oisko hyvä

idea?

viinakortti

kaikille, mutta

täydellinen ostovapaus yleensä..

rajoituksia vain ..tietyn lääkehoidon alaisena oleville,,tietyn yhteiskunnan kustantaman palvelun
tarvitsijoille, tms,,, rajoituksin...heille joille jokin instanssi( sos/terv.) katsoo olevan edullisempaa rajoittaa
alkoholin käyttöä

huom! rajoituksia..ei ostokieltoa

kaikkien tulisi esittää kortti alkon kassalla
ja kortissa olisi numero kuten kelakortissa
"erikoisosto-oikeus"..tai "ylemmän ostorajoituksen
osto-oikeus",,,jne jne
jotka määrittelisivät viinan hankintaoikeuden tiettynä ajankohtana.....

tietenkin se vaatisi muutaman instanssin aktivoitumista,,,sekä myös alkossa omat toiminna lisäyksensä

vaan eiköhän toiminnan lisäyksestä aiheutuneet mahdolliset kustannukset korvautisi jossainpäin...
esim ea-polilla...vähentyneinä tapaturma...tai myrkytystapauksina

alkolle täytyisi sitten yhteiskunnan varoista maksaa mahdolliset myyntitappiot...tai nostaa hintoja

13

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä idea

      ja kortti voimaan koko EU;n alueella.

    • laitos

      en usko viinakortista olevan mitään hyötyä. Ne jotka viina tosissaan haluavat, löytävät konstin sen saamiseksi.
      Ajatuksen toteuttaminen olisi helppoa, johan bonuskortteihin kerätään tiedot kaikista ostoksista.
      Kysy 60 palstalta kokemuksia viinakortista. Sellainen on ollut käytössä ja joskus siihen liittyi rajoituksia.

    • mieltä että

      ei toimi käytännössä.
      Olen sitä ikäluokkaa että oli viinakortti eikä sekään rajoittanu "suurkulutusta" kun sitä haettiin korvausta vastaan niille jotka ei sitä saaneet.
      Minäkin hommasin viinakortin vaikka itse en viinaa juonu, hain toisille kun he maksoivat ja pimeä viinanmyynti rehoitti tanssipaikoilla esimerkiksi.

    • ruuan kanssa on toinen juttu

      Kyllä viinaa aina saa, vaikkei olisi rahaakaan. Ei olisi.

    • elliotness / lochness

      paikallaan myös tupakoitsijoille.
      Tehdään tästä vaan kieltojen suomi, vaikka onhan se sitä nytkin?
      Totta puhuen, tästä on kohta tulossa sellainen holhousyhteiskunta ettei mitään määrää.
      Aikuisia ihmisiä kontrolloidaan jo nyt kuin tarhalaisia vai pitäiskö sanoa tarhapöllöjä?

      • pitää vähän

        holhota kun itse eivät pysty mitenkään itseään hillitsemään juopottelulta.


    • Mahdat

      Haluta Sanoa?

      • kaikki kun

        eivät ymmärrä niin heille pitäisi kuin lapselle selittää.


    • Alko

      yleensä tarpeellinen instanssi ollenkaan?
      Tulee mieleen, kun jatkuvasti viinan hinnoissa jojo-ilmiö = nostetaan > lasketaan > nostetaan.
      Välillä tutkitaan, että viinin juominen terveellistä sydämelle, välillä ruis-leipä aiheuttaa syöpää jne.
      Eiköhän noudateta Ylpön neuvoja = nautitaan kaikkia mutta kohtuudella, sillä hänkin nähnyt aika korkean iän.
      TAitaa päteä aikuisiin samalla tavalla kuin lapsiin = kaikkea kiellettyä tehdään uhmasta?

    • Saa sitä viinaa muualtakin kuin Alkosta. Ei sitä saada pois edes kieltolailla.
      Pimeä tuotanto alkaa rehottamaan.

    • Ettäkö köyhille

      Ja niin sanotusti sos- palveluja käyttäville vain rajoituksia,eiköhän tämä yhteiskunta jo alista köyhiä ja huonosti pärjääviä aivan tarpeeksi. Sehän olisi ihmisarvon alentamista,sitten kai seuraisi ruuan säännöstely.Kyllä se rikaskin joutuu alkoholin liika käytöstä johtuviin tervyshaittoihin hakemaan apua ja yhteiskunnan apua se on sekin samaa hoitoa kuin köyhille ei ne sitä maksa se kummemin,samalla lailla kärrätään terveyskeskuksiin paikattavksi ja kyllä niitäkin riittää.Että mihis se viiva sitten vedettäis?

    • pieksut rouvan

      jalaas.
      Alkon myyjät pistäisit valvoon ja mihin kontrollilaitokseen Alkon myyjä sitten ilmottais nämä ostokset? Juopuneen on vaikee saada viinaansa ostettua, sen kieltää laki. Silloin turvautuu naapuriapuun, eli ei mitään hyötyä sun kortti-ideastas.

      Kyllä ne rikkaatkin on viinan juontiin kuollu, ei yksin köyhät.
      60-palstalla joku taantumuksen kokenut ehdotteli radiolupaa otettavaksi käyttöön. Vähän samanlainen ajatus sulla.

    • Siihen merkitään kaikki humalassa ja selvin päin tehdyt rikkeet - pisteytys teon mukaan.

      Jos pisteiden yläraja täyttyy juopumuksen aiheuttamista mokista - mm. pakkoantabus ihon alle.

      Jos yläraja ylittyy selvin päin tehdyistä rikkeistä - mm. seurantapanta nilkkaan.

      Molemmisssa tapauksissa henkilö voi olla ympäristölleen vaarallinen - kumpainen mahtaa olla vaarallisempi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe