menee hyvin miks ne on niin iloisia. kaikki vakkarit on jotenkin iloisia ja niillä menee hyvin ja se ärsyttää. en voi sietää sitä että teillä pyyhkii vyvin. varsinkin rekatut on pahimpia. niiltä pitäisi kieltää kirjottelu kokonaan samoin kaikilta vakkareilta. pidän paljon enemmän noista haukkumaviesteistä ja niistä joista viha tihkuu. niihin on kiva osallistuu ja mitä' enemmän haukutaan sen mieluisampiaa olen niin katkera kaikille teille kun teillä on kaikki paremmin kuin mulla.heti kaikki vakkarit ja rekatut pois niin muutan sitten tyylin en ennen.
miks
70
2857
Vastaukset
- ovat onnellisia
ja oletat että rekkaaminen tekee onnelliseksi;
rekisteröidy sinäkin;))) - =========
parhaimmillaan ei ole mielestäni se että hehkutetaan miten hyvin itsellä nyt on rakkaus kukoistaa yms.
Oletetaan että olette vierailulla syöpäpotilaan luona en usko että hehkutatte omaa onnea
tai en mene sanomaan ehkä niinkin.
Jos minulla on todella kurja olo en jaksaisi ottaa osaa toisen ylenpalttiseen onneen vaikka sen hänelle soisin:)- Odotan vastalauseita
Kylläpä osasit pukea hyvin sanoiksi. Oletan, että tulee viestejä tyyliin, että on oikeus nauttia onnesta ym. ym.
Vai onko tarkoituksena kehaista, että MINÄPÄS PÄRJÄÄN, paremmin kuin joku muu. Itse näen juuri näin asian. - Unohtui tämä
Odotan vastalauseita kirjoitti:
Kylläpä osasit pukea hyvin sanoiksi. Oletan, että tulee viestejä tyyliin, että on oikeus nauttia onnesta ym. ym.
Vai onko tarkoituksena kehaista, että MINÄPÄS PÄRJÄÄN, paremmin kuin joku muu. Itse näen juuri näin asian.Toinen hokema, jota on saanut lukea, että nämä HEHKUTTAJAT auttavat muita. Ja katin kontit. Pelkkää itsekehua.
- IlonaK
Odotan vastalauseita kirjoitti:
Vai onko tarkoituksena kehaista, että MINÄPÄS PÄRJÄÄN, paremmin kuin joku muu. Itse näen juuri näin asian.Minä en usko, että kukaan, joka on syöpään sairastunut ja sen kanssa selviää tai on selvinnyt, haluaa kehua pärjäävänsä paremmin. Ennemminkin arvelisin, että omasta selviytymisestä ja toipumisesta kertomisen tarkoitus on antaa toivoa toiselle. Siihenhän esim. tukihenkilötoiminta perustuu: juuri sairastunut näkee, että syövän kanssa ja / tai siitä voi selvitä, voi toipua, voi parantua.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että koko sairastumisprosessiin kaikkineen on liittynyt ihan hurja tukku tunteita ja edelleen liittyy. Vihaa, katkeruutta, kateutta, surua, pelkoa ja vaikka mitä. Kyllähän niitäkin mielellään jakaa toisen / toisten kanssa. Se ei minua helpottaisi, jos purkaisin niitä tunteita toisia solvaamalla tai piikittelemällä. Hetkellinen "hyvä" olo saattaisi tulla, kun huomaisi, että johonkuhun toiseenkin koskee eikä vain minuun, mutta ei siitä kovin pitkää iloa itselle saa.
Ehkä olisikin hyvä aloittaa keskustelu näistä tunteista - minkälaisia kokemuskia niistä on, miten niitä on saanut purettua vai onko jne. - Elisama
Tässä ei mennä kenenkään luo. Ei avata kenenkään konetta eikä valita tätä palstaa.
Tässä jokainen tulee itse tänne.
Jos joku menee ihmisten luo jotka haluaa hetkeksi unohtaa kurjuutensa, niin pitäisikö tämän mieliksi alkaa kaikkien valittaa ja itkeä kurjuuttaan.
Huomaa ero me ei mennä vaan tänne tullaan.
Jos ei kestä niin onko pakko tulla, onhan palstoja jossa valitus on vallalla. - älä kärjistä asioita
Elisama kirjoitti:
Tässä ei mennä kenenkään luo. Ei avata kenenkään konetta eikä valita tätä palstaa.
Jos joku menee ihmisten luo jotka haluaa hetkeksi unohtaa kurjuutensa, niin pitäisikö tämän mieliksi alkaa kaikkien valittaa ja itkeä kurjuuttaan.
Jos ei kestä niin onko pakko tulla, onhan palstoja jossa valitus on vallalla.ei kirjoittaja sitä edes tarkoittanut että kaikkien pitäisi valittaa:))
Ojenna kätesi hänelle ymmärrä heikompaasi siunaa. Elisama kirjoitti:
Jos ei kestä niin onko pakko tulla, onhan palstoja jossa valitus on vallalla.Itsehän tänne jokainen joutuu tulemaan tänne palstalle.Jos täällä kirjoittajat iloitsevat parantumisesta ja eteenpäin menosta kaikesta sellaisesta, mitä ei pahimpina hetkinä olis voinut enää kuvitellakaan tulevan elämässä eteen,
niin ei sen luulis olevan muuta kuin elämää.- että tätä
Unohtui tämä kirjoitti:
Toinen hokema, jota on saanut lukea, että nämä HEHKUTTAJAT auttavat muita. Ja katin kontit. Pelkkää itsekehua.
palstaa lukee ja kirjoittaa sellaisetkin jotksa saavat apua ja tukea juuri toisten hyvistä uutisista. Ne antaa itsellekin toivoa.
Oman kateuden ja katkeruuden purkaminen toistaiseksi selvinneisiin on kirjoittajan oma valinta. Katkeruuden aiheuttaja ei ole iloiset kírjoitukset vaan hänen oman minän ja tilanteen hyväksymättömyys. Se taas on lisäravinnetta syövälle.
Niin ei voi olla kaikki hyvin ja 100% onnellinen;)
Mutta tän sairauden kanssa jaksaa paremmin kun etsii elämäänsä niitä onnellisia ja hyviä juttua..
Koska mitä tässä viha ja katkeruus auttaa vaikka ne käykin joskus päällimäisinä tunteina...
Saahan sitä vihata ja tukehtua vihaan ja katkeruuteen, mutta mitä sitää jää käteen viimesinä hetkinä? Ei yhtään mitään..
Ennemmin mä mietin kuinka hyvin mulla asiat loppujen lopuksi on ja sitten kunviimisä vetelen niin ennemmin nauran hyville muistoille kuin istun vihasenA ja katkeroituneena...
meisä jokainen voi itse vaikuttaa OMAAN ELÄMÄÄNSÄ ja itse tehdä siitä tyydyttävä ja sellanen ku haluaa NIIN MYÖS SINÄ.- EN OLE KATKERA
olen vain sairas joka kaipaa vertaistukea toiselta samaa kokeneelta.
tänään en pysty itse vaikuttamaan onnellisuuteeni
Mietimmekö yhdessä,mitä on vertaistuki parhaimmillaan:)) - Olkaa muutkin
EN OLE KATKERA kirjoitti:
Mietimmekö yhdessä,mitä on vertaistuki parhaimmillaan:))Miksi pettää itseään, ei se ole vihaa eikä katkeruutta, en pidä yleistyksestä. Tänään menee monilla huonosti, eikä silloin jaksa innostua "ah, miten ihanaa mulla on"-jutuista.
Enemmän rehellisiä mielipiteitä. EN OLE KATKERA kirjoitti:
Mietimmekö yhdessä,mitä on vertaistuki parhaimmillaan:))niin minun mielestäni paras vertaistuki olisi sitä, että saisi puhua ,jutella ihmisen kanssa, jolla olisi ollut sama tauti kuin itsellä:)
Jakaa kokemuksia, pahaa oloa, hoitojen sivuoireita KAIKKEA! Ja saada lohtua, mutta myös kaveria joka nauraa sinun kanssasi silloin kun naurattaa:)
Mutta itselläni on niin harvinainen syöpä, että mulla ei ole Suomessa varmaankaan kohtalotoveria niin parasta vertaistukea saan näiltä jotka sairastaa syöpää vaikkakin eri syöpää..
Mutta kaikille meillä on melko samanlaiset hoidot vaikka diagnoosi onkin eri...
Mutta parhaimman tuen saan perheeltäni:)
Mutta tääll' on mukava jakaa kuulumisia aina silloin tällöin vaikka juuri se sama diagnoosi uupuu...- parantuneet
Olkaa muutkin kirjoitti:
Miksi pettää itseään, ei se ole vihaa eikä katkeruutta, en pidä yleistyksestä. Tänään menee monilla huonosti, eikä silloin jaksa innostua "ah, miten ihanaa mulla on"-jutuista.
Enemmän rehellisiä mielipiteitä.ottakaa osaa enemmän meidän tämän hetkisiin tunteisiimme
ehkä muistatte vielä oman kokemuksenne.
Mehän tiedämme että aikanaan meilläkin on taas hyvin olemme terveitä:)
Hoitojaksojen aika on raskas kokemus; mieliala vaihtelee on pelkoa ahdistustakin:( - stytostaatti hoidot
pikkuhöpäkkä kirjoitti:
niin minun mielestäni paras vertaistuki olisi sitä, että saisi puhua ,jutella ihmisen kanssa, jolla olisi ollut sama tauti kuin itsellä:)
Jakaa kokemuksia, pahaa oloa, hoitojen sivuoireita KAIKKEA! Ja saada lohtua, mutta myös kaveria joka nauraa sinun kanssasi silloin kun naurattaa:)
Mutta itselläni on niin harvinainen syöpä, että mulla ei ole Suomessa varmaankaan kohtalotoveria niin parasta vertaistukea saan näiltä jotka sairastaa syöpää vaikkakin eri syöpää..
Mutta kaikille meillä on melko samanlaiset hoidot vaikka diagnoosi onkin eri...
Mutta parhaimman tuen saan perheeltäni:)
Mutta tääll' on mukava jakaa kuulumisia aina silloin tällöin vaikka juuri se sama diagnoosi uupuu...tiedätkö kuinka raskasta on saada taxotere myrkkyä ?
sädehoidot on helpot jaksaa näin olen täältä lukenut. - kopsattua:
parantuneet kirjoitti:
ottakaa osaa enemmän meidän tämän hetkisiin tunteisiimme
Hoitojaksojen aika on raskas kokemus; mieliala vaihtelee on pelkoa ahdistustakin:(Suomen Mielenterveys-seuran valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa
0203 445 566 silloin,kun muut nukkuvat.
lisätietoa www.mielenterveysseura.fi stytostaatti hoidot kirjoitti:
tiedätkö kuinka raskasta on saada taxotere myrkkyä ?
sädehoidot on helpot jaksaa näin olen täältä lukenut.ja keskustelin siitä pitkään lääkärini kanssa..
Ja myrkyt olisi annettu minulle paikallisesti ei siis koko elimistöö kerrätettynä mutta päädyimme sittenmin kuitenkin leikkaukseen ja säteisiin mistä olen hyvin kiitollinen lääkärilleni.
Koska tiedän, että elimistöni ei olisi jaksanut myrkkyjä......
Mutta nyt hyvää yötä läsnäoleville, katotaan tuo 4 leffa ja laitetaan sitten maata ja lähdetään huomenna kierteleen auto- ja huonekalunäyttelyitä jos nitä on...pikkuhöpäkkä kirjoitti:
ja keskustelin siitä pitkään lääkärini kanssa..
Ja myrkyt olisi annettu minulle paikallisesti ei siis koko elimistöö kerrätettynä mutta päädyimme sittenmin kuitenkin leikkaukseen ja säteisiin mistä olen hyvin kiitollinen lääkärilleni.
Mutta nyt hyvää yötä läsnäoleville, katotaan tuo 4 leffa ja laitetaan sitten maata ja lähdetään huomenna kierteleen auto- ja huonekalunäyttelyitä jos nitä on...mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia myrkyistä te jotka olette ne jutuneet kokemaan, koska koskaan ei tiedä kuka niitä joutuu ottamaan:)
Olis varmaan ihan hyvä jos jokainen luettelis sivuoireet mitä on tullu ? ja mitkä asiat niitä helpottaa niin saisi jokainen siitä vertaistukea...
Koska jokaiselle oireet on erinmänlaiset kuten sädetyksessäkin...- oli sitten.
pikkuhöpäkkä kirjoitti:
Mutta nyt hyvää yötä läsnäoleville, katotaan tuo 4 leffa ja laitetaan sitten maata ja lähdetään huomenna kierteleen auto- ja huonekalunäyttelyitä jos nitä on...vaihtoehto,EI MYRKKYJÄ.
Suurimmalla osalla syöpäpotilaita ei ole valinnan varaa;
minäkin tiedän,ettei elimistöni jaksa myrkkyjä
- niin,mutta vaihtoehtoa ei ole jos haluan parantua.. - lukea muutamien
Olkaa muutkin kirjoitti:
Miksi pettää itseään, ei se ole vihaa eikä katkeruutta, en pidä yleistyksestä. Tänään menee monilla huonosti, eikä silloin jaksa innostua "ah, miten ihanaa mulla on"-jutuista.
Enemmän rehellisiä mielipiteitä.kirjoitus:olen selvinnyt syövästä,elämä jatkuu normaalina.
oli sitten. kirjoitti:
vaihtoehto,EI MYRKKYJÄ.
Suurimmalla osalla syöpäpotilaita ei ole valinnan varaa;
minäkin tiedän,ettei elimistöni jaksa myrkkyjä
- niin,mutta vaihtoehtoa ei ole jos haluan parantua..Minä otin sen mitä mulle annettiin...
Mulle annettiin periatteessa vaihtoehdot joista en saanut kuitenkaan minä valita vaan keskustelin eri vaihtoehdoista ja tunteistani.Minulle kerrottiin mitä vaihtoehtoja minulla on ja millä minut saadaan parannettua toivon mukaan.
vaihtoehdot oli:
a) amputaatio
b) leikkaus
c) leikkaus sädetys
d) leikkaus myrkyt
e) leikkaus myrkyt sädetys
Ja lääkäri valitsi kohdan C.
Ja tiedän, että pääsen suht vähällä verrattuna siihen että olisin joutnut myrkyt nielemään...
Mutta ei se tautia tee yhtään helpommaksi...
Syöpä on aina syöpä.
Elämääni on tullut rajoitteita, pelkoa mutta elää täytyy silti ja sitä meistä palstalla jokainen koittaa tehdä hoitojen raakuudesta tai vähäisyydestä riippumatta. Ja kaikilla on sama toive ; PARANTUA !- te kaikki
pikkuhöpäkkä kirjoitti:
Mutta nyt hyvää yötä läsnäoleville, katotaan tuo 4 leffa ja laitetaan sitten maata ja lähdetään huomenna kierteleen auto- ja huonekalunäyttelyitä jos nitä on...tulevista hoidoista lääkärin kanssa?
Kysyttiinkö mielipiteenne hoidoista?
Minulle vain kerrottiin,mitä hoitoja tulen saamaan.
Ainoa vaihtoehto olisi tietty ollut että kieltäydyn hoidoista.
Miten on? - Raspikurkku
te kaikki kirjoitti:
tulevista hoidoista lääkärin kanssa?
Miten on?Piti olla hoitosuunnittelupalaveri jossa minä olisin mukana. Istuin OYS:n knk-polilla ja odotin palaverin alkua...ja odotin. Viimein tuli dosentti ja sanoi että vaihtoehdot ovat leikkaus tai sädetys ja koska minun kurkkuni oli kuulemma huonon mallinen niin hoitona olisi sädetys. Niin että kyllä koko homma meni niin että minulle kerrottiin mitä seuraavaksi, ei kukaan kysynyt minun mielipidettäni ja miksi olisikaan kysynyt, enhän minä ymmärtänyt yhtään mitään asiasta. Kaikki tapahtui ystävällisesti ja kohteliaasti ja minusta se oli ihan oikea tapa.
- yleensäkin
Raspikurkku kirjoitti:
Piti olla hoitosuunnittelupalaveri jossa minä olisin mukana. Istuin OYS:n knk-polilla ja odotin palaverin alkua...ja odotin. Viimein tuli dosentti ja sanoi että vaihtoehdot ovat leikkaus tai sädetys ja koska minun kurkkuni oli kuulemma huonon mallinen niin hoitona olisi sädetys. Niin että kyllä koko homma meni niin että minulle kerrottiin mitä seuraavaksi, ei kukaan kysynyt minun mielipidettäni ja miksi olisikaan kysynyt, enhän minä ymmärtänyt yhtään mitään asiasta. Kaikki tapahtui ystävällisesti ja kohteliaasti ja minusta se oli ihan oikea tapa.
on lääkärit tekevät hoitosuunnitelman .
- kanssa juteltiin
te kaikki kirjoitti:
Miten on?vaihtoehdoista mitä on tarjolla ja mitä annetaan.
meillä on jokaisella oikeus esimerkiksi kieltäytyä hoidoista.
mutta kylläh meistä suurin osa ottaa kaikki hoidot mitä lääkärit määrää tai suosittelee.
mutta lääkärien tehtävä on aina keskustella eri hoidoista ja niistä selviämisestä jokaisen potilaan kanssa. Ja aina pitää kysyä jokaisen potilaan vaihtoehdoista mitä hänellä on, että kaikki asiat tulee huomioitua. tällaisia asioita minulle syöpäystävät kertoivat että tietää kysyä. - vihoviimeinen
parantuneet kirjoitti:
Hoitojaksojen aika on raskas kokemus; mieliala vaihtelee on pelkoa ahdistustakin:(asia, josta olisin halunnut lukea, oli toisten sairaiden vaikertelu ja itsesäliruikutus. Luin sen sijaan ihmisistä, jotka olivat kokeneet sairautensa myönteisenä asiana, kääntäneet kelkkansa myönteiseen tulevaisuuteen, ja parantuneet. He inspiroivat minua. Itsesääli ei ole koskaan ollut tyylini. En halua osallistua kenenkään säälissä vellomiseen. Itse me kohtalomme rakennamme. Kuten sanotaan, jossain, sinnepäin, että viisas mestari rakentaa talonsa (kehonsa) hyvin. Ajatuksemme tekevät ruumiimme. Kauna, katkeruus, viha, itsesääli heikentävät. Toiveikkuus, usko, luottamus, kiitollisuus ja rakkaus parantavat.
Eipä sekoiteta sääliä ja halua auttaa toista. Sääli ei auta ketään.
Mutta tämä on vain minun tuneeni. Kukin ajattelee omalla tavallaan. - Ira¤
te kaikki kirjoitti:
Miten on?että sytostaatit tulee,ja sädehoidot,sekä 5v.hormoonihoito.Olivat päättäneet jossakin ryhmässä jossa eri asiantuntijoita.
- Elisama
Olkaa muutkin kirjoitti:
Enemmän rehellisiä mielipiteitä.Niin ei jaksa, siinnä olen samaa mieltä.
En minäkään aina jaksa, mutta en ala rähistä niille jotka jaksaa ja koeta saada heitä samaan masennukseen.
Miksi kaikkien pitäisi olla masentuneita jos minä olen. - työssäni
Elisama kirjoitti:
Niin ei jaksa, siinnä olen samaa mieltä.
En minäkään aina jaksa, mutta en ala rähistä niille jotka jaksaa ja koeta saada heitä samaan masennukseen.
Miksi kaikkien pitäisi olla masentuneita jos minä olen.useita aloittajan tavoin oirehtivia ihmisiä.
Lämpö ja ymmärtäminen on tehnyt ihmeitä. - kohdistat viestisi
vihoviimeinen kirjoitti:
asia, josta olisin halunnut lukea, oli toisten sairaiden vaikertelu ja itsesäliruikutus. Luin sen sijaan ihmisistä, jotka olivat kokeneet sairautensa myönteisenä asiana, kääntäneet kelkkansa myönteiseen tulevaisuuteen, ja parantuneet. He inspiroivat minua. Itsesääli ei ole koskaan ollut tyylini. En halua osallistua kenenkään säälissä vellomiseen. Itse me kohtalomme rakennamme. Kuten sanotaan, jossain, sinnepäin, että viisas mestari rakentaa talonsa (kehonsa) hyvin. Ajatuksemme tekevät ruumiimme. Kauna, katkeruus, viha, itsesääli heikentävät. Toiveikkuus, usko, luottamus, kiitollisuus ja rakkaus parantavat.
Eipä sekoiteta sääliä ja halua auttaa toista. Sääli ei auta ketään.
Mutta tämä on vain minun tuneeni. Kukin ajattelee omalla tavallaan.kuka hakee nyt sääliä?
- Elisama
työssäni kirjoitti:
useita aloittajan tavoin oirehtivia ihmisiä.
Lämpö ja ymmärtäminen on tehnyt ihmeitä.Niin on mutta.
Lämpö ja ymmärtäminen tekee ihmeitä, mutta vihan hyväksyminen ja siihen kannustaminen toisia sairaita kohtaan tekee myös ihmeitä, mutta kielteisiä. - vihaa
Elisama kirjoitti:
Niin on mutta.
Lämpö ja ymmärtäminen tekee ihmeitä, mutta vihan hyväksyminen ja siihen kannustaminen toisia sairaita kohtaan tekee myös ihmeitä, mutta kielteisiä.en siihen kannusta ketään
Mutta ymmärrän myös sellaisia ihmisiä joille vaikea elämä tai jokin muu syy on aiheuttanut vihan.
Rakkaus on parantavaa ei tuomitseminen
Uskovaisena ihmisenä tiedän että kaikissa ihmisissä on hyvää.
Näen kaikissa lähimmäisissäni Jeesuksen. EN OLE KATKERA kirjoitti:
Mietimmekö yhdessä,mitä on vertaistuki parhaimmillaan:))sairasta ja väsynyttä ihmistä. Ei kaikki jaksa väsyneenä ymmärtää toista ihmistä, mutta sitten kun on itse päässyt taas "jaloilleen" niin voi taas ymmärtää niitä jotka ovat tervehtymisestään iloisia ja saattaa ihmetellä, että olinpa tosiaan väsynyt silloin sairaana, kun tuntui että aurinko ei sittenkään paista risukasaan, mutta kyllä se vielä paistaa...
parantuneet kirjoitti:
Hoitojaksojen aika on raskas kokemus; mieliala vaihtelee on pelkoa ahdistustakin:(jotka osaavat tukea oikealla tavalla, jos vaan kirjoitetaan omasta ongelmasta ja huolenaiheesta kertoen ja kysyen.
- ei siedä
kohdistat viestisi kirjoitti:
kuka hakee nyt sääliä?
iloisuutta, kun itse sairastaa (kuten silloin Katri-Helenan suhteen), niin kai he sitten etsivät surkuttelua ja sääliä? Vai mitä? Vaitioloa??
Minä taas hakeudun iloisten ihmisten pariin, kun haluan parantua. Ilo tarttuu. - S-tintti
Kirjo-Sieppo kirjoitti:
sairasta ja väsynyttä ihmistä. Ei kaikki jaksa väsyneenä ymmärtää toista ihmistä, mutta sitten kun on itse päässyt taas "jaloilleen" niin voi taas ymmärtää niitä jotka ovat tervehtymisestään iloisia ja saattaa ihmetellä, että olinpa tosiaan väsynyt silloin sairaana, kun tuntui että aurinko ei sittenkään paista risukasaan, mutta kyllä se vielä paistaa...
Luulin,ettei ikinä aurinko paista risukasaani vaan toisin kävi. :)
- tasan tarkkaan
stytostaatti hoidot kirjoitti:
tiedätkö kuinka raskasta on saada taxotere myrkkyä ?
sädehoidot on helpot jaksaa näin olen täältä lukenut.taxoteren vaikutuksen. tunnen vieläkin sen maun suussani ja hajun mikä se aiheutti hikeen. cef muistan yhtä hyvin. valittamisesta ei ollut eikä ole apua tai helpotusta.
Luuletko olevasi ainut myrryjen saaja? - jaksa jokaiselle
pikkuhöpäkkä kirjoitti:
mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia myrkyistä te jotka olette ne jutuneet kokemaan, koska koskaan ei tiedä kuka niitä joutuu ottamaan:)
Olis varmaan ihan hyvä jos jokainen luettelis sivuoireet mitä on tullu ? ja mitkä asiat niitä helpottaa niin saisi jokainen siitä vertaistukea...
Koska jokaiselle oireet on erinmänlaiset kuten sädetyksessäkin...jatkuvasti vaihtuvalle nikille kertoa. Jos kysytään suoraan niin sellaiseen myös vastataan suoraan ja asiallisesti.
- en tietenkään
tasan tarkkaan kirjoitti:
taxoteren vaikutuksen. tunnen vieläkin sen maun suussani ja hajun mikä se aiheutti hikeen. cef muistan yhtä hyvin. valittamisesta ei ollut eikä ole apua tai helpotusta.
Luuletko olevasi ainut myrryjen saaja?Rintasyöpä on niin yleinen sairaus
todella tiedän että tuhannet saa kanssani samat hoidot tälläkin hetkellä:)) S-tintti kirjoitti:
Luulin,ettei ikinä aurinko paista risukasaani vaan toisin kävi. :)
taitaa suorastaan porottaa!!!!!
- mumsku
Kirjo-Sieppo kirjoitti:
taitaa suorastaan porottaa!!!!!
aloin miettimään missä päin aurinko tähän aikaan porottaa ,ennen kuin tajusin mitä viestilläsi tarkoitit!
mumsku kirjoitti:
aloin miettimään missä päin aurinko tähän aikaan porottaa ,ennen kuin tajusin mitä viestilläsi tarkoitit!
Ameriikassa, mutta noin kuvaannollisesti"S- Tintin maisemissa"
- mumsku
Ira¤ kirjoitti:
että sytostaatit tulee,ja sädehoidot,sekä 5v.hormoonihoito.Olivat päättäneet jossakin ryhmässä jossa eri asiantuntijoita.
oli minullakin.Ei kyselty mielipidettäni.Ja luotanpa,että sain tarpeelliset hoidot.Niin,toisen rintani poisto tehtiin kyllä minun päätökselläni.Geenitutkimuslääkäri antoi vaihtoehdon kun hoitojen aikana selvisi,että minäkin olen BRCA2.geenimutaation kantaja.Usein kontrolleihin tai sitten rinnan poisto.Minulla oli toisen rinnan kokopoisto niin ajattelin,että helpommalla pääsen kun annan poistaa toisenkin rintani.Pienensin näin uusimis riskin lääkärin mukaan 25.prosenttiin.
- S-tintti
Kirjo-Sieppo kirjoitti:
Ameriikassa, mutta noin kuvaannollisesti"S- Tintin maisemissa"
Paistetta riittää. :)
- Ira¤
mumsku kirjoitti:
oli minullakin.Ei kyselty mielipidettäni.Ja luotanpa,että sain tarpeelliset hoidot.Niin,toisen rintani poisto tehtiin kyllä minun päätökselläni.Geenitutkimuslääkäri antoi vaihtoehdon kun hoitojen aikana selvisi,että minäkin olen BRCA2.geenimutaation kantaja.Usein kontrolleihin tai sitten rinnan poisto.Minulla oli toisen rinnan kokopoisto niin ajattelin,että helpommalla pääsen kun annan poistaa toisenkin rintani.Pienensin näin uusimis riskin lääkärin mukaan 25.prosenttiin.
päättää minäkin,ja koko poisto tehtiin,koska en ottanut riskiä,jos olisi levinnyt kun se oli jo 2,5cm kokoinan ja levinnyt kainalonimusolmukkeista kahteen.
- mumsku
Ira¤ kirjoitti:
päättää minäkin,ja koko poisto tehtiin,koska en ottanut riskiä,jos olisi levinnyt kun se oli jo 2,5cm kokoinan ja levinnyt kainalonimusolmukkeista kahteen.
postoa en itse saanut päättää.Tiesin kokopoistosta vasta leikkauksen jälkeen.Ennen leikkausta lääkäri sanoi että jos mahdollista,tehdään säästäväleikkaus.Mutta kasvain oli iso rinnan kokoon nähden(vajaa 3cm) ja minullakin 2.imusolmukkeeseen levinnyt.
- IlonaK
te kaikki kirjoitti:
Miten on?Lääkärini keskusteli kanssani vaihtoehdoista. Minulla on HNPCC-geenivirhe, joka aiheuttaa paksusuolen syöpää. Olen käynyt tähystyksissä 1989 lähtien. 12/2007 löytyi ensimmäisen kerran adenooma, jonka solumuutokset lähentelivät pahanlaatuista. Lääkärin kanssa mietittiin, poistetaanko koko paksusuoli nyt vai se osa, jossa adenooma on. Päädyttiin kokopoistoon, sillä solumuutosten löytyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että syöpäkin sinne suoleen tulee. Ja hyvä, että päädyttiin, sillä syöpähän siellä lurkki, ei vain näkynyt tähystysnäytteissä.
- mumsku
IlonaK kirjoitti:
Lääkärini keskusteli kanssani vaihtoehdoista. Minulla on HNPCC-geenivirhe, joka aiheuttaa paksusuolen syöpää. Olen käynyt tähystyksissä 1989 lähtien. 12/2007 löytyi ensimmäisen kerran adenooma, jonka solumuutokset lähentelivät pahanlaatuista. Lääkärin kanssa mietittiin, poistetaanko koko paksusuoli nyt vai se osa, jossa adenooma on. Päädyttiin kokopoistoon, sillä solumuutosten löytyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että syöpäkin sinne suoleen tulee. Ja hyvä, että päädyttiin, sillä syöpähän siellä lurkki, ei vain näkynyt tähystysnäytteissä.
Haluatko ja jaksatko kertoa,millainen kokemus sinulla oli tämä paksusuolen poisto?Oliko pitkä toipumis aika ym.
Miehellenihän on puhuttu,että jos tulehdus uusii tai tulee muuta,harkitaan koko suolen poistoa.Häneltähän leikattiin syöpä paksusuolesta noin kolme vuotta sitten.Nyt vuodenvaihteessa oli se vaikea tulehdus. - IlonaK
mumsku kirjoitti:
Haluatko ja jaksatko kertoa,millainen kokemus sinulla oli tämä paksusuolen poisto?Oliko pitkä toipumis aika ym.
Miehellenihän on puhuttu,että jos tulehdus uusii tai tulee muuta,harkitaan koko suolen poistoa.Häneltähän leikattiin syöpä paksusuolesta noin kolme vuotta sitten.Nyt vuodenvaihteessa oli se vaikea tulehdus.Minulla on ollut tuuria tässä kohtaa, kun hoitava lääkärini on hyvä. Suoli poistettiin tähystysleikkauksessa, mikä oli hyvin haasteellinen ja kesti kauan, kun edellisten leikkausten jäljiltä oli niin paljon kiinnikkeitä.
Neljäntenä päivänä leikkauksesta jo kotiuduin. Sairauslomaa 5 viikkoa, ja päälle sattui kesäloma.
Toipuminen on ollut ok. Suolta jäi n. 25-30 cm pätkä, joka nyt toimii "kakkasäilönä". Kun se on niin lyhyt, niin uloste on velliä. Sitä on vaikea pidätellä, joten syön Vi-Sibliniä pari kertaa päivässä ja se pitää suolen sisällön hallinnassa :) (olihan se aikamoinen kokemus, kun parina eka päivänä oli pampersit pöksyssä ja ilmavaivat jättivät isomman jarrujäljen...).
Ruokavalioon en ole juurikaan muutoksia tehnyt. Jonkin verran vielä sottailen juomisiani ja syömisiäni ennen liikepaikoille lähtöä, varmistan, että tiedän mistä lähin vessa löytyy ym.
Nesteytyksen ja suolan kanssa pitää myös sottailla, kun ei ole paksusuolta, missä nesteen ja suolojen takaisin imeytyminen tapahtuu. Vesi, kahvi, tee ym. menevät liki suoraan läpi suolen. Juon vettä lantrattuna tuoremehulla. Pikkusen pitää suolaakin lisätä ruokaan ettei huippase. Ja jos mahatauti iskee, pitänee turvautua Osmosaliin tms.
Sisarelleni tehtiin sama operaatio 10 vuotta sitten ja hän sanoi, että nyt alkaa olla homma hanskassa ... lohdullista!
- Elisama
Ymmärsinkö oikein.
Vihasi on vain siitä johtuvaa kun kaikilla ei mene koko ajan vain huonommin ja huonommin.
Mielestäni olisit terapian tarpeessa.
Voisitko lopetaa tänne kirjoittelun ja paljon kärsineiden ihmisten mielen pahoittamisen. - elämääsi aloittaja
kaikki kääntyy parhain päin uskothan sen?
Uskon ettet ole paha ihminen oletko joutunut kokemaan liian kovaa elämässäsi?
Ojennan käteni sinulle; olen ystäväsi. Niin että mistä sinä sen tiedät että näillä mainitsemillasi kirjoittajilla kaikki menee hyvin?
Ei kai kukaan täällä ihan jokaista elämänsä asiaa kerro, eihän sellaiseen riitä aikakaan.
Ainakin omassa elämässäni on riittänyt ongelmia ja huolenaiheita ihan riittävästi ja joskus ihan liikaakin. Mutta en minä täällä niitä ala joka asiaa selostamaan, ketä ne mahtaisivat kiinnostaakaan?
Olen Jumalalle kiitollinen siitä että syöpäni havaittiin varhaisessa vaiheessa ja saatiin pois. Olen menossa jatkotutkimuksiin koska suvussa on ollut erästä toista syöpäsairautta ja minulla on ollut joitakin oireita jotka huolestuttavat. Toivon että huoleni olisi aiheeton.
Jos sinä kadehdit minun "helppoa" elämääni, niin sen verran voin mainita että vuosikaudet on ollut ongelmia työpaikoissa, omien vanhempien ja sisarusten kanssa, avioero ollut, pettymyksiä ihmissuhteissa, taloudellisia vaikeuksia on edelleen. Joskus nuoruudessani kävin ennustajalla joka kertoi minun syntyneen huonojen tähtien alla... Ei kuulosta kovin lupaavalta. Nykyään en ennustajalle enää mene enkä suosittele ketään menemään.
Mutta ei elämäni ole ollut pelkkää vastoinkäymistä, onhan sinne sisältynyt jotakin hyviä asioitakin - niin varmaan sinun elämääsikin?
Oletko koskaan laittanut paperiarkille ylös listaa elämäsi hyvistä ja huonoista asioista? Ellet, niin teepä sellainen. Laita vasemmalle puolelle hyvät ja oikealle puolelle huonot asiat. Ole ihan rehellinen.
Onko elämässäsi asioita joita voit itse muuttaa toisenlaisiksi? Joskus ihminen huomaamattaan alkaa pitää itseään onnettomana uhrina jota kaikenlainen onnettomuus kohtaa, ainakin joissakin tapauksissa on mahdollista tehdä joitakin muutoksia asioiden kulkusuunnassa. En nyt tarkoittanut tällä sairautta, niille harvemmin on mitään tehtävissä. Tietysti ennaltaehkäisevästi voi tehdä sellaisia valintoja jotka ovat terveydelle hyväksi ja taas sairaana ollessa sellaisia valintoja jotka edesauttavat parantumista ja mahdollisimman hyvää oloa.
Toivon että löydät elämässäsi hyvän suunnan joka kantaa.- kirjoituksesi oli paras
kirjoitus mitä ikinä olen täällä lukenut:)
Parasta vertaistukea ja ymmärrystä :)))) kirjoituksesi oli paras kirjoitti:
kirjoitus mitä ikinä olen täällä lukenut:)
Parasta vertaistukea ja ymmärrystä :))))Lämpimistä sanoistasi. Kaikkea hyvää elämääsi.
- mistä tiedät
saattavat kirjoittaa olevansa onnellisia -
onko se koko totuus sittenkään?
koen heidän välillään olevan kuin kilpailua kenellä menee parhaiten:) ehkä olen väärässä mutta tälläisen kuvan melkein saa:)))- sen noinkin
käsittää jos liiallisesti onneaan hehkuttavat
Syövästä toipuu jos toipuu ja parantuu normaaliin elämään
ja siihen kuuluvat ilot ja surut niinkuin elämään yleensä:) - S-tintti
kilpailua kenenkään kanssa. Olemme onnellisia,että elämme ja selvisimme hoitoputkesta ja osaamme nauttia elämämme pienistäkin asioista,joita kerromme täällä. Positiivista ajattelua.
- S-tintti
sen noinkin kirjoitti:
käsittää jos liiallisesti onneaan hehkuttavat
Syövästä toipuu jos toipuu ja parantuu normaaliin elämään
ja siihen kuuluvat ilot ja surut niinkuin elämään yleensä:)Onko sellaista enää syövän jälkeen? Ei minulla ainakaan. Elämänkatsomukseni on muuttunut ja olen oppinut positiivisen ajattelun -koko ajan opettelen lisää.
Mikä on liika hehkuttaminen? Onhan ihmisiä,jotka näyttävät tunteensa ja sitten on niitä,jotka eivät näytä tunteitaan. Minä olen ainakin onnellinen,kun elän ja sitä onnea en kätke.
Hymy tarttuu. :) - Ira¤
kilpailua keskenään,tai minulla ei ainekaan tule sellaista mieleen.Vaivoja löytyy vaikka kuinka,mutta yritän kuitenkin nauttia niistä pienistä ilonpisaroista joita kohdalle sattuu.
- mumsku
Ira¤ kirjoitti:
kilpailua keskenään,tai minulla ei ainekaan tule sellaista mieleen.Vaivoja löytyy vaikka kuinka,mutta yritän kuitenkin nauttia niistä pienistä ilonpisaroista joita kohdalle sattuu.
kilpailla kuullostaa ihan hassulta!Miten edes voisi kilpailla,kunto testi vai?Onnellisuus testi?
Minä olen kaiken jälkee palannut hyvään,tavaliseen arki elämään.Olen onnellinen siitä,että toivuin syövänjälkeisestä masennuksesta.Välillä tuli epäusko,luulin,etten parane koskaan,jään ikuiseksi itkupilliksi!Ja toinen aihe iloon on nyt,että kummallakaan,ukkokullalla ja minulla,ei viime syöpäkontrollissa ollut mitään syöpään viittaavaa.
Mutta mihinkään riemuun en uskalla revetä.Olen huomannut että aina,kun ajattelen,että nytpä on asiat hyvin,tulee vastoinkäymisiä.Mutta keväästä nautitaan kaikki yhdessä! - tämä virsi
S-tintti kirjoitti:
Onko sellaista enää syövän jälkeen? Ei minulla ainakaan. Elämänkatsomukseni on muuttunut ja olen oppinut positiivisen ajattelun -koko ajan opettelen lisää.
Mikä on liika hehkuttaminen? Onhan ihmisiä,jotka näyttävät tunteensa ja sitten on niitä,jotka eivät näytä tunteitaan. Minä olen ainakin onnellinen,kun elän ja sitä onnea en kätke.
Hymy tarttuu. :)olet veisannut sen liian usein täällä;elämänkatsomuksesi on muuttunut;sen tiedämme jo.
jotain uutta,:) - S-tintti
tämä virsi kirjoitti:
olet veisannut sen liian usein täällä;elämänkatsomuksesi on muuttunut;sen tiedämme jo.
jotain uutta,:)oletko uusi vai vanha palstalainen. Jotain uutta sinultakin voisi odottaa.
- mkä tarve
tämä virsi kirjoitti:
olet veisannut sen liian usein täällä;elämänkatsomuksesi on muuttunut;sen tiedämme jo.
jotain uutta,:)on esimerkiksi kirjoittaa 'hiihdin 10km'?
Ikään kuin se ei olis ihan normaalia: minä olen sairastanut syövän ja parantunut.
Jatkan normaalia liikunta harrastustani.
Kaikki sen ymmärtää että kunto palautuu ennalleen
se ei ole mitenkään harvinaista;)
Ei - täysin
S-tintti kirjoitti:
Onko sellaista enää syövän jälkeen? Ei minulla ainakaan. Elämänkatsomukseni on muuttunut ja olen oppinut positiivisen ajattelun -koko ajan opettelen lisää.
Hymy tarttuu. :)normaalina syövän jälkeen riippuen tietenkin siitä,minkä kukin kokee normaalina elämänä:)
- Ira¤
mkä tarve kirjoitti:
on esimerkiksi kirjoittaa 'hiihdin 10km'?
Ikään kuin se ei olis ihan normaalia: minä olen sairastanut syövän ja parantunut.
Eiainekaan minulta,vaikka hoidot olen saanut,on käsi ja rinta sen verran turvoksissa,jaahdistaa hengittäessä.
- S-tintti
mkä tarve kirjoitti:
on esimerkiksi kirjoittaa 'hiihdin 10km'?
EiOlet todella negatiivinen ihminen,joten mua sun mielipiteet ei hetkauta. Elä sinä omaa elämääsi,miksi sitten roikut täällä palstalla,jos olet jo parantunut ja jatkat normaalia elämääsi ja koet tämän palstan ikäväksi?
Iloitsin siitä,että kuntoni alkoi vihdoin nousta. - S-tintti
Ira¤ kirjoitti:
ainekaan minulta,vaikka hoidot olen saanut,on käsi ja rinta sen verran turvoksissa,jaahdistaa hengittäessä.
Kunpa voisin auttaa sinua jotenkin. No,rukouksen voimalla. :)
- Ira¤
S-tintti kirjoitti:
Olet todella negatiivinen ihminen,joten mua sun mielipiteet ei hetkauta. Elä sinä omaa elämääsi,miksi sitten roikut täällä palstalla,jos olet jo parantunut ja jatkat normaalia elämääsi ja koet tämän palstan ikäväksi?
Iloitsin siitä,että kuntoni alkoi vihdoin nousta.se onkin kun/jos saa palata normaaliin arkeen,ja
normaali harrastuksiin sekä kuntoaan kohentaa. - Elisama
Ira¤ kirjoitti:
ainekaan minulta,vaikka hoidot olen saanut,on käsi ja rinta sen verran turvoksissa,jaahdistaa hengittäessä.
Pitäisi sen laskea muutamassa viikossa viimeistään. Eri ihmisillä tietysti kaikki paranee hieman eri tahtia.
- ex-vakkari
jos minä olen onnellinen? Luuletko että maailmassa on joku onnenvakio? Jos joku on onnellinen, on se onni maapallon väestön kokonaismäärästä pois?
Minä ainakin viihdyn onnellisten, enkä katkerien ihmisten seurassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2626026
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!623165- 962803
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei502340Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.4221794Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1061587SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä341349Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse101289Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST92771070Haapaveen nähtävyys?
Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u441029