Miehen todellinen tanssitaito mitataan hitaassa valssissa

Niinuska....

Kyllä fuskua, buggia jne. osaa viedä lähes kuka tahansa möhömaha, mutta sellaisia jotka osaavat viedä todella upeasti hidasta valssia on harvassa. Etelä-Suomen lavoillakaan näitä ei ole kovin montaa.

79

6732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siira

      Taitavat olla entisiä/nykyisiä kilpatanssijoita. Helppoahan se on, kun on kurssit tullut käytyä.

    • tanssikimma

      Suurin osa miehistä vain kävelee hitaan valssin tahtiin. Usein vielä epämääräiseen rytmiin. Puuduttavaa tanssia. Ei tule mitään uutta, alkaa nukuttaa pelkkä kävely. Askeleet lyhyitä ja ponnettomia.
      Totta on, että ilmavuutta kaipaan, monipuolisempaa vientiä ja liikettä.

      • Yökukko

        "Totta on, että ilmavuutta kaipaan, monipuolisempaa vientiä ja liikettä."


        Tämä koskee mielestäni kaikkia tansseja. On tylsää tanssia vaan sama perusaskel koko ajan. Jos mies osaa viedä monipuolisemmin, hän on heti suosittu hakija.


    • valssissa

      Asento (jo hyvä ryhti kertoo paljon), tekniikka, ja erityisesti nilkat ovat hitaassa valssissa avainasemassa. Muita vakiotansseja ei tanssita lavoilla yleensä joten hitaan valssin "näyttävyys" korostuu jos katsojana on kilpatanssia seuraamaton/tanssimaton - väitäisin että kyse on nyt siitä.

    • Monipuolisesti taitava

      Oikea Tanssija hallitsee monipuolisen tanssitaidon, hitaan valssin lisäksi myös muut tanssipaikoilla soitettavat lajit, polkka, masurkka, jenkka, wienin valssi jne. variaatioineen kuuluvat Oikean Tanssijan hyvään yleis-sivistykseen.

      Olen usein ihmetellyt suppean kategorian tanssijoita, että eikö se jo kyllästytä sen ainaisen fusku-bugg-tango-foksi puuron jauhaminen? ja sitten vielä ollaan olevinaan tanssijoita... ;) itse pidän heitä kuntoliikkujina.

      • Kuntotanssija

        Minä otan tanssin kuntoilun kannalta ja jauhan hyvällä mielellä fusku-bugg-tango-foksi-puuroa viikosta toiseen. Tanssin toki hidasta valssiakin, mutta mieluiten tanssin niitä lajeja, joissa tulee hiki.


      • Joupperi
        Kuntotanssija kirjoitti:

        Minä otan tanssin kuntoilun kannalta ja jauhan hyvällä mielellä fusku-bugg-tango-foksi-puuroa viikosta toiseen. Tanssin toki hidasta valssiakin, mutta mieluiten tanssin niitä lajeja, joissa tulee hiki.

        Kyllä hitaassa valssissa saa energiaa poltettua huomattavasti enemmän kuin tuossa fusku-bugg-tango-foksi-puurossa. Eikä tässä vielä kaikki; tango on noista ainoa tanssilaji joka pääsee tunnelmatasolla edes liki samoja kalkkiviivoja.


      • mitään pahaa olekaan,
        Kuntotanssija kirjoitti:

        Minä otan tanssin kuntoilun kannalta ja jauhan hyvällä mielellä fusku-bugg-tango-foksi-puuroa viikosta toiseen. Tanssin toki hidasta valssiakin, mutta mieluiten tanssin niitä lajeja, joissa tulee hiki.

        mutta olet näiden miesten kanssa samalla tasolla.

        Todellinen tanssija kaipaa tanssilta muutakin kuin fusku-puuroa.

        Olet siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että nautit tilanteesta. Tosin joku näkee sen, kuinka kankeita miehet oikeasti ovat.


    • Nanna*

      Puhut kahdesta eri asiasta. Sekä taitotasollisesti että lajikohtaisesti.

      Hidasta valssiakin "osaa viedä" lähes kuka tahansa möhömaha...
      Todella upeasti rock'n'swing-tansseja vieviä miehiäkin on aika rajallinen määrä.

      Ja, miten määritellään "osaa viedä"? Koska osaa viedä, silloinko, kun saa (oman tasoisen) seuraajan voiman määrästä ja muista seikoista välittämättä tekemään häkkyröitä?

      Tosin, "todella upeasti" vieminen on määrittelemätön asia ja todella suhteellinen käsite.
      Minun todella upea viejäni, ei varmaankaan ole Sinun todella upea viejäsi.

      Mielestäni paras viejä on se, joka saa seuraajan tekemään, mitä toivoo ja molemmat nauttivat siitä. Oli taitotaso sitten mikä tahansa.
      Todella upea viejä voi olla taitotasosta riippumatta. Olennaista on asenne.

      • Todellisuus...

        on se, joka pohjautuu kokemuksiini.

        Fusku yms. on tasollisesti huomattavasti helpompaa tanssi. En tarkoita tällä mitään sm-tason tanssia. Tanssin onnistuvuuden kannalta molemmat pääsevät tällaiseen tanssityyliin helpommin mukaan.

        Mutta hidas valssi on tanssina niin vaikea, että miehen ja naisen rytmitaju näyttää tässä todellisesti nousuine ja laskuineen.

        "Mielestäni paras viejä on se, joka saa seuraajan tekemään, mitä toivoo ja molemmat nauttivat siitä. Oli taitotaso sitten mikä tahansa.
        Todella upea viejä voi olla taitotasosta riippumatta. Olennaista on asenne."

        Olen tästä ihan samaa mieltä, mutta aloituksella tarkoitin sitä, että jos mies osaa tanssia hyvin hidasta valssia, hänelle tuskin tuottaa ongelmia viedä naista hyvin myös foksilla.


      • Mies11
        Todellisuus... kirjoitti:

        on se, joka pohjautuu kokemuksiini.

        Fusku yms. on tasollisesti huomattavasti helpompaa tanssi. En tarkoita tällä mitään sm-tason tanssia. Tanssin onnistuvuuden kannalta molemmat pääsevät tällaiseen tanssityyliin helpommin mukaan.

        Mutta hidas valssi on tanssina niin vaikea, että miehen ja naisen rytmitaju näyttää tässä todellisesti nousuine ja laskuineen.

        "Mielestäni paras viejä on se, joka saa seuraajan tekemään, mitä toivoo ja molemmat nauttivat siitä. Oli taitotaso sitten mikä tahansa.
        Todella upea viejä voi olla taitotasosta riippumatta. Olennaista on asenne."

        Olen tästä ihan samaa mieltä, mutta aloituksella tarkoitin sitä, että jos mies osaa tanssia hyvin hidasta valssia, hänelle tuskin tuottaa ongelmia viedä naista hyvin myös foksilla.

        Mitenkähän "hyvin" osaat ITSE tanssia/seurata hidasta valssia? Tulee vaan mieleen että mikäli olet tasoltasi huono tai jotain sinnepäin, niin mies joka on yhtä huono ja osaa käyttää voimaa juuri haluamallasi tavalla, voi sinusta tuntua "upealta viejältä" vaikka sivustakatsojan silmissä teidän kummankin tanssinne näyttää lähinnä kaamealta hitaan valssin irvikuvalta?


        Naisilla on niin erilaisia käsityksiä siitä "upeasta viejästä": huonosti tanssivien naisten mielestä "upea viejä" on se joka käyttää hirveästi voimaa ja tekee reuhtovia, äärimmäisen liioiteltuja vientiliikkeitä, hyvin tanssivan mielestä taas se joka antaa vientiliikkeet vain kevyesti sormenpäillä voimaa käyttämättä ja väliin jäävien naisten mielestä "upea viejä" voi olla mitä tahansa tästä valistä tai jotain ihan muuta...


        Loppujen lopuksi mitään "upean viejän" standardia ei ole olemassakaan jos ei ensin määritellä tarkoin miten ko. lajia tanssitaan pieniä nyansseja myöten. Epäilen ettet ole vielä aivan sillä tasolla itsekään. Kannattaa siis puhua vaan "upeista viejistä" siinä mielessä että ketkä sopivat toisilleen ja toistensa tyyleihin!

        Nanna oli oikeassa!


      • sama11
        Mies11 kirjoitti:

        Mitenkähän "hyvin" osaat ITSE tanssia/seurata hidasta valssia? Tulee vaan mieleen että mikäli olet tasoltasi huono tai jotain sinnepäin, niin mies joka on yhtä huono ja osaa käyttää voimaa juuri haluamallasi tavalla, voi sinusta tuntua "upealta viejältä" vaikka sivustakatsojan silmissä teidän kummankin tanssinne näyttää lähinnä kaamealta hitaan valssin irvikuvalta?


        Naisilla on niin erilaisia käsityksiä siitä "upeasta viejästä": huonosti tanssivien naisten mielestä "upea viejä" on se joka käyttää hirveästi voimaa ja tekee reuhtovia, äärimmäisen liioiteltuja vientiliikkeitä, hyvin tanssivan mielestä taas se joka antaa vientiliikkeet vain kevyesti sormenpäillä voimaa käyttämättä ja väliin jäävien naisten mielestä "upea viejä" voi olla mitä tahansa tästä valistä tai jotain ihan muuta...


        Loppujen lopuksi mitään "upean viejän" standardia ei ole olemassakaan jos ei ensin määritellä tarkoin miten ko. lajia tanssitaan pieniä nyansseja myöten. Epäilen ettet ole vielä aivan sillä tasolla itsekään. Kannattaa siis puhua vaan "upeista viejistä" siinä mielessä että ketkä sopivat toisilleen ja toistensa tyyleihin!

        Nanna oli oikeassa!

        Tanssia fuskua HYVIN , ei ole yhtään sen helpompaa kuin hidas valssikaan! Tämäkin väärä luulosi osoittaa mielestäni ettet vielä ole oikein kunnolla perillä asiasta josta puhut!

        Rytmityksen suhteen hitaan valssin vartalokontakti antaa huomattavat avut yhteiselle liikkeen sulavuudelle verrattuna fuskuun jossa kontakti ja raami on vain käsien välityksellä; siinä pitää hallita raami, jäntevyys, vaste, hartiat, nopeus, elastisuus ym. seikat PALJON tarkemmin verrattuna hitaaseen valssiin. Ne taas jotka tanssivat hidasta valssia ilman vartalokontaktia, eivät mielestäni vielä osaa tanssia hidasta valssia!

        Kuten näet, sitäkin voi tanssia harakkamaisesti!


      • Niinuska-
        sama11 kirjoitti:

        Tanssia fuskua HYVIN , ei ole yhtään sen helpompaa kuin hidas valssikaan! Tämäkin väärä luulosi osoittaa mielestäni ettet vielä ole oikein kunnolla perillä asiasta josta puhut!

        Rytmityksen suhteen hitaan valssin vartalokontakti antaa huomattavat avut yhteiselle liikkeen sulavuudelle verrattuna fuskuun jossa kontakti ja raami on vain käsien välityksellä; siinä pitää hallita raami, jäntevyys, vaste, hartiat, nopeus, elastisuus ym. seikat PALJON tarkemmin verrattuna hitaaseen valssiin. Ne taas jotka tanssivat hidasta valssia ilman vartalokontaktia, eivät mielestäni vielä osaa tanssia hidasta valssia!

        Kuten näet, sitäkin voi tanssia harakkamaisesti!

        "Tanssia fuskua HYVIN , ei ole yhtään sen helpompaa kuin hidas valssikaan!"

        Olen tästä ihan samaa mieltä, mutta sanoinkin, että fusku on tasollisesti huomattavasti helpompi tanssi.

        Vai oletko eri mieltä?

        Kun katselet lavailtoina ihmisiä, jotka tanssivat fuskua. Heitä on paljon ja moni tanssii melko hienostikin.

        Kun tulee hidasta valssia, tilanne on aivan toinen.

        "Mitenkähän "hyvin" osaat ITSE tanssia/seurata hidasta valssia?"

        Veikkaisin, etten ole mikään huippu, mutten varmasti huonoinkaan. Luulisin sijoittuvani keskitasolle. Minulla ei ole mitään tarkoitusta morkata muita tanssilajeja. Sanoinpahan vain, että osataakseen tanssia hidasta valssia, pitää olla todella rytmitaju. Toki näin pitää olla muissakin tansseissa.

        Otetaanpa tilanne:

        Nainen on kokenut tanssija, osaa tanssia hyvin eri tanssityytyylejä myös hidasta valssia.

        Hänelle otetaan pariksi täysin tanssimaton mies. Hänelle pitäisi opettaa joko fuskua tai hidasta valssia.

        Suuremmalla todennäköisyydellä hän oppii fuskun perusteet nopeammin kuin hitaan valssin.

        Voi olla toki toisinkin, mutta hitaan valssin saaminen näyttäämään hitaalta valssilta on muutakin kuin "hidas hidas nop nop".

        Vai oletko eri mieltä?


      • olen minä
        Niinuska- kirjoitti:

        "Tanssia fuskua HYVIN , ei ole yhtään sen helpompaa kuin hidas valssikaan!"

        Olen tästä ihan samaa mieltä, mutta sanoinkin, että fusku on tasollisesti huomattavasti helpompi tanssi.

        Vai oletko eri mieltä?

        Kun katselet lavailtoina ihmisiä, jotka tanssivat fuskua. Heitä on paljon ja moni tanssii melko hienostikin.

        Kun tulee hidasta valssia, tilanne on aivan toinen.

        "Mitenkähän "hyvin" osaat ITSE tanssia/seurata hidasta valssia?"

        Veikkaisin, etten ole mikään huippu, mutten varmasti huonoinkaan. Luulisin sijoittuvani keskitasolle. Minulla ei ole mitään tarkoitusta morkata muita tanssilajeja. Sanoinpahan vain, että osataakseen tanssia hidasta valssia, pitää olla todella rytmitaju. Toki näin pitää olla muissakin tansseissa.

        Otetaanpa tilanne:

        Nainen on kokenut tanssija, osaa tanssia hyvin eri tanssityytyylejä myös hidasta valssia.

        Hänelle otetaan pariksi täysin tanssimaton mies. Hänelle pitäisi opettaa joko fuskua tai hidasta valssia.

        Suuremmalla todennäköisyydellä hän oppii fuskun perusteet nopeammin kuin hitaan valssin.

        Voi olla toki toisinkin, mutta hitaan valssin saaminen näyttäämään hitaalta valssilta on muutakin kuin "hidas hidas nop nop".

        Vai oletko eri mieltä?

        "Suuremmalla todennäköisyydellä hän oppii fuskun perusteet nopeammin kuin hitaan valssin."

        Kokeneena viejänä ja molempia tansseja hyvin osaavana olen eri mieltä. Hitaassa valssissa nainen on vartalokontaktissa koko ajan, joten saan opetetuksi varsin nopeasti hitaan valssin sitä ennen tanssimattomalle.

        Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen. Raami on kateissa useimmilta naisilta kaikissa kädenalitansseissa todella pitkään. Sitä ennen tanssista ei tule oikein mitään.


      • Niinuska-
        olen minä kirjoitti:

        "Suuremmalla todennäköisyydellä hän oppii fuskun perusteet nopeammin kuin hitaan valssin."

        Kokeneena viejänä ja molempia tansseja hyvin osaavana olen eri mieltä. Hitaassa valssissa nainen on vartalokontaktissa koko ajan, joten saan opetetuksi varsin nopeasti hitaan valssin sitä ennen tanssimattomalle.

        Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen. Raami on kateissa useimmilta naisilta kaikissa kädenalitansseissa todella pitkään. Sitä ennen tanssista ei tule oikein mitään.

        tässä miehen oppimiskykyä. Siitähän oli puhe.

        No, nämä ovat mielepidekysymyksiä.

        "Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen"

        Voi ehkä olla näin. Mutta kun katsoo miehiä lavoilla, niin toiset ei opi ikinä hidasta valssia, vaikka päätä kuinka hakkaisia seinään. Kyllä ne nousut ja laskut useimmilla miehillä hitaassa valssissa on jotain selkäköyryssä menemistä, eikä ole tietoakaan, mistään kevyistä huiskuista.

        Mutta voitte vain sanoa ihan mitä tahnsa. Olen tanssinut kymmenien miesten kanssa lavoilla, ja jos mies osaa tanssia hyvin hidasta valssia, muutkaan tanssityylit harvemmin tuottaa ongelmia.

        Analyysini olen tehnyt pelkästään vuosien kokemuksista. Ei auta vaikka kuinka selittäisitte, että kyllä fuskun perusaskel on hankalampi.


      • vakiotanssija
        olen minä kirjoitti:

        "Suuremmalla todennäköisyydellä hän oppii fuskun perusteet nopeammin kuin hitaan valssin."

        Kokeneena viejänä ja molempia tansseja hyvin osaavana olen eri mieltä. Hitaassa valssissa nainen on vartalokontaktissa koko ajan, joten saan opetetuksi varsin nopeasti hitaan valssin sitä ennen tanssimattomalle.

        Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen. Raami on kateissa useimmilta naisilta kaikissa kädenalitansseissa todella pitkään. Sitä ennen tanssista ei tule oikein mitään.

        "Hitaassa valssissa nainen on vartalokontaktissa koko ajan, joten saan opetetuksi varsin nopeasti hitaan valssin sitä ennen tanssimattomalle.
        Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen. "

        -Jos daami todella pysyy vartalokontaktissa koko ajan niin silloin hän osaa jo valmiiksi perustekniikan ja tämän oppimiseen on käytetty aikaa.

        Jos daami osaa tansseja joissa on yhden käden ote(fuskun tapaiset), niin miksei tässäkin uuden tanssin opettelu käy yhtä vaivattomasti.

        Hidas valssi nousuineen ja laskuineen ei ole helppo opetettava sellaiselle henkilölle joka niitä ei ole ennen tanssinut. Lisäksi käännösten aikana vartalokontakti tahtoo kadota ja hidas valssi vaatii vuorettelua(mies ei saa vetää daamia mukanaan). Foxi on paljon helpompi tanssi oppia.


      • er mieltä
        Niinuska- kirjoitti:

        tässä miehen oppimiskykyä. Siitähän oli puhe.

        No, nämä ovat mielepidekysymyksiä.

        "Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen"

        Voi ehkä olla näin. Mutta kun katsoo miehiä lavoilla, niin toiset ei opi ikinä hidasta valssia, vaikka päätä kuinka hakkaisia seinään. Kyllä ne nousut ja laskut useimmilla miehillä hitaassa valssissa on jotain selkäköyryssä menemistä, eikä ole tietoakaan, mistään kevyistä huiskuista.

        Mutta voitte vain sanoa ihan mitä tahnsa. Olen tanssinut kymmenien miesten kanssa lavoilla, ja jos mies osaa tanssia hyvin hidasta valssia, muutkaan tanssityylit harvemmin tuottaa ongelmia.

        Analyysini olen tehnyt pelkästään vuosien kokemuksista. Ei auta vaikka kuinka selittäisitte, että kyllä fuskun perusaskel on hankalampi.

        "...mistään kevyistä huiskuista. "

        Huiskun olen oppinut kilpatanssissa, mutta ei ole koskaan tullut mieleenkään soveltaa sitä lavalla. Enemmänkin olen ottanut vaikutteita amerikkalaisesta valssista.


      • sallittakoon
        vakiotanssija kirjoitti:

        "Hitaassa valssissa nainen on vartalokontaktissa koko ajan, joten saan opetetuksi varsin nopeasti hitaan valssin sitä ennen tanssimattomalle.
        Fusku on haastavampi, vartalokontaktin puutteesta johtuen. "

        -Jos daami todella pysyy vartalokontaktissa koko ajan niin silloin hän osaa jo valmiiksi perustekniikan ja tämän oppimiseen on käytetty aikaa.

        Jos daami osaa tansseja joissa on yhden käden ote(fuskun tapaiset), niin miksei tässäkin uuden tanssin opettelu käy yhtä vaivattomasti.

        Hidas valssi nousuineen ja laskuineen ei ole helppo opetettava sellaiselle henkilölle joka niitä ei ole ennen tanssinut. Lisäksi käännösten aikana vartalokontakti tahtoo kadota ja hidas valssi vaatii vuorettelua(mies ei saa vetää daamia mukanaan). Foxi on paljon helpompi tanssi oppia.

        Hidasta valssia ei, kuten fuskuakaan, yleensä tulla opiskelemaan aivan tanssitaidottomina.

        Hitaan valssin lavaelämään valmistavat kurssit ovat yleensä illan parin mittaisia. Fuskua ei tuossa ajassa opi tanssimaan lavakelpoisesti, vaikka olisi kokenut tanssija (poislukien esim. bw:n ja lindyn taitajat).

        Foksia opetetaan konkareillekin ja perusaskeleessa riittää useimmille hierottavaa. Ns. sosiaalifoksi on taas eri juttu.


      • vakiotanssija
        sallittakoon kirjoitti:

        Hidasta valssia ei, kuten fuskuakaan, yleensä tulla opiskelemaan aivan tanssitaidottomina.

        Hitaan valssin lavaelämään valmistavat kurssit ovat yleensä illan parin mittaisia. Fuskua ei tuossa ajassa opi tanssimaan lavakelpoisesti, vaikka olisi kokenut tanssija (poislukien esim. bw:n ja lindyn taitajat).

        Foksia opetetaan konkareillekin ja perusaskeleessa riittää useimmille hierottavaa. Ns. sosiaalifoksi on taas eri juttu.

        "Hitaan valssin lavaelämään valmistavat kurssit ovat yleensä illan parin mittaisia. Fuskua ei tuossa ajassa opi tanssimaan lavakelpoisesti, vaikka olisi kokenut tanssija (poislukien esim. bw:n ja lindyn taitajat). "

        No ei hidasta valssiakaan saa kahdessa illassa hyväksi. Mikä on mielstäsi "lavakelpoinen"?
        Riittääkö se että osaa ottaa perusaskeleet ja pari tanssii jotenkin yhteen?

        Jos valssin otetaan oikea käännös vaihtoaskel vasen käännös vaihtoaskel niin Fuskuun pitäsi ottaa vain sama määrä kuvioita, jotta oppimista voitaisiin verrata.


      • älytön vertailu
        vakiotanssija kirjoitti:

        "Hitaan valssin lavaelämään valmistavat kurssit ovat yleensä illan parin mittaisia. Fuskua ei tuossa ajassa opi tanssimaan lavakelpoisesti, vaikka olisi kokenut tanssija (poislukien esim. bw:n ja lindyn taitajat). "

        No ei hidasta valssiakaan saa kahdessa illassa hyväksi. Mikä on mielstäsi "lavakelpoinen"?
        Riittääkö se että osaa ottaa perusaskeleet ja pari tanssii jotenkin yhteen?

        Jos valssin otetaan oikea käännös vaihtoaskel vasen käännös vaihtoaskel niin Fuskuun pitäsi ottaa vain sama määrä kuvioita, jotta oppimista voitaisiin verrata.

        Kumpi on vaikeampaa oppia, luistelu vai hiihto?

        On ihan älytöntä vertailla tanssilajien vaativuuksia keskenään. Kaikessa tanssissa vaaditaan osaamista, joka perustuu rankkaan harjoitteluun, lajista riippumatta.

        Lavalla ollaan pitämässä hauskaa. Konkarit saavat hauskuutensa eri asioista kuin aloittelijat, mutta kilpailut ovat erikseen.


      • Mies11
        Niinuska- kirjoitti:

        "Tanssia fuskua HYVIN , ei ole yhtään sen helpompaa kuin hidas valssikaan!"

        Olen tästä ihan samaa mieltä, mutta sanoinkin, että fusku on tasollisesti huomattavasti helpompi tanssi.

        Vai oletko eri mieltä?

        Kun katselet lavailtoina ihmisiä, jotka tanssivat fuskua. Heitä on paljon ja moni tanssii melko hienostikin.

        Kun tulee hidasta valssia, tilanne on aivan toinen.

        "Mitenkähän "hyvin" osaat ITSE tanssia/seurata hidasta valssia?"

        Veikkaisin, etten ole mikään huippu, mutten varmasti huonoinkaan. Luulisin sijoittuvani keskitasolle. Minulla ei ole mitään tarkoitusta morkata muita tanssilajeja. Sanoinpahan vain, että osataakseen tanssia hidasta valssia, pitää olla todella rytmitaju. Toki näin pitää olla muissakin tansseissa.

        Otetaanpa tilanne:

        Nainen on kokenut tanssija, osaa tanssia hyvin eri tanssityytyylejä myös hidasta valssia.

        Hänelle otetaan pariksi täysin tanssimaton mies. Hänelle pitäisi opettaa joko fuskua tai hidasta valssia.

        Suuremmalla todennäköisyydellä hän oppii fuskun perusteet nopeammin kuin hitaan valssin.

        Voi olla toki toisinkin, mutta hitaan valssin saaminen näyttäämään hitaalta valssilta on muutakin kuin "hidas hidas nop nop".

        Vai oletko eri mieltä?

        Olen siis eri kuin tuo joka jo vastasiskin uusimpiin kysymyksiisi, mutta yhdyn hänen kommentteihinsa.

        SE, kumpi tanssi on "vaikemapi" oppia, riippuu tietenkin siitä mihin rima asetetaan. Kumpikin on lisäksi aika tavalla erilaisia ja vaativat eri asioiden hallintaa. Sanot että "fuskua lavalla monesti tanssitaan aika hyvin". Olen totaalisen eri mieltä; mielestäni fuskua juuri EI tanssita yleensä hyvin vaan päinvastoin: fusku on yksi suosituimpia, mutta samalla raiskatuimpia lavatanssin muotoja ns. keskivertotanssijoiden joukossa.

        Yleisimmät ongelmat kaikissa suosituissa lava-kädenalitansseissa ovat raami tai paremminkin sen puuttuminen! Naiset (ja miehet) huitovat kädet suorina holtitonta rataansa...

        Toinen on rytmitys joka kuuleman mukaan fuskussa pitäisi olla "helppo"? Latselepa tarkoin fuskun tanssijoita niin huomannet seuraavia ilmiöitä:

        -selvä jousto puuttuu. Tästä johtuen toinen tai molemmat yleensä jouston yläkohdassa "nytkyttävät" eli jouston yläkohtaan tulee ylimääräistä tuplanykytystä. Se ei ole tuplajoustoa muttei oikeata single time-joustoakaan vaan jotain tahatonta sekamuotoa joka saa tanssin näyttämään siltä kuin he tanssisivat eri kappaletta samaan aikaan. Vain todella harvoin näkee parin jolla on yhtäaikainen esim. single time jousto tai sitten selkeä yhtäaikainen tuplajousto. 90% fuskun tanssijoista lavalla on keskenään ristiriitainen jousto ja normaalisti vielä tiedostamattaan!

        Jos näet illan aikana yhden parin joka tanssii samalla rytmityksellä joustolla ja jolla raami näyttää edes ulkopuolelta katsottuna moitteettoman näköiseltä; -olet löytänyt hyvin harjoitelleen kultajyvän!


        VIennin seuraamisessa on PALJON hienovaraisemmat ja pienemmät merkit kyseessä kun puhutaan kädenalitansseista ja vaatii naiseltakin todellista aktiivisuutta ja kokemusta jos seuraa HYVIN! En sano sellaista naista hyvin tanssivaksi joka päästää kädet suoraksi ja kiskoo itsensä voimalla ääriasennoista sisään, ehtiäkseen seuraavan liikkeen rytmitykseen. En sano hyväksi tanssijaksi sellaistakaan naista joka ei esim. buggissa kykene pitämään raamia dynaamisesti ja reagoimaan ilman ylimitoitettuja huitomisia ja ääriasentoja.

        Moni nainen seuraa suht. hyvin sylitansseissa johtuen vartalokontaktin avusta, mutta kädenalitanssit paljastavat armottomasti naisen tanssitaidottomuuden, joskin myös miehen vientitaidottomuuden. Huonolle seuraajalle ei tosin auta hyvä viejäkään sillä hyvä viejä ei tee huitovia ylisuuria vientiliikkeitä ja osaamaton nainen ei taas tajua vähempiä merkkejä.


      • oli ryhtiä.
        Mies11 kirjoitti:

        Olen siis eri kuin tuo joka jo vastasiskin uusimpiin kysymyksiisi, mutta yhdyn hänen kommentteihinsa.

        SE, kumpi tanssi on "vaikemapi" oppia, riippuu tietenkin siitä mihin rima asetetaan. Kumpikin on lisäksi aika tavalla erilaisia ja vaativat eri asioiden hallintaa. Sanot että "fuskua lavalla monesti tanssitaan aika hyvin". Olen totaalisen eri mieltä; mielestäni fuskua juuri EI tanssita yleensä hyvin vaan päinvastoin: fusku on yksi suosituimpia, mutta samalla raiskatuimpia lavatanssin muotoja ns. keskivertotanssijoiden joukossa.

        Yleisimmät ongelmat kaikissa suosituissa lava-kädenalitansseissa ovat raami tai paremminkin sen puuttuminen! Naiset (ja miehet) huitovat kädet suorina holtitonta rataansa...

        Toinen on rytmitys joka kuuleman mukaan fuskussa pitäisi olla "helppo"? Latselepa tarkoin fuskun tanssijoita niin huomannet seuraavia ilmiöitä:

        -selvä jousto puuttuu. Tästä johtuen toinen tai molemmat yleensä jouston yläkohdassa "nytkyttävät" eli jouston yläkohtaan tulee ylimääräistä tuplanykytystä. Se ei ole tuplajoustoa muttei oikeata single time-joustoakaan vaan jotain tahatonta sekamuotoa joka saa tanssin näyttämään siltä kuin he tanssisivat eri kappaletta samaan aikaan. Vain todella harvoin näkee parin jolla on yhtäaikainen esim. single time jousto tai sitten selkeä yhtäaikainen tuplajousto. 90% fuskun tanssijoista lavalla on keskenään ristiriitainen jousto ja normaalisti vielä tiedostamattaan!

        Jos näet illan aikana yhden parin joka tanssii samalla rytmityksellä joustolla ja jolla raami näyttää edes ulkopuolelta katsottuna moitteettoman näköiseltä; -olet löytänyt hyvin harjoitelleen kultajyvän!


        VIennin seuraamisessa on PALJON hienovaraisemmat ja pienemmät merkit kyseessä kun puhutaan kädenalitansseista ja vaatii naiseltakin todellista aktiivisuutta ja kokemusta jos seuraa HYVIN! En sano sellaista naista hyvin tanssivaksi joka päästää kädet suoraksi ja kiskoo itsensä voimalla ääriasennoista sisään, ehtiäkseen seuraavan liikkeen rytmitykseen. En sano hyväksi tanssijaksi sellaistakaan naista joka ei esim. buggissa kykene pitämään raamia dynaamisesti ja reagoimaan ilman ylimitoitettuja huitomisia ja ääriasentoja.

        Moni nainen seuraa suht. hyvin sylitansseissa johtuen vartalokontaktin avusta, mutta kädenalitanssit paljastavat armottomasti naisen tanssitaidottomuuden, joskin myös miehen vientitaidottomuuden. Huonolle seuraajalle ei tosin auta hyvä viejäkään sillä hyvä viejä ei tee huitovia ylisuuria vientiliikkeitä ja osaamaton nainen ei taas tajua vähempiä merkkejä.

        Lisää kädenalitanssipoliiseja tanssipaikoille. Saadaan vähän ryhtiä siihen heilumiseen.


      • mies myös
        Mies11 kirjoitti:

        Olen siis eri kuin tuo joka jo vastasiskin uusimpiin kysymyksiisi, mutta yhdyn hänen kommentteihinsa.

        SE, kumpi tanssi on "vaikemapi" oppia, riippuu tietenkin siitä mihin rima asetetaan. Kumpikin on lisäksi aika tavalla erilaisia ja vaativat eri asioiden hallintaa. Sanot että "fuskua lavalla monesti tanssitaan aika hyvin". Olen totaalisen eri mieltä; mielestäni fuskua juuri EI tanssita yleensä hyvin vaan päinvastoin: fusku on yksi suosituimpia, mutta samalla raiskatuimpia lavatanssin muotoja ns. keskivertotanssijoiden joukossa.

        Yleisimmät ongelmat kaikissa suosituissa lava-kädenalitansseissa ovat raami tai paremminkin sen puuttuminen! Naiset (ja miehet) huitovat kädet suorina holtitonta rataansa...

        Toinen on rytmitys joka kuuleman mukaan fuskussa pitäisi olla "helppo"? Latselepa tarkoin fuskun tanssijoita niin huomannet seuraavia ilmiöitä:

        -selvä jousto puuttuu. Tästä johtuen toinen tai molemmat yleensä jouston yläkohdassa "nytkyttävät" eli jouston yläkohtaan tulee ylimääräistä tuplanykytystä. Se ei ole tuplajoustoa muttei oikeata single time-joustoakaan vaan jotain tahatonta sekamuotoa joka saa tanssin näyttämään siltä kuin he tanssisivat eri kappaletta samaan aikaan. Vain todella harvoin näkee parin jolla on yhtäaikainen esim. single time jousto tai sitten selkeä yhtäaikainen tuplajousto. 90% fuskun tanssijoista lavalla on keskenään ristiriitainen jousto ja normaalisti vielä tiedostamattaan!

        Jos näet illan aikana yhden parin joka tanssii samalla rytmityksellä joustolla ja jolla raami näyttää edes ulkopuolelta katsottuna moitteettoman näköiseltä; -olet löytänyt hyvin harjoitelleen kultajyvän!


        VIennin seuraamisessa on PALJON hienovaraisemmat ja pienemmät merkit kyseessä kun puhutaan kädenalitansseista ja vaatii naiseltakin todellista aktiivisuutta ja kokemusta jos seuraa HYVIN! En sano sellaista naista hyvin tanssivaksi joka päästää kädet suoraksi ja kiskoo itsensä voimalla ääriasennoista sisään, ehtiäkseen seuraavan liikkeen rytmitykseen. En sano hyväksi tanssijaksi sellaistakaan naista joka ei esim. buggissa kykene pitämään raamia dynaamisesti ja reagoimaan ilman ylimitoitettuja huitomisia ja ääriasentoja.

        Moni nainen seuraa suht. hyvin sylitansseissa johtuen vartalokontaktin avusta, mutta kädenalitanssit paljastavat armottomasti naisen tanssitaidottomuuden, joskin myös miehen vientitaidottomuuden. Huonolle seuraajalle ei tosin auta hyvä viejäkään sillä hyvä viejä ei tee huitovia ylisuuria vientiliikkeitä ja osaamaton nainen ei taas tajua vähempiä merkkejä.

        Olen täysin samaa mieltä kuin Mies11.

        Lisäyksenä vielä, että osa fuskaajista laistaa jouston lähes kokonaan ja osa naisista siirtyy nopeilla pois rintamasuunnasta, siis avautuu sivulle.

        Raamin miettimiseen tulisi jokaisen tanssiaan kehittävän keskittyä!


      • Nanna*
        mies myös kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kuin Mies11.

        Lisäyksenä vielä, että osa fuskaajista laistaa jouston lähes kokonaan ja osa naisista siirtyy nopeilla pois rintamasuunnasta, siis avautuu sivulle.

        Raamin miettimiseen tulisi jokaisen tanssiaan kehittävän keskittyä!

        Olen näiden miesten kanssa ihan samaa mieltä!

        Lisätään tähän vielä, että monikaan ei tanssi fuskua tarkasti iskulle (ei tosin hidasta valssiakaan edes iskun alalle), vaan yleensä joko eturytmiin tai jälkirytmiin.
        Musiikintulkinta, jota itse pidän fuskussa olennaisena, on usein puutteellista ja miehet eivät annan naiselle tilaa tanssia liikkeitä loppuun asti, saatikka tulkita. Vietyjä taka-askelia ei varmaan tarvitse edes mainita...
        Kyllä siis fuskussakin viejälle haasteita riittää, useimmat vaan eivät ota sitä niin vakavasti, kuin vaikkapa hidasta valssia. Kuten tässä ketjussa on huomattavissa.

        Jos ei tiedä asiasta, on aika turhaa alkaa sitä silloin kovasti arvioimaan.

        Tämä ketju on kokolailla lähinnä naurettava. Se, mikä on helppoa ja mikä vaikeaa, on ihan suhteellinen asia. Riippuu täysin vaatimustasosta ja mielestäni ainoa, joka voi vaatimustason tanssijalle asettaa, on tanssija itse.

        Haluan myös huomauttaa, että keskustelemme nyt lavatansseista. Mielestäni lavatanssien tulisi olla ympäristö, jossa kaikki saavat vapaasti tanssia taitojaan miettimättä ja itseään vapaasti toteuttaen. Lavatanssit ovat toisille ympäristö, jossa he voivat unohtaa omat vaatimuksensa omasta tanssistaan ja tasostaan. Julmaa tulla silloin arvostelluksi taitotasostaan. Toiset haluavat tanssia taitojensa äärirajoilla.

        Mutta miten vaan, lavatanssit ei ole paikka, jossa ihmisiä ja heidän taitojaan tulisi arvioida. Sitä varten on ihan omat ympäristönsä.


      • Mies11
        Nanna* kirjoitti:

        Olen näiden miesten kanssa ihan samaa mieltä!

        Lisätään tähän vielä, että monikaan ei tanssi fuskua tarkasti iskulle (ei tosin hidasta valssiakaan edes iskun alalle), vaan yleensä joko eturytmiin tai jälkirytmiin.
        Musiikintulkinta, jota itse pidän fuskussa olennaisena, on usein puutteellista ja miehet eivät annan naiselle tilaa tanssia liikkeitä loppuun asti, saatikka tulkita. Vietyjä taka-askelia ei varmaan tarvitse edes mainita...
        Kyllä siis fuskussakin viejälle haasteita riittää, useimmat vaan eivät ota sitä niin vakavasti, kuin vaikkapa hidasta valssia. Kuten tässä ketjussa on huomattavissa.

        Jos ei tiedä asiasta, on aika turhaa alkaa sitä silloin kovasti arvioimaan.

        Tämä ketju on kokolailla lähinnä naurettava. Se, mikä on helppoa ja mikä vaikeaa, on ihan suhteellinen asia. Riippuu täysin vaatimustasosta ja mielestäni ainoa, joka voi vaatimustason tanssijalle asettaa, on tanssija itse.

        Haluan myös huomauttaa, että keskustelemme nyt lavatansseista. Mielestäni lavatanssien tulisi olla ympäristö, jossa kaikki saavat vapaasti tanssia taitojaan miettimättä ja itseään vapaasti toteuttaen. Lavatanssit ovat toisille ympäristö, jossa he voivat unohtaa omat vaatimuksensa omasta tanssistaan ja tasostaan. Julmaa tulla silloin arvostelluksi taitotasostaan. Toiset haluavat tanssia taitojensa äärirajoilla.

        Mutta miten vaan, lavatanssit ei ole paikka, jossa ihmisiä ja heidän taitojaan tulisi arvioida. Sitä varten on ihan omat ympäristönsä.

        Samaa mieltä siinä että jokainen saa lavalla tanssia niinkuin haluaa eikä se ole arviointi paikka! Kritiikki kohdistuikin siihen väittämään että fusku olisi helpompaa ja että sitä yleensä osattaisiin paremmin. Tämä ei pidä paikkaansa. Loppujen lopuksi hyvä fusku on yksinkertaisista asioista kiinni ja hyvä fusku ON yksinkertaista mutta siinä se vaikeus piileekin yksinkertaiset asiat ovat monesti kaikkein vaikeimmin hallittavia ja kovimman treenin takana!

        Osin näen syyksi fuskumusiikin moninaisuuden lavoilla, monesti fuskua tanssitaan musiikkiin jossa on enemmän tai vähemmän selvä tuplabaunssi. Se houkuttaa luonnostaankin tuplabaunssin käyttöön. Vahinko vaan että asiaa ei tiedosteta eikä tanssita kunnolla tuplabaunssilla tai sitten yleensä vain toinen tanssii... Oma periaate on että jonmpaakumpaa mutta selvästi ja harkitusti. Kaikkein epämiellyttävintä on tanssia fuskua naisen kanssa joka ei tanssi kunnolla kumpaakaan vaan vetää jotain täysin epämääräistä nytkyttämistä pahimmillaan vielä kädet löysänä. Yhteinen rytmi ja liike on yhdessä tanssimisen suola!


      • Niinuska-
        Nanna* kirjoitti:

        Olen näiden miesten kanssa ihan samaa mieltä!

        Lisätään tähän vielä, että monikaan ei tanssi fuskua tarkasti iskulle (ei tosin hidasta valssiakaan edes iskun alalle), vaan yleensä joko eturytmiin tai jälkirytmiin.
        Musiikintulkinta, jota itse pidän fuskussa olennaisena, on usein puutteellista ja miehet eivät annan naiselle tilaa tanssia liikkeitä loppuun asti, saatikka tulkita. Vietyjä taka-askelia ei varmaan tarvitse edes mainita...
        Kyllä siis fuskussakin viejälle haasteita riittää, useimmat vaan eivät ota sitä niin vakavasti, kuin vaikkapa hidasta valssia. Kuten tässä ketjussa on huomattavissa.

        Jos ei tiedä asiasta, on aika turhaa alkaa sitä silloin kovasti arvioimaan.

        Tämä ketju on kokolailla lähinnä naurettava. Se, mikä on helppoa ja mikä vaikeaa, on ihan suhteellinen asia. Riippuu täysin vaatimustasosta ja mielestäni ainoa, joka voi vaatimustason tanssijalle asettaa, on tanssija itse.

        Haluan myös huomauttaa, että keskustelemme nyt lavatansseista. Mielestäni lavatanssien tulisi olla ympäristö, jossa kaikki saavat vapaasti tanssia taitojaan miettimättä ja itseään vapaasti toteuttaen. Lavatanssit ovat toisille ympäristö, jossa he voivat unohtaa omat vaatimuksensa omasta tanssistaan ja tasostaan. Julmaa tulla silloin arvostelluksi taitotasostaan. Toiset haluavat tanssia taitojensa äärirajoilla.

        Mutta miten vaan, lavatanssit ei ole paikka, jossa ihmisiä ja heidän taitojaan tulisi arvioida. Sitä varten on ihan omat ympäristönsä.

        Tarkoitukseni ei ollutkaan mollata mitään tanssityyliä. Totesin vain että: "Miehen tanssitaito mitataan hitaassa valssissa".

        Tämä oli siis puhtaasti oma mielipiteeni ja perustuu pääosin tunteeseen ja havainnointiin, eikä ole siis mikään virallinen tutkimustulos mistään asiasta.

        Jokainen tyyli on omanlainen.


      • Anonyymi

        no jonniijootavoo koekkelemista mänisivät töehin sennii aejaks no jootavilla oltava vissiin jottae ajan kulua ja höperöemistä heh heh heeeee.


    • miehinen;

      Eipä noita osaavia naisiakaan liikaa ole. Kaikki luulevat osaavansa mutta perse pitkällä mennään roikututaan käsivarressa ja mikä pahinta, ei minkäänlaista rytmitajua kun "mies vie".

      • kurssit käynyt nainen

        tanssi on parin yhteistyötä oli tanssi sitten mikä tahansa, naisenkin pitää hoitaa oma osuutensa. käsien jämäkkyys ja muutenkin vartalon asento, juuri tuo perse pitkällä tanssiminen kuuluu monelle sellaiselle joka luulee olevansa hyvä tanssija.....niin naisilla kuin miehilläkin. itselläkin vielä paljon oppimista ja valmiiksi ei kai tulla koskaan.................


      • pipot löysemmälle
        kurssit käynyt nainen kirjoitti:

        tanssi on parin yhteistyötä oli tanssi sitten mikä tahansa, naisenkin pitää hoitaa oma osuutensa. käsien jämäkkyys ja muutenkin vartalon asento, juuri tuo perse pitkällä tanssiminen kuuluu monelle sellaiselle joka luulee olevansa hyvä tanssija.....niin naisilla kuin miehilläkin. itselläkin vielä paljon oppimista ja valmiiksi ei kai tulla koskaan.................

        En tiedä itkisinkö vai nauraisinko kun luen näitä 'olenko mielummin oikeassa kuin onnellinen' -juttuja. No, nauramisen valitsin. Monelaista tanssia ja tanssitaitoa mahtuu maailmaan. Olen iloinen jokaiseta uudesta tanssin harrastajasta, joka saa hyvää mieltä ja kuntoa tanssimisestaan. Rikkaus on se, että kaikki kukat kukkii, jokainen tanssii taidollaan ja kehittyä omaa vauhtiaan. Kursseille on suurimalla osalla mahdollisuus mennä joten kadehtiakaan ei ketään kannata. Tai jos huomaa kadehtivansa niin harjoittelemaan vaan ja hankkimaan taitoja. Hyvin tanssivilla (kenen mielestä mikäkin on sitten hyvin) on varmasti vuosien jopa kymmenien vosien kokemus takana ja uskonpa, että sen mukana paljon hvyää mieltä. Ja jos joku tanssii takapuoli pitkällä niin mitä sitten, jos se tuntuu hyvältä ja on kivaa. intouduin kirjoittamaan tätä kun aika usein huomaan tanssin ihanaan maailmaan liittyvän niin paljon suvaitsemattomuutta ja se kyllä harmittaa. Oikein hyvää tanssillista kevättä koko tanssikansalle.


    • Näkemys tuokin

      Hitaan valssin tanssissa tulee yleensä tilaongelma vastaan. Sen vuoksi siihen on hyvä rakentaa erilaisia häkkyröitä, joita voi tanssia ahtaammassakin tilassa.

      Itse kuulun noihin hyvin vieviin, mutta en tiedä mikä hitaan valssin viennissä olisi sen haastavampaa kuin muiden tanssien viennissä.

      Jokaisessa tanssissa on omat haasteensa ja jokaisen tanssin voi nainen pilata osaamattomuudellaan, mutta silti tanssi voi olla hauskaa.

    • silurus

      Eiköhän tuo tanssitaito mitata selkeimmin diskolattialla yksin.

      Mietittävää:
      - pysyykö henkilö rytmissä
      - pysyykö tanssija tasapainossa (pystyykö esimerkiksi jähmettymään paikoilleen milloin vain kaatumatta)
      - käyttääkö liikkeeseen oikeita lihaksia ja oikeaa lihasjännitystä
      - osaako mitään askelvariaatioita
      - osaako tanssia koko kehollaan
      - millaiset koordinaatiokyvyt ovat
      - tunnistaako oman asentonsa
      - osaako suhteuttaa liikkeensä tilaan
      - käyttääkö monipuolista liikekieltä
      - kuinka cooleja tai kökköjä liikeideat ovat

      • silurus

        - ja miten tanssin kokonaisilme/nyanssit, aksentit yms. ilmentävät musiikkia
        - miten tanssija "keskustelee" bändin kanssa, tai miten tanssija on mukana hetkessä


      • he odottavat
        silurus kirjoitti:

        - ja miten tanssin kokonaisilme/nyanssit, aksentit yms. ilmentävät musiikkia
        - miten tanssija "keskustelee" bändin kanssa, tai miten tanssija on mukana hetkessä

        Tiettyä henkilöä ovella ja kysyvät mitenkä he illan painavat. sillai se menee


      • Koikkari

        Kun ihminen tanssii yksin- hän liikkuu yksin. Mitäs sitten kun hän on kiinni toisessa ihmisessä (vastakkaista sukupuolta) ja tanssia pitäs yhdessä?? Vaikeata on. Olen huomannut, että itse liikun tanssillisemmin yksin kuin parin kanssa.


    • Mikä menetelmä

      Millä mittausvälineellä mittaus tapahtuu ja mikä on mittayksikkö. Onko todellisella tanssitaidolla ja tanssitaidolla eri yksiköt ja myös eri mittausmenetelmät?

      • Niinuska--

        Mittausvälineenä toimi tanssi. Verrattiin samojen henkilöiden tanssia kahdella eri tyylillä. Mittayksikkönä tanssitaito.

        "Onko todellisella tanssitaidolla ja tanssitaidolla eri yksiköt ja myös eri mittausmenetelmät?"

        Ei ole, paitsi lavatanssipuolella, myös tunteelle annetaan suurempi valta arvioitaessa.


      • Mies11
        Niinuska-- kirjoitti:

        Mittausvälineenä toimi tanssi. Verrattiin samojen henkilöiden tanssia kahdella eri tyylillä. Mittayksikkönä tanssitaito.

        "Onko todellisella tanssitaidolla ja tanssitaidolla eri yksiköt ja myös eri mittausmenetelmät?"

        Ei ole, paitsi lavatanssipuolella, myös tunteelle annetaan suurempi valta arvioitaessa.

        "Hyvä" tai "upea" viejä on lavatanssikonseptissa absurdi käsite. Kysymys on enemmänkin siitä kenen tyylit sopii toisilleen parhaiten. Saman voi sanoa seuraamisestakin!

        Kriteerit ovat niin löysät ettei voida määritellä hyvää ja huonoa aukottomasti; mikä on toiselle hyvä, jopa taivaallinen, saattaa toiselle olla karmea kokemus!


      • Niinuska-
        Mies11 kirjoitti:

        "Hyvä" tai "upea" viejä on lavatanssikonseptissa absurdi käsite. Kysymys on enemmänkin siitä kenen tyylit sopii toisilleen parhaiten. Saman voi sanoa seuraamisestakin!

        Kriteerit ovat niin löysät ettei voida määritellä hyvää ja huonoa aukottomasti; mikä on toiselle hyvä, jopa taivaallinen, saattaa toiselle olla karmea kokemus!

        Totta lavatanssipuolella kaikki on niin absurdia muutenkin. Tulee vain mieleen, että mikä sitten tanssissa onkaa tärkeätä: Se, että se tuntuu hyvälle, vai näyttää, vai kuvioidan määrä tms...

        Tämä on loputonta...


      • lavatanssissa
        Niinuska- kirjoitti:

        Totta lavatanssipuolella kaikki on niin absurdia muutenkin. Tulee vain mieleen, että mikä sitten tanssissa onkaa tärkeätä: Se, että se tuntuu hyvälle, vai näyttää, vai kuvioidan määrä tms...

        Tämä on loputonta...

        on se miltä se tuntuu. Muut seikat tulevat kaukana perässä.


      • Lavatansseissa osa 2
        lavatanssissa kirjoitti:

        on se miltä se tuntuu. Muut seikat tulevat kaukana perässä.

        Tarkennetaan vielä:

        Tärkeintä on se miltä itsestä tuntuu. Parin tuntemuksistä ei tarvitse huomioida.


      • Niinuska-
        Lavatansseissa osa 2 kirjoitti:

        Tarkennetaan vielä:

        Tärkeintä on se miltä itsestä tuntuu. Parin tuntemuksistä ei tarvitse huomioida.

        Tuolla asenteella pääset vielä pitkälle.


      • zöf
        Mies11 kirjoitti:

        "Hyvä" tai "upea" viejä on lavatanssikonseptissa absurdi käsite. Kysymys on enemmänkin siitä kenen tyylit sopii toisilleen parhaiten. Saman voi sanoa seuraamisestakin!

        Kriteerit ovat niin löysät ettei voida määritellä hyvää ja huonoa aukottomasti; mikä on toiselle hyvä, jopa taivaallinen, saattaa toiselle olla karmea kokemus!

        Itse olen tanssinut vakioparin kanssa suurimmassa määrin. Tunnemme toisemme niin hyvin että vienti sujuu tanssissa kuin tanssissa äärimmäisen keveillä viitteillä, kuin jalorotuista urheiluautoa ajasi.

        Monesti on kiva järkyttää muita tanssimalla siten että varsinasita fyysistä kontaktia ei ole, varsinkin tangossa tämä on aika ovelan tuntuista, kuin pantomiinia peilin edessä, samoin fuskut ja bugit tarjoavat hienoja tuntemuksia.

        Voidaanko sanoa että vientin on näin hyvää ?? En tiedä. Meillä on joskus hyvinkin hauskaa mutta tuskimpa voisin tällä tavoin hauskuutella kenenkään tuntemattoman kanssa.

        Joku sanoisi että eihän vientiä ole ollenkaan, vaikka meillä vienti on läsnä koko ajan vahvana.

        Vienti ja sen hyvyys on monimutkainen asia.


      • fiiijuuuu
        zöf kirjoitti:

        Itse olen tanssinut vakioparin kanssa suurimmassa määrin. Tunnemme toisemme niin hyvin että vienti sujuu tanssissa kuin tanssissa äärimmäisen keveillä viitteillä, kuin jalorotuista urheiluautoa ajasi.

        Monesti on kiva järkyttää muita tanssimalla siten että varsinasita fyysistä kontaktia ei ole, varsinkin tangossa tämä on aika ovelan tuntuista, kuin pantomiinia peilin edessä, samoin fuskut ja bugit tarjoavat hienoja tuntemuksia.

        Voidaanko sanoa että vientin on näin hyvää ?? En tiedä. Meillä on joskus hyvinkin hauskaa mutta tuskimpa voisin tällä tavoin hauskuutella kenenkään tuntemattoman kanssa.

        Joku sanoisi että eihän vientiä ole ollenkaan, vaikka meillä vienti on läsnä koko ajan vahvana.

        Vienti ja sen hyvyys on monimutkainen asia.

        onko se niinkuin fiijuu kaahaas???


      • Anonyymi
        zöf kirjoitti:

        Itse olen tanssinut vakioparin kanssa suurimmassa määrin. Tunnemme toisemme niin hyvin että vienti sujuu tanssissa kuin tanssissa äärimmäisen keveillä viitteillä, kuin jalorotuista urheiluautoa ajasi.

        Monesti on kiva järkyttää muita tanssimalla siten että varsinasita fyysistä kontaktia ei ole, varsinkin tangossa tämä on aika ovelan tuntuista, kuin pantomiinia peilin edessä, samoin fuskut ja bugit tarjoavat hienoja tuntemuksia.

        Voidaanko sanoa että vientin on näin hyvää ?? En tiedä. Meillä on joskus hyvinkin hauskaa mutta tuskimpa voisin tällä tavoin hauskuutella kenenkään tuntemattoman kanssa.

        Joku sanoisi että eihän vientiä ole ollenkaan, vaikka meillä vienti on läsnä koko ajan vahvana.

        Vienti ja sen hyvyys on monimutkainen asia.

        Teillä on valmiit koreografiat eikä siinä mitään vientiä ole. Jos kuitenkin kuvittelette olevanne jotenkin erikoisia niin olkoon sitten niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on valmiit koreografiat eikä siinä mitään vientiä ole. Jos kuitenkin kuvittelette olevanne jotenkin erikoisia niin olkoon sitten niin.

        Montako hyvin pärjännyttä kisaparia tiedät jotka pääasiassa kailen aikaa vaihtavat koko ajan tanssiparia?

        Joo, no voihan sitäkin varmaan "vienniksi" sanoa kun kaksi satunnaista avutonta räpeltäjää onnistuu tanssimaan keskenään 2 biisiä kaatumatta toistensa jalkoihin useita kertoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako hyvin pärjännyttä kisaparia tiedät jotka pääasiassa kailen aikaa vaihtavat koko ajan tanssiparia?

        Joo, no voihan sitäkin varmaan "vienniksi" sanoa kun kaksi satunnaista avutonta räpeltäjää onnistuu tanssimaan keskenään 2 biisiä kaatumatta toistensa jalkoihin useita kertoja.

        Jep. Aika monella on harhakuvitelma jossa tullaan hyväksi viejäksi ja tanssijaksi koko ajan partneria vaihtamalla. Totuus on että vaikka parin vaihtaminenkin on tietyssä kohtaa hyödyllistä, se hyöty on kuitenkin varsin rajallinen koska mitään ei ehdi eikä pysty oppimaan kahden kappaleen aikana. Se vaatii paljon harjoittelua saman parin kesken, jatkuvaa palautetta puolin ja toisin sekä tuhansia ja taas tuhansia toistoja.

        Vain ymmärtämättömät idiootit kuvittelevat osaavansa viedä tai seurata hyvin, joilla ei ole käytännössä hajuakaan oikeasta tekniikasta, ajoituksista yms. Silloin kyse on selviytymisestä, ei osaamisesta!


    • Anonyymi

      Jälleen kerran tuli eilen Kolmilammilla todettua että Etelä-Suomen tanssikerma ei osaa tanssia hidasta valssia vaan enemmänkin lantion vatkaus ja kikattaminen on heidän vahvuutensa

      • Anonyymi

        Jos saa naisen nauramaan, eikö siinä olla jo varsin pitkällä.


      • Anonyymi

        Niin, ja omituinen poukkoilu/syöksähtely sinne tänne ja muka-näyttävät breikit


    • Anonyymi

      Kun erikoiskuviomies tanssii lakanavalssia ihanan daamin kanssa niin silloin tahti vaihtelee tanssin aikana ja useimmiten kiihtyy kohti tanssisuorituksen loppua.

    • Anonyymi

      Me ei olla sitten tanssittu

    • Anonyymi

      Oletko muiden muiden kuin itsesi mielestä pro? Eikö se ole mahdollista että hitaan valssin taitajia on paljon mutta et osaa seurata vientiä? Tai tanssitaitosi on niin puutteellinen että nämä taiturit eivät sinua hae?

    • Anonyymi

      Tämän takia en koskaan lähde tanssimaan vaikka puoliso sitä haluaisi. Joukossa on aina kusipäitä jotka arvostelevat ulkonäön ja tanssitaidon ja ties mitä muuta. Olen aloittelija enkä uskalla lähteä, teen pian virheen! Nolaisinko hänet jos en osaa viedä "oikein"? Möhömaha, ei herrajjumala? Kengätkin on jotkut isoisän vanhat nappanahkamonot? Hyi saatana mitä sakkia aloittajan kaltaiset niinuskat, ei sulla käy mielessä oma täydellisyys koskaan? Voisiko minussa olla virheitä, jokin ikävä piirre? Ei tietenkään omasta mielestä... Läskiperse niinuskoja on kyllä varmasti hankalampi viedäkin kun painopiste on ihan väärässä kohtaa.

    • Anonyymi

      Hidas valssi on ikävystyttävää tanssilaahaamista. Laahaava kaihomielinen hidasvalssimusiikki on vieläkin ikävystyttävämpää. Kirkkomusiikki kuuluu kirkkoon ei tanssilavoille.

      • Anonyymi

        Se tuntuu ja näyttää juuri tuolta kun ei osaa tanssia hidasta valssia mutta yrittää tanssia sitä siitä huolimatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tuntuu ja näyttää juuri tuolta kun ei osaa tanssia hidasta valssia mutta yrittää tanssia sitä siitä huolimatta

        Niin meinaat että musakin muuttuu paremmaksi kun osaa tanssia? Ei jatkoon sanon minä! Osaan hv:tä sen verrsn että lavalla pärjätään mutta ei voisi vähempää kiinnostaa ruvets treenaamaan tuonkaltsista surumusiikki genreä. Sitäpaitsi hv on tanssina sellainen ettei se sovellu pitkine sskelineen jota nousut ja laskut oikein tehtynä vaatii, tai myöskään vakiotnssimainen raami ei sovellu lavojen ahtauteen joten lavoilla ei useimmiten edes ole mahdollista tanssia hvtä lajinomaisesti. Lisäksi puolet bändeistä ei edes osaa soittaa hvtä oikealla tempolla.
        Ei kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin meinaat että musakin muuttuu paremmaksi kun osaa tanssia? Ei jatkoon sanon minä! Osaan hv:tä sen verrsn että lavalla pärjätään mutta ei voisi vähempää kiinnostaa ruvets treenaamaan tuonkaltsista surumusiikki genreä. Sitäpaitsi hv on tanssina sellainen ettei se sovellu pitkine sskelineen jota nousut ja laskut oikein tehtynä vaatii, tai myöskään vakiotnssimainen raami ei sovellu lavojen ahtauteen joten lavoilla ei useimmiten edes ole mahdollista tanssia hvtä lajinomaisesti. Lisäksi puolet bändeistä ei edes osaa soittaa hvtä oikealla tempolla.
        Ei kiitos!

        Esimerkiksi marssipoljentoinen, jollaista valtaosa tanssimoissamme soitettu on, tango muuttuu kuunneltunakin paremmaksi, kun sen tanssii hitaan valssin askelin eli valssitangona, jolloin marssi muuttuu soljuvaksi liikkeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi marssipoljentoinen, jollaista valtaosa tanssimoissamme soitettu on, tango muuttuu kuunneltunakin paremmaksi, kun sen tanssii hitaan valssin askelin eli valssitangona, jolloin marssi muuttuu soljuvaksi liikkeeksi.

        Kyllä vaan! Nelijakoiseen musiikkiin tanssittua hidasta valssia sanotaan hitaaksi foksiksi eli slovvokskiksi ja vastaavaan musiikkiin tanssittua nopeaa valssia nopsaksi askeleeksi eli kvikstepiksi. Osaavat tietää nämä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin meinaat että musakin muuttuu paremmaksi kun osaa tanssia? Ei jatkoon sanon minä! Osaan hv:tä sen verrsn että lavalla pärjätään mutta ei voisi vähempää kiinnostaa ruvets treenaamaan tuonkaltsista surumusiikki genreä. Sitäpaitsi hv on tanssina sellainen ettei se sovellu pitkine sskelineen jota nousut ja laskut oikein tehtynä vaatii, tai myöskään vakiotnssimainen raami ei sovellu lavojen ahtauteen joten lavoilla ei useimmiten edes ole mahdollista tanssia hvtä lajinomaisesti. Lisäksi puolet bändeistä ei edes osaa soittaa hvtä oikealla tempolla.
        Ei kiitos!

        Ei vaan laitat sun paskan tanssitaidon musiikin syyksi. Osaava tanssija sopeuttaa tanssinsa käytettävissä olevaan tilaan ja hitaassa valssissa pitää mahdollisesti vähän lyhentää askelta jos tanssilattialla on paljon porukkaa. Ja kyllä ne bändit osaa soittaa hitaat valssit oikealla tempolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan laitat sun paskan tanssitaidon musiikin syyksi. Osaava tanssija sopeuttaa tanssinsa käytettävissä olevaan tilaan ja hitaassa valssissa pitää mahdollisesti vähän lyhentää askelta jos tanssilattialla on paljon porukkaa. Ja kyllä ne bändit osaa soittaa hitaat valssit oikealla tempolla.

        Ai "vähän lyhentää" askelta? Kyllä aika usein, jopa useimmiten käy niin ettei suma kerta kaikkiaan liiku vaan meno on kuin Kiv tansseissa, askelta on silloin n. 20 cm.

        Että se siitä pätemisestä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai "vähän lyhentää" askelta? Kyllä aika usein, jopa useimmiten käy niin ettei suma kerta kaikkiaan liiku vaan meno on kuin Kiv tansseissa, askelta on silloin n. 20 cm.

        Että se siitä pätemisestä...

        jos 20cm askel on sulle liian vaikea niin sitten kannattaa pysyä pois lavatansseista. Voit vaikka aloittaa kilpatanssiharrastuksen niin voit sitten parisi kanssa viilettää ympäri jumppasalia ilman ruuhkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos 20cm askel on sulle liian vaikea niin sitten kannattaa pysyä pois lavatansseista. Voit vaikka aloittaa kilpatanssiharrastuksen niin voit sitten parisi kanssa viilettää ympäri jumppasalia ilman ruuhkia.

        Ratkaisin asian jo kauan sitten jättämällä itkuvirsipoljentoisen hitaan valssin pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos 20cm askel on sulle liian vaikea niin sitten kannattaa pysyä pois lavatansseista. Voit vaikka aloittaa kilpatanssiharrastuksen niin voit sitten parisi kanssa viilettää ympäri jumppasalia ilman ruuhkia.

        Kun ihanan daamin kanssa tanssitaan lakanavalssia ja daamia ruvetaan astumaan niin tuommoinen 20 cm saattaa olla aivan sopiva askeleen pituus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos 20cm askel on sulle liian vaikea niin sitten kannattaa pysyä pois lavatansseista. Voit vaikka aloittaa kilpatanssiharrastuksen niin voit sitten parisi kanssa viilettää ympäri jumppasalia ilman ruuhkia.

        Hänelle voiskin sopia kviksteppi, mikä on justiinsa nelijakoiseen musiikkiin tanssittua hidasta valssia ympäri salia ja välillä puikataan keskelle ja takas. Ehkä hänel muodostus pahimmaks ongelmaks keskelle ja takas kun hän on saattanut tottua menemään raakasti keskeltä eikä hienostuneest takas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänelle voiskin sopia kviksteppi, mikä on justiinsa nelijakoiseen musiikkiin tanssittua hidasta valssia ympäri salia ja välillä puikataan keskelle ja takas. Ehkä hänel muodostus pahimmaks ongelmaks keskelle ja takas kun hän on saattanut tottua menemään raakasti keskeltä eikä hienostuneest takas.

        Joo mut vaan ne ketkä osaa tietää ton!


    • Anonyymi

      Hitaan valssin soittamisen vois ihan hyvin mun puolesta lopettaa. Ei siinä ole mitään innostavaa ja sopii huonosti lavoille kun vain aniharvoin on tilaa tanssia lajinomaisesti. Musiikkikin on ikävää itkuvirsien laahaamista
      "Viiiiiiiiivytä lääääääääääähhhhhhhhhhhhhhhhtöäs ooooooooooooooon niin avuton.........."

      Hohhoijaa!

    • Anonyymi

      Niin, pukkia ja fuskua koko ilta niin sun puutteellinen tanssitaito ei pistä niin pahasti daamien silmään.

      • Anonyymi

        Tää suomi24 on kumma paikka kun tiedetään toisten tanssitaitokin vaikkei ikinä oltas nähtykään. Mutta jos sun olo siitä helpottuu niin sovitaan niin. Yksi hyvä työ tällekin päivää. :-)


      • Anonyymi

        Katsokaa " Viimeinen valssi, Tanssit stadissa" Tanssitaitoa löytyy.


    • Anonyymi

      Voikoa taitava tanssia onnistua hitaan valssin viennissä jos naisella on möhömaha?

      • Anonyymi

        Mitä isompi möhömaha daamilla on, sitä hitaammaksi menee valssi.


    • Anonyymi

      Katson aina näitä tv-tanssiohjelmia , sillä silmällä, miteen sujuuu hidas valssi.
      50,stä parista tasan yksi osaa hitaan valssin,

    • Anonyymi

      " Hopeinen Kuu" Porukka on pihalla kuin lumiukko, "onko tää tango vai onko tää foksi" kiva katsoa tv-tansseissa sitä hämmenystä.

      • Anonyymi

        Tuo on totta !


    • Anonyymi

      Valitettavasti miehet ei erota hitaan- ja tavallisen valssin eroa.

      • Anonyymi

        Kyllä ne kuuluttaa, nyt tulee valssi tai hidas valssi. Ei se miehelle ole ongelma, mieshän vie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kuuluttaa, nyt tulee valssi tai hidas valssi. Ei se miehelle ole ongelma, mieshän vie.

        Tanssien jälkeen voi kyllä sitten käydä kylmät.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      335
      8461
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2531
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2308
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1935
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1512
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1351
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1327
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      177
      1290
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1290
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1187
    Aihe