MANDI LAMPI KUOLLUT

rip

385

851522

Vastaukset

• niin nuori ihminen,

voimia läheisille suuren surun keskelle.

• itku on suuri helpotus

Todella surullista varsinkin kun nuori ihminen lähtee elämänsä keväässä. Voimia omaisille.

• KTM66

..omaisille suuressa surussanne. Antakoon Jumala voimia kestää menetyksen tuskanne!!

• eltsu : (
        itku on suuri helpotus kirjoitti:

Todella surullista varsinkin kun nuori ihminen lähtee elämänsä keväässä. Voimia omaisille.

Otan osaa suruun.

Ja voimia läheiislle ja ystäville.

• Lessu

Oli järkyttävää lukea, että nuori ja ihastuttava tyttö on kuollut vasta elämänsä alussa. Uskon, että hänellä olisi ollut vielä paljon annettavaa meille kaikille näyttelijänä, laulajana jne. Otan osaa Mandin perheen ja ystävien suruun ja toivon heille kaikille voimia jaksaa surunsa keskellä.
        Enkelit valkeat taivaalta tuolta, pitäkää Mandista hyvää huolta.

• xxxxxxx

itsemurha valitettavaa osanottoni

• Läheisen myös menettänyt
        itku on suuri helpotus kirjoitti:

Toivon sydämestäni Sinulle, Mandin äidille ja veljelle sekä muille läheisille voimia kestää tämä raskas isku.

Itse menetin 21-vuotiaan pikkuveljeni hänen oman kätensä kautta. Siitä on jo aikaa ja tunnen vihdoin hyväksyneeni hänen ratkaisunsa.

Jos kyseessä oli itsemurha, voin sanoa, että ette te olisi asialle mitään voineet. Älkää syyttäkö itseänne.

Tällä palstalla on ikävä kyllä monien tunnevammaisten ikäviä kommentteja. Ammattinäyttelijänä omaat Jussi viisautta antaa heille anteeksi. Ei ole heidän vikansa, että heille on annettu niin vähän tuonne yläpäähän.

Toivottavasti tämä vanha intiaaniviisaus itsemurhista tuo edes vähän lohtua:
        Silloin on lähdettävä, kun esi-isät kutsuvat.

Lämmöllä yksi Jussin ihailija

• Nektar
        KTM66 kirjoitti:

..omaisille suuressa surussanne. Antakoon Jumala voimia kestää menetyksen tuskanne!!

Otan osaa suureen suruunne Mandin läheiset.

Mandi ehti saada jo aikaan paljon lyhyen elämänsä aikana. Hänen koulukiusaamista vastustava laulunsa soi nytkin mielessäni.

• Anu.1
        Nektar kirjoitti:

Otan osaa suureen suruunne Mandin läheiset.

Mandi ehti saada jo aikaan paljon lyhyen elämänsä aikana. Hänen koulukiusaamista vastustava laulunsa soi nytkin mielessäni.

Otan osaa suureen suruunne, lapsen kuolema on kovin kokemani asia.
        Suurin suru sanaton.

• ,.,,isoisä...

..kuoli sodassa 21v..,,revi siitä mediaa,.,...

• huu
        ,.,,isoisä... kirjoitti:

..kuoli sodassa 21v..,,revi siitä mediaa,.,...

olipa todella tyhmästi sanottu! sota on hieman eri asia ja tapa kuolla kuin tämä Mandin kuolema. kyllä se aina järkyttää jos nuori ihminen löydetään kuolleena. Hän oli lapsi tähti, jolla on sekä musiikillista että näyttelijän lahjoja.

• metallikukko
        huu kirjoitti:

olipa todella tyhmästi sanottu! sota on hieman eri asia ja tapa kuolla kuin tämä Mandin kuolema. kyllä se aina järkyttää jos nuori ihminen löydetään kuolleena. Hän oli lapsi tähti, jolla on sekä musiikillista että näyttelijän lahjoja.

Eräs tuttu likka kuoli kolmisen vuotta sitten ihan ykskaks.
        Oli lähtenyt töistä illalla ajelemaan kotiinsa ja kun ei ruvennut kuulumaan kotiin niin avomies lähti vastaan ja löysin tyttelin ojasta autonsa kanssa.
        Ojaanajo ei ollut aiheuttanut kuolemaa vaan joku sairaskohtaus tms.
        Tämä menehtynyt oli kuollessaan parikymppinen.

• hippokr
        huu kirjoitti:

lahjattomatko saavat kuolla väkivaltaisesti täysin unohdettuina maailmalta?
        niin, että lapsitähti joka tappaa itsensä on paljon arvokkaampi ja muistettavampi kuin sodassa henkensä menettänyt? näinkö todella on?

olen hyvin surullinen ja pettynyt, että ihmisiä arvotetaan heidän julkisuutensa takia.

• ISO MIES

MIHIN TÄMÄ MANDI KUOLI

• ISO MIES

MIKSI MANDI KUOLI

• Järkyttynyt

Mihin noin nuori ihminen voi kuolla äkillisesti?

• Räkä

Muistan lukeneeni Mandin haastattelun levynjulkaisun yhteydessä jossa hän sanoi syövänsä pääasiassa salaattia kouluruokana koska pelkää lihovansa. Kyse oli n.10v tytöstä.

• olen itse
        Räkä kirjoitti:

Muistan lukeneeni Mandin haastattelun levynjulkaisun yhteydessä jossa hän sanoi syövänsä pääasiassa salaattia kouluruokana koska pelkää lihovansa. Kyse oli n.10v tytöstä.

vaikka olen aikuinen jotenkin hurahtanut välillä kasviksiin, niin että ruokavalio oli huomaamatta
        jotain espanjalaista jäävuorisalaattia ja kahvia ja leipää. Toisten seurassa söin kunnon ruokaakin, mutta yksin ollessa en.
        Ajattelin, että säästän rahaa ja tingin ruoassa. Voi sentään olin lopuksi todella päästä hengestäni, vaikka en ollut varsinaisesti laiha, sillä leipähän turvottaa. En tajunnut tilannetta, ennenkuin terveys petti ja sitä korjaan vieläkin.

olen itse kirjoitti:

vaikka olen aikuinen jotenkin hurahtanut välillä kasviksiin, niin että ruokavalio oli huomaamatta
        jotain espanjalaista jäävuorisalaattia ja kahvia ja leipää. Toisten seurassa söin kunnon ruokaakin, mutta yksin ollessa en.
        Ajattelin, että säästän rahaa ja tingin ruoassa. Voi sentään olin lopuksi todella päästä hengestäni, vaikka en ollut varsinaisesti laiha, sillä leipähän turvottaa. En tajunnut tilannetta, ennenkuin terveys petti ja sitä korjaan vieläkin.

se ei taida mennä niin, että säästääkseen rahaa tinkivät ruoasta,
        vaan muista syistä, mikä on kasvava ja hälyttävä ongelma.
        tähän ko. tapaukseen tämä nyt ei tietenkään välttämättä liity mitenkään.

• minä vaan
        Räkä kirjoitti:

Mistäs tämä ko. ihminen nyt pitäisi tuntea. Suomessa ja maailmalla kuolee muitakin nuoria ihmisiä niin miksi juuri tämä ihminen on uutisoinnin arvoinen? Itse en ole koskaan kuullutkaan kyseisestä henkilöstä.

• Nitta77
        olen itse kirjoitti:

Järkytyin kun avasin tietokoneen ja luin että Mandi on kuollut oli niin yllättävä uutinen.
        voimia ja jaksamista kaikkille Mandin läheisille.
        Muistan kun joskus kuulin Mandin Biisin pyysit minut bailaamaan ja ajattelin että mun on pakko saada toi biisi kun se niin hyvä.

• TakkuTakiainen
        minä vaan kirjoitti:

Mistäs tämä ko. ihminen nyt pitäisi tuntea. Suomessa ja maailmalla kuolee muitakin nuoria ihmisiä niin miksi juuri tämä ihminen on uutisoinnin arvoinen? Itse en ole koskaan kuullutkaan kyseisestä henkilöstä.

Viihdelehdet valitsee uutis"kynnyxen" ylittävät uutiset vapaasti; uutispäivän muut aiheet vaikuttavat myös, tai niiden vähäisyys.

Kaikki kai muistavat, miten Microsoft pääsi kuin koiraveräjästä amerikan oikeudenkäynnissä ja lukuisat valtiot ilmaisivat paheksuntansa... ai niin, kukaan ei kai muista koska 9/11 oli seuraavana päivänä...

Viereiset uutiset vaikuttaa paljon.

• varjo50
        olen itse kirjoitti:

Kuoliko hän syömishäiriöön??

• mahdollisia syitä

sairaus, esim. aggressiivinen syöpä, munuaissyöpä esim. tai akuutti leukemia, sydänkohtaus, aivoinfarkti tms.

Onnettomuus, auto-onnettomuus tai muu tapaturma

Itsemurha, huumekuolema, väkivallan uhriksi joutuminen.

Lähinnä samantapaisia syitä kuin muillakin jotka eivät kuole "vanhuuteen".

• valitse linux
        TakkuTakiainen kirjoitti:

Viihdelehdet valitsee uutis"kynnyxen" ylittävät uutiset vapaasti; uutispäivän muut aiheet vaikuttavat myös, tai niiden vähäisyys.

Kaikki kai muistavat, miten Microsoft pääsi kuin koiraveräjästä amerikan oikeudenkäynnissä ja lukuisat valtiot ilmaisivat paheksuntansa... ai niin, kukaan ei kai muista koska 9/11 oli seuraavana päivänä...

Viereiset uutiset vaikuttaa paljon.

jos sua ei microsoft miellytä niin käytä linuxia äläkä valita. IE on maailman käytetyin nettiohjelma.

• öpöpöp
        minä vaan kirjoitti:

Se ettet sinä tiedä Mandia ei tarkoita sitä ettei kukaan muu tietäisi.

• Ihmettelijä!
        olen itse kirjoitti:

Mut seli seli! Mihkä se nyt kuoli? Ei kait se nyt mikää salaisuus oo!!!

• arska53
        minä vaan kirjoitti:

Jos sinulta sattuu lähimmäinen kupsahtamaan niin toivoisin että kirjoittaisit silloin että esim.lapseni nukkui pois,ja siihen vastaisi samanlainen kyynikko,että paskanko väliä sillä,enhän edes tuntenut sitä vai olisiko pitänyt!Kyllä mielestäni muihinkin vastaaviin tapauksiin voi ottaa osaa riippumatta onko kyseessä "julkinen" henkilö,monet suree itsekseen,miksi,no niistä nyt ei kirjoiteta mihinkään lehteen,mutta olen sata varma että jos joku samanlaisen tapauksen kokenut kirjottaisi esim tälle palstalle niin saisi samanlaista palautetta.En minäkään tuntenut häntä lähemmin,Jussin(isä) kanssa olin joskus satunnaisesti jutellut ja lähinnä hänen uraansa seurannut,ja tiedän että Jussi on herkkä taiteilija sielu,niin se tekee pahaa kun ajattelee miten tällainen kohtalo voi vaikuttaa häneen,voimme menettää paljon muutakin kuin yhden ihmisen.Mutta toivon että näin ei käy vaan ne positiiviset viesti tavoittaa Jussi ja saa tiedostamaan ettei ole yksin tunteittensa kanssa.

T:A.R

• Järkytyin myöskin

Paljon paljon voimia läheisille suuren surun keskelle..Ei voi käsittää kun nuor ihminen lähtee..Mietin minäkin mikä ihme voi olla syynä äkilliseen poismenoon.. =(

• ihmisen aika ole lähteä

vasta elämä edessä..Paljon voimia läheisille suuressa surussa..

• Äiti itsekin

että noin nuori ihminen kuolee.. ;( Jussille ja kaikille omaisille ja läheisille todella paljon voimia! Ei tälläistä voi järjellä selittää..

• vain tie...

...jolle jokainen vuorollaan astuu ja sen jälkeen näkee vain valkeat rannat ja niiden taa.

• Sari-Susanna

Hei,

osaanottoni Mandin kuoleman johdosta! Voimia koko perheelle sekä sukulaisille!
        Olen seurannut Mandin uraa "alku metreiltä" asti.
        Jos lapsemme 2001 syntt olisi ollut tyttö hän olisi saanut nimen Mandi!
        Vaikea uskoa, mutta kaikella on tarkoituksensa!?
        Jumala, auta meitä ymmärtämään...........

Yst.terv. Sari

• aijaa jaa
        Sari-Susanna kirjoitti:

Hei,

osaanottoni Mandin kuoleman johdosta! Voimia koko perheelle sekä sukulaisille!
        Olen seurannut Mandin uraa "alku metreiltä" asti.
        Jos lapsemme 2001 syntt olisi ollut tyttö hän olisi saanut nimen Mandi!
        Vaikea uskoa, mutta kaikella on tarkoituksensa!?
        Jumala, auta meitä ymmärtämään...........

Yst.terv. Sari

en edes tiennyt tälläsestä madista, mutta sä kuolet kanssa ja afrikassa kuolee joka sekuntti 3 ihmistä aidsiin, mietippäs sitä, joka sekuntti.

• Onkin
        aijaa jaa kirjoitti:

en edes tiennyt tälläsestä madista, mutta sä kuolet kanssa ja afrikassa kuolee joka sekuntti 3 ihmistä aidsiin, mietippäs sitä, joka sekuntti.

Kehitysmaa, ei ehkä voi verrata Suomeen. Ja mitä ihmettä se tähän edes liittyy.
        Nuori lahjakas ihminen on menehtynyt, toivomme Mandille rauhallista unta.
        Suru on vain kohdattava. Voimia läheisille. Järkytys on suuri.

isänsä menettänyt

• itä-euroopan maa
        Onkin kirjoitti:

isänsä menettänyt

Suomessa kuolee vuositten kaiken ikäisiä ihmisiä ja se kestää sekunnin niin henki lähtee. Esim. sä voit vaikka liukastua kadulla ja lyödä pääsi tai joku voi puukottaa sut kuten Helsingissä on tapana.

• jallu eno
        Onkin kirjoitti:

isänsä menettänyt

afrikka on maanosa, josta löytyy muutakin kuin kehitysmaita.

• TiuTiu81

kaikkee kauheta sitä lukeeki heti aamu tuimaan!
      Perheelle osanottoni, koittakaa kestää vaik ei valoa juuri tunnelin päässä nyt näykkään!

Terveisin: Perhe K&H

SYTYTÄN KYNTTILÄN ILLALLA KLO 20 MANDIN MUISTOLLE

• Jussin fani

Jaksamista elämänne pahimmalla hetkellä. Enkelit kulkevat kanssanne.

• pysähdyttävä

suru-uutinen. Voimia ja osanottoni Mandin perheelle ja kaikille läheisilleen surussanne!

• uutinen

olen aina ihaillut kaunista ja lahjakasta mandia, ei voi käsittää hänen poismenoaan..voimia läheisille!

• Söötti tyttö :(

• N&J......

Lämmin osanotto omaisille.Kyynel tuli väkisinkin silmään.

• Annne..

Ihan kamalaa lukea tästä näin aamutuimaan.. Kyllä kyyneleet lähtivät valumaan poskia pitkin.
      Voimia Mandin läheisille, erityisesti hänen vanhemmilleen ja veljelleen!
      Muistelen hyvällä niitä hetkiä jotka sain viettää Mandin ja Mitjan kanssa!

• TORTTE

Voimia myös sinulle, kun Mandin tunsit.
        Kaikille omaisille myös osanottoni ja voimia.
        Koko Suomi menetti lupaavan ja lahjakkaan ihmisen.

• Aikuinen_nainen_47

...että elämässä kaikella on tarkoituksensa, mutta kyllä taas kerran laittaa miettimään... Mikä tarkoitus voi olla sillä, että nuori, elämänsä alussa oleva ihminen otetaan pois. Ymmärrys ei riitä...;-(

Hiljainen ja lämmin osanottoni Mandin läheisille ja tuttaville jos sattuvat tätä ketjua lukemaan.

• ikuisesti nuori..ent.lapsi ...

Jos jokainen huolehtisi omista asioistaan ja eläisi omaa elämää olisi mandillakin paljon viellä koettavaa.
        Kuunteliko kukaan Mandia itseään mitä se halusi?
        OLla Vaan KEnties IKUISESTI NUORI?
        *Hei me eletään yhdessä sydämessä vaikka olisitkin kaukana*
        AnteeXi etten tiennyt, koska olin itsekkin hukassa*

• Tarulii

Surullista, tässä sitä miettii; MIKSI?
      Vain Taivaan Isä tietää sen!
      Sytytän kynttilän!
      Osanotto Omaisille Ystäville

• eräs äiti

Vaikka en häntä tuntenut, muutakuin lehtien yms. kautta, silti tuntuu pahalle. Koskaan ei tiedä mikä päivä on kenellekin valittu! Voimia perheelle ja ystäville. Puhukaa asioista, se vois helpottaa. Syvässä surussa mukana ollen viiden lapsen äiti
      Nyt olen vapaa
      ja mukana tuulen
      saan kulkea rajalla ajattomuuden.
      Olen kimallus tähden,
      olen pilven lento,
      olen kasteisen aamun pisara hento.
      En ole poissa
      vaan luoksenne saavun
      mukana jokaisen nousevan aamun.
      Ja jokaisen tummuvan illan myötä
      toivotan teille hyvää yötä.

Eino Leino

• Manna-Maija

Olipa kerrassaan surullinen ja ikävä uutinen....
      Minä olen tykännyt näyttelijä Jussi Lammesta ja muistan hänen tyttärensä hyvin myös, kun olen telkkarissa joskus nähnyt ja lehdissäkin.
      Se on ikävää kun nuorella ihmisellä, jolla on elämä vasta alussa, niin kuolee näin äkillisesti.
      Mutta kyllähän nuoriakin välillä menehtyy äkillisin sairaskohtauksiin myös.
      Se on omaisille erittäin raskasta, äkillinen ja arvaamaton läheisen poismeno ja varsinkin vielä nuoren ihmisen poismeno.
      Se on raskas päivä vanhemmille, kun joutuu oman lapsensa hautaamaan.

Toivotan Mandin vanhemmille ja läheisille voimia ja jaksamista, surunne on varmasti musertavan suuri ja pohjaton....Osaaottaen Manna-Maija

• jussin kaima

Ei elämä ole reilua,kevyet mullat Mandy.
      Ja Jussilta jussille, koeta jaksaa.

• oletko tyytyväinen??

Tänne 24.2. kirjoittanut tooodella rohkea nimetön ___> voi nyt kiemurrella kotonaan syyllisyydentuntonsa kanssa.

Kaikkea ei pitäisi kirjoittaa, mikä joillekin sydämettömille perversseille tuo itsetuntoa...!

• joku kirjoitti

jonnekin jotakin ja sen takia joku toinen kuoli. Aika kaukaa haettu.

• kirjoitti jonnekin

jotakin niin sen takia joku toinen kuoli?

• ????

mitä yrität sanoa??

• kahteen kertaan
        ???? kirjoitti:

mitä yrität sanoa??

kyllä sen varmaan huomasit.

• ufo-juttu

ellei sitten ole mandin oma näpytelmä? ei tollasia yhteensattumia voi olla.

• kiva tietää

missä tällänen viesti on mihin tossa viitataan
        nimetön____>

• niin on
        kiva tietää kirjoitti:

missä tällänen viesti on mihin tossa viitataan
        nimetön____>

Se on poistettu, mutta sen löytää lainattuna jostain toisesta viestistä samaisessa ketjussa.

• uutinen

Järkyttävää!

• ssstttt

Kun nuori kuolee äkillisesti, on se aina järkytys. Oma tytär on Mandin ikäinen, ja kyllä uutinen nosti kyyneleet silmiin. Nuoren ihmisen kuolema koskettaa aina, oli hän sitten julkkis tai "tavallinen".

Sukulaistyttö kuoli 20-vuotiaana aivoverenvuotoon. Valitti väsymystä, meni sängylle lepäämään eikä siitä enää noussut. Äkillinen sairaskohtaus ei katso ikää, eikä sitä voi aina edes ennakoida.

Voimia ja jaksamista perheelle. Ette ole surunne kanssa yksin.

• tonza

Ei ole kerrottu kuolinsyytä? Ei ainkaan vanhhuuttaan nukkunut pois. Luulisi syyn olevan aika selvä kun noin nuori menehtyy.

• lääkärkirja

Ei ne kaikki syövästä selviä vaikka hoidot onki kehittyneet.
        Jos se ois ollu sairauskohtaus, niin silloin olis uutisoitu että kuoli äkillisesti sairauskohtaukseen.

• useita
        lääkärkirja kirjoitti:

Jos se ois ollu sairauskohtaus, niin silloin olis uutisoitu että kuoli äkillisesti sairauskohtaukseen.

äkillisiä sairauksia jotka vievät äkkiä lapsen ja nuoren. Mitään ei ole tehtävissä. Saattaa tulla varmempaa tietoa esim isältään, kun alkushokista selviää. Viime aikoina on menehtynyt monen näyttelijän lapsi ennenaikojaan mm onnettomuuksissa. Kai Lehtisen, Kristiina Elstelän ja nyt Jussi Lammen. Toivottavasti kollegat tukeavat toisiaan ja varmaan niin tekevätkin. Voimia tarvitaan.

• emma

Kyllä nuoriakin menehtyy sairauskohtauksiin.Tuttavani 15-vuotias tytär menehtyi vajaa kaksi vuotta sitten äkilliseen aivoverenvuotoon.Ei mitään oireita aikaisemmin.Voimia Mandin perheelle suuressa surussanne."On vain hiljaisuus ja suru sanaton."

• uutisoitu
        lääkärkirja kirjoitti:

muissa paitsi iltalehdissä juuri niin.

• regrge
        useita kirjoitti:

äkillisiä sairauksia jotka vievät äkkiä lapsen ja nuoren. Mitään ei ole tehtävissä. Saattaa tulla varmempaa tietoa esim isältään, kun alkushokista selviää. Viime aikoina on menehtynyt monen näyttelijän lapsi ennenaikojaan mm onnettomuuksissa. Kai Lehtisen, Kristiina Elstelän ja nyt Jussi Lammen. Toivottavasti kollegat tukeavat toisiaan ja varmaan niin tekevätkin. Voimia tarvitaan.

Jos on niin miksi sil eri sukunimi?

• ----
        regrge kirjoitti:

---

• 7+7-14
        regrge kirjoitti:

hirveetä...

• Nimetön

sitä itsekin ihmettelen sitä kuolinsyytä mutta voimia jussille

• samin äiti

kyllä nuori voi kuolla luonnollisesti! oma SAMIpoikani oli kuolleena sängyssä 26.3 2007 kun aamulla herätettiin! kuolinsyy:suurikokoiseta sydämestä johtunut äkillinen rytmihäiriö. mitään oireita ei ollut aikasemmin. voimia jussille ja perheelle suuressa surussa

• Lampin kaveri
        regrge kirjoitti:

Metsäteknikko Ahti Lampi oli Jussin isä.
        Äiti kirjastonhoitaja Raili Lampi.

Ja syntymäpaikka Lappajärvi

P.S.
        Opetelkaa hyvät ihmiset nimien taivutukset:
        Lampi ei suinkaan sukunimenä taivu Lammen tai Lammin tms.
        Esim. Lampin kaverit kävivät myös lammen jäällä usein luistelemassa.

• -> Lammen, Lammin
        Lampin kaveri kirjoitti:

P.S.

Taidat hyvä ihminen olla väärässä?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/sukunim.html
        "Lampi : Lammen : Lampea tai Lammin : Lampia"

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html
        Sukunimille:
        "Jos nimi on käytössä myös yleisnimenä, taivutus on sen mukainen."
        "Muutoin i-loppuiset nimet taipuvat mallin lasi : lasin mukaan eli i ei muutu e:ksi."

Etunimille:
        "Suomenkielisiä etunimiä taivutetaan usein toisin kuin yleisnimiä, lähinnä siksi, että mielleyhtymä vastaavaan yleisnimeen koettaisiin liian häiritseväksi. Ehkäpä kuvaavin esimerkki on Veli : Velin. Jos sitä taivutettaisiin kuten yleisnimeä veli : veljen, voisi puheessa (ja joskus kirjoituksessakin) syntyä todellisia väärinkäsityksiä."

• tuttu lampi
        Lampin kaveri kirjoitti:

P.S.

p.s. luistelu on mukavaa.

• Tietotoimisto PPP

mutta omaisten kunnioituksesta en sitä tässä aio kertoa.

• sarvivuori
        -> Lammen, Lammin kirjoitti:

Sukunimille:
        "Muutoin i-loppuiset nimet taipuvat mallin lasi : lasin mukaan eli i ei muutu e:ksi."

Etunimille:
        "Suomenkielisiä etunimiä taivutetaan usein toisin kuin yleisnimiä, lähinnä siksi, että mielleyhtymä vastaavaan yleisnimeen koettaisiin liian häiritseväksi. Ehkäpä kuvaavin esimerkki on Veli : Velin. Jos sitä taivutettaisiin kuten yleisnimeä veli : veljen, voisi puheessa (ja joskus kirjoituksessakin) syntyä todellisia väärinkäsityksiä."

Vaikka tämä onkin tällä hetkellä täysin toisarvoista, niin Jussin kotiseudulla Lappajärvellä on sukunimi taivutettu iät ja ajat Lampin. Ihan sama, mitä kielitoimistot, sun muut sanovat. Jussin Ahti-isä ja Matti-veli olivat 70-luvulla huippusuositun Halkosaaren tanssilavan vastuunkantajia. Paikka tunnettiin myös Tulivuori-rockin pitopaikkana.
        Mutta ennen kaikkea sydämen pohjasta tulevat surunvalittelut Jussille ja muille lähiomaisille suuren surun keskelle. Voimia teille ja toivottavasti mistään oikeasti tietämättömät spekuloijat ymmärtävät hävetä!

• Kai-Kille
        sarvivuori kirjoitti:

Vaikka tämä onkin tällä hetkellä täysin toisarvoista, niin Jussin kotiseudulla Lappajärvellä on sukunimi taivutettu iät ja ajat Lampin. Ihan sama, mitä kielitoimistot, sun muut sanovat. Jussin Ahti-isä ja Matti-veli olivat 70-luvulla huippusuositun Halkosaaren tanssilavan vastuunkantajia. Paikka tunnettiin myös Tulivuori-rockin pitopaikkana.
        Mutta ennen kaikkea sydämen pohjasta tulevat surunvalittelut Jussille ja muille lähiomaisille suuren surun keskelle. Voimia teille ja toivottavasti mistään oikeasti tietämättömät spekuloijat ymmärtävät hävetä!

Ahtille vai Ahdille ja koko omaisjoukolle lämmin osanotto.
        Ei tuttuja, mutta miten siellä päin taippuu Ahtin-Ahdin nimi?

• Jussin sukua
        Lampin kaveri kirjoitti:

P.S.

Lampi, Lumme Aallotar oli Jussin täti muistini mukaan. Mites kielitieteilijät taivuttelevat?

Lappajärvellä on puhuttu aina oikeaa suomen kieltä eikä välitetty korpeloista ja muista pelleistä.

LammenLumpeenAallottarella oli Aallotar -niminen paatti. Ja kaikki yhteenkirjoitettuna, että saadaan mahdollisimman vesitetty versio :)

• Fakta ja fakta...
        Jussin sukua kirjoitti:

Lampi, Lumme Aallotar oli Jussin täti muistini mukaan. Mites kielitieteilijät taivuttelevat?

Lappajärvellä on puhuttu aina oikeaa suomen kieltä eikä välitetty korpeloista ja muista pelleistä.

LammenLumpeenAallottarella oli Aallotar -niminen paatti. Ja kaikki yhteenkirjoitettuna, että saadaan mahdollisimman vesitetty versio :)

Kylläpä olet tyhmä ja turhautunut ja haluat saastuttaa nuorena kuolleen ihmisen viimeisetkin hyvät muistot.

Ota lääkkeesi ja poistu näiltä pyhiltä sivuilta. Sinä törkymöykky idiootti.

• marmorikivi
        -> Lammen, Lammin kirjoitti:

Sukunimille:

Etunimille:

Kauhavan vallesmanni

• -> Isotalon
        marmorikivi kirjoitti:

Kauhavan vallesmanni

Tuolta aikaisemmasta linkistä ainakin löytyi tällaista ohjeistusta:

"Adjektiivialkuisten sukunimien yleiskielinen käyttö eroaa vastaavanlaisten paikannimien ja varsin monien yhdyssana-appellatiivien käytöstä siinä, että sukunimien osana adjektiivi jää taipumatta jälkiosan taipuessa. Esimerkiksi sopivat nimet
        Hyvämäki : Hyvämäen : Hyvämäelle
        Isoniemi : Isoniemen : Isoniemelle
        Uusitupa : Uusituvan : Uusituvalle
        Vanha-Perttula : Vanha-Perttulan : Vanha-Perttulalle.
        Monet tämäntyyppiset sukunimet perustuvat talonnimeen ja ovat sen vuoksi paikallisessa käytössä säilyttäneet alkuosan mukautumisen. Mistään virheestä ei siis ole yleiskielenkään kannalta kyse, jos sanomalehdessä kerrotaan ”Seppo Uuden-Oukarin lyöjäkuninkuudesta”."

Eli kai se oikein olisi kirjoittaa Isotalon.

• Utelias Ulla
        samin äiti kirjoitti:

kyllä nuori voi kuolla luonnollisesti! oma SAMIpoikani oli kuolleena sängyssä 26.3 2007 kun aamulla herätettiin! kuolinsyy:suurikokoiseta sydämestä johtunut äkillinen rytmihäiriö. mitään oireita ei ollut aikasemmin. voimia jussille ja perheelle suuressa surussa

Nuori voi toki kuolla luonnollisesti, mutta miksi sitä ei sitten tässä tapauksessa uutisoida?
        Olisi parempi kertoa heti, ettei tule turhia spekulointeja.

• tytttö.-

Mandin kuolin syy on kuulema ollut se että hän olisi hirttänyt itsensä jonkun kauppakeskuksen vessaan.. tiedä sitä sitten onko totta vai juoru.

• oli kuolinsyy

Tappoi itsensä julkisissa tiloissa, ettei perheenjäsenten olisi tarvinnut löytää hänen ruumistaan. Harkitsi tekoa pitkään. Ei riitä minulta sympatioita Mandille. Joka noin tekee, on maailman itsekkäin ihminen! T. 2 läheistään ilman avunpyyntöjä, mahdollisuutta auttaa itsemurhan kautta menettänyt

• Ikävää mutta oma asia
        oli kuolinsyy kirjoitti:

Tappoi itsensä julkisissa tiloissa, ettei perheenjäsenten olisi tarvinnut löytää hänen ruumistaan. Harkitsi tekoa pitkään. Ei riitä minulta sympatioita Mandille. Joka noin tekee, on maailman itsekkäin ihminen! T. 2 läheistään ilman avunpyyntöjä, mahdollisuutta auttaa itsemurhan kautta menettänyt

Jokaisella on oikeus päättää elämästään, myös päättää se, vaikka tietää päätöksen tuottavan tuskaa muille.

• ..........

elämä on kovaa koskaan ei tiedä onko aikaa paljon vai vähän...jokaisen on lähettävä joskus,eikä se ikää kato.

• humanist

ihmistä nälän ja aliravitsemuksen seurauksena.
      mutta niistä ei yleensä revitä otsikoita,koska ne ei ole julkkisten lapsia, eikä valkoihoisiakaan.

sytytetään kaikki tänään kynttilä kaikille!
      OK?

• Niin turhaa

• loistaakaan

• ...

"..ihmistä nälän ja aliravitsemuksen seurauksena.
        mutta niistä ei yleensä revitä otsikoita,koska ne ei ole julkkisten lapsia, eikä valkoihoisiakaan."

Ei taida niiden valtioiden johtajat tehdä asialle mitään, ettei niin käy. Miksei maailma kysy niiltä valtioilta asiasta jne...

Ei sellaista välinpitämättömyyttä saa olla. Muussa tapauksessa voi käyttää ehkäisyä, jos ei ole huolehtijoita.

:(

• XXL orig.

Kiitos hyvästä realismiin johdattavasta kommentistasi!

• realistisempi

En muuten sytytä.

Kyseessä on maapallon oma suojamekanismi pupujussimaisen paneskelun tuhojen ehkäisemiseksi. Sopisi siellä nälänhätäalueillakin vähän miettiä jälkikasvunmuodostusta, kun nyt jo ruoka on loppu. Ylikansoitus on vakava globaali uhka maapallolle.

• -----

ihmistä. Että älkää olko huolissanen. Sukupuutto ei uhkaa ko tapahtumista huolimatta uhkaa.

• syntymäpäivänään

Eli oli syntynyt 27. helmikuuta 1988.

• ei pidä

paikkaansa. Oli syntynyt 25. lokakuuta 1988. Että se tästä tiedosta.

• ....
        ei pidä kirjoitti:

paikkaansa. Oli syntynyt 25. lokakuuta 1988. Että se tästä tiedosta.

Joku sitten syöttää puppua Wikipediassa.

• syötäkään
        .... kirjoitti:

Joku sitten syöttää puppua Wikipediassa.

Vikipediassa lukee vain syntymävuosi, mutta ei päivämäärää, mutta siellä lukee kylläkin kuolinpäivä. Kannattaisi opetella lukemaan!

• mutta ylempänä
        syötäkään kirjoitti:

Vikipediassa lukee vain syntymävuosi, mutta ei päivämäärää, mutta siellä lukee kylläkin kuolinpäivä. Kannattaisi opetella lukemaan!

ketjussa irc gallerian linkki johtaa hänen omille sivuilleen, jossa faktaa

• wiki tietää

• Ilmeisesti...
        mutta ylempänä kirjoitti:

ketjussa irc gallerian linkki johtaa hänen omille sivuilleen, jossa faktaa

... koska linkki johtaa vain etusivulle.

• nyt jo ? Voi harmi, Mandi oli HYVÄ laulaja !

• Lilo...

Nuoria kuin vanhojakin kuolee joka päivä. Ei se ole elämäntavoista eikä iästä kiinni koska lähtö tulee, verisuonen katkeaminen päässä on aika tavallista varsinkin kun nuori yllätäen kuolee ja kukaan ei tiedä miten heikko kohta omissa aivoissa tikittää. Auto voi ajaa ylitsesi kun lähdet tänään ulos jne.

Tämä kannattaisi pitää mielessä kun elämää suunnittelee. Ajattelen tuttujani joilla rahat menevät asuntolainoihin tai jotka säästävät eläkerahastoon. Säästetään nyt ja eletään sitten joskus, siinä vai usein elämä jää elämättä. Kannatta elää nyt eikä säästellä, kuolema voi tulla meidän jokaisen kohdalle vaikka jo tänään.

• tapaus....

Mandin omaisille lämmin osanotto ja voimia suuressa surussanne.

Näin Mandi sinut usein pikkutyttönä kun kävelit pikkuveljesi rattaiden vierellä, kiinni pitäen, isä ja äiti mukana.

Levolle lasken luojani....

Titta.

• isoveljen

^

• julkisuuteen

jostain välikäden kautta tullu toikin uutinen kun noin epämäärästä. Eikä jussia varmaan edes tavoitettu. Ja paskalehdethän ilolla uutisoi ilman vanhempien suostumusta

• ...

Tässä sen näkee mitä epämääräinen tiedotus saa aikaiseksi: vihjailuja, väärinkäsityksiä ja lisää arvailuja
        Jos jollakin olisi faktatietoa antaa, tilanne saataisiin rauhoittumaan.

• asiassa
        ... kirjoitti:

Tässä sen näkee mitä epämääräinen tiedotus saa aikaiseksi: vihjailuja, väärinkäsityksiä ja lisää arvailuja

eiköhän sitä faktaa saada sitten kun jussi haluaa kertoa. Mikä oikeus jollain iltiksellä on laittaa tollasta tulos minkä joku on vuotanut. ei Mandi oo mikään poliitikko jonka elämä julkista

• l...l

Jos vaikka naapurisi kuolee niin kyllä voit siitä ihan vapaasti kylillä puhua, ei siihen mitään lupia tarvitse kysellä. Onhan tämä nyt ihmeellistä miten ihmiset suhtautuvat niinkin luonnolliseen asiaan kuin kuolema, ettei edes puhua saisi. Kuolema nyt on osa ihmisyyttä, hyvä että puhutaan. Länsimaisessa kulttuurissa tuo kuolema lakaistaan aina sivuun ja siltä sujetaan silmät, siytten kun se tulee lähipiiriin niin hämmästellään kuin olisi aivan luonnottomasta asiasta kyse.

• Pojokka..
        asiassa kirjoitti:

eiköhän sitä faktaa saada sitten kun jussi haluaa kertoa. Mikä oikeus jollain iltiksellä on laittaa tollasta tulos minkä joku on vuotanut. ei Mandi oo mikään poliitikko jonka elämä julkista

Eli asiasta ei saisi puhua. Sitten jos se tulisi kuukausien päästä julkisuuteen niin sinä täällä valittaisit, että miksi kukaan ei muistanut häntä eikä lehdet kirjoittaneet, oliko hän Iltiksen mielestä niin vähäarvoinen tms.

Kirjoitellaanhan lehdissä koko ajan missä kukakin kuollut ja miten. Kuolema on elämää, ei se pitäisi olla tabu josta vaietaan!

• puhut..
        l...l kirjoitti:

Jos vaikka naapurisi kuolee niin kyllä voit siitä ihan vapaasti kylillä puhua, ei siihen mitään lupia tarvitse kysellä. Onhan tämä nyt ihmeellistä miten ihmiset suhtautuvat niinkin luonnolliseen asiaan kuin kuolema, ettei edes puhua saisi. Kuolema nyt on osa ihmisyyttä, hyvä että puhutaan. Länsimaisessa kulttuurissa tuo kuolema lakaistaan aina sivuun ja siltä sujetaan silmät, siytten kun se tulee lähipiiriin niin hämmästellään kuin olisi aivan luonnottomasta asiasta kyse.

Juu, ei tarvita lupia. Eikä se asia miksikään enää kuolleen henkilön osalta muutu, puhuttiin kuolemasta tai ei.

Kummallista muuten, että vastasyntyneistä ja vihityistä ilmoitellaan lehdissä oikein kuvien ja runonväkerrysten kanssa, mutta kuolemasta ei saisi puhua! Miksei?? Miksi kuolema on niin tabu asia, vaikka se kuuluu ihan yhtä kiinteänä osana elämään kuin syntymäkin?

• .,.,
        puhut.. kirjoitti:

Juu, ei tarvita lupia. Eikä se asia miksikään enää kuolleen henkilön osalta muutu, puhuttiin kuolemasta tai ei.

Kummallista muuten, että vastasyntyneistä ja vihityistä ilmoitellaan lehdissä oikein kuvien ja runonväkerrysten kanssa, mutta kuolemasta ei saisi puhua! Miksei?? Miksi kuolema on niin tabu asia, vaikka se kuuluu ihan yhtä kiinteänä osana elämään kuin syntymäkin?

kuolemasta saa puhua, mutta ei meidän kaikkien tarvitse tietää syitä kuolemaan. Ei kastetuistakaan ilmoitella, miten syntynyt. Tai vihityistä, miten päätyivät avioliittoratkaisuun. Kyllä lehti ilmoittaa tasapuolisesti kuolleet, kuulutetut ja kastetut.

• peperi
        ... kirjoitti:

Olen samaa mieltä oleva kahden aikuisen tytön äitinä. Ihminen ei ole vaan utelias tällaisten kuolemien edessä, vaan ahdistunut koska ei tiedä mitä on käynyt. Toivoisin myös, että omaiset jossain vaiheessa kun jaksavat niin antaisivat nimen tälle kuolemalle. Olen omasta mielestäni kiitollinen, että tämä herättää ihmisissä surua muittenkin puolesta ja se auttaa meitä monta, ajattelemaan tämän elämän rajallisuutta. Kysymyshän ei ole ihmisestä onko hän lahjakas ym. Hän on Rakas omaisille ja myötätunto herää ihmisissä jotka voivat samastua toisen suruun. Toivon kuitenkin, että ne ihmiset jotka "herjaavat" niin jättäisivät tämän foorumin väliin. Voimia omaisille jotka ovat menettäneet lapsensa sen asian joka varmasti on surusta suurin.

• missä syy
        ... kirjoitti:

Käväisin Iltasanomien keskustelu palstalla, siellä ei ollut yhtä ainoaa herjaus tai jotain negatiivista Mandin kuolemasta. Herää kysymys miksi ei kirjoituksia valvota ja mauttomat tekstit jätetään pois.

• otso k
        puhut.. kirjoitti:

Syntymät ja vihkimiset ovat iloisia juhlia kaikille osapuolille, mutta kun joku yllättäen kuolee, on se äärimmäisen tuskallista hänen lähipiirilleen. On kohtuutonta vaatia, että heidän tulisi tässä tunnetilassaan kestää tämän päälle vielä se, että asiaa puidaan lehdistössä uteliaiden huvittamiseksi - ja sellaisten ihmisten toimesta, joille kuollut henkilö ei merkinnyt mitään.

Jos oma lapsesi, äitisi tai veljesi kuolisi (tai KUN he eräänä päivänä kuolevat, koska näinhän tulee väistämättä tapahtumaan), haluatko todella, että joku Iltalehden toimittaja alkaa esittää teorioitaan tai muka syvältä sydämestä tulevia suruvalitteluita asiasta, vaikka ei oikeasti välitä asiasta pätkääkään?

Totta, kuolema on aivan turhaan tabu yhteiskunnassamme. Mutta kullakin ihmisellä on oikeus poistaa tämä tabu ainoastaan silloin, kun kuolema koskettaa häntä henkilökohtaisesti. Muiden pahaa oloa täytyy kunnioittaa, omaansa saa käsitellä kuten haluaa.

Ymmärrät sanani varmaankin paremmin sinä ei-niin-kauniina päivänä, kun kohtaat kuoleman henkilökohtaisesti ensimmäistä kertaa. Odotas vaan...

• vastaa..
        otso k kirjoitti:

Syntymät ja vihkimiset ovat iloisia juhlia kaikille osapuolille, mutta kun joku yllättäen kuolee, on se äärimmäisen tuskallista hänen lähipiirilleen. On kohtuutonta vaatia, että heidän tulisi tässä tunnetilassaan kestää tämän päälle vielä se, että asiaa puidaan lehdistössä uteliaiden huvittamiseksi - ja sellaisten ihmisten toimesta, joille kuollut henkilö ei merkinnyt mitään.

Jos oma lapsesi, äitisi tai veljesi kuolisi (tai KUN he eräänä päivänä kuolevat, koska näinhän tulee väistämättä tapahtumaan), haluatko todella, että joku Iltalehden toimittaja alkaa esittää teorioitaan tai muka syvältä sydämestä tulevia suruvalitteluita asiasta, vaikka ei oikeasti välitä asiasta pätkääkään?

Totta, kuolema on aivan turhaan tabu yhteiskunnassamme. Mutta kullakin ihmisellä on oikeus poistaa tämä tabu ainoastaan silloin, kun kuolema koskettaa häntä henkilökohtaisesti. Muiden pahaa oloa täytyy kunnioittaa, omaansa saa käsitellä kuten haluaa.

Ymmärrät sanani varmaankin paremmin sinä ei-niin-kauniina päivänä, kun kohtaat kuoleman henkilökohtaisesti ensimmäistä kertaa. Odotas vaan...

Mistä sinä tiedät suruistani ja menetyksistäni??Voitko tekstini perusteella sanoa, etten ole ketään elämässäni menettänyt ja surrut? Aika yksioikoinen tulkinta! Turha tulla hurskastelemaan ja vannottelemaan sanomisiaan, kun ei sen enempää asiasta tiedä.

Ihmiset puhuvat kuolemasta aina, tuli se kenelle tahansa. Se on ihan luonnollista ihmiseläimelle! Lehdistöä en paikalle mitenkään huutelisi enkä sitä itse kaipaakaan.

Silti kuolemasta puhutaan: tuntemattoman, pitkään kuolleena olleen erakon kuolemaa räknätään työpaikoilla, samoin naapurin isännän nopeaa poistumista sydänkohtauksen takia puidaan lähikaupan kassalla tai läheisen menehtymistä rintasyöpään sukulaisten kesken. Kutakin tapausta omalla tavallaan ja joihinkin kuolemiin lehdistökin tarttuu.

En ole millään lailla tunkeutumassa kenenkään julkisuuden henkilön yksityiselämään tai esittämässä mitään teorioita kuolemantapauksista, koska en niistä sen enempää tiedä. Jokaiselle on suotava oma rauhansa surra silloin kun on sen aika, se on selvä. Mutta millä kieltää ihmisiä puhumasta asioista yleisellä tasolla?

• SYNTYNYT?

Tietääkö kukaan? hesas?

• tähti

Vanhemmille varmasti rankkaa, kun tytär kuolee noin nuorena ja äkisti.:( Osanottoni!

• Rauhassa!!!

ihmetyttää tää suomi24 palsta. aina kun joku ilmoittaa täällä jotakin, niin aina löytyy joltain jotain pahaa sanottavaa tai kommentoitavaa joka loukkaa. miksei ne ihmiset ylipäänsä voi pitää niitä ajatuksia ihan omassa päässää, eikä tahallisesti loukkaa muita!! suututtaa!!! tästäkin viestistä saan varmaan haukut niskaani. ilmoitin eilen koiranpentuni etsivän ystävää, ja jo jonkun ilkeän ihmisen piti kommentoida jotain typerää.

Sit tää mandi asia...ihmiset jotka pui nyt kuoleman syitä ainoastaan uteliaisuudesta ja siksi et kuka sattuis tietää parhaimman juorun, unohdatte ne jotka oikeasti välittää!!!

MUT TÄSSÄ MANDILLE OLI SYY KUOLEMAAN MIKÄ TAHANSA!!!!

Aina kun jotain häviää

aina jotain jäljelle jää

Aina kun tuntee ikävää

tietää, että omisti jotain tärkeää!!!

Se, joka uskoi, toivoi ja rakasti,

ei voi kadota iäksi

Se meni vain nukkumaan

ja se nousee vielä uutena aamuna uudestaan...

Vaikka ovi on mennyt hetkeksi kii

se aukeaa kerran rakkaudenavaimin

Ei toista kuolemalle voi menettää

rakkaus jää

• Oli..

Helsingissä 25.10.88, mutta asui Vantaalla..

• suruun

Ei ole mitään niin suurta surua kuin tämänkaltaisen lapsen menettäminen parhaassa iässä.

Voimia Jussille ja hänen läheisilleen!

Elämä on arvoituksellista..?

Lämpimin osanotto terveisin

Jussi; jolla tytär ja viisi poikaa

• söpöli,,,

Ymmärrystä "rakkaat" ihmiset!Täällä taas keksitään vaikka mitä ja spekuloidaan.Tämä on vakava ja surullinen asia,miettikää vähän ennen kun kirjoitatte.

• tavallaan

onko niin vaikeaa ymmärtää sitä.

• viesteistä!!!
        tavallaan kirjoitti:

onko niin vaikeaa ymmärtää sitä.

On vaikea ymmärtää kun pitää tahallisesti aina kommentoida jotakin toisia loukkaavaa!!! Jokainen saa surra tavallaan, mut jättäkööt ne tyhmät kommentit omaan tietoonne!!! Herätkää oikeasti!! Tuskin se helpottaa kenenkään surua kun oikein etsimällä etsitään huonoja asioita esiin. Oikeassa mä olin, et sain heti "nenilleni" kun pyysin et mandi sais levätä rauhassa...

• alskdjf

niin siis missä kohtaa tuossa muka tuli sairaskohtaus esille (linkissä)???

Kyllä se kuolinsyy oli se, mitä täällä on povailtu, sairaskohtauksiin viitataan aina suoraan.

• mitä jeesustelua

Joka päivä suomessa kuolee kymmeniä nuoria ja lapsia, eikä heidän kuolöemastaan lööppejä tehdä. Sairaudet, itsemurhat ja onnettomuudet niittää satoaan, silti kukaan ei kynttilöitä kirkonportaille kanna. Onko julkikksen suru ja lapsen menetys jotenkin suurempaa, kuin ns. tavallisen ihmisen menetys.

• kuolema silti

aina surullista, mutta silti kuoleman kohdatessa ihmisiä pitäisi pitää tasavertaisina.

• ei ole suurempaa

Surijakunta on laajempaa, koska on tunnetumpi ihminen. Kyllä useimmilla ihmisillä on sukulaisia ja ystäviä, jotka jäävät kaipaamaan ja vievät kynttilöitä onnettomuuspaikalle tai kirkoille. Ainakin meillä päin on kirkkomaalla hautakivi muualle haudattuja varten, jos haluaa muistaa jotain ihmistä kynttilällä.

Julkkiksen suru ei ole sen suurempaa, mutta totuus on, että julkkiksen "tuntee" useampi ja en ymmärrä miksi Mndia ei saisi surra? Koska hän oli julkkis, niin häntä ei pidä surra? Hän oli nuori nainen, joka kuoli äkillisesti ja se on ikävää! Voin kuvitella kuinka se koskettaa äitejä, joilla on saman ikäisiä lapsia.

Ei ole jeesustelua, jos haluaa näyttää tunteensa, mikä onkin Suomessa aika lailla kiellettyä, mutta toivottavasti jatkossa sallitumpaa!

• Mandia kohtaan
        kuolema silti kirjoitti:

aina surullista, mutta silti kuoleman kohdatessa ihmisiä pitäisi pitää tasavertaisina.

Että myös häntä saa surra?

• ------------------
        ei ole suurempaa kirjoitti:

Surijakunta on laajempaa, koska on tunnetumpi ihminen. Kyllä useimmilla ihmisillä on sukulaisia ja ystäviä, jotka jäävät kaipaamaan ja vievät kynttilöitä onnettomuuspaikalle tai kirkoille. Ainakin meillä päin on kirkkomaalla hautakivi muualle haudattuja varten, jos haluaa muistaa jotain ihmistä kynttilällä.

Julkkiksen suru ei ole sen suurempaa, mutta totuus on, että julkkiksen "tuntee" useampi ja en ymmärrä miksi Mndia ei saisi surra? Koska hän oli julkkis, niin häntä ei pidä surra? Hän oli nuori nainen, joka kuoli äkillisesti ja se on ikävää! Voin kuvitella kuinka se koskettaa äitejä, joilla on saman ikäisiä lapsia.

Ei ole jeesustelua, jos haluaa näyttää tunteensa, mikä onkin Suomessa aika lailla kiellettyä, mutta toivottavasti jatkossa sallitumpaa!

Ei se mitään jeesustelua mielestäni ole, jos ihmiset samaistuvat julkisuudesta tutun henkilön kuolemaan ja surevat sitä. Vaikea surra sellasia ihmisiä joita ei edes tunne/tiedä. (nämä sadat muut nuorena kuolleet, joita julkisesti ei surra). Jussi Lammen tytär on nyt kuollut ja mielestäni ei mikaan estä ottamasta osaa heidän suureen suruunsa kukin omalla tavallaan!

• H-H***
        ei ole suurempaa kirjoitti:

Mandi on tuttu julkisuudesta ja näyttelijä Jussi Lammen tytär, joten jossakin muodossa asia tulisi kuitenkin mediassa esille. Minuakin ihmetyttää miksei siitä saisi puhua?

Julkisuuden henkilöiden esiin tuoma suru saattaa jopa auttaa jotakuta availemaan omia tunne-elämän solmujaan. Suomalaiset patoavat liiaksi tunteita sisälleen, mistä tunnetusti seuraa ongelmia.

• fanit

Otamme syvästi osaa suruunne, kaikki jotka Mandin tuntivat. Aivan järkyttävä tapaus..Voimia.

• ihmetteliä
      • aiheuttaja

moni sen tietää kukaan ei sano ääneen ja mitä sitte?? elämä jatkuu...

• H-H***

Myös nuori ihminen voi kuolla syöpään, aivoverenvuotoon tai sydänpysähdykseen.

Vaikka linkissäsi onkin kyse tärkeästä asiasta,
        on viestisi tässä yhteydessä mauton. Johan lehtijutussakin jo todettiin että Mandi menehtyi äkilliseen sairaskohtaukseen.

Osanottoni Mandin läheisille.

• gghhhhggghh
        H-H*** kirjoitti:

on viestisi tässä yhteydessä mauton. Johan lehtijutussakin jo todettiin että Mandi menehtyi äkilliseen sairaskohtaukseen.

missä lehtijutussa niin sanottiin?

• ? ? ?
        H-H*** kirjoitti:

on jätetty "sairauskohtaukseen" pois.
        vahingossa vai tarkoituksella.
        http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1494540

• G.Orwell

On yleisesti tiedetty, että media harrastaa orwellilaista "new speakia" kuolinsyiden ilmoittamisen suhteen. Eritoten itsemurhien kohdalla tämä koettiin menneenä aikana tarpeelliseksi, koska kristillinen kulttuuri (jollainen Suomi ainakin oli ja monin osin on edelleen) pitää itsemurhaa syntinä.

En tiedä, mitä Mandille tapahtui. Sen tiedän, ettei orwellilaisuus (yllä määritellyssä muodossa) ole kadonnut Suomesta mihinkään.

Oleellinen kysymys kuuluu: jos oikeaa kuolinsyytä ei voi kertoa, eikö olisi parempi pitää turpansa kiinni koko asiasta. On parempi vaieta kuin valehdella!

• kertomatta jättäminen?

Miksi meille uteliaille pitäis sitä ees kertoa? se on kova paikka vanhemmille, ja toivon et me ei koskaan saada tietää oikeaa syytä!!

Mun tutun tuttu kuoli huumeden,lääkkeiden ja alkoholin aiheuttamaan sydänpysähdykseen ja omaiset kerto kaikille että flunssaan aiheuttamaan pöpöön...vaik kaikki ties totuuden ei me pidetty sen vanhempia valehtelijana. vuosia myöhemmin he ovat pystyneet puhua vasta asiasta niin kuin ne oli. Et sellasta...

• Tukis***
        kertomatta jättäminen? kirjoitti:

Miksi meille uteliaille pitäis sitä ees kertoa? se on kova paikka vanhemmille, ja toivon et me ei koskaan saada tietää oikeaa syytä!!

Mun tutun tuttu kuoli huumeden,lääkkeiden ja alkoholin aiheuttamaan sydänpysähdykseen ja omaiset kerto kaikille että flunssaan aiheuttamaan pöpöön...vaik kaikki ties totuuden ei me pidetty sen vanhempia valehtelijana. vuosia myöhemmin he ovat pystyneet puhua vasta asiasta niin kuin ne oli. Et sellasta...

Niin. Mitä sillä kuolinsyyllä on ulkopuolisille merkitystä? Omaisten menetyksen tuska on taatusti valtava, oli syy mikä tahansa. Annetaan heidän surra rauhassa.

• Toverit hyvät
        Tukis*** kirjoitti:

Niin. Mitä sillä kuolinsyyllä on ulkopuolisille merkitystä? Omaisten menetyksen tuska on taatusti valtava, oli syy mikä tahansa. Annetaan heidän surra rauhassa.

Jos näin on, tulee sanoa, että kuoli, eikä kuoli, koska ... [valhe].

Se mikä omaisille on sallittua, ei ole medialle sallittua. Heillä on journalistisen etiikan asettama velvollisuus pysyä totuudessa.

• niina73

järkkyä kuin nuin nuoren elämä loppuup!
      kowasti woimia omaisille!!!

• osanottoni..

omaisille ja perheelle. Kyllä tällainen saa sanattomaksi.

• MANDIN MUISTOA KUNNIOITTAEN

Olisi kyllä saada varmistus, että mitä on tarkemmin tapahtunut?

• Äiti myös..

Mandin äiti ja isä voimia teille suuressa surussanne. Suurin suru maanpäällä on oman lapsen menettäminen.

Nuori ihminen voi menehtyä äkillisesti mm. Sydänlihastulehduksen seurauksena tulevaan kuolettavaan rytmihäiriöön.

• kolmen oman

lapsen menettäminen on vielä suurempi suru.

• gdgdgdg
        kolmen oman kirjoitti:

lapsen menettäminen on vielä suurempi suru.

Oma suru on varmasti aina se suurin...

• Haluan välittää osanottoni Jussille/perheelle tyttäresi pois menon johdosta.En tiedä olosuhteita miksi näin kävi,mutta ei ole mitään niin turhaa kun menettää lapsensa jolla olisi vielä paljon annettavaa ja joka on sinulle Jussi ollut hyvin rakas ja läheinen.Itselläni on 4:jä lasta joista kaksi jo aikuisia ja omillaan mutta 2:si vielä kymmenen vuoden molemmin puolin,ja siksi tällainen pysähdyttää aina ajatteleman,miten käytän oman aikani lasteni kanssa,miten voisin suojella heitä tältä kovalta maailmalta ja kumminkin tiedostan että siihen on hyvin vähän mahdollisuutta,elämä antaa ja elämä ottaa.Mutta elämä myös jatkuu,siksi toivon sinulle Jussi kestämistä.Jatka taiteellisella urallasi johon ohjasit myös tyttäresi,uskon että hän myös haluaisi niin olevan.Meitä on monta jotka haluavat nähdä sinut estradeilla.

Osanottoni:Ari Reinikainen
      Kirkkonummi

• ´´´´´´´´´´
    • Mitä tapahtui?

Noin nuori vielä...

• minä...

Mistäs tämä kyseinen ihminen nyt pitäisi tuntea? Suomessa ja maailmalla kuolee muitakin nuoria ihmisiä niin miksi juuri tämä ihminen on uutisoinnin arvoinen?

Itse en ole koskaan kuullutkaan kyseisestä henkilöstä. Ilmeisesti kyseessä on joku tenavatähti, joka oli puoli vuotta julkisuudessa...

• outoa kun

joltain kuolee kaikki kolme lasta ja siihen ei oteta osaa.

• kolme lastaan
        outoa kun kirjoitti:

ei tarvitse myötätuntoa. Hän suree nyt vain omaa kohtaloaan, kun joutuu vankilaan.

• näin...

miksei media oo kirjoitellut ky. henkilöstä aikaisemmin, koska hänessä ei ole ollut kirjoittelemisen aihetta.

Mutta kyllä nyt kirjoitellaan kauniisti kun henkilö on kuollut!! Mitä hyötyä siitä enään on!!

siksi koska jotkut ovat kiinostuneita kuulemaan toinen toistaan parempia juoruja, eivät oikeasti välittääkseen.

Humoristinen ystäväni sanoi että hän ei ainkaan kuollessaan halua hautajaisia, kaikki sukulaiset tulevat sinne vai uteliaisuudesta ja syömään vatsansa täyteen ilmaista ruokaa ja ylistämään kuinka hieno ja hyvä ihminen hän oli vaikka kukaan ei ees tunne häntä eikä pitele pahemmin yhteyttä...

• isästä
        kolme lastaan kirjoitti:

ei tarvitse myötätuntoa. Hän suree nyt vain omaa kohtaloaan, kun joutuu vankilaan.

tuntuu, häntä kai ei lasketa miksikään?

• kulttuuria seuraavat tuntevat

Mandi Lampi oli 19 vuoden iästään huolimatta kokenut esiintyjä. Viime aikoina esimiesharjoittelijana työskennellyt Lampi ennätti näytellä muun muassa Uudessa Iloisessa Teatterissa.

UIT:n lavalla Lampi nähtiin ensimmäisen kerran kymmenvuotiaana, ja soololevyn lahjakas tyttö julkaisi vain yhdeksän vanhana.

Vuonna 1998 julkaistu Pieni maailma -levy toi Mandi Lammelle runsaasti ihailijoita, mutta keikkailu säilyi harrastuksena harrastusten joukossa. Avoin, hyväkäytöksinen ja kaunis Mandi oli samaan aikaan kiinnostunut myös muun muassa hevosista.

Mandi muistetaan myös Miks kaikki kiusaa -musiikkivideostaan, jonka hän teki osana koulukiusaamisen vähentämiskampanjaa. Hänen Pieni maailma -levylleen biisejä tekivät Aikakoneen Maki, Alex ja Vera sekä Alexin vaimo Marja.

Uudessa Iloisessa Teatterissa Mandi Lampi debytoi 1999, ja hänet nähtiin UIT:n lavalla myös paria vuotta myöhemmin. Välillä eläinrakas nuori taiteilija keskittyi pelkkään koulunkäyntiin.

Näyttämöllä Mandi Lampi nähtiin jälleen 2004, jolloin hän esiintyi Turun Linnateatterin Älä soita äidille -näytelmässä. Eeva-Kaarina Kolsin kirjoittama tarina kertoo isän ja tyttären välisen suhteen muutoksesta, kun tytär alkaa osoittaa itsenäistymisen merkkejä. Näytelmässä Mandin vastanäyttelijä nähtiin hänen isänsä, näyttelijä Jussi Lampi.

Mandin ja isän suhde oli lämmin, vaikka Mandi ja tämän vuotta vanhempi veli jäivät asumaan vanhempiensa avioeron jälkeen äitinsä luo.

- On meillä ollut tilanteita, että olen sanonut, iskä hei, en ole enää kymmenvuotias. Olen silti enemmän kiinni vanhemmissa kuin näytelmän tyttö, Mandi Lampi kertoi IS:lle vuoden 2003 lopussa.

• tällaisen ihmisen
        outoa kun kirjoitti:

jolta on kuollut kolme lasta, niin otan kyllä osaa, niinkuin varmasti moni muukin.
        Älä väärentele asioita!

• myrskä

Otan osaa perheen suureen suruun.
      Olen sanaton :(

• mammamariina

Nuoren kuolema on paha ja vaikea ja yllättäen tuleva todellakin ihan kaameaa.
      Oman lapsen kuolemaa ei voi koskaan hyvääksyä se on niin luonnonvastaista .
      Mikähän hänelle nuorelle 19 vuotiaalle tuli
      En kyllä tunne koko Mandia näyttelijänä enkä esiintyjänä vain kerran lehdessä ollut isänsä haastattelussa ja kuvassa mukana,siinä nähnyt sen vain .
      Yllättävän rankkaa on varmsti nyt vanhemmilla ja toivon että saavat tukea paljon ja varsinkin sellaisilta joilla on samoja kokemuksia voivat ehkä jotenki auttaa miten siitä eteenpäin pääsee
      elämässä taas
      Lämmin osanotto ja vahvuutta jaksaa tässä surussa tänään ja huomiseen ja jälleen eteenpäin .
      Päivä kerrallaan ,vaikka unohdu ei tytär milloinkaan jää sydämeen särö ikuinen ja ne hyvät muistot antaa muistoissa voimaa edelleen .
      Jaksa tänään tämäkin päivä.

• tämä!!

Oot kyllätynyt kaikkeen, etkä jaksa kauempaa
      siksi uneen ikuiseen tahtoisit nukahtaa.

Mut sä olet liian nuori nukkumaan
      Et saa vielä luovuttaa
      sillä tuhannet laulut on laulamatta
      ja paljon on matkaa
      Liian nuori nukkumaan
      Et saa vielä luovuttaa
      Tuhannet naurut on nauramatta
      Koita jaksaa

• kgsdsio

Nuoren kuolema tuntuu aina niin epäoikeuden mukaiselta.
      Voimia omaisille.

• Apassi73

Todella paljon voimia vanhemmille ja syvä osaanottoni

• Ei ollut lapsemme tänne luotu,
      maailman virtojen vietäviin,
      vain taivaan lainaksi meille suotu,
      ja siksi muuttikin taivaisiin.

Kuolema koskettaa aina, varsinkin jos kyseessä on vasta elämäänsä aloittava nuori.
      En voi kuvitellakkaan vanhempien ja sukulaisten tuskaa.
      Muistot jotka jää sydämeen, lohduttavat, mutta menee aikaa ennenkuin pystyy katkeroitumatta niitä muistelemaan.

''omaisensa hiljattain ja äkillisesti menettänyt''
      -Mariia-

• Voimia perheelle!

Oli järkytys lukea Mandin poismenosta ja voin vain kuvitella läheisten suurta surua. Syvimmät osanottoni. Itsekin olin teininä koulukiusattu ja olin iloinen siitä, että Mandi Lampi kampanjoi koulukiusaamista vastaan. Kiusaaminen ON vakava asia ja vaikuttaa uhriin syvästi. Opettakaa lapsillenne suvaitsevaisuutta.

• E.V.V.K.

C'est la vie

• e.t.u

Kuitenkin sen verran, että jaksoit tuon viestin laittaa. kiinnosti sen verran. ähäkutti

• joku roti

Sen verran kuitenkin taitaa kiinnostaa että vaivaudut kommentoimaan. Toivottavasti nihilismisi tuottaa sinulle vastaisuudessa paljon onnea ja iloa ja kun sinusta joskus aika jättää, lupaamme me kaikki suhtautua sinun poismenoosi yhtä suurella välinpitämättömyydellä.

...eli vaikka ei kiinnostaisikaan, niin voi sen verran osoittaa kunnioitusta että pitää suunsa kiinni.

• taas osoitus

kuten tämäkin keskustelu osoittaa.

siltä todella ala-arvoista iltapäivälehdiltä "mässäillä" ko. uutisella, vaikka kyseessä onkin julkkiksen lapsi.

kenen arkipäivää tuo uutinen nyt sinne tänne heilauttaa. Paitsi niiden jotka hänet tunsi, tietysti.

• täytyisi,,

kunnioittaa,tytön vanhempia/lähimmäisiä ja ajatella mitä kirjoittaa eiköhän tapauksessa ole kestettävää ilman pahansuopaisuuttakin,viestit jotka herjaavat pitäisi poistaa ehdottomasti valvooko tätä palstaa kukaan?

• samaa mieltä

mutta täähän on keskustelupalsta eikä mikään omaisille lähetettävä adressi. Kyllä se on vapaaehtoista jos omaiset tulevat tänne lukemaan näitä. Vastaavassa tilanteessa minua ei ainakaan kiinnostaisi pätkääkään mitä jotkut kansalaiset puhuvat tai ajattelevat kuolleesta omaisestani. Kyllä suru menee kaiken yläpuolelle.

Kuolema on pelottava asia ja toisilla on vain vähän omituinen lähestymistapa asiaan. Tuntuu ehkä pelottavalta ajatella kuolemaa saati että siitä pitäisi empaattisesti osata keskustella.

Itse en ole koskaan kuullutkaan tytöstä mutta isänsä kuuluu lempinäyttelijöihin ja lähetänkin hiljaisen osanottoni hänelle ja koko perheelle. Itselläni on noin saman ikänen lapsi ja olen olen useasti miettinyt miten raskasta elämä voisi olla, jos hänet kuolemalle menettäisin.

Nämä suutaan pieksevät "surijat" eivät ehkä ole menettäneet vielä yhtään läheistään tai sitten heillä on jäänyt oma surutyö tekemättä. Joku päivä se suru heidätkin yllättää.

• mutta,
        samaa mieltä kirjoitti:

mutta täähän on keskustelupalsta eikä mikään omaisille lähetettävä adressi. Kyllä se on vapaaehtoista jos omaiset tulevat tänne lukemaan näitä. Vastaavassa tilanteessa minua ei ainakaan kiinnostaisi pätkääkään mitä jotkut kansalaiset puhuvat tai ajattelevat kuolleesta omaisestani. Kyllä suru menee kaiken yläpuolelle.

Kuolema on pelottava asia ja toisilla on vain vähän omituinen lähestymistapa asiaan. Tuntuu ehkä pelottavalta ajatella kuolemaa saati että siitä pitäisi empaattisesti osata keskustella.

Itse en ole koskaan kuullutkaan tytöstä mutta isänsä kuuluu lempinäyttelijöihin ja lähetänkin hiljaisen osanottoni hänelle ja koko perheelle. Itselläni on noin saman ikänen lapsi ja olen olen useasti miettinyt miten raskasta elämä voisi olla, jos hänet kuolemalle menettäisin.

Nämä suutaan pieksevät "surijat" eivät ehkä ole menettäneet vielä yhtään läheistään tai sitten heillä on jäänyt oma surutyö tekemättä. Joku päivä se suru heidätkin yllättää.

järjen käyttö sallittu,jos ei omaiset lue saattaa joku tuttava/muuten läheinen lukea!On kyllä ihmisillä outo tapa käsitellä kuolemaa,mihin on maailma menossa:(

• nyt vaan on
        mutta, kirjoitti:

järjen käyttö sallittu,jos ei omaiset lue saattaa joku tuttava/muuten läheinen lukea!On kyllä ihmisillä outo tapa käsitellä kuolemaa,mihin on maailma menossa:(

kylmä totuus, että näitä ihmisiä on olemassa ja tulee aina olemaankin. Parasta olisi vain olla reagoimatta heidän juttuihinsa, sillä sehän on kuin vastaus heidän rukouksiinsa, että joku heidän jupinoihinsa on takertunut. Avun tarpeessa ressukat ovat ja ehkäpä kaipaisivat keskustelua omasta näkökannastaan mutta kukapa jaksaa!!??

• ---------

"viestit jotka herjaavat pitäisi poistaa ehdottomasti valvooko tätä palstaa kukaan?"

Tästä ketjusta on poistettu useita kymmeniä viestejä.

Toivotan omaisille voimaa ja jaksamista, mutta tiedän omasta kokemuksesta, että sanat ovat niin tyhjiä. Siltikin, aurinko nousee myös tulevina päivinä. Kaikesta huolimatta.

• peperi

Eikö tosiaan kukaan valvo tätä foorumia, etteivät kaikki hörhöt pääse laittamaan tänne mitä mielettömämpiä tekstejä. Tosin nekin jotka näin tekevät voivat olla onnettomia ja esittää asian toisella tavalla...mutta silti??

• Reflektio on jees!

Mitä jos ei kestä ilman pahasuopuutta eli olematta pahansuopa? Saako silloin olla pahansuopa? Voitko reflektoida asiaa moraalifilosofian tasolla?

• pitääkin,
        --------- kirjoitti:

"viestit jotka herjaavat pitäisi poistaa ehdottomasti valvooko tätä palstaa kukaan?"

Tästä ketjusta on poistettu useita kymmeniä viestejä.

Toivotan omaisille voimaa ja jaksamista, mutta tiedän omasta kokemuksesta, että sanat ovat niin tyhjiä. Siltikin, aurinko nousee myös tulevina päivinä. Kaikesta huolimatta.

poistaa!

• myötäeläen

"tällaista on olla julkkiksen lapsi ja hiipuva lapsitähti"

Tästä keskusteluketjusta voitte lukea, millaista on olla julkkiksen lapsi. Järjenköyhät ihmiset kirjoittelevat törkeyksiä julkkiksen kuolleesta tyttärestä.
      Kuolemasta voi keskustella fiksustikin.

Omaisille tukea ja myötätuntoa.

• ihmisten tyhmyys

Suomessa kuolee päivittäin noin 130 ihmistä, kohta mandin jälkeen kupsahtanut jo viitisen sataa meitä suomalaisia!! Äkkiä jokaiselle itkuvalitusketju auki! Joukossa on varmasti kymmeniä nuoria ihmisiä!

Voi hellanlettas, JÄRKI KÄTEEN!

• pitäisi keskustella

vain sinua kiinnostavista asioista? Kyllä ne sinun omat keskutelunaiheesi voivat olla yhtä turhia ellei turhempiakin kuin tämä yllä oleva aihe. Jos haluat voit avata vaikka jokaiselle kuolleelle oman ketjun, jos se sinua helpottaa. On lukemattomia ihmisiä, joita tämä asia koskettaa ja vielä enemmän ihmisiä, joita se ei kosketa mutta pitäisikö niiden vaieta, joita se koskettaa.

Sinua selvästi ahdistaa tämä toisten tuntema myötätunto. Tunnetko kenties jääväsi kaiken ulkopuolelle? Siirry kiiruusti jollekin toiselle asia alueelle, ettet vain sairastu masennukseen tämän johdosta.

• älä esitä tyhmää

Ei me tunneta kaikkia. Mandi tunnettiin, koska oli julkkis ja siksi hänellä on enemmän surijoita. Aivan sama, jos itse olisit julkkis, niin sinut tunnettais paremmin.

Julkkis on julkkis kuolemansakin jälkeen ja ihmisillä on oikeus surra. Jos sinä et sure, ei sinun tarvitse halveksia toisten tunteita. Ei se ole pois keneltäkään toiselta, jos suomme ajatuksen Mandin muistolle.

Vaikka sinä et hyväksyisi tunteilua, niin anna toisten tuntea, kaikki eivät halua olla kivisydämiä!

• Saaraliina
        pitäisi keskustella kirjoitti:

vain sinua kiinnostavista asioista? Kyllä ne sinun omat keskutelunaiheesi voivat olla yhtä turhia ellei turhempiakin kuin tämä yllä oleva aihe. Jos haluat voit avata vaikka jokaiselle kuolleelle oman ketjun, jos se sinua helpottaa. On lukemattomia ihmisiä, joita tämä asia koskettaa ja vielä enemmän ihmisiä, joita se ei kosketa mutta pitäisikö niiden vaieta, joita se koskettaa.

Sinua selvästi ahdistaa tämä toisten tuntema myötätunto. Tunnetko kenties jääväsi kaiken ulkopuolelle? Siirry kiiruusti jollekin toiselle asia alueelle, ettet vain sairastu masennukseen tämän johdosta.

Hei nyt rauhoitetaan tämä ketju!Jos sheriffi poistaa useamman viestin voi poistua koko ketju...Vielä kerran osanottoni Mandin vanhemmille.

• J.Lahti

Kamalaa tuollainen. Voi kunpa tuo oltais voitu jollain tavalla välttää. Nuoren kuolema koskettaa aina.

• noname

Todella surullinen ja yllättävä uutinen, nuoren/lapsen poismeno on aina yhtä epäreilua ja surullista - elämä jää pahasti kesken. Toivon Mandin omaisille ja läheisille voimia ja jaksamista suuressa surussa ja otan syvästi osaa.

• dirk.k

Lämmin osanotto erityisesti Mandin isälle näyttelijä Jussi Lammelle ja muulle perheelle.

• syvältä

Miltä luulet osanottojen tuntuvan sen jälkeen, kun tämän viestiketjun ovat lukeneet???
        Sydämestäni toivon, etteivät omaiset edes eksy tänne aivan käsittämättömien viestien uumeniin.

Osanotot omaisille on syytä tehdä henkilökohtaisesti tai ainakin jonkun muun median kuin tämän Suomi24 -julkkikset -keskustelupalstan välityksellä.

Sieluun sattuu... Miksi lahjakkaalle, kauniille ja hyvin kasvatetulle tytölle käy noin? Olisin niin mielelläni kuullut tuon tytön vielä laulavan ja esiintyvän.

• ihkuclooney

Missä suhteessa Mandin kuolema oli väärin, kuten useat täällä väittävät? En ymmärrä, missä suhteessa kuolema voi olla sen koommin väärin kuin oikein. Voitteko valistaa?

• joku roti

En osaa sanoa, oliko Mandin kuolema väärin, mutta yleisesti kai ajatellaan, että jos ihminen tuntee olonsa niin syvällisesti onnettomaksi, hyödyttömäksi, huonoksi ja kykenemättömäksi elämään, että tekee itsemurhan, niin ainakin se on surullista. Lisäksi se synnyttää surua ja lamaannusta, masennustakin. Jos koet että edelliset tunteet ovat enemmän oikein kuin väärin, niin kaipa Mandin kuolema sitten oli ihan oikein.

Yleisemmällä tasolla se kertoo epäonnistumisesta, sekä henkilökohtaisesta että universaalista. Jos tämä maailma kerran on elinolosuhteiltaan kykenemätön tuottamaan yksilölle tunnetta siitä, että elämä on elämisen arvoista, niin minusta se on väärin.

• kerrankin

Molemmissa toimituksissa tiedettäneen aika tarkoin mitä on tapahtunut ja tuttavia lienee jo haastateltukin, mutta molemmat lehdet vain toteavat kuoleman ja Iltalehti tyytyy lähinnä vain lainaamaan Ilta-Sanomien uutista.
      Asian uutisointi keskittyy ylistämään tytön uraa, ja omaisia kunnioittaen jättää kuoleman
      tarkemman käsittelyn myöhemmäksi.

• Oksainen

Suomessa media toimii näin. Onneksi.
        Suotta sitä mässäilemään. Tuottaisi niin paljon pahaa mieltä omaisille, ettei ole sen arvoista, vaikka idiootit niitä roskalehtiä enemmän ostaisikin.
        En kyllä tiedä tästä kyseisestä tapauksesta mitään syitä tms. Ei kuulu mulle. Totesin vaan yleisesti

• Naapurin täti

Otan osaa perheen suureen suruun! Nyt ei ole sanoja. . . :( Voimia kaikille!

t. Täti naapurista

• mikä sekin on?

Hienotunteinen iltapäivälehti olisi jättänyt lööpit, etusivut, viihdesivut, kansikuvat ym. tekemättä.

Vai hienotunteinen? Luuletko, että jättävät tähän?
        Viikonlopun jättilukupakettia kokoavat aiheesta parhaillaan. Lehteen kun ei ehdi tarpeeksi materiaalia kovan kilpailun takia. Se on voittaja, joka saa suurimmat jutut päivää ennen muita. Tässäkin kaikkien lehtien tiedot perustuvat yhden lehden tietoihin.

Maailma on kova paikka, täällä tehdään hempeilemättä rahaa ihmisten tuskalla ja hädällä.
        VAKAVASTI-lola-tyyppiset sairaskertomukset ovat julkkiksen itse kaupittelemia "mistähän tienaisi vähän taskurahaa"-keksintöjä.

• ajan
        mikä sekin on? kirjoitti:

Hienotunteinen iltapäivälehti olisi jättänyt lööpit, etusivut, viihdesivut, kansikuvat ym. tekemättä.

Vai hienotunteinen? Luuletko, että jättävät tähän?
        Viikonlopun jättilukupakettia kokoavat aiheesta parhaillaan. Lehteen kun ei ehdi tarpeeksi materiaalia kovan kilpailun takia. Se on voittaja, joka saa suurimmat jutut päivää ennen muita. Tässäkin kaikkien lehtien tiedot perustuvat yhden lehden tietoihin.

Maailma on kova paikka, täällä tehdään hempeilemättä rahaa ihmisten tuskalla ja hädällä.
        VAKAVASTI-lola-tyyppiset sairaskertomukset ovat julkkiksen itse kaupittelemia "mistähän tienaisi vähän taskurahaa"-keksintöjä.

Varmasti asiaa aletaan huomenna avaamaan, mutta se OLISI VOITU avata jo tänään, sillä tietoa asiasta on jo varmasti tarpeeksi.
        Mielestäni, jos
        iltapäivälehti osoittaa hienotunteisuutta päivänkään ajan, on sille nostettava hattua.

Todennäköisesti jo huomenna asia kerrotaan otsikoissa niinkuin se on.

• varma oletus
        ajan kirjoitti:

Varmasti asiaa aletaan huomenna avaamaan, mutta se OLISI VOITU avata jo tänään, sillä tietoa asiasta on jo varmasti tarpeeksi.
        Mielestäni, jos
        iltapäivälehti osoittaa hienotunteisuutta päivänkään ajan, on sille nostettava hattua.

Siksi olisivat voineet hillitä heti tiedottamista tämänkin päivän osalta.

• Mandi tätä
        ajan kirjoitti:

Mielestäni, jos

ihan sivusta hauska seurata teidän kirjoituksia ja päätin sit itsekkin kertoa miten hauskalta kuulostatte kun mandi sitä, mandi tätä, jussi sitä, jussi tätä...puhutte niin kuin muka hyvistäkin tutuista!!! =) ei mandii kuulkaas kiinnosta v..vertaa mitä te tääl löpisette! Oli sit hyvää tai pahaa!! Ja tuskimpa Jussiakaan...se naurais meidät kaikki pihalle täältä!!! Et mitä jos jätettäis Mandi ja Jussi vaikka asian ulkopuolelle ja soditaan muuten vaan keskenään, kun siltä tää ainakin täältä sivusta päin katsottuna näyttää!!! =)

• oon sitä mieltä
        Mandi tätä kirjoitti:

ihan sivusta hauska seurata teidän kirjoituksia ja päätin sit itsekkin kertoa miten hauskalta kuulostatte kun mandi sitä, mandi tätä, jussi sitä, jussi tätä...puhutte niin kuin muka hyvistäkin tutuista!!! =) ei mandii kuulkaas kiinnosta v..vertaa mitä te tääl löpisette! Oli sit hyvää tai pahaa!! Ja tuskimpa Jussiakaan...se naurais meidät kaikki pihalle täältä!!! Et mitä jos jätettäis Mandi ja Jussi vaikka asian ulkopuolelle ja soditaan muuten vaan keskenään, kun siltä tää ainakin täältä sivusta päin katsottuna näyttää!!! =)

että oot itse ihan pelle. Ei sun kommenttis kovin fixu oo.Sen enempä kuin tämäkään. Ihan turhaa lässytät itse,kun et sen enempää tunne henkilöitä. et ihan yhtä naurettava olet itsekin moisilla jutuillas.

• tätä mieltä
        Mandi tätä kirjoitti:

Ollaan julkkiskeskustelussa keskustelemassa ajankohtaisista julkkisjuoruista. Myös ikävistä tapahtumista.
        Media tekee julkkiksista vapaata riistaa ja se puolestaan ruokkii tätä keskustelua ja innostaa ihmisiä kirjoittamaan törkeitäkin viestejä.

Olen itse sitä mieltä, että julkkisjournalismi joutaisi lopettaa ja rajoittaa pelkästään julkkisten ammatillisiin juttuihin. Moraaliset rajat on rikottu puolin ja toisin, se on epäinhimillistä ja ikävää.

• ????????
        Mandi tätä kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä.Eihän tässä enää ketään surra,vaan jokainen kirjoittelija on nälvimässä toisiaan ja etsimässä jotain mistä vois kaverin lytätä oikein kunnolla.Siitä huolimatta.TOIVON OMAISILLE VOIMIA.Oma nuorimmaiseni on jo 30 v ja vanhin 46 v.Ja kaikki ovat minun lapsiani.Ihan sama kenelle heistä sattuisi jotain kamalaa.Suru olisi yhtä suuri.Ei suru ole iästä kiinni.Mutta ainahan nuoren menetys tuntuu aiavan kuin turhemmalle.Herää kysymys MIKSI?

• EVVK!

Oiken Iltiksen tapaista, että jonkun kuolema pistetään viihdepalstalle.

• MenkääItseenne

Täysin käsittämätöntä, että jotkut aivottomat äpärät tulevat taas kerran urputtamaan kuolleen ihmisen muistoketjuun samat superväsyneet läpät siitä, miten Afrikassa kuolee joka sekunti X määrä ihmisiä nälänhätään ja sairauksiin tai miten Suomessa kuolee nuoria päivittäin. No shit Sherlocks?!?!

Tämä nyt ei kuitenkaan satu olemaan ketju näille ihmisille vaan Mandille. Se ei tarkoita, että Mandi olisi jotenkin tärkeämpi ihminen kuin muut kuolevat vaan yksinkertaisesti sitä, että uutinen poismenosta kosketti kirjoittajia jollain tasolla ja ihmiset haluavat jättää jäähyväiset (osa omaiselleen, osa ystävälleen/tuttavalleen, osa idolilleen tai osa muuten vain) ja toivottaa voimia perheelle - onko siinä jotain väärää?? Usein ihmisen, jonka tietää (tai josta on edes kuullut jotain) poismeno koskettaa yksinkertaisesti vain enemmän kuin nimetön, kasvoton kuolema tilastoissa jossain kaukana, surullista mutta ihan luonnollista.

Perustakaa kaikin mokomin kauniina eleenä ketjuja muillekin poismenneille jos oikeasti haluatte, mutta sen verran voisi jonkun kuollessa osoittaa inhimillisyyttä, kunnioitusta ja hyvää arvostelukykyä ettei tule soittamaan suutaan menehtyneiden muistoketjuihin - jos ei kiinnosta, pysy poissa ja pidä mölyt mahassasi. Miltä teistä tuntuisi, jos rakkaanne menehtyessä äkillisesti apinalauma pahasuisia itsekeskeisiä kusipäitä hyökkäisi pommittamaan muistoketjun täyteen ilkeämielistä paskaa?!? Toivottavasti kukaan asianomaisista ei joudu kokemaan sitä, vaikka ehkä ansaitsisikin.

Lepää rauhassa, Mandi. En sua tuntenut, mutta tämä kosketti silti, ja tasan tarkkaan aion sen ilmaista kun siltä kerran tuntuu. Sanoivat pahat kielet mitä tahansa. Jaksamista kaikille omaisille..

• ----------

Ihan uskomattoman julmia ja typeriä ihmiset ovat olleet tässä viestiketjussa.

Paljon voimia omaisille tähän suureen suruun.

• viestisikö..

oli kunnioittava ja asiallinen tähän ketjuun? Häpeisit.

• rip.a

Tämä on Suomen suosituimman keskustelusivuston julkkisjuorukeskustelu, jonka aiheena on Mandin kuolema.
        Vain pienelle osalle ihmisistä oli Mandin olemassa olo edes tiedossa. Tyttöhän oli julkisuudessa lähes 10 vuotta sitten. Suurin osa tietänee Jussi Lammen - "sen pitkän näyttelijän".
        Tietysti sukulaiset, tuttavat ja ihailijat tuntevat surua, mutta suurin osa suhtautuu asiaan lähes samoin kuin niihin afrikkalaisiin, tai jokapäiväisiin liikenneonnettomuuksissa kuolleisiin. Tämä on asia joka on psykologinen fakta.

Sitä suurinta osaa kiinnostaa eniten yksi asia.

Miksi hän kuoli?

Keskustelua käydään siis kahdella tasolla.
        - osanottavat suruviestit
        - kuoleman syyn aprikointi

Jos kuoleman surija moittii kuoleman syystä keskustelevaa suremisen puutteesta, on helppo vastavetona yhtä tyhmästi ihmetellä, miksei surija sure afrikkalaisia.

Avoimella suositulla keskustelupalstalla viestittely ei muuksi muutu. Ihmisiä on kaikenlaisia.

• MenkääItseenne
        viestisikö.. kirjoitti:

oli kunnioittava ja asiallinen tähän ketjuun? Häpeisit.

Mielestäni viestini oli täydellisen kunnioittava Mandia ja omaisia kohtaan. Sillä minulle ei ole tässä vaiheessa mitään väliä, kuinka kunnioittava olen näitä täällä mesoavia idiootteja kohtaan.

Pysyttäisiinkö nyt viimein aiheessa?

• iltis

• Murheellinen
        ---------- kirjoitti:

Ihan uskomattoman julmia ja typeriä ihmiset ovat olleet tässä viestiketjussa.

Paljon voimia omaisille tähän suureen suruun.

...joku arveli, että sunnuntaina 24.2. päivätty kirje saattaisi olla Mandin itsensä kirjoittama. Kukaan muu ei varmaan olisi puhunut kuolemasta.
        Osanottoni omaisille.

• Sielunsisar

Toivon omaisille ja kaikille sureville voimia.

Mandi ja hänen perheensä ansaitsevat kunnioituksemme! Maailma olisi varmasti parempi paikka, jos tämä olisi täytetty Mandin kaltaisilla nuorilla.

• on sopivaa..
        MenkääItseenne kirjoitti:

Mielestäni viestini oli täydellisen kunnioittava Mandia ja omaisia kohtaan. Sillä minulle ei ole tässä vaiheessa mitään väliä, kuinka kunnioittava olen näitä täällä mesoavia idiootteja kohtaan.

Pysyttäisiinkö nyt viimein aiheessa?

kirota ja nimitellä tällaisessa ketjussa, niin se on mielestäni erikoista. Oletko koskaan ajatellut, että sellaisesta voi tulla paha mieli myös sellaiselle, jolle et suoraan osoittanut sitä.

Onko mielestäsi esimerkiksi hautajaisissa sopivaa huutaa ja kirota jollekulle ohikulkijalle, jolle olet suuttunut? Tilannetajua ihmiset.

Tämäkin viesti oli tosin täysin turha, olen kyllä jo aikaisemmin esittänyt pahoitteluni perheelle ja omaisille, jos sattuvat lukemaan tätä joskus.

• voi olla mahdollista

että se joutui henkirikoksen uhriksi, mutta asia halutaan salata jostain syystä. Ehkä tutkinta on kesken ja niin edespäin.

• UTELIASTA PASKAPORUKKAA

TÄÄLLÄ KUN EI TAIDA MUUTA ELÄMÄÄ TEILLÄ KURJILLA OLLA KUIN TÄMMÖSELLÄ ASIALLA SPEKULOINTI!!!!!!!!!!!!

HANKKIKAA JO SE ELÄMÄ ITSELLENNE,SAATANAN KURJAT!!!!

VÄHÄN RESPECTIÄ EDESMENNYTTÄ JA HÄNEN OMAISIAAN KOHTAAN EI LIENE LIIKAA VAADITTU!!!!!!!!!!

• KOVALUU rysty

kuunelkaa ompaa jus niin.

• itkijä

Tuntui aivan kauhealta lukea uutinen lehden otsikosta. Minulla on lähes saman ikäinen tytär enkä jaksa ymmärtää, kuinka vanhemmat voi selvitä lapsensa menetyksestä. Itken kanssanne, jaksakaa kaikesta huolikmatta!

• ...

Pienenä tyttönä hänet tunsin, katteltiin titanicia yhdessä:)

Lämmöllä muistelen tätä ihanaa tyttöstä.

• Kamalaa

"Miks kaikki kiusaa" on hieno kappale.

Tosiaan nuorena nukkui pois Mandi... :(

• -Surullista-

Tässä taas surullisesti nähtiin miten käy kun mielenterveyspalveluja ei ole saatavilla kun niitä todella tarvitaan, jonot ja byrokratia ovat liian pitkät ja vaikeat, varsinkin sairaan nuoren hakea apua ajoissa.

Erityisesti nuoret ovat maassamme masentuneempia kuin koskaan. Rakastavat vanhemmat, koulu ja ystävät eivät pelasta masennukselta. KELA:n täytyy tehdä helpommaksi saada terapiaa ja akuuttipsykiatrisia palveluja.

• hyvinv.valtion kliseessä
        -Surullista- kirjoitti:

Tässä taas surullisesti nähtiin miten käy kun mielenterveyspalveluja ei ole saatavilla kun niitä todella tarvitaan, jonot ja byrokratia ovat liian pitkät ja vaikeat, varsinkin sairaan nuoren hakea apua ajoissa.

Erityisesti nuoret ovat maassamme masentuneempia kuin koskaan. Rakastavat vanhemmat, koulu ja ystävät eivät pelasta masennukselta. KELA:n täytyy tehdä helpommaksi saada terapiaa ja akuuttipsykiatrisia palveluja.

Totta!
        Kuitenkin heittäisin ilmoille sellaisen ajatuksen, että millaisessa yhteiskunnassa yleensä elämme nykyisin... Miksi "hyvinvointi"valtion kansalaisista niin moni voi huonosti... Onko koko hyvinvointivaltion malli etuuksineen, apuineen, kehittelyineen sun muineen vain pelkkä klisee... Sillä miksi paikoissa, joissa tällaista ei ole ollenkaan tarjolla, voidaan enemmän tai vähemmän ja tavalla tai toisella paremmin kuin meillä täällä... Ainakin oma uskoni kaikkiin näihin sinänsä tärkeisiin palveluihin ja järjestelmiin on aika lailla hiipumassa... Pitäisikö luoda toisenlainen järjestelmä... Sellainen jonka tukipilareita eivät ole abstraktit virastot, järjestelmät sun muut...

• mutta en ymmärrä,miksi täst...

Näin suuri juttu tehdä???Ihan sen takiako,kun hän oli julkkis?

• jutsiina

kuka ihmeen lampi.. nooh evvk

• hymysuu

Niin on kuollu, mutta MIKS?

Eiköhän ens viikon Seiska kerro kuolinsyyn.
      VAi täytyykö ihan oottaa seuraavan Hymy-lehden ilmestymistä.
      Hymy on tässä maassa ennekin kertonut ne asiat mitä ei pelkurilehdet uskalla!

• tämä pähkäily täällä ja syi...

häntä jäi kaipaamaan omaiset, lähriset, ystävät jne. heillä suuri suru nyt ja te täällä mietitte syitä, mitkä ei kuulu meille kellkään yhtään. Osaan ottoni omaisille.

• loppuu
        tämä pähkäily täällä ja syi... kirjoitti:

häntä jäi kaipaamaan omaiset, lähriset, ystävät jne. heillä suuri suru nyt ja te täällä mietitte syitä, mitkä ei kuulu meille kellkään yhtään. Osaan ottoni omaisille.

heti kunhan kuolinsyy selviää. Asia kiinnostaa ihmisiä ja ei tässä mitään ihmeellistä ole.

• ei sitä laiteta
        loppuu kirjoitti:

heti kunhan kuolinsyy selviää. Asia kiinnostaa ihmisiä ja ei tässä mitään ihmeellistä ole.

kyllä se on niin moneen kerataan kerrottu täällä, joten luulis riittävän jo viralliseksi juoruksi. sittenkö olisitte tyytyväisiä että syy näkysi etusivuilla? onneksi sellaisia otsikoita ei laiteta, se tartuttaisi samoihin aikeisiin monia muitakin.

• .¨.¨.¨.¨.¨.

Suomi24-keskusteluissa suositutkin keskustelut onneksi vaipuvat nopeasti unholaan.
        Pari päivää takaperin puhuttiin Harri Ollista ja Nykäsestä. Nyt Mandista. Huomenna jo varmaan euroviisuvalinnasta.
        Viikon päästä tämäkin keskustelu katoaa "viikon suosituimmista" ja kohta kukaan ei lue näitä.
        Tulee uusia tapahtumia, onnettomuuksia ja skandaaleja parrasvaloihin.

Jussi Lampi tunnettuna näyttelijänä joutuu kuitenkin tulevaisuudessa asiasta jollain tavalla puhumaan haastattelujen yhteydessä.
        Mutta siihen voi mennä aikaa.
        Nouseeko asia uudelleen polttopisteeseen ja etusivulle, jää nähtäväksi.

• myös täältä

Syy, miksi ihmiset haluavat tietää kuolinsyyn on se, että näiden tapahtumien kautta ihmiset peilaavat omaa elämäänsä. Siis; jos joku nuori kuolee, mietitään miksi, voisiko se tapahtua minulle tai jollekin läheiselleni jne.

Ei kuolinsyyn miettimisen syy ole uteliaisuus vaan oman elämän puntariin pano.

Näin mietin minä.

• kerää aineistonsa

mm. täältä netistä tai ostaa keneltä vaan vinkkejä. Ne ei tarkista asioiden paikkansa pitävyyttä keneltäkään. Ne kirjottaa jutut vain siihen muotoon että kukaan ei voi myöhemmin syyttää vaikka kyseessä olis valhe tai vaikka jonkun vihamiehen provo.

Sieltä vaan tiedonhankintaan ja sit taas kiertoon tänne niin eiköhän se totuus sieltä pikkuhiljaa hioudu.

• kun pari päivää
        loppuu kirjoitti:

kuluu vaikka siitä ei tiedotettais yhtään mitään. Vastenmielisen uteliaat ihmiset ovat nimittäin myös typeryydessään lyhytmuistisia.

• minä123456789

kiitos, ne tietävät joiden kuuluu tietää!
        läheisillä ja omaisilla on kovat tuskat ja inhottaa lukea teidän kirjoituksianne ja spekulaatioita!
        Mandi oli ihana ihminen, miten sen kouleman syy vaikuttaa mihinkään?

• NYT!!!
      • alyah80

menehtyneenä, luki iltasanomissa

• hansky

hitossa tänne pitää linkittää lehtien sivuja. Nehän on kaikkien tiedossa.
      Ja te arvon arvailijat...lopetta aavininen kenenkään kuolemista. Antakaa lehdille työrauha.

• joita tämä koskettaa
    • Kirjoittakaa siis sinne

Löytyy googletuksella tai kysymällä lähimmältä nörtiltä.

• kyyla

Surullinen tapaus kertakaikkiaan. Jälleen kerran voisimme havahtua siihen tosiseikkaan, että Suomen nuorison mielenterveysongelmiin tulisi puuttua huomattavasti useammin niin virallista kuin epävirallisempaakin kautta. Itse näen sinänsä niin Jokela-uutisoinnin kuin tämänkin positiivisena asiana.

Irc-galleriassa näkyy, että tämän tytön itsetunto-ongelmat eivät olleet ihan pieniä.

Lainaus Mandi 4ever-yhteisöstä: (JOHON HÄN ITSE KUULUI!)

06.12.06 23:11 kuulin että mandi ei päässy idols koe-esiintymisestä jatkoon.
      07.12.06 22:17 kamalaa.
      11.12.06 12:17 tässä huomataan se että idols tuomarit ei tajuu mistään mitään
      11.12.06 15:14 i agree.

Millivanilli on siis Mandi.

Kaikkihan nykyään haluaa olla julkisuuden henkilöitä (jotain yli 50 % nuorista tutkimusten mukaan) ja erityisen paha on tilanne, jos on sattunut nuorena saamaan mahdollisuuden maistaa julkisuutta - ja isä on vielä julkisuuden henkilö. Mietitäänpä teinitähtiä Britneysta Lindsay Lohaniin - ei mene kovin hyvin. Ja Brad Renfrokin kuoli hiljattain. Kaikkien huomioon tottuminen jo nuorena ei ole helppoa vanhempana.

Irc-galleriatunnus oli täynnä "oon just SE Mandi"- juttuja (nimen kohdalla luki, että "se "miks kaikki kiusaa"-Mandi" ja ihkuboksissa oli kaikenlaista "oon jussi lammen tytär"-sälää), Tästä näkee, mikä itsensäkorostamisen tarve tytöllä oli, mikä kertoo surkeasta itseluottamuskesta ja alemmuudesta. Surullista. Kiusaamisella on todellakin vaikutusta.

MITEN IHMINEN, JOSTA NÄKEE NOIN SELVÄSTI, ETTEI KAIKKI OLE HYVIN EI SAA APUA????!!

• tällästä

ylikorostunut kiintymys isään?

• Lessu
        tällästä kirjoitti:

ylikorostunut kiintymys isään?

Yleensä tyttärille isä on jollain tapaa rakkaampi ja läheisempi kuin äiti, samoin isille tyttäret. Niinkuin äidin ja pojan suhde taas on monasti kiinteämpi kuin pojan ja isän. Niin se vaan on.

Nuoren ihmisen poismeno on aina järkyttävää, tuli se sitten yllättäin tai jo ennakkoon tietäen tai arvaten. Turha sitä on miettiä miten ja missä, sillä ei ole enää väliä silloin, kun ihmistä ei ole enää.

Toivon sydämestäni jaksamista Mandin vanhemmille ja veljelle sekä muille läheisille.

• tällästä
        Lessu kirjoitti:

Yleensä tyttärille isä on jollain tapaa rakkaampi ja läheisempi kuin äiti, samoin isille tyttäret. Niinkuin äidin ja pojan suhde taas on monasti kiinteämpi kuin pojan ja isän. Niin se vaan on.

Nuoren ihmisen poismeno on aina järkyttävää, tuli se sitten yllättäin tai jo ennakkoon tietäen tai arvaten. Turha sitä on miettiä miten ja missä, sillä ei ole enää väliä silloin, kun ihmistä ei ole enää.

Toivon sydämestäni jaksamista Mandin vanhemmille ja veljelle sekä muille läheisille.

sen ikäisellä pitäisi olla omakin elämä, eikä koko maailma vain isässä.

• amliv

Kun et henkilöä tuntenut, tuntuu tuo spekulointisi naurettavalta. Tuo oli Mandin tapa suhtautua kysymyksiin jotka koskivat hänen isäänsä ja julkisuutta. Huumoria jopa.
        Tietääkseni Mandi ei koskaan osallistunut edes idolsiin...

Mandi oli ihana tyttö, säilyy muistoissa aina karismaattisena ja vilpittömänä ihmisenä.
        Rauha hänen muistolleen.

Jaksamista Mandin vanhemmille ja erityisesti veljelle.

• Anorektikko ballerina

Ensiksi osanottoni ja kaikki kunnioitus menehtyneen muistolle, ja sureville omaisille!! Järkyttävää on kun on vielä nuori ja kuolee äkillisesti.. !Luulen!, siis tämä on vain minun luuloni,olettamus, mutta luin jostakin artikkelista että hän söi paljon salaattia/kasviksia, ja pelkäsi lihomista.. Siitä voidaan päätellä jo paljon, olihan hän sentään hyvin hoikassa kunnossa. Eli veikkaan vahvasti että hänen kohtalonsa oli kuolla syömishäiriöön liittyviin aliravitsemustiloista johtuviin elinten heikentymiseen, esim. sydänkohtaus. Itse sairastan anoreksiaa ja pelkään että minä saan sydänkohtauksen ja kuolen ennen kuin täytän 25. Olen nyt 21v. Ja sairastanut monta vuotta. Koskaan ei tiedä koska on aika lähteä. :(

• loppujen lopuksi

kuitenkin anoreksiaan kukaan kuolee! vai kuinka? ei tuo Mandi niin kauhean laihalta kuvissa näytä.

• kuolee
        loppujen lopuksi kirjoitti:

kuitenkin anoreksiaan kukaan kuolee! vai kuinka? ei tuo Mandi niin kauhean laihalta kuvissa näytä.

Voi monesta asiaa tuntemattomasta tuntua yllättävältä, mutta anoreksiassa kuolleisuus on 10% luokkaa. Psyyken sairauksista suurin kuolleisuus. Itsemurhakuolleisuus on suurta, mutta myös aliravitsemustilan aiheuttamat oheissairaudet aiheuttavat kuolemia (esim. sydänviat).

En kylläkään ymmärrä miten tämä anoreksiakeskustelu Mandi Lampeen liittyy. Joku muistaa joskus lukeneensa kymmenen vuotta vanhan haastattelun, jossa Mandi on maininnut syövänsä koulussa salaattia ja sitten aletaankin spekuloimaan miten Mandi "sairasti anoreksiaa". Anorektikon läheisenä voin sanoa, että ei se Mandista ainakaan ulospäin näkynyt jos näin oli. Ärsyttää yleensäkin miten iltapäivälehdissä susannasieviset ja annehedmanit tilittävät syömishäiriöitään ja hämärtävät ihmisten käsitystä siitä, miten vakavasta sairaudesta on kysymys.

• juusappi
        loppujen lopuksi kirjoitti:

Syömishäiriöt ovat mielenterveyshäiriöistä tappavimpia. Myös normaalipainoiset ja ylipainoiset voivat olla syömishäiriöisiä ja esim. heikentynyt sydän ei näy päällepäin (yksi yleisimpiä syömishäiriöisten kuolinsyitä)

• TURHAAN...

Mandi teki isemurhan.
      Valitettavasti... Annetaan omaisille ja ystäville rauha surra.

• matoori

Anoreksiasta olen itsekin kärsinyt. Onneksi pää petti ja jouduin muista syistä pakkohoitoon, josta alkoi tervehtymisen tie. Jos voi rehellisesti myöntää itselleen sairastavansa, se on jo hyvä alku. Seuraavaksi pitäisi hakea apua. Minä en enää ihannoi laihuutta vaan terveyttä. Mutta ylipainoisia katson edelleen pahasti, vaikka en hyväksykään niin tekeväni. Olin jokin aika sitten luennolla, jossa kerrottiin, että itse asiassa kenenkään ei tulisi yrittää laihduttaa ellei siihen aja terveydellinen syy. Mutta mikä mainio rahastuskeino onkaan painonpudotusbisnes :(.

Muuten: minulla on yliopistotutkinto, mutta en ennen eilistä tiennyt, kuka on Mandi Lampi. Joten kyse ei nyt sentään taida olla ihan siitä, onko älliä yhtään päässä vaan siitä, että kyseinen henkilö ei ollut ikäiseni.

• skikkeböy
        matoori kirjoitti:

Anoreksiasta olen itsekin kärsinyt. Onneksi pää petti ja jouduin muista syistä pakkohoitoon, josta alkoi tervehtymisen tie. Jos voi rehellisesti myöntää itselleen sairastavansa, se on jo hyvä alku. Seuraavaksi pitäisi hakea apua. Minä en enää ihannoi laihuutta vaan terveyttä. Mutta ylipainoisia katson edelleen pahasti, vaikka en hyväksykään niin tekeväni. Olin jokin aika sitten luennolla, jossa kerrottiin, että itse asiassa kenenkään ei tulisi yrittää laihduttaa ellei siihen aja terveydellinen syy. Mutta mikä mainio rahastuskeino onkaan painonpudotusbisnes :(.

Muuten: minulla on yliopistotutkinto, mutta en ennen eilistä tiennyt, kuka on Mandi Lampi. Joten kyse ei nyt sentään taida olla ihan siitä, onko älliä yhtään päässä vaan siitä, että kyseinen henkilö ei ollut ikäiseni.

Voin kertoa sinulle myös että ylioppilastutkinto ei takaa yhtään mitään. Sen pystyy saamaan kuka vain vaikka ei tekisi lukion aikana mitään. Nimimerkillä valkolakki kaksi vuotta sitten, keski-arvo 6.

• omatvanhemmat

asiallisia osan ottoja toivon lampi jussin perheelle, jussi tosi symppis ja tunnettu meille suomalaisille,mandin kuolema on isku kaikille.ei kannattaisi kirjoitella loukkaavasti toivoo milli

• perustuu

toi sanomasi, että M.L:n keissi on isku kaikille? Pakistanissa kuoli ainakin 38 ihmistä itsemurhapommin uhrina. Itketään ja valitetaan heidän kohtaloaan välillä.

• kyynelvirta
        perustuu kirjoitti:

toi sanomasi, että M.L:n keissi on isku kaikille? Pakistanissa kuoli ainakin 38 ihmistä itsemurhapommin uhrina. Itketään ja valitetaan heidän kohtaloaan välillä.

Ostan sunnuntaisin Hesarin kuolinilmoitusten takia. Itkettää aina kun on nuorten kuolinilmoitukia, kyllä silloin herää mielessä kysymys, miksi, missä ja mihin, koskaan en saa vastausta kysymyksiin. Itkettää ne muutkin ilmoitukset tietysti, mutta erityisesti enemmän lasten ja nuorten kuolema. Kyllä pakistanilaistenkin kohtalo itkettää melkein yhtä paljon ja kaikki Jokelan, Dianan , Estonia ja tsunamin tapahtumat. Viimeksi itkin naapurin kissan kuolemaa, kissa oli liian nuori kuolemaan, mutta niin kävi.

• se naapurin
        kyynelvirta kirjoitti:

Ostan sunnuntaisin Hesarin kuolinilmoitusten takia. Itkettää aina kun on nuorten kuolinilmoitukia, kyllä silloin herää mielessä kysymys, miksi, missä ja mihin, koskaan en saa vastausta kysymyksiin. Itkettää ne muutkin ilmoitukset tietysti, mutta erityisesti enemmän lasten ja nuorten kuolema. Kyllä pakistanilaistenkin kohtalo itkettää melkein yhtä paljon ja kaikki Jokelan, Dianan , Estonia ja tsunamin tapahtumat. Viimeksi itkin naapurin kissan kuolemaa, kissa oli liian nuori kuolemaan, mutta niin kävi.

katinkin kuolinilmoitus sieltä Hesarista vai huomasitko suruliputuksen naapurissasi?

• kyynelvirta
        se naapurin kirjoitti:

katinkin kuolinilmoitus sieltä Hesarista vai huomasitko suruliputuksen naapurissasi?

Hesarissa sanovat ei eläinten kuolinilmoituksille, kyllä naapuri selvitti asiaa useaan kertaan. En osaa muistaa varmaksi laittoiko naapuri lipun salkoon. Pienimuotoinen siunaus perämetsässä johon kokoontui samat, jotka oli paikalla kissanristiäisissä. Oikein kaunis tilaisuus.

• maailmaan
        kyynelvirta kirjoitti:

outoja harrastuksia mahtuu....

• suree siellä omia tuttujaan
        perustuu kirjoitti:

ja sama oikeus meillä täällä on surra omiamme. Uskon, että meille jokaiselle löytyy aikanaan oma surijajoukkomme. Pienen paikkakunnan henkilöä suree sen kunnan asukkaat. Suomalaista julkkista me suomalaiset ja koko maailman tuntemaa koko maailma (esim. Diana). Minua tuskin tulee suremaan aikanaan kuin oma perheeni ja toivottavasti hekään eivät kauaa, vaan surutyön tehtyään jatkavat elämäänsä. Ei siitä kannata olla mustasukkainen, ketä eniten surraan kuoleman jälkeen, ei kuollut siitä mitään tiedä.

• kaikkivoipa media
        suree siellä omia tuttujaan kirjoitti:

ja sama oikeus meillä täällä on surra omiamme. Uskon, että meille jokaiselle löytyy aikanaan oma surijajoukkomme. Pienen paikkakunnan henkilöä suree sen kunnan asukkaat. Suomalaista julkkista me suomalaiset ja koko maailman tuntemaa koko maailma (esim. Diana). Minua tuskin tulee suremaan aikanaan kuin oma perheeni ja toivottavasti hekään eivät kauaa, vaan surutyön tehtyään jatkavat elämäänsä. Ei siitä kannata olla mustasukkainen, ketä eniten surraan kuoleman jälkeen, ei kuollut siitä mitään tiedä.

ei ole ei, ei ole normaalia kulkea letkassa viemään kynttilöitä esimerk. julkkisten haudoille itku kurkussa. ei ole mustasukkaisuutta olla tätä mieltä. media antaa merkin milloin pitää surra ja kansa uskoo.

• sivuilta...

Katsoin mtv3:n sivuilta videojutun Mandista ja Jussista vuodelta 2004:
      http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml/uusimmat/ihmiset/?2008/2/124788

Jotenkin niin hirveää ajatella koko asiaa, kun on tuon pätkän katsonut. Etenkin jos tämä Mandin poismeno olisi ollut vältettävissä, jos huhut lähtötavasta pitävät paikkansa.

Miksi pitää tehdä lopullisia päätöksiä? Eikö voisi aina odottaa huomiseen?

Kaikkien osapuolten vuoksi tuntuu pahalta. Tämä tapaus koskettaa ihmisiä, koska se tulee julkisuuden kautta lähelle. Yhtä lailla minua koskettaa moni muu asia, vaikkapa sodan uhrit, kun tiedonvälitys tuo sodan uhrit lähelle.

Odottakaa huomiseen. Se on minun toiveeni jokaiselle, joka tuntee olevansa umpikujassa. Aina voi odottaa huomiseen, aina voi katsella uutta auringonnousua. Ihan oikeasti.

Voimia Mandin läheisille ja kaikille, jotka hänet tunsivat. Voimia myös kaikille, joilla on muuten vain surullinen olo. Rakkautta.

• tiuku.

Video oli jotenkin todella surullinen. Siinä näki Mandin silloin vuonna 2004 vieläkin surevansa eroa ja ikävöivänsä isää. Varmaankin aika herkkä tyttö.

• peruspilari
        tiuku. kirjoitti:

Video oli jotenkin todella surullinen. Siinä näki Mandin silloin vuonna 2004 vieläkin surevansa eroa ja ikävöivänsä isää. Varmaankin aika herkkä tyttö.

Herkkyysasteesta riippumatta, jokainen lapsi kärsii vnhempien avioerosta. Jokainen lapsi pelkää vanhempien eroavan. Kokonainen perhe on lapsen turvallisuuden perusta ja lähtökohta eheille ihmissuhteille tulevaisuudessa.
        Jokaisen eroperheen lapsi eläät samaa tuskaa ja tilannetta ja erolapsia on todella paljon.

Jokainen eronnut aikuinen kokee eron rankkana eron syistä riippumatta, miksi jotkut luulevat, ettei lapsista tunnu miltään, tai lapsi on yliherkkä, jos ero tuntuu elämän hajoamiselta?

• myös siitä
        peruspilari kirjoitti:

Herkkyysasteesta riippumatta, jokainen lapsi kärsii vnhempien avioerosta. Jokainen lapsi pelkää vanhempien eroavan. Kokonainen perhe on lapsen turvallisuuden perusta ja lähtökohta eheille ihmissuhteille tulevaisuudessa.
        Jokaisen eroperheen lapsi eläät samaa tuskaa ja tilannetta ja erolapsia on todella paljon.

Jokainen eronnut aikuinen kokee eron rankkana eron syistä riippumatta, miksi jotkut luulevat, ettei lapsista tunnu miltään, tai lapsi on yliherkkä, jos ero tuntuu elämän hajoamiselta?

jos vanhemmat riitelevät jatkuvasti.

• kyllä laihat

käsivarret ja muutenkin.

• ole niin
        peruspilari kirjoitti:

"Jokainen lapsi pelkää vanhempien eroavan."

Minä päin vastoin lapsena ja varsinkin nuorena toivoin vanhempieni eroavan. Eivät eronneet. Niin että eivät asiat aina ole niin yksioikoisia.

Riitelyä on raskasta kuunnella, sitä paitsi osa isäni ärjyilystä kohdistui (ja aiheettomasti) nimenomaan minuun. Vanhempieni ero olisi ollut minulle suuri helpotus.

Tämä siis mitenkään ottamatta kantaa Mandin tapaukseen, sillä jokainen tapaus on erilainen.

• kuoleehan näitä

jonkun ihmisen kuolemasta. Siis onhan se totta ettei nuorien pitäisi lähteä näin aikaisin mutta kun näitä tapahtuu koko ajan. Että sitten pitää jonkun yhden ihmisen kuolemasta vouhottaa kuin se nyt olisi jotain suurta ja ihmeellistä.

• BABARabar

Kuoliko auto-onnettomuudessa vai miksi?

• pipipåå

potkukelkka onnettomuus oman kotitalon rappukäytävässä vei hengen...ei mandilta mutta ehkä joskus joltain:)

• Ostoryntäys

Kävin tänään useammassa levyjä myyvässä liikkeessä eikä niissä ollut Mandin levyjä.

• pitää

kaupat kiinni, että missäköhän kaupassa ihan oikein kävit?

• Mauno Mulkvist
        pitää kirjoitti:

ehkä mahdollisesti VERKKOKAUPASSA, ja niitä on aikasmonta auki ympäri vuorokauden sekä myös sunnuntaisin, eikö vaan?

• osuuskaupat rules
        pitää kirjoitti:

alepa, sesto, valintatalo, siwa, abc

• voivottelija
        osuuskaupat rules kirjoitti:

alepa, sesto, valintatalo, siwa, abc

no noissa pikkukaupoissa alle 400 neliöö on tuskin ollutkaan Mandin levyjä.... että se siitä kaupoissa käymisestä. Kävitkö ärrällä katsomassa siellä on 5 suomalaisen iskelmätähden halpislevyjä myynnissä tälläkin hetkellä tosin vain viiden..

• en suinkaan
        voivottelija kirjoitti:

no noissa pikkukaupoissa alle 400 neliöö on tuskin ollutkaan Mandin levyjä.... että se siitä kaupoissa käymisestä. Kävitkö ärrällä katsomassa siellä on 5 suomalaisen iskelmätähden halpislevyjä myynnissä tälläkin hetkellä tosin vain viiden..

minä olen eri henkilö. luttelin aukiolevia kauppoja.

• Poter

Nykaenen otti kultaa. Se o sankari suuri.

• esaesa
      • rekattuna

Onko sivut poistettu? Onko linkiä tiedossa? Millivanilli nimmarilla oli neljä kuvaa sivullaan. Uteliaisuus ei ole hyve, mutta kun jäi vaivaamaan.

• sitten

• kuvatekstit
        rekattuna kirjoitti:

Onko sivut poistettu? Onko linkiä tiedossa? Millivanilli nimmarilla oli neljä kuvaa sivullaan. Uteliaisuus ei ole hyve, mutta kun jäi vaivaamaan.

Mitä niissä oli kuvatekstinä?

• 1988-2008

• sdfsdfsdfsdaf

Ei yhtään Mandin näkönen vitun aasi!!!

• AWOL
        sdfsdfsdfsdaf kirjoitti:

Ei yhtään Mandin näkönen vitun aasi!!!

Kyllä muuten on.

• tytön isä

Nuo spekulaatiot syistä ja perheoloista pistivät tällaisen juuri täysi-ikäistyneen tytön isän miettimään. Tyttö on aina ollut niin isin tyttö ja minun kannustamanani oli nuorempana ihan sm-tason urheilija, koulussa luokkansa paras ja laulajanakin lahjakas. Urheilu jäi, koulumenestyskin huononi eikä hänestä mitään sen kummempaa ole tullut eikä kait tule. Ero tuli meillekin vanhemmille, ja välit tytön kanssa ovat etääntyneet. Tavatessa hän vaikuttaa jotenkin alakuloiselta ja puhe on hyvin väkinäistä. Yhteinen kieli on kadonnut. Nyt sitten aloin huolestumaan, että ei kait sillä asiat ole huonosti. Nyt sitten mietin, että tuliko sittenkin asetettua häneen ylisuuria odotuksia ja suorituspaineita? Ei kait tyttö vaan ole häpeissään siitä, ettei pystynyt olemaan isän odotusten mittainen? Luuleeko hän, ettei kelpaa ihan tavallisena tyttönä vaan pitäisi olla poikkeuksellisen kaunis, lahjakas, hyvä kaikessa, kuuluisa? Nyt vain tekisi mieli vaan halata ja paijata ja kertoa sille, että olit mitä olit niin isä rakastaa sua semmosena kuin olit.

No, eihän tää tälle palstalle kuuluisi oikeastaan, mutta menköön nyt. Hyvähän se on omista lapsistaan huolta kantaa ja rakastaa ettei mitään noin pahaa pääsisi tapahtumaan.

• tytöllesi

Kerro ihmeessä tytöllesi, että rakastat häntä juuri sellaisena kuin hän on, tapahtui mitä tapahtui.

• älä peitä sydämesi
        tytöllesi kirjoitti:

Kerro ihmeessä tytöllesi, että rakastat häntä juuri sellaisena kuin hän on, tapahtui mitä tapahtui.

tunteita, älä viivyttele. Älä odota, että toinen tekee aloitteen. Minä odotin, että isä tekee aloitteen, ja sitten olikin hirveää, kun isä kuoli, ja asiat jäivät kertomatta. En enää aio tehdä sitä virhettä.

• Surumuru

Ottamatta yhtään mihinkään sen kummempaa kantaa, niin koittakaa nyt rakkaat kirjoittelijat muistaa se, että valheiden levittämisestä voi joutua edesvastuuseen. Myös tällä palstalla. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun julkisuuden henkilö vaatisi keskustelupalstojen "juoruilijoita" käräjille.

Joten jos ette osaa surevien ihmisten kannalta asiaa ajatella, niin ajatelkaa sitten omalta kannaltanne. Haluatteko joutua poliisin puhutteluun valheiden levittämisestä? Tietokoneita pystytään aika helposti jäljittämään.

• ja sitä paitsi

kenellekään ei tee pahaa kunnioittaa muita ja varsinkin jättää surevat rauhaan. Miksi pitää olla ilkimys? Sen vielä ymmärtää jotenkin, kun itse on joutunut suuren epäoikeudenmukaisuuden uhriksi ja sitten halua "kostaa"...mutta älä käy pilkkaamaan muita ilman mitään syytä.

• Miksinäinsaa

Kuinka suomi24 keskustelupalsta antaa riepotella
      Mandin kuolemaa tällä tavoin. Ei ole miellyttävää omaisille lukea tällaista tekstiä, mitä täälläkin suurin osa viesteistä sisältää.
      Nyt olisi jo aika sulkea tämä viestiketju lopullisesti. Henkisesti raskas viestiketju jokaiselle lukijalle.

• jatkuu jatkuu jatkuu

Tuollahan höpötetään jo ihan mitä sattuu :/

• Kysyn mä....

Ihme ettei tätä oo sensuroitu... Suomi24 tykkää näköjään RAHASTA. Eli jos yli puoli MILJOONAA kävijää niin tekee mutavasti fyffee palstan PITÄJÄLLE !!!

• tomb_raider_legend

Mandi Lampi oli suosikkini lepää rauhassa mandi lampi ja en tiedä syy oli mandi kuoli! omistan mandi cd levyn

• Joku vaan...

Kysymyshän tossa otsikossakin... viestejä niin paljon jo täs keskustelussa ja otsikot sellasia ettei ny kaikkia viitti ruveta lukeen. Mut jäi mietityttään mihin kuoli? Nuori likka. :o

• amispa vain:)

--Finnish lyrics--
        Tänään näin
        koulunpihalla yllättäin
        kuinka sua kentällä tönittiin
        yläluokanpojat ringissä olivat vierekkäin
        ja sua niin rumasti haukuttiin
        tulit luokseni ja kysyit itkien

miks kaikki kiusaa
        tiedä en
        miks kaikki kiusaa
        näätkö sen
        miks kaikki kiusaa
        vastaan vaan
        tiedä en mutta lopetan sen

harmittaa kun äidiltä ei aikaa saa
        ja isää kiireet rasittaa
        opettajalla on kädet täynnä kirjoja
        se ei ehdi kaikkea huomaamaan
        siks tulet luokseni ja kysyt uudelleen

miks kaikki kiusaa
        tiedä en
        miks kaikki kiusaa
        näätkö sen
        miks kaikki kiusaa
        vastaan vaan

kaikki me ollaan lapsia saman maailman
        jokainen toista tarvitsee
        huomenna sinua mä puolustan
        tää ystävyys on ikuinen
        sua tartun kädestä ja kysyn uudelleen

miks kaikki kiusaa
        tiedä en
        miks kaikki kiusaa
        näätkö sen
        miks kaikki kiusaa
        vastaan vaan

miks kaikki kiusaa
        miks kaikki kiusaa

miks kaikki kiusaa
        tiedä en
        miks kaikki kiusaa
        näätkö sen
        miks kaikki kiusaa
        vastaan vaan

miks kaikki kiusaa
        tiedä en
        miks kaikki kiusaa
        näätkö sen
        miks kaikki kiusaa
        vastaan vaan

• Ville55

Luulisin, että se kuoli hirttämällä itsensä kun siitä on ollut paljon puhetta, eikä julkisuudessa puhuta mitään kuolintavasta. Sitä en tiedä oliko sillä HIV, se nyt ei oo kyllä mikään syy tehdä itsaria.

• sdfsf

sdfdsf

• Jere34

Kuulin ainakin mielestäni luotettavasta lähteestä että hän olisi hirttäytynyt. Omaisien takia kuolinsyytä ei ole julkisesti kerrottu.

• Ankka.

huumeisiin? Kaikenlaista huhua tääl liikkuu, mutta ei noin nuori ja fyysisesti terve tyttö mihinkään sairaskohtaukseen yhtäkkiä kuole?

• gsdgsags

Mandi vs. Kurt Cobain. Kumpi voittais?

• amis vain

http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml?2008/2/124807 Mandin esitys vuodelta 1999 Puhdas elämä lapselle -konsertista. http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml/uusimmat/ihmiset/?2008/2/124794 Mandi Lampi UIT:n Tanssitaanko ensin -revyyssä Vuonna 1999 taltioidussa Uuden iloisen teatterin Tanssitaanko ensin -esityksessä 11-vuotias Mandi tekee hienon roolin. http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml?2008/2/124788 Mandi ja Jussi Lampi Katso 45 minuuttia -ohjelman juttu isästä ja tyttärestä vuodelta 2004.

• joku

http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml?2008/2/124807 Mandin esitys vuodelta 1999 Puhdas elämä lapselle -konsertista. http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml/uusimmat/ihmiset/?2008/2/124794 Mandi Lampi UIT:n Tanssitaanko ensin -revyyssä Vuonna 1999 taltioidussa Uuden iloisen teatterin Tanssitaanko ensin -esityksessä 11-vuotias Mandi tekee hienon roolin. http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml?2008/2/124788 Mandi ja Jussi Lampi Katso 45 minuuttia -ohjelman juttu isästä ja tyttärestä vuodelta 2004.

• joku vaa

http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml/uusimmat/ihmiset/?2008/2/124807 Mandi: Miks kaikki kiusaa? http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml/uusimmat/ihmiset/?2008/2/124794 Mandi Lampi UIT:n Tanssitaanko ensin -revyyssä Vuonna 1999 taltioidussa Uuden iloisen teatterin Tanssitaanko ensin -esityksessä 11-vuotias Mandi tekee hienon roolin. http://viihde.mtv3.fi/videot/index.shtml/uusimmat/ihmiset/?2008/2/124788 Mandi ja Jussi Lampi Katso 45 minuuttia -ohjelman juttu isästä ja tyttärestä vuodelta 2004.

• .,.,.yksin.,.,.

.,.,.mulla on kuollut 13 omaista ja oon oollut orpo 13v asti.,.,.

• pitäisi hakea apua

Tai sitten tajuta antaa sitä tyrkyttämättä. Näin jälkeen päin kun sitä lukee kaikkia varoitusmerkkejä, mm. viestin tuolta poistetulta galleriasivulta: "päätin omistaa elämäni ja galleriasivuni sille faktalle, et oon julkkiksen tytär ja entinen hiipuva lapsitähti. Teen sadan euron palkkiota vastaan laulukeikkoja firmojen pikkujouluihin, jos kiinnostaa". Ja sitten itsensä ja isänsä fanitusta.

Pitäis vain meidän oppia, että joskus on todellakin hyvä unohtaa menneet ja perhesuhteet ja yrittää eteen päin uusin omin voimin.

• ????????

Olen samaa mieltä,että jälkikäteen huomaamme monia mahdollisuuksi toimia,muttei juuri sillä hetkellä kun olis tarvis.Olen lukenut tän palstan juttuja ja ihmettelen sitä kuinka pilkallisesti ja jopa melkein rivosti jotkut asiasta kirjoittavat.Olemme uteliaita (minäkin) ja haluamme tietää mitä tapahtui.Mutta se suoranainen irvailu.Entäpä jos tässä kohteena oliskin oma lapsi ,sisko,veli,äiti ,isä,tai joku oikein läheinen.Eikö vieläkään tunnu ,että kuolema on aina surullinen ja valtava tapahtuma.Tuli se sitten millä tavalla tahansa.Se pointti ,mikä tässä on ,on sen asian lopullisuus.Sitä ei voi enää muuttaa.Rauha Mandin sielulle ja VOIMAA OMAISILLE.kOSKA SITÄ HE TARVITSEVAT MEIDÄN HYEENOITTEN KYNSISSÄ.

• nuori ihminen

päättää "omistaa elämänsä" isänsä julkisuudelle ja menneelle omalleen, on järkyttävää. Kertoo epätoivoisesta huomionkipeydestä, roikkumisesta jossakin joka ei alkuunkaan kanna. Kai tytöllä äitikin oli? Jonkun olisi pitänyt vahtia ja ymmärtää, että elämä oli epätoivon varassa.

• ...on helppo...
        nuori ihminen kirjoitti:

päättää "omistaa elämänsä" isänsä julkisuudelle ja menneelle omalleen, on järkyttävää. Kertoo epätoivoisesta huomionkipeydestä, roikkumisesta jossakin joka ei alkuunkaan kanna. Kai tytöllä äitikin oli? Jonkun olisi pitänyt vahtia ja ymmärtää, että elämä oli epätoivon varassa.

...aina syyllistää, tapahtuipa mitä tahansa. Ei asia nyt niin yksinkertainen ole. Eikä tuo galleriasivuilta poimittu lause vielä kerro yhtään mitään -- paitsi ehkä niistä ihmisistä, jotka sitä täällä haluavat analisoida. Taustalla on varmasti asioita, joista emme tiedä yhtään mitään.
        Toivon läheisille jaksamista.

• Aatu II

, mutta nauran ihan väärällään. Lol, eikö tollanen teiniprinssessa osaa käydä kouluja? Mahtavaa, että joskuskin tollaselle julkkiksen lapselle käy ohrasesti, ne kun oikeesti pääsee aivan liian helpolla. Oikein sydäntä lämmittää, että tässä maailmassa on vielä jotain oikeutta.

• MINIMAL TILT POKER

olisiko al-Qā‘idalla osuutta kuolemaan johtavissa tapahtumissa. Sillä on nykyään näppinsä pelissä vähän joka jutussa!

• höpöhuhuja

Joku muu nainen sinne kuulema nirhaantui, mutta ei siellä voi olla montaa päivää löytymättä. Ja kaikilla näyttelijöillä pitää ollakin hieman jakautuva persoonallisuus, muten ei voi viedä rooleja uskottavasti läpi.

Huhu on jumbo-wc-ankka.

• onko tämä oikea

paikka sanoa tätä, mutta oon pihkassa yhteen Tiinaan :)

• TheCorrs

Elvis oli ja on yhä rokin kuningas. Ei muuta.

• Valo Tuisku

Puhut hieman siihen sävyyn kuin Elvis olisi kuollut, mistä moinen? Oletko joku psykopaatti joka suunnittelee Elviksen murhaa?

• Mie45

puhua ja surra yhden tytön kuolemasta. Vittu kehitysmaissa kuolee lapsia päivittäin nälkään, murhiin, raiskauksiin, pahonpitelyihin jne. joka päivä joka sekunti, ja te surette jotain hemmoteltua kakaraa. Miettikää nyt vähän!!!!!!!!!!!

• Eivät sulje toisiaanPois

No mutta ei sullekaan kehitysmaa-empatiastasi (joka hyvä!) huolimatta ole paljon annettu. Samoin kuin rakkautta, myös surua voi kokea monen montaa asiaa kohtaan. Ei se vähennä muiden merkitystä. Kielenkäyttösikin pistää epäilemään omien empatioittesi todenperäisyyttä...

• KANSSAELÄJÄ?

Todella surullista varsinkin nuoren ihmisen kohdalla. Tunnen surun toisella tavalla, sillä aikuinen lapseni on henkisesti kuollut miltei samassa iässä. Kaunis, fiksu nuori mies sairastui vakavasti ja me vanhemmat olemme jalattomia ja kädettömiä. Surun kanssa eläjä.

• ihmisten välinpitämättömyyttä

Joku ihminen suree ja kantaa huolta toistenkin murheista. Joskus tällaisissa tapauksissa tulee mieleen jo kauan aikaa sitten tapahtuneet asiat. Jonkun lapsi, ystävä, vanhempi tai kuka vaan muuten tärkeä ihminen on saattanut aikoja sitten kuolla yllättäin. Tällaiset tapahtumat(kuten Mandin yllättävä kuolema)nostaavat taas pintaan kaikki ne ikävät muistot jotka arkielämässä ovat hautautuneet johonkin syvemmälle. Ihmettelen, että jotkut ihmiset tälläkin palstalla suorastaan herjaavat toisten surua ja vähättelevät omaisten surua ja nauttivat ajatuksesta, että syy saattaa sittenkin olla vanhemmissa tai joissakin muissa läheisissä. Kuolema on kuitenkin niin peruuttamaton asia, ettei sille enää jälkikäteen mitään voida, turha on siis lisätä läheisten taakkaa tuollaisilla älyttömillä kirjoituksilla, joita tältä palstalta saa lukea. Tämä on keskustelupalsta, mutta kuitenkin tännekin pitäisi kirjoittaa asiallisesti, eikä pilkata kuolemaa ja toisten surua.

• moneen junaan
        ihmisten välinpitämättömyyttä kirjoitti:

Joku ihminen suree ja kantaa huolta toistenkin murheista. Joskus tällaisissa tapauksissa tulee mieleen jo kauan aikaa sitten tapahtuneet asiat. Jonkun lapsi, ystävä, vanhempi tai kuka vaan muuten tärkeä ihminen on saattanut aikoja sitten kuolla yllättäin. Tällaiset tapahtumat(kuten Mandin yllättävä kuolema)nostaavat taas pintaan kaikki ne ikävät muistot jotka arkielämässä ovat hautautuneet johonkin syvemmälle. Ihmettelen, että jotkut ihmiset tälläkin palstalla suorastaan herjaavat toisten surua ja vähättelevät omaisten surua ja nauttivat ajatuksesta, että syy saattaa sittenkin olla vanhemmissa tai joissakin muissa läheisissä. Kuolema on kuitenkin niin peruuttamaton asia, ettei sille enää jälkikäteen mitään voida, turha on siis lisätä läheisten taakkaa tuollaisilla älyttömillä kirjoituksilla, joita tältä palstalta saa lukea. Tämä on keskustelupalsta, mutta kuitenkin tännekin pitäisi kirjoittaa asiallisesti, eikä pilkata kuolemaa ja toisten surua.

Todella sääli noita tunnevammaisia, jotka likaavat koko tämän ketjun.

On se niin väärin, kun juuri parhaimmat meistä usein kuolevat nuorina ja idiootit paskiaiset jäävät jäljelle. Mutta ei tuomita heitä raukkoja. Kyllä elämä opettaa ja lujille tulevat tuolla luonteella joutumaan ja jäämään ilman aitoa lämpöä ja rakkautta, kun eivät itsekään sitä pysty toisia kohtaan tuntemaan. Se on varma se!

• KANSSAELÄJÄ

Jäi vielä sanomatta, että otan osaa vanhempien suruun. Koittakaa kestää, vaikka se todella vaikeaa varmasti on ja tulee olemaan.

Lapsensa sairaudelle menettänyt samassa iässä kuin Mandi.

• .....
        KANSSAELÄJÄ kirjoitti:

Jäi vielä sanomatta, että otan osaa vanhempien suruun. Koittakaa kestää, vaikka se todella vaikeaa varmasti on ja tulee olemaan.

Lapsensa sairaudelle menettänyt samassa iässä kuin Mandi.

Täällä nyt näytti olevan kinnostuneita niin kerron että kuoleman syy oli itsemurha. Varmaa tietoa

• olisi käynyt siten

Tämä tapaus ei ole omaisille niin murheellinen tapaus, kun oli Jokelan koulusurmat. Siinä masentunut poika vei mukanaan ulkopuolisia henkilöitä.

• ei käynyt siten

Tämä tapaus ei ole omaisille niin murheellinen tapaus, kun oli Jokelan koulusurmat. Siinä masentunut poika vei mukanaan ulkopuolisia henkilöitä.

• byhyyyyyy

siis sairasti.

• se on niin henkilökohtaista,

Mandin kuolema on todella surullista.Hän oli kaunis ja lahjakas lapsitähti.Kun katsoo noita videoita,niin hänessä kukoistaa energisyys ja ihana äänikin.

Kenenkään surua ei voi mitata tai verrata juttuihin ja todella lapsellista nyt jokelajuttu tähän liittää.Voin kuvitella,että Mandilla on ollut vaikeita aikoja(koulukiusaus yms)
      mutta silti jaksoi esiintyä ja olla vahvana,mikä nyt valitettavasti johti nyt hänen kuolemaan ja syytä ei valitettavasti tiedä.

Mutta monia tää koskettaa syvästi.En tuntenut mandia,mutta tiesin,kun itsekkin pienenä katselin sen esiintymisiä yms.

• Michael5

Mulla on suuri ikävä sua rakas Mandi!

• tiimaus_com

Ikävä juttu ja vielä niin nuori. =(

• ????????

Nyt on sitten haukuttu ja lytätty Mandi,hänen isänsä,äitinsä,ja siinä sivussa koko suku ,yhteiskunta ,(on kyllä aihettakin)ja mikä on näköjään ollut tärkeintä.Kaikki osanottajat ovat saaneet haukkua toisensa oikein olan takaa.Moni on saanut purkaa pahaa oloaan kelle tahansa ja jopa kiroilla ja käyttää kamalaa kieltä ihan estoitta.Eli nyt on varmaan ihan tarpeeksi haukuttu ja parjattu.Otsikko oli MANDI LAMPI ON KUOLLUT.Mutta mitä se taas poikikaan.Koko Suomen kansan (ainakin melkein)pahanolon tunteen.Eli lipsumme aina siihen toisen ihmisen parjaamiseen.Totta on että yhä useammalla on paha olo ja siihen pitäisi löytää apu jollakin tavalla,mutta siihen ei takulla auta jos nyt esim.olemme ruotineet Mandin ja hänen läheisensä.Heillä on suuri suru tällä hetkellä ja heidän parjaamisensa ei poista omaa pahaa oloamme.En ole tosikko enkä alkuunkaan hyvä ihminen,mutta minusta tämä alkaa jo riittää.
      Toivon Mandin vanhemmille ja läheisille voimaa kestää kaikki tämä,lisänä siihen suureen menetykseen jonka ovat kokeneet.PS.Pidin muuten Mandin esityksistä.

• syytä

eli mihin hän kuoli?

• ymmärtänyt

tyttö kuoli syömättömyyteen tai liian vähään syöntiin tai vain salaatin syöntiin.

• seppou

Mandi menehtyi todennäköisesti sydämen pysähtymiseen.

• Fakta ja fakta...
        seppou kirjoitti:

Että on aivan turha kaivaa oman sairaan mielikuvituksensa syövereistä tuollaisia ihmeellisiä jumbonvessajuoruja. Siellä on todella tapahtunutkin ikäviä asioita ja sattumalta ihan samana päivänä vielä kun ystävämme Mandi on menehtynyt. Kyseessä on kuitenkin aivan eri tarinat. Ihme mukamas ns. "fakta"löpinöitä. Kuka pystyy kirjoittamaan tuollaista sontaa tuntematta pistoa sydämessään? Antakaa ihmisten olla rauhassa. Kauheaa tarkoitushakuisuutta, tuleeko siitä hyvä mieli kun voi esittää karskia, minkääntavoittamattomissaolevaa idioottia? Toivottavasti olette nyt tyydytettyjä.

---

Osanotto kaikille, joita tämä tapahtuma on todella koskettanut. Minua se kosketti. Kuuntelen joka päivä Mandin lauluja ja katson esityksiä. Hieno, lahjakas, kaunis, herkkä ja fiksu tyttö. Olisinpa voinut vaihtaa osia hänen kanssaan ja hän olisi voinut jatkaa elämäänsä! Mutta niin se vain on, meillä jokaisella on tarkoin valitut ja yhteenlasketut päivämme. Kunpa vain jaksaisimme ja pystyisimme ymmärtämään kaiken tarkoituksen!
        Voimia!

• syy

Miksi ihmeessä sinun tai kenenkään muun ulkopuolisen täytyisi saada tietää kuolinsyy. Nuorikin ihminen voi kuolla mihin tahansa. Mitä ihmettä se syy kuuluu kenellekään ulkopuoliselle. Antakaa nyt omaisten yritää selvitä sokista, jonka läheisen ja rakkaan ihmisen menettäminen on aiheuttanut. Ei meille ulkopuolisille kuulu ihmisten kuolinsyyt. Kun ihminen on poissa, kuollut, ei siinä enää mitkään kuolemaan johtaneet syyt auta mitään. Jos syitä tarvitsee alkaa selvittelemään, ne kuuluvat aivan toisaalle ja toisille ihmisille kuin tämän keskustelupalstan kirjoittajille ja lukijoille.

• asdfsdfhfgh
        seppou kirjoitti:

Älä sano väärää todistusta jne. Onko väliä kuka kuoli Jumbossa?

• kysyminen normaalia on
        syy kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinun tai kenenkään muun ulkopuolisen täytyisi saada tietää kuolinsyy. Nuorikin ihminen voi kuolla mihin tahansa. Mitä ihmettä se syy kuuluu kenellekään ulkopuoliselle. Antakaa nyt omaisten yritää selvitä sokista, jonka läheisen ja rakkaan ihmisen menettäminen on aiheuttanut. Ei meille ulkopuolisille kuulu ihmisten kuolinsyyt. Kun ihminen on poissa, kuollut, ei siinä enää mitkään kuolemaan johtaneet syyt auta mitään. Jos syitä tarvitsee alkaa selvittelemään, ne kuuluvat aivan toisaalle ja toisille ihmisille kuin tämän keskustelupalstan kirjoittajille ja lukijoille.

Mitäs pahaa siinä on että kysytään kuolinsyytä?
        Ei mitään.
        Sanotaanhan muidenkin julkkiskuolleiden kuolinsyyt ihan avoimesti, niin että mitäs sinä vouhotat?
        Ei siinä ole mitään pahaa jos tiedustelee kuolinsyytä.
        Varsinkin kun lehti aina julkaisee sen ja jos ei niin tottakait ihmetellään että MIKSEI.
        Vältytään kaikenmaailman spekulaatioilta jos heti julkistetaan.
        Mutta joskushan menee vähän aikaa ennenkuin kuolinsyy saadaan selville, voihen se olla siitäkin kysymys?

• Ja kukahan

hän mahtoi olla?

Otan osaa omaisten suruun kuitenkin.

• Fakta ja fakta...

Miksi ihmeessä raportoit vielä tyhmää tietämättömyyttäsi tällä palstalla? Ketä se kiinnostaa jos et ole kyseistä Taivaan lahjaa tuntenut.

Jokainen elämä on lahja. Emme saa itkeä sitä että se päättyi. Olkaamme onnellisia siitä, että hän oli olemassa. Kunhan tästä nyt vähän rauhoitutaan ja nuoleskellaan haavojamme.

Voi voi, surullista. Vaikeroi hän ja itki.

• hoitaja pieni

kyllä sydämen pysähtymiseen kuollaan 100 prosenttisesti. Kyllä se kuollessa pysähtyy ihan kaikilta...

• ylilääkäri
        hoitaja pieni kirjoitti:

kyllä sydämen pysähtymiseen kuollaan 100 prosenttisesti. Kyllä se kuollessa pysähtyy ihan kaikilta...

Ei kulta pieni, kyllä sydän voi pysähtyä kuolemattakin ja pompata taasen käyntiin. Tapahtuu tämän tästä. Ja nyt pylly pystyyn hoitaja pieni ;)

• miksei olisi

http://viihde.mtv3.fi/uutiset/muut.shtml/618767?lampi_jussi

Tuolla hyvin selkeästi ilmoitetaan tyttösen löytyneen kotoa, ei Jumbon vessasta tai muualtakaan.

On surullista lukea selkeästi provosoivia kannanottoja koskien nuoren ihmisen kuolemaa. Ymmärrettävästi ihmisiä kiinnostaa kuolema ja siihen johtaneet syyt varsinkin kun kyseessä on jokin mediapersoona, mutta on kohtuutonta omaisia ja ystäviä kohtaan repostella juoruilla Jumbon vessaan hirttäytyneellä ihmisellä, sillä tähän asti julkisuuteen tulleet faktat eivät ole Jumbon ikävän tapauksen kanssa yhtäpitäviä muutakuin päivämäärän perusteella.

Ihmiset spekuloivat, joka sekin perusuteliaaseen ihmisluonteeseen kuuluu, mutta jospa asia kuitenkin olisi niin, kuin ´mediassa on annettu ymmrärtää..

Ruumiinavaus selvittää kuolinsyyn ja ehkäpä se silloin tuodaan julkisuuteen, jos sitä ei tähän mennessä vielä olla tiedetty.

Julkkiksen kuolema antaa surulle kasvot, lämmin osanotto Mandin läheisille.

• Bredt

Olin itse paikalla Jumbossa kun ruumis löydettiin, uskomatonta mediapaskaa taasen, ei yllätys!

• uusin Seiska

kertoo, että Mandi kuoli viime viikon maanantaina, mutta omaiset saivat viestin vasta torstaina. Eli kuoli kotiin, kukaan ei kaivannut pariin päivään. Ei mikään ihme, jos ei ole tapana soitella päivittäin vanhemmilleen ja päinvastoin ja ei meillä ainakaan ole sen jälkeen kun lapsi aikuinen ja asuu omillaan.
        Täyttä puppua kirjoitellaan. Viime viikon maanantai oli 25.2. Se siitä.

• luottaa?

Uusimmassa seiskassa taas sanottiin, että Mandi kuoli jo maanantaina, ja omaiset saivat tietää kuolemasta vasta torstaina. Jossain lehdissä on ollut, että löydettiin kuolleena keskiviikkona.

• kummallistavaan

Seiska kirjoitti tänään, että Mandi kuoli maanantaina ja omaiset tiesivät vasta torstaina. Aikaisemmin on kirjoitettu, että hän kuoli keskiviikkona. Lehdissä on paljon asiavirheitä, kuinka näin voi olla.

• tytue

Suurin osahan seiskan jutuista on "virheitä"!!

• nyt näin

että mandi tosiaan kuoli maanantaina, mutta ruumis löydettiin vasta keskiviikkona. Ja omaisille kerrottiin sitten torstaina suru-uutinen. Keskustelupalstoillahan on ollut, että Mandi oli kadonnut ennen kun löydettiin kuolleena (ei tullut enää työpaikalleen) ja sitten lopunhan te jo tiedättekin.

• rrr

mutta mitä peitellään. mitä löytyi mandin taskusta. Totuus on saatava ilmi.
        Anteeksi kaikille , Mutta taitaa tulla aikamoisia järkytyksiä vielä kaikille.

• ...

mandi kuoli keskiviikkona ja ei ole tehnyt mitään itsemurhia. kuoleman syy on sydänkohtaus!tieto on varmaa,mandi oli sukulainen.

• -30030+2

Jos tuo olisi totta, kuolinsyy olisi jo kerrottu.

• lekuri David

Jos olisi kuollut sydänkohtaukseen tai mihin vaan sairauskohtaukseen ei kuolinsyytä tiedetä ilman ruumiinavausta, Joten sairauskohtauksen syy selviäisi vasta muutaman viikon sisällä. Itsemurha taas selviää usein jo paikanpäällä, koska suurin osa jättää viestin. Joten turha spekuloida kuolinsyyllä. Isoin kysymys lienee, miksi löydettiin vasta torstaina, jos kuollut jo maanantaina? Eikö omaisia ollenkaan?

• ihmettä
        lekuri David kirjoitti:

Jos olisi kuollut sydänkohtaukseen tai mihin vaan sairauskohtaukseen ei kuolinsyytä tiedetä ilman ruumiinavausta, Joten sairauskohtauksen syy selviäisi vasta muutaman viikon sisällä. Itsemurha taas selviää usein jo paikanpäällä, koska suurin osa jättää viestin. Joten turha spekuloida kuolinsyyllä. Isoin kysymys lienee, miksi löydettiin vasta torstaina, jos kuollut jo maanantaina? Eikö omaisia ollenkaan?

"Isoin kysymys lienee, miksi löydettiin vasta torstaina, jos kuollut jo maanantaina? Eikö omaisia ollenkaan?"

Itsekin olin 19-vuotiaana hyvinkin neljä päivää ilman yhteyksiä vanhempiin, joskus kauemminkin. Mikäs siinä on niin kummallista?

• pikku ukkeli
        ihmettä kirjoitti:

"Isoin kysymys lienee, miksi löydettiin vasta torstaina, jos kuollut jo maanantaina? Eikö omaisia ollenkaan?"

Itsekin olin 19-vuotiaana hyvinkin neljä päivää ilman yhteyksiä vanhempiin, joskus kauemminkin. Mikäs siinä on niin kummallista?

Eikö sulla oo ees kavereita? Minäkin saatoin 19 vee olla päivänkin kuulematta iskästä ja äiskästä, mutta kyllä mua kaivattiin ainakin kaveripiirissä. Ja eikös Mandiakin oltu töissä kaivattu lehtien mukaan, mutta ei vissiin sitten iskä ja äiskä kaivannut tai eivät ottaneet selvää. Meillä duunissa kyllä kaivataan heti ja sanktio seutaa, jollei ilmoita ajoissa syytä poissaololle. Tietty on olemassa huonoja välejäkin kuten vissiin itselläsi, mutta mä ymmärsin, että Mandilla oli hyvät välit.

• ??????????????????
        lekuri David kirjoitti:

onko äiti elossa?

• seppo tt
        ?????????????????? kirjoitti:

onko äiti elossa?

äidistä ei ole puhuttu lehdissä mitään, tyttö itsekin puhui aina vaan isästään. Jospa Kalliossa niin kiirus ettei ehdi sieltä soitella.

• dokuliini
        seppo tt kirjoitti:

äidistä ei ole puhuttu lehdissä mitään, tyttö itsekin puhui aina vaan isästään. Jospa Kalliossa niin kiirus ettei ehdi sieltä soitella.

Kalliossa aina, ei sieltä lapsille ehdi soitella ainakaan minä, jos nyt kerran viikossa krapulapäivänä yritän. Eikä silloinkaa poikaa aina kiinni saa, joskus menee kuukausikin kait tuo elossa on, kun ei oo soitellu

• punanenä
        dokuliini kirjoitti:

Kalliossa aina, ei sieltä lapsille ehdi soitella ainakaan minä, jos nyt kerran viikossa krapulapäivänä yritän. Eikä silloinkaa poikaa aina kiinni saa, joskus menee kuukausikin kait tuo elossa on, kun ei oo soitellu

rahikaisella, en ehdi kersoille soitella. Ottakoot yhtyettä jos on asiaa. Terve taas vaan kaverit kantiksessa jo odottaa. Hölkyn kölkyn.

• -marianne-
        ihmettä kirjoitti:

Olivatko vanhempasi elossa?

• maailman mennoo
        -marianne- kirjoitti:

nykyää, kun ei vanhemmista eikä lapsista sitten välitetä. Turhaan kysyit teini on vielä koulussa, vastaa sitten ala-arvoisesti kun tulee paikalle.

• ...
        lekuri David kirjoitti:

niin se selviää sitten kun ruumiinavaus tehdään..vaan näin sanottiin mulle että ehken sydänkohtaus. kuolin päivä oli keskiviikko eikä maanantai.

• ihmettä? osa 2
        pikku ukkeli kirjoitti:

Eikö sulla oo ees kavereita? Minäkin saatoin 19 vee olla päivänkin kuulematta iskästä ja äiskästä, mutta kyllä mua kaivattiin ainakin kaveripiirissä. Ja eikös Mandiakin oltu töissä kaivattu lehtien mukaan, mutta ei vissiin sitten iskä ja äiskä kaivannut tai eivät ottaneet selvää. Meillä duunissa kyllä kaivataan heti ja sanktio seutaa, jollei ilmoita ajoissa syytä poissaololle. Tietty on olemassa huonoja välejäkin kuten vissiin itselläsi, mutta mä ymmärsin, että Mandilla oli hyvät välit.

Jos joku kaverini ei olisi tavoittanut minua pariin päivään, hän tuskin olisi tullut pitämään majaa postiluukun taakse. Jos ei tavoita, ei tavoita. Neljä päivää on muutenkin todella lyhyt aika, jos jotain ihmistä ei parina päivänä tavoita.

Omat välini vanhempiini ovat muuten aina olleet erittäin hyvät, toisin kuin oletit.

Asuitko itse 19-vuotiaana omillasi vai vanhempien kanssa? Tuli vain mieleen, kun kirjoitit näin: "saatoin 19 vee olla päivänkin kuulematta iskästä ja äiskästä"... Tuo kuulostaa melkein siltä, että asuit kotipihalla leikkimökissä. ;)

• ihmettä?
        -marianne- kirjoitti:

Tietysti. Neljä päivää on todella lyhyt aika. Minusta on kummallista, jos vanhemmat ovat koko ajan oma-aloitteisesti yhteydessä 19-vuotiaaseen jälkikasvuunsa, joka asuu omassa kämpässään. Saapahan sitä tietysti olla, jos haluaa. Luulisi silti, ettei joka ilta tarvitse rimputella. Itse pidin 19-vuotiaana yhteyttä vanhempiini ehkä 1-2 kertaa viikossa.

• ihmettä
        maailman mennoo kirjoitti:

nykyää, kun ei vanhemmista eikä lapsista sitten välitetä. Turhaan kysyit teini on vielä koulussa, vastaa sitten ala-arvoisesti kun tulee paikalle.

Mitenköhän "teini" voi muistella aikaa, kun oli itse 19-vuotias? Kerropa se vielä minulle.

Eiköhän ne ala-arvoiset vastaukset ole tulleet juuri näiltä, joiden mielestä on järkyttävää, jos 19-vuotias omillaan asuva ihminen ei ole koko ajan vanhempiinsa yhteydessä.

• ikuinen teiiinii
        ihmettä kirjoitti:

Mitenköhän "teini" voi muistella aikaa, kun oli itse 19-vuotias? Kerropa se vielä minulle.

Eiköhän ne ala-arvoiset vastaukset ole tulleet juuri näiltä, joiden mielestä on järkyttävää, jos 19-vuotias omillaan asuva ihminen ei ole koko ajan vanhempiinsa yhteydessä.

teinit pystyy mihin vaan ja varsinkin kirjoittamaan puutaheinää tänne. Teinit rulettaa.

• suorastaan tarua
        ihmettä? osa 2 kirjoitti:

Jos joku kaverini ei olisi tavoittanut minua pariin päivään, hän tuskin olisi tullut pitämään majaa postiluukun taakse. Jos ei tavoita, ei tavoita. Neljä päivää on muutenkin todella lyhyt aika, jos jotain ihmistä ei parina päivänä tavoita.

Omat välini vanhempiini ovat muuten aina olleet erittäin hyvät, toisin kuin oletit.

Asuitko itse 19-vuotiaana omillasi vai vanhempien kanssa? Tuli vain mieleen, kun kirjoitit näin: "saatoin 19 vee olla päivänkin kuulematta iskästä ja äiskästä"... Tuo kuulostaa melkein siltä, että asuit kotipihalla leikkimökissä. ;)

En muista minäkään miten usein pidin yhteyttä. Siitä kun on jo 50 vuotta, kun olin 19. Ei sillon ollut puhelimia joka tönössä. Mutta silloin kyllä käytiin vanhempia katsomassa,miten jaksoivat. Sillon nääs välitetiin. Ja silloin 60-vuotiaskin oli jo vanhus! Että kyllä on maailma raiteilta lähtenyt, kun ei lapset tai vanhemmat enää toisistaan huolehdi. Herran rauhaa!

• tarja h
        ihmettä kirjoitti:

se on Dannykin. Ikiteineys on jo käsite. Sitä paitsi jos ei vanhemmat soittele,eikös lapset voisi soitella vanhemmilleenkin.

• ????!?
        ihmettä? kirjoitti:

Tietysti. Neljä päivää on todella lyhyt aika. Minusta on kummallista, jos vanhemmat ovat koko ajan oma-aloitteisesti yhteydessä 19-vuotiaaseen jälkikasvuunsa, joka asuu omassa kämpässään. Saapahan sitä tietysti olla, jos haluaa. Luulisi silti, ettei joka ilta tarvitse rimputella. Itse pidin 19-vuotiaana yhteyttä vanhempiini ehkä 1-2 kertaa viikossa.

Kyllä nykypäivän Suomi on sellaista ettei toisista välitetä samalla tavalla kun ennen. Kyllä ymmärtää, jos lapsi vaikka ulkomailla asuu ettei nyt alvariinsa rimputella, mutta että samassa kaupungissa asutaan. Voiko olla niin yksinäinen ettei ole edes ystäviä?

• popeop
        ????!? kirjoitti:

Kyllä nykypäivän Suomi on sellaista ettei toisista välitetä samalla tavalla kun ennen. Kyllä ymmärtää, jos lapsi vaikka ulkomailla asuu ettei nyt alvariinsa rimputella, mutta että samassa kaupungissa asutaan. Voiko olla niin yksinäinen ettei ole edes ystäviä?

Jos joku ei tavoita ystäväänsä pariin päivään, alkaako heti salapoliisityö ja jäljittäminen? Tuskinpa vain. Jokaisella on oma elämänsä elettävänä, myös sinun ystävilläsi. Ihminen voi ihmetellä, miksei saa yhteyttä, mutta tuskinpa kukaan ryhtyy mihinkään toimenpiteisiin parin kolmen päivän vuoksi. Se on eri asia, jos asuu maaseudulla viereiessä talossa. Silloinhan on helppoa käydä koputtelemassa illalla ovella.

• ke3tä
        suorastaan tarua kirjoitti:

En muista minäkään miten usein pidin yhteyttä. Siitä kun on jo 50 vuotta, kun olin 19. Ei sillon ollut puhelimia joka tönössä. Mutta silloin kyllä käytiin vanhempia katsomassa,miten jaksoivat. Sillon nääs välitetiin. Ja silloin 60-vuotiaskin oli jo vanhus! Että kyllä on maailma raiteilta lähtenyt, kun ei lapset tai vanhemmat enää toisistaan huolehdi. Herran rauhaa!

Ketä moralisointisi auttaa? Mitä sinä tiedät sinulle vieraiden ihmisten välisistä suhteista? Et yhtään mitään, ja silti olet täällä syyttämässä ja arvostelemassa vieraita ihmisiä huolehtimisen ja välittämisen puutteesta. Mietipä nyt vähäsen, mitä oikein kirjoitat. Kirjoituksesi ei todellakaan edusta laupeutta ja "Herran rauhaa", jos niin kuvittelet. Kirjoituksesi sisältää syytöksiä, ja samalla kohotat oman välittämiskykysi suureen arvoon sinulle täysin vieraiden ihmisten kustannuksella. Siis ihmisten, joiden tunteista ja välittämisestä sinä et tiedä yhtikäs mitään. Ota se Uusi testamentti auki ja tutki Jeesuksen opetuksia uudemman kerran.

• nettailija
        popeop kirjoitti:

Jos joku ei tavoita ystäväänsä pariin päivään, alkaako heti salapoliisityö ja jäljittäminen? Tuskinpa vain. Jokaisella on oma elämänsä elettävänä, myös sinun ystävilläsi. Ihminen voi ihmetellä, miksei saa yhteyttä, mutta tuskinpa kukaan ryhtyy mihinkään toimenpiteisiin parin kolmen päivän vuoksi. Se on eri asia, jos asuu maaseudulla viereiessä talossa. Silloinhan on helppoa käydä koputtelemassa illalla ovella.

Ei neljä viisi päivää oo mitään ilman ihmiskontakteja. Onhan täällä oltu vuosikin kuolleena ennenkun kukaan kaivannut, vaikka laskutkin on jääneet maksamatta. Mäkin saatan suhata ja ylläpitää omaa päiväkirjaani netissä välillä viisikin päivää ilman ihmiskontakteja. Mun äiti ei ehdi ja isä ei kait ehdi sekään soitella tai käydä. Se on ns. vapaa taitelija ja joutuu tapaamaan työn merkeissä ihmisiä ympäri Helsinkiä kantiksissaan.

• stadin kunkku
        punanenä kirjoitti:

rahikaisella, en ehdi kersoille soitella. Ottakoot yhtyettä jos on asiaa. Terve taas vaan kaverit kantiksessa jo odottaa. Hölkyn kölkyn.

se aikuisuus. Kun lapset lentää pesästä, pärjätköö omillaan. Ilmoitellaan sitten kun joku kuoloo. Ja jouluhan on sitä varten, että sitten sukua tapaillaan. Kyllä mulla on omakin elämä, en mä lapsia enää siihen sotke aikuisia ihmisiä.

• ProvoProvo

Iso provo... Mutta senhän jo kaikki tällä hetkellä tiedämmekin jo...

• JubSelius

OK-perinnän nimissä tehdään väärennettyjä perintälaskuja!

• ja tukittu

kun viestit eivät enää kirjaudu?

• PITÄKÄÄ HUOLTA TOISISTANNE

Kyllä tämä ketju varmaan jo saakin loppua. Älyttömät asiattomat kännipellet vaahtoavat omista kiireistään ja kaiken tuomitsevat ja paheksuvat pyhäkouluneitimekot pilaavat lopunkin fiiliksen. Kaikkea hyvää Mandin omaisille ja kaikille, ketkä ovat ottaneet oikeasti osaa tähän suruun. Surutyö jatkuu päivä päivältä, välillä helpottaa kunnes taas tulee viiltävä tuska ja murhe ja ahdistus. Jokainen uusi päivä on askel eteenpäin. Jokainen uusi päivä on uusi mahdollisuus.

Pidetään huolta toisistamme, ja itsestämme!

• J: Lampi
        PITÄKÄÄ HUOLTA TOISISTANNE kirjoitti:

Kyllä tämä ketju varmaan jo saakin loppua. Älyttömät asiattomat kännipellet vaahtoavat omista kiireistään ja kaiken tuomitsevat ja paheksuvat pyhäkouluneitimekot pilaavat lopunkin fiiliksen. Kaikkea hyvää Mandin omaisille ja kaikille, ketkä ovat ottaneet oikeasti osaa tähän suruun. Surutyö jatkuu päivä päivältä, välillä helpottaa kunnes taas tulee viiltävä tuska ja murhe ja ahdistus. Jokainen uusi päivä on askel eteenpäin. Jokainen uusi päivä on uusi mahdollisuus.

Kylläpä oli hienosti sanottu. Oikeinko itse keksit? Minkälaisen kirjailijan Suomi sinussa menettääkään. Tuskin Lammin perhe tällaisia palstoja surunsa keskellä lukee. On varmaan parempaakin tekemistä. Jussi Lampi on muuten erinomainen näyttelijä ja niin oli Mandikin. Äidistä Mandi ei julkisesti koskaan puhunutkaan?

• Ike
        PITÄKÄÄ HUOLTA TOISISTANNE kirjoitti:

Siis hetkinen kuka Mandi, kuka Jussi?

• wiki piki
        Ike kirjoitti:

Siis hetkinen kuka Mandi, kuka Jussi?

googleta tai lue ketjua!

• On tarpeeksi
        wiki piki kirjoitti:

googleta tai lue ketjua!

kärsimystä jo loppuelämäksi kun joutuu oman lapsen hautaan saattamaan.
        Nim;kokemusta asiasta on!

• pikku-iso
        On tarpeeksi kirjoitti:

Jos asioista puhuttaisiin avoimemmin monen henki säästyisi! Me suomalaiset olemme erinomaisia sulkemaan silmämme nuorten masennukselta, itsemurhilta, huumeilta ym.!! Monet kylläkin moralisoivat ja kauhistelevat miten nykynuoret ovat niin pahoja ja paatuneita kun huumeisiin ja alkoholiin sekaantuvat! Se ei johdu siitä, että nykynuoret olisivat jotenkin erilaisia kuin entisajanihmiset, meille tämä nykyianen kasvuympäristö on vain niin väärä! Omat vanhempanikaan eivät muka ymmärrä näitä nuorten yhtä-äkkisiä kuolemia, samat vanhemmat sulkivat silmänsä kun sisarellani todettiin vakava masennus.. mistään ei saanut puhua! Aihe oli tabu kotona! Silläkö asiat selviävät? Kun ei puhuta!!

Surullista tässä maailmassa ei apua tunnu saavan.. ongelmanuoret ovat paheenpesiä, joista ei ole miksikään.

Minä jaksan eteenpäin, mutta moni ei ole yhtä vahvoja.

herätkää ihmiset meillä on vakava ongelma! En tarkoita, että pitäisi häväistä kuolleita, mutta eikö näistä asioista voitaisi puhua niiden omilla nimillään? Jos(iso JOS) Mandi kuoli itsemurhaan, se ei ole häpeän ja syyllisyyden paikka, vaan sen pitäisi olla esimerkki ja herätys kaikille meille, miten huonosti monella tänä päivänä menee!

Kaikki pyörii nykyään rahan ympärillä. Sen kustannuksella haudataan perhesiteet ja läheisyys.

Otan osaa Mandyn kuolemaan ja omaisten suruun.

• !!!!
        On tarpeeksi kirjoitti:

Ymmärrän kantasi asioihin, mutta oletko ajatellut että kun sitä lehdissä jauhetaan ja kerrotaan että noin nuori kuoli niin ehkä ihmiset myös haluavat tietää miksi.

Kuulin myös että se olisi ollut itsemurha ja ymmärrän sen minkä takia sitä ei julkaista. Tietäisi taas sata itsaria lisää. Onhan se huomattu miten kaikki mikä uutisoidaan lehdissä ymym. tuottaa vain lisää samanlaisia juttuja. Mm. Jokela, koirien raatelut ymymymym. tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Osanottoni omaisille!

• James23
        !!!! kirjoitti:

Ymmärrän kantasi asioihin, mutta oletko ajatellut että kun sitä lehdissä jauhetaan ja kerrotaan että noin nuori kuoli niin ehkä ihmiset myös haluavat tietää miksi.

Kuulin myös että se olisi ollut itsemurha ja ymmärrän sen minkä takia sitä ei julkaista. Tietäisi taas sata itsaria lisää. Onhan se huomattu miten kaikki mikä uutisoidaan lehdissä ymym. tuottaa vain lisää samanlaisia juttuja. Mm. Jokela, koirien raatelut ymymymym. tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Osanottoni omaisille!

Turhaan tosiaan uutisoida sitä että oli itsemurha vaikka ihmisiä kiinnostaakin. Muistatte kai kuinka monta ihmistä teki itsemurhan kun Curt Cobainin itse murha tuli uutisiin vaikka Curt ja Mandi ei olekkaan vertailtavissa.

• ......

Kun täällä nyt näytti olevan kiinnostuneita tiedosta niin keeron vain että kuolemnsyy oli itsemurha. Varmaa tieto ei ole mitää lehti juoruja.

• .....

anteeksi kirjoitusvirheeni äskeisessä viestissä

• ei nimimerkkiä
        ..... kirjoitti:

anteeksi kirjoitusvirheeni äskeisessä viestissä

Huh, ensimmäistä kertaa elämässäni aloin lukea näitä suomi24:n juttuja, ja on kyllä ihan pakko sanoa että en yhtään ihmettele vaikka näistä tulisi tutkintapyyntöjä joka päivä. Miettikääpä, mitä tapahtuu jos Lammen Jussi jonain päivänä vahingossa eksyy näille sivuille? Vaikka hakkaatte näitä nimimerkin takaa, IP-osoite onkin ihan juttu sinänsä ja poliisin selvitettävissä, jos tutkintapyyntö tulee.

Käsittämätöntä. Miettisitte vähän.

• Toddy

Onks tää Mandi Jussille mitään sukua? En jaksa ketjua lukea otsikkoa pidemmälle.

• on

Jussin tytär

• Ei
        on kirjoitti:

Jussin tytär

Siis en tajuu miks niin nättiä kivaa kaunista tyttöä kiusataan miks se teki itsarin.. kun katoin videot itkin otan osaa tästä kauniasta neidistä onjo sillein ikävä

• :(((((
        Ei kirjoitti:

Siis en tajuu miks niin nättiä kivaa kaunista tyttöä kiusataan miks se teki itsarin.. kun katoin videot itkin otan osaa tästä kauniasta neidistä onjo sillein ikävä

Olen täysin samaa mieltä. Kaikkia vitun koulukiusaajia pitäis kunnolla rääkätä.
        Pojat hirtettäis palleista ja tyttöjen pilluihin tungettais ainakin 100 jotain TODELLA epämiellyttävää! Sitten kiusaaminenkaan ei olis niin yleistä. Miltäköhän niistä mandin kiusaajista nyt tuntuu. Kaduttaakohan niitä ollenkaan? Mitä meinaatte?

• Veikko Hopea

Mitä vittua? Onks Mandi Lampi kuollu? En mä tienny että se on ollu kipeekään.

Ketjusta on poistettu 277 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe