näyttötutkinto merkonomi

Harkitseva....

Onko kenelläkään kokemusta merkonomin näyttötutkinnosta? Lähinnä sitä kaipaisin että miten olette kokeneet sen näyttötilaisuuden?
Käsittääkseni niitä on kaksi, perusopinnoista sekä erikoistumisopinnoista.

12

12545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttötutkinto

      Ensimmäisenä vuotena opiskellaan ns. yhteiset kurssit, jotka ovat kaikilla samat erikoistumisalasta riippumatta. Tähän kuuluu markkinointia, kirjanpitoa, askutusta, viestintää, tietojenkäsittelyä jne. Näistä kaikista on erikseen näyttötilaisuus joka pidetään oppilaitoksessa. Vastaa hyvin paljon ihan tavallisia kokeita, erona vain, että yleensä saa olla aika paljon materiaalia mukana ja alueet on normi koetta laajempia. Näiden näyttöjen keskiarvo määrää sitten sen yhden kokonaisuun arvosanan. Erikoistumisopinnoissa sama juttu.

      • sait selvää

        tulin uudestaan katsomaan ja huomasin, että edelliseen viestiini olikin tullut paljon kirjoitusvirheitä kiireessä :) Suoritan itse parhaillaan merkonomin näyttötutkintoa, joten voin kyllä kertoa tarkemminkin, kun kerrot vain mitä kaikkea tahdot tietää...


    • merkonomi

      valmistuin juuri joulukuussa merkonomiksi näyttötutkinnoilla. Opetus kesti 2,5 vuotta ja lähiopetuspäiviä oli 2 kuukaudessa. Osassa arvosana muodostui etätehtävistä ja näyttöjä on kolme, jotka voi suorittaa kahtena näyttönä. Ensin oli työpaikkanäyttö, jossa esiteltiin organisaatio, näytettiin omassa työssä asiakaspalvelua, kielet (englanti,ruotsi), kirjanpitoa yms., toisessa näytössä on periaatteessa liiketoimintasuunnitelma ja kolmannessa markkinointisuunnitelma, mutta nämä kaksi voi yhdistää ja näyttää yhdessä. Näihin näyttöihin sai oppilaitoksesta aika hyvän ohjeistuksen ja avun sekä materiaalia suunnitelmien avuksi.

      • erilailla

        kuin meillä! Meillä siis lähiopetusta 4 iltana viikossa klo: 17.30-20.20 ja valmistumiseen menee (kun käy kaikki kurssit= ei hyväksi lukuja) 1,5 vuotta. Ja jokaisesta aineesta on erikseen oppilaitoksessa suoritettava näyttö joka siis on hyvin paljon normaalin kokeen luontoinen. Näyttöjä voi myös suorittaa työpaikallaan jos niin tahtoo ja silloin voi näyttää suurempia kokonaisuuksia. Itse en kuitenkaan halua sotkea työtä ja koulua (eri alaakin kun ovat) ja oppilaitosnäytöt ovat sopineet minulle oikein hyvin kun ne tosiaan ovat kuin kokeita vain, eikä niihin taritse kummemmin lukea ja pinnistellä kun vain lähiopetusta seuraa hyvin... Oliko sinulla mahdollisesti oppisopimuspaikka tai paljon hyväksilukuja kun selvisit noin vähällä lähiopetuksella?


      • oppisopimus
        erilailla kirjoitti:

        kuin meillä! Meillä siis lähiopetusta 4 iltana viikossa klo: 17.30-20.20 ja valmistumiseen menee (kun käy kaikki kurssit= ei hyväksi lukuja) 1,5 vuotta. Ja jokaisesta aineesta on erikseen oppilaitoksessa suoritettava näyttö joka siis on hyvin paljon normaalin kokeen luontoinen. Näyttöjä voi myös suorittaa työpaikallaan jos niin tahtoo ja silloin voi näyttää suurempia kokonaisuuksia. Itse en kuitenkaan halua sotkea työtä ja koulua (eri alaakin kun ovat) ja oppilaitosnäytöt ovat sopineet minulle oikein hyvin kun ne tosiaan ovat kuin kokeita vain, eikä niihin taritse kummemmin lukea ja pinnistellä kun vain lähiopetusta seuraa hyvin... Oliko sinulla mahdollisesti oppisopimuspaikka tai paljon hyväksilukuja kun selvisit noin vähällä lähiopetuksella?

        koulutus, jonka olivat suunnitelleet ja organisoineet työnantaja yhdessä oppilaitoksen kanssa, meitä oli neljä opiskelemassa, olemme kaikki vakituisessa työsuhteessa olleet jo vuosia tämän samaisen työnantajan palveluksessa. Ei voi sanoa, että olisime päässeet helpolla, etätehtävät olivat hyvinkin laajoja kokonaisuuksia ja vastauksien piti olla tyhjentäviä ja hyvin kirjoitettuja.


      • eroavaisuudet :)
        oppisopimus kirjoitti:

        koulutus, jonka olivat suunnitelleet ja organisoineet työnantaja yhdessä oppilaitoksen kanssa, meitä oli neljä opiskelemassa, olemme kaikki vakituisessa työsuhteessa olleet jo vuosia tämän samaisen työnantajan palveluksessa. Ei voi sanoa, että olisime päässeet helpolla, etätehtävät olivat hyvinkin laajoja kokonaisuuksia ja vastauksien piti olla tyhjentäviä ja hyvin kirjoitettuja.

        sitten ymmärrän miksi koulutuksissamme on niin suuria eroavaisuuksia :) minä siis opiskelen täysin uuteen ammattiin ilman alan työkokemusta... Miten selvisit tuosta liiketoimintasuunnitelmasta? Sellainen pitäisi minullakin olla esittelykunnossa syksyllä, mutta en oikein tiedä mistä aloittaisin koko homman. Se onkin ainut tuollainen suurempi työ joka opintoihin kuuluu ja tuottaa myös suuresti stressiä :)... Mutta jos suinkin viitsit, niin voisitko hieman kertoa mitkä asiat siinä olivat erityisen tärkeitä, mistä sait tietoa ja miten sitä ylipäänsä lähdit kasaamaan?


      • tekoon
        eroavaisuudet :) kirjoitti:

        sitten ymmärrän miksi koulutuksissamme on niin suuria eroavaisuuksia :) minä siis opiskelen täysin uuteen ammattiin ilman alan työkokemusta... Miten selvisit tuosta liiketoimintasuunnitelmasta? Sellainen pitäisi minullakin olla esittelykunnossa syksyllä, mutta en oikein tiedä mistä aloittaisin koko homman. Se onkin ainut tuollainen suurempi työ joka opintoihin kuuluu ja tuottaa myös suuresti stressiä :)... Mutta jos suinkin viitsit, niin voisitko hieman kertoa mitkä asiat siinä olivat erityisen tärkeitä, mistä sait tietoa ja miten sitä ylipäänsä lähdit kasaamaan?

        meni paljon aikaa. Ihan ensin päätät minkäalan yrityksen perustat, ja mietit yhtiömuodon, ja myös perustelet sen. Oikeestaan suunnitelmassa on kaikki tärkeää, mutta laskelmien kanssa on oltava erituisen tarkkana, että ne täsmäävät ja ovat realistisia lukuja, samoin oman pääoman ja yrityslainojen kanssa. Perustettavan yrityksen alan lainsäädäntöön kannattaa tutustua myös. Me saimme oppilaitoksesta "raakapohjan" ja ohjauksen suunnitelman tekoon, sitä pohjaan noudattaen järjestyksessä etenemällä tulee kaikki tarvittavat kohdat käytyä läpi. Ja pitää muistaa ettei täytä siihen pohjaan suoraan, vaan että se etenee itse kirjoitettuna sisällysluettelon mukaan ja lähde tiedot on mainittu.
        www.infopankki.fi/fi-FI/Liiketoimintasuunnitelma/
        Täältä esimerkiksi löydät tietoa ja mallia suunnitelman tekemisestä. Googlesta hakusanalla liiketoimintasuunnitelma malli löytyy paljon eri sivuja ja ohjeita.
        Kirjoittele vaan, jos matkan varrella tulee kysyttävää, mulle vielä tuoreessa muistissa suunnitelman tekeminen.


      • neuvoista!
        tekoon kirjoitti:

        meni paljon aikaa. Ihan ensin päätät minkäalan yrityksen perustat, ja mietit yhtiömuodon, ja myös perustelet sen. Oikeestaan suunnitelmassa on kaikki tärkeää, mutta laskelmien kanssa on oltava erituisen tarkkana, että ne täsmäävät ja ovat realistisia lukuja, samoin oman pääoman ja yrityslainojen kanssa. Perustettavan yrityksen alan lainsäädäntöön kannattaa tutustua myös. Me saimme oppilaitoksesta "raakapohjan" ja ohjauksen suunnitelman tekoon, sitä pohjaan noudattaen järjestyksessä etenemällä tulee kaikki tarvittavat kohdat käytyä läpi. Ja pitää muistaa ettei täytä siihen pohjaan suoraan, vaan että se etenee itse kirjoitettuna sisällysluettelon mukaan ja lähde tiedot on mainittu.
        www.infopankki.fi/fi-FI/Liiketoimintasuunnitelma/
        Täältä esimerkiksi löydät tietoa ja mallia suunnitelman tekemisestä. Googlesta hakusanalla liiketoimintasuunnitelma malli löytyy paljon eri sivuja ja ohjeita.
        Kirjoittele vaan, jos matkan varrella tulee kysyttävää, mulle vielä tuoreessa muistissa suunnitelman tekeminen.

        Noita netistä löytyviä ohjeita olenkin jonkin verran lukenut. Se tuntuu vaan jotenkin niin hirveän hankalalta. Ja varsinkin se alkuun pääseminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana... Olen ajatellut kotipalveluyritystä toiminimellä. Pohdin, että sellaiseen yritykseen olisi helpompi tehdä noita laskelmia kuin esimerkiksi johonkin ruokakauppaan tai vastaavaan. Voisitko vielä kertoa miten sait kartoitettua kilpailutilannetta, markkinatilannetta, toimialan kehitystä yms. Entäpä mihin perustit laskelmasi? Meillä on annettu TODELLA huono pohjustus tuohon liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Olen kovin kiitollinen avustasi :)!


      • tietoa
        neuvoista! kirjoitti:

        Noita netistä löytyviä ohjeita olenkin jonkin verran lukenut. Se tuntuu vaan jotenkin niin hirveän hankalalta. Ja varsinkin se alkuun pääseminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana... Olen ajatellut kotipalveluyritystä toiminimellä. Pohdin, että sellaiseen yritykseen olisi helpompi tehdä noita laskelmia kuin esimerkiksi johonkin ruokakauppaan tai vastaavaan. Voisitko vielä kertoa miten sait kartoitettua kilpailutilannetta, markkinatilannetta, toimialan kehitystä yms. Entäpä mihin perustit laskelmasi? Meillä on annettu TODELLA huono pohjustus tuohon liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Olen kovin kiitollinen avustasi :)!

        kilpailutilanteen voit kartoittaa, kun tiedät tulevan yrityksesi osoitteen, niin etsit vaikkapa googlesta tai eniron keltaisilta sivuilta sen alueen yrityksiä. Toimialan kehitystä voit suunnitella oman yrityksen näkökulmasta, miten lisäät työntekijöitä esimerkiksi millä aikavälillä ja kotipalvelu yrityksen markkinanäkulmaa peilaat vaikkapa suuriin ikäluokkiin ja kuntien tarjoamaan rajalliseen palveluun, näin asiakkaita riittää ja tulevaisuus on taattu. Laskelmaan suunnittelet ensin realistisen summan, jonka voit itse sijoittaa vaikkapa perintörahoista tms. sitten suunnittelet paljonko tarvitse lainaa, jotta saat yrityksen käyntiin, perustamiskustannukset, palkat, verot, muut kulut, toimitilan vuokra, sähköt yms. tarvikkeet.
        Apua antavia laskelma pohjia löytyy esimerkiksi pankkien nettisivuilta, itse käytin muistaakseni nordean sivuja. Tsemppiä tekemiseen. Itselläni on muistaakseni käyttämäni pohja koneelle tallennettuna, jos tahdot voin lähettää sen sinulle. Laita sähköpostia osoitteeseen [email protected] jos tahdot sen.


      • LPT Näyttösuunnittelija

        Onko mitään apuja saatvilla, kuinka teen näyttösuunnitelman?
        Näytöt siis työpaikalla työmaana varasto ja siihen liittyvät työtoimet.
        Ongelmanani on etten käsitä kuinka tuo näyttösuunnitelma tehdään ja mitä siihen tarvitsee raapustaa. Varastotyöt osaan toki, kun työskentelen jo toistakymmentä vuotta.
        Onko antaa suunnitelmaani vinkkejä?
        [email protected]
        Kiitos.


    • Qq01

      Minulla olisi ensimmäinen näyttö edessä, eli opiskelen liiketalouden perustutkintoon valmistavassa koulutuksessa, talous- ja toimistopalvelujen osaamisalaa, ja ensimmäinen näyttö on taloushallinnon ja nämä ovat tutkinnon osat:
      •huolehtii työympäristöstä
      •valmistautuu palvelutilanteisiin
      •palvelee ulkoista ja sisäistä asiakasta
      •hyödyntää kielitaitoaan asiakaspalvelussa
      •hoitaa palvelutilanteiden jälkitoimet
      •tekee asiakaspalveluun liittyviä toimistotehtäviä
      •selvittää toiminnankannattavuutta.
      Näyttösuunnitelma aiheuttaa harmaita hiuksia joten jos jollain apuja antaa, olisin erittäin kiitollinen! Työssäoppimispaikkana On kotihoidon laskutus...

      • Qq02

        Tuo on asiakaspalvelun ammattitaitovaatimukset. Ei talouspalvelut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe