan, tekee sitä myös paljon. nykyään jo ihan vitsillä kun tietää että pää menee ihan sekaisin ja sen jälkeen huimaa. eli vähän sama asia mun mielestä kun vanhaa ihmistä pyörittäisi ja laittaisi sitten kävelemään suoraan. mun vanhempi poika ainakin voi pyöriä vaikka kuinka kauan eikä se vaikuta tasapainoon. pienempi menee heti aivan sekaisin. silti on aina tykännyt keinua ja pyörällä ajaa hienosti, apupyörät siis on. mutta eivät keksineet jorvissa tuolle tasapainoasiallekaan selitystä, sekin kohta aivoissa oli normaalisti kehittynyt.

        toivottavasti saat jotain apua tästä meidän menneestä ajasta ja siitä kun kuulet, miten hyvin asiat nyt ovat vaikka alku oli todella erikoinen ja olin huolesta suunniltani vähän väliä.


      • Taas tässä.
        lai-ne kirjoitti:

        siis aivan kuin puhuisit mun pojan vauva-ajasta!

        imetin siis poikaani ja aina kun hän söi oli pää samantien hikikarpaloissa ohimoilta. aluksi hikoilun takia kuunneltiin jo sairaalassa sydän tarkasti ettei sydänvikaa. sydän normaali. poika hikoili vauvana varsinkin kun laittoi nukkumaan, samantien oli lakana märkä, hikoili myös muualta kuin päästä eli jotenkin koko poika oli usein aivan litimärkä ja tyynyliinat kastuu edelleen. muistan, että kävin häntä usein pyyhkimässä talouspaperilla tai liinalla hiuksista ja ohimoilta ja selästä ja ne siis kastuivat ihan märäksi. kotona ei siis ollut kuuma tms mitä minulle aina ehdoteltiin.

        mutta nyt juuri tajuan, että hikoilu on vähentynyt nyt viime kesän jälkeen. en ole kuitenkaan nähnyt lasta tai aikuista joka hikoilee noin valtavasti.

        fyysinen kehitys oli kyllä mun mielestä erilaista ja paljon hitaampaa kuin ensimmäisellä pojallani,joka alkoi kävelemään aikaisin 10 kk iässä. meillä ei mun mielestä käännytty 2 kuisena.joo katsoin juuri neuvolakortista, mun poika on kääntynyt vasta kuusikuisena vatsalleen, kannattanut päätään käsistä kohotettaessa kolmikuisena. eli fyysinenkin kehitys oli ensimmäisen vuoden tosi hidasta mutta kävelemään alkoi sitten kuitenkin ihan normiaikaan.

        poikani oli niin painava että neuvolassa pitivät sitä osasyynä hitaaseen liikkeelle lähtöön, tosiaan 6kuisena 10 kiloa ja ainoastaan rintamaidolla, ei ollut saanut mitään muuta. neuvolassa sanoivat vaan että kasvaa todella hyvin (itse olen tosi hoikka, kuten vanhempikin poika) ja vanhempi poika ei kasvanut mun maidolla koska siinä oli liian vähän rasvaa.

        poikani on myös poikkeuksellisen valkoihoinen, mutta on voinut sen kyllä periä. itse olen pigmentiltäni normaalisuomalaista tummempi kuten vanhempikin poikani, eli rusketun tosi ruskeaksi ja olen talvisinkin sen näköinen että olisin ollut etelässä. eli tämä pikkuveli on valkoinen aina ja palaa heti auringossa. tietysti suojaan vaatteilla niin hyvin kun voin mutta vaatteet on hankalat kun hän hikoilee niin paljon.

        mun poika käänsi aina pään vasemmalle kun esim vaihdoin vaippaa tai hän pötkötteli lattialla ja olisin loruttanut ja jumpannut häntä tms. käänsi aina pään pois tai katsoi nimenomaan kuvaamallasi tavalla jonnekin hieman sivuun mun taakse. muistan kuinka koetin aina siirtyä hänen katseensa reitille mutta se ei auttanut vaan hän katsoi siltikin taas sitten ohi.

        säikkyi mun mielestä ääniä vauvana mutta ei välttämättä itkenyt vaan "lukittui kuoreensa". sellainen tunne mulla oli muutenkin, että hän oli omassa paikassa jonne minä en päässyt. lauluista piti ja pitää edelleen, nykyään laulaa paljon itse.

        koska sullakin on jo yksi poika ennestään niin varmasti voit luottaa itseesi ja äidinvaistoosi, tiedät jos joku on poikkeuksellisen erilaista mitä esikoisen kanssa olet kokenut. mä ainakin tajusin hyvin nopeasti, että vauvani ei ole tavallinen. en osaa vieläkään selittää hänen ekaa vuottaan, mutta nykyään on ihan tavallinen pieni poika. ja esimerkiksi kun jokeltelu ja ääntelyvaihe jäi kokonaan välistä onkin tavallaan täysin ennusteiden vastaista että poika puhuu hyvin rikasta kieltä ja alkoi siis puhua pitkiä lauseita hyvin nopeasti viime keväänä kun puhetta ylipäätään alkoi yhtäkkiä tulla. sitä ennen mielestäni myös ymmärtämisessä oli isoja puutteita, tai ei siis ymmärtänyt ikätasoisesti asioita. kirjaimista on puuttunut viime keväästä asti r ja l, mutta se ihan normaalia kohta kolmivuotiaalle.

        pojallani oli jonkin aikaa diagnoosina määrittämätön ataksia mikä tarkoittaa liikkumisen leveäraiteisuutta ja kömpelyyttä. poikani kaatuili ja kuljeskeli päin ovenkarmeja, törmäili ja juoksemaan oppi vasta muistaakseni viime keväänä vaikka oli kävellyt jo vuoden. tästäkään ei ole enää mitään jäljellä. nykyään pelaa isoveljen kanssa futista ja potkuissa on voimaa normaalisti ja saa maaleja :) juoksee lujaa.

        yhden asian tajusin mikä on edelleen erikoista muiden pikkuerikoisuuksien lisäksi. kun lapseni pyörii, hän menee aivan sekaisin jo parista pyörähdyksestä ympäri, saattaa kaatua mihin vaan, tekee sitä myös paljon. nykyään jo ihan vitsillä kun tietää että pää menee ihan sekaisin ja sen jälkeen huimaa. eli vähän sama asia mun mielestä kun vanhaa ihmistä pyörittäisi ja laittaisi sitten kävelemään suoraan. mun vanhempi poika ainakin voi pyöriä vaikka kuinka kauan eikä se vaikuta tasapainoon. pienempi menee heti aivan sekaisin. silti on aina tykännyt keinua ja pyörällä ajaa hienosti, apupyörät siis on. mutta eivät keksineet jorvissa tuolle tasapainoasiallekaan selitystä, sekin kohta aivoissa oli normaalisti kehittynyt.

        toivottavasti saat jotain apua tästä meidän menneestä ajasta ja siitä kun kuulet, miten hyvin asiat nyt ovat vaikka alku oli todella erikoinen ja olin huolesta suunniltani vähän väliä.

        Että meillä yhtä valoisa tulevaisuus tämän asian suhteen!
        Mä en osaa sanoa onko vauva kalpea tai meneekö herkästi pyörityksessä sekaisin tietenkään vielä, mutta todella erikoiselta kuulostaa nää meidän poitsut.
        Oliko sulla mitään erityistä lääkitystä tms raskauden aikana?
        Ite söin e-epaa (puhtain kalaöljy) tupla annoksina joka päivä koko raskauden ajan.
        Sillä pitäis olla positiivisia vaikutuksia lapseen kaikkien tutkimuksien mukaan, mutta on käyny mielessä että voisko sekin olla jotain tehny.
        Mulla kans eka poika kehitty vauhdilla, mutta ei kääntyny tai liikkunu yhtikäs mihinkään kun vasta yli puol vuotiaana, koska oli todella paksu, siis ei kertakaikkiaan saanu liikutettua ruhoaan.
        Kääntymään ku oppi ni yht äkkiä jo kävelikin ja hänkin jo joskus 9kk 10 kk ikäsenä.
        Häntä imetin ja mun maito tais sit olla pelkkää rasvaa kun niin paksuks vaan meni.
        Nykyään on hoikka, mutta lihaksikas poika.
        Ite olen kans hoikka ja aina ollutkin.
        Kyllä tää on ollu todella tuskasta kun kuopukseen ei saa kontaktia, mutta nyt on huomattavasti oloa helpottanut kun kuullut että edes yhdellä ihmisellä maan päällä on kääntyny tämä katsekontaktin puuttuminen hyväks!
        Ei tule enää itkuja kun poika yrityksistä huolimatta ei silmiin kato.
        Jollain selittämättömällä tavalla uskon että hän ymmärtää että hänelle puhun kun puhun vaikka ei silmiin katsokkaan.
        Mä tulen ainakin tänne infoon kaikki muutokset meidän tilanteista, että jos joku joskus on samassa tilanteessa, niin saa ainakin meidän kokemuksista lukea!
        Soitan heti huomenna neuvolaan ja sanon että olen nyt kuullut toisesta tälläisestä eteisistukka,hikoilu,nopeasti kasvava ei kontaktia, äänetön ja ilmeetön vauvasta ja haluan selvittää mistä on kyse!
        Tämä ei ole enää mistään kulmasta tarkasteltuna normaalia että lapsi välttelee katsekontaktia.
        Mistään vuorovaikutuksen puutteesta ei voi olla kyse, koska tuppaan nokkaani varmaan liiaksikin asti poikien asioihin ja nyt vauvalle olen höpöttänyt taukoamatta tämän hereillä ollessa.


    • vaadi!

      kokemuksen syvällä rintaäänellä:

      pyydä ihmeessä lähete eteenpäin ja uskalla vaatia hoitoa! Mikäli neuvola ei lähetettä anna, mene yksityiselle! Meidän neuvolan terkkari oli niin poissaoleva, että jätti huomiotta sekä oman masennukseni että keskoslapsen poikkeavan katsekontaktin. Ja me ei saatu kumpikaan mitään apua - eikä masentunut äiti osaa sitä hakea.

      Luottamus koko neuvolaterveydenhoitoon on mennyt ihan lopullisesti. Uskomatonta meininkiä! Olkaapa kanssasiskot tarkkoina oman terkkarinne kanssa. Kaikkea tärkeää tietoa ei löydä googlettamalla, EIKÄ SE TODELLAKAAN OLE TARKOITUS.

      nimimerkki näin meillä
      - potilasvahinkoilmoitus tehty

    • Äitynen

      Minunkin lapseni syntyi rv 35 ja vain nukkui laskettuun aikaan saakka. Vaikeaa oli häntä syöttääkään, sillä hän ei kertakaikkiaan pysynyt hereillä eikä unissaankaan imenyt..

      No, mutta tuon la:n jälkeen vasta alkoi katsella maailmaansa. Minua hän ei katsonut silmiin lainkaan. Väisteli vain, kun yritin saada katsekontaktia. Hän ikään kuin katsoi ylitseni, pääni yli. Hän söi suuria määriä ja kasvoi nopeasti pituutta ja painoa. Liikkuminen ei kiinnostanut, hän vain lötkötti lattialla ja katseli ympäristöä. Ajatteli varmaan, että katsotaan nyt sitten, kun kerran sitä halutaan.

      Poika lopulta alkoi seurustella neuvolasta saadun hymynaaman kanssa, mutta jos yritin mennä kasvoineni siihen väliin, ilonpito loppuui saman tien ja vauvan kasvot muuttuivat ilmeettömiksi. Olin jo aivan huolissani, että nyt on autistinen lapsi käsissä, kun ei sitä hymynhäivääkää alkanut kuulua.

      Loppu hyvin kaikki hyvin. Lapseni täytti juuri vuoden ja kaikki on hyvin!!

      Toivottavasti myös teillä muilla kääntyvät asiat parhain päin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe