Esimiehen vaitiolovelvollisuus

HK83

Mikä laki kertoo työnantajan/esimiehen vaitiolovelvollisuudesta? En ole antanut esimiehelleni lupaa kertoa sairaslomani syitä työkavereille. Näin kuitenkin on käynyt.

30

21932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Yksinkertaisimmillaan työntekijän terveystiedot ovat salaisia ja sallittuja nähdä vain niille, jotka niitä työnsä puolesta oikeasti tarvitsevat. Edes esimiehesi ei saa tietää syytä, ellei hän hoida palkanlaskentaasi (=yrityksen kelakorvaukset).

    • Neuvo

      Hei!
      Sinuna ottaisin yhteyttä esimiehesi esimieheen. Ja kertoisin tilanteen, sekä vielä painottaisin sitä, että esimiehellä on vaitiolovelvollisuus.
      Ylemmän esimiehen tulee ainakin antaa huomautus asiasta, mikäli asia oiken hoidetaan.
      Sairaslomatodistusta ei tarvitse toimittaa kenellekään muulle, kuin ainoastaan palkanlaskijalle. Eikä sairauden syytä tarvitse esimiehelle kertoa(jollei ole palkanlaskija)

      • ei riidellä

        Työpaikoilla asioita ei hoideta aina lain kirjaimen mukaan. Silloin kun meno ei miellytä, niin on parempi vaihtaa työpaikkaa, kuin alkaa perätä oikeuksiaan.
        Työnantaja pyrkii yleensä pääsemään eroon hankalista tai paljon sairastelevista työntekijöistään, ja laiton irtisanominen on melko pieni kuluriski.


      • Neuvo
        ei riidellä kirjoitti:

        Työpaikoilla asioita ei hoideta aina lain kirjaimen mukaan. Silloin kun meno ei miellytä, niin on parempi vaihtaa työpaikkaa, kuin alkaa perätä oikeuksiaan.
        Työnantaja pyrkii yleensä pääsemään eroon hankalista tai paljon sairastelevista työntekijöistään, ja laiton irtisanominen on melko pieni kuluriski.

        Heips!
        Olet oikeassa siinä, että työnantaja pyrkii pääsemään eroon työntekijöistä, jotka osaavat pitää puolensa. Jokaisen työpaikan on kuitenkin noudatettava Suomen työsopimuslakia!!!!!!!
        Eli mikäli oikeuteen asia viedään(esim. laiton irtisanominen) niin rahahan siinä on joka puhuu. Korvauksia on maksettava laittomasta irtisanomisesta.


      • lakeja ja valitolovelvollis...
        Neuvo kirjoitti:

        Heips!
        Olet oikeassa siinä, että työnantaja pyrkii pääsemään eroon työntekijöistä, jotka osaavat pitää puolensa. Jokaisen työpaikan on kuitenkin noudatettava Suomen työsopimuslakia!!!!!!!
        Eli mikäli oikeuteen asia viedään(esim. laiton irtisanominen) niin rahahan siinä on joka puhuu. Korvauksia on maksettava laittomasta irtisanomisesta.

        tulisi noudattaa, mutta se mitä itse olen nähnyt ja kokenut, niin niitä ei vaan juurikaan noudateta. Uskomattomia asioita vaan tapahtuu!


      • ei riidellä
        Neuvo kirjoitti:

        Heips!
        Olet oikeassa siinä, että työnantaja pyrkii pääsemään eroon työntekijöistä, jotka osaavat pitää puolensa. Jokaisen työpaikan on kuitenkin noudatettava Suomen työsopimuslakia!!!!!!!
        Eli mikäli oikeuteen asia viedään(esim. laiton irtisanominen) niin rahahan siinä on joka puhuu. Korvauksia on maksettava laittomasta irtisanomisesta.

        Tottakai lakeja tulisi noudattaa, mutta käytäntö on jotain aivan muuta. Jos kerta esimies on arvioinut poissaolon kertomisen syystä tai toisesta aiheelliseksi, niin eipä siinä silloin ole paljon muuta tehtävissä kuin hyväksyä tapahtunut vähin äänin. Ollaan ikäänkuin yhtä suurta perhettä.:))

        Työnantajilla on keinonsa viedä tilanne työpaikalla siihen pisteeseen, että työntekijä on irtisanottavissa joko laillisesti tai laittomasti. Irtisanomisen riitauttaminen ammattiliiton kautta kestää vuosia ja lopputulos sattumanvarainen. Tuomioistuin ratkaisee asian annetun näytön perusteella, totuutta siellä ei haeta.


      • vaihtoehto

        Luottamusmiehet hoitavat tämäntyyppisiä ongelmia työpaikoilla, joten sellaisen juttusille olisi ehkä riskittömämpää mennä, esimiehet kun tuppaavat helposti pitämään toistensa puolta.


      • ???

        Mikäs homma tämä sitten on: Otin palkanlaskijaan henkilökohtaisesti yhteyttä puhelimitse, koska pomo oli lomalla. Kun pomo sai tietää asiasta palkanlaskijalta, niin hän raivostui, että minä olen ohittanut hänet ja ihmetteli, mistä olen saanut palkanlaskijan numeron! Olin saanut sen työvoimatoimistosta ja pomo huusi, että siellä on ennenkin tehty virheitä. Minä kuitenkin sain konkreettiset haukut, ei työkkäri.
        Totesin, että monta kertaa pomot eri työpaikoissa ovat kehottaneet ottamaan palkka-asioissa yhteyttä suoraan palkanlaskijaan, johon hän totesi, että itse ei sitä suvaitse ja häntä ei ohiteta!


    • tsv

      Asiasta on erittäin valaiseva tietosuojavaltuutetun kannanotto. Siitä selviää mm mitkä lait asiasta säätävät. Ks http://www.tietosuoja.fi/uploads/u5a147mca.pdf kannaotto tästä asiasta alkaa sivun 29 alaosasta. Sieltä selviää ettei esimiehelläsi ole ollut yleistä oikeutta edes ilmaista sinun olevan sairauslomalla.

      Meillä onkin töissä otettu käytäntö ettei koskaan kerrota miksi henkilö ei ole paikalla. Oli vuosi-, sairaan lapsen hoito- tai oma sairausloma tai vaikkapa läheisen kuolemasta johtuva poissaolo, niin henkilöstölle kerrotaan ainoastaan ko työntekijän olevan poissa. Oli syy mikä tahansa, sen kertominen tai kertomatta jättäminen jätetään asianomaisen omaksi asiaksi. Ainahan voi jotain päätellä, mm siitä että suunnitellut poissaolot ilmoitetaan aiemmin, mutta noita äkillisiä poissaoloja voi olla monenlaisista syistä. Työkaverien ei poissaolon syytä tarvitse tietää.

      • käytäntönne on kyllä

        todella hyvä. Valitettavasti peräkylissä asiat on toisin ja ihmisellä ei ole mitään suojaa. Esimies sanoo penkovansa terveystietojani. Siis onnistuuko se kuitenkin kaikista laista huolimatta? Voiko hän todellakin käydä työterveyshuollossa lukemassa sairaudestani?


      • tsv
        käytäntönne on kyllä kirjoitti:

        todella hyvä. Valitettavasti peräkylissä asiat on toisin ja ihmisellä ei ole mitään suojaa. Esimies sanoo penkovansa terveystietojani. Siis onnistuuko se kuitenkin kaikista laista huolimatta? Voiko hän todellakin käydä työterveyshuollossa lukemassa sairaudestani?

        Työterveyshuolto saa kertoa vain sen onko työntekijä työkykyinen, -kyvytön tai osittain jompaa kumpaa. He kyllä tietävät sen, vaikkei esimies sitä tietäisikään. Ei esimiehen kannattaisi lähteä itseään nolaamaan sinne työterveyshuoltoon.

        Kaikki muu terveyteen liittyvä tieto työnantajan täytyy hankkia työntekijältä itseltään. Se on sitten työntekijän omassa harkinnassa mitä kertoo ja mitä todistuksia antaa. Joskus tietoja joutuu antamaan, jotta saa joitain etuisuuksia, kuten sairausloma-ajan palkkan tai että voi osoittaa poissaolon luvalliseksi. Jos epäilee että kysyjä ei tietoa tarvitse, niin ainahan voi viivytellä vastauksen kanssa ja varmistaa asian oman ammattiliiton työsuhdeneuvonnasta. Ehkä tietojen luovuttamisesta myös voisi kieltäytyä sillä perusteella ettei työnantaja ole järjestänyt tietojen käsittelyä lain vaatimalla tavalla (ks tietosuoja.fi linkki aiemmsta viestistä: tarvitaan rekisteriselosteet, nimetyt käsittelijät jne)? Tai ainakin ilmoittaisi harkitsevansa tietojen luvuttamisesta kieltäytymistä ko. syystä, eikä antaisi tietoja heti. Ehkä se saisi ajattelemaan asiaa.


    • scurbie

      Mulla vähän samantapainen ongelma. Kerroin esimiehelleni etukäteen, että joudun olemaan sairaslomalla muutamaan otteeseen ja kerroin syyn suoraan, mm. jouduin leikkaukseen yms. Sanoin pomolle myös, että ei se ole salaisuus, mutta en sanonut että siitä saa mennä kertoilemaan ihan kaikille. Kerroin itse kuitenkin joillekin työkavereilleni sairaudestani ja tulevasta sairauslomastani.

      Nyt kuitenkin eräs tuuraaja joka tuli tuuraamaan minua sairaslomalle (entinen työntekijä), niin tämä tiesi tasan tarkkaan mikä sairaus mulla on ja kauan olen pois ja että mut leikataan ja siellä työpaikalla se voivotteli mun sairautta. Tiedän, että kukaan työkavereistani ei puhu asioistani muille, vaan pomo on puhunut siitä. Pomo jopa itse myönsi, että hän kertoi kolleegalleen mun sairaudesta, koska olin sanonut, että sairauteni ei ole salaisuus.

      mielestäni pomolla ei silti ole oikeutta mennä kertomaan mun sairaudestani eteenpäin, vaikka kuinka sanoisin että se ei ole salaista. Pomolla pitäisi olla vaitiolovelvollisuus. MItä mieltä olette asiasta?

    • sanotte

      siihen kun esimies googlettaa kaikki sairaslomatodistuksen sairauskoodit? Eikä todellakaan hän liity palkanmaksuun millään tavalla, vaatii vain todistukset nähtäväksi...

      • ReinoPeino

        Omalla työpaikallani on esimiehen velvollisuus tarkistaa sairasloman syykoodi, jos lääkäri ei ole älynnyt kirjoittaa todistukseen sairasloman syytä suomeksi (itse pyydän tätä jos on joku erikoisempi diagnoosi). Vaikka esimies ei vastaakaan palkanlaskennasta kuuluu hänen tietää miksi työntekijä ei ole työkykyinen. Esim. jos
        poissaoloja on paljon itseaiheutetuista syistä ja palkattomalla koodilla(vaikkapa 1pvä joka maanantai) voi olla aihetta aloitekeskusteluun, koska kyseessä voi olla esim alkoholi tai työpaikkakiusaaminen, johon pitää puuttua ja ohjata hoitoon tms.
        Poissaolon syytä ei tietenkään saa kertoa eteenpäin, mutta yleensä työntekijät kertovat edellisenä paikallaolopäivänään esim. että on kuumeinen olo ja useimmiten soittavat (tai nykyään ilmoittavat facebookissa) kaikille poissaolonsa syyn.


    • on olemassa

      Olen hieman kiusaantunut siitä, että pomot (DI:t) yleisesti tuovat esiin muiden sairaslomasyyt. Jos jollain on selkäongelmia tms. niin luulisi olevan jo kyseiselle henkilölle tarpeeksi haittaa, ettei tarvitsisi asiaa yleisesti ihmetellä. Työkaveritkin voisivat asiassa skarpata, ei tarveis kysellä poissaolon syitä.
      Toisaalta suojaahan tämä meita tavallisia flunssapotilaita;(, ettei epäillä burnoutiksi.

      • myöntäminen

        Kyllä se luonne tuntuu vain vaikuttavan myös ammatinharjoittamiseen. Jos on epäluotettava siviilissä, on sitä myös työpaikalla - mihinkäs sitä pilkuistaan pääsisi? Ihan jokaisella työpaikalla tulisi jo töitä aloiteltaessa ohjeistaa ainakin kirjallisesti pomoja ja työntekijöitä mm. tietosuojan osalta, että mikä on sopivaa ja sallittua ja mikä taas ei. Kotona eivät monetkaan ole oppineet edes perusteita. Asioiden laidasta voisi ottaa selvää psykologisilla testeillä.


      • että ne
        myöntäminen kirjoitti:

        Kyllä se luonne tuntuu vain vaikuttavan myös ammatinharjoittamiseen. Jos on epäluotettava siviilissä, on sitä myös työpaikalla - mihinkäs sitä pilkuistaan pääsisi? Ihan jokaisella työpaikalla tulisi jo töitä aloiteltaessa ohjeistaa ainakin kirjallisesti pomoja ja työntekijöitä mm. tietosuojan osalta, että mikä on sopivaa ja sallittua ja mikä taas ei. Kotona eivät monetkaan ole oppineet edes perusteita. Asioiden laidasta voisi ottaa selvää psykologisilla testeillä.

        psygologiset testit eivät ole ihan yksi yhteen ihmisen luonteen kanssa.


      • tokikaan, mutta...
        että ne kirjoitti:

        psygologiset testit eivät ole ihan yksi yhteen ihmisen luonteen kanssa.

        ... ehdottaisin muutamia lisäkysymyksiä etiikkaan liittyen. Ei se ole keneltäkään pois.


    • wkmgpkmwgp

      laki on ankara näissä asioissa:maksimi 1v. ehdotonta.

      tosin käytäntö on monissa työpaikoissa tosiaan se että esimies sanoo kaikille että henkilö-x ei tule tänään töihin koska on kuumetta/selkä rikki jne jne.

    • asdgadfg

      Jotkut ihmiset vain ovat niin tökeröjä, etteivät ymmärrä mikä on salaista tietoa ja mikä henkilökohtaista asiaa.

    • ...

      Siksi se pitääkin opettaa kädestä pitäen. Tukistakoon esimiehen esimies, ei se tapa vaikka vähän aikaa itkettää.

    • kantapään kautta opp

      meillä varamyymälänhoitaja tarkisti netistä mitä tietty numero ja lauseka tarkoitti sairasloman saaneella. Ja kertoi muille siitä ettei se ihan ole sitä mitä sairaslomalainen sanoi. Hänen piti vain merkata sairaspäivät palkanlaskijalle eikä puhua kenenkään sairastumista. tästä lähin sairaslomalappu kirjekuoreen

    • c

      Kuuleppa, ota yhteys ammattiliittoosi. Työnantaja on yksiselitteisesti toiminut vastoin lakia, rikoslakia. tuomio jopa 6kk ehdotonta.

    • n

      Minun työnantaja juorusi kaikille, että olen raskaana, silloin kun itse ollut paikalla...Kiva kun raskaus on vasta ihan alussa ja kyseessä riskiraskaus...

    • mie teitämätön

      Minäkin haluaisin saada samasta asiasta hyvää tietos tai vinkin mistä sitä löytyy...

      • kuuklaaja

      • kljklj

        Ylempänä yhdessä vastauksessa tähän aloitukseen on hyvä linkki tietosuojavaltuutetun kannaottoon, katso se.


      • tarkennus.

    • Näin se menee

      Normaali käytäntö monessa paikassa: googlataan saikun syy/koodi ja siitä sitten jauhetaan kahvipöydässä/tupakkapaikalla.

      Laitonta taikka ei, yleisempää kuin moni luuleekaan.

    • saman kokenut

      esimies linnaan tälläisesta virkavirheestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe