MIKÄ ON VALESOKKELI?

Riskikö??

Olen silloin tällöin törmännyt termiin "valesokkeli" ja ymmärtänyt että se olisi riskirakenne talolle? Muutama kysymys tuohon liittyen pyörii mielessä:

- mikä on valesokkeli?
- milloin niitä tyypillisesti tehtiin? 80-luku??
- mistä sen erottaa ulospäin?
- onko se todella riski? Kannattaako talo jättää tämän takia ostamatta?

nimim. koti hakusessa

5

7556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selittää

asia...ensin, kyseessä on maanvarainen perustamistapa, yleensä reunavahvistettu laatta tai perusmuuriantura. Yleinen runkorakenne on tiiliverhoiltu puurunko.

Valesokkelissa ulkoverhous (esim. tiili) alkaa muutaman kymmentä senttiä maanpinnan yläpuolelta ja se saa olettamaan, että myös lattia olisi saman verran maanpinnan yläpuolella. Todellisuudessa lattia on suunnilleen maanpinnan tasolla eli lattianpinnan ja ulkoiluverhouksen alapään välillä on selkeä tasoero. Riskirakenteeksi se mielletään yleensä siksi, että:
      -alajuoksun alla ei ole bitumikaistaa
      -lattianpinta ja alajuoksu saattavat olla jopa maanpinta alapuolella
      -maanpinta sokkelin vieressä on tasainen tai kaataa sokkeliin päin
      -salaojakerroksia ja -putkia asennettiin alkujaan erittäin harvoihin kohteisiin (myöhemmin on asennettu paljonkin).

Kaikki edellä mainitut seikat (jokainen yksinäänkin) edesauttavat kosteuden nousua seinärakenteeseen.

Valesokkeleiden valtakautta olivat 60- ja 70-luku, toki niitä vielä 80-luvullakin rakennettiin.

Valesokkeli sinänsä ei mielestäni automaattisesti tee talosta huonoa. Jos pohjamaa on hyvin vettäläpäisevää (hiekkaa, soraa), niin seinien alaosat saattavat olla kunnossakin. Toisaalta em. maalajit muodostavat selkeän radonriskin. Suo siellä, vetelä täällä...

Toivottavasti auttoi.

• sdofdsm7

Valesokkeli on selostettu tuossa eli se on rakenne, jossa lattian pinta ja ulkoverhouksen alkamispinta ovat n. 20-30 senttiä eri korkeuksilla.

"-alajuoksun alla ei ole bitumikaistaa "
        --- tää ei liity valesokkeliin sinänsä mitenkään

"-maanpinta sokkelin vieressä on tasainen tai kaataa sokkeliin päin "
        --- ei tämäkään. Huonoja maanpinnan kallistuksia on nähty joka perustamistavoilla

"-salaojakerroksia ja -putkia asennettiin alkujaan erittäin harvoihin kohteisiin (myöhemmin on asennettu paljonkin). "
        --- tämäkään rakennusvirhe ei liity mitenkään erityisesti valesokkeliin

• valesokkelin takia

ei kannata jättää ostamatta. Itse olen asunut 15 valesokkelitalossa, jonka muutamat ongelmat ovat olleet aivan muualla.

• yhdellä ole

mutta useimilla niitä on nyt tai ainakin tulossa.

• Rauno Kangas

tähän veikkaukseen kuuluu seuraavasti:
      1) Valesokkeliksi sanotaan sokkelin ulko- eli etureunaa, joka on nostettu puurunkoisen seinän alareunan yläpuolelle.
      2) Valesokkelin käyttö taisi alkaa 60-luvulla ja jatkui aina 80-luvulle asti.
      3) Helpoimmin tunnistaa valesokkelin oven pielessä, kun sokkeli ulottuu (ja samalla puuverhous loppuu) ylemmäksi kuin ulko-oven alareuna on. Samalla usein ulko-oven alareuna (ja tietty sisälattiakin) on hyvin lähellä maan pintaa.
      4) Valesokkeli on riskirakenne - nykynormien mukaan myös kielletty (uusista kohteista). Riskirakenne taas ei tarkoita automaattisesti ongelmia, mutta...
      5) Valesokkelitalon voi ostaa ja siinä voi asia, mutta valesokkelitalon ostaminen ilman kunnollista kuntotarkastusta - sitä pitäisin sulana hulluutena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe